ارز سلر چیست؟ — همه دانستنی های مهم درباره Celer

۳۶۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه
ارز سلر چیست؟ — همه دانستنی های مهم درباره Celer

«غیرمتمرکز بودن»، «حفظ امنیت اطلاعات و تراکنش‌ها» و «مقیاس‌پذیری بالا» سه ویژگی اصلی یک بلاک چین کارآمد است. بسیاری از پروژه‌های بلاک چینی مانند بیت کوین و اتریوم علیرغم امنیت بالا و غیرمتمرکز بودن، مقیاس‌پذیری پایینی دارند. در مقابل، برخی از پروژه‌های ارز دیجیتال که مقیاس‌پذیری بالایی دارند، متمرکزتر و گاهی اوقات ناامن‌تر هستند. مقیاس‌پذیری بالا در حین حفظ امنیت و غیرمتمرکز بودن شبکه، یکی از مسائل اساسی در حوزه بلاک چین است که ارز سلر نتورک برای حل آن ارائه شده است. در این مقاله برای پاسخ به سوال ارز سلر چیست تکنولوژی‌های مختلف مقیاس‌پذیری را بررسی می‌کنیم و پس از آن به توضیح ویژگی‌های اساسی این رمزارز و محصولات مختلف آن شامل «CelerX» ،«cBridge» و «Layer2.Finance» می‌پردازیم.

ارز دیجیتال سلر نتورک

سلر نتورک یکی از پروژه‌های کریپتو‌کارنسی قوی در حوزه مقیاس‌پذیری است که هدف آن کاراتر کردن پروژه‌های ارز دیجیتال لایه اول و ایجاد پل‌های میان‌زنجیره‌ای برای اتصال بلاک‌ چین‌های مختلف به یکدیگر است. این ارز دیجیتال سرعت ثبت تراکنش‌ها در بلاک چین را افزایش و در عین حال کارمزد آن را کاهش می‌دهد. سلر نتورک یکی از پروژ‌هایی است که در لبه تکنولوژی رمزارزها فعالیت می‌کند و محصولات خود را با جدیدترین تکنولوژی‌های مقیاس‌پذیری مثل رول آپ و کانال پرداخت ارائه می‌کند. برای درک بهتر نحوه کار ارز سلر ابتدا به بررسی مفاهیم مقیاس‌پذیری لایه 2 و روش‌های استفاده شده آن در سلر می‌پردازیم و پس از آن به بررسی عمیق‌تر تکنولوژی و محصولات سلر خواهیم پرداخت.

مقیاس‌پذیری لایه 2 چیست ؟

برای پاسخ دادن به سوال ارز سلر چیست نیاز است که ابتدا با مفهوم مقیاس‌پذیری لایه 2 آشنا شویم. فناوری بلاک چین پایه‌ای برای گسترش چشم‌گیر اطلاعات و انتقال ارزش ایجاد کرده است. آینده دنیا با حضور بلاک چین به شکلی است که در آن افراد، رایانه‌ها، موبایل‌ها و تمامی دستگاه‌های با قابلیت اینترنت اشیا قادر به ایجاد تعاملات امن، خصوصی و بدون نیاز به اعتماد هستند. اگرچه چنین دنیایی بسیار جذاب است اما تکنولوژی بلاک چین در حال حاضر همانند اینترنت 56 کیلوبیتی دهه 90 کند است و نیاز به توسعه زیرساختی دارد.

بلاک چین‌های لایه اول مثل بیت کوین و اتریوم بسیار کند هستند زیرا تمامی فعالیت‌های کاربران در این شبکه‌ها باید توسط بیشتر ماینرهای شبکه پردازش و نتیجه این فعالیت‌ها با اجماع کاربران به شبکه اضافه شوند. علاوه بر این، اجماع «درون‌زنجیره‌ای» (on-chain) اثرات منفی بر حفظ حریم خصوصی کاربران دارد چرا که در آن همه تراکنش‌های شبکه به طور دائم عمومی هستند. پیشرفت‌های صورت گرفته برای مقیاس‌پذیری درون‌زنجیره‌ای مانند «شاردینگ» (Sharding) و الگوریتم‌های اجماع مختلف ارائه شده مانند اثبات سهام قابل توجه هستند اما این روش‌ها قادر به تغییر محدودیت‌های اساسی اجماع درون‌زنجیره‌ای نیستند.

برای ایجاد بلاک چین‌های در مقیاس اینترنت که بتوانند همزمان سه ویژگی حفظ حریم خصوصی کاربران، عدم نیاز به اعتماد متقابل کاربران و غیرمتمرکز بودن را داشته باشند، باید به دنبال راه‌حل‌هایی فراتر از راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری درون‌زنجیره‌ای بود. اصل اساسی در طراحی یک سیستم توزیع شده مقیاس‌پذیر این است که عملیات روی نودهای مختلف عمدتا مستقل باشند. این اصل نشان می‌دهد که برای مقیاس‌پذیری کامل برنامه‌های غیرمتمرکز، بیشتر تراکنش‌ها باید خارج از زنجیره تایید شوند و تا جایی که ممکن است از اجماع درون‌زنجیره‌ای اجتناب شود. راه‌حل‌های مرتبط با این اصل اغلب به عنوان فناوری‌های مقیاس‌پذیری لایه 2 شناخته می‌شوند. سه راه‌حل عمده مقیاس‌پذیری لایه دوم در ارز دیجیتال سلر استفاده شده‌اند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

پروژه های لایه دوم

کانال پرداخت چیست ؟

«کانال پرداخت» یا «کانال وضعیت» (State Channel) این امکان را برای کاربران ایجاد می‌کند که بتوانند توسط یک قرارداد هوشمند، تراکنش‌های خود را خارج از زنجیره انجام دهند و تنها در حالتی که کاربران در وضعیت نهایی حساب‌ها اختلاف نظر دارند به اجماع درون زنجیره‌ای متوسل شوند. برای توضیح این سیستم از یک مثال استفاده می‌کنیم. فرض کنید مهدی و علی دو کاربر در شبکه بلاک چین هستند که می‌خواهند تراکنش‌های مالی با یکدیگر داشته باشند.

در این حالت میان این دو کاربر یک قرارداد هوشمند چند امضایی ایجاد می‌شود و هر دو کاربر مقداری توکن مثلا هر کدام 10 اتریوم در آن واریز می‌کنند. این یک تراکنش در شبکه اتریوم است. حال اگر مهدی بخواهد دو اتریوم به علی پرداخت کند، این تراکنش را خارج از زنجیره در قرارداد هوشمند امضا می‌کند و به علی ارسال می‌کند. با تایید علی، وضعیت شبکه عوض می‌شود و حساب جدید علی 12 اتریوم و حساب جدید مهدی 8 اتریوم می‌شود.

در این مرحله نیازی به مراجعه به شبکه اصلی نیست و تغییرات در قرارداد هوشمند طراحی شده ذخیره می‌شود. با این روش، دو کاربر می‌توانند هزاران تراکنش را در قرارداد هوشمند بدون مراجعه به شبکه اصلی ثبت کنند. تنها در صورتی به الگوریتم اجماع درون‌زنجیره‌ای نیاز است که دو کاربر در وضعیت نهایی شبکه اختلاف داشته باشند. در این صورت یک تراکنش به شبکه اصلی ارسال می‌شود و با اجماع ماینرها، وضعیت نهایی حساب دو کاربر محاسبه می‌شود. بنابراین در این مثال، هزاران تراکنش بین مهدی و علی رد و بدل شد اما شبکه اصلی فقط 2 تراکنش دریافت کرد.

اگر بین مهدی و حسین نیز یک کانال پرداخت وجود داشته باشد، در این صورت علی می‌تواند به واسطه مهدی به حسین نیز پرداخت رمز ارز داشته باشد. بدین ترتیب شبکه‌ای از کانال‌های پرداخت بین کاربرهای مختلف شبکه ایجاد می‌شود که افراد مختلف می‌توانند بدون مراجعه به شبکه اصلی، تراکنش‌های خود را انجام دهند. در این حالت شبکه باید بتواند مناسب‌ترین مسیر از کاربرهای واسطه را برای انجام تراکنش بین دو کاربر پیدا کند.

کانال پرداخت برای اولین بار توسط شبکه لایتنینگ بیت کوین و لایت کوین برای پشتیبانی از پرداخت‌های خرد با سرعت بالا و خارج از زنجیره معرفی شد سپس توسط ارز سلر، ماگمو (Magmo) و چند پروژه لایه 2 دیگر به شبکه اتریوم گسترش یافت. این پروژه‌ها در شبکه اتریوم موراد استفاده زیادی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پرداخت‌های مشروط عمومی
  • بازی‌های حرکتی چند نفره
  • پیشنهاد‌های حراج
  • تبادل توکن‌ها به تعداد زیاد

در عمل، ارز سلر نتورک با ارائه راه‌حل‌های خلاقانه یکی از مقیاس‌پذیرترین پروژه‌های کانال پرداخت را ارائه کرده است که تکنولوژی آن در بخش‌های بعدی توضیح داده می‌شود.

زنجیره جانبی چیست ؟

«زنجیره جانبی» (Side Chain) یکی دیگر از روش‌های مقیاس‌پذیری لایه 2 است که ایده اصلی آن، اجرای یک زنجیره کاراتر از زنجیره اصلی به صورت موازی است که در آن دارایی‌ها قابلیت انتقال بین دو زنجیره را داشته باشند. مزیت استفاده از زنجیره جانبی در مقایسه با کانال پرداخت این است که تعاملات بین تعداد زیاد کاربران در این روش به شکل بهتری انجام می‌شود و این روش نیازی به قفل کردن نقدینگی یا حضور تعداد زیادی کاربر برای تضمین امنیت ندارد.

عیب این روش نسبت به کانال پرداخت در هزینه بالاتر و زمان بیشتر مورد نیاز برای ثبت تراکنش‌های خارج زنجیره است. زنجیره‌های جانبی و کانال‌های پرداخت مکمل یکدیگر هستند. ارز سلر از فناوری زنجیره جانبی برای ایجاد سرویس‌های بسیار قابل اعتماد و غیرمتمرکز استفاده می‌کند که خطرات امنیتی کانال پرداخت را ندارد. در بخش‌های بعدی نحوه استفاده از این روش در ارز دیجیتال سلر را بررسی خواهیم کرد.

زنجیره جانبی بلاک چین

رول آپ چیست ؟

«رول‌آپ‌ها» (Rollups) فناوری‌های جدید در حوزه مقیاس‌پذیری لایه 2 هستند. ایده اصلی در رول آپ‌ها، تجمیع تراکنش‌ها در خارج از شبکه و ارسال تجمیع شده آن‌ها به صورت یک تراکنش به شبکه اصلی است. در این روش، هش وضعیت قراردادهای بین افراد به صورت درون‌زنجیره‌ای نگه‌داری می‌شود اما محاسبات اصلی تراکنش‌ها بیرون زنجیره صورت می‌گیرد. کارایی رول آپ از تجمیع تعداد زیادی تراکنش برون‌زنجیره‌ای و تبدیل آن به یک انتقال وضعیت درون‌زنجیره‌ای تامین می‌شود و امنیت آن به وسیله توانایی قرارداد درون‌زنجیره‌ای در تایید صحت انتقال وضعیت‌ها تضمین می‌شود. رول آپ‌ها به دو دسته کلی «خوش‌بینانه» (Optimistic) و «بدون دانش» (Zero Knowledgw | ZK) تقسیم می‌شوند.

در رول آپ‌های خوش‌بینانه، تجمیع‌کنندگان بلوک‌های رول آپی که تراکنش‌های خارج زنجیره را خلاصه می‌کنند، به شبکه ارسال می‌کنند. هر کسی می‌تواند اعتبار بلوک‌های رول آپ را بررسی کند و اگر مغایرتی بود آن را به شبکه اعلان کند. در این حالت قرارداد درون زنجیره‌ای تابع «Calldata» را اجرا می‌کند تا بلوک‌های رول آپ را تایید کند. رول آپ‌های خوش‌بینانه می‌توانند توان عملیاتی بالا، هزینه‌های کمتر، امنیت در سطح زنجیره اصلی و محیط اجرایی شبیه به زنجیره اصلی را به قیمت تاخیر در تایید تراکنش‌ها به دلیل ماهیت دسته‌بندی تراکنش‌ها، تامین کنند. این رول آپ‌ها با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار هستند.

سیستم لایه دو ارز سلر از رویکرد خوش‌بینانه رول آپ برای توسعه یک سیستم ترکیبی از رول آپ و زنجیره جانبی استفاده می‌کند تا در سطوح مختلف اطمینان، ویژگی‌ها و کارایی خدماتی به کاربران زنجیره‌های اصلی ارائه کند. رول آپ بدون دانش مشابه رول آپ خوش‌بینانه است با این تفاوت که به جای تعاملات درون زنجیره‌ای برای تایید بلوک‌ها، از الگوریتم‌های «ZK-SNARKs» استفاده می‌کند. ایجاد سیستم اثبات بدون دانش هزینه زیادی دارد و به همین دلیل این روش در حل حاضر برای اپلیکیشن‌های عمومی قابل استفاده نیست. این روش در زمان کمتری نسبت به رول آپ خوش بینانه تراکنش‌ها را تایید می‌کند اما چون با EVM سازگار نیست، پروژه‌ها برای استفاده از این تکنولوژی باید کل برنامه خود را از نو ایجاد کنند.

ارز سلر چیست ؟

در بخش قبلی سه روش عمده مقیاس‌پذیری لایه 2 که در سلر استفاده شده است را به طور خلاصه توضیح دادیم. حال می‌خواهیم سوال ارز سلر چیست را پاسخ دهیم. ارز سلر نتورک یک پلتفرم در مقیاس اینترنت، بدون نیاز به اعتماد و محافظ حریم خصوصی است که هر کسی می‌تواند با استفاده از آن اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ایجاد، اجرا و استفاده کند. سلر از مجموعه‌ای از راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه 2 تشکیل شده است که می‌توانند در بالای بلاک چین‌های مختلف اجرا شوند. سلر عملکرد و انعطاف پذیری بی‌سابقه‌ای در تکنیک‌های مقیاس‌پذیری خارج از زنجیره و اقتصاد رمزنگاری شده ارائه می‌کند که در کمتر پروژه‌ای می‌توان آن را مشاهده کرد.

شبکه سلر یک معماری منسجم و آزاد دارد که امکان تکامل سریع هر جزء جداگانه از شبکه را فراهم می‌کند. یک کانال پرداخت عمومی و یک زنجیره جانبی که از انتقال سریع و عمومی وضعیت تراکنش‌ها به صورت برون‌زنجیره‌ای پشتیبانی می‌کند از جمله ویژگی‌های اصلی سلر است. یک پروتکل کارآمد مسیریابی پرداخت در کانال پرداخت که در مقایسه با روش‌های پیشرفته موجود توان عملیاتی بالاتری ارائه می‌کند دومین ویژگی قابل توجه ارز سلر نتورک است. در نهایت، یک زنجیره جانبی با تکنولوژی رول آپ که قابلیت تنظیم مولفه‌های اطمینان، کارایی و سایر ویژگی‌ها را دارد سومین ویژگی برجسته سلر است. ارز سلر یک چهارچوب توسعه قدرتمند برای اپلیکیشن‌های برون‌زنجیره‌ای است و مدل‌های جدیدی از اقتصاد رمزنگاری امن، در دسترس، نقدینگی پایدار را برای این اکوسیستم‌ها فراهم می‌‌کند.

ارز سلر نتورک

شبکه کانال پرداخت ارز سلر چیست ؟

همانطور که گفته شد، یکی از اصلی‌ترین بخش‌های پروژه ارز سلر نتورک شبکه کانال پرداخت است. کانال پرداخت یکی از روش‌های مقیاس‌پذیری لایه دو است که در بخش‌های قبلی آموزش داده شد. در این قسمت می‌خواهیم به جزئیات شبکه کانال پرداخت و پروتکل‌های آن بپردازیم. cStack تکنولوژی برون‌زنجیره‌ای اصلی شبکه سلر است که قابلیت اجرا بر روی بلاک چین‌های مختلف را دارد. cStack از سه لایه تشکیل شده که ترتیب آن‌ها از پایین به بالا به صورت زیر است.

  • cChannel: کانال پرداخت عمومی با زنجیره جانبی
  • cRoute: مسیریابی بهینه انتقال ارزش در کانال پرداخت
  • cOS: چهارچوب توسعه و زمان اجرا برای اپلیکیشن‌های برون‌زنجیره‌ای

در ادامه به بررسی هر یک از این مراحل می‌پردازیم.

cChannel در ارز سلر نتورک چیست ؟

سی‌چنل از دو روش اصلی مقیاس‌پذیری لایه دوم یعنی کانال پرداخت و زنجیره جانبی استفاده می‌کند. کانال پرداخت یک کانال ارتباط دو طرفه بین کاربران است که به آن‌ها امکان تعامل می‌دهد. این تعامل به جای این که درون شبکه بلاک چین اتفاق بیفتد به صورت برون‌زنجیره‌ای انجام می‌شود. برای اینکه این قابلیت در شبکه اضافه شود، مراحل زیر باید طی شود.

  • بخشی از وضعیت بلاک چین با استفاده از نوعی قرارداد هوشمند چند امضایی قفل می‌شود. شرایط انجام این کار از قبل توسط شرکت‌کنندگان تعیین می‌شود.
  • شرکت‌کنندگان با امضای تراکنش‌ها با یکدیگر تعامل می‌کنند و این کار بدون ارسال پیامی به شبکه اصلی انجام می‌شود.
  • پس از این که کانال پرداخت بین کاربران بسته شد، وضعیت نهایی به بلاک چین اضافه می‌شود.

سوالی که وجود دارد این است که چرا به کانال پرداخت نیاز داریم. در شبکه‌های بلاک چین لایه اول، برای ثبت یک تراکنش در شبکه باید بیشتر ماینرها تراکنش را تایید کنند. از طرفی هر تراکنش نیاز به پرداخت کارمزد تراکنش شبکه دارد. با گسترش تکنولوژی بلاک چین و فعالیت تعداد زیادی ماینر، سرعت ثبت تراکنش‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند و از طرفی محدود کردن تعداد ماینرها منجر به متمرکز شدن شبکه می‌شود.

کانال‌ پرداخت با استفاده از قراردادهای هوشمند و اصول نظریه بازی‌ها به کاربران این امکان را می‌دهد که تراکنش‌های خود را بیرون از زنجیره و با صرف زمان و هزینه کمتر ثبت کنند. کانال پرداخت برای به روزرسانی وضعیت، به رضایت و امضای همگی شرکت‌کنندگان نیاز دارد و هر دو شرکت‌کننده در یک تراکنش باید قبل از انجام عملیات به توافق برسند. البته چون این توافق بین دو نفر است سرعت اجرای آن بسیار بالا است.

ویژگی‌های کانال پرداخت ارز سلر نتورک چیست ؟

کانال‌های پرداخت به طور کلی و کانال پرداخت ارز دیجیتال سلر به طور خاص شامل ویژگی‌هایی هستند که کاربرد آن‌ها را به شدت گسترش می‌دهد. بخشی از ویژگی‌های مهم در ادامه آورده شده است.

  • به لطف حضور قراردادهای هوشمند، افراد نیازی به اعتماد به یکدیگر و شخص واسط ندارند و آن‌ها به راحتی توکن‌های ارز دیجیتال خود را در قرارداد ذخیره کرده و عملیات مورد نیاز خود را بر روی آن‌ها انجام می‌دهند.
  • کانال پرداخت از حفظ حریم خصوصی افراد نیز پشتیبانی می‌کند. در حالی که تراکنش‌ها در بلاک چین شفاف هستند و هر شخصی قادر به مشاهده آن‌ها است، تعاملات کاربران در کانال پرداخت تنها برای طرفین قابل مشاهده است و دیگران نمی‌توانند این تعاملات را مشاهده کنند.
  • در سلر شبکه‌ای از کانال‌های پرداخت بین افراد وجود دارد که به آن شبکه کانال پرداخت گفته می‌شود. در این شبکه، کانال‌های پرداخت به یکدیگر وصل هستند و به همین دلیل می‌توان از آن‌ها برای ثبت تراکنش بین افراد مختلف استفاده کرد.
  • وجود شبکه کانال پرداخت این امکان را فراهم می‌کند که کاربران بدون اینکه با یکدیگر کانالی داشته باشند بتوانند تعامل ایجاد کنند.

با توجه به ویژگی‌های ذکر شده برای شبکه پرداخت، اگر برنامه‌ای یکی از ویژگی‌های زیر را داشته باشد، با استفاده از سی‌چنل ارز سلر می‌تواند کارایی خود را افزایش دهد.

  • برنامه نیاز به مدیریت تعداد زیادی تراکنش داشه باشد یا اینکه درون برنامه تعاملات بین افراد زیاد باشد.
  • بخش خاصی از برنامه با تعداد کمی از شرکت‌کنندگان سرو کار داشته باشد.
  • برنامه به رابط کاربری سریع و تقریبا آنی نیاز داشته باشد.
  • مجموعه شرکت‌کنندگان در اپلیکیشن نیازی به تغییرات گسترده نداشته باشند.

استفاده از زنجیره جانبی در کانال پرداخت ارز سلر

«زنجیره جانبی» یک بلاک چین جداگانه است که با استفاده از گیره‌ دو طرفه به بلاکچین اصلی وصل شده است. این گیره دو طرفه امکان تبادل دارایی‌ها با نرخ از پیش تعیین شده را بین زنجیره جانبی و بلاک چین اصلی فراهم می‌کند. در ارتباط با کانال پرداخت سلر می‌توان گفت سی‌چنل ارز سلر از زنجیره‌های جانبی استفاده می‌کند. هنگامی که چندین کاربر نیاز به پرداخت به یکدیگر دارند، می‌توانند دارایی‌های خود را در یک قرارداد مرکزی ذخیره کنند.

این قرارداد مرکزی به عنوان یک قرارداد زنجیره جانبی با تامین‌کنندگان سرویس برون‌زنجیره‌ای عمل می‌کند که یک هاب چند جانبه تشکیل می‌دهد. این ویژگی می‌تواند روابط پرداختی یک به چند را در هاب فعال کند. مدل زنجیره جانبی نسبت به کانال پرداخت مزایای زیر را دارد.

  • گیرنده پیام یا تراکنش نیازی به آنلاین بودن برای انجام یک تراکنش درون زنجیره ندارد. دلیل این امر این است که آن‌ها می‌توانند وجوه خود را در زنجیره جانبی بدون انجام هیچ سپرده‌ای دریافت کنند.
  • در این حالت نیازی به قفل کردن دارایی‌ها برای پرداخت‌ها نیست. هنگامی که از کانال‌های مبتنی بر زنجیره جانبی برای پرداخت چند جانبه استفاده می‌شود، هر طرف (به جز پیشنهاد دهنده بلوک) نیازی به قفل سپرده قبل از انجام پرداخت به یکدیگر ندارند.
تکنولوژی ارز سلر نتورک

cRoute در ارز سلر چیست ؟

برای افزایش مقیاس‌پذیری کانال پرداخت به صورت کارآمد، باید مسیریابی وضعیت به بهترین شکل ممکن طراحی شود. «مسیریابی وضعیت» (State Routing) سرعت و حجم تراکنش‌های جاری را در یک سیستم معین، تعیین می‌کند. شبکه‌های کانال پرداخت موجود مانند «شبکه لایتنینگ» (Lightning Network) و «شبکه رایدن» (Raiden Network) مشکلات خاصی دارند که مانع مسیریابی کارآمد در آن‌ها می شود.

شبکه لایتینیگ شکلی از «پروتکل مسیریابی لندمارک» (Landmark Routing protocol) به نام «فلر» (Flare) را استفاده می‌کند. ایده مسیریابی لندمارک، تعیین کوتاه‌ترین مسیر از فرستنده به گیرنده از طریق یک گره میانی به نام لندمارک است که معمولا یک نود شناخته شده با اتصال بالا است. شبکه رایدن نیز از روش جستجوی «A* tree» استفاده می‌کند که یک پیاده‌سازی توزیع شده از روش مسیریابی کوتاه‌ترین مسیر است. به طور خلاصه، هر دو این مکانیزم‌ها به دنبال پیدا کردن کوتاه‌ترین مسیر بین دو نقطه هستند.

استفاده از این روش در یک مدل داده سنتی خروجی خوبی دارد چرا که کل شبکه در چنین سیستم‌هایی نسبتا پایدار است و ظرفیت پیوندها به اتصال بین داده‌ها مربوط نیست زیرا پیوندها تحت تاثیر تغییرات گذشته نیست. این درحالی است که کانال‌های پرداخت برون‌زنجیره‌ای، مدل‌های مربوط به وضعیت هستند چرا که تراکنش‌های ثابتی که در آن‌ها اتفاق می‌افتد ظرفیت و تعادل هر نود را تغییر می‌دهد.

استفاده از الگوریتم کوتاه‌ترین مسیر منجر به تغییرات مکرر در توپولوژی شبکه می‌شود و تعادل کانال را در نظر نمی‌گیرد. در یک اکوسیستم غیرمتمرکز، تغییرات دائمی توپولوژی شبکه باعث کند شدن شبکه می‌شود چرا که الگوریتم برای تطبیق دادن خود با توپولوژی جدید شبکه به زمان نیاز دارد. در ادامه راه‌حل سلر برای جلوگیری از ایجاد این مشکل را بررسی می‌کنیم.

راه حل ارز سلر نتورک، مسیریابی متعادل توزیع شده

مکانیزم مسیریابی سلر، «مسیریابی متعادل توزیع شده» (Distributed Balanced Routing | DBR) است که در طی فرآیند مسیریابی، بهینه‌ترین تعادل کانال و شفافیت را فراهم می‌کند. برای درک فلسفه طراحی الگوریتم DBR جریان آبی را در نظر بگیرید که در سراشیبی جریان دارد. این آب نمی‌داند مقصد نهایی کجاست و تنها از گرانش زمین پیروی می‌کند. به طور مشابه، DBR هیچ گونه محاسبات صریحی از مبدا تا مقصد انجام نمی‌دهد.این الگوریتم صرفا از شیب تراکم فعلی شبکه پیروی می‌کند. الگوریتم DBA به طور ذاتی قابلیت تعادل کانال پرداخت را دارد که به طور شفاف جریان‌های انتقال متعادل را برای هر کانال پرداخت حفظ می‌‌کند. مزایای الگوریتم DBR به صورت زیر است.

  • بهینه‌ترین روش موجود که قابل اثبات نیز می‌باشد. DBR همیشه بهینه‌ترین مسیر را برای نرخ معینی از درخواست‌های انتقال ارزش ارزیابی می‌کند.
  • متعادل‌سازی کانال پرداخت به صورت شفاف. DBR هر کانال پرداخت را مجدد متعادل می‌کند تا انتقال ارزش متعادل را در طولانی مدت حفظ کند.
  • DBR کاملا غیرمتمرکز است. هر گره فقط باید با همسایگان خود در توپولوژی شبکه کانال پرداخت تعامل کند. DBR همچنین هزینه‌های پایینی برای پیام‌رسانی در پروتکل دارد.
  • DBR در برابر شکست بسیار قوی است. این الگوریتم می‌تواند گره‌های غیرپاسخگو را به سرعت شناسایی کرده و با آن‌ها سازگار شود. در صورت شکست بخشی از گره‌ها، باقی گره‌های موجود حداکثر توان عملیاتی ممکن را به شبکه ارائه می‌کنند.
  • از آنجایی که DBR از ویژگی چند مسیره حمایت می‌کند، الگوریتم از حریم خصوصی مقادیر منتقل شده حفاظت می‌کند. این کار بدون استفاده از تکنیک‌های اضافی حفظ حریم خصوصی انجام می‌شود. DBR همچنین می‌تواند برای حفظ ناشناسی از «مسیریابی پیاز» (onion routing) استفاده کند.

cOS در ارز سلر چیست ؟

cOS ترکیبی از چهارچوب توسعه برنامه (SDK) و سیستم زمان اجرا (Runtime) است. هدف cOS کمک به توسعه‌دهندگان برای ساخت سریع، اجرا و استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز برون‌زنجیره‌ای مقیاس‌پذیری با سطح بالایی از خلاصه‌سازی است. سلر برای اینکه بتواند گستره کاربردهای خود را فراتر از پرداخت‌های ساده همتا به همتا ببرد از سیستمی از اپلیکیشن‌های برون‌زنجیره‌ای به عنوان «گراف جهت‌دار غیرمدور» (Directed Acyclic Graph | DAG) از وضعیت‌های وابسته به شرط استفاده می‌کند.

SDK مورد استفاده در سلر یک راه حل زنجیره‌ابزار (Toolchain) کامل برای ایجاد، ردیابی و تحلیل وضعیت‌ها در اپلیکیشن‌های برون‌زنجیره‌ای است. توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از SDK اپلیکیشن‌هایی ایجاد کنند تا به کمک آن‌ها راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری برون-زنجیره و شبکه پرداخت ایجاد شده توسط ارز سلر نتورک را تسریع کنند. این امکان به ایجاد یک اکوسیستم قوی کمک می‌کند. توسعه‌دهندگان با استفاده از چهارجوب توسعه برنامه سلر قادر به ایجاد دو دسته از برنامه‌های غیرمتمرکز هستند.

  • برنامه‌های کاربردی ساده پرداخت در ازای استفاده: در این برنامه‌ها کاربران سرویس‌های کوچکی از از یک نهاد واقعی دریافت می‌کنند و پرداخت‌ها را از طریق شبکه پرداخت انجام می‌دهند.
  • برنامه‌های کاربردی پیچیده و چند نفره: توسعه دهندگان می‌توانند با به کار گیری نمودارهای وابستگی وضعیت شرطی، برنامه‌های پیچیده چند نفره بسازند. سلر قصد دارد زبان‌های قرارداد هوشمند موجود را با تکنیک‌های مدرن ساخت نرم‌افزار مانند «metaprogramming»، «annotation processing» و «dependency injection» گسترش دهد.

سیستم زمان اجرا در cOS به عنوان رابط بین اپلیکیشن‌های سلر (cApps) و لایه انتقال شبکه سلر عمل می‌کند. این سیستم از اپلیکیشن‌های سلر از نظر ارتباطات شبکه و مدیریت محلی و برون‌زنجیره‌ای وضعیت پشتیبانی می‌کند. سیستم زمان اجرا، فعالیت‌های زیادی در سیستم انجام می‌دهد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • در بخش شبکه، سیستم زمان اجرا ارتباطات چند طرفه را در طول چرخه حیات اپلیکیشن مدیریت می‌کند.
  • این سیستم مجموعه‌ای از اصول اولیه را برای موارد استفاده پیچیده چند جانبه مانند بازی‌ها فراهم می‌کند.
  • اگر مواردی از اختلاف متقابل در شبکه وجود داشته باشد، سیستم زمان اجرا اختلافات را به وضعیت درون زنجیره ارجاع می‌دهد.

سه بخش cChannel، cRoute و cOS در کنار هم cStack را تشکیل می‌دهند که قابل اجرای بر روی بلاک چین‌های مختلف است و مقیاس‌پذیری، سرعت و کاهش هزینه را برای کاربران بلاک چین به ارمغان می‌آورد. بخش مهم دیگر سلر cEconomy است که در بخش بعدی در مورد آن بحث می‌کنیم.

شبکه ارز دیجیتال سلر

cEconomy در ارز سلر چیست ؟

در بخش قبل اولین رکن ارزشمندی پروژه ارز دیجیتال سلر را بررسی کردیم. در این بخش مدل اقتصاد رمزنگاری این پروژه را که با نام cEconomy مطرح است بررسی می‌کنیم. این بخش برای ارائه نقدینگی پایدار به شبکه و در دسترس نگه داشتن همیشگی اکوسیستم ساخته شده است. هر راه‌حل برون-زنجیره مقیاس‌پذیر برای رسیدن به هدف خود نیاز به حفظ تعادل بین نقدینگی و در دسترس بودن دارد. مکانیزم‌هایی که برای مدیریت این تعادل وجود دارند به صورت زیر هستند.

  • اثبات تعهد نقدینگی (Proof of Liquidity Commitment | PoLC)
  • حراجی پشتوانه نقدینگی (Liquidity Backing Auction | LiBA)
  • شبکه نگهبان وضعیت (State Guardian Network | SGN)

در ادامه بخش cEconomy در ارز سلر چیست به توضیح جزئیات این مکانیزم‌ها می‌پردازیم.

مکانیزم اثبات تعهد نقدینگی

PoLC فر آیند استخراج مجازی است که نقدینگی زیادی را برای اکوسیستم برون‌زنجیره‌ای فراهم می‌کند. در شبکه ارز سلر نتورک افرادی با عنوان «حامیان نقدینگی شبکه» (Network Liquidity Backers | NLB) وجود دارند. فرآیند استخراج شامل قفل کردن دارایی‌های حامیان نقدینگی شبکه - که می‌تواند هر نوع دارایی دیجیتال مانند توکن اتریوم باشد - در شبکه سلر است. آن‌ها دارایی‌های خو‍د را در یک جعبه گنگ به نام «قرارداد تعهد وثیقه» (Collateral Commitment Contract | CCC) برای مدت زمان معینی قفل می‌کنند و در عوض توکن‌های بومی شبکه یعنی «CELR» پاداش می‌گیرند. این امر نقدینگی دارایی‌ها را در شبکه سلر حفظ می‌کند.

حراجی پشتوانه نقدینگی

LiBA ارائه‌دهندگان خدمات خارج از زنجیره را قادر می‌سازد تا نقدینگی خود را از طریق «قرض‌دهی دسته‌جمعی» (Crowdlending) به دست آورند. در این حالت، اولویت‌های وام‌دهنده توسط نرخ بهره، مقدار نقدینگی ذخیره ‌شده و مقدار توکن CELR تعیین می‌شود. کارکرد مکانیزم به صورت زیر است.

  • ارايه دهنده خدمت از یک LiBA استفاده می‌کند تا بخشی از نقدینگی را برای مدت زمان معینی قرض بگیرد.
  • یکی از حامیان نقدینگی علاقمند یک پیشنهاد ارائه می‌کند. پیشنهاد شامل نرخ پیشنهادی، مقدار نقدینگی و مقدار CELR است که حامی با آین شرایط مایل به مشارکت در شبکه هستند.
  • مقدار نقدینگی از طریق قرارداد تعهد وثیقه ارسال می‌شود.
  • نقدینگی وام گرفته شده به عنوان اوراق قرضه ضدتقلب یا سپرده کانال خروجی استفاده خواهد شد.

شبکه نگهبان وضعیت

SGN یک زنجیره جانبی ویژه برای محافظت از وضعیت‌های برون‌زنجیره‌ای در زمان‌های آفلاین بودن کاربران است تا از در دسترس بودن شبکه اطمینان حاصل شود. دارندگان توکن سلر می‌توانند با سپرده‌گذاری توکن‌های خود در SGN نگهبان وضعیت شبکه شوند. نقش اصلی این محافظان، محافظت از وضعیت یک کاربر برای یک زمان خاص است. یک کاربر می‌تواند در ازای دریافت کارمزد وضعیت خود را به محافظ ارسال کند. تعداد محافظانی که برای محافظت از یک وضعیت انتخاب می‌شوند به موارد زیر بستگی دارد.

  • هش وضعیت
  • امتیاز مسولیت که جریان درآمد ایجاد شده توسط کاربر به SGN است.
رمز ارز سلر نتورک

CelerX در از سلر نتورک چیست ؟

در بخش قبلی گقته شد که cEconomy در ارز سلر چیست و پروتکل‌های مختلف آن بررسی شد. در این بخش می‌خواهیم به بررسی CelerX بپردازیم. سلرایکس محصول طرف مصرف‌کننده سلر است و به عنوان اولین پلتفرم اپلیکیشن لایه 2 در سیستم عامل‌های اندروید و آی‌او‌اس است. کاربران سلرایکس می‌توانند از ابزار Celer Pay برای انتقال فوری پول با کارمزد نزدیک به صفر استفاده کنند و بازی‌های مختلف مبتنی بر مهارت را بدون تاخیر بازی کنند. سلر هیچ کنترلی بر توکن‌های ذخیره شده در Celer Pay ندارد و کاربران کنترل کامل دارایی‌های خود را برای همه زمان‌ها در اختیار دارند.

در اپلیکیشن CelerX از توکن بازی با نماد «GT» که یک توکن استاندارد «ERC-20» است استفاده می‌شود. کاربران می‌توانند با استفاده از این توکن‌ها اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مختلف موجود در CelerX را امتحان کنند. کاربران می‌توانند با شرکت در این بازی‌ها توکن دریافت کنند که این توکن‌ها قابل خرید و فروش هستند. در پلتفرم CelerX امکان خرید ارزهای دیجیتال با استفاده از کارت‌های اعتباری، پی‌پل یا سیستم پرداخت اپل وجود دارد.

cBridge در ارز سلر چیست ؟

همانطور که در بخش کانال پرداخت ارز سلر چیست گفته شد، کاربرد کانال پرداخت موجود در پروژه سلر تنها برای پرداخت نیست و می‌توان از آن برای مقاصد دیگری مانند انتقال وضعیت عمومی، پل میان زنجیره‌ای، دارایی میان زنجیره‌ای و پل‌های اطلاعاتی استفاده کرد. یکی از بخش‌های اصلی اکوسیستم سلر، سی‌بریج است که قابلیت اتصال بیش از 10 بلاک چین مختلف و پروژه‌های لایه 2 به یکدیگر را دارد و امکان جابجایی توکن‌ها را با سرعت بسیار بالا و هزینه کم بین لایه‌های مختلف فراهم می‌کند. در برخی موارد سی‌بریج هزینه انتقال را به یک صدم کاهش می‌دهد و زمان انتقال را از یک هفته به 3 دقیقه کاهش می‌دهد.

cBridge به طور عمده توسط کشت‌کنندگان سود در حوزه امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) و تریدرهای صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود. بیشتر حجم تراکنش‌های انجام شده در cBridge مربوط به شبکه‌های بایننس اسمارت چین، پلیگون، آوالانچ، فانتوم، آربیتروم و آپتیمیزم است. یکی از مشکلاتی که در استفاده از رول آپ‌ها به خصوص رول آپ‌های خوش‌بینانه مثل آربیتروم وجود دارد، انتقال دوباره دارایی از لایه 2 به لایه 1 یا یک پروژه لایه 2 دیگر است. به دلیل ماهیت این تکنولوژی، این انتقال به هفت روز زمان نیاز دارد. استفاده از سی‌بریج این مشکل را نیز حل می‌کند و کاربران در کمترین زمان دارایی‌های خود را بین بلاک چین‌های مختلف انتقال می‌دهند.

هدف cBridge کاراتر کردن بازار ارزهای دیجیتال است. سلر این مساله را تنها از دریچه پروژه‌های دیفای بررسی نمی‌کند. امروزه کاربران بین پروژه‌های NFT مختلف جابجا می‌شوند و از طرفی بازیکنان بین زنجیره‌های مختلف برای انتقال دارایی‌های درون بازی تردد می‌کنند. سی‌بریج یک پل چند منظوره است که می‌تواند تمامی این نیازها را برطرف کند. اگرچه هیچ عامل تشویق‌کننده‌ای برای فعالیت کاربران در این سیستم وجود ندارد اما قابلیت‌های خود پل مانند هزینه کم و سرعت بالا عواملی هستند که بسیاری از فعالان بازارهای مالی را به سمت استفاده از این سیستم تشویق می‌کنند.

معماری سیستم cBridge کاملا غیرحضانتی است که بر پایه کانال پرداخت شبکه سلر فعالیت می‌کند. هنگامی که کاربر وجوهی را به یک ارائه دهنده نقدینگی یا نود cBridge ارسال می‌کند در واقع یک پرداخت مشروط از کاربر به نود پل ارسال می‌شود. نود با دین این پرداخت مشروط، همین پرداخت را به زنجیره مقصد ارسال می‌کند و کار انتقال بین زنجیره‌ای انجام می‌شود. تامین کننده نقدینگی در این حالت قادر به دریافت پول کاربر و فرار نیست چرا که در کانال پرداخت برای این‌که یک تراکنش مشروط به سرانجام برسد باید شرط مورد نظر تایید شود.

در واقع کل فرآیند انتقال در cBridge غیرحضانتی است و وقتی کاربر تراکنشی را به پل ارسال می‌کند یک قفل مرتبط با آن ساخته می‌شود. کاربر اگر ببیند که در در زنجیره مقصد همان تراکنش با همان گزارش برای او ارسال شده است قفل را باز می‌کند. پس از این مرحله، هم کاربر و هم تامین کننده نقدینگی می‌توانند مقادیر خود را در بلاک چین‌های مقصد و مبدا دریافت کنند. این قفل توسط توابع هش ایجاد می‌شود و به آن «تابع قفل هش» (Hash Lock Function) گفته می‌شود. در حال حاضر 18 زنجیره اصلی لایه 1 و لایه 2 به cBridge وصل هستند.

پل سلر

امور مالی لایه 2 در ارز سلر چیست ؟

یکی از محصولات اصلی ارز سلر نتورک «امور مالی لایه 2» (layer2.finance) است. «امور مالی غیرمتمرکز» (Decentralized Finance | DeFi) یا همان «دیفای» با دو مشکل اساسی روبه‌رو است.

  • کارمزد تراکنش بسیار بالا
  • استفاده بسیار دشوار و جابجایی سخت بین لایه‌های مختلف

امور مالی لایه 2 ارز سلر جدیدترین راه‌حل برای این دو مشکل است که به افراد امکان دسترسی به پروتکل‌های دیفای را تنها با پرداخت کسری از هزینه فراهم می‌کند. این سیستم مانند ناوگان حمل و نقل عمومی برای پروتکل‌های مختلف عمل می‌کند و ارتباط بین لایه‌های مختلف را برای کاربران فراهم می‌کند. با استفاده از این محصول هزینه‌های تراکنش‌های لایه 1 دیفای به روش کاملا غیرحضانتی و بدون نیاز به اعتماد، بین چندین نفر تقسیم می‌شود.

layer2.finance با استراتژی یکپارچه و رابط کاربری ساخته شده و میزبانی شده توسط جامعه خود، یک تجربه ساده یک مرحله‌ای برای کاربران فراهم می‌کند تا در چشم‌اندازهای پیچیده پروتکل‌های دیفای حرکت کنند. در وهله اول این پروژه از پروتکل‌های دیفای موجود در شبکه اتریوم شامل «کامپوند» (Compound)، «آوه» (AAVE) و «کرو» (Curve) پشتیبانی می‌کند که در قدم‌های بعدی پروژه‌های دیگر دیفای به این سیستم اضافه خواهند شد.

کاربران می‌توانند با اضافه کردن دارایی‌های خود به آوه، از سیستم قرض‌دهی آن استفاده کنند. در سیستم کامپوند علاوه بر قرض‌دهی، کاربران می‌توانند از سیستم «کشت سود» (Yield Farming) نیز استفاده کنند. در پروتکل کرو نیز امکان شرکت در استخرهای نقدینگی در کنار کشت سود برای کاربران وجود دارد. اهداف بعدی سلر اضافه کردن پروتکل‌های زیر به امور مالی لایه 2 است.

  • Cream
  • Liquity
  • yEarn
  • DODO
  • Mirror
  • Alpha Finance
  • SushiSwap
  • Uniswap
  • BarnBridge
  • 1Inch

پروژه امور مالی لایه 2 از روش‌های مقیاس‌پذیری رول آپ استفاده می‌کند و این تکنولوژی، امکان انتقال کم هزینه از لایه‌های مختلف به یکدیگر را فراهم می‌کند. در کنار این تکنولوژی، محصول cBridge نیز قرار است برای اضافه کردن قابلیت‌های میان زنجیره‌ای به پروتکل دیفای مورد استفاده قرا بگیرد. در حال حاضر، سرمایه قفل شده در پروتکل دیفای یک و نیم میلیون دلار است که با افزایش تعداد پروتکل‌ها این عدد می‌تواند افزایش چشمگیری داشته باشد.

توکن ارز سلر چیست ؟

شبکه سلر توکن خود را با نام «CELR» بر روی بستر اتریوم و با استاندارد «ERC-20» ایجاد کرده است. تعداد کل توکن‌های این شبکه 10 میلیارد است که از این مقدار بیش از 6/5 میلیارد آن به بازار عرضه شده است. کمترین قیمتی که این توکن داشته است یک هزارم دلار و بیشترین مقدار آن در حدود دو دهم دلار بوده است. توکن سلر برای فعالیت های مختلفی قابل استفاده است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • توکن CELR می تواند برای پرداخت هزینه خدمات و هزینه تراکنش به ارائه دهندگان خدمات برون‌زنجیره‌ای و سایر خدمات ارائه شده در شبکه، استفاده شود.
  • کاربران می توانند با استیک کردن توکن‌های خود در شبکه نگهبان وضعیت (SGN) تبدیل به محافظ شبکه شوند. محافظان شبکه، خدماتی مانند حفاظت از وضعیت شبکه و بررسی اختلافات و قطعی های شبکه را به کاربران ارائه می‌کنند و در ازای آن کارمزد خدمات و پاداش بلاک زنجیره جانبی را دریافت می‌کنند.
  • توکن سلر در فرآیند اثبات تعهد نقدینگی به عنوان یک عامل انگیزشی برای ایجاد یک استخر نقدینگی پایدار استفاده می‌شود.
  • یکی دیگر از کاربردهای Celr در حراجی پشتوانه نقدینگی است که برای افزایش اولویت پیشنهادات پشتوانه نقدینگی و در نتیجه، افزایش آماری پرداخت سود نقدینگی استفاده می‌شود.
توکن سلر نتورک

تیم مدیریتی ارز سلر نتورک

یکی از نقاط قوت پروژه سلر، تیم مدیریتی آن است. چهار نفر اصلی تیم مدیریتی پروژه سلر همگی جزو دانش‌آموختگان دانشگاه‌های بزرگ دنیا هستند و سابقه کار در شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری مانند گوگل را دارند. در ادامه به بررسی مختصر رزومه چهار نفر اصلی پروژه می‌پردازیم.

  • «مو دونگم» (Mo Dongm): یکی از مهندسان قوی در حوزه نظریه بازی‌های الگوریتمی در طراحی پروتکل است و در این زمینه آموزش می‌دهد. پیش از شروع پروژه سلر او موسس و مدیر محصول شرکت «Veriflo» بود.
  • «جوندا لیو» (Junda Liu): لیو متخصص داده است که پیش از پروژه سلر در گوگل بر روی ایجاد زیرساخت‌های شبکه داده کار می‌کرد. او همچنین موسس سرویس تلفن همراه «Project Fi» و شرکت «Android Tech Lead» است. جوندا دانشجوی دکتری دانشگاه برکلی آمریکا است.
  • «شیائوژو لی» (Xiaozhou Li): لی دانشجوی دکتری در دانشگاه پرینستون آمریکا است. او پروژه‌های زیادی در حوزه‌های مختلف مانند سیستم‌های توزیع‌شده، شبکه، ذخیر‌سازی و مدیریت داده انجام داده که نتایج آن‌ها در شرکت‌های مختلفی مانند گوگل و اینتل مورد استفاده قرار گرفته است.
  • «کینگکای لیانگ» (Qingkai Liang): او دکترای خود را از دانشگاه MIT آمریکا گرفته است و در زمینه های مختلفی مثل کنترل سیستم‌های شبکه‌ای و الگوریتم‌های یادگیری آنلاین در شبکه‌های متخاصم فعالیت کرده است.
تیم مدیریتی ارز سلر

کیف پول ارز سلر چیست ؟

ارز سلر همانطور که در بخش توکن ارز سلر چیست گفته شد بر روی شبکه اتریوم ساخته شده و مبتنی بر استاندارد «ERC-20» است. بنابراین، تمامی کیف پول‌های ارز دیجیتال که از اتریوم پشتیبانی می‌کند برای نگهداری ارز سلر مناسب هستند. از جمله کیف‌پول‌های مطرح برای سلر «تراست‌ولت» (TrustWallet)، «متامسک» (Metamask) و «اتمیک‌ولت» (AtomicWallet) هستند.

صرافی‌های ارز سلر چیست ؟

در حال حاضر صرافی‌های ارز دیجیتال زیادی از توکن سلر پشتیبانی می‌کنند. صرافی‌های «Binance»، «Gate» و «Kucoin» از جمله صرافی‌های متمرکز و صرافی‌های «UniSwap» و «PancakeSwap» از جمله صرافی‌های غیرمتمرکز پشتیبان سلر هستند. ترید و خرید و فروش ارز سلر در این صرافی‌ها با استفاده از انواع استیبل‌کوین‌ها مانند «تتر» (USDT) و «دلار بایننس» (BUSD) و با جفت ارزهای بیت کوین و اتریوم امکان‌پذیر است.

همکاران استراتژیک پروژه سلر نتورک

یکی از معیارهای بنیادی بررسی پروژه‌های ارز دیجیتال همکاران و شرکای استراتژیک پروژه‌ها است. هر چه یک پروتکل ارز دیجیتال با شرکت‌ها و پروژه‌های بیشتری در ارتباط باشد و همکاری بین آن‌ها روز به روز بیشتر شود نشان‌دهنده کاربردی بودن آن است. علاوه بر این، حمایت شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ از یک پروژه به معنی پتانسیل بالای آن است. سلر همکاران استراتژیک بزرگی دارد و هر روز شرکت‌های بزرگ دیگری به لیست همکاران آن اضافه می‌شود. در ادامه چند مورد از این شرکت‌ها و پروژه‌ها آورده شده است.

  • Pantera
  • DHVC
  • FBG Capital
  • QuarkChain
  • IoTex
  • QTUM
  • Collinstar
  • Starkware

علاوه بر این، بسیاری از پروژه‌های بزرگ ارز دیجیتال در محصولات سلر مثل cBridge همکاری دارند که می‌توانید لیست آن را از وب‌سایت رسمی ارز دیجیتال سلر مشاهده کنید.

چگونه ارز سلر بخریم؟

برای خرید ارز دیجیتال سلر همانند سایر ارزهای دیجیتال می‌توانید از صرافی‌های ارز دیجیتال اقدام کنید. بسیاری از صرافی‌های داخلی از خرید و فروش ارز سلر پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید با واریز ریال از آن‌ها سلر خریداری کنید. برای خرید و فروش این ارز در صرافی‌های خارجی نیاز است که شما ابتدا با استفاده از صرافی‌های داخلی ریال خود را به استیبل‌کوین تبدیل کنید و با انتقال آن به صرافی خارجی سلر خریداری کنید.

آینده ارز سلر نتورک چیست ؟

ارز سلر یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های مقیاس‌پذیری لایه دوم است که با ترکیبی از تکنولوژی‌های مختلف، به دنبال ایجاد راه‌حلی امن و کارا برای مقیاس‌پذیر کردن شبکه‌های بلاک چینی است. محصولات ارائه شده توسط سلر هرکدام در حوزه خود منحصر به فرد هستند. تیم مدیریتی قوی سلر به طور دائم به دنبال یافتن راه‌حل‌های بهتر برای مشکلات مختلف موجود در حوزه بلاک چین هستند. شرکت‌های بلاک چینی و سرمایه‌گذاری زیادی بر روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. مجموع این پارامترها نشان می‌دهد که ارز سلر نتورک می‌تواند یکی از ارزهای دیجیتال مناسب برای سرمایه‌گذاری باشد.

معرفی فیلم آموزش مقدماتی ارزهای دیجیتال یا رمزارزها

بازار ارزهای دیجیتال بازار نوپایی است که قیمت توکن‌ها در آن نوسانات زیادی را در مدت زمان کم تجربه می‌کند. این بازار کاملا تکنولوژی محور است و به دلیل ماهیت غیرمتمرکز آن از سمت دولت‌ها قانون‌گذاری نشده است. تمامی این نکات نشان می‌دهد که بدون دریافت آموزش ارز دیجیتال فعالیت در این بازار ممکن است ریسک‌های زیادی را به سرمایه‌گذاران و تریدرها تحمیل کند. به دلیل اهمیت این موضوع، «فرادرس» فیلم 6 ساعت و 50 دقیقه‌ای آموزش مقدماتی ارزهای دیجیتال یا رمزارزها را تدوین کرده است.

این مجموعه آموزشی در 8 درس طراحی شده است تا مقدمات ورود به بازار ارزهای دیجیتال را برای علاقمندان فراهم کند. در سه درس اول، مقدمات، مفاهیم مبنایی، اصطلاحات تخصصی و ویژگی‌های اساسی هر رمزارز آموزش داده شده است. درس چهارم به آموزش وب‌سایت‌ها و منابع اطلاعاتی مهم مانند وبسایت‌های «کوین‌مارکت‌کپ» و «تریدینگ ویو» اختصاص دارد. در درس پنجم، رویکردهای مختلف فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال مانند ترید و هودل بررسی می‌شود.

الزامات فعالیت در بازار رمزارزها مانند نحوه کار با صرافی‌های ارز دیجیتال و کیف پول‌ها موضوع درس ششم این دوره است. در فصل هفتم دوره، سکه‌های اصلی بازار از منظرهای مختلف مانند ریسک و بازده مورد بررسی قرار می‌گیرند و در نهایت در درس هشتم، باورهای نادرست و اشتباهات زیان‌آور در حوزه ارزهای دیجیتال آموزش داده می‌شود. این دوره برای تمامی علاقمندان و فعالان بازار ارزهای دیجیتال مفید است.

جمع‌بندی

ارز سلر یکی از قوی‌ترین پروژه‌های لایه دوم است که هدف آن افزایش مقیاس‌پذیری پروژه‌های بلاک‌چینی لایه اول است. سلر این کار را با تلفیق تکنولوژی‌های مختلفی مانند کانال پرداخت، زنجیره جانبی و رول آپ‌ها انجام می‌دهد. علاوه بر این، سلر تکنولوژی خود را برای توسعه محصولات مختلفی مانند ابزارهای پرداخت و بازی در CelerX، تعاملات میان زنجیره‌ای با استفاده از cBridge و افزایش مقیاس‌پذیری و تعامل‌پذیری پروژه‌های دیفای با استفاده از layer2.finance به کار برده است.

با وجود رقبای قدرتمندی مثل پلیگون، سلر با داشتن تیم مدیریتی قوی و استفاده از تکنولوژی‌های به روز همچنان می‌تواند یکی از پروژه‌های مطرح ارزهای دیجیتال باشد. در این مقاله به سوالات مختلفی مانند ارز سلر چیست ، از چه تکنولوژی‌هایی در آن استفاده می‌شود و توکن ارز سلر چیست پاسخ داده شد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «معرفی ارزهای دیجیتال — بررسی رایگان برترین رمز ارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BlockgeeksCeler.Network
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *