ارز دیجیتال سندباکس Sandbox چیست؟ — هر آنچه باید بدانید

۳۳۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۹ دقیقه
ارز دیجیتال سندباکس Sandbox چیست؟ — هر آنچه باید بدانید

در سال‌های اخیر، بازی‌های رایانه‌ای مهم‌ترین بستر رشد و شکوفایی ایده‌های نوین در حوزه تکنولوژی بوده‌اند. امروزه تکنولوژی‌های جدید مانند «هوش مصنوعی»، «بلاک چین»، «واقعیت مجازی» و «واقعیت افزوده» همگی نقشی اساسی در بازی‌های رایانه‌ای ایفا می‌کنند. جهان متاورس نیز با تکیه بر همین روند، شکوفایی خود را در بازی‌های بلاک چینی آغاز کرده است. یکی از بازی‌های بلاک چینی مطرح متاورس، پروژه ارز سندباکس است که در ماه‌‌های اخیر نظر کاربران زیادی را به خود جلب کرده است. در این مقاله، صفر تا صد ویژگی‌های پروژه ارز دیجیتال سندباکس را به ساده‌ترین شکل ممکن بررسی می‌کنیم.

متاورس سندباکس چیست ؟

«سندباکس» (Sandbox) یک پروژه ارز دیجیتال متاورس و دنیای مجازی بر بستر تکنولوژی بلاک چین است که کاربران می‌توانند در آن مالک زمین شوند، زمین‌های خود را با استفاده از آیتم‌های مختلف تزئین کنند، امکان انجام بازی‌ها و فعالیت‌ها را برای بازدیدکنندگان از زمین خود فراهم کنند و در نهایت، با انجام بازی‌های مختلف یا ساخت آیتم‌های جدید به کسب در آمد از ارزهای دیجیتال بپردازند.

کلمه «Sandbox» از ترکیب دو واژه «Sand» و «Box» ایجاد شده است که معنی جعبه‌ی پر از شن می‌دهد. در بسیاری از کشورهای خارجی، جعبه‌های پر از شن (استخر ماسه) وجود دارد که کودکان در داخل محوطه آن بازی می‌کنند. این استخرها، محل امنی برای فعالیت کودکان هستند. پروژه سندباکس نیز احتمالا نام خود را از این واژه گرفته است و به دنبال ایجاد فضای امنی برای گیمرها با استفاده از تکنولوژی بلاک چین است.

متاورس سندباکس

پروژه ارز دیجیتال سندباکس چیست ؟

سندباکس یک اکوسیستم بازی غیرمتمرکز و جامعه‌محور است. این پروژه از یک طرف بستری برای بازی‌سازان و هنرمندان برای طراحی و ساخت بازی و آیتم‌های درون بازی است و از طرف دیگر محلی برای بازی گیمرها و کسب درآمد از طریق بازی است. کاربران با استفاده از نرم‌افزارهای رایگان ارز سندباکس می‌توانند دارایی‌های مجازی مختلفی را ایجاد کنند یا به دست بیاورند.

در اکوسیستم ارز سندباکس توکن‌های مختلفی تعریف شده‌اند که هرکدام با توجه به نقشی که دارند از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند. علاوه بر این، ابزارهای مختلفی برای استفاده کاربران در این متاورس وجود دارد که همین ابزارها، سندباکس را از سایر بازی‌های رایانه‌ای و بلاک چینی مجزا کرده است. ارز سندباکس بر بستر بلاک چین اتریوم ایجاد شده است و از سال 2011 تا به امروز بازی‌های مختلفی بر بستر آن راه‌اندازی شده است.

تکنولوژی‌های طراحی و ایجاد بازی، کاربردهای گسترده‌ای در پروژه‌های متاورس دارند. آشنایی با ابزارهای ساخت بازی می‌تواند برای فعالیت در متاورس و توسعه آن مفید باشد. به دلیل اهمیت این موضوع، «فرادرس» فیلم آموزش پروژه محور یونیتی Unity‎ - ساخت بازی نابودگر فضایی را تدوین کرده که لینک آن در ادامه آمده است.

  • برای دیدن فیلم آموزش پروژه محور یونیتی Unity‎ - ساخت بازی نابودگر فضایی + اینجا کلیک کنید.

محصولات ارز دیجیتال سندباکس چیست ؟

ارز سندباکس برای این‌که بتواند یک محیط کاملا جامعه محور ایجاد کند، ابزارهای پیشرفته‌ای برای طراحی و ساخت آیتم‌های سه‌بعدی در اختیار کاربران قرار داده است. کاربران می‌توانند با استفاده از این ابزاها به سادگی بازی‌ها و دارایی‌های مختلف درون بازی ایجاد کنند. وجود این ابزارها هم به توسعه بازی کمک می‌کند و هم به افراد امکان ایجاد دارایی‌های مختلف و کسب درآمد از فروش آن‌ها را می‌دهد. سه محصول اصلی این پلتفرم «وکس ادیت» (VoxEdit)، «بازی‌ساز» (Game Maker) و «بازار» (Marketplace) هستند که در ادامه به بررسی هر کدام از این محصولات می‌پردازیم.

نرم‌افزار طراحی وکس ادیت ارز دیجیتال سندباکس

«وکس ادیت» یک نرم‌افزار طراحی است که به هنرمندان و طراحان این امکان را می‌دهد که بتوانند برای متاورس سندباکس، دارایی‌های «وکسل» (Voxel) طراحی کنند. منظور از وکسل، طرح‌های سه‌بعدی از انسان‌ها، حیوانات و تمامی اشیا موجود در جهان هستی است. وکسل‌ها در سندباکس نقش «دارایی» (Asset) را دارند و کاربران می‌توانند از آن‌ها برای تزئین زمین‌های خود در متاورس یا سایر کاربردهای تعریف شده استفاده کنند.

دارایی‌ها در سندباکس موجودیت‌هایی هستند که با هدف معنی دادن به تجربیات کاربری در بازی‌های سندباکس طراحی شده‌‌اند. برای این‌که مالکیت این دارایی‌ها به صورت منحصر‌به‌فرد حفظ شود، توکن‌های مربوط به این دارایی‌ها از نوع NFT یا توکن‌های غیرقابل معاوضه انتخاب شده است. هر توکن NFT، منحصربه‌فرد است و مالکیت آن توسط قراردادهای هوشمند به کاربران منتصب می‌شود و هیچ کس قادر به تغییر یا حذف این مالکیت نیست.

در نرم‌افزار «وکس ادیت»، وکسل‌ها تنها طرح‌های هنری هستند اما کاربران می‌توانند آن‌ها را به صورت توکن‌‌های با استاندارد «ERC-1155» به بازار سندباکس انتقال داده و به فروش برسانند. برای ایجاد دارایی در «وکس ادیت» تنها کاری که کاربران باید انجام دهند دانلود و نصب نرم‌افزار آن است که به صورت رایگان در اختیار همه قرار گرفته است. یک متر در فضای طراحی این نرم‌افزار معادل 32×32×32 وکسل است. به عنوان مثال ارتفاع شخصیت‌های بازی 2 متر است که معادل 64 وکسل در ادیتور است.

نرم افزار وکس ادیت سندباکس

الماس در پروژه ارز سندباکس چیست ؟

«الماس‌ها» (GEMs) توکن‌های کاربردی هستند که ویژگی‌های دارایی‌های مختلف ساخته شده در «وکس ادیت» را مشخص می‌کنند. این توکن‌ها با استاندارد «ERC-20» ساخته شده‌اند بنابراین، قابل معاوضه هستند. وضعیت دارایی‌ها در مقایسه با یکدیگر با استفاده از الماس‌ها مشخص می‌شود و تعداد الماس‌های هر دارایی در رابط کاربری متاورس سندباکس نمایش داده می‌شود. با توجه به این مطالب، می‌توان گفت هر چقدر یک دارایی الماس‌های بیشتری داشته باشد، آن دارایی در محیط سندباکس مفیدتر واقع خواهد شد و به همین دلیل ارزش آن نیز بیشتر از سایر دارایی‌ها خواهد بود.

هر الماس می‌تواند 25 ویژگی منحصر‌به‌فرد را به یک دارایی نسبت دهد و با داشتن ارزهای کاتالیزور که در ادامه بررسی می‌شوند، این تعداد به 100 ویژگی می‌رسد. الماس‌ها با توجه به ویژگی‌های خود به پنج دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از «قدرت»، «دفاع»، «سرعت»، «جادو» و «شانس». هر کدام از این ویژگی‌ها، مقادیر بین 1 تا 100 را دارند بنابراین، یک الماس می‌تواند مقداری بین 1 تا 25 را به دارایی اختصاص دهد. برای به دست آوردن الماس در سندباکس، دو راه‌حل وجود دارد. راه‌حل اول، استیک کردن ارز دیجیتال «SAND» روی زمین‌‌های مجازی و دریافت الماس‌ها به عنوان پاداش و راه‌حل دوم، خرید الماس‌ها از بازار سندباکس است.

کاتالیزور در پروژه ارز سند باکس چیست ؟

«کاتالیزورها» (CATALYSTs) برای مشخص کردن «طبقه» و «نایابی» دارایی‌ها به کار می‌روند و همانند الماس‌ها، توکن‌های قابل معاوضه بر اساس استاندارد «ERC-20» هستند. توکن‌های دارایی در سندباکس قادر به داشتن هر تعداد الماس نیستند. برای این‌که بتوان تعداد سوکت‌های نصب الماس بر روی دارایی را افزایش داد باید از کاتالیزور استفاده کرد. هر چقدر کیفیت کاتالیزور بیشتر باشد، امکان اضافه کردن تعداد بیشتری الماس به دارایی وجود دارد. در حال حاضر کاتالیزورها بر حسب کیفیت به چهار دسته تقسیم می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. در جدول زیر می‌توانید این ویژگی‌ها را مشاهده کنید.

طبقه کاتالیزورتعداد الماس‌هاتعداد ویژگی‌هاتعداد کپی‌های اثر
معمولی11 تا 25حداکثر بیست هزار
کمیاب225 تا 50حداکثر چهار هزار
حماسی350 تا 75حداکثر هزار و پانصد
افسانه‌ای475 تا 100حداکثر دویست

با توجه به جدول مشخص است که هرچقدر طبقه کاتالیزور بالاتر باشد، دارایی کمیاب‌تر و قدرت دارایی بیشتر خواهد بود. در حال حاضر روشی برای به دست آوردن کاتالیزورها مشخص نشده است اما در آینده قرار است روش‌های مختلفی برای این منظور مشخص شوند. برای اضافه کردن الماس‌ها و کاتالیزورها به دارایی‌ها پس از ساخت آن‌ها در «وکس ادیت»، باید آن‌ها را به بازار سندباکس اضافه کرد. در این فرآیند، می‌توان علاوه بر تعریف مشخصات عمومی برای دارایی، الماس‌ها و کاتالیزورها را نیز به آن اضافه کرد.

طراحی دارایی در سندباکس

ابزار بازی‌ساز ارز دیجیتال سندباکس

«بازی‌ساز» (GameMaker) یک ابزار ساده و آسان است که امکان طراحی، آزمایش و به اشتراک‌گذاری ایده‌های بازی را برای کاربران فراهم می‌کند.بازی‌های ساخته شده توسط این ابزار، قابلیت ارائه در محیط متاورس سندباکس را دارند. برای طراحی بازی با استفاده از این ابزار نیاز به دانش برنامه‌نویسی نیست و افراد می‌توانند به ساده‌ترین روش، بازی‌های خود را طراحی کنند. در آینده قرار است در کنار ابزارهای ساده موجود، ابزارهای برنامه‌نویسی پیشرفته برای ساخت بازی‌های شخصی‌سازی شده در این پلتفرم گنجانده شود.

برای شروع بازی‌سازی در پروژه ارز دیجیتال سندباکس کافی است نرم‌افزار آن را نصب کنید و با استفاده از راهنمایی‌های آن، بازی مورد نظر خود را بسازید. کلیه مراحل ساخت بازی در سندباکس رایگان است اما برای استفاده از بازی ساخته شده در سندباکس، باید آن را به زمینی در متاورس اضافه کرد. بنابراین، بازی‌سازها یا باید در متاورس سندباکس زمین داشته باشند یا این‌که زمین‌های دیگران را برای اجرای بازی اجاره کنند.

در سندباکس مالکیت کامل بازی‌ها با سازندگان بازی است و سندباکس حق مالکیتی بر این بازی‌ها ندارد. سازندگان می‌توانند بازی را برای کاربران رایگان در نظر بگیرند و یا این‌که مدل اقتصادی برای بازی خود تعریف کنند. در کنار این مورد، روش درآمدزایی دیگری با استفاده از انجام تبلیغات در فضای بازی نیز برای سازندگان بازی وجود دارد. در حال حاضر، امکان بازی کردن به سندباکس اضافه نشده است و کاربران تنها می‌توانند نسخه‌های آزمایشی برخی از بازی‌ها را در نرم‌افزار بازی‌ساز بازی کنند.

انواع مختلفی از بازی‌ها برای سندباکس تدارک دیده شده است. امکان انجام بازی‌های رایگان در کنار بازی‌های پولی بسته به مکانیزم طراحی شده توسط طراحان بازی برای کاربران وجود خواهد داشت. علاوه بر این، برخی از بازی‌ها در سندباکس امکان کسب درآمد را برای کاربران ایجاد خواهند کرد که این امر سبب گسترش هر چه بیشتر این بازی‌ها و سندباکس خواهد شد.

بازار پروژه ارز دیجیتال سندباکس

در پروژه ارز سندباکس، بازار محلی است که در آن امکان خرید و فروش توکن‌‌های مختلف دارایی وجود دارد. طراحان در «وکس ادیت» می‌توانند وکسل‌های خود را به بازار اضافه کنند که با این کار، وکسل‌ها تبدیل به توکن‌های غیرقابل معاوضه می‌شوند. وجود بازار، امکان ایجاد سیستم‌ اقتصادی را برای محیط سندباکس فراهم می‌کند. با این کار، هنرمندان نیز با فضای بلاک چین و قابلیت‌های آن آشنا می‌شوند.

توکن‌های غیرقابل معاوضه مالکیت افراد بر دارایی‌های مختلف را تضمین می‌کنند. سندباکس به دنبال این است که بتواند شرایطی فراهم کند تا دارایی‌های ساخته شده در بستر آن، قابلیت تعامل با دیگر متاورس‌ها را داشته باشند. این اتفاق می‌تواند یک گام دیگر ما را برای رسیدن به متاورس نهایی نزدیک‌تر کند. بازار سندباکس در 30 مارچ 2021 راه‌اندازی شده است.

در حال حاضر، تنها توکن‌‌های دارایی در بازار ارز دیجیتال سندباکس قابلیت خرید و فروش دارند اما در آینده، امکان خرید الماس‌ها، خرید زمین و اجاره زمین نیز در آن فراهم خواهد شد. خرید توکن‌ از بازار سندباکس توسط رمز ارز «SAND» انجام می‌شود. با توجه این‌که سندباکس بر روی شبکه اتریوم کار می‌کند، مقداری ارز اتریوم نیز برای پرداخت هزینه تراکنش در این بازار نیاز است. کاربران برای استفاده از امکانات بازار سندباکس باید در سایت آن حساب کاربری باز کرده و کیف پول خود را به آن متصل کنند.

قیمت توکن‌های ساخته شده، توسط طراحان تعیین می‌شود اما قیمت فروش، پنج درصد بیشتر از مقدار تعیین شده طراح است. این پنج درصد برای گسترش شبکه متاورس سندباکس و امکان ایجاد بازی‌های بیشتر در اختیار برنامه‌های تامین مالی سازندگان بازی قرار می‌گیرد. در حال حاضر و در نسخه بتا از بازار، تنها هنرمندان تایید شده توسط سندباکس قادر به قراردادن NFTهای خود در بازار هستند. به مرور، سایر کاربران و هنرمندان نیز قادر به انجام این کار خواهند بود. به طور کلی، چهار دسته از NFTها برای خرید و فروش در بازار وجود دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

بازار ارز دیجیتال سندباکس

توکن‌های موجودیت

توکن‌های «موجودیت» (Entity) به توکن‌های غیرقابل معاوضه‌ای گفته می‌شود که نقش اصلی را در بازی‌های سندباکس خواهند داشت. یک کشاورز، مرغ، دایناسور، گنج‌یاب و هر چیزی از این دست در دسته موجودیت‌ها قرار می‌گیرد و در این دسته معامله می‌شود.

توکن‌های تجهیزات

توکن‌های «تجهیزات» (Equipment) نوعی از توکن‌های غیرقابل معاوضه هستند که می‌توانند در فهرست دارایی‌های بازیکنان قرار بگیرند. با استفاده از این توکن‌ها بازیکنان می‌توانند به اهداف تعیین شده در بازی‌های مختلف دست پیدا کنند. شمشیر، سپر، کلاه ایمنی و دست‌کش جزو این دسته از NFTها هستند و در بازار ارز سندباکس ذیل این دسته خرید و فروش می‌شوند.

توکن‌های پوشیدنی

نوع سوم توکن‌های قابل معامله در بازار ارز  دیجیتال سندباکس توکن‌های «پوشیدنی» (Wearables) هستند. این توکن‌‌ها لوازم آرایش و تزئین هستند که ظاهر و آواتا ربازیکنان را تغییر می‌دهند. این آیتم‌ها را می‌توان با یکدیگر ترکیب کرد و از این طریق یک سبک خاص برای آواتار بازیکنان ایجاد کرد. به عنوان مثال تی‌شرت، شلوار جین، کفش و کلاه همه می‌توانند به عنوان توکن‌های پوششی در نظر گرفته شوند.

توکن‌های هنری

آخرین دسته توکن‌‌های قابل معامله در بازار ارز سندباکس توکن‌های «هنری» (Art) هستند. این توکن‌ها عمدتا به عنوان آیتم‌های بصری و تزئینی برای افزودن برخی ویژگی‌های شگفت‌انگیز به بازی‌ها عمل می‌کنند. آثار هنری، مجسمه‌ها و مکان‌های دیدنی از جمله این توکن‌ها هستند.

توکن سند (SAND) چیست؟

«سند» (SAND) یک توکن با استاندارد «ERC-20» است که در شبکه اتریوم ساخته شده است. این کریپتوکارنسی توکن کاربردی اصلی  اکوسیستم سندباکس است و در کنار آن نقش حاکمیتی را در «سازمان خودگردان غیرمتمرکز» (DAO) آن بر عهده دارد. ارز دیجیتال سند برای خرید و فروش توکن‌های غیرقابل معاوضه موجود در پروژه ارز سندباکس مانند زمین‌ها و دارایی‌ها به کار گرفته می‌شود. با نگهداری و قفل این ارزها می‌توان در مدیریت متاورس نیز نقش‌آفرینی کرد.

طراحان دارایی‌های وکسل در وکس ادیت، برای تبدیل طرح‌های خود به NFT و فروش آن در بازار سندباکس به مقداری ارز دیجیتال سند نیاز دارند. از این رمزارز می‌توان برای فرآیند استیکینگ نیز استفاده کرد. زمین‌داران می‌توانند با قفل کردن ارزهای سند خود در زمین، از شبکه پاداش دریافت کنند. معمولا پاداش به صورت ارزهای دیجیتال الماس است که می‌توان آن‌ها را فروخت یا به دارایی‌ها اضافه کرد تا ارزش آن‌ها بالا برود. علاوه بر موارد ذکر شده، توکن‌های سند را می‌توان در «استخرهای نقدینگی» (Liquidity Mining) نیز استفاده کرد و به کسب درآمد از این روش پرداخت.

کاربردهای دیگر توکن سند در بازی‌های متاورس سندباکس خواهد بود. اگرچه بسیاری از بازی‌های موجود در سندباکس رایگان خو اهند بود  اما برخی از بازی‌ها توسط سازندگان به گونه‌ای طراحی می‌شوند که در آن برای شروع بازی نیاز به پرداخت مبلغ بسیار کمی توکن سند از طرف کاربر خواهد بود. در مقابل، نوع دیگری از بازی‌ها نیز هستند که کاربران می‌توانند با شرکت در آن‌ها و موفقیت در بازی، از پلتفرم پاداش دریافت کنند که این پاداش نیز از نوع توکن سند خواهد بود. با استفاده از رمزارز سند می‌توان از هنرمندان و طراحان برای اجرای ایده‌های خود کمک گرفت. همچنین، افراد می‌توانند در مسابقاتی که به میزبانی زمین خود برگزار می‌کنند به شرکت‌کنندگان پاداش دهند.

تعداد کل توکن‌های سند، سه میلیارد توکن است. در حال حاضر حدود یک سوم از کل توکن‌ها به بازار عرضه شده‌اند و بقیه توکن‌ها به مرور وارد چرخه خواهند شد. با داشتن توکن‌های سند می‌توان به پروپوزال‌‌هایی که به منظور تغییرات در متاورس ارائه شده‌اند رای مثبت یا منفی داد. همچنین می‌توان این حق رای را به دیگر کاربران اعطا کرد. پروژه ارز سندباکس از این منظر همانند یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز عمل می‌کند.

توکن ارز دیجیتال سند

توکن لند (LAND) چیست؟

توکن «لند» (LAND) یک قطعه دیجیتالی از املاک و مستغلات در متاورس ارز دیجیتال سندباکس است. زمین‌ها در پلتفرم سندباکس برای اجرای بازی‌ها و برگزاری رویدادهای مختلف و میزبانی از سایر کاربران استفاده می‌شود. کاربرانی می‌توانند زمین‌های خود را با استفاده از دارایی‌های مختلف ساخته شده در «وکس ادیت» تزئین کنند. هر توکن لند، یک توکن منحصر‌به‌فرد و غیرقابل معاوضه با استاندارد «ERC-721» در بلاک چین اتریوم است و در مجموع «166464» عدد از این توکن در متاورس سندباکس در دسترس خواهد بود.

در متاورس سندباکس با ترکیب زمین‌های متعدد می‌توان «ایالت» (ESTATE) ایجاد کرد. به نوع خاصی از ایالت که به بیش از یک نفر تعلق دارد، «منطقه» (DISTRICT) گفته می‌شود. در وب‌سایت رسمی سندباکس یک نقشه مجازی وجود دارد که از طریق آن می‌توان به زمین‌های مختلف دسترسی داشت. نزدیکی زمین‌ها به شرکای بزرگ و سایر موقعیت‌های کلیدی بازی، تاثیر مثبتی بر ارزش آن می‌گذارد. قرار گرفتن زمین در موقعیت کلیدی، باعث افزایش تعداد بازدیدکنندگان از زمین، افزایش تعداد بازیکنان آن و افزایش درآمد از راه بازی و تبلیغات خواهد شد. به همین دلیل است که با خرید زمین در سندباکس توسط بایننس، قیمت زمین‌های اطراف آن با رشد زیادی همراه شدند.

زمین‌داران سندباکس می‌توانند زمین‌های خود را به بازی‌سازان اجاره دهند. طراحان بازی می‌توانند به تنهایی یا با همکاری دیگر بازی‌سازان و طراحان، بازی‌ها و تجربه‌های کاربری منحصر‌به‌فرد در زمین مورد نظر ایجاد و از این طریق کسب درآمد کنند. زمین‌ها در صورتی که در مجاورت مناطق یا ایالت‌ها قرار بگیرند می‌توانند با آن‌ها ترکیب شوند. برعکس این حالت و تبدیل ایالت‌ها به زمین‌های کوچکتر نیز وجود خواهد داشت. سایز زمین‌ها در فضای ارز دیجیتال سندباکس 1*1 است که عرض و طول آن‌ها 96 متر و ارتفاع آن‌ها 128 متر است و از ترکیب آن‌ها، ایالت‌ها با سایزهای مختلف ایجاد می‌شود. انواع ایالت‌ها و سایز آن‌ها به صورت جدول زیر است.

نوع ایالتاندازه ایالتتعداد زمین‌های ایالت
کوچک3×39
متوسط6×636
بزرگ12×12144
خیلی بزرگ24×24576

در متاورس سندباکس «زمین‌های ویژه» (Premium LANDs) نیز وجود دارند که نزدیک هاب‌های اصلی ورود و خروج هستند. کاربران ابتدا از طریق این هاب‌ها وارد زمین بازی می‌شوند و سپس به کشف سایر مناطق می‌پردازند. بنابراین، امکان بازدید از زمین‌های اطراف این هاب‌ها بیشتر خواهد بود. هرچه بازدید از زمین بیشتر باشد، اجاره آن گران‌تر و امکان کسب درآمد از بازی‌های قراداده شده در آن زمین بیشتر خواهد بود. بیلبوردهای تبلیغاتی این زمین‌ها نیز بیشتر اجاره خواهد رفت و یک منبع درآمد دیگر برای کاربران ایجاد خواهد شد.

برای خرید زمین در متاورس ارز سندباکس می‌توان از نقشه مجازی موجود در وب‌سایت سندباکس و در زمان‌های تعیین شده توسط مدیریت مجموعه، اقدام به خرید کرد. پس از فروش اولیه توسط شرکت، دیگر امکان خرید زمین از نقشه مجازی وجود نخواهد داشت. در این حالت، خریداران باید زمین‌های مورد نظر خود را از صاحبان آن‌ها خریداری کنند. در بازارهای مخصوص خرید و فروش NFT مانند «OpenSea» و «Rarible» زمین‌داران زمین‌های خود را با قیمت‌های دلخواه به فروش می‌گذارند. افراد می‌توانند با مراجعه به این سایت‌ها زمین‌های مورد نظر خود را خریداری کنند.

برگزاری رویداد در متاورس سندباکس

در پروژه ارز دیجیتال سندباکس امکان برگزاری رویدادهای مختلف وجود خواهد داشت. این رویدادها می‌توانند مربوط به برگزاری بازی یا مسابقه باشند یا این‌که رویدادهای واقعی‌تری مثل برگزاری یک کنسرت در زمین‌ها طراحی شوند. اولین رویداد بزرگ در سندباکس، رویدادی با نام «سندباکس آلفا» است که از 29 نوامبر 2021 تا 20 دسامبر 2021 برگزار می‌شود. در این رویداد، بازیکنان این فرصت را خواهند داشت تا برای اولین بار، کانون‌های اجتماعی و بازی‌های سندباکس را مشاهده کنند و با انجام بازی‌های مورد نظر خود، کسب درآمد از بازی در فضای متاورس تجربه کنند.

شرکت در رویدادها ممکن است رایگان باشد یا این‌که طراحان رویداد، بلیت‌هایی برای شرکت در رویداد ایجاد کنند. در رویداد «سندباکس آلفا» همه کاربران می‌توانند از هاب آلفا در کنار سه تا از بازی‌های طراحی شده استفاده کنند اما شرکت در رویدادهای کسب درآمد از بازی، تنها برای کاربرانی که «آلفا پس» (Alpha Pass) دارند، امکان‌پذیر است. آلفا پس یک بلیت NFT است که به کاربران امکان شرکت در رویداد سندباکس آلفا را می‌دهد. در نقشه راه منتشر شده توسط سندباکس، برگزاری اولین کنسرت مجازی برای سه ماه سوم سال 2022 برنامه‌ریزی شده است. به احتمال زیاد برگزاری این رویداد نیز برای کسانی که بلیت NFT دارند امکان‌پذیر خواهد بود.

رویداد سندباکس آلفا

تیم مدیریتی و مشاوران ارز دیجیتال سندباکس

مجموعه همکاران فعال در سندباکس، در سه دفتر اصلی این پروژه فعالیت می‌کنند. 28 متخصص در آرژانتین، 11 متخصص در فرانسه، 2 نفر در کره جنوبی و 1 نفر در ژاپن به صورت تمام وقت برای گسترش این پروژه فعالیت می‌کنند. در ادامه سوابق چند نفر از مدیران و مشاوران پروژه آورده شده است. لیست کامل مشاوران و تیم اصلی را می‌توانید در وبسایت سندباکس مشاهده کنید.

  • «آرتور مادرید» (Arthur Madrid)، موسس و مدیر عامل ارز سندباکس: او یکی از بنیان‌گذاران شرکت «Pixowl» و مدیر عامل آن بود که در سال 2018 به «Animoca Brands» فروخته شد. او خود عضو هیئت مدیره شرکت «Animoca Brands»، کارآفرین قدیمی در حوزه ساخت بازی‌های اجتماعی و مشاور استارتاپ‌ها در زمینه بازی، رسانه‌های اجتماعی و نرم‌افزار است. دو شرکت نرم‌افزاری «Wixi Inc» و «1-Click Media» نیز متعلق به او بوده است که آن‌ها نیز فروخته شده‌اند. آرتور یکی از اولین پلتفرم‌های نرم‌افزار محاسبات توزیع شده (DCIA) همتا به همتا را برای شرکت‌های رسانه‌ای ساخته است. او یکی از بنیان‌گذاران و مدیر عامل سندباکس است.
  • «سباستین بورگت» (Sébastien Borget)، مدیر ارشد اجرایی ارز دیجیتال سندباکس: او همانند آرتور مادرید یکی از بنیان‌گذاران و مدیر اجرایی شرکت «Pixowl» بود و همراه با آرتور، یکی از موسسان و مدیر ارشد اجرایی سندباکس است. سباستین علاقه زیادی به فناوری بلاک چین، آموزش و بازی دارد و یکی از سخنرانان فعال در حوزه NFTها و قابلیت‌های آن‌ها در بازی‌ها به شمار می‌آید. سباستین در حال حاضر به دنبال ساخت متاورس سندباکس است و در سال 2020 به عنوان رئیس اتحادیه بازی‌های بلاک چینی انتخاب شده است.
  • «مارسلو سانتریو» (Marcelo Santurio)، مدیر مالی ارز دیجیتال سندباکس:  او یکی از بنیان‌گذاران اولین شرکت پرداخت آنلاین در «Latam» است و بیش از 20 سال تجربه در امورمالی، فنی و بازی دارد. او مدرک MBA خود را با تمرکز بر حوزه مالی از مدرسه بازرگانی لندن اخذ کرده و دوره اجرایی آن را در دانشگاه MIT و در حوزه کارآفرینی گذرانده است.
  • «میک نایم» (Mik Naayem)، مشاور پروژه: میک، مدیر بازرگانی «CryptoKitties» به عنوان موفق‌ترین بازی بلاک چینی در جهان و «Axiom Zen» به عنوان اولین پروژه عمومی بلاک چین است. او بر هدایت استراتژی کسب و کار، مشارکت برای رشد شرکت و توسعه پلتفرم شرکت تمرکز دارد.
  • «یات سیو» «Yat Siu»، مشاور پروژه: او یکی از بنیان‌گذاران و مدیر عامل شرکت «Animoca Brands» است. یات به عنوان یک کارآفرین و «سرمایه‌گذار فرشته» (Angel Investor)، بر روی پروژه‌های کوچک با قابلیت رشد زیاد سرمایه‌گذاری می‌کند. او به عنوان یکی از افراد مطرح در حوزه کارآفرینی، پروژه‌های فناوری و اینترنت شناخته می‌شود.
  • «الکسیس بونته» (Alexis Bonte)، مشاور پروژه: بونته مدیر اجرایی گروه «Stillfront» و یکی از بنیان‌گذاران و اعضای هیئت مدیره آزمایشگاه «eRepublik» است. او سابقه زیادی در تاسیس شرکت‌های فناوری دارد و بیش از 20 سال است که به عنوان سرمایه‌گذار فرشته در انواع استارتاپ‌ها از مرحله اول شروع کار تا پس از عرضه اولیه فعالیت می‌کند.
مدیران پروژه ارز دیجیتال سندباکس

نقشه راه ارز دیجیتال سندباکس

پروژه سندباکس با شروع به کار شرکت «Pixowl» در سال 2011 شروع شد. در آن زمان این شرکت بر روی ساخت بازی سندباکس بر روی پلتفرم‌های اندروید و IOS تمرکز داشت. در سال 2018 پروژه ارز دیجیتال سندباکس در فضای بلاک چین معرفی شد و تا به امروز فعالیت‌های مختلفی برای گسترش فضای این بازی انجام شده است. نقشه راه این پروژه تا سال 2022 مشخص شده و به صورت زیر است.

سه ماهه چهارم سال 2021

  • عرضه اولین کلکسیون‌های آواتارهای NFT شامل NFTهای مبتنی بر IP
  • معرفی مکانیزم استیکینگ در پروژه‌های دیفای لایه 2
  • راه‌اندازی اولین فصل بازی‌های Play-to-Earn
  • راه‌اندازی راه‌حل دو-زنجیره‌ای لایه 2 در شبکه متیک (پلیگون)
  • گشایش کامل بازار سندباکس برای عرضه محتوای کاربران

سه ماهه اول سال 2022

  • بازگشایی متاورس سندباکس برای صاحبان زمین‌های ارائه‌کننده بازی‌های با کیفیت

سه ماهه دوم سال 2022

  • راه‌اندازی «سازمان خودگردان غیرمتمرکز» (DAO) ارز سندباکس با مکانیزم استیکینگ و رای‌دهی، برای دارندگان توکن‌های «SAND»، «LAND» و دارندگان آواتارهای بازی

سه ماهه سوم سال 2022

برگزاری اولین رویداد کنسرت مجازی توسط «Richie Hawtin» و «Deadmau5»، همچنین شروع بازی «Walking Dead»

سه ماهه چهارم سال 2022

  • عرضه نسخه موبایل بازی‌های سندباکس

برنامه‌های دیگری نیز علاوه بر موارد اصلی ذکر شده در بالا در دستور کار پروژه ارز دیجیتال سندباکس قرار دارد که جزئیات آن‌ها به طور دقیق مشخص نیست. برای سال‌های 2022 و 2023 برخی از این برنامه‌ها به صورت زیر هستند.

برنامه‌‌های سال 2022

  • عرضه NFTهای ویژه
  • دسترسی به بیش از 1000 بازی در متاورس سندباکس
  • عرضه نسخه کنسول بازی
  • ادامه فروش توکن‌های «LAND»
  • به‌روزرسانی بازی‌ساز سندباکس برای اضافه کردن بازی‌سازی چند نفره و گروهی، اسکریپت سفارشی برنامه‌نویسی نسخه 3 و افزودن پکیج‌های جدید بازی
  • برگزاری رویدادهای جدید به منظور تخصیص پاداش به کاربران
  • به‌روزرسانی اساسی در در نرم‌افزار «وکس ادیت» به منظور آسان‌تر کردن فرآیند طراحی دارایی‌های وکسل و NFTها

برنامه‌های سال 2023

  • عرضه بیش از 5000 بازی در متاورس سندباکس
  • همکاری‌های جدید و عرضه NFTهای ویژه
  • ارائه به‌روزرسانی‌های جدید برای نرم‌افزار بازی‌ساز
  • ادامه فروش توکن‌های «LAND»
  • به‌روز‌رسانی نرم‌افزار طراحی برای رسیدن به یک نرم‌افزار ایده‌آل برای طراحی

تخصیص و توزیع توکن‌های ارز دیجیتال سندباکس

توکن‌های هر پروژه ارز دیجیتال، بر اساس نیازسنجی بین بخش‌های مختلف درگیر در پروژه تقسیم می‌شود. این کار به مشخص بودن روال خرج توکن‌های پروژه کمک می‌کند. پروژه ارز دیجیتال سندباکس 3 میلیارد توکن دارد که بین هفت بخش مختلف توزیع شده است. در تصویر زیر می‌توانید درصد توکن‌های در اختیار هر بخش را مشاهده کنید.

نمودار تخصیص توکن‌های سندباکس

توکن‌های اختصاص داده شده به کاربران از طریق فروش اولیه، هیئت موسس، تیم و مشاوران قابل فروش آنی نیست و در طی زمان باید آزادسازی شوند. در نمودار زیر می‌توان روند آزاد شدن کل توکن‌های سندباکس را مشاهده کرد.

زمان‌بندی توزیع ارز سندباکس

همکاران پروژه ارز دیجیتال سندباکس

یکی از پارامترهای مهم در تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال، بررسی همکاران پروژه است. هر چقدر شرکت‌های بزرگ و معروف با شرکت مورد نظر همکاری داشته باشند، احتمال به نتیجه رسیدن پروژه بیشتر خواهد بود. بسیاری از شرکت‌های مهم در حوزه بازی‌های رایانه‌ای، ارزهای دیجیتال و توکن‌های NFT با سندباکس همکاری می‌کنند که این مساله، نشان‌دهنده جدی بودن فعالیت این پروژه است. در ادامه می‌توانید فهرست برخی از همکاران اصلی سندباکس را مشاهده کنید.

  • Atari
  • Metamask
  • Square Enix
  • Wax
  • CryptoKitties
  • Opera
  • Matic
  • Binance
  • Guild of Gaurdians
  • The Walking Dead

کیف پول ارز سندباکس

برای فعالیت در سندباکس و ورود به بازی، کاربران باید کیف پول خود را به وب‌سایت معرفی کنند. در حال حاضر، سندباکس از کیف‌پول‌های «MetaMask»، «Bitski» و «Venly» برای اتصال به سایت پشتیبانی می‌کند اما برای ذخیره‌سازی ارزهای دیجیتال، می‌توان از تمام کیف‌پول‌هایی که از استاندارد «ERC-20» اتریوم پشتیبانی می‌کنند، استفاده کرد. کیف‌پول‌های سخت‌افزاری««Ledger» و «Trezor» در کنار کیف‌پول‌های نرم‌افزاری «MetaMask»، «MyEtherWallet»، «Exodus» و «TrustWallet» از جمله ‌کیف‌پول‌های قابل استفاده برای نگهداری ارز دیجیتال سند هستند.

خرید و فروش ارز دیجیتال سندباکس

برای خرید و فروش رمزارز «SAND» که توکن اصلی پلتفرم سندباکس است، می‌توانید از صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی و خارجی استفاده کنید. این ارز در بیشتر صرافی‌های معتبر و مهم ارز دیجیتال لیست شده و قابل خرید و فروش است. برای تبدیل سایر ارزهای دیجیتال خود به «SAND» نیز می‌توانید از «صرافی‌های غیرمتمرکز» (DEXs) استفاده کنید. برای این منظور، تنها صرافی‌های غیرمتمرکزی که از شبکه اتریوم و توکن‌های مبتنی بر استاندارد «ERC-20» پشتیبانی می‌کنند قابل استفاده هستند.

برای خرید سایر توکن‌های موجود در متاورس سند یا باید از وب‌سایت رسمی سندباکس اقدام کنید یا از بازارهای خرید و فروشNFT آن‌ها را خریداری کنید. توکن‌های «LAND» تنها در زمان‌های خاص در بازار سندباکس فروخته می‌شود و  فروش ثانویه آن‌ها تنها در بازارهای NFT انجام می‌شود. توکن‌های دارایی تولید شده در «وکس ادیت» همواره از طریق بازار سندباکس قابل معامله هستند و برای خرید و فروش آن‌ها نیازی به بازارهای ثانویه NFT نیست.

آیا ارز دیجیتال سندباکس ارزش سرمایه‌گذاری دارد؟

پروژه ارز دیجیتال سندباکس یکی از قوی‌ترین پروژه‌های بلاک چینی در حوزه متاورس است که امکانات زیادی برای بازیکنان، سازندگان بازی و هنرمندان ایجاد کرده است. این امکانات می‌تواند در بلندمدت باعث گسترش استفاده از این پلتفرم شود که همین مساله می‌تواند ارز دیجیتال سند و سایر توکن‌های این پلتفرم را با افزایش ارزش روبه‌رو کند. با توجه به نقشه راه ارائه شده توسط سندباکس، این پروژه در دو سال آینده محل مناسبی برای انواع بازی‌ها و رویدادها خواهد بود.در پلتفرم سندباکس روش‌های مختلفی برای کسب درآمد وجود دارد. فهرست زیر نشان‌دهنده بخش مهمی از این روش‌ها است.

  • استیک کردن ارز «SAND» در زمین‌های موجود و دریافت پاداش
  • ساخت بازی‌های پولی و دریافت پول از بازیکنان
  • طراحی NFTهای خاص و فروش آن‌ها به کاربران
  • انجام بازی و دریافت جایزه
  • اجاره زمین‌های بازی به دیگران
  • تبلیغ دیگران در زمین و کسب درآمد
  • برگزاری رویدادها و دریافت هزینه بلیت

با توجه به این موارد، در صورتی که پلتفرم سندباکس بتواند برنامه‌‌های خود را به طور کامل اجرا کند کاربران زیادی از آن استفاده خواهند کرد و همین مساله می‌تواند منجر به رشد قیمتی توکن‌های شبکه شود. البته در بررسی ارزشمندی پروژه باید به تعداد 3 میلیارد توکن «SAND» شبکه و همچنین نحوه توزیع توکن‌ها نیز توجه کرد. تعداد بسیار بالای سکه‌ها و توزیع آن‌ها در طی یکی دو سال آینده ممکن است از سرعت رشد قیمت این ارز بکاهد. در ماه‌های اخیر با شروع موج متاورس در بازار ارزهای دیجیتال، قیمت ارز دیجیتال «SAND» و توکن‌های NFT آن با رشد شدیدی همراه شده است. بنابراین، برای پیدا کردن نقطه ورود مناسب این پروژه بهتر است از تحلیل تکنیکال نیز استفاده شود.

معرفی فیلم آموزش پروژه محور یونیتی Unity‎ - ساخت بازی نابودگر فضایی

ساخت بازی با یونیتی

در حال حاضر، صنعت بازی‌های رایانه‌ای یکی از صنایع پول‌ساز در سطح جهان است. بسیاری از کودکان، نوجوانان و حتی بزرگ‌ترها روزانه مدت زمان زیادی را صرف این ‌بازی‌ها می‌کنند. با گسترش اینترنت و فضای مجازی و ایجاد دنیاهای مجازی متاورس، صنعت بازی‌سازی نیز ابعاد جدیدتری پیدا کرده است. در دنیای امروز ابزارهای بازی‌سازی نه تنها برای ایجاد فضای سرگرمی، بلکه برای ساخت دنیایی مجازی مشابه با دنیای واقعی به کار گرفته می‌شوند. به دلیل اهمیت این موضوع، «فرادرس» فیلم 19 ساعت و 30 دقیقه‌ای آموزش پروژه محور یونیتی Unity‎ - ساخت بازی نابودگر فضایی را تدوین کرده است.

این دوره آموزشی در بیست و سه درس طراحی و تدوین شده است. در طی این بیست و سه جلسه، ایده و فرآیند بازی نابودگر فضایی، تنظیمات مربوط به نرم‌افزار، صفر تا صد مراحل طراحی ابزارها، اضافه کردن قابلیت‌ها، صداگذاری، ساخت فروشگاه خرید و فروش ابزارهای درون بازی و انتشار بازی بر روی کافه بازار و گوگل پلی آموزش داده می‌شود. آموزش مقدماتی با یونیتی و زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ برای استفاده بهینه از این آموزش ضروری است. این دوره برای تمامی علاقمندان به ساخت بازی‌های رایانه‌ای مفید است.

  • برای دیدن فیلم آموزش پروژه محور یونیتی Unity‎ - ساخت بازی نابودگر فضایی + اینجا کلیک کنید.

جمع‌بندی

ارز دیجیتال سندباکس یکی از پروژه‌های بلاک چینی متاورس است که بر بستر شبکه اتریوم ایجاد شده است. متاورس سندباکس شامل زمین‌های مجازی است که مالکیت هر کاربر بر این زمین‌ها با استفاده از توکن‌های NFT تضمین می‌شود. سه ابزار اصلی سندباکس نرم‌افزار «وکس ادیت»، نرم‌افزار «بازی‌ساز» و «بازار» خرید و فروش NFT است که برای طراحی و ایجاد بازی‌ها، اشیا و اشخاص و همچنین خرید و فروش آن‌ها استفاده می‌شوند. در این مقاله، تمامی نکات مربوط به ارز سندباکس بررسی شد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «معرفی ارزهای دیجیتال — بررسی رایگان برترین رمز ارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Sandbox‌Binance
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *