همه‌چیز درباره ارز دیجیتال آیوتا — تفاوت‌های آیوتا با بیت‌کوین

۱۵۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
همه‌چیز درباره ارز دیجیتال آیوتا — تفاوت‌های آیوتا با بیت‌کوین

آیوتا (IOTA) یک ارز دیجیتال است که بسیار متفاوت از انواع دیگر پول دیجیتال مانند بیت‌کوین (Bitcoin)، آتریوم (Ethereum)، ریپل (Ripple) و دش (Dash) عمل می‌کند. آیوتا برای اولین بار در سال 2014 وارد صحنه شد. از همان ابتدا نشان داد که مانند هیچ‌کدام از رمزنگاری‌های گذشته نیست. در حقیقت آیوتا برای اینترنت اشیا (Internet of Things, IOT) طراحی‌شده است. اینترنت اشیا، به بسیاری از چیزها شامل اشیا و وسایل محیط پیرامونمان که به شبکه اینترنت متصل می‌شوند و می‌توانند توسط برنامه‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت، کنترل و مدیریت شوند گفته می‌شود.

توسعه‌دهندگان آیوتا، آینده‌ای را می‌بینند که در آن با استفاده از این ارز دیجیتالی بتوانند منابع تجاری و خدمات را به فروش برسانند.

آیوتا، سیستمی متفاوت از بیت‌کوین

آیوتا می‌تواند حل‌کننده بسیاری از مشکلات باشد چون بر مبنای یک بلاک چین (Blockchain) نیست، بلکه بر روی یک گراف جهت‌دار غیرمدور (Directed Acyclic Graph, DAG) به نام تنگل (Tangle) قرار دارد. در علوم کامپیوتر و ریاضیات، گراف جهت‌دار غیرمدور، یک گراف جهت‌دار است که هیچ دور جهت‌داری ندارد. یعنی هیچ مسیر جهت‌داری که رأس ابتدا و انتهای‌ آن یکی باشد، وجود ندارد. به خاطر ویژگی‌های این نوع گراف می‌توان از آن در مدل کردن سیستم‌های علت و معلولی استفاده کرد.

 

تکنولوژی بلاک چین سنتی با دسته‌بندی معاملات مختلف در هر بلوک کار می‌کند. سپس استخراج‌کنندگان بلاک چین، معامله را تایید می‌کنند. بلاک چین، نسل دوم اینترنت را ارائه می‌دهد، همان پلتفرمی است که بیت‌کوین را پدید آورده است.

نتیجه‌گیری

با‌وجود یک سیستم متفاوت، انتظار می‌رود آیوتا بتواند ضعف‌های بیت‌کوین را پوشش دهد.

تنگل رایگان در مقابل بلاک چین پولی

بعضی چیزها در تنگل متفاوت هستند، مثلا جایی که ساخت و تأیید معاملات انجام می‌شود. در این سیستم هر عضوی که یک تراکنش جدید را ثبت می‌کند باید دو تراکنش قبلی دیگر را به‌صورت تصادفی تایید کند. بنابراین، انجام معامله در تنگل رایگان است. شما در هنگام استفاده از IOTA هیچ پولی نمی‌پردازید درحالی‌که یک بیت‌کوین می‌تواند چندین هزار تومان در یک روز برای شما هزینه داشته باشد. درنتیجه، زمانی که مردم بخواهند از بیت‌کوین برای معامله ارز دیجیتال استفاده کنند، هزینه انجام معامله افزایش می‌یابد.

در شبکه بلاک چین استخراج‌کننده‌ها هستند که تراکنش‌ها را تایید می‌کنند و فقط کسی که می‌خواهد پرداختی انجام دهد باید مبلغی را به‌عنوان کارمزد شبکه بپردازد.

نتیجه‌گیری

تنگل هر‌قدر هم که محبوب شود، رایگان باقی می‌ماند و انجام معامله در آن آزاد است.

کارمزد، راز شکست بیت‌کوین

ماهیت آزاد آیوتا، راه را برای پرداخت پول باز می‌گذارد و این برای آیوتا بسیار مهم و حیاتی است چون نیاز به توسعه و رشد دائمی دارد. بیت‌کوین و دیگر رمزنگاری‌ها در این زمینه شکست می‌خورند چون هنگام ارسال مقدار کمی پول به کسی، شما باید هزینه معامله‌ای را پرداخت کنید که می‌تواند چندین برابر، بیشتر از پرداخت آن مبلغ برای شما هزینه داشته باشد.

نتیجه‌گیری

پرداخت کارمزد در بیت‌کوین یکی مواردی است که در آیوتا حل‌شده است.

آیوتا و افزایش سرعت معامله‌ها

هنگامی‌که حجم تراکنش‎ها در بیت‌کوین افزایش می‌یابد سیستم، بسیار کند می‌شود. اما در آیوتا اینگونه نیست و شما فضایی برای رشد دارید. مقیاس‌پذیری یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بیت کوین است که منجر به معرفی بیت‌کوین نقدی (Bitcoin Cash) شد. IOTA متفاوت است، به‌سادگی همراه با افزایش معامله‌ها، سرعت شبکه را افزایش می‌دهد.

خرید آیوتا

شاید بعد از شنیدن نکات مثبت آیوتا این پرسش برایتان به‌وجود آمده باشد که از کجا می‌توانید آیوتا را خریداری کنید؟

آغاز کار در آیوتا با ثبت‌نام در سایت آیوتا و ارائه یک رمزنگاری مشابه بیت‌کوین، صورت می‌گیرد. در این روش با استفاده از ایمیل و رمز عبور، شروع به ثبت‌نام می‌کنید. البته باید نرم‌افزار این شبکه را متناسب با سیستم‌عاملی که استفاده می‌کنید دانلود و نصب کنید. سپس با استفاده از اطلاعات ثبت‌نامی خود، وارد حساب کاربری خود شده و انجام معامله را آغاز کنید.

نکته‌ای که در هنگام آغاز کار با آیوتا باید در نظر داشته باشید این است که دستیابی به داراییتان در آیوتا به‌سادگی بیت‌کوین نیست. در آیوتا نمی‌توانید به‌طور‌مستقیم با‌کارت اعتباری اقدام به خرید کنید.

آیا آیوتا سرمایه‌گذاری خوبی است؟

پاسخ به این سوال، بسیار مشکل است. هر یک از کارشناسان مالی نظرهای خاص خود را دارند، اما واقعیت این است که هیچ‌کس نمی‌داند این قیمت‌ها به کدام سو حرکت خواهند کرد. بااین‌وجود تا این لحظه IOTA ثابت کرده که یک فرصت سرمایه‌گذاری عالی است. اگر شما در خرداد 1396 به ارزش 3 میلیون تومان، آیوتا خریداری کرده بودید، اکنون می‌توانستید چیزی حدود 36 میلیون تومان دریافت کنید.

خب، باید اعتراف کرد که در مقایسه با سودهایی که بانک‌ها ارائه می‌دهند واقعا مبلغ چشمگیری است. ارزش آیوتا در ماه‌های اخیر به‌طور چشمگیری افزایش‌یافته است. اما این به معنای رشد صعودی آیوتا در آینده نیست. اگر آیوتا را با بورس مقایسه کنیم بعضی از کارشناسان مالی هنوز هم به بورس اوراق بهادار همچون حبابی نگاه می‌کنند که در‌نهایت می‌ترکد، درحالی‌که دیگران هنوز معتقدند که بورس، باید بخشی از مجموعه سرمایه‌گذاری هر‌کسی باشد.

جدال بین آیوتا و بیت‌کوین

آیوتا هفتمین رمزنگار ارزی بزرگ جهان است که بر مبنای بازار روز جهان کار می‌کند. هدف IOTA، تبدیل‌شدن به هسته اصلی اینترنت اشیا است. از سوی دیگر، بیت‌کوین قصد دارد به یک ارز جهانی تبدیل شود. ارزی که بتواند پول رایج را بهبود بخشد یا کلا جایگزین آن شود. دراین‌بین، ریپل عمدتا به‌عنوان یک شبکه پرداخت برای موسسات مالی به‌ شمار می‌رود.

بااین‌وجود اکثر مردم هنوز هم به ارز دیجیتال به‌عنوان یک روش سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند. در زمان نوشتن این مقاله، هر آیوتا چیزی حدود 11,468 تومان در بازار جهانی ارزش دارد. البته این قیمت‌ها نوسان زیادی دارند و هر‌لحظه امکان تغییر آن وجود دارد.

اگرچه بیشتر مردم درباره بیت‌کوین صحبت می‌کنند و بعضی وقت‌ها Ethereum، Litecoin، Dash اما حقیقت این است که بیش از 1000 رمزنگار مجازی وجود دارد. بعضی‌ها می‌توانند زندگی ما را کاملا تحت تاثیر قرار دهند، درحالی‌که بعضی دیگر به‌سرعت فراموش می‌شوند. البته پیش‌بینی سقوط IOTA کار سختی است. آیوتا ممکن است به‌زودی به بخش بزرگی از زندگی روزمره ما تبدیل شود.

یک توصیه برای سرمایه‌گذاران ایرانی

حتما ضرب‌المثل نه سیخ بسوزد نه کباب را شنیده‌اید؛ به‌گونه‌ای در ارز دیجیتالی سرمایه‌گذاری کنید که نه سیخ بسوزد، نه کباب! یعنی آن‌قدر سرمایه‌گذاری کنید که اگر آن را از دست دادید ورشکسته نشوید. این ارزها به‌هیچ‌عنوان دارای ثبات نیستند. با رعایت کردن جانب احتیاط، یک سرمایه‌گذاری ایمن و جدید را تجربه کنید.

بر اساس رای ۱۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
androidauthority
۱ دیدگاه برای «همه‌چیز درباره ارز دیجیتال آیوتا — تفاوت‌های آیوتا با بیت‌کوین»

سلام وقتیکه یک کالا را مثل دوچرخه با بیت کوین خریدم از تحویل کالا.چطور مطمن شویم که ارسال میشود و یا نه.سپاسگزارم

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *