خرید میلگرد از بورس کالا – به زبان ساده

۲۴۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
خرید میلگرد از بورس کالا – به زبان ساده

عرضه انواع مختلف آهن‌آلات، فولاد و میلگرد توسط تولیدکنندگان داخلی در این صنعت انجام می‌شود. این کالاها طبق قوانین و مقرارت خاصی پس از بررسی کیفی از سوی کارشناسان بورس کالا پذیرش می‌شوند و پس از انتشار اطلاعیه عرضه کالای موردنظر در زمان تعیین شده در تابلوی معاملاتی بورس کالا معامله می‌شود. برای خرید میلگرد از بورس کالا اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند با ارائه مدارک موردنیاز به کارگزاری‌های موردتأیید بورس کالا نسبت به انجام مراحل دریافت کد معاملاتی و ثبت سفارش خرید میلگرد در بورس کالا اقدام کنند. کالاهای مختلفی همانند سکه، نقره، سیمان، زعفران در بازارهای مشتقه و مالی بورس کالا معامله می‌شوند. خرید میلگرد از بازار فیزیکی بورس کالا انجام می‌شود که نیاز به دریافت کد بورس کالا و افتتاح حساب وکالتی دارد. در این مطلب از مجله فرادرس قصد داریم درباره خرید میلگرد از بورس کالا توضیح دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

خرید میلگرد از بورس کالا

خرید میلگرد از بازار فیزیکی بورس کالا انجام می‌شود. خرید از بورس کالا این امکان را برای خریداران ایجاد می‌کنند تا بتوانند در محیطی رقابتی و تحت نظارت بورس کالا به انجام معاملات خود بپردازند. همانند خرید سیمان از بورس کالا، برای خرید کالای موردنظر از بازار فیزیکی بورس کالا افراد ملزم به ثبت‌نام در کارگزاری معتبر و دریافت کد معاملاتی بازار فیزیکی هستند.

پس از انجام مراحل اولیه این افراد باید اطلاعیه عرضه میلگرد را از طریق کارگزار مربوطه یا از طریق وب‌سایت رسمی بورس کالای ایران بررسی و مطالعه کنند. پس از اطلاع از مشخصات مربوط به قیمت و تاریخ عرضه میلگرد موردنظر می‌توانند از طریق کارگزاری انتخابی نسبت به ثبت سفارش خرید میلگرد اقدام کنند. برای درک بهتر نحوه خرید میلگرد از بازار فیزیکی بورس کالا در ادامه این مطلب در ابتدا جایگاه میلگرد در بورس کالا را شرح می‌دهیم.

جایگاه میلگرد در انواع بورس کالا

میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالا ارائه می‌شود. بازار فیزیکی بورس کالا بازاری است که تولیدکنندگان، کالاهای خود را به شرکت‌ها و خریداران عمده محصولات عرضه می‌کنند. علاوه بر بازار فیزیکی بورس کالا که کالاهای کشاورزی، صنعتی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در آن معامله می‌شود، بازارهای مشتقه و مالی نیز وجود دارد که در آن‌ها قراردادها و اوراق بهادار مبتنی بر کالا معامله می‌شود. برای مثال در بازار مشتقه بورس کالا قراردادهای آتی و اختیار معامله و در بازار مالی بورس کالا گواهی‌های سپرده کالایی و صندوق‌های کالایی خرید و فروش می‌شوند.

جایگاه میلگرد در بورس کالا

برخی از کالاها در بورس کالا وجود دارند که علاوه بر امکان خرید آن‌ها در بازار فیزیکی بورس کالا، برای تهیه آن‌ها می‌توان گواهی سپرده کالایی آن‌ها را خریداری کرد. برخی از این گواهی‌های سپرده بازار ثانویه ندارند و فردی که آن‌ها را تهیه می‌کند ملزم به دریافت فیزیکی کالای مربوطه از انبارهای بورس کالا است. برای مثال گواهی سپرده کالایی سیمان در حال حاضر به این ترتیب است و بازار ثانویه ندارد. به عبارت دیگر افراد ملزم به دریافت سیمان خریداری شده از طریق گواهی سپرده کالایی هستند. با نگاهی به لیست کالاهای پذیرش شده در بازار مالی و مشتقه بورس کالا متوجه می‌شویم که میلگرد در حال حاضر در این لیست وجود ندارد.

انواع قراردادهای خرید میلگرد از بورس کالا چیست ؟

با نگاهی به اطلاعیه‌های عرضه میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالا متوجه می‌شویم که این کالا می‌تواند در انواع قراردادی قابل قبول در بورس کالا همانند قراردادها نقدی و سلف عرضه شود. در قراردادهای نقدی تاریخ تحویل کالا از زمان انجام معاملات حداکثر تا شش روز کاری فاصله دارد. بنابراین در اطلاعیه‌های عرضه‌ای که نوع قرارداد آن‌ها از نوع نقدی است، کالای خریداری شده به طور فوری و پس از شش روز کاری پس از انجام معاملات تحویل خریدار می‌شود. اما با بررسی تاریخ تحویل قراردادهایی که از نوع سلف هستند متوجه می‌شویم که قراردادهای سلف تاریخ تحویل طولانی‌تری دارند.

اقدامات لازم برای خرید میلگرد از بورس کالا

برای خرید میلگرد از بورس کالا افراد باید مطابق با قوانین و مقررات موجود، مراحلی را برای ثبت‌نام در بورس کالا برای دریافت کد معاملاتی بورس کالا انجام دهند. برای خرید میلگرد از بورس کالا می‌توان مقادیر موردنیاز را از بازار فیزیکی بورس کالا خریداری کرد. علاوه بر این با بررسی فهرست گواهی‌های سپرده کالایی منتشر شده مشاهده می‌کنیم که برخی از انبارها میلگرد را به‌صورت گواهی سپرده کالایی نیز عرضه می‌کنند. بنابراین در ادامه سعی داریم هر دو روش خرید میلگرد از بورس کالا را شرح دهیم.

نحوه خرید میلگرد از بازار فیزیکی

شرکت‌های تولیدی نیازهای کالایی خود را می‌توانند از بورس کالا تأمین کنند. بازار فیزیکی بورس کالا برای عرضه‌کنندگان و خریداران کالاهای صنعتی، کشاورزی، پتروشیمی و دیگر کالاها و محصولات خام و فرآوری نشده این امکان را ایجاد می‌کند تا بتوانند به‌صورت عمده کالاهای مربوطه را معامله کنند. در روش خرید میلگرد از بازار فیزیکی بورس کالا خریدار با مراجعه به کارگزاری موردنظر نسبت به دریافت کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا و افتتاح حساب وکالتی اقدام می‌کند و مراحل موردنیاز را با هماهنگی کارگزار خود انجام می‌دهد. در ادامه این مطلب از مجله فرادرس مراحل خرید میلگرد از بورس کالا را از طریق بازار فیزیکی توضیح می‌دهیم.

مراجعه به کارگزاری معتبر

اولین گام برای خرید میلگرد از بورس کالا مراجعه به کارگزاری معتبر برای دریافت کد معاملاتی بورس کالا و انجام مراحل لازم برای ثبت سفارش میلگرد در بورس کالا است. کارگزاری‌ها به‌عنوان رابطی هستند که خریداران را به فروشندگان ارتباط می‌دهند.

بازار فیزیکی بورس کالا با هدف معامله و تحویل کالاها به خریداران ایجاد شده است. بورس کالا برای این‌که بتواند انجام این معاملات را در چارچوبی قانون‌مند و کنترل‌شده انجام دهد، شروطی را برای خریداران و فروشندگان درنظر گرفته است.

کارگزاری معتبر

خریداران و فروشندگانی که برای انجام معاملات به بورس کالا مراجعه می‌کنند، از طریق وب‌سایت بورس کالا و کارگزاری‌های مورد‌تأیید بورس کالا از این قوانین و ضوابط اطلاع پیدا می‌کنند. بنابراین افرادی که برای خرید میلگرد از بورس کالا به کارگزاری‌های معتبر مراجعه می‌کنند برای انجام معاملات در بورس کالا علاوه بر احراز هویت در سامانه سجام، ملزم به دریافت کد معاملاتی بورس کالا هستند.

افتتاح حساب وکالتی برای خرید میلگرد از بورس کالا

برای خرید میلگرد از بازار فیزیکی بورس کالا افراد نیاز دارند تا پس از ثبت‌نام در بورس کالا نسبت به افتتاح حساب وکالتی در شعب منتخب بورس کالا اقدام کنند. حساب وکالتی این امکان را به کارگزاری می‌دهد تا بتواند در صورت انجام معامله، وجه موردنیاز را به طور مستقیم از حساب‌ کالتی خریدار برداشت کند. برای افتتاح حساب وکالتی بورس کالا خریدار باید به شعب بانکی مورد تأیید بورس کالا مراجعه کند و پس از افتتاح حساب وکالتی، مشخصات آن را به کارگزاری ارائه کند.

بررسی اطلاعیه عرضه

مشخصات کالاهای ارائه شده در بورس کالا در اطلاعیه عرضه کالا آورده شده است. خریداران برای انجام سفارشات در بورس کالا می‌توانند اطلاعیه عرضه منتشر شده در وب‌سایت بورس کالا را مطالعه کنند. برای مثال در اطلاعیه عرضه میلگرد در بورس کالا تمامی اطلاعاتی که برای خرید میلگرد از بورس کالا به‌ آن‌ها احتیاج دارید را می‌توانید پیدا کنید. برخی از این اطلاعات همانند قیمت پایه، تاریخ‌ عرضه، تاریخ تحویل، نوع تسویه و مکان تحویل از جمله اطلاعات ضروری است که قبل از انجام سفارش خرید باید به‌ آن‌ها توجه کرد.

ثبت سفارش خرید توسط کارگزاری

پس از این‌که خریدار، کالا و نماد موردنظر خود را با توجه به اطلاعیه عرضه مشخص کرد، برای انجام سفارش خرید می‌تواند با مراجعه به کارگزاری، مراحل ثبت سفارش خرید را انجام دهد. برای این‌کار لازم است تا مقداری پیش‌پرداخت متناسب با ارزش معامله در حساب وکالتی خود واریز کند. با ثبت سفارش متقاضی خرید کالا توسط کارگزاری، مبلغ پیش‌پرداخت مربوطه در حساب وکالتی خریدار مسدود می‌شود.

انجام معامله برای خرید میلگرد از بورس کالا

پس از ثبت سفارش خرید میلگرد از بورس کالا در زمان تعیین شده حراج انجام می‌شود و با توجه به سفارشات فروش که از طرف کارگزاری فروشنده انجام می‌شود و سفارشات خریدی که از جانب کارگزاری خریداران انجام می‌شود، معاملات در بورس کالا انجام می‌شوند. در زمان انجام معاملات در بورس کالا در واقع کارگزاری خریدار با دیگر کارگزاری‌ها برای خرید کالا از کارگزاری فروشنده رقابت می‌کند.

تسویه و تحویل

پس از این‌که کارگزاری معاملات مربوطه را انجام داد، جزئیات لازم را به خریدار اطلاع می‌دهد. مطابق با اطلاعاتی که کارگزاری در اختیار خریدار قرار می‌دهد، خریدار میلگرد از بورس کالا موظف است در مدت زمان تعیین‌شده نسبت به تسویه حساب کالای مربوطه اقدام کند. در نهایت نیز خریدار شرکت باربری انتخابی را به کارگزاری معرفی می‌کند و با انجام هماهنگی‌های لازم با انبار کالای مربوطه، میلگرد را از انبار تحویل می‌گیرد.

تحویل میلگرد از بورس کالا

گواهی سپرده کالایی میلگرد

برخی از کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند، دارای گواهی سپرده کالایی هستند. گواهی سپرده کالایی نوعی اوراق بهادار محسوب می‌شود و مالکیت دارنده آن را بر مقدار مشخصی از دارایی پایه نشان می‌دهد. هنگامی که فهرست مربوط به مشخصات گواهی‌های سپرده کالایی را در وب‌سایت بورس کالا مشاهده می‌کنید متوجه می‌شوید که نحوه انجام معامله گواهی سپرده میلگرد همانند گواهی سپرده سیمان به‌صورت ناپیوسته است. در معاملات ناپیوسته امکان فروش مجدد گواهی سپرده خریداری شده در بازار ثانویه وجود ندارد. بنابراین افرادی که گواهی سپرده کالایی میلگرد را خریداری می‌کنند، ملزم به دریافت فیزیکی میلگرد از انبارهای مربوطه هستند.

خرید گواهی سپرده کالایی میلگرد

برای خرید میلگرد از بورس کالا می‌توانید گواهی سپرده کالایی میلگرد را خریداری کنید. برای این‌کار پس از ثبت ‌نام در کارگزاری، در پلتفرم معاملاتی مربوطه نماد گواهی سپرده میلگرد را جستجو کنید. با انجام این کار، می‌توانید نماد معاملاتی مورد نظر را پیدا کنید و سفارش خرید گواهی سپرده کالایی میلگرد در کارگزاری مربوطه را ثبت کنید. در زمانی که فروشنده‌ای با تعداد و قیمت موردنظر وجود داشته باشد، معامله انجام می‌شود و گواهی سپرده میلگرد خریداری می‌شود.

فرآیند حراج در خرید میلگرد از بورس کالا

فرآیند حراج در بازار فیزیکی بورس کالا دارای چهار مرحله است که با رنگ‌های سبز، زرد، قرمز و آبی نشان داده می‌شود. هنگامی که تابلوی معاملاتی برخط بازار فیزیکی بورس کالای ایران را مشاهده می‌کنیم با تعدادی دایره با رنگ‌های مختلف مواجه می‌شویم.

با کمی دقت در توضیحاتی که برای این دوایر نوشته شده است، متوجه می‌شویم که هر کدام از این دوایر مربوط به بازارهای مختلف کالایی از قبیل بازار صنعتی، بازار پتروشیمی و بازار فرآورده‌های نفتی است. در قسمت پایین این دایره‌ها زمان شروع و پایان بازار مربوطه را می‌توانید مشاهده کنید.

با توجه به مرحله‌ای که بازار مربوطه در آن قرار دارد رنگ‌های این دایره‌ها به رنگ‌های سبز، زرد، قرمز و آبی تغییر می‌کند. این رنگ‌ها مراحل فرآیند حراج در بازار معاملات کالا را در بازار فیزیکی نشان می‌دهد که در ادامه این مطلب این مراحل را شرح می‌دهیم.

مرحله پیش‌گشایش در خرید میلگرد از بورس کالا چیست ؟

در مرحله پیش‌گشایش که با رنگ سبز نشان داده می‌شود، فروشنده کالا و خریداران کالای موردنظر می‌توانند سفارشات خود را ثبت کنند. در این مرحله حجم و قیمت عرضه کالا توسط کارگزاری فروشنده ارائه می‌شود. از طرفی دیگر کارگزاران خریداران برای شرکت در حراج حجم و قیمت تقاضا را برای کالای مربوطه ثبت می‌کنند. این مرحله به‌مدت سه الی پانزده دقیقه به‌طول می‌انجامد.

به‌عبارتی دیگر در این مرحله قیمتی که فروشنده از قبل ثبت کرده است در قسمت جزئیات سفارش تابلوی معاملاتی نشان داده می‌شود. در این مرحله کارگزاران خریداران باید سفارشات خرید خود را در قیمتی کمتر از قیمت فروشنده ثبت کنند. علاوه بر این با توجه به ضرایبی که برای ثبت سفارش خرید در اطلاعیه عرضه قید شده است، مقدار حجم مورد تقاضای خود را ثبت می‌کنند.

نکته مهمی که برای ثبت سفارش خرید کالا در دوره پیش‌گشایش باید به آن توجه کرد این است که خریدارانی که قصد دارند در حراج شرکت کنند باید کارگزاران آن‌ها در مرحله پیش‌گشایش، قیمت و حجم مورد تقاضای خود را ثبت کنند.

مرحله حراج در خرید میلگرد از بورس کالا

مرحله حراج یا دوره زمانی زرد یک دقیقه طول می‌کشد که از دو قسمت بیست و چهل ثانیه تشکیل می‌شود. اگر کارگزار فروشنده بخواهد حجم عرضه را افزایش دهد در بیست ثانیه اول این مرحله می‌تواند نسبت به افزایش حجم عرضه اقدام کند.

خریدار در این بازه زمانی یا قیمت فروشنده را می‌پذیرد با پایین‌تر از آن قیمت سفارشات خود را قرار می‌دهد. نکته‌ای که در این قسمت از حراج وجود دارد این است که خریدار در این مرحله نمی‌تواند قیمتی بالاتر از قیمت فروشنده را ثبت کند. در این حالت اگر خریدار قیمت فروشنده را بپذیرد وارد تعهد شده است و امکان تغییر دادن حجم و قیمت را ندارد. در غیر این‌صورت می‌تواند قیمت پایین‌تری از قیمت فروشنده را ثبت کند.

در این حالت ممکن است دو حالت وجود داشته باشد. در حالت اول ممکن است یک یا چند خریدار قیمت فروشنده را پذیرفته باشند. که در این حالت فروشنده قیمت خود را نمی‌تواند تغییر دهد. اما در حالتی که قیمت‌های ثبت شده توسط خریداران از قیمت فروشنده کمتر باشد، در این‌صورت فروشنده می‌تواند قیمت‌های پایین‌تری را ثبت کند.

معاملات میلگرد در بورس کالا

بررسی شرایط مختلف معاملاتی در حراج

در بازار فیزیکی بورس کالا با توجه به این‌که میزان تقاضا کمتر یا برابر با عرضه است یا میزان تقاضا بیشتر از عرضه باشد، می‌توانیم شرایط متنوعی را برای انجام معاملات یا انجام نشدن آن‌ها درنظر بگیریم. در حالتی که میزان تقاضا کمتر یا برابر با عرضه است معاملات در دوره زمانی زرد پایان می‌پذیرد. اما در همین دوره زرد که به دوره حراج معروف است نیز حالات متنوعی را می‌توان درنظر گرفت.

به عبارت دیگر با توجه به حجم و قیمت تقاضا که از طرف خریداران مشخص می‌شود و حجم و قیمت عرضه که از جانب فروشنده تعیین می‌شود، حالات متنوعی برای وضعیت معاملات پیش می‌آید که در برخی از این حالات معامله انجام می‌شود و در برخی دیگر معامله انجام نمی‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم وضعیت‌هایی که به انجام معامله و انجام نشدن معاملات منتهی می‌شوند را با ذکر دلایل مربوطه شرح دهیم.

عدم وجود تقاضا برای کالا

در این حالت با توجه به این‌که خریداری حاضر به خرید کالای عرضه شده نیست، معامله مربوطه انجام نمی‌شود. برای مثال اگر افرادی که قصد خرید میلگرد از بورس کالا را دارند برای قیمتی که فروشنده ارائه می‌کند، ثبت سفارشی انجام ندهند، در این حالت به دلیل عدم وجود تقاضا معامله انجام نمی‌شود.

انجام نشدن معامله به دلیل عدم تعدیل قیمت

از دیگر حالاتی که معامله انجام نمی‌شود زمانی است که تقاضا برای کالای موردنظر وجود دارد اما به دلیل این‌که خریداران حاضر به قبول قیمت فروشنده نیستند و از طرف دیگر نیز فروشنده حاضر به تعدیل قیمت نیست، معامله انجام نمی‌شود.

برای مثال در خرید میلگرد از بورس کالا زمانی که خریداران قیمت‌هایی کمتر از قیمت فروشنده را ثبت ‌می‌کنند و فروشنده نیز حاضر به پایین آوردن قیمت خود نیست، در این صورت معامله انجام نمی‌شود. فروشنده کالا در حالت زرد می‌تواند برای انجام معاملات قیمت را پایین بیاورد. اما در حالتی که این کار را انجام ندهد معامله‌ای انجام نمی‌شود.

خرید و فروش میلگرد

عدم تأیید معامله توسط ناظر تالار

برای انجام معامله باید حجم معامله کمتر از حداقل خرید جهت کشف نرخ نباشد. حداقل خرید جهت کشف نرخ برای نماد موردنظر در اطلاعیه عرضه مشخص می‌شود. برای مثال اگر حداقل خرید برای کشف نرخ برای کالایی مطابق با اطلاعیه عرضه آن برابر با دویست تن باشد و مقدار تقاضا برابر با ۱۵۰ تن باشد، بورس معامله انجام شده را تأیید نمی‌کند.

انجام معامله در حالت تقاضا کمتر از عرضه

حالتی را درنظر بگیرید که برای قیمت ثبت شده از طرف فروشنده خریدارانی وجود داشته باشد، اما میزان تقاضا کمتر از میزان عرضه کل برای کالای مربوطه است. در این حالت معامله انجام می‌شود و کالای مازاد وارد سیستم مازاد عرضه می‌شود. برای مثال اگر میزان عرضه برای کالایی ۸ هزار تن است و میزان حجم تقاضایی که توسط خریداران ثبت شده است برابر با ۶ هزار تن شود، مقدار ۲ هزار تن کالای مازاد بر تقاضا وجود خواهد داشت.

فروش کل عرضه در دوره زرد

در حالتی که تقاضا برابر با عرضه است، نیز کل حجم کالای عرضه شده خریداری می‌شود. برای مثال اگر میزان عرضه کالایی برابر با ۸ هزار تن و میزان تقاضا نیز برابر با همین مقدار باشد، در این حالت در قیمت موردنظر معامله انجام می‌شود.

دوره زمانی قرمز برای خرید میلگرد از بورس کالا

در صورتی که در بازه زمانی زرد با حراج در بازار فیزیکی بورس کالا میزان تقاضا برای قیمت پایه کالا از میزان عرضه آن بیشتر باشد، وارد دوره زمانی قرمز یا رقابت می‌شویم. دوره زمانی قرمز یا رقابت ۶۰ ثانیه به‌طول می‌انجامد. در دوره رقابت که آن را با رنگ قرمز نشان می‌دهند، خریدارها قیمت‌‌هایی بالاتر از قیمت فروشنده را در تابلوی معاملاتی ثبت می‌کنند. نکته‌ای که در این دوره رقابت وجود دارد این است که کارگزاران معمولا در لحظات پایانی دوره قرمز شروع به ثبت سفارشات خود در تابلوی معاملاتی می‌کنند.

در این بازه زمانی که به‌صورت حراج یک‌طرفه انجام می‌شود در سمت فروشنده رقابتی وجود ندارد ولی در سمت خریداران شاهد رقابت هستیم. به‌ عبارت دیگر نحوه حراج در این بازه زمانی با نحوه حراج و رقابت در بازار ثانویه‌ای که برای مثال در حراج سهام وجود دارد متفاوت است.

در بازار سهام هم خریداران و هم فروشندگان بر سر قیمت با هم رقابت می‌کنند، اما در حراجی که در بازار فیزیکی بورس کالا در زمان رقابت یا قرمز روی می‌دهد در بازه‌‌ زمانی مشخص شده تنها خریدارها با هم رقابت می‌کنند.

رقابت خریداران در صورت نبود محدودیت افزایش قیمت

زمانی که تقاضا بیشتر از عرضه باشد، وارد مرحله قرمز می‌شویم. در این مرحله اگر برای قیمت‌گذاری خریداران، محدودیت افزایش قیمت وجود نداشته باشد، خریدارها می‌توانند قیمت و مقدار تقاضا را در تابلوی معاملاتی ثبت کنند. در این حالت تخصیص کالای عرضه شده، در ابتدا با اولویت قیمت‌های بالاتر و سپس با اولویت زمانی انجام می‌شود.

نحوه تخصیص کالا در صورت وجود محدودیت در افزایش قیمت

در صورتی‌که برای قیمت‌گذاری خریدارها، محدودیت افزایش قیمت وجود داشته باشد، در این حالت ممکن است مقدار تقاضای ثبت شده در حداکثر قیمت مجاز بیشتر از مقدار عرضه باشد. در این حالت تسهیم به نسبت انجام می‌شود. به عبارت دیگر نسبت تقاضای هر خریدار از کل تقاضای ثبت شده محاسبه می‌شود و به همان نسبت از کالای عرضه شده به خریدار تخصیص داده می‌شود.

دوره زمانی آبی در خرید میلگرد از بورس کالا

در زمان خرید کالا از بازار فیزیکی بورس کالا در مرحله آخر، دایره به رنگ آبی می‌شود و مرحله نظارت نام دارد. این مرحله زمانی است که ناظر مراحل تأیید معاملات را انجام می‌دهد و آن‌ها را قطعی می‌کند. در این مرحله در صورتی که مشکلی مشاهده شود، معامله به حالت تصمیم‌گیری می‌رود.

جمع‌بندی

میلگرد یکی از کالاهایی است که در بورس کالا عرضه می‌شود. متقاضیان خرید میلگرد از بورس کالا می‌توانند با ثبت‌نام در کارگزاری موردنظر و انجام مراحل موردنیاز نسبت به خرید میلگرد از بازار فیزیکی بورس کالا یا خرید گواهی سپرده کالایی میلگرد و دریافت آن از انبارهای مربوطه اقدام کنند. بنابراین در این مطلب از مجله فرادرس پس از معرفی جایگاه میلگرد در بورس کالا، انواع قراردادهای خرید میلگرد از بورس کالا را شرح دادیم.

سپس اقدامات لازم برای خرید میلگرد از بورس کالا را بیان کردیم. برای خرید میلگرد از بورس می‌توان علاوه بر ثبت سفارش خرید در بازار فیزیکی بورس کالا از گواهی‌های سپرده کالایی میلگرد نیز برای خرید استفاده کرد. بنابراین در ادامه مطلب پس از توضیح درباره نحوه خرید میلگرد از بورس کالا، گواهی سپرده کالایی میلگرد و نحوه ثبت سفارش گواهی سپرده آن را شرح دادیم.

فرآیند حراج در خرید کالا در بازار فیزیکی بورس کالا در چهار مرحله انجام می‌شود که به ترتیب آن‌ها را توضیح دادیم. مرحله پیش‌گشایش که به رنگ سبز نشان داده می‌شود را شرح دادیم و در ادامه، توضیحات مربوط به مراحل حراج، رقابت و نظارت را که به ترتیب با رنگ‌های زرد، قرمز و آبی نمایش داده می‌شوند را بیان کردیم. در مرحله حراج به بررسی شرایط مختلف معاملاتی پرداختیم. مرحله قرمز زمانی شروع می‌شود که میزان تقاضا بیشتر از میزان عرضه کالا است. بنابراین پس از مرحله زرد، مرحله قرمز را شرح دادیم و در انتهای این مطلب نیز مرحله نظارت که با رنگ آبی نشان داده می‌شود را توضیح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس کالا» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
بورس کالای ایرانبورس اوراق بهادار تهران
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *