خرید نقره از بورس کالا – نحوه خرید به زبان ساده

۳۷۴۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
خرید نقره از بورس کالا – نحوه خرید به زبان ساده

نقره یکی از فلزاتی است که علاوه بر این‌که می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای سرمایه‌گذاری استفاده شود، در امور صنعتی و جواهرسازی و ساخت ظروف آشپزخانه نیز کاربرد دارد. نوسانات قیمت نقره را در بازارهای نقدی و مشتقه جهانی می‌توان مشاهده کرد. در بازار مشتقه بورس کالای ایران این امکان وجود دارد تا بتوان خرید نقره از بورس کالا را با استفاده از قراردادهای آتی نقره انجام داد. در این مطلب درباره خرید نقره در بورس کالا و قراردادهای آتی آن توضیحاتی می‌دهیم.

خرید نقره از بورس کالا

برای خرید نقره در بورس کالا می‌توان از قراردادهای آتی بازار مشتقه بورس کالا استفاده کرد. برای مثال قرادادهای آتی نقره را می‌توان با سررسید مشخص از بازار آتی بورس کالا خریداری کرد و در زمان سررسید این قرارداد می‌توان مقدار نقره مربوطه را تحویل گرفت. قبل از بررسی بازار مشتقه و قراردادهای آتی نقره در بورس کالا برخی از عوامل تأثیر‌گذار بر قیمت نقره و برخی اشکال نقره در بازار ایران را بررسی می‌کنیم.

عوامل تأثیرگذار بر قیمت نقره در ایران

برای این‌‌که معامله‌گرها بتوانند کالای گران‌بهایی همانند نقره را خرید و فروش کنند باید درک درستی از عوامل تأثیرگذار قیمتی آن داشته باشند. برخی از عوامل تأثیرگذار بر روی قیمت نقره در ایران به ترتیب زیر است.

  • قیمت جهانی نقره
  • قیمت دلار
  • هزینه‌های مربوط به گمرک
  • مالیات بر ارزش افزوده

انواع اشکال نقره خام

نقره خام در بازار داخل کشور به‌صورت‌‌های مختلفی وجود دارد. برخی از اشکال متداول فلز نقره خام به شرح زیر است.

  • نقره به‌صورت شمش تولید داخل
  • نقره به شکل ساچمه
  • نقره به شکل شمش‌های برند خارجی
  • نقره آبشده
اشکال نقره

قراردادهای مشتقه چیست ؟

قراردادهای مشتقه بورس کالا نوعی قرارداد هستند که طبق آن‌ها زمان تحویل وجه و زمان تحویل کالا هر دو در آینده انجام می‌شود. قراردادهای مشتقه در بازار مشتقه از انواع بورس کالا معامله می‌شوند. یکی از انواع قراردادهای مشتقه قراردادهای آتی است. قراردادهای آتی در بورس کالا بر مبنای کالایی به‌عنوان دارایی پایه تنظیم می‌شوند.

 

قرارداد آتی چیست ؟

قرارداد آتی قراردادی است که طبق آن فروشنده متعهد می‌شود تا کالایی معین را با قیمتی که اکنون تعیین می‌شود در تاریخ سررسیدی در آینده به خریدار بفروشد. از طرف دیگر نیز خریدار متعهد می‌شود کالای موردنظر را با مشخصات مربوطه خریداری کند.

قرارداد آتی نقره چیست ؟

قراردادهای آتی نقره در بازار مشتقه بورس کالا وجود دارند و این امکان را به افراد می‌دهند تا بتوانند این قراردادها را تا قبل از زمان سررسید آن خرید و فروش کنند. افرادی که تمایل به خرید نقره از بورس کالا را دارند نیز می‌توانند در زمان سررسید این قراردادها نقره خریداری شده را از بورس کالا تحویل بگیرند.

چه افرادی از قراردادهای آتی نقره استفاده می‌کنند ؟

با توجه به این‌که امکان خرید و فروش قراردادهای آتی نقره تا قبل از زمان سررسید آن وجود دارد. افراد می‌توانند از نوسانات قیمت نقره استفاده کنند و از خرید و فروش قراردادهای آتی نقره کسب سود کنند. اما دسته دیگری از افراد نیز برای این‌که از ریسک حاصل از افزایش قیمت نقره در امان باشند نسبت به خرید نقره از بورس کالا اقدام می‌کنند.

قرارداد آتی نقره

تفاوت‌ بین سهام و قراردادهای آتی چیست ؟

هنگامی که سهامی را در بورس خریداری می‌کنید با توجه به میزان سهمی که خریداری کرده‌اید مالک همان میزان از شرکت می‌شوید. در این حالت تا زمانی که سهام موردنظر را در سبد سرمایه‌گذاری خود دارید مالکیت نسبی شما پابرجا است.

اما در موضوع قراردادهای آتی موضوع اصلی تعهد در تحویل دادن یا تحویل گرفتن کالا در آینده است. ارزش سهام ممکن است در شرایطی صفر شود ولی در قراردادهای آتی صفر شدن ارزش قرارداد معنی ندارد ولی با توجه به قوانینی که در بورس کالا وجود دارد باید در زمان سررسید قرارداد تکلیف آن مشخص شود و طبق شرایط قرارداد خریدار و فروشنده به تعهدات خود عمل کنند.

فرق معاملات آتی نقره با دیگر قراردادهای مشتقه

فرقی که معاملات آتی نقره با دیگر قراردادهای آتی دارد این است تحویل کالا به‌صورت فیزیکی انجام می‌شود. در صورتی که تحویل کالا در قراردادهای آتی دیگر به‌صورت گواهی سپرده کالایی است. با توجه به این‌که نقره گواهی سپرده کالایی در بورس ندارد بنابراین فرآیند تحویل آن به‌صورت فیزیکی انجام می‌شود.

مزایای قراردادها آتی بورس کالا

با توجه به این‌که امکان خرید نقره در بورس کالا با استفاده از قراردادهای آتی فراهم شده است. افراد می‌توانند قراردادهای نقره در بازار مشتقه بورس کالا را معامله کنند. قراردادهای آتی بورس کالا مزایایی دارند که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

کاهش ریسک تغییرات قیمت نقره

با توجه به این‌که قراردادهای آتی در بورس کالا امکان خرید و فروش مقداری معین از کالا با قیمتی مشخص را در آینده امکان پذیر می‌کنند، بنابراین افرادی که خرید نقره از بورس کالا را با استفاده از قراردادهای آتی نقره انجام می‌دهند ریسک نوسانات قیمت نقره را در معاملات خود کاهش می‌دهند.

کسب سود بیشتر با اهرم

از دیگر مزایایی که معاملات قرارداهای آتی در بورس کالا دارد وجود اهرم در معاملات است. برای مثال در خرید نقره از بورس کالا هنگامی که قرارداد آتی نقره خریداری شده در سود می‌رود، در این حالت شما قسمتی از ارزش کل قرارداد را به‌عنوان وجه تضمین اولیه پرداخت کرده‌اید ولی به نسبت کل ارزش معامله سود می‌کنید. البته توجه به این موضوع نیز اهمیت دارد که در معاملات آتی کالا هنگامی که پوزیشن شما در ضرر می‌رود نیز به همان نسبت کل ارزش قرارداد در ضرر می‌روید و ریسک شما نیز به همان میزان افزایش پیدا می‌کند.

عدم الزام به تحویل کالا

با توجه به اطلاعاتی که از آمار تحویل در قراردادهای آتی وجود دارد این نکته استفاده می‌شود که درصد کمی از قراردادهای آتی در نهایت به تحویل کالا ختم می‌شوند. افرادی که در پوزیشن‌های لانگ یا شورت در بورس کالا اقدام به معامله می‌کنند می‌توانند قبل از زمان سررسید قرارداد پوزیشن خود را در سود یا زیان ببندند و از بازار خارج شوند.

خرید نقره از بورس کالا

استفاده از مزایای معامله در بورس

با توجه به این‌که قیمت‌گذاری در بورس کالا بر اساس میزان عرضه و تقاضای موجود در بازار تعیین می‌شود بنابراین قیمت‌ها در بورس کالا از شفافیت بالایی برخوردار هستند. علاوه بر این با توجه به این‌که معاملات در بورس کالا بر اساس قوانین و چارچوب‌های مشخص و استانداردی انجام می‌شود، انجام معاملات در بورس کالا از اعتبار ويژه‌‌ای برخوردار است.

تضمین معاملات توسط بورس کالا

کلیه معاملات قراردادهای آتی در بورس کالا توسط اتاق پایاپای بورس کالا تضمین می‌شوند. بنابراین افراد بدون نگرانی از ریسک اعتباری می‌توانند در بازار مشتقه بورس کالا نسبت به انجام معاملات قراردادهای آتی اقدام کنند.

امکان فروش یک کالا بدون خرید اولیه آن

یکی از مزایایی که انجام معاملات قراردادهای آتی دارند این است که افراد می‌توانند وارد پوزیشن شورت شوند و از کاهش قیمت در بازار نیز کسب سود کنند. به عبارت دیگر امکان کسب سود از ریزش قیمت‌ها در معاملات قراردادهای آتی، یکی از مزایای آن محسوب می‌شود. بنابراین انجام معاملات قراردادهای آتی در بازاری دوطرفه انجام می‌شود و شما با توجه به تحلیلی که از بازار انجام می‌دهید می‌توانید در صورت درست بودن تحلیل از روندهای صعودی و نزولی بازار کسب سود کنید.

مفاهیم کاربردی در خرید نقره از بورس کالا

برای انجام معاملات آتی نقره در بورس کالا برخی از مفاهیم و تعاریف اولیه وجود دارد که معامله‌گر برای خرید نقره از بازار مشتقه بورس کالا باید درک درستی از آن‌ها داشته باشد. در ادامه این مطلب با برخی از مهم‌ترین آن‌ها آشنا می‌شویم.

وجه تضمین اولیه در خرید نقره از بورس کالا چیست ؟

وجه تضمین اولیه در خرید نقره از بورس کالا مقداری از ارزش قرارداد است که توسط بورس کالا از خریدار و فروشنده دریافت می‌شود تا بتوانند معاملات قراردادهای آتی را انجام دهند. وجه تضمین اولیه توسط بورس تعیین می‌شود و با توجه به شرایطی که بازار دارد می‌تواند تغییر کند.

حداقل وجه تضمین اولیه چیست ؟

حداقل وجه تضمین اولیه ۷۰ درصد از وجه تضمین اولیه را شامل می‌شود. در واقع برای انجام معاملات قراردادهای آتی در بورس کالا نیاز است تا ۷۰ درصد وجه تضمین اولیه در حساب معامله‌گر موجود باشد. به عبارت دیگر به ازای هر قرارداد تا ۳۰ درصد از وجه تضمین اولیه می‌توانید ضرر کنید.

مشخصات قراردادهای آتی نقره

قراردادهای آتی نقره بر مبنای دارایی پایه نقره تنظیم شده‌اند. این قراردادها توسط نمادهای مخصوصی در بورس کالا معامله می‌شوند. برای خرید نقره از بورس کالا باید به مشخصات قراردادهای آتی نقره توجه کنید. اندازه هر قرارداد نقره معادل با صد گرم است.

استاندار تحویل نقره نیز به‌صورت ساچمه و دارای حداقل خلوص ۹۹۹ است. حداکثر حجم هر سفارش در قراردادهای آتی نقره تا ۲۵ قرارداد است. برای مثال اگر بخواهیم تعداد ۵۰ قرارداد برای خرید و فروش ارسال کنیم باید این تعداد را در دو سفارش انجام دهیم. واحد قیمتی که برای قراردادهای آتی نقره بر روی تابلوی معاملاتی بورس نمایش داده می‌شود، ریال به ازای هر گرم است.

حد نوسان قیمت قراردادهای آتی نقره

حد نوسانات قیمت روزانه قراردادهای آتی نقره در بورس کالا حداکثر تا ۵ درصد قیمت تسویه روز قبل است. بنابراین بازه قیمتی که می‌توانید در آن سفارشات نقره خود را قرار دهید با توجه به قیمت تسویه روز قبل محاسبه می‌شود و حداکثر تا ۵ درصد بیشتر یا کمتر از قیمت تسویه روز قبل است.

خرید نقره از بورس

فرآیند تحویل نقره در بورس کالا

علاوه بر خرید نقره در بورس کالا افرادی که قراردادهای آتی فروش نقره در بورس کالا را خریداری کرده‌اند در زمان سررسید ملزم به ارائه نقره به بانک‌های بورس کالا هستند که به آن فرآیند تحویل نقره به بورس کالا می‌گویند. انجام فرآیند به این ترتیب است که فرد فروشنده نقره برای تحویل نقره به بانک باید گواهی ثبت مالیات بر ارزش افزوده داشته باشد. سپس می‌تواند نقره را به بانک تحویل دهد. با توجه به این‌که انبار مورد تایید بورس کالا برای قرادادهای آتی بانک است، بنابراین فروشنده باید نقره‌های خود را به بانک تحویل دهد.

استاندار بودن نقره تحویلی به بورس کالا

نقره تحویلی به بورس کالا باید دارای استاندارها و مشخصات تعیین شده موردنظر بورس کالا باشد. بنابراین پس از تحویل نقره به بانک مربوطه در صورتی که نقره تحویلی استانداردهای موردنظر را دارا نباشد، فروشنده ملزم به دریافت نقره تحویلی خود است. اگر فروشنده نقره تحویلی خود را از بانک دریافت نکند باید هزینه‌های انبارداری را پرداخت کند. اگر استانداردهای نقره تحویلی مورد تأیید کارشناسان بانک باشد، نقره در بانک تا روز تحویل به خریدار باقی می‌ماند.

شارژ بودن حساب عملیاتی برای خرید نقره از بورس کالا

خریدار نقره در زمان تعیین شده باید نسبت به شارژ بودن حساب عملیاتی خود اطمینان داشته باشد. در صورتی‌که خریدار نقره در روز تحویل نقره در حساب عملیاتی خود مبلغ نقره خریداری شده را شارژ نکند، خریدار به نفع فروشنده جریمه می‌شود. بنابراین اگر خریدار نکول کند، فروشنده برای تحویل گرفتن نقره خود باید دوباره به بانک مراجعه کند.

اما اگر خریدار به تعهدات خود عمل کند به این معنی که ارزش قراردادها به‌علاوه ۹ درصد مالیات را به حساب عملیاتی واریز کند، در این صورت فردای روز تحویل خریدار باید به بانک مراجعه کند و نقره‌ها را دریافت کند. بورس کالا نیز مبلغ قراردادهای نقره را از حساب عملیاتی خریدار به حساب عملیاتی فروشنده واریز می‌کند.

جمع بندی

در ابتدای این مطلب درباره خرید نقره از بورس کالا و عوامل تأثیرگذار بر قیمت نقره در بازار ایران توضیحاتی دادیم. سپس با توجه به این‌که خرید نقره در بازار مشتقه بورس کالا امکان‌پذیر است، قراردادهای مشتقه در بورس کالا را شرح دادیم و قرارداد آتی نقره و مزایای این قراردادها را توضیح دادیم. سپس برخی از مفاهیم کاربردی در معاملات قراردادهای آتی نقره را همانند وجه تضمین اولیه و حد نوسان قیمت قراردادهای آتی نقره را بیان کردیم.

با توجه به این‌‌که در حال حاضر نقره گواهی سپرده کالایی در بورس کالا ندارد، بنابراین افرادی که متعهد به تحویل نقره در قراردادهای آتی بورس کالا هستند، ملزم به تهیه فیزیکی این کالا با توجه به شرایط بورس کالا هستند. بنابراین در انتهای این مطلب فرآیند تحویل نقره در بورس کالا را شرح دادیم و درباره استاندارد بودن نقره تحویلی به بورس کالا توضیحاتی را بیان کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس کالا» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
بورس کالای ایران
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *