گواهی سپرده سکه طلا چیست؟ – به زبان ساده + نحوه خرید

۱۳۷۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
گواهی سپرده سکه طلا چیست؟ – به زبان ساده + نحوه خرید

گواهی سپرده سکه طلا این امکان را به افراد می‌دهد تا بتوانند به خرید و فروش سکه طلا در بورس کالا بپردازند. نگهداری و خرید و فروش فیزیکی سکه طلا دارای معایب زیادی است. برای مثال خطرهای نگهداری فیزیکی سکه طلا و ریسک‌های موجود در تقلبی بودن سکه خریداری شده، باعث می‌شود تا افراد به خرید و فروش گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالا اقدام کنند. علاوه بر امکان انجام معاملات پیوسته در گواهی سپرده سکه، افراد می‌توانند با مراجعه به انبارهای مربوطه، سکه خریداری شده را دریافت کنند. از طرف دیگر گواهی سپرده کالایی این امکان را برای افرادی که قصد فروش سکه در بورس کالا را دارند فراهم کرده تا بتوانند با تحویل سکه طلا به انبارهای بانکی مربوطه، سکه فیزیکی را به گواهی سپرده سکه قابل معامله در بورس کالا تبدیل کنند. در این مطلب گواهی سپرده سکه طلا و نحوه خرید آن را از بورس کالا توضیح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

گواهی سپرده سکه طلا چیست ؟

گواهی سپرده سکه طلا اوراقی بهادار است که مالکیت دارنده آن را برای مقدار مشخصی از سکه نشان می‌دهد. با استفاده از گواهی سپرده کالایی سکه طلا می‌توانید سکه‌های خود را در بورس کالا بفروشید. افرادی که تمایل به خرید سکه از بورس کالا دارند نیز می‌توانند با خرید گواهی سپرده سکه طلا نسبت به خرید سکه از بورس کالا اقدام کنند. برخی از این گواهی‌های سکه را می‌توان قبل از سررسید در بازار بورس کالا فروخت و برخی از این اوراق همانند گواهی سپرده ربع سکه قابل فروش نیستند و باید نسبت به دریافت ربع سکه از بانک مربوطه اقدام کرد.

کدام افراد از گواهی سپرده کالایی سکه استفاده می‌کنند ؟

پس از آشنایی با مفهوم گواهی سپرده کالایی سکه این سوال مطرح می‌شود که چه افرادی از گواهی سپرده سکه استفاده می‌کنند. افرادی که از گواهی سپرده سکه طلا استفاده می‌کنند را می‌توان در سه گروه دسته بندی کرد.

خرید سکه از بورس

خریداران سکه

هدف این افراد از خرید گواهی سپرده سکه طلا، دریافت فیزیکی سکه از بورس کالا است. بنابراین یکی از روش‌های خرید سکه از انواع بورس کالا، خرید گواهی سپرده کالایی است. در این روش همانند خرید زعفران از بورس کالا یا خرید سیمان از بورس کالا افراد می‌توانند سکه موردنیاز خود را از بورس کالا خریداری کنند.

فروشندگان سکه

افرادی که قصد فروش سکه خود در بورس کالا را دارند می‌توانند با مراجعه به انبارهای بانک‌های مورد تأیید بورس کالا نسبت به تحویل سکه و تبدیل آن به گواهی سپرده سکه طلا اقدام کنند. کارشناسانی که در انبارهای تحویل سکه حضور دارند پس از کارشناسی سکه مربوطه آن را تحویل می‌گیرند و پس از یک روز گواهی سپرده کالایی سکه مربوطه در پورتفوی معاملاتی شخص فروشنده قرار می‌گیرد. سپس شخص فروشنده می‌تواند گواهی سپرده سکه طلا را به‌صورت آنلاین در پلتفرم معاملاتی بفروشد.

نوسان‌گیرها

برخی از افراد نیز گواهی سپرده سکه طلا را برای دریافت فیزیکی سکه طلا خریداری نمی‌کنند. این افراد به قصد سرمایه‌‌گذاری و استفاده از نوسانات قیمت در گواهی سپرده سکه آن‌ها را خریداری می‌کنند و پس از مدتی با افزایش قیمت و قبل از زمان سررسید آن‌ها را می‌فروشند.

مزایای خرید گواهی سپرده سکه در بورس

خرید گواهی سپرده سکه در بورس کالا نسبت به خرید فیزیکی سکه طلا دارای مزایایی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌‌کنیم.

  • نگهداری سکه در مکانی امن: یکی از مزیت‌های مهمی که خرید گواهی سپرده سکه نسبت به خرید فیزیکی سکه دارد، نگهداری سکه در مکانی امن است. افراد با خریداری گواهی سپرده سکه مالک تعدادی سکه طلا می‌شوند که در انبارهای بانک‌های مورد تأیید بورس کالا نگهداری می‌شوند. نگهداری سکه در این انبارها از امنیت بالایی برخوردار است و ریسک نگهداری فیزیکی سکه توسط دارنده سکه را حذف می‌کند.
  • اصالت سکه خریداری شده: از دیگر مزایای خرید سکه با گواهی سپرده کالا اطمینان از تقلبی نبودن سکه خریداری شده است. کارشناسان بورس کالا تمامی سکه‌های تحویلی به انبارهای بورس کالا را بررسی می‌کنند و از اصالت آن‌ها اطمینان حاصل می‌کنند. بنابراین ریسک تقلبی بودن سکه در معاملات بورس کالا حذف می‌شود.
  • دریافت تسهیلات بانکی: یکی از مزیت‌هایی که گواهی سپرده سکه دارد، کاربرد آن در دریافت تسهیلات بانکی است. گواهی سپرده سکه را می‌توان به‌عنوان وثیقه برای دریافت وام بانکی استفاده کرد.
  • کم بودن اختلاف قیمت خرید و فروش: در مقایسه با اختلاف قیمت بین خرید و فروش سکه در صرافی‌ها، اختلاف بین قیمت خرید و فروش گواهی سپرده سکه در بورس کالا کم است.
  • سهولت در خرید و فروش گواهی سپرده سکه: برای خرید و فروش گواهی سپرده سکه در بورس کالا می‌توان با استفاده از پلتفرم معاملاتی کارگزاری مربوطه به‌صورت آنلاین نسبت به خرید و فروش گواهی سپرده سکه اقدام کرد.

خرید گواهی سپرده سکه در بورس کالا

برای خرید گواهی سپرده کالایی سکه در بورس کالا باید به مشخصات نماد معاملاتی گواهی سکه توجه کنید. این مشخصات اطلاعات مهمی از قبیل نحوه و زمان انجام معاملات را نشان می‌دهد. از طرف دیگر برای خرید گواهی سپرده سکه باید به تاریخ سررسید آن توجه کنید. افرادی که تمایل به فروش گواهی سپرده کالایی سکه را دارند باید تا قبل از تاریخ سررسید آن نسبت به فروش گواهی سکه اقدام کنند.

خرید هر سکه طلا معادل چه مقدار گواهی سپرده سکه است ؟

هر ۱۰۰ گواهی سپرده سکه طلا برابر با یک سکه تمام بهار است. بنابراین پس از جستجو و انتخاب نماد معاملاتی گواهی سپرده سکه در پلتفرم معاملاتی در قسمت حجم سفارشات باید برای خرید هر سکه صد گواهی سپرده سکه طلا را در سفارش وارد کنید.

سکه بورسی

فروش گواهی سپرده سکه طلا

برخی از گواهی‌های سکه طلا که دارای بازار ثانویه هستند، این امکان را دارند که بتوان آن‌ها را دوباره فروخت. داشتن بازار ثانویه برای گواهی سپرده سکه طلا به این معنا است که خریداران گواهی سپرده سکه طلا می‌توانند آن گواهی را به فرد دیگری بفروشند.

بنابراین افرادی که قصد دریافت فیزیکی سکه طلا را ندارند باید هنگام خرید گواهی سپرده کالایی سکه به مشخصات آن دقت کنند و از داشتن بازار ثانویه برای گواهی سپرده کالایی مربوطه اطمینان حاصل کنند.

کدام گواهی‌های سکه را می‌توان در بازار ثانویه فروخت ؟

گواهی‌های سپرده سکه از نوع پیوسته را می‌توان در بازار ثانویه فروخت. بنابراین برای انجام معاملات گواهی سپرده کالایی سکه می‌توان با دریافت کد بورسی و کد معاملاتی آنلاین از کارگزاری نسبت به خرید و فروش گواهی‌های سپرده کالایی سکه که بازار ثانویه دارند، همانند خرید و فروش سهام شرکت‌ها اقدام کرد. با خرید گواهی سپرده کالایی سکه این گواهی در پورتفوی معاملاتی قرار می‌گیرد و آن نماد را همانند نمادهای سهام‌های شرکت‌های بورسی می‌توانید در همان پلتفرم معاملاتی به فروش برسانید.

نحوه فروش سکه فیزیکی در بورس کالا

گواهی سپرده کالایی در بورس کالا این امکان را فراهم کرده است تا افرادی که دارای سکه طلا هستند بتوانند با تبدیل سکه‌های فیزیکی خود به گواهی سپرده سکه طلا آن‌ها را بفروشند. نحوه کار به این ترتیب است که در ابتدا باید انبارهای بانک‌های مورد تأیید بورس کالا را شناسایی کنند و برای تحویل سکه به آنجا مراجعه کنند. خزانه‌های بانک‌هایی از قبیل ملت، رفاه کارگران، سامان، آینده و صادرات به‌عنوان انبارهای بورس کالا محسوب می‌شوند. برای اطلاع از لیست کامل و آدرس بانک‌های مورد تأیید بورس کالا می‌توانید اطلاعات لازم را از وب‌سایت رسمی بورس کالا بدست آورید یا با کارگزاری خود تماس بگیرید.

مشخصات سکه‌های تحویلی به خزانه‌های بورس کالا

برای فروش سکه در بورس کالا می‌توانید آن را با تحویل به خزانه‌های نگهداری سکه در بورس کالا و دریافت رسید قبض انبار آن را به گواهی‌های سپرده قابل معامله در بورس کالا تبدیل کنید. سکه‌های تحویلی به این انبارها باید دارای مشخصات زیر باشند.

  • نوع سکه تمام بهار آزادی باشد.
  • سال ضرب سکه ۱۳۸۶ باشد.
  • عیار سکه ۹۰۰ در هزار باشد.
  • وزن سکه ۸/۱۳۳ گرم باشد.

خرید ربع سکه از بورس کالا

بورس کالا در برخی از بازه‌های زمانی نسبت به ارائه ربع سکه بهار آزادی اقدام می‌کند. برای خرید ربع سکه بهار آزادی از بورس کالا نیز همانند خرید گواهی سکه و دیگر گواهی‌های سپرده کالایی در بورس کالا نیاز دارید تا کد بورسی داشته باشید. هر گواهی سپرده کالایی ربع سکه طلا برابر با یک‌صدم ربع سکه است. بنابراین برای ثبت سفارشات گواهی سپرده سکه باید مضربی از صد را استفاده کرد.

بورس کالا

برای مثال برای خرید یک عدد ربع سکه باید عدد صد و برای خرید دو عدد ربع سکه باید عدد ۲۰۰ را در قسمت ثبت سفارشات وارد کنیم. نکته‌ای که درباره گواهی سپرده ربع سکه وجود دارد این است که ربع سکه معاملات ثانویه ندارد و افرادی که گواهی سپرده ربع سکه را خریداری می‌کنند باید در زمان تعیین شده نسبت به دریافت فیزیکی ربع سکه خود به انبار بانک مربوطه مراجعه کنند.

مراحل خرید گواهی سپرده سکه

خرید گواهی سپرده سکه در بورس کالا را می‌توان با طی مراحلی انجام داد. انواع بورس کالا این امکان را به خریداران و فروشندگان می‌دهد تا بتوانند از ابزارهای مالی موجود در بورس کالا برای انجام فعالیت‌های خود استفاده کنند. برخی از افراد برای خرید و دریافت فیزیکی سکه از بورس کالا، گواهی سپرده سکه می‌خرند و برخی دیگر نیز تنها برای کسب سود از تغییرات قیمت گواهی سپرده سکه طلا این اوراق بهادار را خریداری می‌کنند. در ادامه مراحل لازم برای خرید گواهی سپرده سکه از بورس کالا را شرح می‌دهیم.

چگونه گواهی سپرده سکه بخریم

نحوه خرید گواهی سپرده سکه به این ترتیب است که در ابتدا باید در کارگزاری ثبت‌نام کرده و کد بورسی دریافت کنید. بنابراین در ابتدا لازم است تا در سامانه سجام مراحل احراز هویت را انجام دهید و پس از دریافت کد بورسی همانند انجام معاملات سهام شرکت‌ها نسبت به خرید و فروش نمادهای گواهی سپرده کالایی اقدام کنید. در ادامه مراحل خرید گواهی سپرده سکه طلا را شرح می‌دهیم.

ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی

برای انجام هر فعالیتی در بازار سرمایه در ابتدا لازم است در سامانه سجام ثبت‌نام و نسبت به دریافت کد بورسی از این سامانه اقدام کنید. برای این‌کار می‌توانید وارد سامانه سجام شوید و مراحل موردنظر را به‌صورت آنلاین انجام دهید. کد بورسی برای هر شخصی منحصر به‌فرد است و با آن می‌تواند در بازار سرمایه فعالیت کند. سامانه سجام برای ارائه خدمات یکپارچه برای فعالان بازار سرمایه راه‌اندازی شده است. لازم به ذکر است تمامی سوابق معاملاتی افراد در بورس در این سامانه موجود است و افراد می‌توانند برای مشاهده تاریخچه‌ای از معاملات و میزان سود و زیان خود در بازار سرمایه به این سامانه مراجعه کنند.

 

ثبت‌نام در کارگزاری

برای خرید گواهی سپرده سکه همانند خرید گواهی سپرده کالایی دیگر کالاها در بورس کالا باید در کارگزاری ثبت‌نام کنید. پس از ثبت‌نام در کارگزاری به شما نام کاربری و رمزعبور داده می‌شود. پس از دریافت نام کاربری و رمزعبور می‌توانید در پلتفرم معاملاتی نسبت به خرید و فروش گواهی سپرده سکه طلا اقدام کنید.

ثبت سفارش خرید گواهی سپره سکه

برای خرید گواهی سکه در بورس کالا همانند دیگر اوراق بهادار بعد از تحلیل بازار سکه در مرحله آخر می‌توانید نسبت به ثبت سفارش گواهی سپرده سکه اقدام کنید. برای انجام سفارش برای خرید گواهی سپرده سکه می‌توانید از دو روش سفارش آنلاین و سفارش حضوری استفاده کنید. برای خرید گواهی سپرده سکه به روش حضوری شخص باید با مراجعه به کارگزاری موردنظر نسبت به انجام مراحل سفارش‌گذاری اقدام کند.

در روش سفارش آنلاین، کاربر با استفاده از پلتفرم معاملاتی کارگزاری مربوطه نسبت به ثبت سفارش خرید یا فروش گواهی سپرده سکه اقدام می‌کند. برای خرید گواهی سپرده سکه همانند تصویر زیر پس از انتخاب نماد معاملاتی سکه، تعداد و قیمت گواهی سپرده سکه را در قسمتی که با مستطیل قرمز مشخص شده وارد کنید و سپس برای ثبت سفارش خرید بر روی گزینه خرید کلیک کنید.

سفارش خرید گواهی سپرده سکه
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

انبار سکه‌های بورسی کجاست ؟

هر سپرده کالایی سکه معرف مالکیت مقدار مشخصی از سکه طلا برای دارنده آن گواهی است. سوالی که ممکن است مطرح شود این است که انبار سکه‌های بورسی کجاست. سکه‌های بورسی در خزانه‌های برخی از بانک‌های منتخب نگهداری می‌شوند. هنگامی که شخصی قصد دارد از بورس کالا سکه خریداری کند، پس از خرید گواهی سپرده سکه برای دریافت فیزیکی سکه می‌‌تواند به انبار بانک مربوطه مراجعه کند و سکه خود را دریافت کند.

برای فروش سکه در بورس کالا نیز افرادی که قصد فروش سکه‌های فیزیکی را از طریق گواهی سپرده کالایی دارند باید سکه با مشخصات قابل قبول در بورس کالا را به یکی از انبارهای بانکی مورد تأیید بورس کالا ارائه کنند و گواهی سپرده کالایی مربوطه را دریافت کنند. بانک‌هایی که در لیست زیر مشاهده می‌کنید، دارای انبارهای سکه‌های بورسی هستند.

  • بانک رفاه
  • بانک آینده
  • بانک ملت
  • بانک صادرات
  • بانک سامان

آدرس انبارهای سکه بورسی

برای پیدا کردن آدرس انبارهای سکه بورسی می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت رسمی بورس کالا(+)، نشانی انبارهای نگهداری سکه بورسی را به‌دست آورید. برای این‌ منظور همانند تصویر زیر در منوی بالای صفحه اصلی وب‌سایت بورس کالای ایران قسمت انبارها را انتخاب می‌کنیم و در منویی که باز می‌شود از قسمت فهرست انبارهای پذیرش شده، سکه را انتخاب می‌کنیم.

آدرس انبارهای سکه‌های بورسی
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

نماد گواهی سپرده سکه طلا

برای خرید گواهی سپرده کالایی سکه می‌توانید با جستجوی کلمه سکه در وب‌سایت شركت مديريت فناوری بورس تهران (+) انواع نمادهای گواهی سپرده سکه را مشاهده کنید. همانند تصویر زیر، با جستجوی کلمه سکه در قسمت مربوط به جستجو می‌توانید نمادهای مربوط به سکه را مشاهده کنید. برای ثبت سفارش گواهی سپرده سکه در پلتفرم معاملاتی نیز باید نماد سکه موردنظر را انتخاب کنید و مقدار سفارش را در قسمت مربوطه وارد کنید.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

مشخصات نمادهای سپرده سکه

برای این‌که بتوانید گواهی سپرده سکه در بورس کالا را خرید و فروش کنید باید اطلاعات کافی درباره مشخصات نمادهای سپرده سکه داشته باشید. اطلاعاتی از قبیل نماد معاملاتی، تاریخ سررسید، نحوه انجام معامله و زمان شروع سفارش گیری اطلاعاتی است که می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت بورس کالای ایران مشاهده کنید. برای بررسی مشخصات نمادهای سپرده سکه با انتخاب گزینه بازارها در صفحه اصلی وب‌سایت بورس کالا، در فهرست مربوط به بازار مالی و گواهی سپرده کالایی می‌توانید همانند تصویر زیر با انتخاب گزینه مشخصات نمادهای گواهی سپرده کالایی این اطلاعات را بررسی کنید.

مشخصات گواهی سپرده کالایی
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

ساعت و روز معاملات گواهی سپرده سکه

همانند دیگر اطلاعاتی که درباره مشخصات نمادهای معاملاتی گواهی سپرده سکه طلا می‌توانیم به‌دست آوریم، برای اطلاع از ساعت و روز معاملات گواهی سپرده سکه با مراجعه به وب‌سایت بورس کالای ایران متوجه می‌شویم که زمان شروع سفارش‌گیری کلیه نمادهای معاملاتی سکه در بورس کالا از ساعت ۱۱:۳۰ الی ۱۲:۰۰ شنبه تا چهارشنبه است. زمان انجام معاملات نیز از ساعت ۱۲:۰۰ الی ۱۵:۰۰ درنظر گرفته شده است.

تاریخ انقضای اعتبار گواهی سپرده سکه

گواهی سپرده کالایی سکه نیز همانند گواهی سپرده دیگر کالاها دارای تاریخ سررسید است. تاریخ سررسید که در صفحه مشخصات نمادهای گواهی سپرده کالایی در وب‌سایت بورس کالای ایران با عنوان تاریخ انقضای گواهی سپرده کالایی مشخص شده است، زمان توقف نماد معاملاتی مربوطه را نشان می‌دهد. با نزدیک شدن به تاریخ انقضای نماد معاملاتی سکه، دارندگان گواهی سپرده سکه باید نسبت به فروش گواهی سپرده سکه، دریافت سکه یا انتقال نمادسکه تصمیم‌گیری کنند.

انواع گواهی سپرده در بورس کالا

هنگامی‌که صفحه مربوط به مشخصات نمادهای معاملاتی گواهی سپرده کالایی را بررسی می‌کنید، در قسمت مربوط به گواهی سپرده سکه، لیستی از نمادهای معاملاتی سکه را به‌همراه انبارهای مربوطه مشاهده می‌‌کنید. با توجه به انبارهای بانک‌های موردتأیید بورس کالا برای نگهداری سکه، انواع نمادهای معاملاتی برای گواهی سپرده‌های بانک‌های مربوطه وجود دارد که در ادامه هر کدام از آن‌ها را شرح می‌دهیم.

گواهی سپرده سکه بانک ملت

خزانه بانک ملت یکی از انبارهایی است که برای نگهداری سکه‌های بورسی از آن استفاده می‌شود. افرادی که قصد دارند سکه‌های خود را در بورس کالا بفروشند، می‌توانند با توجه به مشخصات لازم برای پذیرش سکه‌ در بورس کالا و پس از دریافت کد بورسی و ثبت‌نام در کارگزاری، سکه‌های خود را به انبار بانک ملت تحویل دهند و گواهی سپرده سکه معادل با آن را تحویل بگیرند. این افراد می‌توانند گواهی‌های سپرده سکه را از طریق پلتفرم معاملاتی کارگزاری مربوطه بفروشند. برای خرید گواهی سپرده کالایی بانک ملت در حال حاضر می‌توانید نماد معاملاتی سكه۰۲۱۱پ۰۲ را در پلتفرم معاملاتی خود جستجو کنید و نسبت به ثبت سفارش اقدام کنید. نحوه انجام معاملات گواهی سپره سکه بانک ملت به‌صورت پیوسته است. به عبارت دیگر افراد می‌توانند گواهی سپرده سکه بانک ملت را در بازار ثانویه خرید و فروش کنند.

انواع گواهی سپرده سکه

گواهی سپرده سکه بانک صادرات

هنگامی که کلمه سکه را در قسمت جستجوی نماد معاملاتی وب‌سایت شركت مديريت فناوری بورس تهران (+) جستجو می‌کنید، با فهرستی از نمادهای معاملاتی برای سکه روبه‌رو می‌شوید. یکی از نمادهایی که در حال حاضر برای خرید و فروش سکه در بورس کالا استفاده می‌شود، نماد معاملاتی مربوط به گواهی سپرده سکه بانک صادرات است.

افرادی که می‌خواهند از تغییرات قیمت گواهی سپرده کالایی سکه استفاده کنند می‌توانند همانند دیگر گواهی‌های سپرده کالایی که دارای بازار ثانویه هستند نسبت به خرید و فروش گواهی سپرده سکه بانک صادرات اقدام کنند. از طرف دیگر برای دریافت سکه خریداری شده با نماد معاملاتی مربوط به بانک صادرات باید به انبارهای این بانک مراجعه کرد. برای فروش سکه در بورس کالا نیز می‌توان پس از دریافت کد بورسی و ثبت نام در کارگزاری به انبارهای سکه بانک صادرات برای تحویل سکه و تبدیل آن به گواهی سپرده کالایی سکه اقدام کرد.

گواهی سپرده سکه بانک سامان

از دیگر انبارهایی که پذیرش سکه برای فروش در بورس کالا را انجام می‌دهد، خزانه بانک سامان است. افراد می‌توانند پس از دریافت کد بورسی و ثبت‌نام در کارگزاری به آدرس انبار سکه بانک سامان که در وب‌سایت بورس کالای ایران موجود است، با همراه داشتن مدارک لازم اقدام کنند و پس از تحویل سکه می‌توانند گواهی سپرده مربوطه را به‌صورت آنلاین یا حضوری از طریق کارگزاری بفروشند. برای دریافت سکه‌هایی که با نماد معاملاتی بانک سامان خریداری شده‌اند نیز افراد می‌توانند با انجام هماهنگی و دریافت نوبت برای تحویل سکه به انبار سکه بانک سامان مراجعه کنند.

گواهی سپرده بانک آینده

افرادی که در حال حاضر با انتخاب نماد معاملاتی سكه۰۴۱۱پ۰۵ نسبت به خرید گواهی سپرده سکه اقدام می‌کنند، برای تحویل سکه خریداری شده باید به خزانه بانک آینده مراجعه کنند. آدرس انبار سکه بانک آینده در وب‌سایت بورس کالای ایران و در بخش اطلاعات مربوط به انبارهای سکه قابل دسترسی است. افراد برای فروش سکه در بورس کالا نیز می‌توانند سکه‌های خود را به انبار بانک آینده تحویل دهند و در مقابل پس از دریافت قبض انبار، گواهی سپرده کالایی مربوطه را در پورتفوی پلتفرم معاملاتی خود مشاهده کنند.

گواهی سپرده سکه بانک رفاه

خزانه بانک رفاه کارگران از انبارهایی است که در حال حاضر از سکه بورسی با نماد معاملاتی سكه۰۳۱۲پ۰۱ نگهداری می‌کند. افرادی که گواهی سپرده کالایی سکه با این نماد را خریداری می‌کنند، در صورت تمایل به تحویل فیزیکی سکه می‌توانند با هماهنگی‌های لازم نسبت به دریافت سکه فیزیکی، با مدارک لازم به انبارهای مربوطه مراجعه کنند. از طرف دیگر نیز افراد می‌توانند برای فروش سکه در بورس کالا از طریق گواهی سپرده کالایی، سکه‌های خود را با مشخصات مورد تأیید بورس کالا به انبارهای بانک رفاه تحویل دهند و گواهی سپرده سکه را تحویل بگیرند.

سپس گواهی سپرده سکه را می‌توانند با مراجعه به کارگزاری یا به‌صورت آنلاین در پلتفرم معاملاتی مربوطه بفروشند. برخی دیگر از افراد هم تنها برای کسب سود از تغییرات قیمت گواهی سپرده سکه بانک رفاه نسبت به خرید این گواهی اقدام می‌کنند. این افراد با توجه به این‌که انجام معاملات گواهی سپرده سکه بانک رفاه در بورس کالا در حال حاضر به‌طور پیوسته انجام می‌‌شود، می‌توانند تا قبل از زمان سررسید، گواهی سپرده آن را در بازار ثانویه بورس کالا خرید و فروش کنند.

جمع بندی

در ابتدای این مطلب گواهی سپرده سکه طلا را شرح دادیم و افرادی که می‌توانند از گواهی سپرده سکه استفاده کنند را در سه گروه خریداران و فروشندگان و نوسان‌گیرها توضیح دادیم. سپس مزایای خرید گواهی سپرده سکه در بورس را بیان کردیم. خرید گواهی سپرده سکه در بورس کالا را توضیح دادیم و اهمیت توجه به تاریخ سررسید را در فروش گواهی سپرده سکه طلا بیان کردیم. با توجه به این‌که عده‌ای تمایل دارند سکه‌های خود را در بورس کالا بفروشند، در ادامه این مطلب نحوه فروش سکه فیزیکی در بورس کالا را شرح دادیم و مشخصات سکه‌های قابل قبول برای تحویل به انبارهای سکه در بورس کالا را بیان کردیم.

سپس مراحل خرید گواهی سپرده سکه را بیان کردیم و نحوه اطلاع از آدرس انبارهای سکه‌های بورسی را توضیح دادیم. در ادامه مطلب نماد گواهی سپرده سکه و مشخصات این نمادها را بیان کردیم و درباره ساعت و روز انجام معاملات گواهی سپرده سکه و تاریخ انقضای اعتبار گواهی سپرده سکه توضیحاتی دادیم. در پایان نیز انواع گواهی سپرده سکه در بورس کالا را شرح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس کالا» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
شركت مديريت فناوری بورس تهرانبورس کالای ایران
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *