نحوه ثبت نام در بورس کالا + مدارک لازم و آموزش مراحل

۶۳۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
نحوه ثبت نام در بورس کالا + مدارک لازم و آموزش مراحل

بورس کالا بازاری است که عرضه‌کنندگان کالاهای خود را برای فروش به خریدارها عرضه می‌کنند. در این میان کارشناسان، کالاهای عرضه‌شده را بررسی و قیمت‌گذاری می‌‌کنند. در بورس کالا اصالت فروشندگان و خریدارها بررسی می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا افراد برای معامله در بورس کالا اطمینان بیشتری داشته باشند. بنابراین افراد زیادی می‌خواهند از نحوه ورود به بورس کالا یا نحوه ثبت نام در بورس کالا اطلاع پیدا کنند. از طرفی دیگر با توجه به این‌که کالاها در بورس کالا با توجه به میزان عرضه و تقاضا ارزش‌گذاری می‌شوند، بنابراین بورس کالا باعث قیمت‌گذاری بر اساس کشش واقعی بازار می‌شود. این موضوع باعث کشف قیمت واقعی برای کالاها می‌شود. برای ثبت نام در بورس کالا اولین گام ثبت نام در یکی از کارگزاری‌‌ها و گرفتن کد بورس کالا است. در این مطلب قصد داریم تا نحوه ثبت نام در بورس کالا را توضیح دهیم.

بورس کالا چیست ؟

بورس کالا بازاری است که در آن کالاها معامله می‌شوند. همان‌طور که در بورس اوراق بهادار سهام‌های مختلف بین خریداران و فروشندگان معامله می‌شود، در بورس کالا نیز تولیدکنندگان محصولات خود را برای فروش به بورس کالا عرضه می‌کنند. کارشناسان بورس کالا اصالت محصولات و شرایط خریدارها و فروشندگان را بررسی و تأیید می‌کنند. بنابراین از ویژگی‌های مهم بورس کالا می‌توان به وجود نهادهای ناظری اشاره کرد که طبق قوانین موجود از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان حمایت می‌کنند.

ثبت نام در بورس کالا چگونه است ؟

ثبت نام در بورس کالا به معنی انجام احراز هویت در کارگزاری و گرفتن کد معاملاتی بورس کالا است. افراد با گرفتن کد بورس کالا می‌توانند در این بازار فعالیت کنند. برای ثبت نام در بورس کالا مراحل مشخصی وجود دارد که افرادی که قصد فعالیت در این بازار را دارند نیاز دارند تا این مراحل را طی کنند. اولین گام پیدا کردن کارگزاری است. این کارگزاری باید از معاملات بورس کالا پشتیبانی کند. در ادامه سعی می‌کنیم تا مراحل عمومی موردنیاز برای ثبت نام در بورس کالا را توضیح دهیم.

نحوه ثبت نام در بورس کالا

برای ثبت نام در بورس کالا به‌طور کلی باید مراحل زیر را انجام دهید.

  • در سامانه سجام ثبت نام کنید: اولین مرحله برای فعالیت در بورس ثبت نام در سامانه سجام است. سامانه جامع اطلاعات مشتریان که آن را به اختصار سجام می‌گویند برای مدیریت اطلاعات فعالان بورسی به‌وجود آمده است و این امکان را به مشتریان می‌دهد تا بتوانند سوابق معاملاتی خود را مشاهده کنند.
  • در یکی از کارگزاری‌ها ثبت نام کنید: پس از ثبت نام در سامانه سجام در مرحله بعدی باید کارگزاری خود را انتخاب کنید. این کارگزاری باید از معاملات بورس کالا پشتیبانی کند. کارگزاری این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید کد معاملاتی بورس کالا را دریافت کنید و در بورس کالا معاملات خود را شروع کنید.
  • حساب وکالتی باز کنید: حساب وکالتی این امکان را به کارگزار می‌دهد تا بتواند برای انجام سفارش‌های شما از حساب وکالتی برداشت کند. برای فعالیت در بورس کالا می‌توانید با مراجعه به بانک‌های مربوطه نسبت به باز کردن حساب وکالتی اقدام کنید.
  • کد معاملاتی بورس کالا را دریافت کنید: برای دریافت کد معاملاتی بورس کالا افراد می‌توانند هم به‌صورت حضوری به کارگزاری مربوطه مراجعه کنند و هم می‌‌توانند به‌صورت غیرحضوری کد معاملاتی بورس کالا را دریافت کنند. با گرفتن کد معاملاتی در بورس کالا افراد می‌توانند در بورس کالا معامله کنند.

 

ثبت نام در بورس کالا

هنگامی که شخصی می‌خواهد کالایی را از بورس کالا دریافت کند در ابتدا نیاز دارد تا در بورس کالا ثبت نام کند. ثبت نام در بورس کالا با ثبت نام در سامانه سجام یا ثبت نام در کارگزاری برای دریافت کد معاملات بورس معمولی و اوراق بهادار تفاوت دارد.

با توجه به این‌که برای دریافت کد معاملاتی در بورس کالا اطلاعات شخصی و مالی و ... توسط سامانه خرید آنلاین در بورس کالا از افراد خواسته می‌شود، بنابراین درخواست کد معاملاتی در بورس کالا که به منظور انجام معاملات در بازار فیزیکی یا بازارهای مالی موجود در بورس کالا انجام می‌شود، به‌عنوان ثبت نام در بورس کالا درنظر گرفته می‌شود. این فرآیند به‌صورت آنلاین نیز قابل انجام است که در ادامه می‌خواهیم آن را برای خرید خودرو در بورس کالا شرح دهیم.

کد بورسی بازار فیزیکی بورس کالا چیست ؟

کد معاملات بازار فیزیکی بورس کالا کدی است که با آن افراد می‌توانند در بازار فیزیکی بورس کالا معامله کنند. بورس کالا از بازارهای مختلفی تشکیل شده است. یکی از این بازارها که در آن کالاها برای فروش عرضه می‌شوند بازار فیزیکی بورس کالا است. کد بورسی موردنیاز برای انجام معاملات در بازار فیزیکی نیز کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا نام دارد.

کد معاملات فیزیکی

دریافت انلاین کد بورس کالا

برای دریافت انلاین کد بورس کالا می‌توانید از طریق سامانه خرید آنلاین EBGO در کارگزاری انتخابی خود اقدام کنید. برای این‌‌کار در ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام کنید و در ادامه مراحل زیر را برای دریافت کد بورسی آنلاین بورس کالا انجام دهید. لازم به ذکر است با توجه به کارگزاری که از آن اقدام به دریافت کد بورسی آنلاین می‌کنید سامانه خرید آنلاین بورس کالا نام کارگزاری مربوطه را در جمله خوش‌‌آمدگویی در صفحه اول خود قرار می‌دهد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در پنجره‌ای که سامانه خرید آنلاین بورس کالا برای شما باز می‌کند گزینه «اخذ کد آنلاین در بورس کالا» را انتخاب کنید.

سامانه آنلاین دریافت کد معاملاتی بورس کالا

در ادامه برای دریافت کد آنلاین بورس کالا کد ملی و شماره همراه خود را در قسمت‌های مربوطه وارد کنید. لازم به ذکر است شماره همراهی که در این بخش وارد می‌کنید باید همان شماره همراهی باشد که در سامانه سجام ثبت شده است. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در پنجره‌ای که در ادامه باز می‌شود خاطر نشان می‌کند که در صورتی که در سامانه سجام ثبت نام نکرده‌اید در ابتدا لازم است در سامانه سجام ثبت نام کنید. برای همین منظور لینک ثبت نام در سامانه سجام نیز در این قسمت قرار دارد.

دریافت کد بورسی آنلاین

بعد از این‌که کد ملی و شماره همراه را در قسمت‌‌های مربوطه وارد کردید، در ادامه منتظر باشد تا کد ۵ رقمی از طرف سامانه سجام برای شما پیامک شود. بعد از دریافت این کد آن را وارد کرده و برای ادامه گزینه تأیید را کلیک کنید.

ثبت نام در بورس کالا

در قسمت بعدی از شما خواسته می‌شود تا مشخصات فردی خود را تکمیل کنید. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود بخش‌های موردنظر را پر کنید. پس از تکمیل این صفحه بر روی گزینه ادامه کلیک کنید.

ثبت نام در بورس کالا

پس از این‌که اطلاعات فردی خود را تکمیل کردید، در ادامه اطلاعات مربوط به نشانی از شما خواسته شده است. با تکمیل اطلاعات خواسته شده در این صفحه گزینه ادامه را کلیک کنید و اطلاعات دیگری که در صفحات بعدی از شما خواسته‌ می‌شود را نیز تکمیل کنید.

بنابراین تکمیل اطلاعات دیگری از شما خواسته می‌شود که باید با پر کردن هر صفحه به قسمت بعدی بروید. در کل اطلاعات خواسته شده در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرد. با توجه به این‌که در بخشی از این سامانه به‌عنوان آپلود اسناد، افراد باید مدارک موردنیاز برای ثبت نام در بورس کالا را آپلود کنند، بنابراین در ادامه اطلاعات و مدارک لازم برای دریافت آنلاین کد بورس کالا یا ثبت نام در بورس کالا را شرح می‌دهیم.

مدارک لازم برای ثبت نام در بورس کالا

اطلاعاتی که برای ثبت نام آنلاین برای بورس کالا مورد نیاز است را می‌توان به گروه‌های زیر تقسیم کرد. لازم به ذکر است این گروه‌ها مطابق با دسته‌بندی موجود در سامانه خرید آنلاین در بورس کالا تنظیم شده است. بنابراین توضیحات هر یک از گروه‌ها، مربوط به قسمت موردنظر در سامانه آنلاین خرید در بورس کالا است.

  • اطلاعات فردی: در این قسمت اطلاعات فردی خواسته شده را باید در قسمت مربوطه تکمیل کنید.
  • اطلاعات نشانی: در این قسمت اطلاعات مربوط به نشانی خود را در قسمت‌های مربوطه کامل کنید.
  • اطلاعات شغلی: اطلاعات شغلی خود را در قسمت موردنظر تکمیل کنید.
  • اطلاعات مالی: در این قسمت اطلاعات مالی از قبیل متوسط درآمد ماهانه یا ارزش روز دارایی‌های تحت مالکیت از شما خواسته شده است.
  • ثبت حساب وکالتی آنلاین: افرادی که در بانک تجارت دارای حساب فعال و قابل تبدیل به حساب وکالتی باشند، به این صفحه ارجاع داده می‌شوند. در این قسمت اگر می‌خواهید حساب خود را به حساب وکالتی تبدیل کنید می‌توانید حساب موردنظر خود را انتخاب کنید. در غیر این صورت می‌توانید با انتخاب گزینه ادامه به قسمت‌‌های بعدی بروید.
  • اطلاعات بانکی: در این بخش می‌توانید اطلاعات حساب بانکی سجام خود را مشاهده کنید. اطلاعات مربوطه را مطالعه کنید و در صورتی که اطلاعات نیاز به تکمیل یا ویرایش داشته باشد می‌توانید با انتخاب گزینه ویرایش این کار را انجام دهید.
  • آپلود اسناد: در این صفحه مدارک خواسته شده را با توجه به میزان حجم و فرمت خواسته شده آپلود کنید. برای مثال برای آپلود تصویر امضا در قسمت موردنظر می‌توانید با گوشی همراه خود از امضای خود بر روی کاغذ سفید عکس گرفته و آن را آپلود کنید.
  • تعهدات مشتری: در این قسمت می‌توانید در بازار فیزیکی یا بازارهای مالی بورس کالا اقدام به دریافت کد معاملاتی کنید. توجه داشته باشید برای خرید خودرو در بورس کالا باید در بازار فیزیکی بورس کالا کد معاملاتی خود را دریافت کنید. بنابراین گزینه مربوط به دریافت کد معاملاتی در بازار موردنظر در بورس کالا را انتخاب کنید.

پس از این‌که اطلاعات خواسته شده را طبق لیست بالا تکمیل کردید و در قسمت تعهدات مشتری بازارهای موردنظر را برای دریافت کد معاملاتی انتخاب کردید شرایط و ضوابط موجود در بازارهای بورس کالا را مطالعه کنید و بر روی گزینه قبول قوانین و مقررات کلیک کنید.

مدارک لازم برای ثبت نام در بورس کالا

با تکمیل مراحل بالا و قبول قوانین و مقررات معاملات، ثبت نام در بورس کالا برای گرفتن کد معاملاتی آنلاین در بورس کالا به پایان می‌رسد و پیام موفقیت در ثبت نام بورس کالا به شما نشان داده می‌‌شود.

خرید خودرو در بورس کالا

یکی از مزایایی که بورس کالا دارد ایجاد شفافیت در معاملات و به ‌وجود آوردن محیطی رقابتی برای خرید و فروش خودرو بر حسب میزان عرضه و تقاضا است. یکی از دلایل ورود خودرو به بورس کالا نیز به‌وجود آمدن فضایی رقابتی برای قیمت‌گذاری خودرو بر حسب عرضه و تقاضا و شفافیت در معاملات است.

افرادی که می‌خواهند از بورس کالا خودرو خریداری کنند در واقع در یک رقابت برای خرید خودرو شرکت می‌‌کنند. عرضه‌کننده قیمت پایه‌ای برای خودرو عرضه شده در بورس کالا تعیین می‌‌کند و افرادی که تمایل دارند در این رقابت برای خرید شرکت کنند می‌توانند از سامانه خرید آنلاین بورس کالا در کارگزاری مربوطه اقدام کنند.

چگونه در بورس کالای خودرو ثبت نام کنیم ؟

با توجه به این‌که قیمت خودرو در بورس کالا با توجه به میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. بنابراین قیمت‌گذاری عادلانه‌تری را می‌توان از بورس کالای خودرو انتظار داشت. این موضوع باعث شده است تا عده‌ای بخواهند در بورس کالای خودرو ثبت نام کنند و در این رقابت برای خرید خودرو از بورس کالا شرکت کنند. اما سوالی که در این‌جا مطرح می‌شود این است که چگونه در بورس کالای خودرو ثبت نام کنیم. در ادامه این مطلب قصد داریم با توضیح مراحل خرید خودرو در بورس کالا به این سوال پاسخ دهیم.

مراحل خرید خودرو در بورس کالا

همان‌طور که در قسمت قبلی توضیح دادیم برای ثبت نام در بورس کالا نیاز دارید تا در ابتدا کارگزاری موردنظر خود را انتخاب کنید. در ادامه سعی می‌کنیم تا مراحل خرید خودرو در بورس کالا را شرح دهیم تا با نحوه ورود به بورس کالا و خرید خودرو در بورس کالا آشنا شوید. مراحل خرید خودرو در بورس کالا به شرح زیر است.

  • ثبت‌نام در سامانه سجام: برای فعالیت در بازارهای سرمایه اولین گام احراز هویت در سامانه سجام است.
  • دریافت کد معاملاتی بازار فیزیکی: برای خرید خودرو در بورس کالا به کد معاملاتی بازار فیزیکی نیاز دارید. این کد را می‌توانید به‌صورت آنلاین از طریق کارگزاری موردنظر خود دریافت کنید.
  • باز کردن حساب وکالتی: برای خرید خودرو در بورس کالا نیاز دارید تا حساب وکالتی باز کنید و آن را به کارگزاری مربوطه معرفی کنید.
  • واریز پیش‌پرداخت: مطابق با اطلاعیه عرضه خودرو، افراد باید مقداری پیش‌پرداخت به حساب وکالتی خود واریز کنند.
  • ثبت سفارش: در این مرحله افرادی که قصد خرید خودرو از بورس کالا را دارند باید در زمان تعیین‌شده سفارش خرید خودرو را در سامانه خرید آنلاین بورس کالای کارگزاری ثبت کنند.

جمع بندی

معاملات ساختارمند و مکانیزه و شفافیت در معاملات و ایجاد بستری مناسب برای کشف قیمت واقعی کالاها باعث شده است تا بورس کالا طرفداران زیادی به‌دست آورد. بنابراین افراد زیادی با در نظر گرفتن شرایط مناسبی که بورس کالا برای تعیین قیمت واقعی کالاها ایجاد می‌کند به فعالیت در بورس کالا می‌پردازند. در این میان نحوه ثبت نام در بورس کالا از سوالات متداولی است که بسیاری از افراد به‌دنبال جواب آن هستند. بنابراین در این مطلب در ابتدا بورس کالا را تعریف کردیم. سپس نحوه ثبت نام در بورس کالا را توضیح دادیم و دریافت آنلاین کد بورس کالا را شرح دادیم. در ادامه مدارک لازم برای ثبت نام در بورس کالا را شرح دادیم. با توجه به این‌که یکی از کالاهای محبوبی که در بورس کالا ارائه می‌شود خودرو است و برخی افراد تمایل به خرید خودرو از بورس کالا دارند، بنابراین در پایان این مطلب نحوه ثبت نام در بورس کالای خودرو و مراحل خرید خودرو در بورس کالا را توضیح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس کالا» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
بورس کالای ایرانسازمان بورس و اوراق بهادار‌
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *