خرید سیمان از بورس کالا – نحوه خرید به زبان ساده

۱۱۵۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
خرید سیمان از بورس کالا – نحوه خرید به زبان ساده

یکی از کالاهایی که در بورس کالا خرید و فروش می‌شود سیمان است. بورس کالا این امکان را فراهم آورده است تا فروشندگان کالا بتوانند با درنظر گرفتن شرایط موردنظر بورس کالا اقدام به عرضه محصولات و کالاهای خود کنند. از طرفی دیگر خریداران کالاهای مربوطه نیز طبق شرایط و ضوابط بورس کالا می‌توانند کالاهای موردنیاز خود را در محیطی رقابتی تهیه کنند. در واقع بورس کالا این امکان را برای خریداران و فروشندگان کالاها ایجاد کرده است تا با بهره‌گیری از امکاناتی که کارگزاری‌های بورس کالا فراهم می‌کنند به خرید و فروش کالاها اقدام کنند. برای آشنایی با نحوه خرید خودرو و نحوه خرید سکه از بورس کالا می‌توانید مطالب قبلی مرتبط با خرید از بورس کالا را مطالعه کنید. سیمان به‌عنوان یکی از کالاهایی که در بورس کالا خرید و فروش می‌شود، دارای شرایط کیفی معینی است و در تاریخ موردنظر به خریداران تحویل می‌شود. در این مطلب قصد داریم با نحوه خرید سیمان از بورس کالا آشنا شویم.

فهرست مطالب این نوشته

انواع کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند

بورس کالا بازاری است که در آن کالاهای خام همانند محصولات کشاورزی، پتروشیمی، سیمان و فلزات توسط عرضه‌‌کنندگان برای فروش در اختیار خریدارها قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است علاوه بر موارد فوق، خرید خودرو در بورس کالا نیز به‌تازگی امکان‌پذیر است. نظارت بر روی قیمت عرضه محصولات و حسن انجام معاملات در بورس کالا از مزایای اصلی خرید و فروش کالا در بورس محسوب می‌شود. بورس کالا دارای انواع بازارهای گوناگونی است که در هر کدام از این بازارها کالاها یا قراردادهای مبتنی بر کالا معامله می‌شود.

کالاهای بازار فیزیکی بورس کالا

در بازار فیزیکی بورس کالا محصولات متنوعی همانند کالاهای صنعتی و معدنی، پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی و محصولات کشاورزی خرید و فروش می‌شود. در بازار فیزیکی بورس کالا همانند بازار سنتی خریداران می‌توانند پس از خرید کالا از بورس کالا محصولات خود را دریافت کنند. البته معاملات در بازار فیزیکی بورس کالا طبق قوانین و مقررات بورس کالا و تحت شرایط ویژه‌ای انجام می‌شود. معاملات در بازار فیزیکی بورس کالا به‌صورت مزایده‌ای انجام می‌شود و از قراردادهای نقدی، نسیه و سلف برای انجام معاملات در بازار فیزیکی استفاده می‌شود.

برخی از کالاها در بورس کالا وجود دارند که شرایط عرضه شدن در بازار فیزیکی را ندارند. این محصولات در بازار فرعی بورس کالا ارائه می‌شوند. برای مثال برخی از کالاها ممکن است برای مدت کوتاهی عرضه شوند و همیشگی نیستند همانند آهن آلات قراضه که در بازار فرعی بورس کالا عرضه می‌شوند.

کالاهای بازار فیزیکی

معاملات قراردادهای مبتنی بر کالا در بازار مشتقه

یکی دیگر از انواع بورس کالا بازار مشتقه است که در آن قراردادهای مبتنی بر کالا معامله می‌شوند. در بازار مشتقه بورس کالا قراردادهای آتی و اختیار معامله خرید و فروش می‌شوند. از اهداف اصلی بازار مشتقه بورس کالا پوشش ریسک معاملات در بورس کالا است. قراردادهای آتی و اختیار معامله، خرید یا فروش کالا را در قیمتی تعیین شده و در تاریخی مشخص در آینده امکان‌پذیر می‌کند. این قراردادها، مبتنی بر کالایی به‌عنوان دارایی پایه هستند و بر اساس آن تنظیم می‌شوند. تمامی معاملاتی که در بازار مشتقه انجام می‌شوند توسط بورس کالا نظارت می‌شود.

 

خرید سیمان از بورس کالا

سیمان یکی از کالاهایی است که در بورس کالا عرضه می‌شود. در حال حاضر برای خرید سیمان از بورس کالا دو روش وجود دارد. افرادی که با توجه به صنف کاری خود نیاز به تهیه توناژهای بالایی از سیمان را دارند می‌توانند مقادیر سیمان موردنیاز خود را از بازار فیزیکی بورس کالا تأمین کنند. از طرفی دیگر افرادی که به مقادیر کمتری از سیمان نیاز دارند نیز با خرید گواهی سپرده کالایی می‌توانند سیمان موردنیاز خود را از بورس کالا خریداری کنند.

خرید سیمان از بازار فیزیکی بورس کالا

در خرید سیمان از بازار فیزیکی بورس کالا افراد نیاز دارند تا کد بورس کالا و حساب وکالتی داشته باشند. این روش برای خریدارانی که همواره به سیمان نیاز دارند و دارای سفارشاتی با حجم بالا هستند می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در خرید سیمان از بازار فیزیکی بورس کالا امکان خرید آنلاین وجود ندارد و خریدهای عمده از کارخانجات سیمان معمولا از این طریق انجام می‌شوند.

خرید سیمان از طریق گواهی سپرده سیمان

در روش دیگری که برای خرید سیمان از بورس کالا وجود دارد، افراد برای تهیه سیمان موردنیاز خود گواهی سپرده کالایی سیمان را خریداری می‌کند. خرید سیمان از طریق گواهی سپرده کالایی سیمان نیازی به دریافت کد بورس کالا و داشتن حساب وکالتی ندارد و افراد می‌توانند با داشتن همان کد بورسی که برای معاملات سهام شرکت‌ها استفاده می‌کنند نسبت به خرید سیمان اقدام کنند.

امکان خرید گواهی سپرده کالایی سیمان از سال ۱۴۰۰ فراهم شده است و خریدارهای خردتر سیمان نیز با این روش می‌توانند سیمان را به‌طور مستقیم از انبار کارخانه تهیه کنند.

این موضوع باعث شده است که افراد و شرکت‌هایی که به توناژ پایین‌تری از سیمان نیاز دارند نیز بتوانند سیمان مورد نیاز خود را بدون واسطه از تولید کننده تهیه کنند. البته حداقلی برای خرید گواهی سپرده کالایی سیمان وجود دارد که معادل ده تن است و افرادی که قصد خرید سیمان از بورس کالا را دارند نیاز دارند تا این حداقل سفارش سیمان را رعایت کنند.

خرید سیمان از طریق گواهی سپرده

آشنایی با تعاریف اولیه برای خرید سیمان از بورس کالا

برای این‌که بتوانید مراحل موردنیاز برای خرید سیمان از بورس کالا را اجرا کنید در ابتدا بهتر است با برخی از تعاریف اولیه مورد نیاز برای انجام معاملات در بورس کالا آشنا شوید.

کارگزار بورس کالا چیست ؟

کارگزار شخص یا سازمانی است که بین خریدار و فروشنده در بورس کالا ارتباط ایجاد می‌کند و بابت آن کارمزد می‌گیرد. افرادی که قصد فعالیت در بورس کالا را دارند برای انجام معاملات خود باید از طریق کارگزاری بورس کالا اقدام کنند. این افراد با ثبت‌نام در کارگزاری مربوطه می‌توانند معاملات خود در بورس کالا را انجام دهند.

 

اتاق پایاپای بورس کالا چیست ؟

اتاق پایاپای بورس کالا وظیفه تسویه معاملات و تضمین آن‌ها را بر عهده دارد. اتاق پایاپای علاوه بر تضمین انجام معاملات از کلیه سوابق معاملاتی خریدارها و فروشندگان بورس کالا نیز نگهداری می‌کند. معاملاتی که در بورس کالا انجام می‌‌شود دارای قراردادهایی هستند که اتاق پایاپای بورس کالا تمامی این قراردادها را ضمانت مالی می‌کند.

حساب وکالتی بورس کالا

حساب وکالتی بورس کالا حسابی است که برای خرید در بورس کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این حساب با اتصال به حساب معاملاتی این امکان را برای کارگزار ایجاد می‌کند تا بتواند به‌طور مستقیم از این حساب برداشت کند و سفارش خرید مشتری را انجام دهد. برای خرید سیمان از بورس کالا نیز افراد باید با افتتاح حساب وکالتی در یکی از بانک‌های مربوطه اطلاعات حساب وکالتی را در اختیار کارگزاری قرار دهند.

در واقع با استفاده از حساب وکالتی کارگزاری می‌تواند وجه موردنیاز برای انجام سفارش مشتری را در حساب وی مسدود کند و در صورت انجام معاملات آن را به‌ حساب کارگزاری منتقل کند. درصورت انجام نشدن معامله نیز وجه مسدود شده در حساب وکالتی آزاد می‌شود.

 

کد مشتری چیست ؟

برای انجام معاملات در بورس کالا همانند خرید سیمان از بورس کالا نیاز دارید تا در ابتدا با مراجعه به کارگزاری موردنظر نسبت به ثبت‌نام در بورس کالا اقدام کنید. بعد از انجام ثبت‌نام در بورس کالا به فرد کد مشتری داده می‌شود. کارگزاری سفارشات هر مشتری را با کد مشتری فرد انجام می‌دهد. لازم به ذکر است که این کد برای هر شخصی منحصربه فرد است.

 

مدارک لازم برای خرید سیمان از بازار فیزیکی بورس کالا

در ادامه مدارک لازم برای خرید سیمان از بازار فیزیکی بورس کالا را شرح می‌دهیم. برای خرید سیمان در بورس کالا در ابتدا باید مدارک موردنیاز جهت دریافت کد مشتری بورس کالا را فراهم کنید. این مدارک برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است. بنابراین مدارک موردنیاز را به‌طور جداگانه بیان می‌کنیم.

مدارک موردنیاز برای دریافت کد مشتری برای افراد حقیقی

مدارک مورد نیاز جهت دریافت کد مشتری برای خرید سیمان از بورس کالا برای افراد حقیقی شامل مواردی به شرح زیر است.

  • کپی شناسنامه
  • کپی کارت ملی
  • تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقیقی
  • ارائه مشخصات حساب وکالتی

مدارک لازم برای دریافت کد مشتری برای افراد حقوقی

اشخاص حقوقی نیز می‌توانند با تهیه مدارک زیر نسبت به ثبت‌نام در بورس کالا و دریافت کد مشتری برای خرید سیمان از بورس کالا اقدام کنند.

  • کپی آگهی ثبت شرکت در روزنامه‌های رسمی
  • کپی آگهی آخرین تغییرات شرکت در روزنامه‌های رسمی
  • کپی شناسنامه اعضای هیئت مدیره شرکت
  • کپی کارت ملی اعضای هیئت مدیره شرکت
  • تکمیل فرم مربوط به درخواست کد مشتریان حقوقی
  • ارائه مشخصات حساب وکالتی
مدارک لازم برای خرید سیمان از بورس کالا

مراحل خرید سیمان از بازار فیزیکی بورس کالا

برای خرید سیمان از بورس کالا همانند خرید خودرو از بورس کالا یا کالاهای دیگری که در انواع بازارهای بورس کالا ارائه می‌شوند، خریدار در ابتدا باید لیست عرضه سیمان را مشاهده کند. سپس نسبت به تکمیل فرم درخواست خرید اقدام کند. در ادامه این مطلب مراحل خرید سیمان از بورس کالا را با توضیحات مربوطه شرح می‌دهیم.

ثبت‌نام در سامانه سجام و انتخاب کارگزاری

اولین مرحله برای خرید سیمان از بورس کالا احراز هویت در سامانه سجام است. پس از دریافت کد بورسی باید کارگزاری معتبری را برای انجام سفارشات خرید خود از بورس کالا انتخاب کنید. پس از انجام مراحل اولیه برای ثبت‌نام در کارگزاری، برای خرید سیمان از بورس کالا کارگزاری لیست به‌روز شده عرضه سیمان را برای ثبت سفارش در اختیار خریدار قرار می‌دهد.

 

مطالعه لیست عرضه سیمان

برای خرید سیمان از بورس کالا در ابتدا لازم است لیست عرضه سیمان را مطالعه کنید. در این لیست مواردی از قبیل نام تولید کننده، نام تجاری، کد عرضه، قیمت پایه و حداکثر خرید سیمان مشخص شده است. لیست عرضه سیمان توسط کارگزار مربوطه برای خریدار ارسال می‌شود. البته خریداران می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت بورس کالا این لیست را مشاهده کنند.

اطلاعیه عرضه سیمان در بورس کالا

اطلاعیه عرضه سیمان در بورس کالا را می‌توانید با ورود به وب‌سایت رسمی بورس کالای ایران مشاهده کنید. برای این‌کار همانند تصویر زیر در صفحه اصلی وب‌سایت بورس کالای ایران (+) در قسمت بازارها بر روی اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی کلیک کنید.

اطلاعیه عرضه
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

سپس در صفحه‌ای که باز می‌شود در فیلتر اول گزینه صنعتی و در گزینه دوم سیمان را انتخاب می‌کنیم و تاریخ اطلاعیه‌های عرضه را مشخص می‌کنیم. در صفحه‌ای که باز می‌شود لیست اطلاعیه‌های عرضه همانند تصویر زیر نشان داده می‌شود.

اطلاعیه عرضه در بازار فیزیکی

در صفحه‌ای که باز می‌شود می‌توانید اطلاعات عرضه سیمان در بورس کالا را از قبیل تاریخ عرضه، کارگزار مربوطه، نام کالا، نماد، تولید کننده، عرضه کننده، حجم کالای قابل عرضه، قیمت پایه و اطلاعات دیگر مربوط به عرضه سیمان در بورس کالا را مشاهده کنید.

تکمیل فرم درخواست خرید

قدم دوم برای خرید سیمان از بورس کالا تکمیل فرم درخواست خرید است. این فرم را کارگزاری در اختیار خریدارهای سیمان در بورس کالا قرار می‌دهد و افرادی که قصد خرید سیمان از بورس کالا را دارند باید برای هربار خرید مشخصات محصول را در فرم موردنظر تکمیل کنند. در این فرم مشخصاتی از قبیل نام تولید کننده، قیمت خرید و دیگر مشخصات لازم توسط خریدار تکمیل می‌شود.

خرید سیمان از بورس کالا
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

سفارش گذاری برای خرید سیمان از بورس کالا

نحوه خرید از بورس کالا به این ترتیب است که در ابتدا باید سفارش‌گذاری انجام دهید. برای خرید سیمان از بورس کالا نیز در ابتدا باید سفارش خرید سیمان را انجام دهید.

انواع سفارش قیمت

برای خرید سیمان از بورس کالا می‌توانید از انواع سفارش‌گذاری قیمت استفاده کنید.

  • سفارش با قیمت باز: در این روش خریدار قیمت‌گذاری را به کارگزاری می‌سپارد تا کارگزاری بتواند بهترین قیمت را برای مشتری سفارش‌گذاری کند.
  • سفارش با قیمت محدود: در این روش خریدار حداکثر قیمت مدنظر خود برای خرید سیمان از بورس کالا را تعیین می‌کند و کارگزاری سفارش خرید را با محدودیت قیمت مربوطه انجام می‌دهد.
  • سفارش با قیمت مقطوع: در این نوع سفارش‌‌گذاری قیمت به‌صورت قطعی تعیین می‌شود و کارگزاری موظف است که سفارش خریدار را با قیمت تعیین شده انجام دهد.

هماهنگی کارگزار با تولید کننده

کارگزار سفارش مشتری و امکان خرید را بررسی می‌کند. در مواقعی لازم است برای تأمین سیمان درخواستی هماهنگی‌هایی نیز با تولید کننده سیمان انجام شود که کارگزار مشورت‌‌های لازم را برای خرید سیمان موردنظر با تولید کننده انجام می‌دهد.

نحوه خرید سیمان از بورس

واریز پیش‌پرداخت به حساب وکالتی

برای خرید سیمان از بورس کالا خریدار باید ۱۰۰ درصد ارزش سیمان سفارش‌گذاری شده را به حساب وکالتی بورس کالا واریز کند. پس از واریز پیش‌پرداخت که به‌عنوان ضمانتی برای خرید کالا انجام می‌شود کارگزار این مبلغ را در حساب وکالتی بلوکه می‌کند تا بتواند مراحل خرید را برای مشتری انجام دهد.

انجام سفارش مشتری توسط کارگزاری

پس از سفارش‌گذاری برای خرید سیمان توسط مشتری، کارگزاری مطابق با سفارش مشتری با دیگر کارگزاری‌ها رقابت می‌کند. این رقابت در زمان عرضه سیمان در تالار انجام می‌شود و در‌صورتی که شرایط خرید مطابق با سفارش مشتری و با قیمت موردنظر فراهم شود، کارگزاری خرید سیمان را انجام می‌دهد.

اطلاعیه خرید چیست ؟

هنگامی که کارگزاری مطابق با سفارش مربوطه خرید را از تالار بورس انجام می‌دهد، جزئیات خرید همانند قیمت، کارمزد کارگزاری، عوارض بورس و سایر موارد مربوطه را در قالب اطلاعیه خرید برای خریدار ارسال می‌کند.

پرداخت باقیمانده مبلغ خرید

خریدار موظف است باقیمانده وجه خرید را در حساب‌های معرفی شده در اطلاعیه خرید پرداخت کند. پس از واریز مابقی وجه، خریدار باید فیش بانکی مربوطه را به کارگزاری تحویل دهد. نکته‌ای که در پرداخت باقیمانده مبلغ خرید وجود دارد این است که نام واریزکننده مبلغ باید با نام خریدار سیمان یکسان باشد. لازم به ذکر است در صورت عدم پرداخت مابقی وجه توسط خریدار قرارداد فسخ شده و هزینه‌ها و خسارات مربوط به فسخ قرارداد از حساب وی کسر می‌شود.

نحوه تحویل سیمان خریداری شده از بورس کالا

پس از انجام مراحل خرید سیمان از بورس کالا در گام بعدی خریدار باید شرکت حمل سیمان را انتخاب کند و به کارگزار مربوطه اطلاع دهد. علاوه بر این خریدار باید محل تخلیه سیمان خریداری شده را نیز مشخص کند. کارگزاری مربوطه این اطلاعات را در اختیار عرضه کننده سیمان قرار می‌دهد تا هماهنگی‌های لازم برای تحویل سیمان انجام شود. پس از انجام هماهنگی‌های لازم بین کارگزار و فروشنده سیمان، در نهایت حواله فروش سیمان صادر می‌شود و کارگزاری صدور حواله فروش را به خریدار اطلاع می‌دهد. سپس خریدار هماهنگی‌های لازم را برای دریافت سیمان انجام می‌دهد و سیمان خریداری شده را تحویل می‌گیرد.

قیمت سیمان در بورس کالا

برای این‌که اطلاعات مربوط به قیمت سیمان در بورس کالا را به‌دست آورید می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت رسمی بورس کالای ایران از منوی مربوط به آمار در صفحه اصلی وب‌سایت همانند تصویر زیر گزینه مربوط به آمار معاملات فیزیکی را انتخاب کنید.

امار معاملات فیزیکی
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

پس از انتخاب گزینه آمار معاملات فیزیکی در صفحه‌ای که باز می‌شود همانند تصویر زیر فیلترهای لازم را انجام دهید. برای این‌کار گزینه فیلتر اولی را بر روی صنعتی و گزینه مربوط به فیلتر دوم را بر روی سیمان قرار دهید و تاریخ‌های گذشته را انتخاب کنید. با کلیک بر روی گزینه نمایش در صفحه‌ای که باز می‌شود می‌توانید در ستون مربوطه قیمت سیمان در بورس کالا را مشاهده کنید.

امار معاملات فیزیکی
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

مزایای خرید سیمان از بورس کالا

بورس کالا شرایطی را برای انجام معاملات در نظر گرفته است که این امکان را به خریداران در بورس کالا می‌دهد تا بسیاری از مشکلات موجود در خریدهای سنتی را نداشته باشند و بتوانند خرید مناسبی انجام دهند. برخی از مزایای خرید کالا و سیمان از بورس کالا را در ادامه شرح می‌دهیم.

  • عدم نوسان قیمت ساختگی در بورس کالا: با توجه به این‌که در بورس کالا فروشندگان و خریداران مصنوعی وجود ندارد، نوسانات قیمت ساختگی پیش نمی‌آید.
  • پوشش ریسک نسبت به نوسانات آتی قیمت: در خرید سیمان از بورس کالا می‌توان نوسانات قیمتی آتی این کالا را مدیریت کرد و ریسک معاملات را کاهش داد.
  • قیمت‌گذاری عادلانه بر اساس میزان عرضه و تقاضا: یکی از مزیت‌های مهم خرید از بورس کالا، سیستم قیمت‌گذاری عادلانه و شفاف است. در بورس کالا قیمت‌گذاری بر اساس میزان عرضه و تقاضا انجام می‌شود و از شفافیت بالایی برخوردار است.
  • سیستم اجرایی و نظارتی مناسب: خریداران و فروشندگان برای انجام معاملات در بورس کالا از طریق کارگزاری‌های مرتبط با بورس کالا اقدام به خرید و فروش می‌کنند. بنابراین تمامی فرآیندهای معاملاتی در بورس کالا تحت نظارت و مدیریت بورس کالا است و این نهاد بر حسن انجام معاملات نظارت دارد.

گواهی سپرده سیمان چیست ؟

گواهی سپرده کالایی سیمان نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار مشخصی از سیمان است. گواهی سپرده کالایی سیمان را می‌توان با داشتن کد بورسی خریداری کنید. نکته‌ای که خریداران گواهی سپرده کالایی سیمان باید درنظر داشته باشند این است که گواهی‌‌های سپرده کالایی سیمان را نمی‌توانند به شخص دیگری بفروشند و باید سیمان مربوطه را از انبار تحویل بگیرند. گواهی سپرده کالایی سیمان این امکان را به مصرف‌کنندگان می‌دهد تا بتوانند بدون واسطه سیمان مورد نیاز خود را تهیه کنند.

گواهی سپرده سیمان در بورس کالا

بازار گواهی سپرده کالایی یکی از زیرمجموعه‌های بازار مالی بورس کالا است. گواهی سپرده کالایی سیمان در حال حاضر دارای بازار ثانویه نیست و افرادی که گواهی سپرده کالایی سیمان را خریداری می‌کنند باید در تاریخ مشخص نسبت به دریافت سیمان از انبار مربوطه اقدام کنند. برای درک بهتر موقعیت گواهی سپرده کالایی سیمان در بازار مالی بورس کالا در ابتدا بهتر است با بازار مالی بورس کالا و زیرمجموعه‌های آن آشنا شویم.

بازار مالی بورس کالا چیست ؟

یکی از بازاهای بورس کالا بازار مالی است که برای تأمین مالی و جذب سرمایه‌گذارها راه‌اندازی شده است. بازار مالی بورس کالا شامل گواهی سپرده کالایی، صندوق سرمایه‌گذاری کالایی و قراردادهای سلف موازی استاندارد است.

  • گواهی سپرده کالایی: گواهی سپرده کالایی نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار مشخصی از کالایی معین است. گواهی سپرده کالایی نوعی اوراق بهادار محسوب می‌شود. عرضه‌کنندگان کالا در بورس کالا می‌توانند با تحویل محصولات خود به انبارهای موردتأیید بورس کالا، محصولات خود را به گواهی سپرده کالایی در بورس کالا تبدیل کنند. گواهی‌های سپرده کالایی در بورس کالا قابل معامله هستند و افراد می‌توانند این گواهی‌های سپرده کالایی را در بورس کالا خرید و فروش کنند.
  • صندوق سرمایه‌گذاری کالایی: صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی سرمایه‌های افراد را جمع‌آوری و بر روی کالایی خاص سرمایه‌گذاری می‌کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی زیرمجموعه بازار مالی بورس کالا محسوب می‌شوند. افراد می‌توانند برای سرمایه‌گذاری بر روی کالای مربوطه واحدهای صندوق کالای موردنظر را خریداری کنند. از صندوق‌های کالایی فعال در بورس کالا می‌توان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا و زعفران اشاره کرد.
  • قرارداد سلف موازی استاندارد: از دیگر زیرمجموعه‌های بازار مالی بورس کالا قراردادهای سلف موازی استاندارد هستند. قراردادهای سلف این امکان را به عرضه کننده محصول می‌دهند تا بتواند در ابتدا مبلغ کالا را دریافت کند و کالا را در تاریخ معینی در آینده به خریدار تحویل دهد. در واقع قرارداد سلف نوعی پیش‌فروش محسوب می‌شود. اما قراردادهای سلف استاندارد این قابلیت را به خریداران می‌دهند تا بتوانند آن‌ها را در بازار ثانویه نیز بفروشند. اوراق سلف موازی استاندارد به‌منظور تأمین مالی و حمایت از تولید کننده محصول ایجاد شده‌اند و این قابلیت را دارند تا قبل از تاریخ سررسید آن در بازار ثانویه خرید و فروش شوند.
خرید سیمان از بورس کالا

نحوه خرید گواهی سپرده سیمان

خرید گواهی سپرده سیمان در بورس کالا همانند خرید سهام است. برای این‌که بتوانید گواهی سپرده سیمان را از بورس کالا خریداری کنید در ابتدا باید در سامانه سجام مراحل احراز هویت و دریافت کد بورسی را انجام دهید. سپس با ثبت‌نام در یکی از کارگزاری‌های بورسی نسبت به خرید گواهی سپرده سیمان اقدام کنید.

روش خرید سیمان از بورس کالا به این ترتیب است که می‌توانید برای تهیه سیمان موردنیاز خود که حداقل ده تن باشد از طریق خریداری گواهی سپرده کالایی سیمان از کارگزاری‌های معتبر اقدام کنید. برای این‌کار نیازی به دریافت کد بورس کالا ندارید و تنها با داشتن کد بورسی می‌توانید خرید خود را انجام دهید. برای این‌کار لازم است تا در ابتدا در یکی از کارگزاری‌های معتبر ثبت‌نام کنید. سپس در پلتفرم‌های آنلاین معاملاتی این کارگزاری‌ها نسبت به خرید گواهی سپرده کالایی اقدام کنید و در زمان تعیین شده سیمان خریداری شده را از انبارهای بورس کالا تحویل بگیرید.

برای انتخاب نماد سیمان گواهی سپرده کالایی باید به انبار سیمان و آدرس آن توجه شود. این موضوع به این دلیل اهمیت دارد که با توجه به هزینه بالایی که حمل سیمان برای خریدار گواهی سپرده سیمان دارد، خریدار سیمان از بورس کالا باید نزدیک‌ترین انبار سیمان را نسبت به خود انتخاب کند. بنابراین خریدار گواهی سپرده کالایی، نماد معاملاتی سیمانی را باید انتخاب کند که هزینه حمل و نقل آن به‌صرفه باشد.

نحوه ثبت سفارش گواهی سپرده سیمان چگونه است ؟

برای ثبت سفارش خرید گواهی سپرده سیمان همانند ثبت سفارش برای خرید سهام شرکتی در پلتفرم معاملاتی آنلاین که کارگزاری در اختیار شما قرار داده است می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید. علاوه بر این می‌توانید سفارش خود را از طریق مراجعه حضوری به کارگزاری مربوطه نیز انجام دهید.

نحوه دریافت سیمان خریداری شده چگونه است؟

پس از این‌که خرید سیمان از طریق گواهی سپرده کالایی انجام شد. خریدار، نماینده حمل خود را مشخص می‌کند و اطلاعات این نمایده را به کارگزار خود می‌دهد. کارگزار خریدار نیز اطلاعات را در اختیار کارگزار فروشنده قرار می‌دهد و کارگزار فروشنده نیز اطلاعات مربوطه را به کارخانه سیمان انتقال می‌دهد. سپس خریدار هماهنگی‌های لازم را با انبار کارخانه سیمان برای فرستادن راننده برای حمل سیمان انجام می‌دهد و پس از انجام این هماهنگی‌ها سیمان خریداری شده را از انبار تحویل می‌گیرد.

چه افرادی می‌توانند گواهی سپرده سیمان را خریداری کنند؟

تمام افرادی که کد بورسی داشته باشند می‌توانند نسبت به خرید گواهی سپرده سیمان اقدام کنند. افرادی که کد بورسی ندارند می‌توانند با ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام کد بورسی دریافت کنند. سپس با ثبت‌نام در کارگزاری و دریافت نام کاربری و رمز عبور می‌توانند به‌صورت آنلاین گواهی سپرده سیمان را خریداری کنند. افرادی که گواهی سپرده سیمان را خریداری می‌کنند باید در تاریخ تعیین شده نسبت به دریافت فیزیکی سیمان از انبار موردنظر اقدام کنند. لازم به‌ذکر است گواهی سپرده کالایی سیمان برای تسهیل در استفاده مصرف کننده در خرید سیمان از بورس کالا راه‌اندازی شده است و در حال حاضر گواهی سپرده کالایی دارای بازار ثانویه نیست. به عبارت دیگر خریدارها نمی‌توانند گواهی سپرده کالایی سیمان را بفروشند و ملزم به دریافت فیزیکی سیمان هستند.

گواهی سپرده سیمان

هزینه‌های مالیات و کارمزد خرید سیمان از بورس کالا

هنگامی‌که برای خرید سیمان از بورس کالا از طریق گواهی سپرده کالایی اقدام می‌کنید، قیمتی که بر روی تابلوی معاملات مشاهده می‌کنید، بدون مالیات است. بنابراین بر روی این قیمت باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه شود. این مبلغ به همراه کارمزد معاملات در مجموع هزینه‌های جانبی است که برای خرید سیمان از بورس کالا باید در نظر گرفته شود.

حداقل تعداد گواهی سپرده کالایی سیمان برای خرید چقدر است ؟

با توجه به این‌که هر گواهی سپرده کالایی سیمان معادل با یک کیلوگرم سیمان است. حداقل میزان ثبت سفارش برای خرید گواهی سپرده کالایی سیمان برابر با ده هزار گواهی سپرده کالایی سیمان است که معادل با ده تن سیمان است.

ساعت خرید گواهی سپرده سیمان از بورس کالا

برای اطلاع از ساعات خرید گواهی سپرده سیمان در بورس کالا می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت رسمی بورس کالای ایران از آخرین به‌روزرسانی‌های مربوط به ساعات معاملات اطلاع پیدا کنید. علاوه بر این اطلاعات ساعت انجام معاملات سیمان در بورس کلا را از کارگزاری خود نیز می‌توانید به‌دست آورید. در حال حاضر ساعت معاملات نمادهای گواهی سپرده کالایی سیمان از ساعت ۱۲:۴۵ الی ۱۴ است.

انبارهای سیمان در بورس کالا

انبارهای سیمان در بورس کالا در همان سیلوهای کارخانجات سیمان قرار دارند. به عبارتی دیگر سیمانی که از بورس کالا خریداری می‌شود مستقیما از انبار کارخانه تحویل گرفته می‌شود. این موضوع به این دلیل است که هزینه حمل سیمان به دلیل حجیم و سنگین بودن کالا به‌گونه‌ای است که جابجایی و انبار آن در مکانی به‌غیر از انبارهای کارخانه صرفه اقتصادی ندارد. بنابراین انبارهای کارخانه‌های سیمان به‌طور مستقیم سیمان تحویلی را برای مشتری بارگیری می‌کنند.

جمع بندی

در ابتدای این مطلب انواع کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شوند را توضیح دادیم و کالاهای بازار فیزیکی و معاملات قراردادهای مبتنی بر کالا در بازار مشتقه را شرح دادیم. پس از این مقدمات، خرید سیمان از بورس کالا را توضیح دادیم. خرید سیمان در بورس کالا از بازار فیزیکی بورس کالا و همچنین از طریق گواهی سپرده کالایی سیمان امکان‌پذیر است که هر کدام از این روش‌ها را شرح دادیم. با توجه به اهمیت آشنایی با تعاریف اولیه در انجام معاملات بورس کالا، در ادامه برخی از این تعاریف اولیه برای خرید سیمان از بورس کالا را توضیح دادیم.

سپس مدارک لازم برای خرید سیمان از بازار فیزیکی بورس کالا را در دو بخش مدارک لازم برای دریافت کد مشتری برای افراد حقیقی و حقوقی شرح دادیم و مراحل خرید سیمان از بازار فیزیکی بورس کالا را بیان کردیم. سپس قیمت سیمان در بورس کالا و مزایای خرید سیمان از بورس کالا را شرح دادیم. در ادامه، گواهی سپرده سیمان را به عنوان یکی از روش‌های خرید سیمان از بورس کالا توضیح دادیم. سپس نحوه خرید گواهی سپرده سیمان را بیان کردیم. در انتهای این مطلب نیز خرید سیمان از بورس کالا در کارگزاری‌های مفید و فارابی را شرح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس کالا» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
بورس کالای ایرانبورس اوراق بهادار تهران
۱ دیدگاه برای «خرید سیمان از بورس کالا – نحوه خرید به زبان ساده»

سلام بسیار عالی توضیح دادید مچکریم

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *