خرید زعفران از بورس کالا – راهنمای خرید به زبان ساده

۸۵۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
خرید زعفران از بورس کالا – راهنمای خرید به زبان ساده

بورس کالا این امکان را برای خریداران و فروشندگان فراهم کرده است تا بتوانند کالاهای عرضه شده در انواع بورس کالا را مبادله کنند. عرضه کنندگان می‌توانند کالاهای خود را با در نظر گرفتن شرایط تعریف شده ارائه کنند. از طرف دیگر خریدارها نیز می‌توانند با توجه به انواع روش‌های خرید از بورس کالا محصولات موردنیاز خود را از بازاهای موجود در بورس کالا تهیه کنند. بورس کالا دارای بازارهای فیزیکی، فرعی، مشتقه و مالی است. در هر کدام از این بازارها کالاهای فیزیکی یا اوراق بهادار مبتنی بر کالا خرید و فروش می‌شوند. زعفران یکی از کالاهایی است که در بورس کالا عرضه می‌شود. برای خرید زعفران از بورس کالا می‌توان گواهی سپرده کالایی زعفران را خریداری کرد یا در بازار مشتقه بورس کالا نسبت به خرید قراردادهای اختیار معامله یا قرارداد آتی زعفران اقدام کرد. هر کدام از این روش‌ها را برای خرید زعفران می‌توان استفاده کرد که در این مطلب آن‌ها را شرح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

خرید زعفران از بورس کالا

زعفران یکی از محصولات مهم صادراتی است و با توجه به این‌که بیشتر زعفران تولیدی صادر می‌شود، بنابراین خرید و فروش زعفران مورد توجه افراد زیادی قرار دارد. برای خرید زعفران از بورس کالا می‌توان از اوراق بهادار مربوط به زعفران در بازارمالی بورس کالا استفاده کرد. در روشی دیگر قراردادهای آتی و اختیار معامله موجود در بازار مشتقه بورس کالا نیز امکان خرید و فروش زعفران در سررسید معین را برای افراد فراهم می‌کنند. برخی از افراد نیز که تنها قصد سرمایه‌گذاری در زعفران را دارند می‌‌توانند با خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری زعفران بر روی این کالا سرمایه‌گذاری کنند.

خرید گواهی سپرده زعفران

یکی از روش‌های خرید زعفران از بورس کالا خرید سپرده کالایی زعفران از بورس کالا است. سپرده کالایی نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار مشخصی از کالایی خاص است. برای خرید گواهی سپرده کالایی زعفران نیازی به دریافت کد بورس کالا نیست. افرادی که قصد خرید زعفران از بورس کالا را دارند می‌توانند با داشتن کد بورسی نسبت به خرید گواهی سپرده کالایی زعفران اقدام کنند.

 

گواهی سپرده کالایی زعفران همانند دیگر گواهی‌های سپرده کالایی دارای تاریخ سررسید است. گواهی سپرده کالایی زعفران را تا قبل از تاریخ سررسید آن می‌توان به دفعات متعددی در بازار مربوطه خرید و فروش کرد.

خرید گواهی سپرده زعفران

نحوه صدور گواهی سپرده زعفران

افرادی که قصد فروش زعفران خود را در بورس کالا دارند نیاز دارند تا با رعایت شرایط مطرح شده در بورس کالا برای کیفیت محصول، به انبارهای مورد تأیید بورس کالا مراجعه کنند و پس از تحویل زعفران به این‌ انبارها قبض انبار مربوطه را تحویل بگیرند. این قبض انبار ظرف مدت یک روز کاری به گواهی سپرده کالایی تبدیل می‌شود. این افراد این گواهی‌های سپرده را می‌توانند در بورس بفروشند.

نماد زعفران در بورس کالا

برای آگاهی از انواع نمادهای معاملاتی برای زعفران می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت شركت مديريت فناوري بورس تهران (+) در قسمت مربوط به جستجو که با علامت ذره‌بین مشخص شده است، کلمه زعفران را جستجو کنید. با انجام این کار مطابق تصویر زیر فهرستی از نمادهای زعفران قابل معامله در بورس را می‌توانید مشاهده کنید.

اطلاعات گواهی سپرده زعفران
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

نحوه خرید گواهی سپرده کالایی زعفران از بورس کالا

برای خرید گواهی سپره کالایی زعفران از بورس کالا در ابتدا باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنید. پس از احراز هویت در سامانه سجام و دریافت کد بورسی از این سامانه می‌توانید یکی از کارگزاری‌های موجود را برای انجام معاملات خود انتخاب کنید. پس از ثبت‌نام در کارگزاری موردنظر می‌توانید با نام کاربری و رمزعبوری که کارگزاری در اختیار شما قرار می‌دهد در سامانه مربوطه به‌طور آنلاین نسبت به خرید گواهی سپرده کالایی زعفران اقدام کنید.

 

برای خرید گواهی سپرده زعفران از بورس کالا، نماد زعفران را در سامانه معاملاتی کارگزاری جستجو کنید. برای این‌کار می‌توانید به‌راحتی در قسمت جستجو مطابق تصویر زیر کلمه زعفران را جستجو کنید تا تمامی نمادهای معاملاتی را مشاهده کنید.

جستجوی نماد زعفران
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

پس از بررسی لیست نمادهای مربوط به زعفران، می‌توانید با کلیک بر روی نماد موردنظر، آن را انتخاب کنید. پس از انتخاب نماد، اطلاعات نماد معاملاتی نمایش داده می‌شود. سپس با توجه به تحلیل قیمتی که از بازار زعفران انجام می‌دهید همانند تصویر زیر در قسمت مربوط به سفارش‌گذاری، تعداد گواهی سپرده زعفران و قیمت سفارش را ثبت کنید و در ادامه بر روی گزینه خرید کلیک کنید تا سفارش شما در کارگزاری ثبت شود. با ثبت سفارش زعفران هنگامی که قیمت گواهی سپرده زعفران به قیمت سفارش ثبت شده برسد و برای حجم خرید مورد نظر شما فروشنده‌ای وجود داشته باشد، سفارش شما انجام می‌شود و تعداد گواهی سپرده زعفران موردنظر در قیمت تعیین شده خریداری می‌شود.

ثبت سفارش زعفران
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

خرید صندوق سرمایه‌گذاری زعفران

همان‌طور که برای خرید غیرمستقیم سکه از بورس کالا می‌توان از صندوق‌های سرمایه‌گذاری سکه و طلا استفاده کرد، برای سرمایه‌گذاری و خرید غیرمستقیم زعفران از بورس کالا نیز می‌توان صندوق کالایی زعفران را از بورس کالا خریداری کرد. صندوق‌های کالایی سرمایه‌های صندوق را بر روی کالایی مشخص سرمایه‌گذاری می‌کنند. واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری زعفران در بورس کالا خرید و فروش می‌شود. بنابراین تغییرات در قیمت زعفران بر روی این صندوق سرمایه‌گذاری تأثیرگذار است.

نحوه خرید صندوق سرمایه‌گذاری زعفران چگونه است ؟

برای خرید صندوق سرمایه‌گذاری زعفران همانند خرید گواهی سپرده کالایی زعفران می‌توانید تنها با داشتن کد بورسی نسبت به خرید واحدهای این صندوق اقدام کنید. برای این‌کار در ابتدا باید در یکی از کارگزاری‌ها ثبت‌نام کنید و پس از انجام فرآیند احراز هویت سجام و دریافت کد بورسی، در پلتفرم معاملاتی کارگزاری مربوطه واحدهای صندوق کالایی زعفران را خریداری کنید.

خرید زعفران از بورس کالا با قراردادهای آتی

یکی از روش‌های خرید زعفران از بورس کالا، استفاده از قراردادهای آتی خرید زعفران در بازار مشتقه بورس کالا است. قراردادهای آتی بورس کالا برای پوشش ریسک در بازار زعفران راه‌اندازی شده است. قراردادهای آتی زعفران برای خرید و فروش مقدار مشخصی از زعفران در قیمتی مشخص و در زمان آینده تنظیم می‌شوند. قراردادهای آتی زعفران در بازار مشتقه بورس کالا خرید و فروش می‌شوند. معامله‌گرها می‌توانند با پیش‌بینی روند قیمتی زعفران نسبت به خرید و فروش قراردادهای آتی اقدام کنند و از نوسانات قیمتی زعفران برای کسب سود استفاده کنند.

قرارداد آتی چیست ؟

قراردادهای آتی در بازار مشتقه بورس کالا خرید و فروش می‌شوند. بورس کالا از بازارهای نقدی و بازاهای مشتقه تشکیل شده است. در بازار نقدی خرید و فروش کالا همانند نام آن به‌صورت نقدی انجام می‌شود. اما در بازار مشتقه تحویل کالا و تحویل مبلغ کالا به زمانی در آینده موکول می‌شود. لازم به ذکر است قراردادهای آتی برای کاهش ریسک خریدارها و فروشندگان راه‌اندازی شده‌اند.

خرید زعفران از بورس کالا در بازار مشتقه

قرارداد آتی یکی از قراردادهایی است که در بازار مشتقه برای خرید زعفران از بورس کالا تنظیم می‌شود. در خرید زعفران با استفاده از قراردادهای آتی خریدار و فروشنده متعهد می‌شوند تا طبق قرارداد نسبت به پرداخت وجه و تحویل کالا در سررسید معین اقدام کنند. با توجه به این‌که قیمت زعفران دارای نوسان است بنابراین برای این‌که دو طرف معامله نسبت به تعهدات خود پایبند باشند، بورس کالای ایران مبلغی را از خریدار و فروشنده برای تضمین انجام تعهدات دریافت می‌کند.

در واقع قرارداد آتی این امکان را به خریدار می‌دهد تا بتواند خرید خود را انجام دهد اما وجه موردنظر را در زمانی در آینده تحویل دهد و در همان زمان نیز کالای خود را تحویل بگیرد. از طرف دیگر فروشنده نیز در زمان سررسید قرارداد ملزم به تحویل کالای مربوطه است.

بازار مشتقه خرید زعفران

قراردادهای آتی برای کاهش ریسک خرید زعفران از بورس کالا

از اهداف اصلی راه‌اندازی بازار مشتقه بورس کالا کاهش ریسک معاملات است. کشاورز یا تولیدکننده‌ای را درنظر بگیرید که با استفاده از این ابزار می‌تواند از فروش محصول خود با قیمتی مشخص مطمئن شود. از طرفی دیگر کارخانجاتی که این محصولات را استفاده می‌کنند با مشخص شدن مقدار و قیمت محصول می‌توانند برای فعالیت‌های خود برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند. بنابراین با استفاده از قراردادهای آتی خریدارها و فروشندگان می‌توانند نسبت به نوسانات قیمت در آینده ریسک خود را کاهش دهند.

خرید قرارداد آتی زعفران برای نوسان‌گیری

یکی از اقداماتی که در بازار مشتقه بورس کالا انجام می‌دهند نوسان‌گیری است. در نوسان‌گیری خریدار و فروشنده قراردادهای آتی را تنها برای استفاده از نوسانات قیمت و کسب سود از آن‌ها خرید و فروش می‌کنند. بنابراین نوسان‌گیرها در بازارهای مالی قصد خرید فیزیکی کالای مربوطه را ندارند و تنها می‌خواهند با پیش‌بینی روند قیمتی کالا از این تغییرات قیمت کسب سود کنند.

وجه تضمین اولیه در قراردادهای آتی زعفران

افرادی که برای خرید زعفران از بورس کالا از قراردادهای آتی استفاده می‌کنند باید مقداری از مبلغ قرارداد را برای تضمین در اختیار بورس کالا قرار دهند که به آن وجه تضمین اولیه می‌گویند. فروشندگان قراردادهای آتی نیز ملزم به پرداخت وجه تضمین اولیه به بورس کالا هستند. وجه تضمین اولیه توسط بورس کالا دریافت می‌شود و به‌وسیله آن حسن انجام معاملات تضمین می‌شود.

حداقل وجه تضمین اولیه قرارداد آتی در خرید زعفران از بورس کالا

حداقل وجه تضمین اولیه در قراردادهای آتی درصدی از وجه تضمین اولیه است که موجودی حساب عملیاتی نباید کمتر از آن باشد. افرادی که قراردادهای آتی زعفران را در بورس کالا خرید و فروش می‌کنند با توجه به نوسانات موجود در قیمت ممکن است ضرر کنند. این زیان از حساب عملیاتی آن‌ها به نفع طرف مقابل برداشت می‌شود. در معاملات قراردادهای آتی زعفران طرفین می‌توانند تا ۳۰ درصد وجه تضمین اولیه زیان کنند. به عبارتی دیگر حداقل وجه تضمین اولیه برای قراردادهای آتی زعفران ۷۰ درصد از وجه تضمین اولیه است. بدیهی است در صورتی که موجودی حساب عملیاتی هر کدام از طرفین معامله به کمتر از این مقدار کاهش پیدا کند از طرف بورس کالا برای شخص اخطاریه برای شارژ حساب صادر می‌شود.

قراردادهای آتی زعفران

حساب در اختیار چیست ؟

حساب دراختیار بورس کالا همان‌طور که از نام آن می‌توان متوجه شد حسابی است که به نام خریدار یا فروشنده است اما اختیار برداشت آن با بورس کالا است. برای انجام انواع معاملات آتی در بورس کالا نیاز است تا دو حساب به بورس کالا معرفی شود. یکی از این حساب‌ها عملیاتی است که به آن حساب در اختیار بورس کالا گفته می‌شود و حساب دیگر، حساب پشتیبان است. برای انجام معاملات قراردادهای آتی در بازار مشتقه بورس کالا افراد باید وجه تضمین اولیه را در حساب در اختیار بورس کالا شارژ کنند.

در زمان معاملات بورس کالا میزان سود و زیان معاملات در حساب در اختیار اعمال می‌شود. با توجه به این‌که طرفین حق برداشت از حساب در اختیار بورس کالا را ندارند، برای برداشت از حساب باید درخواست خود را به بورس کالا اعلام کنند و بورس کالا مبلغ درخواستی را به حساب پشتیبان واریز می‌کند. بنابراین همان‌‌طور که برای خرید خودرو از بورس کالا باید حساب وکالتی داشته باشید، برای خرید زعفران از بازار مشتقه بورس کالا نیز به حساب دراختیار بورس کالا نیاز دارید.

اهرم در بازار مشتقه زعفران چیست ؟

وجود اهرم در بازارهای مالی این امکان را به معامله‌گر می‌دهد تا بتواند بیشتر از مقدار دارایی خود سرمایه‌گذاری کند. بنابراین سرمایه‌گذار با بخشی از ارزش کل قرارداد وارد معامله می‌شود و در صورت پیش‌بینی درست قیمت به‌اندازه کل ارزش قرارداد سود کسب می‌کند. اهرم در قراردادهای آتی زعفران نیز به همین ترتیب عمل می‌کند. لازم به ذکر است در صورتی که معامله‌گر روند قیمت را به درستی پیش‌بینی نکند مقدار زیان وی نیز به اندازه ارزش قرارداد اصلی خواهد بود. بنابراین وجود اهرم در معاملات مشتقه زعفران به این معناست که با پرداخت قسمتی از ارزش قرارداد از طرفی می‌توانیم به اندازه کل قرارداد سود کنیم و از طرفی دیگر نیز ممکن است به اندازه کل ارزش قرار داد ضرر کنیم.

کد آنلاین برای خرید زعفران از بورس کالا چیست ؟

برای انجام معاملات در بازارهای فیزیکی و مشتقه بورس کالا نیاز دارید تا علاوه بر داشتن کد بورسی نسبت به دریافت کد آنلاین بورس کالا اقدام کنید. به عبارتی دیگر ثبت‌نام در بورس کالا در واقع دریافت کد آنلاین بورس کالا و انجام اقدامات موردنیاز برای خرید از بورس کالا است.

 

برای دریافت کد آنلاین بورس کالا می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت EBGO متصل به کارگزاری نسبت به دریافت کد آنلاین بورس کالا اقدام کنید. برای خرید زعفران از طریق قراردادهای آتی بازار مشتقه بورس کالا نیز نیاز دارید تا کد آتی بورس کالا را از همین سامانه دریافت کنید.

قراردادهای اختیار معامله زعفران چیست ؟

قرارداد اختیار معامله زعفران در بازار مشتقه بورس کالا خرید و فروش می‌شود و این اختیار را به خریدار قرارداد می‌دهد تا بتواند مقدار مشخصی از زعفران را در قیمتی معین در تاریخی در آینده خریداری کند یا بفروشد. لازم به ذکر است که قراردادهای اختیار معامله برای خریدار هیچ‌گونه الزامی ایجاد نمی‌کند و خریدار قراردادهای اختیار می‌تواند در زمان سررسید از حق خرید یا فروش خود استفاده کند.

تفاوت قراردادهای آتی با اختیار معامله

هنگامی که شخصی با استفاده از قراردادهای آتی اقدام به خرید محصول می‌کند، در زمان سررسید قرارداد باید نسبت به انجام تعهدات خود اقدام کند. برای این‌منظور شخص خریدار باید مبلغ قرارداد را پرداخت کند و از طرف دیگر نیز فروشنده باید کالای مربوطه را تحویل دهد. اما در قراردادهای اختیار معامله شخص خریدار اختیار معامله هیچ الزامی به خرید یا فروش ندارد و می‌تواند از حق خرید یا فروش کالای مربوطه استفاده کند. قراردادهای اختیار معامله به دو نوع قراردادهای اختیار معامله خرید و اختیار معامله فروش تقسیم می‌‌شوند که در ادامه توضیح می‌دهیم.

اختیار معامله خرید زعفران در بورس کالا چیست ؟

«اختیار معامله خرید» (Call Option) زعفران در بورس کالا این اختیار را به خریدار قرارداد می‌دهد تا بتواند مقدار مشخصی از زعفران را با قیمتی تعیین شده در زمانی در آینده بخرد. در واقع خریدار اختیار معامله خرید زعفران در بورس کالا هیچ الزامی برای خرید زعفران در تاریخ سررسید ندارد و در صورت تمایل می‌تواند از حق خرید خود استفاده کند.

اختیار معامله فروش زعفران در بورس کالا چیست ؟

«اختیار معامله فروش» (Put Option) همان‌طور که از نام آن می‌توان متوجه شد این اختیار را به خریدار آن می‌دهد تا بتواند مقدار مشخصی از زعفران را در قیمتی معین در زمانی در آینده بفروشد. خریدار اختیار معامله فروش هیچ الزامی به فروش در زمان مشخص ندارد و در صورت صلاح‌دید می‌تواند از حق فروش خود استفاده کند.

خرید زعفران از بورس کالا

نماد معاملاتی قرارداد اختیار زعفران چیست ؟

نماد معاملاتی قرارداد اختیار معامله زعفران عبارتی شامل حروف و اعداد است که اطلاعاتی از قبیل نام دارایی پایه، تاریخ سررسید، نوع اختیار و قیمت اعمال را در خود دارد. برای مثال نماد معاملاتی «SFMO۰۴C۳۷۵۰۰» قرارداد اختیار معامله خرید زعفران با سررسید ۴ مرداد ماه با قیمت اعمال ۳۷۵۰۰۰ ریال را نشان می‌دهد.

قیمت اعمال چیست ؟

قیمت اعمال در سررسید معامله و در زمان استفاده از اختیار معامله پرداخت می‌شود. در واقع در آینده خرید و فروش کالای مربوطه با قیمت اعمال انجام می‌شود. قیمت اعمال برای هر کالا را بورس تعیین می‌کند.

قیمت اختیار چیست ؟

قیمت اختیار در هر یک از قراردادهای اختیار معامله قیمتی است که خریدار قرارداد اختیار معامله به فروشنده پرداخت می‌کند و اختیار خرید یا فروش کالا را در سررسید مشخص کسب می‌کند. برای مثال خریدار اختیار معامله خرید زعفران با پرداخت قیمت اختیار این حق را پیدا می‌کند تا در زمان سررسید مقدار مشخصی از زعفران را با قیمت اعمال معین از فروشنده خریداری کند. خریدار اختیار معامله فروش زعفران نیز با پرداخت قیمت اختیار این حق را پیدا می‌کند تا مقدار مشخصی از زعفران را با قیمت اعمال در تاریخ سررسید بفروشد.

اعمال اختیار چیست ؟

هنگامی که خریدار قرارداد اختیار معامله با توجه به مقایسه قیمت نقدی و قیمت اعمال تصمیم می‌گیرد تا از حق خرید یا فروش خود استفاده کند، در این صورت گفته می‌شود که خریدار تصمیم‌ گرفته تا اعمال اختیار خود را انجام دهد. برای مثال خریدار قرارداد اختیار خرید زعفران در صورتی که قیمت اعمال زعفران از قیمت نقدی آن کمتر باشد، اختیار خرید خود را اعمال می‌کند.

وضعیت بازدهی اختیار معامله در خرید زعفران از بورس کالا

قرارداد اختیار معامله با توجه به قیمت نقدی و قیمت اعمال آن در زمان سررسید می‌تواند از لحاظ بازدهی موردبررسی قرار گیرد که در ادامه این مطلب آن‌را شرح می‌دهیم.

چه زمانی اختیار معامله در سود است ؟

اگر فرد خریدار اختیار معامله با اعمال اختیار معامله به سود برسد، در این صورت اختیار معامله در سود است. برای مثال اگر خریدار اختیار معامله خرید زعفران با اعمال آن به سود برسد به این معنی است که قیمت نقدی زعفران بیشتر از قیمت اعمال است. و خریدار اختیار معامله خرید زعفران می‌تواند مطابق با قرارداد، زعفران را با قیمتی کمتر از قیمت نقدی خریداری کند. بنابراین خریدار اختیار معامله خرید زعفران از این معامله سود می‌برد.

خرید زعفران از بورس

اختیار معامله بی‌تفاوت چیست ؟

اختیار معامله بی‌تفاوت زمانی است که قیمت نقدی با قیمت اعمال برابر باشد. در این حالت برای خریدار اختیار معامله فرقی نمی‌کند که از اختیار معامله خود استفاده کند یا اختیار معامله را اعمال نکند. برای مثال اگر فردی قرارداد اختیار معامله خرید زعفران از بورس کالا را خریداری کند و در زمان سررسید قرارداد قیمت اعمال با قیمت نقدی زعفران برابر باشد برای خریدار اختیار معامله خرید زعفران فرقی نمی‌کند که زعفران موردنیاز خود را از بازار نقدی تهیه کند یا قرارداد اختیار خرید خود را اعمال کند.

اختیار معامله در زیان چیست ؟

اگر خریدار اختیار معامله با اعمال آن ضرر کند در این حالت می‌گوییم اختیار معامله در ضرر است. برای مثال شخصی که اختیار معامله خرید زعفران را خریداری کرده است در صورتی که قیمت نقدی زعفران در زمان سررسید از قیمت اعمال آن کمتر باشد، در این حالت اختیار معامله در زیان است و طبیعی است که خریدار، اختیار معامله را اعمال نمی‌کند.

جمع بندی

در ابتدای این مطلب درباره خرید زعفران از بورس کالا توضیحاتی دادیم و خرید گواهی سپرده کالایی زعفران را به‌عنوان یکی از راه‌های خرید زعفران از بورس کالا بیان کردیم. سپس نحوه ایجاد گواهی سپرده زعفران را شرح دادیم. یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس کالا خرید صندوق‌های کالایی است. بنابراین در ادامه این مطلب نحوه خرید صندوق سرمایه‌گذاری زعفران را توضیح دادیم. قراردادهای آتی در بازار مشتقه بورس کالا این امکان را به معامله‌گرها می‌دهند تا بتوانند با پیش‌بینی آینده قیمت از نوسانات موجود در قیمت کالاهای عرضه شده در بورس کالا کسب سود کنند.

خریدارها و فروشندگانی که قصد دارند تا ریسک معاملات خود را کاهش دهند می‌توانند با خرید قراردادهای آتی نسبت به خرید یا فروش زعفران در آینده اقدام کنند. بنابراین در ادامه این مطلب قراردادهای آتی زعفران را معرفی کردیم و خرید زعفران در بازار مشتقه بورس کالا را توضیح دادیم. از دیگر قراردادهای موجود در بازار مشتقه بورس کالا قراردادهای اختیار معامله است.

افراد می‌توانند با خرید قراردادهای اختیار معامله زعفران نسبت به خرید یا فروش زعفران در تاریخ سررسید اقدام کنند. بنابراین در انتهای این مطلب قرارداد اختیار معامله زعفران را شرح دادیم و تفاوت قراردادهای اختیار معامله و آتی را بیان کردیم و درباره برخی از مفاهیم مرتبط با قراردادهای اختیار معامله توضیحاتی دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس کالا» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
بورس کالای ایران
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *