۸ پادکست برای تقویت لیسنینگ آیلتس — معرفی و لینک دانلود

۳۱۱۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۴ آذر ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۱۸ دقیقه
۸ پادکست برای تقویت لیسنینگ آیلتس — معرفی و لینک دانلود

آزمون لیسنینگ آیلتس، اوین بخش آزمون است و چهار بخش دارد. مدت زمانی که برای این بخش در نظر گرفته شده، ۳۰ دقیقه است و در مجموع شامل ۴۰ سؤال می‌شود. هر یک از بخش‌ها، سؤال‌های متفاوتی دارد که برای پاسخ دادن به آن‌ها لازم است از قبل با تکنیک‌های آن‌ها آشنا شویم. همچنین، می‌توانیم برای تقویت مهارت لیسنینگ از منابع متعددی نظیر کتاب، فیلم، اپلیکیشن و پادکست کمک بگیریم. در این آموزش قصد داریم به معرفی 8 پادکست برای تقویت لیسنینگ آیلتس بپردازیم و ویژگی‌های هر یک را بررسی کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

معرفی 8 پادکست برای تقویت لیسنینگ آیلتس

یادگیری مهارت‌های زبان انگلیسی در هر یک از افراد متفاوت است. در واقع، هر زبان‌آموزی روش‌های یادگیری خودش را دارد، اما برخی از روش‌ها به طور کلی برای بسیاری از افراد مؤثر و کارساز است. به همین دلیل به عنوان راهکار یا تکنیک‌ جهت بهبود مهارت‌های زبانی معرفی می‌شود.

آزمون آیلتس از چهار بخش زیر تشکیل شده است و کسب نمره مطلوب در هر یک از بخش‌ها، به میزان آشنایی با استراتژی‌های تست زدن و تمرین‌های مکرر بستگی دارد:

  • «شنیدن» (Listening)
  • «خواندن» (Reading)
  • «نوشتن» (Writing)
  • «صحبت کردن» (Speaking)

بدون شک در کنار کتاب و منابع آموزشی آیلتس، منابع کمک‌آموزشی مانند پادکست یا اپلیکیشن‌های آموزشی می‌تواند تأثیر مفیدی در بهبود مهارت‌های اصلی آزمون داشته باشد. در این آموزش قصد داریم ۸ پادکست برای تقویت لیسنینگ آیلتس معرفی کنیم و ویژگی‌های هر یک را به طور کامل بررسی کنیم.

در نظر داشته باشید که انتخاب این پادکست‌ها برای مطالعه و یادگیری آیلتس، تا حد زیادی به خود شخص بستگی دارد. برای این‌که بدانید کدام‌یک از پادکست‌ها برای شما تأثیر بیشتری خواهد داشت و به سبک مطالعاتی شما نزدیک‌تر است، توصیه می‌کنیم هم‌زمان دو یا سه پادکست را امتحان کنید و در نهایت از بین آن‌ها پادکست یا پادکست‌های مناسب خودتان را پیدا کنید.

پادکست IELTS Listening

پادکست «IELTS Listening» یکی از چند پادکست برای تقویت لیسنینگ آیلتس است که به صورت رایگان در اختیار زبان‌آموزان قرار گرفته است. در این پادکست چهار بخش زیر آموزش داده شده است.

  • Listening: سه سطح مختلف آیلتس که هر سطح شامل ۳۴ درس می‌شود.
  • Writing & Speaking: سیصد درس برای تمرین اسپیکینگ و رایتینگ
  • Reading: هزار نمونه متن آیلتس همراه با صد داستان مختلف برای تمرین آیلتس
  • Vocabulary: دو هزار تست آیلتس و ۵۰۰۰ کلمه مرتبط با آیلتس

علاوه بر موارد فوق، این پادکست شامل ویژگی‌های دیگری نیز هست که باعث شده آن را به بهترین پادکست برای تقویت لیسنینگ آیلتس تبدیل کند. این ویژگی‌ها به طور خلاصه شامل موارد زیر می‌شود:

برای دانلود و نصب پادکست «IELTS Listening» می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

  • لینک دانلود پادکست «IELTS Listening» از گوگلی پلی: «+»
یادگیری زبان انگلیسی

پادکست IELTS Podcast

پادکست «IELTS Podcast» را می‌توانید روی گوشی خود نصب کنید و با کیفیتی بالا در هر زمان که بخواهید به آن دسترسی داشته باشید.

شما همچنین می‌توانید قسمت‌های مورد علاقه خود را در فهرستی ذخیره و نشان کنید تا بتوانید به راحتی بارها و بارها گوش دهید و از شنیدن آن‌ها لذت ببرید. این پادکست همچنین شامل ویژگی‌های زیر می‌شود:

  • دسترسی کامل به هر یک از قسمت‌ها
  • به‌روزرسانی دائمی پادکست
  • امکان پخش مجدد از محل قبلی
  • دسترسی سریع به تمام روش‌های ارتباطی مانند ایمیل، وب، فیس‌بوک و توییتر

برای دانلود و نصب «IELTS Podcast» می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

  • لینک دانلود «IELTS Podcast» از گوگلی پلی: «+»
  • لینک دانلود «IELTS Podcast» از اپ استور: «+»

پادکست تقویت لیسنینگ

پادکست TOTAL IELTS Listening Practice

پادکست «TOTAL IELTS Listening Practice» انواع فرمت‌های آزمون واقعی آیلتس را پوشش می‌دهد. به کمک این پادکست به راحتی می‌توانید برنامه‌های مربوط به تقویت لیسنینگ را دانلود کنید و از گوش دادن به آن‌ها لذت ببرید. علاوه بر این، هر زمان که بخواهید می‌توانید به فایل‌های صوتی و نمونه آزمون‌های لیسنینگ دسترسی داشته باشید.

اگر در کنار یادگیری روش‌های آموزشی، پادکست برای تقویت لیسنینگ آیلتس را نیز در برنامه مطالعه خود قرار دهید، بدون شک تأثیر بیشتری در بهبود عملکرد شما و کسب نمره دلخواه خواهد داشت. از ویژگی‌های پادکست «TOTAL IELTS Listening Practice» می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • پوشش انواع فرمت‌های تست
  • انواع تمرین‌های آیلتس
  • برنامه‌ای راحت و کاربردی برای استفاده
  • کیفیت صدای بسیار خوب
  • پاسخنامه و متن نوشتاری فایل‌های صوتی
  • سنجش عملکرد و میزان پیشرفت داوطلب در هر یک از آزمون‌ها
  • ارائه بازخورد برای هر یک از بخش‌ها به صورت مجزا

برای دانلود و نصب «TOTAL IELTS Listening Practice» می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

  • لینک دانلود «TOTAL IELTS Listening Practice» از گوگلی پلی: «+»
  • لینک دانلود «TOTAL IELTS Listening Practice» از اپ استور: «+»
پادکست IELTS

پادکست Player FM

یکی از پادکست‌ها برای تقویت مهارت لیسنینگ، پادکست «Player FM» است. این پادکست به طور اختصاصی برای آزمون آیلتس طراحی نشده است، اما برای بهبود مهارت لیسنینگ بسیار مؤثر است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، صرفاً با یادگیری تکنیک‌های لیسنینگ و تست زدن نمی‌توانیم مهارت گوش دادن را تقویت کنیم. به همین دلیل، در این آموزش سعی کرده‌ایم علاوه بر معرفی پادکست‌ برای تقویت لیسنینگ آیلتس، چند پادکست برای تقویت لیسنینگ عمومی نیز معرفی کنیم. برای این منظور، پادکست «Player FM» گزینه مناسبی به شمار می‌رود. از ویژگی‌های این پادکست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • گوش دادن آفلاین: هنگامی که در مسیر رفتن به سر کار یا مدرسه یا مشغول استراحت کردن هستید، می‌توانید بدون وای‌فای از این پادکست استفاده کنید.
  • قابلیت همگام‌سازی روی گوشی هوشمند: هم می‌توانید بر روی گوشی خود دانلود کنید و هم در تبلت از آن استفاده کنید.
  • برای همگان در دسترس است: به کمک این پادکست می‌توانید اپیزودهای محبوب خود را لایک کنید و به اشتراک بگذارید.
  • دسترسی به موضوعات به‌روز و جالب: به کمک این پادکست می‌توانید به موضوعات داغ و پرطرفدار دسترسی داشته باشید.
  • قابلیت تغییر رنگ پس‌زمینه و داشتن تم تیره: می‌توانید رنگ پس‌زمینه یا تم آن را با توجه به سبک مورد علاقه خود تغییر دهید.
  • قابلیت دسته‌بندی پادکست‌ها: می‌توانید بر اساس ژانر و حالت‌های مختلف، پادکست‌های خود را  سازمان‌دهی کنید.

پادکست‌هایی به صورت فایل صوتی و ویدئو با موضوعات مختلفی نظیر آموزش، اخبار، کسب‌وکار، تکنولوژی، ورزش، کمدی، موسیقی و غیره. هر یک از این پادکست‌ها مرتب به‌روزرسانی می‌شود و همواره جدیدترین موضوعات و آموزش‌ها را در دسترس مخاطبان خود قرار می‌دهد. علاوه بر این، کتاب‌‌های صوتی جدید، فیلم‌های مستند، پادکست‌های ویدئویی و مصاحبه نیز لحاظ شده است. برای دانلود و نصب «Player FM می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

  • لینک دانلود «Player FM» از گوگلی پلی: «+»
  • لینک دانلود «Player FM» از اپ استور: «+»
Learn English

پادکست Speak English

پادکست «Speak English» ابزاری عالی برای یادگیری زبان انگلیسی است. دسترسی به این پادکست سریع و آسان است و در عین حال یادگیری با آن سرگرم‌کننده خواهد بود. تقریباً مثل این است که کلاس درس کوچکی روی تلفن همراه خود داشته باشید؛ هر زمان که می‌خواهید انگلیسی یاد بگیرید، دستور زبان را بیاموزید و مکالمه خود را بهبود بخشید.

پادکست «Speak English» مجموعه پادکست جامع آموزش زبان انگلیسی با برنامه‌هایی برای افراد مبتدی، سطح متوسط و پیشرفته است. همچنین پادکست‌هایی برای یادگیری انگلیسی با اهداف کسب‌وکار ارائه شده است.

دروس کوتاه به طور کامل به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و شامل مکالمه بین دو یا چند انگلیسی‌زبان است. به کمک آن می‌توانید مهارت‌های صحبت کردن و گوش دادن به انگلیسی را بهبود بخشید، دامنه واژگان انگلیسی خود را گسترش دهید و دستور زبان انگلیسی را یاد بگیرید.

درس‌های انگلیسی این پادکست، طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهد. برخی از موضوعاتی که در این پادکست می‌شنوید درمورد کار، سرگرمی، سیاست، آموزش، ورزش، موسیقی و غیره است. پادکست‌ها کوتاه، و در عین حال چالش‌برانگیز هستند و با متن نوشتاری فایل‌های صوتی و آموزش لغات پشتیبانی می‌شوند.

در مجموع، پادکست «Speak English»، یکی از بهترین دوره‌های آموزش زبان انگلیسی به صورت آنلاین است که برای بهبود مکالمه انگلیسی، یادگیری رایگان و تمرین مکالمه و مهارت گوش دادن در اختیار شما قرار گرفته است.

  • لینک دانلود پادکست «Speak English» از گوگل پلی: «+»
پادکست برای لیسنینگ آیلتس

 پادکست TED Audio

یکی دیگر از انواع پادکست برای تقویت لیسنینگ آیلتس گوش دادن به پادکست‌های «TED audio» است. بیشتر ما تا حدودی با «TED» آشنا هستیم و ویدئوهای آن‌ها را در خصوص موضوعات مختلف بررسی کرده‌ایم. اما لازم است با پادکست‌های آن نیز آشنا شویم، زیرا موضوعات مختلفی را پوشش می‌دهند و به کمک آن‌ها زبان‌آموزان می‌توانند مهارت شنیداری خود را تقویت کنند. همچنین با اصطلاحات جامع و کاربردی آشنا خواهند شد که چون موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرد، می‌تواند برای لیسنینگ آزمون آیلتس نیز منبع قابل‌اعتمادی به شمار بیاید.

  • لینک دانلود پادکست «TED Audio» از اپ استور: «+»
پادکست های زبان انگلیسی

پادکست English Listening Practice

این پادکست (اپلیکیشن) به صورت رایگان در اختیار زبان‌آموزان قرار دارد و به کمک آن می‌توانیم هر زمان که بخواهیم برای تقویت زبان انگلیسی کمک بگیریم. ویژگی‌های «English Listening Practice» را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

  • Listening: امکان گوش دادن به هزاران درس انگلیسی که توسط افراد انگلیسی‌زبان آموزش داده شده است.
  • Practice: تمرین‌های متعدد بعد از هر درس
  • More English: هزار عبارت رایج همراه با کلمه‌های کاربردی و اصطلاحات روزمره انگلیسی و آموزش برخی از مباحث گرامری و تلفظ انگلیسی

از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به درس‌های «Reading» و «Listening»‌ به صورت صوتی و نوشتاری اشاره کرد. همچنین شامل «نشانگر» است و از هر جایی که متوقف شود، دوباره می‌توانید از همان‌جا ادامه دهید. همچنین امکان دانلود فایل صوتی وجود دارد که هم به صورت آنلاین و هم آفلاین می‌توانید به آن گوش دهید.

  • لینک دانلود پادکست «English Listening Practice» از گوگل پلی: «+»
گرامر زبان انگلیسی

پادکست Espresso English

این پادکست برای افراد مبتدی طراحی شده و شامل تمرین تلفظ و دستور زبان انگلیسی می‌شود. علاوه بر این، به کمک این پادکست می‌توانید به اشتباهات گرامری خود پی ببرید و آن‌ها را به مرور برطرف کنید. از دیگر ویژگی‌های پادکست «Espresso English» داشتن پادکست‌های کوتاه و ۵ تا ۱۰ دقیقه است که در سطح مقدماتی بسیار مناسب است و یادگیری آن به مراتب ساده‌تر خواهد بود. برای دانلود و نصب «Espresso English» می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

  • لینک دانلود «Espresso English» از اسپاتیفای: «+»
  • لینک دانلود «Espresso English» از اپ استور: «+»
تسک ۱ به ربان انگلیسی

روش گوش دادن به پادکست برای تقویت لیسنینگ آیلتس

با گوش دادن به پادکست برای تقویت لیسنینگ آیلتس می‌توانید هم با لهجه بریتانیایی و هم با لهجه آمریکایی آشنا شوید و اصطلاحات و کلم‌های رایج و پرکاربرد در گفت‌وگوها را یاد بگیرید. علاوه بر این، می‌توانید به مرور با افراد مختلف انگلیسی صحبت کنید و حتی نظرات خود را با آن‌ها درمورد پادکست‌هایی که گوش می‌دهید در میان بگذارید. در این میان می‌توانید از نظرات افراد انگلیسی‌زبان نیز بهره‌مند شوید. برای دست‌یابی به نمره مطلوب در آزمون آیلتس، باید بتوانید صحبت‌های دیگران را متوجه شوید و هم‌زمان که به آن‌ها گوش می‌دهید، سؤال‌های آزمون را نیز بخوانید.

پادکست‌ها به شما کمک می‌کنند که مهارت گوش دادن خود را بهبود بخشید. با گوش دادن به صورت منظم و پیوسته می‌توانید این مهارت را تقویت کنید و هم‌زمان با تمرین نمونه آزمون‌های سال‌های قبل، خود را برای تست زدن آماده کنید. اما برای گوش دادن به پادکست بهتر است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید.

  • در مرحله اول، بدون زیرنویس یا متن نوشتاری فایل صوتی به پادکست گوش دهید.
  • در مرحله دوم، دوباره به پادکست گوش کنید و این بار از زیرنویس یا متن نوشتاری کمک بگیرید. در واقع هم‌زمان با گوش دادن، متن نوشتاری آن را نیز بخوانید. در این مرحله، نیم‌نگاهی به کلمه‌های جدید نیز داشته باشید.
  • در مرحله آخر، برای بار سوم به پادکست گوش کنید و این بار دیگر به زیرنویس یا متن نوشتاری نگاه نکنید. در این مرحله شما قادر خواهید بود که بخش زیادی از پادکست را به طور کامل متوجه شوید.

نکته: با وجود این‌که پاکست‌های زیادی برای تقویت مهارت لیسنینگ و یادگیری زبان انگلیسی در اختیار افراد وجود دارد، اما توصیه می‌کنیم همیشه از این نوع پادکست‌ها استفاده نکنید. پادکست‌های مخصوص یادگیری زبان انگلیسی همواره با سرعت مناسب و دستور زبان یا واژگان کاربردی همراه نیستند.

در برخی موارد، ممکن است صرفاً برای یادگیری، از دستور زبان یا کلمه‌های ویژه‌ای استفاده شود که در محاوره و گفت‌وگوهای روزمره چندان رایج نیست. به همین دلیل بهتر است در کنار این پادکست‌ها، به پادکست‌هایی گوش دهید که توسط افراد انگلیسی‌زبان تهیه شده و جنبه سرگرمی دارد. این پادکست‌ها با سرعت آهسته‌تری ارائه می‌شوند و کلمه‌های رایج‌تری دارند، زیرا دیگر جنبه آموزشی ندارد.

اصطلاحات انگلیسی

نمونه پادکست برای تقویت لیسنینگ آیلتس

برای این‌که با انواع پادکست برای تقویت لیسنینگ آیلتس بیشتر آشنا شوید، در ادامه این مطلب به نمونه‌ای از پادکست برای تقویت لیسنینگ آیلتس اشاره کرده‌ایم که فایل صوتی آن را می‌توانید بشنوید.

ساختار کلی لیسنینگ آزمون آیلتس

آزمون لیسنینگ آیلتس، اولین بخش آزمون کتبی است و از چهار بخش تشکیل شده است. در هر بخش، تعدادی سؤال مطرح می‌شود و در مجموع چهل سؤال برای این بخش در نظر گرفته شده است. سؤال‌های هر بخش با یکدیگر فرق دارد و هر یک به صورت فایل‌های صوتی برای داوطلب پخش می‌شود. قبل از پاسخ دادن به سؤال‌های هر یک از بخش‌ها، ابتد مدت زمان کوتاهی به داوطلب فرصت داده می‌شود تا آن‌ها را مرور کند. هر بخش فقط یک بار پخش می‌شود و پس از انجام کل بخش‌ها، ده دقیقه به داوطلب فرصت داده می‌شود تا پاسخ‌ها را وارد پاسخنامه کند.

مدت زمان پاسخگویی به این بخش، ۳۰ دقیقه است، همراه با ۱۰ دقیقه بیشتر برای وارد کردن پاسخ‌ها در پاسخنامه. هر یک از بخش‌های لیسنینگ آزمون آیلتس شامل موارد زیر می‌شود:

  • بخش اول: مکالمه‌ای میان دو نفر درباره موضوعات روزمره و اجتماعی.
  • بخش دوم: مونولوگی درباره موضوعات روزمره.
  • بخش سوم: مکالمه‌ای بین دو تا چهار نفر درباره محیط‌های آموزشی مانند دانشگاه یا پروژه‌های دانشگاهی.
  • بخش چهارم: مونولوگی با موضوع آکادمیک، نظیر سخنرانی در دانشگاه.

برای کسب نمره خوب در این بخش، لازم است از قبل خود را برای آن آماده کرده باشید. برای این منظور لازم است انواع سؤال‌های لیسنینگ آیلتس را بشناسید و تکنیک‌های پاسخ‌دهی به آن‌ها را یاد بگیرید. برخلاف آزمون تافل که تمام سؤال‌های لیسنینگ تستی است، برخی از سؤال‌های لیسنینگ آیلتس به صورت جای خالی مطرح می‌شود و داوطلب باید آن‌ها را در برگه پاسخنامه پر کند.

بنابراین، آشنایی با راهکارهای تست زدن و تقویت مهارت نوشتن و دستور زبان انگلیسی، از مواردی است که برای این بخش لازم و ضروری به نظر می‌رسد. در ادامه این مطلب، انواع سؤال‌های لیسنینگ آیلتس را به طور کامل توضیح و همراه با مثال داده‌ایم.

نمونه سوالات Multiple choice

در این بخش، سؤال‌های چندگزینه‌ای مطرح می‌شود و داوطلب باید از میان آن‌ها گزینه درست را انتخاب کند. در برخی موارد ممکن است بیش از یک گزینه درست باشد که در این حالت، صورت سؤال به شما متذکر خواهد شد.

نمونه سوالات Matching

در این نوع سؤال‌ها از داوطلب خواسته می‌شود که فهرستی از مواردی را که در صورت سؤال مطرح شده، به پاسخ‌های آن‌ها وصل کند. در این بخش ممکن است با گزینه‌های اضافی نیز مواجه شویم.

نمونه سوالات Plan, map, diagram labeling

در این نوع سؤال‌ها داوطلب باید جاهای خالی را در نقشه، دیاگرام یا طرح خاصی پر کند. دقت داشته باشید که برای نوشتن تعداد کلمه‌های مجاز باید به صورت سؤال توجه داشته باشید و اگر بیشتر از آن بنویسید، پاسخ شما نادرست تلقی خواهد شد. در این نوع سؤال‌ها، معمولاً دسته‌ای از کلمات در جدولی قرار داده شده و شما باید از بین آن‌ها گزینه درست را انتخاب کنید.

نمونه سوالات Form, note, table, flow-chart, summary completion

در دسته‌بندی‌های انواع سؤالات لیسنینگ، معمولاً سؤال‌های این بخش کمی دشوارتر می‌شودو در بخش آخر با آن‌ مواجه خواهید شد. در این بخش، فایل صوتی در اختیار شما قرار می‌گیرد که بر اساس آن باید اطلاعات خواسته‌شده را تکمیل کنید. در ادامه به هر یک از این سؤال‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • form: در این بخش، به مکالمه بین دو نفر گوش می‌دهید و سپس با توجه به آن اطلاعات موجود در فرم را پر می‌کنید. این فرم ممکن است مربوط به درخواست شغل باشد یا برگه سفارش کلام یا مشابه آن.
  • notes: در این بخش کلمه‌های جاافتاده در متن را باید با توجه به فایل صوتی پر کنید.
  • table: در این بخش، جدولی در اختیار داوطلب قرار داده می‌شود و قسمت‌های خالی آن باید بر اساس چیزی که در فایل صوتی شنیده می‌شود، تکمیل شود.
  • flow-chart: سؤالات این بخش مربوط به توضیح فرایند است. به همین دلیل مراحل آن به ترتیب توضیح داده می‌شود، اما در برگه سؤال برخی از توضیحات نوشته نشده و از داوطلب خواسته می‌شود که با توجه به اطلاعات فایل صوتی، آن‌ها را کامل کند.
  • summary completion: در این بخش مونولوگی با موضوع آکادمیک در اختیار شما قرار می‌گیرد که بخش از آن به صورت متن و در قالب سؤال نوشته شده است و باید جاهای خالی را بر اساس چیزی که در فایل صوتی می‌شنوید، پر کنید.
پادکست های تقویت لیسنینگ آیلتس

نمونه سوالات Sentence completion

در این نوع سؤال‌ها از داوطلب خواسته می‌شود تا مجموعه‌ای از اطلاعاتی را که می‌شنود، به صورت خلاصه در جاهای خالی پر کند. در این بخش نیز باید به تعداد کلمه‌های مجاز دقت کرد. نکته مهم در این بخش این است که دقیقاً باید همان کلمه‌هایی را در جاهای خالی بنویسید که در فایل صوتی شنیده‌اید. یعنی نمی‌توانید در اجزای کلمه‌ها تغییری ایجاد کنید.

نمونه سوالات Short-answer questions

در این نوع سؤال‌ها، داوطلب به فایل صوتی گوش می‌دهد و سپس بر اساس آن به سؤال‌هایی که مطرح شده، پاسخ کوتاه می‌دهد. اگر با این عبارت در دستورالعمل پاسخگویی به سؤال‌ها روبه‌رو شدید، باید آن را به دقت بخوانید و بر اساس آن تعداد کلمه‌های مجاز خود را بنویسید.

"NO MORE THAN TWO WORDS AND/OR A NUMBER"

راههای تقویت لیسنینگ آیلتس

بسیاری از افراد، برای تقویت مهارت لیسنینگ، در کنار کتاب‌ از منابع کمک‌آموزشی دیگری نظیر اپلیکیشن، پادکست و فیلم‌‌های آموزشی کمک می‌گیرند. این کار تأثیر یادگیری را دوچندان می‌کند و روند پیشرفت زبان‌آموز را نیز افزایش می‌دهد. در این آموزش ۸ پادکست برای تقویت لیسنینگ آیلتس را معرفی کردیم که بدون شک می‌تواند روشی مؤثر و در عین حال سرگرم‌کننده برای این منظور باشد. در ادامه این مطلب، درباره راه‌های تقویت مهارت لیسنینگ توضیحاتی خواهیم داد.

مهارت‌ لیسنینگ عمومی خود را تقویت کنید

هدف از بخش لیسنینگ آیلتس، سنجش مهارت‌ گوش دادن است. بنابراین، از «آزمون‌های آزمایشی» (Mock Exams) صرفاً برای بهبود نمره خود کمک نگیرید. این آزمون‌ها باعث آشنا شدن با نحوه شرکت در آزمون آیلتس و تست زدن می‌شوند، اما مهارت‌ لیسنینگ شما را تقویت نخواهند کرد.

برای این منظور باید انواع تمرین‌های لیسنینگ را امتحان کنید، به پادکست برای تقویت لیسنینگ آیلتس گوش دهید، برنامه‌های تلویزیونی و مستند ببینید، و فقط بعد از انجام همه این مراحل است که می‌توانید مهارت گوش دادن را بهبود بخشید.

لغات جدید مربوط به موضوع لیسنینگ را یاد بگیرید

بخش سوم آزمون لیسنینگ همیشه درباره موضوعات تحصیلی و آکادمیک است. برای مثال، دانشجویان درباره تکلیف یا پروژه‌ای که به آن‌ها داده شده صحبت می‌کنند. سعی کنید لغاتی را که به این حوزه مربوط می‌شود یاد بگیرید و موضوعات آکادمیک را تمرین کنید. به این ترتیب می‌توانید آن بخش را بهتر درک کنید.

با اجزای کلام آشنا شوید

یکی از مواردی که در پاسخ دادن به سؤال‌های بخش لیسنینگ می‌تواند کمک زیادی به شما بکند، آشنایی با اجزای کلام است. برای بخش‌هایی که مربوط به «Sentence Completion» یا «Summary Completion» هستند، باید جاهای خالی را با توجه به آنچه در فایل صوتی می‌شندید، پر کنید.

در این حالت، یکی از راهکارهای مؤثر که به زبان‌آموزان توصیه می‌شود، این است که قبل از گوش دادن، نگاهی به سؤال‌ها بکنند و اجزای کلام را حدس بزنند. برای مثال، می‌توانند تشخیص دهند که کلمه‌ای که باید در جای خالی پر شود اسم، فعل، صفت یا غیره است. در این صورت هنگام گوش دادن تمرکز بیشتری روی آن کلمه خواهیم داشت و تعداد پاسخ‌های درست بیشتر خواهد شد.

به موقعیتی که در فایل صوتی شرح داده می‌شود دقت کنید

قبل از این‌که به هر بخش گوش دهید، ابتدا توضیح مختصری درباره آن خواهید شنید که معمولاً با مقدمه‌ای مانند «Now, you will hear a dialogue between» یا «you will hear a lecture on» شروع می‌شود. این اطلاعات روی برگه سؤال نوشته نشده است، پس با دقت به آن گوش دهید. زمانی که اطلاعات کلی درباره فایل صوتی و موقعیت آن داشته باشید، تسلط بیشتری به کل فایل خواهید داشت.

با دقت به کل فایل صوتی گوش دهید

این نکته را فراموش نکنید که فقط یک بار قرار است به فایل صوتی گوش دهید. بنابراین، در تمام مدتی که فایل صوتی پخش می‌شود، با دقت به آن گوش کنید و تمرکز خود را از دست ندهید. اگر برخی از کلمه‌ها را متوجه نشدید یا پاسخ سؤالی را از دست دادید، بلافاصله از روی آن رد شوید و توجه خود را به بخش‌های دیگر معطوف کنید.

آن سؤال‌ها را در انتهای هر بخش بخش می‌توانید مرور کنید، در غیر این صورت سؤال‌های بیشتری را از دست خواهید داد و در نهایت با استرس زیادی مواجه می‌شوید. مهم‌ترین اصلی که باید حین گوش دادن به آن توجه کنید این است که هم‌زمان سه کار را انجام می‌دهید: خواندن سؤال، نوشتن پاسخ و گوش دادن.

به کلمه‌های ربط‌دهنده توجه داشته باشید

برخی از کلمه‌ها مانند «however» ،«then» و «finally» به عنوان «کلمه‌های ربط‌دهنده» (Sentence Connectors) شناخته شده‌اند. این کلمه‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید صحبت‌های گوینده را حدس بزنید، زیرا ارتباطی میان جمله قبل و بعد از خود ایجاد می‌کنند. بنابراین سعی کنید حین گوش دادن، به این کلمه‌ها توجه بیشتری داشته باشید.

به سؤال‌ها سریع پاسخ ندهید

بسیاری از داوطلبان به دام تله‌هایی می‌افتند که در آزمون آیلتس به وفور مشاهده می‌شود. یکی از این موارد در رابطه با بخش لیسنینگ است، هنگامی که باید پاسخ درست را با توجه به اطلاعاتی که می‌شنوید کامل کنید. بعضی وقت‌ها اطلاعاتی که داده می‌شود، تکراری است یا بلافاصله بعد اصلاح می‌شود، به همین دلیل توصیه می‌کنیم که پاسخ سؤال‌ها را سریع ننویسید. به مثال زیر دقت کنید.

Sam: Thank you! I've received your email. So it is loren-hanson@gmail.com.

Loren: No-no! You have mistaken, it is loren-hamson@gmail.com, spelled with M.

Sam: Oh, I'm sorry...

در جمله اول، ایمیل شخص گفته می‌شود که به نظر می‌رسد پاسخ سؤال باشد، اما در جمله بعد، گوینده آن را اصلاح می‌کند. بنابراین این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است پاسخ سؤال اندکی بعد تغییر کند یا تکراری باشد.

مروری بر اشتباهات خود داشته باشید

بعد از هر بخش، ۳۰ ثانیه به شما فرصت داده می‌شود تا پاسخ‌های خود را مرور کنید. در این فاصله می‌توانید با خواندن پاسخ سؤال‌های خود اشتباهات املایی و اشتباهات گرامری مانند «s» سوم‌شخص یا مواردی از این قبیل را برطرف سازید. به یاد داشته باشید که فقط در صورتی که همه این موارد را رعایت کرده باشید، نمره خوبی کسب می‌کنید. برای مثال، اگر پاسخی را درست حدس زده باشید اما از نظر املایی یا دستور زبان آن را نادرست وارد کنید، نمره شما لحاظ نخواهد شد.

پاسخ سؤال‌ها را به درستی وارد برگه پاسخنامه کنید

در انتهای آزمون لیسنینگ ۱۰ دقیقه به شما فرصت داده می‌شود تا پاسخ‌ها را وارد برگه پاسخنامه کنید. متأسفانه بسیاری از داوطلبان نمره خود را به این دلیل از دست می‌دهند که موقع وارد کردن پاسخ‌ها دچار اشتباه می‌شوند. نگران نباشید. برای وارد کردن پاسخ سؤا‌ل‌ها، ۱۰ دقیقه زمان مناسبی است، بنابراین مطمئن شوید که پاسخ‌ها را در جای خالی مناسب خود نوشته‌اید و از نظر املایی یا گرامری اشتباه وارد نکرده باشید.

هیچ سؤالی را بی‌پاسخ نگذارید

این توصیه مختص آزمون‌هایی است که نمره منفی ندارند. آزمون آیلتس هم یکی از همین آزمون‌هاست. بنابراین، حتی اگر پاسخ سؤال را نمی‌‌داستید، آن را خالی نگذارید، زیرا ممکن است به طور اتفاقی پاسخ درستی را انتخاب کرده باشید، به ویژه در مورد سؤال‌های چندگزینه‌ای.

تقویت لیسنینگ آیلتس

سوالات رایج درباره لیسنینگ آزمون آیلتس

از آنجا که برای بسیاری از داوطلبین، قبل از آزمون ممکن است سؤال‌هایی در رابطه با آزمون مطرح شود، در ادامه این مطلب، به تعدادی از سؤال‌های رایج در این خصوص پاسخ داده‌ایم.

سؤال‌های لیسنینگ آیلتس چند بخش دارد؟

برای لیسنینگ چهار بخش در نظر گرفته شده است. بخش اول و دوم بر اساس موضوعات اجتماعی و روزمره طراحی شده و بخش‌های سوم و چهارم موضوعات آکادمیک و تخصصی‌تر را در بر می‌گیرد. ضمن این‌که بخش اول و سوم در قالب مکالمه دو یا چندنفره و بخش دوم و چهارم در قالب مونولوگ طراحی شده است. در جدول زیر می‌توانید تقسیم‌بندی هر یک از بخش‌ها را مشاهده کنید.

Number of SpeakersContextSection
Conversation between two speakersSocial Needs1
Speech by one speakerSocial Needs2
Conversation between up to four speakersEducational or Training3
Speech by one speakerAcademic Subject4

گوش دادن به پادکست چه تأثیری در بهبود لیسنینگ دارد؟

مهم‌ترین مسئله در یادگیری زبان انگلیسی، مهیج بودن آن است. شاید تا کنون با کتاب‌های زیادی در کلاس‌های مختلف زبان انگلیسی سروکار داشته‌اید و زبان انگلیسی را به کمک آن‌ها آموخته‌اید، اما اگر به موضوعات یا به نحوه آموزش آن علاقه‌‌ای نداشته باشید، به مرور زمان یادگیری برای شما کسل‌کننده می‌شود و در نهایت تمایلی به ادامه مسیر نخواهید داشت. بنابراین، ایجاد انگیزه با ایجاد علاقه به یادگیری ارتباط مستقیم دارد و باعث پیشرفت شما در یادگیری زبان انگلیسی خواهد شد.

پادکست‌ها به چند دلیل می‌توانند در زبان‌آموزان ایجاد انگیزه کنند. مهم‌ترین آن‌ها این است که بیشتر آن‌ها به صورت رایگان در اختیار افراد قرار دارد و هر زمان که بخواهند می‌توانند به سراغ آن‌ها بروند. ازطرفی، بر روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شوند و دیگر نیازی به نشستن پشت لپ‌تاپ یا سیستم‌های کامپیوتری برای مطالعه نیست. می‌توانید در زمان استراحت خود در محل کار یا در مسیر برگشت به خانه به آن گوش دهید و از نکته‌های مهم آموزشی آن بهره‌مند شوید.

همچنین موضوعات سرگرم‌کننده‌ای که مطرح می‌شود، همراه با گرافیک جذاب می‌تواند در یادگیری علاقه بیشتری ایجاد کند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در کنار کتاب‌های آموزش آیلتس، به پادکست‌های مربوطه نیز گوش دهید.

آیا با گوش دادن به پادکست می‌توانیم مهارت لیسنینگ خود را تقویت کنیم؟

روش‌های مختلفی برای تقویت مهارت لیسنینگ آیلتس وجود دارد. ساده‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها استفاده از کتاب‌های آموزشی است، اما در کنار این کتاب‌ها می‌توانید با استفاده از منابع دیگری مانند اپلیکیشن، پادکست یا فیلم‌های آموزشی این مهارت را بهبود بخشید. گوش دادن به پادکست می‌تواند روش بسیار خوب و مفیدی برای این منظور باشد، اما بهتر است در کنار منابع آموزشی اصلی مانند کتاب یا اپلیکیشن مورد استفاده قرار بگیرد. هرچند، برای افرادی که از سطح زبان انگلیسی خوبی برخوردارند یا فقط در بخش لیسنینگ ضعیف هستند، گوش دادن به پادکست و آموزش از طریق آن روش مناسبی خواهد بود.

آیا سوال‌های لیسنینگ در آزمون جنرال و آکادمیک یکسان است؟

پاسخ این سؤال مثبت است. لیسنینگ برای هر دو آزمون آیلتس یکسان است و شامل چهار بخش است. در مجموع داوطلب باید به ۴۰ سؤال پاسخ دهد و نمره آن به صورت مجزا از ۹ در نظر گرفته می‌شود که بالاترین نمره است. دو بخش اول لیسنینگ شامل مکالمه و مونولوگی در رابطه با موضوعات روزمره است و بخش‌های سوم و چهارم به موضوعات آکادمیک و تخصصی‌تر اختصاص دارد.

پادمست تقویت لیسنینگ آیلتس

آیا سؤال‌های لیسنینگ آیلتس تکرار می‌شود؟

در آزمون لیسنینگ آیلتس، سؤال‌های لیسنینگ تکرار نمی‌شود. سؤال‌ها به صورت مکتوب نوشته شده است، بنابراین نیازی به تکرار آن‌ها نیست، فقط کافی است اگر قصد تکرار سؤالی را دارید، آن را چند بار بخوانید. اما فایل صوتی فقط یک بار پخش می‌شود، بنابراین نمی‌توانید بیشتر از یک بار به آن گوش دهید. اما هر چند بار که بخواهید می‌توانید صورت سؤال را بخوانید.

آیا آزمون لیسنینگ آیلتس نمره منفی دارد؟

پاسخ این سؤال منفی است. هیچ‌یک از بخش‌های آزمون آیلتس نمره منفی ندارد، اما باید در نظر داشته باشید که برای کسب نمره بالای 8 باید به تعداد سؤال‌های مشخصی پاسخ درست بدهید. همچنین لازم است بدانید که هر یک از فایل‌های صوتی فقط یک بار پخش می‌شود و فرصت گوش دادن مجدد وجود ندارد.

آیا می‌توانم از شکل کوتاه یا مخفف برای پاسخ دادن به سؤال‌ها استفاده کنم؟

تا جایی که ممکن است سعی کنید از نوشتن به شکل کوتاه یا مخفف خودداری کنید. البته می‌توانید از برخی از مخفف‌ها مانند «.a.m» یا «kg» استفاده کنید. یا برای نوشتن نام برخی از کشورها مانند «US» یا «UK»‌ از آن‌ها کمک بگیرید. اما توصه می‌شود برای این‌که نمره خود را از دست ندهید، کلمه را به شکل کامل در برگه پاسخنامه وارد کنید و با املای درست بنویسید. بنابراین، اگر به عنوان مثال، پاسخ سؤالی «New England» است، آن را «NE» ننویسید.

پاسخ سؤال‌ها را به عدد بنویسیم یا به حروف؟

اگر پاسخ سؤالی به صورت عدد است، هم می‌توانید آن را به عدد بنویسید و هم به حروف. اما در مجموع توصیه می‌شود به عدد بنویسید که هم وقت کمتری از شما گرفته شود و هم در املای آن دچار اشتباه نشوید. برای مثال، نوشتن «31» به صورت رقم به مراتب ساده تر از «thirty-one» است.

نمره دهی لیسنینگ آیلتس به چه صورت است؟

نمره‌دهی بخش‌های لیسنینگ و ریدینگ با بخش‌های رایتینگ و اسپیکینگ متفاوت است. بخش لیسنینگ و ریدینگ، هر یک از چهل سؤال تشکیل شده و برای هر پاسخ درست، یک نمره در نظر گرفته شده است. نمره کل برای هر بخش از ۹ در نظر گرفته می‌شود.

جمع‌بندی

در این مطلب از مجموعه مطالب راهنمای آزمون‌های زبان انگلیسی، به معرفی 8 پادکست برای تقویت لیسنینگ‌ آیلتس پرداختیم. همچنین با ساختار کلی لیسنینگ آیلتس و انواع سؤال‌های آن آشنا شدیم. در ادامه به نکات مهمی در خصوص تقویت لیسنینگ آیلتس پرداختیم. به طور کلی، پادکست‌هایی که برای تقویت لیسنینگ آیلتس در این مطلب معرفی شد، شامل موارد زیر می‌شود:

  • پادکست IELTS Listening
  • پادکست IELTS Podcast
  • پادکست TOTAL IELTS Listening Practice
  • پادکست English Listening Practice
  • پادکست Player FM
  • پادکست Speak English
  • پادکست TED Audio
  • پادکست Espresso English

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Pela OnlineIELTS IDPIELTS UpIELTS Master
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *