سهام دلاری چیست؟ – هر آنچه باید بدانید

۱۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۴ مهر ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
سهام دلاری چیست؟ – هر آنچه باید بدانید

سهام دلاری به سهام شرکت‌های بورسی گفته می‌شود که با صادرات محصولات خود می‌توانند درآمد دلاری داشته باشند. بنابراین با توجه به اینکه نرخ دلار بر روی میزان سودآوری سهام این شرکت‌ها بسیار تاثیرگذار است، به سهام این شرکت‌های بورسی سهام دلاری می‌گویند. برای اینکه بتوانیم سهام دلاری در بورس را پیدا کنیم در ابتدا لازم است تا گروه‌های بورسی که صادرات‌محور هستند را مشخص کنیم. دو گروه مهم از شرکت‌های صادرات‌محور که سهام آن‌ها سهام دلاری محسوب می‌شوند، گروه‌های پتروشیمی و فلزات اساسی هستند که سهام آن‌ها از محبوبیت زیادی برخوردار است. با توجه به اهمیت سهام دلاری در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که سهام دلاری چیست و انواع سهام دلاری مربوط به گروه‌های پتروشیمی و فلزات اساسی را شرح می‌دهیم.

997696

برای این منظور پس از معرفی انواع سهام دلاری در بورس در ادامه گروه‌های صنایع پتروشیمی و نحوه شناسایی بهترین سهام آن‌ها را شرح می‌دهیم و سپس بهترین سهام دلاری فلزات اساسی را بیان می‌کنیم. در پایان نیز مدیریت ریسک با سهام دلاری را شرح می‌دهیم.

سهام دلاری چیست؟

سهام دلاری به سهام شرکت‌هایی گفته می‌شود که صادرات‌محور هستند. صادرات‌محور بودن این شرکت‌ها به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا بتوانند درآمد دلاری داشته باشند. بنابراین زمانی که قیمت دلار نسبت به ریال افزایش پیدا می‌کند، میزان سود‌آوری این شرکت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا ارزش سهام این شرکت‌ها وابسته به دلار باشد. با توجه به این موضوع سهام شرکت‌های پالایشی، پتروشیمی، معدنی و دیگر شرکت‌های صادرات‌محور در بورس تهران را می‌توان سهام دلاری در نظر گرفت.

برخی سهام دلاری مربوط به محصولات شیمیایی و فلزات اساسی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

سهام ریالی چیست؟

سهام ریالی در بورس سهام شرکت‌هایی است که محصولات خود را به ریال می‌فروشند. شرکت‌ها ممکن است مواد اولیه خود را از داخل یا از خارج تهیه کنند. در صورتی که شرکت‌ها درآمد ریالی از فروش محصولات خود داشته باشند، در این حالت به سهام این شرکت‌ها سهام ریالی می‌گویند.

سکه‌هایی در کنار گلدان - سهام دلاری چیست

در این حالت برخی از این شرکت‌ها حتی ممکن است مواد اولیه خود را از خارج وارد کنند که در این صورت می‌بایست برای خرید مواد اولیه دلار پرداخت کنند. اما با توجه به فروش محصولات به ریال و وجود تورم، این شرکت‌ها برای اینکه بتوانند سودآوری خود را حفظ کنند ناچار هستند که قیمت محصولات خود را افزایش دهند که این موضوع نیز با دشواری‌هایی همراه است.

بنابراین در کشورهایی که قیمت دلار نسبت به ارز رسمی کشور روندی افزایشی دارد، سهم‌های دلاری از بازدهی بیشتری نسبت به سهام ریالی برخوردار است.

یادگیری بورس با فرادرس

برای اینکه افراد بتوانند معاملات موفقی در بورس انجام دهند، لازم است تا با مفاهیم پایه‌ای بورس و عوامل تاثیرگذار بر آن آشنا شوند. یکی از روش‌های کسب درآمد از بورس پیدا کردن سهام مستعد رشد و خرید و نگهداری آن‌ها در بازه‌های زمانی مشخص است. برای مثال با افزایش انتظارات تورمی و احتمال افزایش نرخ ارز این احتمال وجود دارد که سهام دلاری شرکت‌های مطرح و معتبر بورسی افزایش پیدا کند. بنابراین برای استفاده از این افزایش قیمت احتمالی افراد می‌توانند سهام برخی از شرکت‌های صادرات‌محور را به سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به اهمیت کسب دانش و مهارت لازم برای ورود به بورس فیلم‌های‌ آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در حوزه بورس و تحلیل تکنیکال می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

نحوه خرید سهام دلاری

برای خرید سهام دلاری می‌توانید همانند خرید دیگر سهام بورسی عمل کنید. برای این منظور در ابتدا نیاز است تا در سامانه سجام احراز هویت کنید و کد بورسی دریافت کنید. در ادامه با انتخاب یکی از کارگزاری‌های معتبر بورسی می‌توانید در آن ثبت‌نام کرده و با دریافت نام کاربری و رمز عبور معاملات خود را شروع کنید.

بنابراین همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید برای خرید سهام دلاری بورسی در ابتدا از قسمت جستجوی پلتفرم معاملاتی مربوطه نماد سهام دلاری را انتخاب کنید. (انتخاب سهام و نام آن صرفا برای اهداف آموزشی است و خرید و فروش آن‌ها توسط مجله فرادرس، رد و تایید نمی‌شود.)

نحوه جستجوی نماد سهام دلاری (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

در ادامه با انتخاب نماد سهام دلاری موردنظر پنجره مربوط به ثبت سفارشات باز می‌شود که در آن می‌توانید تعداد و قیمت سهام مربوطه را مشخص کنید.

پنجره مربوط به ثبت سفارشات سهام (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

در ادامه با انتخاب گزینه خرید در پنجره مربوط به ثبت سفارشات می‌توانید تعداد و قیمت سهم موردنظر را انتخاب کنید و با کلیک بر روی گزینه ارسال خرید، سفارش موردنظر را ثبت کنید.

پنجره مربوط به تعیین تعداد و قیمت سهم موردنظر برای ثبت سفارش (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

انواع سهام دلاری در بورس چیست؟

شرکت‌های صادرات‌محور که سهام آن‌ها در بورس دلاری محسوب می‌شوند، ممکن است از صنایع مختلفی باشند. بنابراین سهام دلاری مخصوص صنعت خاصی نیست. برای مثال صنایع فلزات گران‌بها و صنایع شیمیایی گروه‌های صادراتی اصلی در بورس هستند. برای بررسی انواع سهام دلاری در بورس در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که سهام ارزنده دلاری چیست و گروه‌های سهام دلاری در بورس را معرفی می‌کنیم.

سهام‌ ارزنده دلاری چیست؟

سهام‌ ارزنده دلاری مربوط به سهام شرکت‌های صادرات‌محور مستعد رشد هستند. سرمایه‌گذاران با استفاده از تحلیل فاندامنتال و بررسی میزان سودآوری این شرکت‌ها می‌توانند در قیمت‌های مناسبی نسبت به خرید سهام شرکت‌های موردنظر اقدام کنند. بنابراین برای اینکه بدانیم سهام‌ ارزنده دلاری چیست لازم است تا گروه‌های بورسی شامل شرکت‌های صادرات‌محور را بررسی کنیم. صنایع بورسی دارای سهام دلاری را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید. برای‌ آشنایی با انواع سهام در بورس می‌توانید مطلب انواع سهام در بورس از مجله فرادرس را مطالعه کنید.

  • گروه فرآورده‌های نفتی
  • محصولات شیمیایی
  • گروه فلزات اساسی
  • استخراج کانه‌های فلزی

صندوق سهام دلاری در بورس چیست؟

به صندوق‌های سهامی که در شرکت‌های صادرات‌محور سرمایه‌گذاری کرده‌اند در اصطلاح صندوق سهام دلاری در بورس می‌گویند. صندوق‌های سهامی شرکت‌هایی هستند که منابع مالی تحت مدیریت خود را در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

برخی از این صندوق‌ها تنها در گروه و صنایع خاصی سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این حالت میزان سودآوری صندوق مربوطه وابسته به میانگین سودآوری سهام شرکت‌های مربوطه است. بنابراین زمانی که صندوق‌های سرما‌یه‌گذاری در سهام دلاری سرمایه‌گذاری می‌کنند به آن‌ها صندوق سهام دلاری می‌گویند.

در این حالت با توجه به اینکه سرمایه تحت مدیریت این صندوق‌ها در شرکت‌های صادرات‌محور با درآمد دلاری سرمایه‌گذاری شده است، بنابراین با افزایش نرخ ارز، این صندوق‌ها می‌توانند سودآوری مناسبی داشته باشند.

صنایع پتروشیمی

صنایع پتروشیمی یکی از بزرگترین صنایع بورس است که مارکت کپ بالایی از بازار سهام را به خود اختصاص می‌دهد. سهام مربوط به صنایع پتروشیمی یکی از انواع سهام دلاری در بورس محسوب می‌شود. این موضوع به این دلیل است که اکثر این شرکت‌ها محصولات خود را صادر می‌کنند و دلار دریافت می‌کنند.

بخشی از این محصولات نیز که در بازار داخلی فروخته می‌شود با توجه به قیمت جهانی آن فروخته می‌شود. بنابراین سهام پتروشیمی یکی از انواع سهام دلاری مطرح و محبوب در بورس هستند که اکثر سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند بخشی از پرتفوی سرمایه‌گذاری خود را به آن اختصاص دهند.

بنابراین سهام پتروشیمی همان‌طور که قسمت زیادی از بازار سهام را با توجه به مارکت کپ بالای آن‌‌ها به خود اختصاص داده‌اند، می‌توانند بخش زیادی از پرتفوی سرمایه‌گذاران را نیز به خود اختصاص دهند.

برای آشنایی بیشتر با نحوه تحلیل بنیادی سهام می‌توانید فیلم آموزش تحلیل بنیادی بورس اوراق بهادار تهران فرادرس را مشاهده کنید.

تصویری نمادین از نمودار قیمت

گروه‌های صنایع پتروشیمی

صنایع پتروشیمی به گروه‌های زیر دسته‌بندی می‌شوند.

  • گروه متانولی: شامل شرکت‌های سازنده متانول همانند پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی فناوران و پتروشیمی خارک می‌شوند. شرکت‌های متانولی عمده محصولات خود را صادر می‌کنند بنابراین سهام این شرکت‌ها به عنوان سهام دلاری در بورس مطرح می‌شود.
  • گروه اوره: محصول اصلی شرکت‌های این گروه اوره است و در کنار آن محصول آمونیاک را نیز می‌فروشند. بزرگترین اوره‌ساز کشور پتروشیمی پردیس است که در منطقه عسلویه فعالیت می‌کند. این شرکت با توجه به اینکه بیشتر از ۶۰٪ از محصولات خود را صادر می‌کند بنابراین سهام مربوطه جزو سهام دلاری محسوب می‌شود.
  • گروه آروماتیک: شرکت‌های پتروشیمی نوری و پتروشیمی بوعلی از شرکت‌های معروف گروه آروماتیک محسوب می‌شوند.
  • گروه الفینی: از شرکت‌های الفینی می‌توانیم به پتروشیمی مارون، جم و امیرکبیر اشاره کنیم. لازم به ذکر است که بیشترین شرکت‌های پتروشمی مربوطه به گروه الیفینی‌ها هستند. علاوه بر این متنوع‌ترین سبد محصول نیز مربوط به گروه الیفینی‌ها است. از میان شرکت‌های الفینی، پتروشیمی شازند با نماد «شاراک» معروف‌ترین شرکت الفینی محسوب می‌شود.

هر کدام از گروه‌های مربوط به صنایع پتروشیمی که در فهرست بالا مشاهده می‌کنید، دارای مواد اولیه و محصولات متفاوتی هستند. این موضوع باعث می‌شود تا هر کدام از آن‌ها دارای ریسک‌ها و فرصت‌های مختلفی باشند. بنابراین افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در هر کدام از سهام بورسی در گروه‌های پتروشیمی را دارند لازم است تا سهام شرکت‌های مربوطه را با جزئیات کامل بررسی کنند تا در نهایت بتوانند تحلیل درستی از آن‌ها داشته باشند.

تابلوی معاملاتی مربوط به یکی از سهم‌های دلاری در بورس (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

بنابراین برای اینکه بتوانیم وضعیت صنعت پتروشیمی را بررسی کنیم نیاز است تا وضعیت هر کدام از گروه‌های مربوطه را در نظر بگیریم. با توجه به اینکه هر کدام از گروه‌های پتروشیمی مصارف و مشتریان خاص خود را دارند و ممکن است برخی از آن‌ها مصارف خارجی و برخی دیگر در داخل مصرف شوند، بنابراین در زمان بررسی صنایع پتروشمی لازم است تا با توجه به خصوصیات هر کدام از گروه‌های مربوطه وضعیت هر گروه را به‌طور جداگانه بررسی کنیم.

نحوه شناسایی بهترین سهام دلاری پتروشیمی چیست؟

برای شناسایی بهترین سهام دلاری پتروشیمی لازم است تا سرمایه‌گذاران با استفاده از تحلیل بنیادی همانند بررسی صورت‌های‌ مالی شرکت‌ها آن‌ها را ارزیابی کنند. برای اینکه بدانیم چگونه می‌توانیم بهترین سهام دلاری پتروشیمی را پیدا کنیم لازم است تا در ابتدا عوامل تاثیرگذار در این صنایع را بررسی کنیم.

برای مثال با توجه به دلاری بودن سهام پتروشیمی برای تحلیل بهینه این صنایع لازم است تا سرمایه‌گذاران نرخ دلار نیمایی را همواره در نظر داشته باشند. از سویی دیگر با توجه به صادرات‌محور بودن این شرکت‌ها برای تحلیل میزان سودآوری آن‌ها نیاز است تا قیمت جهانی محصولات تولیدی آن‌ها همانند متانول و اوره را نیز رصد کنیم. برای تحلیل بهینه شرکت‌های پتروشیمی نیاز است تا نحوه دسترسی به مواد اولیه این محصولات نیز در نظر گرفته شود.

برای مثال زمانی که گاز خوراک به عنوان ماده اولیه محصولات پتروشیمی محسوب می‌شود، افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در سهام دلاری پتروشیمی را دارند لازم است تا اخبار مربوط به گاز خوراک و تصمیمات دولت و مجلس را درباره نرخ گاز خوراک دنبال کنند. بنابراین با توجه به این موارد افراد می‌توانند سهام‌ دلاری مناسب در این حوزه برای سرمایه‌گذاری را پیدا کنند.

فردی در حال بررسی نمودار قیمت - سهام دلاری چیست

بررسی اطلاعیه‌های مهم سهام دلاری

برای اینکه بتوانیم از میان سهام دلاری موجود در بورس انتخاب مناسب‌تری داشته باشیم نیاز است تا اطلاعیه‌های مهم سهم مربوطه را مطالعه کنیم. برای این منظور می‌توانیم با مراجعه به سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران «+» از قسمت مربوط به جستجوی اطلاعیه‌ها، نماد موردنظر را جستجو کنیم. با این اقدام تمامی اطلاعیه‌های مرتبط با نماد موردنظر نمایش داده می‌شود. سپس لازم است تا این اطلاعیه‌ها را بررسی کنیم تا از وضعیت سهام و شرکت مربوطه اطلاعات بیشتری کسب کنیم. در تصویر زیر فهرستی از اطلاعیه‌های متنوعی را درباره یکی از نمادهای بورسی مشاهده می‌کنید.

بررسی اطلاعیه‌های مهم سهام دلاری از وب‌سایت رسمی کدال (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

با استفاده از این وب‌سایت می‌توانیم اطلاعیه مورد نظر را نیز از میان انواع اطلاعیه‌های موجود برای نماد موردنظر فیلتر کنیم. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید پس از جستجوی نماد مربوطه برای شناسایی انواع اطلاعیه‌های مربوط به سهام دلاری می‌توانیم از قسمت مربوط به گروه اطلاعیه، نوع اطلاعیه را برای بررسی مشخص کنیم. در این حالت می‌توانیم گزارش‌های مربوطه را در دوره‌های مختلف مشاهده کنیم و برای تحلیل بهتر آن‌ها را با هم مقایسه کنیم.

جستجوی اطلاعیه‌های مهم سهام دلاری از وب‌سایت کدال (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

برای انتخاب سهام دلاری مناسب، علاوه بر تحلیل بنیادی و بررسی صورت‌های مالی و دیگر گزارشات مربوط به سهام دلاری لازم است تا همواره نمودار قیمت سهام مربوطه را نیز بررسی کنیم تا بتوانیم از تاثیر گزارشات مربوطه در نمودار قیمت نیز آگاه شویم. در این حالت می‌توانیم با شناسایی نواحی مهم قیمتی در نمودار نسبت به خرید سهام دلاری تصمیم‌گیری بهتری داشته باشیم. برای مثال در تصویر زیر نمودار قیمت را برای نماد شپترو مشاهده می‌‌‌‌کنید. لازم به ذکر است نمادی که در تصویر مشاهده می‌کنید تنها جهت آموزش انتخاب شده‌ است و هیچ‌گونه توصیه‌‌ای برای سرمایه‌گذاری نیست.

نمودار قیمت نماد شپترو (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

لیست سهام دلاری پتروشیمی

برخی از سهام دلاری پتروشیمی را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

  • پتروشیمی آبادان با نماد معاملاتی شپترو
  • پتروشیمی پردیس با نماد معاملاتی شپدیس
  • پتروشیمی اصفهان با نماد معاملاتی شصفها
  • پتروشیمی پارس با نماد معاملاتی پارس
  • پتروشیمی نوری با نماد معاملاتی نوری
  • پتروشیمی شازند با نماد معاملاتی شاراک
  • پتروشیمی تخت جمشید با نماد معاملاتی شجم
  • پتروشیمی اوره لردگان با نماد معاملاتی شلرد
  • پتروشیمی شیراز با نماد معاملاتی شیراز
  • پتروشیمی زاگرس با نماد معاملاتی زاگرس
  • پتروشیمی خارک با نماد معاملاتی شخارک

سهام دلاری گروه فلزات اساسی

گروه فلزات اساسی یکی از بزرگترین صنایع بورسی ایران محسوب می‌شوند که همواره رتبه دوم یا سوم از لحاظ مارکت کپ در بورس ایران را به خود اختصاص داده است. نکته مهمی که در خصوص سهام دلاری مربوط به گروه فلزات اساسی لازم است به آن توجه کنید این است که در دوره‌های رونق بازار بورس همواره این گروه در صدر جدول قرار داشتند.

این موضوع نیز به این خاطر است که گروه فلزات اساسی یکی از گروه‌هایی است که صادرات‌محور است و درآمد دلاری دارد. از سویی دیگر با توجه به وجود تورم این گروه همواره رشدهای قابل‌توجهی را در بازار صعودی انجام داده است. گروه فلزات اساسی در کنار گروه پتروشیمی نبض بازار بورس را در دست دارند و رشد و رکود آن‌ها با توجه به ارزش بازار بالایی که دارند در صعودی یا نزولی شدن بورس بسیار تاثیرگذار است.

برای آشنایی بیشتر با بورس می‌‌توانید فیلم آموزش مقدماتی ورود به بازار بورس و نکات کاربردی فرادرس را مشاهده کنید.

بهترین سهام دلاری فلزات اساسی چیست؟

برای اینکه بتوانیم بهترین سهام دلاری فلزات اساسی را پیدا کنیم لازم است تا بررسی دقیق‌تری درباره این گروه انجام دهیم. برای این منظور می‌توانیم گروه‌های اصلی فلزات اساسی را به‌طور جداگانه بررسی کنیم تا در نهایت بتوانیم با تحلیل‌های درست بهترین سهام دلاری مربوط به فلزات اساسی را شناسایی کنیم. بنابراین با وجود اینکه گروه فلزات اساسی در دیدبان بازار یک صنعت محسوب می‌شود ولی حداقل دارای چهار گروه اصلی است که در فهرست زیر آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

  • فولاد
  • مس
  • سرب و روی
  • الومینیوم

لازم به ذکر است که هر کدام از این گروه‌ها محصولات خاص خود را تولید می‌کنند و دارای ریسک‌ها و فرصت‌‌های مختلفی هستند. بنابراین با توجه به اینکه مواردی نظیر حاشیه سود و نسبت‌های مالی در این گروه‌ها با یکدیگر متفاوت است بنابراین برای اینکه افراد بتوانند سرمایه‌گذاری بهینه‌ای را در این گروه‌ها انجام دهند و سهام دلاری مناسبی را از این گروه‌ها انتخاب کنند می‌بایست هر کدام از این گروه‌ها را به‌طور جداگانه بررسی و تحلیل کنند.

سهام دلاری گروه فولاد

زیر گروه فولاد بزرگترین دسته از گروه فلزات اساسی محسوب می‌شوند و شرکت‌هایی همانند فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و بسیاری دیگر از شرکت‌های فولادساز را شامل می‌شوند. لازم به ذکر است در این گروه محصول نهایی به صورت انواع شمش‌های فولادی است.

البته تمامی شرکت‌های گروه فولاد تمامی مراحل ساخت را ندارند و در قسمت‌های مختلفی از میانه زنجیره تولید فعالیت می‌کنند. نکته‌ای که در گروه فولاد لازم است به آن اشاره کنیم این است که قسمتی از تولیدات این گروه در داخل مصرف می‌شوند.

سهام دلاری فلزات اساسی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

برای مثال بخشی از تولیدات این شرکت‌ها به مصرف کارخانجاتی نظیر خودروسازی، شرکت‌های ساخت و ساز ساختمانی و شرکت‌های دیگر می‌رسد. بنابراین شرکت‌های فولادساز مقدار موردنیاز داخل کشور را در بازار داخلی می‌فروشند و مازاد را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند. لازم به ذکر است نرخ فروش فولاد صادراتی با قیمت جهانی فولاد تعیین می‌شود و قیمت فولاد برای مصرف داخلی معمولا از طریق بورس کالا مشخص می‌شود.

سهام دلاری مس چیست؟

سهام دلاری مس مربوط به سهام شرکت‌های تولید مس در ایران است. اما گروه مس برخلاف گروه فولاد دارای شرکت‌های مس زیادی نیست و عمده محصولات مس در ایران توسط شرکت ملی مس تولید می‌شود. شرکت ملی مس ایران که با نماد «فملی» شناخته می‌شود، بزرگترین و اصلی‌ترین شرکت تولید مس داخلی است که محصولات خود را در بازارهای داخل یا خارج با توجه به نرخ آن در بازارهای جهانی قیمت‌گذاری می‌کند.

بنابراین نماد «فملی» را می‌توان یک سهام دلاری قابل توجه در بازار بورس ایران محسوب کرد. اکثر شرکت‌های گروه مس که در این حوزه فعالیت می‌کنند زیر مجموعه شرکت ملی مس هستند.

علاوه بر اینکه سودآوری شرکت ملی مس بر اساس قیمت‌های جهانی مس به دلار حساب می‌شود، از سویی دیگر موج گسترده استفاده از مس در بهینه‌سازی سیستم‌های الکترونیکی و استفاده از آن در خودروهای برقی دورنمای مثبتی را برای افزایش قیمت جهانی این فلز کاربردی فراهم می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا شرکت‌های تولید کننده مس انتظارات سودآوری بیشتری داشته باشند.

سهام دلاری شرکت‌های سرب و روی چیست؟

سهام شرکت‌هایی که در حوزه تولیدات سرب و روی فعالیت می‌کنند، دسته دیگری از سهام دلاری را تشکیل می‌دهند. از این گروه می‌توان شرکت‌هایی همانند فاسمین و فرآور را نام برد که در حوزه سرب و روی فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها به‌دلیل وجود منابع سرب و روی در ایران به‌وجود آمده‌اند.

لازم به ذکر است معادن سرب و روی نسبت به معادن فلزات اساسی دیگر کمتر است. از سویی دیگر برخی از مشکلات زیست محیطی باعث شده تا برخی کشورها نسبت به بهره‌برداری از این معادن سخت‌گیری‌های بیشتری انجام دهند. افرادی که تمایل به خرید سهام دلاری شرکت‌های سرب و روی دارند بهتر است به قیمت جهانی آن‌ها نیز توجه کنند.

سهام دلاری شرکت‌های آلومینیومی

شرکت‌های آلومینیومی دسته دیگری از گروه فلزات اساسی محسوب می‌شوند که افراد می‌توانند با خرید سهام آن‌ها در بورس در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. سهام شرکت‌های الومینیومی همانند سهام فایرا که مربوط به شرکت آلومینیوم ایران است یکی از انواع سهام دلاری در بورس در نظر گرفته می‌شود.

در شرکت‌های آلومینیومی مهم‌ترین موضوعی که وجود دارد نحوه تامین مواد اولیه برای تولیدات است. بنابراین در صورتی که شرکت‌های فعال در تولید آلومینیوم بتوانند مواد اولیه موردنیاز خود را با قیمت مناسبی تهیه کنند، می‌توانند سودآوری بهتری داشته باشند.

تصویری نمادین از نمودار قیمت

نحوه تحلیل سهام دلاری فلزات اساسی

برای تحلیل سهام دلاری مربوط به فلزات اساسی نیاز است تا سرمایه‌گذاران توجه ویژه‌ای به جزئیات مربوط به سهم موردنظر داشته باشند. برای این منظور سرمایه‌گذاران علاوه بر توجه به قیمت جهانی آن‌ها لازم است تا به نسبت‌های مالی مهم سهام مربوطه، حاشیه سود آن‌ها، روند سودآوری آن‌ها نسبت به سال‌های گذشته و مواردی از این قبیل توجه کنند تا بتوانند روندهای قیمتی آینده سهام دلاری مربوط به گروه فلزات اساسی را تحلیل کنند.

لیست سهام دلاری فلزات اساسی

در فهرست زیر سهام دلاری برخی از شرکت‌های مربوط به فلزات اساسی را مشاهده می‌کنید.

  • فولاد مبارکه اصفهان با نماد فولاد
  • ملی صنایع مس ایران با نماد فملی
  • فولاد خوزستان با نماد فخوز
  • گروه صنعتی سپاهان با نماد فسپا
  • پارس فولاد سبزوار با نماد فسبزوار
  • فولاد کاوه جنوب کیش با نماد کاوه
  • آلومینیوم ایران با نماد فایرا
  • فولاد آلیاژی ایران با نماد فولاژ
  • ملی سرب و روی ایران با نماد فسرب

مدیریت ریسک با سهام دلاری چیست؟

مدیریت ریسک با سهام دلاری به این معنی است که با استفاده از سهام دلاری در سبد سرمایه‌گذاری بتوانیم ارزش پرتفوی خود را در برابر نوسانات ارزی حفظ کنیم و در نهایت بتوانیم ارزش آن را بالا ببریم. یکی از روش‌هایی که سرمایه‌گذاران می‌توانند مدیریت ریسک مناسبی در پرتفوی خود انجام دهند، ایجاد تنوع در سهام خریداری شده است.

برای این منظور افراد می‌توانند با توجه به استراتژی‌های معاملاتی و میزان تحمل ریسک در بازارهای مالی از ترکیبی از سهام‌های کم ریسک و پرریسک با نسبت مشخص در سبد سرمایه‌گذاری خود استفاده کنند. برای مثال بخشی از سبد را می‌توانند به صندوق‌های با درآمد ثابت اختصاص دهند و بخش دیگری از سرمایه را نیز به خرید صندوق‌های سهامی با میزان ریسک و بازدهی بالاتر اختصاص دهند.

یا حتی در صورت کسب مهارت لازم در شناسایی سهام پربازده می‌توانند سهام شرکت‌های مستعد رشد را خریداری کنند. برای این منظور این افراد می‌توانند نسبت به خرید سهام ریالی و سهام دلاری اقدام کنند. اما موضوع مهمی که در چیدن سبد سرمایه‌گذاری وجود دارد مربوطه به کاهش ریسک متناسب با بازدهی موردنظر است.

برای این منظور بهتر است افراد قسمتی از سبد سرمایه‌گذاری خود را به سهام دلاری شناخته‌شده اختصاص دهند. در این حالت با نوسانات قیمت دلار می‌توانند بازدهی مناسبی را از سبد مربوطه انتظار داشته باشند.

واکنش سهام‌ دلاری به اخبار

یکی از عوامل تاثیرگذار در نوسانات قیمتی سهام شرکت‌ها اخبار اقتصادی و سیاسی پیرامون آن‌ها است. برای مثال زمانی که گزارشات و اخبار نشان‌دهنده بالا رفتن انتظارات تورمی در جامعه است، سهام‌ دلاری شرکت‌های صادرات‌محور ممکن است رشد کنند.

به عبارت دیگر همان اخبار و موضوعاتی که باعث افزایش قیمت دلار در کشور می‌شود، می‌تواند برای رشد سهام دلاری تاثیری مثبت بگذارد. از سویی دیگر برخی از اخبار که حاکی از بهبود روابط با کشورها و کاهش تنش‌های منطقه‌ای است با توجه به تاثیر مثبتی که بر روی ثبات قیمت دلار دارند باعث می‌شود تا تمایل سرمایه‌گذاران به خرید سهام ریالی افزایش پیدا کند.

یادگیری ترید در بازارهای مالی با فرادرس

برای انجام معاملات در بازارهای مالی علاوه بر نیاز به شناخت بازار مربوطه تریدرها باید نحوه تحلیل قیمت در بازار موردنظر را نیز یاد بگیرند. برای این منظور لازم است تا با عوامل تاثیرگذار در نوسانات قیمتی آشنا شوند و از نحوه تاثیر آن‌ها در روندهای قیمتی در بازار آگاهی پیدا کنند.

برای مثال زمانی که نرخ ارز تثبیت می‌شود یا روندی نزولی پیدا می‌کند افراد بیشتری مایل به ورود به سهام ریالی می‌شوند. اما عوامل تاثیرگذار اقتصادی و تحلیل بازار تنها بخشی از مفاهیم مربوط به ترید در بازارهای مالی است. یکی از موارد مهمی که تریدرها در بازارهای مالی می‌بایست به آن توجه کنند، مدیریت ریسک و سرمایه در این بازار است.

مدیریت ریسک در بازارهای مالی باعث می‌شود تا تریدرها بتوانند در ابتدا سرمایه خود را حفظ کنند و به‌تدریج نسبت به افزایش آن با استفاده از تجربیات به‌دست آمده در بازار مربوطه اقدام کنند. علاوه بر این تریدرها می‌بایست با مفاهیم مربوط به تحلیل تکنیکال نیز برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی در بازار مربوطه آشنا شوند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به اهمیت این موضوع فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در حوزه بورس و تحلیل تکنیکال می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس سهام دلاری را تعریف کردیم و برای درک بهتر این موضوع توضیحاتی درباره سهام ریالی نیز ارائه کردیم. سپس به این موضوع پرداختیم که انواع سهام دلاری چیست و سهام ارزنده دلاری را شرح دادیم. صندوق‌ سهام دلاری در بورس را توضیح دادیم.

صنایع پتروشیمی و گروه‌های آن‌را شرح دادیم. سپس به این موضوع پرداختیم که نحوه شناسایی بهترین سهام دلاری پتروشیمی چیست و در ادامه برخی از سهام دلاری مربوط به صنعت پتروشیمی را در فهرستی معرفی کردیم. گروه فلزات اساسی از دیگر صنایع مهم در بورس هستند که با توجه به اینکه قسمتی از محصولات خود را صادر می‌کنند بنابراین نوسانات قیمت دلار بر روی ارزش سهام آن‌ها تاثیرگذار است.

برای این منظور پس از معرفی سهام دلاری گروه فلزات اساسی به این موضوع پرداختیم که بهترین سهام دلاری فلزات اساسی چیست و نحوه تحلیل سهام دلاری فلزات اساسی را شرح دادیم. در ادامه فهرستی از سهام دلاری فلزات اساسی را معرفی کردیم. در پایان نیز مدیریت ریسک با سهام دلاری را شرح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *