اندیکاتور MFI چیست؟ – توضیح کاربرد در تحلیل تکنیکال به زبان ساده

۱۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
اندیکاتور MFI چیست؟ – توضیح کاربرد در تحلیل تکنیکال به زبان ساده

اندیکاتور MFI یکی از ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال است که تریدرها از آن برای ارزیابی میزان قدرت جریان پول ورودی و خروجی به دارایی موردنظر استفاده می‌کنند. با توجه به این موضوع تریدرها می‌توانند مقدار مومنتوم را در بازار موردنظر برای پیدا کردن فرصت‌های معاملاتی بررسی کنند. با توجه به اهمیت این اندیکاتور برای انجام معاملات موفق در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که اندیکاتور MFI چیست و کاربرد آن را در تحلیل تکنیکال شرح می‌‌دهیم. برای این منظور پس از معرفی این اندیکاتور انواع استراتژی‌های معاملاتی را با استفاده از این اندیکاتور توضیح می‌دهیم و برخی نکات مربوط به ترید با استفاده از این اندیکاتور را برای افزایش معاملات موفق بیان می‌‌کنیم.

997696

اندیکاتور MFI چیست؟

اندیکاتور «شاخص جریان نقدینگی» (Money Flow Index | MFI) نوعی اندیکاتور مومنتوم در تحلیل تکنیکال است که با استفاده از اطلاعات مربوط به قیمت و حجم معاملات برای دارایی موردنظر، میزان فشار خرید و فروش را بر روی سهام یا دارایی مربوطه مشخص می‌کند.

با توجه به اینکه این اندیکاتور بین مقادیر صفر و صد در نمودار مربوطه نوسان می‌کند، نوعی اسیلاتور محسوب می‌شود. تریدرها با استفاده از این اندیکاتور می‌توانند نواحی اشباع خرید و اشباع فروش را در نمودار قیمت مشخص کنند.

مقایسه اندیکاتور MFI با RSI

در مقایسه با اندیکاتور RSI از اندیکاتور شاخص جریان نقدینگی می‌توان به‌عنوان نوعی اندیکاتور وزن‌دار حجمی RSI نام برد. اندیکاتور MFI نسبت به فشارخرید و فشار فروش از اندیکاتور RSI حساس‌تر است. این موضوع به این دلیل است که اندیکاتور RSI تنها مقادیر مربوط به قیمت را در نظر می‌گیرد، اما اندیکاتور شاخص جریان نقدینگی علاوه بر تغییرات قیمت، حجم را نیز در محاسبات خود لحاظ می‌کند.

اندیکاتور MFI در نمودار قیمت به‌صورت خطی در پایین نمودار قیمت ظاهر می‌شود که بین دو محدوده بالا و پایین نوسان می‌کند.

آموزش تصویری اندیکاتور MFI در فرادرس

یکی از روش‌های کسب مهارت و یادگیری اندیکاتور شاخص گردش پول در بازارهای مالی مطالعه مطالب مختلف درباره این اندیکاتور است. این موضوع وقتی که با تصاویر مربوطه نیز همراه شود، در یادگیری مخاطب تاثیرگذاری بیشتری دارد. اما روش دیگر استفاده از مهارت‌های تریدرهایی است که در قالب فیلم‌های آموزشی، نکات مربوط به استفاده از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال را به افراد دیگر انتقال می‌دهند.

برای این منظور افرادی که با بازارهای مالی و نحوه انجام معاملات در این بازارها آشنا هستند، با استفاده از آموزش‌های تصویری اندیکاتور MFI که در قالب مطالب و فیلم‌های آموزشی در فرادرس تهیه شده است، می‌توانند مهارت‌های خود را در استفاده از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال بالا ببرند.

صفحه نخست آموزش‌های بورس و تحلیل تکنیکال
برای مشاهده صفحه اصلی فیلم‌های آموزشی، روی تصویر کلیک کنید.

از سوی دیگر افرادی که هیچ اطلاعی از نحوه تحلیل قیمت در بازارهای مالی ندارند نیز می‌توانند در ابتدا فیلم‌های آموزشی متنوعی که درباره تحلیل تکنیکال در فرادرس تهیه شده است را مطابق فهرست زیر مشاهده کنند و در نهایت برای یادگیری اندیکاتور MFI فیلم آموزشی مربوطه را مشاهده کنند.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر درباره تحلیل تکنیکال می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

کاربرد اندیکاتور MFI در تحلیل تکنیکال

تریدرها از اندیکاتور MFI برای تحلیل قیمت در نمودار استفاده می‌کنند. تحلیل قیمت به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند روندهای آتی قیمت را در نمودار مربوطه پیش‌بینی کنند. برای این منظور تریدرها می‌بایست از استراتژی‌های معاملاتی مربوط به اندیکاتور MFI در ترید استفاده کنند. در ادامه برخی از مهم‌ترین استراتژی‌های مربوط به اندیکاتور MFI در ترید را بررسی می‌کنیم.

استراتژی اشباع خرید و اشباع فروش

تریدرها با استفاده از اندیکاتور MFI می‌توانند نواحی اشباع خرید و اشباع فروش در نمودار قیمت را شناسایی کنند. زمانی که اندیکاتور MFI مقادیر بالای ۸۰ را نشان می‌دهد، به این معنی است که قیمت دارایی مربوطه در نواحی اشباع خرید قرار دارد. اشباع خرید نشان‌دهنده این موضوع است که قیمت دارایی مربوطه بیشتر از ارزش واقعی آن ارزیابی شده است و احتمال اصلاح قیمتی در بازار مربوطه وجود دارد.

از سوی دیگر زمانی که اندیکاتور MFI پایین‌تر از ۲۰ باشد، به این معنی است که دارایی مربوطه در ناحیه اشباع فروش قرار دارد. اشباع فروش این موضوع را بیان می‌کند که دارایی مربوطه کمتر از ارزش واقعی آن قیمت‌گذاری شده است. این موضوع باعث می‌شود تا احتمال برگشت روند و افزایش قیمت در دارایی موردنظر بیشتر شود.

البته بعضی از تریدرها محدوده‌های بالای ۹۰ و پایین ۱۰ را برای اشباع خرید و اشباع فروش برای این اندیکاتور در نظر می‌گیرند.

استراتژی اشباع خرید و اشباع فروش (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

استراتژی واگرایی در اندیکاتور MFI چیست؟

استراتژی واگرایی در اندیکاتور MFI نوعی استراتژی است که با توجه به وجود واگرایی در این اندیکاتور احتمال برگشت روند قیمت را در نمودار پیش‌بینی می‌کند. واگرایی اندیکاتور MFI نسبت به نمودار قیمت به این معنی است که جهت حرکت اندیکاتور MFI برخلاف جهت قیمت در نمودار است.

برای مثال زمانی که قیمت در نمودار روندی صعودی دارد، قیمت به تدریج بیشینه‌های بالاتر از قبل را در نمودار قیمت ثبت می‌کند که این بیشینه‌های قیمتی را می‌توان با خط روندی صعودی نشان داد. در این حالت وقتی اندیکاتور MFI واگرایی داشته باشد، به این معنی است که این اندیکاتور بیشینه‌هایی با مقدار کمتر از قبل را نشان می‌دهد. وجود واگرایی در اندیکاتور MFI در زمانی که روند قیمت در نمودار صعودی است به این معنی است که احتمال برگشت روند به سطوح پایین‌تر قیمتی وجود دارد.

استراتژی واگرایی در اندیکاتور MFI (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

استراتژی تایید روند اندیکاتور MFI چیست؟

استراتژی تایید روند اندیکاتور MFI نوعی استراتژی است که با استفاده از این اندیکاتور تریدرها می‌توانند برای ادامه روند موجود در بازار مربوطه تاییدیه دریافت کنند. در این استراتژی تریدرها در ابتدا روندهای موجود در بازار را مشخص می‌کنند. سپس در بازه مربوطه جهت حرکت قیمت را با جهت حرکت اندیکاتور MFI مقایسه می‌کنند.

در این حالت زمانی که جهت حرکت اندیکاتور MFI و جهت حرکت قیمت هم‌جهت باشند، این موضوع تاییدی برای ادامه روند قیمت در جهت مربوطه است. برای مثال زمانی که روندهای قیمت در نمودار صعودی است و اندیکاتور MFI نیز بیشینه‌های بالاتری را ثبت می‌کند، این موضوع نشان‌دهنده هم‌جهت بودن اندیکاتور و روند قیمت در نمودار است. بنابراین از این حالت می‌توان نتیجه گرفت که روند قیمتی قوی است و احتمال ادامه روند مربوطه وجود دارد.

البته لازم به ذکر است که هیچ اندیکاتور و استراتژی معاملاتی نمی‌تواند با قطعیت روند آتی در بازار را پیش‌بینی کند. بنابراین برای این‌که تریدرها بتوانند در مجموع معاملات سودآوری را در بازار موردنظر تجربه کنند، همواره می‌بایست در معاملات خود مدیریت ریسک و سرمایه را رعایت کنند.

مزایا و معایب اندیکاتور MFI چیست؟

همانند اندیکاتورهای دیگری که در تحلیل تکنیکال وجود دارند، اندیکاتور شاخص جریان نقدینگی نیز دارای مزایا و معایبی است که تریدرها می‌بایست در زمان طراحی استراتژی‌های معاملاتی به آن‌ها دقت کنند. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که مزایا و معایب اندیکاتور MFI چیست و آن‌ها را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

مزایای اندیکاتور شاخص جریان نقدینگی

مزایای اندیکاتور جریان نقدینگی را در ادامه به‌طور خلاصه بیان می‌کنیم.

  • راحتی در استفاده: یکی از مزایای استفاده از اندیکاتور شاخص جریان نقدینگی راحتی در استفاده از این اندیکاتور است. سادگی استفاده از این اندیکاتور باعث می‌شود تا حتی افراد تازه‌کار نیز بتوانند با استفاده از این اندیکاتور روندهای آتی قیمت در بازار مربوطه را پیش‌بینی کنند.
  • ترکیب قیمت و حجم: از دیگر مزایای اندیکاتور شاخص جریان نقدینگی استفاده از اطلاعات مربوط به قیمت و حجم است. بنابراین افرادی که از این اندیکاتور استفاده می‌کنند می‌توانند علاوه بر تغییرات قیمت، از تاثیرگذاری تغییرات مربوط به حجم نیز در پیش‌بینی روندهای آتی قیمت استفاده کنند.
  • کاربرد در انواع بازارهای مالی: از دیگر مزایایی که اندیکاتور شاخص جریان نقدینگی دارد کاربرد آن در انواع بازارهای مالی است. بنابراین تریدرها می‌توانند از این اندیکاتور در انواع بازارهای مالی همانند بورس، فارکس و بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنند.

معایب اندیکاتور شاخص جریان نقدینگی

در کنار مزایایی که برای اندیکاتور MFI در تحلیل تکنیکال ذکر کردیم، تریدرها می‌بایست به معایب این اندیکاتور نیز در زمان ترید توجه کنند. توجه به معایب اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال باعث می‌شود تا تریدرها مراقب سیگنال‌های اشتباه مربوط به این اندیکاتورها باشند.

این موضوع در نهایت میزان ریسک مربوط به پیش‌بینی‌های نادرست در استفاده از این اندیکاتور را کاهش می‌دهد. با توجه به اهمیت این موارد در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که معایب اندیکاتور MFI چیست و آن‌ها را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

  • تولید سیگنال اشتباه: اندیکاتور MFI نیز همانند اندیکاتورهای دیگری که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود، ممکن است به تریدرها سیگنال‌های اشتباه دهد. دریافت سیگنال‌های اشتباه در ترید باعث پیش‌بینی‌های نادرست در معاملات می‌شود. این اندیکاتور مخصوصا در بازارهایی که دارای نوسانات زیادی هستند می‌تواند سیگنال‌های اشتباه بیشتری تولید کند.
  • وجود تاخیر در اندیکاتور: با توجه به اینکه اندیکاتور MFI از اطلاعات مربوط به قیمت و حجم گذشته استفاده می‌کند، بنابراین این اندیکاتور همواره دارای تاخیر است. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها برخی از فرصت‌های معاملاتی خود را در انجام ترید در بازار مالی مربوطه از دست بدهند.
  • مستقل نبودن اندیکاتور MFI: برای این‌که تریدرها بتوانند با استفاده از این اندیکاتور در مجموع معاملات موفقی داشته باشند، می‌بایست از این اندیکاتور در کنار دیگر اندیکاتورها و روش‌های تحلیلی در بازار مربوطه استفاده کنند. بنابراین همان‌طور که هیچ اندیکاتوری در تحلیل تکنیکال نمی‌تواند به‌تنهایی نمایی قابل اطمینان از بازار موردنظر ارائه کند، تریدرها در استفاده از اندیکاتور MFI نیز نیاز دارند تا برای دریافت سیگنال‌های بهتر معاملاتی این اندیکاتور را در ترکیب با اندیکاتورها و روش‌های تحلیلی دیگر استفاده کنند.

تنظیمات اندیکاتور MFI

زمانی که تریدرها از اندیکاتور MFI برای تحلیل بازارهای مالی استفاده می‌کنند، می‌‌توانند با توجه به استراتژی معاملاتی خود تنظیمات این اندیکاتور را تغییر دهند. در حالت پیش‌فرض این تنظیمات بر روی عدد ۱۴ قرار دارد. اما تریدرها می‌توانند با توجه به روشی که برای رصد و تحلیل بازار درنظر می‌گیرند، این عدد را تغییر دهند.

برای این منظور تریدرها در ابتدا با استفاده از این اندیکاتور در تایم‌فریم‌های مختلف سیگنال‌های قبلی را در بازار موردنظر بررسی می‌کنند. در این حالت می‌توانند با تغییر تنظیمات این اندیکاتور آن را در تایم‌فریم موردنظر بهینه کنند. منظور از بهینه‌سازی اندیکاتور، استفاده از تنظیماتی است که بتواند سیگنال‌های معتبرتر و درست‌تری برای تریدرها تولید کند.

برای مثال تریدرهایی که از روش ترید روزانه در انجام معاملات خود استفاده می‌کند می‌توانند تنظیمات این اندیکاتور را بجای عدد ۱۴ بر روی عدد ۵ قرار دهد و از این اندیکاتور در تایم‌فریم‌های چهار ساعته و روزانه برای تحلیل قیمت استفاده کند.

تنظیمات اندیکاتور MFI (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

نحوه ترید با اندیکاتور MFI

برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از اندیکاتور MFI در تحلیل تکنیکال معاملات موفقی را انجام دهند، می‌بایست علاوه بر استفاده از این اندیکاتور از اندیکاتورهای دیگر موجود در تحلیل تکنیکال همانند میانگین متحرک‌ها نیز استفاده کنند. در این حالت تریدرها می‌توانند برای دریافت سیگنال‌های بهتر برای شناسایی نواحی ورود به معامله از الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال نیز استفاده کنند.

بنابراین برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از این اندیکاتور سطوح قیمتی مناسبی را برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی پیدا کنند، این اندیکاتور را با روش‌های معاملاتی دیگر ترکیب می‌کنند تا احتمال پیش‌بینی درست در معاملات را بالاتر ببرند.

برای این منظور تریدرها می‌بایست از قوانینی برای انجام معاملات موفق استفاده کنند. برای آشنایی با این قوانین در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که قوانین ترید با استفاده از اندیکاتور MFI چیست و هر کدام از این قوانین را شرح می‌دهیم.

قوانین ترید اندیکاتور شاخص جریان نقدینگی

قوانین ترید اندیکاتور جریان نقدینگی مجموعه شرایطی است که تریدرها می‌بایست برای استفاده از این اندیکاتور در ترید آن‌ها را بررسی و رعایت کنند. برخی از این شرایط مربوط به اندیکاتور جریان نقدینگی می‌شود که برای ترید می‌بایست در چه موقعیتی قرار داشته باشد.

اما برخی دیگر از این شرایط به نحوه استفاده از اندیکاتورهای دیگر در ترکیب با اندیکاتور جریان نقدینگی مربوط می‌شود که تریدرها برای انجام معاملات موفق می‌بایست به این شرایط توجه کنند. قوانین مربوط به استفاده از اندیکاتور جریان نقدینگی که برای انجام ترید با استفاده از این اندیکاتور می‌بایست رعایت شوند را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

  • بررسی نواحی اشباع خرید و فروش
  • بررسی وجود واگرایی در اندیکاتور
  • مشخص کردن روند اصلی در نمودار
  • ورود به معامله در جهت روند اصلی
  • قرار دادن حد ضرر در معامله
  • استفاده از نسبت ریسک به ریوارد مناسب
ترید اندیکاتور MFI (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

برای مثال همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، در قسمت پایین نمودار قیمت اندیکاتور MFI را مشاهده می‌کنید که در بازه زمانی موردنظر سه مرتبه به ناحیه اشباع خرید رسیده است. این نواحی نشان‌دهنده افزایش احتمال برگشت روند در نمودار قیمت است.

در ادامه مشاهده می‌کنیم که پس از رسیدن اندیکاتور به ناحیه اشباع خرید، این اندیکاتور سیر نزولی را نشان می‌دهد. روند نزولی در اندیکاتور را می‌توانیم با خط روند نزولی نشان دهیم. این روند نزولی در اندیکاتور در حالتی روی داده است که در همان بازه زمانی در نمودار قیمت مربوطه روند قیمت افزایشی است. روند افزایشی قیمت را می‌توانید با استفاده از کانال‌های صعودی که بین دو خط روند قرمز قرار دارند در نمودار قیمت بالا مشاهده کنید.

بنابراین با توجه به نمودار قیمت در مثال تصویری بالا متوجه می‌شویم که اندیکاتور جریان نقدینگی با روند قیمت در بازه زمانی مشابه واگرایی دارد. از سویی دیگر خط قرمز رنگی که در بالای نمودار قیمت در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، اندیکاتور میانگین متحرک نمایی با دوره زمانی ۲۰۰ را نشان می‌دهد. در این مثال مشاهده می‌کنید که این اندیکاتور روندی نزولی دارد و نمودار قیمت در پایین آن حرکت می‌کند. این موضوع نشان‌دهنده این است که روند اصلی در بازار مربوطه نزولی است.

با درنظر گرفتن قوانین مربوط به ترید با اندیکاتور MFI تریدرها می‌بایست در جهت روند اصلی در نمودار قیمت وارد معامله شوند. بنابراین با توجه به اینکه روند اصلی قیمت در این مثال نزولی است، بنابراین تریدرها می‌توانند با توجه به رفتار قیمت در نمودار موقعیت‌های مناسبی را برای باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت در نمودار قیمت پیدا کنند.

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید زمانی که قیمت خط روند پایینی در کانال صعودی قیمت را می‌شکند، تریدرها می‌توانند وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند و از روند کاهشی در نمودار مربوطه کسب سود کنند.

سیگنال‌‌های اندیکاتور شاخص گردش پول

سیگنال‌های اندیکاتور MFI که به آن سیگنال‌های شاخص گردش پول نیز می‌گویند در بازارهای مالی به تریدرها این امکان را می‌‌دهد تا بتوانند موقعیت‌های مناسبی را برای خرید یا فروش در نمودار بازار مربوطه پیدا کنند.

سیگنال‌هایی که با توجه به اندیکاتور شاخص گردش پول در نمودار قیمت ارائه می‌شود زمانی از اعتبار بیشتری برخوردار هستند که با اندیکاتورها و روش‌های دیگر تحلیلی همانند استفاده از الگوهای قیمتی برای تحلیل ترکیب شوند. بنابراین با توجه به اندیکاتور MFI در نمودار قیمت تریدرها می‌توانند سیگنال‌های خرید و سیگنال‌های فروش در بازارهای مالی را شناسایی کنند.

زمانی که تریدرها از سیگنال‌های خرید این اندیکاتور استفاده می‌کنند، با شناسایی روندهای صعودی وارد پوزیشن‌های معاملاتی لانگ می‌شوند.

از سویی دیگر زمانی که از اندیکاتور MFI سیگنال‌های فروش دریافت می‌کنند، تریدرها می‌توانند با باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت از روندهای نزولی در بازار مربوطه استفاده کنند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که سیگنال خرید اندیکاتور MFI چیست و آن را با مثال شرح می‌دهیم. برای آشنایی با نحوه مدیریت ترید در بازارهای مالی فیلم آموزش مدیریت حرفه ای ترید در بازار سرمایه فرادرس تهیه شده است که علاقه‌مندان می‌توانند از آن استفاده کنند.

سیگنال خرید اندیکاتور MFI چیست؟

سیگنال خرید با استفاده از اندیکاتور MFI به این معنی است که تریدرها بتوانند با استفاده از این اندیکاتور و رفتار قیمت در نمودار مربوطه موقعیت‌های مناسبی را برای باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ در نمودار قیمت یا خرید سهام یا دارایی در بازار مربوطه پیدا کنند. برای این منظور تریدرها می‌بایست با توجه به قوانین مربوط به ترید و با استفاده از این اندیکاتور نواحی مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه نمودار شاخص داو جونز را در تایم‌فریم چهارساعته بررسی می‌کنیم.

در این نمودار که نوسانات قیمت شاخص داو جونز را نشان می‌دهد هر کندل قیمت مربوط به تغییرات قیمت در بازه زمانی چهار ساعته است. از سویی دیگر برای اینکه تریدرها بتوانند روند اصلی قیمت را در نمودار پیدا کنند از اندیکاتور میانگین متحرک نمایی با دوره ۲۰۰ استفاده می‌کنند.

در تصویر زیر این اندیکاتور با خط سبز رنگ در کنار نمودار قیمت قرار دارد. برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از اندیکاتور شاخص جریان نقدینگی موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله لانگ پیدا کنند در ابتدا می‌بایست نمودار قیمت را بررسی کنند.

بنابراین با توجه به قوانین مربوط به ترید با اندیکاتور شاخص جریان نقدینگی، برای افزایش احتمال موفقیت در معاملات تریدرها می‌بایست در جهت جریان اصلی وارد معاملات شوند. این موضوع در این مثال به این معنی است که زمانی که نمودار قیمت در بالای اندیکاتور میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ است، می‌توانند با توجه به رفتار قیمت وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند.

برای این منظور همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید دو کانال نزولی در نمودار قیمت مشخص شده‌اند که زمانی که خط روند بالایی این کانال‌ها شکسته شوند فرصت معاملاتی مناسبی را برای باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. از سویی دیگر اندیکاتور MFI نیز با نمودار قیمت واگرایی دارد.

بنابراین همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید تریدرها می‌توانند پس از شکست مقاومت بالایی در کانال‌های قیمتی وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که سیگنال فروش اندیکاتور MFI چیست و آن را با مثالی شرح می‌دهیم.

سیگنال خرید اندیکاتور MFI (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

سیگنال فروش اندیکاتور MFI چیست؟

سیگنال فروش در اندیکاتور MFI به معنی پیدا شدن موقعیت معاملاتی مناسب برای باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت در نمودار مربوطه است. سیگنال فروش به تریدرها می‌گویند که احتمال ریزش قیمت وجود دارد. بنابراین تریدرها می‌توانند با استفاده از سیگنال فروش وارد پوزیشن شورت شوند.

برای اینکه تریدرها بتوانند سیگنال‌های فروش بهتری با استفاده از اندیکاتور MFI دریافت کنند، می‌بایست همانند پیدا کردن سیگنال‌های خرید با استفاده از این اندیکاتور، از روش‌ها و الگوهای قیمتی دیگر نیز در نمودار مربوطه کمک بگیرند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در ابتدا تریدرها سعی می‌کنند با استفاده از اندیکاتور میانگین متحرک روند اصلی در نمودار مربوطه را پیدا کنند. اندیکاتور میانگین متحرک در تصویر زیر با خط قرمز نشان داده شده است که با توجه به حرکت قیمت در زیر آن، روند نزولی را در نمودار قیمت نشان می‌دهد.

بنابراین با توجه به قوانین مربوط به ترید اندیکاتور MFI معامله‌گران می‌بایست پوزیشن‌های معاملاتی خود را در جهت روند اصلی نمودار باز کنند. از سویی دیگر یکی از روش‌های معاملاتی با استفاده از اندیکاتور شاخص گردش پول استفاده از خط روند در این اندیکاتور است.

در این حالت همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، با استفاده از حداقل دو کمینه قیمتی در این اندیکاتور خطوط روندی ترسیم می‌شوند. سپس زمانی که اندیکاتور این خط روند را به سمت پایین می‌شکند، تریدرها وارد پوزیشن معاملاتی شورت می‌شوند.

سیگنال فروش اندیکاتور MFI (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

اندیکاتور نقدینگی در تریدینگ ویو

برای اینکه تریدرها بتوانند نمودار قیمت را در بازارهای مالی مختلف همانند بازار ارزهای دیجیتال تحلیل کنند، می‌توانند علاوه بر تحلیل پرایش اکشن و بررسی رفتارهای کندل‌های قیمتی، از اندیکاتورهای مختلف موجود در تحلیل تکنیکال همانند اندیکاتور جریان نقدینگی استفاده کنند.

برای این منظور می‌‌توانند با توجه به امکانات موجود در پلتفرم معاملاتی مربوط به کارگزاری موردنظر اندیکاتور موردنظر خود را بر روی نمودار قیمت فعال کنند. در این میان وب‌سایت تریدینگ ویو این امکان را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد تا از قسمت مربوط به اندیکاتورها با جستجوی نام اندیکاتور همانند تصویر زیر، اندیکاتور موردنظر خود را در نمودار قیمت استفاده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره وب‌سایت تریدینگ ویو می‌توانید مطلب تریدینگ ویو چیست و چگونه با آن کار کنیم را از مجله فرادرس مطالعه کنید.

اندیکاتور نقدینگی در تریدینگ ویو
اندیکاتور نقدینگی در تریدینگ ویو

اندیکاتور MFI در بازار کریپتو

همان‌طور که پیشتر نیز در توضیح مربوط به مزایای اندیکاتور شاخص جریان نقدینگی بیان کردیم، تریدرها از اندیکاتور MFI می‌توانند در انواع بازارهای مالی همانند بازار ارزهای دیجیتال نیز استفاده کنند. بنابراین افرادی که قصد انجام معاملات در بازار رمزارزها را دارند، می‌توانند با استفاده از این اندیکاتور و با توجه به اطلاعات مربوط به قیمت و حجم معاملات در بازار موردنظر سیگنال‌های خرید و فروش را از اندیکاتور شاخص گردش پول در نمودار مربوطه دریافت کنند.

از سوی دیگر تریدرها برای اینکه بتوانند معاملات سودآوری را در بازارهای مربوط به ارزهای دیجیتال انجام دهند می‌بایست عوامل تاثیرگذار در افزایش قیمت را در ارزهای دیجیتال بررسی کنند. برای مثال در ارز دیجیتال نات کوین افراد با انجام بازی تلگرامی مربوطه می‌توانند ارز دیجیتال دریافت کنند.

این موضوع باعث ایجاد کاربرد در این ارز دیجیتال می‌شود. بنابراین افراد بیشتری ممکن است تمایل به شناسایی این ارز دیجیتال و استفاده از قابلیت‌های آن داشته باشند. این موضوع نیز در نهایت باعث افزایش تقاضا و بالا رفتن ارزش این ارز دیجیتال شده است. در مثالی دیگر از بازی‌های تلگرامی می‌توان به همستر کامبت اشاره کرد. این بازی نیز توانست با افزایش کاربران خود به محبوبیت زیادی در میان افراد برسد.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی ارز های دیجیتال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

بنابراین با توجه به اهمیت پیدا کردن توکن‌های مستعد رشد در بازار ارزهای دیجیتال، فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که علاقه‌مندان به این حوزه می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. در فهرست زیر لینک برخی از این فیلم‌های آموزشی را مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع پرداختیم که اندیکاتور MFI چیست و این اندیکاتور را با اندیکاتور شاخص قدرت نسبی مقایسه کردیم. سپس کاربردهای این اندیکاتور در تحلیل تکنیکال را توضیح دادیم. برای این منظور استراتژی اشباع خرید و اشباع فروش، استراتژی واگرایی و استراتژی تایید روند در این اندیکاتور را شرح دادیم.

سپس مزایا و معایب اندیکاتور شاخص گردش پول را به‌طور جداگانه شرح دادیم. برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از اندیکاتور شاخص جریان نقدینگی تریدهای موفقی انجام دهند، می‌بایست با توجه به استراتژی‌های معاملاتی مربوطه، این اندیکاتور را تنظیم کنند. بنابراین در ادامه این مطلب توضیحاتی درباره تنظیمات این اندیکاتور بیان کردیم. در ادامه نحوه ترید با اندیکاتور جریان نقدینگی را توضیح دادیم.

بنابراین به این موضوع پرداختیم که قوانین ترید اندیکاتور MFI چیست و برخی از نکات لازم برای انجام ترید‌های موفق با استفاده از این اندیکاتور را توضیح دادیم. سپس سیگنال‌های خرید و فروش این اندیکاتور را شرح دادیم و توضیحاتی درباره اندیکاتور نقدینگی در تریدینگ ویو بیان کردیم. در پایان نیز اندیکاتور MFI در بازار کریپتو را شرح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
TrendspiderThe Secret Mindset
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *