مدیریت سرمایه در ترید – ۱۲ نکته مهم که باید بدانید

۷۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
مدیریت سرمایه در ترید – ۱۲ نکته مهم که باید بدانید

مدیریت سرمایه در ترید باعث می‌شود تا معامله‌گران بتوانند در بازارهای مالی دوام بیاورند و به تدریج با کسب تجربه از این بازار کسب سود کنند. مدیریت سرمایه در ترید به موارد مختلفی در ترید می‌پردازد که در آن‌ها معامله‌گران با رعایت اصول و استفاده از روش‌هایی سعی می‌کنند دارایی‌های خود را در زمان ترید حفظ کنند. توجه به این نکته ضروری است که با وجود استفاده از استراتژی‌های معاملاتی سودآور در صورتی که تریدرها اصول اولیه مدیریت سرمایه و روش‌های بهینه برای کاهش ریسک در معاملات را رعایت نکنند، پس از مدتی به احتمال زیاد با از دست دادن سرمایه، نمی‌توانند به ترید در بازارهای مالی ادامه دهند. با توجه به اهمیت این موضوع در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس تعریفی از مدیریت سرمایه در ترید ارائه می‌کنیم و اهمیت آن را شرح می‌دهیم. سپس نکات مهم در مدیریت سرمایه را بیان می‌کنیم و در انتها توضیحاتی درباره مدیریت سرمایه در بازار کریپتو ارائه می‌کنیم.

997696

مدیریت سرمایه در ترید چیست؟

مدیریت سرمایه در ترید به روش‌هایی گفته می‌شود که تریدرها برای کاهش ضرر و افزایش سود در معاملات استفاده می‌کنند. تریدرها با انجام مدیریت سرمایه بهینه در ترید می‌توانند حساب معاملاتی خود را رشد دهند.

اهمیت مدیریت سرمایه در ترید

برای توضیح اهمیت مدیریت سرمایه در ترید تنها توجه به این نکته کفایت می‌کند که بدون انجام مدیریت سرمایه برای ترید در بازارهای مالی همانند فارکس، موجودی حساب معاملاتی تریدرها به احتمال زیاد صفر می‌شود. بنابراین افرادی که قصد انجام معاملات در بازارهای مالی را دارند در ابتدا لازمست تا با روش‌های مدیریت سرمایه در ترید آشنا شوند.

تریدرهایی که بدون داشتن مدیریت ریسک و سرمایه اقدام به معامله می‌کنند، همانند افرادی هستند که پای میز قمار نشسته‌اند و هر استراتژی معاملاتی بدون رعایت اصول مدیریت سرمایه در ترید محکوم به شکست است. به عبارت دیگر تریدرهایی که اصول مدیریت ریسک و سرمایه در انجام معاملات را رعایت نمی‌کنند، حتی با بهترین استراتژی‌های معاملاتی نمی‌توانند تریدهای سودآوری داشته باشند.

تصویری نمادین از فردی در کنار نمودار قیمت - مدیریت سرمایه در ترید

یادگیری مدیریت سرمایه با فرادرس

برای اینکه تریدرها بتوانند مدیریت سرمایه مناسبی را در انجام معاملات خود رعایت کنند، نیاز دارند تا در ابتدا اصول اولیه‌ای که برای ترید در بازارهای مالی وجود دارد را فرا بگیرند. علاوه بر این شناخت بازارهای مالی و نحوه معامله در آن‌ها نیز برای انجام مدیریت سرمایه ضروری است.

این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که تریدرها با شناخت ریسک‌های موجود در بازار مالی موردنظر می‌توانند میزان تحمل خود را با آن مقایسه کنند و در صورت توانایی در تحمل ریسک‌های موجود در بازار موردنظر نسبت به شناخت بیشتر آن و آشنایی با نحوه انجام معامله در بازار مربوطه اقدام کنند.

برای مثال بازار ارزهای دیجیتال یکی از بازارهای پرنوسان است که برای انجام معاملات موفق در آن می‌بایست اطلاعات لازم را درباره نحوه عملکرد آن به‌دست آورد. علاوه بر این بسیاری از روش‌های مدیریت ریسک در معاملات به مهارت‌های تریدرها در انتخاب حجم مناسب برای معاملات و تعیین نواحی مناسب برای حد ضرر و تارگت مربوط می‌شود که تریدرها باید به آن توجه کنند.

صفحه نخست آموزش‌های بورس و تحلیل تکنیکال
برای مشاهده فیلم‌های آموزشی حوزه تحلیل تکنیکال و بورس بر روی تصویر کلیک کنید.

بنابراین مدیریت مناسب ترید در بازارهای مالی می‌تواند به تریدرها در انجام مدیریت سرمایه بهینه کمک کند. با توجه به اهمیت این موضوع فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی‌ از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

نکات مهم مدیریت سرمایه در ترید

در ادامه دوازده نکته طلایی برای انجام مدیریت سرمایه برای ترید در بازارهای مالی را شرح می‌دهیم. با رعایت این نکات تریدرها می‌توانند مدیریت سرمایه بهینه‌ای را در انجام معاملات خود داشته باشند و احتمال سودآور شدن حساب معاملاتی خود را افزایش دهند.

۱. ارزیابی مقدار ضرر قابل تحمل در ترید

ارزیابی مقدار ضرر قابل تحمل در ترید به عنوان یکی از مهم‌ترین اصول مدیریت سرمایه در ترید به این موضوع اشاره می‌کند که تریدرها تنها باید آن اندازه از سرمایه را در ترید وارد کنند که در صورت از دست دادن آن، بتوانند زیان وارده را تحمل کنند. برای این منظور تریدرها می‌توانند مقدار ضرر قابل تحمل را برای یک ماه تعیین کنند و زمانی که مقدار ضرر معاملات از این حد فراتر برود، معاملات خود را متوقف کنند.

قرار دادن مقدار ضرر قابل تحمل در انجام مدیریت ریسک در ترید برای این منظور انجام می‌‌شود که زیان مربوط به معاملات ناموفق در زندگی تریدرها تاثیری نداشته باشد. با توجه به این موضوع تریدرها نباید با سرمایه‌ای که برای رفع نیازمندی‌های ضروری در زندگی اختصاص داده‌اند، در بازارهای مالی ترید کنند.

بنابراین تفکری که به ترید در بازارهای مالی همانند دستگاه چاپ پول نگاه می‌کند، در بسیاری موارد درست نیست. افرادی که قصد دارند برای فراگیری و انجام معاملات در بازارهای مالی اقدام کنند، همواره می‌بایست به این نکته توجه داشته باشند که تریدرهای زیادی در این بازارها دچار زیان می‌شوند.

تریدری در حال انجام معاملات - مدیریت سرمایه در ترید

۲. مدیریت مقدار ریسک در ترید

یکی از روش‌های اصلی در مدیریت ریسک و سرمایه در انجام معاملات رعایت مقدار ریسک برای هر ترید است. روش تعیین مقدار ریسک در هر ترید به این موضوع می‌پردازد که تریدرها در انجام هر معامله چه مقدار از حساب ترید را در معرض خطر قرار می‌دهند.

قاعده کلی که در این مورد وجود دارد به این نکته تاکید می‌کند که تریدرها نباید بیشتر از دو الی سه درصد از حساب ترید را در هر معامله ریسک کنند. این موضوع به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند در بازارهای مالی دوام بیاورند و سرمایه خود را برای انجام معاملات بیشتر در بازار مربوطه حفظ کنند.

به عبارت دیگر رعایت این موضوع به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند روزهایی که معاملات ناموفق انجام داده‌اند را بهتر تحمل کنند و با رفع کاستی‌های موجود، خود را برای انجام معاملات موفق آماده‌ کنند. بنابراین توجه به این نکته ضروری است که تریدرها باید با انجام ریسک‌های کوچک در معاملات به طور تدریجی حساب ترید خود را رشد دهند.

۳. اجتناب از ترید زیاد

یکی از اصول اولیه‌ای که در مدیریت ریسک در ترید مطرح می‌شود درباره اجتناب از ترید زیاد است. با توجه به این اصل تریدرها تنها در مواردی که ستاپ معاملاتی مناسبی را در نمودار رصد کنند، می‌‌توانند وارد پوزیشن معاملاتی شوند و باید از انجام تریدهای متوالی اجتناب کنند. این موضوع باعث می‌شود تا درصد معاملات موفق در تریدها افزایش پیدا کند.

برای این منظور تریدرها باید همواره صبر و نظم را در انجام معاملات خود رعایت کنند. این موضوع به این معنی است که برای پیدا کردن استراتژی معاملاتی موردنظر صبر داشته باشند و تریدهای خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که همواره از استراتژی‌های معاملاتی بهینه‌تری در نمودار قیمت استفاده کنند.

رعایت این موارد باعث می‌شود تا تریدرها بتوانند حساب معاملاتی خود را پرسود کنند. داشتن صبر در انجام معاملات باعث می‌شود تا تریدرها بتوانند در موقعیت‌های مناسبی به معامله ورود کنند. این موضوع درصد موفقیت آن‌ها را در ترید بالاتر می‌برد.

بنابراین همواره به این نکته توجه کنید که بهتری استراتژی‌های مدیریت ریسک در بازارهای مالی نیز در صورت انجام تریدهای متوالی و بدون توجه به ستاپ‌های معاملاتی، نمی‌تواند به تریدرها کمک کند.

زمانی که تریدرها معاملات زیادی را در طول روز انجام می‌دهند، این موضوع باعث می‌شود تا این افراد بجای پیروی از استراتژی‌های معاملاتی مربوطه، از احساسات خود پیروی کنند و در نهایت معاملاتی زیان‌ده داشته باشند. بنابراین همواره به این نکته توجه داشته باشید که انجام معاملات زیاد یکی از عادات زیان‌‌ آور در ترید است که باعث عدم موفقیت معامله‌گر می‌شود.

تصویری نمادین از نمودارهای قیمت

۴. محدود کردن ضرر و افزایش سود در ترید

یکی از مواردی که تریدرهای موفق همواره به آن اهمیت می‌دهند و در انجام معاملات رعایت می‌کنند، این موضوع است که ضررهای خود را محدود می‌کنند و زمانی که معاملات آن‌ها در سود می‌رود اجازه می‌دهند تا این روند افزایش سود ادامه پیدا کند.

تریدرهای موفق نسبت به ضررهای احتمال بی‌صبر هستند و اجازه می‌دهند تا در قیمتی که برای حد ضرر قرار داده‌اند، پوزیشن معاملاتی آن‌ها بسته شود. این موضوع برای تریدرهای بی‌تجربه برعکس است. به عبارت دیگر افرادی که تجربه کمی در بازارهای مالی دارند، معمولا زمانی که بازار در خلاف پیش‌بینی آن‌ها حرکت می‌کند، منتظر می‌مانند تا بازار تغییر مسیر دهد و در جهت پوزیشن معاملاتی آن‌ها حرکت کند. اما همواره این احتمال وجود دارد که این حالت روی ندهد و حساب معاملاتی مربوطه صفر شود.

برای درک بهتر این موضوع در ادامه با مثالی می‌خواهیم میزان ضرر مربوط به حساب دو تریدر در بازار مالی که مقدار موجودی مشابهی دارند را بررسی کنیم. تنها تفاوتی که این تریدرها دارند در محدود کردن میزان ضرر احتمالی با استفاده از حد ضرر است.

فرض کنید که دو تریدر الف و ب هر کدام هزار دلار در حساب ترید خود موجودی دارند. تریدر الف در بازار جهانی طلا با توجه به تحلیل مربوطه وارد پوزیشن معاملاتی شورت در قیمت ۱۹۳۰ دلار می‌شود و حجم ۰/۱ لات را برای این معامله انتخاب می‌کند. این تریدر برای محدود کردن ضررهای احتمالی از حد ضرر استفاده می‌کند و در قیمت ۱۹۳۴ دلار حد ضرر معامله را قرار می‌دهد.

از سویی دیگر تریدر ب نیز وارد پوزیشن معاملاتی شورت با همان حجم معاملاتی می‌شود. اما این تریدر از حد ضرر استفاده نمی‌کند. بنابر دلایلی قیمت جهانی طلا در همان روز افزایش زیادی پیدا می‌کند و به قیمت ۱۹۸۸ دلار می‌رسد. در این حالت تریدر الف که از حد ضرر در قیمت ۱۹۳۴ دلار استفاده کرده است، تنها با ۴٪ ضرر از کل حساب ترید از معامله خارج می‌شود.

به عبارت دیگر تریدر الف در این معامله تنها ۴۰ دلار ضرر می‌کند و حساب ترید او به ۹۶۰ دلار کاهش می‌یابد. این موضوع به تریدر الف این امکان را می‌دهد تا در موقعیت‌های معاملاتی بعدی این ضرر را جبران کند. اما تریدر ب در معامله مربوطه با ضرر زیادی مواجه می‌شود.

در این معامله تریدر ب ۵۸٪ از دارایی خود را زیان می‌کند که برابر با ۵۸۸ دلار است. در این حالت موجودی حساب تریدر ب به ۴۱۱ دلار می‌رسد. زیان وارده به تریدر ب باعث افزایش ترس و اضطراب بیشتر می‌شود و این تریدر نمی‌تواند در معاملات بعدی تصمیم درستی بگیرد و احتمال کال مارجین شدن نیز برای او وجود دارد.

افرادی در حال بررسی شرایط بازار

۵. استفاده از استاپ لاس در معاملات

حد ضرر یکی از ارکان اصلی در مدیریت ریسک و سرمایه در بازارهای مالی است. تریدرها علاوه بر محدود کردن ضررهای احتمالی در انجام معاملات با استفاده از استاپ لاس، این امکان را پیدا می‌کنند تا بتوانند نسبت ریسک به ریوارد بهینه‌ای را با توجه به حد ضرر در معامله تعیین کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نسبت ریسک به ریوارد در معاملات می‌توانید مطلب نسبت ریسک به ریوارد چیست در مجله فرادرس را مطالعه کنید.

زمانی که تریدرها از حد ضرر در معاملات خود استفاده می‌کنند، در زمانی که قیمت بازار به قیمت سفارش حد ضرر برسد، معامله بسته می‌شود و تریدرها می‌توانند با مقدار ضرری محدود از معامله خارج شوند. بنابراین تریدرها دیگر نیازی ندارند تا به‌طور دائم نمودار قیمت را رصد کنند و می‌توانند با قرار دادن تارگت و حد ضرر در قیمت‌های مشخصی مدیریت ریسک بهینه‌ای را برای ترید مربوطه اجرا کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه مدیریت بهینه ترید می‌‌توانید فیلم آموزش مدیریت حرفه ای ترید در بازار سرمایه فرادرس را مشاهده کنید.

تمامی استراتژی‌های معاملاتی مربوط به مدیریت ریسک در ترید در بازارهای مالی از استاپ لاس استفاده می‌کنند. در نهایت می‌توان گفت هر اندازه حساب معاملاتی بزرگ باشد، بدون قرار دادن حدضرر در معاملات نمی‌تواند برای مدت زیادی دوام بیاورد.

۶. استفاده از نسبت ریسک به ریوارد بهینه

تحقیقات نشان می‌دهد تریدرهایی که از نسبت ریسک به ریوارد یک یا بیشتر از یک در معاملات خود استفاده می‌کنند، در مجموع حساب معاملاتی پرسودتری نسبت به تریدرهایی دارند که از نسبت ریسک به ریوارد کمتر از یک استفاده می‌کنند. نسبت ریسک به ریوارد نسبت بین مقدار سود و زیان احتمالی در معامله مربوطه را نشان می‌دهد.

برای مثال در صورتی که تریدری جفت ارز USD/JPY را در بازار فارکس با هدف سود صد پیپ و حد ضرر پنجاه پیپ قرار دهد، در این صورت نسبت ریسک به ریوارد این معامله برابر با دو می‌شود. در این حالت تریدرها به تعداد معاملات موفق کمتری برای جبران ضرر معاملات ناموفق نیاز دارند.

در این مثال که نسبت ریسک به ریوارد دو است، در هر بار معامله موفق تریدر صد پیپ سود می‌کند. اما در هر بار فعال شدن حد ضرر تنها نصف این مقدار یعنی پنجاه پیپ ضرر می‌کند. بنابراین احتمال اینکه حساب تریدر سود بیشتری کسب کند در این نسبت ریسک به ریوارد بالاتر می‌رود. لازم به ذکر است بسیاری از تریدرها نسبت ریسک به ریوارد سه را برای معاملات پیشنهاد می‌کنند.

اهمیت انتخاب نسبت ریسک به ریوارد بهینه در انجام معاملات به این دلیل است که با انتخاب نسبت ریسک به ریوارد مناسب برای ترید، در هر بار انجام معاملات موفق میزان سود حاصل بیشتر از مقدار ضرر در معاملات ناموفق است.

۷. انتخاب حجم معاملات مناسب

بسیاری از تریدرها نمی‌دانند چگونه حجم معاملات خود را برای قرار دادن مقدار ریسک معین برای هر ترید محاسبه کنند. اندازه پوزیشن یا حجم معاملات از آن جهت دارای اهمیت است که تریدرها با استفاده از آن می‌توانند مقدار سود و زیان احتمالی در معامله مربوطه را مشخص کنند. زمانی که تریدرها در بازارهای مالی معامله می‌کنند مقدار ریسک در هر معامله ارتباط مستقیمی با مقدار حجم معامله مربوطه دارد.

ماشین حساب مدیریت سرمایه فارکس

ماشین حساب مدیریت سرمایه فارکس این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند با وارد کردن حجم معاملات و قمیت‌های ورود و خروج به معامله مقدارهای سود و زیان احتمالی را در معامله موردنظر محاسبه کنند.

استفاده از حجم بالا در معاملات همانند شمشیری دولبه است. همان‌طور که افزایش حجم معاملات در معاملات موفق باعث افزایش سود معاملات می‌شود، در معاملات ناموفق نیز زیان‌های بیشتری به تریدر وارد می‌کند.

تصویری نمادین از فردی در حال ترید - مدیریت سرمایه در ترید

۸. احتیاط در استفاده از اهرم

اهرم در معاملات ابزاری است که کارگزاری‌ها در اختیار تریدرها قرار می‌دهند تا آن‌ها بتوانند تراکنش‌هایی با حجم‌های بیشتر از سرمایه خود را در بازار موردنظر انجام دهند. استفاده از اهرم در معاملات قدرت باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی با اندازه‌‌های بزرگتر را برای تریدرها فراهم می‌کند.

برای مثال زمانی که تریدرها از اهرم ۱:۱۰۰ در معاملات استفاده کنند، می‌توانند با سرمایه هزار دلاری پوزیشنی به ارزش صد هزار دلار باز کنند. زمانی که تریدرها از اهرم‌های معاملاتی استفاده می‌کنند می‌توانند در صورت انجام معاملات موفق سود بیشتری کسب کنند. اما استفاده از اهرم مقدار ریسک معاملات را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین استفاده از اهرم‌های بالا می‌تواند سرعت از بین رفتن سرمایه را در صورت انجام معاملات ناموفق بالا ببرد.

۹. اجتناب از طمع در معاملات

ترس و طمع از احساسات مخرب در ترید هستند که افرادی که در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند، به‌تجربه دریافته‌اند که چگونه باید در زمان ترید آن‌ها را کنترل کنند. در این میان طمع اثرات مخرب بیشتری دارد. بنابراین تریدرها می‌بایست درباره اهداف خود واقع‌بین باشند.

برای دست‌یابی به این منظور تریدرها باید از انجام معاملات بیش از حد پرهیز کنند و اهداف دست‌نیافتنی مالی انتخاب نکنند. برای مثال زمانی که تریدرها حد ضرر ده پیپی را در برابر تارگت هزار پیپی تعیین کنند، این نوع استراتژی در نهایت زیان‌ده است.

مدیریت سرمایه در ترید با کنترل احساسات ترس و طمع، زیان مربوط به معاملات را کمتر می‌کند. بنابراین تریدرها باید همواره به این موضوع توجه کنند که وجود احساسات در هر کدام از تکنیک‌های مربوط به مدیریت سرمایه در ترید تاثیراتی منفی به‌دنبال دارد.

۱۰. استفاده از حد ضرر شناور

برای اینکه تریدرها در بازارهای مالی بتوانند مدیریت سرمایه مناسبی را برای ترید اجرا کنند، می‌توانند از نوعی حد ضرر به‌نام «حد ضرر شناور» (Trailing Stop) در بازار مربوطه استفاده کنند. حد ضرر شناور در بازارهای دارای روند این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند در جهت حرکت قیمت در بازار مربوطه، حد ضرر را در فاصله مشخصی از قیمت قرار دهند.

بنابراین زمانی که قیمت در جهت پیش‌بینی شده حرکت کند، با توجه به تنظیمات مربوطه، حد ضرر شناور می‌تواند مقدار سود به‌دست آمده از حرکت قیمت در جهت پوزیشن معاملاتی را قفل کند. در این حالت حد ضرر با قیمت حرکت می‌کند ولی زمانی که قیمت به عقب برگشت می‌کند، حد ضرر حرکت نمی‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا در زمان برگشت قیمت به عقب با فعال شدن حد ضرر شناور تریدرها بتوانند سود مربوطه را به‌دست آورند.

استفاده از انواع حد ضرر

استفاده از انواع حد ضرر در مدیریت ریسک در ترید به این معنی است که افراد می‌توانند با توجه به نحوه حرکت قیمت در بازار مربوطه حد ضرر را در موقعیت‌های مناسب‌تری قرار دهند تا بتوانند معامله را بدون ریسک کنند یا حتی در زمان فعال شدن حد ضرر مقداری سود نیز از معامله به‌دست آورند.

برای مثال برای اینکه تریدرها بتوانند معاملات مربوطه را بدون ریسک کنند، می‌توانند زمانی که قیمت در جهت پوزیشن معاملاتی حرکت کرد و مقداری در سود شد، حد ضرر را به نقطه ورود به معامله انتقال دهند. در این حالت زمانی که قیمت در خلاف جهت پوزیشن معاملاتی به سمت عقب برگشت می‌کند، با فعال شدن حد ضرر تریدر می‌تواند بدون ضرر از معامله خارج شود.

در حالتی دیگر تریدرها می‌توانند در زمان فعال شدن حد ضرر مقداری سود نیز با توجه به محل قرار دادن سفارش حد ضرر کسب کنند. برای مثال زمانی که قیمت حدود ۷۰٪ از مسیر تا هدف تعیین شده را طی کرده است، تریدرها می‌توانند با قرار دادن سفارش حد ضرر در ۳۰٪ یا ۵۰٪ از این مسیر در زمان فعال شدن حد ضرر از معامله مربوطه کسب سود کنند.

فردی در حال انجام معاملات - مدیریت سرمایه در ترید

۱۱. برداشت سود از معاملات

یکی از موارد مهمی که تریدرها می‌بایست در زمان ترید به آن توجه کنند، برداشت سود از معاملات است. برخی از تریدرها به این موضوع توجه نمی‌کنند و این بی‌‌توجهی باعث از بین رفتن تمام یا قسمتی از سود مربوطه می‌شود. این موضوع به این دلیل است که قیمت در بازارهای مالی همواره در حال نوسان است و با توجه به چرخه‌های قیمت در بازار همواره در روندهای صعودی و نزولی قرار دارد.

برای این منظور همواره بهتر است تریدرها زمانی که پوزیشن آن‌ها در سود می‌رود مقداری از سود حاصل را از معامله خارج کنند. این اقدام به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا بتوانند با آرامش بیشتری پوزیشن معاملاتی خود را دنبال کنند.

۱۲. توجه به همبستگی میان دارایی‌ها

زمانی که تریدرها در بازارهای مالی ترید می‌کنند دیر یا زود متوجه می‌شوند که میان برخی از دارایی‌های همبستگی قیمتی وجود دارد. همبستگی قیمتی میان دارایی‌های به این معنی است که زمانی که قیمت دارایی الف بالا می‌رود، قیمت دارایی ب نیز بالا می‌‌رود و در حالت برعکس نیز زمانی که قیمت دارایی الف کاهش پیدا می‌کند، دارایی ب نیز کاهش قیمت پیدا می‌کند.

این موضوع در بازارهای مختلفی همانند بازار فارکس و بازار ارزهای دیجیتال نیز مشاهده می‌شود. برای مثال زمانی که تریدرها در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، با بررسی نمودار قیمت بیت کوین با دیگر ارزهای دیجیتال متوجه می‌شوند که نمودار مربوطه با نمودار بسیاری از دارایی‌های دیجیتال دیگر همانند اتریوم در بیشتر موارد همبستگی دارد.

این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها در زمان ترید دارایی‌های دیجیتال همواره قیمت بیت کوین را در نظر داشته باشند. این موضوع در بازار فارکس نیز مشاهده می‌شود. بنابراین تریدرها با درنظر گرفتن میزان همبستگی میان دارایی‌ها می‌بایست از باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی در یک جهت به‌طور همزمان برای دارایی‌هایی که همراستا با هم حرکت می‌کنند، در بازار مربوطه پرهیز کنند.

این موضوع به این دلیل است که زمانی که پیش‌بینی تریدرها اشتباه باشد، تمامی پوزیشن‌های معاملاتی زیان‌ده می‌شوند. بنابراین تریدرها برای انجام مدیریت ریسک مناسب باید به میزان همبستگی دارایی‌ها نسبت به هم توجه کنند.

تصویری از نمودارهای قیمت

مدیریت سرمایه در بازار کریپتو

یکی از بازارهایی که تریدرها می‌بایست به مدیریت سرمایه در آن توجه کنند، بازار ارزهای دیجیتال است. در این بازار تریدرها لازم است تمامی موارد ذکر شده برای انجام مدیریت ریسک در ترید را رعایت کنند. با توجه به مارکت کپ پایینی که بازار ارزهای دیجیتال نسبت به دیگر بازارهای مالی دارد، نهنگ‌های این بازار که حجم بالایی از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را دارند، می‌توانند با ورود و خروج‌های حساب‌شده در بازار مربوطه نوسان ایجاد کنند.

این نوسانات به‌گونه‌ای طرح‌ریزی می‌شود که در نهایت باعث زیان تریدرهای غیرحرفه‌ای می‌شود. بنابراین علاوه بر رعایت اصول مدیریت سرمایه در بازار ارزهای دیجیتال، معامله‌گران می‌توانند با تحقیق درباره توکن موردنظر عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت آن را شناسایی کنند.

برای مثال می‌توانند نحوه توزیع توکن مربوطه را بررسی کنند و در صورتی که حجم زیادی از توکن مربوطه در اختیار عده یا گروه‌های خاصی باشد، در انجام معاملات بیشتر احتیاط کنند. این موضوع به این دلیل است که این افراد می‌توانند با فروش‌های گسترده در سقف‌های قیمتی باعث ریزش بازار شوند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی ارز های دیجیتال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

بنابراین افرادی که تمایل دارند در بازار کریپتو فعالیت کنند، لازم است تا در ابتدا با خصوصیات این بازار آشنا شوند تا بتوانند با رعایت مدیریت سرمایه از این بازار کسب سود کنند. با توجه به اهمیت این موضوع فیلم‌های آموزشی متنوعی در حوزه ارزهای دیجیتال در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس مدیریت سرمایه در ترید را شرح دادیم و اهمیت آن را بیان کردیم. سپس دوازده نکته مهم در مدیریت سرمایه را توضیح دادیم. برای این منظور مواردی نظیر ارزیابی مقدار ضرر قابل تحمل در ترید را شرح دادیم و توضیحاتی درباره تعیین مقدار ریسک در هر معامله ارائه کردیم. سپس اهمیت اجتناب از ترید بیش از اندازه را شرح دادیم. از دیگر مواردی که در مدیریت سرمایه در زمان ترید مطرح می‌شود محدود کردن ضرر و افزایش سود در ترید است که در ادامه این مطلب توضیحاتی درباره آن ارائه کردیم.

استفاده از حد ضرر در انجام معاملات علاوه بر محدود کردن میزان ضرر احتمالی در انجام معاملات این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند از نسبت ریسک به ریوارد مناسبی در زمان ترید در بازارهای مالی استفاده کنند. بنابراین در ادامه توضیحاتی درباره حد ضرر و استفاده از ریسک به ریوارد بهینه ارائه کردیم. انتخاب حجم معاملات مناسب از دیگر مواردی است که در زمان مدیریت ریسک در انجام معاملات می‌بایست به آن توجه شود.

بنابراین در ادامه توضیحاتی درباره حجم معاملات در زمان ترید ارائه کردیم. احتیاط در استفاده از اهرم‌های معاملاتی و اجتناب از طمع در انجام معاملات را شرح دادیم و درباره حد ضرر شناور و اهمیت برداشت سود از معاملات توضیحاتی را بیان کردیم. سپس اهمیت توجه به همبستگی میان دارایی‌ها در زمان ترید را شرح دادیم و در پایان این مطلب نیز مدیریت سرمایه در بازار کریپتو را توضیح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Fxtrendo
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *