Google Trends چیست و چه کاربردی دارد؟

۳۵۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
Google Trends چیست و چه کاربردی دارد؟

با محبوبیتی که گوگل دارد، دانستن این که مردم چه مواردی را در آن جست‌وجو می‌کنند می‌تواند اطلاعات زیادی به ما بدهد. با دانستن چنین اطلاعاتی می‌توانید به سادگی در جریان داغ‌ترین موضوعات و اصطلاحات روز قرار گرفته و راجع به طرز فکر کاربران اینترنتی ذهنیت بهتری پیدا کنید.

گوگل ابزاری به نام «Google Trends» را در اختیار کاربران قرار داده است که با استفاده از آن می‌توانید به سادگی به این اطلاعات دسترسی پیدا کنید. در ادامه‌ی این مطلب به بررسی آخرین نسخه از «گوگل ترندز» پرداخته و با کاربرد آن آشنا خواهیم شد.

گوگل ترندز چیست؟

در صفحه‌ی اصلی گوگل ترندز نمونه‌هایی از موضوع‌ها را مشاهده می‌کنید که می‌توانید بررسی نمایید. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای ابزار گوگل ترندز، کمک به بهبود سئوی وب‌سایت است زیرا با استفاده از آن می‌توان کلمات و عبارات کلیدی مورد جستجوی کاربران را در بازه‌های زمانی مختلف پیدا و محتوای صفحات وب‌سایت را بر اساس آن‌ها تولید کرد.

در این زمانی که این مطلب نوشته شده است، بیشترین تقاضای کاربران در طی هفته‌ی اخیر در جهان مربوط به «FIFA World CUP»، و بیشترین جست‌وجوی کاربران ایرانی در ماه اخیر مربوط به «بازی ایران اسپانیا» بوده است.

پر طرفدارترین عبارت جهانی در گوگل

اگر به پایین صفحه بروید با اطلاعات بیشتری در مورد جست‌وجوهای اخیر گوگل آشنا خواهید شد. این بخش می‌تواند اطلاعاتی نظیر میزان علاقه‌ی مردم به فعالیت‌های روز مادر یا مربوط به نتایج یک مسابقه‌ی بسکتبال باشد.

کمی پایینتر گوگل اطلاعاتی راجع به جست‌وجوهای اخیر را در اختیارتان قرار می‌دهد. این بخش می‌تواند به شما بگوید که مردم در روزهای اخیر بیشتر به دنبال چه موضوعاتی بوده‌اند.

به انتهای صفحه که نزدیک می‌شوید، آرشیو سالانه‌ی گوگل را مشاهده می‌کنید. در این بخش می‌توانید پر طرفدارترین عبارات هر سال گوگل را ببینید که در دسته‌های مختلفی نظیر مدل اتومبیل، نژاد سگ، بازی و غیره دسته بندی شده‌اند. همچنین گوگل یک آمار کلی از مواردی که بیشتر جست‌وجو شده باشند را به شما نمایش خواهد داد. تمام این اطلاعات تنها در صفحه‌ی ابتدایی گوگل ترندز هستند و در سایر صفحات آن اطلاعات بسیار بیشتری در دسترس قرار دارد.

به دست آوردن آمار جست‌وجوها در گوگل

بیشترین کاربرد این بخش از گوگل زمانی نمایان می‌شود که بخواهید چیزی که به آن علاقه دارید را در آن جست‌وجو کنید. در نوار بالایی وبسایت یک عبارت را وارد نمایید تا اطلاعات کاملی راجع به آن به دست آورید.

گوگل ترندز چیزی را که وارد می‌کنید یا بر اساس عبارت جست‌وجو در نظر گرفته و یا به عنوان یک موضوع به آن نگاه می‌کند. برای مثال اگر عبارت «Call of Duty» را در آن وارد نمایید، هم می‌توانید به عنوان یک عبارت جست‌وجو با آن بر خورد کرده و هم می‌توانید به طور جزئی‌تر آن را به عنوان یک مجموعه از بازی‌های رایانه‌ای در نظر بگیرید.

در توضیحات گوگل گفته شده است که «عبارت جست‌و‌جو» (Search term) تمام عبارات مشابه در زبان وارد شده را به شما می‌دهد در حالی که موضوعات شامل مجموعه‌ای از عبارات می‌شوند که در زبان‌های مختلف وجود دارند.

جست‌وجوی عبارت یا موضوع

پس اگر برای مثال عبارت «Tehran» را به عنوان یک موضوع جست‌وجو کنید، شامل تمام جست‌وجوهای مربوط به آن در هر زبانی می‌شود، ولی اگر همین عبارت را به عنوان یک عبارت جست‌وجو نمایید، تنها جست‌وجوهای مشابه در همان زبان را ملاک قرار می‌دهد.

شاخص‌های جست‌وجو در گوگل ترندز

پس از این که عبارت مود نظر خود را وارد کنید، تعدادی شاخص در زیر آن مشاهده می‌کنید که می‌توانند به جست‌وجوی بهتر کمک کنند.

با استفاده از اولین جعبه می‌توانید منطقه‌ی جست‌وجوی خود را محدود کنید. می‌توانید آن را بر روی عبارت «Worldwide» قرار دهید تا همه جای دنیا را شامل شود، یا بر روی «Iran» قرار دهید تا بتوانید حتی نواحی مختلفی از کشور نظیر اصفهان یا سایر استان‌ها را نیز در جست‌وجوی خود ملاک قرار دهید.

انتخاب منطقه‌ی جست‌وجو

دومین گزینه به شما اجازه‌ی انتخاب بازه‌ی زمانی را می‌دهد. به صورت پیشفرض این مقدار بر روی «Past 12 months» قرار دارد که به معنای بازه‌ی 12 ماهه است، ولی امکان انتخاب گزینه‌هایی بین یک ساعت بیش تا سال 2004 را نیز دارید. با این گزینه می‌توانید میزان تقاضای یک عبارت یا موضوع را در بازه‌ی زمانی خاصی مشاهده کنید و ببینید میزان درخواست آن در طول زمان چه تغییری داشته است.

اگر قصد جست‌وجو در دسته بندی خاصی را دارید، گزینه‌ی «All categories» را تغییر داده و بر روی موضوع مورد نظر خود قرار دهید. معمولا همان مقدار «All categories» مناسب است، مگر این که عبارت مورد نظر شما چندین معنا داشته باشد.

در نهایت نیز می‌توانید مقدار «Web Search» را تغییر دهید تا بتوانید میزان جست‌وجو در تصاویر، اخبار، یا حتی میزان جست‌وجو در یوتیوب را مشاهده کنید.

شاخص‌های جست‌وجو در گوگل ترندز

پس از مشخص کردن شاخص‌های جست‌وجو می‌توانید نتیجه‌ی آن را مشاهده نمایید.

نتایج گوگل ترندز و مقایسه‌ی آن

در صفحه‌ی نتایج جست‌وجو تعدادی نمایش گرافیکی از داده‌های مختلف را مشاهده می‌کنید که همه مربوط به عبارتی می‌شوند که جست‌وجو کرده‌اید.

یکی از این داده‌ها مربوط به «درصد گرایش کاربران به عبارت در طول زمان» (Interest over time) است که میزان علاقه‌ی کاربران به یک موضوع را در طول زمان بین  0 تا 100 مقدار دهی می‌کند. قسمت «Interest by subregion» نیز می‌گذارد بر اساس ایالات، کشورها و منطقه‌ها مقدار جست‌وجوی یک موضوع را به دست آورید. با جابه‌جایی ماوس بر روی محتوا می‌توانید جزئیات بیشتری را مشاهده کنید. در پایینتر نیز موضوعات و موارد مشابهی را پیدا می‌کنید.

آمار جست‌وجوی یک عبارت

تا اینجای کار هم به مقدار کافی جالب است، ولی اصل جذابیت گوگل ترندز زمانی دیده می‌شود که از آن برای مقایسه‌ی موضوعات استفاده کنید. در بالای صفحه‌ی نتایج، بر روی گزینه‌ی «Compare» کلیک کرده و موضوع دیگری را اضافه نمایید. امکان مقایسه‌ی دو تا پنج مقدار را به صورت همزمان دارید.

پس از این که موضوعات جدیدی را اضافه کنید، هر کدام آن‌ها با رنگ خاصی در صفحه کد گذاری می‌شوند. نقشه‌ی منطقه‌ای می‌تواند به شما نشان دهد هر منطقه بیشتر به دنبال کدام موضوع بوده‌اند. با این روش می‌توانید به سادگی با نظرات کاربران راجع به موضوعات مشابه آشنا شوید.

مقایسه‌ی آمار

برای این که اطلاعات بیشتری به دست آورید، بر روی علامت سه نقطه کلیک کرده و گزینه‌ی «Change filters» را بزنید. این گزینه به شما اجازه می‌دهد که برای هر آیتم منطقه و بازه‌ی زمانی مشخصی را انتخاب نمایید. برای مثال با این روش می‌توانید میزان علاقه‌ی کاربران ایرانی به مک بوک را با میزان علاقه‌ی کاربران جهانی به رایانه‌های رومیزی را مقایسه کنید.

بررسی جست‌وجوهای پر طرفدار اخیر در گوگل

بازی کردن با ویژگی‌های بالا می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد، ولی گوگل ترندز کارهای بیشتری نیز برایتان انجام می‌دهد.

منوی سمت چپ را باز کرده و از آنجا گزینه‌ی «Trending Searches» را انتخاب کنید تا ببینید مردم در سراسر دنیا به دنبال چه موضوعاتی می‌گردند.

جست‌وجوهای اخیر گوگل

این صفحه اطلاعاتی راجع به محتوای بیشتر جست‌وجو شده در منطقه‌ی جغرافیایی شما را نمایش می‌دهد و در کنار آن میزان جست‌وجو و موضوعات مشابه را نیز در اختیارتان می‌گذارد.

اگر به آمار موضوع خاصی علاقه دارید، می‌توانید حتی تغییرات آن را در ایمیل خود دریافت کنید. بر روی علامت نامه مانند در بالا سمت راست زبانه‌ی «Daily Search Trends» کلیک کنید تا به طور منظم ایمیل‌هایی مربوط به پر طرفدارترین موضوعات را دریافت نمایید. امکان دریافت اشتراک RSS نیز وجود دارد.

برای به دست آوردن اطلاعات موضوعاتی که به سرعت در حال رشد هستند از زبانه‌ی «Realtime Search Trends» استفاده کنید.

بیشترین جست‌وجوهای گوگل در گوگل ترندز

در نوار کناری سمت چپ، زبانه‌ی «Top Charts» را مشاهده می‌کنید که عبارات بیشتر جست‌وجو شده در هر دسته بندی را به شما نمایش می‌دهد. این دسته‌ها شامل دسته بندی حیوانات، نویسندگان، فیلم‌ها، موسیقی‌ها و سایر موارد می‌شود.

آمار بیشترین جست‌وجوها

بر روی هر دسته بندی کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری در آن مورد نظیر آدرس صفحات ویکیپدیا، آمار محبوبیت هر مورد و یک لینک برای به دست آوردن آمار دقیقتر از آن برای شما نمایش داده شود.

آمار بیشترین موزیک‌های جست‌وجو شده

همانند سایر بخش‌های گوگل ترندز نیز می‌توانید شاخص‌های موجود را تغییر دهید تا اطلاعات به خصوصی راجع به هر موضوع به دست آورید.

دریافت اشتراک گوگل ترندز

در زبانه‌ی «Trending Searches» می‌توانید برای دریافت اطلاعات موضوعات داغ ثبت نام کنید، ولی زبانه‌ی «Subscriptions» به شما اجازه‌ی ثبت نام برای دریات آمار مربوط به هر عبارت را می‌دهد.

تنها کافی است بر روی علامت به علاوه در پایین سمت راست صفحه کلیک کرده و یک عبارت یا موضوع را که به آن علاقه‌مند هستید جست‌وجو نموده و پس از مشخص کردن ناحیه و فاصله‌ی زمانی بین هر اطلاع‌رسانی، ثبت نام خود را تکمیل کنید.

اشتراک در گوگل ترندز

اگر مایل به دریافت اطلاعات راجع به نحوه‌ی عملکرد عبارت خاصی هستید ولی نمی‌خواهید مرتب به گوگل ترندز سر بزنید، می‌توانید از این راه استفاده نمایید.

در این مطلب با امکانات و کاربردهای گوگل ترندز آشنا شدیم. چه به دنبال آخرین موضوعات داغ باشید یا بخواهید اطلاعات خاصی را با هم مقایسه کنید، گوگل ترندز می‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، مطالب زیر نیز می‌توانند برایتان کاربردی باشند:

kaprila
این مطلب با حمایت شرکت کاپریلا تهیه شده است.

شبکه نمایش تبلیغات دیجیتال و هدفمند کاپریلا با بهره‌گیری منحصر به فرد از فناوری هوش مصنوعی و تحلیل محتوا، قادر است محصولات و خدمات شما را به صورت کاملا مرتبط و موثر، در معرض دید 32 میلیون کاربر اینترنت داخل کشور قرار دهد. به این طریق، بدون شک بیشترین میزان رضایتمندی هم برای مخاطبان و هم برای آگهی‌دهندگان رقم خواهد خورد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و شروع به همکاری با کاپریلا روی «این لینک» کلیک کنید.

کالا، خدمات و برند خود را در کادر «حامی مطالب» مجله فرادرس معرفی کنید.
کلیک کنید

^^

بر اساس رای ۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MakeUseOf
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *