در سال ۱۴۰۳ با فرادرس سئو یاد بگیرید – راهنمای شروع

۱۶۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۸ دقیقه
در سال ۱۴۰۳ با فرادرس سئو یاد بگیرید – راهنمای شروع

«سئو» (SEO) شکلی از بازاریابی دیجیتال و مجموعه تکنیک‌هایی برای بهبود ساختار و محتوای وب‌سایت در صفحه نتایج جستجو است. در نتیجه انجام درست و اصولی سئو، وب‌سایت‌ در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج به کاربران نمایش داده می‌شود. در دنیای دیجیتال امروز، سئو نقش حیاتی در بیشتر دیده شدن محتوای وب‌سایت و محصولات و خدمات کسب و کار ایفا می‌کند. این موضوع باعث شده یادگیری اصول بهینه‌‌سازی وب‌سایت، چه بخواهید محصولات و خدمات خود را در وب‌سایت به مشتریان عرضه کنید و چه بخواهید شغل جذاب و پردرآمدی در حوزه دیجیتال مارکتینگ پیدا کنید، به‌عنوان گام بزرگی در ارتقای مهارت‌ها و افزایش درآمد شما شناخته شود. نکته جالب در مورد یادگیری این مهارت این است که همه با هر سطح دانش و تجربه‌ای می‌توانند آن را شروع کنند. از آنجا که تعطیلات نوروز فرصت بسیار خوبی برای یادگیری مهارتی جدید است، در این مطلب از مجله فرادرس، مسیر یادگیری SEO را از سطح مبتدی تا پیشرفته به‌صورت گام‌به‌گام بررسی کرده‌ایم. در هر گام و مرحله، دوره‌ها و فیلم های آموزشی کاربردی و مرتبط یادگیری سئو با فرادرس را به همراه منابع رایگان مجله به شما معرفی می‌کنیم تا بدون نگرانی از نداشتن تجربه قبلی، بتوانید در مسیر یادگیری سئو به جلو گام بردارید.

فهرست مطالب این نوشته

سئو چیست و چه اهمیتی برای کسب و کارها دارد؟

«سئو» (Search Engine Optimization | SEO) که با نام «بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو» هم شناخته می‌شود، در حقیقت یکی از انواع دیجیتال مارکتینگ و مجموعه‌ای از تکنیک‌ها است که روی محتوا و ساختار وب‌سایت اعمال می‌شود. به کمک سئو، کیفیت وب‌سایت و محتوای آن را مطابق با نیاز مخاطبان و قوانین موتورهای جستجو بهبود می‌دهید تا در رتبه‌های بالاتر صفحه نتایج به جستجوگران نمایش داده شود. قرار گرفتن در رتبه‌های بالای صفحه نتایج باعث می‌شود ترافیک رایگان بیشتری به طرف وب‌سایت هدایت شود. برای آشنایی با مفاهیم اولیه و اصول سئوی وب‌سایت، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش رایگان اصول سئو فرادرس را که لینک آن در ادامه آورده شده، مشاهده کنید.

اگرچه سئو را به‌صورت بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو تعریف می‌کنند، در زمان انجام آن در درجه اول وب‌سایت را برای کاربران بهبود می‌دهید. بر همین اساس مهم‌ترین اقدامات در سئوی وب‌سایت را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • شناسایی اطلاعات مرتبط به نیاز کاربران و کلمات و عبارات مورد استفاده آن‌ها در زمان جستجو (تحقیق کلمات کلیدی)
  • تولید محتوای ارزشمند و باکیفیت برای کاربران (تولید محتوا و سئوی خارجی)
  • بهبود ساختار و کدنویسی وب‌سایت برای ارسال سیگنال‌های درست به موتورهای جستجو و کمک به درک بهتر وب‌سایت توسط آن‌ها (سئوی فنی)
  • بهبود اعتبار وب‌سایت و محتوای آن در فضای وب (سئوی خارجی)
دختر جوانی پشت سیستم خود نشسته است - یادگیری سئو با فرادرس

چرا همه وب سایت ها به سئو نیاز دارند؟

سئو با نزدیک کردن ساختار و محتوای صفحات وب‌سایت به دستورالعمل‌های گوگل و نیاز کاربران، به بیشتر دیده شدن و افزایش ترافیک ورودی آن کمک می‌کند. این افزایش ترافیک رایگان برای وب‌سایت چند مزیت اصلی به همراه دارد که در فهرست زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • کمک به بیشتر دیده شدن محتوای وب‌سایت یا محصولات و خدمات آن همزمان با افزایش جستجوها و خرید‌های اینترنتی
  • کمک به هدایت ترافیک رایگان، هدفمند و مرتبط با حوزه کاری به وب‌سایت
  • بالا بردن اعتبار وب‌سایت در فضای وب و جلب حس اعتماد مخاطبان
  • کمک به شناخت ویژگی‌ها و نیازهای مخاطبان هدف و مشتریان
  • کمک به بهبود تجربه کاربران در زمان حضور در وب‌سایت

در ادامه چند دلیل برای یادگیری سئو بیان می‌کنیم و پس از آن به سراغ مراحل یادگیری این دانش جذاب به کمک دوره‌ها و فیلم‌های آموزش سئوی فرادرس می‌رویم تا در پایان این مطلب درک کاملی از مسیر یادگیری سئو، مفاهیم پایه آن و روش‌های انجام آن پیدا کنید. در پایان نیز بازار کار شغل کارشناس و متخصص سئو را در ایران بررسی می‌کنیم.

چرا باید سئو را یاد بگیریم؟

برای یادگیری سئو و روش‌های مختلف انجام آن، دلایل زیادی وجود دارد. اگر محصول یا خدمتی برای فروش داشته باشید، با راه‌‌اندازی وب‌سایت و پیاده‌سازی اصول سئو روی ساختار و محتوای آن، می‌توانید مشتری و فروش بیشتری داشته باشید. علاوه بر مزایایی که یادگیری سئو برای این صاحبان کسب و کارها دارد، سئو همچنین مهارت ارزشمندی است که به کمک آن می‌توانید وارد بازار کار جذاب دیجیتال مارکتینگ شوید و شغل رویایی‌تان را در آن به دست بیاورید. یادگیری سئو را می‌توانید از سطح پایه تا پیشرفته با دیدن مجموعه فیلم‌های آموزش سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت فرادرس شروع کنید که لینک یکی از آن‌ها در ادامه آورده شده است:

در فهرست زیر خیلی مختصر به چند دلیل برای یادگیری سئو و کسب درآمد از آن برای افراد اشاره کرده‌ایم که آشنایی با آن‌ها شما را بیشتر به یادگیری سئو ترغیب می‌کند.

  • پررونق بودن حوزه کاری سئو: سئو صنعت بسیار بزرگی است و تا زمانی که گوگل روش‌های جستجوی کاربران را تغییر ندهد، تغییری نمی‌کند. بنابراین یادگیری سئو ضمانتی برای ورود به صنعتی ماندگار است.
  • تقاضا و تنوع فرصت‌های شغلی حوزه سئو: کسب و کارها همیشه به افرادی که به بهبود رتبه وب‌سایت آن‌ها کمک کنند، نیاز دارند. بنابراین با یادگیری سئو و اثبات مهارت خود به بازار کار این حوزه، قطعا می‌توانید شغل ایده‌آل خود را پیدا کنید.
  • امکان کار در آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ و سئو: سئو بخش مهمی از بازاریابی دیجیتال است و با یادگیری آن فرصت کار در آژانس‌های بازاریابی را پیدا می‌‌کنید که به‌معنی کسب تجربه عملی در پروژه‌ها و وب‌سایت‌های واقعی است.
  • امکان فعالیت به‌صورت فریلنسر و پروژه‌ای: شغل‌های حوزه سئو به‌دلیل آنلاین بودن، امکان دورکاری دارند و همین ویژگی باعث می‌شود کارشناسان سئو در صورت علاقه‌مندی برای خود و به‌صورت فریلنسر و حتی با کسب و کارهای خارجی کار کنند.
  • جذابیت تکنیک‌ها و رقابتی بودن ماهیت سئو: سئو حوزه‌ای پویا است و برای فعالیت موفق‌آمیز در آن باید دائما در حال رقابت کردن با وب‌سایت‌های بر سر رتبه‌های بالای صفحه نتایج باشید. این ماهیت زنده و در حال تغییر، جذابیت زیادی برای یادگیری دارد.
  • راحتی ورود به بازار کار: ورود به بازار کار حوزه سئو نسبتا آسان است و فرصت‌های شغلی زیادی از کارآموزی گرفته تا متخصص سئو برای افراد وجود دارد و داشتن مدرک داشتن مرتبط بازاریابی لزوما جز شرایط ورود به بازار کار این حوزه نیست.
نمای نزدیک مردی در حال کار با لپ تاپ در دفتر کار و پشت میز

در دو بخش قبلی، در مورد سئو و دلایل اهمیت و جذابیت بالای یادگیری آن نکاتی را بیان کردیم. در ادامه مراحل یادگیری این مهارت جذاب را گام‌به‌گام بررسی می‌کنیم.

مراحل یادگیری سئو

یادگیری سئو هم مانند هر حوزه دیگری، به تلاش و صرف زمان نیاز دارد. سئو یکی از گسترده‌ترین و پر اصطلاح‌ترین انواع دیجیتال مارکتینگ است. برای تسلط بر تکنیک‌های مختلف سئو، فقط یادگیری مفاهیم و مبانی کافی نیست و باید با چالش‌های واقعی کار روی پروژه‌ها و وب‌سایت‌های واقعی روبه‌رو شوید. صرف‌نظر از نحوه یادگیری (خودآموز یا شرکت در دوره‌های آموزشی)، اگر هر روز زمانی را به یادگیری سئو اختصاص دهید، به‌طور معمول به یک تا سه ماه زمان برای یادگیری تکنیک‌ها و نحوه کار با ابزارها نیاز دارید و لازم است بین ۶ ماه تا یک سال هم روی پروژه‌های عملی کار کنید و سئو را در سطوح پیشرفته یاد بگیرید. یادگیری و تسلط بر تمام سطوح سئو با استفاده از مجموعه فیلم‌ها و دوره‌های آموزشی سئو در فرادرس امکان‌پذیر است که لینک آن را در زیر آورده‌ایم.

اگر قرار باشد مسیر یادگیری سئو را از سطح پایه تا پیشرفته ترسیم کنیم، فهرست زیر دید بسیار خوب و کاملی از روند این نقشه راه در اختیار شما قرار می‌‌دهد:

در ادامه و در بخش‌های بعدی مطلب، نکات بیشتری را در مورد هریک از موارد بالا توضیح می‌دهیم و با معرفی فیلم‌های آموزش و یادگیری سئو با فرادرس، شما را تا تبدیل شدن به متخصص سئو راهنمایی می‌کنیم.

گام اول: یادگیری اصول پایه سئو

اولین قدم در یادگیری اصول سئوی وب‌سایت، آشنایی با اصول و مفاهیم پایه یا به بیان دقیق‌تر، الفبای سئو است. در پایان این مرحله باید بدانید سئو دقیقا چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است، الگوریتم‌های موتور جستجو چگونه کار می‌کنند، فاکتورهای رتبه‌بندی سئو چه مواردی هستند و انواع سئو کدامند و هرکدام چگونه کار می‌کنند. در فهرست زیر، الفبای یادگیری سئو را به‌ترتیب آورده‌ایم:

  • آشنایی با مفهوم سئو و نحوه کار آن
  • شناخت نحوه کار موتورهای جستجو
  • آشنایی با فاکتورها و الگوریتم‌های رتبه‌بندی
  • شناخت انواع سئو و روش کار هرکدام

در ادامه، توضیح می‌دهیم چطور می‌توانید هرکدام از موارد بالا را در سئو به کمک فرادرس یاد بگیرید. یادگیری مفاهیم بالا، دشوار نیست و با کمی وقت گذاشتن می‌توانید روی آن‌ها مسلط شوید. در فرادرس، دو دوره آموزشی کاربردی برای این مرحله تهیه و تدوین شده که برای شروع پیشنهاد می‌کنیم حتما آن‌ها را ببینید:

اموزش های پایه سئوی فرادرس
برای دیدن فیلم‌های مجموعه آموزش سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت فرادرس روی تصویر کلیک کنید.

آشنایی با مفهوم سئو و نحوه کار آن

اولین مرحله در یادگیری سئو، این است که تعریف سئو را به‌طور کامل یاد بگیرید. «سئو» یا به بیان دقیق‌تر، «بهینه‌سازی وب‌سایت موتورهای جستجو» به تمام فرایند‌ها و تکنیک‌هایی در طراحی سایت و کدنویسی، تولید محتوا و دریافت لینک از وب‌سایت‌های معتبر گفته می‌شود که در نتیجه آن، وب‌سایت رتبه بالاتری در صفحه نتایج جستجو کسب می‌کند. قرار گرفتن در رتبه‌های بالاتر در صفحه نتایج، به معنی هدایت ترافیک رایگان بیشتر به طرف وب‌سایت است.

کارشناس سئو در حال مدیریت سایت با ابزارهای مختلف

در یادگیری مفهوم سئو لازم است به نکته بسیار مهمی توجه داشته باشید. اگرچه سئوی سایت را به‌صورت بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو تعریف می‌کنیم، در واقع وب‌سایت را برای استفاده کاربران بهبود می‌‌دهیم. به عبارت بهتر و دقیق‌تر، تکنیک‌های سئو از دو جهت وب‌سایت را بهبود می‌دهند:

  • «بهینه‌سازی برای تجربه جستجو» (Search Experience Optimization): کمک به کاربران برای پیدا کردن وب‌سایت و پیدا کردن اطلاعات یا محصولات و خدمات موردنیاز با تجربه‌ای خوشایند
  • «بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو» (Search Engine Optimization): کمک به موتور جستجو برای درک بهتر محتوای صفحات و موضوع آن‌ها برای نمایش آن در رتبه‌های بالاتر نتایج جستجو

هر دو مورد بالا، اصلی‌ترین هدف و دلیل اهمیت انجام سئو، یعنی جذاب ترافیک غیرپولی مرتبط و هدفمند به داخل وب‌سایت را محقق می‌کنند.

شناخت نحوه کار موتورهای جستجو

برای اینکه درک بهتری در مورد نحوه کار سئو پیدا کنید، لازم است با نحوه کار موتورهایی جستجویی مانند گوگل آشنا شوید. در این بخش از مسیر یادگیری پی می‌برید موتورهای جستجو چگونه وب‌سایت‌ها را پیدا می‌کنند، چطور محتوای آن‌ها را می‌خوانند و صفحات را بر اساس چه فاکتوری در زمان جستجوی کاربران در صفحه نتایج اولویت‌بندی می‌کنند. این فرایند در سه مرحله انجام می‌‌شود:

  • مرحله «خزش» (Crawling): موتور جستجو در فرایند خزش صفحات وب‌سایت را پیدا می‌کند. این کار توسط «خزنده‌ها یا ربات‌های جستجو» (Crawlers) انجام می‌شود که با دنبال کردن لینک‌های داخل صفحات وب‌سایت، از صفحه‌ای به صفحه دیگر می‌روند و صفحات جدید را پیدا می‌کنند.
  • مرحله «نمایه‌گذاری» (Indexing): بعد از شناسایی صفحات وب، ربات‌های جستجو در مرحله نمایه‌گذاری، محتوا و موضوع آن را بررسی می‌کنند و در صورت درست بودن همه چیز، محتوای صفحه را در کتابخانه عظیم گوگل به‌نام «فهرست» (Index) ذخیره می‌کنند.
  • مرحله «رتبه‌بندی» (Ranking): در این مرحله، موتور جستجو با استفاده از الگوریتم‌های خود در سئو، بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را در پاسخ به عبارت جستجوی کاربر از فهرست خود انتخاب و آن‌ها را به ترتیب در صفحه نتایج به او نمایش می‌دهد.
مراحل خزش و نمایه گذاری و رتبه بندی الگوریتم های گوگل

سئو کمک می‌کند موتورهای جستجو بتوانند خزش و نمایه‌گذاری صفحات وب‌سایت را بدون مشکل انجام دهند و درک کنند که محتوای صفحات شما از نظر کیفیت، ارتباط با عبارت موردجستجوی کاربر و تجربه کاربری، می‌تواند بهترین نتیجه برای نمایش به کاربر باشد.

آشنایی با فاکتورها و الگوریتم های رتبه بندی گوگل

بعد از شناخت دقیق مفهوم سئو و نحوه کار موتورهای جستجو، لازم است درک کاملی از فاکتورهای رتبه‌بندی صفحات وب‌سایت پیدا کنید. «فاکتورهای رتبه‌بندی سئو» (SEO Ranking Factors) به مواردی گفته می‌شود که رعایت کردن آن‌ها روی عملکرد کلی وب‌سایت و صفحات آن به‌طور مجزا در صفحه نتایج اثر می‌گذارد. آشنایی با همه این موارد با دیدن فیلم آموزش اصول سئو در سطح پایه فرادرس که لینک آن را در زیر آورده‌ایم، امکان‌پذیر است.

البته برای شروع لازم نیست همه فاکتورهای رتبه‌بندی را به‌طور کامل بشناسید ولی باید مهم‌ترین آن‌ها را بدانید که در فهرست زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • ارتباط محتوا با «عبارت مورد جستجوی کاربر» (User Search Query)
  • جایگذاری درست کلمه کلیدی در محل‌های مهم صفحه
  • بالا بودن سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت
  • بهینه‌سازی تصاویر داخل صفحه
  • تعداد و کیفیت لینک‌های دریافتی از وب‌سایت‌های دیگر
  • استفاده از پروتکل امن https
  • و ...

جالب است بدانید الگوریتم‌های گوگل از بیش از ۲۰۰ فاکتور رتبه‌بندی برای تصمیم‌گیری در مورد میزان ارتباط صفحات وب‌سایت با عبارت موردجستجوی کاربر استفاده می‌کنند که بعضی از آن‌ها هنوز مثل راز باقی مانده‌اند. برای شروع، لازم است موارد بالا و چند فاکتور مهم دیگر را بشناسید که در مطلب زیر از مجله فرادرس با جزییات بیشتری به آن‌ها پرداخته‌ایم:

شناخت انواع سئو و روش کار آن ها

در آخرین مرحله از گام اول یادگیری سئو با فرادرس، لازم است با انواع مختلف سئو آشنا شوید. گسترده بودن تکنیک‌های سئو و تفاوت در محل‌های انجام (داخل یا خارج از وب‌سایت) باعث شده متخصصان سئو آن را به سه بخش اصلی سئو داخلی، سئو خارجی و سئو فنی دسته‌بندی کنند. هریک از انواع سئو، جنبه‌های مختلفی از وب‌سایت را بهینه‌‌سازی می‌کنند. در فهرست زیر به دسته‌بندی اصلی انواع سئو اشاره کرده‌ایم:

  • «سئو داخلی» یا «سئو داخل صفحه» (On-page SEO)
  • «سئو خارجی» یا «سئوی خارج صفحه» (Off-page SEO)
  • «سئو فنی» (Technical SEO)
  • دیگر انواع سئو بر اساس قالب محتوا و نوع کسب و کار

در ادامه خیلی مختصر در مورد هرکدام توضیح می‌دهیم و فیلم‌‌های آموزشی مرتبط با هرکدام را برای پیگیری بهتر مسیر آموزشی در فرادرس معرفی می‌کنیم.

سئو داخلی

سئوی داخلی تکنیک‌هایی را برای بهینه‌سازی صفحات و محتوای آن‌ها به‌صورت مجزا پیشنهاد می‌کند و چون در داخل وب‌سایت انجام می‌شود، به آن سئوی داخلی می‌گوییم. از مهم‌ترین اقدامات سئوی داخل صفحه می‌توان به بهینه‌سازی محتوا بر اساس نیاز کاربر و کلمه کلیدی صفحه، بهینه‌سازی تگ‌های عنوان، لینک‌سازی داخلی، بهینه‌‌سازی تصاویر و ... اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با سئوی داخلی، پیشنهاد می‌کنیم حتما از فیلم های آموزش سئو داخلی فرادرس بهره ببرید:

سئو خارجی

سئو خارجی به روش‌ها و تکنیک‌هایی گفته می‌شود که خارج از وب‌سایت انجام می‌شوند ولی نتایج آن‌ها روی بهبود رتبه سئوی وب‌سایت به‌خوبی اثرگذار است چون بهبود اعتبار وب‌سایت در ذهن کاربران و موتورهای جستجو در سطح وب و شبکه‌های اجتماعی می‌شود. ازجمله مهم‌ترین این تکنیک‌ها می‌توان به لینک‌سازی خارجی یا دریافت بک‌لینک، فعالیت و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، پیگیری ذکر نام برند در سطح وب اشاره کرد.

با توجه به اهمیت لینک‌سازی و دریافت بک‌لینک و فعالیت اصولی در شبکه‌های اجتماعی و اثربخشی آن بر سئوی وب‌سایت، پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری بهتر این بخش از دوره‌ها و فیلم‌های آموزشی سئوی خارجی فرادرس استفاده کنید:

سئو فنی

سئو فنی، در واقع بخشی از سئوی داخلی وب‌سایت است که به‌طور ویژه به بهبود جنبه‌های فنی وب‌سایت تمرکز می‌کند. از مهم‌ترین تکنیک‌های سئو تکنیکال سایت باید به بهبود معماری و ساختار صفحات آن، افزایش سرعت بارگذاری صفحات، استفاده از https به‌جای ‌http و اطمینان از نمایش بدون اشکال صفحات وب‌سایت در دستگاه‌های موبایل اشاره کرد. این موارد به‌طور مستقیم روی رتبه‌بندی صفحات وب‌سایت اثرگذارند.

از آنجا که در سئوی فنی با جنبه‌های ساختاری و برنامه‌نویسی وب‌سایت سروکار دارید، لازم است علاوه بر اصول این نوع سئو، آشنایی پایه و متوسطی هم با html و طراحی سایت پیدا کنید چون گوگل وب‌سایت‌ها را نه به شکل ظاهری آن‌ها، بلکه به شکل مجموعه‌ای از کدهای html می‌بیند. فرادرس دوره‌های متنوعی را برای یادگیری بهتر سئوی فنی، کار با سیستم مدیریت محتوای وردپرس و آشنایی با اصول html منتشر کرده که در این مرحله از یادگیری سئو توصیه می‌کنیم حتما آن‌ها را ببینید:

سئوی فنی البته محدود به پیاده‌سازی اصول سئو نیست و لازم است کار با ابزارهای تحلیل عملکرد وب‌سایت مانند سرچ کنسول گوگل و گوگل آنالیتیکس را نیز یاد بگیرید تا بتوانید خطاها و مشکلات وب‌سایت را شناسایی کنید. اگر به یادگیری حرفه‌ای سئوی فنی و تحلیل عملکرد وب‌سایت علاقه‌مند باشید، توصیه می‌کنیم حتما دانش کار با این ابزارها را از طریق آموزش‌های زیر یاد بگیرید:

آموزش های سرچ کنسول و آنالیتیکس فرادرس
برای دیدن فیلم‌های مجموعه آموزش کار با ابزارهای مدیریت سایت، روی تصویر کلیک کنید.

دیگر انواع سئو بر اساس قالب محتوا و نوع کسب و کار

در دسته‌بندی دیگری، تکنیک‌های مختلف سئوی وب‌سایت را به انواع دیگری هم دسته‌بندی کرده‌اند. برای مثال، از نظر قالب محتوای تولیدی و بهینه‌سازی آن برای کاربران و موتورهای جستجو، سئو را می‌توان به سه دسته زیر تقسیم‌بندی کرد:

  • «سئو محتوا» (Content SEO): بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت برای بهبود رتبه آن در صفحه نتایج
  • «سئو عکس» (Image SEO): بهینه‌سازی تصاویر و عکس‌ها برای بهبود رتبه سئوی صفحه و نمایش تصاویر در نتایج جستجو‌های تصویری
  • «سئو ویدیو» (Video SEO): بهینه‌سازی ویدیوها برای بهبود رتبه سئوی صفحه در نتایج عادی، در نتایج تصویری و ویدیویی و پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب

در دسته‌بندی جالب دیگر، انواع دیگری از سئو بیان شده‌اند:

  • «سئوی محلی» (Local SEO): بهینه‌سازی وب‌سایت و محتوای آن برای ظاهر شدن در نتایج جستجوهای مبتنی بر موقعیت مکانی کاربر
  • «سئوی بین‌المللی» (International SEO): بهینه‌سازی وب‌سایت و محتوای آن برای کاربران کشورهای مختلف
  • «سئوی فروشگاهی» (e-Commerce SEO): بهینه‌سازی فروشگاه‌های اینترنتی برای بهبود رتبه آن‌ها در صفحه نتایج
  • «سئوی موبایل» (Mobile SEO): بهینه‌سازی وب‌سایت برای گرفتن رتبه بهتر در جستجوهای موبایلی

از بین موارد بالا، سئوی تصاویر و سئوی محتوا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و باید حتما بر اصول آن‌ها مسلط شوید. برای تسلط بیشتر روی انواع سئو توصیه می‌کنیم حتما فیلم‌های آموزش زیر را از مجموعه آموزش سئو در فرادرس مشاهده کنید:

همچنین در مطلب زیر توضیح کاملی در مورد انواع مختلف سئو داده شده که مطالعه آن مسیر یادگیری شما را بهتر طی می‌کند:

در پایان گام اول یادگیری سئو با فرادرس، اصول و مفاهیم اصلی سئو را یاد گرفته‌اید و انواع آن را می‌شناسید. در گام‌های بعدی لازم است چهار حوزه اصلی سئو یعنی تحقیق کلمات کلیدی، سئوی داخلی، سئوی خارجی و تکنیکال سئو را دقیق‌تر یاد بگیرید و روی تکنیک‌های هرکدام مسلط شوید. در ادامه مسیر یادگیری هم لازم است سئو را در پروژه‌های واقعی پیاده کنید تا با چالش‌های کار بیشتر آشنا شوید. در ادامه ادامه مسیر یادگیری سئو با فرادرس را ترسیم می‌کنیم تا از تعطیلات نوروز حداکثر استفاده را ببرید.

گام دوم: یادگیری تحقیق کلمات کلیدی

در گام دوم لازم است کمی از مفاهیم تئوری فاصله گرفته و اجرای تکنیک‌ها را در عمل یاد بگیرید. نقطه شروع سئوی وب‌سایت، فرایندی به نام «تحقیق کلمات کلیدی» (Keyword Research) است. در این فرایند کلمات و عبارات مورد استفاده کاربران در زمان جستجو در موتورهای جستجو را پیدا می‌کنیم تا بتوانیم با تولید محتوا بر اساس آن‌ها در نتایج جستجوهای مرتبط ظاهر شویم. این فرایند به ما کمک می‌کند بفهمیم در ذهن مخاطبان هدف وب‌سایت چه می‌گذرد و این افراد چه نیازها و سوالاتی دارند. فیلم آموزش تحقیق کلمات و عبارات کلیدی در فرادرس در یادگیری این مرحله بسیار مهم سئو به شما کمک می‌کند که لینک آن را نیز در ادامه آورده‌ایم:

در تحقیق کلمات کلیدی چه نکاتی را باید یاد بگیریم؟

در تحقیق کلمات کلیدی چند اصل اساسی وجود دارد که در فهرست زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • تهیه فهرست از موضوعات و ایده‌های مرتبط با حوزه کاری وب‌سایت: در اولین مرحله، لازم است موضوعات مرتبط با حوزه کاری وب‌سایت را پیدا و آن‌ها را دسته‌‌بندی کنید.
  • پیدا کردن کلمات کلیدی و شناخت انواع آن‌ها: در مرحله بعدی، با استفاده از پیشنهادات گوگل و ابزارهایی مانند گوگل کیورد پلنر، گوگل ترندز و دیگر ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی، موضوعات و ایده‌های بالا را به کلمه کلیدی تبدیل می‌کنید. کلمات کلیدی را بر اساس طول به سه دسته کوتاه، میانه و طویل تقسیم می‌کنند که استفاده از هرکدام در سئوی وب‌سایت مزایا و معایب خاص خود را دارد.
  • اولویت‌بندی کلمات کلیدی بر اساس حجم جستجو، سختی کلمه کلیدی و قصد جستجوی کاربر: در مرحله بعدی باید از بین کلمات کلیدی پیدا شده، آن‌هایی را که توسط کاربران جستجو می‌شوند، رقابت کم یا متوسطی بر سر آن‌ها وجود دارد و با قصد کاربر از  جستجو هماهنگی دارند، انتخاب و بر اساس آن‌ها تولید محتوا کنید.

مراحل بالا خلاصه بسیار کوتاهی از روند تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی بود که باید حتما روی آن‌ها مسلط شوید. به‌همین منظور فرادرس چند فیلم آموزشی بسیار کاربردی را منتشر کرده که برای یادگیری بهتر کیورد ریسرچ در سئو پیشنهاد می‌کنیم حتما آن‌ها را ببینید:

اگرچه تحقیق کلمات کلیدی در سطح پایه به‌صورت رایگان قابل‌انجام است، در سطوح گسترده و پیشرفته بهتر است کار با ابزارهای مرتبط با آن را نیز یاد بگیرید. سرچ کنسول و ابزار Ahrefs دو ابزار کاربردی در این زمینه هستند که فرادرس دو دوره بسیار کاربردی در مورد آن‌ها منتشر کرده است:

در پایان این مرحله از یادگیری سئو با فرادرس، به یکی از مهم‌ترین اصول و پایه‌های بهینه‌سازی سایت، یعنی تحقیق کلمات کلیدی مسلط شده‌اید.

گام سوم: آشنایی با اصول تولید محتوا و سئوی داخلی

در گام سوم لازم است با اصول تولید محتوا و سئوی داخلی آشنا شوید. این مرحله را به دو بخش تولید محتوا و بهینه‌سازی داخلی سایت تقسیم کرده‌ایم تا دید بهتری از مهارت‌هایی که باید یاد بگیرید، پیدا کنید. همچنین برای آشنایی کامل با تولید محتوا و اصول آن پیشنهاد می‌کنیم حتما از مجموعه فیلم آموزش تولید محتوا و آموزش الکترونیک در فرادرس در مسیر یادگیری خود استفاده کنید که لینک آن را در ادامه آورده‌ایم:

یادگیری اصول تولید محتوا در سئو با فرادرس

تولید محتوا یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو به حساب می‌آید چون از طریق آن اطلاعاتی را در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌دهید تا آن را ارزیابی و رتبه‌بندی کنند. برای گرفتن بهترین نتیجه در تولید محتوا لازم است مراحل زیر را به‌طور کامل یاد بگیرید:

  • پیدا کردن ایده‌ها و موضوعات مرتبط (تحقیق کلمات کلیدی)
  • استفاده از ابزارهای تولید محتوا
  • تولید محتوای باکیفیت و هماهنگ با مخاطب هدف
  • انتشار و توزیع محتوا در کانال‌های مختلف

به‌طور کلی، گوگل به محتوای وب‌سایت‌هایی رتبه می‌دهد که توانسته باشد چهار معیار مهم «تجربه» (Experience)، «تخصص» (Expertise)، «اعتبار» (Authoritativeness) و «قابل اعتماد بودن» (Trustworthiness) را به‌طور کامل پاسخ‌گو باشد. این معیارها باعث می‌شوند محتوای شما دقیق، جامع و مرتبط با نیاز کاربر و سوال او باشد. به این منظور لازم است ابتدا انواع محتوای وب‌سایت را بشناسید، بر فرایند تحقیق کلمات کلیدی مسلط باشید و محتوای خوب را از بد تشخیص دهید. دوره‌ها و فیلم‌های آموزش فرادرس هم در این مسیر می‌توانند همراه خوبی برای شما باشند که در فهرست زیر نام آن‌ها را ذکر کرده‌ایم:

اموزش های سئو و تولید محتوای فرادرس
برای دیدن فیلم آموزش تولید محتوا برای سئوی سایت و بازاریابی دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

تولید محتوا برای سئو ارتباط تنگاتنگی هم با اصول بازاریابی محتوایی دارد. به عبارت بهتر، محتوای وب‌سایت لازم است جذاب و درگیرکننده باشد و بدون تمرکز صرف بر تبلیغات و انواع محتوای تبلیغاتی، با مخاطبان ارتباط برقرار کند. بنابراین بهتر است در این مرحله با اصول و مبانی بازاریابی محتوایی هم آشنا شوید. در فهرست زیر نام دو فیلم آموزشی کاربردی را در این حوزه آورده‌ایم:

این موارد فقط بخشی از مجموعه آموزش‌های تولید محتوای فرادرس هستند و اگر علاقه دارید این مهارت را در سطح حرفه‌ای یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم از مجموعه آموزش آن استفاده کنید که لینک آن را در ادامه آورده‌ایم:

همچنین، با ورود هوش مصنوعی و ابزارهایی مانند ChatGPT و ابزار تولید محتوای جمنای (گوگل بارد)، حوزه تولید محتوا و به‌دنبال آن سئو متحول شده و بهتر است از همین ابتدای مسیر یادگیری، نحوه تولید محتوا و پرامپت‌نویسی اصولی با این ابزارها را یاد بگیرید. به این منظور فرادرس دو فیلم آموزشی بسیار مفید در حوزه تولید محتوا تهیه کرده که پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری اصولی حتما از آن‌ها استفاده کنید:

آموزش های چت جی پی تی در تولید محتوا برای سئو - یادگیری سئو با فرادرس

در مطلب زیر هم از مجله فرادرس، اصول تولید محتوای سئو شده را توضیح داده‌ایم که دانش شما را در این زمینه تکمیل می‌کند:

یادگیری تکنیک های سئو داخلی سایت با فرادرس

بعد از آشنایی با اصول تولید محتوا برای سئو، لازم است اصول سئوی داخلی را به‌طور دقیق‌تر یاد بگیرید و با روش‌های بهینه کردن محتوا و عناصر فنی وب‌سایت به‌طور کامل آشنا شوید. انجام این تکنیک‌ها کمک می‌کند وب‌سایت کاربرپسندتر شده و به کلمه کلیدی هدف مرتبط‌تر شود که هر دو این موارد به گرفتن رتبه بهتر و هدایت ترافیک طبیعی به آن کمک می‌کنند. برای یادگیری سئوی داخلی در سطح مقدماتی و پیشرفته، حتما از فیلم آموزش سئوی داخلی در فرادرس که لینک آن را نیز در ادامه آورده‌ایم، استفاده کنید:

در سئوی داخلی چه مواردی را یاد بگیریم؟

در فهرست زیر به چند مورد از اصول کلیدی سئو داخل صفحه که یادگیری آن‌ها در اولویت بالاتری است، اشاره کرده‌ایم:

  • «تگ‌های عنوان» (Title Tags): عنوان‌های قابل کلیکی که در نتایج جستجو به نمایش درمی‌آیند. این تگ‌ها باید دارای کلمه کلیدی باشند و آنقدر جذاب نوشته شوند که کاربر را به کلیک روی لینک وب‌سایت ترغیب کنند.
  • «توضیحات متا» (Meta Description): قطعه متن کوتاهی که در بخش پایینی تگ عنوان در صفحه نتایج به نمایش درمی‌آید. این متن لازم است دارای کلمه کلیدی باشد، خلاصه‌ای از محتوای صفحه به کاربر ارائه کند و فراخوان به اقدام مناسبی برای ترغیب بیشتر کاربر به کلیک روی لینک داشته باشد.
توضیح متا و تگ عنوان مطلب چک لیست سئو مجله فرادرس مشخص شده
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.
  • «تیترها» (Headers): تیترها و زیرتیترهای درون محتوا ساختار آن را شکل می‌دهند و خواندن آن را آسان‌تر می‌کنند. در این تیترها بهتر است از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید و آن‌ها را در سلسله مراتب منطقی ذکر کنید به‌‌طوری که زیر تیترها واقعا زیر مجموعه تیترها باشند.
  • محتوا: بدنه و بخش اصلی اطلاعات درون صفحه باید اطلاعات را به‌صورت کاملا مفید و درگیرکننده به کاربر انتقال دهند. پوشش عمقی موضوع، پاسخ به سوالات جستجوگران، استفاده از زبان ساده و قابل‌فهم و کلمات کلیدی مرتبط از مهم‌ترین نکات در مورد محتوای صفحه است.
  • تصاویر: تصاویر به ارتقای محتوا و جذاب‌تر کردن آن برای کاربران کمک می‌کنند. برای بهینه‌سازی آن‌ها لازم است از «متن جایگزین» (Alt text) مناسب و توصیف‌کننده استفاده کنیم.
  • «لینک‌های داخلی» (Internal Links): لینک‌هایی که بین صفحات مختلف وب‌سایت ایجاد می‌شوند و به کاربران کمک می‌کنند راحت‌تر بین صفحات وب‌سایت جابه‌جا شوند. «متن لینک» (Anchor Text) لینک‌های داخلی باید توصیف دقیقی از موضوع صفحه مقصد باشد.

سئو داخلی را لازم است با یادگیری موارد بالا شروع کنید و در ادامه به سراغ اصول پیشرفته‌تر آن یعنی متاتگ‌ها، اصول بهینه‌سازی تصاویر و لینک‌سازی داخلی بروید. سئوی داخلی و تولید محتوا تکنیک‌های زیادی دارد ولی یادگیری آن آسان است و نسبت به بقیه انواع سئو کم‌دردسرتر است. اگر علاقه‌مند هستید بیشتر در مورد این اصول بدانید توصیه می‌کنیم از مجموعه دوره‌ها و فیلم‌های آموزش یادگیری با سئوی فرادرس که لینک آن‌ها را در ادامه آورده‌ایم، استفاده کنید:

پس از آشنایی با اصول سئوی داخلی، بهتر است کم‌کم خود را برای آشنایی با ابزارهای سئو و تحلیل عملکرد وب‌سایت آماده کنید به‌طوری‌که در پایان این مرحله در حد مقدماتی کار با ابزارهایی مانند سرچ کنسول گوگل و ابزارهایی مانند Ahrefs را بلد باشید. سرچ کنسول گوگل ابزار رایگانی برای بررسی خطاهای صفحات وب‌سایت است و دیدگاه گوگل را نسبت به صفحات وب‌سایت به شما نشان می‌دهد. ابزار Ahrefs نیز برای تحلیل عملکرد سایت، تحقیق کلمات کلیدی و بررسی وب‌سایت‌های رقیب و سطوح پیشرفته سئو داخلی کاربردی است که در ادامه لینک آموزش هر دو آن‌ها را آورده‌ایم:

همچنین یکی از مهم‌ترین افزونه‌های وب‌سایت‌های وردپرسی، افزونه یواست سئو نام دارد که خوانایی محتوا و هماهنگی آن با معیارهای سئو داخلی را ارزیابی می‌کند. برای تکمیل دانش خود در حوزه سئو داخلی، لازم است حتما کار با این افزونه را یاد بگیرید:

گام چهارم: یادگیری اصول و قوانین سئو تکنیکال

در سئو تکنیکال، جنبه‌های فنی وب‌سایت را بهبود می‌دهیم تا ربات‌های جستجو بتوانند خزش و نمایه‌گذاری صفحات آن را راحت‌تر انجام دهند و درک بهتری از محتوای صفحات پیدا کنند. برای یادگیری عمیق‌تر سئوی تکنیکال پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش پیشرفته سئوی سایت در فرادرس را که لینک آن را در ادامه هم آورده‌ایم، مشاهده کنید:

در سئوی فنی چه مواردی را باید یاد بگیریم؟

ازجمله تکنیک‌های مهم سئو فنی که باید روی انجام آن‌ها مسلط شوید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از نقشه سایت XML: فایلی که تمام صفحات قابل نمایه‌گذاری وب‌سایت در آن فهرست می‌شوند.
  • ساخت فایل robots.txt: فایلی که در مورد آن دسته از صفحات وب‌سایت که باید مورد خزش قرار بگیرند، به گوگل اطلاع‌رسانی می‌کند.
  • استفاده از متاتگ‌های ربات: تگ‌های html که با استفاده از آن‌ها به موتور جستجو می‌گویید چگونه صفحات را خزش و نمایه‌گذاری کنند و آن را نمایش دهند.
  • استفاده از اسکیما مارک‌‌اپ: کدهایی که با اضافه کردن آن‌ها به صفحه، اطلاعات بیشتری در مورد موضوع آن به موتور جستجو می‌دهید تا درک بهتری از آن پیدا کنند.

همان‌طور که در فهرست بالا می‌بینید، سئوی فنی چیزی فراتر از بهینه‌سازی محتوا و عناصر ابتدایی صفحه است و برای انجام آن باید تا به سیستم مدیریت محتوا، افزونه‌های مرتبط و ابزارهایی مانند گوگل سرچ کنسول تسلط کامل داشته باشید. این همه ماجرا نیست و بخشی مهم دیگری هم از سئوی فنی، بهبود عملکرد وب‌سایت و تجربه کاربری او است که برای انجام بهتر آن باید با موارد زیر هم آشنایی کامل داشته باشید:

  • «سازگاری وب‌سایت با موبایل» (Mobile-friendliness): تغییر اندازه وب‌سایت در زمان نمایش در دستگاه‌های مختلف که به‌صورت خودکار اتفاق می‌افتد.
  • معیار «هسته‌های حیاتی وب» (Core Web Vitals): شاخص‌هایی که به تجربه کاربری وب‌سایت امتیاز می‌دهند.
  • پروتکل امنیتی https: مجوزی که امنیت وب‌سایت را نشان می‌دهد.

سئوی فنی وب‌سایت فرایندی گام‌به‌گام و وابسته به آزمون و خطا است و برای انجام درست آن باید صبر و حوصله زیادی به خرج دهید. از طرف دیگر لازم است حتما کار با ابزارهای تحلیل عملکرد وب‌سایت را به‌طور کامل یاد بگیرید چون بخش زیادی از موارد بالا به کمک این ابزارها انجام می‌شود. در واقع سئوی فنی، مهارت سئو را به مراحل پیشرفته می‌برد و به‌همین دلیل لازم است زمان بیشتری را برای یادگیری آن صرف کنید. اگر علاقه‌مند باشید مفاهیم بیشتر و کامل‌تری را در مورد سئوی فنی وب‌سایت یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم از دوره‌‌های ویدیویی آموزش و یادگیری سطح پیشرفته سئو با فرادرس کمک بگیرید که در فهرست زیر نام آن‌ها را آورده‌ایم:

مجموعه فیلم های آموزش سئو فرادرس
برای دیدن مجموعه فیلم‌های آموزش سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

همچنین، برای یادگیری عمیق‌تر سئو حرفه‌ای وب‌سایت پیشنهاد می‌کنیم حتما از مجموعه آموزش‌های طراحی سایت و آشنایی با HTML فرادرس و مجموعه فیلم آموزش وردپرس فرادرس کمک بگیرید که در فهرست زیر لینک آن‌ها را آورده‌ایم چون در بسیاری از موارد لازم است که برای رفع خطاهای سایت با کدنویسی وب‌سایت و زبان‌هایی مانند html و اصول مهم وب‌سایت‌های وردپرسی آشنا باشید:

همچنین در مطلب زیر از مجله فرادرس بیشتر در مورد سئوی تکنیکال و نکات مهم آن بحث کرده‌ایم:

گام پنجم: آشنایی با اصول سئوی خارجی و لینک سازی

سئوی خارجی وب‌سایت و اصول و روش‌های آن کمی با دیگر انواع سئو متفاوت است؛ چون باید در محیط خارج از وب‌سایت انجام شوند. این روش‌ها با بهبود اعتبار کلی وب‌سایت در وب به رتبه سئوی آن در صفحه نتایج کمک می‌کنند. اصلی‌ترین روش برای انجام سئوی خارجی، «لینک‌سازی» (Link Building) است که لازم است روی آن مسلط شوید. «بک‌لینک» (Backlink) به لینکی گفته می‌شود که از طرف وب‌سایت‌های دیگر به طرف وب‌سایت شما ایجاد می‌شوند. فیلم آموزش مبانی بک‌لینک در فرادرس در یادگیری این حوزه به شما کمک می‌کند که لینک آن را در ادامه آورده‌ایم:

یادگیری روش‌های لینک‌سازی در دیجیتال مارکتینگ از آن جهت اهمیت زیادی دارد که تعداد و کیفیت بک‌لینک‌های دریافتی هر وب‌سایت، به‌عنوان یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی مستقیم از نظر گوگل شناخته می‌شوند. به‌عبارت بهتر دریافت بک‌لینک‌های بیشتر از وب‌سایت‌های دیگر، نشان‌دهنده اعتبار وب‌سایت و ارزشمند بودن محتوای آن است. البته بک‌لینک‌ها بهتر است به‌صورت کاملا طبیعی از طرف وب‌سایت‌های دیگر ایجاد شوند ولی روش‌هایی برای بهبود این روند وجود دارند که در مسیر یادگیری سئو باید آن‌ها را یاد بگیرید.

نوجوانی در حال یادگیری مهارت جدید

روش های دریافت بک لینک

ازجمله روش‌های دریافت بک‌لینک می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • پیدا کردن بک‌لینک‌های خراب وب‌سایت‌های دیگر و درخواست برای جایگزین کردن آن‌ها با لینک وب‌سایت شما
  • نگارش پست‌های مهمان در وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های معتبر
  • ارتقای محتوای وب‌سایت در کانال‌هایی به جز وب‌سایت و ایجاد بک‌لینک به طرف آن‌ها
  • تولید انواع محتوای جذب‌کننده بک‌لینک مانند اینفوگرافیک و ساخت ابزارهای رایگان

البته روش‌های بالا تنها روش‌های دریافت بک‌لینک نیستند و به کمک ابزارهای تحلیل عملکرد وب‌سایت و تحلیل وب‌سایت‌‌های رقیب می‌توانید فرصت‌های بیشتری برای دریافت بک‌لینک پیدا کنید. فرادرس نیز دوره آموزشی بسیار مفیدی در مورد مبانی دریافت بک‌لینک دارد که توصیه می‌کنیم حتما آن را ببینید:

آموزش‌های فرادرس زیر هم در یادگیری سئو به شما در یادگیری دیگر انواع سئوی خارجی کمک می‌کنند:

تا این مرحله از یادگیری سئو با فرادرس توانسته‌اید به درک کاملی از مفهوم سئو، انواع آن و روش‌های انجام آن برسید. سئو از آن دسته مهارت‌هایی است که باید در عمل و در وب‌سایت‌های واقعی اجرا شود تا نحوه برطرف کردن چالش‌های پروژه‌های واقعی را یاد بگیرید. به همین دلیل در گام بعدی یادگیری سئو از پایه تا سطح پیشرفته نیاز است به سراغ وب‌سایت‌های واقعی بروید.

گام ششم: یادگیری سئو در پروژه های واقعی با فرادرس

در گام بعدی یادگیری سئو باید آموخته‌های خود را در پروژه‌ها و وب‌سایت‌های واقعی پیاده‌سازی کنید. این کار شما را با چالش‌های سئوی وب‌سایت آشنا می‌کند، می‌آموزید چطور روی عملکرد وب‌سایت با ابزارهای سئو نظارت داشته باشید و در نهایت اصول سئو را بهتر و بیشتر درک کنید. در فهرست زیر به چند روش برای پیاده‌‌سازی تکنیک‌های سئو اشاره کرده‌ایم:

  1. یک وب‌سایت یا وبلاگ در حوزه‌ای که به آن علاقه‌مند هستید راه‌اندازی کنید. در ادامه سعی کنید با پیاده‌سازی تکنیک‌های سئو در آن، برای چند کلمه کلیدی در صفحه نتایج رتبه بگیرید.
  2. در یک پروژه جانبی مانند وب‌سایت‌های افیلیت فعالیت کنید و علاوه بر پیاده‌سازی تکنیک‌های سئو در آن، منبع درآمد جدیدی برای خودتان ایجاد کنید.
  3. به اعضای خانواده یا دوستان خود در بهبود رتبه سئوی وب‌سایتشان کمک کنید.

در یادگیری سئو از آزمون و خطا نترسید و این نکته را فراموش نکنید که هرچه بیشتر با چالش‌های اجرای سئو آشنا شوید، در ادامه مسیر یادگیری آن موفق‌تر خواهید بود. راه‌اندازی وب‌سایت و مدیریت آن البته لزوم آشنایی با html، وردپرس و ابزارهای مدیریت سایت را ایجاب می‌کند.

اگر به ساخت سایت و بهبود رتبه آن بر اساس اصول سئو علاقه‌مند هستید و قصد دارید دانش خود را در این زمینه تکمیل کنید، پیشنهاد می‌کنیم از دوره‌ها و فیلم‌های آموزش یادگیری سئو با فرادرس که لینک آن‌ها را در ادامه آورده‌ایم استفاده کنید:

برای یادگیری بهتر و آشنایی کامل‌تر با نحوه کار با ابزارها و مدیریت بهتر وب‌سایت نیز بهتر است از یادگیری گوگل سرچ کنسول شروع کنید و کار با گزارش‌ها و خطاهای مختلف این ابزار را یاد بگیرید. در ادامه به سراغ آموزش‌های بعدی فرادرس که لینک آن‌ها را در ادامه آورده‌ایم، بروید:

در ادامه و پس از پیاده‌سازی تکنیک‌ها می‌توانید دانش خود را در حوزه سئو به سطح پیشرفته برسانید و با یادگیری مفاهیم طراحی سایت، از سئوی پیشرفته هم فراتر بروید و کم‌‌کم به حوزه جذاب طراحی سایت هم ورود پیدا کنید. به این منظور می‌توانید از مجموعه فیلم آموزش طراحی سایت فرادرس بهره ببرید که چند مورد از اصلی‌ترین آموزش‌های آن را در فهرست زیر آورده‌ایم:

گام هفتم: پیگیری آخرین تغییرات و ترندهای روز حوزه سئو

اگر مراحلی را که تا این گام برای یادگیری سئو با فرادرس ترسیم کرده‌ایم، به دقت دنبال کرده و مسیر یادگیری این مهارت را به همین شکل تدوین کرده باشید، حتما به این نکته پی برده‌اید که سئو حوزه‌ای پویا و متغیر است. ماهیت سئوی وب‌سایت به چند دلیل پویا است:

  • به‌روزرسانی و تغییرات الگوریتم‌های رتبه‌بندی موتورهای جستجو
  • تغییرات رفتار جستجوی کاربران
  • معرفی ابزارهای جدید و پیشرفت تکنولوژی

تغییرات مداوم سئو باعث می‌شود مسیر یادگیری آن انتهایی نداشته باشد و لازم باشد دائما دانش خود را در حوزه سئو به‌روز کنید. مطالعه دائم وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های معتبر حوزه سئو و منابع تخصصی خود گوگل در آموزش سئو و شرکت در کارگاه‌ها و وبینارهای آموزشی، به شما کمک می‌کند آموخته‌های خود را به‌روز نگه دارید. یکی از رویدادهای تحول‌آفرین حوزه سئو، معرفی ابزارها و سایت‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT و گوگل بارد بود که نه فقط سئو، بلکه تمامی حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ را متحول کرد. بنابراین یکی از گام‌های مهمی که می‌توانید در جهت ارتقای مهارت‌های خود در حوزه سئو بردارید، یادگیری کار با این ابزارها است.

فرادرس در این حوزه هم در کنار شما است و با تولید مجموعه آموزش‌های هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی، به شما در یادگیری مهارت‌های بیشتر کمک می‌کند. در فهرست زیر به چند مورد از آموزش‌های یادگیری کار با هوش مصنوعی مرتبط با حوزه سئو از مجموعه دوره‌ها و فیلم‌های آموزش چت‌جی‌پی‌تی در فرادرس اشاره کرده‌‌ایم:

بازار کار سئو در ایران چگونه است؟

با رشد فروشگاه‌های اینترنتی و گسترش شبکه‌‌های اجتماعی در ایران، تقاضا برای افراد متخصص و کارشناس در حوزه سئو در بازار کار دیجیتال مارکتینگ افزایش پیدا کرده است. به عبارت بهتر اگر مهارت‌های موردنیاز کار در حوزه سئو را کسب کنید می‌توانید با گذراندن کارآموزی و ساخت رزومه اصولی در مشاغل مرتبط با این مشغول به کار شوید و پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری دنبال کنید. کارشناس سئو (سئوکار)، کارشناس ارشد و متخصص سئو و مدیر سئو ازجمله عنوان‌های شغلی است که در آگهی‌های شغلی به چشم می‌خورند. این افراد بیشتر در کسب و کارهای آنلاین مشغول به کار می‌شوند ولی بسیاری از کسب و کارهای سنتی و محلی هم با به‌کارگیری دیجیتال مارکتینگ، به افراد متخصصی که در بهینه‌سازی وب‌سایت به آن‌ها کمک کنند، نیاز دارند.

در فهرست زیر به چند مورد از مهارت‌های اصلی شغل کارشناس سئو، صرف‌نظر از فنی یا غیرفنی بودن، اشاره کرده‌ایم:

  • مهارت‌های فنی و تخصصی سئو (که در مورد آن‌ها مفصل بحث کردیم.)
  • مهارت‌های ارتباطی قوی
  • مهارت تفکر خلاقانه و تصمیم‌گیری
  • مهار‌ت‌های شناخت و تحلیل داده
  • مهارت‌های تحقیق اصولی اطلاعات
  • علاقه‌مندی به تکنولوژی و پیگیری اخبار مربوط به آن
  • مهارت کدنویسی

با یادگیری و تقویت مداوم این مهارت‌ها، در‌صورتی‌که با شبکه‌سازی مناسب با افراد شاغل در حوزه سئو و ساخت رزومه اصولی مسیر یادگیری سئو را ادامه دهید، قطعا می‌توانید موقعیت‌های شغلی ایده‌آل خود را در شرکت‌ها و سازمان‌های معتبر ایرانی پیدا کنید. فرادرس در ادامه این مسیر هم در کنار شما است تا مهارت‌های شبکه‌سازی و رزومه‌نویسی خود را تقویت کنید. در زیر لینک چند فیلم آموزش مهم را در این خصوص آورده‌ایم:

اگر بخواهید برای خودتان کار کنید، می‌توانید با انجام پروژه‌های سئو در داخل و خارج از کشور، به‌عنوان فریلنسر سئو از آن کسب درآمد کنید. در این مسیر از یادگیری و آزمون و خطا نترسید و به‌طور دائم دانش خود را به‌روز کنید.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Semrush BlogahrefsCLICKslice
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *