بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟ – به زبان ساده

۲۷۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۹ دقیقه
بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟ – به زبان ساده

جستجوی محصولات و خدمات در گوگل و افزایش خرید‌های اینترنتی، صفحه نتایج را به بهترین محل برای معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات کسب و کار تبدیل کرده است. بازاریابی موتورهای جستجو یکی از انواع دیجیتال مارکتینگ است که ترکیب استراتژی‌های «سئو» و «تبلیغات پرداخت به‌ازای کلیک» را برای افزایش حضور وب‌سایت در صفحه نتایج (SERP) به کار می‌برد. در این روش از موتور جستجو به‌عنوان بستر و کانال بازاریابی برای افزایش ترافیک وب‌سایت استفاده می‌شود. در این نوشته از مجله فرادرس با مفهوم بازاریابی در موتور جست و جو و انواع آن آشنا می‌شوید. در ادامه با تمرکز روی تبلیغات پولی موتور جستجو یا تبلیغات PPC، مفاهیم مهم آن را به‌طور کامل بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

تعریف بازاریابی موتورهای جست و جو یا SEM

غیرممکن است در زمان استفاده از روش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ برای معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات به بازار هدف، با اصطلاح «بازاریابی موتورهای جستجو» (Search Engine Marketing) یا SEM برخورد نکرده باشید. در این روش بازاریابی، همان‌طور که از نام آن پیداست، از موتورهای جستجو به‌عنوان کانال بازاریابی استفاده می‌کنید. به‌عبارت بهتر، موتور جستجو و صفحه نتایج آن به ابزاری برای رساندن پیام تبلیغاتی شما به مخاطب هدف تبدیل می‌شود.

برای این‌که وب‌سایت شما در زمان جستجوی مخاطب هدف در صفحه نتایج به او نمایش داده شود دو روش وجود دارد:

  • روش اول آن است که آنقدر وب‌سایت و محتوای آن را به دستورالعمل‌های گوگل نزدیک کنید که گوگل وب‌سایت شما را مرتبط‌ترین نتیجه به جستجوی کاربر در نظر بگیرد و آن را بین اولین نتایج به او نشان دهد.
  • در روش بعدی، می‌توانید با پرداخت هزینه به موتور جستجو و ایجاد تبلیغ مرتبط، در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج به او نمایش داده شوید.

بازاریابی در موتورهای جستجو هر دو روش بالا را شامل می‌شود. بر همین اساس می‌توان بازاریابی موتورهای جستجو را به‌عنوان یکی از انواع دیجیتال مارکتینگ تعریف کرد که از بهینه‌سازی محتوا و تبلیغات پولی گوگل در کنار یکدیگر برای بیشتر ظاهر شدن وب‌سایت در SERP و افزایش ورودی آن استفاده می‌کند. در ادامه، با اهمیت این روش بازاریابی بیشتر آشنا می‌شوید.

چرا بازاریابی موتورهای جستجو مهم است؟

موتورهای جستجو نقش اصلی را در ارائه اطلاعات مرتبط با جستجوی کاربر به او برعهده دارند و بر اساس آمارها، بخش قابل‌توجهی (حدود ۹۵ درصد) از تجربه‌های آنلاین از طریق موتورهای جستجو شروع می‌شوند. این جستجو فقط برای پیدا کردن اطلاعات نیست و تحقیق در مورد محصولات و خدمات کسب و کارهای مختلف و حتی خرید کالا یا خدمت دلخواه را هم شامل می‌شود. در حقیقت صفحه نتایج موتور جستجو به منبع اطلاعاتی پرکاربرد افراد تبدیل شده است و همه برای پیدا کردن پاسخ سوال خود به آن مراجعه می‌کنند.

اهمیت استفاده از بازاریابی موتورهای جستجو
به کمک بازاریابی موتورهای جستجو محصولات و خدمات کسب و کار شما در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج به کاربران نمایش داده می‌شوند.

با توجه به این موضوع، کاملا منطقی است که برندها و کسب و کارهای مختلف به‌دنبال روش‌هایی باشند تا شانس حضور آن‌ها در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج را افزایش دهد. این روش‌ها یا تکنیک‌هایی را برای بهینه کردن محتوا و بهبود کیفیت وب‌سایت (سئو) پیشنهاد می‌کنند یا با پرداخت هزینه (تبلیغات PPC)، تبلیغات وب‌سایت را در صفحه نتایج در معرض دید کاربران قرار می‌دهند.

تفاوتی ندارد از کدام روش استفاده کنید، در هر صورت به کمک این روش بازاریابی می‌توانید از حضور محصولات و خدمات کسب و کارتان در رتبه‌های بالای صفحه نتایج مطمئن شوید. در حقیقت زمانی که کاربر عبارت خاصی را در گوگل جستجو می‌کند، SEM با روش‌های رایگان و پولی به کمک شما می‌آید تا کاربر وب‌سایت شما را به‌عنوان راه‌حل و پاسخ سوال خود ببیند.

انواع بازاریابی موتورهای جستجو

در بخش‌های قبلی به این نکته اشاره کردیم که بازاریابی موتورهای جستجو را در کلی‌ترین مفهوم خود می‌توان به‌عنوان یکی از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ تعریف کرد که با هدف بالا بردن احتمال نمایش وب‌سایت در صفحه نتایج جستجو (SERP) و افزایش ترافیک ورودی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نگاهی تخصصی‌تر، این کار از دو طریق قابل‌انجام است:

  • بهینه کردن ساختار و محتوای وب‌سایت بر اساس الگوریتم موتور جستجو یا «سئو»: در این روش، محتوای صفحات به‌دلیل کیفیت بالا و مرتبط بودن به عبارت مورد جستجوی کاربر، به‌صورت طبیعی در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج به او نمایش داده می‌شوند.
  • پرداخت پول به موتور جستجو برای نمایش وب‌سایت در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج یا «تبلیغات پرداخت به‌ازای کلیک»: در این روش، با ایجاد تبلیغ وب‌سایت و نمایش آن در بخش نتایج پولی، بابت هربار کلیک کاربر روی آن هزینه از پیش‌تعیین‌شده‌ای را به موتور جستجو پرداخت می‌کنید.

برای درک بهتر روش‌های بالا، باید این نکته را بدانید که وب‌سایت‌ها در SERP به در دو بخش «نتایج پولی» (Paid Results) و «نتایج طبیعی» (Organic Results) به کاربران نمایش داده می‌شوند. برای مثال، اگر عبارت «خرید بلیط هواپیما» را در گوگل جستجو کنید، چنین نتایجی دریافت می‌کنید که به آن‌ها نتایج طبیعی (ارگانیک) می‌گویند:

نمونه نتایج طبیعی در serp
نمونه نتایج طبیعی در صفحه نتایج (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

این نتایج در نتیجه تلاش‌های سئو و بهینه کردن محتوای وب‌سایت در ترتیب بالا به شما نمایش داده می‌شوند. اما فقط از طریق سئو نیست که وب‌سایت‌ها می‌توانند در صفحه نتایج به کاربران نمایش داده شوند. با اسکرول کردن صفحه به طرف پایین، نتایج پولی را می‌بینید که برچسب «دارای حامی مالی» یا «Sponsored» (در گذشته ad) در کنار آن‌ها قرار گرفته است:

نمونه نتایج پولی در serp
نمونه نتایج پولی در صفحه نتایج (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

این نتایج در نتیجه روش دوم یعنی خرید تبلیغات از موتورهای جستجو در صفحه نتایج ظاهر شده‌اند و در بسیاری از موارد حتی ممکن است آن‌ها را بالاتر از نتایج طبیعی ببینید. بنابراین این‌که وب‌سایت در نتایج پولی ظاهر شود یا در نتایج طبیعی قرار بگیرد، بستگی به استراتژی و روش مورد استفاده شما در بازاریابی موتورهای جستجو دارد. در مطلب زیر از مجله فرادرس در مورد انواع نتایج SERP به‌طور مفصل بحث کرده‌ایم:

آیا بازاریابی موتور جستجو همان تبلیغات PPC است؟

اگر عبارت Search Engine Marketing را در گوگل جستجو کنید، در کنار تعریف اصلی آن که در ابتدای مطلب گفتیم، تعریف زیر را هم برای آن می‌بینید:

  • بازاریابی موتورهای جستجو به استفاده از تبلیغات پولی موتورهای جستجو برای نمایش تبلیغ آن در صفحه نتایج گفته می‌شود. در این شیوه از تبلیغات که به آن پرداخت به‌ازای کلیک یا PPC گفته می‌شود، بابت هربار کلیک کاربر روی تبلیغ، مبلغ مشخصی را به پلتفرم ناشر تبلیغ (در اینجا موتور جستجو) پرداخت می‌کنید.

تعریف بالا درست است اما فقط به بخش خرید تبلیغات در بازاریابی در موتورهای جستجو اشاره می‌کند. در بسیاری از منابع آموزش دیجیتال مارکتینگ هم مفهوم بازاریابی موتورهای جستجو را به‌عنوان مترادفی برای تبلیغات پرداخت به‌ازای کلیک (PPC Advertising) در نظر می‌گیرند. علت این موضوع گستردگی اصول مختلف سئو در بازاریابی دیجیتال است که باعث شده آن را حوزه‌ای جداگانه در نظر بگیرند و تعریف SEM را به تبلیغات کلیکی محدودتر کنند. در حقیقت در این تعریف بیشتر روی جنبه پولی و تبلیغاتی SEM تاکید شده است.

تفاوت sem و ppc

نتیجه این‌که در بسیاری از موارد ممکن است دو اصطلاح بازاریابی موتورهای جستجو و تبلیغات PPC را به‌جای هم به‌کار ببرند. در ادامه این مطلب هم بیشتر روی جنبه پولی بازاریابی موتورهای جستجو تمرکز می‌کنیم.

بازاریابی در موتورهای جستجو چطور کار می کند؟

در بخش قبلی گفتیم که بازاریابی موتورهای جستجو را می‌توان به دو طریق انجام داد: سئو و تبلیغات پولی. نمودار زیر، نکاتی که تا این یاد گرفتید را خلاصه می‌کند:

بخش های مختلف بازاریابی موتورهای جستجو
بخش های مختلف بازاریابی موتورهای جستجو

ببینیم هرکدام از این روش‌ها چطور و با چه کارهایی قرار است وب‌سایت شما را به جایگاه‌های بالای صفحه نتایج برسانند.

مفهوم بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

در سئو، ساختار وب‌سایت و محتوای آن را به‌طور مداوم با توجه به قوانین و دستورالعمل‌های موتورهای جستجو بهینه می‌کنید. از اینجا به بعد نوبت به موتورهای جستجویی مثل گوگل می‌رسد تا محتوای وب‌سایت را ببینند و در «فهرست» (Index) خود ذخیره کنند. زمانی که کاربر کلمه کلیدی را در نوار جستجو تایپ می‌کند، گوگل به وب‌‌سایت‌ها بر اساس میزان ارتباط و اعتبار محتوا رتبه داده و آن‌ها در قالب نتایج طبیعی به کاربر نمایش می‌دهد.

اگر کار بهینه‌سازی را به‌درستی انجام داده باشید و محتوای شما کیفیت لازم را داشته باشد، وب‌‌‌‌‌‌سایت شما در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج ظاهر می‌شود. کاربر نیز روی آن کلیک می‌کند و وارد وب‌‌‌‌‌سایت شما می‌شود. بنابراین در سئو، روی بهینه‌‌‌سازی وب‌سایت برای دریافت ترافیک از نتایج جستجوی طبیعی تمرکز می‌کنید این کار با تمرکز روی کلمات کلیدی انجام می‌شود. انجام اصول سئو به استمرار نیاز دارد و برای دیدن نتیجه و اثر آن باید مدتی صبر کنید.

مفهوم سئو در بازاریابی موتورهای جستجو چیست

مفاهیم پایه سئوی سایت

گوگل در الگوریتم‌های خود از بیش از ۲۰۰ فاکتور رتبه‌بندی برای تشخیص مرتبط‌ترین نتایج به عبارت مورد جستجوی کاربر استفاده می‌کند. مجموعه اقدامات لازم برای بهبود سئوی وب‌سایت را می‌توان در جدول زیر خلاصه کرد:

انواع سئووظیفه
«سئوی داخلی» (On-Page SEO)بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت بر اساس عبارات کلیدی هدف
«سئوی خارجی» (Off-Page SEO)تلاش برای دریافت بک‌لینک
«سئوی فنی» (Technical SEO)بهینه‌سازی کد و ساختار صفحات وب‌سایت
«سئو محلی» (Local SEO)بهینه کردن محتوا برای نمایش در نتایج جستجوی محلی

مهم‌ترین ویژگی سئو و انواع مختلف آن در بازاریابی موتورهای جستجو، رایگان بودن آن‌ها است. این نکته را هرگز فراموش نکنید که موتورهای جستجو در این روش وب‌سایت شما را به‌صورت کاملا طبیعی و در پاسخ به عبارت مورد جستجوی کاربر به او نمایش می‌دهند. در مطلب زیر در مورد مفهوم بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو به‌طور مفصل بحث کرده‌ایم:

در بخش‌های بعدی این مطلب روی مفهوم تبلیغات پولی در موتورهای جستجو تمرکز کرده و نحوه کار و مزایای آن را به‌طور کامل بررسی می‌کنیم.

مفهوم تبلیغات موتورهای جستجو

اگر بپرسند اصلی‌ترین و مهم‌ترین روش در بازاریابی موتورهای جستجو چیست باید از تبلیغات PPC نام ببرید. برخلاف سئو که با روش‌های رایگان انجام می‌شد و برای دیدن نتیجه آن باید مدت زمان زیادی صبر می‌کردید، در «تبلیغات پولی موتور جستجو» (Paid Search Marketing) به موتور جستجو هزینه پرداخت می‌کنید تا خیلی سریع تبلیغ وب‌سایت شما را در رتبه‌های بالای صفحه نتایج به کاربران نمایش دهد.

از آن‌جا که شیوه پرداخت هزینه در این نوع از تبلیغات به‌ازای هر بار کلیک کاربر روی تبلیغ عمل می‌کند، نام این دسته از تبلیغات را PPC یا همان «پرداخت به‌ازای کلیک» گذاشته‌اند. استراتژی‌های تبلیغات PPC دو مزیت بسیار مهم دارند:

  • اگر کاربران روی تبلیغ شما کلیک نکنند، نیازی نیست به موتور جستجو هزینه پرداخت کنید.
  • تبلیغات PPC موتور جستجو این امکان را دارند که فقط به گروه خاصی از مخاطبان هدف که واقعا به محصولات و خدمات کسب و کار نیاز دارند، نمایش داده شوند.

در نتیجه انجام تبلیغات PPC، تبلیغ وب‌سایت شما با شکل و شمایل نتایج طبیعی با جستجوی کلمه کلیدی موردنظر به کاربر نشان داده می‌شود. نوعی از تبلیغات همسان که تبلیغ با محیط و محتوای غیرتبلیغی هماهنگ می‌شود:

نمونه نتایج پولی در صفحه نتایج
نمونه نتایج پولی در صفحه نتایج (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

قبل از این‌که شما را نحوه کار این نوع از تبلیغات آشنا کنیم، بهتر است انواع مختلف آن را بشناسید.

انواع تبلیغات PPC در صفحه نتایج

تبلیغات PPC موتورهای جستجو را به شکل‌های زیر در SERP می‌بینید:

  • «فهرست‌های پولی جستجو» (Paid Search Listings): این تبلیغات متنی معمولا در بالاترین جایگاه صفحه نتایج نمایش داده می‌شوند. در کنار این تبلیغات می‌توان سه بخش برچسب دارای حامی مالی یا Sponsored، در کنار متاتگ عنوان و توضیحات متا را دید:
فهرست های جستجوی پولی
نمونه فهرست های پولی جستجو (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)
  • «فهرست‌های خرید» (Shopping Listings): این دسته از تبلیغات معمولا در ستون سمت راست SERP به کاربران نمایش داده می‌شوند و شامل تصویر محصول یا خدمت موردنظر در کنار جزییاتی مثل قیمت و امتیاز مشتریان است:
نمونه فهرست‌های خرید صفحه نتایج
نمونه فهرست‌های خرید صفحه نتایج (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)
  • «تبلیغات خدمات محلی» (Local Services Ads): این دسته از تبلیغات پولی صفحه نتایج به خدمات موقعیت جغرافیایی شما مرتبط می‌شوند و نمایش آن‌ها به کاربران مشروط به دانستن موقعیت جغرافیایی آن‌ها است. برخلاف دو دسته تبلیغ دیگر، این تبلیغات از سیستم «هزینه به‌ازای لید» (Cost per-Lead) پیروی می‌کنند. هربار که مخاطب راغب (لید) با شماره کسب و کار تماس بگیرد یا خدمت را رزرو کند، کسب و کار باید هزینه مشخصی را به گوگل بپردازد:
نمونه نتایج پولی خدمات محلی در serp
نمونه نتایج پولی خدمات محلی در serp (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

نحوه کار تبلیغات PPC

تبلیغات کلیکی نیز مانند سئو بر پایه کلمه کلیدی عمل می‌کند. به‌عبارت بهتر، هم سئو و هم تبلیغات PPC بر پایه کلمات و عبارات موردجستجوی کاربران برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند. اما در ادامه مسیر همه‌چیز متفاوت است. در سئو، بر اساس کلمه کلیدی هدف محتوا تولید می‌کنید اما در PPC قیمتی را برای کلمه کلیدی انتخابی پیشنهاد می‌کنید و با توجه به آن وارد نوع ویژه‌ای از مزایده می‌شوید.

مزایده تبلیغات PPC در بازاریابی موتورهای جستجو

ساخت تبلیغ و پرداخت هزینه به موتور جستجو در پلتفرم‌های مخصوص انجام این کار مثل «گوگل ادز» (‌Google Ads) یا «بینگ ادز» (Bing Ads) صورت می‌گیرد. توضیحات ما در این مطلب بر اساس پلتفرم گوگل ادز است. به‌طور خلاصه، برای ساخت و اجرای تبلیغ PPC لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • انتخاب نوع کمپین تبلیغاتی (متنی، تصویری و ...) در پلتفرم گوگل ادز و تنظیم پارامترهای مختلف مانند موقعیت مکانی و ... برای اجرای کمپین
  • تنطیم بودجه روزانه برای تبلیغ PPC
  • انتخاب کلمه کلیدی اصلی تبلیغ و تعیین مبلغ پیشنهادی برای آن
  • شرکت در مزایده مجازی گوگل ادز
  • ساخت و انتشار تبلیغ

بعد از طی کردن مراحل بالا، هربار که کاربر کلمه کلیدی هدف شما را در نوار جستجو وارد کند، گوگل بر اساس مبلغ پیشنهادی و میزان ارتباط تبلیغ با کلمه یا عبارت کلیدی موردجستجوی کاربر، رتبه تبلیغ شما را در SERP تعیین می‌کند. این مقدمه به این دلیل بیان شد که دیدگاهی کلی نسبت به نحوه عملکرد تبلیغات PPC در موتورهای جستجو پیدا کنید. در ادامه بیشتر با سازوکار این مزایده و نکات مهم در آشنا می‌شوید.

مزایده تبلیغات PPC چگونه کار می کند؟

تفاوتی ندارد از کدام پلتفرم برای اجرای استراتژی تبلیغات PPC استفاده می‌کنید، همیشه تبلیغ‌های برتر از طریق شرکت در مزایده تعیین می‌شوند. برای شرکت در این مزایده به دو چیز نیاز دارید:

  • کلمه یا عبارت کلیدی که می خواهید تبلیغ را روی آن اجرا کنید.
  • مبلغی که قصد دارید برای هربار کلیک روی تبلیغ به پلتفرم موتور جستجو بپردازید.

مانند هر مزایده‌ دیگری، مبلغی که برای کلمه کلیدی موردنظرتان پیشنهاد می‌کنید، عملکرد تبلیغ وب‌سایت شما را در صفحه نتایج تعیین می‌کند. البته برنده شدن تبلیغ در مزایده فقط به قیمت پیشنهادی مرتبط نیست و میزان ارتباط تبلیغ شما با عبارت موردجستجوی کاربر هم مهم است. پس برنده شدن در مزایده یعنی قیمت رقابتی پیشنهاد کرده‌اید و تبلیغ شما کاملا به عبارت موردجستجوی کاربر مرتبط است.

نکته: علت برگزاری این مزایده آن است که موتورهای جستجو فضای محدودی را در صفحه نتایج به نتایج پولی اختصاص می‌دهند. بنابراین این مزایده در حقیقت روش رقابتی است که موتورهای جستجو برای انتخاب تبلیغ مرتبط و برتر از آن استفاده می‌کنند.

در ادامه، دو فاکتور تأثیرگذار و مهم برای برنده شدن تبلیغ شما در صفحه نتایج یعنی هزینه و کلمه کلیدی را بررسی می‌کنیم.

حداکثر هزینه به‌ازای کلیک

به مبلغ پیشنهادی شما برای کلمه کلیدی در اصطلاح گوگل ادز «حداکثر هزینه به‌ازای کلیک» (Maximum Cost per-Click) گفته می‌شود. در ادامه می‌گوییم چرا از کلمه حداکثر در اینجا استفاده کرده‌ایم. فرض کنید قیمت پیشنهادی شما برای کلمه کلیدی هدف ۲ دلار است. اگر کسب و کارهای رقیب مبلغ ۱ دلار را برای همان کلمه کلیدی پیشنهاد کنند، یعنی قیمت پیشنهادی شما بالاتر است. همین موضوع شما را در مزایده گوگل ادز جلو می‌برد.

نحوه کار مزایده ppc در بازاریابی موتورهای جستجو

نکته مهم: کسب و کارها به‌طور دائم و بر اساس نیاز خود میزان حداکثر CPC را تغییر می‌دهند. بنابراین باید در طول کمپین به‌طور دائم مبلغ پیشنهادی را بررسی و با دیگران مقایسه کنید. ببینیم دومین فاکتور مهم در مزایده چیست.

ارتباط کلمه کلیدی

گفتیم برنده شدن تبلیغ شما در مزایده فقط به مبلغ پیشنهادی مرتبط نیست و فاکتور مهم تأثیرگذار دیگر در جریان مزایده ارتباط کلمه کلیدی است. منظور از ارتباط کلمه کلیدی آن است که کلمه کلیدی انتخابی شما دقیقا چقدر به موضوع کلمه یا عبارتی که کاربر در نوار جستجو وارد می‌کند، ربط دارد. ارتباط بین این دو توسط معیار مهمی به نام «امتیاز کیفیت» (Quality Score) ارزیابی می‌شود.

مفهوم امتیاز کیفیت

امتیاز کیفیت در حقیقت وظیفه دارد میزان ارتباط تبلیغ شما با عبارت موردجستجوی کاربر را از نظر گوگل توصیف کند. به زبان ساده‌تر، امتیاز کیفیت تعیین می‌کند گوگل چقدر تبلیغ شما را به عبارت موردجستجوی کاربر مرتبط تشخیص می‌دهد. گوگل محاسبه امتیاز کیفیت را با در نظر گرفتن موارد زیر انجام می‌دهد:

  • «نرخ کلیک» (Click-through Rate) تبلیغ
  • کیفیت «صفحه فرود» (Landing Page) تبلیغ
  • امتیاز کلی حساب کاربری گوگل ادز

امتیاز کیفیت عددی بین ۰ تا ۱۰ است. واضح است که هرچه این عدد به ۱۰ نزدیک‌تر باشد، یعنی تبلیغ شما بیشتر به به عبارت مورد جستجوی کاربر مرتبط است.

نکته مهم: تبلیغاتی که امتیاز کیفی بالاتری دارند، روی هزینه به‌ازای کلیک به مقدار مشخصی تخفیف می‌گیرند. به‌همین دلیل بود که برای مبلغ پیشنهادی کسب و کار یعنی «Max CPC» از کلمه «حداکثر» استفاده کردیم.

بررسی یک مثال برای کلمه کلیدی و مبالغ یکسان

به مثال خرید بلیط هواپیما برمی‌گردیم. در تصویر زیر نتیجه جستجوی این عبارت را در صفحه نتایج می‌بینید:

نمونه نتایج پولی با کلمه کلیدی خرید بلیط هواپیما
نمونه نتایج پولی با کلمه کلیدی خرید بلیط هواپیما (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

گوگل تبلیغ مرتبط‌تر را در رتبه بالاتر به کاربر نمایش می‌دهد که این به‌معنی بالاتر بودن امتیاز کیفی آن است. در حقیقت هردو این تبلیغات به موضوع عبارت مورد جستجوی کاربر یعنی بلیط هواپیما مرتبط هستند، اما تبلیغی که در جایگاه دوم قرار گرفته، ارتباط کمتری دارد. نتیجه این‌که، زمانی که دو کسب و کار مبلغ پیشنهادی یکسانی برای یک کلمه کلیدی پیشنهاد می‌کنند، گوگل با اختصاص امتیاز کیفی بالاتر به تبلیغ بالاتر، آن را در جایگاه بالاتری به کاربر نمایش می‌دهد.

این بار اگر عبارت «خرید بلیط هواپیما خارجی» را جستجو کردیم و به نتایج زیر رسیدیم:

نمونه نتایج پولی با کلمه کلیدی خرید بلیط هواپیما خارجی
نمونه نتایج پولی با کلمه کلیدی خرید بلیط هواپیما خارجی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

برای این عبارت، فقط همین تبلیغ امتیاز کیفی لازم را کسب کرده چون همانطور که می‌بینید پس از آن تبلیغ دیگری قرار نگرفته و اولین نتیجه طبیعی (ارگانیک) ظاهر شده است.

بررسی مثالی در مورد کلمه کلیدی یکسان و مبالغ متفاوت

برای درک بهتر این مفهوم، از مثال دیگری استفاده می‌کنیم که در آن دو کسب و کار مبلغ پیشنهادی یکسانی به گوگل اعلام نکرده‌اند. فرض کنید دو آژانس دیجیتال مارکتینگ روی کلمه کلیدی مشابه «خدمات عکاسی محصول» رقابت می‌کنند. کسب و کار B حداکثر CPC را روی عدد ۴ دلار و کسب و کار A مبلغ ۳ دلار را برای همان کلمه کلیدی تنظیم می‌کند. گوگل ارتباط تبلیغ B و A را با موضوع مورد جستجوی کاربر به‌ترتیب کم و زیاد در نظر می‌گیرد و به اولی امتیاز ۳ و به دومی امتیاز ۱۰ را می‌دهد.

مقایسه امتیاز کیفی و رتبه دو نتیجه پولی در مزایده بازاریابی موتورهای جستجو

از ضرب مبلغ پیشنهادی و امتیاز کیفی، می‌توان «رتبه تبلیغ» (Ad Rank) هرکدام از تبلیغ‌ها را محاسبه کرد. کسب و کار B به امتیاز ۱۲ و کسب و کار A به امتیاز ۳۰ می‌رسد. همین‌جا برنده مزایده یعنی کسب و کار A مشخص می‌شود. از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت حتی اگر کسب و کاری مبلغ پیشنهادی کمتری برای کلمه کلیدی پیشنهاد کند، به‌دلیل ارتباط بیشتر، امتیاز کیفیت بالاتری می‌گیرد و در رتبه بالاتری هم به کاربران نمایش داده می‌شود.

نکته مهم: همان‌طور که پیداست، بالا بودن مبلغ پیشنهادی برای کلمه کلیدی تبلیغ، تضمین‌کننده بالاتر بودن رتبه آن در صفحه نتایج نیست. علت وجود چنین سازوکاری آن است که مرتبط‌ترین تبلیغات برنده مزایده شوند و به کاربران نمایش داده شوند، نه فقط تبلیغاتی که صرفا پول بیشتری به پلتفرم پرداخت می‌کنند.

ارتباط تبلیغ و کلمه کلیدی آنقدر مهم است که حتی در مواردی اگر تبلیغ ارتباط بسیار کمی با کلمه کلیدی کاربر داشته باشد، ممکن است گوگل اصلا آن را در SERP نمایش ندهد. بنابراین لازم است به‌طور دائم تحقیق کلمات کلیدی را برای محصولات و خدمات مرتبط با کسب و کار انجام دهید تا بتوانید بر اساس آن‌ها مرتبط‌ترین تبلیغ‌ها را در گوگل ادز بسازید و کمترین هزینه را برای آن‌ها پرداخت کنید.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

بخش های مختلف تبلیغ PPC

تا این قسمت یاد گرفتید مفهوم تبلیغات پولی موتور جستجو چیست و مزایده آن چگونه انجام می‌شود. در ادامه، بخش‌های مهم تبلیغ را بررسی و نکات مهم در نگارش و تعیین هرکدام از این بخش‌ها را یاد می‌گیرید. یک تبلیغ متنی گوگل ادز معمولا دارای بخش‌های زیر است:

  • «کلمه کلیدی هدف» (Target Keyword)
  • «متن و محتوای تبلیغ» (Ad Copy)
  • «افزونه‌های تبلیغ» (Ad Extensions)

در ادامه، نکات مربوط به هر بخش را بررسی می‌کنیم.

کلمه کلیدی هدف

اصلی‌ترین بخش هر تبلیغ در گوگل ادز کلمه کلیدی هدفی است که تبلیغ را بر اساس آن بهینه می‌کنید. برای تعیین درست این کلمه کلیدی چندین نکته مهم وجود دارد که باید حتما به آن‌ها توجه کنید چون در ابتدای کار، نمی‌توانید به‌سادگی تشخیص دهید کلمه کلیدی انتخابی شما واقعا برای تبلیغ محصولات و خدمات شما مناسب است یا نه.

از طرف دیگر، چون در تبلیغات PPC لازم است در ازای هربار کلیک کاربر روی تبلیغ به موتور جستجو هزینه پرداخت کنید، بسیار مهم است که مطمئن شوید تبلیغ آنقدر به نیاز و درخواست کاربر مرتبط است که او را در نهایت به خرید محصولات و خدمات کسب و کار شما ترغیب کند. در یک کلام، تبلیغ شما باید ارزش صرف چنین هزینه‌ای را داشته باشد. برای اطمینان از این موضوع، به نکات زیر توجه کنید:

  • بررسی میزان ارتباط کلمه کلیدی با محصولات و خدمات کسب و کار
  • بررسی میزان ترافیک بالقوه کلمه کلیدی
  • بررسی رقابت کلمه کلیدی

در ادامه، هرکدام از موارد بالا را بررسی می‌کنیم.

ارتباط کلمه کلیدی با محصولات و خدمات کسب و کار

اولین سوالی که باید از خودتان بپرسید آن است که آیا کلمه کلیدی انتخابی من با نیاز و درخواست کاربر به اندازه کافی مرتبط است؟ آیا این کلمه کلیدی می‌تواند به‌درستی محصولات و خدمات کسب و کار را توصیف کند؟ در مثال آژانس دیجیتال مارکتینگ، کلمات کلیدی زیر می‌توانند گزینه‌های مرتبط و خوبی برای تبلیغ PPC باشند:

  • خدمات دیجیتال مارکتینگ
  • خدمات دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات اینترنتی
  • شرکت دیجیتال مارکتینگ
  • آژانس تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ

در مقابل، جستجوی عباراتی مثل «آموزش دیجیتال مارکتینگ» یا «نحوه اجرای دیجیتال مارکتینگ» یعنی کاربر بیشتر از این‌که به‌دنبال دریافت خدمات ارائه‌شده توسط آژانس باشد، قصد دارد خودش تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ را اجرا کند. پس این دو عبارت نمی‌توانند گزینه‌های مناسبی برای تبلیغات PPC آژانس دیجیتال مارکتینگ باشند.

نکته مهم: دیگر در مورد ارتباط کلمه کلیدی، توجه به قصد کاربر از جستجو است. برای تبلیغات PPC باید کلمات کلیدی با «قصد جستجوی تجاری» (Commercial Search Intent) و «خرید» (Transactional Search Intent) را هدف قرار دهید تا کاربرانی که به دنبال محصولات و خدمات هستند، در جستجوی خود به تبلیغ وب‌سایت شما برسند.

ترافیک بالقوه کلمه کلیدی

نکته مهم دیگری که باید در انتخاب کلمه کلیدی مدنظر قرار دهید، آن است که کلمه کلیدی انتخابی شما می‌تواند چقدر ترافیک به وب‌سایت شما هدایت کند؟ ممکن است شما فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط با محصولات و خدمات کسب و کار بسازید اما تا زمانی این کلمات و عبارات توسط کاربران جستجو نشوند، ساخت تبلیغ بر اساس آن‌ها در عمل هیچ ورودی برای وب‌سایت شما به همراه نخواهد داشت.

برای مثال، عبارت کلیدی «ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای با دارا بودن سال‌ها تجربه تخصصی» ممکن است کسب و کار یک آژانس دیجیتال مارکتینگ را به‌درستی توصیف کند، اما در عمل توسط هیچ‌یک از کاربران جستجو نمی‌شود. به‌جای آن بهتر است از عبارت «خدمات دیجیتال مارکتینگ» استفاده شود که همچنان مرتبط است و به میزان بیشتری هم توسط کاربران جستجو می‌شود.

اهمیت کلمه کلیدی در PPC

تشخیص این موضوع به کمک ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی که تخمینی از میزان جستجو و ترافیک هر عبارت کلیدی به شما نشان می‌دهند، امکان‌پذیر است. در عمل کمی هم آزمون و خطا لازم است تا کلمات کلیدی مرتبط و پرترافیک برای کسب و کارتان را پیدا کنید.

میزان رقابت کلمه کلیدی

تا اینجا می‌دانید کلمه کلیدی انتخابی شما چقدر به کسب و کار مرتبط است و می‌تواند چه میزانی از ترافیک را به وب‌سایت شما هدایت کند. نکته مهم بعدی در بازاریابی موتورهای جستجو، بررسی میزان استفاده کسب و کارهای رقیب از کلمه کلیدی انتخابی است. برای مثال، عبارت «خدمات دیجیتال مارکتینگ» حتما در تبلیغات PPC آژانس‌های دیگر هم بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این موضوع به معنی آن نیست که نباید از این عبارت کلیدی استفاده کنید بلکه باید به‌طور کل این نکته را در نظر بگیرید که بهتر است کلمه کلیدی انتخابی شما:

  • به موضوع و محصولات و خدمات کسب و کار کاملا مرتبط باشد.
  • ترافیک بالقوه قابل‌قبولی داشته باشد و توسط کاربران جستجو شود.
  • رقابت کمی در تبلیغات PPC بر سر آن وجود داشته باشد.

در حقیقت باید بتوانید به تعادلی منطقی بین سه مورد ارتباط، ترافیک و کم‌رقابت بودن کلمه کلیدی برسید و در ادامه با کمی آزمون و خطا تبلیغات خود را بهبود دهید. در مطلب زیر از مجله فرادرس، در مورد نکاتی که در فرایند تحقیق کلمات کلیدی موردنظر قرار دهید، به‌طور مفصل بحث کرده‌ایم:

متن و محتوای تبلیغ

متن تبلیغ مانند یک آگهی تبلیغاتی باید کاربران را به کلیک روی آن ترغیب کند. پس هرچه بتوانید آن را جذاب‌تر و مرتبط‌تر با نیاز او بنویسید، احتمال بیشتری دارد که روی آن کلیک کند. فراموش نکنیم که بالاتر بودن نرخ کلیک تبلیغ، یعنی امتیاز کیفیت بیشتر و پرداخت هزینه کمتر به موتور جستجو. بنابراین نباید اهمیت این موضوع را دست‌کم بگیرید.

اغلب تبلغات متنی PPC که در صفحه نتایج می‌بینید چند بخش مشابه دارند:

  • «عنوان» (Title)
  • «پیوند یکتای نمایشی» (Display URL)
  • «توضیحات» (Description)
بخش های مختلف نتیجه پولی در serp
بخش های مختلف نتیجه پولی وب‌سایت MOZ در SERP (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

نگارش عنوان اصلی تبلیغ

عنوان اصلی تبلیغ اولین بخشی است که پس از نمایش آن در SERP در معرض دید کاربر قرار می‌گیرد. در نوشتن این بخش بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • ساده و شفاف محصولات و خدمات ارائه‌شده به کاربر را معرفی کنید: در مثال بالا، MOZ به وضوح اعلام کرده که ابزار سئو ارائه می‌کند.
  • ارزش پیشنهادی کسب و کار را واضح عنوان کنید: در مثال بالا، مشتریان می‌توانند به مدت ۳۰ روز به‌صورت رایگان از آن استفاده کنند.
  • کلمه کلیدی را به‌صورت طبیعی در عنوان استفاده کنید: در تبلیغ بالا، کلمه کلیدی SEO Tool است که در عبارتی ساده به کار رفته است.
  • از عنصر احساس در متن عنوان استفاده کنید: در تبلیغ بالا، کلمه ۳۰ روز رایگان می‌تواند برای مخاطب هدف وسوسه‌کننده باشد.

تعیین پیوند یکتای نمایشی

هر تبلیغ PPC دو نوع پیوند یکتا دارد:

  • «پیوند یکتای نهایی» (Final URL): آدرس صفحه فرودی که کاربر با کلیک روی پیوند یکتای نمایشی به آن هدایت می‌شود. تجربه صفحه فرود یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین امتیاز کیفیت تبلیغ است و باید مرتبط‌ترین پاسخ به عبارت مورد جستجوی کاربر باشد.
  • «پیوند یکتای نمایشی» (Display URL): آدرسی که در بالاترین بخش تبلیغ در SERP به کاربران نمایش داده می‌شود. پیوند یکتای نمایشی را باید تا جای امکان ساده و کوتاه بنویسید تا به نظر کاربر مرتبط‌تر به‌نظر برسد.

نوشتن بخش توضیحات

بعد از عنوان تبلیغ، در حدود سه خط یا ۲۷۰ کاراکتر فرصت دارید به کاربر بگویید با کلیک روی این لینک قرار است چه چیزی به دست بیاورد و محصولات و خدمات شما قرار است چه مزیتی برای او فراهم کنند.

برای شروع، به نکات زیر توجه کنید و همزمان بخش توضیحات تبلیغ وب‌سایت‌های رقیب را هم زیر نظر بگیرید:

  • حتما از کلمه کلیدی در متن توضیحات به‌صورت طبیعی استفاده کنید.
  • پیام تبلیغاتی کسب و کار را با کلماتی جذاب بیان کنید و از مزایای محصولات و خدمات بگویید.
  • متن توضیحات را با متن تبلیغ صفحه فرود هماهنگ کنید.
  • از عناصر و کلمات احساسی استفاده کنید و به مشتری بگویید چرا باید از محصولات و خدمات شما استفاده کند.
  • استفاده از فراخوان به اقدام مناسب را فراموش نکنید.

افزونه‌های تبلیغ

منظور از افزونه‌های تبلیغ، اطلاعات تکمیلی در مورد کسب و کار، محصول یا خدمت آن است که ممکن است در بخش پایینی توضیحات تبلیغ به کاربر نمایش داده شود:

افزونه های نتیجه پولی در serp

گوگل بر اساس امتیاز کیفیت تبلیغ تصمیم به نمایش یا عدم نمایش این بخش در صفحه نتایج می‌گیرد. در این بخش می‌توان اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی، لینک دیگر صفحات مهم وب‌سایت یا دکمه تماس با کسب و کار را اضافه کنید. تبلیغات دارای افزونه فضای بیشتری در صفحه نتایج اشغال می‌کنند و فرصت بیشتری برای تعامل با کاربران دارند.

اگر مفهوم SEM را هم‌معنی با تبلیغات PPC در نظر بگیریم، می‌توان اصلی‌ترین موارد تفاوت SEM و SEO را به‌صورت زیر بررسی کرد.

تفاوت SEM و SEO چیست؟

تا این بخش با نحوه کار هر دو روش بازاریابی موتورهای جستجو آشنا شوید. در ادامه، تفاوت بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو و تبلیغات PPC را با یکسان در نظر گرفتن SEM و تبلیغات PPC بررسی می‌کنیم. به‌طور کلی سئو و تبلیغات PPC از نظر سرعت کسب نتیجه و هزینه انجام با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه، هریک از این تفاوت‌ها را بررسی می‌کنیم.

زمان کسب نتیجه از SEO و PPC

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های PPC و سئوی وب‌سایت در مدت زمان لازم برای نتیجه گرفتن است. سئو فرایندی زمانبر است، خصوصا اگر وب‌سایت شما تازه راه‌اندازی شده و هنوز میزان محتوای مفید و بک‌لینک‌های دریافتی آن کم است. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد حداقل ۲ سال زمان می‌برد تا یک وب‌سایت تازه‌تاسیس به صفحه اول برسد. جالب اینجاست که بسیاری از صفحات دارای رتبه خوب در صفحه نتایج اولین بار حدود ۳ سال قبل در سطح وب منتشر شده‌اند.

البته این موضوع به این معنا نیست که باید برای رتبه گرفتن در گوگل ۲ سال صبر کنید. اگر بیشتر روی کلمات کلیدی طولانی هدف‌گذاری کنید و تکنیک‌های سئو را به‌درستی به کار ببرید، احتمالا بعد از چند ماه نتایج آن را می‌بینید. از طرف دیگر، اگر در فرایند بازاریابی موتورهای جستجو روی تبلیغات PPC تمرکز کنید، نتایج را خیلی سریع‌تر می‌بینید. در این حد که ممکن است تبلیغ را اجرا کنید و روز بعد ترافیک و تبدیل بیشتری دریافت کنید. البته این موضوع به این معنی نیست که با اجرای PPC از همان روز اول نرخ بازگشت سرمایه خوبی خواهید داشت.

نتیجه: در بسیاری از موارد ممکن است تازه بعد از چند بار آزمون و خطا بتوانید بهترین کلمات کلیدی را برای تبلیغ پیدا کنید و به نرخ بازگشت سرمایه قابل‌قبولی برسید. بنابراین اگر بخواهیم سئو و PPC را از نظر زمان با هم مقایسه کنیم، قطعا PPC برنده میدان خواهد بود.

هزینه اجرای SEO و تبلیغات PPC

خیلی از وب‌سایت‌ها تمایل بیشتری به انجام سئو دارند چون ترافیک رایگانی به وب‌سایت هدایت می‌کند. این موضوع درست است چون شما بابت کلیک کاربران روی نتایج طبیعی وب‌سایت در صفحه نتایج هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید. البته تصور رایگان بودن پیاده‌سازی سئو اصلا درست نیست چون بهرحال لازم است برای اجرای درست آن به متخصصان سئو پول پرداخت کنید. برای مثال، احتمالا بخواهید برای بالا بردن کیفیت تصاویر وب‌سایت یک طراح استخدام کنید یا از یک توسعه‌دهنده وب بخواهید کدهای وب‌سایت را بررسی کند. به این هزینه‌ها، هزینه استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی و آنالیز وب‌سایت را هم اضافه کنید.

تازه این نکته را هم نظر بگیرید که همه تلاش شما برای چنین صفحاتی ممکن است هیچ نتیجه‌ای نداشته باشد و گوگل رتبه قابل‌قبولی به آن صفحه اختصاص ندهد. این موضوع در مورد تبلیغات PPC کاملا متفاوت است. در بازاریابی موتورهای جستجو با روش PPC بدون نگرانی هزینه پرداخت می‌کنید و مطمئن هستید که حداقل کمی نتیجه از آن دریافت می‌کنید. حتی می‌توانید حساب کاربری خود را به‌طور خودکار روی شرکت در مزایده تنظیم کنید تا خیالتان از بابت قرار گرفتن تبلیغ در رتبه موردنظر راحت شود.

بنابراین اگر قرار باشد از نظر میزان هزینه این دو روش را مقایسه کنیم، تبلیغات PPC در مدت زمان کوتاه‌تر از سئو ارزان‌تر است. تنها ایراد تبلیغات PPC آن است که با قطع پرداخت هزینه، ترافیک حاصل از آن به صفر می‌رسد.

در سئو اگر برای کلمه کلیدی رتبه بیاورید، بخش مهمی از کار انجام شده و نتیجه سرمایه‌گذاری خود را می‌بینید. یعنی اگر رتبه بگیرید نیازی نیست برای حفظ رتبه‌ها به‌طور دائم هزینه پرداخت کنید. بنابراین در طولانی‌مدت سئو ارزان‌تر است اما هرکدام از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارند. دقیقا به همین دلیل است که بسیاری از کسب و کارها از یک استراتژی ترکیبی برای سئو و تبلیغات PPC استفاده می‌کنند.

مزایای بازاریابی موتور جستجو

انتخاب موتور جستجو به‌عنوان کانال بازاریابی، چند مزیت مهم برای کسب و کار شما دارد که عبارت‌اند از:

در ادامه، هرکدام از موارد بالا را به‌صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

بهبود آگاهی از برند

اصلی‌ترین و شاید مهم‌ترین مزیتی که بازاریابی موتورهای جستجو به‌خصوص روش پولی آن برای کسب و کار شما دارد، کمک به بیشتر دیده شدن در صفحه نتایج و در نتیجه افزایش آگاهی از برند کسب و کار است.

نقش بازاریابی موتورهای جستجو در بهبود آگاهی از برند

این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که تازه کسب و کار یا وب‌سایتتان را راه‌اندازی کرده‌اید و هنوز مشتریان زیادی از محصولات و خدمات شما خبر ندارند. در این شرایط احتمالا مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا نتیجه و اثر انواع روش‌های سئو را ببینید. استفاده از تبلیغات پولی موتورهای جستجو مانند راه یک راه میانبر سرعت رسیدن شما به جایگاه‌های بالای SERP را بیشتر می‌کند و می‌توانید با قرار دادن نام برند در بخش‌‌های مختلف تبلیغ مثل عنوان اصلی، توضیح متا، پیوند یکتای نمایشی یا لینک‌‌های تکمیلی با سرعت بیشتری به گزینه‌های ذهنی مشتریان تبدیل شوید.

افزایش ترافیک وب سایت

از طریق تبلیغات در موتورهای جستجو می‌توانید منبع ترافیک جدیدی در کنار نتایج طبیعی صفحه داشته باشید. علت این موضوع نیز کاملا واضح است. این تبلیغات معمولا بالاتر از نتایج عادی به مخاطب احتمالا علاقه‌مند به محصولات و خدمات مشابه شما نمایش داده می‌شوند پس در صورت اثربخش بودن متن تبلیغ فرصت بسیار خوبی برای جذب ترافیک این مخاطبان به وب‌سایت هستند.

بهبود ترافیک وب‌سایت را زمانی می‌توانید بیشتر از طریق تبلیغات پولی حس کنید که هنوز نتوانسته باشید سئوی وب‌سایت را به اندازه کافی بهبود دهید. با برنامه‌ریزی درست، می‌توانید از تبلیغات پولی تا زمان بهبود بیشتر سئو و دریافت ترافیک طبیعی، به میزان مناسبی ورودی دریافت کنید.

هدف گذاری دقیق روی مخاطب واقعی کسب و کار

یکی از امکانات تبلیغات پولی موتور جستجو آن است که می‌توانید روی کاربران محلی اطراف کسب و کار هدف‌گذاری کنید تا تبلیغات شما به این دسته از افراد نمایش داده شود. همچنین تبلیغات گوگل ادز امکان هدف گذاری روی گروه‌های مختلف سنی، نژادی و اقتصادی را که از کلمات کلیدی مختلفی برای جستجو کردن استفاده می‌کنند، برای شما فراهم می‌کند.

امکان هدف گذاری روی مشتریان در بازاریابی موتورهای جست و جو

با این کار، کلمات کلیدی هر گروه را با توجه به ویژگی‌های آن‌ها تعیین می‌کنید که در نتیجه آن کاربران بهتر با برند شما تعامل می‌کنند. برای مثال اگر بخواهید مخاطبان جوان متولد دهه هشتاد را هدف قرار دهید، می‌توانید کلمات کلیدی مورد استفاده آن‌ها را پیدا کرده و بر اساس آن محتوای تبلیغ را بسازید.

بازدهی سریع

این مزیت بیشتر به تفاوت SEO و SEA اشاره می‌کند. درست است که با کمک سئو ترافیک پایدار و رایگان‌تری به‌طرف وب‌سایت هدایت می‌کنید اما نمی‌توان این واقعیت را که دیده شدن در صفحه نتایج با اجرای اصول سئو به زمان و انرژی زیادی نیاز دارد، نادیده گرفت. تبلیغات همسان در صفحه نتایج پس از تنظیم و اجرا خیلی سریع به کاربران نمایش داده می‌شوند یعنی محصول یا خدمت خود را مانند گزینه‌ای حاضر و آماده در مقابل چشم مشتری هدف کسب و کار قرار می‌دهید.

به همین دلیل است که این شکل از تبلیغات به‌عنوان یکی از استراتژی‌های کوتاه‌مدت و زودبازده در دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شود و کسب و کارها از آن برای نمایش سریع محصول، خدمت یا برند خود استفاده می‌کنند.

برنامه ریزی و پیاده سازی آسان

کار با ابزارها و پلتفرم‌های ساخت و نمایش تبلیغ مانند گوگل ادز بسیار آسان است و خیلی راحت می‌توانید تبلیغ موردنظرتان را در آن بسازید، اجرا کنید و عملکرد آن را مدیریت کنید. برای مثال، می‌توانید برای تبلیغات مختلف زمان‌بندی تعیین کنید یا بر اساس میزان بودجه‌ای که دارید اجرا شدن یا نشدن آن‌ها را تنظیم کنید. با این امکان برنامه‌ریزی می‌توانید حداکثر استفاده را از تبلیغات قبل از توقف نمایش آن‌ها در SERP ببرید.

قابل اندازه گیری بودن نتایج

اندازه‌گیری میزان کمپین‌های تبلیغاتی در عمل معمولا بسیار دشوار و هزینه‌بر است و باید برای آن‌ها پرسشنامه طراحی کنید، گروه تمرکز تشکیل دهید و کارهایی از این دست. خوشبختانه پلتفرم‌هایی مانند گوگل ادز اطلاعات کاملی در مورد کلمات کلیدی با عملکرد خوب، «دفعات نمایش» (Impressions) تبلیغ و «نرخ‌های کلیک» (Click-Through Rates) به شما نشان می‌دهد.

قابلیت اندازه‌گیری دقیق این شاخص‌ها یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از تبلیغات پولی در بازاریابی موتورهای جستجو است چون خیلی راحت می‌توانید استراتژی تبلیغ را بر اساس عملکرد آن تغییر دهید.

شرایط استفاده از PPC و SEO

در این مرحله ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که انتخاب درست برای روش بازاریابی موتورهای جستجو چیست و بالاخره باید کدام روش را انتخاب کنیم؟ برای این‌که پاسخ درستی به سوال بالا بدهیم، شرایطی را که باید در هرکدام از آن‌ها از سئو یا تبلیغات PPC استفاده کنیم، در ادامه بررسی می‌کنیم.

چه زمانی سئو انتخاب بهتری است؟

در موارد زیر بهتر است به فکر تدوین استراتژی سئو باشید:

  • محدودیت بودجه: اگر کسب و کار شما نوپا است و بودجه زیادی برای بازاریابی در اختیار ندارید، بهتر است روی سئوی وب‌سایت تمرکز کنید. حتی اگر تا چند ماه بازگشت سرمایه‌ای روی بودجه انجام سئو دریافت نکنید بازهم تمرکز روی سئو منطقی‌تر از آن است که بخواهید بودجه بازاریابی را صرف تبلیغات PPC کنید که فقط تا چند هفته دوام دارند.
  • توانایی رتبه گرفتن برای کلمات کلیدی اطلاعاتی: عبارات کلیدی که کلماتی مثل «چیست» و «چگونه است» دارند، کلمات کلیدی اطلاعاتی هستند. اگرچه کاربران این کلمات کلیدی را برای کسب اطلاعات بیشتر استفاده می‌کنند و نرخ تبدیل آن‌ها پایین است (در نتیجه آن‌ها خریدی اتفاق نمی‌افتد.) اما باز هم چون حجم جستجومی بالایی دارند، اگر بتوانید برای آن‌ها محتوای مرتبط تولید کنید، ادامه دادن سئو بهترین گزینه است.
  • داشتن زمان کافی: سئو و در کنار آن بازاریابی محتوایی زمان‌بر هستند پس اگر بین ۶ تا ۱۲ ماه زمان دارید، بهتر است روی سئو تمرکز کنید تا بتوانید ترافیک طبیعی از صفحه نتایج بگیرید.

تبلیغات PPC در چه شرایطی گزینه بهتری است؟

در شرایط زیر بهتر است از تبلیغات PPC استفاده کنید:

  • بودجه دائمی بازاریابی: یکی از مزیت‌های تبلیغات PPC آن است که از طریق آن می‌توانید بودجه مشخص و دقیقی را برای تبلیغات تنظیم کنید. به این کار دقیقا می‌دانید که برای هر کمپین به چه میزان هزینه نیاز دارید. البته این موضوع شاید نوعی نقطه ضعف هم به حساب بیاید چون اگر تبلیغات PPC را به شکل اصولی مدیریت نکنید، کل بودجه تعیین شده را از دست خواهید داد. پس اگر به فکر استفاده از تبلیغات PPC هستید، اولین شرط لازم در اختیار داشتن بودجه ثابت ماهانه‌ای برای انجام کار و آزمایش کلمات کلیدی هدف مختلف، متن تبلیغ‌های مختلف، صفحات فرود متنوع و میزان پولی است که برای اجرای تبلیغات شما لازم است.
  • توانایی مدیریت کردن حساب کاربری گوگل ادز: در ظاهر مدیریت کردن حساب کاربری گوگل ادز آسان است اما در عمل تبلیغات PPC شوخی‌بردار نیست و باید بتوانید کلمات کلیدی هدف را پیدا کنید، تبلیغات کلیکی و امتیاز کیفی را بشناسید و محاسبه نرخ بازگشت سرمایه و نرخ تبدیل را بلد باشید. در یک کلام باید بتوانید با داده و تحلیل آن کار کنید.
  • توانایی بارگذاری و تست صفحات فرود: برای هرکدام از تبلیغات PPC یا دست‌کم هرکدام از گروه‌های تبلیغ به یک صفحه فرود نیاز دارید. بنابراین برای این‌که بتوانید حداکثر نتیجه را از PPC بگیرید باید بتوانید صفحات فرود مختلف را به‌سرعت با تست‌های A/B ارزیابی و موثرترین آن‌ها را پیدا کنید.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

آیا حتما باید از بازاریابی موتورهای جستجو استفاده کنیم؟

حالا که اهمیت این روش بازاریابی را در بیشتر دیده شدن محصولات و خدمات کسب و کار درک کردید، ممکن است این سوال برای شما ایجاد شده باشد که آیا حتما باید از این روش بازاریابی استفاده کنیم؟ پاسخ روشن است.

با گسترش استفاده کاربران از موتورهای جستجو و خرید از فروشگاه‌های اینترنتی، صفحه نتایج به یکی از بهترین محل‌های تبلیغ محصولات و خدمات استفاده شده است و بازاریابی موتورهای جستجو روشی است که از طریق آن می‌توانید حضور بهتر و موثر‌تری در SERP داشته باشید. از طریق سئو مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا در جایگاه‌های بالا به کاربران نمایش داده شوید. این مدت زمان طولانی را می‌توانید با استفاده از روش دیگر یعنی تبلیغات PPC کوتاه‌تر کنید و محصولات و خدمات خود را سریع‌تر به کاربران نشان دهید.

پس اگر وب‌سایتتان را تازه راه‌اندازی کرده‌اید و در رقابت جدی سئو هنوز نتوانسته‌اید به رتبه‌های بالا برسید، می‌توانید از تبلیغ PPC کمک بگیرید و به‌نوعی در بازار هدف اعلام حضور کنید. اگر تبلیغات را به‌صورت اصولی اجرا کنید، ترافیک سریع و بالایی به وب‌سایت هدایت می‌شود که به سئو هم کمک می‌کند و برند شما را به افراد بیشتری معرفی می‌کند. تخفیف‌های مناسبتی و فروش‌های ویژه فرصت‌های بسیار خوبی برای استفاده از این تبلیغات هستند.

سوالات متداول در مورد بازاریابی در موتورهای جست و جو

در بخش‌های قبلی در مورد مفهوم بازاریابی موتورهای جستجو و انواع آن با تمرکز بر تبلیغات PPC صحبت کردیم. همچنین گفتیم در چه شرایطی باید از سئو استفاده کنیم و چه مواقعی تبلیغات PPC گزینه بهتری است. در ادامه، به چند سوال پرتکرار در مورد بازاریابی موتورهای جست و جو پاسخ می‌دهیم.

آیا بازاریابی در موتورهای جستجو به همان تبلیغات PPC اشاره دارد؟

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM روشی در دیجیتال مارکتینگ است که به کمک آن حضور وب‌سایت را در صفحه نتایج بهبود می‌دهیم. بازاریابی موتورهای جستجو از دو طریق رایگان یعنی تکنیک‌های سئو و پولی یعنی تبلیغات PPC در صفحه نتایج قابل‌انجام است. بنابراین اصطلاح بازاریابی موتورهای جستجو در حقیقت اصطلاحی کلی برای اشاره به هر دو روش است. از آن‌جا که سئو حوزه بسیار گسترده‌ای است و انجام آن ترافیک رایگانی به وب‌سایت جذب می‌کند، در بسیاری از منابع آموزش دیجیتال مارکتینگ بازاریابی در موتورهای جستجو را به‌عنوان معادلی برای تبلیغات PPC در نظر می‌گیرند.

بازاریابی در موتورهای جست و جو چطور آگاهی از برند را افزایش می‌دهد؟

هدف از انجام روش‌های رایگان و پولی بازاریابی در موتورهای جستجو حضور بهتر و فعال‌تر در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج است. این موضوع کمک می‌کند برند یا محصولات و خدمات شما بیشتر در معرض دید مخاطبان هدف قرار بگیرد. بنابراین اگر تازه وب‌سایت کسب و کار را ایجاد کرده‌اید و هنوز افراد زیادی از حضور شما در بازار هدف خبر ندارند، می‌توانید با کمک سئو و تبلیغات کلیکی حضور خود را در صفحه نتایج پررنگ‌تر کنید.

مزایده تبلیغات PPC گوگل ادز چطور کار می‌کند؟

پلتفرم‌های تبلیغات PPC برای انتخاب و رتبه‌بندی تبلیغات برتر و مرتبط‌تر از نوعی مزایده مجازی استفاده می‌کنند. کسب و کارهای مختلف موظف هستند برای ورود به این مزایده کلمه کلیدی هدف و مبلغ پیشنهادی برای آن را اعلام کنند. ناشر تبلیغ (در اینجا موتور جستجو) تبلیغ وب‌سایت‌های مختلف را بر اساس مبلغ پیشنهادی و امتیاز کیفیت تبلیغ (معیاری برای تعیین میزان ارتباط آن با نیاز کاربر)، تبلیغات را اولویت‌بندی و در SERP به کاربران نمایش می‌دهند.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Semrush BlogBACKLINKOahrefs blogDigital GarageBRAFTON
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *