آنالیز سئو سایت چیست و چگونه انجام می شود؟ – از صفر تا صد

۸۴۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۳ دقیقه
آنالیز سئو سایت چیست و چگونه انجام می شود؟ – از صفر تا صد

در آنالیز سئو سایت با تحلیل اقدامات انجام شده در سئو برای بهبود عملکرد وب‌سایت در نتایج طبیعی (ارگانیک) برنامه‌ریزی می‌کنیم. هدف از آنالیز سئوی وب‌سایت تشخیص نقاط قوت و ضعف در انجام اصول سئو، بهینه‌سازی بیشتر محتوای وب‌سایت و کمک به کسب رتبه بهتر در صفحه نتایج است. در این مطلب از «مجله فرادرس» یاد می‌گیریم مفهوم آنالیز سئو سایت چیست و انجام آن چه اهمیت و کاربردی در سئو دارد. در ادامه نیز انواع آنالیز آنلاین سایت و تکنیک‌های انجام آن را یاد می‌گیریم.

فهرست مطالب این نوشته

مفهوم آنالیز سئو سایت

«آنالیز سئو سایت» (SEO Audit) فرایندی برای ارزیابی میزان اثربخشی تکنیک‌های بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو یا سئو است. به‌عبارت بهتر، در آنالیز سئو میزان تطابق جنبه‌های مختلف وب‌سایت مثل قابلیت خزش و نمایه‌گذاری، کیفیت محتوا، عملکرد متا تگ‌ها، وضعیت لینک‌های داخلی و بک‌لینک صفحات وب را با دستورالعمل‌های رتبه‌بندی بررسی می‌کنید. آنالیز سئو سایت دو هدف اصلی زیر را دنبال می‌کند:

  • نظارت بر قابلیت دیده شدن وب‌سایت توسط خزنده موتور جستجو
  • تشخیص خطاهای مانع از قرار گرفتن وب‌سایت در جایگاه‌های بالا

آنالیز سئو سایت به‌طور معمول حوزه‌های زیر را پوشش می‌دهد:

  • قابلیت خزش و نمایه‌گذاری
  • تجربه کاربری
  • معماری وب‌سایت
  • بنچمارک رقیبان
  • تحقیق کلمات کلیدی
  • سئوی داخلی وب‌سایت
  • پروفایل بک‌لینک

مفهوم آنالیز سئو سایت چیست

به زبان ساده با استفاده از تکنیک‌های آنالیز سئو سایت سلامت وب‌سایت را با توجه به جنبه‌های مختلف سئو و سیگنال‌های رتبه‌‌بندی موتور جستجو بررسی می‌کنید. در ادامه مطلب شما را با انواع و روش‌های مختلف آنالیز سئوی سایت آشنا می‌کنیم اما قبل از آن بهتر است اهمیت انجام این کار را در سئوی وب‌سایت به‌طور کامل درک کنید.

اهمیت آنالیز سئو سایت چیست ؟

بعد از آشنایی با تعریف آنالیز سئوی سایت ممکن است از خودتان بپرسید اهمیت آنالیز سئو سایت چیست و چه الزامی برای انجام آن وجود دارد؟ فرایند آنالیز سئو به شما کمک می‌کند موارد نیازمند به بهبود یا خطاهای آسیب‌زننده به رتبه‌بندی وب‌سایت را تشخیص دهید و برای آن‌ها راه‌حل پیدا کنید. در فهرست زیر به چند مورد از مهم‌ترین دلایل اهمیت آنالیز سئو سایت اشاره کردیم که دید خوبی از روند انجام کار در اختیار شما قرار می‌دهد.

  • شناسایی، اولویت‌بندی و برطرف کردن خطاهای وب‌سایت
  • ارزیابی اثربخش بودن یا نبودن انواع سئو
  • آگاهی از به‌روزرسانی‌های الگوریتم‌های گوگل در سئو
  • جمع‌آوری داده‌های ارزشمند در مورد وب‌سایت
  • پیدا کردن فرصت‌های رشد و توسعه وب‌‌سایت
  • بنچمارک موثر و هدفمند استراتژی‌های وب‌سایت‌های رقیب

در ادامه در مورد هریک از موارد بالا توضیح می‌دهیم.

شناسایی، اولویت‌بندی و برطرف کردن خطاهای وب‌سایت

یکی از دلایل اهمیت آنالیز سئو سایت کمک به شناسایی و برطرف کردن خطاهای موجود است. با این کار می‌توانید عواملی را که مانع از دریافت ترافیک باکیفیت و قرار گرفتن در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج می‌شوند در زمان مناسب بشناسید و بهبود دهید. همچنین با انجام این آنالیز تمامی استراتژی‌های سئو که به‌جای جذب ترافیک باعث از دست دادن آن می‌شود، ارزیابی و بررسی می‌شوند. ازجمله مهم‌ترین مشکلات قابل‌شناسایی در آنالیز سئو سایت می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد.

  • بک‌لینک‌های آسیب‌زننده به رتبه‌بندی
  • وجود محتوای تکراری گمراه‌کننده موتورهای جستجو
  • پیدا کردن متا تگ‌های ناموجود
  • سرعت بارگذاری پایین صفحات وب
  • پیغام‌های خطا

البته مشکلاتی که از طریق آنالیز سئو می‌توان آن‌ها را شناسایی کنید به موارد بالا محدود نمی‌شوند. با شناسایی این مشکلات می‌توانید دلیل پایین بودن ترافیک ورودی، نرخ تبدیل یا فروش خود را در وب‌سایت ریشه‌یابی کنید.

 

ارزیابی اثربخش بودن یا نبودن انواع سئو

آنالیز سئو دیدگاه کامل و جامعی در مورد عملکرد وب‌سایت در صفحه نتایج موتور جستجو در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین با انجام آنالیز می‌توانید تأثیر تاکتیک‌های مختلف در انواع سئو را شناسایی کرده و با تحلیل مفید بودن یا نبودن آن‌ها در دستیابی به اهداف کسب و کار، درستی یا نادرستی استراتژی‌های استفاده شده را تشخیص دهید.

اهمیت آنالیز سئو سایت در تشخیص اثربخشی سئو چیست

با استفاده از این اطلاعات می‌توانید برنامه جامعی را تدوین کنید که علاوه بر افزایش پتانسیل وب‌سایت، در اولویت‌بندی عناصر نیازمند به بهبود به شما کمک کند.

 

آگاهی از به‌روزرسانی‌های الگوریتم‌های گوگل در سئو

گوگل به‌طور دائم الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود را به‌روزرسانی می‌کند و تکنیکی که سال گذشته روی سئوی وب‌سایت اثر مثبت داشت ممکن است سال آینده اثربخشی خود را از دست داده باشد. آنالیز سئو سایت شما را از آخرین تغییرات به‌روز نگه می‌دارد تا بتوانید از هماهنگی بخش‌های مختلف وب‌سایت با جدیدترین به‌روزرسانی‌ها مطمئن شوید.

انجام آنالیز SEO روش ساده و آسانی برای نظارت بر چگونگی عملکرد وب‌سایت و موارد نیازمند به تنظیم یا تغییر است.

 

جمع‌آوری داده‌های ارزشمند در مورد وب‌سایت

اگر از شما بپرسند مهم‌ترین دلیل اهمیت آنالیز سئو سایت چیست ، می‌توانید به فراهم کردن منبع ارزشمندی از اطلاعات در مورد عملکرد وب‌سایت و نتایج آن اشاره کنید. علاوه بر این موضوع، همزمان با برطرف کردن تمامی مشکلات وب‌سایت، نیاز است برای اطمینان از درستی راه‌حل‌ها، به‌طور دائم میزان بهبود وب‌سایت را بررسی کنید.

بنابراین می‌توانید نهایت استفاده را از گزارش‌های تحلیلی در آنالیز سئو ببرید و تغییرات حاصل را قبل و بعد از انجام آنالیز و انجام تغییر بررسی کنید. این نکته را همیشه در ذهن داشته باشید که هر استراتژی موفق سئویی با آنالیز سئو آغاز می‌شود و اگر می‌خواهید سئوی سایت را داده‌محور به جلو ببرید و پایگاه موثقی برای مقایسه نتایج فعلی با نتایج آینده داشته باشید، باید تحلیل و بررسی سئوی سایت را جدی بگیرید.

پیدا کردن فرصت‌های رشد و توسعه وب‌‌سایت

آنالیز سئو علاوه بر کمک به مواردی که تاکنون گفته شد، روش بسیار ایده‌آلی برای پیدا کردن ایده‌هایی است که می‌توانند به رشد و توسعه وب‌سایت کمک کنند. با تحلیل سئوی وب‌سایت می‌توانید به تمامی نقاط ضعف پی ببرید و از استفاده از تکنیک‌های ویژه سئو به سود خود الهام بگیرید.

اثر پیدا کردن فرصت های دریافت بک لینک با آنالیز سئو سایت چیست

برای مثال اگر درنتیجه تحلیل سئو مشخص شد که وب‌سایت شما تعداد کمی بک‌لینک دریافت کرده و نمی‌دانید چگونه باید بک‌لینک‌های بیشتری بگیرید، می‌توانید از استراتژی‌های موثر لینک‌سازی که آنالیز سئو در اختیار شما قرار می‌دهد، استفاده کنید.

 

بنچمارک موثر و هدفمند استراتژی‌های وب‌سایت‌های رقیب

با استفاده‌های از ابزارهای آنالیز سئو می‌توانید بررسی جامعی از وب‌سایت رقیبان داشته باشید و از طریق این بررسی، اطلاعاتی در مورد رتبه‌بندی کلمه‌های کلیدی، بک‌لینک‌ها، تاکتیک‌های سئو و حتی نقاط قوت و ضعف آن‌ها کسب کنید. همچنین با پیدا کردن محبوب‌ترین انواع محتوا و بک‌لینک‌هایی که دریافت کرده، می‌توانید استراتژی تولید محتوا را در وب‌سایت آن‌ها تحلیل کنید. با این کار به ایده‌هایی می‌رسید که با اضافه شدن به استراتژی محتوا می‌توانند درنهایت به بهبود سئوی وب‌سایت کمک کنند.

مزیت دیگر تحلیل بک‌لینک‌های وب‌سایت رقیب پیدا کردن فرصت‌های جدید برای توسعه وب‌سایت است. با این کار دامنه‌های معتبر و مرتبط با وب‌سایت خود را می‌شناسید و می‌توانید برای ایجاد رابطه با آن‌ها و دریافت بک‌لینک برنامه‌ریزی کنید.

 

تا این قسمت از مطلب با مفهوم کلی آنالیز سئو سایت و دلایل اهمیت آن به‌طور کامل آشنا شدیم. آنالیز سئوی وب‌سایت سنگ‌بنای اصلی تمامی فعالیت‌هایی است که با هدف افزایش قابلیت دیده شدن وب‌سایت در صفحه نتایج انجام می‌شوند. با آنالیز سئوی وب‌سایت به‌راحتی می‌توانید موارد نیازمند به بهبود را تشخیص دهید و با تدوین استراتژی موثر به توسعه سئو و اهداف کسب و کار نزدیک‌تر شوید.

انواع آنالیز سئو سایت چیست ؟

بسیاری از افراد تازه‌کار در حوزه سئو ممکن است در این مرحله سوال کنند آیا می‌توانیم انواع سئو را نیز وارد بحث کنیم و اگر پاسخ مثبت است، انواع آنالیز سئو سایت چیست و بر چه اساسی می‌توانیم آن‌ها را دسته‌بندی کنیم؟ در این بخش تلاش می‌کنیم به این سوال پاسخ دهیم.

اگر قصد دارید تحلیل سئوی وب‌سایت بزرگی را انجام دهید یا نیاز به اولویت‌بندی تکنیک‌های آنالیز سئوی وب‌‌سایت دارید، این بخش می‌تواند برایتان موثر باشد. در فهرست زیر یکی از ساده‌ترین و متداول‌ترین دسته‌بندی‌های آنالیز سئو وب‌سایت را بر پایه انواع سئو آورده ایم.

در ادامه خلاصه‌ای از هریک از موارد بیان می‌کنیم.

آنالیز سئو محتوا سایت

در «آنالیز سئو محتوا» (SEO Content Audit) به شناسایی چالش‌ها و فرصت‌ها برای بهبود دقت، به‌روز بودن و افزایش کیفیت محتوای صفحات نیازمند به جذب ترافیک یا بهبود رتبه‌بندی می‌پردازید. در این مرحله معیارهای E-A-T گوگل که به موارد زیر اشاره دارند، راهنمای شما هستند:

  • «تخصص» (Expertise)
  • «اعتبار» (Authoritativeness)
  • «قابل‌اعتماد بودن» (Trustworthiness)

همچنین در تحلیل سئوی محتوا می‌توانید فرصت‌های ظاهر شدن در بخش پاسخ‌های ويژه (Featured Snippet)، «بخش سوالات متداول» (People Also Ask) صفحه نتایج و جلب نظر الگوریتم Passage Ranking را پیدا کنید.

آنالیز سئو داخلی وب‌سایت

در سئو داخلی وب‌سایت به بهینه‌سازی عناصر داخلی صفحات وب برای ربات‌های جستجو پرداخته می‌شود.

با این توضیح حدس این‌که وظیفه آنالیز سئو داخلی سایت دقیقا چیست چندان دشوار به‌نظر نمی‌رسد. در تحلیل سئو داخلی سایت بررسی توضیحات متا، تگ‌های عنوان، متن جایگزین تصاویر، فشرده‌سازی آن‌ها برای کاهش حجم و موارد مشابه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

آنالیز سئوی خارجی سایت

در بخش اعظم آنالیز سئو خارج از صفحه وب‌سایت به بررسی کمیت، کیفیت و جدید بودن لینک‌های ورودی به صفحات وب‌سایت (بک‌لینک‌ها) می‌پردازید. البته وضعیت اشاره به نام برند و آنالیز شبکه‌های اجتماعی یا به‌عبارت بهتر مدیریت اعتبار برند در خارج از وب‌سایت برای افزایش ترافیک ورودی آن همه بخشی از آنالیز سئو آف پیج سایت هستند.

 

آنالیز سئو تکنیکال سایت

بسیاری از کارشناسان سئو، آنالیز جنبه‌های فنی سئو را جزیی از سئوی داخلی وب‌سایت در نظر می‌گیرند. در آنالیز سئو تکنیکال سایت علاوه بر توجه ویژه روی بهینه‌سازی تصاویر، روی شاخص‌های عملکردی مهمی مثل سرعت بارگذاری وب‌سایت و امنیت آن تمرکز می‌شود. آنالیز سئو فنی وب‌سایت در جستجوی یافتن فرصت‌های اصلاح، حذف یا سازماندهی مجدد کدها، عدم استفاده از اسپم، تغییر پروتکل http به پروتکل https و موارد مشابه است.

 

آنالیز سئو محلی سایت

هدف از انجام سئوی محلی وب‌سایت کسب رتبه بهتر در نتایج جستجوهای محلی است و بر اساس همین تعریف می‌توان گفت آنالیز سئو محلی سایت اجرای استراتژی سئوی لوکال و عملکرد وب‌سایت را در مقیاس‌های کوچک‌تر جغرافیایی بررسی می‌کند. برای مثال بررسی فهرست‌های راهنما (سئو خارجی)، بررسی محتوا (صفحات و پست‌های محلی)، سئو داخلی (جای‌گذاری کلمه کلیدی و هدف‌گذاری برای آن) و سئو فنی (سرعت و امنیت وب‌سایت) همه بخشی از آنالیز سئو محلی وب‌سایت در پاسخ به جستجوهای محدودتر از نظر جغرافیایی هستند.

 

تکنیک های آنالیز سئو سایت رایگان

تا این بخش از مطلب یاد گرفتیم آنالیز سئو سایت چیست و چه اهمیتی در سئوی سایت دارد. همچنین با انواع مختلف آن به‌صورت خلاصه آشنا شدیم. در ادامه تکنیک‌های انجام آنالیز آنلاین سئو را به‌طور کامل معرفی و بررسی می‌کنیم. فهرست زیر این تکنیک‌ها را به‌صورت خلاصه نشان می‌دهد.

  1. بررسی سازگاری وب‌سایت با موبایل
  2. اطمینان از نمایه‌گذاری یک نسخه از وب‌سایت
  3. افزایش سرعت بارگذاری وب‌سایت
  4. بررسی شاخص‌های هسته حیاتی وب
  5. پیدا کردن و حذف صفحات کم‌اعتبار از فهرست گوگل
  6. بررسی و حل مشکل محتوای تکراری
  7. تشخیص و برطرف کردن مشکلات نمایه‌گذاری
  8. بررسی جریمه دستی گوگل
  9. بررسی ترافیک طبیعی (ارگانیک)
  10. بهبود تجربه کاربری
  11. بهبود سئوی داخلی
  12. تنظیم ابزار پیگیری رتبه‌بندی کلمات کلیدی
  13. تحلیل و آنالیز پروفایل بک‌لینک‌ها
  14. اصلاح لینک‌های خراب
  15. آنالیز رقبا در سئو
  16. بهبود محتوای وب‌سایت
  17. بهینه‌سازی سیگنال‌های تجربه کاربری
  18. بهبود معماری وب‌سایت
  19. استفاده از تکنیک skyscraper برای تولید محتوا

در ادامه هریک از این مراحل را به‌صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

گام اول: بررسی سازگار بودن وب‌سایت با موبایل

اولین مرحله از آنالیز سئو سایت را از بررسی سازگاری آن با دستگاه‌های موبایل آغاز می‌کنیم. در سال‌های اخیر اهمیت سئوی موبایل از همیشه بیشتر شده است. دو دلیل اصلی برای این موضوع وجود دارد:

  1. چیزی حدود ۶۰ درصد جستجوها در گوگل با استفاده از دستگاه‌های موبایلی شروع می‌شوند.
  2. گوگل از الگوریتم Mobile-First Algorithm برای رتبه‌بندی صفحات استفاده می‌کند که در آن ابتدا نسخه موبایلی وب‌سایت چه در جستجوهای موبایلی چه در جستجوهای دسکتاپ خزش و نمایه‌گذاری می‌شود.

سوال اینجاست که از کجا بفهمیم وب‌سایت ما با دستگاه‌های موبایل سازگاری دارد؟ بهترین ابزار برای سنجش این موضوع یکی از ابزارهای خود گوگل به‌نام Mobile-Friendly Test «+» است.

روش استفاده از ابزار موبایل فرندلی تست در آنالیز سئو سایت چیست

برای استفاده از این ابزار کافی‌ست آدرس وب‌سایت را در کادر جستجو وارد کنید و گزینه RUN TEST را انتخاب کنید. در بیشترین حالت یک تا دو دقیقه طول می‌کشد تا ابزار وب‌سایت شما را از نظر بهینه‌سازی مناسب برای نمایش در دستگاه‌های موبایلی بررسی کرده و نتیجه را اعلام کند.

وارد کردن وب سایت در ابزار mobile friendly test برای آنالیز سئو سایت

در تصویر بالا، آدرس وب‌سایت «فرادرس» را وارد کردیم و درنهایت نتیجه زیر به نمایش درآمد. با کلیک روی نتیجه می‌توانید نمایی از نسخه موبایلی وب‌سایت در سمت راست صفحه ببینید.

نمایش نتیجه موبایلی در google mobile friendly test

گام دوم: اطمینان از نمایه‌گذاری یک نسخه از وب‌سایت

آیا از این موضوع که ممکن است نسخه‌های مختلفی از وب‌سایت شما در فهرست گوگل ذخیره شود، اطلاع داشتید؟ به فهرست زیر توجه کنید:

  • http://yoursite.com
  • https://yoursite.com
  • http://www.yoursite.com
  • https://www.yoursite.com

شاید از نظر شما ۴ پیوند یکتای بالا مشابه یکدیگر باشند اما از نظر گوگل اینطور نیست. در‌صورتی‌که این صفحات را به‌درستی به صفحه نسخه اصلی وب‌سایت تغییر مسیر نداده باشید، گوگل هریک از آن‌ها را به‌عنوان وب‌سایت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کاملا مجزا از هم در نظر می‌گیرد.

این اتفاق روی سئوی وب‌سایت اثر بدی دارد و باید حتما به آن رسیدگی کنید. البته حل این مشکل آسان است و برای انجام آن باید هر ۴ نسخه آدرس‌های وب‌سایت را در مرورگر وارد کنید. تمامی آدرس‌ها باید با پیوند یکتای مشابه به پایان برسند. درست مانند آنچه در تصویر زیر می‌بینید:

نقش نسخه های مختلف وب سایت در آنالیز سئو سایت چیست

برای مثال در «مجله فرادرس» نسخه http://blog.faradars.org روی https://blog.faradars.org تغییر مسیر (ریدایرکت) داده شده و با وارد کردن آن به صفحه اصلی «مجله فرادرس» هدایت می‌شوید.

بررسی تغییر مسیر درست نسخه های مختلف وب سایت روی نسخه اصلی

گام سوم: افزایش سرعت بارگذاری وب‌سایت

سال‌ها قبل گوگل تایید کرد که سرعت بارگذاری وب‌سایت یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی مهم در سئو است. همچنین این فاکتور در به‌روزرسانی‌های جدید الگوریتم‌ها، اهمیت بیشتری هم پیدا کرده است. برای ارزیابی سرعت بارگذاری وب‌سایت مراحل زیر را به‌ترتیب انجام دهید:

  1. کد HTML صفحات وب را پاکسازی کنید: با استفاده از ابزار PageSpeed Insights «+» به‌راحتی می‌توانید مشکلات موجود در کدهای html صفحه را شناسایی کنید. به این نکته توجه داشته باشید که لازم است علاوه بر صفحه اصلی وب‌سایت، دیگر صفحات پربازدید مثل صفحات بلاگ، صفحات خدمات و صفحات دسته‌بندی را نیز در این قسمت بررسی کنید.
  2. از تست سرعت استفاده کنید: تست‌های سرعت عموما صفحات وب‌سایت را بارگذاری می‌کنند و مواردی را که باعث کاهش سرعت بارگذاری آن شده‌اند، به شما نشان می‌دهند. دو ابزار WebPageTest.org «+» و GTmetrix «+» از کاربردی‌ترین ابزارها در این زمینه هستند.
  3. حجم تصاویر را کاهش دهید: تصاویر با حجم زیاد باعث می‌شوند صفحات وب‌سایت آهسته‌تر بارگذاری شوند. به‌همین دلیل توصیه می‌کنیم با ابزارهای رایگانی مثل Compress PNG «+» و Tiny JPG «+» یا ابزار پولی Kraken «+» حجم آن‌ها تا جای امکان کم کنید.

برای مثال در تصویر زیر، پس از وارد کردن آدرس «مجله فرادرس» در ابزار PageSpeed Insights به نتایج زیر رسیدیم. این نتایج به‌همراه بسیاری از داده‌های دیگر در مورد شاخص‌های حیاتی وب در موبایل و دسکتاپ قابل‌دیدن هستند.

روش استفاده از ابزار pagespeed insights برای آنالیز سئو سرعت سایت چیست

در مرحله بعدی، تلاش کردیم با استفاده از ابزار WebPageTest.org نگاهی به سرعت بارگذاری و شاخص‌های عملکردی «مجله فرادرس» داشته باشیم:

استفاده از ابزار webpagetest.org برای ارزیابی سرعت بارگذاری وب سایت
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

این ابزار همچنین اطلاعات بسیار زیادی در مورد «هسته‌های حیاتی وب» (Core Web Vitals) در اختیار شما قرار می‌دهد و به شما مواردی را که باعث شده‌اند سرعت بارگذاری وب‌سایت کم شود، معرفی می‌کند. چیزی شبیه به تصویر زیر:

استفاده از ابزار webpage test برای بررسی هسته‌های حیاتی وب
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

گام چهارم: بررسی شاخص هسته های حیاتی وب

«هسته‌های حیاتی وب» (Core Web Vitals) شاخص‌هایی هستند که گوگل برای اندازه‌گیری و سنجش تجربه کاربری از آن‌ها استفاده می‌کند. این شاخص‌ها وظیفه اندازه‌گیری سرعت بارگذاری بخش‌های مختلف محتوا، تعامل‌پذیری عناصر صفحه و پایداری محتوا حین بارگذاری را برعهده دارند. مهم‌ترین این شاخص‌ها در فهرست زیر آمده‌اند:

  • (Largest Contentful Paint | LCP): این شاخص وظیفه اندازه‌گیری مدت زمان لازم برای بارگذاری بزرگ‌ترین بخش محتوا را برعهده دارد.
  • (First Input Delay | FID): این شاخص میزان تاخیر بین اولین واکنش تعاملی کاربر با صفحه وب و پاسخ مرورگر به این واکنش را اندازه‌گیری می‌کند.
  • (Cumulative Layout Shift | CLS): این شاخص وظیفه سنجش ثبات بصری عناصر موجود در صفحه و چیدمان آن را برعهده دارد.
اهمیت بررسی وضعیت هسته های حیاتی وب در آنالیز سئو سایت چیست

شاخص‌های حیاتی وب با اینکه از سیگنال‌های ضعیف در رتبه‌بندی سئو هستند، نمی‌توان تأثیر آن‌ها را در بهبود سئو سایت نادیده گرفت چون به تجربه کاربری مربوط می‌شوند. برای بررسی وضعیت این شاخص‌ها در سرچ کنسول گوگل به «گزارش تجربه» (Experience Report) و بخش این شاخص‌ها بروید.

 

قبل از آن حتما عددهای تصویر زیر را در نظر بگیرید:

طیف عملکرد شاخص هسته های حیاتی وب

سرچ کنسول در این بخش دو گزارش مجزا برای دسکتاپ و یکی برای موبایل در اختیار شما قرار می‌دهد. چیزی شبیه به تصویر زیر:

گزارش شاخص هسته های حیاتی وب در سرچ کنسول
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

داده‌های این گزارش سرچ کنسول بر اساس اطلاعات «تجربه کاربری مرورگر کروم» (CrUX) جمع‌آوری می‌شوند و به‌همین دلیل ممکن است به‌جای تصویر بالا، با پیغام کافی نبودن داده‌ها روبه‌رو شوید. به‌همین دلیل می‌توانید از گزارش عملکرد ابزار Ahrefs «+» کمک بگیرید که به داده‌های تجربه کاربری گوگل وابسته نیست.

استفاده از ابزار ahrefs برای بررسی هسته های حیاتی وب

گام پنجم: پیدا کردن و حذف صفحات کم اعتبار از فهرست گوگل

آدرس وب‌سایت را در قالب زیر در نوار جستجوی گوگل تایپ کنید.

پیدا کردن صفحات زامبی در فهرست گوگل

با این کار تعداد صفحات نمایه‌گذاری شده وب‌سایت شما در فهرست گوگل در بالاترین قسمت صفحه نتایج برای شما به نمایش درمی‌آید.

تعداد صفحات موجود در فهرست گوگل
تعداد صفحات نمایه‌گذاری شده «مجله فرادرس» در صفحه نتایج

این عدد در اغلب موارد بسیار بالاتر از چیزی است که انتظار دارید. طبق آمارها تعداد صفحات نمایه‌گذاری شده وب‌سایت‌ها چیزی بیشتر از ۵۰ تا ۷۵ درصد در مقایسه با حد انتظار است. «صفحات کم‌اعتبار» (Zombie Pages) مقدار بسیار زیادی از ترافیک طبیعی (ارگانیک) را به‌طرف خود جذب می‌کنند.

برای مثال وب‌سایتی با حذف ۹۰۰۰ صفحه اضافه از فهرست گوگل، شاهد افزایش حدود ۵۰ درصدی در ترافیک حاصل از گوگل بوده است. طبق گفته گوگل وجود محتوای بیشتر در وب‌سایت باعث عملکرد بهتر آن نخواهد شد و با حذف صفحات کم‌اعتبار در حقیقت صفحات مهم را بیشتر در معرض دید گوگل قرار می‌دهید و ترافیک طبیعی (ارگانیک) وب‌سایت را به‌طرف آن‌ها هدایت می‌کنید.

تاثیر افزایش ترافیک طبیعی وب سایت با حذف صفحات زامبی در آنالیز سئو سایت چیست

نکته مهم: حذف صفحات کم‌اعتبار انجام بقیه مراحل آنالیز سئو سایت را آسان‌تر می‌کند زیرا هرچه صفحات کمتری داشته باشید، مسلما مشکلات کم‌تری هم خواهید داشت.

با در ذهن داشتن نکته بالا، در فهرست زیر متداول‌ترین انواع صفحات کم‌اعتبار در وب‌سایت‌ها را معرفی کرده‌ایم:

  • صفحات آرشیو
  • صفحات دسته‌بندی و صفحات تگ (در وردپرس)
  • صفحات نتایج جستجو
  • صفحات خبرهای قدیمی
  • محتوای تکراری و کم‌ارزش
  • صفحات دارای محتوای کوتاه (کمتر از ۵۰ کلمه)

در گام بعدی راهکارهایی را برای حل مشکل محتوای تکراری در وب‌سایت یاد می‌گیرید.

گام ششم: بررسی و حل مشکل محتوای تکراری

«محتوای تکراری» (Duplicate Content) از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل نیست و بر اساس آمارها، حدود ۲۹ درصد از وب‌سایت‌ها، محتوای تکراری دارند. وجود محتوای تکراری چون باعث توقف فرایند نمایه‌گذاری و رتبه‌بندی محتوای وب می‌شود، تأثیر بدی در سئوی وب‌سایت دارد و همان‌طور که در بخش قبلی گفتیم، صفحات دارای محتوای تکراری، به‌عنوان صفحات کم‌اعتبار به حساب می‌آیند.

برای پیدا کردن محتوای تکراری می‌توانید از ابزارهایی مانند Copyscape «+» یا افزونه Duplicate Content Checker مرورگر گوگل کروم استفاده کنید.

نمونه استفاده از ابزار copyscape برای حل مشکل محتوای تکراری
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

بعد از پیدا کردن این صفحات می‌توانید با دو روش زیر مشکل آن‌ها را برطرف کنید:

  • استفاده از تغییر‌مسیرهای ۳۰۱ یا دامنه‌های سطح بالا (TLD)
  • استفاده از تگ‌های «کانونی» (Canonical) برای نشانه گذاری پیوندهای یکتای اصلی به گوگل

گام هفتم: تشخیص و برطرف کردن مشکلات نمایه‌گذاری

در مرحله بعدی باید صفحاتی را در وب‌سایت پیدا کنید که گوگل به‌هردلیلی نتوانسته آن‌ها را نمایه‌گذاری کند. بهترین ابزار برای انجام این کار گوگل سرچ کنسول است.

در «گزارش نمایه‌گذاری» (Index Report) بخش Pages می‌توانید فهرستی از صفحاتی را ببینید که به‌دلایلی نتوانسته‌اند در فهرست گوگل ذخیره شوند.

وضعیت نمایه گذاری صفحات در سرچ کنسول گوگل

در بخش دوم گزارش نیز می‌توانید پیوند یکتای صفحات و علت عدم نمایه‌گذاری آن‌ها را مشاهده کنید.

بخش جزییات گزارش در مورد عدم نمایه گذاری صفحات

به این نکته توجه داشته باشید که تمامی صفحات وب‌سایت نیازی به نمایه‌گذاری ندارند و تنها صفحاتی که می‌خواهید برای آن‌ها در SERP رتبه کسب کنید، لازم است نمایه‌گذاری شوند. بنابراین وجود پیوندهای یکتای بدون نمایه‌گذاری در این بخش طبیعی است. فهرست زیر صفحاتی را نشان می‌دهد که نیازی به نمایه‌گذاری توسط گوگل ندارند:

  • صفحات دارای تغییر مسیر
  • صفحات ادمین وب‌سایت
  • صفحات جایگزین با تگ «کانونی» (Canonical)
  • صفحات فید

اگر در این قسمت صفحاتی را پیدا کردید که باید نمایه‌گذاری می‌شدند، می‌توانید پس از برطرف کردن خطای موردنظر و با انتخاب Validate Fix به گوگل درباره نمایه‌گذاری مجدد آن اطلاع دهید.

انتخاب validate fix برای نمایه گذاری مجدد صفحه وب

روش دیگر اضافه کردن پیوند یکتای موردنظر در نوار جستجوی بالای سرچ کنسول است.

افزودن پیوند یکتا به نوار جستجوی بالای صفحه

با انجام این کار می‌توانید وضعیت پیوند یکتا را در گوگل مشاهده کنید. درصورتی که صفحه وب در فهرست گوگل ذخیره نباشد با پیغام زیر روبه‌رو می‌شوید و می‌توانید با کلیک روی Request Indexing از گوگل بخواهید آن را نمایه‌گذاری کند.

نبود پیوند یکتا در فهرست گوگل

اگر صفحه وب در فهرست گوگل موجود باشد، با پیغام زیر روبه‌رو می‌شوید و می‌توانید از گوگل بخواهید مجددا آن را نمایه‌گذاری کند.

وجود پیوند یکتا در فهرست گوگل

برای اطمینان بیشتر بهتر است سری هم به ابزار سئو رایگان Screaming Frog «+» بزنید. این ابزار وب‌سایت شما را دقیقا مثل ربات‌های گوگل خزش می‌کند و صفحاتی را که نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی پیدا کند، به شما نشان می‌دهد.

استفاده از ابزار screaming frog در آنالیز سئو سایت

برای مثال اگر صفحه‌ای را به‌صورت تصادفی با استفاده از فایل robots.txt مسدود کرده‌اید یا به آن «تگ نو ایندکس» (Noindex Tag) افزوده‌اید، با این ابزار متوجه می‌شوید. بنابراین حتما بررسی کنید که صفحاتی به‌صورت اتفاقی در این بین قرار نگرفته باشند.

نتایج کار با ابزار screaming frog

برای مثال در «مجله فرادرس» صفحات وب مربوط به ورود نویسندگان به ویرایشگر مجله به‌وسیله تگ Noindex مسدود شده‌اند و به‌همین دلیل در فهرست نمایه‌گذاری گوگل قرار نمی‌گیرند. برای آشنایی بیشتر با تگ Noindex مطالعه مطلب زیر از مجله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

گام هشتم: بررسی جریمه دستی گوگل

«جریمه‌های دستی» (Manual Actions) گوگل زمانی اتفاق می‌افتند که طبق نظر بازرسان گوگل مواردی در وب‌سایت شما با دستورالعمل‌های موتورهای جستجو هماهنگی لازم را نداشته باشند. در نتیجه این جریمه، ممکن است همه یا بخشی از صفحات وب‌سایت شما در صفحه نتایج گوگل نمایش داده نشوند.

جریمه های دستی گوگل

با توجه به اهمیت این موضوع، یکی از مهم‌ترین کارها در آنالیز سئو سایت توجه به جریمه‌های دستی گوگل است. البته این جریمه‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که به‌معنی واقعی کلمه کاری خلاف قوانین گوگل انجام داده باشید. با این وجود بررسی مداوم آن باعث می‌شود در مورد وضعیت وب‌سایت به‌روز باشید.

 

برای بررسی این جریمه‌ها کافی‌ست در سرچ کنسول گوگل به «گزارش امنیت و اقدامات دستی» (Security and Manual Actions) بروید و از بخش Manual Actions وضع موجود را بررسی کنید. اگر توسط گوگل جریمه نشده باشید، تصویری مانند زیر می‌بینید.

بررسی اقدامات دستی گوگل در سرچ کنسول

گام نهم: بررسی ترافیک طبیعی

در این مرحله نوبت به این می‌رسد که میزان ترافیک طبیعی وب‌سایت را بررسی کنید. برای انجام این کار باید سری به گوگل آنالیتیکس بزنید.

پس از ورود به حساب کاربری گوگل آنالیتیکس، در منوی سمت راست این پلتفرم روی تب Acquisition کلیک کنید و از منوی پایین افتادنی All Traffic گزینه Channels را انتخاب کنید. با این کار گوگل آنالیتیکس فهرستی از منابع مختلف ترافیک وب‌سایت در اختیار شما قرار می‌دهد.

انتخاب گزینه channels در گوگل آنالیتیکس برای بررسی میزان ترافیک طبیعی

در سطر Organic Search می‌توانید ببینید چه تعداد از کاربران از طریق نتایج جستجوی طبیعی از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند.

ردیف ترافیک طبیعی در گوگل آنالیتیکس

میزان ترافیک حاصل از جستجوی طبیعی وب‌سایت در بازه‌های زمانی مختلف قابل‌مشاهده است. برای مثال می‌توانید آن را روی یک ماه گذشته تنظیم کنید.

بررسی ترافیک طبیعی در یک ماه گذشته

با تنظیم این گزارش روی ۶ تا ۸ ماه گذشته، می‌توانید روند کاهش یا افزایش ترافیک طبیعی وب‌سایت را نیز در نمودار مشاهده کنید.

بررسی ترافیک طبیعی در شش تا هشت ماه گذشته

اگر نمودار ترافیک ورودی وب‌سایت مانند تصویر بالا روند افزایشی ندارد یا کاهش پیدا کرده است، نگران نباشید زیرا هدف اصلی بررسی این موارد برنامه‌ریزی برای شروع بنچمارک کردن پست‌ها است و همین که دید خوبی از وضعیت ترافیک طبیعی وب‌سایت به‌دست بیاورید کافی است.

گام دهم: بهبود تجربه کاربری

موتورهای جستجو هر روز در تشخیص میزان رضایت کاربران از حضور در وب‌سایت و خرید محصولات و خدمات، هوشیارانه‌تر عمل می‌کنند. بر اساس آمارها، «تجربه کاربری» (UX | User Experience) ۷۳ درصد از مشتریان در وب‌سایت، در تصمیم‌گیری نهایی محصولات و خدمات تأثیرگذار است. بنابراین اگر روی بهبود تجربه کاربری وب‌سایت کار نکنید، تأثیر منفی آن را در سئوی وب‌سایت و رتبه‌بندی در SERP می‌بینید.

عوامل مختلفی وجود دارند که مثبت یا منفی بودن تجربه کاربران در وب‌سایت اثرگذارند و تا این قسمت از مطلب به چند مورد از آن‌ها مانند Core Web Vitals و سرعت بارگذاری وب‌سایت اشاره کرده‌ایم. برای بهبود تجربه کاربری وب‌سایت اول از همه از خودتان بپرسید با چه اقداماتی می‌توانید «ناوبری» (Navigation) یا دسترسی به بخش‌های مختلف وب‌سایت و بازدید از صفحات مختلف آن را آسان‌تر کنید؟

نقش بهبود تجربه کاربری در آنالیز بهتر سئو سایت

برای پاسخ به این سوال روی موارد زیر تمرکز کنید:

  • طرح و رنگ‌آمیزی وب‌سایت: آیا ترکیب رنگی استفاده شده در طراحی وب‌سایت با نشانه‌ها و رنگ‌آمیزی برند شما هماهنگی دارد؟
  • عنوان‌ها و سرتیترها: از پررنگ و واضح بودن عنوان‌های اصلی مطلب اطمینان حاصل کنید.
  • تصاویر و ویدیوها: افزودن تصاویر و ویدیوها در بخش‌های مختلف محتوای متنی با دو هدف اصلی تقسیم محتوا به بخش‌های کوچک‌تر و توضیح بهتر مفاهیم پیچیده‌تر صورت می‌گیرد. استفاده از تصویر و ویدیو باید بر اساس احتیاج متن صورت بگیرد و نباید در این مورد زیاده‌روی کنید. بنابراین از برقراری تعادل میان متن و محتوای ویدیویی اطمینان حاصل کنید.
  • مسیر دسترسی به صفحات کلیدی وب‌سایت: آیا بازدیدکنندگان وب‌سایت می‌توانند به‌راحتی صفحات وب مهم مانند صفحه خدمات یا محصولات را در وب‌سایت پیدا کنند؟
  • پرسشنامه‌ها: آیا پرکردن فیلد‌های خالی و ثبت فرم در وب‌سایت توسط کاربران به‌آسانی صورت می‌گیرد؟

برای تشخیص بهتر موارد بالا و شناسایی نقاطی از صفحات وب‌سایت که کاربران بیشترین میزان تعامل را با آن‌ها نشان داده‌اند، می‌توانید از «نقشه حرارتی» (Heatmap) استفاده کنید. یکی از ابزارهای رایگان برای تولید هیت‌مپ ابزار مایکروسافت Clarity «+» است:

استفاده از ابزار مایکروسافت clarity برای تولید هیت مپ

مدیران وب‌سایت می‌توانند با وارد کردن پیوند یکتا (URL) صفحه، به تصویری مانند زیر برسند. این نقشه نقاطی از صفحه را که کاربر با آن‌ها بیشتر تعامل کرده با رنگ‌های قرمز و زرد به شما نشان می‌دهد. نقاطی که به رنگ‌های آبی و سبز درآمده‌اند، تعامل کمتری از کاربر دریافت کرده‌اند. همچنین تعداد کلیک کاربران و الگوی رفتاری آن‌ها در صفحه با استفاده از این ابزار قابل‌مشاهده است:

نمونه هیت مپ مایکروسافت clarity
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

گام یازدهم: بهبود سئو داخلی وب سایت

اگر از شما بپرسند مهم‌ترین بخش در آنالیز سئو سایت چیست می‌توانید از بررسی عملکرد سئو داخلی وب‌سایت نام ببرید. در سئو داخلی وب‌سایت تلاش می‌کنید تمامی صفحات درون وب‌سایت را طبق دستورالعمل‌های موتورهای جستجو بهینه کنید. البته اگر زمان کافی برای انجام این کار در اختیار ندارید، بهتر است ابتدا اولویت را به صفحات مهم‌تر وب‌سایت بدهید.

برای انجام این کار بهتر است مراحل فهرست زیر را دنبال کنید:

  1. اول از همه، ۵ صفحه اول مهم وب‌سایت را تشخیص دهید: این صفحات می‌توانند صفحاتی باشند که:
    • روی کلمات کلیدی مهم هدف‌گذاری شده‌اند.
    • میزان ترافیک ورودی آن‌ها نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است.
    • رتبه خوبی در صفحه نتایج دارند اما می‌توانند در ۵ نتیجه اول صفحه نتایج قرار بگیرند.
  2. این صفحات را با استراتژی‌های زیر بهینه‌سازی کنید:

    • از پیوندهای یکتای کوتاه استفاده کنید.
    • حتما از کلمه کلیدی اصلی در پیوند یکتا استفاده کنید.
    • از کلمات کلیدی LSI در محتوای صفحه استفاده کنید.
    • محتوای طولانی منتشر کنید.
    • تگ عنوان را با استفاده از کلمه کلیدی اصلی بهینه‌سازی کنید.
    • از لینک‌های خارجی استفاده کنید (۲ تا ۵ لینک خارجی به منابع معتبر)
    • از لینک‌های داخلی استفاده کنید. (حداقل ۲ تا ۵ لینک داخلی به صفحات مرتبط وب‌سایت)
    • سرعت بارگذاری آن را افزایش دهید.
    • از انواع مختلف محتوای متنی، تصویری و ویدیویی در آن‌ها استفاده کنید.

اگر زمان لازم برای انجام همه استراتژی‌های بالا را ندارید، روی ۵ مورد زیر تمرکز کنید:

  • استفاده از کلمه کلیدی اصلی در تگ عنوان
  • استفاده از کلمه کلیدی اصلی در ۱۰۰ کلمه اول محتوا
  • افزودن حداقل ۵ لینک خارجی
  • افزودن حداقل ۵ لینک داخلی
  • استفاده از کلمات کلیدی LSI

 

گام دوازدهم: تنظیم ابزار پیگیری رتبه‌بندی کلمات کلیدی

قدم بعدی در آنالیز سئو سایت آن است که وضعیت رتبه‌بندی صفحات مختلف را برای کلمات کلیدی هدف در صفحه نتایج بررسی کنید. ابزارهایی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند، ابزارهای انجام سئو و تحقیق کلمات کلیدی هستند که از کاربردی‌ترین آن‌ها می‌توان به ابزارهای Ahrefs «+» و SEMrush «+» اشاره کرد.

با افزودن کلمات کلیدی به این ابزارها می‌توانید وضعیت رتبه هریک از صفحات را به‌طور دائم بررسی کنید.

استفاده از ابزار semrush برای پیگیری رتبه کلمات کلیدی

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ابزار SEMrush، پیدا کردن کلمات کلیدی رتبه‌دار وب‌سایت شما در صفحه نتایج است.

استفاده از ابزار semrush برای پیگیری رتبه کلمات کلیدی

گام سیزدهم: تحلیل پروفایل بک‌لینک‌ها

بک‌لینک یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی وب‌سایت است و طبق بررسی‌‌ها تأثیر دریافت بک‌لینک روی رتبه‌بندی وب‌سایت شما در صفحه نتایج از دیگر فاکتورهای رتبه‌بندی مهم‌تر است. برای تحلیل پروفایل بک‌لینک می‌توانید در سرچ کنسول گوگل به بخش گزارش لینک‌ها بروید و جزییات بک‌لینک‌های دریافتی را ببینید.

در گزارشی که گوگل سرچ کنسول از وضعیت لینک‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید به دریایی از اطلاعات در مورد وب‌سایت‌های ایجاد‌کننده بک‌لینک، انکر تکست‌ها و محتوای محبوب صفحات مختلف وب‌سایت دست پیدا کنید.

گزارش لینک ها در سرچ کنسول گوگل
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

ابزار SEMrush برای بررسی عملکرد بک‌لینک‌ها نیز کاربرد دارد و دیدگاه خوبی از پروفایل بک‌لینک در اختیار شما قرار می‌دهد. برای استفاده از SEMrush کافی‌ست آدرس صفحه اصلی وب‌سایت را در ابزار وارد کنید و به گزارشی مشابه تصویر زیر برسید:

استفاده از ابزار semrush برای بررسی پروفایل بک لینک
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

در این گزارش مشابه با گوگل سرچ کنسول می‌توانید وب‌سایت‌های ایجادکننده بک‌لینک و پیوند یکتای آن‌ها را مشاهده کنید. بخش بسیار مهم بعدی در این گزارش بخش «دامنه‌های ارجاعی» (Referring Domains) و «رتبه دامنه» (Domain Authority) است. دامنه‌های ارجاعی به تعداد وب‌سایت‌های یکتایی گفته می‌شود که به وب‌سایت شما لینک ایجاد کرده‌اند.

تعداد دامنه های ارجاعی در ابزار semrush

رتبه دامنه نیز میزان اعتبار وب‌سایت شما را بیان می‌کند و بر اساس تعداد و کیفیت بک‌لینک‌های دریافتی شما تعیین می‌شود.

رتبه دامنه در ابزار semrush

یکی دیگر از کارهای بسیاری مهمی که باید در آنالیز سئو سایت و بررسی پروفایل بک‌لینک‌ها انجام دهید، توجه به بک‌لینک‌های سمی و مخرب (Toxic Backlinks) است. برای انجام این کار، پرتکرارترین انکر تکست‌های موجود در پروفایل بک‌لینک را پیدا کرده و ببینید بیشتر چه کلماتی در آن‌ها به‌کار رفته است.

توجه به انکر تکست های پرتکرار در پروفایل بک لینک

اگر در این قسمت بیشتر «انکر تکست‌های مرتبط با نام برند» (Branded Anchor texts) در به‌کاررفته، می‌توان گفت پروفایل بک‌لینک شما در وضعیت مناسبی است، برای مثال به تصویر زیر از بک‌لینک‌های وب‌سایت Backlinko توجه کنید:

توجه به انکر تکست های مرتبط با نام برند branded anchortexts

اما اگر انکر تکست‌های زیادی را مشاهده کردید که از کلمات کلیدی اشباع شده بودند، بهتر است بک‌لینک‌های این انکر تکست‌ها را به‌عنوان بک‌لینک‌های مخرب در نظر بگیرید. برای مثال تصویر زیر نمونه‌ای از بک‌لینک‌های اسپم را نشان می‌دهد:

وجود انکر تکست های اشباع از کلمه کلیدی در پروفایل بک لینک

نکته مهم: یک نکته بدیهی اما بسیار مهم در زمان بررسی پرفایل بک‌لینک که باید به آن توجه داشته باشید آن است که بک‌لینک‌ها از طرف وب‌سایت‌های واقعی به طرف وب‌سایت شما ایجاد شده باشند. بنابراین در صورت دریافت بک‌لینک‌های مشکوک یا غیر واقعی، بهتر است فهرستی از این بک‌لینک‌ها را در اختیار گوگل قرار دهید. به این کار در اصطلاح رد کردن بک‌لینک (Disavow) گفته می‌شود.

گام چهاردهم: اصلاح لینک‌های خراب

گوگل در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها ابتدا میزان رضایت کاربر یا به‌عبارت بهتر تجربه کاربری را بررسی می‌کند و با توجه به الگوی رفتاری او میزان رضایتش را تشخیص می‌دهد. وجود «لینک‌های خراب» (Broken Links) در وب‌سایت باعث تضعیف تجربه کاربری می‌شود و همین موضوع روی سئوی وب‌سایت اثر بسیاری بدی دارد.

بنابراین یکی از مهم‌ترین مسائلی که در زمان آنالیز سئوی وب‌سایت باید به آن بپردازید، بررسی وضعیت این لینک‌ها است. برای انجام این کار لازم است دوباره به سراغ گزارش نمایه‌گذاری گوگل سرچ کنسول بروید و مراحل زیر را دنبال کنید.

برای حل مشکل لینک‌های خراب طبق فهرست زیر عمل کنید:

  • ابتدا صفحات دارای لینک‌های خراب را که گوگل نتوانسته با موفقیت نمایه‌گذاری کند، پیدا کنید. در بخش جزییات گزارش می‌توانید فهرستی از صفحاتی را ببینید که گوگل آن‌ها را به‌دلیل خطای ۴۰۴ به فهرست خود اضافه نکرده است. خطای ۴۰۴ زمانی ایجاد می‌شود که صفحه‌ای را در وب‌سایت حدف کرده باشید. چیزی شبیه به تصویر زیر:
بررسی خطاهای ۴۰۴ در سرچ کنسول گوگل
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

البته ممکن است صفحاتی را به‌دلایل مختلف و منطقی حذف کرده باشید. در این صورت نیازی نیست کار خاصی انجام دهید و گوگل پس از مدتی نمایش آن صفحات را به‌عنوان صفحات خراب در گزارش متوقف می‌کند. اما درصورتی‌که گوگل نتوانسته به صفحاتی که لازم است رتبه بگیرند، دسترسی داشته باشد، بهتر است هرچه سریع‌تر مشکل آن صفحه را حل کنید.

  • در مرحله بعدی نیاز است لینک‌های خروجی و داخلی خراب را پیدا کنید. برای این کار نیز می‌توانید از ابزارهایی مثل SEMrush «+» یا ابزارهای رایگانی مثل Broken Link Check «+» استفاده کنید. در ابزار Broken Link Check در صورت وجود لینک‌های خراب داخلی و خروجی در وب‌سایت، با فهرستی از پیوندهای یکتای آن صفحات روبه‌رو می‌شوید.
استفاده از ابزار آنلاین broken link chec ker برای آنالیز سئو سایت

گام پانزدهم: آنالیز رقبا در سئو سایت

بررسی وب‌سایت رقیبان همیشه در سئو دارای اهمیت بوده است. در این قسمت توضیح می‌دهیم که فایده این کار در آنالیز سئو سایت چیست و چگونه باید آن را انجام دهید. برای انجام این کار این کار کافی‌ست ابتدا بهترین کلمات کلیدی رقیب را پیدا کنید. این کار را می‌توانید با ابزارهایی مثل SEMrush یا Ahrefs انجام دهید.

  • کلمات کلیدی که وب‌سایت‌های رقیب شما توانسته‌اند برای آن‌ها رتبه بگیرند پیدا کرده و برای تولید محتوا بر اساس آن‌ها هدف تعیین کنید. به عبارت ساده‌‌تر آن کلمات کلیدی بهترین کلمات برای هدف‌گذاری و قرار گرفتن در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج هستند.
  • در مرحله بعد با بررسی محتوای این صفحات فهرستی از ویژگی‌های مشترکی که باعث عملکرد خوب آن‌ها شده تهیه کنید. با این کار متوجه می‌شوید در حوزه تخصصی شما مخاطبان بیشتر با چه نوع محتوایی تعامل می‌کنند.
  • در آخرین مرحله بررسی کنید آن محتواها از چه وب‌سایت‌هایی بک‌لینک دریافت کرده‌اند. برای این کار هم می‌توانید از ابزارهای سئو استفاده کنید و هم ابزار آنلاین رایگان متعلق به Ahrefs با نام Backlink Checker «+» می‌تواند به شما کمک کند.
استفاده از ابزار backlink checker برای آنالیز سئو رقیبان

فایده این مرحله در آنالیز سئو سایت آشنایی با وب‌سایت‌های تأثیرگذار و صاحب‌نظر در حوزه تخصصی کسب و کار است. در ادامه مسیر می‌توانید برای رابطه‌‌‌سازی با این وب‌سایت‌ها برنامه‌ریزی کنید.

گام شانزدهم: بهبود محتوای وب‌سایت

در گام هفتم تلاش کردیم مهم‌ترین صفحات وب‌سایت را بهینه کنیم. حالا نوبت به آن می‌رسد که محتوای این صفحات را بهبود دهیم. کیفیت محتوا یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی در سئو است و هرچه زمان بیشتری برای آن صرف کنید، نتیجه آن در صفحه نتایج بهتر مشخص می‌شود.

حداقل نکاتی که رعایت آن‌ها در بهینه‌سازی محتوای صفحات در وب‌سایت مهم است، در فهرست زیر آمده‌اند:

  • نگارش مقدمه‌های بسیار کوتاه: کاربران در زمان انتخاب یک محتوا، ترجیح می‌دهند خیلی سریع به اصلی مطلب برسند. بنابراین تلاش کنید طول پاراگراف مقدمه را تا جای امکان کوتاه نگه دارید. برای مثال در «مجله فرادرس» تلاش می‌کنیم طول پاراگراف مقدمه را مختصر و مفید نگه داریم. به این مطلب در مورد سرچ کنسول گوگل توجه کنید. مقدمه این محتوا تنها ۱۰۰ کلمه است و خیلی سریع به‌سراغ اصل مطلب رفته‌ایم.
توجه به نگارش مقدمه های کوتاه در آنالیز سئو محتوای سایت
  • نوشتن پاراگراف‌های کوتاه (نهایتا تا ۲۵۰ کلمه): افراد در فضای آنلاین مطالب را نمی‌خوانند بلکه آن‌ها را به‌طور سطحی مرور می‌کنند. وجود پاراگراف‌های کوتاه باعث می‌شود خوانندگان بهتر بخش‌های مختلف محتوای شما را درک کنند.
  • استفاده زیاد از عنوان‌های فرعی: با انجام این کار محتوای شما به بخش‌های کوتاه تقسیم می‌شود و درک آن برای خواننده راحت‌تر صورت می‌گیرد. هرچه مطلب قابل‌فهم‌تری بنویسید کاربران بیشتر با آن تعامل و از آن استفاده می‌کنند.
  • استفاده از تصاویر گرافیکی، عکس و ویدیو در محتوا: به‌کارگیری انواع مختلف محتوا به جذابیت بیشتر محتوا کمک زیادی می‌کند. نکته دیگر امکان توضیح راحت‌تر مفاهیم پیچیده با تصویر و ویدیو است.

گام هفدهم: بهینه‌سازی محتوا برای سیگنال‌های تجربه کاربری

RankBrain الگوریتم هوش مصنوعی گوگل است که میزان تعامل کاربران را با وب‌سایت اندازه‌گیری می‌کند. وجود این الگوریتم یعنی برای رتبه گرفتن در گوگل باید وب‌سایت را برای سیگنال‌های تجربه کاربری بهینه‌سازی کنید.

اینفوگرافیک زیر دید بهتری از اهمیت سیگنال‌های تجربه کاربری در آنالیز سئو سایت در اختیار شما قرار می‌دهد.

نحوه استفاده الگوریتم RankBrain از سیگنال های تجربه کاربری

به‌عبارت بهتر، محتوای شما باید ضمن پاسخ به سوال کاربر، رضایت خاطر او را جلب و تجربه کاربری خوبی برای او ایجاد کند. بنابراین همیشه در زمان تولید محتوا به بهینه‌سازی آن برای سیگنال‌های تجربه کاربری نیز توجه کنید. برای این کار می‌توانید از موارد زیر کمک بگیرید:

  • جایگزینی مطالعه موردی با راهنماهای گام‌به‌گام
  • توجه به کاربردی بودن محتوا برای افراد مبتدی در آن حوزه
  • اضافه کردن مثال‌های متنوع

گام هجدهم: بهبود معماری وب‌سایت

معماری وب‌سایت به‌معنی نحوه و چگونگی سازماندهی صفحات مختلف وب است. ممکن است بپرسید اهمیت معماری وب‌سایت در آنالیز سئو سایت چیست و چرا باید به آن توجه کنیم؟ توضیح دلیل اهمیت ساختار وب‌سایت چندان هم دشوار نیست. به دلایل زیر توجه کنید:

  • اول اینکه معماری وب‌سایت به ربات موتور جستجو کمک می‌کند فرایند خزش و نمایه‌گذاری تمام صفحات وب‌سایت را انجام دهد: ربات‌های گوگل در وب‌سایت‌های نامنظم و بدون ساختاربندی اصولی نمی‌توانند به‌آسانی تمام صفحات وب‌سایت را پیدا و نمایه‌گذاری کنند.
اهمیت معماری پیچیده وب سایت در آنالیز سئو سایت

اما در‌صورتی‌که صفحات مختلف وب‌سایت به‌طور منظم به یکدیگر مرتبط شده باشند، گوگل به‌آسانی تمام صفحات را پیدا و آن‌ها را نمایه‌گذاری می‌کند.

اهمیت معماری ساده وب سایت در آنالیز سئو سایت
  • نکته دوم این است که معماری وب‌سایت صفحات مهم‌تر وب‌سایت را به گوگل نشان می‌دهند: به‌طور کلی هرچه یک صفحه به صفحه اصلی شما نزدیک‌تر باشد یعنی از اهمیت بیشتری برخوردار است.
صفحات نزدیک تر به صفحه اصلی اهمیت بیشتری دارند

سوال مهم در این مرحله این است که معماری وب‌سایت باید چگونه به نظر برسد؟ پاسخ چندان دشوار نیست. تصویر زیر نمونه‌ای از «طراحی عمیق» (Deep Site Structure) در وب‌سایت‌ها را نشان می‌دهد.

طراحی سایت عمیق

در مقابل ساختار بالا، «طراحی تخت وب‌سایت» (Flat Site Structure) وجود دارد که نمای ساده آن را می‌توانید در تصویر زیر ببینید:

معماری تخت سایت

طبق قانونی کلی، درصورتی‌که دسترسی کاربران به بخش‌های مختلف وب‌سایت تنها با ۳ کلیک از صفحه اصلی امکان‌پذیر باشد، یعنی وب‌سایت از معماری مناسبی برخوردار است.

دسترسی به صفحات وب سایت در کمتر از ۳ کلیک

در مواردی ممکن است به توسعه‌دهنده وب برای بهبود ناوبری کلی وب‌سایت نیاز پیدا کنید. البته افزودن لینک‌های داخلی به بخش‌های مختلف محتوا و بخش‌های کناری صفحات وب‌سایت نیز می‌تواند در بهبود معماری وب‌سایت موثر باشد. تا زمانی که کاربران بتوانند با سه کلیک یا کمتر به صفحات مختلف هدایت شوند، مشکلی نخواهید داشت.

گام نوزدهم: استفاده از تکنیک skyscraper برای تولید محتوا

آخرین گام از آنالیز سئو را به انتشار محتوا با استفاده از تکنیک skyscraper اختصاص داده‌ایم. دلیل این موضوع آن است که این دسته از انواع محتوا به گوگل در تشخیص و نمایه‌گذاری سریع تغییرات مختلف صفحات وب کمک می‌کنند.

تصویر زیر نمونه‌ای از تغییر در میزان خزش صفحات وب را در زمان انتشار پست‌های skyscraper در وب‌سایت Backlinko نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید در زمان انتشار این پست‌ها، فرایند خزش ربات‌های گوگل با سرعت و شدت بیشتری صورت گرفته است.

تاثیر انتشار پست های جدید در افزایش خزش ربات های گوگل

برای استفاده از تکنیک skyscraper در تولید محتوا مراحل زیر را دنبال کنید:

نکته این قضیه در این است که گوگل در زمان هدایت تعداد زیادی از کاربران و لینک‌ها به طرف یک صفحه وب، ربات‌های خود را سریع‌تر برای خزش به آن‌جا ارسال می‌کند.

نکات تکمیلی در آنالیز آنلاین سئو سایت

تا این قسمت از مطلب یاد گرفتید آنالیز سئو سایت چیست و چه روش‌هایی برای انجام آن وجود دارد. در ادامه با چند نکته تکمیلی آشنا می‌شوید که انجام آن‌ها می‌تواند در انجام دقیق‌تر آنالیز سئو به شما کمک کند.

این نکات در زیر فهرست شده‌اند:

  1. بهبود وضعیت لینک‌های داخلی
  2. استفاده از ابزارهای آنالیز سایت
  3. بهینه‌سازی پاسخ‌های ویژه

در ادامه در مورد هریک از تکنیک‌های بالا توضیح می‌دهیم.

بهبود وضعیت لینک‌های داخلی

لینک‌سازی داخلی یکی از استراتژی‌های سئو است که با وجود اهمیت زیاد توجه زیادی به آن نمی‌شود. سوال اینجاست که سیستم لینک‌سازی داخلی باید چگونه باشد؟ پاسخ ساده است. تا جای امکان به صفحات دارای اولویت بالا در وب‌سایت از صفحات دیگر لینک داخلی ایجاد کنید.

روش بهبود وضعیت لینک های داخلی در آنالیز سئو سایت چیست

استفاده از ابزارهای آنالیز سایت

اگر بپرسید مهم‌ترین شرط برای انجام تخصصی و اصولی آنالیز سئو سایت چیست ، پاسخ شما قطعا استفاده از ابزار‌های مناسب برای انجام این کار است. در بسیاری از تکنیک‌های آنالیز سئو که تا این قسمت بررسی شد، وجود ابزارها و پلتفرم‌های رایگان و پولی زیادی به جمع‌آوری داده‌های معتبر و بنچمارک نتایج کمک می‌کرد. در ادامه نگاهی به چند مورد کاربردی‌ترین ابزارهای آنالیز سئو سایت صرف‌نظر از هزینه اشاره می‌کنیم.

 

نرم‌افزار سئو 

هریک از ابزارها و بسترهای انجام و تحلیل سئو مزایای خاص خود را دارند. برای مثال دو ابزار Ahrefs «+» و SEMrush «+» به‌صورت تخصصی آنالیز سئو سایت را به‌همراه ابزار خزش وب‌سایت در اختیار شما قرار می‌دهند. با استفاده از این قابلیت‌ها نه‌تنها می‌توانید دیدگاه دقیق‌تری از فرایند خزش صفحات مختلف پیدا کنید بلکه مشکلات رایج در کاهش رتبه در نتایج طبیعی را تشخیص می‌دهید.

این ابزارها همچین بستری تخصصی برای تحقیق کلمات کلیدی، بررسی پروفایل بک‌لینک و غیره دارند که باعث می‌شود بتوانید به مجموعه‌ای از داده‌ها در یک پلتفرم دسترسی پیدا کنید. نسخه‌های رایگان این ابزارها به‌صورت محدود امکاناتی را برای شما فراهم می‌کنند.

سرچ کنسول گوگل

سرچ کنسول گوگل «+» برای تحلیل خطاها و رسیدگی به مشکلات فنی، بررسی وضعیت بک‌لینک‌ها، آنالیز نرخ کلیک طبیعی، «هسته‌های حیاتی وب» (Core Web Vitals) و افزودن صفحات وب برای نمایه‌گذاری مجدد اصلی‌ترین ابزار است و هرچند در ایران باید با نرم‌افزار تغییر IP از آن استفاده کنید، کاملا رایگان است.

گوگل آنالیتیکس

هدف اصلی آنالیز سئو سایت افزایش ترافیک ورودی وب‌سایت است. گوگل آنالیتیکس «+» یکی از اصلی‌ترین پلتفرم‌ها برای بررسی عملکرد وب‌سایت و بررسی نتایج حاصل از اصلاحاتی است که درنتیجه آنالیز سئوی سایت انجام داده‌اید. استفاده از گوگل آنالیتیکس امکان اولویت‌بندی انجام تغییرات را در صفحات مختلف بر اساس بیشترین یا کمترین میزان ترافیک دریافتی امکان‌پذیر می‌کند.

ابزارهای سنجش سرعت وب‌سایت

دو ابزار PageSpeed Insights «+» و GTMetrix «+» ابزارهای قابل‌اعتماد و رایگانی برای بررسی سرعت بارگذاری وب‌سایت هستند.

بهینه‌سازی محتوا برای نمایش در پاسخ‌های ویژه

«پاسخ‌های ویژه» (Featured Snippet) می‌توانند به میزان قابل‌توجهی ترافیک طبیعی وب‌سایت را افزایش دهند.

بهینه سازی پاسخ های ویژه

برای این‌که شانس قرار گرفتن در این بخش‌های SERP را افزایش دهید، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • بهینه‌سازی وب‌سایت برای موبایل
  • ایمن‌سازی وب‌سایت با استفاده از پروتکل https
  • استفاده از تگ‌های H2 و H3 به‌تناوب
  • نگارش پاسخ‌های کوتاه به سوالات
  • ایجاد لینک خروجی به منابع معتبر

 

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای افزایش ترافیک وب‌سایت و بهبود سئوی آن است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در مجله – در اینجا «استراتژی سئو چیست؟ – از تدوین تا اجرا – راهنمای کاربردی» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا الگوریتم های گوگل در سئو

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

جمع‌بندی آنالیز سئو سایت

در این مطلب از «مجله فرادرس» یاد گرفتیم آنالیز سئو سایت چیست و چطور باید آن را انجام داد. ازجمله مهم‌ترین مواردی که به آن‌ها پرداخته شد می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • تعریف آنالیز سئو سایت چیست ؟
  • اهمیت آنالیز سئوی سایت و کاربرد آن در بهبود ترافیک ورودی
  • انواع آنالیز سئوی سایت چیست و هرکدام چه وظایفی برعهده دارند ؟
  • تکنیک‌های موثر در انجام آنالیز آنلاین سئو سایت کدامند؟
  • بهترین سایت و ابزارهای آنالیز سئو سایت چیست و چطور باید از آن‌ها استفاده کرد؟

در تعریف آنالیز سئو سایت گفتیم که این فرایند برای سنجش میزان اثربخشی تکنیک‌های بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آن با شناسایی نقاط قوت و ضعف در اجرای سئو و تکنیک‌های آن، تلاش می‌کنیم محتوای وب‌سایت را بهینه کنیم و رتبه آن را در صفحه نتایج بهبود دهیم. همچنین آموختیم که انجام آنالیز سئو کاربردهای فراوانی برای وب‌سایت دارد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • تشخیص و اولویت‌بندی خطاها و مشکلات وب‌سایت
  • سنجش اثربخشی انواع سئو
  • آگاهی از به‌روزرسانی‌های الگوریتم‌ها در سئو
  • جمع‌آوری داده‌های معتبر از عملکرد وب‌سایت
  • شناخت بیشتر رقیبان و نقاط قوت و ضعف آن‌ها
آنالیز سئو سایت چه اهمیتی دارد

در پایان نیز مهم‌ترین تکنیک‌ها و بهترین سایت ها و ابزارهای انجام آنالیز سئو سایت را بررسی کردیم و به موارد زیر پرداختیم:

  • سازگاری وب‌سایت با موبایل
  • اطمینان از نمایه‌گذاری نسخه اصلی وب‌سایت
  • بررسی سرعت بارگذاری صفحات مختلف وب
  • حذف صفحات اضافه
  • بررسی ترافیک طبیعی و روند افزایش یا کاهش آن
  • تحلیل و آنالیز سئو رقبا
  • بررسی و اصلاح بک‌لینک‌ها و لینک‌های خراب
  • بهینه‌سازی معماری و محتوای وب‌سایت طبق سیگنال‌های تجربه کاربری

سوالات متداول در آنالیز سئو سایت

این مطلب از «مجله فرادرس» را به بحث در مورد آنالیز سئو سایت و روش‌های انجام آن اختصاص دادیم. در ادامه به چند سوال پرتکرار در این زمینه پاسخ می‌دهیم.

مهم ترین دلیل اهمیت آنالیز سئو سایت چیست ؟

تحلیل و بررسی سئو سایت اهمیت بالایی در شناسایی نقاط ضعف و قوت اصول سئو دارد اما شاید کمک به جمع‌آوری داده‌های ارزشمند و معتبر در مورد عملکرد وب‌سایت را در صفحه نتایج بتوان به‌عنوان مهم‌ترین کاربرد و اهمیت دانست. هر استراتژی انجام سئو برای انجام موفقیت‌آمیز باید مبتنی بر داده باشد و بتوان نتایج حاصل از آن را در بازه‌های زمانی مختلف مقایسه کرد. آنالیز سئوی وب‌سایت پایگاه داده موثقی در اختیار شما قرار می‌دهد.

چرا باید در آنالیز سئو سایت میزان سازگاری آن را با موبایل بررسی کنیم؟

طبق آمارها بیش از ۶۰ درصد از جستجوها در فضای آنلاین با دستگاه‌های موبایلی انجام می‌شود و گوگل نیز از الگوریتم Mobile-first Indexing برای رتبه‌بندی نتایج استفاده می‌کند. این الگوریتم نسخه موبایلی وب‌سایت‌ها را در صورت وجود در اولویت رتبه‌بندی قرار می‌دهد. به‌همین دلیل سازگاری وب‌سایت با دستگاه‌های همراه به یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های آنالیز سئو سایت تبدیل شده است.

بهترین سایت ها و ابزار های آنالیز سئو سایت کدامند؟

انجام آنالیز سئوی وب‌سایت با استفاده از ابزارهای مختلف به‌صورت دقیق‌تر و موثرتری صورت می‌گیرد. اگر فاکتور پولی یا رایگان بودن را در نظر نگیریم، می‌توان به ابزارهای سرچ کنسول گوگل، گوگل آنالیتیکس، SEMRush و Ahrefs اشاره کرد. مهم‌ترین سایت‌های معتبر در زمینه انالیز سئو نیز PageSpeed Insights و GTMetrix و WebPageTest.org هستند.

موارد مهم آنالیز سئو سایت برای بهبود محتوا چیست ؟

در آنالیز سئو محتوای سایت باید به موارد مهمی مثل نگارش مقدمه‌های بسیار کوتاه، نوشتن پاراگراف‌های کوتاه، استفاده زیاد از عنوان‌های فرعی و استفاده از تصاویر گرافیکی، عکس و ویدیو در محتوا اشاره کرد.

اهمیت بررسی هسته های حیاتی وب در آنالیز سئو سایت چیست ؟

هسته‌های حیاتی وب از سیگنال‌های تجربه کاربری در رتبه‌بندی گوگل هستند که اندازه‌گیری سرعت بارگذاری بخش‌های مختلف محتوا، پایداری عناصر بصری صفحه و میزان تعامل‌پذیری کاربران با آن‌ها را برعهده دارند. بررسی این شاخص‌ها در آنالیز سئو سایت کمک می‌کند میزان رضایت‌مندی کاربران از حضور در بخش‌های مختلف وب‌سایت و مثبت یا منفی بودن تجربه کاربری آن‌ها را تحلیل کنید.

روش بررسی جریمه های دستی گوگل در آنالیز سئو سایت چیست ؟

جریمه‌ها یا اقدامات دستی گوگل توسط بازرسان این موتور جستجو در پاسخ به زیر پا گذاشتن قوانین و دستورالعمل‌ها توسط وب‌سایت‌ها انجام می‌شوند. برای مشاهده وضعیت این اقدامات باید با مراجعه به سرچ کنسول گوگل و بخش Security and Manual Actions به گزارش Manual Actions بروید و گزارش حاصل را بررسی کنید.

نقش معماری وب سایت در آنالیز سئو سایت چیست ؟

معماری وب‌سایت و چیدمان آن از دو جهت در انجام سئو و آنالیز آن دارای اهمیت است. اول اینکه وب‌سایت‌های دارای ساختار ساده بهتر توسط خزنده‌های موتور جستجو نمایه‌گذاری می‌شوند. دلیل دوم نیز به نمایش بهتر صفحات مهم‌تر به این خزنده‌ها و دسترسی آسان‌تر کاربران به بخش‌های مختلف وب‌سایت برمی‌گردد.

بر اساس رای ۲۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
DelanteBACKLINKOSemrush BlogAhrefs blog
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *