لینک سازی داخلی چیست؟ – آموزش از صفر تا صد

۵۸۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۱ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۴ دقیقه
لینک سازی داخلی چیست؟ – آموزش از صفر تا صد

یکی از تکنیک‌های مهم در بهبود سئوی داخلی، ایجاد لینک داخلی بین صفحات مختلف وب‌سایت است. با لینک داخلی صفحات وب را به یکدیگر متصل می‌کنید تا ربات‌های جستجو و کاربران راحت‌تر به محتوای جدید و مرتبط دسترسی پیدا کنند. در این آموزش از مجله فرادرس یاد می‌گیرید لینک سازی داخلی چیست و چه اهمیتی در سئوی وب‌سایت دارد. در ادامه علاوه بر آشنایی با انواع لینک داخلی، به آموزش لینک سازی داخلی در سایت می‌پردازیم و خطاهای متداول این فرایند را در سئوی سایت بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

تعریف لینک داخلی

«لینک داخلی» (Internal Link) پیوندی است که صفحه A وب‌سایت را به صفحه B همان وب‌سایت متصل می‌کند. در ابتدای همین مطلب، عبارت «سئوی داخلی» یک لینک داخلی است که با کلیک روی آن به مطلبی با همین نام از مجله فرادرس هدایت می‌شوید. لینک‌های داخلی را ممکن است در منوی اصلی و منوی «پایین صفحه یا فوتر» (Footer) هر وب‌سایت هم ببینید.

صرف‌نظر از محل قرار گرفتن، لینک‌های داخلی با دو کاربرد اصلی زیر به بهبود سئوی داخلی وب‌سایت کمک می‌کنند:

  • هدایت کاربر به صفحات دیگر وب‌سایت
  • کمک به ربات‌های جستجو برای پیدا کردن صفحات جدید

تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی

«لینک خارجی» (External Link) به لینکی گفته می‌شود که بین صفحات دو وب‌سایت مجزا ایجاد می‌شود. با دانستن این تعریف، درک تفاوت بین لینک داخلی و خارجی چندان دشوار نیست. لینک‌‌های داخلی برای مرتبط کردن صفحات متعلق به یک دامنه به کار می‌روند، در‌حالی‌که لینک‌های خارجی بیشتر با هدف نقل‌قول یا معرفی منابع بیشتر در وب‌سایت‌های دیگر ایجاد می‌شوند.

لینک سازی در دیجیتال مارکتینگ
لینک‌سازی در دیجیتال مارکتینگ و سئو

لینک‌های خارجی خود به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • «لینک‌های ورودی» (Inbound Links): این لینک‌ها با نام بک‌لینک نیز شناخته می‌شوند، لینک‌هایی هستند که از طرف وب‌سایت‌های دیگر به طرف وب‌سایت شما ایجاد می‌شوند.
  • «لینک‌های خروجی» (Outbound Links): لینک‌هایی که شما به صفحات وب‌سایت‌های دیگر ایجاد می‌کنید.

با این توضیحات، یک‌بار برای همیشه، مفهوم ۴ اصطلاح لینک داخلی، خارجی، ورودی و خروجی را یاد بگیرید. جدول زیر کارتان را راحت‌تر می‌کند:

نوع لینکمبدا و مقصد لینک
لینک داخلیبین صفحات A و B متعلق به وب‌سایت شما
لینک خارجی

ورودی: از وب‌سایت‌های دیگر به وب‌سایت شما

خروجی: از وب‌سایت شما به وب‌سایت‌های دیگر

این نکته را هم بدانید که مفهوم لینک‌سازی در دیجیتال مارکتینگ بیشتر اشاره به تکنیک‌های دریافت بک‌لینک دارد. حالا که تفاوت این چند اصطلاح متداول را یاد گرفتید، به سراغ بررسی مفهوم لینک سازی داخلی می‌رویم. همچنین در یکی از مطالب مجله فرادرس، به‌طور مفصل در مورد بک‌لینک بحث کرده‌‌ایم:

چرا لینک سازی داخلی مهم است؟

تعریف لینک داخلی ساده است اما برنامه‌ریزی و داشتن استراتژی برای ایجاد این لینک‌ها، فرایندی که در اصطلاح سئو به آن «لینک سازی داخلی» می‌گوییم، چندان ساده نیست و باید آن را مطابق با اصول سئوی وب‌سایت انجام دهید. قرار است با ایجاد لینک بین صفحات وب‌سایت به «خزنده‌ها» (Crawlers) موتور جستجو و کاربران کمک کنید راحت‌تر بین صفحات مختلف جابه‌جا شوند.

بر همین اساس اهمیت لینک‌دهی داخلی صحیح بین صفحات وب‌سایت را می‌توان از دو جنبه بررسی کرد:

بیینیم اثر لینک سازی داخلی در بهبود موارد بالا چیست و چرا وب‌سایت‌هایی که لینک‌سازی داخلی را جدی می‌گیرند، رتبه بهتری در صفحه نتایج کسب می‌کنند.

کمک لینک سازی داخلی به بهبود تجربه کاربری

وجود لینک داخلی در وب‌سایت دسترسی کاربران به صفحات مختلف آن را آسان‌تر می‌کند. در ادامه یاد می‌گیرید این موضوع چطور در بهبود ناوبری وب‌سایت، ارتقای مطالب مهم و در نهایت کمک به درک عمیق‌تر مفاهیم موثر است.

ناوبری آسان در وب سایت

لینک‌سازی داخلی وب‌سایت شبکه‌ای از صفحات وب مرتبط و پیوسته بهم ایجاد می‌کند. هر بازدیدکننده می‌تواند از طریق این لینک‌ها به‌راحتی صفحات مرتبط را پیدا کند و نیازی نیست برای این کار حتما به منوی اصلی وب‌سایت برگردد. این موضوع تجربه کاربری (UX) وب‌سایت را بهبود می‌دهد.

فرض کنید کاربر وارد صفحه وبی با موضوع «انواع مختلف سئو» شده است. اگر در این صفحه، همزمان با توضیح هریک از انواع سئو، لینک مطالب مرتبطی مثل سئوی خارجی، سئو تکنیکال و سئو محلی را قرار دهید، احتمالا کاربر برای خواندن اطلاعات بیشتر به این صفحات مراجعه می‌کند. کاری که در همین مطلب از مجله فرادرس انجام شده است:

نمونه استفاده از لینک های داخلی برای موضوعات مرتبط در متن
نمونه استفاده از لینک های داخلی برای موضوعات مرتبط در متن (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

اصلی‌ترین هدف استفاده از لینک‌سازی داخلی می‌تواند ترغیب کاربران به بیشتر ماندن در صفحه باشد و نشان دادن محتوای مرتبط و مفید در صفحات درست وب‌سایت، بهترین راه برای رسیدن به این هدف است. در یکی از مطالب مجله فرادرس، در مورد تجربه کاربری و دلایل اهمیت آن به‌طور کامل بحث کرده‌ایم:

ارتقای صفحات و مطالب مهم وب سایت

از طریق لینک‌سازی داخلی درست و اصولی می‌توانید صفحات فرود و مطالب مهم‌تر وب‌سایت را ارتقا و آن‌ها را بیشتر در معرض دید کاربران قرار دهید. برای مثال در مجله فرادرس، در همه مطالب مرتبط با دیجیتال مارکتینگ، لینک مطلب «دیجیتال مارکتینگ چیست» را قرار می‌دهیم که مطلب اصلی مجله در این حوزه است.

پیدا کردن درک عمیق تر کاربر از مفاهیم

لینک‌های داخلی ابزارهای قدرتمندی برای ارائه توضیح بیشتر در مورد مفاهیم ناآشنا، فراهم کردن اطلاعات تکمیلی در مورد موضوع یا معرفی منابع تکمیلی در اختیار وب‌مسترها و نویسندگان محتوا قرار می‌دهند. چنین محتوایی کامل‌تر و معتبرتر است و باعث تعامل بیشتر کاربر با صفحات وب سایت و جلب اعتماد او می‌شود. برای مثال، در همین مطلب هرجا که از اصطلاح یا عبارت تخصصی مرتبطی استفاده کردیم، لینک داخلی آن را نیز قرار دادیم تا برای آشنایی با نکات بیشتر آن مطالب را نیز مطالعه کنید.

نقش لینک سازی داخلی در بهبود تجربه کاربری چیست

قبل از این‌که بگوییم دلایل اهمیت لینک سازی داخلی در سئوی وب‌سایت چیست توجه شما را به این نکته جلب کنیم که رضایت گوگل در رضایت کاربر نهفته است و هرچه تجربه کاربری بهتری برای کاربر فراهم کنید، احتمال این‌که در صفحه نتایج رتبه بهتری بگیرید، بیشتر است. بنابراین همه مواردی که تا اینجا بررسی شدند، به‌طور غیرمستقیم روی سئوی وب‌سایت اثرگذارند.

اهمیت لینک سازی داخلی در سئو

لینک‌سازی داخلی با کمک به ربات‌های جستجو، به‌طور مستقیم روی بهبود سئوی وب‌سایت اثرگذار است. در فهرست زیر دو مورد از دلایل این موضوع را بررسی کرده‌ایم:

  • فهم بهتر ساختار وب‌‌سایت توسط ربات جستجو
  • انتقال ارزش و اعتبار صفحات وب از طریق لینک‌ها

در ادامه بررسی می‌کنیم لینک سازی داخلی چطور به بهبود سئو کمک می‌کند.

فهم بهتر ربات جستجو از ساختار وب سایت

زمانی که بین دو صفحه A و B وب‌سایت لینک ایجاد می‌کنید، به گوگل اطلاع می‌دهید که موضوع این دو صفحه به یکدیگر مرتبط است. گوگل از این اطلاعات برای فهم بهتر موضوع صفحات استفاده کرده و درک می‌کند صفحات مختلف وب‌سایت چگونه از نظر مفهومی با یکدیگر مرتبط می‌شوند.

اهمیت لینک سازی داخلی در بهبود سئو چیست

وجود لینک داخلی بین صفحات کمک دیگری هم به موتورهای جستجو می‌کند و آن پیدا کردن و «نمایه‌گذاری» (Indexing) صفحات جدید است. به‌طور کلی ربات‌های جستجو رفتار مشخصی برای پیدا کردن صفحات جدید دارند:

  1. ابتدا وارد صفحاتی می‌شوند که از قبل «خزش» (Crawling) و نمایه‌گذاری شده‌اند.
  2. سپس لینک‌های درون این صفحات را دنبال می‌کنند تا به صفحات جدید برسند.

اگر لینک صفحات جدید وب‌سایت را در صفحات قدیمی‌تر قرار ندهید، گوگل از کجا متوجه وجود این صفحات می‌شود؟ بنابراین درک ارتباط بین صفحات مختلف و پیدا کردن صفحات جدید باعث می‌شود ربات‌های جستجو بهتر ساختار وب‌سایت را درک کنند که در نتیجه آن صفحات رتبه بهتری در SERP می‌گیرند.

در یکی از مطالب مجله فرادرس، نحوه کار سئو و موتورهای جستجو را به‌طور کامل بررسی کرده‌ایم:

انتقال ارزش و اعتبار بین صفحات وب

زمانی که بین دو صفحه وب لینک داخلی ایجاد می‌کنید، بخشی از اعتبار یا «رتبه صفحه» (PageRank) از صفحه معتبرتر به صفحه کم‌اعتبارتر منتقل می‌شود. رتبه صفحه یکی از الگوریتم‌های گوگل است که برای سنجش میزان اهمیت صفحات وب استفاده می‌شود. به این اتفاق در سئو، انتقال «ارزش لینک» (Link Juice) گفته می‌شود.

فرض کنید صفحه وب A رتبه صفحه بالایی دارد و بک‌لینک‌های زیادی از وب‌سایت‌های خارجی دریافت کرده است. زمانی که بین این صفحه و صفحه B لینک داخلی ایجاد می‌کنید، بخشی از این اعتبار به صفحه B منتقل می‌شود. با تشخیص این صفحات پراعتبار در وب‌سایت و استفاده از پتانسیل لینک‌سازی داخلی می‌توانید بخشی از اعتبار وب‌سایت را بین صفحات کم‌وزن‌تر وب‌سایت تقسیم کنید. تصویر زیر توصیف بهتری از آنچه رخ می‌دهد، به شما نشان می‌دهد:

انتقال ارزش لینک بین صفحات وب سایت
انتقال ارزش لینک بین صفحات وب‌سایت

انواع لینک داخلی کدام است؟

تا اینجا یاد گرفتید مفهوم لینک سازی داخلی چیست و اهمیت آن را در بهبود سئوی وب‌سایت درک کردید. لینک‌های داخلی با توجه به محل قرار گرفتن و کاربرد دو نوع اصلی دارند که در همکاری با یکدیگر دسترسی به صفحات مختلف را آسان کرده و ارزش لینک را بین صفحات مختلف انتقال می‌دهند. این لینک‌های داخلی عبارت‌اند از:

  • «لینک‌های ساختاری» (Structural Links): لینک‌های موجود در منوی اصلی، پایین صفحه (فوتر) یا نوار کناری صفحات مختلف وب‌سایت که نقش ناوبری و انتقال ارزش لینک را برعهده دارند.
  • «لینک‌های متنی» (Contextual Links): لینک‌های داخلی درون متن که وظیفه اصلی آن‌ها معرفی محتوای مرتبط به کاربران است.
انواع لینک سازی داخلی چیست
انواع لینک‌های داخلی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در ادامه، هریک از انواع این لینک‌ها را بررسی می‌کنیم.

لینک داخلی ساختاری

اگر از شما بپرسند مهم‌ترین نوع لینک داخلی چیست می‌توانید از لینک‌های ساختاری نام ببرید که چون بیشتر با هدف ناوبری آسان‌تر کاربران ایجاد می‌شوند، به آن‌ها «لینک‌های ناوبری» (Navigational Links) هم گفته می‌شود. این لینک‌ها در بخش‌های مختلف صفحه اصلی وب‌سایت مثل منوی بالایی، «نوار کناری» (Sidebar)، پایین صفحه (فوتر) یا منوی «بردکرامب» (Breadcrumb) قرار می‌گیرند و معمولا در تمام صفحات وب‌سایت تکرار می‌شوند.

هدف اصلی ایجاد این لینک‌ها، ناوبری راحت کاربران از یک صفحه به صفحه دیگر است اما نقش بسیار مهمی هم در انتقال ارزش صفحات اصلی وب‌سایت به صفحات داخلی‌تر برعهده دارند. برای مثال منوی بالایی مجله فرادرس را در نظر بگیرید که دسته‌بندی‌های موضوعی مطالب وبلاگ را نشان می‌دهند:

منوی بالای صفحه مجله فرادرس
منوی بالای صفحه مجله فرادرس (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

این منو در تمام صفحات و بلاگ‌پست‌ها تکرار می‌شود و کاربران می‌توانند از طریق آن خیلی راحت بین موضوعات مختلف جابه‌جا شوند و در صورت لزوم خیلی سریع به صفحه اصلی برگردند. همه لینک‌های این منو داخلی هستند و توجه داشته باشید که کلیک روی لینک «فرادرس» شما را به وب‌سایت رسمی فرادرس هدایت می‌کند چون مجله فرادرس محصول وب‌سایت رسمی فرادرس است. لینک‌های داخلی ناوبری بر اساس محل قرارگیری می‌توانند نام‌های مجزایی داشته باشند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

لینک پایین صفحه

«لینک‌های داخلی پایین صفحه یا فوتر» (Footer Links) در واقع بخشی از لینک‌های ساختاری هستند که در پایین صفحه قرار می‌گیرند. این لینک‌ها کاربران را به صفحات مهمی مثل صفحه تماس با ما، صفحه درباره ما و صفحه پرسش‌های متداول هدایت می‌کنند که هر بازدیدکننده ممکن است بخواهد به‌طور ناگهانی از آن‌ها بازدید کند. تصویر زیر، منوی پایین صفحه وب‌سایت رسمی فرادرس را نشان می‌دهد:

منوی پاورقی وب سایت فرادرس
منوی پایین صفحه (فوتر) وب سایت فرادرس (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

لینک نوار کناری

در بسیاری از وب‌سایت‌ها می‌توانید لینک‌های داخلی را در نوار کناری سمت راست یا چپ صفحات ببینید. لینک‌های این بخش اغلب اوقات بازدیدکنندگان را به صفحات و مطالب محبوب و مرتبط هدایت می‌کنند. بسیاری از وب‌سایت‌های خبری یا وبلاگ‌های آموزشی از این قابلیت برای ترغیب بازدیدکنندگان به دیدن صفحات مرتبط دیگر در وب‌سایت استفاده می‌کنند:

نمونه لینک داخلی نوار کناری
نمونه لینک‌های داخلی نوار کناری

لینک داخلی متنی

لینک‌های داخلی متنی در داخل متن و محتوای صفحات قرار می‌گیرند و کاربرد اصلی آن‌ها هدایت کاربران به صفحات دارای محتوای مرتبط است. این لینک‌ها معمولا روی کلمات و عبارات توصیفی به نام «انکرتکست» یا «متن لینک» (Anchor Text) ایجاد می‌شوند. وجود لینک داخلی در متن هم محتوای مرتبط را به کاربران نشان می‌دهد و هم ربات‌های جستجو را در مورد نحوه ارتباط صفحات یا پست‌های وبلاگ به یکدیگر راهنمایی می‌کند.

نمونه لینک داخلی متنی
نمونه لینک داخلی متنی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

برای مثال در تصویر بالا، لینک داخلی را روی عبارتی ایجاد کرده‌ایم که ممکن است بازدیدکننده صفحه بخواهد در مورد آن اطلاعات بیشتری کسب کند. از طرف دیگر به ربات جستجو در مورد ارتباط موضوع صفحه فعلی و صفحه مقصد اطلاع داده‌ایم. انکر تکست‌ها مهم‌ترین موضوع در زمان ایجاد لینک داخلی متنی بین صفحات وب‌سایت هستند و بهتر است حتما به موضوع صفحه مقصد مرتبط باشند. در بخش بعدی نحوه ایجاد لینک داخلی و انتخاب انکر تکست مناسب را آموزش می‌دهیم.

آموزش لینک سازی داخلی سایت

تا اینجا با مفهوم لینک سازی داخلی آشنا شدید و انواع لینک‌های داخلی را شناختید. در این مرحله حتما سوال شما این است که چطور و بر اساس چه اصولی لینک داخلی بسازیم. در فهرست زیر اصول انجام این کار را خیلی ساده بیان کرده‌ایم.

  • استفاده از انکرتکست دارای کلمه کلیدی
  • ایجاد لینک داخلی از صفحات مهم به صفحات کم اعتبار
  • استفاده از انکرتکست متفاوت برای اشاره به صفحات مشابه
  • آنالیز وضعیت لینک سازی داخلی با سرچ کنسول گوگل
  • قرار دادن لینک‌های داخلی در بخش‌های بالاتر صفحه
  • توجه به Dofollow بودن لینک داخلی
  • استفاده از لینک داخلی برای کمک به نمایه‌گذاری
  • لینک‌دهی داخلی اصولی از صفحه اصلی
  • استفاده نکردن از ابزار برای لینک سازی داخلی
  • استفاده از لینک داخلی برای بهبود معماری وب‌سایت
  • افزودن لینک داخلی به صفحات قدیمی
  • توجه به تعداد لینک‌های داخلی
  • بررسی نسخه موبایلی وب‌سایت
  • توجه به اولویت لینک اول

ببینیم چطور باید از اصول بالا برای برای ساخت لینک‌های داخلی استفاده کنید.

استفاده از انکرتکست دارای کلمه کلیدی

اولین و مهم‌ترین عنصری که در لینک‌سازی باید به آن توجه کنید، متن لینک یا همان انکر تکست آن است. به‌عبارت بهتر، باید بدانید لینک را قرار است روی چه کلمه یا عبارتی در متن درج کنید. مهم‌ترین نکته برای بهینه کردن انکر تکست لینک داخلی این است که حتما در آن به‌نحوی از کلمه کلیدی اصلی صفحه مقصد استفاده کنید. این استفاده می‌تواند به شکل‌های مختلفی باشد. گوگل توصیه می‌کند که از انکر تکست‌های «منطبق» (Exact Match)، «نیمه منطبق» (Partial Match) و «مرتبط» (Related Keywords) برای درج لینک داخلی در متن استفاده کنید.

برای درک بهتر این موضوع، به مثال‌های زیر توجه کنید. مانند نمونه زیر که در آن از انکرتکست منطبق «چگالی کلمه کلیدی» برای لینک داخلی به این مطلب استفاده کرده‌ایم:

نمونه استفاده از انکر تکست منطبق برای لینک داخلی
نمونه استفاده از انکر تکست منطبق برای لینک داخلی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

این انکر تکست به کاربران و موتورهای جستجو موضوع صفحه‌ای را که به آن لینک داخلی ایجاد کرده‌ایم، به‌طور واضح نشان می‌دهد. طبق گفته خود گوگل، استفاده از انکر تکست منطبق برای لینک داخلی البته اگر همیشه و برای همه لینک‌های داخلی این کار را انجام ندهید، آسیبی به سئوی وب‌سایت وارد نمی‌کند. البته استفاده بیش از حد از این روش ممکن است باعث اسپم به نظر رسیدن لینک‌های وب‌سایت شود.

برای این‌که خیالتان از بابت این موضوع راحت باشد، می‌توانید به شکل متفاوتی از کلمه کلیدی استفاده کنید برای مثال، آن را در کنار کلمات دیگر به کار ببرید:

نمونه استفاده از انکر تکست نیمه منطبق برای لینک داخلی
نمونه استفاده از انکر تکست نیمه منطبق برای لینک داخلی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

یا کلمات و عبارات هم‌معنی آن را به کار ببرید. مانند نمونه زیر که کلمه کلیدی صفحه مقصد «سئو تولید محتوا» است:

نمونه انکر تکست مرتبط برای لینک داخلی
نمونه انکر تکست مرتبط برای لینک داخلی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

نکته مهم: این استراتژی را بهتر است هرگز در مورد بک‌لینک‌های دریافتی برای وب‌سایت به کار نبرید. به‌عبارت بهتر، بهتر است انکر تکست بک‌لینک مطابقت کاملی با کلمه کلیدی صفحه مقصد نداشته باشد.

ایجاد لینک داخلی از صفحات مهم به صفحات کم اعتبار

در بخش‌های قبلی به این نکته اشاره کردیم که وقتی از یکی از صفحات وب‌سایت به صفحات دیگر لینک داخلی ایجاد می‌کنید، در حقیقت از این طریق بخشی از اعتبار صفحه مبدا را به صفحه مقصد منتقل می‌کنید. این موضوع به بهبود رتبه صفحه مقصد در صفحه نتایج کمک می‌کند. بر همین اساس یکی از مهم‌ترین اصول استفاده از لینک‌های داخلی این است که آن‌ها را از طرف معتبرتر به صفحات کم‌اعتبار ایجاد کنید.

این نکته را هم بگوییم که تأثیر این لینک‌ها در بهبود رتبه شاید به‌اندازه دریافت بک‌لینک نباشد اما بی‌اثر هم نیست. به‌همین دلیل است که حرفه‌ای‌ترین کارشناسان سئو دائما از صفحات معتبر وب‌سایت به صفحات دیگر لینک داخلی ایجاد می‌کنند. برای انجام این کار طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • با استفاده از ابزارهای مختلف سئو صفحاتی را که بک‌لینک‌های بیشتری دریافت کرده‌اند پیدا کرده و فهرستی از آن‌ها تهیه کنید. برای مثال، در گزارش Links سرچ کنسول گوگل، تب External Links و بخش Top Linked Pages می‌توانید فهرست کاملی از پیوندهای یکتای دریافت‌کننده بک‌لینک را در وب‌سایت به همراه تعداد بک‌لینک‌های دریافتی به‌طور مجزا ببینید:
استفاده از گزارش links گوگل سرچ کنسول برای پیدا کردن صفحات معتبر وب سایت
استفاده از گزارش links گوگل سرچ کنسول برای پیدا کردن صفحات معتبر وب سایت (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)
  • صفحات موجود در این فهرست چون بک‌لینک‌های بیشتری دریافت کرده‌اند، اعتبار بیشتری دارند به همین دلیل باید از آن‌ها به طرف صفحات کم‌اعتبار لینک داخلی ایجاد کنید.

استفاده از انکرتکست متفاوت برای اشاره به صفحات مشابه

یکی دیگر از نکات مهم در تعیین انکر تکست، استفاده از متن لینک‌های متفاوت برای ایجاد لینک داخلی به صفحات دارای موضوع مشابه است. زمانی که از یک انکر تکست مشابه برای لینک داخلی به دو صفحه متفاوت استفاده می‌کنید، هم گوگل و هم کاربران را سردرگم می‌کنید. برای مثال، در مجله فرادرس دو مطلب با عنوان‌های زیر داریم که هر دو به تعریف مفهوم سئو کار و روش‌های تبدیل شدن به متخصص سئو پرداخته‌اند:

فرض کنید می‌خواهیم مطلب جدیدی در مورد مزایا و مشاغل شغل کارشناس سئو بنویسیم و قصد داریم در آن به دو مطلب بالا لینک داخلی ایجاد کنیم. اگر انکر تکست هر دو لینک را روی عبارتی یکسان مثل «سئو کار» یا «کارشناس سئو» قرار دهیم، گوگل گیج می‌شود و این طور تصور می‌کند که موضوع اصلی هر دو صفحه وب کاملا یکسان است. درحالی‌که در مطالب بالا به دو جنبه مختلف از موضوع سئو کار پرداخته شده است. به جای این کار، بهتر است از انکرتکست‌های توصیفی متنوع برای هریک از صفحات استفاده کنیم. برای مثال:

  • کارشناس سئو
  • مراحل متخصص شدن در سئو

آنالیز وضعیت لینک سازی داخلی با سرچ کنسول گوگل

لینک سازی داخلی فقط در مورد ایجاد لینک نیست و باید هرازچندگاهی وضعیت لینک‌های داخلی را آنالیز کنید. بهترین ابزار برای بررسی لینک‌های داخلی، سرچ کنسول گوگل است.

برای این کار در داشبورد اصلی سرچ کنسول به «گزارش لینک‌ها» (Links Report) بروید و روی بخش Internal Links کلیک کنید:

استفاده از گزارش لینک سرچ کنسول برای بررسی وضعیت لینک سازی داخلی
استفاده از گزارش لینک سرچ کنسول برای بررسی وضعیت لینک سازی داخلی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

با این کار صفحه زیر برای شما باز می‌شود که از طریق آن می‌توانید صفحاتی از وب‌سایت با بیشترین میزان لینک داخلی و تعداد کل این لینک‌ها را ببینید:

گزارش لینک داخلی سرچ کنسول
گزارش لینک داخلی سرچ کنسول (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

از اطلاعات این بخش می‌توانید برای بررسی وضعیت لینک‌های داخلی وب‌سایت و ساختار آن‌ها استفاده کنید. برای مثال، در گزارش بالا می‌بینید که وب‌سایت Backlinko تعداد ۳۲۲۷ لینک داخلی بین صفحات مختلف خود ساخته که بیشتر آن‌ها به طرف صفحات درباره ما، تماس با ما و حریم خصوصی و ... ایجاد شده‌اند که البته برای سئو مطلوب نیست اما برای هر وب‌سایت می‌تواند متفاوت باشد.

توصیه ما این است که گزارش لینک‌های داخلی سرچ کنسول را یک الی دو بار در سال بررسی کنید تا اگر صفحات کم‌اعتبار تعداد زیادی لینک داخلی دریافت کرده بودند، مشکل را برطرف کنید.

قرار دادن لینک داخلی در بخش‌های بالاتر صفحه

آیا از این موضوع که محل قرار دادن لینک‌های داخلی در محتوای صفحه در بهبود سئوی سایت موثر است، اطلاع داشتید؟ تجربه آزمون و خطای بسیاری از متخصصان سئو نشان می‌دهد هرچه لینک‌های داخلی را در بخش‌های بالاتری از صفحه قرار دهید، «نرخ پرش» (Bounce Rate) کمتر و «مدت زمان توقف» (Dwell Time) بیشتری در آن صفحه وب خواهید داشت. به عبارت بهتر، احتمال خروج کاربر از صفحه کم‌تر است چون سرگرم تعامل کردن با لینک‌های بخش ابتدایی محتوا می‌شود و با کلیک روی آن‌ها وقت بیشتری بین صفحات مختلف وب‌سایت می‌گذراند.

نرخ پرش پایین تر به بهبود رتبه در صفحه نتایج کمک می کند
نرخ پرش پایین‌تر به بهبود رتبه در صفحه نتایج کمک می کند.

بنابراین قانون مهم بعدی در ایجاد لینک‌های داخلی آن است که همزمان با توجه کردن به نحوه توزیع لینک‌های داخلی در بخش‌های مختلف صفحه، اولویت ایجاد لینک داخلی را به بخش‌های ابتدایی محتوا بدهید تا احتمال ماندن کاربر در صفحه را افزایش دهید. در اغلب بلاگ‌پست‌های مجله فرادرس تلاش می‌کنیم در کمترین حالت ۱ یا ۲ لینک داخلی در پاراگراف ابتدایی متن اضافه کنیم. تصویر زیر پاراگراف ابتدایی مطلب «اصول تولید محتوای متنی» را نشان می‌دهد:

نمونه استفاده از لینک داخلی در بخش های ابتدایی متن
نمونه استفاده از لینک داخلی در بخش های ابتدایی متن (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

درک تأثیر مثبت این موضوع در بهبود رتبه وب‌سایت چندان دشوار نیست. زمانی که کاربر وقت بیشتری را در یکی از صفحات وب‌سایت شما سپری می‌کند، گوگل دائما این سیگنال را دریافت می‌کند که کاربر به محتوا علاقه‌‌مند است و این نتیجه حتما با کلمه کلیدی مورد جستجوی او بیشترین میزان ارتباط را دارد. در نتیجه این سازوکار، گوگل رتبه صفحه را در SERP بهبود می‌دهد.

توجه به Dofollow بودن لینک داخلی

ویژگی Dofollow یکی از ویژگی‌های متا تگ‌های Robots است که به ربات جستجو دستور می‌دهد لینک موردنظر را دنبال و ارزش آن را انتقال دهد. گفتیم یکی از اهداف اصلی ایجاد لینک داخلی بین صفحات، انتقال ارزش لینک بین آن‌ها است. برای رسیدن به این هدف باید از وجود ویژگی Dofollow در کد html هایپرلینک اطمینان حاصل کنید.

توجه به dofollow بودن لینک های داخلی
ربات‌های جستجو لینک‌های داخلی Dofollow را دنبال می‌کنند.

نکته مهم: استفاده از تگ Nofollow بیشتر برای زمانی کاربرد دارد که به وب‌سایت‌های خارجی لینک ایجاد می‌کنید اما نمی‌خواهید ارزشی به آن‌ها انتقال دهید. به‌عبارت بهتر، با افزودن تگ Nofollow به لینک، به موتور جستجو می‌گویید که محتوای صفحه مقصد موردتایید شما نیست و نمی‌خواهید ارزش لینک بین وب‌سایت شما و وب‌سایت مقصد منتقل شود. در بسیاری از موارد افزونه‌هایی که برای Nofollow کردن لینک‌های خارجی کاربرد دارند، به دلیل خطا یا تنظیمات غلط، لینک‌های داخلی را نیز Nofollow می‌کنند پس بهتر است در زمان لینک سازی داخلی حتما به این نکته توجه کنید.

استفاده از لینک داخلی برای کمک به نمایه گذاری

گوگل در حالت عادی صفحات مهم وب‌سایت را پیدا و نمایه‌گذاری می‌کند. البته این موضوع را نمی‌توان به همه وب‌سایت‌ها خصوصا وب‌سایت‌های بزرگ‌تر با تعداد صفحات بیشتر تعمیم داد. در این موارد چون «بودجه خزش» (Crawl Budget) محدود است، گوگل احتمالا تنها درصدی از صفحات وب‌سایت را نمایه‌گذاری می‌کند.

اهمیت استفاده از لینک سازی داخلی در کمک به ایندکس شدن بهتر صفحات وب سایت

این مشکل را می‌توانید با استفاده از لینک داخلی بین صفحات حل کنید. ایجاد لینک داخلی، صفحات عمیق‌تر وب‌‌‌سایت و «صفحات بدون لینک» (Orphan Pages) را به ربات جستجو نشان می‌دهد و به این ترتیب می‌توانید از نمایه‌گذاری آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

لینک داخلی به پیدا شدن بهتر صفحات وب سایت کمک می کند

نتیجه این‌که اگر صفحه یا صفحاتی در وب‌سایت شما وجود دارد که می‌خواهید حتما نمایه‌گذاری و به فهرست گوگل اضافه شوند، بهتر است به طرف آن‌ها در منوی ناوبری وب‌سایت لینک داخلی ایجاد کنید:

ایجاد لینک داخلی مستقیم به صفحه یتیم یا لینک به دسته بندی مرتبط

یا از صفحات دیگر مستقیما به آن‌ها لینک بدهید:

ایجاد لینک داخلی به صفحه به صورت مستقیم

و حتما این صفحات را به سایت‌مپ وب‌سایت را اضافه کنید:

افزودن لینک صفحه به سایت مپ

در مورد نقشه سایت و اهمیت ساخت و افزودن آن به ابزار سرچ کنسول گوگل در مطلب زیر به‌طور مفصل بحث کرده‌ایم:

لینک دهی داخلی اصولی از صفحه اصلی

در اغلب موارد «صفحه اصلی» (Home Page) معتبرترین صفحه در کل وب‌سایت است. این موضوع یعنی این صفحه بک‌لینک و ترافیک بیشتری دریافت می‌کند. بنابراین باید به‌صورت اصولی از آن به‌طرف صفحات دیگر وب‌سایت لینک ایجاد کنید تا بخشی از ارزش آن به صفحات دیگر وب‌سایت انتقال پیدا کند.

برای مثال، لینک صفحه اصلی مجله فرادرس را در بخش پایین صفحه (فوتر) صفحه اصلی وب‌سایت قرار داده‌ایم:

نمونه لینک داخلی از صفحه اصلی وب سایت فرادرس به مجله فرادرس
نمونه لینک داخلی از صفحه اصلی وب سایت فرادرس به مجله فرادرس (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

این کار بخشی از ارزش و اعتبار صفحه اصلی را به مجله منتقل می‌کند:

ایجاد لینک داخلی از صفحه اصلی وب سایت به وبلاگ

از آن‌جا که صفحه اصلی مجله فرادرس به همه پست‌های آن لینک دارد، این اعتبار با گذشت زمان به تمام پست‌های مجله انتقال پیدا می‌کند:

انتقال اعتبار صفحه اصلی وب سایت به تمام بلاگ پست‌ها

روش دیگر ایجاد لینک داخلی از صفحه اصلی وب‌سایت به پست‌های مهم وبلاگ است.

استفاده نکردن از ابزار برای لینک سازی داخلی

ابزارها و افزونه‌های مختلفی برای لینک‌سازی داخلی وجود دارند که یکی از آن‌ها در وردپرس افزونه Internal Links Generator «+» است:

افزونه Internal Links Generator در وردپرس برای ساخت لینک داخلی
افزونه Internal Links Generator در وردپرس

برای لینک‌سازی داخلی به سه دلیل بهتر است از ابزارها استفاده نکنید:

  • لینک سازی داخلی اصولی با ابزار دشوار است: افزونه‌ها و ابزارهایی که برای لینک‌سازی داخلی استفاده می‌شوند نمی‌توانند تشخیص دهند که کدام‌یک از صفحات واقعا به ارزش یا اعتبار صفحات دیگر نیاز دارند یا به‌عبارت بهتر، چه صفحاتی در وب‌سایت شما برای لینک گرفتن گزینه مناسبی هستند.
  • ایجاد انکر تکست‌های اسپم: بسته به اندازه وب‌سایت، هر افزونه می‌تواند به‌سادگی تا حدود ۱۰۰۰ لینک داخلی روی انکرتکست‌های منطبق ایجاد کند. در بخش‌های قبلی به این نکته اشاره کردیم که استفاده زیاد از انکر تکست‌های منطبق از نظر گوگل اسپم است.
  • بی‌توجهی به کاربران: نقش لینک‌های داخلی فقط بهبود سئوی داخلی وب‌سایت نیست و کاربران نیز باید بتوانند از لینک‌های داخلی برای پیدا کردن محتوای مرتبط استفاده کنند. ابزارها نمی‌توانند لینک‌های داخلی مفید برای کاربران را تشخیص دهند.

بهبود معماری وب سایت

با کمک لینک‌سازی داخلی می‌توانید معماری وب‌سایت را به‌شکلی بسازید که گوگل و کاربران خیلی راحت به صفحات دیگر وب‌سایت هدایت شوند. در حقیقت لینک‌سازی داخلی پایه و اساس معماری وب‌‌سایت شما است.

نقش لینک سازی داخلی در معماری وب سایت چیست

درست است که لینک داخلی صفحه وب A را به صفحه وب B متصل می‌کند اما لازم است صفحات A و B را به دسته‌بندی‌های اصلی آن‌ها نیز مرتبط کنید.

ایجاد لینک داخلی بین صفحات مختلف به صفحه دسته بندی

وب‌سایت‌های فروشگاهی این کار را به شکل بسیار درستی انجام می‌دهند. برای مثال در فروشگاه اینترنتی تصویر زیر، تمام صفحات دارای محصول کمربند مردانه، در صفحه «دسته‌بندی کمربند مردانه» به یکدیگر مرتبط شده‌اند:

ایجاد لینک داخلی بین صفحات دارای محصول مشابه در صفحه دسته بندی
ایجاد لینک داخلی بین صفحات دارای محصول مشابه در صفحه دسته بندی

در مطلب زیر از مجله فرادرس به‌طور مفصل به اصول تولید محتوا در فروشگاه‌های اینترنتی پرداخته‌ایم:

افزودن لینک داخلی به صفحات قدیمی

از موثرترین روش‌هایی که می‌توانید برای بهبود لینک سازی داخلی به کار بگیرید، افزودن لینک داخلی به صفحات و پست‌های قدیمی وب‌سایت است. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • یکی از نوشته‌های قدیمی وبلاگ را که بیشتر از یک سال از تاریخ انتشار آن گذشته، پیدا کنید.
  • فهرستی از پست‌هایی که پس از نوشته قدیمی منتشر شده‌اند، بسازید.
  • در مرحله آخر، در بخش‌های مختلف نوشته قدیمی، لینک مطالب جدیدتر و مرتبط وب‌سایت را اضافه کنید.

این استراتژی را می‌توانید برای همه صفحات قدیمی‌تر وب‌سایت اجرا کنید.

توجه به تعداد لینک های داخلی

لینک‌های داخلی تأثیر خوبی روی سئوی وب‌سایت می‌گذارند اما اگر بیش از حد از آن‌ها استفاده کنید، اثربخشی خود را از دست می‌دهند. طبق گفته خود گوگل، ربات‌های جستجو می‌توانند تا حداکثر ۱۰۰ لینک را در درون صفحه دنبال کنند. این تعداد لینک‌های داخلی و خارجی را به‌طور همزمان شامل می‌شود. بر همین اساس بهتر است تعداد لینک‌های درون هر صفحه را در همین حدود نگه دارید.

البته می‌توانید بیشتر از ۱۰۰ لینک هم در صفحه قرار دهید اما این نکته را بدانید که هرچه تعداد لینک‌های صفحه بیشتر شود، هرکدام ارزش و اعتبار کم‌تری انتقال می‌دهند.

بررسی نسخه موبایلی وب سایت

یکی از سوالات کارشناسان سئو به امکان تفاوت بین ساختار لینک‌سازی داخلی نسخه دسکتاپ و موبایل وب‌سایت اشاره دارد. پاسخ گوگل به این سوال این است که الزامی برای مشابهت کامل ساختار لینک‌‌سازی داخلی موبایل و دسکتاپ وجود ندارد اما بهتر است نسخه‌های مختلف وب‌سایت از نظر لینک‌سازی داخلی تا جای امکان شبیه باشند.

استفاده از ساختار مشابه لینک سازی داخلی در نسخه های دسکتاپ و موبایل وب سایت
استفاده از ساختار مشابه لینک سازی داخلی در نسخه های دسکتاپ و موبایل وب سایت

با توجه به اهمیت این موضوع، بهتر است از وجود لینک‌های داخلی کلیدی موجود در نسخه دسکتاپ در نسخه موبایلی نیز اطمینان حاصل کنید.

توجه به اولویت لینک اول

بسیاری از اوقات ممکن است در یکی از صفحات وب‌سایت دوبار به صفحه دیگری لینک داخلی ایجاد کرده باشید. این اتفاق زمانی که لینک‌های زیادی در منوی ناوبری وب‌سایت وجود داشته باشد، طبیعی است:

ایجاد دو لینک داخلی به یک صفحه وب

در چنین مواردی مشکل اصلی انکر تکست است چون گوگل در این حالت انکر تکستی را در نظر می‌گیرد که در قسمت بالاتری از صفحه قرار گرفته است و فقط ارزش آن را انتقال می‌دهد. به‌همین دلیل است که انکر تکست‌های لینک‌های ناوبری اهمیت بسیار زیادی دارند.

گوگل همیشه انکر تکست بالای صفحه را در نظر می گیرد

این انکر تکست‌ها هم لینک‌های داخلی زیادی در منوی ناوبری ایجاد می‌کنند و هم ممکن است اثر آن‌ها بیشتر از انکر تکست‌های دیگر موجود در صفحه باشد. پس در زمان لینک‌سازی حتما به این نکته توجه کنید.

استراتژی لینک سازی داخلی

در ادامه مراحل ایجاد استراتژی برای لینک‌سازی داخلی را بررسی می‌کنیم که نحوه انجام کار را به‌صورت کلی‌تر و در مقیاس بزرگ‌تر به شما نشان می‌دهد. مراحل انجام این کار در زیر فهرست شده‌اند:

  • تشخیص صفحات محوری وب‌سایت
  • ایجاد خوشه‌های محتوا با استفاده از لینک‌های داخلی
  • انتخاب بهترین انکر تکست
  • تشخیص صفحات معتبر وب‌سایت
  • بهبود وضعیت صفحات جدید

در ادامه در مورد هریک از مراحل بالا توضیح می‌دهیم.

تشخیص صفحات اصلی وب سایت

اولین مرحله در استراتژی لینک سازی داخلی، تشخیص «صفحات محوری» (Pillar Pages) در وب‌سایت است. صفحات محوری به صفحاتی گفته می‌شود که در مرکز صفحات دیگر قرار می‌گیرند و موضوع را به‌صورت کلی‌تر بررسی می‌کنند. شناخت این صفحات به شما کمک می‌کند «صفحات خوشه‌ای» (Cluster Pages) برای موضوع ایجاد کنید که به موضوعات فرعی مرتبط را به شکل جزیی‌تر می‌پردازند. صفحات خوشه‌ای قرار است با لینک داخلی به صفحات محوری متصل شوند. تصویر زیر دیدگاه بهتری از صفحات محوری و خوشه‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد:

کاربرد مدل محتوای خوشه ای محتوا در لینک سازی داخلی چیست
در مدل محتوای خوشه‌ای، موضوع اصلی در مرکز قرار می‌گیرد و موضوعات فرعی‌تر از طریق لینک‌های داخلی به آن متصل می‌شوند. (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

صفحات محوری باید روی کلمات کلیدی کلی‌تر با حجم جستجوی بالاتر هدف‌گذاری کنند. صفحات اصلی در حقیقت محتوایی برای مشتریانی فراهم می‌کنند که در بالای قیف بازاریابی شما قرار می‌گیرند. مرحله‌ای که در آن مشتریان در مورد محصولات و خدمات کنجکاو هستند و مایل‌اند به اطلاعات کلی در مورد آن برسند. برای مثال فرض کنید محتوای وب‌سایت در حوزه تبلیغات و بازاریابی است. در این صورت، «تبلیغ‌نویسی» به عنوان یک موضوع محوری شناخته می‌‌شود.

ایجاد صفحات خوشه‌ای با استفاده از لینک داخلی

بعد از پیدا کردن موضوعات اصلی و ایجاد صفحات محوری، نوبت به آن می‌رسد که به سراغ خوشه‌های محتوایی جزیی‌تر بروید. یعنی برای هر ستون محتوا لازم است زیرعنوان‌هایی در نظر بگیرید. در مثال «تبلیغ‌نویسی»، می‌توان خوشه‌های محتوایی زیر را در نظر گرفت:

  • تبلیغ‌نویسی چیست
  • تبلیغ‌نویسی در ایمیل
  • دوره‌های آموزش تبلیغ‌نویسی
  • ابزارهای اصلی تبلیغ‌نویسی
  • اصول تبلیغ‌نویسی
  • نمونه‌های تبلیغ‌نویسی

در ادامه این مسیر حتی می‌توانید خوشه‌های بیشتری برای صفحات خوشه‌ای در نظر بگیرید. برای مثال صفحه خوشه‌ای «تبلیغ‌نویسی در ایمیل» می‌تواند به موضوعات جزیی‌تری مثل «نحوه نوشتن بخش موضوع ایمیل» و « نکات نوشتن متن فراخوان به اقدام» تقسیم شود.

صفحات خوشه‌ای باید با استفاده از لینک‌های داخلی به صفحات محوری مرتبط شوند. این کار دو مزیت اصلی دارد:

  • ارتباط موضوعی بین صفحات به ربات‌های جستجو نشان داده می‌شود.
  • صفحات محوری به‌عنوان معتبرترین منبع شناخته می‌شوند.

برای ایده‌پردازی بهتر در مورد صفحات خوشه‌ای بهتر است از نرم‌افزارهای صفحه گسترده مثل گوگل شیت یا اکسل استفاده کنید:

نمونه ایجاد صفحه محوری و صفحات خوشه ای با گوگل شیت
نمونه استفاده از اسپرید شیت گوگل برای دسته‌بندی موضوعات محوری و خوشه‌ای (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

برای ایده‌پردازی بهتر و پیدا کردن کلمات کلیدی موردجستجوی کاربران می‌توانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی کمک بگیرید. ازجمله ابزارهایی که می‌توانید برای ایده‌پردازی بهتر از آن‌ها استفاده کنید، می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • پیشنهادات جستجوی گوگل
  • بخش جستجوهای مرتبط صفحه نتایج
  • ابزار Keyword Magic Tool «+»
  • ابزار Answer The Public «+»

انتخاب انکرتکست درست

تا اینجا موضوعات محوری و خوشه‌ای را انتخاب و برای آن‌ها محتوا تولید کرده‌اید. در این مرحله لازم است لینک داخلی بین این صفحات را ایجاد کنید. اولین قدم در لینک‌دهی انتخاب انکر تکست یا متن همان متن لینک است. از آنجا که روی انکر تکست لینک‌های داخلی کنترل کامل دارید، باید آن‌ها را تا جای امکان بر اساس اصول سئو بهینه کنید. تصویر زیر محل قرار گرفتن انکر تکست را در لینک نشان می‌دهد:

بخش های مختلف لینک داخلی و محل قرارگیری انکر تکست
بخش های مختلف لینک داخلی و محل قرارگیری انکر تکست

انکر تکست سازگار با سئو سه ویژگی اصلی دارد:

  • مختصر و مفید است: انکر تکست را کوتاه نگه دارید تا خیلی سریع به کاربران و موتورهای جستجو موضوع صفحه را توضیح دهد. بهتر است طول متن لینک را بین ۱ تا ۵ کلمه نگه دارید.
  • مرتبط است: بهتر است از انکر تکست‌های عمومی و مبهم مثل «اینجا کلیک کنید» استفاده نکنید چون موضوع صفحه را به‌درستی به گوگل توضیح نمی‌دهند.
  • بهینه است: در بخش‌های قبلی هم به این نکته اشاره کردیم که اگر در حد تعادل از انکر تکست‌های منطبق استفاده کنید، سئوی وب‌سایت آسیبی نمی‌بیند اما بهتر است کلمه کلیدی را در کنار کلمات دیگر در انکر تکست به کار ببرید تا در دام Over-optimizing نیافتید.

انکر تکست‌های پیشنهادی را می‌توانید در ابزار‌های تحقیق کلمات کلیدی جستجو و به فایل صفحه گسترده اضافه کنید:

افزودن انکر تکست های پیشنهادی به فایل صفحات
افزودن انکر تکست های پیشنهادی به فایل استراتژی لینک‌سازی داخلی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

پیدا کردن صفحات معتبر وب سایت

معتبرترین صفحات وب‌سایت آن‌هایی هستند که بیشترین میزان بک‌لینک را دریافت کرده‌اند. در بخش ابتدایی مطلب به این نکته اشاره کردیم که بک‌لینک به لینکی گفته می‌شود که از طرف وب‌سایت‌های دیگر به وب‌سایت شما ایجاد می‌شود.

گوگل از بک‌لینک به‌عنوان یک سیگنال مثبت برای سنجش اعتبار و ارتباط یک صفحه با موضوع آن استفاده می‌کند و رتبه صفحه را بهبود می‌بخشد. بنابراین اگر یک صفحه وب بک‌لینک‌های زیادی داشته باشد، می‌توانید با لینک کردن آن صفحه به صفحات دیگر، بخشی از اعتبار آن را انتقال دهید. در این مرحله باید با ابزارهای مختلف سئو مثل سرچ کنسول گوگل و Backlink Analytics معتبرترین صفحات وب‌سایت را پیدا و فهرستی از آن‌ها تهیه کنید.

بهبود وضعیت صفحات جدید

لینک سازی داخلی به صورت اصولی در صورتی که مدت زمان زیادی از راه‌اندازی وب‌سایت نگذشته و هنوز بک‌لینک‌های زیادی دریافت نکرده‌اید، اهمیت ویژه‌‌تری دارد. برای شروع، محتوای جدیدی بنویسید یا به سراغ صفحاتی بروید که باید عملکرد بهتری داشته باشند. در ادامه در محتوای این صفحات به دنبال فرصت‌هایی برای لینک‌سازی داخلی با صفحات دیگر بگردید.

بعد از انتخاب محتوا موضوع آن را در گوگل جستجو کنید تا صفحات مرتبط وب‌سایت خود را پیدا کنید. برای مثال فرض کنید می‌خواهیم در مجله فرادرس مطالبی را که به مطلب «اصول تدوین استراتژی سئو» مرتبط هستند، پیدا کنیم. برای این کار عبارت زیر را در گوگل جستجو می‌کنیم:

جستجو در گوگل برای پیدا کردن صفحات مرتبط به موضوع
نحوه پیدا کردن صفحات مرتبط با یک کلمه کلیدی در وب‌سایت

با ادامه جستجو، فهرستی از صفحات مرتبط و موجود در فهرست گوگل به شما نشان داده می‌شود:

نمایش نتایج مرتبط و موجود در فهرست گوگل
نمایش نتایج مرتبط و موجود در فهرست گوگل

برای انجام دقیق‌تر می‌توانید لینک صفحاتی را که پیدا کرده‌اید کپی و به فایل مربوط به استراتژی لینک‌سازی اضافه کنید. در ادامه، از این مطالب به مطالب معتبرتر لینک داخلی ایجاد کنید.

خطاهای مهم در لینک سازی داخلی و نحوه برطرف کردن آن‌ها

تا اینجا با اصلی‌ترین مفاهیم لینک‌سازی داخلی آشنا شدید و نحوه تدوین استراتژی لینک سازی داخلی را برای وب‌سایت یاد گرفتید. فرایند لینک‌سازی داخلی همیشه بدون اشکال پیش نمی‌رود و ممکن است در حین انجام آن با چالش‌های مختلفی روبه‌رو شوید. در ادامه، در مورد چند چالش اصلی ساخت لینک داخلی صحبت می‌کنیم. ازجمله مسائل نیازمند به پیگیری در لینک‌دهی داخلی بین صفحات وب‌سایت می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • لینک‌های داخلی خراب
  • تعداد زیاد لینک‌های داخلی
  • وجود صفحات یتیم در وب‌سایت

در ادامه، هریک از موارد بالا را به‌صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

لینک داخلی خراب

«لینک داخلی خراب» (Broken Internal Link) لینکی است که کاربر را به طرف صفحه وبی از وب‌سایت که وجود ندارد، هدایت می‌کند. لینک‌های داخلی خراب به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شوند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • حذف صفحه مقصد
  • انتقال صفحه وب به آدرسی دیگر و عدم به‌‌روزرسانی لینک
  • اشتباه تایپی در پیوند یکتا

نحوه پیدا کردن لینک داخلی خراب

لینک‌های داخلی خراب تجربه کاربری ناخوشایندی ایجاد می‌کنند، چون کاربر با کلیک روی آن‌ها صفحه‌ای با خطای ۴۰۴ می‌بیند. این اتفاق با افزایش «نرخ پرش» (Bounce Rate) وب‌سایت اثر بسیار بدی روی سئو و ترافیک ورودی آن می‌گذارند. احتمالا اولین سوال شما در مورد این لینک‌ها این است که چطور باید آن‌ها را پیدا کرد؟

برای پیدا کردن لینک‌های داخلی خراب می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

در ادامه در مورد هرکدام توضیح می‌دهیم.

استفاده از ابزار Inspect مرورگر گوگل کروم

برای استفاده از این ابزار، در صفحه وب موردنظر کلیک راست کرده و گزینه Inspect را انتخاب کنید:

راست کلیک روی صفحه و انتخاب گزینه inspect
راست کلیک روی صفحه و انتخاب گزینه inspect

با این کار پنل Inspect برای شما باز می‌شود که باید در آن روی تب Console کلیک کنید:

انتخاب تب console از منوی سمت راست
انتخاب تب console از منوی سمت راست

با باز شدن این تب، فهرستی از خطاهای ۴۰۴ صفحه به شما نمایش داده می‌شود.

استفاده از سرچ کنسول گوگل

از طریق گوگل سرچ کنسول هم می‌توانید خطاهای ۴۰۴ وب‌سایت را پیدا کنید. برای این کار در داشبورد اصلی سرچ کنسول گوگل به گزارش Index و تب Pages بروید:

استفاده از گزارش نمایه گذاری برای پیدا کردن صفحات دارای خطای ۴۰۴

در این گزارش اطلاعات زیادی در مورد وضعیت نمایه‌گذاری صفحات مختلف وب‌سایت می‌بینید. در بخش Details گزارش می‌توانید تمام صفحات دارای خطای ۴۰۴ را ببینید.

استفاده از ابزار Screaming Frog

Screaming Frog یک ابزار مبتنی وب‌سایت است که صفحات مختلف وب‌سایت را خزش می‌کند و لینک‌های خراب را برای شما پیدا می‌کند. بعد از دانلود و نصب برنامه، پیوند یکتای وب‌سایت را در آن وارد کنید و روی Start کلیک کنید:

استفاده از ابزار Screaming frog برای پیدا کردن صفحات دارای حطای ۴۰۴
استفاده از ابزار Screaming frog برای پیدا کردن صفحات دارای حطای ۴۰۴ (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

بعد از اتمام کار، روی تب Response Code در بخش بالایی صفحه کلیک کرده و فیلتر را روی Client Error (4xx) تنظیم کنید:

کلیک روی response code و تعیین فیلتر
کلیک روی response code و تعیین فیلتر (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در ادامه، می‌توانید با کلیک روی تب inlink در پایین صفحه به صفحات منبع لینک‌های داخلی خراب دست پیدا کنید:

کلیک روی inlink برای پیدا کردن منبع لینک ها
کلیک روی inlink برای پیدا کردن صفحات دارای لینک خراب (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

استفاده از گوگل آنالیتیکس

از طریق گوگل آنالیتیکس هم می‌توانید صفحات دارای خطای ۴۰۴ را پیدا کنید. برای این کار، وارد حساب کاربری گوگل آنالیتیکس شوید و از بخش Acquisition به All Traffic بروید:

استفاده از گزارش Acquisition گوگل آنالیتیکس
استفاده از گزارش Acquisition گوگل آنالیتیکس

در ادامه Channels را انتخاب و از Organic Search فهرست ارائه شده را ذخیره کنید. فهرست را به Screaming Frog بدهید تا آن را نمایه‌گذاری کند. مزیت این روش نسبت به روش قبلی در آن است که Screaming Frog از این طریق اولویت‌بندی صفحات را بر اساس میزان ترافیک دریافتی آن‌ها تنظیم می‌کند.

حل مشکل لینک داخلی خراب

بعد از پیدا کردن صفحات دارای خطای ۴۰۴، باید خطای آن‌ها را برطرف کنید. برای این کار نیز سه روش وجود دارد:

  • تغییر مسیر لینک: اگر صفحه وب موردنظر به صفحه دیگری منتقل شده، می‌توانید لینک آن را روی صفحه جدید ریدایرکت کنید. این کار باعث می‌شود کاربر به صفحه جدید هدایت شود و سئوی وب‌سایت دچار مشکل نشود.
  • به‌روزرسانی لینک: در صورت وجود خطای تایپی در پیوند یکتای لینک یا هدایت کاربران به صفحه اشتباه، لینک را به‌روزرسانی کنید.
  • حذف لینک: در بعضی مواقع درصورتی‌که صفحه وب مقصد به‌طور کامل پاک شده و دیگر وجود نداشته باشد، بهترین کاری که می‌توانید در مورد لینک‌های خراب انجام دهید، حذف آن‌ها از وب‌سایت است.

زیاد بودن تعداد لینک داخلی در صفحه

یکی از بزرگ‌ترین خطاها در زمان لینک‌سازی داخلی، ایجاد لینک‌های داخلی زیاد در صفحات وب‌سایت است. این کار بازدیدکنندگان وب‌سایت و ربات‌های جستجو را سردرگم می‌کند چون نمی‌توانند درک کنند کدام یک از لینک‌های صفحه واقعا مهم و مرتبط به موضوع است.

تعداد زیاد لینک های داخلی در صفحه

به‌همین دلیل بهتر است به‌جای تمرکز روی تعداد لینک‌های داخلی در صفحه بیشتر روی کیفیت آن‌ها تمرکز کنید. این نکته را در نظر بگیرید که قانون مشخصی برای تعداد لینک‌های داخلی هر صفحه وب وجود ندارد اما کارشناسان سئو توصیه می‌کنند این عدد را زیر ۱۰۰ نگه دارید. همچنین، می‌توانید از طریق گوگل آنالیتیکس لینک‌های داخلی را که کسی روی آن‌ها کلیک نکرده پیدا و آن‌ها را از صفحه حذف کنید.

وجود صفحات یتیم در وب سایت

«صفحات یتیم» (Orphaned Pages) به صفحاتی گفته می‌شود که هیچ لینکی از دیگر صفحات وب‌سایت دریافت نکرده‌اند. در بخش‌های قبلی به این نکته اشاره کردیم که ربات‌های جستجوی گوگل صفحات جدید را از طریق لینک آن‌ها در صفحات قدیمی‌تر پیدا می‌کنند. نبود لینک‌های داخلی باعث می‌شود ربات‌های جستجو این صفحات را به‌سختی پیدا کنند یا اصلا پیدا نکنند.

درصورتی‌که گوگل نتواند صفحات یتیم را پیدا کند، صفحه نمایه‌گذاری نمی‌شود و در صفحه نتایج به کاربران نمایش داده نمی‌شود. راه‌حل این مشکل این است که این صفحات را در وب‌سایت پیدا کرده و از صفحات دیگر به آن‌ها لینک داخلی ایجاد کنید. برای پیدا کردن این صفحات مراحل زیر را دنبال کنید:

  • تهیه فهرست از صفحات نمایه‌گذاری شده وب‌سایت از طریق گوگل آنالیتیکس
  • پیدا کردن صفحات قابل خزش با ابزار SEO Spider
  • آنالیز سئوی وب‌سایت و پیدا کردن صفحات یتیم

در ادامه در مورد هریک از موارد بالا توضیح می‌دهیم.

تهیه فهرست از صفحات فعلی وب‌سایت از طریق گوگل آنالیتیکس

ربات‌های جستجو صفحات یتیم وب‌سایت را به‌سختی پیدا می‌کنند بنابراین همین ابتدای کار بسیار مهم است که فهرستی از صفحات فعلی وب‌سایت (صفحات نمایه‌گذاری شده) پیدا کنید. انجام این کار با گوگل آنالیتیکس بسیار آسان است. در داشبورد اصلی آنالیتیکس به بخش Behavior در نوار کناری بروید:

استفاده از گزارش Behavior گوگل آنالیتیکس
استفاده از گزارش Behavior گوگل آنالیتیکس (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

روی Site Content کلیک و گزارش را روی All Pages تنظیم کنید:

کلیک روی site content و انتخاب all pages
کلیک روی site content و انتخاب all pages (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

گزارش گوگل آنالیتیکس را از بازدید صفحات کم به صفحات زیاد تنظیم کنید چون صفحات یتیم غالبا بازدید بسیار کمی دریافت می‌کنند. در ادامه، روی گزینه Export در گوشه سمت راست و بالای صفحه بزنید تا فایل گزارش را در فرمت دلخواه از آنالیتیکس دریافت کنید.

پیدا کردن صفحات قابل خزش با ابزار SEO Spider

در مرحله بعدی، لازم است از طریق ابزارهای SEO Spider مثل Screaming Frog، صفحات قابل خزش وب‌سایت را پیدا کنید. با این ابزار می‌توانید تا ۵۰۰ پیوند یکتا را به‌صورت رایگان بررسی کنید.

این نکته را به یاد داشته باشید که ابزار SEO Spider صفحاتی را که گوگل آن‌ها را بدون هیچ‌مشکلی پیدا و به فهرست خود اضافه کرده، خزش نمی‌کند و کلید این روش دقیقا در همین موضوع است. داده‌های خزش ابزار را در همان فرمت گزارش گوگل آنالیتیکس ذخیره کنید.

آنالیز سئو سایت و پیدا کردن صفحات یتیم

در مرحله بعدی دو فایل صفحه گسترده از فهرست پیوندهای یکتای وب‌سایت و پیوندهای یکتای خزش‌شده توسط گوگل در اختیار دارید که باید آن‌ها را با هم مقایسه کنید. ترکیب این دو فایل باید دو ستون به شکل زیر در اختیار شما قرار دهد:

ترکیب فایل صفحه گسترده گوگل آنالیتیکس و screaming frog
ترکیب فایل صفحه گسترده گوگل آنالیتیکس و screaming frog

ستون اول مربوط به پیوندهای یکتای قابل خزش و ستون دوم مربوط به همه پیوندهای یکتا است. فرمت همه پیوندهای یکتا را در همه ردیف‌ها یکسان و از تابع Match برای تطابق کامل پیوندهای یکتا استفاده کنید. تابع در نهایت پیوندهای یکتا را با یکدیگر مطابقت می‌دهد و پیوندهای یکتایی را که در گزارش آنالیتیکس موجود هستند اما در ستون دیگر وجود ندارند، به شما نمایش می‌دهد.

استفاده از تابع match برای مطابقت پیوندهای یکتا
استفاده از تابع match برای مطابقت پیوندهای یکتا

این پیوندهای یکتای اضافه در حقیقت همان صفحات یتیم در وب‌سایت شما هستند که باید به طرف آن‌ها لینک داخلی ایجاد کنید.

پیدا کردن صفحات یتیم در وب‌سایت فرایندی یکباره نیست و باید آن در باز‌ه‌های زمانی مختلف به‌طور مداوم تکرار کنید. این فرایند اگرچه زمان‌بر است اما کمک می‌کند تعداد صفحات یتیم وب‌سایت را به مرور زمان کم کرده و در نهایت به صفر برسانید.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای بهبود سئوی وب‌سایت و جذب لید است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در مجله – در اینجا «سئو چیست؟ — راهنما و مفاهیم SEO به زبان ساده» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا الگوریتم های گوگل در سئو

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

جمع‌بندی

لینک‌ سازی داخلی یکی از عناصر اصلی در سئوی داخلی وب‌سایت است. در این استراتژی صفحات مختلف وب‌سایت را به یکدیگر متصل می‌کنید تا هم کاربران و هم ربات‌های جستجو راحت‌تر بین صفحات مختلف جابه‌جا شوند. این کار با بهبود تجربه کاربری و کمک به درک بهتر موضوع صفحات و نحوه ارتباط آن‌ها به یکدیگر اثر مثبتی روی رتبه وب‌سایت در صفحه نتایج دارد.

لینک‌های داخلی را می‌توان به دو دسته اصلی ساختاری و متنی تقسیم کرد که هرکدام ویژگی‌های خود را دارند. لینک‌های ساختاری در منوی اصلی، پایین صفحه (فوتر) و نوار کناری صفحات وب‌سایت قرار می‌گیرند اما لینک‌های متنی در داخل محتوا اضافه می‌شوند و محتوای مرتبط را به کاربران نشان می‌دهند. ازجمله اصلی‌ترین نکات در لینک سازی داخلی وب‌سایت می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • استفاده از انکر تکست‌های مرتبط و نیمه منطبق برای لینک
  • ایجاد لینک داخلی از صفحات اصلی به صفحات داخلی‌تر وب‌سایت
  • اضافه کردن لینک داخلی به صفحات قدیمی
  • تحلیل وضعیت لینک‌ها با ابزار گوگل سرچ کنسول

سوالات متداول پیرامون آموزش لینک سازی داخلی

در بخش‌های قبلی توضیح دادیم لینک سازی داخلی چیست و چطور باید آن را انجام داد. در ادامه، به چند پرسش متداول در مورد این استراتژی سئو داخلی پاسخ می‌دهیم.

تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی چیست؟

لینک سازی داخلی به زبان ساده به معنی ایجاد لینک بین صفحات مختلف یک وب‌سایت است در‌صورتی‌که در لینک سازی خارجی، بین دو صفحه از دو وب‌سایت مختلف لینک ایجاد می‌کنید. به‌عبارت بهتر، در لینک سازی داخلی بین صفحات وب‌سایت خودتان لینک ایجاد می‌کنید ولی در لینک‌سازی خارجی به صفحات وب‌سایت‌های دیگر لینک می‌دهید (لینک خروجی) یا وب‌سایت‌های دیگر به صفحات وب‌سایت شما لینک می‌دهند (لینک ورودی یا بک‌لینک).

استفاده از لینک داخلی در صفحه وب چه اهمیتی دارد؟

لینک سازی داخلی در بهبود سئوی وب‌سایت اهمیت زیادی دارد چون ربات‌های جستجو از طریق آن‌ها هم بهتر موضوع صفحه را درک می‌کنند و هم صفحات مهم‌تر را تشخیص می‌دهند. فهم کامل‌تر موضوع صفحه باعث می‌شود موتورهای جستجو رتبه بهتری در صفحه نتایج برای صفحه در نظر بگیرند. از طرف دیگر، لینک داخلی با کمک به ناوبری بهتر کاربران در صفحات مختلف وب‌سایت به درک بهتر آن‌ها از موضوع صفحات کمک می‌کند. این موضوع با افزایش تعامل بازدیدکننده با صفحه، تجربه کاربری وب‌سایت را بهبود می‌دهد که به‌صورت غیرمستقیم روی بهتر شدن رتبه سئویی وب‌سایت اثرگذار است.

حداکثر تعداد لینک داخلی در هر صفحه چقدر است؟

در دستورالعمل‌های گوگل پاسخ روشنی در مورد حداکثر تعداد لینک های داخلی هریک از صفحات وب وجود ندارد اما طبق گفته خود گوگل، ربات‌های جستجو می‌توانند تا ۱۰۰ لینک را در هر صفحه دنبال کنند. بر همین اساس باید گفت در عمل نیز زیاد بودن تعداد لینک‌های داخلی موجود در صفحه لزوما اثر مثبتی روی تجربه کاربری آن ندارد و محدود کردن تعداد لینک‌ها (داخلی و خارجی) تا حداکثر ۱۰۰ مورد کمک بیشتری به بهبود سئوی وب‌سایت می‌کند.

راه شناخت فرصت های لینک سازی داخلی چیست ؟

یکی از بهترین روش‌های پیدا کردن فرصت‌های لینک‌سازی داخلی این است که صفحات با رتبه خوب در صفحه نتایج را پیدا کنید. در این صفحات، با استفاده از انکرتکست‌های توصیفی به صفحات مرتبط کم‌اعتبارتر وب‌سایت لینک داخلی ایجاد کنید.

خطاهای اصلی در زمان لینک سازی داخلی کدامند؟

ازجمله اصلی‌ترین مشکلاتی که برای اثربخشی استراتژی لینک‌سازی داخلی باید به آن‌ها توجه کنید می‌توان به مواردی مثل وجود صفحات یتیم در وب‌سایت، وجود لینک‌های داخلی خراب، تعداد زیاد لینک‌های داخلی موجود در صفحه و nofollow شدن لینک‌های داخلی اشاره کرد.

استراتژی لینک سازی داخلی شامل چه مراحلی است؟

تدوین استراتژی لینک‌سازی داخلی چندان دشوار نیست و کافی‌ست با کمک گرفتن از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی و سئوی وب‌سایت مراحل تشخیص صفحات اصلی و مهم وب‌سایت، ایجاد خوشه‌های محتوا با استفاده از لینک‌های داخلی، انتخاب انکر تکست درست، پیدا کردن صفحات معتبر وب‌سایت و افزودن لینک داخلی به صفحات جدید را به‌ترتیب دنبال کنید.

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Semrush BlogBACKLINKONICHE PERSUITSSearch Engine JournalSearch Engine Journal
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *