سئو داخلی چیست؟ — راهنمای کامل سئو آن پیج (On Page SEO)

۶۷۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۸ دقیقه
سئو داخلی چیست؟ — راهنمای کامل سئو آن پیج (On Page SEO)

بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو به سئو آن پیج و آف پیج تقسیم می‌شود. سئو داخلی اقداماتی است که برای بهینه‌سازی محتوای صفحه برای موتورهای جست‌وجو و کاربران انجام می‌گیرد. سئو آن پیج مرسوم شامل بهینه‌سازی تگ‌های عنوان، محتوا، لینک‌های داخلی و URLها است و با سئوی خارجی که سیگنال‌های خارج وب‌سایت مانند بک‌لینک را بهینه می‌کند، تفاوت‌های اساسی دارد. در این مطلب نکات و ابزارهای ضروری برای سئو داخلی را بیان می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

گوگل همچنان وب‌سایت‌ها را برای یافتن کلیدواژه، کراول Crawl می‌کند. برای اثبات این موضوع، تحقیقاتی وجود دارد.

کراول کردن

کلمات کلیدی سئو نقش بسیار مهمی دارند اما بررسی جایگاه ۱۱ میلیون نتیجه جست‌وجوی گوگل، رابطه‌ای بین صفحه اول بودن و وجود کلمه کلیدی در عنوان را نشان نداده‌اند. در تصویر زیر جایگاه ۱ تا ۱۰ گوگل نشان داده شده است و در همه موارد بین ۷۰ تا ۸۰ درصد عنوان‌ها حاوی کلمه کلیدی بوده‌اند. بنابراین عوامل دیگری در این موضوع تاثیرگذارند.

نمودار درصد کلمه کلیدی در عنوان و جایگاه در گوگل

با جست‌وجوی یک کلمه کلیدی رقابتی، نتایجی در صفحه اول گوگل مشاهده می‌کنید که همکی به طور دقیق در عنوان از آن کلمه کلیدی استفاده کرده‌اند. این موضوع به خوبی در تصویر زیر قابل مشاهده است.

وجود کلمه کلیدی در عنوان مطالب

برای سئو داخلی سایت باید مطالب خود را برای موارد زیر بهینه کنید.

  • محتوا
  • «تجربه کاربری» (User experience)
  • نرخ پرش و «مدت زمان سپری شده در صفحه» (Dwell Time)
  • هدف جست‌وجو
  • سرعت بارگذاری صفحه
  • «نرخ کلیک» (Click Through Rate)

بهینه‌سازی محتوا

برای بهینه‌سازی محتوا باید از کلمات کلیدی بهره برد. در ادامه نحوه استفاده از کلمات کلیدی در بهینه‌سازی محتوا برای سئو داخلی را شرح می‌دهیم.

استفاده از کلمه کلیدی در ۱۰۰ کلمه ابتدایی متن

استفاده از کلمه کلیدی در ۱۰۰ کلمه ابتدایی متن یک تاکتیک قدیمی در سئو داخلی است که هنوز هم کاربرد دارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که در ۱۰۰ الی ۱۵۰ کلمه ابتدای متن، حداقل یک بار از کلمه کلیدی خود استفاده کنید. برای مثال در تصویر زیر یک مقاله حول کلمه کلیدی «سئوی خارجی سایت» بهینه‌سازی شده است و از آن کلمه در ابتدای متن استفاده کرده‌ایم.

سئو خارجی سایت

این موضوع به این دلیل اهمیت دارد که گوگل برای کلمات ابتدایی متن وزن بیشتری قائل می‌شود. با رعایت این مورد به گوگل در درک بهتر محتوای صفحه خود کمک می‌کنید.

کلمه کلیدی در سئو داخلی

قرار دادن عنوان مطلب در تگ H1

گوگل تگ H1 را برای درک بهتر ساختار صفحه ایجاد کرده است. پلتفرم‌هایی مانند وردپرس به صورت خودکار این تگ را به عنوان مطالب بلاگ اضافه می‌کنند. اگر از چنین پلتفرم‌هایی استفاده نمی‌کنید برای اطمینان از اضافه شدن تگ H1‌ به عنوان مطلب خود باید کدهای سایت را بررسی کنید. مانند تصویر زیر کلمات مدنظر باید داخل این تگ باشند. در تصویر زیر تگ H1 حاوی کلمه کلیدی «بازاریابی ایمیلی» است.

تگ H1

قرار دادن عنوان‌های فرعی در تگ H2

از کلمه کلیدی، حداقل در یکی از عنوان‌های فرعی استفاده کنید و آن را در تگ H2 قرار دهید. در تصویر زیر به طور خلاصه کلمه کلیدی «ابزارهای بازاریابی محتوایی» را در تگ H2 قرار داده‌ایم.

تگ H2

تکرار کلمه کلیدی در سئو داخلی

گوگل اهمیت تکرار  کلمه کلیدی را انکار می‌کند اما متخصصان باتجربه سئو آن را کارا می‌دانند. تصور کنید که کلمه کلیدی در صفحه تنها یک بار تکرار شده و قرار است گوگل مطلب را با آن کلمه کلیدی بشناسد. نمی‌توان از ارتباط موضوع آن صفحه با کلمه کلیدی خیلی مطمئن بود.

استفاده از کلمه کلیدی در سئو داخلی

از طرف دیگر با ۱۰ بار تکرار کلمه کلیدی، ارتباط مطلب با آن کلمه کلیدی برای گوکل آشکارتر می‌شود.

استفاده از کلمه کلیدی در سئو داخلی

منظور این نیست که از کلمه کلیدی بیش از حد استفاده کنید. هدف تکرار کلمه کلیدی به صورت طبیعی در متن است تا گوگل ارتباط مطلب با آن کلمه کلیدی را تائید کند. برای مثال یکی از مطالب «مجله فرادرس» با جست‌وجوی کلمه کلیدی «آموزش نرم افزار optitex» در صفحه اول گوگل به نمایش درمی‌آید. این مطلب از ۲۰۰۰ کلمه تشکیل شده است که تنها ۸ بار کلمه کلیدی در آن تکرار شده است.

اپتیتکس

استفاده از لینک‌های خارجی

لینک‌ دادن به صفحه‌ها و وب‌سایت‌های مرتبط کمک می‌کند تا راحت‌تر به گوگل معرفی شوید. همچنین لینک‌های خارجی به گوگل نشان می‌دهد که وب‌سایت شما مرکزی از اطلاعات باکیفیت است. برای اثبات این موضوع آزمایشی انجام شده است. در این آزمایش ۱۰ وب‌سایت جدید ایجاد کرده‌اند، ۵ وب‌سایت به وب‌سایت‌های معتبر مانند آکسفورد لینک داده‌اند و ۵ وب‌سایت هیچ لینک خارجی نداشتند. در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که وب‌سایت‌های دارای لینک خارجی، بالاتر از وب‌سایت‌های بدون لینک خارجی قرار گرفته‌اند.

لینک خارجی در سئو داخلی
برای مشاهده اندازه اصلی روی تصویر کلیک کنید.

بهینه‌سازی URLها در سئو داخلی

ساختار URLها موردی است که به آن کمتر از سایر بخش‌ها توجه شده است. گوگل URLها را بالای عنوان، در صفحه نتایج جست‌وجو به نمایش درمی‌آورد و هر عبارتی که در URL استفاده کرده‌اید، در این بخش نشان داده می‌شود. در تصویر زیر نمونه‌ای از نمایش URL در صفحه نتایج گوگل را مشاهده می‌کنید.

ادرس وب

ازاین‌رو برای ایجاد URLها باید آن‌ها را بر اساس قواعد سئو ایجاد کنید. بنابراین رعایت دو مورد زیر ضروری است.

  1. URLها باید کوتاه باشند.
  2. URLها باید حاوی کلمات کلیدی باشند.

برای مثال در تصویر زیر مطلب «نرخ پرش چیست ؟ — بانس ریت Bounce Rate به زبان ساده» حول کلمه کلیدی «نرخ پرش» بهینه‌سازی شده است، بنابراین از کلمه کلیدی در URL نیز استفاده کرده‌ایم. علاوه بر کلمه کلیدی یک یا دو کلمه دیگر می‌توان به URL افزود.

نرخ پرش

بهینه‌سازی تگ عنوان و توضیحات متا

در این بخش بهینه‌سازی عنوان و توضیحات متا را توضیح می‌دهیم. بر اساس گوگل، تگ عنوان و توضیحات متا هنوز هم در رتبه‌بندی تاثیر دارند، بنابراین باید آن‌ها را بهینه کرد. گوگل از توضیحات متا برای درک بهتر محتوای صفحه استفاده می‌کند درحالی‌که افراد آن را مطالعه می‌کنند تا تصمیم بگیرند که روی کدام لینک کلیک کنند.

تگ عنوان

تگ عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر سئو داخلی است چراکه نمای کلی موضوع متن را به موتورهای جست‌وجو می‌دهد. هرچه کلمه کلیدی به ابتدای تگ عنوان نزدیک‌تر باشد، موتور جست‌وجو به آن وزن بیشتری می‌دهد. برای مثال در تصویر زیر کلمه کلیدی «رژیم کتو» است و در ابتدای تگ عنوان از آن استفاده شده است.

تگ عنوان در سئو داخلی

استفاده از اصلاح‌کننده‌های تگ عنوان

از اصلاح کننده‌ها مانند «بهترین»، «راهنمای کامل» و «چک لیست» استفاده کنید. به این وسیله برای نسخه طولانی‌تری از کلمه کلیدی خود نیز رتبه‌بندی می‌شوید. برای مثال در مطلب «رپورتاژ خبری چیست ؟ + تعاریف و نکات مهم رپرتاژ» علاوه بر کلمه کلیدی «رپورتاژ خبری» برای کلمات کلیدی طولانی‌تر «تعاریف رپورتاژ خبری» و «نکات رپورتاژ خبری» نیز رتبه‌بندی می‌شویم.

کلمه کلیدی طولانی

حتی می‌توان استراتژیک‌تر از این عمل کرد. برای مثال در تصویر زیر به عبارت «15 ابزار برای تحقیق کلمه کلیدی» اصلاح‌کننده «برای سئو» را افزوده است. بنابراین کسانی که عبارت «ابزار تحقیق کلمه کلیدی سئو» را جست‌وجو کنند، احتمالا این صفحه را مشاهده می‌کنند.

کلمه کلیدی طولانی

توضیحات متای حاوی کلمه کلیدی و منحصربه‌فرد

بر اساس تصویر زیر به طور خلاصه گوگل توصیه می‌کند توضیحات متا را خود افراد بنویسند و آن را به گوگل واگذار نکنند، چراکه افراد به محتوای خود مسلط‌تر هستند. اگرچه گوگل می‌تواند آن‌ها را با «اسنیپت» (Snippet) جایگزین کند.

Snippet داده‌های ساختار یافته‌ای هستند که در پاسخ به برخی کوئری‌ها، گوگل آن‌ها را در صفحه نتایج جست‌وجو نمایش می‌دهد تا کاربر به سرعت در همان صفحه پاسخ خود را بیابد و نیازی به کلیک بر روی لینک دیگری نداشته باشد.

توضیحات متا در سئو داخلی

توضیحات متای مناسب به شما در افزایش نرخ کلیک طبیعی و نمایش در نتایج جست‌وجو کمک می‌کند. حداقل یک بار از کلمه کلیدی در توضیحات متا استفاده کنید، چراکه گوگل هنکام جست‌وجو، آن‌ها را برجسته‌تر می‌کند و با کوئری (عبارت جست‌وجو شده کاربر) مطابقت می‌دهد. برای مثال در تصویر زیر عبارت «Seo Tools» جست‌وجو شده است.

برجسته کردن کلمه کلیدی در صفحه نتایج جست‌وجو

تولید محتوا بر اساس سئو

محتوای تولید شده برای کسب رتبه مناسب باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند.

  • منحصربه‌فرد بودن
  • ارزشمند بودن
  • برآوردن هدف جست‌وجو

در ادامه هرکدام از موارد را توضیح می‌دهیم.

محتوای منحصربه‌فرد در سئو داخلی

منظور از منحصربه‌فرد بودن این نیست که فقط «محتوای تکراری» (Duplicate Content) در وب‌سایت خود قرار ندهید. منظور این است که محتوای شما، همان موارد قبلی که در حال حاضر وجود دارند را بازگو نکند و موضوعی جدید را دربرداشته باشند. نمونه‌هایی از موضوعات جدید شامل موارد زیر می‌شود.

  • توصیه یا استراتژی جدید
  • فهرست بهتری از منابع
  • طراحی و تجربه کاربری قوی
  • مطالعه موردی جدید
  • فرآیند گام به گام ساده شده

برای مثال با جستجوی کلمه کلیدی «چک لیست سئو» مطلبی به عنوان «Featured Snippet» نمایش داده شده است. علت این امر استفاده مکرر از کلمه کلیدی در مطلب چک لیست سئو نیست، بلکه منحصربه‌فرد بودن مطلب و طرح نکات، استراتژی‌ها و نمونه‌های زیادی در آن (که در مطالب سایرین یافت نمی‌شود)، علت این امر است.

نمایش مطلب در اسنیپت گوگل

«Featured Snippet» بخش‌هایی از یک صفحه وب هستند که در نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شوند تا به سرعت به سؤال کاربر پاسخ دهند. این محتوا به طور خودکار از صفحات فهرست شده توسط گوگل استخراج می‌شود. تعاریف، فهرست‌ها، مراحل و جداول رایج‌ترین انواع Featured Snippetها هستند.

محتوای ارزشمند در سئو داخلی

انتشار محتوای منحصربه‌فرد نقطه شروع خوبی است اما کافی نیست. به هر حال، هر روز میلیون‌ها پست وبلاگ منتشر می‌شود که بسیاری از آن‌ها یکتا هستند. بنابراین برای این‌که محتوای شما مورد توجه قرار گیرد، باید بسیار ارزشمند باشد. برای ارزشمند کردن محتوا می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

افزودن جزئیات: تصاویر، اسکرین‌شات‌ها و مراحل، استفاده از محتوای شما را برای افراد آسان می‌کند.

واضح نوشتن: کپی رایتینگ قوی محتوای شما را جذاب‌تر می‌کند.

مطالب به‌روز: استراتژی‌ها، گام‌ها و نمونه‌های کاملاً جدید بر ارزش محتوا می‌افزایند.

نویسندگان متخصص: بیشتر محتوا توسط افرادی نوشته می‌شود که هرگز در راستای نوشته‌های خود کاری انجام نداده‌اند. محتوایی که نویسنده باتجربه می‌نویسد از محتوای یک نویسنده تصادفی فریلنسر با ارزش‌تر است.

برآوردن هدف جست‌وجو در سئو داخلی

با محتوای منحصربه‌فرد و ارزشمند به صفحه اول گوگل می‌آیید، اما برای باقی ماندن در صفحه اول باید هدف جست‌وجو را برآورده کنید. به بیان دیگر، صفحه شما باید دقیقا با خواسته کاربر یکی باشد. در غیر این صورت، صفحه شما در صفحات دیگر گوگل دفن خواهد شد.

برآوردن هدف جست‌وجو در سئو داخلی

برای مثال مطلبی با موضوع «مقایسه بهترین بررسی کننده‌های بک‌لینک در بازار» (Comparison of the Top Backlink Checkers on the Market) منتشر شده است و نویسنده مطلب را برای کسب رتبه در کلمه کلیدی «بررسی کننده بک‌لینک» (Bachlink Checker) ایجاد کرده است. او پس از انتشار مطلب، صفحه نتایج جست‌وجوی گوگل را در این کلمه کلیدی بررسی می‌کند. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید ۱۰۰ درصد نتایج صفحه اول ابزارهای بررسی کننده بک‌لینک هستند و هیچ پست بلاگی در میان آن‌ها جا ندارد.

نتایج کلمه کلیدی چک کننده بک لینک در صفحه نتایج جست‌وجوی گوکل

بنابراین شانس نمایش این پست در صفحه اول صفر است، البته می‌توان آن مطلب را برای یک کلمه کلیدی طولانی‌تر برای مثال «بهترین بررسی کننده بک‌لینک» (Best Backlink Checker) استفاده کرد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید این مطلب برای کلمه کلیدی طولانی‌تر «بهترین بررسی کننده بک‌لینک» در اسنیپت گوگل قرار گرفته است.

قرار گرفتن مطلب در اسنیپت

بهینه‌سازی برای نرخ کلیک

«نرخ کلیک» (Click Trough Rate | CTR) طبیعی به دو دلیل زیر اهمیت دارد.

  1. نرخ کلیک به احتمال زیاد یک عامل رتبه‌بندی گوگل است.
  2. افزایش نرخ کلیک ترافیک بیشتری را به سایت هدایت می‌کند.

در ادامه ۵ روش برای بهبود نرخ کلیک را مطرح می‌کنیم.

  • از تگ عنوان سوالی استفاده کنید.
  • توضیحات متا جامانده را پر کنید.
  • از الگوی سوالات متداول یا نوشتن نقد و بررسی استفاده کنید.
  • کمی احساسات در تگ عنوان به خرج دهید.
  • سال جاری را به عنوان و توضیحات اضافه کنید.

تگ عنوان سوالی

نرخ کلیلک تگ عنوان سوالی بالاتر از میانگین است. در تصویر زیر تفاوت نرخ کلیک عنوان‌های سوالی و غیرسوالی را مشاهده می‌کنید. عنوان‌های سوالی ۱۴ درصد نرخ کلیک بالاتری نسبت به عنوان‌های غیرسوالی دارند.

نمودار تفاوت نرخ کلیک در استفاده از عنوان سوالی و غیر سوالی

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در مطلب «راهنمای لینک Nofollow» از عنوان «لینک Nofollow چیست؟» استفاده شده است.

نمونه محتوا

دلیل انتخاب این عنوان این است که که احتمالا هرکسی آن را جست‌وجو کند در پی یافتن معنی آن است و تگ عنوان این مطلب، به نیاز افراد پاسخ مناسب می‌دهد.  باتوجه به تصویر زیر نرخ کلیک این صفحه ۲۷ درصد است.

نرخ کلیک

نوشتن توضیحات متا

حتما توضیحات متا را به مطلب خود اضافه کنید. نیازی به نوشتن توضیحات شگفت‌انگیز نیست فقط باید آن را بنویسید. در واقع صفحات با توضیحات متا ۶ درصد نرخ کلیک بالاتری نسبت به صفحات بدون توضیحات متا دارند.

تفاوت مطالب حاوی توضیحات متا و مطالب بدون توضیحات متا

روی صفحاتی از وب‌سایت که توضیحات متا ندارند، بررسی سئو را انجام دهید تا تفاوت آن‌ها را با صفحات حاوی این توضیحات درک کنید، سپس به صفحات فاقد توضیحات متا، آن را اضافه کنید.

استفاده از الگوی سوالات متداول یا نوشتن نقد و بررسی

«الگو» (Schema) سوالات متداول به طور مستقیم تاثیری بر سئو ندارد. اما استفاده از انواع خاصی از این الگوها مطلب شما را به «Rich Snippet» متصل می‌کند و Rich Snippetها به دریافت کلیک بیشتر کمک می‌کنند.

Rich Snippetها داده‌های ساختار یافته هستند که به کاربر خلاصه‌ای از اطلاعات در مورد کلمه کلیدی جست‌وجو شده ارائه می‌دهند. برای مثال نمایش امتیاز افراد به یک مطلب در بخش Rich Snippet در صفحه نتایج گوگل به نمایش درمی‌آید. در تصویر زیر Rich Snippetها مشخص شده‌اند.

ریچ اسنیپت

الگوریتم گوگل داده‌های ساختار یافته صفحات وب را در صفحه نتایج جست‌وجو برجسته می‌کند. Rich Snippetها به کاربر خلاصه‌ای از اطلاعات در مورد عبارت جست‌وجو شده می‌دهند.

دو نمونه از بهترین Rich Snippetها نوشتن نقد و بررسی و سوالات متداول هستند که در تصاویر زیر نحوه نمایش آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

نوشتن نقد و بررسی

ریچ اسنیپت

اسکیمای سوالات متداول

ریچ اسنیپت

با استفاده از ابزار Structured Data Testing می‌توان درستی تنظیم این الگوها را بررسی کرد.

استفاده از عنوان احساسی در سئو داخلی

مطالعات در مورد نرخ کلیک نشان می‌دهد که عنوان‌های احساسی نسبت به عنوان‌های خنثی، ۷ درصد کلیک بیشتری دریافت می‌کنند.

نمودار تفاوت نرخ کلیک مطالب با عناوین احساسی و خنثی

به علاوه «کلمات قدرتمند» (Power Words) نرخ کلیک را تا ۱۲ درصد کاهش می‌دهند.

Power Words کلماتی هستند که کپی‌رایترها برای جذب و متقاعد کردن مخاطب در نوشته‌های خود به کار می‌برند کلماتی مانند خارق‌العاده و انکارناپذیر از این نوع هستند.

افراد به تیترهای احساسی علاقه دارند اما زمانی‌که در آن افراط صورت گیرد، حس فریب دادن به افراد منتقل می‌شود و مانند مطالب «Clickbait» به نظر می‌رسد.

مطالبی در اینترنت که صرفا برای جذب کاربر  عموما با هدف تبلیغات نوشته می‌شوند و اطلاعات مفیدی ارائه نمی‌دهند، محتوای Clickbait هستند. برای مثال عنوان‌ «۵۰ واقعیتی که باور نمی‌کنید وجود دارند» نمونه‌ای از Clickbait است.

اضافه کردن سال جاری به عنوان و توضیحات

در تصویر زیر مشاهده می‌کنید مطلبی در مورد ابزارهای سئو منتشر شده است و در عنوان و توضیحات متا به‌روزرسانی در سال 2021 قید شده است.

اضافه کردن سال جاری به عنوان

اضافه کردن سال جاری به عنوان و توضیحات باعث بهتر یا بدتر شدن نرخ کلیک نمی‌شود. اما برای مطالبی که خیلی سریع قدیمی می‌شوند، این موضوع کاربرد دارد.

فرض کنید مطلبی در سال گذشته در مورد «رمز ارزهای برتر» منتشر شده است و فردی اکنون به جستجوی این عبارت می‌پردازد. این مطلب برای آن فرد مفید نخواهد بود چراکه به‌روزرسانی نشده‌است. اما اگر فرد در مورد «مراحل راه‌اندازی یک کسب وکار» جست‌وجو کند، نیازی به مطلب به‌روزرسانی شده در ماه پیش نخواهد داشت. اضافه کردن سال جاری به عنوان و توضیحات مطلب نشان‌دهنده این است که مطلب شما به‌روزرسانی شده است.

 

سیگنال‌های تجربه کاربری

سیگنال‌های «تجربه کاربری» (User Experience | UX) الگوهای رفتاری است که برای تعیین تجربه کاربر در وب‌سایت توسط گوگل اندازه‌گیری می‌شود. معیار مهم در این اندازه‌گیری نرخ پرش، نرخ کلیک و Dwell Time هستند. در ادامه روش‌هایی برای بهینه‌سازی سیگنال‌های تجربه کاربری ارائه می‌شود.

قرار دادن محتوا در بالای صفحه

وقتی کاربری از گوگل وارد وب‌سایت شما می‌شود، به دنبال یافتن پاسخ سریع است. به همین دلیل باید از عکس‌های حجیم در بالای صفحه پرهیز کنید. نمونه‌ای از این اشتباه را در تصویر زیر می‌بینید. کاربر با جستجوی «نحوه زدن گره مربعی» وارد این صفحه شده است و در بالای صفحه تنها تصویر بزرگی بدون توضیحات را مشاهده می‌کند و احتمالا صفحه را ترک می‌کند و از روی آن می‌پرد.

مقاله آموزشی

در عوض باید عنوان و توضیحات را بالا و وسط قرار داد. قرار دادن تصویر بالای صفحه به این دلیل خوب نیست که محتوای اصلی را به پایین صفحه هل می‌دهد.

بخش‌بندی کردن محتوا

در حالت ایده‌آل افراد تک تک کلمات مطالب شما را مطالعه می‌کنند، اما شرایط ایده‌ال نیست. به همین دلیل باید مطالب خود را به گونه‌ای بنویسید که با یک نگاه قابل درک باشد. بنابراین باید از عنوان‌های فرعی زیادی بهره بگیرید و محتوا را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید. برای مثال در تصویر زیر کاربر به وسیله عنوان‌های فرعی به کار رفته، به راحتی بخش مربوط به ابزارهای کاربردی برای سئوی خارجی را می‌یابد.

 

استفاده از بولت و تصاویر نیز به این هدف کمک می‌کند. در تصویر زیر نمونه استفاده از بولت و عنوان فرعی را مشاهده می‌کنید.

بخش‌بندی محتوا در سئو داخلی

در تصویر زیر فایده استفاده از نمودار و عکس در متن، برای درک سریع‌تر مطلب را مشاهده می‌کنید. در این نمودار رابطه طول متن و لینک‌های ارجاعی نشان داده شده است و کاربر با یک نگاه مفهوم را درک می‌کند.

استفاده از تصویر در سئو داخلی

داشتن انجمن فعال

داشتن «انجمن» (Community) فعال به بهبود بانس ریت کمک می‌کند چراکه افراد پس از اتمام مطلب، به خواندن نظرات سایرین می‌پردازند. وجود نظرات بحث‌برانگیز باعث می‌شود افراد با اشتیاق بیشتری به مطالعه آن‌ها بپردازند.

ابزارهای سئو داخلی

در ادامه ابزارهای مورد نیاز برای بررسی سئو داخلی را مطرح می‌کنیم.

  • Ahrefs’ Keyword Explorer
  • Copyscape
  • Screaming Frog SEO Spider
  • Google Developers PageSpeed Insight
  • Moz On-Page Grader

Ahrefs’ Keyword Explorer

در بیشتر ابزارهای کلمه کلیدی، ابتدا باید یک کلمه اولیه را وارد کنید، سپس ابزار، پیشنهادهایی بر آن اساس به شما می‌دهد. Ahrefs نیز این قابلیت را به همراه ویژگی‌های دیگری دارد. Ahrefs کلمات کلیدی که کسب‌وکارهای رقیب از آن‌ها استفاده کرده‌اند و در آن‌ها رتبه گرفته‌اند را به شما پیشنهاد می‌دهد. بنابراین به جای وارد کردن کلمه کلیدی اولیه، دامنه رقیب را وارد کنید و لیست کلمات کلیدی آن‌ها را به دست آورید.

Copyscape

اگر برای وب‌سایت خود محتوا سفارش دهید، برای بررسی این‌که آیا این محتوا منحصربه‌فرد است یا خیر، از ابزار Copyscape استفاده کنید.

Screaming Frog SEO Spider

Screaming Frog SEO Spider یک ابزار قدیمی سئو است که کل وب‌سایت شما را بررسی می‌کند. لینک‌های خراب را می‌یابد، عناون صفحات را تحلیل می‌کند، نقشه سایت تولید می‌کند و حتی محتوای تکراری را پیدا می‌کند.

Google Developers PageSpeed Insight

هر روز بر تعداد کاربران اینترنت از طریق موبایل افزوده می‌شود. این کاربران معمولا با چالش سرعت پایین بارگذاری و اندازه متفاوت صفحه نمایش مواجه هستند. به همین دلیل سرعت صفحه یکی از معیارهای گوگل است. ابزار Google Developers PageSpeed Insight صفحات وب را بررسی می‌کند و موارد نیازمند بهبود را مشخص می‌کند.

Moz On-Page Grader

این ابزار صفحات وب را بررسی می‌کند و آن را با چک لیست سئو مطابقت می‌دهد. سپس موارد نیاز به بهبود را مشخص می‌کند. نکته مثبت Moz On-Page Grader این است که طراحی آن ساده و مناسب افراد تازه‌کار است.

نکات سئو آن پیج

در ادامه نکات مهم در سئو داخلی را مطرح و آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

  • استفاده از تصاویر دست اول
  • لینک‌سازی داخلی
  • تدوین مطالب جامع
  • بهبود سرعت صفحه
  • بهینه‌سازی تصاویر
  • کسب رتبه در Featured Snippets
  • «بهینه‌سازی جستجوی صوتی» (Voice Search SEO)

استفاده از تصاویر دست اول

استفاده از تصاویر استوک می‌تواند به سئو وب‌سایت شما آسیب بزند. تاثیر استفاده از تصاویر استوک بر رتبه‌بندی گوگل اندازه‌‌گیری شده است. در این بررسی چندین سایت جدید ایجاد شده است که نام دامنه‌ آن‌ها قبلا ثبت نشده بودند. در برخی سایت‌ها از تصاویر استوک و در برخی دیگر از تصاویر دست اول و اصلی استفاده شده است. در تصویر زیر نام دامنه‌ها را مشاهده می‌کنید در مقابل هر دامنه نوع محتوا اعم از «تکراری» (Duplicate) یا «منحصربه‌فرد» (Unique) نوشته شده است.

استفاده از تصاویر استوک یا اصلی

نتیجه واضح است. وب‌سایت‌هایی با تصاویر و محتوای منحصربه‌فرد رتبه بهتر از وب‌سایت‌هایی با تصاویر و محتوای تکراری کسب کردند. در نمودار زیر خطوط صورتی مربوط به محتوای منحصربه‌فرد و خطوط آبی مربوط به محتوای تکراری است.

استفاده از تصاویر استوک یا اصلی

لینک‌سازی داخلی در سئو داخلی

لینک‌سازی داخلی در سئو اهمیت زیادی دارد. صفحاتی در سایت که نیاز به تقویت دارند را به صفحات معتبر پیوند بزنید. برای انجام این کار دقت داشته باشید که کلمه کلیدی در انکر تکست وجو داشته باشد. در ادامه فرآیند لینک‌سازی داخلی را مرحله به مرحله شرح می‌دهیم.

لینک‌سازی داخلی در سئو داخلی

ابتدا، از یک ابزار سؤو مانند «Ahrefs» برای یافتن صفحاتی با اعتبار بالا، استفاده کنید. سپس، چند لینک از این صفحات معتبر به سایر صفحات با درنظر گرفتن اولویت، بدهید. برای مشاهده مثال لینک‌سازی داخلی، ویکی‌پدیا گزینه مناسبی است. ویکی‌پدیا در هر صفحه تعداد زیادی لینک داخلی با انکر تکست حاوی کلمه کلیدی اضافه کرده است. تصویر زیر صفحه یک بازی ویدیویی در ویکی‌پدیا است.

لینک‌سازی داخلی در سئو داخلی

تدوین محتوای جامع

گوگل محتوای جامع را به مخاطبان نشان می‌دهد تا کاربران در یک صفحه وب پاسخ تمام سوالات خود را بیابند و اگر مطلب کل موضوع را پوشش داده باشد، رتبه بهتری خواهد داشت. استفاده از کلمات کلیدی «LSI‌ | Latent Semantic Indexing» راهی ساده برای این است که متوجه شویم گوگل محتوای وب‌سایت ما را محتوای جامع به حساب می‌آورد یا خیر.

«LSI Keywords» عبارت‌هایی هستند که با کلمه کلیدی هدف مرتبط هستند و مورد جستجو قرار می‌گیرند. این کلمات به کاربر و موتور جست‌وجو در درک بهتر محتوای شما کمک می‌کند. LSI Keywords درواقع مترادف‌های کلمه کلیدی به شمار می‌روند و گوگل از آن‌ها برای تعیین موضوع صفحه استفاده می‌کند. نوشتن مطالب بلند باعث می‌شود به صورت طبیعی از کلمات کلیدی مترادف استفاده کنید. روش بهتر این است که آن کلمه کلیدی را در گوگل جست‌وجو کنید و در قسمت پایین صفحه نتایج، جست‌وجوهای مرتبط را مشاهده می‌کنید. برای مثال در تصویر زیر جست‌وجوهای مرتبط با کلمه کلیدی «کسب درآمد از تبلیغات» را مشاهده می‌کنید.

جست‌وجوهای مرتبط

بهبود سرعت وب‌سایت

سرعت وب‌سایت یکی از معیارهای رتبه‌بندی گوگل است. برای اندازه‌گیری سرعت صفحه ابزارهای زیر قابل استفاده هستند.

  • Google PageSpeed Insights
  • GTMetrix
  • Pingdom

با استفاده از یک هاست سریع‌تر می‌توان سرعت سایت را بهبود داد. برای داشتن وب‌سایتی با سرعت بالا تا جای ممکن «جاوا اسکریپت‌های شخص ثالث» (Third-party Scripts) اضافی را حذف کنید. این اسکریپت‌ها برای عملکردی فراتر از هسته اصلی سایت، بر روی آن نصب می‌شوند. «ذخیره‌سازی» (Caching‌) نیز فرآیندی است که باعث بهبود سرعت بارگذاری وب‌سایت شما می‌شود. در ذخیره‌سازی بخش‌هایی از صفحه توسط مرورگر کاربر یا سرور ذخیره می‌شود. در این صورت در بارگذاری‌های بعدی سرعت سایت بالاتر خواهد بود.

بهینه‌سازی تصاویر

برای هر تصویری که در سایت خود استفاده می‌کنید یک نام و یک «متن جایگزین» (Alt Text) در نظر بگیرید. این کار به کوگل و کاربران نابینا یا کم‌بینا کمک می‌کند تا محتوای تصویر را درک کنند. برای بهینه‌سازی تصویر نام عکس و متن جایگزین باید حاوی کلمه کلیدی باشند. در تصویر زیر بهینه‌سازی عکس به وسیله استفاده از کلمه کلیدی «On-page SEO Chart» در نام تصویر و متن جایگزین نمایش داده شده است.

بهینه‌سازی تصاویر در سئو داخلی

با استفاده از کلمه کلیدی در نام و متن جایگزین تصویر، گوگل موضوع صفحه را بهتر متوجه می‌شود و به بهود رتبه صفحه کمک می‌کند. کسب رتبه در Featured Snippets تغییر بزرگی در نرخ کلیک وب‌سایت ایجاد می‌کند. برای کسب رتبه در Featured Snippets باید ابتدا مطلب در صفحه اول گوگل رتبه‌بندی شده باشد. بر اساس تصویر زیر حدود ۳۱ درصد Featured Snippetsها از وب‌سایت‌هایی است که در جایگاه اول صفحه نتایج گوگل قرار دارند.

کسب رتبه در Featured Snippets

برای یافتن صفحات وبی که در صفحه نتایج اول نتایج گوگل رتبه‌بندی شده‌اند،از ابزارهای سئو مانند SEMrush و Ahrefs استفاده کنید. سپس کلمات کلیدی حاوی Featured Snippet را فیلتر کنید.

کسب رتبه در Featured Snippets

سپس به Featured Snippet این کلمات کلیدی در گوگل نگاهی بیاندازید. اکنون باید مطلب خود را برای Featured Snippet بهینه‌سازی کنید. اگر Featured Snippet در یک کلمه کلیدی خاص، تعریف آن موضوع است، شما نیز در مطلب خود تعریفی از آن موضوع ارائه دهید و اگر فهرستی از مراحل است، شما نیز در محتوای خود چنین ساختاری را اضافه کنید.

بهینه‌سازی جستجوی صوتی

جستجوی صوتی به شدت در حال رشد است. بهترین روش برای بهینه‌سازی جستجوی صوتی ایجاد صفحه سوالات متداول است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که گوگل نتایج جست‌وجوی صوتی را از صفحه پرسش‌های متداول استخراج می‌کند.

بهینه‌سازی جستجوی صوتی

در تصویر بالا درصد استخراج نتایج جست‌وجو از صفحات پرسش‌های متداول در جست‌وجوی صوتی و جست‌وجوی دسکتاپ را مشاهده می‌کنید.

معرفی فیلم آموزش سئو در وردپرس (WordPress SEO)

دوره آموزش سئو در وردپرس

در طراحی وب‌سایت با استفاده از وردپرس باید بدانید که هسته اصلی این پلتفرم بر اساس اصول سئو طراحی شده است. طراحانی که برای ایجاد وب‌سایت خود از وردپرس بهره می‌گیرند باید مطابق با نیازهای خود از افزونه‌های سئو وردپرس استفاده کنند. به این وسیله می‌توانند وب‌سایت را به گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو معرفی کنند. به همین دلیل «فرادرس» دوره آموزش سئو در وردپرس (WordPress SEO) را در ۳ فصل و ۲ ساعت تدوین کرده است.

فصل اول به آموزش نصب، تنظیمات و سایر موارد افزونه سئو All In One SEO Pack می‌پردازد. در فصل دوم نحوه کار با افزونه WordPress SEO By Yoast مطرح می‌شود و فصل آخر این دو افزونه را هم مقایسه می‌کند.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

سئو داخلی، خارجی و تبلیغات هدفمند اینترنتی همگی روش‌های دیجیتال مارکتینگ برای هدایت ترافیک طبیعی به سمت وب‌سایت هستند. استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. فرض کنید برای بهبود سئو  داخلی وب‌سایت خود با استفاده از روش‌های تولید محتوا.مطالب متعددی را تولید کرده‌اید. با استفاده از کاپریلا و کلمات کلیدی داخل متن، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با محتوا به کاربر نمایش داده می‌شوند. به طور مثال در «مجله فرادرس» محتوایی با موضوع «تولید فیلم آموزشی با کمتازیا» تولید شده که به وسیله کاپریلا، بنرهای تبلیغاتی زیر که با موضوع مطلب مرتبط هستند و حجم و اندازه کمی دارند در متن نمایش داده شده‌اند.

بخش دیگر این پلتفرم، کاربرد «تبلیغ‌دهنده» دارد. از طریق این بخش امکان معرفی کسب و کار خود را خواهید داشت. ویژگی مهم این بخش نرخ تبدیل بالاست چراکه تبلیغات تنها برای مخاطبان هدف انجام می‌گیرد. طبیعی است که جامعه هدف تمایل بیشتری به خرید و استفاده از محصولات و خدمات شما دارند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم مناسب جهت رپورتاژ آگهی، بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

رپورتاژ آگهی نیز مانند سئو و تبلیغات هدفمند اینترنتی راهی برای افزایش ترافیک وب‌سایت است. برای کارآمد بودن رپورتاژ آگهی باید متن آن بر اساس لحن هر رسانه تدوین شود و تمام نکات لازم در نوشتن آن رعایت شود. این کار مستلزم دانش و صرف وقت و هزینه زیادی است، بنابراین باید از پلتفرمی بهره گرفت که ضمن معقول بودن هزینه‌های آن، متن رپورتاژ آگهی را بر اساس لحن هر رسانه تدوین کند. برای این منظور می‌توان از «نشریلا» به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم این حوزه نام برد. علاوه بر این، با استفاده از نشریلا امکان معرفی محصول یا انتشار مطالب جهت بررسی محصول فراهم می‌شود.

سوالات متداول پیرامون سئو داخلی وب سایت

در ادامه به سوالات متداول پیرامون سئو آن پیج یا داخلی می‌پردازیم.

سئو آن پیج چیست؟

سئو داخلی اقداماتی است که برای بهینه‌سازی محتوای صفحه برای موتورهای جست‌وجو و کاربران بر اساس کلمات کلیدی انجام می‌گیرد. سئو داخلی شامل بهینه‌سازی تگ عنوان، محتوا، لینک‌های داخلی و URLها است

مهم‌ترین فاکتورهای سئو داخلی چیست؟

برای عملکرد مناسب در سئو داخلی تولید محتوای خوب، استفاده از تگ عنوان و توضیحات متا، بهره بردن از عنوان اصلی و عنوان‌های فرعی و به‌کارگیری تصاویر و متن جایگزین آن‌ها ضروری است.

سئو داخلی و سئو خارجی چیست؟

سئو داخلی تکنیک‌هایی است که برای بهینه‌سازی صفحات وب برای کسب رتبه بهتر و ترافیک طبیعی بیشتر انجام می‌شود. سئو خارجی به تکنیک‌های بهبود جایگاه وب‌سایت در صفحه نتایج موتور جست‌وجو اشاره دارد.

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BACKLINKO
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *