سوال کردن به انگلیسی — راهنمای رایگان و جامع گرامر + مثال و تمرین

۳۳۲۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۳ دقیقه
سوال کردن به انگلیسی — راهنمای رایگان و جامع گرامر + مثال و تمرین

سوال کردن به انگلیسی نوعی مهارت است که در هر موقعیتی به کار می‌رود. وقتی سؤالی‌ را مطرح می‌کنید، به دنبال آن یادگیری اتفاق می‌افتد. به همین دلیل آشنایی با نحوه سوال کردن در موقعیت‌های مختلف و برای انواع زمان‌ها، یکی از موارد مهم و اصلی در یادگیری زبان انگلیسی به شمار می‌رود. در این آموزش قصد داریم انواع سؤال‌های انگلیسی را به کمک مثال و تمرین توضیح دهیم و نحوه سوال کردن به انگلیسی را بررسی کنیم.

مفهوم سوال کردن به انگلیسی

شاید پاسخ این سؤال واضح باشد، اما بهتر است قبل از آموزش انواع سؤال به انگلیسی، ابتدا تعریف کوتاهی از انواع جمله در زبان انگلیسی داشته باشیم.

  • جمله خبری به جمله‌ای گفته می‌شود که اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهد:

I like dogs.

من سگ‌ها را دوست دارم.

My aunt lives in Bulgaria.

خاله من در بلغارستان زندگی می‌کند.

Cows have four legs.

گاوها چهار پا دارند.

  • «جمله دستوری» (Imperative Sentences) به جمله‌ای گفته می‌شود که حالت امری یا دستوری دارد (به افراد می‌گوید که چه کاری انجام دهند یا ندهند):

Be quiet!

ساکت باش!

Please open the window.

لطفاً پنجره را باز کن.

First, put a spoonful of butter into a hot pan.

اول یک قاشق پر کره داخل ماهی‌تابه داغ بریزید.

  • جملات پرسشی، به جمله‌هایی گفته می‌شود که به دنبال کسب اطلاعاتی هستند. در این مطلب قصد داریم به سه نوع سوال کردن به انگلیسی اشاره کنیم که عبارتند از:

گرامر سوال کردن به انگلیسی

فرض می‌کنیم زبان‌‌آموزش که قصد خواندن این مطلب را دارد، در سطح مقدماتی و در شرف یادگیری دستور زبان انگلیسی است. به همین دلیل، لازم است چند مورد مهم را قبل از آموختن انواع سوال کردن به انگلیسی توضیح دهیم تا درک بهتری از مطلب داشته باشد. در ادامه، با انواع فعل، اسم و زمان‌ها در زبان انگلیسی آشنا می‌شویم که هر یک از اجزاء مهم زبان انگلیسی به شمار می‌روند و برای یادگیری گرامر باید به آن‌ها تسلط کافی داشته باشیم.

انواع فعل

فعل در زبان انگلیسی، انجام‌دهنده عمل است. به عبارت دیگر باید گفت که فعل مهم‌ترین جزء جمله است، زیرا درباره نحوه وقوع فرایند، اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهد. بنابراین، بهتر است با انواع آن آشنا شویم. به طور کلی، فعل در زبان انگلیسی به دو نوع «فعل اصلی» (Main Verb) و «فعل کمکی» (Auxiliary Verb) تقسیم می‌شوند.

  • فعل اصلی: فعل اصلی در جمله نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. برای مثال، در جمله «Bobby eats a salad»، کلمه «eats» فعل اصلی جمله است. بدون فعل اصلی، جمله کامل نخواهد بود.
  • فعل کمکی: فعل‌های کمکی به آن دسته از فعل‌هایی گفته می‌شود که با فعل اصلی به کار می‌روند. این فعل‌ها اغلب شامل اشکال مختلف «do» ،«have» و «be» هستند. برخی از فعل‌‌های کمکی، در دسته فعل‌های کمکی وجهی قرار می‌گیرند، مانند «can» و «will». برای مثال، در جمله «Bobby doesn’t eat fish»، کلمه «doesn’t» فعل کمکی است و فعل «eat» به عنوان فعل اصلی در نظر گرفته می‌شود.

انواع اسم

اسم کلمه‌ای است که برای نامیدن شخص، شیء، مکان یا ایده به کار می‌رود. با توجه به کاربرد اسم‌های انگلیسی، می‌توانیم آن‌‌ها را به دو دسته «فاعل» (Subject) و «مفعول» (Object) تقسیم کنیم.

  • فاعل: فاعل کننده کار است. برای مثال، در جمله «Bobby eats a salad»، فاعل جمله «Bobby» است، زیر عمل خوردن سالاد توسط او صورت می‌گیرد.
  • مفعول: مفعول اسمی است که عمل را دریافت می‌کند یا به بیان ساده‌تر، گیرنده عمل است. برای مثال، در جمله «Bobby eats a salad»، کلمه «Bobby» نقش مفعول جمله را دارد، زیرا دریافت‌کننده عمل است. در زبان فارسی معمولاً «را» نشانه مفعول در جمله است. بنابراین، می‌توانیم بپرسیم که «بابی چه چیزی را می‌خورد». در این صورت پاسخ جمله «سالاد» است که نقش مفعول را دارد.

انواع زمان‌ها

وقتی صحبت از گرامر زبان انگلیسی می‌شود، مبحث زمان‌‌ها ضرورت پیدا می‌کند. در واقع می‌توان گفت که زمان‌های انگلیسی مهم‌ترین مبحث گرامر هستند و به همین دلیل باید با آن‌ها به خوبی آشنا شویم. هر یک از زمان‌ها به ما می‌گوید که عمل چه زمانی رخ داده است. در زبان انگلیسی سه زمان اصلی «گذشته»، «حال»‌ و «آینده» وجود دارد. هر یک از این زمان‌ها خود به چهار دسته «ساده»، «استمراری»، «کامل» و «کامل استمراری» تقسیم می‌شود.

  • زمان‌های ساده: زمان‌های ساده، پایه و اساس یادگیری هر یک از زمان‌های گذشته، حال و آینده هستند. در زبان انگلیسی سه زمان ساده وجود دارد که عبارتند از:

Doctor Smith treats patients.

دکتر اسمیت بیماران را مداوا می‌کند.

  • زمان‌های کامل: زمان‌های کامل از اشکال مختلف فعل کمکی «have» و شکل سوم فعل (p.p) استفاده می‌کنند. اگر زمان حال کامل باشد، با توجه به فاعل جمله، از «have» یا «has» و اگر زمان گذشته باشد، «had» به کار می‌بریم. برای زمان آینده کامل نیز، قبل از «p.p»، از ساختار «will have» کمک می‌گیریم:

Doctor Smith has treated 200 patients this year.

دکتر اسمیت امسال ۲۰۰ بیمار را مداوا کرده است.

  • زمان‌های ا‌ستمراری: زمان‌های استمراری از اشکال مختلف فعل «to be» استفاده می‌کنند و انتهای فعل اصلی «ing» می‌گیرد. زمان‌های استمراری خود به دو دسته استمراری و کامل استمراری تقسیم می‌شوند و تأکید آن‌ها بر مدت زمان انجام عمل و استمرار آن است:

Doctor Smith is treating a patient.

دکتر اسمیت در حال مداوای یک بیمار است.

انواع سوال در انگلیسی

همان‌طور که اشاره شد، انواع سوالات پرسشی در انگلیسی را به سه دسته اصلی تقسیم می‌کنند که شامل موارد زیر است:

  • «سوالات بله یا خیر» (Yes/No Questions)
  • «سوالات wh»
  • «تگ کوئسشن» (tag Questions)

در ادامه این مطلب، هر یک از این سؤال‌ها به طور کامل و با مثال توضیح داده شده است.

سوالات بله یا خیر

ساده‌ترین نوع سؤال در زبان انگلیسی، سؤال‌های بله یا خیر است. دلیل نام‌گذاری این نوع سؤال‌ها این است که پاسخ آن‌ها همواره با بله یا خیر است، مانند مثال‌های زیر:

Do you always sleep late on weekends?

A: Yes, I do.

B: No, I don't.

آیا همیشه آخر هفته‌ها دیر از خواب بیدا می‌شوی؟

A: بله، همین‌طور است.

B: نه، این‌طور نیست.

Will she come to the party?

A: Yes, she will.

B: No, she won't.

آیا او به مهمانی می‌آید؟

A: بله، همین‌طور است.

B: نه، این‌طور نیست.

Are they going to stay there for a week?

A: Yes, they are.

B: No, they aren't.

آیا آن‌ها قصد دارند یک هفته در آنجا اقامت داشته باشند؟

A: بله، همین‌طور است.

B: نه، این‌طور نیست.

نحوه ساختن سوالات بله یا خیر

ساختار سؤال‌های بله یا خیر، در حالت کلی به صورت زیر است:

[Auxiliary Verb] + [Subject] + [Main Verb] + [Object or Other Information] + ?

مثال سوالات بله یا خیر

برای درک بهتر سؤال‌های بله یاخیر، در ادامه به چند مثال برای هر یک از زمان‌ها به طور کامل اشاره کرده‌ایم.

حال ساده

از زمان حال ساده برای توصیف عملی استفاده می‌کنیم که همیشه حقیقت دارد یا به دفعات تکرار می‌شود، مانند مثال‌های زیر:

Do you like English?

زبان انگلیسی دوست داری؟

Does your sister live in Boston?

آیا خواهرت در «بوستون» زندگی می‌کند؟

Can his parents speak English?

آیا والدین او می‌توانند انگلیسی صحبت کنند؟

نکته: اگر فعل جمله حال ساده «to be» باشد، مانند افعال کمکی، برای سوال کردن به انگلیسی به ابتدای جمله می‌آید، مانند مثال‌های زیر:

Are you ready?

حاضری؟

∗∗∗

Am I okay?

من خوبم؟

∗∗∗

Is your mom German?

مادرت آلمانی است؟

حال استمراری

زمان حال استمراری برای توصیف عملی به کار می‌رود که در زمان حال و در لحظه صحبت کردن رخ می‌دهد. ساختار فعل آن به صورت «be + v + ing» تعریف می‌شود و برای سوال کردن به انگلیسی باید فعل «to be» را به ابتدای جمله منتقل کنیم و سپس از فاعل و فعل همراه با «ing» استفاده کنیم. به مثال‌های زیر و ترجمه آن‌ها دقت کنید تا ساختار حال استمراری را بهتر یاد بگیرید.

Are you watching the news right now?

آیا الآن مشغول تماشای اخبار هستی؟

Is your teacher wearing a tie?

آیا معلمت کراوات زده است؟

Are your parents planning a vacation?

آیا والدین شما مشغول برنامه‌ریزی برای سفر هستند؟

حال کامل

زمان حال کامل برای توصیف عملی به کار می‌رود که در گذشته شروع شده و تمام شده است، اما اثر آن تا به این لحظه باقی مانده است. همچنین برای توصیف عملی به کار می‌رود که در زمان گذشته شروع شده اما همچنان ادامه دارد. برای ساختن فعل حال کامل از فرمول «have + p.p» استفاده می‌کنیم و برای سوال کردن به انگلیسی در جملات پرسشی بله یا خیر، «have» یا «has» را به ابتدای جمله منتقل می‌کنیم. سپس فاعل و در ادامه آن شکل سوم فعل را می‌آوریم.

Have you seen my car keys?

کلیدهای من را دیده‌ای؟

Has your dad watched the new “Star Wars” movie yet?

 هنوز سری جدید فیلم «جنگ ستارگان» را ندیده‌ای؟

Have we reached our sales goals for this year?

آیا ما امسال به اهداف فروش خود دست یافته‌ایم؟

حال کامل استمراری

از زمان حال کامل استمراری برای توصیف عملی استفاده می‌شود که در گذشته شروع شده و تا به این لحظه ادامه داشته است. بنابراین هدف اصلی آن مدت زمان استمرار یا تداوم عمل از زمان گذشته تا به حال است. برای ساختن حال کامل استمراری، از فرمول «have/has been + v + ing» کمک می‌گیریم و برای سوال کردن به انگلیسی «have» یا «has» را به ابتدای جمله منتقل می‌کنیم، سپس فاعل و در ادامه فعل کمکی «been» و در نهایت فعل اصلی را همراه با «ing» می‌آوریم، مانند مثال‌های زیر:

Have you been studying at this university for a long time?

آیا مدت زیادی است که در این دانشگاه مشغول تحصیل هستی؟

Has your dog been feeling sick the whole day?

آیا سگ شما تمام روز مریض بوده است؟

Have your parents been living here since they were children?

آیا والدین شما از بچگی اینجا زندگی می‌کرده‌اند؟

سوال کردن به انگلیسی

گذشته ساده

ساده‌ترین زمان گذشته، گذشته ساده است و برای بیان موقعیتی به کار می‌رود که در گذشته شروع و تمام شده است. برای ساختن فعل گذشته ساده، با توجه به نوع فعل، از افعال باقاعده یا بی‌قاعده استفاده می‌شود. افعال باقاعده با گرفتن پسوند «ed» یا «d» به گذشته تبدیل می‌شوند، اما افعال بی‌قاعده از قاعده مشخصی پیروی نمی‌کنند و برای تبدیل شدن به گذشته، شکل آن‌ها کامل تغییر می‌کند.

برای سوال کردن به انگلیسی در جملات گذشته ساده، ابتدا فعل کمکی «did»، سپس فاعل و در ادامه شکل ساده فعل را می‌آوریم، مانند مثال‌‌های زیر:

Did you say my name?

اسم من را گفتید (صدا زدید)؟

Did the boss leave the meeting?

آیا رئیس، جلسه را ترک کرد؟

Did your friend drink all the juice?

آیا دوستت همه آب‌میوه را نوشید؟

نکته: اگر فعل اصلی «to be» باشد (was/were)، برای سوال کردن به انگلیسی، آن را به ابتدای جمله منتقل می‌کنیم، مانند مثال‌های زیر:

Were you ready?

حاضر بودی؟

∗∗∗

Was Jeremy at the dinner's party last Thursday?

«ژرمی» پنجشنبه گذشته در مهمانی شام بود؟

∗∗∗

Were your brothers all sports fans when they were young?

 آیا همه برادرهایت، هنگام جوانی طرفدار ورزش بودند؟

گذشته استمراری

گذشته استمراری برای بیان عملی به کار می‌رود که در زمان مشخصی در گذشته در حال استمرار بوده است، اما ادامه پیدا نکرده یا توسط عمل دیگری متوقف شده است. فعل گذشته استمراری به صورت «was/were + v + ing» ساخته می‌شود و برای سوال کردن به انگلیسی «was» و «were» به ابتدای جمله منتقل می‌شوند. سپس فاعل و در ادامه از فعل همراه با «ing» استفاده می‌کنیم. برای درک بهتر، به چند مثال زیر و ترجمه آن‌ها توجه کنید.

Were you talking to me?

داشتی با من حرف می‌زدی؟

Was Theresa working yesterday at 4:00 p.m.?

آیا «ترسا» دیروز ساعت ۴ مشغول کار کردن بود؟

Was I wearing this shirt the last time you saw me?

آخرین باری که من را دیدی، این پیراهن را پوشیده بودم؟

گذشته کامل

از زمان گذشته کامل برای توصیف موقعیتی در زمان گذشته استفاده می‌شود که قبل از وقوع عمل دیگری تمام شده است. ساختار فعل گذشته کامل «had + p.p» است و برای سوال کردن به انگلیسی ابتدا «had» را می‌آوریم و سپس از فاعل و شکل سوم فعل استفاده می‌کنیم، مانند مثال‌های زیر:

Had you been to Canada before you moved there?

آیا قبل از مهاجرت به کانادا، به آنجا رفته بودید؟

Had your mother played any other sports before she joined the softball team?

آیا مادر شما قبل از پیوستن به تیم سافت‌بال ورزش دیگری انجام می‌داد؟

Had Harry Potter used any magic before he went to Hogwarts?

آیا هری پاتر قبل از رفتن به هاگوارتز از جادو استفاده کرده بود؟

گذشته کامل استمراری

از گذشته کامل استمراری برای توصیف موقعیتی استفاده می‌کنیم که در گذشته شروع شده و تا قبل از شروع عمل دیگری ادامه داشته است. یا ممکن است اندکی قبل از شروع عمل دوم در زمان گذشته تمام شده باشد. ساختار فعل گذشته کامل استمراری به صورت «had been + v + ing» است.

برای سوال کردن به انگلیسی در زمان گذشته کامل استمراری، «had» را به ابتدای جمله منتقل می‌کنیم، سپس از فاعل، «been» و فعل همراه با «ing» کمک می‌گیریم. در ادامه، به چند مثال توجه کنید تا با ساختار گذشته کامل استمراری بیشتر آشنا شوید.

Had you been studying English before you moved to Seattle?

قبل از رفتن به «سیاتل»، مشغول مطالعه زبان انگلیسی بوده‌اید؟

Had the dog been acting strange before you took him to the vet?

قبل از این‌که سگ را به دامپزشکی ببرید، رفتارهای عجیبی از خودش نشان می‌داد؟

Had they been waiting for long before you arrived?

آیا قبل از رسیدن شما آن‌ها مدت طولانی منتظر بودند؟

آینده ساده

زمان آینده ساده برای توصیف عملی به کار می‌رود که در زمان آینده رخ خواهد داد. رایج‌ترین سؤال‌های بله یا خیر آینده، به آینده ساده مربوط می‌شود. فعل آینده ساده با ساختار «will + verb» ساخته می‌شود و برای سوال کردن به انگلیسی در زمان آینده، فعل کمکی وجهی «will» را به ابتدای جمله منتقل می‌کنیم و سپس فاعل و فعل اصلی را به شکل ساده به کار می‌بریم، مانند مثال‌های زیر:

Will you call me tomorrow?

آیا فردا با من تماس می‌گیری؟

Will the government build a new parking lot next year?

آیا دولت سال آینده پارکینگ جدیدی خواهد ساخت؟

Will that dog try to bite me?

آیا آن سگ می‌خواهد من را گاز بگیرد؟

انواع سوال به انگلیسی

آینده استمراری

از زمان آینده استمراری برای صحبت کردن درباره چیزهایی استفاده می‌شود که در زمان مشخصی در آینده در حال تدوام خواهند بود. برای مثال، اگر در حال حاضر بخواهیم درباره برنامه خود در سال آینده صحبت کنیم، می‌توانیم جمله زیر را به کار ببریم:

I will be studying in California this time next year.

سال آینده همین موقع در حال درس خواندن در کالیفرنیا خواهم بود.

در مثال فوق، گوینده به زمان مشخصی در آینده اشاره کرده که با «this time next year» بیان شده است. ازطرفی، درس خواندن در کالیفرنیا در زمان آینده اتفاق می‌افتد و در آن لحظه همچنان در حال استمرار خواهد بود و تمام نمی‌شود. همان‌طور که در مثال فوق مشاهده می‌کنید، ساختار فعل آینده استمراری به صورت «will be + ing» تعریف می‌شود و برای سوال کردن به انگلیسی در زمان آینده استمراری، ابتدا «will» را به ابتدای جمله منتقل می‌کنیم، سپس از فاعل، «be» و فعل همراه با «ing» کمک می‌گیریم، مانند مثال‌های زیر:

Will you be waiting inside or at the ticket booth?

آیا داخل منتظر می‌مانی یا در باجه بلیت‌فروشی؟

Will they be arriving soon?

آیا آن‌ها به زودی می‌رسند؟

Will she be singing when we get there?

آیا وقتی ما به آنجا برسیم، او آواز خواهد خواند؟

آینده کامل

آینده کامل برای توصیف عملی در زمان آینده به کار می‌رود که قبل از بازه زمانی مشخصی کامل خواهد شد. برای مثال، اگر بخواهیم در این لحظه درباره عملی صحبت کنیم که فردا قبل از ساعت ۶ تمام خواهد شد، جمله زیر را به کار می‌بریم.

I will have cleaned the house tomorrow by 6.

من فردا تا قبل از ساعت ۶ خانه را تمیز خواهم کرد.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، ساختار فعل آینده کامل به صورت «will have + p.p» تعریف می‌شود و برای سوال کردن به انگلیسی در این زمان، «will» را به ابتدای جمله منتقل می‌کنیم، سپس از فاعل، «have» و در انتها «شکل سوم فعل» (p.p) را می‌آوریم.

نکته: برای جمله‌هایی که در زمان آینده کامل ساخته می‌شوند، چه در حالت خبری و چه منفی و سؤالی، برای همه ضمایر فاعلی، فعل کمکی «have» به کار می‌رود. برای درک بهتر، به شکل درست و نادرست جمله زیر دقت کنید.

She will have started her own business by then.

Not: She will has started her own business by then.

او تا آن موقع، کسب‌وکار خودش را شروع خواهد کرد.

به چند جمله سؤالی بله یا خیر با آینده کامل و ترجمه آن‌ها توجه کنید.

Will you have lived here long enough to vote in the next election?

آیا آن‌قدر اینجا زندگی کرده‌ای که بتوانی در انتخابات بعدی رأی بدهی؟

Will you have finished the marathon by this time tomorrow?

آیا فردا قبل از همین موقع، ماراتون خود را تمام کرده‌ای؟

آینده کامل استمراری

از آینده کامل استمراری برای توصیف عملی در زمان آینده استفاده می‌شود که تا زمان مشخصی در آینده در حال استمرار خواهد بود. ساختار فعل آینده کامل استمراری به صورت «will have been + v + ing» است و برای سوال کردن به انگلیسی در جملات پرسشی بله یا خیر آینده کامل استمراری، ابتدا «will»، سپس فاعل، «have been» و در انتها فعل با «ing» را می‌آوریم، مانند مثال‌های زیر:

When the school year ends, will you have been teaching there for 15 years?

وقتی مدرسه تمام شود، ۱۵ سال است که اینجا درس داده‌ای؟

Will you have been running in the marathon for six hours by this time tomorrow?

فردا قبل از این موقع، به مدت ۶ ساعت دوی ماراتون داشته‌ای؟

سوال کردن با wh

به سؤال‌هایی که با کلمه پرسشی شروع می‌شوند، «wh» گفته می‌شود. این نوع سؤال‌ها پاسخ بله یا خیر ندارند، اما مانند جمله‌های پرسشی بله یا خیر می‌توانیم از پاسخ کوتاه و بلند برای آن‌ها استفاده کنیم. برای سوال کردن به انگلیسی با wh، باید موارد خاصی را مدنظر داشته باشیم که در ادامه این مطلب آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

انواع کلمه‌های پرسشی

انواع کلمه‌های پرسشی که برای سوال کردن به انگلیسی با «wh» به کار می‌روند در ادامه معرفی شده‌اند.

  • What: برای به دست آوردن اطلاعات درباره شیء یا چیزی از «what» استفاده می‌کنیم.
  • Which: این کلمه پرسشی شباهت زیادی به «what» دارد، اما اغلب در مواقعی به کار می‌رود که گزینه‌های محدود یا خاصی برای انتخاب کردن وجود داشته باشد.
  • When: برای پرسیدن درباره زمان یا تاریخ از کلمه پرسشی «when» استفاده می‌کنیم.
  • Where: برای دانستن درباره مکان یا محل چیزی از «where» کمک می‌گیریم.
  • Who: برای پرسیدن درباره شخص یا اشخاص از کلمه پرسشی «who» استفاده می‌کنیم.
  • Why: برای به دست آوردن اطلاعات درباره علت وقوع چیزی از «why» استفاده می‌کنیم.
  • How: برای پرسیدن درباره نحوه انجام کاری از «how» کمک می‌گیریم.
  • How much: برای به دست آوردن اطلاعات درباره کمیت اسم‌های غیرقابل‌شمارش، «how much» به کار می‌بریم.
  • How many: برای به دست آوردن اطلاعات درباره کمیت اسم‌های غیرقابل‌شمارش، «how many» به کار می‌بریم.
  • How often: از «how often» برای پرسیدن درباره تعداد دفعات انجام کاری استفاده می‌کنیم.
  • سایر کاربردهای «How»: از «how» همراه با صفت می‌توانیم برای دانستن درباره مقدار یا شدت مثبت یا منفی بودن صفت استفاده کنیم. برای مثال، «how tall»‌ برای پرسیدن درباره قد و «how young» برای دانستن سن شخص به کار می‌رود.

نکته: برخی از کلمه‌های پرسشی شامل یک عبارت با چند کلمه هستند. برای مثال، می‌توانیم جمله پرسشی را با «where» شروع کنیم، اما هم‌زمان عبارتی مانند «Where in Germany» را نیز به آن اضافه کنیم. برای این حالت، احتمالات زیادی وجود دارد، مانند «How many times this month» یا «Where in March». بنابراین، می‌توانیم یک عبارت پرسشی با بیش از یک کلمه داشته باشیم. اما در حالت معمول در اول جمله می‌آید، مانند مثال زیر:

A: Where in Brazil were you born?

B: I was born in Rio.

A: کجای برزیل به دنیا آمدی؟

B: من در ریو به دنیا آمدم.

نحوه ساختن سوالات wh

اگر با نحوه سوال کردن به انگلیسی در جملات پرسشی بله یا خیر به خوبی آشنا شویم، می‌توانیم به راحتی با کلمات پرسشی نیز سؤال بسازیم. در حالت کلی، فقط کافی‌ست به ابتدای سؤال بله یا خیر کلمه پرسشی را اضافه کنیم. بنابراین فرمول جملات سؤالی با wh به صورت زیر تعریف می‌شود.

[“Wh-” Question Word/Phrase] + [Auxiliary Verb] + [Subject] + [Main Verb] + [Object or Other Information] + ?

مثال سوالات wh

سؤال ساختن با wh انواع متعددی دارد. در اغلب موارد، با توجه به پاسخی که مدنظر ماست می‌توانیم از کلمه پرسشی استفاده کنیم. مهم‌ترین کلمه‌های پرسشی در زبان انگلیسی، در جدول زیر آورده شده است.

کلمه‌های پرسشی

(Wh words)

wherewhenwhat
whichwhomwho
howwhywhose
how oftenhow muchhow many

به چند مثال با کلمه‌های پرسشی جدول فوق و ترجمه آن‌‌ها توجه کنید.

What are you doing?

چه کار می‌کنی؟

What do you think about the movie?

نظر شما در مورد فیلم چیست؟

When will the meeting start?

جلسه چه زمانی شروع می‌شود؟

When are you leaving?

کی می‌روی؟

Where’s my bag?

کیف من کجاست؟

Where do you live?

کجا زندگی می‌کنید؟

Who do you love the most in your family?

چه کسی را در خانواده خود بیشتر دوست دارید؟

Who told you that story?

چه کسی آن داستان را به شما گفته است؟

A: Whom did you see in the morning?

B: I saw Mr. Mark, my English teacher.

A: صبح چه کسی را دیدی؟

B: آقای «مارک»، معلم انگلیسی‌ام را دیدم.

A: Whom was Jim talking to?

B: He was talking to Jack, his new roommate.

A: جیم با چه کسی صحبت می‌کرد؟

B: داشت با «جک»، هم‌اتاقی جدیدش صحبت می‌کرد.

Which one do you choose? The left or right?

کدام‌یک را انتخاب می‌کنید؟ چپ یا راست؟

Of all the drinks in the menu, which one would you like?

از بین تمام نوشیدنی‌های منو، کدام‌یک را دوست دارید؟

Whose pencil is this? Is it yours?

این مداد مال کیه؟ مال شماست؟

Whose books are these?

این کتاب‌ها مال چه کسی است؟

Why did it happen? I didn’t understand.

چرا این اتفاق افتاد؟ من متوجه نشدم.

سوال wh

Why is he crying?

چرا گریه می‌کند؟

How can you explain this problem? Please tell us.

چگونه می‌توانید این مشکل را توضیح دهید؟ لطفا به ما بگویید.

How can you get here?

چگونه (با چه وسیله‌ای) به اینجا می‌رسید؟

حال ساده

برای سوال کردن به انگلیسی در زمان حال ساده و با کلمه پرسشی، ابتدا کلمه پرسشی را می‌آوریم و سپس فعل کمکی، در ادامه فاعل و فعل اصلی را می‌آوریم. به چند مثال زیر توجه کنید. برای درک بهتر سؤال ساختن با wh در زمان حال ساده، در ادامه این مطلب به چند مثال توجه کنید.

Why do you like English?

چرا انگلیسی دوست داری؟

Which days do you have access to a car?

چه روزی ماشین داری؟

Where does your sister live?

خواهرت کجا زندگی می‌کند؟

نکته: در رابطه با برخی از سؤال‌ها که با «who» شروع می‌شوند، همیشه نمی‌دانیم فاعل چه کسی است. به همین دلیل، ممکن است در برخی موارد ساختار آن تغییر کند، مانند مثال زیر:

Who does your mom love?

مادرت چه کسی را دوست دارد؟

بنابراین دو جمله پرسشی با «who» تعریف شده است، یکی برای پرسیدن درباره فاعل و دیگری برای پرسیدن درباره مفعول. اگر هدف از پرسیدن، فاعل جمله باشد، فقط لازم است «who» را جای فاعل جمله مثبت قرار دهیم، مانند مثال زیر:

A: Who goes to the party?

B: Mary goes to the party.

A: چه کسی به مهمانی می‌رود؟

B: «ماری» به مهمانی می‌رود.

حال اگر بخواهیم درباره مفعول بپرسیم، مانند سایر جملات پرسشی، بعد از کلمه پرسشی از فعل کمکی و سپس فاعل و فعل اصلی استفاده می‌کنیم، مانند مثال زیر:

A: Who does Mary go to the party with?

B: Mary goes to the party with Sam.

A: «ماری» با چه کسی به مهمانی می‌رود؟

B: «ماری» با «سام» به مهمانی می‌رود.

حال استمراری

برای سؤال کردن با wh‌ برای زمان حال استمراری، ابتدا کلمه پرسشی را می‌آوریم، سپس از فعل «to be»، فاعل و فعل اصلی همراه با «ing» استفاده می‌کنیم، مانند مثال‌‌های زیر:

Who is watching the news right now?

چه کسی در این لحظه مشغول تماشای اخبار است؟

Why isn’t your teacher wearing a tie?

چرا معلم کراوات نزده است؟

What are your parents planning to do on vacation?

والدین شما برای تعطیلات چه برنامه‌ای دارند؟

حال کامل

برای سوال کردن به انگلیسی با کلمه پرسشی برای زمان حال کامل، می‌توانیم از کلمه‌های پرسشی متفاوتی استفاده کنیم. ابتدا کلمه پرسشی را می‌آوریم، سپس فعل کمکی «have» و در ادامه فاعل و شکل سوم فعل را به کار می‌بریم.

Why haven’t you seen my car keys? You were the last person to drive the car!

چرا سوئیچ ماشین من را ندیده‌ای؟ تو آخرین کسی بودی که سوار ماشین بود!

(در این مثال از جمله پرسشی منفی استفاده شده است.)

How many times has your dad watched the new “Beautiful Mind” movie?

چند بار پدرت فیلم جدید «ذهن زیبا» را دیده است؟

How has your dog learned to sit on command?

چطور سگت یاد گرفته که با دستور دادن بنشیند؟

حال کامل استمراری

برای سؤال ساختن با حال کامل استمراری، کافی‌ست کلمه پرسشی را به ابتدای سؤال بله یا خیر اضافه کنیم، بنابراین خواهیم داشت:

Why have you been studying for so long? You need a break!

چرا این‌همه وقت مشغول مطالعه بوده‌ای؟ به استراحت نیاز داری.

Where has your sister been working this year?

خواهرت امسال کجا مشغول کار بوده است؟

Why has your dog been acting strange all day?

چرا سگت تمام روز را غیرعادی رفتار می‌کرده است؟

گذشته ساده

از ساده‌ترین زمان‌های گذشته برای سوال کردن به انگلیسی زمان گذشته ساده است. برای این کار، کلمه پرسشی را قبل از سؤال بله یا خیر می‌آوریم و جمله پرسشی wh را می‌سازیم. به چند مثال و ترجمه آن‌ها توجه کنید.

Why did you say my name?

چرا اسمم را صدا زدی؟

When did your parents go to the grocery store?

چه زمانی پدر و مادرت به خواربارفروشی رفتند؟

How did your cat catch the mouse?

گربه‌ات چگونه موش را گرفت؟

نکته: اگر فعل «was/were» به عنوان فعل اصلی در جمله به کار برود، به‌جای فعل کمکی از آن‌ها استفاده می‌کنیم و معمولاً نیازی به اضافه کردن فعل دوم نیست، مانند مثال‌های زیر:

When were you at work?

چه زمانی سر کار بودی؟

∗∗∗

Why was your mom in Germany last week?

چرا مادرت هفته پیش در آلمان بود؟

∗∗∗

Who was in Brooklyn last night?

چه کسی دیشب در «بروکلین» بود؟

گذشته استمراری

برای سوال کردن به انگلیسی با wh برای زمان گذشته استمراری، کلمه پرسشی را به سؤال بله یا خیر اضافه می‌کنیم، مانند مثال‌های زیر:

Where were your children walking to yesterday?

بچه‌های شما دیروز داشتند کجا می‌رفتند؟

Why were you talking to him after the interview?

چرا بعد از مصاحبه داشتی با او صحبت می‌کردی؟

What were the hippos eating when you saw them at the zoo?

وقتی اسب‌آبی‌ها را در باغ‌وحش دیدی، مشغول خوردن چه چیزی بودند؟

گذشته کامل

برای سوال کردن به انگلیسی برای زمان گذشته کامل با wh، کلمه پرسشی را ابتدای جمله می‌آوریم، سپس «had» و در ادامه فاعل و شکل سوم فعل را می‌آوریم، مانند مثال‌های زیر:

How many times had you been to Canada before you moved there?

چند بار قبل از رفتن به کانادا به آنجا رفته بودی؟

Why hadn’t your mother played any other sports before she started softball?

چرا مادرت قبل از شروع سافت‌بال ورزش دیگری بازی نکرده بود؟

(در این جمله از کلمه پرسش ‌منفی استفاده شده است.)

When had Harry Potter used magic before he went to Hogwarts?

چه زمانی قبل از رفتن به «هاگوارتز»، هری پاتر از جادو استفاده کرده بود؟

گذشته کامل استمراری

برای سوال کردن به انگلیسی در زمان گذشته کامل استمراری، مانند سایر جمله‌های پرسشی، قبل از سؤال بله یا خیر، کلمه پرسشی را اضافه می‌کنیم، مانند مثال‌های زیر:

How often had your sister been practicing softball before she joined the team?

خواهرت هر چند وقت یک بار قبل از ملحق شدن به تیم، سافت‌بال بازی می‌کرد؟

Why hadn’t she been working for the government before she ran for president?

چرا قبل از آن‌که نامزد ریاست‌جمهوری شود، برای دولت کار نمی‌کرد؟

What had the dog been eating before he got sick?

سگ قبل از مریض شدن، مشغول خوردن چه چیزی بود؟

آینده ساده

برای سوال کردن به انگلیسی درباره آینده ساده، مانند سایر جملات پرسشی با wh، به ابتدای سوال بله یا خیر کلمه پرسشی را اضافه می‌کنیم. توجه داشته باشید که قید زمان در جملات اهمیت زیادی دارد و به نوعی عامل تعیین‌کننده زمان جمله است. برای مثال، زمان آینده با قیدهایی مانند «tomorrow» یا «next week/month/year» به مخاطب معرفی می‌شوند. به چند مثال زیر و ترجمه آن‌ها توجه کنید تا با جملات پرسشی آینده ساده با استفاده از کلمه‌های پرسشی بیشتر آشنا شوید.

When will you call me tomorrow, in the morning or after work?

فردا چه زمانی به من زنگ می‌زنی، صبح یا بعد از کار؟

Where will the city government build a new parking lot?

دولت شهر کجا پارکینگ جدید می‌سازد؟

How much will you pay him to cut the grass?

چقدر برای زدن چمن به او پول می‌دهی؟

آینده استمراری

برای سوال کردن به انگلیسی در حالت آینده استمراری، کلمه پرسشی را به ابتدای سوال بله یا خیر اضافه می‌کنیم. به بیان ساده‌تر، ابتدا کلمه پرسشی را می‌آوریم و سپس فعل کمکی «will» و در ادامه فاعل و فعل را همراه با «ing» می‌آوریم. به مثال‌های زیر توجه کنید تا با ساختار جمله‌های پرسشی آینده استمراری بیشتر آشنا شوید.

Where will you be staying when you go to the beach for vacation?

وقتی برای تعطیلات به ساحل می‌روید، کجا اقامت خواهید داشت؟

Where will you be living two years from now?

دو سال دیگر کجا زندگی خواهی کرد؟

Why will you be working tomorrow afternoon?

چرا فردا بعدازظهر مشغول کار کردن خواهی بود؟

آینده کامل

آینده کامل و آینده کامل استمراری، در مقایسه با دو زمان‌های دیگر کاربرد کمتری دارند. زمان آینده کامل، همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، برای صحبت کردن درباره عملی است که قبل از زمان مشخصی در آینده کامل خواهد شد. برای سوالی کردن این جمله‌های پرسشی با wh، ابتدا کلمه پرسشی را قرار می‌دهیم، سپس از فعل کمکی «will» و در ادامه از فاعل، «have» و شکل سوم فعل استفاده می‌کنیم.
برای این‌که بتوانید ساختار جمله پرسشی آینده کامل را با wh بهتر درک کنید، در ادامه به چند مثال و ترجمه آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

Why won’t you have lived here long enough to vote in the next election?

چرا شما آن‌قدر در اینجا زندگی نمی‌کنید که در انتخابات بعدی رأی دهید؟

When will you have finished the marathon?

چه زمانی ماراتون را تمام می‌کنید؟

سوال بله یا خیر در انگلیسی

آینده کامل استمراری

برای سوال کردن به انگلیسی با wh در زمان آینده کامل استمراری، از فرمول زیر کمک می‌‌گیریم:

wh-word + wil + subject + have been + v (ing)

به چند مثال زیر و ترجمه آن‌ها دقت کنید.

How long will you have been living here by the time you’re able to vote?

تا زمانی که بتوانید رأی دهید، چه مدت در اینجا زندگی خواهید کرد؟

How will you have been running in the marathon for six hours by this time tomorrow?

چگونه تا فردا همین موقع، شش ساعت در ماراتون دویده‌اید؟

نکته: فعل «have» در زمان آینده کامل استمراری، برای همه ضمایر فاعلی به همین شکل به کار می‌رود. بنابراین از «has» استفاده نمی‌کنیم. به مثال زیر و شکل درست و نادرست آن توجه کنید.

How long will she have been playing tennis?

Not: How long will she has been playing tennis?

او چه مدت مشغول بازی تنیس خواهد بود؟

تگ کوئسشن

دسته دیگری از سؤال‌های رایج انگلیسی، «تگ کوئسشن» (Tag Questions) است. این نوع سؤال‌ها با یک جمله خبری شروع می‌‌شوند و در ادامه سؤال کوتاهی برای گرفتن تأیید یا کسب اطلاعات بیشتر مطرح می‌شود. تلفظ درست آن «کوئسچن /ˈkwestʃən/» است، اما به «تگ کوئسشن» معروف است.

تگ کوئسشن انواع مختلفی دارد و افراد انگلیسی‌زبان به طور مداوم در گفت‌وگوهای خود آن‌ها را به کار می‌برند. در ادامه این مطلب به دلیل استفاده و نحوه ساختن آن‌ها در قالب مثال اشاره خواهیم کرد.

چرا از تگ کوئسشن استفاده می‌کینم؟

اگر بخواهیم درباره چیزی اطلاعاتی ساده به دست بیاوریم، معمولاً از سؤال‌های بله یا خیر استفاده می‌کنیم، مانند مثال زیر:

Do you speak Chinese?

شما به زبان چینی صحبت می‌کنید؟

برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانیم از جمله‌های سؤالی با wh کمک بگیریم، مانند مثال زیر:

How often do you speak English?

هر چند وقت یک بار انگلیسی صحبت می‌کنید؟

اما وقتی تصور می‌کنیم چیزی درست است، اما در مورد آن ۱۰۰٪ مطمئن نیستیم، می‌توانیم از تگ کوئسشن کمک بگیریم.‌‌همچنین در مواقعی که پاسخ سؤالی را می‌دانیم اما صرفاً برای گرفتن تأیید طرف مقابل آن را مطرح می‌کنیم، می‌توانیم از تگ کوئسشن استفاده کنیم، مانند مثال زیر:

You speak English, don’t you?

شما انگلیسی صحبت می‌کنید، این‌طور نیست؟

نحوه ساختن تگ کوئسشن

در ساختن تگ کوئسشن باید این نکته را در نظر داشته باشیم که جمله ما دو بخش دارد: جمله خبری و تگ کوئسشن. اگر فعل جمله خبری مثبت باشد، تگ کوئسشن آن منفی است، مانند مثال زیر:

You’ve seen his latest movie, haven’t you?

آخرین فیلم او را دیده‌ای، این‌طور نیست؟

و اگر جمله خبری منفی باشد، تگ کوئسشن آن مثبت است، مانند مثال زیر:

You haven't seen his latest movie, have you?

آخرین فیلم او را ندیده‌ای، مگر نه؟

در نظر داشته باشید که زمان فعل در هر دو بخش خبری و تگ باید یکسان باشد. زمان فعل در هر دو مثال فوق، «حال کامل» (Present Perfect) است. علاوه بر این، باید بدانیم که از چه تگ کوئسشنی استفاده کنیم. در تگ کوئسشن از فعل کمکی استفاده می‌شود که با توجه به نوع فعل جمله خبری مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانند فعل «to be» یا افعال وجهی (can/may/should/will). در نظر داشته باشید که اگر فعل در جمله‌های خبری مثبت باشد، فعل کمکی تگ کوئسشن منفی به کار می‌رود و برعکس. برای درک بهتر به مثال‌های زیر توجه کنید.

That building was built last year, wasn’t it?

آن ساختمان سال گذشته ساخته شد، این‌طور نیست؟

The car wasn’t in the garage, was it?

ماشین در پارکینگ نبود، مگر نه؟

You will go to the party, won’t you?

شما به مهمانی خواهی رفت، مگر نه؟

It has taken a long time to plan the party, hasn’t it?

برنامه‌ریزی برای مهمانی مدت زیادی طول کشیده است، مگر نه؟

It’s hot today, isn’t it?

امروز هوا گرم است، مگر نه؟

اگر فعل کمکی در جمله خبری نباشد، باید از شکل مناسب فعل «do» استفاده کنیم که با فعل جمله خبری همخوانی داشته باشد، مانند مثال‌های زیر:

You like pizza, don’t you?

شما پیتزا دوست دارید، مگر نه؟

His uncle works in the airport, doesn’t he?

عموی او در فرودگاه کار می‌کند، این‌طور نیست؟

You went to Bermuda last year, didn’t you?

شما سال گذشته به «برمودا» رفتید، این‌طور نیست؟

We haven’t studied tag questions yet, have we?

ما هنوز تگ کوئسشن‌ها را نخوانده‌ایم، مگر نه؟

در برخی موارد، تگ کوئسشن از حالت فوق پیروی نمی‌کند. موارد استثنای تگ کوئسشن در ادامه آورده شده است.

I am right, aren’t I?

حق با من است، مگر نه؟

Let’s go to the beach, shall we?

بیا به ساحل برویم، امکان دارد؟

Wait a minute, can you?

صبر کن، امکان دارد؟

Have some more rice, will you?

کمی برنج بخور، لطفاً؟

Somebody has called, haven’t they?

شخصی تماس گرفت، این‌طور نیست؟

There is a church on that street, isn’t there?

کلیسایی در آن خیابان هست، مگر نه؟

یادگیری زبان انگلیسی

سوالات منفی در انگلیسی

دسته دیگری از پرسش‌های انگلیسی، «سؤال‌های منفی» (Negative Questions) است. این نوع ساختارهای پرسشی در زبان فارسی هم به وفور استفاده می‌شود. فرض کنید در رستورانی منتظر دوستتان نشسته‌اید و او هنوز نیامده است. بنابراین با او تماس می‌گیرید و در حالی که عصبانی و کلافه هستید، با طعنه از او می‌پرسید: «نمی‌خواهی بیایی؟» یا دیروقت است و شما هنوز به خانه برنگشته‌اید. دوستتان از شما می‌پرسد: «نمی‌خواهی به مادرت زنگ بزنی و به او اطلاع بدهی؟»

این نوع جمله‌ها را جمله پرسشی منفی می‌نامیم. در زبان انگلیسی هم در موارد زیادی از این نوع سؤال‌ها استفاده می‌کنیم. برای ساختن جمله‌های پرسشی منفی، از منفی‌کننده «not» کمک می‌گیریم و آن را به فعل کمکی اضافه می‌کنیم یا بعد از فاعل می‌آوریم. اما نکته مهم در رابطه با شکل کوتاه و بلند این جمله‌ها است. از شکل کوتاه فعل منفی برای محاوره و از شکل بلند آن برای موقعیت‌های رسمی‌تر استفاده می‌شود. فرمول کلی آن‌ها به دو شکل زیر تعریف می‌شود.

Auxiliary verb + n't + subject + verb?

Auxiliary verbs + subject + not + verb?

برای درک بهتر به مثال‌های زیر توجه کنید.

Aren’t you going to English class tomorrow?

Are you not going to English class tomorrow?

فردا به کلاس زبان انگلیسی نمی‌روی؟

Doesn’t she know that the report is due today?

Does she not know that the report is due today?

آیا او نمی‌داند که موعد گزارش امروز است؟

Didn’t you wash the dishes yesterday?

Did you not wash the dishes yesterday?

آیا شما دیروز ظرف‌ها را نشستی؟

نکات مهم درباره سوالات منفی در انگلیسی

همان‌طور که اشاره شد، جملات پرسشی منفی در زبان انگلیسی کاربرد زیادی دارند. در ادامه این مطلب به دو نکته مهم در رابطه با نحوه استفاده از این نوع جمله‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • بعد از فعل از شکل کوتاه «n't» استفاده می‌کنیم:

Why don’t you speak Japanese?

چرا ژاپنی صحبت نمی‌کنی؟

Why hasn’t your cousin called me yet?

چرا پسرعموی شما هنوز من را صدا نزده است؟

Why won’t you come to my birthday party?

چرا به جشن تولد من نمی‌آیید؟

  • بعد از فاعل از «not» استفاده می‌کنیم:

Why do you not speak Japanese?

چرا ژاپنی صحبت نمی‌کنی؟

Why has your cousin not called me yet?

چرا پسرعموی شما هنوز من را صدا نزده است؟

When are you not busy?

چه زمانی سرت شلوغ نیست؟

تمرین سوال کردن به انگلیسی

برای درک بهتر سوال کردن به انگلیسی در ادامه این مطلب چند تمرین به همراه پاسخ آورده شده است.

تمرین اول 

برای پاسخ‌های زیر، سؤال مناسب بسازید.

Q1: Susan works in a factory.

جواب

Answer: Where does she work?

Q2: I have been to Africa three times.

جواب

Answer: How many times have you been to Africa?

Q3: Yes, he did. Tom bought 10 pairs of shoes.

جواب

Answer: Did Tom buy shoes?

Q4: Melissa is chopping some vegetables.

جواب

Answer: Who is chopping vegetables?

Q5: They ran 10 kilometers.

جواب

Answer: What did they do?

Q6: I usually work on Fridays.

جواب

Answer: when do you work?

Q7: Teresa is eating your lunch because she is hungry.

جواب

Answer: Why is Teresa eating my lunch?

Q8: The students will have an exam next week.

جواب

Answer: Who will have an exam next week?

Q9: My parents were sleeping when I had the accident last year.

جواب

Answer: What were your parents doing when you had the accident last year?

Q10: No, they weren´t. My friends were on holiday.

جواب

Answer: Were your friends at home last summer?

سوالی کردن به انگلیسی

تمرین دوم

گزینه مناسب را انتخاب کنید.

1. How often _____ to the dentist?
do you go
you do go
you go

2. How many brothers and sisters _____?
have you got
you have
have you

3. What time _____ pick me up?
do you can
you can
can you

4. Where _____ last night?
was Tim
did Tim be
Tim was

5. John this morning _____?
You did see
Did you see
You saw

6. Why _____ that box there?
put you
did you put
you did put

7. What _____ with the scissors?
do you are doing
you are doing
are you doing

8. When _____ a decision?
she will make
make she
will she make

9. What time _____ you tomorrow?
do I should call
I should call
should I call

10. Who _____ to the party?
Sandra invited
did Sandra invite
Sandra did invite

تمرین سوم

جاهای خالی را با کلمه پرسشی مناسب پر کنید.

1. ____ do you live? - I live in London.
Who
Which
Where

2. _____ s that girl? - She's my sister'.
Who
Which
Whose

3. _____ do you go to school? - By bus.
Who
How
When

4. _____ do banks open? - At eight O'clock.
When
Where
What time

5. _____ are you wearing that coat? - Because it's hot!
Where
Who
Why

تمرین چهارم

جاهای خالی را با تگ کوئسشن مناسب پر کنید.

Q1: Juhi is from Mumbai, ____?

جواب

Answer: Juhi is from Mumbai, isn’t she?

Q2: We are late for the movies, ___?

جواب

Answer: We are late for the movies, aren’t we?

Q3: Sam isn’t a good boy, ____?

جواب

Answer: Sam isn’t a good boy, is he?

Q4: I was wrong about this, ___?

جواب

Answer: I was wrong about this, wasn’t I?

Q5: Andrew was present at the school yesterday, ____?

جواب

Answer: Andrew was present at the school yesterday, wasn’t he?

Q6: You have done your homework, _____?

جواب

Answer: You have done your homework, haven’t you?

Q7: Please stop talking, ___?

جواب

Answer: Please stop talking, will you?

Q8: I am afraid Tim is very sick, ____?

جواب

Answer: I am afraid Tim is very sick, isn’t he?

Q9: Sheena won’t mind if I use her book, ____?

جواب

Answer: Sheena won’t mind if I use her book, will she?

Q10: The girl is playing the piano, ____?

جواب

Answer: The girl is playing the piano, isn’t she?

Q11: Patrick will come to the seminar tonight, ____?

جواب

Answer: Patrick will come to the seminar tonight, won’t he?

Q12: Rita never acts so rudely, ____?

جواب

Answer: Rita never acts so rudely, does she?

Q13: Sam isn’t a student, _____?

جواب

Answer: Sam isn’t a student, is he?

Q14: It is very humid today, ____?

جواب

Answer: It is very humid today, isn’t it?

Q15: Laura is beautiful, _____?

جواب

Answer: Laura is beautiful, isn’t she?

Learn English

تمرین پنجم

برای جمله‌های زیر سؤال مناسب بسازید.

Q1: He said he was very tired.

جواب

Answer: What did he say?

Q2: He looks like his father.

جواب

Answer: Who does he look like?

Q3: I would buy a car if I had the money.

جواب

Answer: What would you buy if you had the money?

Q4: Mary helped her friend.

جواب

Answer: Who helped her friend?

Q5: I have been singing for two hours.

جواب

Answer: How long have you been singing?

Q6: I spent the afternoon with my best friend.

جواب

Answer: Who did you spend the afternoon with?

Q7: I have put my money into your bag.

جواب

Answer: Where have you put your money?

Q8: This car is Tom’s.

جواب

Answer: Whose car is this?

Q9: Tim was feeling very depressed.

جواب

Answer: How was Tom feeling?

Q10: It was cold and raining.

جواب

Answer: What was the weather like?

Q11: I’ve bought it at the butcher’s.

جواب

Answer: Where have you bought it?

Q12: He went to the cinema twice a week.

جواب

Answer: How often did she go to the cinema?

جمع‌بندی

در این مطلب به سوال کردن به انگلیسی پرداختیم و نحوه سوال کردن برای جمله‌های پرسشی بله یا خیر و جمله‌های پرسشی با wh را یاد گرفتیم. همچنین به تگ کوئسشن و نحوه ساختن آن‌ها پرداختیم. در ادامه، انواع سؤال‌های منفی را بررسی کردیم و به چند پرسش رایج درباره سوال کردن به انگلیسی پاسخ دادیم. در انتهای مطلب نیز چند تمرین ارائه کردیم تا به کمک آن‌ها بتوانید سؤال کردن را به خوبی یاد بگیرید. در بخش جمع‌بندی، چند سوال با انواع جمله‌های پرسشی را به همراه ترجمه مشاهده می‌کنید.

What did you do last night?

دیشب چه کار کردی؟

What are you doing now?

در حال حاضر مشغول انجام چه کاری هستی؟

Are you going home after this lesson?

بعد از این [کلاس] درس به خانه می‌روی؟

What were you doing at 3am today?

امروز ساعت ۳ صبح چه کار می‌کردی؟

Have you ever been to America?

آیا تا به حال به آمریکا رفته‌ای؟

Are you speaking French?

آیا در حال صحبت کردن به زبان فرانسه هستی؟

Do you speak French?

آیا فرانسوی صحبت می‌کنی؟

What will you do tonight?

امشب چه کار خواهی کرد؟

What are you going to do at the weekend?

آخر هفته چه کار خواهی کرد؟

New York isn't in China, is it?

نیویورک در چین نیست، مگر نه؟

Where do you live?

کجا زندگی می‌کنی؟

What will you be doing at 10am tomorrow?

فردا ساعت ۱۰ صبح مشغول انجام چه کاری هستی؟

Are you driving a car?

در حال رانندگی هستی؟

Where will you be this time tomorrow?

فردا همین موقع کجا هستی؟

Were you born in Brazil?

در برزیل به دنیا آمدی؟

How long will we have been studying there?

چه مدت آنجا اقامت خواهی داشت؟

Is it snowing?

برف می‌بارد؟

Could you swim when you were two?

وقتی دوساله بودی می‌توانستی شنا کنی؟

What time do you get up?

چه ساعتی از خواب بیدار می‌شوی؟

 What time did you get up today?

امروز چه ساعتی از خواب بیدار شدی؟

A: What did you do last night?

B: I slept all night.

A: دیشب چه کار کردی؟

B: تمام شب را خوابیدم.

A: What are you doing now?

B: I'm answering your questions.

A: در حال حاضر مشغول انجام چه کاری هستی؟

B: من در حال پاسخ دادن به سؤال‌ها هستم.

A: Are you going home after this lesson?

B: No. I'm going shopping.

A: آیا بعد از این درس به خانه می‌روی؟

B: نه. به خرید می‌روم.

A: What were you doing at 3am today?

B: I was sleeping.

A: امروز ساعت ۳ مشغول انجام چه کاری بودی؟

B: خواب بودم.

A: Have you ever been to America?

B1: No, I haven't.

B2: Yes, I have.

A: آیا تابه‌حال به آمریکا رفته‌ای؟

B1: نه، نرفته‌ام.

B2: بله، رفته‌ام.

A: Are you speaking French?

B: No, I'm speaking English.

A: آیا در حال صحبت کردن به زبان فرانسوی هستی؟

B: نه، انگلیسی صحبت می‌کنم.

A: Do you speak French?

B: Yes, I do.

A: آیا فرانسوی صحبت می‌کنی؟

B: بله، همین‌طور است.

A: What will you do tonight?

B: I'm going to watch TV.

A: امشب چه کار خواهی کرد؟

B: قرار است تلویزیون تماشا کنم.

A: What are you going to do at the weekend?

B: I'm going to do my homework.

A: آخر هفته می‌خواهی چه کار کنی؟

B: تکالیفم را انجام خواهم داد.

A: New York isn't in China, is it?

B: No, it's in America.

A: نیویورک در چین نیست، هست؟

B: نه، در آمریکاست.

A: Where do you live?

B: I live in California.

A: کجا زندگی می‌کنی؟

B: در کالیفرنیا زندگی می‌کنم.

A: What will you be doing at 10am tomorrow?

B: I'll be working.

A: فردا ساعت ۱۰ مشغول انجام چه کاری هستی؟

B: مشغول کار کردن خواهم بود.

A: Are you driving a car?

B: No, I'm not.

A: آیا در حال رانندگی هستی؟

B: نه، نیستم.

A: Where will you be this time tomorrow?

B: I'll be at the office.

A: فردا این موقع کجا هستی؟

B: در اداره‌ام.

A: Were you born in Brazil?

B1: No, I wasn't.

B2: Yes, I was.

A: در برزیل به دنیا آمدی؟

B1: نه، این‌طور نیست.

B2: بله، همین‌طور است.

A: How long will we have been studying?

B: We'll have been studying for two hours.

A: چه مدت مشغول مطالعه خواهیم بود؟

B: به مدت دو ساعت مطالعه خواهیم کرد.

A: Is it snowing?

B1: No it isn't.

B2: Yes, it is.

A: برف می‌بارد؟

B1: نه، نمی‌بارد.

B2; بله، می‌بارد.

A: Could you swim when you were two?

B: No, I couldn't.

A: وقتی دوساله بودی می‌توانستی شنا کنی؟

B: نه، نمی‌توانستم.

A: What time do you get up?

B: I usually get up at 7am.

A: چه ساعتی از خواب بیدار می‌شوی؟

B: معمولاً ساعت ۷ از خواب بیدار می‌شوم.

A: What time did you get up today?

B: I got up at 6am.

A: امروز چه ساعتی از خواب بیدار شدی؟

B: ساعت ۶ از خواب بیدار شدم.

در جدول زیر می‌توانید فرمول سؤال‌های wh را همراه با مثال مشاهده کنید.

سایر سؤال‌های whسؤال‌های wh با فعل to be
Question word + auxiliary verb + subject + base verb + complementQuestion word + to be + subject + complement (optional)
Where do you live?Where is your house?
How do you like the food?How is the food?
Who do you know?Who is that girl?
When do you work?When is your birthday?

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش گرامر زبان انگلیسی – به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
FluentUEnglish ClubTest English
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *