مدرک آیلتس چیست و چه کاربردی دارد؟ – هر آنچه باید بدانید

۳۹۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۷ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۱ دقیقه
مدرک آیلتس چیست و چه کاربردی دارد؟ – هر آنچه باید بدانید

آزمون‌ آیلتس در بسیاری از کشورهای دنیا برگزار می‌شود و روشی برای ارزیابی مهارت‌های زبانی افرادی است که قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را دارند. این افراد معمولاً برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند یا در پی یافتن شغلی بهتر یا شرایط ایده‌آلی برای زندگی کردن هستند. مدرک آیلتس باید مورد تأیید دانشگاه یا مؤسسه‌ای قرار بگیرد که داوطلب برای آن اقدام کرده است. در این آموزش قصد داریم بدانیم مدرک آیلتس چیست و چه کاربردی دارد. همچنین به ساختار آیلتس و نکات مهمی در خصوص دست‌یابی به نمره بالا در این آزمون اشاره خواهیم کرد.

آزمون آیلتس چیست؟

هرساله حدود ۳٬۵ میلیون متقاضی در آزمون‌ آیلتس شرکت می‌کنند. بنابراین می‌توان این آزمون را به عنوان محبوب‌ترین آزمون زبان انگلیسی برای ادامه تحصیل و مهاجرت دانست. دلیل آن هم این است که مدرک آیلتس مورد تأیید هزاران دانشگاه در سرتاسر جهان است، از انگلیس و ایرلند گرفته تا استرالیا و آمریکا.

برای این‌که بتوانید در این آزمون نمره خوبی کسب کنید، لازم است بدانید مدرک آیلتس چیست و به اندازه کافی برای آن آماده شوید. به منظور آمادگی در آزمون آیلتس، باید در وهله اول، هدف خود را مشخص کنید و سپس بر اساس آن، برای مطالعه از برنامه‌ریزی منظم و منسجمی کمک بگیرید. در این آموزش قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که مدرک آیلتس چیست و چه کاربردی دارد. اما برای این‌که بتوانیم این مسئله را توضیح دهیم، لازم است ابتدا توضیحاتی درمورد ساختار آزمون آیلتس ارائه دهیم و سپس تفاوت آزمون آکادمیک و جنرال را بررسی کنیم.

همچنین باید با موارد مهم دیگری در خصوص آزمون آیلتس، مانند معیارهای نمره‌دهی و نحوه دستیابی به نمره بالا آشنا شویم. در این آموزش قصد داریم همه این موارد را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

اهمیت مدرک آیلتس چیست ؟

دانستن این‌که مدرک آیلتس چیست و آزمون آن چه ویژگی‌هایی دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از دلایل آن این است که مورد تأیید بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی غیر اروپایی مانند استرالیا و کانادا است. بنابراین، می‌توانید شانس پذیرش خود را در دانشگاه‌های معتبر اروپایی افزایش دهید. در حقیقت، بیش از ۱۳۵ کشور مختلف و ۹۰۰۰ سازمان مختلف برای ادامه تحصیل، مهاجرت و پیدا کردن کار به مدرک آیلتس نیاز دارند و آن را به عنوان مدرک معتبری می‌شناسند.

اگر به قصد ادامه تحصیل برای آزمون آیلتس اقدام کرده‌اید، باید این نکته را در نظر داشته باشید که بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌ها در سرتاسر دنیا ازجمله در انگلستان، به مدرک آیلتس نیاز دارند و مورد تأییدشان است. بنابراین، اگر قصد ادامه تحصیل در کشورهای دیگر را دارید، داشتن این مدرک می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

همچنین اگر به دلایل کاری قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را دارید، یکی از موارد لازم برای پیشرفت، داشتن تسلط کافی به زبان انگلیسی است. درواقع، کلید موفقیت شغلی شما مهارت‌های زبانی است و سرمایه ارزشمندی در کنار سایر موارد مهم کاری به شمار می‌رود. در برخی از کشورها، مانند انگلستان، استرالیا و کانادا، داشتن مدرک آیلتس با نمره بالا برای شروع کار مزیت مهمی محسوب می‌شود و بدون آن نمی‌توانید شغل مناسبی پیدا کنید.

بسیاری از سازمان‌های دولتی از مدرک آیلتس برای گرفتن حقوق شهروندی یا اخذ اقامت دائم استفاده می‌کنند. آن‌ها بر این باورند که مهارت‌های زبانی افراد با توانایی آن‌ها برای ورود به جامعه و محل کار به هم مرتبط است. در این میان، آزمون آیلتس به عنوان آزمون بین‌المللی، توسط مقامات مسئول برای انجام امور مهاجرتی مورد تأیید قرار می‌گیرد و نقش بسزایی در ارزیابی زبان انگلیسی خواهد داشت.

نمره آزمون آیلتس به دو شکل محاسبه می‌شود. در حالت اول برای هر یک از مهارت‌ها نمره جداگانه‌ای در نظر گرفته می‌شود و در حالت دوم میانگین نمره هر چهار بخش محاسبه و به عنوان نمره کل برای داوطلب تعریف می‌شود. برخی از موسسه‌ها به نمره هر یک از مهارت‌ها نیاز دارند، اما برای بسیاری از آن‌ها ارائه نمره کل کفایت می‌کند.

چه برای کار و چه برای ادامه تحصیل، آزمون آیلتس از نظر محتوا، سطح دشواری و نمره‌دهی، تا حد زیادی شبیه هم است. اگر نتیجه آزمون از نظر شما رضایت‌بخش نیست، می‌توانید مجدداً در آن شرکت کنید و هیچ محدودیتی در دفعات شرکت در آزمون ندارید. آزمون آیلتس به صورت کتبی و در محل برگزاری آزمون انجام می‌شود، اما می‌توانید به صورت آنلاین نیز در آن شرکت کنید. به کمک منابع متعدد متنوعی که در دسترس شما قرار دارد، می‌توانید خود را برای آن آماده کنید و راهکارهای لازم برای پاسخ دادن به سوالات را یاد بگیرید تا نمره دلخواه خود را کسب کنید.

یکی از دلایلی که ضرورت شرکت در آزمون آیلتس را مشخص می‌کند و باید بدانیم که مدرک آیلتس چیست بررسی توانایی افراد برای صحبت کردن و برقراری ارتباط با سایر افراد در یک محیط انگلیسی‌زبان است. این آزمون به عنوان معیاری برای واجد شرایط بودن افراد برای اقامت یا ادامه تحصیل در چنین محیط‌هایی است. برای مثال، وقتی شخصی برای ادامه تحصیل در کشوری دیگری اقدام می‌کند و زبان مادری او انگلیسی نیست، ممکن است هنگام خواندن کتاب‌های درسی خود با مشکل مواجه شود و نتواند از عهده امتحانات بربیاید.

حتی ممکن است به خوبی متوجه صحبت‌های استاد خود نشود. به همین دلیل دانستن این‌که مدرک آیلتس چیست و گرفتن آن، نشان می‌دهد که داوطلب در چه سطحی قرار دارد و آیا توانایی ادامه تحصیل به زبان انگلیسی را در کشور دیگری دارد. ازطرفی، برای اخذ ویزای کاری یا اقامت در کشوری که زبان مادری آن انگلیسی است، بدون شک داشتن تسلط کافی به زبان انگلیسی، مزیت به شمار می‌رود. در مجموع می‌توان مهم‌ترین فواید آزمون آیلتس را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • دسترسی به فرصت‌های کاری جهانی: کشورهای چندملیتی که به افراد غیر‌انگلیسی‌زبان پیشنهادهای کاری می‌دهند، به سطح قابل‌قبولی از زبان انگلیسی نیاز دارند. بنابراین، متقاضیانی که می‌خواهند برای کشورهای معتبر جهانی کار کنند، باید در آزمون آیلتس شرکت کنند. برای گرفتن ویزای کاری و شروع زندگی حرفه‌ای در کشوری پیشرفته، باید در آزمون آیلتس جنرال شرکت کنید. اقتصادهای توسعه‌یافته در جهان مانند آمریکا، استرالیا، کانادا، آلمان و بریتانیا هنگام ارائه فرصت‌های شغلی به افراد، داشتن مدرک آیلتس و نمره بالا را ملاک قرار می‌دهند.
  • آموزش عالی و فرصت‌های مطالعاتی در خارج از کشور: ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر ماند آمریکا، کانادا و آلمان به مدرک آیلتس آکادمیک نیاز دارد. آزمون آیلتس نه‌تنها به عنوان پیش‌نیازی برای ورود به دانشگاه برای افراد غیربومی به شمار می‌رود، بلکه برای افرادی که مایل به ثبت‌نام در سازمان‌ها و موسسات حرفه‌ای هستند نیز ضروری است. متقاضیانی که در آزمون آیلتس شرکت می‌کنند، به راحتی می‌توانند برای دانشگاه‌ها و کالج‌های معتبر خارج از کشور درخواست دهند و با داشتن مدرک آیلتس از پذیرش خود در آنجا تقریباً مطمئن باشند.
  • مهاجرت و اقامت دائم: سازمان‌های دولتی از آزمون آیلتس به عنوان بخشی از روند درخواست خود برای اعطای حق شهروندی یا اقامت دائم استفاده می‌کنند. این رویکرد، شرایطی بسیار مناسب و عالی را برای افراد با مهارت زبانی بالا فراهم می‌کند و رؤیایی دست‌یافتنی برای زندگی در کشورهایی پیشرفته مانند کانادا، آلمان، آمریکا، بریتانیا و استرالیا است. به گفته دولت‌های این کشورها، لازمه برقراری ارتباط در جامعه و در محیط کار، دانستن زبان انگلیسی است و برای آن‌ها امری مهم تلقی می‌شود. مقامات مسئول، فقط در صورتی درخواست ویزا و مهاجرت را می‌پذیرند که مدرک آیلتس با نمره خوب به آن‌ها ارائه شود. برای متقاضیانی که قصد اقامت در خارج از کشور را دارند، شرکت در آزمون آیلتس و داشتن اطلاعات کافی درباره این‌که مدرک آیلتس چیست از اهمیت زیادی برخوردار است. برای افراد باید در آزمون جنرال شرکت کنند. برای مثال، مهاجرت به آلمان، استرالیا و کانادا به نمره ۶٬۵ نیاز دارد. بنابراین، قبل از هر اقدامی باید بدانیم که مدرک آیلتس چیست و هدف خود را مشخص کنیم.
انواع آزمون آیلتس

ساختار آزمون آیلتس

در پاسخ به این پرسش که مدرک آیلتس چیست و چه کاربردی دارد، قبل از هر چیز باید با ساختار آزمو‌ن آیلتس آشنا شوید. به طور کلی، آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده است که هر یک، انواع مهارت‌های زبانی داوطلب را بررسی می‌کند. این چهار بخش عبارتند از:

  • «Listening»
  • «Reading»
  • «Writing»
  • «Speaking»

سه بخش اول به صورت کتبی برگزار می‌شود و بخش «speaking» به صورت شفاهی و در حضور شخص مصاحبه‌کننده صورت می‌گیرد. هر یک از این بخش‌ها از انواع سوالات مختلفی تشکیل شده و مدت زمان مشخصی برای پاسخ دادن به سوالات آن در نظر گرفته شده است.

آزمون آیلتس به دو دسته آکادمیک و جنرال تقسیم می‌شود. برای هر دو آزمون ۴ بخش فوق لحاظ شده و مدت زمان یکسانی برای پاسخ دادن به سوالات آن در نظر گرفته شده است. بخش‌های «Reading» و «Writing» برای آزمون آکادمیک و جنرال متفاوت است، اما بخش‌های «Speaking» و «Listening» یکسان است. در ادامه به بررسی ساختار هر یک از بخش‌های آزمون آیلتس می‌پردازیم و ویژگی‌های هر یک را شرح می‌دهیم. در جدول زیر می‌توانید مشخصات کلی آزمون آیلتس را مشاهده کنید.

International English Language Testing System (IELTS)
165 minutesLength of test
3.5 million students per yearNumber of students
0-9Grade scale
Over 1,200 centres in over 140 countriesTest locations
$250 - $320Typical cost
1989Established

بخش Reading

بخش ریدینگ آزمون آیلتس برای هر دو آزمون آکادمیک و جنرال شامل سه بخش می‌شود. برای هر یک از بخش‌ها متن‌هایی در نظر گرفته شده است که نوع آن‌ها با توجه به آکادمیک یا جنرال بودن آن مشخص می‌شود. داوطلب باید با توجه به هر متن/متن‌های هر بخش به سوالاتی که در ادامه متن آمده پاسخ دهد. مدت زمان پاسخگویی به این بخش از آزمون در مجموع ۶۰ دقیقه است. در ادامه به بررسی تفاوت‌های ریدینگ آزمون جنرال و آکادمیک پرداخته‌ایم.

  1.  آزمون آکادمیک: برای این بخش سه متن مختلف با موضوعات متنوع و آکادمیک در نظر گرفته شده است. این متن‌ها عمدتاً از مقالات و مجلات علمی و معتبر تهیه شده‌اند. یا از بخش‌هایی از روزنامه و امثال این‌ها انتخاب شده‌اند. این متن‌ها می‌توانند بر اساس حقیقتی باشند یا بر مبنای عقاید و نظرات شخصی نوشته شده باشند.
  2. آزمون جنرال: در این نوع آزمون تعداد متن‌ها بیشتر است، اما در کل مانند آزمون آکادمیک از سه بخش تشکیل شده است. این متن‌ها می‌توانند بریده‌ای از آگهی با موضوعاتی حقیقی یا کاری باشد. البته آخرین بخش از ریدینگ مانند آزمون آکادمیک از متن بلندی تشکیل شده است که موضوعی کاملا علمی و تخصیصی را بررسی می‌کند. همچنین ممکن است بخش‌هایی از اعلان، اسناد یا مجلات باشد.

نمره‌دهی بخش ریدینگ بر اساس تعداد پاسخ‌‌های درست و نادرست تعیین می‌شود. از آنجا که ریدینگ آکادمیک تخصصی‌تر و کمی دشوارتر است، نمره آن به ازای تعداد پاسخ‌های درست، در مقایسه با ریدینگ جنرال کمی بیشتر در نظر گرفته شده است. در این مطلب، در بخش نمره‌دهی آزمون آیلتس، در جدولی این تفاوت‌ها را در زمینه نمره‌دهی بررسی خواهیم کرد. برای این‌که بدانید مدرک آیلتس چیست باید با نمونه‌ای از سوال‌های ریدینگ مربوط به آزمون‌های سال‌های قبل آشنا شوید، زیرا یکی از بخش‌های آزمون به ریدینگ مربوط می‌شود.

Questions 1-12 are based on Reading Passage 1 below and should take about 20 minutes to complete.

Population Viability Analysis

Part A

To make political decisions regarding the extent and type of forestry in a region, it is critical to comprehend the aftermath of those decisions. Population viability analysis is one approach for measuring the influence of forestry on the ecosystem (PVA). It is a tool for forecasting the likelihood of a species becoming extinct in a given region over a certain time period. In the United States, utilising population viability to aid wildlife management has been a big success, and there is now huge potential for using population viability to enhance wildlife management in Australia's forests. When the last individual of a species dies, it becomes extinct. This concept, which emphasises the role of luck and chance in the extinction process, is a suitable starting point for any discussion of extinction. To create an extinction forecast, we must first understand the processes that can contribute to it, which can be divided into four broad categories which are discussed below.

Part B

A) Early attempts to forecast population viability were based on demographic uncertainty, which means that whether or not an individual survives from one year to the next is essentially a question of luck. Some partners may have multiple young in a single year, while others may have none at all. Because of the random nature of death and birth, small populations will fluctuate greatly, and these chance variations might result in species extinctions, even if the population number should increase on average. Extinction is improbable if the number of individuals in a population is greater than 50 and the population is rising, even if the ability to reproduce is questionable.

B) A certain amount of inbreeding is unavoidable in small populations. This is especially true if there are only a few people of one gender. If a species has just 20 individuals and only one of them is a male, all future members of the species must be descended from that one male. Individuals of this type are less likely to live and reproduce in most animal species. Inbreeding raises the likelihood of extinction.

C) Natural selection acts on the raw material of variation within a species. A species that lack genetic variety is unable to evolve and adapt to changes in its environment, as well as new predators and diseases. The loss of genetic diversity caused by population size reductions will increase the chance of extinction.

D) Other aspects, according to a recent study, must be considered. The ecology in Australia changes dramatically from year to year. Many species' existence becomes even more precarious as a result of these oscillations. Natural disasters such as fires, floods, droughts, and epidemics can lower population sizes to a fraction of their normal levels. When these two additional aspects of uncertainty are taken into account, the population size required to be confident of persistence over a few hundred years may rise to several thousand.

Part C

Aside from these mechanisms, we must consider a population's dispersal. A species found in five isolated locations, each with 20 individuals, will not have the same chance of extinction as a species found in a single location with 100 individuals. Forest-dependent organisms will be compelled to flee areas where logging (the cutting down of forests for wood) happens. Ground-dwelling herbivores could reappear in the next decade. However, arboreal marsupials (animals that dwell in trees) may take a century or more to restore to pre-logging levels. Animal population sizes will continue to shrink as more forests are logged. Regardless of which theory or model we employ, a decline in population size reduces a population's genetic diversity and raises the risk of extinction due to any or all of the mechanisms outlined above. As a result, it is a scientific fact that increasing the amount of land that is loaded in any location increases the likelihood of forest-dependent creatures becoming extinct.

Questions 1 - 4

Do the following statements given below agree with the views of the writer in Part A of Reading Passage 1?

In boxes 1-4 on the answer sheet write:

YES whether the statement agrees with the writer
NO whether the statement contradicts the writer
NOT GIVEN if it is not possible to say what the writer thinks about the statement

1. Scientists want to know how forestry affects native creatures.

2. For many years, PVA has been used in Australia.

3. When only one individual of a species remains, it is said to be extinct.

4. Extinction is a naturally occurring phenomenon.

Questions 5-8

These questions are based on Reading Passage 1 Part B.

The author describes four processes that may contribute to the extinction of a species in paragraphs A to D.

You are required to match the list of processes (i-vi) to the paragraphs.
Fill in boxes 5-8 on the answer sheet with the appropriate number (i-vi).

NB. There are more processes than the paragraphs given below, so you are not required to use all of them.

ProcessesParagraphs

i) Loss of ability to adapt

ii) Natural disasters

iii) An imbalance of the sexes

iv) Human disasters

v) Evolution

vi) The haphazard nature of reproduction

5. Paragraph A

6. Paragraph B

7. Paragraph C

8. Paragraph D

Questions 9-11

Based on the reading of Part C, complete the following sentences below:

EACH ANSWER SHOULD BE LIMITED TO THREE WORDS.

While a species' population may be increasing, there is always the possibility that small isolated groups ......... (9).....… The survival of a species is contingent on a balance between the size of a population and its .......... (10) ......... The likelihood of forest-dwelling animals becoming extinct is raised when........... (11)...........

Question 12:

Fill in box 12 on the answer sheet with the appropriate letter A-D.

The passage could also be titled as

A. The conservation of native flora and fauna

B. Influential elements in determining survival probability

C. An economic argument for forest logging

D. Efforts to prevent the extinction of a species

رایتینگ آیلتس چیست

بخش Writing

برای این‌که بدانید اهمیت بخش رایتینگ در مدرک آیلتس چیست لازم است ابتدا این نکته را بدانید که بخش رایتینگ برای آزمون آکادمیک و جنرال فرق می‌کند. برای این‌که بدانیم تفاوت این دو بخش در مدرک آیلتس چیست و با ساختار هر بخش آشنا شویم، در ادامه توضیحاتی را ارائه کرده‌ایم.

  1. آزمون آکادمیک: داوطلبان در این بخش، با دو «تسک» (Task) مواجه می‌شوند. تسک اول اطلاعاتی را درباره نمودار، فرایند یا نقشه در اختیار داوطلب قرار می‌دهد و از او می‌خواهد که با توجه به آن، درباره موضوع مطرح شده دست‌کم ۱۵۰ کلمه بنویسد. مدت زمان انجام دادن تسک اول، ۲۰ دقیقه است. در تسک دوم، به داوطلب موضوعی داده می‌شود که با توجه به آن باید «essay» بنویسد. مدت زمانی که برای نوشتن تسک دوم در نظر گرفته شده ۴۰ دقیقه است و داوطلب باید ۲۵۰ کلمه برای آن بنویسد.
  2. آزمون جنرال: داوطلبان در این بخش، مانند آزمون آکادمیک با دو تسک مواجه می‌شوند. اما تفاوت آزمون جنرال و آکادمیک در تسک اول است. برای آزمون جنرال، تسک اول شامل نوشتن نامه است. بدین صورت که موضوعی به داوطلب داده می‌شود و بر اساس آن از او درخواست می‌شود که نامه‌ای رسمی، نیمه‌رسمی یا غیررسمی درباره آن بنویسد. مدت زمان این بخش نیز مانند آزمون آکادمیک ۲۰ دقیقه است و برای تسک دوم نیز باید مانند آزمون آکادمیک درباره موضوعی «essay»‌ بنویسد. مدت زمان نوشتن تسک دوم نیز مانند آزمون آکادمیک ۴۰ دقیقه است و داوطلب باید دست‌کم ۲۵۰ کلمه درباره آن بنویسد.

در ادامه می‌توانید نمونه تسک ۱ و ۲ رایتینگ آیلتس جنرال را مشاهده کنید.

Task 1

You are taking a course at a local college. The deadline for your project was last week but you haven't finished it.

Write a letter to your lecturer. In your letter

  • introduce yourself
  • explain why you haven't handed in the project yet
  • request more time to do it.

Task 2

You should spend about 40 minutes on this task.

Write about the following topic:

Some people believe that Art gives our lives meaning and purpose. Others believe that it is merely a distraction from real life.

Discuss both these views and give your own opinion.

بخش Listening

بخش لیسنینگ، هم برای آیلتس آکادمیک و هم جنرال، ۳۰ دقیقه است و شامل ۴ بخش می‌شود. ۲ تا از بخش‌های آن در محیطی کاملاً اجتماعی و دو بخش آن در محیطی آکادمیک یا آموزشی مانند مدرسه یا دانشگاه ضبط شده است. فایل‌های صوتی ممکن است شامل مکالمه، بحث و گفت‌وگو پیرامون موضوعات مختلف یا مونولوگ باشد. گویندگان آن نیز افرادی هستند که زبان انگلیسی را با لهجه‌های مختلفی صحبت می‌کنند.

داوطلب باید برای گوش دادن به فایل صوتی، با دقت صورت هر یک از سوال‌ها را بخواند و کلمه‌های کلیدی آن را پیدا کند. سپس برای پاسخ دادن به آن‌ها، وقتی فایل صوتی پخش می‌شود، به دنبال آن کلمه‌های کلیدی یا مترادف آن‌ها باشد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از پخش شدن فایل صوتی، ابتدا مدت زمانی کوتاهی در حد ۳۰ ثانیه به شما فرصت داده می‌شود تا سوال‌ها را بخوانید. زمانی که فایل صوتی پخش می‌شود، باید هم‌زمان به سوال‌ها پاسخ دهید. هر بخش فقط یک بار برای شما پخش می‌شود و فرصت دوباره گوش دادن به آن را ندارید.

پس از آن‌که به سوالات پاسخ دادید، به شما ده دقیقه فرصت داده می‌شود تا پاسخ‌های خود را وارد برگه پاسخنامه کنید. در مجموع ۳۰ دقیقه برای آزمون و ۱۰ دقیقه برای وارد کردن پاسخ آن وقت خواهید داشت. در نظر داشته باشید که تمام بخش‌های لیسنینگ تستی نیست. برخی از آن‌ها را باید با کلمه یا عبارت کوتاهی کامل کنید و در برخی موارد سوال‌هایی مطرح می‌شود که باید به آن‌ها پاسخ کوتاه بدهید. در ادامه می‌توانید نمونه‌ای از بخش لیسنینگ آزمون آیلتس مربوط به سال‌های قبل را مشاهده کنید.

IELTS Listening Sample - Section 1

Questions 1-5

Complete the information below. Write NO MORE THAN ONE WORD OR A NUMBER for each answer.

Apartment for rent
Bridge StreetStreet
(1) ______Street number
Gas, heat, water, (2) _____, phoneIncluded utilities
(3) _______Not included utilities
Underground, (4) _______Public transport
John (5) _______Tenant's name

Questions 6-8

Choose THREE letters, A-F.

Which THREE things should the caller bring to the meeting?

  1. Driving license
  2. Passport
  3. Tax bill
  4. Employment contract
  5. Reference from a friend or colleague
  6. Reference from an employer

Questions 9-10

Choose the correct letters, A, B, or C.

9. What time do the caller and apartment manager decide to meet?

  1. 5:30 PM
  2. 6:00 PM
  3. 6:30 PM

10. Where do they decide to meet?

  1. Near the manager’s apartment
  2. At the caller’s future apartment
  3. At the office

بخش Speaking

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، آزمون اسپیکینگ به صورت شفاهی برگزار می‌شود که می‌تواند یک هفته قبل یا یک هفته بعد از آزمون کتبی باشد. مدت زمان آزمون در مجموع بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه است و از سه بخش تشکیل شده است. در بخش اول، شخص مصاحبه‌کننده سوالاتی را مطرح می‌کند که بیشتر درباره موضوعات شخصی مانند شغل، محل زندگی، رشته تحصیلی و سرگرمی‌های داوطلب است. داوطلب در این بخش از اسپیکینگ باید به سوال‌ها پاسخ کامل بدهد.

در بخش دوم که به آن «Cue Card» گفته می‌شود، سوالی بر روی کاغذی نوشته شده است که در ادامه آن چند سوال کوتاه آمده است. به داوطلب یک دقیقه فرصت داده می‌شود تا سوال‌ها را بخواند و به آن‌ها فکر کند. سپس باید به مدت دو دقیقه درباره آن صحبت کند. بعد از این مرحله وارد بخش سوم می‌شویم که سوال‌های آن با توجه به پاسخ‌های داوطلب در بخش دوم است. در این بخش، سوال‌ها با جزئیات بیشتری طراحی شده‌اند و داوطلب باید توضیحات بیشتری درباره آن‌ها بدهد.

نمره داوطلب در مجموع با در نظر گرفتن نوع پاسخ‌هایی که به هر بخش می‌دهد، در نظر گرفته می‌شود و به عنوان نمره بخش «اسپیکینگ» برای او لحاظ می‌شود. در ادامه می‌توانید نمونه‌ای از سوالات اسپیکینگ بخش اول، دوم و سوم را مشاهده کنید تا بدانید نقش نمره اسپیکینگ در مدرک آیلتس چیست.

مدرک آیلتس

نمونه سوالات اسپیکینگ بخش اول

به تعدادی از نمونه سوالات بخش اول اسپیکینگ آزمون آیلتس توجه کنید. این سوال‌ها در آزمون‌های سال‌های قبل تکرار شده‌اند و موضوعات مختلفی را پوشش می‌دهند.

IELTS Speaking 1 Practice 1 (Accommodation & Hometown)

Let’s talk about your hometown. Where is your hometown?

What do you like about it?

What do you not like about it?

How important is your hometown to you?

Do you think you will continue to live in your hometown?

Let’s move on to talk about accommodation. Tell me about the kind of accommodation you live in?

Does the place you live in have many amenities?

Is there anything you would like to change about the place you live in?

Do you plan to live there for a long time?

IELTS Speaking 1 Practice 2 (Hometown & Weather)

What is your country famous for?

Where do you live in your country?

Is it an interesting place to live?

Are you planning to live there in the future?

How is the weather today?

Is there any type of weather you really don’t like?

What is the climate like in your country?

Does the weather affect people’s lives in your country?

Do people change in the summer?

Does bad weather ever affect transport in your country?

IELTS Speaking 1 Practice 3 (Work)

Do you have a job right now?

Do you enjoy your job?

What responsibilities do you have at work?

What is your typical day like at work?

What would you change about your job?

What job do you think you will be doing in five years?

What skills and qualifications are required for this job?

IELTS Speaking 1 Practice 4 (Family & Housework)

How many people are there in your immediate family?

Who do you get on best within your family?

Do you have a large extended family?

What do you do together with your family?

Why is family important to you?

Do you do housework at home?

What kind of housework do you often do?

Did you do housework when you were a child?

Do you think that children should do housework?

نمونه سوالات اسپیکینگ بخش دوم

به تعدادی از نمونه سوالات بخش دوم اسپیکینگ آزمون آیلتس توجه کنید. این سوال‌ها در آزمون‌های سال‌های قبل تکرار شده‌اند و موضوعات مختلفی را پوشش می‌دهند.

IELTS Speaking 2 Practice 1 (Advertisements)

Describe an advertisement that persuaded you to buy a product. You should say

What advertisement it was

Was it shown on TV, radio or newspaper

What was good about that advertisement

Explain why you think that advertisement made the product seem attractive.

IELTS Speaking 2 Practice 2 (Art)

Talk about a painting you would like to have in your home. You should say:
what is it

how you know about it

how much it would cost you and explain why you want to have it in your home.

IELTS Speaking 2 Practice 3 (Books)

Talk about a book you are reading now or have read recently. You should say:

How and why you got it

How long you it took you to read it or how long you have been reading it

What kind of book it is

And say if you would like to read something else similar or not, and why

IELTS Speaking 2 Practice 4 (Business)

Describe a small business you want to start. You should say:

what business it would be

when you want to start it

why you have not started it yet

and explain why you want to start this business.

IELTS Speaking 2 Practice 5 (City)

Describe your favourite city or a city you have visited that you like very much. You should say:

What its name is and where it is

when you visited it.

why you liked it

And the major attractions in this city are

نمونه سوالات اسپیکینگ بخش سوم

به تعدادی از نمونه سوالات بخش سوم اسپیکینگ آزمون آیلتس توجه کنید. این سوال‌ها در آزمون‌های سال‌های قبل تکرار شده‌اند و موضوعات مختلفی را پوشش می‌دهند.

IELTS Speaking 3 Practice 1 (Advertisements)

What are popular types of advertising in today’s world?

What type of media advertising do you like most?

Do you think advertising influences what people buy?

What factors should be taken into account when making advertisements?

Is advertising really necessary in modern society?

Let’s move on from types of advertising to the impact of advertising on

children. How does advertising influence children?

Is there any advertising that can be harmful to children?

IELTS Speaking 3 Practice 2 (Art)

How do people in your country feel about art?

Do people in your country prefer music over art?

What are some traditional art forms in your country?

How has art changed in the past few decades in your country?

Let’s move on from art in your country to art education. Do you think

children should study art in school?

How can children benefit from learning about art?

Do you think the government should provide support for art and cultural activities?

IELTS Speaking 3 Practice 3 (Books)

Do people read more nowadays?

Do you read before going to bed?

In your opinion, how will e-books affect paper books?

What's the difference between films and books?

Let’s move on to the topic of traditional literature in your country. What is

one example of traditional literature in your country?

Do you like reading the traditional literature of your country?

IELTS Speaking 3 Practice 4 (Business)

In your opinion, do business people have to work long hours?

How do business people relax?

Let’s move on to the topic of small businesses. How can a small

business grow big?

In your opinion, what kind of small businesses will young people have in the future?

In your opinion, what skills are required to start a small business?

Finally, let’s talk about globalization. What are the impacts of globalization on small and large businesses?

IELTS Speaking 3 Practice 5 (City)

In your opinion, what makes a city a good one to live in?

What are the advantages of living in a city?

Let’s move on from the positive aspects of cities to the negative aspects of cities. In your opinion, what are the negative aspects of crowded cities?

How can governments improve living standards in crowded cities?

What about air quality? What can people do to improve the air quality in the city?

مدرک آیلتس آکادمیک و جنرال

آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال

برای این‌که بدانید مدرک آیلتس چیست باید با انواع آزمون آشنا شوید. آزمون آیلتس از دو نوع آکادمیک و جنرال تشکیل شده است. برای شرکت در آزمون آیلتس، ابتدا باید نوع آزمون خود را مشخص کنید. آزمون آکادمیک برای افرادی طراحی شده است که قصد ادامه تحصیل به صورت آکادمیک در مؤسسات یا دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند. اما آیلتس جنرال، برای افرادی طراحی شده است که قصد مهاجرت یا اخذ اقامت در کشور دیگری را دارند.

هر دو آزمون از ۴ بخش تشکیل شده‌اند که مهارت‌‌های شنیدن، خواندن یا درک مطلب، نوشتن و صحبت کردن را مورد سنجش قرار می‌دهند. اما در بخش‌های «Reading» و «Writing» با هم تفاوت‌هایی دارند، درحالی‌که بخش «Listening» و «Speaking» یکسانی دارند.

نمره‌دهی آیلتس آکادمیک و جنرال نیز در بخش ریدینگ کمی با هم تفاوت دارد. در جدول زیر می‌توانید تفاوت نمره‌دهی ریدینگ آیلتس آکادمیک را به ازای هر پاسخ درست مشاهده کند.

نمره‌دهی Reading آیلتس آکادمیک
نمرهتعداد پاسخ‌های درست
940-39
8.538-37
836-35
7.534-33
732-30
6.529-27
626-23
5.522-19
518-15
4.514-13
412-10
3.59-8
37-6
2.55-4

در جدول زیر نیز می‌توانید نمره‌دهی آیلتس جنرال را مشاهده کنید.

نمره‌دهی Reading آیلتس جنرال
نمرهتعداد پاسخ‌های درست
940
8.539
837-38
7.536
734-35
6.532-33
631-30
5.527-29
526-23
4.522-19
418-15
3.514-12
311-9
2.58-6

در رابطه با ریدینگ جنرال، متن‌ها از تعداد بیشتری تشکیل شده‌اند، اما در مقایسه با ریدینگ آکادمیک چندان تخصصی نیستند، به‌جز بخش سوم که از یک متن بلند و آکادمیک تشکیل شده است. برای مثال، ممکن است متن‌ها شامل بخشی از آگهی یا کاتالوگ تبلیغاتی باشند. اما در رابطه با ریدینگ آکادمیک هر بخش از یک متن تشکیل شده که کاملاً تخصصی و آکادمیک هستند.

رایتینگ آکادمیک و جنرال نیز در تسک دوم شبیه هم است، اما در تسک اول با هم تفاوت دارد. آیلتس جنرال شامل موضوعی است که باید برای آن نامه رسمی یا غیررسمی بنویسید، درحالی‌که تسک اول رایتینگ آکادمیک شامل موضوعی است که در قالب دیاگرام، نقشه یا فرایند مطرح شده و باید آن را تحلیل کنید.

نمره‌ دهی آزمون آیلتس

نمره‌دهی آزمون آیلتس بر اساس معیارهای استانداردی در نظر گرفته شده است و نمره داوطلب بر اساس این معیارها تعیین می‌شود. البته بخش ریدینگ و لیسنینگ توسط کامپیوتر نمره‌دهی می‌شود، اما بخش رایتینگ و اسپیکینگ توسط مصحح و شخص آزمون‌گیرنده تصحیح می‌شود. در کل، این‌طور نیست که بر اساس سلیقه شخصی نمره‌ای در نظر گرفته شود، بلکه بر اساس معیارهایی تعیین می‌شود که به عنوان معیارهای استاندارد مشخص شده است. برای مثال، در بخش اسپیکینگ، مواردی نظیر روانی کلام (Fluency)، استفاده درست و مناسب از واژگان و دستور زبان می‌تواند معیارهای تعیین‌کننده در نمره‌دهی آزمون آیلتس به شمار برود.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که نمره کل و نمره مجزا در مدرک آیلتس چیست و چونه محاسبه می‌شود. نمره کل آیلتس بر اساس محدوده مشخصی در نظر گرفته می‌شود. این رنج نمره بین صفر تا ۹ متغیر است و ۹ بالاترین نمره محسوب می‌شود. البته معمولاً دانشگاه‌ها و موسساتی که برای پذیرش دانشجو به مدرک آیلتس نیاز دارند، رنج نمره بین ۶ تا ۷ را مورد تایید می‌دانند. در جدول زیر می‌توانید معیارهای استاندارد نمره‌دهی آزمون آیلتس را مشاهده کنید که در همه‌جای دنیا یکسان است.

DescriptionSkill levelBand score
You have a full operational command of the language. Your use of English is appropriate, accurate and fluent, and you show complete understanding.Expert userBand 9
You have a fully operational command of the language with only occasional unsystematic inaccuracies and inappropriate usage. You may misunderstand some things in unfamiliar situations. You handle complex detailed argumentation well.Very good userBand 8
You have an operational command of the language, though with occasional inaccuracies, inappropriate usage and misunderstandings in some situations. Generally, you handle complex language well and understand detailed reasoning.Good userBand 7
Generally, you have an effective command of the language despite some inaccuracies, inappropriate usage, and misunderstandings. You can use and understand fairly complex language, particularly in familiar situations.Competent userBand 6
You have a partial command of the language, and cope with overall meaning in most situations, although you are likely to make many mistakes. You should be able to handle basic communication in your own field.Modest userBand 5
Your basic competence is limited to familiar situations. You frequently show problems in understanding and expression. You are not able to use complex language.Limited userBand 4
You convey and understand only general meaning in very familiar situations. There are frequent breakdowns in communication.Extremely limited userBand 3
You have great difficulty understanding spoken and written English.Intermittent userBand 2
You have no ability to use the language except a few isolated words.Non-userBand 1
You did not answer the questions.Did not attempt the testBand 0

نمره‌دهی آزمون آیلتس از اعتبار زیادی برخوردار است. برای مثال، «رایتینگ» و «اسپیکینگ» توسط افراد کاملاً متخصص و اساتید مجرب در این امر تصحیح می‌شود. افراد آزمون‌گیرنده متخصصین کاملاً حرفه‌ای هستند که تجربه تدریس زبان انگلیسی و آیلتس را طی سالیان متمادی داشته‌اند و بر اساس معیارهایی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است، بخش‌های مختلف آزمون را تصحیح می‌کنند.

بررسی نحوه عملکرد داوطلب در بخش رایتینگ و اسپیکینگ توسط تیم متخصص صورت می‌گیرد که پیشنهاداتی را به شخص آزمون‌گیرنده می‌دهند و می‌توانند در تصمیم‌گیری او تأثیر داشته باشند. ازطرفی، داوطلبانی که از نمره خود راضی نیستند، می‌توانند اعتراض کنند و درخواست تصحیح دوباره برگه خود را داشته باشند. به همین دلیل، می‌توان با قاطعیت گفت گه سیستم نمره‌دهی آزمون آیلتس درست و دقیق است و در این خصوص اصلاً جای نگرانی نیست.

اعتبار مدرک آیلتس چیست ؟

آزمون آیلتس در سرتاسر دنیا از اعتبار زیادی برخوردار است و مورد تأیید بسیاری از کشورها، دانشگاه‌ها و موسسات مختلف است. از زمانی که نتیجه آزمون را دریافت می‌کنید، تا دو سال می‌توانید از آن به عنوان مدرک آیلتس برای درخواست برای کشورهای دیگر اقدام کنید. اما بعد از دو سال اعتبار آن به پایان می‌رسد و باید مجدد در آزمون شرکت کنید.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم اگر قصد دارید در آزمون شرکت کنید، حتما زمان مشخصی را برای آن در نظر بگیرید که می‌دانید دانشگاه در آن بازه زمانی به شما نیاز دارد و کارهای پذیرش شما را با توجه به نمره آیلتس انجام خواهد داد. در غیر این صورت، ابتدا از زمان پذیرش موسسه یا دانشگاه مطمئن شوید و سپس خود را برای آزمون آماده و در آن شرکت کنید.

کشورهای پذیرنده مدرک آیلتس

کشورهای پذیرنده مدرک آیلتس

در حال حاضر، ۷ کشور مختلف در دنیا آزمون آیلتس را تأیید کرده‌‌اند و آن را لازمه اخذ پذیرش دانشجویان و سایر افراد می‌دانند. این هفت کشور عبارتند از:

  • استرالیا
  • کانادا
  • فرانسه
  • ایرلند
  • نیوزلند
  • انگلستان
  • آمریکا

در ادامه فهرستی از دانشگاه‌های کشورهای مختلف و نمره قبولی آیلتس در هریک از آن‌ها را آورده‌ایم.

استرالیا

افرادی که می‌خواهند بدانند مدرک آیلتس چیست و به دنبال ویزای استرالیا یا مهاجرت به این کشور هستند، باید مهارت زبانی خود را به معرض نمایش بگذارند. تمام نمایندگی‌‌ها به این مدرک نیاز دارند و شرط اخذ ویزای دانشجویی یا کاری به شمار می‌رود. اعتبار مدرک آیلتس در این کشور دو سال است. حداقل نمره قبولی ۵٬۵ است که برای هر یک از بخش‌های آزمون باید ارائه شود. نمره آزمون آیلتس مورد تأیید دولت کانادا قرار می‌گیرد و با توجه به اهداف مهاجرتی تعیین می‌شود. نمره مدنظر به هدف افراد از گرفتن ویزا بستگی دارد.

برای ادامه تحصیل در استرالیا، نمره آیلتس به مقطعی که برای آن ثبت‌نام کرده‌اید بستگی دارد. اگر هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اید، حداقل نمره آیلتس ۶ است، اما برای دانش‌آموختگان، حداقل نمره ۶٬۵ است و هر یک از بخش‌‌ها نباید زیر ۶ باشد. برای ادامه تحصیل در مقاطع پزشکی، نمره آیلتس ۷ ضروری است. دانشگاه‌های معتبر در استرالیا حداقل نمره آیلتس خودشان را دارند که در جدول زیر به آن اشاره شده است.

IELTS RequirementName of the University
6.5University of Melbourne
6.5Australian National University
7.0Monash University
6.0University of Sydney
6.5University of Adelaide
6.5UNSW Sydney

کانادا

به منظور اخذ ویزای کانادا، متقاضیان باید مهارت زبان انگلیسی خود را به IRCC نشان دهند. آیلتس مورد تأیید تمامی سازمان‌ها و موسسات آموزشی در کانادا است. حداقل نمره آیلتس برای کار در کانادا ۶ است. البته نباید زیر نمره ۵ برای هر بخش از آزمون باشد. برای سفر به کانادا نیز نمره کل ۶٬۵ در نظر گرفته شده است. این نمره برای اقامت دائم (PR) نیز ضروری است.

موقع درخواست برای ادامه تحصیل در کانادا، حداقل نمره آیلتس ۵٬۵ در هر بخش و نمره کل ۶ است. برای مقطع کارشناسی ارشد، حداقل نمره آیلتس ۶ در تمام بخش‌ها و نمره کل ۶٬۵ در نظر گرفته شده است. دانشگاه‌های برتر کانادا برای نمره آیلتس، حداقل نمره قبولی متفاوتی دارند، اما حداقل نمره ۵٬۵ در هر بخش و نمره کل ۶ مورد نیاز است. در جدول زیر می‌توانید حداقل نمره قبولی را برای برخی از دانشگاه‌های معتبر کانادا مشاهده کنید.

IELTS RequirementName of the University
6.0University of Alberta
6.0University of British Columbia
6.5University of Toronto
6.5McGill University
6.0University of Alberta
6.0University of Waterloo

فرانسه

در کشور فرانسه، برخی از دانشگاه‌ها به مدرک آیلتس به عنوان پیش‌نیاز برای ورود به آنجا نیاز دارند. بیشتر دانشگاه‌ها رنج نمره بین ۶ و ۶٬۵ را انتظار دارند. البته موارد استثنائی مانند دانشگاه ISC نیز وجود دارد که به مدرک آیلتس برای ثبت‌نام اولیه نیاز ندارد. بنابراین، دانشجویانی که برای ادامه تحصیل در کشور فرانسه اقدام کرده‌اند، باید این نکته را در نظر داشته باشند که شرکت در آزمون و ارائه مدرک آن به دانشگاه مدنظر بستگی دارد. در جدول زیر می‌توانید فهرست دانشگاه‌های معتبر فرانسه و حداقل نمره قبولی آیلتس را مشاهده کنید.

IELTS RequirementName of the University
5.5University of Montpellier
7.5Paris Institute of Political Studies
5.5Sorbonne University
7Sciences Po

ایرلند

حداقل نمره قبولی برای ادامه تحصیل در کشور ایرلند برای مقاطع پایین‌تر، بین ۵٬۵ تا ۶ است. برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، نمره آیلتس بین ۶ تا ۶٬۵ متغیر است. در مجموع برای این‌که بتوانید شانس پذیرش خود را در دانشگاه‌های این کشور بالا ببرید، برای هر یک از بخش‌ها باید حداقل نمره آیلتس ۶ و نمره کل ۶٬۵ باشد. در جدول زیر می‌توانید حداقل نمره آیلتس را برای برخی از دانشگاه‌های معتبر ایرلند مشاهده کنید.

IELTS RequirementName of the University
6.5University College Cork
6.0Waterford Institute of Technology
6.5Trinity College Dublin
6.5College Limerick

نیوزلند

برای گرفتن ویزای این کشور، باید بدانید مدرک آیلتس چیست و نمره آیلتس خود را ارائه دهید. حداقل نمره به نوع دوره تحصیلی یا سازمانی بستگی دارد که برای آن درخواست داده‌اید. برای افراد متخصصی که قصد مهاجرت دارند، نمره کل آیلتس ۶٬۵ برای هر یک از دوره‌های آکادمیک و جنرال نیاز است و برای هر یک از بخش‌ها، حداقل نمره قبولی نباید از ۵٬۵ کمتر باشد.

نمره مدنظر برای آیلتس با توجه به نوع دوره و مقطع تحصیلی فرق می‌کند. برای مقطع دیپلم، دانشگاه‌های معتبر نیوزلند به حداقل نمره ۵٬۵ نیاز دارند. برای افرادی که قصد فارغ‌التحصیلی دارند، حداقل نمره آیلتس باید ۶ باشد و نمره هر بخش نباید از ۵ کمتر باشد. برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را دارند، حداقل نمره کل آیلتس ۶٬۵ است و برای دوره‌های مهندسی باید نمره ۷ را در مجموع کسب کنند. در جدول زیر می‌توانید حداقل نمره آیلتس را برای برخی از دانشگاه‌های معتبر نیوزلند مشاهده کنید.

IELTS RequirementName of the University
6.5University of Otago
6.0University of Auckland
6.5Victoria University of Wellington
6.5University of Canterbury
6.0Lincoln University
6.0Auckland University of Technology

انگلستان

آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال در انگلیس، به عنوان معیاری برای سنجش مهارت‌های زبانی افراد به شمار می‌رود و برای افرادی که قصد کار کردن، مهاجرت و اقامت دائم در آنجا را دارند، داشتن مدرک آیلتس الزامی است. به منظور مهاجرت به انگلیس، باید حداقل نمره ۶٬۵ را برای هر یک از بخش‌ها و نمره کل ۷ را در آزمون آیلتس کسب کرد.

برای ادامه تحصیل در کشور انگلیس، حداقل نمره کل ۶٬۵ برای مقاطع کارشناسی الزامی است. البته در برخی از دانشگاه‌های معتبر، مانند کمبریج و آکسفورد، برای ورود به حداقل نمره ۷ تا ۷٬۵ نیاز دارید. حداقل نمره برای دانشگاه‌های مختلف فرق می‌کند. اما بیشتر آن‌ها به حداقل نمره ۶ بسنده می‌کنند. در جدول زیر می‌توانید حداقل نمره آیلتس را برای برخی از دانشگاه‌های معتبر انگلستان مشاهده کنید.

IELTS RequirementName of the University
6.5University of Cambridge
6.5University of Oxford
6.5University College London
6.0Imperial College London
6.0University of Edinburgh

آمریکا

بسیاری از افراد تصور می‌کنند آزمون تافل تنها آزمون مورد تأیید آمریکا است. اما باید گفت که در بیش از ۳۰۰۰ موسسه در ایالت‌های مختلف آمریکا، آزمون آیلتس مورد تأیید است. حداقل نمره آیلتس برای ورود به این دانشگاه‌ها بین ۶ تا ۷ است، اما برترین دانشگاه‌ها در آمریکا به حداقل نمره ۷ نیاز دارند. البته دانشگاه‌هایی که در رتبه پایین‌تری قرار دارند، به حداقل نمره ۶ رضایت می‌دهند. در جدول زیر می‌توانید حداقل نمره آیلتس را برای برخی از دانشگاه‌های معتبر آمریکایی مشاهده کنید.

IELTS RequirementName of the University
7.0Massachusetts Institute of Technology (MIT)
7.0Stanford University
7.0Yale University
6.5Harvard University
7.0Princeton University
6.5University of California, Berkeley
7.5Columbia University

نحوه دستیابی به نمره بالا در آزمون آیلتس

کسب نمره مدنظر دانشگاه یا موسسه‌ای که برای آن اقدام کرده‌اید، کار چندان دشواری نیست. برای این‌که بتوانید آمادگی لازم برای شرکت در آزمون را کسب کنید و نمره بالایی به دست بیاورید، لازم است نکات مهمی را در نظر داشته باشید. در این بخش از مطلب، به برخی از این نکات مهم اشاره خواهیم کرد تا بدانیم مدرک آیلتس چیست و چگونه می‌توانیم به نمره دلخواه خود دست پیدا کنیم.

  • اهداف واقعی برای خود داشته باشید: ممکن است کالج یا دانشگاه‌های متعددی را برای ادامه تحصیل در نظر داشته باشید، اما باید ببینید کدام‌یک از معیارهای آن‌ها را می‌توانید تأمین کنید و اصلاً آیا آن‌ها شما را واجد شرایط می‌دانند. اگر برای موسساتی اقدام کرده‌اید که به نمره بین ۶٬۵ تا ۷ نیاز دارد، با هدف کسب نمره ۷٬۵ تا ۸ برای آن مطالعه کنید. در این صورت، با اطمینان بیشتری در آزمون شرکت خواهید کرد و یقین دارید نمره مدنظر را کسب می‌کنید.
  • زودتر اقدام کنید: هر زمانی که قصد آمادگی برای آزمون آیلتس را دارید، باید زودتر دست‌به‌کار شوید تا وقت کافی برای تمرین کردن و تست زدن داشته باشید. حتی اگر از نتیجه نمره خود راضی نیستید، به اندازه کافی وقت دارید که دوباره مطالعه و در آزمون شرکت کنید.
  • اخبار و فیلم‌های انگلیسی ببینید: شاید عجیب به نظر برسد، اما تماشای فیلم و سریال و دیدن اخبار تأثیر بسزایی در بهبود زبان انگلیسی شما خواهد داشت. نه‌تنها با این کار بهتر گوش می‌دهید و بهتر آن را درک می‌کنید، بلکه با واژگان و اصطلاحاتی آشنا خواهید شد که پیش‌تر هرگز آن‌ها را نشنیده بودید. حین تماشای فیلم، کلمه‌ها و عبارت‌های جدید را یادداشت کنید. سعی کنید تلفظ کلمات را یاد بگیرید و را‌ه‌هایی پیدا کنید که به تقویت زبان انگلیسی شما کمک کند.
  • در آزمون‌های ماک شرکت کنید: برای گرفتن مدرک آیلتس و برای دست‌یابی به نمره بالا، نمونه سوال‌های آزمون‌های سال قبل را تمرین کنید. البته ابتدا با تکنیک‌های پاسخگویی به سوال‌ها آشنا شوید و سپس وقتی احساس کردید به اندازه کافی برای آزمون آماده شدید، در آزمون‌های ماک شرکت کنید و حتماً بعد از آن تصحیح آزمون، نقاط ضعف خود را بشناسید و آن‌ها را رفع کنید.

  • کمک بگیرید: اگر حین آماده شدن برای آزمون آیلتس احساس کردید به کمک یا مشاوره نیاز دارید، با افرادی که قبلاً در آزمون شرکت کرده‌اند یا معلم انگلیسی خود تماس بگیرید. حتی اگر فکر می‌کنید مطالعه به صورت خودخوان نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای شما باشد، از یک معلم خصوصی کمک بگیرید.
  • استرس نداشته باشید: چند روز قبل از امتحان، نگران مواردی که مطالعه نکرده‌اید، نباشید. فقط مواردی را که قبلاً خوانده‌اید مرور کنید. روز امتحان به هیچ‌چیز جز امتحان فکر نکنید. درس خواندن در روز امتحان فایده‌ای ندارد جز آن‌که استرس زیادی را به شما وارد می‌کند و در نهایت نمی‌توانید نتیجه مطلوبی بگیرید.
یادگیری آیلتس

سوالات رایج درباره مدرک آیلتس

در ادامه سعی کرده‌ایم توضیحاتی را در رابطه با پاسخ به این پرسش که مدرک آیلتس چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، در اختیار شما قرار دهیم.

مدرک آیلتس چقدر اعتبار دارد؟

طی دو تا سه هفته بعد از این‌که آزمون دادید، نتیجه آن به دست شما می‌رسد. بعد از آن تا دو سال اعتبار دارد. بعد از دو سال، اگر به مدرک آیلتس نیاز داشته باشید، باید دوباره در آزمون شرکت کنید.

برای درخواست‌های مهاجرت‌‌های خاص یا درخواست‌ کار حرفه‌ای، نتیجه آزمون آیلتس تا سه سال هم اعتبار دارد. اگر قصد دارید در استرالیا کار کنید، باید در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کنید. مشاغل مختلف به نمره آیلتس نیاز دارند که برای هر یک متفاوت است.

چه کشورهایی مدرک آیلتس را قبول دارند؟

در حال حاضر این آزمون مورد تأیید بسیاری از کشورهاست. برای مثال، در بیشتر دانشگاه‌های معتبر انگلستان، آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، ایرلند، آلمان و هلند، برای ورود به نمره قبول مدنظر آن‌ها نیاز است.

مدرک آیلتس چیست و چه مزایایی دارد؟

آزمون آیلتس برای افرادی مناسب است که قصد ادامه تحصیل یا مهاجرت به کشورهای دیگر را دارند. در واقع با داشتن مدرک آیلتس، توانایی خود را در زمینه انواع مهارت‌های زبان انگلیسی نشان خواهید داد. همچنین می‌توانید سطح زبان انگلیسی خود را محک بزنید و برای اخذ پذیرش در دانشگاه یا موسسه‌ای که برای آن اقدام کرده‌اید، در اولویت قرار بگیرید. داشتن نمره بالای ۷ در آزمون آیلتس، شانس ورود شما را به برترین دانشگاه‌های دنیا و کشورهای دیگر بالا خواهد برد.

از دیگر مزایای داشتن مدرک آیلتس این است که مورد تایید بسیاری از کشورهای اروپایی و همچنین استرالیا است و برای ادامه تحصیل در بسیاری از کشورها اروپایی و حتی غیر اروپایی مانند استرالیا و کانادا گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌رود.

معیار واجد شرایط بودن برای گرفتن مدرک آیلتس چیست؟

برای پذیرفته شدن در آزمون آیلتس معیار مشخصی وجود ندارد. هر کسی می‌تواند با هر دانش و سن و ملیتی در آن شرکت کند. اما در مجموع نمره کل را دانشگاه یا موسسه‌ای تعیین می‌کند که برای آن اقدام کرده‌اید. با توجه به نمره‌ای که آن‌ها در نظر گرفته‌اند، در صورت قبولی و کسب نمره مدنظر می‌توانید واجد شرایط برای رفتن به آنجا و ادامه تحصیل یا زندگی کردن باشید.

مدرک آیلتس مورد تایید چه کشورهایی است؟

مدرک آیلتس مورد تایید بسیاری از دانشگاه‌های معتبر در کشورهایی مانند استرالیا، آمریکا، کانادا، انگلستان، نیوزلند و ایرلند است. هر یک از این کشورها، برای پذیرش دانشجو نمره آیلتس مشخصی را در نظر گرفته‌اند. برای مثال، دانشگاه ملبورن استرالیا برای پذیرش دانشجو به نمره آیلتس ۶٬۵ و بالاتر نیاز دارد. یا دانشگاه آلبرتا در کانادا برای پذیرش به نمره ۶ و بالاتر نیاز دارد.

آیا گرفتن مدرک آیلتس کار دشواری است؟

برای افرادی که سطح زبان مطلوبی دارند، دانستن این‌که مدرک آیلتس چیست و کسب نمره خوب کار چندان دشواری نیست. اگر سطح زبان شما در حد متوسط بالا باشد، می‌توانید در کلاس‌های آمادگی آیلتس شرکت کنید و با انواع سوال‌های بخش‌های مختلف آن و تکنیک‌های پاسخ دادن به آن‌ها آشنا شوید. در این صورت می‌توانید در روز آزمون بدون استرس از عهده آن بربیایید.

مدرک آیلتس بهتر است یا تافل؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که نمی‌توان گفت کدام بهتر است، زیرا به دانشگاه یا سازمانی بستگی دارد که برای آن اقدام کرده‌اید. در بیشتر کشورهای اروپایی به مدرک آیلتس اهمیت می‌دهند، اما کشورهایی مانند آمریکا تافل را بیشتر قبل دارند. بنابراین باید در نظر بگیرید که برای چه کشوری و چه موسسه‌ای اقدام کرده‌اید.

البته در برخی موارد نیز سازمان یا موسسه می‌تواند مدرک شما را معادل‌سازی کند. برای مثال، برخی از دانشگاه‌‌های آمریکایی، مدرک آیلتس را با تافل معادل‌سازی می‌کنند و در نهایت نمره شما را بر حسب امتیازات مدنظر خود تأیید یا رد می‌کنند.

جمع‌بندی

در این مطلب، آزمون آیلتس را معرفی کردیم و ویژگی‌‌های آن را برشمردیم. همچنین به مواردی نظیر ساختار آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال پرداختیم و در ادامه سعی کردیم به نکات مهمی در خصوص گرفتن مدرک آیلتس اشاره کنیم و به طور کامل توضیح دهیم که مدرک آیلتس چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

در ادامه، نمره‌دهی آزمون آیلتس را توضیح دادیم و معیارهای نمره‌دهی را بررسی کردیم. علاوه بر این، به مواردی اشاره کردیم که می‌تواند در دست‌یابی به نمره بالاتر به شما کمک کند و همچنین تعدادی از کشورهایی ر معرفی کردیم که مدرک آیلتس را تأیید می‌کنند و می‌توان برای اخذ پذیرش از طریق آن‌ها اقدام کرد.

در مجموع، برای ورود به دانشگاه‌ها یا کالج‌های معتبر در بیشتر کشورها، به مدرک آیلتس نیاز است و نمره قبولی آن را خود دانشگاه یا مرکزی که برای آن اقدام کرده‌اید تعیین می‌کند.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Find MastersUnirelyBestMyTestKanan
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *