نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس — از برنامه ریزی تا منابع مطالعه

۲۳۱۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۰ دقیقه
نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس — از برنامه ریزی تا منابع مطالعه

«آیلتس» مخفف «International English Language Testing System» و یکی از آزمون‌های بین‌المللی و معتبر است که در اکثر کشورها به رسمیت شناخته شده است. این آزمون مناسب افرادی است که برای اهداف کاری، تحصیلی یا اقامت دائم به کشورهای دیگر سفر می‌کنند. برای ورود به این کشورها، بسیاری از دانشگاه‌ها یا مؤسسه‌ها یا حتی شرکت‌های انگلیسی‌زبان به افرادی نیاز دارند که از سطح زبان انگلیسی خوبی برخوردار باشد. به منظور کسب نمره خوب در این آزمون، باید با نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس آشنا شویم.

فهرست مطالب این نوشته

برای بررسی مهارت‌های زبانی افراد، آزمون آیلتس می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در این آزمون چهار مهارت شنیدن، خواندن، نوشتن و صحبت کردن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در نهایت با توجه به نمره نهایی می‌توان نسبت به پذیرش فرد متقاضی تصمیم گرفت. در این آموزش قصد داریم شما را با انواع روش‌‌های آمادگی برای آزمون آیلتس آشنا کنیم، اما قبل از آن، ابتدا لازم است اطلاعاتی درباره بخش‌های مختلف آزمون آیلتس، انواع سؤال‌ها و نحوه نمره‌دهی آن بدانیم.

پس از آن به بررسی انواع روش‌‌های مطالعه برای این آزمون می‌پردازیم و نحوه برنامه‌ریزی درست برای ارزیابی نحوه عملکرد را توضیح خواهیم داد. در انتها نیز تعدادی از منابع مهم و کاربردی برای آمادگی در آزمون را معرفی خواهیم کرد.

نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس

بسیاری از افراد برای ادامه تحصیل یا اهداف کاری بهتر به کشورهای دیگر می‌روند. برای این افراد، شرکت در آزمون آیلتس امری بسیار ضروری به شمار می‌رود، زیرا باید از طرف مؤسسه یا دانشگاهی که برای آن اقدام کرده‌اند تأیید شوند. ارائه مدرک آیلتس به این نهادها، ضرورت شرکت در آن را مشخص می‌کند.

اما بسیاری از داوطلبان نمی‌دانند چطور باید برای آزمون آماده شوند. در واقع بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند از کجا باید شروع کنند و چگونه برای آن آماده شوند. برای این کار باید با نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس آشنا شویم. این کار مستلزم صرف وقت و انرژی کافی و پیگیری یک برنامه منسجم و در بازه زمانی مشخص است. به ویژه برای افرادی که سطح زبان انگلیسی آن‌ها در حد آیلتس نیست، باید این نکته را در نظر داشته باشند که ابتدا در دوره‌های ترمیک ثبت‌نام کنند و سپس برای دوره‌های «Pre-IELTS» و «IELTS» آماده شوند.

به همین دلیل، نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس پروسه‌ای زمان‌بر است و به برنامه‌ریزی منظمی احتیاج دارد. برای رسیدن به هدف خود، باید روش‌های اصولی را امتحان کنید و راهکارهای ضروری برای پاسخگویی به سؤال‌های آزمون را یاد بگیرید. در این مطلب، علاوه بر آموزش نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس به نکات مهمی در این خصوص نیز اشاره خواهیم کرد که به داوطلبان کمک می‌کند تا بتوانند به خوبی از عهده آزمون بربیایند. همچنین، در انتهای مطلب، به تعدادی از پرسش‌های متداول درباره آمادگی برای آزمون‌ آیلتس پاسخ می‌دهیم.

به منظور آشنایی با نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس می‌بایست چند مسئله مهم را مدنظر داشته باشیم و با در نظر گرفتن آن‌ها مطالعه را شروع کنیم و پیش ببریم. این موارد را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • آشنایی با ساختار آزمون آیلتس
  • آشنایی با سیستم نمره دهی آزمون آیلتس
  • آشنایی با نحوه مطالعه برای آزمون اسپیکینگ
  • آشنایی با نحوه مطالعه برای آزمون ریدینگ
  • آشنایی با نحوه مطالعه برای آزمون لیسنینگ
  • آشنایی با نحوه مطالعه برای آزمون رایتینگ

در ادامه هر یک از این موارد را به صورت جداگانه بررسی کرده‌ایم.

نکته: اگر زبان داوطلب در سطح مقدماتی باشد، لازم است حتماً دوره‌های ترمیک را بگذراند و سپس در دوره‌های آمادگی برای آیلتس شرکت کند یا به صورت خودآموز از منابع آموزشی آیلتس استفاده کند. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از هر چیز ابتدا در آزمون تعیین سطح شرکت کنید تا متوجه شوید در چه سطحی قرار دارید. سپس برای مطالعه اقدام کنید.

ساختار آزمون آیلتس

اولین قدم برای آمادگی آیلتس، آشنایی با ساختار آزمون است. مهم‌ترین مسئله همین است. زمانی که ساختار آزمون را بدانیم، می‌توانیم با اعتمادبه‌نفس بیشتری خود را برای آن آماده کنیم.

آزمون آیلتس، همان‌طور که اشاره شد، از چهار بخش تشکیل شده است. سه بخش اول آزمون به صورت کتبی برگزار می‌شود و بخش اسپیکینگ آن در حضور ممتحن انجام می‌شود. «Listening» بخش اول آزمون کتبی است. بخش دوم «Reading» و بخش سوم «Writing» است. در ادامه هر یک از این‌ بخش‌ها را به طور مختصر معرفی کرده‌ایم تا با ساختار آزمون بیشتر آشنا شوید.

  • «Listening»: در این بخش ۴۰ سؤال مطرح می‌شود و مدت زمان آن ۳۰ دقیقه است. علاوه بر این مدت، پس از اتمام آزمون، ۱۰ دقیقه دیگر به شما فرصت داده می‌شود تا پاسخ‌ها را وارد برگه پاسخنامه کنید. این قسمت از ۴ بخش مجزا تشکیل شده است. بخش اول شامل مکالمه‌ای بین دو نفر در موقعیت‌های اجتماعی و محاوره است، مانند رزرو کردن بلیت تئاتر. بخش دوم شامل مونولوگی با موضوعی اجتماعی است. بخش سوم مکالمه‌ای بین دو تا چهار نفر در محیطی آکادمیک است، مانند بحث میان گروهی از دانشجویان درباره پروژه‌های دانشگاهی. در نهایت در بخش چهارم، مونولوگی با موضوعی آکادمیک پخش می‌شود.

نکته: کل بخش‌های Listening آزمون آیلتس فقط یک بار پخش می‌شود و هر بخش توسط افراد مختلف و با لهجه‌های متفاوتی ضبط شده است. قبل از پخش فایل مربوط به هر بخش، فرصت کوتاهی برای خواندن سؤالات به زبان‌آموز داده می‌شود.

  • «Reading»: در این بخش که شامل سه «section» است، متن‌هایی با موضوعات مختلف در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد. در انتهای هر بخش نیز تعدادی سؤال مطرح شده که داوطلب باید با توجه به متن به آن‌ها پاسخ دهد. تعداد سؤال‌های این بخش از آزمون ۴۰ است و در مجموع ۶۰ دقیقه برای آن زمان در نظر گرفته شده است.

نکته: یکی از تفاوت‌‌های آزمون آکادمیک و جنرال آیلتس به بخش ریدینگ مربوط می‌شود. تعداد سؤال‌ها و مدت زمان آن شبیه هم است، اما نوع متن‌هایی که برای هر «section» طراحی شده با هم فرق دارد. در آزمون آیلتس جنرال، دو یا سه متن با موضوعی عمومی، مانند کاتالوگ یا آگهی تبلیغاتی در نظر گرفته شده، درحالی‌که برای بخش آکادمیک یک متن بلند و با موضوعی آکادمیک برای هر «section» انتخاب شده است. البته «section» سوم برای آزمون جنرال نیز مانند آزمون آکادمیک از متن بلندی با موضوع آکادمیک انتخاب شده است.

  • «Writing»: بخش رایتینگ از دو «Task» تشکیل شده است. مدت زمان نوشتن برای تسک اول ۲۰ دقیقه و برای تسک دوم ۴۰ دقیقه است. تسک دوم برای هر دو آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک یکسان است، اما تسک اول موضوع متفاوتی دارد. برای آیلتس آکادمیک، تسک اول شامل مقایسه یا تحلیل دیاگرام، نمودار، فرایند تولید محصول و مانند این‌هاست، اما برای آزمون جنرال موضوعی مطرح می‌شود که بر اساس آن باید نامه رسمی یا غیررسمی نوشته شود.
  • «Speaking»: این بخش در مجموع سه قسمت مختلف دارد و مدت زمان آن در مجموع ۱۱ تا ۱۴ دقیقه است. بخش اول بین ۴ تا ۵ دقیقه طول می‌کشد و فرد مصاحبه‌کننده تعدادی سؤال با موضوعات شخصی، مانند محل سکونت، شغل، دانشگاه و غیره مطرح می‌کند. در بخش دوم که مدت زمان آن ۳ تا ۴ دقیقه است، شخص مصاحبه‌کننده «Cue Card» در اختیار داوطلب قرار می‌دهد که در آن یک سؤال کلی و سه سؤال فرعی مرتبط با موضوع اصلی نوشته شده است. داوطلب یک دقیقه فرصت دارد تا به آن فکر کند و سپس باید به مدت دو دقیقه درباره آن صحبت کند. در بخش سوم هم چند سؤال دیگر مرتبط با پاسخ‌هایی که در بخش دوم داده شده مطرح می‌شود که داوطلب باید به آن‌ها پاسخ دقیق دهد.
نمره دهی آزمون آیلتس

نمره دهی آزمون آیلتس

نمره‌دهی آزمون آیلتس از ۱ تا ۹ متغیر است؛ ۱ کمترین نمره و ۹ بالاترین نمره محسوب می‌شود. هر یک از بخش‌های آزمون نمره مجزایی دارد و زبان‌آموز در نهایت برای هر بخش نمره مجزایی دریافت خواهد کرد. یک نمره میانگین هم برای او در نظر گرفته می‌شود که با عنوان «Overall Score» لحاظ خواهد شد. در جدول زیر نمونه‌ای از نمره مجزا و نمره کل را مشاهده می‌کنید.

Overall BandAverageListeningReadingSpeakingWriting
6.56.256.57.05.56.0

نمره دهی Listening

برای این‌که بتوانید برنامه‌ریزی بهتری برای مطالعه داشته باشید، بهتر است با سیستم نمره‌دهی بخش لیسنینگ آشنا شوید و بدانید که برای قبولی در دانشگاه به چه نمره‌ای نیاز دارید. همچنین باید در نظر داشته باشید که برای کسب نمره مدنظر خود، باید به چه تعداد از سؤال‌ها پاسخ درست بدهید. به همین دلیل در جدول زیر به نمره‌دهی بخش Listening آیلتس اشاره خواهیم کرد.

نمره‌دهی بخش Listening
نمره نهایینمره خام
939-40
8.537-38
835-36
7.532-34
730-31
6.526-29
623-25
5.518-22
516-17
4.513-15
411-12

نمره دهی Reading

در جدول زیر می‌توانید نمره‌دهی Reading را برای آیلتس آکادمیک مشاهده کنید. در نظر داشته باشید که نمره‌دهی این بخش برای آیلتس آکادمیک و جنرال متفاوت است. به همین دلیل باید با توجه به نوع آزمونی که در آن شرکت کرده‌اید، با نمره‌دهی آن آشنا شوید و برای کسب نمره قبولی خود، بدانید که چه تعداد پاسخ درست باید بدهید.

نمره‌دهی Reading آکادمیک
نمره نهایینمره خام
939-40
8.537-38
835-36
7.533-34
730-32
6.527-29
623-25
5.519-22
515-18
4.513-14
410-12
3.58-9
36-7

در جدول زیر می‌توانید نمره‌دهی Reading آیلتس جنرال را مشاهده کنید.

نمره‌دهی Reading جنرال
نمره نهایینمره خام
940
8.539
837-38
7.538
734-36
6.532-33
630-31
5.527-29
523-26
4.519-22
415-18
3.512-14
39-11

نمره دهی Writing

آزمون دوبخشی رایتینگ بر اساس معیارهای زیر و توسط فرد مجرب و متخصص این امر تصحیح می‌گردد:

  • انجام دادم هر یک از تسک‌ها به طور کامل و درست
  • پیوستگی و انسجام متن
  • میزان تسلط بر واژگان
  • کاربرد صحیح دستور زبان

نمره هر دو بخش به صورت جداگانه داده می‌شود و در مجموع نمره کل بخش Writing بر اساس معیار نمره‌دهی آزمون تعیین می‌گردد.

 

نمره دهی Speaking

نمره‌دهی این بخش نیز توسط فرد مصاحبه‌کننده مشخص می‌شود و بر مبنای موارد زیر تعیین شده است:

  • روان و منسجم بودن کلام داوطلب
  • انتخاب درست واژگان و میزان تسلط داوطلب در به کار بردن آن‌ها
  • سطح گرامر داوطلب و درست صحبت کردن او
  • تلفظ درست کلمه‌ها و اصطلاحات
  • تسلط داوطلب به موضوع و داشتن اعتمادبه‌نفس کافی در صحبت کردن

نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس اسپیکینگ

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، آزمون اسپیکینگ آیلتس از سه بخش تشکیل شده و مدت زمان آن ۱۱-۱۴ دقیقه است. در این بخش، فرد مصاحبه‌کننده پرسش‌هایی را مطرح می‌کند و داوطلب باید با دقت و به درستی به آن‌ها پاسخ دهد. برای کسب نمره خوب در این بخش، باید برای آن آماده شویم. در ادامه این مطلب، نکات مهمی را در خصوص نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس (بخش اسپیکینگ) توضیح می‌دهیم.

در مرحله اول باید سطح زبان انگلیسی خود را بالا ببرید. با شرکت در دوره‌های ترمیک یا کلاس‌های مکالمه به زبان انگلیسی می‌توانید به این امر دست یابید. علاوه بر این، مشاهده فیلم و سریال نیز کمک زیادی به تقویت مهارت اسپیکینگ می‌کند.

پس از آن‌که به سطح قابل‌قبولی رسیدید، لازم است با انواع سؤال‌های بخش اسپیکینگ و نحوه پاسخگویی به آن‌ها آشنا شوید. برای این کار، می‌توانید از نمونه سؤال‌های آزمون‌های آیلتس سال‌های قبل کمک بگیرید. برخی از منابع اسپیکینگ آیلتس، پاسخ‌های سؤال‌ها را نیز به صورت نسخه متنی یا فایل صوتی در اختیار داوطلب قرار می‌دهند تا به کمک آن بتواند تحلیل مناسبی از نحوه مطالعه خود داشته باشد و تمرین بیشتری انجام دهد.

در نهایت، برای مطالعه اسپیکینگ آزمون آیلتس، کمک گرفتن از یک دوست انگلیسی‌زبان تأثیر بسیار زیادی در افزایش سرعت مطالعه خواهد داشت. ازطرفی، عضو شدن در گروه‌های انگلیسی‌زبان یا گروه‌هایی که توسط آموزشگاه‌های زبان انگلیسی ایجاد شده است، باعث افزایش اعتمادبه‌نفس و همچنین شنیدن صحبت‌ها و لهجه‌های دیگران می‌شود و آشنایی با نقاط قوت و ضعف خود و دیگران هنگام صحبت کردن به زبان انگلیسی، سبب می‌شود که به مرور اشتباهات گرامری و واژگانی کمتری داشته باشیم.

در کنار همه موارد ذکر شده برای افزایش سرعت و کیفیت مطالعه برای اسپیکینگ آیلتس، استفاده از راهنمایی‌های یک استاد باتجربه می‌تواند نتیجه بسیار ارزشمندی را برای داوطلب آزمون آیلتس رقم بزند. بنابراین، اگر به صورت خودآموز مشغول مطالعه برای آیلتس هستید، توصیه می‌‌کنیم در رابطه با بخش‌های اسپیکینگ و رایتینگ، از کمک‌های استاد زبان انگلیسی نیز بهره‌مند شوید. بدون شک تحلیل که او از صحبت کردن یا نوشته شما دارد، بهترین نوع ارزیابی خواهد بود.

از موارد دیگری که باید برای مطالعه این بخش مدنظر داشته باشید، نمره‌دهی آزمون است. ۲۵٪ از نمره به روانی کلام و انسجام صحبت‌های داوطلب اختصاص داده شده است. ۲۵٪ نیز برای واژگان، ۲۵٪ برای گرامر و ۲۵٪ برای تلفظ در نظر گرفته شده است. با دانستن نحوه نمره‌دهی، می‌توانیم برای همه این مواردی که گفته شد خود را آماده کنیم و اگر برای مثال در تلفظ صحیح کلمه‌ها مشکل داریم، درصدد رفع آن بربیاییم.

برای آشنایی بیشتر با بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس، در ادامه نمونه‌ سؤالی آورده شده که مربوط به آزمون‌های سال قبل است.

نمونه سؤال بخش اول

Home

Do you live in a house or a flat?

Which is your favorite room?

Can you describe it?

If you could improve one thing in your house, what would it be?

Film

Do you enjoy watching films?

What kind of films do you like most?

Did you watch TV as a child?

Are foreign language films popular in your country?

Greeting People

How would you greet someone who was visiting your house?

Would you greet an old friend and a stranger in the same way?

How do you meet new people?

Do you think first impressions are important?

نمونه سؤال بخش دوم

Describe something healthy you enjoy doing.

You should say:

what you do

where you do it

who you do it with

and explain why you think doing this is healthy.

نمونه سؤال بخش سوم

اگر فرض کنیم، سؤالی که در بخش دوم اسپیکینگ آیلتس مطرح شده، درباره تأثیر اینترنت بوده است، در بخش سوم ممکن است با سؤال‌های زیر مواجه شوید.

Do you think people take notice of advertisements on the internet?

How do you think it will change people's buying habits in the future?

Are there any disadvantages to shopping on the internet?

نکات مهم درباره Speaking

برای آشنایی با نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس در بخش اسپیکینگ، لازم است نکات مهمی را مدنظر داشته باشید که در ادامه این مطلب به آن‌ها اشاره شده است.

  • به آزمون‌های ماک رجوع کنید و نمونه پاسخ‌های داوطلبان سال گذشته را تمرین کنید، اما سعی نکنید کلمه‌ها یا اصطلاحات را به صورت کلیشه‌ای حفظ کنید.
  • از کلمه‌‌های سخت و سطح بالا که کاربرد چندانی ندارند یا با کاربرد آن‌ها آشنا نیستید، استفاده نکنید.
  • از انواع زمان‌ها و از مباحث گرامری مختلف برای بخش‌های مختلف اسپیکینگ کمک بگیرید. با این کار میزان تسلط خود را بر زبان انگلیسی نشان می‌دهید.
  • سعی کنید تلفظ کلمه‌ها را به درستی ادا کنید.
  • با تمرین و برنامه‌ریزی زمانی مطلوب، سعی کنید به بهترین شکل مطالعه کنید تا در روز آزمون بتوانید زمان را به خوبی مدیریت کنید و اعتمادبه‌نفس کافی برای پاسخ دادن به سؤال‌ها و تحت تأثیر قرار دادن شخص مصاحبه‌کننده داشته باشید.
نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس

نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس ریدینگ

آزمون ریدینگ آیلتس از سه بخش تشکیل شده است. هر بخش از یک متن بلند (آکادمیک) یا دو سه متن کوتاه‌ (جنرال) تشکیل شده است و در انتهای آن تعدادی سؤال مطرح شده که داوطلب باید به آن‌ها پاسخ دهد. برای آشنایی با نحوه مطالعه در آزمون آیلتس برای بخش ریدینگ، باید با انواع سؤال‌های این بخش آشنا شویم و سپس تکنیک‌های پاسخگویی به هر یک از سؤال‌ها را یاد بگیریم. در ادامه به نکات مهمی در خصوص مطالعه بخش ریدینگ آزمون آیلتس اشاره خواهیم کرد.

برای این‌که نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس و بخش ریدینگ را بدانید، باید با انواع سؤال‌های آن آشنا شوید. بخش ریدینگ آیلتس، سؤال‌های مختلفی دارد که عبارتند از:

  • Matching Headings
  • True/False/Not Given
  • Matching Paragraph Information
  • Summary Completion
  • Sentence Completion
  • Multiple Choice/List selection
  • Choosing a Title
  • Classification
  • Matching Sentence Endlings
  • Short Answer

برای آشنایی با نوع سؤال‌های ریدینگ، در ادامه این مطلب به نمونه متنی از ریدینگ آزمون سال‌های قبل و سؤال‌های آن اشاره کرده‌ایم. این متن از بخش سوم ریدینگ آکادمیک انتخاب شده است.

Britain needs strong TV industry
Comedy writer Armando Iannucci has called for an industry-wide defence of the BBC and British programme-makers. "The Thick of It" creator made his remarks in the annual MacTaggart Lecture at the Edinburgh TV Festival.

"It's more important than ever that we have more strong, popular channels... that act as beacons, drawing audiences to the best content," he said. Speaking earlier, Culture Secretary John Whittingdale rejected suggestions that he wanted to dismantle the BBC.

'Champion supporters'

Iannucci co-wrote "I'm Alan Partridge", wrote the movie "In the Loop" and created and wrote the hit "HBO" and "Sky Atlantic show Veep". He delivered the 40th annual MacTaggart Lecture, which has previously been given by Oscar winner Kevin Spacey, former BBC director general Greg Dyke, Jeremy Paxman and Rupert Murdoch. Iannucci said: "Faced with a global audience, British television needs its champion supporters."

He continued his praise for British programming by saying the global success of American TV shows had come about because they were emulating British television. "The best US shows are modelling themselves on what used to make British TV so world-beating," he said. "US prime-time schedules are now littered with those quirky formats from the UK - the "Who Do You Think You Are"'s and the variants on "Strictly Come Dancing" - as well as the single-camera non-audience sitcom, which we brought into the mainstream first. We have changed international viewing for the better."

With the renewal of the BBC's royal charter approaching, Iannucci also praised the corporation. He said: "If public service broadcasting - one of the best things we've ever done creatively as a country - if it was a car industry, our ministers would be out championing it overseas, trying to win contracts, boasting of the British jobs that would bring." In July, the government issued a green paper setting out issues that will be explored during negotiations over the future of the BBC, including the broadcaster's size, its funding and governance.

Primarily Mr Whittingdale wanted to appoint a panel of five people, but finally he invited two more people to advise on the channer renewal, namely former Channel 4 boss Dawn Airey and journalism professor Stewart Purvis, a former editor-in-chief of ITN. Iannucci bemoaned the lack of "creatives" involved in the discussions.

"When the media, communications and information industries make up nearly 8% our GDP, larger than the car and oil and gas industries put together, we need to be heard, as those industries are heard. But when I see the panel of experts who've been asked by the culture secretary to take a root and branch look at the BBC, I don't see anyone who is a part of that cast and crew list. I see executives, media owners, industry gurus, all talented people - but not a single person who's made a classic and enduring television show."

'Don't be modest'

Iannucci suggested one way of easing the strain on the licence fee was "by pushing ourselves more commercially abroad".

"Use the BBC's name, one of the most recognised brands in the world," he said. "And use the reputation of British television across all networks, to capitalise financially oversees. Be more aggressive in selling our shows, through advertising, through proper international subscription channels, freeing up BBC Worldwide to be fully commercial, whatever it takes.

"Frankly, don't be icky and modest about making money, let's monetise the bezeesus Mary and Joseph out of our programmes abroad so that money can come back, take some pressure off the licence fee at home and be invested in even more ambitious quality shows, that can only add to our value."

Mr Whittingdale, who was interviewed by ITV News' Alastair Stewart at the festival, said he wanted an open debate about whether the corporation should do everything it has done in the past. He said he had a slight sense that people who rushed to defend the BBC were "trying to have an argument that's never been started".

"Whatever my view is, I don't determine what programmes the BBC should show," he added. "That's the job of the BBC." Mr Whittingdale said any speculation that the Conservative Party had always wanted to change the BBC due to issues such as its editorial line was "absolute nonsense".

Questions 27-31

Do the following statements agree with the information in the IELTS reading text?

In boxes 27–31 on your answer sheet, write

TRUE if the statement agrees with the information

FALSE if the statement contradicts the information

NOT GIVEN if there is no information on this

27. Armando Iannucci expressed a need of having more popular channels.

28. John Whittingdale wanted to dismantle the BBC.

29. Iannucci delivered the 30th annual MacTaggart Lecture.

30. Iannucci believes that British television has contributed to the success of American TV-shows.

31. There have been negotiations over the future of the BBC in July.

Questions 32–35

Choose the correct letter, A, B, C or D.

Write the correct letter in boxes 32-35 on your answer sheet.

32. Iannucci praised everything EXCEPT

A US shows

B British shows

C Corporation

D British programming

33. To advise on the charter renewal Mr Whittingdale appointed a panel of

A five people

B two people

C seven people

D four people

34. Who of these people was NOT invited to the discussion concerning BBC renewal?

A Armando Iannucci

B Dawn Airey

C John Whittingdale

D Stewart Purvis

35. There panel of experts lacks:

A media owners

B people who make enduring TV-shows

C gurus of Television industry

D top executives

Questions 36–40

Complete the summary below.

Write NO MORE THAN TWO WORDS from the passage for each answer.

Write your answers in boxes 37–40 on your answer sheet.

Easing the strain on the licence fees

Iannucci recommended increasing BBC's profit by pushing ourselves more 36. _____ . He suggests being more aggressive in selling British shows, through advertising and proper international 37. ____. Also, he invokes producers to stop being 38. _____ and modest about making money and invest into even 39. _____ quality shows. However, Mr. Whittingdale denied any 40. _____ that the Conservative Party had always wanted to change the BBC because of its editorial line.

 

نکات مهم درباره Reading

اولین نکته در رابطه با مطالعه این بخش، آموختن دو تکنیک مهم به نام‌‌های «Skimming» و «Scanning» است. وقتی می‌خواهیم چکیده و مفهوم کلی متن انگلیسی را بفهمیم، از روش Skimming استفاده می‌کنیم. اما وقتی برای فهمیدن جزئیات بیشتر متن را می‌خوانیم، در آن صورت از روش Scanning کمک گرفته‌ایم.

از آنجایی که متن‌های ریدینگ آیلتس در بیشتر موارد (به ویژه آیلتس آکادمیک) طولانی است و فرصت خواندن کل متن فراهم نیست، باید بتوانیم از این دو تکنیک استفاده کنیم تا به سؤال‌ها در بازه زمانی تعیین‌ شده پاسخ دهیم.

نکته دوم در رابطه با بخش ریدینگ آزمون آیلتس در رابطه با «پارافریز» (Paraphrasing) است. در این بخش سؤال‌هایی در انتهای هر متن مطرح شده است که داوطلب باید با خواندن بخش‌هایی از متن، پاسخ آن‌ها را پیدا کند. اما مانند بخش لیسنینگ آیلتس، ممکن است عین کلمه‌ یا عبارت‌هایی را که در صورت سؤال می‌بینیم، در خود متن پیدا نکنیم یا از پارافریز آن‌ها استفاده شده باشد. بنابراین، باید بتوانیم با پارافریز این کلمه‌‌ها نیز آشنا شویم و در متن به دنبال آن‌ها بگردیم.

نکته سوم برای مطالعه ریدینگ این است که با انواع سؤال‌های آن آشنا شویم. زیرا اگر بتوانیم نحوه پاسخ دادن به هر یک از آن‌‌ها را یاد بگیریم، دیگر در روز آزمون دچار سردرگمی نمی‌شویم و برای پاسخ دادن مجبور نیستیم وقت خود را صرف خواندن کل متن و پیدا کردن جواب کنیم. برای آشنایی با تکنیک‌های پاسخگویی به انواع سؤال‌های ریدینگ آیلتس، منابع متعددی وجود دارد که در این آموزش تعدادی از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس رایتینگ

بخش رایتینگ آزمون آیلتس از دو تسک تشکیل شده است. تسک دوم برای آزمون آکادمیک و جنرال یکسان است و شامل «Essay» می‌شود. در واقع موضوعی به داوطلب داده می‌شود تا درباره آن حدود ۲۵۰ کلمه یا بیشتر بنویسد. برای نوشتن تسک دوم باید با نوع سؤال‌های آن آشنا شویم. به طور کلی می‌توان انواع سؤال‌های تسک دوم رایتینگ آیلتس را به موارد زیر تقسیم کرد.

  • Agree or Disagree
  • Advantages and Disadvantages
  • Causes and Solutions to a Problem
  • Discuss both sides (and give your opinion)

برای نوشتن «Essay»، به طور کلی باید متن شما سه بخش «Introduction» و «Body» و «Conclusion» داشته باشد. بخش اول مقدمه‌ای کوتاه در حد یک پاراگراف است که به صورت کلی هدف «essay» را مشخص می‌کند. در بخش دوم، یعنی «بدنه»، داوطلب باید در دو یا سه پاراگراف درباره موضوع مطرح شده بنویسد. در این بخش، داوطلب باید جزئیات بیشتری ارائه دهد و به کمک جملات محوری و جمله‌‌های پشتیبان، از ایده خودش حمایت کند و به کمک مثال به طور دقیق درباره آن بحث کند.

در بخش آخر نیز نتیجه‌گیری کلی خود را در حد یک پاراگراف کوتاه بنویسد. این نتیجه‌گیری می‌تواند به صورت خلاصه‌ای از کل متن باشد یا پارافریز مقدمه. ساختار کلی «essay» برای نوشتن تسک دوم به همین شکل است. اما با توجه به موضوعی که مطرح می‌شود، نوع سؤال‌ها با هم فرق می‌کند. به همین دلیل برای نوشتن آن باید بتوانیم بر هر یک از انواع سؤال‌های تسک دوم اشراف کلی داشته باشیم و سپس پاراگراف‌های خود را بر اساس آن موضوع بسط دهیم.

اما موضوع تسک اول برای آزمون آکادمیک و جنرال فرق می‌کند. در آزمون آکادمیک، به داوطلب موضوعی داده می‌شود و با توجه به آن باید نمودار، فرایند، گراف و مواردی از این قبیل را تحلیل کند. درحالی‌که در آیلتس جنرال، داوطلب باید نامه‌ای رسمی یا غیررسمی بنویسد. در هر صورت، داوطلب باید دست‌کم ۱۵۰ کلمه برای آن بنویسد. برای نوشتن تسک اول نیز باید با فرمت کلی و نحوه نوشتن هر یک از موضوع‌ها آشنا شویم.

در ادامه این مطلب، برای درک بهتر سؤال‌های رایتینگ آیلتس، نمونه‌ای از سؤال تسک اول و دوم قرار داده شده است.

Task 1 (Academic)

Bar Chart

The components of GDP in the UK from 1992 to 2000.

بار گراف

Task 1 (general)

Write a letter to your internet service provider to complain. In the letter:
– Describe the problem and why you are unhappy
– Arrange for an engineer to visit your home
– Request a reduction in your bill

Task 2

Some people say that Ebooks and modern technology will totally replace traditional newspaper and magazines.

To what extent do you agree or disagree.

نکات مهم درباره Writing

برای این‌که با نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس در بخش رایتینگ آشنا شوید، در ادامه به نکات مهمی اشاره کرده‌ایم.

  • به سیستم نمره‌دهی آزمون توجه کنید. زیرا معیارهایی که برای نمره‌دهی در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند به بهبود نوشتن پاراگراف‌های شما کمک کند.
  • صورت سؤال را با دقت بخوانید و سعی کنید به همه جوانب آن پاسخ کامل بدهید. اگر صورت سؤال را درست متوجه نشوید و درباره آن بنویسید، هیچ نمره‌ای نخواهید گرفت.
  • به مدت زمان تعیین شده توجه کنید تا با کمبود وقت مواجه نشوید.
  • قبل از شروع به نوشتن، ابتدا «Outline» برای خود بنویسید. با این کار می‌توانید ایده کلی درباره موضوع داشته باشید و موقع نوشتن با سرعت بیشتری پیش بروید. در «outline» به طور خلاصه به مواردی فکر کنید که قرار است در هر یک از پاراگراف‌ها درباره آن‌ها بنویسید.
  • سعی کنید در بخش بدنه از مثال‌های شخصی استفاده کنید تا جزئیات بیشتری را پوشش دهید.
  • برای مطالعه، بهتر است روزی یک یا دو موضوع را مشخص کنید و درباره آن‌ها بنویسید. در ابتدای کار، به زمان توجهی نکنید. اما به مرور بازه زمانی ۲۰ دقیقه برای تسک اول و ۴۰ دقیقه برای تسک دوم در نظر بگیرید تا به کمک آن بتوانید برنامه‌ریزی کنید و در روز آزمون با کمبود وقت مواجه نشوید.
نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس لیسنینگ

نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس لیسنینگ

لیسنینگ آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده است. نکته مهمی که باید برای مطالعه این بخش در نظر داشته باشید، آشنایی با انواع سؤال‌های لیسنینگ است. برای این کار، باید از منابع معتبر کمک بگیرید و به کمک آن‌‌ها تمرین کنید. این منابع هم می‌تواند به صورت کتاب در دسترس شما قرار بگیرد و هم به صورت اپلیکیشن یا پادکست از آن‌ها استفاده کنید.

سؤال‌های بخش لیسنینگ به دو شکل تستی و تشریحی است که هر کدام انواع مختلفی دارد. برای پاسخ دادن به سؤال‌های این بخش، باید مطالعه کافی داشته باشید. سعی کنید ابتدا تکنیک‌های پاسخ دادن به سؤال‌ها را یاد بگیرید و سپس از آزمون‌های ماک برای تمرین کردن استفاده کنید. آزمون‌های ماک به شما کمک می‌کند تا سرعت تست زدن افزایش پیدا کند و بتوانید از پیشرفت تدریجی خود آگاه شوید. در ادامه، نمونه‌ای از سؤال‌های بخش اول آزمون لیسنینگ آیلتس را همراه با فایل صوتی آن مشاهده می‌کنید.

Questions 1-5

Complete the information below. Write NO MORE THAN TWO WORDS OR A NUMBER for each answer.

Tour information
SydneyDestination
(1) _____Tour type

The Harbour Bridge

The Opera House

The Queen Victoria (2) _____

Tourist attractions
From 7 am to (3) _____ pmTimetable
(4) _____ metres out from here,
at the front of the (5) ______
Closest stop

Questions 6-10

Complete the booklet of ticket types below. Write ONE WORD OR A NUMBER for each answer.

Ticket types
Valid during (7) _____ hours(6) ______ $minimal
Last all day30$(8) _____
Lasts all day free drinks and snacks (10) _____(9) _____ $premium

هنگام تمرین آزمون ماک، در اتاقی ساکت و محیطی شبیه آزمون آیلتس تمرین کنید. یعنی حین آزمون از جای خود بلند نشوید و کار دیگری انجام ندهید. اگر فکر می‌کنید سطح لیسنینگ شما پایین است، برای تقویت این مهارت لازم است از کتاب‌های کمک‌آموزشی مانند «Tactics for Listening»‌ و «Real for Listening & speaking» استفاده کنید. این کتاب‌ها برای سطوح مختلف طراحی شده‌اند و به کمک آن‌ها می‌توانید مهارت لیسنینگ خود را بهبود بخشید.

 

نکات مهم درباره Listening

برای این‌که با نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس بیشتر آشنا شوید، در ادامه به نکات مهمی در خصوص مطالعه لیسنینگ آیلتس اشاره کرده‌ایم.

  • مهم‌ترین نکته‌ای که درباره لیسنینگ باید در نظر داشته باشید «paraphrasing» است. هنگامی که فایل صوتی پخش می‌شود، افرادی مشغول گفت‌وگو یا ارائه سخنرانی هستند. از همان صحبت‌ها در انتهای هر بخش سؤال‌هایی مطرح می‌شود که باید به آن‌ها پاسخ دهید.
  • اما عین آن کلمه‌ها یا عبارت‌ها را در صورت سؤال‌ نمی‌شنوید. به عبارت دیگر کلمه‌هایی شبیه آن‌ها را خواهید شنید که مترادف یا هم‌معنی کلمه‌هایی هستند که در صورت سؤال آمده است. به این معادل‌ها پارافریز گفته می‌شود. پس سعی کنید هنگام مطالعه با پارافریزها آشنا شوید و آن‌ها را در فایل صوتی پیدا کنید.
  • دومین مسئله‌ای که باید در نظر داشته باشید، دانستن انواع سؤال‌های لیسنینگ است. اگر بدانید که چه نوع سؤال‌هایی مطرح می‌شود، با تمرین کردن و آشنایی با تکنیک‌های پاسخگویی می‌توانید شانس افزایش نمره خود را در آزمون افزایش دهید.
  • نکته سوم در نظر گرفتن مواردی است که در فایل صوتی ممکن است حواس شما را پرت و از موضوع اصلی منحرف کنند. برای مثال، ممکن است پاسخ یکی از سؤال‌ها شخص خاص یا عدد خاصی باشد، اما در فایل صوتی به دو عدد یا اسم دو شخص اشاره شود. در چنین حالتی یکی از آن‌ها می‌تواند ذهن شما را به سوی پاسخ اشتباه منحرف کند. به همین دلیل باید این عوامل را بشناسیم و سعی کنیم با دقت به ادامه گفت‌وگو گوش بدهیم، چراکه ممکن است گوینده لحظه‌ای بعد حرف خود را اصلاح کند یا به پاسخ درست اشاره کند.
  • نکته آخر در رابطه با نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس و بخش لیسنینگ، وارد کردن پاسخ‌ها در برگه پاسخنامه است. برای این کار ده دقیقه فرصت دارید، بنابراین توصیه می‌شود با دقت پاسخ‌ها را وارد کنید، زیرا اگر پاسخ سؤالی را اشتباه وارد کنید، ترتیب بقیه پاسخ‌ها نیز به هم می‌خورد و نمره کل را از دست خواهید داد. با رعایت کردن همه این نکته‌ها می‌توانید به هدف خود و کسب نمره بالا دست پیدا کنید.

منابع مطالعه برای آزمون آیلتس

همان‌طور که در این مطلب اشاره شد، برای دانستن درباره نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس هم باید با انواع سؤال‌ها و روش‌های پاسخگویی به آن‌ها آشنا شویم و هم به منابعی دسترسی داشته باشیم که برای مطالعه مناسب است و می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات ما باشد. به همین دلیل، علاوه بر ساختار آزمون و نکات مهم درباره نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس، به معرفی تعدادی از منابع کاربردی و رایج برای مطالعه پرداخته‌ایم.

کتاب Barron’s IELTS Superpack

این کتاب شامل مجموعه‌ای است که تمام مهارت‌های آزمون آیلتس را به صوت پکیج کامل ارائه می‌دهد. همچنین از چهار آزمون ماک آکادمیک و دو آزمون جنرال تشکیل شده که تمام نکات آموزشی مربوط به هر بخش را همراه با فایل‌های صوتی در دسترس افراد قرار می‌دهد. پاسخنامه نیز در انتهای کتاب لحاظ شده است. این کتاب نیز برای افرادی که قصد مطالعه به صورت خودآموز را دارند می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

کتاب Barron’s IELTS Superpack

کتاب The Official Cambridge Guide To IELTS

یکی از بهترین منابع مطالعه آیلتس کتاب «The Official Cambridge Guide To IELT» است. این کتاب هم برای افرادی طراحی شده که به صورت خودآموز قصد آمادگی در آزمون را دارند و هم در کلاس‌های آمادگی برای آیلتس شرکت می‌کنند. از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به توضیحات کامل و جامع برای هر یک از بخش‌های آزمون اشاره کرد. همچنین شامل نمونه آزمون‌هایی است که سؤال‌های آزمون‌های سال‌های قبل را در خود دارد. پاسخ سؤال‌ها نیز به صورت تستی و تشریحی آورده شده است.

کتاب آیلتس

کتاب Cambridge IELTS 15 Academic Student’s Book With Answers

مجموعه تست‌های کمبریج شامل آزمون‌های آیلتس سال‌های قبل است که توسط انتشارات کمبریج در اختیار داوطلبان قرار گرفته است. توصیه می‌شود تست‌های شماره ۸ به بعد را برای مطالعه تهیه کنید، زیرا جدیدتر است و به آزمون اصلی شباهت بیشتری دارد. هر کتاب شامل ۴ آزمون آیلتس همراه با پاسخ است و یکی از آزمون‌ها جنرال است. البته برخی از کتاب‌های جدیدتر آن مختص آزمون جنرال است.

برای کسانی که می‌خواهند برای آزمون آیلتس آماده شوند، این مجموعه کتاب‌ها بسیار مفید خواهد بود، اما فقط در صورتی می‌توان بهترین نتیجه را گرفت که از قبل با نوع سؤال‌ها و روش‌های پاسخ دادن به آن‌ها آشنا باشیم. در واقع به کمک این مجموعه کتاب‌ها می‌توانیم تمرین کافی داشته باشیم.

کتاب تست کمبریج

کتاب IELTS Trainer

این کتاب با تأکید بر واژگان و دستور زبان، می‌تواند بسیاری از مشکلات را در رابطه با آزمون آیلتس برطرف کند. همچنین اشتباهات رایج گرامری را نیز توضیح داده است که به کمک آن‌ها می‌توانیم با نقاط ضعف خود در آزمون آشنا شویم و آن‌ها را رفع کنیم. «IELTS Trainer» با ارائه راهکارهایی به صورت مرحله به مرحله شما را با نحوه تست زدن در آزمون آیلتس آشنا خواهد کرد و نکته‌‌های مهمی را در خصوص آمادگی برای آزمون آیلتس آموزش خواهد داد.

از دیگر ویژگی‌‌های این کتاب داشتن شش آزمون آیلتس و توضیحات مربوط به ساختار کلی آزمون است. همچنین در ابتدای کتاب، داوطلب را با نحوه نمره‌دهی برای آیلتس آشنا می‌کند.

کتاب IELTS Trainer

کتاب Check Your English Vocabulary For IELTS

به کمک این کتاب می‌توانید لغات ضروری برای آیلتس را یاد بگیرید. برای هر درس لغات جدید آموزش داده شده است که شامل موضوعات متعددی می‌شود و برای هر موضوع نمونه تمرین‌‌هایی نیز ارائه شده است. پاسخ تمرین‌ها نیز در انتهای کتاب آورده شده است. این کتاب هم به افرادی توصیه می‌شود که به صورت خودآموز قصد مطالعه برای آیلتس را دارند و هم در کلاس‌‌های آمادگی برای آیلتس به عنوان منبع کمک‌آموزشی پیشنهاد می‌شود.

آمادگی برای آزمون آیلتس

کتاب Focus On IELTS Foundation

این کتاب شامل اطلاعات کاملی درباره آزمون آیلتس است و بر روی هر چهار مهارت تأکید دارد. علاوه بر این، به مواردی در خصوص دستور زبان و واژگان نیز اشاره کرده است و نکته‌های مهمی را آموزش داده است. از دیگر ویژگی‌های این کتاب این است که می‌تواند برای افرادی که به تازگی شروع به یادگیری کرده‌اند، مناسب باشد. زیرا از ابتدایی‌ترین سطح آموزش‌های خود را شروع کرده و تا سطح بالاتر پیش می‌رود.

نحوه مطالعه برای آیلتس چگونه است

نکات مهم درباره نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس

برای این‌که بتوانید با نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس آشنا شوید و آمادگی لازم برای پاسخگویی به سؤالات آزمون را کسب کنید، لازم است نکات مهمی را در خصوص یادگیری روش‌ها و تکنیک‌های تست زدن رعایت کنید. در ادامه به تعدادی از این نکته‌ها اشاره شده است.

نوع آزمون آیلتس خود را مشخص کنید

با توجه به هدف شما از شرکت در آزمون، باید نوع آزمون خود را مشخص کنید. افرادی که قصد مهاجرت به کشور دیگری را به منظور ادامه تحصیل دارند، باید در آزمون آکادمیک شرکت کنند. اما افرادی که به منظور اهداف کاری به کشورهای دیگر سفر می‌کنند، در بعضی موارد و به صلاحدید شرکت مربوطه، نیاز به ارائه مدرک آیلتس جنرال دارند. بنابراین ابتدا باید نوع آزمون خود را مشخص کنید تا در ادامه بتوانید برای آن آماده شوید، زیرا آزمون آیلتس جنرال و آکادمیک در برخی از بخش‌ها با هم تفاوت‌هایی دارند و به‌طبع، تکنیک‌ها و استراتژی‌های متفاوتی برای آمادگی لازم است.

با آزمون آیلتس به طور کامل آشنایی پیدا کنید

آزمون آیلتس، همان‌طور که در ابتدای مطلب معرفی شد، از چهار بخش تشکیل شده است که سه بخش آن به صورت کتبی و در یک روز برگزار می‌شود. بخش اسپیکینگ آن نیز همان روز یا به فاصله یک هفته قبل یا بعد از آزمون کتبی، به صورت شفاهی و در حضور فرد ممتحن انجام می‌شود.

برای این‌که بتوانید برنامه‌ریزی خوب و مدت‌داری داشته باشید و به طور کامل با نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس آشنایی پیدا کنید، باید بتوانید راهکارهای تست زدن و تکنیک‌های پاسخگویی به سؤال‌ها را یاد بگیرید. سپس به کمک آزمون‌‌های ماک می‌توانید به اندازه کافی تمرین کنید تا مهارت لازم را به دست بیاورید. در این صورت می‌توانید خود را برای آزمون آماده کنید.

با انواع سؤال‌های آزمون آیلتس آشنا شوید

هر یک از بخش‌های آزمون آیلتس، انواع سؤال‌های متعدی دارد و برای آمادگی در آزمون، لازم است با تک‌تک این سؤال‌ها آشنا شوید و راهکارهای پاسخ دادن به آن‌ها را یاد بگیرید. به کمک منابع متعدد و در دسترس و همچنین با استفاده از آزمون‌‌های سال‌های قبل، می‌توانید با انواع سؤال‌های آزمون آشنا شوید و در نهایت نمره مطلوبی در هر یک از این مهارت‌‌ها کسب کنید. در مجموع، با توجه به نوع آزمونی که قصد دارید در آن شرکت کنید، آمادگی لازم را به دست بیاورید تا در نهایت به نمره‌ای که مدنظر دانشگاه یا مؤسسه مربوطه است، دست پیدا کنید.

با نمره‌دهی آزمون آیلتس آشنا شوید

در آزمون آیلتس، همان‌طور که اشاره شد، نمره خاصی به عنوان نمره قبولی تعریف نشده است، بلکه هر مؤسسه یا سازمانی نمره قبولی ویژه‌ای را تعیین می‌کند و داوطلب باید با توجه به نمره مدنظر خود را برای آن آماده کند. بنابراین، در وهله اول مطمئن شوید که چه نمره‌ای باید کسب کنید تا در آن مؤسسه پذیرفته شوید. سپس سطح زبان انگلیسی خود را مشخص کنید تا بر اساس آن بدانید از چه کتاب‌ها یا منابع آموزشی دیگری برای مطالعه و آمادگی برای آزمون باید کمک بگیرید.

معمولاً نمره مدنظر برای ادامه تحصیل یا اهداف کاری، بین ۶ تا ۷.۵ متغیر است. اما این نمره به عنوان نمره کل در نظر گرفته است. برای هر یک از بخش‌های آزمون نیز نمره جداگانه‌ای لحاظ شده است که ممکن است برای مؤسسه مهم باشد. سیستم نمره‌دهی آزمون آیلتس به شما کمک می‌کند تا بتوانید با توجه به سطح زبان انگلیسی خود، برنامه‌ریزی منظمی انجام دهید و بازه زمانی مشخصی را برای آماده شدن در آزمون آیلتس تعیین کنید.

این سیستم نمره‌دهی برای بخش‌های لیسنینگ و ریدینگ، به صورت کامپیوتری محاسبه می‌شود، اما برای بخش‌های اسپیکینگ و رایتینگ، نمره بخش مربوطه بر اساس معیارهای خاصی در نظر گرفته شده است که در نهایت توسط اشخاص مجرب تصحیح و به اطلاع داوطلب می‌رسد.

برنامه‌ریزی و هدف مشخصی برای خود داشته باشید

بسیاری از استادان زبان انگلیسی و متخصصان آزمون آیلتس معتقدند برای آشنایی با نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس، قبل از هر چیز باید هدف خود را از شرکت در آزمون تعیین کنیم و سپس با توجه به آن برنامه‌ریزی کنیم. با یک برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و هدفمند، به مرور زمان می‌توانیم نحوه عملکرد خود را ارزیابی کنیم و سیر تدریجی پیشرفت خود را به صورت مرحله به مرحله مشخص کنیم. بنابراین، سعی کنید برنامه‌ریزی برای مطالعه را به عادت تبدیل کنید و آن را به صورت منظم و مداوم پیش ببرید. بدون داشتن یک برنامه‌ریزی خوب، شانس پذیرش شما به مراتب کاهش پیدا می‌کند.

توصیه می‌کنیم برای این‌که بتوانید به طور منظم و طبق برنامه‌ریزی پیش بروید، روزانه برای آن برنامه‌ریزی کنید. به عبارت دیگر، هر روز، قبل از شروع مطالعه، ابتدا برنامه مطالعه روزانه خود را بنویسید و سپس جلوی هر یک از مواردی که انجام می‌شود، علامت بزنید تا انگیزه بیشتری برای ادامه روند کار داشته باشید.

روند پیشرفت خود را به طور مستمر ارزیابی کنید

یکی از نکات مهم در رابطه با برنامه‌ریزی برای مطالعه آیلتس، بررسی نحوه عملکرد خود است. این کار را به صورت مداوم انجام دهید، اما سعی کنید به گونه‌ای آن را ارزیابی کنید که طی بازه‌های زمانی طولانی صورت بگیرد تا بتوانید تفاوت را حس کنید. این کار باعث می‌شود که اگر برای مثال در یک بازه زمانی، نتیجه دلخواهی نگرفته‌اید، بیشتر تلاش کنید. فراموش نکنید که مطالعه برای آزمون آیلتس نیازمند صرف وقت و انرژی زیادی است و طی مدت زمان کوتاه ممکن است نتوانید موفقیت لازم را کسب کنید. بنابراین، در روند یادگیری صبور باشید و روش‌‌هایی که فکر می‌کنید برای شما مناسب‌تر است را برای مطالعه امتحان کنید.

دایره واژگان خود را گسترش دهید

شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که در آزمون آیلتس، بخش مجزایی به نام واژگان وجود ندارد، پس چه دلیلی برای تقویت لغات انگلیسی وجود دارد. در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که اگر بخش مجزایی برای واژگان در نظر گرفته نشده، اما هر یک از بخش‌ها لغات تخصصی و غیرتخصصی متعددی دارد که برای پاسخ دادن به سؤال‌ها، به دانستن معنی آن‌ها نیاز داریم.

اما این بدان معنی نیست که برای موفقیت در آزمون باید معنی همه لغات را بدانیم. برای این کار، بهتر است به منابعی مراجعه کنید که لغات آیلتس را آموزش داده‌اند. با بهبود مهارت واژگانی، می‌توانید در مجموع به سؤالات بهتر پاسخ دهید و به تعداد پاسخ‌های درست خود بیفزایید.

از آزمون‌های ماک کمک بگیرید

یکی از راه‌های مؤثر و کاربردی برای افزایش نمره آیلتس، استفاده از آزمون‌های ماک است. آزمون‌‌های ماک آیلتس شامل آزمون‌هایی است که شباهت بسیار زیادی با آزمون آیلتس دارد و در محیطی کاملاً مشابه با آن برگزار می‌شود. به کمک این آزمون‌‌ها می‌توانید تا حدودی نمره خود را حدس بزنید و با یک برنامه مطالعاتی منظم و پس از یادگیری تکنیک‌های مؤثر برای پاسخدهی به سؤال‌‌ها، تست بزنید و تمرین کنید.

پس از هر بار شرکت در آزمون، بهترین کار این است که اشتباهات خود را شناسایی کنید و با تحلیل درست آن‌ها را برطرف سازید. حتی شاید بهتر باشد که برای این کار از یک استاد باتجربه کمک بگیرید.

سوالات متداول درباره نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس

سوالات متداول درباره نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس

برای درک بهتر آزمون آیلتس و نحوه مطالعه برای آن، در ادامه این مطلب سعی کرده‌ایم به تعدادی از پرسش‌های متداول در این خصوص پاسخ دهیم.

برای آیلتس چگونه مطالعه کنیم؟

به منظور آشنایی با نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس لازم است ابتدا با ساختار آزمون آشنا شوید. سپس باید درک درستی از محتوای هر یک از بخش‌ها پیدا کنید و با تکنیک‌های پاسخگویی به سؤالات آشنا شوید. در کنار تست زدن و مطالعه، باید برنامه‌ریزی منظمی داشته باشید و به آن پایبند باشید. علاوه بر همه این موارد، دانستن مدت زمان پاسخگویی به هر یک از سؤال‌ها می‌تواند کمک زیادی در زمان‌بندی به شما بکند. نمره‌دهی آزمون و معیارهای نمره‌دهی نیز تأثیر زیادی در بهبود عملکرد شما و دست‌یابی به نتیجه مطلوب خواهد داشت.

نمره قبولی در آزمون آیلتس چند است؟

برای این آزمون، هیچ نمره مشخصی به عنوان نمره قبولی در نظر گرفته نشده است، بلکه آن را مؤسسه یا هر سازمانی که برای آن اقدام کرده‌اید، تعیین می‌کند. برخی از دانشگاه‌ها حداقل نمره قبولی را ۶ تا ۷ می‌دانند، درحالی‌که این نمره برای نهادهای دیگر متغیر است. در مجموع کمترین نمره کل برای آزمون آیلتس ۱ و بالاترین نمره ۹ است.

نحوه مطالعه برای اسپیکینگ آیلتس چگونه است؟

آزمون اسپیکینگ آیلتس از سه بخش تشکیل شده و بلافاصله بعد از آزمون کتبی یا یک هفته قبل یا بعد از آن برگزار می‌شود. برای آماده شدن در این بخش و یادگیری روش های درس خواندن سریع لازم است با نوع سؤال‌های هر بخش آشنا شویم. اما قبل از هر چیز باید سطح زبان انگلیسی خود را تقویت کنیم که این کار به کمک شرکت در کلاس‌های زبان انگلیسی یا مطالعه کتاب‌های آموزشی و سایر منابع نظیر اپلیکیشن و پادکست امکان‌پذیر می‌شود.

سپس لازم است برای هر یک از بخش‌ها خود را آماده کنیم. برای این کار می‌توانیم از استادی باتجربه کمک بگیریم یا با دوستی انگلیسی‌زبان یا شخصی که به زبان انگلیسی تسلط دارد تمرین اسپیکینگ انجام دهیم. هر چقدر بیشتر تمرین کنیم، موفقیت بیشتر حاصل خواهد شد. اما در کل، اسپیکینگ مهارتی است که برای تقویت آن به دانش گرامری و واژگان کاربردی نیاز داریم.

مهم‌ترین بخش آزمون آیلتس کدام است؟

برای کسب نمره قبولی در دانشگاه‌ها و مؤسسات، نمره کل مهم است. به همین خاطر، لازم است در هر یک از بخش‌های آزمون نمره خوبی کسب کنیم. بیشتر پرسش‌هایی که در بخش اول هر مهارت مطرح می‌شوند ساده‌تر از سایر بخش‌ها هستند، بنابراین، بهتر است به سؤال‌های این بخش پاسخ درستی دهید تا نمره بالاتری به دست بیاورید. شاید از این لحاظ بتوان گفت که اهمیت زیادی دارد. اما در مجموع، همه بخش‌های آزمون مهم هستند و باید با نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس و استراتژی‌های پاسخگویی به هر بخش به طور کامل آشنا شد.

چند ساعت مطالعه برای آیلتس در روز نیاز است؟

پاسخ این سؤال به خودتان بستگی دارد. بدون شک اگر شاغل یا دانشجو هستید، نمی‌توانید ساعت‌های زیادی را در طول روز به مطالعه آیلتس اختصاص دهید، اما می‌توانید زمان‌بندی منظمی داشته باشید و به صورت تدریجی مطالعه را پیش ببرید. به طور میانگین، توصیه می‌شود داوطلبان روزی ۳ تا ۶ ساعت مطالعه کنند. عامل مهم دیگر در تعیین ساعت‌های مطالعه در طول روز، سطح زبان داوطلب است. اگر از سطح زبان خوبی برخوردار باشد، می‌تواند مدت زمان کمتری را به مطالعه اختصاص دهد و در عوض تست‌های بیشتری بزند.

جمع‌بندی

در این مطلب، درباره نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس توضیحاتی ارائه کردیم. در ابتدای آموزش، ساختار آزمون آیلتس را برای هر چهار بخش بررسی کردیم و نحوه مطالعه برای هر یک از این بخش‌ها را توضیح دادیم. علاوه بر این، به نمره‌دهی آزمون آیلتس نیز اشاره‌ای داشتیم، زیرا با آشنایی با نحوه نمره‌دهی هر بخش، می‌توانیم با مواردی که برای آمادگی در آزمون لازم است، بهتر آشنا شویم و مطالعه دقیق‌تری داشته باشیم.

در ادامه به نکات مهمی در خصوص نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس پرداختیم. برای مثال، یاد گرفتیم که برای مطالعه لازم است برنامه‌ریزی روزانه یا هفتگی داشته باشیم و از حفظ کردن کلیشه‌ها خودداری کنیم. همچنین اگر به صورت خودآموز مطالعه می‌کنیم، از کمک استاد یا متخصص این امر برای تحلیل عملکرد خود و ارزیابی روند مطالعه کمک بگیریم.

در انتهای مطلب نیز به تعدادی از پرسش‌های متداول در خصوص نحوه مطالعه برای آزمون آیلتس پاسخ دادیم. در مجموع باید گفت که اگر قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارید، ابتدا هدف خود را مشخص کنید. سپس با توجه به آن، نوع آزمون خود را تعیین کنید و در نهایت با توجه به نمره‌ مدنظر مؤسسه یا هر جایی که برای آن اقدام کرده‌اید، مطالعه را پیش ببرید.

نکته مهم دیگری که در این آموزش مطرح شد، بالا بردن سطح زبان انگلیسی خود، قبل از مطالعه برای آیلتس است. در این صورت می‌توانید تکنیک‌های آمادگی برای آیلتس را یاد بگیرید و از عهده سؤال‌های روز آزمون بربیایید. بنابراین، هم دانش زبان انگلیسی و هم آشنایی با راهکارهای پاسخ به سؤال‌ها، در کنار هم می‌تواند به داوطلب کمک کند تا در آزمون موفق عمل کند.

فراموش نکنید که در این مسیر، برنامه‌ریزی منظم و منسجم و بررسی میزان عملکرد خود به صورت روندی پیوسته، می‌تواند نتیجه مطلوبی به دنبال داشته باشد. بنابراین، به اندازه کافی برای مطالعه وقت بگذارید و از تجربیات افرادی استفاده کنید که در آزمون‌های سال‌های قبل شرکت کرده‌اند.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Learn From BlogsWestern OverseasApply Board
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *