کندل اینگالف چیست؟ – مشخصات و نحوه معامله به کمک آن

۹۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه
کندل اینگالف چیست؟ – مشخصات و نحوه معامله به کمک آن

اگر در بررسی کندل‌ها، الگویی داشته باشیم که از دو کندل تشکیل شده باشد که کندل دومی در جهت مخالف کندل اولی باشد و به‌طور کامل آن را بپوشاند،‌ الگوی کندل اینگالف خواهیم داشت. تریدرها می‌توانند از این الگوی کندلی برای شناسایی نواحی برگشت قیمت استفاده کنند. برای اینکه تریدرها بتوانند رفتار قیمت را در بازارهای مالی رصد کنند می‌بایست روندهای قیمت را در بازه‌های زمانی موردنظر بررسی کنند. برای این منظور از نمودارهای قیمتی استفاده می‌کنند. یکی از نمودارهای محبوب که تریدرها از آن استفاده می‌کنند، نمودار شمعی است که از کندل‌های قیمتی برای نمایش تغییرات قیمتی استفاده می‌کند. نمودار شمعی دارای الگوهای کندلی زیادی است که به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند روندهای آتی قیمت را بهتر پیش‌بینی کنند. کندل اینگالف یکی از الگوهای قیمتی در این نمودار است که نشان‌دهنده تغییر جهت حرکت قیمت در بازه زمانی موردنظر است. با توجه به اهمیت این الگوی شمعی در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که کندل اینگالف چیست و مشخصات و نحوه معامله با آن را شرح می‌دهیم. برای این منظور پس از معرفی این الگو و انواع آن، ترید با کندل اینگالف صعودی و نزولی را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم و در پایان نیز توضیحاتی درباره کندل اینگالف در ارز دیجیتال بیان می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

کندل اینگالف چیست؟

«الگوی کندل اینگالف» (Engulfing Patterns) یکی از الگوهای کندلی در تحلیل تکنیکال است که نشان‌دهنده احتمال برگشت روند در نمودار قیمت است. این الگوی کندلی زمانی روی می‌دهد که بدنه یک کندل به‌طور کامل کندل قبل از خود را بپوشاند. کندل‌های اینگالف معمولا در نواحی مهم قیمتی که دارای سفارشات خرید و فروش بالایی هستند در نمودار قیمت تشکیل می‌شود و تریدرها می‌توانند با استفاده از الگوی کندل اینگالف در نواحی حمایت و مقاومتی، برگشت قیمت را پیش‌بینی کنند.

کندل اینگالف در تغییر روند قیمت
الگوی اینگالف در تغییر روند قیمت

معنی اینگالف چیست؟

اینگالف در الگوهای شمعی به‌معنی پوشاندن است. بنابراین با توجه به اینکه در الگوی اینگالف کندل دوم به‌طور کامل کندل اول در این الگو را می‌پوشاند، به این ترکیب از کندل‌ها، الگوی کندل اینگالف می‌گویند. الگوی کندل اینگالف زمانی تشکیل می‌شود که کندل دومی در جهتی مخالف کندل اول بتواند کل آن را پوشش دهد.

این موضوع باعث می‌شود تا احتمال برگشت روند در خلاف جهت حرکت کندل اول در نمودار قیمت ایجاد شود. برای درک بهتر این مطلب در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که مشخصات کندل اینگالف چیست و موارد لازم برای شناسایی کندل اینگالف در نمودار قیمت را شرح می‌دهیم.

اینگالف صعودی و نزولی

مشخصات کندل اینگالف چیست؟

کندل اینگالف از دو کندل تشکیل شده است که کندل دومی کندل اولی را به‌‌طور کامل می‌پوشاند. در این حالت جهت احتمالی حرکت قیمت در جهت روند کندل دومی است. برای مثال زمانی که کندل اولی نزولی و کندل دومی صعودی است، در این حالت جهت احتمالی حرکت قیمت به سمت قیمت‌های بالاتر است.

در حالتی برعکس وقتی که کندل دومی نزولی است، تریدرها احتمال حرکت قیمت به سمت سطوح پایین‌تر را انتظار دارند. مشخصه دیگری که کندل‌ اینگالف در نمودار دارد این است که کندل اولی مخالف جهت کندل دومی است و بدنه‌ای کوچکتر از کندل دومی دارد. بنابراین کندل اولی را می‌توان ادامه روند قبلی در نمودار تصور کرد.

مشخصات کندل اینگالف صعودی

برای اینکه بتوانیم مشخصات کندل اینگالف صعودی را بیان کنیم می‌بایست درباره نحوه تشکیل کندل‌های این الگو در نمودار توضیح دهیم. بنابراین در ادامه نوع صعودی و نزولی بودن هر کدام از کندل‌ها را بیان می‌کنیم و موقعیت باز و بسته شدن کندل دوم نسبت به کندل اول را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

  • صعودی و نزولی بودن کندل‌ها: کندل اولی در الگوی اینگالف صعودی می‌بایست نزولی و کندل دومی می‌بایست صعودی باشد.
  • قیمت باز شدن کندل دوم: کندل دوم که صعودی است می‌بایست در قیمتی پایین‌تر از قیمت بسته شدن کندل نزولی اول، در نمودار مربوطه باز شود. بنابراین با توجه به اینکه کندل اول نزولی است، قیمت بسته شدن آن پایین‌تر از قیمت باز شدن آن قرار دارد. از سویی دیگر با توجه به صعودی بودن کندل دومی، قیمت باز شدن کندل دومی پایین‌تر از قیمت بسته شدن آن است. بنابراین برای اینکه الگوی اینگالف تشکیل شود و کندل دوم بتواند کندل نزولی اول را پوشش دهد، نیاز است تا قیمت باز شدن کندل دومی پایین‌تر از قیمت بسته شدن کندل نزولی اولی باشد.
  • قیمت بسته شدن کندل دوم: قیمت بسته شدن کندل دوم در الگوی کندل اینگالف صعودی باید به‌گونه‌ای باشد که بدنه کندل دوم بالاتر از بدنه کندل اول قرار گیرد. برای این منظور لازمست تا قیمت بسته شدن کندل دوم بالاتر از قیمت باز شدن کندل نزولی اول باشد.
  • اینگالف کمینه‌ها و بیشینه‌ها: برای اینکه بتوانیم الگوی کندل اینگالف صعودی کاملی داشته باشیم، نیاز است تا بیشینه‌ها و کمینه‌های کندل صعودی دوم نیز کمینه‌های و بیشینه‌های قیمتی در کندل نزولی اولی را بپوشاند.
پوشش کندل اول در اینگالف صعودی
پوشش کندل اول در اینگالف صعودی

مشخصات کندل اینگالف نزولی

برای اینکه بتوانیم کندل‌های اینگالف نزولی را در نمودار قیمت پیدا کنیم می‌بایست هر کدام از مشخصات زیر را برای آن‌ها بررسی کنیم. برای این منظور مشخصات کندل اینگالف نزولی را از لحاظ نوع و ترتیب کندل‌ها و اطلاعات قیمتی آن‌ها بررسی می‌کنیم.

نوع و ترتیب کندل‌ اینگالف چیست؟

در کندل اینگالف نزولی دو کندل وجود دارد که اولی صعودی و دومی نزولی است. بنابراین زمانی که در نواحی مهم قیمتی که سفارشات فروش زیادی وجود دارد، کندل اول در این الگو تشکیل می‌شود، معمولا بدنه‌ای کوچک دارد و نشانه‌ای از کاهش قدرت خریداران در بالا بردن قیمت در انتهای روندهای صعودی در بازار مربوطه است. با تشکیل کندل دوم، فشار فروش به‌گونه‌ای می‌شود که قیمت را به سطوحی پایین‌تر از قیمت باز و بسته شدن کندل صعودی اول می‌رساند.

مقایسه اطلاعات قیمتی کندل‌ها

برای اینکه بتوانیم کندل اینگالف نزولی را در نمودار قیمت شناسایی کنیم، پس از اینکه مشخصات مربوط به نوع و ترتیب کندل‌ها را بررسی کردیم، می‌بایست اطلاعات قیمتی کندل‌ها را نیز با هم مقایسه کنیم. این مقایسه با توجه به نمایش واضح تغییرات قیمتی در نمودارهای شمعی، بسیار آسان است.

بنابراین زمانی که قیمت اولیه در کندل نزولی دوم بالاتر از قیمت پایانی در کندل اول باشد و از سویی دیگر قیمت پایانی کندل دوم نیز پایین‌تر از قیمت اولیه کندل اول قرار گیرد، در این حالت الگوی اینگالف نزولی تشکیل می‌شود. این موضوع را می‌توان به صورت ظاهری به این‌گونه مشاهده کرد که بدنه کندل دوم به‌طور کامل بدنه کندل اول را پوشش داده است.

از سویی دیگر زمانی الگوی کندل اینگالف نزولی کامل‌تری داریم که بیشینه‌ها و کمینه‌های کندل نزولی نیز کمینه‌ها و بیشینه‌های کندل اول را بپوشاند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که انواع کندل اینگالف چیست و توضیحاتی درباره هر کدام از آن‌ها ارائه می‌‌‌کنیم.

شناسایی انواع کندل‌ها با فرادرس

شناسایی انواع کندل‌ها و آشنایی با نحوه معامله با آن‌ها این توانایی را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند موقعیت‌های مناسبی را برای انجام معاملات در نمودار قیمت پیدا کنند. برای اینکه تریدرها بتوانند از انجام معاملات کسب سود کنند، می‌بایست استراتژی‌های معاملاتی مناسبی برای ترید در بازارهای مالی داشته باشند.

برای این منظور در ابتدا نیاز دارند تا با اصول تحلیل تکنیکال و ابزارهای آن آشنا شوند. آشنایی با نمودار قیمت در این میان از اهمیت بالایی برای تحلیل رفتار قیمت در بازار مربوطه برخوردار است. نمودارهای قیمت در تحلیل تکنیکال انواع مختلفی دارند که برای کسب اطلاع بیشتر درباره آن‌ها می‌توانید مطلب انواع نمودار تحلیل تکنیکال را در مجله فرادرس مطالعه کنید.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

علاوه بر این تریدرها می‌بایست با مفاهیم مهمی همانند خطوط روند و نواحی حمایت و مقاومتی در این تحلیل آشنا شوند تا بتوانند با استفاده از آن‌ها روندهای آتی قیمت را بهتر پیش‌بینی کنند. با توجه به اهمیت شناسایی انواع کندل‌های قیمتی در تحلیل تکنیکال و کسب توانایی‌های لازم برای تحلیل بازارهای مالی، فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس برای این حوزه تهیه شده است. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق لینک‌های موجود در فهرست زیر به برخی از این فیلم‌های ‌آموزشی دسترسی پیدا کنند.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در حوزه تحلیل تکنیکال می‌توانید از لینک زیر به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

انواع کندل اینگالف چیست؟

کندل‌های اینگالف دارای دو نوع هستند که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

  • کندل‌ اینگالف صعودی: الگوی اینگالف صعودی معمولا در انتهای روندهای نزولی تشکیل می‌شوند و بعد از آن‌ها احتمال حرکت قیمت به سمت سطوح بالاتر وجود دارد.
  • کندل‌ اینگالف نزولی: الگوی اینگالف نزولی معمولا در انتهای روندهای صعودی تشکیل می‌شوند و بعد از تشکیل آن‌ها احتمال برگشت روند به سمت قیمت‌های پایین‌تر بیشتر می‌شود.

کندل اینگالف صعودی

«الگوی کندل اینگالف صعودی» (Bullish Engulfing Pattern) از دو کندل نزولی و صعودی تشکیل شده است. در این الگو کندل اولی نزولی و دارای بدنه‌ای کوچک است. کندل دومی در این الگوی صعودی و دارای بدنه‌ای بزرگتر است و کل بدنه کندل نزولی اولی را می‌پوشاند.

الگوی کندل اینگالف این موضوع را به تریدرها نشان می‌دهد که بعد از حرکت‌های نزولی قیمت در نمودار، احتمال برگشت قیمت به سمت بالا بعد از تشکیل این الگو وجود دارد. بنابراین تشکیل کندل اینگالف صعودی بیان‌کننده این موضوع است که خریداران کنترل بازار را به‌دست گرفته‌اند و احتمال ادامه روند صعودی در نمودار مربوطه بیشتر است. بنابراین تریدرها می‌توانند از این موقعیت برای ورود به معاملات لانگ استفاده کنند و از روند صعودی بازار کسب سود کنند.

تا اینجا یاد گرفتیم که کندل اینگالف صعودی چیست و از چه کندل‌هایی تشکیل شده است. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که کندل اینگالف نزولی چیست و کندل‌های تشکیل دهنده آن را شرح می‌دهیم.

کندل اینگالف صعودی
کندل اینگالف صعودی

کندل اینگالف نزولی چیست؟

«کندل اینگالف نزولی» (Bearish Engulfing Candlestick) یکی از الگوهای نزولی در تحلیل تکنیکال است که معمولا در نواحی مقاومتی مشاهده می‌شود. در نواحی مقاومتی افزایش مقدار سفارشات فروش باعث می‌شود تا میزان عرضه بیشتر شود. این موضوع باعث تشکیل الگوهای برگشتی نزولی همانند الگوی اینگالف نزولی می‌شود.

این الگو از دو کندل صعودی و نزولی تشکیل شده است. کندل اولی صعودی است و آن را می‌توان ادامه روند صعودی قبلی درنظر گرفت. اما کندل دومی نزولی است و بدنه‌ای بزرگتر از کندل اولی دارد. کندل نزولی دومی نشان‌دهنده افزایش فشار فروش و احتمال ریزش قیمت در نمودار مربوطه است.

کندل اینگالف نزولی
کندل اینگالف نزولی

نحوه معامله با کندل اینگالف

نحوه معامله با کندل اینگالف به این صورت است در ابتدا نیاز است تا کندل اینگالف در نمودار قیمت شناسایی شود. در این حالت با توجه به اینکه کندل اینگالف معمولا در نواحی مهم قیمتی در نمودار تشکیل می‌شود، بنابراین برای اینکه بتوانیم این الگوی قیمتی در نمودار را با اطمینان بیشتری ترید کنیم، بهتر است در زمان‌های شکل‌گیری این الگو در نواحی مهم حمایتی و مقاومتی آن‌ها را شناسایی کنیم. اهمیت این موضوع به این دلیل است که در نواحی مهم قیمتی سفارشات خرید یا فروش زیادی وجود دارد که این موضوع بر روی روند قیمت تاثیرگذار است.

برای مثال زمانی که قیمت در روندهای صعودی به ناحیه عرضه‌ای مهم در نمودار می‌رسد، فشار فروش در این نواحی که منطبق با ناحیه مقاومتی در نمودار قیمتی است باعث می‌شود تا الگوهای برگشتی نزولی همانند کندل اینگالف نزولی در این ناحیه تشکیل شود.

در این حالت با توجه به نزدیکی این الگوی نزولی به ناحیه مقاومتی تریدرها با اطمینان بیشتری می‌توانند نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت در نمودار قیمت اقدام کنند. برای درک بهتر نحوه معامله با کندل اینگالف در ادامه نحوه ترید با هر کدام از انواع کندل‌های اینگالف صعودی و نزولی را در نمودار قیمت به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

ترید کندل اینگالف صعودی چیست؟

ترید کندل اینگالف صعودی به‌معنی استفاده از الگوی کندلی اینگالف صعودی برای پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی برای کسب سود از روندهای افزایشی قیمت در نمودار است. برای این منظور در ابتدا تریدرها می‌بایست نواحی مهم قیمتی در نمودار را پیدا کنند تا بتوانند الگوهای برگشتی مهم همانند کندل اینگالف صعودی را در آن‌ها شناسایی کنند.

با توجه به تاثیر نواحی حمایتی در نمودار در شکل‌گیری الگوی اینگالف صعودی در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که کندل اینگالف صعودی در حمایت چیست و در ادامه مراحل ترید با استفاده از الگوی کندل اینگالف صعودی در نمودار قیمت را شرح می‌دهیم.

کندل اینگالف صعودی در حمایت

نواحی حمایتی در نمودار محدوده‌های قیمتی هستند که در آن‌ها سفارشات خرید زیادی وجود دارد. این نواحی باعث می‌شود تا روندهای نزولی قیمت برای مدتی متوقف شود. سپس با توجه به اعتبار ناحیه حمایتی موردنظر این امکان وجود دارد که قیمت به سمت بالا یا پایین حرکت کند. بنابراین در صورتی که ناحیه حمایتی قوی باشد قیمت را به سمت بالا برمی‌گرداند.

کندل‌های اینگالف صعودی معمولا در نواحی پایین‌ نمودار قیمت و منطبق با نواحی حمایتی تشکیل می‌شوند. در این نواحی با توجه به اینکه سفارشات خرید زیادی قرار گرفته است، احتمال برگشت روند به سمت نواحی بالاتر قیمتی بیشتر می‌شود. در این حالت روندهای نزولی زمانی که به ناحیه حمایتی نزدیک می‌شوند، از قدرت نزولی آن‌ها کاسته می‌شود.

این موضوع تا جایی ادامه دارد که در آن‌ها انواع کندل‌های دوجی و چکش تشکیل شود. تشکیل این کندل‌ها در نواحی حمایتی نشان‌دهنده بی‌تصمیمی در بازار به‌دلیل نزدیک شدن به ناحیه حمایتی است.

این بی‌تصمیمی معمولا برای مدتی ادامه دارد تا اینکه با توجه به معتبر بودن ناحیه حمایتی و افزایش قدرت خریداران در نهایت الگوهای برگشتی همانند الگوی کندل اینگالف صعودی در ناحیه حمایتی تشکیل می‌شود. در این حالت تریدرها خود را برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ آماده می‌کنند.

تا اینجا یاد گرفتیم که کندل اینگالف چیست و نحوه انجام معامله با الگوی اینگالف چگونه است. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که نحوه ترید کندل اینگالف صعودی چیست و مراحل ترید با استفاده از این الگو را شرح می‌دهیم.

مراحل ترید الگوی اینگالف صعودی

برای اینکه بتوانیم با استفاده از الگوهای اینگالف صعودی در نمودار قیمت ترید کنیم می‌بایست مراحل زیر را انجام دهیم.

شناسایی نواحی مهم حمایتی

اولین گام در ترید الگوی اینگالف صعودی مشخص کردن نواحی مهم حمایتی در نمودار قیمت است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که کندل اینگالف صعودی یکی از کندل‌های برگشتی در نمودار قیمت است که معمولا در پایان روندهای نزولی تشکیل می‌شود و احتمال برگشت روند را افزایش می‌دهد.

از سویی دیگر زمانی روندهای نزولی تغییر مسیر می‌دهند که در مسیر حرکت آن‌ها حمایتی معتبر وجود داشته باشند و بتواند جهت حرکت کاهشی را تغییر دهد. بنابراین تریدرها با مشخص کردن نواحی حمایتی مهم می‌توانند نواحی که احتمال تشکیل الگوی اینگالف صعودی وجود دارد را در نمودار مربوطه بهتر شناسایی کنند.

شناسایی روندهای صعودی اصلی

علاوه بر اینکه از الگوی اینگالف صعودی می‌توان در نواحی حمایتی مهم برای ورود به معاملات لانگ استفاده کرد، شناسایی روندهای صعودی اصلی برای ورود به معامله در پولبک‌ها نیز یکی دیگر از روش‌های موجود برای ترید با استفاده از الگوی اینگالف صعودی در نمودار است.

برای این منظور در ابتدا نیاز است تا روندهای صعودی اصلی در نمودار قیمت شناسایی شوند. این موضوع به این دلیل است که تریدرها می‌توانند با پیدا کردن الگوی کندل اینگالف صعودی در زمان پولبک قیمت، وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند و از ادامه روند صعودی در بازار مربوطه کسب سود کنند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، روند اصلی در بازار صعودی است. اما در برخی اوقات کندل‌های قرمز رنگی در روند صعودی ایجاد می‌شوند که بیان‌گر برگشت موقت قیمت به سطوح پایین‌تر قیمتی هستند.

پولبک‌هایی که در روندهای صعودی اصلی در نمودار قیمت وجود دارد، فرصت‌های معاملاتی قابل‌توجهی را برای باز کردن پوزیشن‌های لانگ در اختیار تریدرها قرار می‌دهند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید پس از پولبک قیمت، الگوی کندل اینگالف صعودی در نمودار قیمت تشکیل شده است و پس از آن روند صعودی قیمت ادامه پیدا کرده است.

ادامه روند صعودی بعد از پولبک
تشکیل الگوی اینگالف صعودی در پولبک

شناسایی الگوی کندل اینگالف صعودی

پس از اینکه تریدرها نواحی مهم حمایتی در نمودار قیمت را مشخص کردند، در مرحله بعدی می‌بایست الگوی کندل اینگالف صعودی را در این نواحی پیدا کنند. برای این منظور از میان کندل‌هایی که در ناحیه حمایتی در نمودار مربوطه تشکیل می‌شود، می‌بایست به دنبال دو کندلی باشند که اولی نزولی و دارای بدنه‌ای کوچک و دومی صعودی و دارای بدنه‌ای بزرگتر است که به‌طور کامل کندل اولی را اینگالف کرده است.

دریافت تاییدهای بیشتر

با توجه به اینکه تشکیل الگوی کندل اینگالف صعودی در نواحی حمایتی در نمودار تنها احتمال برگشت روند را به سمت قیمت‌های بالاتر در نمودار افزایش می‌دهد، بنابراین تریدرها برای اینکه بتوانند با اطمینان بیشتری نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ در نمودار قیمت اقدام کنند، نیاز دارند تا تاییدهای بیشتری را در ارتباط با برگشت روند از نمودار قیمت به‌دست آورند.

برای این منظور تریدرها می‌‌توانند مقدار حجم معاملات را در زمان تشکیل این الگو در نظر بگیرند. در این حالت اگر همزمان با تشکیل الگوی اینگالف صعودی، افزایش حجم معاملات نیز مشاهده شود، این موضوع می‌تواند تایید بیشتری برای ادامه‌دار بودن روند صعودی مربوطه در نمودار قیمت باشد.

علاوه بر این تریدرها می‌توانند از ابزارهای دیگری در تحلیل تکنیکال همانند اندیکاتورها و اسیلاتورها نیز برای دریافت تاییدهای بیشتر در نمودار مربوطه استفاده کنند.

ورود به معامله

پس از شناسایی الگوهای کندل اینگالف صعودی در نمودار قیمت در ادامه تریدرها می‌بایست قیمتی را برای ورود به معامله انتخاب کنند. برای این منظور تریدرها می‌توانند با توجه به استراتژی‌های معاملاتی مختلف رویکردهای متفاوتی داشته باشند. برای مثال برخی تریدرها ممکن است پس از مشاهده کندل اینگالف و دریافت یک الی دو تاییدیه از اندیکاتور‌های مومنتوم در تحلیل تکنیکال وارد پوزیشن لانگ شوند. برخی دیگر اما منتظر می‌مانند تا روند صعودی در نواحی بالاتر از تشکیل الگوی برگشتی صعودی تثبیت شود و در زمان پولبک به قیمت بسته شدن کندل صعودی دوم در این الگو وارد پوزیشن لانگ می‌شوند.

تعیین قیمت ورود به معامله بستگی زیادی به نحوه تشکیل کندل‌ها در نمودار قیمت موردنظر دارد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، برای کندل اینگالف صعودی می‌توان دو ناحیه را برای ورود به معامله درنظر گرفت. تریدرها می‌توانند زمانی که کندل اول توسط کندل دومی در این الگو اینگالف شد، به معامله ورود کنند.

اینگالف شدن کندل اول به معنی پوشیده شدن کندل اول توسط کندل دوم در این الگو است. اما موضوع مهمی که می‌بایست به آن توجه شود این است که این نوع از ورود به معامله دارای ریسک بالاتری است. برای این منظور عده دیگری از تریدرها ترجیح می‌دهند تا تاییدهای بیشتری از ادامه‌دار بودن روند صعودی مربوطه دریافت کنند.

بنابراین همان‌طور که در مثال تصویری زیر مشاهده می‌کنید، ممکن است پس از بسته شدن کندل صعودی و در قیمتی بالاتر از بیشینه کندل دوم وارد پوزیشن لانگ شوند.

قیمت‌هایی برای ورود به معامله در الگوی اینگالف صعودی

قرار دادن حد ضرر

زمانی که تریدرها موقعیت مناسبی را برای باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ با استفاده از الگوی کندل اینگالف صعودی پیدا می‌کنند، همزمان می‌بایست قیمت مناسبی برای قرار دادن حد ضرر در نمودار قیمت را نیز بررسی کنند. قرار دادن حد ضرر باعث می‌شود تا در صورت حرکت قیمت در خلاف جهت پیش‌بینی در نمودار قیمت، مقدار زیان مربوطه محدود شود.

تریدرها با توجه به شرایط نمودار و مقدار ریسک قابل تحمل در هر معامله، قیمتی را به عنوان حد ضرر انتخاب می‌کنند. برای ترید با استفاده از الگوی کندل اینگالف صعودی تریدرها می‌توانند حد ضرر را مقداری پایین‌تر از کندل صعودی دومی یا پایین‌تر از ناحیه حمایتی با توجه به ساختار نمودار قیمت قرار دهند.

تعیین تارگت کندل اینگالف صعودی

در مرحله بعدی نیاز است تا تریدرها هدف قیمتی را برای پوزیشن معاملاتی لانگ تعیین کنند. تعیین تارگت در ترید به معنی قرار دادن قیمتی است که با رسیدن قیمت بازار به آن تریدرها تیک پروفیت می‌کنند. برای این منظور زمانی که تریدرها با استفاده از الگوی کندل اینگالف صعودی وارد پوزیشن لانگ می‌شوند، پیش‌بینی می‌کنند که قیمت در نمودار مربوطه روندی افزایشی دارد.

برای این منظور قیمتی را در نواحی بالاتر از قیمت ورود به عنوان تارگت انتخاب می‌کنند تا در صورت رسیدن به آن از معامله خارج شوند و از روند صعودی بازار کسب سود کنند. برای قرار دادن تارگت در ترید الگوی اینگالف صعودی، با توجه به احتمال روند افزایشی در بازار مربوطه تریدرها می‌توانند ناحیه مقاومتی بعدی را به عنوان هدف قیمتی برای پوزیشن موردنظر قرار دهند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که ترید کندل اینگالف نزولی چیست و مراحل آن را شرح می‌دهیم.

ترید کندل اینگالف نزولی چیست؟

ترید کندل اینگالف نزولی به‌ معنی پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی در نمودار قیمت با استفاده از کندل اینگالف نزولی است. موقعیت‌های مناسب معاملاتی زمانی پیدا می‌شوند که تریدرها بتوانند روندهای آتی قیمت در نمودار را پیش‌بینی کنند.

برای این منظور تریدرها می‌بایست روندهای اصلی در بازار مربوطه را شناسایی کنند و نحوه واکنش آن‌ها را به نواحی مهم قمیتی در نمودار ارزیابی کنند. بنابراین در ابتدا نیاز دارند تا با توجه به استراتژی معاملاتی موردنظر نواحی مهم قیمتی در نمودار مربوطه را پیدا کنند. استراتژی معاملاتی کلیه مراحل ترید و نحوه انجام آن را شامل می‌شود.

بنابراین زمانی که تریدرها با استفاده از استراتژی معاملاتی کندل اینگالف نزولی در نواحی مقاومتی، نواحی مربوط به ورود به معامله، حد ضرر و تارگت را در نمودار قیمت مشخص می‌کنند، می‌بایست از قبل ناحیه مقاومتی در نمودار مربوطه را در نمودار قیمت مشخص کنند.

برای درک بهتر نحوه ترید کندل اینگالف نزولی در ابتدا لازم است نقش نواحی مقاومتی را در تشکیل الگوهای نزولی همانند کندل اینگالف نزولی شرح دهیم. بنابراین در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که کندل اینگالف نزولی در مقاومت چیست و تاثیر ناحیه مقاومتی را برای ترید این الگو شرح می‌دهیم.

مانیتورهایی برای ترید- کندل اینگالف چیست

کندل اینگالف نزولی در مقاومت

برای اینکه تریدرها بتوانند تاییدهای بیشتری برای ورود به معامله با استفاده از کندل اینگالف نزولی به‌دست آورند، سعی می‌کنند از این الگو در نواحی مهم مقاومتی در نمودار موردنظر استفاده کنند. نواحی مهم مقاومتی در نمودار قیمت نواحی هستند که سفارشات فروش زیادی در آن‌ها قرار دارد، بنابراین این موضوع باعث پرتاب قیمت به سمت نواحی پایین‌تر قیمتی می‌شود.

زمانی که تریدرها در نواحی مقاومتی مهم الگوی اینگالف نزولی را مشاهده می‌کنند، نسبت به ادامه روند نزولی در نمودار مربوطه امیدوارتر می‌شوند. این موضوع به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند وارد پوزیشن شورت شوند و تارگت‌های معاملاتی خود را در نواحی حمایت پایین‌تر قرار دهند.

برای اینکه بدانیم نحوه ترید کندل اینگالف نزولی چیست در ادامه درباره مراحل ترید کندل اینگالف نزولی در نمودار قیمت توضیحاتی را ارائه می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره الگوهای کندلی می‌توانید فیلم آموزش الگوهای شمعی یا کندل استیک در بورس و بازارهای مالی فرادرس را مشاهده کنید.

مراحل ترید کندل اینگالف نزولی

برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از کندل اینگالف نزولی موقعیت‌های مناسبی را برای کسب سود از روندهای نزولی در بازار موردنظر پیدا کنند، می‌توانند مطابق با مراحل زیر معاملات خود را انجام دهند.

شناسایی نواحی مقاومتی مهم

اولین گام برای ترید با استفاده از الگوی اینگالف نزولی در نمودار قیمت، شناسایی نواحی مهم مقاومتی در نمودار مربوطه است. این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که الگوهای کندل اینگالف نزولی معمولا در انتهای روندهای صعودی و در نزدیکی نواحی مقاومتی در نمودار قیمت تشکیل می‌شوند.

بنابراین هر اندازه ناحیه مقاومتی در نمودار قیمت از اعتبار بیشتری برخوردار باشد از قدرت بیشتری برای برگرداندن روندهای صعودی به قیمت‌های پایین‌تر برخوردار است. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که نواحی مقاومتی مربوط به تایم‌فریم‌های بالاتر باشد.

بنابراین زمانی که تریدرها نواحی مقاومتی معتبر را در تایم‌فریم‌های بالاتر شناسایی می‌کنند، در ادامه می‌توانند الگوهای بازگشتی همانند الگوی کندل اینگالف نزولی را به‌راحتی در آن‌ها پیدا کنند.

شناسایی روندهای نزولی اصلی

علاوه بر امکان ترید الگوی کندل اینگالف نزولی در نواحی مقاومتی، از این الگو می‌توان برای ترید در روندهای نزولی نیز استفاده کرد. برای این منظور در ابتدا نیاز است تا تریدرها روندهای نزولی اصلی را در نمودار قیمت پیدا کنند. در این حالت در مواردی که قیمت برای مدتی موقت به سمت سطوح بالاتر حرکت می‌کند، تریدرها با شناسایی الگوی کندل اینگالف نزولی می‌توانند وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند و از ادامه روند نزولی در نمودار مربوطه کسب سود کنند.

شناسایی کندل اینگالف نزولی

پس از اینکه تریدرها نواحی مقاومتی در نمودار قیمت را مشخص کردند، در ادامه نیاز دارند تا با بررسی کندل‌های تشکیل شده در این ناحیه، کندل اینگالف نزولی را پیدا کنند. برای این منظور می‌بایست به‌دنبال دو کندلی باشند که اولین کندل بدنه‌ای کوچک‌تر و صعودی و دومین کندل بدنه‌ای بزرگتر و نزولی دارد. علاوه بر این کندل نزولی دومی می‌بایست به‌طور کامل کندل صعودی اولی را پوشش دهد.

دریافت تاییدهای نزولی بیشتر

زمانی که تریدرها الگوی کندل اینگالف نزولی را در ناحیه‌ای مقاومتی پیدا می‌کنند، این الگو را به‌ عنوان نشانه‌ای برای برگشت روند به سمت سطوح پایین‌تر قیمتی درنظر می‌گیرند. اما برای اینکه بتوانند وارد معامله شوند و با باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت از روند نزولی بازار کسب سود کنند، نیاز دارند تا در ادامه تاییدهای بیشتری را برای ادامه روند نزولی در بازار مربوطه دریافت کنند.

برای این منظور می‌توانند مقدار حجم معاملات در زمان تشکیل الگوی اینگالف نزولی را بررسی کنند. در این حالت در صورتی که حجم معاملات در زمان تشکیل این الگو افزایش پیدا کند، تاییدی برای ادامه‌دار بودن روند نزولی است. در حالتی دیگر تریدرها می‌توانند از اندیکاتورها نیز برای دریافت تاییدهای بیشتر برای ادامه‌دار بودن روند نزولی استفاده کنند.

باز کردن پوزیشن شورت

با توجه به اینکه الگوی کندل اینگالف نزولی یکی از الگوهای کاهشی در نمودار قیمت است، بنابراین تریدرها با مشاهده این الگو در نواحی مقاومتی، با اطمینان بیشتری می‌توانند وارد پوزیشن‌های شورت شوند. پوزیشن‌های شورت این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند از ریزش‌های بازار نیز کسب سود کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پوزیشن شورت می‌توانید مطلب معامله شورت و لانگ چیست را از مجله فرادرس مطالعه کنید.

برای این منظور تریدرها می‌بایست قیمت مناسبی را برای باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت در نمودار قیمت پیدا کنند. این موضوع با توجه به استراتژی معاملاتی تریدرها می‌تواند متفاوت باشد. برخی از تریدرها با دیدن الگوی کندل اینگالف نزولی و بسته شدن کندل نزولی دوم، وارد پوزیشن شورت می‌شوند. اما برخی دیگر از تریدرها منتظر می‌مانند تا قیمت در پایین کندل نزولی دوم در الگوی اینگالف تثبیت شود و در زمان پولبک به آن وارد پوزیشن شورت می‌شوند.

همان‌طور که برای ترید با استفاده از الگوی کندل اینگالف صعودی بیان کردیم، در ترید کندل اینگالف نزولی نیز تریدرها می‌بایست به شرایط نمودار قیمت برای تعیین قیمت ورود به معامله توجه کنند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در ناحیه ورود اول تریدرها می‌توانند پس از اینگالف کندل اول توسط کندل نزولی وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند. اما به دلیل ریسک بالای ناحیه ورود اول، تریدرها می‌توانند پس از بسته شدن کندل نزولی در الگوی اینگالف و در قیمت‌هایی پایین‌تر از کندل دوم به معامله ورود کنند.

قیمت‌های ورود به معامله برای پوزیشن شورت
قیمت‌های ورود به معامله برای پوزیشن شورت

قرار دادن حد ضرر برای کندل اینگالف نزولی

قرار دادن حد ضرر در ترید کندل اینگالف نزولی نیز همانند ترید با دیگر الگوهای کندلی ضروری است. برای این منظور تریدرها می‌توانند قیمت حد ضرر را کمی بالاتر از بیشینه کندل دومی در الگوی اینگالف نزولی قرار دهند. البته قیمت مناسب برای حد ضرر به میزان ریسک‌پذیری تریدر و استراتژی مدیریت ریسک انتخابی بستگی دارد.

بنابراین تریدرها می‌توانند با درنظر گرفتن شرایط موجود در نمودار قیمت حد ضرر را در نمودار مشخص کنند. از سویی دیگر با توجه به اینکه پس از مشاهده کندل اینگالف نزولی در نواحی مقاومتی، تریدرها روندهای نزولی را در نمودار پیش‌بینی می‌کنند، بنابراین در استراتژی مربوط به ترید الگوی کندل اینگالف نزولی در نواحی مقاومتی، تریدرها می‌توانند با توجه به شرایط نمودار حد ضرر را کمی بالاتر از ناحیه مقاومتی نیز قرار دهند.

قرار دادن حد ضرر در بالای ناحیه مقاومتی این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند در صورت ادامه روند صعودی قبلی به نواحی قیمتی بالاتر، با کمی ضرر از معامله خارج شوند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، روندهای نزولی را می‌توان با استفاده از خط روند نزولی در نمودار قیمت مشخص کرد. در مثال تصویری زیر بیشینه‌های قیمتی در روند نزولی مربوطه را با استفاده از خط روند نزولی می‌توان به‌هم متصل کرد. در این مثال همان‌طور که مشاهده می‌کنید خط روند نزولی همانند خطی مقاومتی برای نمودار قیمت عمل می‌کند.

در این حالت با نزدیک شدن قیمت به این خط روند، قیمت به سمت پایین حرکت می‌کند. زمانی که قیمت به خط مقاومتی نزدیک می‌شود، احتمال تشکیل الگوهای برگشتی همانند الگوی کندل اینگالف نزولی بیشتر می‌شود. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، در این مثال نواحی برای قرار دادن حد ضرر برای ترید الگوی کندل اینگالف مشخص شده است. این نواحی با توجه به خط روند نزولی در نمودار تعیین شده‌اند و کمی بالاتر از خط روند نزولی قرار گرفته‌اند.

تعیین حد ضرر در ترید الگوی کندل اینگالف نزولی
تعیین حد ضرر در ترید الگوی کندل اینگالف نزولی

تعیین هدف در ترید کندل اینگالف نزولی

اهداف قیمتی که برای ترید کندل اینگالف نزولی در نمودار قیمت تعیین می‌شوند، پایین‌تر از قیمت ورود به معامله هستند. این موضوع به این دلیل است که کندل اینگالف نزولی سیگنالی برای شروع روند نزولی در نمودار مربوطه است. بنابراین زمانی که این الگو در نواحی مهم مقاومتی تشکیل می‌شود، تریدرها انتظار کاهش قیمت دارند.

بنابراین سعی می‌کنند همزمان با ورود به معامله و انتخاب حد ضرر در معامله مربوطه، قیمتی را برای تارگت قرار دهند. قیمتی که برای تارگت در این الگو در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند با توجه به شرایط نمودار قیمت متفاوت باشد. برای مثال همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، تریدرها پس از شناسایی کندل اینگالف نزولی در نزدیکی ناحیه مقاومتی که توسط خط روند نزولی مشخص شده است، می‌توانند نواحی حمایتی در امتداد روند نزولی را به عنوان تارگت‌های معاملاتی در ترید مربوطه در نظر بگیرند.

بنابراین اولین هدف معاملاتی می‌تواند اولین حمایت در روند نزولی بعد از ورود به معامله باشد. برای مثال همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید خط چین سبز رنگ را می‌توان به عنوان تارگت در این معامله در نظر گرفت. اما تریدرها برای انتخاب تارگت علاوه بر شرایط نمودار قیمت، می‌بایست به نسبت ریسک به ریوارد معاملات نیز توجه داشته باشند که در ادامه آن را شرح می‌‌دهیم.

ریسک به ریوارد در ترید کندل اینگالف

ریسک به ریوارد در ترید کندل اینگالف به این موضوع می‌پردازد نسبت سود حاصل از ترید موفق به زیان مربوط به ترید ناموفق در معامله چقدر است. نسبت ریسک به ریوارد با توجه به استراتژی مدیریت ریسک انتخابی متفاوت است. برای اینکه تریدرها بتوانند این نسبت را در انجام معاملات خود رعایت کنند، می‌بایست در ابتدا مقدار سود و زیان احتمالی از انجام معامله را محاسبه کنند.

در این حالت مقدار ریسک برابر با مقدار زیان احتمالی و مقدار ریوارد برابر با سود احتمالی در معامله مربوطه است. از سویی دیگر برای اینکه تریدرها بتوانند مقدار سود احتمالی را محاسبه کنند، می‌بایست قیمت تارگت را تعیین کنند.

در این حالت از تفاضل قیمت تارگت و قیمت ورود به معامله، مقدار سود معامله یا ریوارد به‌دست می‌آید. برای محاسبه مقدار زیان یا ریسک معامله نیز می‌بایست حد ضرر را در معامله مربوطه تعیین کنند. در این حالت از تفاضل قیمت ورود به معامله و قیمت حد ضرر، مقدار ریسک معامله حساب می‌شود.

مدیریت ریسک در تعیین حد ضرر

یکی از مواردی که در مدیریت ریسک در انجام معاملات رعایت می‌شود، تعیین حد ضرر با توجه به مقدار سرمایه اختصاصی برای ترید است. برای این منظور حد ضرر در معاملات به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که تنها درصد کمی از سرمایه تریدر در صورت فعال شدن آن از بین برود.

استراتژی‌های متفاوتی برای تعیین حد ضرر در معاملات وجود دارد اما معمولا حد ضرر به‌گونه‌ای تعیین می‌شود که در صورت فعال شدن آن میزان ضرر مربوطه برابر با یک الی دو درصد از سرمایه تعیین شده برای ترید باشد. بنابراین در صورتی که تریدرها نتوانند پیش‌بینی درستی از جهت حرکت قیمت در معاملات انجام دهند، تنها یک الی دو درصد از سرمایه‌ آن‌ها در هر معامله از بین می‌رود. این موضوع به تریدرها این امکان را می‌دهد تا سرمایه خود را برای انجام معاملات بعدی حفظ کنند.

مانیتورهایی برای ترید

تعیین اهداف با توجه به حد ضرر

تعیین اهداف معاملاتی می‌بایست با توجه به حد ضرر تعیین شده در معامله انجام شود. بنابراین تریدرها می‌کوشند پس از شناسایی موقعیت معاملاتی، تارگت‌هایی را برای معامله مربوطه درنظر بگیرند. بنابراین در ابتدا قیمت مناسبی را برای حد ضرر در معاملات انتخاب می‌کنند.

برای این منظور با توجه به میزان ریسک‌پذیری تریدرها در انجام معاملات، آن‌ها می‌توانند قیمت‌های موردنظر را با توجه به شرایط نمودار قیمت تعیین کنند. بنابراین برای رعایت استراتژی مربوط به مدیریت ریسک انتخابی در معاملات، اولویت اول می‌بایست در تعیین قیمت مناسبی برای حد ضرر باشد.

بنابراین ممکن است تریدری موقعیت مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کند ولی با توجه به اینکه قیمت حد ضرر مناسبی را نمی‌تواند برای آن تعیین کند، نتواند به معامله ورود کند. از سوی دیگر تریدرها ممکن است تارگت‌های مناسبی را برای تیک پروفیت انتخاب کنند ولی با توجه به اینکه تارگت‌های انتخابی با توجه به حد ضرر معامله، منطبق با نسبت ریسک به ریوارد تعیین شده در معامله نیست، نتوانند به معامله ورود کنند.

کندل اینگالف در ارز دیجیتال

یکی از بازارهایی که تریدرها می‌توانند با استفاده از کندل اینگالف در آن ترید کنند، بازار ارزهای دیجیتال است. در این بازار نیز تریدرها می‌توانند با بررسی روندهای قیمتی در ارز دیجیتال موردنظر، الگوهای شمعی همانند کندل اینگالف را در نمودار مربوطه شناسایی و با استفاده از آن ترید کنند.

تریدرهایی که به معاملات اسپات در بازار ارزهای دیجیتال علاقه‌مند هستند می‌توانند موقعیت‌های معاملاتی مناسبی را با استفاده از کندل اینگالف صعودی برای خرید ارز دیجیتال موردنظر و فروش آن در تارگت‌های قیمتی پیدا کنند. علاوه بر این در بازار فیوچرز ارز دیجیتال علاوه بر امکان کسب سود از روندهای صعودی بازار موردنظر، تریدرها می‌توانند از روندهای نزولی در بازار مربوطه نیز برای کسب سود استفاده کنند.

برای انجام معاملات در بازار ارزهای دیجیتال تریدرها نیاز دارند تا علاوه بر بررسی رفتار کندل‌های قیمتی در نمودار، به دیگر عوامل تاثیرگذار در قیمت رمزارزها نیز توجه کنند. برای این منظور می‌بایست مواردی از قبیل تیم پروژه رمزارزی، بنیان‌گذاران پروژه، تکنولوژی پروژه و میزان کاربرد توکن موردنظر را در شبکه غیرمتمرکز بررسی کنند. با بررسی این عوامل تریدرها می‌توانند توکن‌های مستعد رشد را شناسایی و برای کسب سود از افزایش قیمت توکن‌ها، رمزارزهای بهتری را برای ترید انتخاب کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی ارزهای دیجیتال
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به اهمیت این موضوع فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که علاقه‌مندان به حوزه ارزهای دیجیتال می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. لینک دسترسی به برخی از این آموزش‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای دسترسی به فیلم‌های آموزشی بیشتر می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع پرداختیم که کندل اینگالف چیست و مشخصات آن را شرح دادیم. برای این منظور مشخصات کندل اینگالف صعودی و مشخصات کندل اینگالف نزولی را به‌طور جداگانه بیان کردیم. سپس انواع کندل‌های اینگالف را بیان کردیم. بنابراین انواع کندل اینگالف صعودی و نزولی را شرح دادیم.

نحوه معامله با کندل اینگالف را توضیح دادیم. برای این منظور ترید کندل اینگالف صعودی را شرح دادیم و توضیحاتی درباره کندل اینگالف صعودی در حمایت بیان کردیم. سپس نحوه ترید الگوی اینگالف صعودی را شرح دادیم. برای این منظور شناسایی نواحی مهم حمایتی، شناسایی روندهای صعودی اصلی، شناسایی الگوی کندل اینگالف صعودی، دریافت تاییدهای کندلی و نحوه ورود به معامله را بیان کردیم.

در ادامه ترید کندل اینگالف نزولی را بیان کردیم و مراحل ترید با استفاده از این الگو را شرح دادیم. در ادامه ریسک به ریوارد در ترید کندل اینگالف را بیان کردیم و در پایان نیز کندل اینگالف در بازار کریپتو را شرح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Living From TradingThinkMarketsBabypips
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *