چگونه تریدر شویم؟‌ – از شروع یادگیری تا ورود به بازار ترید

۱۱۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۱ تیر ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۹ دقیقه
چگونه تریدر شویم؟‌ – از شروع یادگیری تا ورود به بازار ترید

برای تریدر شدن در ابتدا باید اطلاعات جامعی را درباره بازارهای مالی و نحوه کارکرد آن‌ها پیدا کرد. این اطلاعات به افراد کمک می‌کند تا بتوانند با شناسایی عوامل تاثیرگذار بر قیمت، معاملات سودآوری را در بازار مربوطه تجربه کنند. از سوی دیگر کسب اطلاعات این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند بازار مناسبی را با توجه به روحیات و علاقه خود پیدا کنند. در نهایت افراد می‌بایست به این توانایی برسند که با تحلیل بازار مربوطه بتوانند روندهای قیمتی را برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی موردنظر شناسایی کنند. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که چگونه تریدر شویم و نحوه ورود به بازار ترید و مراحل آن را شرح می‌دهیم. در ادامه مهارت‌های لازم برای ترید را بیان می‌کنیم و عوامل موثر در ترید موفق را شرح می‌دهیم. در پایان نیز توضیحاتی درباره تریدر شدن در بازار ارزهای دیجیتال ارائه می‌‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

چگونه تریدر شویم؟

برای تریدر شدن نیاز است تا بتوانیم دارایی‌ها یا ابزارهای مالی را در قیمت‌های مناسبی خریداری کنیم و پس از افزایش قیمت آن‌ها را در سقف‌های قیمتی بفروشیم. برای بازارهای دوطرفه که امکان کسب سود از روندهای کاهشی قیمت نیز وجود دارد، تریدرها می‌توانند با تشخیص روندهای قیمتی برای بازار مربوطه از روندهای نزولی بازار نیز کسب سود کنند.

بنابراین برای اینکه بدانیم چگونه تریدر شویم در ابتدا می‌بایست نحوه شناسایی روندهای قیمت در بازار را یاد بگیریم تا بتوانیم در موقعیت‌های مناسبی به معامله ورود کنیم. از سویی دیگر با کسب مهارت در شناسایی روندهای بازار و عوامل تاثیرگذار بر روی آن‌ها می‌توانیم اهداف قیمتی مناسبی را برای تیک پروفیت در بازار موردنظر انتخاب کنیم.

تریدر در اتاق ترید

ورود به بازار ترید

برای ورود به بازار ترید افراد می‌بایست مراحلی را طی کنند که در طی آن اطلاعات خود را در حوزه بازارهای مالی و روش‌های کسب سود از بازارهای مالی افزایش دهند. مراحل تریدر شدن گام‌هایی هستند که برای انجام معاملات در بازارهای مالی می‌بایست برداشته شوند. این مراحل را می‌توان به دو دسته کلی زیر تقسیم کرد.

  • مراحل مربوط به خود شناسی: در گام‌های مربوط به خودشناسی، فرد می‌بایست با توجه به مطالعه بازارهای مالی و سبک‌های مختلف ترید، روش مناسبی را با توجه به روحیات خود انتخاب کند.
  • مراحل مربوط به انتخاب استراتژی معاملاتی: در گام‌های مربوط به انتخاب استراتژی معاملاتی افراد با توجه به یادگیری روش‌های تحلیل بازار و انجام ترید در بازارهای مالی، استراتژی‌ مناسبی را برای خود انتخاب می‌کنند.

شروع یادگیری ترید

برای شروع یادگیری ترید در ابتدا می‌بایست اطلاعات خود را درباره بازارهای مالی افزایش دهیم. این موضوع به ما کمک می‌کند تا بتوانیم بازاری مناسب را برای ترید انتخاب کنیم.

برای انجام معاملات موفق در بازارهای مالی تریدرها می‌بایست این توانایی را داشته باشند تا با شناسایی عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت، روندهای قیمتی را در بازارهای مالی پیدا کنند. علاوه بر این کسب مهارت‌های لازم برای تحلیل تکنیکال نیز از اهمیت بالایی برای انجام معاملات موفق برخوردار است.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس در فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، بر روی تصویر کلیک کنید.

بنابراین برای شروع یادگیری ترید در بازارهای مالی افراد می‌توانند از فیلم‌های آموزشی فرادرس در حوزه بورس و تحلیل تکنیکال استفاده کنند. فیلم‌های آموزشی فرادرس به‌گونه‌ای تهیه شده‌اند که اطلاعات مناسبی را برای یادگیری ترید در تمامی سطوح در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. افراد علاقه‌مند به شروع یادگیری ترید می‌توانند از فیلم‌های آموزشی که در فهرست زیر مشاهده می‌کنید، برای شروع یادگیری ترید استفاده کنند.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در حوزه بورس و بازارهای مالی می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

چگونه در ۱۶ گام تریدر شویم؟

برای تریدر شدن لازم است تا گام‌های زیر را برداریم.

  • ارزیابی روحیات و خودشناسی
  • اختصاص زمان برای ترید
  • اختصاص سرمایه لازم برای ترید
  • شناخت بازارهای مالی
  • یادگیری مقدمات ترید
  • یادگیری مهارت‌های پیشرفته
  • انتخاب استراتژی مناسب
  • کسب تجربه در ترید
  • استفاده از حساب دمو
  • انتخاب کارگزاری معتبر
  • تمرین برای افزایش تمرکز
  • مدیریت ریسک مناسب
  • توجه به پتانسیل‌های موجود در ترید
  • ثبت جزئیات معاملات
  • بهبود استراتژی معاملاتی
  • کسب مدرک در حوزه ترید

گام اول: ارزیابی روحیات و خودشناسی

اولین موضوعی که برای تریدر شدن می‌بایست به آن توجه کنید، شناخت شخصیت و روحیات خود برای انجام ترید است. برای اینکه بدانیم چگونه تریدر شویم در ابتدا نیاز داریم تا همانند کارهای دیگر به این موضوع دقت کنیم که آیا روحیات و استعدادهای ما مناسب این کار هست یا می‌بایست برای کسب درآمد راه‌های دیگری را انتخاب کنیم.

با توجه به اینکه انواع گوناگونی از سبک‌های ترید در بازارهای مالی وجود دارد که نیازمند صرف زمان متفاوتی است، بنابراین افراد با شناسایی میزان زمانی که برای انجام ترید می‌توانند اختصاص دهند و شناخت انواع مختلف ترید در بازارهای مالی می‌توانند روش مناسبی را برای ترید انتخاب کنند. برای آشنایی بیشتر با روانشناسی بازارهای مالی می‌توانید فیلم آموزش روانشناسی بازارهای مالی با استفاده از هرم مازلو و سیستم کانمن فرادرس را مشاهده کنید.

از سوی دیگر علاوه بر روش‌های مختلف ترید با توجه به زمان اختصاصی، روش‌های متفاوتی نیز با توجه به استراتژی‌های معاملاتی وجود دارد. برای مثال برخی افراد ترجیح می‌دهند تا در جهت خطوط روند معامله کنند و با ترید در جهت روندهای اصلی بازار موردنظر ریسک‌های مربوط به انجام معاملات را کاهش دهند.

فردی در حال ترید - چگونه تریدر شویم

از سویی دیگر برخی دیگر از افراد ترجیح می‌دهند تا نواحی برگشتی مهم در نمودار را پیدا کنند و با استفاده از الگوهای برگشتی در تحلیل تکنیکال سفارش‌های خود را در خلاف جهت اصلی قرار دهند تا بتوانند از نوسانات کوچکتر بازار نیز کسب سود کنند. بنابراین برای اینکه تریدرها بتوانند روش مناسبی را برای ترید در بازارهای مالی با توجه به روحیات خود انتخاب کنند، نیاز دارند تا به خصوصیات مربوط به روش‌های مختلف ترید در بازارهای مالی توجه کنند.

در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که چگونه با اختصاص زمان مناسب تریدر شویم و اهمیت زمان را برای تریدر شدن بررسی می‌کنیم.

گام دوم: اختصاص زمان برای ترید

زمان لازم برای ترید ارتباط مستقیمی با روش ترید انتخابی دارد. بنابراین با توجه به روش ترید انتخابی که ممکن است ترید روزانه، سوئینگ تریدینگ یا ترید بلندمدت باشد، افراد می‌توانند با صرف زمان‌های متفاوتی ترید کنند. بنابراین برای اینکه بدانیم چگونه تریدر شویم می‌بایست در ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که چقدر زمان برای انجام ترید می‌توانیم اختصاص دهیم.

افراد با توجه به زمانی که برای انجام ترید در نظر می‌گیرند می‌توانند روش ترید مناسبی را انتخاب کنند. برای مثال تریدرهای روزانه معاملات خود را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنند که پوزیشن‌های بازی برای روز بعد نداشته باشند. این افراد نیاز دارند تا زمان بیشتری از روز را به ترید اختصاص دهند تا بتوانند از فرصت‌های ایجاد شده در بازار مربوطه استفاده کنند.

از سوی دیگر سوئینگ‌ تریدرها نسبت به تریدرهای روزانه به زمان کمتری برای انجام معاملات نیاز دارند. سوئینگ تریدرها با شناسایی نوسانات قیمت در بازه‌های بلندمدت‌تر نسبت به تریدرهای روزانه سعی می‌کنند نوسانات قیمتی بزرگتری از بازار را برای کسب سود انتخاب کنند.

برخی دیگر از افراد نیز که می‌توان آن‌ها را به‌ عنوان سرمایه‌گذار در بازارهای مالی شناخت، ممکن است هر چند هفته یک‌ بار موقعیت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی را بررسی کنند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که چگونه با اختصاص سرمایه لازم تریدر شویم و نقش سرمایه را در ترید بررسی می‌کنیم.

گام سوم: اختصاص سرمایه لازم برای ترید

سرمایه لازم برای انجام ترید در بازارهای مالی با توجه به بازار انتخابی و پلتفرم انتخابی می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال افرادی که به خرید و فروش سهام در بورس می‌پردازند می‌توانند با مبالغی در حدود ۵۰۰ هزار تومان وارد بورس شوند و معاملات خود را شروع کنند.

فردی در حال رصد بازار

این موضوع در بازارهای مالی دیگر همانند بازار ارزهای دیجیتال به پلتفرم‌های معاملاتی مربوطه وابسته است و تریدرها می‌توانند با توجه به محدودیت‌های مربوط به این پلتفرم‌ها با مبالغی در حدود ۶ دلار به خرید و فروش ارزهای دیجیتال اقدام کنند. حداقل سرمایه لازم برای ترید در بازار فارکس نیز به پلتفرم کارگزاری مربوطه وابسته است. اما با مبالغی حدود ۲۰ دلار نیز می‌توان نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی در این پلتفرم‌ها اقدام کرد.

گام چهارم: شناخت بازارهای مالی

موضوع دیگری که در زمان شروع ترید باید به آن توجه کرد، شناخت و انتخاب بازار مالی برای انجام معاملات است. بازارهای مالی مختلفی وجود دارند که تریدرها می‌توانند برای ترید در آن‌ها فعالیت کنند. بازارهای متداول برای ترید عبارتند از بازارهای سهام، شاخص‌ها، صندوق‌های قابل معامله در بورس و بازار فارکس.

نکته مهمی که تریدرها در ابتدای ورود به بازارهای مالی می‌بایست به آن توجه داشته باشند این نکته است که هر بازار مزیت‌ها و کاستی‌های مخصوص به خود را دارد و از این نظر هیچ بازاری بر بازار دیگر برتری ندارد. بنابراین برای اینکه بدانیم چگونه تریدر شویم می‌بایست اطلاعات جامعی از انواع بازارهای مالی و نحوه عملکرد آن‌ها به‌دست آوریم.

این موضوع به ما کمک می‌کند تا بتوانیم عوامل تاثیرگذار بر روی نوسانات قیمت در بازار مربوطه را برای انجام معاملات موفق شناسایی کنیم. نکته مهمی که تریدرها برای شروع ترید و انتخاب بازارهای مالی می‌بایست به آن توجه کنند این است که در ابتدا می‌بایست یک بازار را با توجه به بررسی و شناسایی خصوصیات مربوطه انتخاب کنند و از انجام معاملات به‌طور همزمان در بازارهای مالی مختلف قبل از کسب مهارت لازم در آن‌ها پرهیز کنند.

در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که چگونه با یادگیری مقدمات لازم تریدر شویم و لزوم یادگیری آن‌ها را برای تریدر شدن بررسی می‌کنیم.

گام پنجم: یادگیری مقدمات ترید

برای اینکه افراد بتوانند در بازارهای مالی ترید کنند نیاز دارند تا مقدمات اولیه‌ای را برای این منظور فرا بگیرند. این مقدمات باعث می‌شود تا آن‌ها بتوانند با توجه به زمان و سرمایه‌ای که برای فعالیت در بازارهای مالی در نظر گرفته‌اند، به اهداف انتخابی خود برسند.

برای این منظور تریدرها نیاز دارند تا این مفاهیم و آموزش‌ها را از منابع متنوعی یاد بگیرند. استفاده از منابع مختلف این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند آموزش‌های لازم را با یکدیگر مقایسه کنند و از میان آن‌ها معتبرترین آن‌ها را که انتخاب کنند. افراد می‌توانند مقدمات لازم را برای فراگیری مقدمات لازم برای ترید در شاخه‌های زیر درنظر بگیرند.

  • سرمایه لازم برای انجام ترید موفق در هر بازار مالی
  • بهترین بازار برای انجام معاملات
  • یادگیری نحوه ارزیابی عملکرد روش‌های معاملاتی
  • یادگیری نحوه ارزیابی سفارشات خرید و فروش در پلتفرم‌های معاملاتی
  • یادگیری انواع سفارشات و نحوه سفارش‌گذاری آن‌ها در پلتفرم‌های انتخابی
  • یادگیری اصول مدیریت ریسک مناسب
  • آشنایی با ساعات مجاز برای انجام معاملات در بازار موردنظر

برای اینکه افراد بتوانند مقدمات لازم برای انجام ترید را فرا بگیرند می‌توانند کتاب‌های مربوط به آموزش ترید در بازارهای مالی را مطالعه کنند. علاوه بر این علاقه‌مندان به یادگیری مفاهیم پایه‌ای ترید می‌‌‌‌توانند از وب‌سایت‌های معتبری که در این زمینه فعالیت می‌‌کنند، برای کسب مهارت‌های لازم در این حوزه استفاده کنند. در کنار این موارد افراد می‌توانند از دانش و اطلاعات تریدرهای موفق نیز برای یادگیری این مفاهیم بهره‌مند شوند.

یکی از منابعی که افراد برای یادگیری مفاهیم پایه‌ای ترید می‌توانند از آن‌ها کمک بگیرند، وب‌سایت‌های آموزشی مربوط به صرافی‌ها و کارگزاری‌های بورسی است. اکثر کارگزاری‌های بورسی و صرافی‌های ارزهای دیجیتال مطالب مفید و معمولا رایگانی را در اختیار علاقه‌مندان به حوزه ترید در بازارهای مالی قرار می‌دهند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که چگونه با یادگیری مهارت‌های پیشرفته تریدر شویم و برخی از ابزارهای مالی را معرفی می‌کنیم.

گام ششم: یادگیری مهارت‌های پیشرفته

بعد از اینکه افراد اطلاعات پایه‌ای در حوزه نحوه ترید در بازارهای مالی را فراگرفتند. نیاز دارند تا با مفاهیم پیشرفته‌تری در حوزه ترید و ابزارهای معاملاتی آشنا شوند. در ادامه برخی از ابزارهای معاملاتی را شرح می‌دهیم.

  • قرارداد آتی: قراردادهای آتی یکی از ابزارهای مالی هستند که به تریدرها این امکان را می‌دهند که مقدار مشخصی از دارایی را با قیمتی معین در آینده معامله کنند. این ابزار که به‌صورت قراردادهای فیوچرز در بازارهای مالی شناخته می‌شود، طیف وسیعی از دارایی‌ها را می‌تواند شامل شود که افراد برای انجام معامله نیاز دارند تا با اصول و نحوه کارکرد آن آشنا شوند.
  • قرارداد اختیار معامله: قراردادهای اختیار معامله دسته دیگری از ابزارهای مالی هستند که به دارنده آن اختیار خرید یا فروش دارایی موردنظر را در قیمت و تاریخ مشخصی می‌دهند.
  • سهام: سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها این امکان را به افراد می‌دهد تا با خرید سهام شرکت‌ موردنظر، متناسب با مقدار سهام خریداری شده، مالکیت شرکت مربوطه را به‌دست آورند.

بنابراین افراد با انتخاب نوع ابزار مالی که قصد انجام معامله دارند، می‌توانند اطلاعات موردنیاز را درباره آن به‌دست آورند. ترید در هر کدام از حوزه‌های ذکر شده به مهارت‌های ویژه‌ای نیاز دارد که تریدرها علاوه بر مفاهیم کلی ترید نیاز دارند تا اطلاعات مربوطه به آن را فرابگیرند.

زمانی که تریدرها در حوزه‌های خاصی همانند قراردادهای آتی یا اختیار معامله فعالیت می‌کنند، با مرور زمان می‌توانند دانش و مهارت خود را در حوزه مربوطه افزایش دهند. این موضوع باعث پیشرفت در حوزه مربوطه و کسب موفقیت‌ در انجام معاملات می‌شود. برای کسب اطلاعات در مورد هر کدام از ابزارهای مالی ذکر شده نیز همانند کسب اطلاعات درباره مفاهیم پایه‌ای و مشترک ترید، کتاب‌ها و منابع متنوعی وجود دارد که افراد می‌توانند از ‌آن‌ها برای یادگیری استفاده کنند.

گام هفتم: انتخاب استراتژی مناسب

گام بعدی برای تریدر شدن انتخاب استراتژی معاملاتی برای ترید است. این موضوع ارتباط مستقیمی با نحوه تعیین نسبت ریسک به ریوارد در ترید و میزان ضرر قابل تحمل در انجام معاملات دارد. استراتژی معاملاتی به‌طور دقیق تعیین می‌کند که در کدام قیمت می‌بایست به معامله ورود کرد و در چه قیمت‌هایی باید تارگت و حد ضرر را تعیین کرد.

زمانی که تریدرها قیمتی را برای تارگت در معاملات تعیین می‌کنند، اختلاف قیمت بین تارگت و قیمت ورود به معامله به‌عنوان میزان ریوارد در نظر گرفته می‌شود. از سوی دیگر اختلاف بین قیمت ورود به معامله و حد ضرر نیز به‌عنوان میزان ریسک معامله حساب می‌شود. با توجه به این موضوع برای اینکه تریدرها بتوانند مدیریت ریسک مناسبی را در انجام معاملات خود داشته باشند، نیاز دارند تا نسبت ریسک به ریوارد قابل‌ قبولی را در ترید رعایت کنند.

گام هشتم: کسب تجربه در ترید

با وجود اینکه مطالعه کتاب‌های آموزشی و کسب اطلاعات از وب‌سایت‌های معتبر آموزشی همانند فرادرس می‌تواند برای یادگیری ترید بسیار کمک‌کننده باشد، اما فعالیت در بازار واقعی به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند تجربیات ارزشمندی را در حوزه ترید کسب کنند.

برای این منظور تریدرها باید استراتژی‌های معاملاتی بررسی شده را در بازارهای واقعی اجرا می‌کنند. بنابراین تریدرها باید به‌طور مداوم شرایط ترید را بررسی کنند و به‌روزرسانی‌های لازم را در استراتژی معاملاتی خود انجام دهند.

گام نهم: استفاده از حساب دمو

یکی از روش‌هایی که تریدرها می‌توانند استراتژی‌های معاملاتی را بررسی کنند و راهکارهای مناسبی برای ارتقای آن پیدا کنند، استفاده از حساب آزمایشی در پلتفرم‌های معاملاتی است. بیشتر پلتفرم‌های معاملاتی این امکان را به تریدرها می‌دهند تا بتوانند با حسابی آزمایشی در شرایط واقعی بازار موردنظر معامله کنند.

بنابراین تریدرها می‌توانند بدون ورود سرمایه اولیه، نسبت به کسب تجربه معاملاتی در بازارهای مالی اقدام کنند. پس از اطمینان از کارآیی استراتژی موردنظر تریدرها می‌توانند از آن برای ترید در حساب واقعی استفاده کنند.

گام دهم: انتخاب کارگزاری معتبر

انتخاب کارگزاری معتبر یکی از موارد مهمی است که تریدرها برای انجام معاملات راحت‌تر باید به آن توجه کنند. کارگزاری‌ها امکانی را فراهم می‌کنند که خریداران با فروشندگان ارتباط داشته باشند. به عبارت دیگر زمانی که خریداری مقدار مشخصی از سهام یا دارایی را خریداری می‌کند، برای انجام معامله نیاز است تا فروشنده‌‌ای همان مقدار را با همان قیمت بفروشد.

بنابراین کارگزاری‌ها بستری را برای انجام معاملات راحت بین تریدرها فراهم می‌کنند. از سویی دیگر با توجه به اینکه سرمایه ترید برای انجام معاملات در حساب کارگزاری‌ها و صرافی‌ها نگهداری می‌شود، بنابراین افراد در انتخاب کارگزاری موردنظر باید دقت لازم را داشته باشند.

گام یازدهم: تمرین برای افزایش تمرکز

یکی از موارد مهمی که تریدرها باید به آن توجه کنند، تمرکز در زمان ترید است. زمانی که افراد برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی تصمیم می‌گیرند، به دقت و توجه بالایی نیاز دارند. این افراد معمولا اطلاعات تاثیرگذار متنوعی را برای انجام ترید در بازار مربوطه بررسی می‌کنند.

برای افزایش تمرکز تریدرها نیاز دارند تا تنها به اطلاعات مفید و تاثیرگذار توجه کنند و با کنار گذاشتن اطلاعات غیرضروری تمرکز خود را افزایش دهند. علاوه بر این تریدرها می‌توانند از تکنیک‌های مختلفی همانند مدیتیشن برای افزایش تمرکز استفاده کنند. استفاده از برخی نرم‌افزارها و ابزارهای افزایش تمرکز بر روی کامپیوتر یا تلفن همراه نیز می‌تواند برای افزایش تمرکز بیشتر کمک کند.

گام دوازدهم: مدیریت ریسک مناسب

پس از اینکه افراد با توجه به روحیات خود و شناختی که از بازارهای مالی دارند، استراتژی مناسبی را طرح‌ریزی می‌کنند، همواره می‌بایست مدیریت ریسک مناسبی را در ترید پیاده‌سازی کنند. در واقع قسمت مهمی از استراتژی معاملاتی به انتخاب قیمت‌های مناسب برای قرار دادن حد ضرر و تارگت برای رعایت مدیریت ریسک در راستای نسبت ریسک به ریوارد مناسب در ترید مربوط می‌شود. میزان حجم اختصاصی برای هر معامله نیز برای اجرای مدیریت ریسک بهینه در معاملات از اهمیت بالایی برخوردار است.

فردی در حال بررسی بازار - چگونه تریدر شویم

علاوه بر رعایت نسبت ریسک به ریوارد مناسب و میزان حجم اختصاصی در هر معامله برای مدیریت بهینه ترید در بازارهای مالی، نکته دیگری که تریدرها برای مدیریت ریسک بهینه در بازارهای مالی می‌توانند انجام دهند مربوط به تهیه سبد سرمایه‌گذاری است.

سبد سرمایه‌گذاری باعث پخش میزان ریسک در دارایی‌ها و ابزارهای مالی مختلف می‌شود و پوشش ریسک مناسبی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. بنابراین تریدرها یا سرمایه‌گذارانی که با دید میان‌مدت یا بلندمدت‌تر به بازار مالی ورود می‌کنند می‌توانند بر روی چند دارایی سرمایه‌گذاری کنند.

به این ترتیب در زمانی که ارزش یکی از دارایی‌ها کاهش پیدا کند، روندهای صعودی احتمالی در ارزش دارایی‌های دیگر در سبد سرمایه‌گذاری انتخابی می‌تواند میزان ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهد.

گام سیزدهم: توجه به پتانسیل‌های موجود در ترید

همان‌طور که برای انجام معاملات سودآور استفاده از استراتژی مدیریت ریسک در معاملات بسیار کمک‌کننده است، برای اینکه بتوانیم استراتژی‌های معاملاتی بهینه‌ای را طرح‌ریزی کنیم، نیاز داریم تا از پتانسیل‌های مالی موجود در ترید در بازار مربوطه مطلع باشیم. این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که پتانسیل موجود در ترید در بازارهای مختلف در زمان اجرای استراتژی بهینه متفاوت است.

برای مثال با توجه به مارکت کپ پایینی که برخی از ارزهای دیجیتال دارند، بازار ارزهای دیجیتال در صورت شناسایی و استفاده مناسب از فرصت‌های معاملاتی می‌تواند سودآور باشد. از سویی دیگر به همان اندازه این بازار می‌تواند تریدرها را با ضرر مواجه کند.

بنابراین توجه به پتانسیل‌های موجود در بازار انتخابی و مقایسه آن با میزان ریسک‌های مربوطه از اهمیت بالایی برخوردار است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شناسایی پتانسیل‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال و انتخاب ارزهای دیجیتال با رشد بالا می‌توانید فیلم آموزش شناسایی توکن های ارز دیجیتال با رشد بالا در سرمایه گذاری فرادرس را مشاهده کنید.

گام چهاردهم: ثبت جزئیات معاملات

ثبت جزئیات معاملات به تریدرها کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف در استراتژی‌های معاملاتی خود را بهتر بشناسند. این موضوع در نهایت باعث شناسایی روش‌های مفید برای انجام معاملات می‌شود. برای این منظور تریدرها می‌توانند جزئیات معاملات خود را در بر روی کاغذ یا به‌صورت دیجیتالی ثبت کنند. برخی از جزئیاتی که افراد برای ثبت معاملات خود می‌توانند در نظر بگیرند را در ادامه شرح می‌دهیم.

  • تاریخ و ساعت: تریدرها باید تاریخ و ساعت انجام معامله موردنظر را ثبت کنند.
  • تایم‌فریم: تایم‌فریمی که تریدرها معامله را انجام داده‌اند، باید ثبت شود. علاوه بر این تایم‌فریم‌هایی که تحلیل‌های قبل ترید در آن‌ها انجام شده‌اند نیز نیاز است تا به‌دقت ثبت شوند.
  • ستاپ معاملاتی: تریدرها می‌بایست دلیل خود را از ورود به معامله ذکر کنند. برای مثال ممکن است تریدری با دیدن شکست خط مقاومتی در الگوی مثلث وارد معامله شود. برای این منظور لازم است تریدرها تمامی شرایطی که سیگنال ورود به معامله می‌دهد، همانند وجود واگرایی در اندیکاتورها و الگوهای شمعی و غیره را نیز ثبت کنند.
  • اطلاعات بازار: این اطلاعات مربوط به بازاری است که ترید در آن انجام می‌شود مثلا بازار معاملات اسپات اتریوم در ارزهای دیجیتال.
  • حجم معاملات: تعداد واحد‌های دارایی معامله‌شده در هر ترید باید ثبت شود.
  • معاملات لانگ و شورت: نوع پوزیشن لانگ یا شورت در معامله ثبت شود. زمانی که تریدرها انتظار افزایش قیمت را داشته باشند وارد پوزیشن‌های لانگ می‌شوند و در حالت برعکس از پوزیشن‌های شورت استفاده می‌کنند.
  • قیمت ورود و خروج: تریدرها لازمست قیمت ورود به معامله و قیمت خروج را به‌دقت ثبت کنند.
  • قیمت حد ضرر: برای جلوگیری از زیان‌های بیشتر در زمان پیش‌بینی‌های نادرست، تریدرها از حد ضرر استفاده می‌‌کنند. بنابراین زمانی که قیمت در بازار مربوطه برخلاف پوزیشن معاملاتی حرکت کند، با فعال شدن حد ضرر تریدرها از معامله خارج می‌شوند.
  • میزان سود یا زیان: زمانی که پوزیشن معاملاتی بسته می‌شود، تریدرها لازم است میزان سود یا زیان از معامله مربوطه را یادداشت کنند.
  • ریسک اولیه: ریسک اولیه در ترید به مقدار سرمایه‌ای مربوط می‌شود که تریدرها آن را به‌عنوان مقدار ضرر احتمالی در صورت عدم موفقیت در نظر می‌گیرند.

گام پانزدهم: بهبود استراتژی معاملاتی

یکی از روش‌های کسب مهارت در بازارهای مالی و تریدر شدن در بازار مالی مربوطه ارتقای استراتژی‌های معاملاتی است. ارتقای استراتژی‌های معاملاتی به‌معنی پیدا کردن روش‌های کارآمدتر برای انجام معاملات است. این موضوع باعث می‌شود تا میزان اشتباهات و در نهایت ضررهای احتمالی کاهش پیدا کند.

از سویی دیگر با توجه به بهینه کردن استراتژی‌های معاملاتی و تحلیل بهتر قیمت در نمودار، به‌تدریج میزان سود دریافتی از انجام معاملات بیشتر می‌شود. برای مثال ممکن است تریدری با ثبت معاملات گذشته و تحلیل آن‌ها به این نتیجه برسد که با توجه به رفتار قیمت در معاملات گذشته این امکان وجود دارد تا در شرایط مشابه تارگت قیمت را در سطوح بالاتری قرار دهد.

بنابراین با افزایش تارگت به سطوح بالاتر در تریدهای آتی سود بیشتری را با استفاده از استراتژی معاملاتی مربوطه در شرایط مشابه کسب می‌کند.

گام شانزدهم: کسب مدرک در حوزه ترید

با وجود اینکه افراد برای تریدر شدن به مدرک نیاز ندارند، اما افرادی که قصد دارند در شرکت‌های مالی به عنوان تریدر مشغول کار شوند یا قصد دارند خدماتی را به‌صورت دورکاری برای شرکت‌های مربوطه ارائه کنند، نیاز دارند تا با دریافت مدرک‌های مرتبط میزان اعتبار خود را افزایش دهند.

دریافت مدرک‌هایی در رشته‌های امور مالی، حسابداری، مدیریت بازرگانی این امکان را به افراد می‌‌دهد تا مهارت‌‌های لازم در حوزه ریاضیات و آمار و روش‌های حل مساله را به‌دست ‌آورند. برای این منظور می‌توانند در دوره‌های کارشناسی این رشته‌های دانشگاهی شرکت کنند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که چگونه با کسب مهارت‌های لازم تریدر شویم و توضیحاتی درباره آن ارائه می‌کنیم.

مهارت‌های لازم برای ترید چیست؟

مهارت‌های لازم برای ترید مربوط به میزان توانایی افراد در انجام معاملات موفق می‌شود. هر اندازه میزان اطلاعات افراد از عوامل تاثیرگذار در نوسانات قیمت در بازار مالی موردنظر و توانایی تحلیل قیمت در بازار مربوطه بیشتر باشد، تریدرها می‌توانند از نوسانات قیمتی سود بیشتری کسب کنند.

یکی از مواردی که افراد برای تریدر شدن باید به آن توجه کنند، کسب اطلاعات لازم درباره بازارهای مالی و نحوه تحلیل آن‌ها است. از سویی دیگر برای اینکه بدانیم چگونه تریدر شویم می‌بایست اطلاعات و مهارت‌های لازم را در استفاده از ابزارهای تحلیل قیمت همانند انواع ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال بالا ببریم.

بنابراین برای اینکه تریدرها بتوانند با توجه به زمان اختصاصی به ترید و روحیات خود استراتژی مناسبی را برای انجام معاملات انتخاب کنند، نیاز دارند تا در ابتدا اطلاعات جامعی درباره عوامل تاثیرگذار بر روی بازارهای مالی مختلف مانند بازار کریپتو یا بورس به‌دست آورند.

برای این منظور تریدرها می‌توانند از انواع کتاب‌ها و محتواهای آموزشی برای افزایش مهارت و اطلاعات خود در حوزه تحلیل بازارهای مالی استفاده کنند. با توجه به اهمیت آشنایی با نحوه ترید در بازارهای مالی فیلم آموزش رایگان ترید و معامله‌ گری در ۴۰ دقیقه فرادرس تهیه شده است که می‌توانید برای شروع کار از آن استفاده کنید.

چگونه با تحلیل قیمت تریدر شویم؟

یکی از مهارت‌های لازم برای تریدر شدن توانایی در تحلیل قیمت در بازار مالی مربوطه است. در حالت کلی زمانی تریدرها می‌توانند از بازارهای مالی کسب سود کنند که بتوانند جهت حرکت قیمت در بازار مربوطه را درک کنند. برای این منظور می‌توان با توجه به بازار مالی انتخابی عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت را شناسایی کنند.

تریدر در حال بررسی بازار مالی

این عوامل با توجه به بازار مالی موردنظر متفاوت است. برای مثال عوامل تاثیرگذار بر روی نوسانات قیمت در بازار سهام شرکت‌ها متفاوت از عوامل تاثیرگذار بر روی نوسانات قیمت بر روی بازار کریپتو است. از سویی دیگر توانایی در استفاده از تحلیل تکنیکال این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند درک بهتری از نمودار قیمت و شناسایی نواحی مهم قیمتی در بازارهای مالی پیدا کنند.

تحلیل تکنیکال به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند روندهای قیمتی در نمودار را رصد کنند و با استفاده از ابزارهای مربوطه همانند انواع اندیکاتورها و الگوهای قیمتی، سطوح مناسبی را برای ورود به معامله، تارگت و حد ضرر در نمودار مربوطه پیدا کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحلیل تکنیکال می‌توانید مطلب تحلیل تکنیکال چیست و چگونه آن را یاد بگیریم را از مجله فرادرس مطالعه کنید. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که چگونه با تحلیل اطلاعات تریدر شویم و درباره آن توضیحاتی می‌دهیم.

چگونه با تحلیل اطلاعات تریدر شویم؟

یکی از مهارت‌های لازم برای تریدر شدن در بازارهای مالی توانایی تحلیل اطلاعات است. منظور از اطلاعات اخبار و گزارشاتی است که بر روی روندهای قیمتی تاثیرگذار هستند. برای مثال افرادی که در بازار فارکس فعالیت می‌کنند، باید توانایی استفاده از اطلاعات و گزارشات اقتصادی را داشته باشند. برای این منظور علاوه بر پیدا کردن منابع مناسب برای پیگری اخبار و گزارشات مالی، این افراد می‌بایست از تاثیر هر کدام از این گزارشات اقتصادی بر روی روند تغییرات ارزش جفت ارز انتخابی آگاهی پیدا کنند.

چگونه با بررسی اقتصاد کلان تریدر شویم؟

تریدرها همواره سعی می‌کنند با توجه به تاثیر اقتصاد کلان در بازارهای مالی، روش‌های مناسبی را برای استفاده از اطلاعات مربوط به اقتصاد کلان در بازار مربوطه پیدا کنند. بنابراین با صرف زمان معمولا راهکارهایی را برای پیش‌بینی روندهای قیمتی با توجه به عوامل تاثیرگذار بنیادی در اقتصاد کلان پیدا می‌کنند. از سویی دیگر تریدرها برای اینکه بتوانند از نوسانات قیمت در بازار موردنظر به‌طور بهینه‌ای استفاده کنند، سعی می‌کنند تا با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال در نمودار قیمت روش‌های منحصر به‌فردی را برای ترید پیدا کنند.

برای این منظور در ابتدا استراتژی‌های مربوطه را در حساب آزمایشی تست می‌کنند و پس از اطمینان از درستی عملکرد استراتژی مربوطه، آن را در معاملات خود استفاده می‌کنند. اما برای اینکه بدانیم چگونه یک تریدر موفق شویم باید به این موضوع توجه کنیم که بازارهای مالی همواره در حال تغییر هستند.

تغییر در بازارهای مالی به این معنی است که استراتژی سودآور قبلی ممکن است پس از مدتی تغییر کند. برای این منظور تریدرها می‌توانند با رصد مداوم بازار مالی مربوطه همواره خود را با تغییرات ایجاد شده هماهنگ کنند و استراتژی‌های معاملاتی جدیدی را برای کسب سود از بازار مربوطه طرح‌ریزی و استفاده کنند.

فردی شاد از ترید موفق

چگونه با ارزیابی استراتژی معاملاتی تریدر شویم؟

برای اینکه تریدرها بتوانند میزان سوددهی استراتژی معاملاتی خود را بررسی کنند، می‌توانند استراتژی معاملاتی خود را در بازه‌های زمانی گذشته در نمودار قیمت آزمایش کنند. استراتژی معاملاتی مواردی از قبیل نحوه استفاده از ابزارهای معاملاتی و قوانینی را شامل می‌شود که تریدرها با بررسی نمودار قیمت برای پیدا کردن نقاط ورود و خروج به معامله پیدا می‌کنند.

برای مثال تریدرها با بررسی رفتار قیمت در بازار مربوطه الگوهایی قیمتی را شناسایی می‌کنند. این الگوها نحوه رفتار احتمالی قیمت را نشان می‌دهد. اما برای اینکه تریدرها بتوانند از این استراتژی‌های معاملاتی در بازار مربوطه استفاده کنند، در ابتدا باید از نحوه عملکرد درست آن‌ها در نمودار قیمت اطمینان پیدا کنند.

برای این منظور این استراتژی‌های معاملاتی را در قیمت‌های گذشته نمودار در بازار موردنظر بررسی می‌کنند. برای این منظور نقاط ورود و خروجی که با استفاده از این الگوها در نمودار گذشته قیمت پیدا می‌کنند را بررسی می‌کنند تا بتوانند از میزان سودآوری و عملکرد این استراتژی‌های معاملاتی مطمئن شوند. پس از انجام بررسی‌‌های لازم در ادامه می‌‌توانند از این استراتژی‌های معاملاتی در ترید استفاده کنند.

چگونه با دوام آوردن در بازار مالی تریدر شویم؟

یکی از موارد مهمی که تریدرها باید به آن توجه کنند کسب مهارت‌های لازم برای دوام آوردن در بازارهای مالی است. دوام آوردن در بازارهای مالی به‌معنی داشتن سرمایه لازم و حفظ آن برای ادامه فعالیت در بازار مربوطه است. بازارهای مالی دارای نوسانات زیادی است. نوسانات قیمتی که در چرخه‌های قیمتی ایجاد می‌شوند باعث می‌شوند تا روندهای صعودی و نزولی در بازار مربوطه ایجاد شوند.

این موضوع باعث می‌شود تا تریدرهایی که در بازه‌های زمانی بلندمدت‌تری ترید می‌کنند با انتخاب استراتژی مدیریت ریسک و سرمایه بهینه با تحلیل چرخه بازار در موقعیت‌های مناسبی نسبت به ورود به معامله اقدام کنند. از سویی دیگر وجود نوسان در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت نیز باعث می‌شود تا تریدرهای روزانه در برخی اوقات از بازار مربوطه کسب سود کنند.

اما با توجه به اینکه روندهای قیمت همواره در حال تغییر هستند بنابراین در مواردی نیز این تریدرها ممکن است با ضررهای قابل‌توجهی روبرو شوند. بنابراین برای اینکه تریدرها بتوانند در بازارهای مالی دوام بیاورند نیاز دارند تا میزان ضررهای احتمالی را محدود کنند و نسبت مناسبی از سود و زیان را در هر معامله در نظر داشته باشند.

فردی در حال رصد بازار مالی -چگونه تریدر شویم

اما در برخی موارد که بازار به‌کلی برخلاف پیش‌بینی‌ها حرکت می‌کند، تریدرها می‌‌توانند تنها نظاره‌گر بازار باشند و برای جلوگیری از ضررهای احتمالی پوزیشن‌های خود را ببندند. برای مثال در مواردی ممکن است موقعیت‌های مناسبی برای ورود به معامله همانند نواحی برگشت قیمت در نمودار پیدا کنند.

در این موارد در صورتی که تریدرها نتوانند حد ضرر و تارگتی متناسب با استراتژی مدیریت ریسک تعیین‌شده در نمودار قیمت پیدا کنند، می‌بایست از ورود به معامله اجتناب کنند و منتظر فرصت مناسب بعدی برای ورود به معامله شوند.

چگونه با کنترل احساسات تریدر شویم؟

یکی از موارد مهمی که تریدرها برای انجام معاملات موفق باید به آن توجه کنند، کنترل احساسات در زمان ترید است. کنترل احساسات طیف گسترده‌ای از ترس‌ها و طمع‌های تریدرها را در انجام معاملات شامل می‌شود. این احساسات مخرب باعث می‌شوند تا تریدرها به استراتژی‌های معاملاتی خود پایبند نباشند و اشتباهاتی را انجام دهند که در نهایت باعث زیان در معامله مربوطه می‌شود.

برای مثال فرض کنید تریدری با توجه به بررسی رفتار گذشته قیمت در نمودار موردنظر توانسته است استراتژی معاملاتی مناسبی را برای پیدا کردن نقاط ورود و خروج به معامله و نوسان‌گیری در بازار مربوطه پیدا کند. اما در زمانی که استراتژی انتخابی سیگنال خرید می‌دهد، معامله‌گر با توجه به وجود احساسات منفی و ترس در بازار مربوطه به استراتژی معاملاتی خود پایبند نمی‌ماند.

این موضوع باعث می‌شود تا فرصت معاملاتی را با نادیده گرفتن سیگنال خرید مربوط به استراتژی معاملاتی از دست بدهد. یا در مثالی دیگر معامله‌گر ممکن است به تارگت انتخابی برای تیک پروفیت در بازار مربوطه پایبند نباشد. برای این منظور با توجه به شرایط صعودی و جو مثبت موجود در بازار موردنظر تریدر ممکن است هدف قیمتی تعیین شده را برای کسب سود بیشتر تغییر دهد.

این موضوع که از احساس طمع برای کسب سود بیشتر در بازار مربوطه ناشی می‌‌شود در مواردی باعث می‌شود که با برگشت قیمت و دور شدن از تارگت جدید، تریدر سود موردنظر از بازار مربوطه را از دست بدهد.

چگونه یک تریدر موفق شویم؟

برای اینکه بتوانیم یک تریدر موفق شویم می‌بایست مهارت‌ها و توانایی‌های زیر را در خود تقویت کنیم.

  • نظم در معاملات
  • مدیریت استرس
  • صبر در ترید
  • انعطاف‌پذیری در تغییر استراتژی

در ادامه هر کدام از موارد بالا را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

اهمیت نظم در تریدر شدن

نظم در معاملات اهمیت بالایی در میزان موفقیت تریدرها دارد. این موضوع به این دلیل است که در تمامی مراحل تریدر شدن وجود نظم لازم و ضروری است. برای مثال تریدرها برای اینکه بتوانند معاملات موفقی انجام دهند نیاز دارند تا با انجام تحقیقات لازم استراتژی‌های مناسبی را برای انجام معاملات پیدا کنند.

برای این منظور نیز نیاز دارند تا اطلاعات لازم را از منابع معتبر به‌دست آورند و آن‌ها را تحلیل کنند. در این حالت در صورت عدم نظم در این کار تریدرها در همین گام نخست با مشکل روبرو می‌شوند. این موضوع به این دلیل است که گزارشات اقتصادی مطابق با برنامه‌ای از پیش‌ تعیین شده در بازارهای مالی منتشر می‌شوند و تنها تریدرهایی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند که مطابق با این برنامه‌ها گزارشات مربوطه را تحلیل کنند و اطلاعات خود را به‌روز نگه دارند.

فردی در حال ترید

از سویی دیگر وجود نظم در پیدا کردن استراتژی‌های معاملاتی باعث می‌شود تریدرها تحلیل بهتری از روندهای قیمتی در بازار مالی موردنظر داشته باشند. نظم در ترید در زمان بازبینی، اصلاح و به‌‌روزرسانی استراتژی‌های معاملاتی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. وجود نظم در به‌روزرسانی استراتژی‌های معاملاتی به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند هر چه سریع‌تر خود را با تغییرات ایجاد شده در بازار مربوطه منطبق کنند.

اهمیت نظم در روش ترید

در مواردی نیز وجود نظم در روش ترید انتخابی برای معامله‌گران مهم است. برای مثال تریدرهایی که از استراتژی‌های اسکالپ برای ترید در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت در بازارهای مالی استفاده می‌کنند، با ایجاد نظم در فرآیند یادگیری این مهارت، تنها تمرکز خود را بر روی این روش ترید قرار می‌دهند و ذهن خود را با روش‌های دیگری همانند سوئینگ تریدینگ پر نمی‌کنند.

البته تریدرهایی که از روش سوئینگ تریدینگ استفاده می‌کنند نیز با ایجاد نظم در استراتژی‌های مربوط به این روش می‌توانند با تمرکز بیشتری نسبت به طرح‌ریزی استراتژی‌های معاملاتی سوئینگ تریدینگ اقدام کنند.

اهمیت نظم در مدیریت ترید

وجود نظم در مدیریت ترید از اهمیت زیادی برخودار است. برای مثال یکی از مواردی که در مدیریت ترید مطرح می‌شود، اختصاص مقدار مشخصی از سرمایه برای هر پوزیشن معاملاتی است. بنابراین وجود نظم در مدیریت ترید باعث می‌شود تا تریدرها تنها مقدار مشخصی از سرمایه را مطابق با استراتژی مدیریت ریسک مربوطه، به انجام معاملات اختصاص دهند.

از سویی دیگر نظم در مدیریت ترید باعث می‌شود تا تریدرها نسبت معینی از نسبت ریسک به ریوارد را با انتخاب مناسب قیمت‌های حد ضرر و تارگت در نظر بگیرند که این موضوع باعث می‌شود در مجموع معاملات سودآوری را تجربه کنند.

چگونه با مدیریت استرس تریدر شویم؟

مدیریت استرس نقش مهمی در انجام معاملات موفق در بازارهای مالی دارد. این موضوع زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود که تریدرها در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت ترید می‌کنند. انجام معاملات در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت استرس زیادی به تریدرها وارد می‌کند. این موضوع به دلیل افزایش نوسانات بازار در بازه‌های زمانی کوتاه مدت است.

نمودار قیمت در بازه‌های کوتاه‌مدت به‌گونه‌ای است که در مدت زمان کوتاهی دچار تغییر می‌شود. برای این منظور تریدرهای موفق باید تکنیک‌هایی که ریسک معاملات را کاهش می‌دهند را برای انجام معاملات موفق استفاده کنند. برای مثال پیروی از استراتژی مدیریت ریسک بهینه و به‌روزرسانی استراتژی‌های معاملاتی برای بهینه‌سازی آن‌ها می‌تواند نقش مهمی در کاهش ترس از دست دادن سرمایه و در نهایت کاهش استرس مربوطه داشته باشند.

علامت بازار صعودی در بازار مالی

اهمیت صبر برای ترید موفق

تریدرهایی می‌توانند در بازارهای مالی موفق شوند که بتوانند برخلاف احساسات خود برای انجام معاملات صبر کنند و تنها در موقعیت‌های مناسبی که مطابق استراتژی‌ معاملاتی و مدیریت ریسک آن‌ها است، نسبت به انجام معامله اقدام کنند. علاوه بر این داشتن صبر بعد از ورود به معامله و باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای مثال فرض کنید تریدری با تحلیل قیمت در بازار مربوطه، قیمت‌هایی را برای ورود به معامله، حد ضرر و تارگت در معامله انتخاب کرده است. این تریدر با رسیدن قیمت بازار به قیمت انتخابی، به بازار ورود می‌کند. از سویی دیگر با توجه به وجود نوسان در بازارهای مالی این امکان وجود دارد که بازار در بازه‌های زمانی ابتدایی پس از ورود به معامله، برخلاف پیش‌بینی تریدر پیشروی کند.

در این حالت تریدرهای کم‌تجربه با دیدن این شرایط ممکن است با توجه به ایجاد ترس از احتمال ضرر در معامله، قبل از رسیدن قیمت به حد ضرر از معامله خارج شوند. اما پس از مدتی با برگشت قیمت، بازار در جهت روند پیش‌بینی شده آن‌ها حرکت می‌کند.

بنابراین تریدرهای موفق از همان ابتدا با تحلیل دقیق روند قیمت را پیش‌بینی می‌کنند و پس از قرار دادن حد ضرر و تارگت، معمولا آن‌ها را تغییر نمی‌دهند. البته در برخی موارد تریدرها برای مدیریت ریسک می‌توانند پس از حرکت قیمت در جهت پیش‌بینی شده با استفاده از حد ضرر شناور از روندهای موجود حداکثر استفاده را ببرند.

چگونه با استراتژی انعطاف‌پذیر تریدر شویم؟

تریدرهای موفق با وجود داشتن نظم در پیروی از استراتژی‌های معاملاتی و صبر کردن برای رسیدن به اهداف مربوطه، در مواردی با توجه به شرایط بازار مربوطه نیاز دارند تا برای تغییر در استراتژی‌های معاملاتی انعطاف‌پذیر باشند. بنابراین تریدرهایی موفق هستند که بتوانند خود را با استراتژی‌های جدید تطبیق دهند.

این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها همواره میزان موثر بودن روش معاملاتی خود را ارزیابی کنند. این موضوع به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا بتوانند با یادگیری از اشتباهات گذشته، استراتژی‌های معاملاتی بهینه‌تری را برای انجام معاملات طرح‌ریزی کنند.

چگونه با ثبت معاملات تریدر شویم؟

یکی از روش‌هایی که برای انعطاف‌پذیری در تغییر استراتژی‌های معاملاتی می‌تواند به تریدرها کمک کند، ثبت معاملات انجام شده برای بازبینی و اصلاح اشتباهات مربوطه است. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها بتوانند با مرور و بازبینی جزئیات ثبت شده از معاملات در صورت نیاز استراتژی‌های خود را اصلاح و به‌روزرسانی کنند.

بنابراین یکی از عواملی که باعث ترید موفق در بازارهای مالی می‌‌شود، ثبت معاملات انجام شده و رفع کاستی‌های استراتژی‌های معاملاتی با توجه به معاملات قبلی است. با توجه به اینکه برای تریدر شدن افراد می‌توانند مهارت‌های خود را در تحلیل قیمت و ارزیابی عوامل تاثیرگذار در نوسانات قیمتی افزایش دهند، بنابراین یکی از اقداماتی که به تریدرها در بهینه‌سازی معاملات کمک می‌کند، ثبت کامل تریدهای انجام شده برای بررسی مجدد آن‌ها است.

فردی در حال مشاهده بازار

ثبت معاملات به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند روش‌های کارآمد را در انجام معاملات شناسایی کنند. به این ترتیب می‌توانند مهارت‌های خود را در انجام تریدرهای موفق افزایش دهند. تریدرها می‌توانند معاملات خود را در دفترچه‌ای که برای این منظور اختصاص داده‌اند، از زمان شروع ترید تا زمان خروج از معاملات با جزئیات کامل ثبت کنند.

در ثبت معاملات تریدرها هر اندازه بتوانند معاملات را با جزئیات بیشتری ثبت کنند، امکان تحلیل بهتر معاملات انجام شده برای آن‌ها بیشتر می‌شود. برای مثال تریدرها باید دلایلی که باعث می‌شود نسبت به باز کردن پوزیشن معاملاتی اقدام کنند را در ابتدا ذکر کنند.

در ادامه می‌توانند برای بررسی جزئیات معامله، مراحل انجام ترید را ثبت کنند تا در پایان بتوانند مراحل ترید و ابزارها و اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال استفاده شده برای تحلیل قیمت را ارزیابی کنند. با ثبت جزئیات معاملات تریدرها می‌توانند اشتباهاتی که در زمان استفاده از استراتژی معاملاتی مرتکب شده‌اند را در زمان بررسی مجدد آن شناسایی کنند.

ریسک تریدر شدن چقدر است؟

ریسک تریدر شدن با توجه به اختصاص میزان سرمایه برای ترید می‌تواند متفاوت باشد. اما برای اینکه تریدرها بتوانند مدیریت ریسک بهینه‌ای را در انجام معاملات خود داشته باشند، می‌بایست تنها درصد کمی از سرمایه خود را در هر معامله در معرض خطر قرار دهند.

این میزان معمولا با درصدی از سرمایه اختصاصی به ترید بیان می‌شود. برای مثال یک تریدر روزانه ممکن است در هر معامله ۰/۵٪ تا ۱٪ از موجودی حساب ترید را در هر معامله ریسک کند. سوئینگ تریدرها و تریدرهای بلندمدت نیز ممکن است همین انتخاب را برای میزان ریسک در هر معامله داشته باشند.

البته این افراد ممکن است مقادیر بیشتری مانند ۲ تا ۳ درصد از حساب ترید را در هر معامله ریسک کنند. میزان ریسک برای هر ترید با توجه به استراتژی مدیریت ریسک انتخابی می‌تواند متفاوت باشد. از سویی دیگر برخی از تریدرها نیز به‌جای درصد، مقدار مشخصی به‌دلار را برای ریسک قابل تحمل در هر معامله تعیین می‌کنند.

بنابراین ریسک ترید در بازارهای مالی به این موضوع بستگی دارد که تا چه اندازه میزان پیش‌بینی تریدر از روند بازار مربوطه درست است و در صورت عدم پیش‌بینی درست چه میزان ضرر می‌کند. برای این منظور برای اینکه تریدرها بتوانند مدیریت ریسک و سرمایه مناسبی را برای ترید در بازارهای مالی داشته باشند، می‌بایست همزمان با باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی، قیمتی را برای حد ضرر تعیین کنند تا میزان ضرر احتمالی مطابق با استراتژی مدیریت ریسک مربوطه باشد.

تحمل ریسک معاملات در ترید

ارزیابی میزان تحمل ریسک معاملات موضوع دیگری است که برای اینکه بدانیم چگونه تریدر شویم می‌بایست آن را بررسی کنیم. زمانی که تریدرها موقعیت‌های مناسبی را برای کسب سود در بازارهای مالی شناسایی می‌کنند، در جهت روند موردنظر پوزیشن معاملاتی خود را باز می‌کنند.

پوزیشن‌ معاملاتی می‌تواند در جهت روند صعودی یا نزولی باشد که به آن‌ها پوزیشن‌های لانگ یا شورت می‌گویند. تا زمانی که روند بازار در جهت پیش‌بینی حرکت کند، پوزیشن معاملاتی در سود است اما زمانی که جهت روند بازار برخلاف پیش‌بینی و پوزیشن معاملاتی انتخابی پیش‌روی کند، پوزیشن‌ معاملاتی مربوطه زیان‌ده می‌شود.

فردی در حال رصد بازار

بنابراین تریدرها پس از باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی نیاز دارند تا مدیریت مناسبی برای پوزیشن‌های معاملاتی خود داشته باشند. برای این منظور برخی از تریدرها که به آن‌ها تریدرها روزانه می‌گویند، در همان روز تکلیف پوزیشن را مشخص می‌کنند.

اما برخی دیگر از تریدرها که به آن‌ها سوئینگ تریدر نیز می‌گویند، می‌توانند ریسک مربوط به پوزیشن‌های باز خود را برای روزهای بیشتری تحمل کنند. بنابراین برای اینکه بدانیم چگونه تریدر شویم می‌بایست میزان توانایی خود را در تحمل پوزیشن‌های باز ارزیابی کنیم.

چگونه تریدر ارز دیجیتال شویم؟

برای اینکه بدانیم چگونه می‌توانیم تریدر ارز دیجیتال شویم در ابتدا باید بازار کریپتو را بشناسیم. بازار کریپتو بازاری است که در آن رمزارزها معامله می‌شوند. رمزارزها دارایی‌های دیجیتالی هستند که تریدرها می‌توانند همانند دارایی‌ها و ابزارهای مالی دیگر آن‌ها را در بازار مربوطه معامله کنند.

برای اینکه تریدرها بتوانند از بازار ارزهای دیجیتال کسب سود کنند در ابتدا نیاز دارند تا عوامل تاثیرگذار در رشد و کاهش قیمت ارزهای دیجیتال را شناسایی کنند. از سویی دیگر با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال دارایی‌هایی هستند که در بسترهای غیرمتمرکزی همانند بلاک‌چین توسعه پیدا کرده‌اند، بنابراین برخی از عوامل تاثیرگذار در نوسانات قیمت این دارایی‌های دیجیتال به نحوه عملکرد بسترهای غیرمتمرکز مربوطه و میزان کاربرد توکن‌ها در این بسترها بستگی دارد.

علاوه بر این برای تحلیل قیمت در بازار ارزهای دیجیتال می‌بایست به موارد متنوعی توجه کرد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بررسی قیمت بیت کوین

نوسانات قیمت بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال تاثیر زیادی در میزان نوسان قیمت سایر ارزهای دیجیتال دارد. بسیاری از رمزارزهایی که در بازار کریپتو معامله می‌شوند، از نوسانات قیمت بیت کوین تبعیت می‌کنند. به عبارتی دیگر زمانی که قیمت بیت کوین روندی صعودی دارد، اکثر ارزهای دیجیتال در بازاری گاوی هستند. از سویی دیگر با شروع روندهای نزولی در بازار بیت کوین، بیشتر رمزارزهای این بازار نیز دچار کاهش قیمت می‌شوند.

چگونه با بررسی توکن تریدر شویم؟

بررسی میزان کاربرد توکن پروژه موردنظر نقش مهمی در شناسایی احتمال رشد قیمت توکن مربوطه دارد. این موضوع به این دلیل است که قیمت توکن‌ها در بازار ارزهای دیجیتال را همانند بازارهای دیگر، میزان عرضه و تقاضای توکن در بازار مربوطه تعیین می‌کند. بنابراین هر اندازه میزان کاربرد ارز دیجیتال مربوطه بیشتر باشد، میزان تقاضا برای آن افزایش پیدا می‌کند. از سویی دیگر با افزایش میزان تقاضا برای توکن موردنظر، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.

میزان تقاضا برای توکن با توجه به کاربردهای توکن در بستر غیرمتمرکز مربوطه شناسایی می‌شود. برای مثال برخی از بسترهای غیرمتمرکز این امکان را برای ارز دیجیتال مربوطه فراهم می‌کنند که افراد بتوانند آن‌ها در پلتفرم‌هایی سپرده‌گذاری کنند و در ازای آن سود دریافت کنند. سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال با نام استیکینگ در حوزه ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود و با توجه به افزایش میزان تقاضا برای توکن مربوطه نقش مهمی در نوسانات قیمتی در ارز دیجیتال موردنظر دارد.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی ارز های دیجیتال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه ترید در بازار ارزهای دیجیتال و پیدا کردن توکن‌های مستعد رشد در این بازار می‌توانید فیلم‌های آموزشی در فهرست زیر را مشاهده کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در حوزه ترید ارزهای دیجیتال نیز می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع پرداختیم که تریدر کیست و چه کاری انجام می‌دهد و درباره نحوه تریدر شدن توضیحاتی را ارائه کردیم. سپس شروع یادگیری ترید در بازارهای مالی را شرح دادیم و مطالبی درباره نحوه ورود به بازار ترید ارائه کردیم. سپس هفت گام برای تریدر شدن بیان کردیم. برای این منظور مواردی نظیر روحیات لازم برای تریدر شدن، زمان و سرمایه لازم برای این کار، شناخت بازارهای مالی و انتخاب استراتژی مناسب برای تریدر شدن را شرح دادیم. علاوه بر این مراحل برای تریدر شدن نیاز است تا مهارت‌هایی را در خود تقویت کنیم.

برای این منظور در ادامه این مطلب به توضیح مهارت‌های لازم برای تریدر شدن پرداختیم. بنابراین مهارت‌های تحلیل قیمت و اطلاعات مربوطه، توانایی ارزیابی و به‌روزرسانی استراتژی‌های معاملاتی و مهارت کنترل احساسات در ترید را شرح دادیم. در ادامه به این موضوع پرداختیم که چگونه یک تریدر موفق شویم. برای این منظور اهمیت نظم و مدیریت استرس را بیان کردیم.

سپس اهمیت صبر برای ترید موفق را توضیح دادیم و لزوم انعطاف‌پذیری در تغییر استراتژی را شرح دادیم. سپس ریسک تریدر شدن را بیان کردیم و میزان تحمل ریسک در ترید را توضیح دادیم. در پایان نیز به این موضوع پرداختیم که چگونه تریدر ارز دیجیتال شویم و مواردی نظیر بررسی قیمت بیت کوین و میزان کاربرد توکن را برای ترید موفق در بازار رمزارزها شرح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
CMC MarketsCFIReal Trading
۱ دیدگاه برای «چگونه تریدر شویم؟‌ – از شروع یادگیری تا ورود به بازار ترید»

عالی و مختصر سپاس از نویسنده

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *