صندوق سهامی چیست و چه مزایایی دارد؟ – به زبان ساده

۵۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۸ دقیقه
صندوق سهامی چیست و چه مزایایی دارد؟ – به زبان ساده

صندوق‌های سهامی سرمایه‌ تحت مدیریت خود را بر روی سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند. بنابراین صندوق‌های سهامی ارتباط مستقیمی با میزان نوسانات قیمت سهام شرکت‌ها دارند. این موضوع باعث می‌شود تا صندوق‌های سهامی نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت و مختلط بازدهی و ریسک بالاتری داشته باشند. خرید صندوق‌های سهامی نوعی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس محسوب می‌شود که می‌تواند بر روی صندوق‌های صدور و ابطالی و نیز بر روی صندوق‌های قابل معامله در بورس انجام شود. در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که صندوق سهامی چیست و در ادامه مزایا و ریسک‌های این صندوق را بیان می‌‌کنیم و درباره نحوه سرمایه‌گذاری و پیدا کردن فهرست این صندوق‌ها توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

صندوق سهامی چیست؟

صندوق سهامی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که منابع مالی خود را به سرمایه‌گذاری در انواع سهام شرکت‌های بورسی اختصاص می‌دهد. مدیران این صندوق‌ها وجوه حاصل از فروش واحدهای این صندوق‌ها را برای تشکیل سبدی از سهام‌های بورسی و رشد این سبد سرمایه‌گذاری می‌کنند.

سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی این امکان را به افراد می‌دهد تا بتوانند در انواع سهام‌های بورسی به‌طور غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کنند. زمانی که افراد به‌طور مستقیم اقدام به خرید سهام شرکت‌ها می‌کنند، با ریسک‌های بیشتری روبرو هستند.

اما زمانی که در صندوق‌های سهامی سرمایه‌گذاری می‌کنند با توجه به تنوع سهام‌های موجود در سبد سرمایه‌گذاری مقدار ریسک کاهش پیدا می‌کند. زمانی که تعداد سهام‌های سبد سرمایه‌گذاری متنوع باشد، کاهش ارزش یک سهام تاثیر چندانی در ارزش کل صندوق ندارد و سرمایه‌گذار را با ریسک کمتری روبرو می‌کند.

این نوع سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بورس توسط صندوق‌های سهامی برای افرادی که دید بلندمدت‌تری دارند می‌تواند مفید باشد. در این حالت صندوق‌هایی که از ترکیب سهام مناسبی برخوردار هستند می‌توانند در بلندمدت سود قابل‌توجهی برای سرمایه‌گذاران داشته باشند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که صندوق سهامی بخشی چیست و توضیحاتی را درباره آن ارائه می‌کنیم.

شخصی در حال بررسی بازار

صندوق‌ سهامی بخشی چیست؟

برخی از صندوق‌های سهامی وجود دارند که بر روی سهام شرکت‌های بخش خاصی سرمایه‌گذاری می‌کنند و به آن‌ها صندوق‌های بخشی می‌گویند. صندوق‌های بخشی بر روی شرکت‌هایی که در صنعت یا بازار خاصی فعالیت می‌کنند، منابع مالی خود را اختصاص می‌دهد. برای مثال صندوق بخشی سیمان بر روی سهام شرکت‌های فعال در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند.

انواع صندوق‌ سهامی

صندوق‌های سهامی با توجه به استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و سبک مدیریت آن‌ها می‌توانند در دو دسته زیر قرار داده شوند.

  • صندوق‌های سهامی با مدیریت فعال
  • صندوق‌های سهامی با مدیریت منفعل

صندوق‌های سهامی با مدیریت فعال

این نوع صندوق‌های سهامی با مدیریت دارایی‌های صندوق مربوطه سعی می‌کنند تا از شاخص بازار موردنظر پیشی بگیرند و جلوتر از میانگین بازدهی سهام شرکت‌ها باشند.

برای این منظور مدیران این صندوق‌ها با استفاده از تیم‌های مجرب تحلیل قیمت در بازار مربوطه سعی می‌کنند تا با خرید و فروش یا نگهداری سهام‌های ارزشمند‌تر بتوانند بازدهی بیشتری را برای سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها به‌دست آورند.

بنابراین میزان موفقیت صندوق‌های سهامی با مدیریت فعال به میزان تبحر مدیران آن و نحوه تصمیم‌گیری آن‌ها برای افزایش بازدهی صندوق مربوطه بستگی دارد. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که صندوق سهامی با مدیریت منفعل چیست و درباره آن توضیحاتی می‌دهیم.

صندوق‌های سهامی با مدیریت منفعل

این صندوق‌ها شامل صندوق‌های شاخص می‌شوند که دنباله‌روی نحوه عملکرد شاخص در بازار موردنظر هستند. برای مثال صندوق شاخص S&P 500 از همان سهام مربوط به شرکت‌های شاخص موردنظر و با همان نسبت تشکیل شده است. این شاخص نشان‌دهنده عملکرد ۵۰۰ شرکت بزرگ در ایالات متحده است.

بنابراین این صندوق سعی می‌کند تا همان عملکرد شاخص S&P 500 را منعکس کند. مدیران صندوق‌های سهامی با مدیریت منفعل قصد ندارند تا از این شاخص بهتر عمل کنند و تنها می‌کوشند تا عملکرد این صندوق را بسیار نزدیک به شاخص موردنظر نگهدارند.

تصویری از تریدری در حال معامله

سرمایه گذاری در بورس با فرادرس

برای اینکه افراد بتوانند در بورس سرمایه‌گذاری کنند در ابتدا نیاز دارند تا با مقدمات و نحوه کارکرد بورس آشنا شوند. برای این منظور لازم است تا با انواع اوراق بهادار و ابزارهای مالی موجود در بازارهای مالی همانند انواع اوراق بدهی، سهام و قراردادهای آتی آشنا شوند.

این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که افراد با توجه به اطلاعات مربوط به نحوه عملکرد این ابزارهای مالی و میزان ریسک و بازده آن‌ها در بازارهای مالی می‌توانند، انتخاب مناسب‌تری را با توجه به اهداف سرمایه‌گذاری و میزان ریسک‌پذیری خود در بازارهای مالی داشته باشند.

از سویی دیگر افراد می‌توانند به‌طور مستقیم یا به‌طور غیرمستقیم در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کنند. زمانی که افراد به‌طور مستقل نسبت به خرید اوراق بهادار اقدام می‌کنند، سرمایه‌گذاری مستقیم انجام داده‌اند. اما زمانی که افراد از صندوق‌های بورسی استفاده می‌کنند، به‌طور غیرمستقیم در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

هر کدام از این روش‌های سرمایه دارای مزایا و معایبی است که سرمایه‌گذاران با توجه به استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خود می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. با توجه به اهمیت یادگیری مهارت‌های لازم برای ورود به بورس فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در حوزه بورس و تحلیل تکنیکال می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

دسته بندی صندوق‌ها با ارزش بازار شرکت‌ها

صندوق‌های سهامی را می‌توان با توجه به بزرگی ارزش بازار شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز دسته بندی کرد. در این دسته‌بندی برخی از صندوق‌ها بر روی سهام شرکت‌های با مارکت کپ بالا سرمایه‌گذاری می‌کنند. از سویی دیگر برخی دیگر از صندوق‌های سهامی تنها از سهام شرکت‌ها با مارکت کپ پایین‌تر تشکیل شده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مارکت کپ می‌توانید مطلب مارکت کپ چیست از مجله فرادرس را مطالعه کنید.

با توجه به اینکه ویژگی‌ها و میزان ریسک و بازده سهام با توجه به مارکت کپ آن‌ها متفاوت است بنابراین هر کدام از این صندوق‌های سهامی دارای ویژگی‌های مربوط به ریسک و بازده متفاوتی هستند که در ادامه هر کدام را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

  • صندوق‌ سهامی شرکت‌های با مارکت کپ بالا
  • صندوق سهامی شرکت‌های با مارکت کپ متوسط
  • صندوق سهامی شرکت‌های با مارکت کپ پایین

صندوق‌ سهامی شرکت‌های با مارکت کپ بالا

صندوق‌های سهامی شرکت‌های با مارکت کپ بالا همان‌طور که از نام آن‌ها می‌توانید متوجه شوید بر روی سهام شرکت‌های با ارزش بازار بالا سرمایه‌گذاری می‌کنند. شرکت‌هایی که ارزش بازار بالایی دارند شرکت‌های معتبری هستند که پیشینه رشد سرمایه مداومی را در کارنامه خود دارند.

صندوق‌های سهامی که از سهام شرکت‌های با ارزش بازار بالایی تشکیل شده‌اند، نوسانات قیمت کمتری را تجربه می‌کنند. با توجه به اینکه شرکت‌های بزرگتر از منابع مالی بیشتری برخوردار هستند و مقدار بازدهی باثبات‌تری دارند، بنابراین صندوق‌هایی که از سهام این شرکت‌ها تشکیل شده‌اند نسبت به صندوق‌های سهام شرکت‌های با ارزش بازار کم نوسانات کمتری را در اوضاع نامساعد اقتصادی تجربه می‌کنند.

افرادی خوشحال از سرمایه‌گذاری - صندوق سهامی چیست

صندوق سهامی شرکت‌های با مارکت کپ متوسط

صندوق سهامی شرکت‌های با مارکت کپ متوسط دارایی‌های تحت مدیریت خود را بر روی سهام شرکت‌هایی با ارزش بازار متوسط سرمایه‌گذاری می‌کنند. شرکت‌های با مارکت کپ متوسط شرکت‌هایی هستند که پتانسیل رشد بیشتری دارند. این شرکت‌ها معمولا در فاز رشد و شکوفایی قرار دارند و سرمایه‌گذاری مناسب در آن‌ها می‌تواند در آینده به نفع سرمایه‌گذاران باشد.

بنابراین سهام شرکت‌های با مارکت کپ متوسط از پتانسیل رشد بیشتری نسبت به سهام شرکت‌ها با مارکت کپ بالا برخوردارند اما به همان میزان سرمایه‌گذاران را با ریسک‌های بیشتری نیز روبرو می‌کنند. این موضوع در صندوق‌های سهامی مربوطه نیز مشاهده می‌شود.

بنابراین با توجه به اینکه این صندوق‌ها سرمایه‌ خود را بر روی شرکت‌های با مارکت کپ متوسط اختصاص داده‌اند، بنابراین با احتمال افزایش میزان بازدهی، ریسک‌های بیشتری نیز برای سرمایه‌گذاران دارند.

صندوق سهامی شرکت‌های با مارکت کپ پایین

برخی دیگر از صندوق‌های سهامی پرریسک‌تر وجود دارند که بر روی شرکت‌های با مارکت کپ پایین سرمایه‌گذاری می‌کنند. افرادی که این صندوق‌ها را خریداری می‌کنند در واقع به‌طور غیرمستقیم بر روی شرکت‌های با ارزش بازار پایین سرمایه‌گذاری می‌کنند. شرکت‌هایی که ارزش بازار کمی دارند، شرکت‌هایی جوان‌تر و ناشناخته هستند که سهام آن‌ها می‌تواند نوسانات قیمتی زیادی را تجربه کند. این شرکت‌ها با وجود احتمال رشد زیاد، سرمایه‌گذاران را با ریسک‌های بیشتری نیز مواجه می‌کنند.

سرمایه گذاری بر اساس رشد و ارزش

صندوق‌های سهامی را می‌توان با توجه به استراتژی مربوط به سرمایه‌گذاری در نوع سهام شرکتی نیز دسته‌بندی کرد. در این حالت صندوق‌ها می‌توانند بر روی سهام شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که به‌دنبال گسترش فعالیت‌های اقتصادی خود هستند. از سویی دیگر صندوق‌ها می‌توانند بر روی سهام شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که نسبت به ارزش ذاتی آن‌ها در قیمت پایین‌تری قرار دارند. در ادامه هر کدام از این استراتژی‌های سرمایه‌گذاری را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

  • صندوق‌های مبتنی بر رشد
  • صندوق‌های مبتنی بر ارزش سهام
  • صندوق‌های سهامی ترکیبی

برای آشنایی بیشتر با صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانید فیلم آموزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری از معرفی انواع تا انتخاب صندوق با سود بالا فرادرس را مشاهده کنید.

صندوق‌های مبتنی بر رشد

صندوق‌های سهامی مبتنی بر رشد صندوق‌هایی هستند که مدیران آن‌ها به‌دنبال سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی هستند که دارای محصول یا خدمات جدیدی هستند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار مربوطه را به خود اختصاص دهند. این‌گونه شرکت‌ها معمولا سود حاصل از سهام را نیز در راستای گسترش فعالیت‌های اقتصادی شرکت هزینه می‌کنند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که صندوق سهامی مبتنی بر ارزش چیست و درباره آن توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

تصویری نمادین از سرمایه‌گذاری - صندوق سهامی چیست

صندوق‌های مبتنی بر ارزش سهام

صندوق‌های مبتنی بر ارزش سهام صندوق‌هایی هستند که بر روی سهام‌هایی در قیمت‌های پایین‌تر از ارزش ذاتی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. افرادی که در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند با استفاده از تحلیل بنیادی می‌توانند ارزش واقعی سهم موردنظر را ارزیابی کنند.

در این حالت در زمانی که قیمت این سهم در بازار مربوطه پایین‌تر از ارزش ذاتی آن باشد، زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این سهام است. بنابراین صندوق‌های مبتنی بر ارزش سهام به‌دنبال پیدا کردن سهام شرکت‌‌هایی هستند که بنابر دلایلی پایین‌تر از قیمت واقعی آن‌ها در بازار معامله می‌شود. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که صندوق سهامی ترکیبی چیست و توضیحاتی درباره آن ارائه می‌کنیم.

صندوق‌های سهامی ترکیبی

برخی از صندوق‌های سهامی نیز وجود دارند که از هر دو استراتژی مربوط به انتخاب سهام استفاده می‌کنند. بنابراین مدیران این صندوق‌ها برای اینکه بتوانند از مزایای هر کدام از این استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در سهام استفاده کنند، مخلوطی از سهام شرکت‌هایی که در حال گسترش خدمات و محصولات خود هستند را با سهام شرکت‌هایی که در قیمت‌هایی پایین‌تر از ارزش ذاتی آن‌ها معامله می‌شوند، برای صندوق سهامی مربوطه انتخاب می‌کنند. این نوع استراتژی ترکیبی باعث ایجاد تعادل در انتخاب سهام‌های شرکتی در صندوق مربوطه می‌شود.

مزایای صندوق سهامی چیست؟

مزایای صندوق سهامی را می‌توانیم در موارد ذکر شده در فهرست زیر خلاصه کنیم.

  • بازدهی بالا در صندوق سهامی
  • وجود تنوع در سهام
  • مدیریت حرفه‌ای صندوق سهامی

بازدهی بالا در صندوق سهامی

یکی از مزایای صندوق‌های سهامی بازدهی بالاتر آن‌ها نسبت به دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری همانند صندوق‌های درآمد ثابت و صندوق مختلط است. این موضوع به این دلیل است که بیشتر منابع مربوط به صندوق‌های سهامی در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌شود.

در صورتی‌که در صندوق‌های درآمد ثابت بیشتر منابع صندوق در اوراق با درآمد ثابت و در صندوق‌های مختلط نیز درصدی در اوراق با درآمد ثابت و درصدی در سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود. از سویی دیگر با توجه به اینکه صندوق‌های سهامی توسط افرادی باتجربه در بازارهای مالی اداره می‌شود بنابراین این افراد سعی می‌کنند تا با سرمایه‌ موجود در این صندوق‌ها رشد بیشتری را برای این صندوق ایجاد کنند.

با بررسی پیشینه میزان بازدهی سهام و مقایسه میزان بازدهی آن با دیگر دارایی‌ها به این موضوع پی می‌بریم که سهام پتانسیل بازدهی بیشتری را نسبت به دیگر دارایی‌هایی همانند اوراق قرضه برای سرمایه‌گذاران دارد. برای مثال با نگاهی به میزان رشد شاخص S&P 500 که یکی از شاخص‌های مهم برای میزان عملکرد سهام آمریکا است، متوجه می‌شویم که این شاخص به‌طور میانگین بازدهی کل سالانه‌ای برابر با ۱۱/۶۷٪ داشته است.

در صورتی که اوراق شرکتی در همین بازه زمانی میانگین بازدهی برابر با ۶/۹۵٪ را نشان می‌دهند. در نموداری که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، مقایسه نرخ بازدهی واقعی بین شاخص S&P 500، اوراق ده ساله خزانه‌داری و بازار املاک و مستغلات نشان داده شده است.

در این مقایسه متوجه می‌شویم که با وجود نوسانات زیادی که در سهام شرکت‌ها در این سال‌ها وجود داشته است، کماکان بازدهی سهام طی سال‌های بیشتری از دیگر دارایی‌ها بالاتر است. در این قسمت یاد گرفتیم که بازدهی بالا در صندوق سهامی چیست و توضیحاتی درباره آن ارائه کردیم. در ادامه وجود تنوع در سهام این صندوق‌ها را بررسی می‌کنیم.

نمودار مقایسه بازدهی سالانه برای سه دارایی مختلف از ۱۹۷۰ تا ۲۰۲۳ (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

وجود تنوع در سهام

وجود تنوع در سهام یکی از مزیت‌های مهم برای صندوق‌های سهامی در بازارهای مالی است. این موضوع باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاری بر روی ترکیبی از سهام‌های مختلف انجام شوند و ریسک عدم عملکرد درست برخی از سهام‌ها بر روی سبد سهام کاهش پیدا کند.

برای مثال اگر فردی تنها بر روی یک سهام سرمایه‌گذاری کند، در صورتی که سهام مربوطه با کاهش قیمت مواجه شود، کل سرمایه به‌ خطر می‌افتد. اما در صورتی که این فرد در صندوقی که علاوه بر سهام موردنظر شامل سهام‌های دیگری نیز هست، سرمایه‌گذاری کند، در این صورت تاثیر افت سهام مربوطه بر کل سبد سهام کاهش پیدا می‌کند.

مدیریت حرفه‌ای صندوق سهامی

مدیریت حرفه‌ای صندوق سهامی را می‌توان به عنوان مزیت دیگری بیان کرد که در کاهش ریسک سرمایه‌گذاری بسیار موثر است. این موضوع به این دلیل است که اگر فردی بخواهد همانند صندوق موردنظر، سهام‌های شرکتی را بررسی کند و به‌طور مستقیم در آن‌ها سرمایه‌گذاری کند، به زمان زیاد و مهارت بالایی نیاز دارد.

این فرد علاوه بر کسب مهارت و تجربه لازم برای تحلیل سهام شرکت‌ها می‌بایست زمان کافی برای به‌روزرسانی‌ها و پیگیری اخبار و گزارشات مالی شرکت‌ها را نیز داشته باشد. اما با توجه به اینکه در صندوق‌های سهامی افرادی با تجربه سهام شرکت‌ها را بررسی می‌کنند و آن‌ها را برای صندوق مربوطه انتخاب می‌کنند، بنابراین ریسک سرمایه‌گذاری غیر مستقیم با استفاده از صندوق‌های سهامی نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سهام کمتر است.

ریسک‌های صندوق‌های سهامی چیست؟

ریسک عمده‌ای که صندوق‌های سهامی را تهدید می‌کند، شرایط بد اقتصادی و بازارهای نزولی است. با توجه به اینکه صندوق‌های سهامی بر روی سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند بنابراین هر نوسان قیمتی که سهام شرکت‌ها تجربه کنند، بر روی ارزش صندوق سهامی نیز تاثیرگذار است.

این نوسانات قیمتی می‌توانند به دلیل عوامل سیاسی، اقتصادی و تغییر در احساسات سرمایه‌گذاران از سهام مربوطه باشد. تمامی این عوامل باعث می‌شوند تا ارزش صندوق‌های سهامی نوسانات قابل توجهی را تجربه کنند و سرمایه‌گذاران را در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت دچار زیان کند.

برای اینکه سرمایه‌گذاران بتوانند مقدار ریسک مربوط به نوسانات موجود در صندوق‌های سهامی را کاهش دهند نیاز دارند تا دیدگاه‌هایی بلندمدت‌تر برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی داشته باشند. علاوه بر این سرمایه‌گذاران می‌بایست به‌طور مستمر پرتفوی خود را بررسی و تغییرات لازم را با توجه به تغییر در شرایط بازار مربوطه در آن اعمال کنند. این موضوع باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند پرتفوی مربوطه را با توجه به مقدار تحمل ریسک و اهداف مالی خود به‌روزرسانی کنند.

نحوه سرمایه گذاری در صندوق سهام

سرمایه‌گذاری در صندوق سهام همانند سرمایه‌گذاری در دیگر اوراق بهادار با استفاده از پلتفرم‌های معاملاتی صندوق مربوطه یا نماد معاملاتی صندوق قابل معامله بورسی در پلتفرم کارگزاری‌ها به‌راحتی انجام می‌شود. اما موضوع مهمی که سرمایه‌گذاران نیاز دارند به آن توجه کنند نحوه انتخاب این صندوق‌ها با توجه به اهداف سرمایه‌گذاری و میزان ریسک قابل تحمل در افراد است. برای این منظور سرمایه‌گذاران می‌توانند مواردی که در ادامه شرح می‌دهیم را در نظر بگیرند.

تطبیق اهداف سرمایه‌گذاری با نوع صندوق

اولین موردی که سرمایه‌گذاران برای انتخاب صندوق‌های سهامی می‌بایست به آن توجه کنند، مطابقت صندوق سهامی انتخابی با اهداف سرمایه‌گذاری و میزان تحمل ریسک آن‌ها است. برای مثال هدف برخی افراد از سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی ممکن است پس انداز برای زمان بازنشستگی یا تامین هزینه‌های تحصیلی فرزندان باشد. بنابراین سرمایه‌گذاران با توجه به اهداف خود می‌توانند صندوق سهامی که با این اهداف منطبق باشد را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

انتخاب صندوق با توجه به ریسک‌پذیری

از دیگر مواردی که سرمایه‌گذاران نیاز دارند تا در انتخاب صندوق سهامی به آن توجه کنند تعیین میزان تحمل ریسک در سرمایه‌گذاری است. این موضوع به این معنی است که سرمایه‌گذاران با توجه به انواع و نحوه عملکرد صندوق‌های سهامی نیاز دارند تا از مقدار نوسانات احتمالی قیمت در آن‌ها آگاه باشند. سپس با شناختی که از میزان تحمل ریسک و احساسات خود در سرمایه‌گذاری دارند، می‌توانند صندوق سهامی مناسبی که با مقدار تحمل ریسک در آن‌ها سازگار باشد را انتخاب کنند.

تعیین مدت زمان سرمایه‌گذاری در صندوق

نکته مهم دیگری که سرمایه‌گذاران در انتخاب صندوق‌های سهامی باید به ‌آن توجه کنند، انتخاب نوع صندوق سهامی با توجه به بازه زمانی برای سرمایه‌گذاری در آن است. در این حالت با توجه به انواع صندوق‌های سهامی و نوع مدیریت سرمایه در آن‌ها می‌توانند صندوقی مناسب را انتخاب کنند.

برای مثال سرمایه‌گذاران جوانی که سال‌های زیادی تا زمان بازنشستگی زمان دارند می‌توانند با انتخاب صندوق‌های سهامی شرکت‌های در حال توسعه با مدیریت فعال در بازه زمانی طولانی‌تری به اهداف خود برسند. اما افرادی که در دوران بازنشستگی هستند می‌توانند صندوق‌هایی را خریداری کنند که در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که سهام آن‌ها به‌طور موقت در زیر ارزش ذاتی معامله می‌شوند.

تصویری نمادین از دستی پر از سکه

انجام تحقیقات لازم در انتخاب صندوق سهامی

افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی را دارند لازم است با مطالعه اساسنامه و امیدنامه صندوق مربوطه اطلاعات موردنیاز خود را درباره صندوق به‌دست آورند. هر صندوق سهامی اهداف سرمایه‌گذاری و استراتژی‌های مدیریت سرمایه و ریسک خاصی را می‌تواند داشته باشد. آگاهی از این موارد به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا بتوانند با توجه به شرایط صندوق و اهداف مالی خود صندوق مناسب‌تری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

علاوه بر این موارد سرمایه‌گذاران می‌توانند با مطالعه گزارشات فصلی و سالانه صندوق‌ها از نحوه عملکرد آن‌ها و به‌روزرسانی دارایی‌های تحت مدیریت صندوق اطلاع پیدا کنند. این تحقیقات باعث می‌شود تا افراد بتوانند از آخرین تصمیم‌گیری‌های مدیران صندوق درباره نحوه مدیریت دارایی‌ها مطلع شوند.

نحوه خرید صندوق‌های سهامی

برای خرید صندوق‌های سهامی افراد نیاز دارند تا کد بورسی داشته باشند. بنابراین پس از دریافت کد بورسی افراد می‌توانند با توجه به نوع صندوق سهامی نسبت به خرید آن اقدام کنند. در این حالت در صورتی که صندوق‌های سهامی از نوع صدور و ابطالی باشند، افراد می‌توانند با مراجعه به پنل اختصاصی صندوق نسبت به خرید اقدام کنند.

اما برخی دیگر از صندوق‌ها قابل معامله در بورس هستند. افراد برای خرید و فروش صندوق‌های قابل معامله در بورس می‌توانند از طریق پلتفرم‌های معاملاتی کارگزاری‌ها نسبت به انجام معاملات نماد صندوق موردنظر اقدام کنند. بنابراین می‌توانیم برای خرید صندوق‌های سهامی مراحل زیر را انجام دهیم.

  • دریافت کد بورسی: اولین گام برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی دریافت کد بورسی است. برای این منظور سرمایه‌گذاران نیاز دارند تا از طریق سامانه سجام مراحل احراز هویت و دریافت کد بورسی را انجام دهند.
  • خرید واحدهای صندوق: پس از دریافت کد بورسی سرمایه‌گذاران می‌بابست برای خرید صندوق‌های سهامی قابل معامله در بورس با ثبت نام در کارگزاری‌های بورسی نسبت به خرید واحدهای صندوق مربوطه اقدام کنند. در صورت تمایل به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های صدور و ابطالی نیز می‌توانند از پلتفرم صندوق مربوطه استفاده کنند.

چگونه صندوق سهامی مناسب را پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن صندوق سهامی مناسب در ابتدا نیاز دارید تا شرایط صندوق‌ها را با مواردی نظیر اهداف سرمایه‌گذاری، میزان ریسک‌پذیری و زمان موردنظر برای سرمایه‌گذاری تطبیق دهید. برای مثال در صورتی که افراد برای خرید واحدهای صندوق دید بلندمدت و قدرت تحمل ریسک بالایی داشته باشند، می‌توانند بر روی صندوق‌های سهامی شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که قصد دارند بر روی پتانسیل‌های رشد خود سرمایه‌گذاری کنند.

بدیهی است این شرکت‌های نوپا که ارزش بازار کمتری نسبت به شرکت‌های دیگر دارند، می‌توانند در صورت مدیریت درست و افزایش درآمدهای شرکت، باعث افزایش ارزش سهام مربوطه در بلندمدت شوند. این موضوع باعث رشد ارزش صندوق‌های سهامی مربوطه نیز می‌شود. بنابراین افراد می‌توانند با سرمایه‌گذاری بر روی این شرکت‌ها به‌طور غیرمستقیم و با خرید صندوق‌های سهامی مربوطه صندوق‌ مناسبی را با توجه به شرایط خود انتخاب کنند.

برای آشنایی با بورس و نحوه فعالیت در آن می‌توانید فیلم آموزش مقدماتی ورود به بازار بورس و نکات کاربردی فرادرس را مشاهده کنید.

انواع صندوق‌های سرمایه گذاری در بورس

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس را با توجه به نوع اوراق بهاداری که در آن سرمایه‌گذاری می‌شود می‌توان به دسته‌های مختلفی تقسیم کرد که در ادامه به چند مورد آن اشاره می‌کنیم.

  • صندوق درآمد ثابت
  • صندوق در سهام
  • صندوق مختلط

صندوق درآمد ثابت

صندوق درآمد ثابت یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که دارایی‌های تحت مدیریت خود را بر روی اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کند. اوراق با درآمد ثابت اوراقی هستند که شرکت‌ها و دولت‌ها برای تامین مالی خود منتشر می‌کنند و سرمایه‌گذاران با خرید آن‌ها می‌توانند از سود مشخصی در بازه زمانی معین برخوردار شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره صندوق با درآمد ثابت می‌توانید فیلم آموزش صندوق درآمد ثابت در بورس فرادرس را مشاهده کنید.

صندوق در سهام

صندوق در سهام که به آن صندوق‌ سهامی نیز می‌گویند همان‌طور که توضیح دادیم، در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌کند. این صندوق‌ها با توجه به برنامه‌ای که برای مدیریت دارایی‌های خود قرار داده‌اند می‌توانند در انواع شرکت‌های بورسی با ارزش بازار متفاوت یا به‌صورت بخشی در گروه صنعتی خاصی سرمایه‌گذاری کنند.

این صندوق‌ها با توجه به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها ریسک و بازدهی بالاتری نسبت به صندوق درآمد ثابت دارند. در این قسمت یاد گرفتیم که صندوق سهامی چیست در ادامه صندوق مختلط را شرح می‌دهیم.

تصویری نمادین از سکه‌های طلا

صندوق مختلط

صندوق‌های مختلط بین ۴۰٪ تا ۶۰٪ دارایی‌های تحت مدیریت خود را در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند. مابقی سرمایه این صندوق‌ها نیز در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود تا این اوراق از نظر میزان ریسک و بازدهی در حد میانی بین صندوق‌های درآمد ثابت و صندوق‌های سهامی باشند.

لیست صندوق‌های سهامی بورس

برای مشاهده فهرست صندوق‌های سهامی بورس افراد می‌توانند به وب‌سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مراجعه کنند. در این وب‌سایت می‌توانند همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید با کلیک بر روی گزینه صندوق‌ها، فهرست انواع صندوق‌ها را مشاهده کنند. در ادامه می‌توانند با انتخاب نوع صندوق به فهرست صندوق‌های سهامی دسترسی پیدا کنند. نحوه دسترسی به فهرست صندوق‌های سهامی با پیکان قرمز در تصویر زیر نشان داده شده است.

فهرست صندوق‌های سهامی بورس (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

برای مشاهده فهرست صندوق‌های سهامی پس از کلیک بر روی گزینه مربوطه می‌توانید فهرست صندوق‌های سهامی را مشاهده کنید. در تصویر زیر نمونه‌ای از فهرست برخی از صندوق‌های سهامی آورده شده است.

فهرست برخی از صندوق‌های سهامی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

مزیت صندوق سهامی نسبت به سرمایه‌ گذاری مستقیم در بورس

زمانی که افراد با استفاده از پلتفرم‌های معاملاتی در کارگزاری مربوطه با جستجوی نماد معاملاتی نسبت به خرید اوراق بهادار اقدام می‌کنند، سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس انجام می‌دهند. در سرمایه‌گذاری مستقیم افراد بدون واسط اوراق بهادار را خریداری می‌کنند.

برای این منظور نیاز دارند تا مهارت بالایی در تحلیل قیمت‌ها در بازار مربوطه داشته باشند. با توجه به نوسانات موجود در بازارهای مالی این موضوع باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران با ریسک بیشتری در بازار مربوطه روبرو شوند. اما با خرید صندوق‌های سهامی سرمایه‌گذاران از دانش و مهارت تیمی با تجربه در مدیریت دارایی‌های صندوق سهامی استفاده می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا ریسک سرمایه گذاری در صندوق سهامی نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم در سهام شرکت‌ها کمتر شود.

نحوه متنوع‌سازی در صندوق‌ سهامی چگونه است؟

صندوق‌های سهامی با توجه به برنامه‌ای که برای مدیریت دارایی‌های خود دارند می‌توانند بر روی سهام شرکت‌های متنوعی سرمایه‌گذاری کنند. برای مثال برخی از صندوق‌های سهامی حالت سرمایه‌گذاری بخشی دارند. این صندوق‌ها می‌توانند با انتخاب سهام‌‌هایی از شرکت‌های مختلف در بخش مربوطه اثرات عملکرد ضعیف برخی از شرکت‌ها را خنثی کنند.

در حالتی دیگر ممکن است برخی از صندوق‌ها با سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی با ارزش بازار مختلف بخواهند تعادلی میان بازده بالاتر شرکت‌های در حال رشد با پوشش ریسک سرمایه‌گذاری در شرکت‌های معتبرتر ایجاد کنند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که نحوه پرداخت سود صندوق سهامی چیست و درباره آن توضیحاتی می‌دهیم.

تصویری از تریدر در حال معامله

نحوه پرداخت سود صندوق سهامی چیست؟

صندوق‌های سهامی به سرمایه‌گذاران سود نقدی پرداخت نمی‌کنند. بنابراین سود سرمایه‌گذاران در این صندوق‌ها از اختلاف قیمت بین خرید و فروش آن‌‌ها محاسبه می‌شود. برای مثال زمانی که فردی صندوق سهامی قابل معامله در بورس را خریداری می‌کند، می‌تواند پس از افزایش قیمت صندوق آن را بفروشد و اختلاف قیمت بین خرید و فروش را برای سود مربوطه در نظر بگیرد.

صندوق سهامی برای چه افرادی مناسب است؟

صندوق سهامی برای افرادی مناسب است که از ریسک‌پذیری بالایی در سرمایه‌گذاری برخوردار هستند. علاوه بر این افرادی که قصد سرمایه‌گذاری‌های بلندمدتی دارند می‌توانند در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه‌گذاری بلند مدت در این صندوق‌ها سودی بیشتر از سپرده‌های بانکی و اوراق با درآمد ثابت را می‌تواند برای افراد داشته باشد. بنابراین با توجه به اینکه نوسانات قیمت سهام شرکت‌ها بر روی ارزش صندوق‌های سهامی تاثیرگذار است بنابراین افرادی که می‌توانند نوسانات کوتاه‌مدت یا میان‌مدت در بازارهای مالی را تحمل کنند، در بازه‌های زمانی بلندمدت از سود حاصل از رشد ارزش صندوق بهره‌مند می‌شوند.

با چه مقدار سرمایه می‌توان صندوق سهامی خرید؟

مقدار سرمایه لازم برای خرید واحدهای صندوق‌های سهامی صدو و ابطالی با توجه به شرایط ذکر شده در اساسنامه و امیدنامه صندوق مربوطه متفاوت است. برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها افراد می‌بایست واحدهای این صندوق‌ها را خریداری کنند.

بنابراین افراد می‌توانند شرایط خرید را در صندوق‌های مختلف بررسی کنند. از سویی دیگر برای خرید واحدهای صندوق‌های قابل معامله بورسی که در سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند نیز سرمایه‌گذاران با توجه به محدودیت حداقل سفارش در پلتفرم معاملاتی می‌توانند عمل کنند. در حال حاضر این محدودیت برای سفارش‌گذاری در پلتفرم‌های معاملاتی برابر با صد هزار تومان است.

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار کریپتو

سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بازارهای مالی تنها به حوزه سهام شرکت‌ها و صندوق‌های سهامی محدود نمی‌شود. افرادی که در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند نیز این امکان را دارند تا بتوانند به‌طور غیرمستقیم در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند.

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار ارزهای دیجیتال با ایجاد ETF بیت کوین امکان‌پذیر شده است. ETF بیت کوین صندوق‌های قابل معامله بیت کوین هستند که قیمت آن‌ها از قیمت بیت کوین پیروی می‌کند و بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بنابراین با تغییرات قیمت بیت کوین ارزش صندوق‌های قابل معامله در بیت کوین نیز تغییر می‌کند. با استفاده از این صندوق‌ها افراد می‌توانند بدون نیاز به صرافی‌های ارز دیجیتال و کیف پول‌های رمزارزی نسبت به خرید صندوق قابل معامله بیت کوین در بورس اقدام کنند.

با توجه به اینکه قیمت این صندوق‌ها با توجه به نوسانات موجود در بازار بیت کوین تغییر می‌کند، بنابراین تریدرها می‌توانند برای تحلیل قیمت صندوق‌های قابل معامله بیت کوین از تحلیل قیمت این رمزارز نیز استفاده کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی ارز های دیجیتال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

برای این منظور سرمایه‌گذاران علاوه بر تحلیل تکنیکال باید به عوامل تاثیرگذار در نوسانات بیت کوین نیز توجه داشته باشند. با توجه به اهمیت تحلیل بازار ارزهای دیجیتال فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع پرداختیم که صندوق سهامی چیست و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس را توضیح دادیم. سپس به این موضوع پرداختیم که صندوق سهامی بخشی چیست و نحوه عملکرد صندوق‌های سهامی را بیان کردیم. برای این منظور صندوق‌های سهامی با مدیریت فعال و مدیریت منفعل را شرح دادیم.

دسته‌بندی صندوق‌ها با ارزش بازار شرکت‌ها را بیان کردیم. بنابراین درباره صندوق‌های سهامی شرکت‌ها با مارکت‌کپ بالا، متوسط و پایین به‌طور جداگانه توضیحاتی را ارائه کردیم. در ادامه به این موضوع پرداختیم که صندوق‌های مبتنی بر رشد چیست و توضیحاتی درباره صندوق‌های مبتنی بر ارزش سهام بیان کردیم.

مزایای صندوق سهامی را شرح دادیم و یادگرفتیم که ریسک‌های صندوق سهامی چیست. سپس نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی را شرح دادیم. نحوه مشاهده فهرست صندوق‌های سهامی را بیان کردیم و در پایان درباره سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار کریپتو توضیحاتی را ارائه کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Investopedia
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *