سهام جایزه چیست؟ – از محاسبه تا خرید و فروش به زبان ساده

۴۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
سهام جایزه چیست؟ – از محاسبه تا خرید و فروش به زبان ساده

زمانی که شرکت‌ها از طریق روش‌هایی همانند سود انباشته شرکت یا تجدید ارزیابی دارایی‌ها اقدام به افزایش سرمایه می‌کنند، متناسب با افزایش سرمایه، سهام منتشر شده را با نام سهام جایزه به سهامداران می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود تا میزان مالکیت سهامداران پس از افزایش سرمایه شرکت ثابت بماند. پس از انجام مراحل اداری ثبت افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی و انتشار اطلاعیه مربوطه، سهامداران می‌توانند سهام جایزه را همانند سهام‌های دیگر شرکت مربوطه در بورس بفروشند. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که سهام جایزه چیست و پس از ارائه توضیحاتی درباره نحوه محاسبه سهام جایزه، مزایا و معایب سهام جایزه را شرح می‌دهیم و درباره افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی و ارتباط آن با سهام جایزه توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

سهام جایزه چیست؟

سهام جایزه سهامی است که از طرف شرکت به‌طور رایگان به دارندگان سهام داده می‌شود. این سهام بعد از افزایش سرمایه‌ شرکت‌ها به سهامدارانی که در زمان تشکیل مجمع عمومی سهام شرکت را در پرتفوی خود داشته باشند، بعد از مدتی داده می‌شود. برای مثال شرکتی ممکن است به‌ازای هر پنج سهام به دارنده آن‌ها یک سهام جایزه بدهد. شرکت‌ها برای جذب سرمایه‌‌گذاری بیشتر و دادن پاداش بین سهام‌داران نسبت به واگذاری سهام جایزه اقدام می‌کنند.

درک مفهوم سهام جایزه

برای درک مفهوم سهام جایزه می‌بایست به این نکته توجه کنید که توزیع سهام جایزه تعداد سهام شرکت را افزایش می‌دهد، اما ارزش بازار شرکت را تغییر نمی‌دهد. شرکت‌ها می‌توانند به روش‌های متفاوتی افزایش سرمایه انجام دهند. برای مثال پس از تجدید ارزیابی دارایی‌ها، شرکت‌ها می‌توانند افزایش سرمایه انجام دهند. در این حالت به سهام‌داران سهام جایزه تعلق می‌گیرد.

تصویری نمادین از سرمایه‌گذاری شاد - سهام جایزه چیست

نحوه محاسبه سهام جایزه

با توجه به اینکه ارزش دارایی‌های سهام‌داران قبل و بعد از تخصیص سهام جایزه ثابت می‌ماند، بنابراین قیمت سهام‌ها با توجه به تعداد سهام جایزه به‌گونه‌ای تغییر می‌کند که ارزش دارایی‌های سهام‌داران حفظ شود. برای درک این موضوع فرض کنید که شرکتی ۱۰۰ درصد افزایش سرمایه می‌دهد.

بنابراین تعداد سهام‌ افراد دو برابر می‌شود. بنابراین برای حفظ ارزش دارایی‌های سهام‌داران قیمت هر سهم می‌بایست نصف شود. برای مثال اگر قیمت سهمی قبل از دریافت سهام جایزه برابر با ۲۰ دلار باشد، بعد از دریافت سهام جایزه قیمت همان سهام برابر با ۱۰ دلار می‌شود. این موضوع باعث می‌‌شود تا در نهایت میزان ارزش مجموع سهام شرکت مربوطه در پرتفوی سهام‌دار ثابت بماند.

فرمول محاسبه سهام جایزه

برای محاسبه قیمت جدید هر سهم بعد از افزایش سرمایه می‌توانیم از فرمول‌های زیر استفاده کنیم.

A=M1+B100A = \frac{M}{1 + \frac{B}{100}}

  • A: قیمت جدید هر سهم
  • M: قیمت هر سهم پیش از افزایش سرمایه
  • B: درصد افزایش سرمایه

برای محاسبه تعداد سهام بعد از افزایش سرمایه نیز می‌توانیم از فرمول زیر استفاده کنیم.

N=I×(1+B100)N = I \times\left({1 + \frac{B}{100}}\right)

  • N: تعداد سهام بعد از افزایش سرمایه
  • I: تعداد سهام اولیه
  • B: درصد افزایش سرمایه

میزان مالکیت سهامداران پس از افزایش سرمایه

زمانی که شرکت‌ها پس از افزایش سرمایه سهام جایزه منتشر می‌کنند، این مقدار از سهام را به سهام‌داران شرکت تخصیص می‌دهند تا با توجه به افزایش سرمایه شرکت میزان مالکیت سهامداران مربوطه با توجه به مقدار سهام آن‌ها از شرکت تغییر نکند. برای مثال فرض کنید شرکتی که یک میلیاد تومان سرمایه دارد، یک میلیارد تومان نیز افزایش سرمایه می‌دهد.

در این حالت می‌بایست با توجه به ارزش اسمی هر سهام که برابر با صد تومان است، سهام منتشر کند. در این مثال مقدار سهام منتشر شده برابر با ده میلیون برگه سهم است. در این حالت شرکت مربوطه پس از افزایش سرمایه و انتشار برگه‌های سهام در مجموع دو میلیارد سرمایه و ۲۰ میلیون برگه سهم دارد.

تصویری نمادین از فردی در حال دریافت سهام جایزه- سهام جایزه چیست

در این حالت اگر فردی قبل از افزایش سرمایه یک میلیون برگه سهم داشته باشد در واقع مالک ده درصد از شرکت مربوطه است. پس از افزایش سرمایه نیز برای اینکه درصد مالکیت این فرد همان ده درصد باقی بماند نیاز است تا یک میلیون سهام جایزه به این فرد داده شود تا مجموع سهام‌های فرد موردنظر دو میلیون سهم شود و در مجموع درصد مالکیت فرد بعد از افزایش سرمایه ثابت باقی بماند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره افزایش سرمایه می‌توانید مطلب افزایش سرمایه چیست و چه تاثیری بر قیمت سهام دارد را در مجله فرادرس مطالعه کنید.

تاثیر سهام جایزه در قیمت سهام چیست؟

قیمت سهام شرکت متناسب با سهام جایزه اختصاصی کاهش پیدا می‌کند. برای مثال در صورتی که شرکتی به ازای هر سهم به سهامداران خود سهم دیگری اختصاص دهد. در این حالت با توجه به اینکه تعداد سهام‌های موجود دو برابر می‌شود بنابراین ارزش هر کدام از آن‌ها نصف می‌شود.

سرمایه‌گذاری در بورس با فرادرس

برای اینکه افراد بتوانند سرمایه‌گذاری مناسب و سودآوری در بورس انجام دهند، در ابتدا نیاز دارند تا با بازارهای مختلف بورس و نحوه کارکرد آن‌ها آشنا شوند. این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا با توجه به میزان ریسک‌ها و بازدهی موجود در هر کدام از این بازارها بتوانند سرمایه‌گذاری مناسبی را با توجه به میزان ریسک‌پذیری و اهداف موردنظر انجام دهند.

از سویی دیگر آشنایی با موضوعاتی همانند سهام جایزه و افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی به سرمایه‌گذاران امکان می‌‌دهد تا بتوانند نحوه عملکرد شرکت‌های بورسی را درک کنند و تحلیل بهتری درباره آن‌ها ارائه کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس در فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال، روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به اهمیت فراگیری نحوه سرمایه‌گذاری و ورود به بورس فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

نحوه دریافت سهام جایزه

برای اینکه افراد بتوانند در زمان افزایش سرمایه‌ شرکت‌ها سهام جایزه دریافت کنند، نیاز دارند تا در زمان برگزاری مجمع فوق‌ العاده برای تصویب افزایش سرمایه شرکت مربوطه، سهام شرکت موردنظر را داشته باشند. بنابراین برای دریافت سهام جایزه می‌‌توان با توجه به میزان افزایش سرمایه شرکت مربوطه دو حالت زیر را درنظر گرفت.

  • افزایش سرمایه کمتر از ۲۰۰ درصد
  • افزایش سرمایه بیشتر از ۲۰۰ درصد

زمانی که افزایش سرمایه کمتر از ۲۰۰ درصد باشد، معمولا دو روز بعد از اعلام تصمیم‌گیری‌های مجمع، افراد می‌توانند معاملات سهم موردنظر را انجام دهند. البته لازم به ذکر است افرادی که شامل سهام جایزه می‌شوند، هنوز نمی‌توانند سهام جایزه را معامله کنند و تنها می‌توانند سهام‌های قبلی خود را خرید و فروش کنند.

در نهایت پس از گذشت چند ماه و انجام فرآیندهای لازم برای ثبت افزایش سرمایه، سهام جایزه در پرتفوی افراد قرار می‌گیرد. افرادی که شامل دریافت سهام جایزه می‌شوند می‌توانند با بررسی آگهی‌های شرکت‌ها در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران از زمان افزوده شدن سهام جایزه به پرتفوی خود مطلع شوند. بنابراین زمانی که آگهی ثبت افزایش سرمایه در این سامانه ثبت شود، افراد می‌توانند سهام جایزه را در پرتفوی خود مشاهده کنند.

در مواردی که افزایش سرمایه شرکت‌ها بیشتر از ۲۰۰ درصد است، تا قبل از اضافه شدن سهام جایزه به پرتفوی افراد، نماد مربوطه بازگشایی نمی‌شود و افراد نمی‌توانند سهام مربوطه را معامله کنند. در این قسمت یاد گرفتیم که نحوه دریافت سهام جایزه چیست و توضیحاتی را درباره آن ارائه کردیم. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که نحوه بررسی زمان دریافت سهام جایزه چیست و اقدامات لازم برای دریافت و مطالعه آگهی ثبت افزایش سرمایه را در شرکت‌های بورسی بررسی می‌کنیم.

مراحل بررسی سهام جایزه از سایت کدال

برای اینکه افراد بتوانند از زمان دریافت سهام جایزه در پرتفوی خود اطلاع پیدا کنند، نیاز دارند تا آگهی‌های مربوط به ثبت افزایش سرمایه را از سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران پیگیری کنند. با توجه به اینکه بعد از انتشار آگهی ثبت افزایش سرمایه شرکت مربوطه در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران افراد می‌توانند سهام جایزه را در پرتفوی خود مشاهده کنند، بنابراین در ادامه مراحل مشاهده این آگهی را در این وب‌سایت شرح می‌دهیم.

  • ورود به سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران
  • فیلتر اطلاعیه‌‌های افزایش سرمایه
  • انتخاب آگهی ثبت افزایش سرمایه

ورود به سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران

در ابتدا نیاز است تا افراد وارد سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران شوند. سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران «+» که به آن کدال نیز می‌گویند، وب‌سایتی است که اطلاعات شرکت‌های بورسی را منتشر می‌کند. بنابراین افرادی که قصد کسب اطلاعات و آگاهی از فعالیت‌های شرکت‌های بورسی را دارند، می‌توانند از اطلاعات منتشر شده در این وب‌سایت استفاده کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اطلاعیه‌های مربوط به سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران، می‌توانید فیلم آموزش بورس و اطلاعیه‌های سامانه کدال فرادرس را مشاهده کنید.

فیلتر اطلاعیه‌‌های افزایش سرمایه

در مرحله بعدی نیاز است تا افراد با توجه به امکان فیلتر کردن اطلاعیه‌های مربوط به افزایش سرمایه در این سامانه، آگهی‌های مربوط به افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی را در این وب‌سایت فیلتر کنند.

برای این منظور همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در ابتدا با استفاده از گزینه مربوط به جستجوی اطلاعیه‌ها که در مستطیل قرمز در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، افراد می‌توانند پنجره مربوط به جستجو را در این وب‌سایت باز کنند. در ادامه در این پنجره در قسمت مربوط به گروه اطلاعیه که در داخل مستطیل قرمز در تصویر زیر نشان داده شده است، می‌توانند اطلاعیه‌های مربوط به افزایش سرمایه را جستجو کنند.

فیلتر اطلاعیه‌‌های افزایش سرمایه

در ادامه همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید با کلیک بر روی قسمت مربوط به گروه اطلاعیه‌ها می‌توانید گزینه مربوط به افزایش سرمایه را انتخاب کنند.

انتخاب اطلاعیه‌های مربوط به افزایش سرمایه (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

در نهایت و پس از انتخاب گزینه مربوط به افزایش سرمایه در قسمت گروه اطلاعیه، با مراجعه به قسمت پایین پنجره مربوطه بر روی گزینه جستجو کلیک کنید.

انتخاب گزینه جستجو در پنجره مربوط به فیلتر اطلاعیه‌ها- سهام جایزه چیست
انتخاب گزینه جستجو در پنجره مربوط به فیلتر اطلاعیه‌ها

انتخاب آگهی ثبت افزایش سرمایه

در ادامه فهرست شرکت‌هایی که اطلاعیه‌های مربوط به افزایش سرمایه را در این وب‌سایت منتشر کرده‌اند را می‌توانید مشاهده کنید. در این میان اطلاعیه‌های مربوط به ثبت افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی نیز وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را بررسی کنید.

انتخاب آگهی ثبت افزایش سرمایه (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

خرید و فروش سهام جایزه

سهامداران زمانی می‌توانند سهام جایزه را بفروشند که این سهام به پرتفوی سپرده‌گذاری آن‌ها اضافه شود. در این حالت این سهام همانند دیگر سهام شرکت قابل خرید و فروش است. از سویی دیگر تا زمانی که شرکت مربوطه مراحل افزایش سرمایه و ثبت آن را کامل نکند افراد تنها می‌توانند سهام جایزه را در پرتفوی لحظه‌ای خود مشاهده کنند و امکان فروش را ندارند.  برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه کسب سود از انجام معاملات می‌توانید فیلم آموزش نوسان گیری در بورس فرادرس را مشاهده کنید.

پس از مجمع سهام جایزه بر اساس مقدار افزایش سرمایه شرکت در پرتفوی لحظه‌ای سهامداران قابل مشاهده است. اما تا زمانی که شرکت مربوطه در مرجع ثبت شرکت‌ها افزایش سرمایه خود را ثبت نکند، سهامداران نمی‌توانند سهام جایزه خود را بفروشند.

بنابراین زمانی افراد می‌توانند سهام جایزه خود را بفروشند که شرکت مربوطه مراحل اداری ثبت افزایش سرمایه شرکت را انجام دهد. مدت زمان ثبت افزایش سرمایه برای شرکت‌ها نیز مدت زمان مشخصی ندارد و ممکن است تا شش ماه هم طول بکشد.

پس از ثبت افزایش سرمایه شرکت در مرجع ثبت شرکت‌ها، سهام جایزه در پرتفوی سپرده‌گذاری سهامداران قرار می‌گیرند و می‌توانند آن‌ها را همانند سهام‌های دیگر معامله کنند.

چه زمانی می‌توان سهام جایزه را فروخت؟

زمانی که اطلاعیه ثبت افزایش سرمایه از طریق شرکت مربوطه منتشر شود، در ابتدا تبدیل سهام جایزه به سهام عادی برای سهامداران حقوقی انجام می‌شود و پس از یک الی دو روز تاخیر این تبدیل سهام برای سهامداران خرد نیز انجام می‌شوند و آن‌ها می‌توانند سهام مربوطه را در پرتفوی سپرده‌گذاری مشاهده و آن‌ها را معامله کنند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که مزایای سهام جایزه چیست و برخی مزیت‌های آن را شرح می‌دهیم.

مزایای سهام جایزه چیست؟

سهام جایزه مزایای زیادی دارد. یکی از این مزیت‌ها کاهش قیمت سهام است که امکان جذب سرمایه‌گذاران بیشتر را برای شرکت مربوطه ایجاد می‌کند. این موضوع از سویی دیگر باعث می‌شود تا مقدار نقدینگی نیز افزایش پیدا کند.

علاوه بر این سهام جایزه نوعی جایگزین برای پرداخت سود سهام محسوب می‌شود و در نهایت سهام جایزه این موضوع را نشان می‌دهد که شرکت مربوطه از نظر اقتصادی در وضعیت مناسبی قرار دارد و می‌تواند به سهام‌داران پاداش دهد.

مزایای سهام جایزه را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بورس و نحوه ورود به آن می‌توانید فیلم آموزش مقدماتی ورود به بازار بورس و نکات کاربردی فرادرس را مشاهده کنید.

تشویق افراد به سرمایه‌گذاری

یکی از مزایای اصلی سهام جایزه تشویق سرمایه‌گذاران خرد برای خرید سهام مربوطه است. این موضوع به این دلیل است که توزیع سهام جایزه به سرمایه‌گذاران باعث کاهش قیمت سهم مربوطه می‌شود. این موضوع نیز در نهایت این امکان را به سرمایه‌گذاران خرد می‌دهد تا بتوانند تعداد بیشتری از سهام مربوطه را با سرمایه‌ خود خریداری کنند. از سویی دیگر سهام جایزه باعث افزایش نقدینگی می‌شود و افزایش نقدینگی نیز انجام معاملات راحت‌تر و کم‌هزینه‌تری را برای سرمایه‌گذاران خرد فراهم می‌کند.

تصویری از سکه‌های طلا- سهام جایزه چیست

جایگزینی برای پرداخت سود

شرکت‌هایی که سودهای نامنظمی تولید می‌کنند ممکن است به‌جای پرداخت سود سهام از سهام جایزه برای پاداش به سرمایه‌گذاران استفاده کنند. این موضوع باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران اطمینان بیشتری به آینده رو به رشد شرکت پیدا کنند.

شرکت‌های کوچک‌تر مخصوصا نسبت به اعطای سهام جایزه اقدام می‌کنند. این موضوع به این دلیل است که شرکت‌های کوچک‌تر با توجه به عدم پرداخت سود منظم به سرمایه‌گذاران، بیشتر تمایل دارند تا برای جذب سرمایه‌گذار از سهام جایزه استفاده کنند.

افزایش اطمینان برای سرمایه‌گذاری

یکی از مزایای دادن سهام جایزه به سهام‌داران افزایش اطمینان آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در شرکت مربوطه است. این موضوع به این دلیل است که شرکت‌ها با دادن سهام جایزه بیان‌گر دورنمایی مثبت از شرکت هستند و امکان رشد سهام شرکت را نوید می‌دهند. بنابراین افرادی که سهام‌دار شرکت مربوطه هستند می‌توانند با اطمینان خاطر بیشتری به افزایش ارزش سهام شرکت مربوطه امیدوار باشند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که معایب سهام جایزه چیست و درباره برخی معایب آن توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

معایب سهام جایزه چیست؟

هر روش مالی و اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذار بیشتر همانند دادن سهام جایزه علاوه بر مزایای مربوطه دارای معایبی نیز هست که در ادامه برخی از آن‌ها را شرح می‌دهیم.

محدود شدن امکان هزینه در فرصت‌های دیگر

شرکت‌ها می‌توانند همان هزینه مربوط به سهام جایزه را به موارد دیگری اختصاص دهند. این موارد ممکن است ارزش بیشتری به سهام شرکت مربوطه اضافه کند. برای مثال سود انباشته شرکت می‌تواند برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی و رشد شرکت یا خرید ابزار و ماشین‌آلات جدید هزینه شود. از سویی دیگر عدم سرمایه‌گذاری برای رشد شرکت می‌تواند اثرات نامطلوبی داشته باشند که در نهایت باعث ایجاد احساسات منفی در میان سرمایه‌گذاران می‌شود.

اثر منفی در سود سهام

سهام جایزه باعث اثر منفی در سود سهام شرکت می‌شود. با توجه به اینکه شرکت‌ها با تخصیص سهام جایزه درآمدی برای شرکت ایجاد نمی‌کنند. بنابراین این موضوع باعث کاهش مقدار سود سهام پرداختی به سهام‌داران می‌شود. از سویی دیگر تخصیص سهام جایزه ممکن است این تفکر را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند که شرکت مربوطه این روش از پاداش‌دهی را ممکن است به پرداخت سود سهام در آینده ترجیح دهد.

عدم رسیدن به منافع مالی سریع

با تخصیص سهام جایزه سهام‌داران نمی‌توانند از منافع مالی مربوطه به‌سرعت بهره‌مند شوند. این موضوع به این دلیل است که با تخصیص سهام جایزه قیمت سهام مربوطه متناسب با مقدار سهام جایزه اختصاصی افت می‌کند. برای مثال فرض کنید فردی صد سهم از شرکت الف دارد که قیمت هر سهم قبل از اختصاص سهام جایزه برابر با ده دلار است.

فرض کنید که این شرکت به ازای هر سهم به سهام‌داران یک سهم جایزه می‌دهد. در این صورت سهام‌دار موردنظر بعد از دریافت سهام جایزه ۲۰۰ سهم دارد. در این حالت با توجه به افزایش تعداد سهام‌های مربوطه بعد از اختصاص سهام جایزه ارزش هر سهم از ده دلار به پنج دلار کاهش پیدا می‌کند.

این موضوع به این دلیل است که با توجه به دو برابر شدن تعداد سهام‌های فرد موردنظر، ارزش هر سهم نیز تقسیم بر دو می‌شود. بنابراین تخصیص سهام جایزه برای سهام‌داران منافع آنی ندارد.

تجمع سرمایه‌گذاران برای دریافت سهام جایزه- سهام جایزه چیست

افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی چیست؟

افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی یکی از روش‌های تامین مالی برای شرکت‌های بورسی است. شرکت‌های بورسی از روش‌های متفاوتی می‌توانند تامین مالی کنند. برای مثال دریافت تسهیلات از بانک‌ها یکی از روش‌های تامین مالی برای شرکت‌ها است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه تحلیل سهام‌های بورسی می‌توانید فیلم آموزش تحلیل بنیادی بورس اوراق بهادار فرادرس را مشاهده کنید.

اما با توجه به اینکه تامین مالی شرکت‌ها با استفاده از افزایش سرمایه باعث می‌شود تا شرکت مربوطه هزینه کمتری را پرداخت کند بنابراین شرکت‌ها تمایل دارند تا از افزایش سرمایه برای تامین مالی استفاده کنند. برای مثال زمانی که شرکت‌ها از تسهیلات بانکی برای تامین مالی شرکت مربوطه استفاده می‌کنند ملزم هستند که علاوه بر بازپرداخت تسهیلات دریافتی به بانک‌ها، بهره آن‌ را نیز پرداخت کنند.

اما زمانی که شرکت‌ها از افزایش سرمایه برای تامین مالی شرکت استفاده می‌کنند، تنها هزینه این روش پرداخت سود سالانه‌ای است که برای سهام منتشرشده باید پرداخت شود. بنابراین تامین مالی شرکت‌ها با استفاده از افزایش سرمایه نسبت به دیگر روش‌های تامین مالی برای شرکت‌ها جذابیت بیشتری دارد.

دلایل افزایش سرمایه چیست؟

شرکت‌ها می‌توانند به دلایل زیر افزایش سرمایه دهند.

  • اجرای طرح‌های توسعه‌ای شرکت
  • اصلاح ساختار مالی شرکت

اجرای طرح‌های توسعه‌ای شرکت

شرکت‌ها می‌توانند برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی خود همانند راه‌اندازی خطوط تولید جدید برای محصولات از روش افزایش سرمایه برای تامین مالی استفاده کنند. در این حالت شرکت‌ها با استفاده از سود انباشته شرکت یا تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌توانند افزایش سرمایه دهند و سهام جایزه را متناسب با این افزایش سرمایه بین سهامداران توزیع کنند.

اصلاح ساختار مالی شرکت

شرکت‌ها به‌دلیل اصلاح ساختار مالی خود نیز می‌توانند نسبت به افزایش سرمایه اقدام کنند. زمانی که شرکت مربوطه برای سالیان متوالی زیان‌ده شود و زیان انباشته شرکت به ۵۰ درصد سرمایه ثبت شده در شرکت برسد، این امکان برای شرکت مربوطه وجود دارد تا بتواند از طریق افزایش سرمایه ساختار مالی شرکت را اصلاح کند.

برای مثال فرض کنید که شرکتی دو میلیارد تومان سرمایه ثبت شده دارد و این شرکت طی سالیان متوالی دچار زیان انباشته‌ای برابر با یک میلیارد تومان می‌شود. در این حالت با توجه به اینکه زیان انباشته شرکت به ۵۰٪ سرمایه شرکت رسیده است، بنابراین می‌تواند از افزایش سرمایه برای اصلاح ساختار مالی شرکت استفاده کند.

ارتباط افزایش سرمایه و سهام جایزه چیست؟

زمانی که شرکت‌های بورس افزایش سرمایه می‌دهند، می‌بایست با توجه به افزایش سرمایه مربوطه سهام جدید منتشر کنند. از سویی دیگر در صورتی که این افزایش سرمایه از طریق روش‌هایی همانند سود انباشته شرکت یا تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت مربوطه انجام شود، شرکت سهام منتشر شده را از طریق سهام جایزه بین سهامداران توزیع می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه تابلوخوانی در بورس می‌توانید فیلم آموزش تابلوخوانی در بورس و بازار سهام فرادرس را مشاهده کنید.

ارتباط سود انباشته و سهام جایزه

سهام جایزه با توجه به مقدار افزایش سرمایه منتشر می‌شود. یکی از راه‌های افزایش سرمایه شرکت نیز استفاده از سود انباشته شرکت است. از سویی دیگر سود انباشته شرکت نیز مقداری از سود شرکت است که پس از توزیع سود به سهامداران، در حسابی نگهداری می‌شود. بنابراین با توجه به اینکه این سود انباشته نیز متعلق به سهامداران است، بنابراین شرکت‌ها سهام منتشر شده بر اساس مقدار افزایش سرمایه شرکت را از طریق سهام جایزه بین سهامداران تقسیم می‌کنند.

سهام جایزه پس از تجدید ارزیابی دارایی‌ها چیست؟

شرکت‌ها می‌توانند از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت افزایش سرمایه انجام دهند و با توجه به این افزایش سرمایه، سهام جایزه مربوطه را به سهامداران تخصیص دهند. برای درک این موضوع می‌بایست به این نکته توجه کنید که شرکت‌ها باید همان مبلغ تمام شده دارایی مربوطه برای شرکت را در ترازنامه گزارش کنند.

فردی خوشحال از سرمایه‌گذاری

از سویی دیگر با توجه به وجود تورم قیمت دارایی‌ها موجود در گذر زمان افزایش پیدا می‌کند. برای مثال اگر شرکت مربوطه زمینی را به قیمت ۳۰ میلیون تومان خریده باشد، این امکان وجود دارد که با توجه به تورم موجود قیمت این زمین به ۳ میلیارد برسد. بنابراین شرکت‌ها با تجدید ارزیابی دارایی‌های خود می‌توانند افزایش سرمایه انجام دهند. در این حالت می‌توانند در قسمت دارایی‌های ترازنامه قیمت به‌روز شده را از دارایی مربوطه گزارش کنند.

بنابراین زمانی که شرکت‌ها از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت افزایش سرمایه انجام می‌دهند،‌ با توجه به مقدار افزایش سرمایه سهام منتشر شده را از طریق سهام جایزه بین سهامداران توزیع می‌کنند. به عبارت دیگر شرکت با توجه به افزایش سرمایه می‌بایست سهام منتشر کند و برای اینکه درصد مالکیت سهامداران پس از افزایش سرمایه شرکت حفظ شود این سهام را از طریق سهام جایزه به سهامداران می‌دهد.

آشنایی با نحوه ترید سهام جایزه با فرادرس

بعد از اینکه شرکت‌ بورسی اطلاعیه ثبت افزایش سرمایه خود را منتشر کرد، سهام جایزه به سهام قابل معامله در بورس تبدیل می‌شود و سهامداران می‌توانند همانند سهام‌های دیگر این سهام‌ها را در بورس معامله کنند. در این حالت تریدرها می‌توانند علاوه بر استفاده از تحلیل بنیادی برای پیدا کردن ارزش ذاتی سهام مربوطه، از تحلیل تکنیکال نیز برای شناسایی روندهای موجود در بازار مربوطه استفاده کنند.

برای این منظور تریدرها می‌توانند از انواع الگوهای قیمتی در کنار دیگر ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال همانند انواع اندیکاتورها استفاده کنند و با کمک استراتژی‌های معاملاتی انتخابی نسبت به انجام معامله اقدام کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس در فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال، روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به اهمیت آشنایی با انواع ابزارهای تحلیل تکنیکال برای شناسایی موقعیت‌های مناسب معاملاتی فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع پرداختیم که سهام جایزه چیست و درباره مفهوم سهام جایزه توضیحاتی ارائه کردیم. نحوه محاسبه سهام جایزه را بیان کردیم و درباره میزان مالکیت سهامداران پس از افزایش سرمایه و تاثیر سهام جایزه در قیمت سهام توضیحاتی دادیم.

سپس خرید و فروش سهام جایزه را شرح دادیم و به این سوال پاسخ دادیم که چه زمانی می‌توان سهام جایزه را فروخت. سپس مزایا و معایب سهام جایزه را به‌طور جداگانه شرح دادیم. در ادامه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی را توضیح دادیم و دلایل افزایش سرمایه شرکت‌ها را بیان کردیم.

ارتباط افزایش سرمایه و سهام جایزه را شرح دادیم. برای این منظور ارتباط سود انباشته و سهام جایزه را بیان کردیم و به این موضوع پرداختیم که سهام جایزه پس از تجدید ارزیابی دارایی‌ها چیست. در پایان نیز درباره آشنایی با نحوه ترید سهام جایزه با فرادرس توضیحاتی را ارائه کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
InvestopediaForbes
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *