ویدیو مارکتینگ چیست؟ – به زبان ساده + نحوه اجرا تا بازاریابی

۴۷۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۲ دقیقه
ویدیو مارکتینگ چیست؟ – به زبان ساده + نحوه اجرا تا بازاریابی

ویدیو مارکتینگ به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های بازاریابی دیجیتال به استفاده از ویدیو با هدف معرفی و ارتقای محصولات یا خدمات کسب و کار گفته می‌شود. ویدیو مارکتینگ به برقراری ارتباط و تعامل با مخاطبان، آموزش آن‌ها و در نهایت افزایش آگاهی از برند کمک بسیاری می‌کند. در این مطلب بررسی می‌کنیم ویدیو مارکتینگ چیست و چه مزایایی برای کسب و کارها ایجاد می‌کند. همچنین به بررسی اهداف، انواع و استراتژی ویدیو مارکتینگ می‌پردازیم و مراحل ساخت ویدیو و شاخص‌های سنجش موفقیت آن را بیان می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

ویدیو مارکتینگ چیست ؟

«بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ» (Video Marketing) به استفاده از محتوای ویدیویی با هدف افزایش آگاهی از برند، ایجاد تعامل هدفمند با مخاطبان و افزایش فروش گفته می‌شود. ویدیو مارکتینگ به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شود و چون شکلی از تولید محتوا است با «بازاریابی محتوایی» (Content Marketing) ارتباط تنگاتنگی دارد.

محتوای ویدیویی عموما در پلتفرم‌های انتشار ویدیو یا شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. البته ویدیو می‌تواند در قالب وبینار، آموزش یا مصاحبه نیز با مخاطب تعامل ایجاد کند.

ویدئو مارکتینگ

اهمیت ویدیو مارکتینگ در کسب و کار

اهمیت بازاریابی محتوایی در ساخت برند و برقراری تعامل با مخاطب هدف بر هیچ‌کس پوشیده نیست. امروزه کسب و کارها از محتوای ویدیویی برای پیام‌رسانی موثر و دسترسی گسترده به مخاطبان استفاده می‌کنند. تولید و انتشار ویدیو نیز نسبت به گذشته آسان‌تر شده و طبق آمارها ۸۷ درصد برندها از محتوای ویدئویی در تقویم محتوایی خود استفاده می‌کنند.

در فهرست زیر ۵ دلیل اصلی اهمیت استفاده از محتوای ویدیویی برای رشد کسب و کارها آورده شده است.

  1. معرفی بهتر محصول با استفاده از ویدیو
  2. بازگشت سرمایه بالای ویدیو مارکتینگ
  3. شکل‌های متنوع محتوای ویدیویی
  4. علاقه‌مندی بالای مردم به ویدیو
  5. تأثیر مثبت ویدیو مارکتینگ روی سئو

معرفی بهتر محصول با بازاریابی ویدیویی

استفاده از محتوای ویدیویی یکی از ابزارهای موثر برای معرفی محصول یا خدمت به خریداران بالقوه است. طبق آمارها، ۹۴ درصد بازاریابان بر این باورند محتوای ویدیویی در افزایش شناخت کاربر از ویژگی‌های محصول یا خدمت تأثیر بسزایی دارد.

مشتریان تنها در صورتی محصول یا خدمت شما را خریداری می‌کنند که آن را بشناسند و بدانند چگونه قرار است در رفع نیازهایشان به آن‌ها کمک کند. از آنجا که کسب و کارها با عناصر بصری بهتر می‌توانند ویژگی‌های محصولات و خدمات را توضیح یا موضوعی تخصصی را آموزش دهند، تعجبی ندارد که محتوای ویدیویی به ابزار مناسب این کار تبدیل شده است.

بازگشت سرمایه بالای ویدیو مارکتینگ

«بازگشت سرمایه» (Return On Investment | ROI) حاصل از ویدیو به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله این عوامل می‌توان به نحوه سازماندهی استراتژی بازاریابی ویدیویی و کیفیت تولید ویدیو‌ اشاره کرد. آمارها از رضایت ۸۳ درصدی کسب و کارها از بازگشت سرمایه ویدیو مارکتینگ حکایت دارند.

در گذشته تولیدکنندگان محتوا از هزینه‌های بالا و زمان‌بر بودن تولید ویدیو شکایت می‌کردند. پیشرفت تکنولوژی این روزها به تولید محتوای ویدیویی باکیفیت سرعت بخشیده و هزینه‌های لازم برای آن را به شکل چشمگیری کاهش داده است.

با ارتقای کیفیت دوربین‌های گوشی‌های هوشمند و ابزارهای آنلاین ساخت ویدیو مثل VideoScribe و کمتازیا، امروزه تقریبا همه کسب و کارها می‌توانند با صرف هزینه کم محتوای ویدیویی باکیفیت و خلاقانه تولید کنند. ساخت محتوای ویدیویی توسط خود کسب و کار کم‌هزینه‌تر است و این معنی بازگشت سرمایه مثبت است.

 

شکل‌ های متنوع محتوای ویدیویی

محتوای ویدیویی را می‌توان در انواع متنوعی تولید کرد. تنوع بالای این نوع محتوا در ‌هم‌خوانی با اهداف مختلف کسب و کار انعطاف‌‌پذیری بالایی داشته باشد.

یوتیوب به عنوان سرویس اشتراک ویدیوی گوگل و اصلی‌ترین کانال انتشار ویدیو در جهان شناخته می‌شود. علاوه بر آن پلتفرم‌ها و روش‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای تولید و انتشار ویدیو استفاده کرد:

  • پلتفرم شبکه‌های اجتماعی: پلتفرم شبکه‌های اجتماعی مثل اسنپ‌چت، اینستاگرام و فیس‌بوک امکان انتشار ویدیو را از طریق استوری فراهم می‌کنند. اصلی‌ترین ویژگی این محتوا پاک شدن آن پس از گذشت مدت زمان معین است. استوری به دلیل سهولت و کم‌هزینه بودن یکی از بهترین انواع محتوای تصویری است. طبیعتا برای موثر بودن استوری در شبکه‌های اجتماعی نیاز است مخاطب داشته باشیم.
  • پخش زنده: شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین، یوتیوب، اینستاگرام امروزه امکان پخش زنده محتوای ویدیویی را نیز فراهم کرده‌اند. پخش زنده اثرگذار است و طبق آمارها مخاطبان 6 برابر ویدیوهای معمولی با پخش زنده تعامل برقرار می‌کنند.
  • وبینارها: برگزاری وبینار یکی از بهترین روش‌های برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان بالقوه است. وبینارها برای پاسخ‌گویی به سوالات مخاطبان در مورد محصول یا آموزش مطالب تخصصی بهترین گزینه هستند و به کسب و کار اعتبار می‌بخشند. نرم‌افزارهایی مثل GoToWebinar و Livestorm برگزاری وبینار را برای کسب و کارها آسان می‌کنند.
  • ویدیوهای تک به تک: روش خلاقانه دیگر برای استفاده از ویدیو استفاده از ویدیوی تک به تک است. بازاریابان می‌توانند برای پیگیری خریدها و پاسخ به سوالات مخاطبان پیام‌های ویدیویی کوتاه ضبط و ارسال کنند. این کار در بهبود تجربه مشتری بسیار موثر است.

علاقه‌مندی بالای مردم به ویدیو

پیشرفت تکنولوژي به همان اندازه که ضبط ویدیو را برای کسب و کارها آسان کرده، تماشای محتوای تصویری را هم برای مردم راحت می‌کند. به چند آمار جالب در مورد این واقعیت که کاربران محتوای ویدیویی را بیشتر دنبال می‌کنند توجه کنید:

  • وبلاگ رسمی یوتیوب می‌گوید کاربران در هر شبانه‌روز بیش از ۱ میلیارد ساعت محتوای ویدیویی در این پلتفرم تماشا می‌کنند.
  • توییتر نیز با وجود میکروبلاگ بودن اعلام کرد در هر روز حدود ۲ میلیارد ویدیو در این پلتفرم تماشا شده و کاربران با توییت‌های دارای ویدیو ۱۰ برابر بیشتر تعامل برقرار می‌کنند.
  • فیس‌بوک هم می‌گوید ویدیوهای این پلتفرم بیش از ۸ میلیارد بار تماشا شده‌اند و در کمال تعجب ۸۵ درصد این بازدید‌ها بدون صدا بوده‌اند.

در نتیجه کسب و کارها بدون تولید محتوای ویدیویی یکی از موثرترین روش‌های جلب توجه و برقراری ارتباط با مخاطب را از دست خواهند داد.

تأثیر مثبت ویدیو مارکتینگ روی سئو

یکی از راه‌های نمایش وب‌سایت در صفحه نخست نتایج جستجوی گوگل، بارگذاری محتوای ویدیویی در پلتفرم‌های اشتراک ویدیو است. زمانی که کاربر در گوگل برای کلمه کلیدی مشخصی جستجو می‌کند، گوگل در اغلب موارد نتایج ویدیویی پلتفرم‌هایی مثل آپارات، نماشا و یوتیوب را در اولویت بالاتر نسبت به نتایج طبیعی نمایش می‌دهد.

برای مثال اگر در گوگل عبارت آموزش فتوشاپ را جستجو کنیم، بعد از نتایج طبیعی گوگل، ویدیوهای پربازدید یوتیوب که شامل این عبارت کلیدی هستند بالاتر از دیگر نتایج طبیعی صفحه نتایج نمایش داده می‌شوند.

تاثیر مثبت ویدیو روی سئو
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

نکته مهم این‌که اگر در موتور جستجوی خود پلتفرم‌های انتشار ویدیو هم جستجو کنیم این نتایج به نمایش در می‌آیند. طبق آمار وب‌سایت Moz یوتیوب در سال‌های اخیر سومین سهم از بازار جستجوی ایالات متحده را بعد از گوگل و Google Image به خود اختصاص داده است.

مزایای ویدیو مارکتینگ

گفتیم که به دلیل محبوبیت روزافزون ویدیو در بین کاربران، امروزه استفاده از محتوای ویدیویی به یکی از روش‌های موثر بازاریابی کسب و کارها تبدیل شده است. با نظر گرفتن مراحل ساخت و ارتقای برند می‌توان گفت ویدیو در سه سطح «توسعه برند» (Brand Development) نقش پررنگی ایفا می‌کند. این سه سطح عبارتند از:

  • «تمایز» (Differentiation)
  • «حفظ» (Retention)
  • «رشد» (Growth)

1. تمایز

طبق آمارها ۵۴ درصد مشتریان علاقه دارند انواع مختلف محتوای ویدیویی از کسب و کار یا برند مورد حمایت خود ببینند. برای پاسخ‌گویی به این نیاز، تمامی کسب و کارها صرف‌نظر از کوچکی یا بزرگی باید برای رقابت با رقیبان شکل‌های مختلفی از محتوای ویدیویی تولید کنند.

خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی روش‌های بسیاری برای ویدیو مارکتینگ وجود دارد. استفاده از این روش‌ها باعث ایجاد تمایز در میان رقیبان و اثرگذاری مثبت و ماندنی در ذهن مخاطبان هدف می‌شود.

بهترین برندها همیشه زمان و هزینه موردنیاز را برای نمایاندن شخصیت برند صرف می‌کند پس لازم است:

  • با شناختی که از مخاطب هدف خود پیدا می‌کنند محتوای ویدیویی مورد علاقه او را بسازند و از آن برای تأثیرگذاری در ذهن او استفاده کنند.
  • از عناصر تأثیرگذاری مثل بازیگر، طراحی لباس و موزیک مناسب، عناصر گرافیکی و موشن دیزاین در محتوای ویدیویی خود حتما استفاده کنند.

2. حفظ

محتوای ویدیویی مخاطب را از نظر احساسی تحت تأثیر قرار می‌دهد. برندها با استفاده از این نوع محتوا می‌توانند از طریق نشانه‌های غیر کلامی مثل زبان بدن، حالات چهره و لحن صدا (Tone of Voice) پیام موردنظر را به مخاطب انتقال دهند. مزیتی که در مقاله‌های وبلاگ یا تصاویر ثابت از آن بی‌بهره بودند. محتوای ویدیویی از ابزارهای قدرتمند حفظ مشتری است.

مشتریان با تماشای ویدیو می‌توانند برای برندی که فقط نام آن را می‌شناسند، چهره و شخصیت قائل شوند. محتوای ویدیویی با شخصیت‌بخشی و انسان‌پنداری برند کمک می‌کند مردم ارتباط بهتری با کسب و کار برقرار کنند. ویدیوها می‌توانند دنبال کنندگان معمولی را به وکیل مدافعان سرسخت برند تبدیل می‌کنند.

مزایای بازاریابی ویدیویی

3. رشد

سرمایه‌گذاری برندها روی ویدیو مارکتینگ در افزایش تعامل در شبکه‌های اجتماعی تأثیر بسزایی داشته و توانسته سود خالص را نیز زیاد کند. به دو آمار جالب در این باره توجه کنید:

  • ۹۳ درصد برندها بر این باورند از طریق ویدیو مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی توانسته‌اند مشتری جدید پیدا کنند.
  • ۶۳ درصد کسب و کارها می‌گویند استفاده از محتوای ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی بهترین میزان بازگشت سرمایه (ROI) را ایجاد می‌کند.

کلید این قضیه استفاده از ویدیو برای توسعه برند است. در صورتی که برندها بدانند چه وجه تمایزی با رقیبان دارند و چگونه و با چه هدفی باید با مخاطبان ارتباط برقرار کنند، تولید محتوای ویدیویی در نهایت کیفیت و بالاترین میزان تأثیرگذاری انجام می‌شود.

مزایای ویدیو مارکتینگ

اهداف ویدیو مارکتینگ

قبل از اینکه دوربین به دست شوید یا دوربین تلفن هوشمندتان را روشن کنید باید هدف تولید ویدیو را مشخص کنید. بیشتر اهداف بازاریابی ویدیویی آنلاین در سه دسته‌بندی اصلی قرار می‌گیرند:

  • آگاهی: این دسته از محتوای ویدیویی برای افزایش میزان شناخت مشتری و قرار گرفتن در معرض دید او تولید می‌شوند. به طور کلی این دسته از ویدیوها جذاب، به یادماندنی، قابل اشتراک‌گذاری و اصیل باشند. هر نوعی از ویدیوهای وایرال در این دسته قرار می‌گیرند.
  • تعامل: ویدیوهای تعاملی باید بتوانند از مخاطب واکنش‌هایی مثل لایک، کامنت یا اشتراک‌گذاری دریافت کنند. ویدیوهای این دسته به طور معمول از عناصر احساسی برای واکنش گرفتن از کاربر استفاده می‌کنند. برای مثال ویدیوهای جذاب پشت صحنه یا مصاحبه‌های تأمل‌برانگیز ویدیوی تعاملی به حساب می‌آیند.
  • آموزش: ویدیوهای آموزشی همان‌طور که از نامشان پیداست باید بتوانند چیزی را به مخاطب آموزش دهند. اگر مشتری بالقوه مخاطب شماست، ویدیوی مطالعه موردی برای او آموزنده است. در صورتی که مخاطب شما مشتری فعلی کسب و کار است استفاده از ویدیوهای HOW TO برای او تأثیر زیادی روی قبول پیشنهاد خرید خواهد داشت.
اهداف بازاریابی ویدیویی

طراحی استراتژی ویدیو مارکتینگ

هر روش بازاریابی به برنامه‌ریزی و طراحی استراتژی نیاز دارد و ویدیو مارکتینگ نیز از این قاعده جدا نیست. استراتژی ویدیو مارکتینگ باید با در نظر گرفتن بودجه، زمان موردنیاز، مراحل تولید ویدیو، شاخص‌های «تبدیل» (Conversion) و موارد این‌چنینی طراحی شود. در این بخش بررسی می‌کنیم استراتژی ویدیو مارکتینگ چه مواردی را شامل می‌شود.

  1. تعیین هدف
  2. تشخیص مخاطب هدف
  3. ترسیم داستان
  4. کنترل پیش‌نیازها
  5. توجه به برنامه زمانی
  6. بودجه‌بندی واقع‌گرایانه

هدف ساخت ویدیو را مشخص کنید

اولین قدم در طراحی استراتژی ویدیویی مشخص کردن اهداف ساخت ویدیو است. در حالت ایده‌آل باید برای هریک از سطوح قیف بازاریابی ویدیو بسازید. اما اگر ابتدای مسیر ساخت ویدیو هستید، سطحی را که در اولویت بالاتری برای کسب و کار قرار دارد انتخاب کنید. قیف ویدیو مارکتینگ سه مرحله اصلی دارد که عبارتند از:

  • آگاهی (Awareness): در این مرحله مخاطب یا به عبارت بهتر بیننده با چالش یا مشکلی روبه‌رو می‌شود. ویدیوهایی که برای مخاطب در این مرحله تولید می‌شوند باید برای او جذابیت داشته باشند و برند را به او معرفی کنند. ویدیویی که برای جذب مشتریان جدید می‌سازید در این مرحله قرار می‌گیرد.
  • بررسی (Consideration): در این مرحله مخاطب برای چالش یا مشکل خود به دنبال راه‌حل می‌گردد. او جستجو می‌کند، از توصیه‌های کاربران دیگر استفاده می‌کند، بررسی محصولات را تماشا می‌کند و در تلاش است راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه پیدا کند. ویدیویی که برای تعامل با مشتری تولید می‌کنید در این مرحله قرار دارد.
  • تصمیم‌گیری (Decision): در مرحله تصمیم‌گیری مخاطب راه‌حل مشکل را پیدا کرده و برند شما باید اولویت ذهنی او باشد. به مشتری احتمالی شواهدی را از رضایت مشتریان و دلیل این‌که چرا باید محصول یا خدمت شما را از میان چندین انتخاب دیگر برگزیند ارائه کنید. ویدیویی که به قصد فروش بیشتر تولید می‌کنید در مرحله تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد.
قیف ویدیو مارکتینگ

ساخت ویدیو برای ایجاد وفاداری به برند در مشتریان فعلی یا ساخت ویدیو از اعضای تیم برای انگیزه‌بخشی یا جذب کارمندان جدید در مرحله آخر خوشنود کردن (Delight) قرار می‌گیرد.

 

مخاطب هدف را پیدا کنید

بعد از تعیین هدف نوبت به تشخیص مخاطب هدف می‌رسد. این مرحله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه بدون تعیین دقیق مخاطب هدف، ویدیوی شما به افراد درست نمایش داده نمی‌شود و به دنبال آن نتیجه دلخواهی نیز نخواهید گرفت.

شناخت مخاطب هدف از طریق تعیین پرسونای خریدار امکان‌پذیر است. هرچه زودتر پرسونای خریدار را تعیین کنید، توسعه کسب و کار نیز زودتر انجام می‌شود.

تعیین پرسونای خریدار

برای طراحی پرسونا فهرستی از تمامی ویژگی‌های شخصیتی که برای مخاطب هدف متصور هستید تهیه کنید. این کار هم باید بر اساس داده‌ها و هم بر اساس قدرت تخیل شما صورت بگیرد. چند مورد از این ويژگی‌ها عبارتند از:

  • نام
  • سن
  • جنسیت
  • مکان جغرافیایی (Location)
  • علاقه‌‌مندی‌ها
  • کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی
  • حوزه کاری
  • محتوای ویدیویی مورد‌علاقه

 

با مشخص‌کردن پرسونای خریدار دقیقا متوجه می‌شوید که مخاطب هدف ویدیوی شما چه کسانی هستند. در پایان این مرحله باید به سه سوال زیر پاسخ دهید:

  1. محصول یا خدمت شما برای چه کسانی است؟ - پرسونای خریدار
  2. هدف از ساخت ویدیو چیست؟ - تعیین سطح قیف بازاریابی
  3. محل حضور مخاطب هدف کجاست؟ - نحوه انتشار و پخش ویدیو

با پاسخ به سه سوال بالا نه تنها مخاطب هدف را می‌شناسید، بلکه می‌دانید چطور می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

داستان خود را ترسیم کنید

تصمیم‌گیری روایت داستانی ویدیو جذاب‌ترین و در عین حال دشوارترین بخش این فرآیند است. استفاده از ۴ اصل زیر کمک می‌کند یک چارچوب مشخص برای داستان خود در نظر بگیرید:

  • قهرمان با هدف: قهرمان هماهنگ با ویژگی‌های مخاطب هدف
  • چالش: مسئله یا مشکل قهرمان داستان
  • کاوش: نحوه معرفی محصول یا خدمت
  • راه‌حل: نحوه حل مشکل یا چالش توسط محصول یا خدمت

استفاده از ۴ عنصر کلیدی داستان‌سرایی به شما کمک می‌کند بیننده ویدیو را به سفر ببرید. سفری که با ماموریت کسب و کار شما هماهنگی کامل دارد.

پیش‌نیازها را تحت کنترل داشته باشید

بعد از پیش‌نویس اولیه داستان لازم است جزییات آن را به تایید مدیر، صاحب برند یا تیم بازاریابی برسانید. تغییرات ناگهانی در سناریونویسی، پیام موردنظر، اهداف و دیگر موارد همگی ممکن است فرآیند تولید ویدیو را با مشکل مواجه کند. با این وجود چنین تغییراتی رایج‌اند و باید برای آن‌ها آماده باشید.

به برنامه زمانی توجه کنید

برای تمامی مراحل از ایده‌پردازی گرفته تا انتشار ویدیو جدول زمانی مشخصی داشته‌باشید و به آن پایبند باشید. زمان‌بندی کل فرآیند به صورت تکی و کلی مثل یک نقشه راه قدم بعدی را برای شما مشخص می‌کند و به شما توضیح می‌دهد چه‌قدر از کار انجام شده و چقدر باقی مانده است.

جدول زمانی باید در اختیار همه افراد تیم باشد. تیم مارکتینگ، تیم تولید و تیم شبکه‌های اجتماعی نیز باید هر کدام تقویم محتوایی ویدیویی خود را داشته باشند. تنها در این صورت است که همه افراد می‌توانند از تغییرات و موعدهای تحویل باخبر باشند.

 

واقع بینانه بودجه‌‌بندی کنید

برنامه‌ریزی خلاقانه و تعیین استراتژی مهم‌اند، اما اگر هزینه‌ها را واقع‌بینانه برنامه‌ریزی نکنید اجرای مراحل مختلف دچار مشکل می‌شود. بدون بودجه مشخص تولید ویدیوی موردنظر امکان‌پذیر نیست.

برای بودجه و منابعی که در اختیار دارید برنامه‌ریزی کنید و دو مورد زیر به دقت تعیین کنید:

  • محل ضبط ویدیو کجاست؟ (داخل سازمان یا محیط بیرون)
  • ضبط ویدیو را چه کسی انجام می‌دهد؟ (افراد سازمان یا شرکت‌های تبلیغاتی)

اجرای ویدیو مارکتینگ

بعد از تعیین هدف و استراتژی ساخت ویدیو نوبت به ساخت ویدیو می‌رسد. برای ساخت هر ویدیو سه مرحله اصلی پیش تولید، تولید و پس تولید باید به طور کامل طی شوند. در این بخش جزییات این مراحل و اقدامات لازم برای هرکدام را بررسی می‌کنیم.

1. مرحله پیش تولید

مرحله پیش تولید مهم‌ترین مرحله در ساخت ویدیو است و تمامی برنامه‌ریزی‌های قبلی را در بر می‌گیرد. در این مرحله باید محتوای ویدیو را به طور کامل مشخص کرده و ضمن هماهنگی انجام آن با اعضای تیم برای فیلم‌برداری زمان‌بندی کنید. اگر ضبط ویدیو را شرکت‌های تبلیغاتی انجام می‌دهند، باید مراحل رزرو و هماهنگی‌های لازم را در پیش تولید انجام دهید. مرحله پیش تولید ۴ قدم اساسی دارد که عبارتند از:

بارش فکری خلاقانه

تفاوتی ندارد ساخت ویدیو توسط خود سازمان انجام می‌شود یا شرکت ضبط فیلم آن را بر عهده می‌گیرد. در هر صورت باید جلسه بارش فکری برگزار کنید و تصمیمات لازم در خصوص داستان ویدیو، شخصیت‌ها، پلات داستان، پیام‌رسانی و حتی استایل و طول ویدیو را به صورت نهایی اتخاذ کنید.

ایده‌ها و نظرات همه افراد را بشنوید و برای موضوع اصلی داستان آن‌ها را مدنظر قرار دهید. با سنجیدن ایده‌ها و بررسی نقاط قوت و ضعف می‌توانید بفهمید کدام ایده‌ها بهترند و شما را به نتیجه دلخواه می‌رسانند.

سناریو نویسی

نگارش سناریو ویدیو قدم بعدی است. سناریو شامل متن دیالوگ‌ها، سخنان افزوده (Voice-Over)، موزیک ویدیو، افکت‌های صوتی، عناصر بصری و هر عنصر تأثیرگذار دیگر در پیشبرد داستان است. سناریو نویسی را خود تیم، نویسنده فریلنسر یا آژانس تبلیغاتی می‌تواند انجام دهد.

در زمان نگارش سناریو به این نکته که سرعت متوسط خواندن ۲ کلمه در هر ثانیه است توجه کنید. سناریوی یک ویدیوی ۱ دقیقه‌ای حداقل باید ۱۲۰ کلمه باشد و به همین ترتیب تعداد کلمات یک سناریوی ۲ دقیقه‌ای باید ۲ برابر این میزان باشد.

به یاد داشته باشید الزامی برای استفاده از دیالوگ در ویدیو وجود ندارد. گاهی اوقات سکوت یا حرکات بهتر از گویندگی داستان شما را بیان می‌کنند. بررسی کنید انتقال پیام شما به کدام طریق بهتر صورت می‌گیرد.

استوری برد

همیشه نیاز به استوری برد نیست، اما اگر امکان طراحی آن را داشته باشید در تأثیرگذاری ویدیو اثربخش است. استوری برد به فیلم بردار و مدیر پروژه در مورد اولویت فیلم‌برداری سکانس‌ها و دیگر جزییات اطلاعات زیادی می‌دهد.

برای طراحی استوری برد نیازی نیست هنرمند حرفه‌ای باشید. فقط لازم است از نشانه‌های خاصی برای اشاره به شخصیت‌ها استفاده کنید. با این کار اعضای تیم دید درست‌تری نسبت به داستان پیدا کرده و به داستان از یک زاویه نگاه می‌کنند.

 

رزرو و تدارکات

این مرحله شامل اقدامات رسمی مانند جذب و انتخاب استعدادها، اعلام جدول زمانی، استخدام افراد موردنیاز، تهیه تدارکات و موارد این‌چنینی می‌شود. ایجاد راه تماس با بازیگران، دستیاران تولید و مجوزهای لازم برای فیلم‌برداری بهتر است در همین مرحله به طور کامل انجام شوند.

در این مرحله حتما از تمامی مدارک مستندسازی کنید. ایجاد تقویم محتوایی با قابلیت اشتراک‌گذاری، شیت‌های اطلاعات تماس، یادداشت‌های مرتبط با سناریو و ... هماهنگی و ارتباط افراد دخیل در فیلم‌برداری را بالا می‌برد. به موعد تحویل توجه کنید و برای یادآوری آن یادآور تنظیم کنید تا هیچ یک از جزییات کار فراموش نشوند.

مرحله تولید

روز یا روزهای ساخت ویدیو می‌توانند منظم و دقیق یا پر از بی‌نظمی باشند. در این روزها تمامی برنامه‌ریزی‌ها به مرحله عمل می‌رسند و اگرچه همه‌چیز برنامه‌ریزی شده ولی همچنان اقدامات زیادی هستند که نیاز است در زمان تولید ویدیو تنظیم و کنترل شوند. این اقدامات عبارتند از:

  • کیفیت صدا و تصویر
  • نورپردازی
  • استایلینگ
  • اقدامات تکمیلی

کیفیت صدا و تصویر

برای ساخت هر ویدیو دو عنصر اساسی باید کنترل شوند: صدا و تصویر. روز ساخت ویدیو از این که صدا و تصویر استانداردهای شما را رعایت می‌کنند اطمینان حاصل کنید. لازم است قبل از شروع تجهیزات فیلم‌برداری و صدابرداری را امتحان کنید و با فیلم‌بردار و صدابردار تمامی موارد را تست کنید.

در صحنه فیلم‌برداری از هماهنگی دقیق استوری برد و سبک برند با سکانس‌ها اطمینان حاصل کنید. اگر در فیلم‌برداری حضور ندارید درخواست عکس و ویدیو از روند اجرای کار کمک می‌کند از درستی انجام تمامی مراحل اطمینان حاصل کنید.

نورپردازی

تفاوت میان ویدیوی باکیفیت و بدون کیفیت با توجه به نوع نورپردازی مشخص می‌شود. از آن‌جا که نورپردازی حس و حال ویدیوی تولیدی را به طور کامل تعیین می‌کند، باید به طور ویژه مورد توجه قرار بگیرد.

برای نورپردازی حرفه‌ای بهتر است از مختصص کمک بگیرید اما فراموش نکنید که تک‌تک سکانس‌ها را چک و حس و حال تمامی لحظات ویدیو را دقیق بررسی کنید.

نورپردازی در تولید ویدیو

استایلینگ

سبک و استایل ویدیو عنصر مهم دیگری است که حس و حال ویدیو را به طور کامل مشخص می‌کند. گریم، طراحی لباس و صحنه و لوازم جانبی همه و همه زیر مجموعه استایلینگ قرار می‌گیرند.

این موارد در همه انواع ویدیوها گویای نکته اصلی داستان شما هستند و توجه به آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. توجه به این جزییات تأثیر مستقیمی روی موفقیت ویدیو خواهد داشت. به همین دلیل مطمئن شوید سبکی هماهنگ با برند و اهداف بازاریابی کسب و کار در نظر گرفته‌اید.

اقدامات تکمیلی

اقدامات تکمیلی مرحله تولید به نیاز کسب و کار بستگی دارند. برای مثال فیلم‌برداری یا عکاسی از پشت صحنه، جلسات عکاسی کوتاه یا استفاده از انواع مختلف بی رول به نیاز برند بستگی دارد.

هر محتوایی تصویری به جز ویدیو اصلی که بر سر صحنه فیلم‌برداری تولید شود مزایایی را برای شما به همراه خواهد داشت. این محتوای تصویری اضافی ارزش ویدیوی اصلی شما را بیشتر کرده یا محتوای ویدیویی بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد.

اگر با آژانس‌های تبلیغاتی همکاری می‌کنید می‌توانید از آن‌ها بخواهید فیلم ویدیوی خام را در اختیار شما قرار دهند چراکه ممکن است در آینده باز هم برای شما کاربرد داشته باشد.

مرحله سوم: پس از تولید

چه کارگردان هنری باشید چه مدیر تولید نگرانی زیاد در مورد مرحله پس از تولید چندان منطقی نیست. اقدامات مراحل پس از تولید بیشتر شامل ویرایش، تدوین ویدیو و کارهای گرافیکی می‌شود که باید توسط طراحان و متخصصان حرفه‌ای انجام شوند. تنها مسئله مهم ویرایش و تحویل ویدیو تا موعد تحویل است.

افکت های بصری

یکی از مراحل اصلی پس از تولید ویرایش فیلم خام است. این مرحله علاوه بر برش و جایگذاری بخش‌های مختلف ویدیو، شامل افزودن و تنظیم عناصر بصری نیز می‌شود. این عناصر به تعادل سفیدی، رنگ‌ها و وضوح ویدیو کمک می‌کنند. ویرایش تصویری حس و حال ویدیو و ردپای برندینگ را در آن پررنگ می‌کند.

افکت های صوتی

افکت‌های صوتی به اندازه افکت‌های تصویری تأثیرگذار هستند. ترکیب صدا، دیالوگ، گویندگی و موزیک ویدیو همگی صدای نهایی ویدیوی شما را مشخص می‌کنند. حتی یک صدای کم محیطی در صحنه‌ای آرام تفاوت میان ویدیو حرفه‌ای و ویدیوی بی‌کیفیت را مشخص می‌کند. پس مطمئن شوید تنظیم صدا را توسط افراد حرفه‌ای انجام می‌دهید.

مرحله پس تولید در ویدیو مارکتینگ

افکت‌های گرافیکی

علاوه بر ویرایش‌های تصویری در صورت لزوم بهتر است عناصر گرافیکی زیادی را نیز به ویدیو اضافه کنید. این عناصر گرافیکی شامل انیمیشن، متون گرافیکی، نام و عنوان افراد، لوگوها و غیره هستند.

استفاده از این عناصر در نهایت تکمیل کننده تمامی تلاش‌های برندینگ ویدیو است و دقت و کیفیت بالایی را می‌طلبد.

دعوت به اقدام

در ویدیو از «دعوت به اقدام» (Call To Action | CTA) مشخص و واضحی استفاده کنید. این دعوت به اقدام می‌تواند URL صفحه اصلی، دکمه اینجا کلیک کنید، دنباله‌ای از ویدیو‌های دیگر، آیکون‌های شبکه‌های اجتماعی یا هر نوع دیگری از دعوت به اقدام باشد.

دعوت به اقدام در اغلب موارد با عناصر گرافیکی عنوان می‌شود اما نیاز است با توجه به اهداف ویدیو و نوع درخواست از بیننده تنظیم شود. به تجربه کاربری آن فکر کنید و در نظر داشته باشید که چگونه می‌توانید دعوت به اقدامی با کم‌ترین میزان ابهام در ویدیو قرار دهید.

۱۵ ایده برای موضوع ویدیو مارکتینگ

ایده‌پردازی برای ساخت ویدیو ممکن است در ابتدا کمی چالش‌برانگیز به نظر برسد، در فهرست زیر ۱۵ ایده ویدیویی معرفی شده‌اند.

  1. ویدیوی فرهنگ سازمانی
  2. مصاحبه / ویدیوی پرسش و پاسخ
  3. ویدیوی معرفی یا بررسی محصول
  4. ویدیوی توضیحی
  5. پخش زنده
  6. ویدیوی تولیدی توسط کاربر
  7. ویدیوی رویداد
  8. وبینار / ویدیوی رویداد آنلاین
  9. ویدیوی How To
  10. ویدیوی آموزشی
  11. ویدیوی مطالعه موردی
  12. ویدیوی شخصی
  13. ویدیوی کوتاه شبکه‌های اجتماعی
  14. ویدیوی پولی شبکه‌های اجتماعی
  15. ویدیوی توصیه مشتریان

ویدیوی فرهنگ سازمانی

ویدیوی فرهنگ سازمانی جنبه انسانی برند را برجسته می‌کند. این دسته از ویدیوها باید در جهت نمایش زندگی کاری، انگیزه‌ها و مزایای کارمندان سازمان عمل کنند.

در گذشته این ویدیوها بیشتر شامل مصاحبه با کارمندان در محل کار می‌شد. امروزه اما کمی خلاقیت بیشتر در نمایش فرهنگ سازمانی شاید بتواند در جلب نظر مخاطبان موفق‌تر عمل کند. برای مثال ویدیوی دورهمی اعضای تیم در شبکه‌های اجتماعی جذابیت بیشتری برای مخاطب خواهد داشت.

ویدیوی فرهنگ سازمانی

ویدیوی مصاحبه / پرسش و پاسخ

با استفاده از ویدیوهای مصاحبه یا پرسش و پاسخ می‌توان به سوالات پر تکرار مخاطبان پاسخ داد. مصاحبه ویدیو را می‌توانید در گفتگوی زنده با حضور اعضای تیم، یکی از مشتریان یا رهبر فکری برگزار کنید. این مصاحبه به صورت تک‌نفره نیز قابل انجام است. برای مثال یکی از اعضای تیم مقابل دوربین بنشیند و به سوالات پر تکرار مشتریان پاسخ دهد.

همچنین می‌توان مصاحبه را از قبل ضبط کرد یا زنده برگزار کرد. در هر صورت ضبط مصاحبه و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی توصیه می‌شود. ویدیوی مصاحبه دو مزیت مهم دارد:

  • ایجاد حس دیده و شنیده شدن در مخاطب
  • افزایش آگاهی از برند و اعتبار برند
ویدیوی مصاحبه یا پرسش و پاسخ

ویدیوی معرفی یا بررسی محصول

این ویدیوها ویژگی‌های شاخص خدمات یا محصولات را پررنگ می‌کنند. ویدیوهای معرفی محصول می‌توانند برای آموزش مشتریان بالقوه و افزایش دانش آن‌ها در مورد جزییات کسب و کار بسیار مفید باشد. کیفیت تولید در این دسته از ویدیوها اصلی‌ترین عامل است.

چون در ویدیوهای معرفی یا بررسی محصول اهداف کسب و کار بیان می‌شوند کیفیت ساخت این ویدیوها از اهمیت بالایی برخوردار است.

ویدیوی توضیحی

ویدیوهای توضیحی باید به صورت شفاف جزییات کسب و کار و خدمات و محصولات ارائه شده را به مخاطب توضیح دهند. در ویدیوهای توضیحی معمولا فرد توضیح‌دهنده با بیانی شیوا و گیرا مشکل یا نیاز مخاطب و روش برطرف کردن آن را توسط محصول یا خدمت توصیف می‌کند.

این توضیح باید به شکلی صورت بگیرد که حس کنجکاوری مخاطبان بعد از دیدن ویدیو آن‌ها را ترغیب به کسب اطلاعات بیشتر کند.

ویدیوی معرفی و بررسی محصول

پخش زنده

امروزه اغلب پلتفرم‌های اجتماعی امکان پخش زنده را برای کاربران فراهم کرده‌اند. پخش زنده برای تعامل با مخاطب و سرگرم کردن او در زمان واقعی بسیار سودمند است. پخش زنده برای اعلام اطلاعیه‌های سازمانی، جلسات مصاحبه و پرسش و پاسخ یا وبینارها نیز گزینه بسیار مناسبی است.

ویدیوی پخش زنده

محتوای ویدیویی تولیدی کاربر (UGC)

اگر منابع و زمان محدودی برای تولید محتوای ویدیویی دارید، استفاده از محتوای ویدیویی تولیدی کاربر بهترین گزینه است. در این شکل از تولید محتوا می‌توان با تشویق مخاطبان از آن‌ها خواست در حال استفاده از خدمات و محصولات محتوای ویدیویی تولید کنند.

یکی از راه‌های ترغیب مخاطبان برگزاری مسابقه است. می‌توانید از دنبال‌کنندگان بخواهید پاسخ مسابقه را در قالب ویدیو ضبط کرده و برای شما ارسال کنند.

محتوای تولیدی توسط کاربر

روش دیگر ارتباط با اینفلوئنسرها یا اشتراک‌گذاری و استفاده مجدد از ویدیوهایی است که مخاطبان با ذکر نام برند یا محصول شما به طور طبیعی منتشر کرده‌اند. فراموش نکنید که انتشار و بازنشر محتوای کاربران باید با رضایت آن‌ها انجام شود.

ویدیوی رویداد

ساخت ویدیو از رویدادهای سازمان نیز از روش‌های موثر نمایش شخصیت برند یا ایجاد آگاهی از برند برای مخاطبان است. محتوای ویدیویی را می‌توان از رویدادی که اعضای سازمان در آن شرکت کرده‌اند نیز تولید کرد.

انتشار ویدیو رویداد در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام یا یوتیوب چه به صورت ضبط شده و چه به صورت پخش زنده در افزایش تعامل با مخاطبان موثر است.

وبینار / رویداد آنلاین

بازاریابی از طریق رویداد از روش‌های قدیمی بازاریابی کسب و کارها است و همچنان به عنوان یکی از موثرترین روش‌ها برای اطلاع‌رسانی، ارائه گزارش و آموزش مخاطبان شناخته می‌شود. می‌توان از وبینارهای آموزشی برای تبدیل خدمات و محتوای رایگان به خدمات و محتوای پولی استفاده کرد.

ویدیو مارکتینگ در رویداد یا وبینار

وبینارهای آموزشی اغلب به صورت ارائه‌های اسلایدی در تماس‌های ویدیویی انجام می‌شوند. همچنین در هنگام بررسی ویژگی‌های محصول در حضور تعدادی از مشتریان، جلسات گفت‌وگو با حضور رهبران فکری یا افراد مرتبط با حوزه نیچ کسب و کار نیز قابل برگزاری هستند.

 

ویدیوی How To

با استفاده از ویدیوهای How To می‌توان نحوه استفاده از خدمات و محصولات یا سوالات پرتکرار مخاطبان را در مورد محصولات پاسخ داد. این دسته از ویدیوها به دلیل نقش آموزشی خود بهترین منبع برای اعتمادسازی و افزایش اعتبار برند در مخاطبان هستند. چراکه به عنوان منبع اطلاعاتی مفید در بین آن‌ها شناخته می‌شوند.

در ویدیوهای How TO بهتر است موضوع موردنظر را واضح، شفاف و به صورت گام‌به‌گام توضیح دهید. استفاده از عناصر گرافیکی ساده و کپشن‌های گویا فهم موضوعی دشوار را آسان‌تر می‌کند.

ویدیوی محتوای آموزشی

روش تولید محتوای وبلاگ را می‌توان به تولید ویدیویی محتوای آموزشی نیز تعمیم داد. پلتفرم‌هایی مثل آپارات و یوتیوب بهترین محل برای انتشار فیلم‌های آموزشی هستند.

موضوع محتوای آموزشی بهتر است مرتبط با برند و استراتژی محتوای کسب و کار باشد. می‌توان محتوای آموزشی را که در قالب پست‌های سنتی وبلاگ منتشر می‌شد حال به صورت ویدیو ضبط و منتشر کرد.

ویدیوی آموزشی فرادرس

از ایده‌ها و موضوعات محتوای آموزشی وبلاگ می‌توان برای تولید ویدیوی آموزشی نیز استفاده کرد.

 

ویدیو مطالعه موردی

ویدیو‌های توضیحی و HOW TO برای توصیف جزییات کسب و کار بسیار مفید هستند اما استفاده از ویدیوهای مطالعه موردی با شرح ارزش‌های کسب و کار به سوالاتی که هر مشتری ممکن است قبل از تصمیم قطعی برای خرید داشته باشد پاسخ می‌دهد.

ویدیوهای مطالعه موردی در اغلب موارد شامل مصاحبه و پرسش و پاسخ هم می‌شوند.

ویدیوی شخصی

طبق آمارها ۸۰ درصد از خریداران آنلاین ترجیح می‌دهند از برندی خرید کنند که تجربه شخصی به آن‌ها پیشنهاد می‌کند. ساخت ویدیوهای شخصی که نام و مشخصات هر مخاطب به طور ویژه در آن ذکر شده باشد، به مشتریان نشان می‌دهد که به آن‌ها و موفقیتشان اهمیت می‌دهید.

ویدیوهای کوتاه شبکه‌های اجتماعی

ریلز اینستاگرام و تیک‌تاک ویدیو‌های کوتاهی هستند که اغلب موارد شامل جلوه‌های نمایشی، کپشن و افکت‌های ویدیویی می‌شوند. این ویدیوهای کوتاه که گاها از یک دقیقه هم کمترند می‌توانند ارزشی کلیدی یا موضوعی جالب را با جذابیت برای مخاطب توضیح دهند.

ویدیوی پولی شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات ویدیویی هم کلیک بیشتری از مخاطبان می‌گیرند و هم به بازاریابان آزادی بیشتری می‌دهند تا در نمایش شخصیت برند و ایجاد ارتباط احساسی با مخاطب بهتر عمل کنند. استفاده از موشن گرافیک این روزها در تبلیغات پولی شبکه‌های اجتماعی طرفداران زیادی دارد.

تبلغات

 ویدیوی توصیه کاربران

ویدیوی توصیه کاربر نشان‌دهنده رضایت او از کسب و کار است. در چنین ویدیوهایی مشتری بیان می‌کند که خدمات یا محصولات موردنظر چطور توانسته‌‌اند نیاز او را برطرف کنند. عموما در این نوع ویدیوها مشتری توضیحاتی در مورد پیشینه خود، دلیل انتخاب محصول یا خدمت و نحوه استفاده از آن ارائه و دلیل توصیه و تایید برند بیان می‌کند.

برای تولید ویدیوهای توصیه مشتری می‌توانید از متن‌های از قبل نوشته شده استفاده کنید. از آن‌جا که این ویدیوها قرار است تأثیر احساسی روی مخاطب بگذارند بهتر است خود مشتری با کلمات و عبارات خودش به توصیف خدمات و محصولات بپردازد. این کار برقراری ارتباط با ویدیو آسان‌تر کرده و به نوعی اعتبار کسب و کار را نشان می‌دهد. برای این دسته از ویدیو‌ها روش‌های مختلفی وجود دارد:

  • ویدیوهای نمایش قبل و بعد
  • ساخت دو ویدیو برای نمایش چشم‌اندازهای مختلف (زن یا مرد)
  • ویدیوی مرحله‌ای با تمرکز روی سفر مشتری (پیشینه، چالش، راه‌حل و نتیجه)

رسانه‌های انتشار ویدیو مارکتینگ

فرض کنید مراحل ساخت ویدیو به اتمام رسیده و حالا قصد انتشار آن را دارید. انتشار ویدیو در کانال درست تضمین کننده موفقیت ویدیوی شما است. سه نوع رسانه برای انتشار ویدیو وجود دارد که عبارتند از:

  • رسانه مالکیت شخصی (Owned Media)
  • رسانه پولی (Paid Media)
  • رسانه اکتسابی (Earned Media)

هریک از انواع این رسانه‌‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند ولی استفاده از همگی آن‌ها در تعادل با یکدیگر می‌تواند در افزایش میزان تعامل و آگاهی از برند مخاطبان در هر مرحله از قیف بازاریابی بسیار تأثیرگذار باشد.

در ادامه بررسی می‌کنیم هریک از این رسانه‌ها چه ویژگی‌هایی دارند و شامل کدام کانال‌های انتشار می‌شوند.

رسانه مالکیت شخصی ویدیو مارکتینگ

«رسانه مالکیت شخصی» (Owned Media) شامل تمام کانال‌های انتشار متعلق به کسب و کار می‌شود. انتشار ویدیو در این رسانه اولین و آسان‌ترین راه برای بازاریابی ویدئویی است.

نکات مهم رسانه مالکیت شخصی

از آن‌جا که این کانال‌ها منابع اصلی اطلاعات در مورد سازمان و برند شما هستند، بنابراین باید با هوشیاری و به صورت هدفمند از آن‌ها استفاده کنید. چند نکته مهم در مورد این رسانه‌ها عبارتند از:

  • کنترل کامل کسب و کار
  • نبود محدودیت در استفاده
  • رایگان
  • کانال‌های متنوع

انواع رسانه مالکیت شخصی

کانال‌های متعلق به کسب و کار شامل وب‌سایت، وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، اپلیکیشن و موارد مشابهی که همگی به خود برند تعلق دارند می‌شود. در ادامه هرکدام از این موارد را با جزییات بیشتر بررسی می‌کنیم:

  • وب‌سایت: تمامی صفحات وب‌سایت از صفحه اصلی تا صفحات «تجارت الکترونیک» (E-Commerce) همگی برای انتشار ویدیو مناسب هستند. با انتشار ویدیو در این صفحات هم وب‌سایت بازدید بیشتری خواهد داشت و هم کاربران سرگرم‌تر خواهند بود. وب‌سایت اصلی اولین مکانی است که می‌تواند به دیده شدن ویدیو کمک کند و برای بیشتر کسب و کارها احتمالا تأثیرگذارترین کانال انتشار هم هست.
  • وبلاگ: موضوع ویدیو هرچه باشد حتما باید آن را در وبلاگ منتشر کنید. کاربر انتظار دارد در وبلاگ هر نوع محتوای مرتبط با محصولات را از خبررسانی و آموزشی تا محتوای تبلیغاتی برند مشاهده کند. نکته مثبت دیگر در مورد وبلاگ این است که کاربرانی که محتوای وبلاگ را بالا و پایین می‌کنند قطعا زمان بیشتری در اختیار دارند و ویدیو بهترین گزینه برای سرگرم کردن آن‌ها است.
  • ایمیل: استفاده از ایمیل آسان‌ترین راه برای برقراری ارتباط با کاربرانی است که کم‌وبیش برند شما را می‌شناسند یا اطلاعات تماسشان را در وب‌سایت شما ثبت کرده‌اند. استفاده از ایمیل مارکتینگ خط مستقیم ارتباطی با مخاطبان ایجاد می‌کند. می‌توان ویدیو تولیدی را در خبرنامه‌ها، ایمیل‌های سریالی، اتوماتیک یا تبلیغاتی ارسال کرد.
  • شبکه‌های اجتماعی (طبیعی): الگوریتم شبکه‌های اجتماعی با گذشت زمان محتوای ویدیویی را در اولویت قرار می‌دهد. بنابراین حتما از انتشار یا ارتقای محتوای ویدیویی در تمامی کانال‌های شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین، اینستاگرام و دیگر شبکه‌ها اطمینان حاصل کنید. طبق آمارها ویدیو ۱۲۰۰ بار بیشتر از ترکیب تصویر و لینک در شبکه‌های اجتماعی اشتراک‌گذاری می‌شود. به همین دلیل بهترین محل برای ارتقای محتوای ویدیویی و دسترسی به مخاطبان گسترده استفاده از طریق این پلتفرم‌ها است. از آنجا که این کانال‌ها متعلق به کسب و کار است محدویت خاصی در استفاده از آن‌ها ندارید و می‌توانید با استفاده از آن‌ها قصه برندتان را به گوش افراد بیشتری برسانید.

رسانه پولی ویدیو مارکتینگ

«رسانه پولی» (Paid Media) به انواعی از رسانه‌ها گفته می‌شود که برای انتشار محتوا در آن‌ها باید هزینه پرداخت کنید. این روزها استفاده از این رسانه‌ها به یکی از ابزارهای موفقیت ویدیو مارکتینگ تبدیل شده است.

نکات مهم رسانه پولی

حتی کسب و کارهای کوچک نیز می‌توانند با تنظیم بودجه از انتشار تبلیغات در رسانه‌های پولی استفاده کنند. در کل بهتر است بین استفاده از رسانه‌های مالکیت شخصی و رسانه‌های پولی تعادل برقرار باشد. چون مجموع استفاده از این رسانه‌ها در نمایش محتوا به مخاطب درست بسیار تأثیرگذار خواهد بود. سه نکته مهم در استفاده از رسانه‌های پولی عبارتند از:

  • توجه به منابع مالی در زمان بودجه‌بندی
  • توجه به تنوع بالای تبلیغات
  • انتخاب کانال درست

انواع رسانه‌های پولی

گاهی اوقات کسب و کارها برای بیشتر دیده شدن محتوا به موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی یا دیگر وب‌سایت‌های پرمخاطب هزینه پرداخت می‌کنند تا محتوایشان به تعداد گسترده‌تری از مخاطبان نشان داده شود. انواع تبلیغات رسانه‌های پولی عبارتند از:

  • تبلیغات جستجو: تبلیغات موتورهای جستجو هنوز با ویدیو آشنا نیستند اما می‌توانید با استفاده از بازاریابی موتورهای جستجو کلمات کلیدی خاصی را که با محصول، خدمت با برند شما مرتبط هستند انتخاب کنید و مخاطبان با کلیک روی تبلیغ شما به صفحه فرودی که ویدیو را در آن منتشر کرده‌اید هدایت شوند. ویدیوی موردنظر آموزشی باشد یا معرفی محصول، در هر صورت با تبلیغات کلیکی کم‌هزینه می‌توانید ترافیک بالایی از کلمات کلیدی مرتبط جذب کنید.
  • شبکه‌های اجتماعی (پولی): مشابه پست‌های عادی شبکه‌های اجتماعی، پست‌های پولی این شبکه‌ها نیز می‌توانند به بیشتر دیده شدن محتوای شما کمک بسیاری کنند. تبلیغات شبکه‌های اجتماعی این امکان را دارند که دقیقا برای مخاطب هدف کسب و کار شما نمایش داده شوند. پست‌های عادی شبکه‌های اجتماعی فقط به دنبال‌کنندگان شما نمایش داده می‌شوند اما با استفاده از تبلیغات پولی شبکه‌های اجتماعی می‌توانید محتوای خود را به کاربرانی که مخاطب هدف شما هستند ولی شما را دنبال نمی‌کنند نیز نشان دهید. این کار باعث می‌شود دقیقا افرادی که ممکن است به خدمات و محصولات شما نیاز داشته باشند و از شما خرید کنند تبلیغات شما را ببینند.
  • تبلیغات همساندر این نوع از تبلیغات می‌توانید محتوای ویدیویی خود را با پرداخت هزینه به وب‌سایت‌های پرمخاطب و مرتبط با با کسب و کارتان نشان دهید. برای مثال، اگر در شیرینی‌پزی فعالیت می‌کنید و ویدیوی تبلیغی برای انواع کیک‌هایی که می‌پزید تولید کرده‌اید، می‌توانید از وب‌سایت‌های حوزه تغذیه بخواهید ویدیوی شما را در یکی از مقالات مرتبط با پخت کیک بارگذاری کنند. این نوع از تبلیغات هزینه بیشتری در مقایسه با تبلیغات موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی دارند اما به دلیل ارتباط محتوایی تبلیغ‌دهنده و ناشر تبلیغ می‌تواند ترافیک زیادی را به سمت شما هدایت کند.
  • محتوای با حامی مالی: در این نوع از تبلیغات محتوای یک سازمان یا برند عموما توسط یک سازمان یا برند دیگر تبلیغ می‌شود. تفاوت این نوع محتوا با تبلیغات همسان که در آن با تبلیغ به معنی واقعی کلمه سروکار داریم، این است که تبلیغات اسپانسری برند یا سازمان تبلیغ‌کننده محتوای متنی یا تصویری ارزشمندی را که برای اطلاع‌رسانی به مخاطبان تولید شده، بازنشر می‌کند.
  • توسعه با اینفلوئنسرها: بازنشر یا توسعه محتوا توسط اینفلوئنسرها هم در رسانه‌های پولی و هم توسط رسانه‌های اکتسابی انجام می‌شوند. اساسا ارتباط با افراد تأثیرگذار، اکانت‌های اجتماعی یا شخصیت‌های پرمخاطب برای اشتراک‌گذاری یا ارتقای محتوا بسیار موثر است. این افراد ممکن است تبلیغات را به صورت رایگان یا با دریافت هزینه انجام دهند. همکاری با آن‌ها برای تولید و بازنشر محتوای ویدیویی برای هر دو طرف تبلیغ مزایایی به همراه دارد.

 

رسانه اکتسابی ویدیو مارکتینگ

استفاده از «رسانه‌های اکتسابی» (Earned Media) یکی از پیچیده‌ترین روش‌های انتشار محتوای ویدیویی است. رسانه‌های اکتسابی یا به عبارت بهتر محتوای اکتسابی یعنی محتوایی که خود برند تولید نکرده و برای تولید آن نیز هزینه‌ای پرداخت نکرده است. استفاده از این رسانه‌ها کاملا رایگان است و تنها کاری که لازم است انجام دهید رعایت چند نکته کوچک است و نیازی نیست نگران پیگیری بیشتر باشید.

نکات مهم رسانه‌های اکتسابی

استفاده از رسانه‌های اکتسابی ۲ نکته اصلی دارد:

  • استفاده رایگان
  • نتایج غیر قابل پیش‌بینی

انواع رسانه‌های اکتسابی

رسانه‌های اکتسابی به جهت رایگان بودن اگر به صورت درست برای انتشار محتوا مورد استفاده قرار بگیرند، برای کسب و کار اعتباری زیادی به همراه خواهند داشت. در ادامه انواع مختلف این رسانه را بررسی می‌کنیم.

  • شبکه‌های اجتماعی:اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی از ساده‌ترین روش‌های استفاده از رسانه‌های اکتسابی است. پلتفرم شبکه‌های اجتماعی جایی است که افراد نظرات و ارزیابی‌های خود را در مورد یک محصول یا خدمت با دیگر کاربران به اشتراک می‌گذارند. با جهت‌دهی مناسب به این فرآیند طبیعی می‌توانید به بیشتر دیده‌شدن محتوای تولیدی کاربران یا کسب و کار کمک کنید. برای مثال، برنامه‌ای برای انتشار محتوای ویدیویی خود در اکانت اصلی تنظیم کنید و از افراد نزدیک مثل کارکنان سازمان بخواهید محتوای ویدیویی را همرسانی کنند. از روش‌های دیگر می‌توان به تشویق کاربران با برگزاری مسابقه یا رقابت‌های این‌چنینی اشاره کرد.
  • بررسی محصول: از روش‌های رایج و ساده برای استفاده از رسانه‌های اکتسابی این است که از کاربران فعال در فضای آنلاین مثل اینفلوئنسرهای یوتیوب یا خود مشتریان بخواهید که در مورد محصول بنویسند یا ویدیو ضبط کنند. این محتوای تولیدی توسط کاربران اعتبار برند را به شدت افزایش و آگاهی از برند را نیز گسترش می‌دهد. البته نظرات و بازخوردها باید مثبت و سازنده باشند.
  • روابط عمومی دیجیتال یا سنتی: بسته به حوزه کسب و کار و نوع ویدیویی تولیدی، محتوای شما ممکن است از طریق روش‌های سنتی‌تر مثل کنفرانس‌های خبری یا انتشار در وب‌سایت‌های تجاری بیشتر دیده شود. همکاری با آژانس‌های روابط عمومی می‌تواند در این زمینه مفید باشد اما می‌توانید به صورت مستقیم با مدیران سایت‌های نیچ مرتبط با کسب و کارتان مثل سایت‌های سلامت، ورزش، تغذیه، تکنولوژی و غیره ارتباط برقرار کنید. از آن‌ها بخواهید محتوای مرتبط شما را در خبرنامه‌شان اضافه کنند یا کنفرانس خبری را با لینک ویدیو مستقیما برای آن‌ها ارسال کنید. هرچه کمپین رسمی‌تر باشد، نتیجه بهتری خواهید گرفت.
  • اینفلوئنسر مارکتینگ: بازاریابی با افراد تأثیرگذار شامل تمامی اقدامات بازاریابی می‌شود که اینفلوئنسرها به صورت رایگان یا پولی انجام می‌دهند. بسیاری از این افراد در ازای برقراری ارتباط با برند یا دریافت پکیج‌های رایگان محصولات و خدمات به صورت رایگان از کسب و کار شما نام می‌برند و تشکر و قدردانی می‌کنند.
نمودار زمانی ویدیو مارکتینگ
نمودار زمانی ویدیو مارکتینگ

شاخص‌های سنجش موفقیت استراتژی ویدیو مارکتینگ

پس از انتشار ویدیو در کانال موردنظر، باید میزان موفقیت آن را در کانال‌های مختلف اندازه‌گیری کنید. برای سنجش میزان موفقیت ویدیو راه‌های مختلفی وجود دارد اما اصلی‌ترین روش اندازه‌گیری شاخص‌‌های کلیدی عملکرد (KPIs) است که بر اساس موقعیت مخاطب در قیف ویدیو مارکتینگ قابل تعریف باشند. در این قسمت چند مورد از این شاخص‌ها را بررسی می‌کنیم:

  1. جذب
  2. تعامل
  3. آموزش
  4. خوشنودی

جذب

جذب کردن مخاطب به معنی نمایش برند به عنوان راه‌حل مشکل یا چالشی است که او با آن روبه‌رو شده است. ارتباط این مرحله اولین بخش ایجاد تعامل با مخاطب است پس باید مطمئن شوید که به یادماندنی‌ترین است.

شمارش تعداد دفعات «بازدید» (View) ویدیو در این مرحله مهم است اما تعداد بیننده‌های یکتا، عمر آگاهی از برند و عمر یادآوری تبلیغ نیز به همان اندازه اهمیت دارند. خوشبختانه اکثر پلتفرم‌های انتشار ویدیو داده‌های مربوطه را ارائه می‌کنند پس دسترسی به آن‌ها دشوار نیست. بنابراین در این مرحله باید به شاخص‌های زیر توجه کنید:

  • بازدید (View)
  • نمایش محتوا (Impression)
  • تعداد کاربرهای یکتا (Unique Users)
  • فروش حاصل از تبلیغ آگاهی (Awareness Lift)
  • فروش حاصل از یادآوری تبلیغ (Ad Recall Lift)

تعامل

اگر قصد برقراری تعامل با مخاطب را دارید، پس از مرحله معرفی برند عبور کرده‌اید. در این مرحله نیاز است مخاطب را سرگرم و با او تعامل کنید. ویدیوی شما در این مرحله باید سرگرم‌کننده، جالب و مجذوب‌کننده باشد که مخاطب تا لحظه پایانی آن را تماشا کند.

زمان مشاهده و نرخ بازدید دو مورد از مهم‌ترین شاخص‌های مرحله تعامل هستند. این دو شاخص به طور دقیق میزان سرگرم شدن مخاطب با محتوای ویدیویی را برای شما توضیح می‌کند. شاخص‌های با مطلقیت کمتر شامل انگیزه مطلوبیت، انگیزه بررسی و انگیزه علاقه برند می‌شود. تعداد نظرات و همرسانی‌ها نیز برای اندازه‌گیری میزان تعامل مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی بسیار مفید است. بنابراین در این مرحله باید به شاخص‌های زیر توجه کنید:

  • نرخ بازدید (View-Through-Rate)
  • مدت زمان مشاهده ( Watch Time)
  • فروش حاصل از مطلوبیت تبلیغ (Favorability Lift)
  • فروش حاصل از بررسی تبلیغ ( Consideration Lift)
  • فروش حاصل از تبلیغ علاقه به برند (Brand Interest Lift)

آموزش

حال که «مخاطب راغب» (Lead) شما را می‌شناسد و با شما تعامل می‌کند لازم است کمی هم به او آموزش دهید. اگر مخاطب شما تا این مرحله از قیف بازاریابی با شما همراه شده است زمان آن رسیده که تلاش‌های بازاریابی شما به نتیجه برسند.

آموزش و پرورش یکی از دشوارترین مراحل است اما خوشبختانه هم قابل اندازه‌گیری است و هم زود نتیجه می‌دهد. اگر در آموزش موفق عمل کنید، نتیجه آن را در نرخ تبدیل خواهید دید.

منظور از نرخ تبدیل در کسب و کارهای مختلف متفاوت است و به هدف ویدیو بستگی دارد. ممکن است افزایش فروش، سهم اجتماعی، اطلاعات تماس یا هرچیز دیگری از مخاطب بخواهید. هدف هرچه که باشد محتوای ویدیویی باید در راستای تحقق آن تولید شود.

از آنجا که که منظور از تبدیل در مراحل مختلف متفاوت است، شاخص‌هایی که در این مرحله باید در نظر بگیرید نیز می‌توانند برای هر کسب و کار متفاوت باشند.

به طور کلی، ویدیوی باکیفیت درصد بالایی کلیک، تماس، ثبت‌نام یا فروش را به دنبال خواهد داشت. این ویدیو حتی ممکن است تعامل بیشتر با برند شما ایجاد کند. تنها چیزی که مخاطب در این مرحله نیاز دارد کمی ترغیب بیشتر برای تصمیم‌گیری نهایی خرید است. در این مرحله شاخص‌های اصلی عبارتند از:

  • تعداد کلیک‌ها
  • تعداد تماس‌‌ها
  • ثبت‌نام‌ها
  • فروش
  • «فروش حاصل از تبلیغ»‌ (Lift) هدف جستجو
شاخص های سنجش موفقیت ویدیو

خوشنودی

بیننده شما در این مرحله به یک مشتری واقعی تبدیل شده است. هدف اصلی در این مرحله باید علاقه‌مند نگه داشتن مشتریان به برند برای خرید‌های آینده یا ارزش‌های افزوده باشد. هر ویدیویی که بتواند چنین هدفی را محقق کند، موفقیت به حساب می‌آید.

لحن ویدیوی شما در این مرحله اهمیت زیادی دارد. برای مثال ویدیوی طولانی مدت آموزشی در این مرحله به اندازه ویدیوی کوتاه بامزه در شبکه‌های اجتماعی برای مشتری جذابیت ندارد. طبق آمارها در این مرحله نرخ بازدید یک ویدیوی ۱۵ ثانیه‌ای بیشتر از ویدیوهای طولانی‌تر است.

در این مرحله به شاخص‌های بازدید (مثل تعداد بازدیدها، نرخ بازدید و دفعات نمایش محتوا) توجه ویژه داشته باشید اما باید به بازدیدهای برگشتی و خرید‌های دوباره نیز توجه کنید. این شاخص‌ها به شما نشان می‌دهند مشتریان به برند شما چقدر اعتماد دارند و ویدیوی شما در مرحله بعد از تصمیم‌گیری چقدر توانسته موفق عمل کند.

  • بازدید‌های برگشتی (Return Visits)
  • تعامل اجتماعی (Social Engagement)
  • فروش حاصل از مطلوبیت (Favorability Lift)

چند نکته کلیدی برای ساخت ویدیو

در ادامه به بررسی چند نکته کلیدی برای ساخت ویدیو می‌پردازیم.

  • محتوای ویدیویی را مخصوص کانال بازاریابی خود بسازید: کاربران بیشتر ترجیح می‌دهند به ویدیوها در شبکه‌های اجتماعی بربخورند تا این‌که برای آن‌ها جستجو کنند. پس محتوای ویدیویی شبکه‌های اجتماعی باید جذابیت بالایی داشته باشند. برای عناوین ویدیو‌های یوتیوب باید از کلمات کلیدی مورد جستجوی کاربران استفاده کرد. حتما کپشن جذاب بنویسید و از هشتگ استفاده کنید. استفاده از هشتگ باعث می‌شود زمانی که کاربران کلمات کلیدی خاصی را جستجو می‌کنند یا به موضوعات خاصی علاقه نشان می‌دهند ویدیوی شما به آن‌ها نمایش داده شود.
  • از روانشناسی برای ساخت ویدیوهای بهتر استفاده کنید: فراموش نکنید که رنگ‌های مختلف احساسات مختلفی را در افراد تحت تأثیر قرار می‌دهد. موسیقی در توجه کاربران تأثیر دارد و داستان‌سرایی کمک می‌کند افراد بهتر با برند شما ارتباط برقرار کنند.
  • ساخت ویدیو الزاما به هزینه‌های بالا نیاز ندارد: ویدیوهای ساخته شده توسط خود کسب و کارها در اکثر مواقع برای کاربران جذابیت بیشتری دارند. برای ارتقای سطح این ویدیوها می‌توانید از تصاویر متحرک و موشن گرافیک استفاده کنید.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

سوالات متداول ویدیو مارکتینگ

در این مطلب بررسی کردیم بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ چیست و چه اهداف و مزایایی دارد. همچنین ۱۵ ایده برای ساخت ویدیو را معرفی کردیم و درباره انواع رسانه‌های مختلفی که برای انتشار محتوای ویدیویی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، توضیح دادیم. در ادامه به چند پرسش پر تکرار در مورد ویدئو مارکتینگ پاسخ می‌دهیم.

ویدیو مارکتینگ چیست؟

ویدیو مارکتینگ به معنی استفاده از محتوای ویدیویی برای اهداف بازاریابی کسب و کارها است. تولید و انتشار محتوای ویدیویی توسط کسب و کارها به افزایش آگاهی از برند،‌ برقراری تعامل سازنده و ماندگار با مخاطبان و در نهایت افزایش فروش کمک شایان توجهی می‌کند.

اهمیت ویدیو مارکتینگ در چیست ؟

ویدیو مارکتینگ به عنوان یکی از روش‌های بازاریابی محتوایی برندها را قادر می‌کند تعامل سازنده‌تر و پیام‌رسانی گسترده‌تری با مخاطبان هدف خود داشته باشند. طبق آمارها ۸۷ درصد کسب و کارها از محتوای ویدیویی در تقویم محتوایی خود استفاده می‌کنند. از جمله دلایل اهمیت ویدئو مارکتینگ برای کسب و کارها می‌توان به امکان معرفی بهتر محصول، علاقه‌مندی بالای مردم به محتوای ویدیویی، بازگشت سرمایه بالای این نوع محتوا، تأثیر مثبت آن روی سئو و تنوع بالای محتوای ویدیویی اشاره کرد.

ویدیو مارکتینگ چه مزایایی برای کسب و کارها ایجاد می‌کند؟

بازاریابی ویدیویی مزایای بالایی برای کسب و کارها به همراه می‌آورد که از با توجه به هدف تولید ویدیو و سطح قیف بازاریابی ویدیویی می‌توان به سه مزیت اصلی تمایز قائل شدن مشتریان، حفظ و نگهداری آن‌ها و رشد و توسعه برند اشاره کرد که مزایای کوچک‌تر را نیز شامل می‌شوند.

ویدیو مارکتینگ چه اهدافی دارد؟

تولید و انتشار ویدیو توسط کسب و کارها با اهداف مختلفی انجام می‌شود. می‌توان گفت بیشتر اهداف بازاریابی ویدیویی آنلاین در سه دسته‌بندی اصلی آگاهی‌بخشی، تعامل و آموزش قرار می‌گیرند.

بر اساس رای ۱۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
!actlemonlightSuperside
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *