اینفلوئنسر چیست؟ – توضیح شغل اینفلوئنسری به زبان ساده

۸۲۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۴ دقیقه
اینفلوئنسر چیست؟ – توضیح شغل اینفلوئنسری به زبان ساده

«اینفلوئنسر» (Influencer) یا «فرد تأثیرگذار» به فرد شناخته‌شده و پرمخاطبی گفته می‌شود که روی نظر و رفتار مخاطبان خود اثرگذاری بالایی دارد. اینفلوئنسرها در حوزه‌ها و فضاهای مختلفی فعالیت می‌کنند و مخاطب دارند. برای مثال بعضی از آن‌ها در وبلاگ، محتوای متنی می‌نویسند، بعضی در یوتیوب و تیک‌تاک محتوای ویدیویی منتشر می‌کنند و گروهی دیگر که آن‌ها را به نام اینفلوئنسر یا بلاگر شبکه‌های اجتماعی می‌شناسیم، به تولید محتوا در این شبکه‌ها مشغول‌اند. همه اینفلوئنسرها صرف‌نظر از محل و حوزه فعالیت، دو ویژگی مشترک دارند: در حوزه فعالیت خود خلاق و متخصص هستند و می‌توانند روی نظر گروه بزرگی از مخاطبان اثرگذار باشند. این روزها اینفلوئنسری خصوصا در Instagram به شغلی پرطرفدار تبدیل شده و بسیاری از افراد به‌دنبال افزایش تعداد دنبال‌کنندگان خود در این شبکه اجتماعی هستند. در این نوشته از مجله فرادرس یاد می‌گیرید اینفلوئنسر چیست و انواع مختلف آن کدام‌اند. پس از آن به آموزش اینفلوئنسر شدن می‌پردازیم و در پایان هم بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار و روش‌های انجام آن را بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

اینفلوئنسر چیست ؟

در تعریفی بسیار ساده، «اینفلوئنسر» به شخص پرمخاطبی گفته می‌شود که می‌تواند روی نظرات و رفتارهای دیگران تأثیر بگذارد. تأثیرپذیری مردم از اینفلوئنسر معمولا به دلیل علاقه به محتوای تولیدی توسط او، تخصص یا اعتبار او در حوزه فعالیت یا علاقه به خود شخص و دستاورهای او است. اینفلوئنسرها در فضاهایی مثل شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و پلتفرم‌های انتشار ویدیو در حوزه‌های متنوعی محتوا تولید می‌کنند. برای بسیاری از این افراد اینفلوئنسری شغل است و با روش‌های مختلف از آن کسب درآمد می‌کنند.

البته نمی‌توان حضور افراد تأثیرگذار را به فضای مجازی محدود کرد، چون این افراد در محیط‌های واقعی هم حضور دارند. برای مثال رونالدو فرد تأثیرگذاری است که هم در زندگی واقعی و هم در شبکه‌های اجتماعی دنبال‌کنندگان زیادی دارد. چنین افرادی شهرت خود را از زندگی واقعی به دست آورده‌اند. گسترش شبکه‌های اجتماعی و قابلیت‌های متنوع آن‌ها در تولید انواع مختلف محتوا، گروه جدیدی از اینفلوئنسرها را به نام «اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی» به وجود آورده که به واسطه همین فضا مخاطب پیدا کرده‌اند.

اینفلوئنسر در حال عکس گرفتن

اینفلوئنسر چه کار می کند؟

حالا که می‌دانید اینفلوئنسر چیست حتما حدس‌هایی هم در مورد این‌که این فرد دقیقا چه کارهایی انجام می‌دهد، دارید. مجموعه کارهایی را که هر اینفلوئنسر انجام می‌دهد، می‌توان در موارد فهرست زیر خلاصه کرد:

  • ساخت تصویر و ویدیو برای پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت
  • نوشتن محتوای متنی در قالب بلاگ‌پست یا کپشن برای انتشار در پلتفرم‌های مختلف
  • پاسخ دادن به نظرات و پیام‌های دنبال‌کنندگان و مخاطبان
  • تحقیق در مورد برندها و محصولات و خدمات آن‌ها با هدف تولید محتوای تبلیغاتی
  • همکاری با تیم مارکتینگ کسب و کارها برای همکاری در کمپین‌های تبلیغاتی

شغل اینفلوئنسر چیست ؟

در تعریف اینفلوئنسر گفتیم این افراد به‌‌‌واسطه تولید محتوای باکیفیت و حرفه‌ای، مخاطبان زیادی پیدا می‌کنند و می‌توانند روی نظر این مخاطبان اثرگذار باشند. این دسترسی به گروه‌های بزرگ مخاطبان و اثرگذاری گسترده باعث شده خیلی از این اینفلوئنسرها با همکاری با برندهای مختلف در محل فعالیت خود محصولات و خدمات آن‌ها را معرفی و تبلیغ کنند و در ازای این کار از برندها پول بگیرند یا محصول و خدمت رایگان دریافت کنند.

کسب درآمد بالا از طریق اینفلوئنسر شدن

به این روش بازاریابی در اصطلاح دیجیتال مارکتینگ «اینفلوئنسر مارکتینگ» گفته می‌شود. در ادامه این مطلب بیشتر به این موضوع پرداخته‌ایم. در اینجا این نکته را بدانید مدت زمان زیادی است که در جهان و ایران اینفلوئنسری به یک شغل پردرآمد تبدیل شده است.

درآمد اینفلوئنسر چقدر است؟

یکی از سوالاتی که همیشه در مورد افراد تأثیرگذار خصوصا اینفلوئنسرهای ایرانی مطرح می‌شود این است که واقعا درآمد این افراد چقدر است و چقدر می‌توان روی آن حساب کرد. واقعیت این است که پاسخ دقیق و روشنی برای این سوال وجود ندارد و فقط می‌توان گفت بستگی دارد. درآمد هر اینفلوئنسر به موارد زیادی ازجمله تعداد دنبال‌کنندگان، نرخ تعامل صفحه، برندهای همکار و میزان موفقیت محتواهای تبلیغاتی قبلی بستگی دارد. بنابراین ممکن است اینفلوئنسری به‌دلیل مخاطبان بسیار زیاد فقط برای گذاشتن یک استوری تبلیغاتی چند ده میلیون تومان از کسب و کاری به‌خصوص دریافت کند.

با در نظر گرفتن این موضوع اینفلوئنسری اگر درست پیش برود می‌تواند شغل پردرآمدی برای این افراد باشد تازه اگر از همکاری با برندهای بزرگ و شهرتی که به‌دنبال آن کسب می‌کنند، صرف‌نظر کنیم. تا اینجا می‌دانید اینفلوئنسر چیست و دقیقا چه کارهایی انجام می‌دهد. در ادامه با انواع مختلف افراد تأثیرگذار آشنا می‌شوید.

انواع اینفلوئنسر چیست ؟

مفهوم اینفلوئنسر مفهوم گسترده‌ای است و طیف بزرگی از افراد صاحب‌نظر و تأثیرگذار را شامل می‌شود. اگر قصد دارید اینفلوئنسر شوید ابتدا باید بدانید انواع اینفلوئنسر چیست و هرکدام چه ویژگی‌هایی دارند. اگر افراد خیلی مشهور (حوزه هنر، ورزش و غیره) و صاحب‌نظران متخصص را گروهی جداگانه در نظر بگیریم، به‌طور کلی می‌توان اینفلوئنسرها را بر اساس نوع محتوایی که تولید می‌کنند، در چهار دسته زیر قرار داد: (البته این دسته‌بندی‌ها مطلق نیستند و ممکن است هر اینفلوئنسر در دو یا چند مورد از دسته‌های زیر جا بگیرد.)

  • «وبلاگ‌نویس‌ها» (Bloggers)
  • «بلاگرهای ویدیویی» (Vloggers)
  • «پادکسترها» (Podcasters)
  • بلاگر‌ها یا اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی

در ادامه ویژگی‌های هرکدام از این افراد را یاد می‌گیرید.

وبلاگ نویس

در تعریفی ساده به شخصی که به‌طور مداوم در «وبلاگ» یا «مجله اینترنتی» شخصی خود مطلب می‌نویسد، بلاگر گفته می‌شود. وبلاگ‌نویسان حرفه‌ای در حوزه‌ای خاص تخصص دارند و در همان حوزه محتوای متنی تولید می‌کنند. وبلاگ‌ها در صورت حرفه‌ای بودن، اثرگذاری روی مخاطبان و رعایت قوانین وبلاگ‌نویسی، می‌توانند با انتشار تبلیغ، «پست‌های مهمان» (Guest Posts) یا «بلاگ‌پست‌های حمایت‌شده» (Sponsored Blogposts) برای بلاگر درآمدزایی هم داشته باشند.

نمونه وبلاگ حرفه ای nomadic matt
صفحه اصلی وبلاگ پرطرفدار Nomadic Matt که در حوزه سفر و گردشگری مطلب منتشر می‌کند. (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

البته با گسترش شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های تصویری، مردم کمتر به سراغ محتوای متنی می‌روند و به همین دلیل بلاگرها هم با تغییر سبک کاری خود از روش سنتی و قدیمی وبلاگ‌نویسی فاصله گرفته‌اند. با این وجود هنوز هم این سوال وجود دارد فقط بلاگر و اینفلوئنسر چیست که در ادامه به آن پاسخ می‌دهیم.

فرق بلاگر و اینفلوئنسر چیست ؟

یکی از سوالات بسیار مهمی که همیشه پس از سوال «اینفلوئنسر چیست» پرسیده می‌شود مربوط به تفاوت بلاگر و اینفلوئنسر است. پاسخ به این سوال حالا که بلاگر را به‌عنوان یکی از انواع اینفلوئنسرها تعریف کردیم، دشوارتر هم می‌شود. برای درک بهتر تفاوت این دو مفهوم که شباهت و ارتباط تنگاتنگی هم با یکدیگر دارند، بهتر است دوباره تعریف اینفلوئنسر را در ذهن مرور کنیم. تفاوت اصلی بلاگر و اینفلوئنسر در میزان اثرگذاری و نحوه ارائه محتوا است. این جمله را می‌توان به موارد فهرست زیر تعمیم داد:

  • بلاگر شخصی است که در وبلاگ شخصی خود محتوای متنی می‌نویسد، ولی اینفلوئنسر به کسی گفته می‌شود که روی دیگران اثرگذار است.
  • بلاگرها و اینفلوئنسرها از استراتژی‌های مختلفی برای ارائه موضوع استفاده می‌کنند. برای مثال بلاگر ممکن است بلاگ‌پستی با موضوع بررسی محصولی خاص بنویسد و خیلی واضح نقاط قوت و ضعف محصول را در آن بیان کند اما اینفلوئنسر ممکن است در زمان تولید محتوا در مورد سبک زندگی خود، خیلی غیرمستقیم اثر و نتیجه استفاده از محصول را به مخاطبان خود نشان دهد.
  • تفاوت بعدی به همان موضوع اثرگذاری مربوط است. بسیاری از مردم اینفلوئنسرها را دنبال می‌کنند چون مجذوب «شخصیت و سبک زندگی» آن‌ها شده‌اند و دنبال کردن آن‌ها برایشان لذت‌بخش است در‌صورتی‌که مردم جذب وبلاگ‌ها می‌شوند چون به «موضوع» آن‌ها علاقه‌مند هستند. با وجود این تفاوت‌ها بلاگرها به دلیل تولید محتوا و اثرگذاری نسبی، بلاگرها را نوعی از اینفلوئنسرها به حساب می‌‌آورند.

بلاگر ویدیویی

در تعریفی ساده، بلاگر ویدیویی یا ولاگر را می‌توان به‌عنوان شخصی تعریف کرد که در وب‌سایت‌‌ها، شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های انتشار ویدیو، محتوای ویدیویی تولید و منتشر می‌کند و مخاطبان و بینندگان زیادی دارد. موضوع این ویدیوها متنوع و گسترده است و می‌تواند زندگی روزمره، ویدیوهای آموزشی و غیره باشد. اگر این محتوای ویدیویی مضمون طنز داشته باشد، به ولاگر در اصللاح تخصصی‌تر، «واینر» گفته می‌شود و اگر شهرت ولاگر فقط به‌دلیل فعالیت در پلتفرم یوتیوب باشد، او را «یوتیوبر» (Youtuber) خطاب می‌کنیم.

کانال یوتیوب Ali Abdal در حوزه بهره وری
کانال یوتیوب Ali Abdaal در حوزه بهره وری با بیشتر از ۴ میلیون دنبال‌کننده (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

پادکستر

به فرد تأثیرگذاری که فایل‌های صوتی دیجیتال در وب‌سایت یا پلتفرم‌های مخصوص پادکست تولید و منتشر می‌کند و شنوندگان زیادی دارد، «پادکستر» گفته می‌شود. پادکست‌ها در مورد موضوعات خاصی ضبط می‌شوند و در سال‌های اخیر جای خود را در میان اشکال دیگر محتوا پیدا کرده‌اند.

صفحه پادکست Stuff you should know در کست باکس
کانال پادکست Stuff you should know در پلتفرم کست‌باکس با بیشتر از ۲ میلیون‌نفر عضور (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در مطلب زیر از مجله فرادرس به‌طور کامل در مورد مفهوم پادکست و روش ساخت آن بحث کرده‌ایم:

بلاگر شبکه اجتماعی

این گروه از اینفلوئنسرها، به‌واسطه تولید محتوا و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مخاطب پیدا کرده‌اند و به این درجه از اثرگذاری روی نظر و رفتار مخاطبان خود رسیده‌اند. به‌عبارت ساده‌تر و دقیق‌تر، «اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی» با انتشار پست و استوری در محیط شبکه‌های اجتماعی (در ایران بیشتر در اینستاگرام) به اسم و رسم در بین کاربران همین شبکه‌ها رسیده‌اند. البته ممکن است بلاگرها، ولاگرها و پادکسترها نیز از طریق شبکه‌های اجتماعی محتوای خود را تبلیغ و معرفی کنند و در فضای این شبکه‌ها نیز به اینفلوئنسر تبدیل شوند.

صفحه اینستاگرام یک بلاگر
صفحه اینستاگرام یک اینفلوئنسر در حوزه مد و فشن

به‌طور کلی، مرز بین انواع اینفلوئنسرها در بسیاری از موارد مشخص نیست اما برای درک بهتر مفهوم اینفلوئنسر چاره‌ای به جز دسته‌بندی آن‌ها نیست.

اینفلوئنسر یا بلاگر شبکه های اجتماعی

«اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی» (Social Media Influencer) یکی از کاربران این شبکه‌ها و فرد متخصصی است که دنبال‌کنندگان (فالوئرهای) زیادی در این فضا دارد و به واسطه همین اعتبار روی نظر و رفتار مخاطبان خود اثرگذار است و می‌تواند آن‌ها را به انجام عملی خاص یا خرید محصول یا خدمت مشخصی ترغیب کند. در حقیقت فعالیت و تولید محتوای تخصصی در حوزه‌ای مشخص باعث پرمخاطب شدن و اثرگذاری بالای این افراد در شبکه‌های اجتماعی شده است.

اینفلوئنسر اینستاگرام چیست ؟

با توضیحاتی که تا این بخش خواندید، تعریف اینفلوئنسر اینستاگرام (که گاهی ممکن است اصطلاح «بلاگر اینستاگرام» هم به‌جای آن به کار برده می‌شود) خیلی آسان است. شخص تأثیرگذاری که با فعالیت و تولید محتوای حرفه‌ای در شبکه اجتماعی اینستاگرام مخاطبان زیادی جذب کرده است. همین تعریف را می‌توان به شبکه‌های اجتماعی دیگری مثل لینکدین، یوتیوب، توییتر، تیک‌تاک و ... هم نسبت داد.

نکته: البته اصطلاح «بلاگر شبکه‌‌های اجتماعی» که در ایران خیلی متداول شده نادرست است، چون بلاگر به شخصی گفته می‌شود که در وبلاگ شخصی خودش مطلب می‌نویسد. با این وجود چون هر دو این افراد تولید محتوا می‌کنند و کلمه بلاگری از گذشته به همین مفهوم اشاره دارد، بسیاری از اوقات به‌جای اینفلوئنسر اینستاگرام از عبارت بلاگر اینستاگرام استفاده می‌شود.

اگر تا این بخش از مطلب را به‌طور کامل مطالعه کرده باشید، می‌توانید پاسخ درست و کاملی به سوال اینفلوئنسر چیست بدهید. احتمالا سوال بعدی شما در این مرحله این باشد که «چگونه اینفلوئنسر شویم؟» موضوع بخش مطلب دقیقا همین است.

چگونه اینفلوئنسر شویم؟

اینفلوئنسرها توسط مخاطبان بسیاری شناخته می‌شوند و مورد توجه افراد مختلفی قرار می‌گیرند. این موضوع آن‌ها را آسیب‌پذیر می‌کند و در معرض قضاوت افراد قرار می‌دهد پس قبل از شروع باید خودتان را برای این موضوع آماده کنید. در این مرحله ممکن است بپرسید ویژگی‌های یک اینفلوئنسر محبوب و کاربلد در شبکه‌های اجتماعی چیست که به این سوال در پایان این بخش پاسخ می‌دهیم.

مراحل اینفلوئنسر شدن

واقعیت این است که قانون یا فرمول ثابتی برای اینفلوئنسر شدن وجود ندارد اما مراحل مشخصی وجود دارند که با طی کردن آن‌ها می‌توانید مطمئن شوید در مسیر درستی هستید. در فهرست زیر این مراحل را آورده‌ایم:

  • حوزه فعالیت خود را تعیین کنید.
  • بستر یا پلتفرم مورد فعالیت خود را انتخاب کنید.
  • مخاطب هدف خود را بشناسید.
  • برند اینفلوئنسری خودتان را بسازید.
  • تولید محتوا را شروع کنید.
  • با مخاطب هدف تعامل کنید.
  • با اینفلوئنسرهای دیگر تعامل کنید.
  • برای تبلیغات اعلام همکاری کنید.
  • موضوعات داغ روز (ترندها) را دنبال کنید.
  • نتایج کارتان را تحلیل کنید.

در ادامه هریک از مراحل بالا را به‌طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

تعیین حوزه فعالیت

قبل از هرکار دیگری باید حتما این نکته را بپذیرید که نمی‌توانید در چند حوزه متعدد اینفلوئنسر شوید. بنابراین اولین قدم آن است که حوزه فعالیت خود را به‌عنوان یک فرد تأثیرگذار انتخاب کنید. برای این‌که انتخاب بهتری داشته باشید باید علاقه‌مندی‌ها، نقاط قوت و ضعف خود را فهرست کنید. این کار کمک می‌کند اشتیاق بیشتری برای تولید محتوا در حوزه موردنظرتان داشته باشید و بهتر بتوانید توانمندی‌ها و مهارت‌های خود را به‌عنوان اینفلوئنسر به مخاطبان نشان دهید.

انتخاب یک حوزه فعالیت یا موضوع مشخص مزیت مهم دیگری هم دارد. با این کار فقط روی یک موضوع متمرکز می‌شوید و روی گروه دقیق‌تری از مخاطبان هدف‌گذاری می‌کنید که در نتیجه آن محتوای مرتبط‌تری برای نیاز و علاقه‌مندی‌های آن‌ها تولید خواهید کرد. فهرست زیر چند موضوع کلی را نشان می‌دهید که ممکن است به تولید محتوا در مورد آن‌ها علاقه داشته باشید:

  • هنر و سینما
  • سفر و گردشگری
  • مد و فشن
  • سبک زندگی
  • ورزش و تناسب اندام
  • غذا
  • زیبایی
  • بازی و سرگرمی
  • تکنولوژی
  • سینما و تلویزیون
  • مشاوره شغلی

بعضی از حوزه‌های بالا را می‌توانید با یکدیگر ترکیب کنید. مثلا دو حوزه زیبایی و سبک زندگی یا سفر و سبک زندگی را می‌توانید در ترکیب با یکدیگر به کار بگیرید. یک نمونه بسیار جالب این موضوع، دختر جوانی به نام کارینا گارسیا بود که تنها با علاقه‌ای که خمیر اسلایم داشت با انتشار اولین ویدیو در این مورد در یوتیوب توانست میلیون‌ها بازدیدکننده جذب کند. طولی نکشید که کارینا به اینفلوئنسر این حوزه تبدیل شد و بسیاری از مخاطبان او را شناختند.

کانال یوتیوب کارینا گارسیا
کانال یوتیوب کارینا گارسیا با بیشتر از ۹ میلیون بازدید‌کننده (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

اهمیت انتخاب محل فعالیت در اینفلوئنسر شدن چیست ؟

به‌عنوان فردی تأثیرگذار باید حضور قدرتمندی در فضای وب داشته باشید البته برای این کار لازم نیست در همه پلتفرم‌ها و کانال‌ها فعالیت کنید. درست حدس زدید در مرحله بعدی باید محل فعالیت خود را به‌عنوان اینفلوئنسر مشخص کنید. اگر قرار است در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید، باید پلتفرمی را انتخاب کنید که بیشترین هماهنگی را با حوزه انتخابی شما دارد و مخاطبان هدف شما بیشتر در آن حضور دارند. اصلی‌ترین شبکه‌های اجتماعی که بستر مناسبی برای فعالیت اینفلوئنسرها ایجاد کرده‌اند، عبارت‌اند از:

  • اینستاگرام: اینفلوئنسرهای اینستاگرام بیشتر روی تولید محتوای تصویری و ویدیویی تمرکز دارند و حوزه‌های فعالیت آن‌ها مد و فشن، زیبایی، غذا، سفر و ورزش و سلامتی است. در ایران هم تعداد اینفلوئنسرهای اینستاگرام از سایر شبکه‌های اجتماعی بیشتر است.
  • یوتیوب: یوتیوب هم به دلیل امکان اشتراک‌گذاری محتوای ویدیویی، جذب دنبال‌کننده و کسب درآمد اینفلوئنسری یک شبکه اجتماعی به حساب می‌آید و افراد تأثیرگذار یوتیوب به‌طور تخصصی روی تولید ویدیوهای طولانی یا کوتاه آموزشی و توضیحی تمرکز کرده‌اند.
  • لینکدین: شبکه اجتماعی Linkedin پروفایل کاری و حرفه‌ای افراد را در حوزه‌های مختلف نشان می‌دهد و به‌همین دلیل گزینه بسیار خوبی برای متخصصان هر حوزه است تا با تولید محتوای مرتبط با کار، به رهبران فکری و افرد تأثیرگذار حوزه کاری خود تبدیل شوند. لینکدین یک شبکه اجتماعی مبتنی بر متن است اما از تصویر، ویدیو و فایل هم پشتیبانی می‌کند. در لینکدین فارسی هم پروفایل‌هایی با چند ده‌هزار دنبال‌کننده وجود دارد و این افراد تبلیغات مرتبطی را هم می‌پذیرند و در صفحات مربوط به خود نمایش می‌دهند. بنابراین اگر قصد دارید در حوزه کاری خودتان به‌عنوان فردی متخصص شناخته شوید و با یک تیر دو نشان بزنید، لینکدین بهترین گزینه برای شما است.
  • توییتر: فعالیت در توییتر به‌دلیل ماهیت real-time و جریان سریع اشتراک‌گذاری محتوا در آن به دقت و باریک‌بینی خاصی نیاز دارد. هر توییت تنها تا ۱۴۴ کاراکتر ظرفیت دارد و باید با جذاب‌ترین و کوتاه‌ترین کلمات منظورتان را به بازدیدکنندگان برسانید. البته توییتر از محتوایی تصویری و ویدیو‌یی هم پشتیبانی می‌کند که می‌توانید در صورت لزوم از آن بهره بگیرید.
  • تیک‌تاک: اینفلوئنسرهای تیک‌تاک بیشتر در حوزه سرگرمی، ورزش و بهبود محل کار یا منزل ویدیوهای کوتاه تولید می‌کنند. مخاطبان این شبکه اجتماعی از گروه‌های جوان‌تر جامعه و اغلب نوجوانان هستند.

نکته مهم دیگری هم باید در انتخاب شبکه اجتماعی لحاظ کنید و آن محل فعالیت اینفلوئنسرهایی است که در حوزه‌ای مشابه با حوزه شما فعالیت می‌کنند. این کار باعث می‌شود به مخاطبان مرتبط بیشتری برسید.

برای مثال اگر قرار است در حوزه مد و فشن فعالیت کنید، احتمالا اینستاگرام به دلیل ماهیت مبتنی بر محتوای تصویری گزینه بهتری برای شما است. بر اساس آمارها حدود ۹۳ درصد از اینفلوئنسرها شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام را بهترین گزینه برای شروع می‌دانند، البته این به معنا نیست که حتی در صورت هماهنگ نبودن حوزه فعالیت باید حتما روی این پلتفرم تمرکز کنید.

بهینه سازی پروفایل شبکه اجتماعی

اگر قرار است به اینفلوئنسر اینستاگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی تبدیل شوید، باید پروفایلی را که در این شبکه‌ها ایجاد می‌کنید به‌طور کامل بهینه کنید. در فهرست زیر به چند نکته کوتاه در این خصوص اشاره کرده‌ایم:

  • تغییر حساب معمولی به حساب Business یا Creator: اولین کاری که برای بهینه کردن حساب کاربری خود باید انجام دهید، تبدیل حساب کاربری معمولی به «حساب کاربری مخصوص کسب و کار» (Business Account) یا «تولیدکننده محتوا» (Creator Account) است. اگر فعالیت با قصد اینفلوئنسر شدن را به‌تازگی آغاز کرده‌اید بهتر است حساب کاربری اینستاگرام را روی تولیدکننده محتوا قرار دهید. خیلی از اینفلوئنسرها پس از جذب تعدادی دنبال‌کننده و همکاری با چند کسب و کار کوچک حساب کاربری را از حالت تولیدکننده محتوا به بیزینس تغییر می‌دهند.
  • نوشتن بایوی جذاب و ترغیب‌کننده: بیو یا بخش معرفی پروفایل هر اینفلوئنسر اولین بخشی از پروفایل او است که توسط مخاطبان دیده می‌شود، پس تأثیر خیلی مهمی در ایجاد تأثیر اولیه روی آن‌ها دارد. متنی که در این قسمت می‌نویسید باید علاوه بر مختصر و مفید بودن، اطلاعاتی کاملی در مورد شما، زمینه فعالیت به‌عنوان اینفلوئنسر، راه‌های دسترسی و اطلاعات تماس در اختیار بازدیدکنندگان پروفایل قرار دهد.
  • افزودن تصویر پروفایل و تصویر کاور: پس از نوشتن بخش بایو باید عکسی پروفایل مناسبی را نیز به صفحه اضافه کنید. جزییات این تصویر مهم است چون به هویت شما به‌عنوان اینفلوئنسر مربوط می‌شود. در مورد اهمیت تصویر پروفایل فقط این نکته را بدانید که بسیاری از کاربران پروفایل شبکه‌‌های اجتماعی را فقط از طریق تصویر پروفایل می‌شناسند. نتیجه این‌که تصویر پروفایل را باید تا جای امکان بادقت و توجه ویژه انتخاب کنید و مطمئن شوید چهره شما در تصویر واضح افتاده و تصویر کیفیت مناسبی دارد.

شناخت مخاطب هدف

در پاسخ به سوال اینفلوئنسر چیست به این نکته اشاره کردیم که فرد تأثیرگذار روی نظر و رفتار مخاطبان هدف خود تأثیرگذار است. این تأثیرگذاری فقط در صورتی اتفاق می‌افتد که بدانید برای چه کسی و با چه ویژگی‌ها و علاقه‌مندی‌هایی قرار است محتوا تولید کنید. به‌عبارت بهتر در درجه اول باید بتوانید نظر و علاقه مخاطب هدف را به خودتان جلب کنید و سپس روی رای و نظر او تأثیر بگذارید. جلب نظر مخاطبان و برقرار کردن ارتباط با آن‌ها فقط از طریق شناخت آن‌ها ممکن است.

برای شروع، دو کار مهم زیر را انجام دهید:

  • فهرستی از ویژگی‌های مخاطب هدف ایده‌آل خود بسازید و سعی کنید در این فهرست ویژگی‌های مانند بازه سنی، جنسیت، سن، علاقه‌مندی‌ها و نیازهای این افراد را توصیف کنید.
  • مخاطبان و دنبال‌کنندگان اینفلوئنسرهای رقیب را بررسی و سعی کنید ویژگی‌های واقعی و مشترک این مخاطبان را نیز تشخیص دهید.

اگر بدون انجام این مرحله فعالیت خود را با هدف اینفلوئنسر شدن آغاز کرده‌اید و تعداد کمی مخاطب دارید، می‌توانید ویژگی‌های آن‌ها را نیز یادداشت کنید و از مجموع همه اطلاعات به جمع‌بندی کلی برسید. در حقیقت در این مرحله یک پرسونا یا شخصیت نمادین و مشخص برای مخاطبان خود می‌سازید تا از ویژگی‌های آن برای تولید محتوای مرتبط استفاده کنید.

ساخت برند اینفلوئنسری

به‌عنوان یک فرد تأثیرگذار باید شخصیت، هویت و «برند شخصی» (Personal Brand) مخصوص و منحصر به خود را داشته باشید. شخصیتی که آن را در فضای مجازی به دیگران معرفی می‌کنید باید توصیف دقیقی از موضوع انتخابی و حوزه فعالیت، ارزش‌ها و شخصیت شما به‌عنوان یک فرد عادی به‌‌طور همزمان باشد. بعد از پیدا کردن هویت خود زمانی را به بررسی اثربخش بودن این شخصیت روی مخاطب هدف اختصاص دهید. بسیاری از اینفلوئنسرها کار خود را با ایجاد زیبایی‌های بصری، کمک گرفتن از رنگ‌ها، فونت‌ها و حتی ساخت صدایی مشخص و منحصربه‌فرد برای برندشان آغاز می‌کنند.

تولید محتوا

تا این مرحله گام‌های مقدماتی اینفلوئنسر شدن را طی کرده‌اید و حالا لازم است برای تولید و انتشار محتوای مرتبط برای مخاطبان برنامه‌ریزی کنید. هرچه محتوای تولید شما جذاب‌تر باشد، مخاطبان بیشتر با آن درگیر می‌شوند و با شما تعامل می‌کنند. تعامل بیشتر مخاطبان یعنی اثرپذیری بیشتر نسبت به توصیه‌ها و نظرات شما.

محتوایی که تولید می‌کنید علاوه بر جذابیت باید کیفیت بالایی داشته باشد و به علاقه‌مندی‌ها و نیازهای مخاطب هدف مرتبط باشد. پس سه شرط اصلی محتوای تولیدی را حتما مدنظر قرار دهید: جذابیت، کیفیت و مرتبط بودن. برای مدیریت بهتر فرایند تولید و انتشار محتوا و در نظر گرفتن همزمان دغدغه‌های مخاطبان هدف، باید چارچوب و برنامه دقیقی برای خودتان تدوین کنید. این چارچوب را در اصطلاح دقیق‌تر «استراتژی محتوا» می‌نامند که برای ایجاد آن باید موارد زیر را به‌طور دقیق و روشن مشخص کنید:

  • نوع محتوای تولیدی
  • زمان و دفعات انتشار محتوا

در ادامه در مورد هریک از موارد بالا بحث می‌کنیم.

مشخص کردن نوع محتوا

با توجه به شناختی که از مخاطب هدف پیدا کرده‌اید و نوع پلتفرمی که قرار است در آن فعالیت کنید، تصمیم بگیرید چه نوع محتوایی تولید کنید. البته موضوع انتخابی شما هم در نوع محتوا تأثیر دارد. برای مثال، اگر قرار است در اینستاگرام فعالیت کنید، قطعا باید روی تولید محتوای تصویری و ویدیو‌های کوتاه تمرکز کنید. بعضی از اینفلوئنسرها موضوع محتوا را فقط روی حوزه فعالیت خود متمرکز می‌کنند. برای مثال اگر اینفلوئنسر حوزه غذا هستند، فقط پست‌های مربوط به غذا را در صفحه خود منتشر می‌کنند اما بعضی دیگر کمی هم در مورد زندگی شخصی و زندگی روزمره تولید محتوا می‌کنند تا مخاطب هدف بهتر با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

تعیین زمان و دفعات انتشار محتوا

بعد از این‌که در مورد نوع محتوا تصمیم گرفتید، باید در مورد زمان لازم برای تولید و انتشار هر پست برنامه‌ریزی کنید. انتشار مداوم و منظم محتوا در شبکه‌های اجتماعی احتمال نمایش محتوای شما را توسط الگوریتم‌های این شبکه‌ها بیشتر می‌کند. این موضوع در مورد شبکه اجتماعی اینستاگرام بیشتر هم صادق است و الگوریتم اینستاگرام محتوای صفحاتی را که به‌‌طور منظم فعالیت می‌کنند، بیشتر در معرض دید کاربران قرار می‌دهد.

زنی جوان در حال نوشتن

می‌توانید پست‌ها را به‌صورت روزانه، هفتگی یا در هر ترتیب دیگری که برایتان مناسب است، منتشر کنید. در مورد دفعات پست‌گذاری باید به ویژگی‌های شبکه اجتماعی هم توجه کنید مثلا توییتر الگوریتم پویاتری دارد و باید در فواصل زمانی کوتاه‌تری در آن توییت کنید. در اینستاگرام، فیس‌بوک و یوتیوب نیازی نیست هر روز یا حتی چند بار در روز پست منتشر کنید و یک یا دو بار در هفته برای شروع کافی است ولی باید در روز‌های مشخصی پست‌گذاری کنید و زمان انتشار پست را هم به‌طور دقیق مشخص کنید.

برای هر پلتفرم و مخاطبان هدف هر موضوع آن زمان ایده‌‌آلی وجود دارد که اگر پست‌ها را در آن منتشر کنید، نرخ تعامل بالاتری دریافت می‌کند. بر اساس بررسی‌های انجام شده، برای اغلب پلتفرم‌ها بالاترین نرخ تعامل با محتوا قبل از ظهر و ساعات بعدازظهر روزهای میانی هفته است اما به‌طور کلی نمی‌توان قانون ثابتی برای بهترین زمان انتشار پست در نظر گرفت و به‌عنوان اینفلوئنسر خودتان باید این زمان را در پلتفرم انتخابی با آزمون و خطا پیدا کنید.

تعامل با مخاطب هدف

تا اینجا می‌دانید اصلی‌ترین مراحل اینفلوئنسر شدن چیست و کار را باید از کجا آغاز کرد. پس از مدتی فعالیت و انتشار محتوا، کاربران و مخاطبان با لایک کردن یا ثبت نظر توجه و علاقه خود را به محتوای شما نشان می‌دهند و به‌عنوان اینفلوئنسر این وظیفه شما است که با آن‌ها تعامل کرده و به سوالات و نظراتشان پاسخ دهید. با این کار به مخاطبان و دنبال‌کنندگان حس ارزشمند بودن می‌دهید و آن‌ها را ترغیب می‌کنید تا همچنان صفحه و محتوای تولیدی شما را دنبال کنند. در مورد تعامل با مخاطب هدف به نکات زیر توجه کنید:

  • لایک کردن و پاسخ دادن به نظرات
  • پاسخ به پیام‌های خصوصی دایرکت
  • سوال پرسیدن از مخاطبان در پست و استوری یا ایجاد نظرسنجی

هر زمان که بخواهید می‌توانید کارتان را به‌عنوان اینفلوئنسر شروع کنید ولی آنچه موفقیت شما را در این زمینه تضمین می‌کند نحوه ارتباطی است که با مخاطبان هدف و دنبال‌کنندگان پیدا می‌کنید. هرچه بتوانید رابطه عمیق‌تری با آن‌ها ایجاد کنید، اثرگذاری شما روی مخاطبان بیشتر خواهد بود.

تعامل با اینفلوئنسرهای دیگر

فقط تعامل کردن با مخاطبان و دنبال‌کنندگان نیست که شما را به اینفلوئنسر مطرحی تبدیل می‌کند و باید بتوانید با اینفلوئنسرهای دیگر هم تعامل سازنده‌ای داشته باشید. این کار کمک می‌کند افراد بیشتری شما را بشناسند. برای ارتباط برقرار کردن با دیگر افراد تأثیرگذار می‌توانید هم از فضای مجازی و هم از موقعیت‌های واقعی استفاده کنید.

این تعامل در بسیاری از موارد به همکاری میان دو اینفلوئنسر در تولید محتوای تبلیغاتی منتهی می‌شود.

تعامل با اینفلوئنسرهای دیگر در فضای آنلاین

کار را با اینفلوئنسرهایی شروع کنید که در حوزه شما یا حوزه‌های مرتبط به آن فعالیت می‌کنند. پست‌ها و صفحات آن‌ها را بررسی کنید و با ثبت‌نظر، لایک کردن یا بازنشر محتوای آن‌ها، توجه خود را به‌ آن‌ها نشان دهید. با انجام این کار کم‌کم با آن‌ها شبکه‌سازی می‌کنید و ترغیب می‌شوند که محتوای شما را با مخاطبان خود به اشتراک‌ بگذارند یا به بهانه‌های مختلف شما را در صفحاتشان معرفی کنند.

برای سرعت بخشیدن به این فرایند می‌توانید در پیام خصوصی از اینفلوئنسرهای دیگر بخواهید با شما همکاری کنند. البته این روش زمانی جواب می‌دهد که شما هم از قبل دایره‌ای از مخاطبان را برای خودتان جمع کرده باشید و بتوانید پیشنهاد ترغیب‌کننده‌ای برای همکاری به اینفلوئنسر بدهید.

برقراری ارتباط با اینفلوئنسرهای دیگر در رویدادها

برقراری ارتباط با خیلی از اینفلوئنسرها در دنیای واقعی هم امکان‌پذیر است و با پیوستن به شبکه اینفلوئنسرهای یک حوزه خاص می‌توانید در دورهمی‌ها، رویداد‌ها یا شوهای تجاری کسب و کارها از نزدیک با آن‌ها شبکه‌سازی کنید. به‌طور کلی در اغلب موارد اینفلوئنسرهای یک حوزه خاص یکدیگر را می‌شناسند.

اهمیت دنبال کردن موضوعات روز در اینفلوئنسر شدن چیست ؟

حتما در زمان فعالیت در شبکه‌های اجتماعی با اصطلاح «ترند شدن» روبه‌رو شده‌اید. زمانی که کاربران شبکه‌های اجتماعی در مورد موضوعی زیاد بحث و صحبت کنند، گفته می‌شود آن موضوع ترند (فراگیر) شده است. اخیرا اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی از موضوعات مورد بحث کاربران برای تولید محتوا و جذب مخاطبان بیشتر استفاده می‌کنند. حتی در بسیاری مواقع این مخاطبان اینفلوئنسر هستند که انتظار دارند از طریق او از آخرین و جدیدترین موضوعات مرتبط با حوزه کاری باخبر شوند.

با دنبال کردن منابع معتبر خبری مرتبط، رهبران فکری و متخصصین این حوزه می‌توانید از داغ‌ترین موضوعات باخبر شوید و آن را از دیدگاه شخصی‌ خودتان به‌عنوان فرد تأثیرگذار آن حوزه به مخاطبان اعلام کنید.

اعلام شرایط همکاری با برندها

فرض کنید تمام مراحل را به‌طور کامل انجام داده‌اید و توانسته‌اید تعداد زیادی مخاطب را به طرف خودتان جذب کنید. در ادامه مسیر اگر قصد داشته باشید اینفلوئنسری را به‌عنوان شغل ادامه دهید و از آن کسب درآمد کنید، باید به کسب و کارهای مختلف اعلام کنید که به‌عنوان اینفلوئنسر حاضرید محصولات و خدمات آن‌ها را معرفی و تبلیغ کنید.

خیلی از اینفلوئنسرها در بخش بایو پروفایل خود تمایل خود را به همکاری اعلام می‌کنند و اطلاعات تماس خود را در اختیار مشتریان احتمالی قرار می‌دهند. با گذشت زمان و افزایش تعداد دنبال‌کنندگان، برندها خودشان برای تبلیغ محصول یا خدمت خود به سراغ شما می‌آیند. در بخش اینفلوئنسر مارکتینگ بیشتر در مورد این موضوع بحث می‌کنیم.

تحلیل نتایج فعالیت

بسیاری از شبکه‌های اجتماعی بخشی برای نمایش اطلاعات و داده‌های مربوط به دنبال کنندگان، میزان تعامل آن‌ها با هرکدام از محتواهای تولیدی دارند که به‌عنوان اینفلوئنسر باید بررسی دقیق آن را به‌طور دائم در برنامه‌تان قرار دهید. فقط با بررسی این اطلاعات است که می‌توانید درک کنید کدام یک از محتواها موفق‌تر عمل کرده‌اند، مخاطبان هدف شما بیشتر چه نوع محتوایی را می‌پسندند و چه مشخصاتی بین آن‌ها مشترک است.

اینسایت اینستاگرام

برای مثال اگر با تحلیل اطلاعات بخش Insights اینستاگرام بفهمید که مخاطب شما بیشتر با ریلز‌ها تعامل کرده، قطعا تغییراتی در استراتژی محتوایی صفحه اعمال می‌کنید. این مرحله را دست‌کم نگیرید و حتما زمان قابل‌توجهی را به آن اختصاص دهید.

تا اینجا می‌دانید اینفلوئنسر چیست و برای اینفلوئنسر شدن طی کردن چه مراحلی لازم است. در ادامه، یاد می‌گیرید انواع اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی چیست و معمولا بر چه اساسی دسته‌بندی می‌شوند اما قبل از آن بهتر جمع‌بندی کوتاهی روی ویژگی‌های اینفلوئنسرهای موفق داشته باشیم.

ویژگی های اینفلوئنسر شبکه های اجتماعی چیست ؟

یکی از سوالاتی که پس از سوال مراحل اینفلوئنسر شدن چیست باید به آن پاسخ داد مربوط به مهارت‌های نرم و سخت اینفلوئنسرها است. در فهرست زیر ویژگی‌های یک اینفلوئنسر خوب را آورده‌ایم:

  • یک اینفلوئنسر خوب مخاطب هدف خود را به‌خوبی می‌شناسد: اینفلوئنسرهای موفق دقیقا می‌دانند برای چه مخاطبانی و با چه ویژگی‌هایی محتوا تولید می‌کنند. آن‌ها به‌خوبی می‌توانند تشخیص دهند که چه محصولات، سبک‌ها و همکاری‌هایی بیشترین اثرگذاری را روی مخاطبانشان دارد.
  • یک اینفلوئنسر واقعی به‌خوبی می‌داند چطور باید محتوای باکیفیت تولید کند: افراد تأثیرگذار و پرمخاطب هرکدام از قطعات محتوای صفحات خود را به‌صورت حساب‌شده و با قصد قبلی تولید می‌کنند. همچنین اینفلوئنسرهای موفق به‌خوبی می‌دانند طراحی پست‌ها، استوری‌ها و چیدمان کلی صفحه خوب را چگونه انجام دهند تا مخاطب هدف بیشترین میزان ارتباط را با آن برقرار کند.
  • یک فرد تأثیرگذار واقعی شناخت کاملی از پلتفرم محل فعالیت و روش‌های بیشتر دیده شدن در آن دارد: یک اینفلوئنسر اینستاگرام به‌خوبی با امکانات مختلف این شبکه اجتماعی مثل ریلز و استوری و استقبال بیشتر مخاطبان از آن آشناست اما این نکته را هم می‌داند که برای استفاده از همه قابلیت‌های اینستاگرام نباید روند روتین پست گذاشتن خود را متوقف کند. بنابراین مهم‌ترین شرط تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر موفق این است که به‌طور کامل ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و نحوه دیده شدن در پلتفرم محل فعالیت را بشناسید.
  • یک فرد تأثیرگذار واقعی می‌داند چطور باید مخاطب هدف خود تعامل کند: افراد تأثیرگذار چون شناخت کاملی نسبت به جامعه مخاطبان هدف خود دارند، بهتر می‌توانند روش‌هایی را برای تعامل بهتر با آن‌ها پیدا کنند. به‌همین دلیل است که میزان تعامل (Engagement) هر اینفلوئنسر یکی از شاخص‌های اصلی سنجش میزان موفقیت این افراد است. یک تولیدکننده محتوای حرفه‌ای با پاسخ دادن به نظرات، مدیریت پاسخ‌های مخاطبان به استوری‌ها و استفاده از نظرسنجی و آزمونک‌های کوتاه در کنار دیگر قابلیت‌های پلتفرم تلاش می‌کند نرخ تعامل صفحه را بالاتر ببرد.

انواع اینفلوئنسر شبکه های اجتماعی

اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی را معمولا بر اساس نوع یا حوزه محتوای تولیدی یا تعداد دنبال‌کنندگان دسته‌بندی می‌کنند. برای مثال اینفلوئنسرهای سبک زندگی، غذا، طنز و سرگرمی و زیبایی ازجمله اصلی‌ترین و مخاطب‌ترین حوزه‌های اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی هستند. دسته‌بندی مهم‌تر بر اساس تعداد دنبال‌کنندگان افراد تأثیرگذار انجام می‌شود. در ادامه، هریک از این دسته‌بندی‌ها را به‌طور کامل بررسی می‌کنیم.

انواع اینفلوئنسر بر اساس تعداد دنبال کننده

حالا که می‌دانید مراحل اینفلوئنسر شدن چیست باید انواع آن را بر اساس تعداد دنبال‌کنندگان یاد بگیرید. در دسته‌بندی اینفلوئنسرها بر اساس تعداد دنبال‌کننده، نام‌های مشخصی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. جدول زیر را ببینید:

نام اینفلوئنسرتعداد دنبال‌کنندگاندیده شدن محتوااثرگذاری
مگا اینفلوئنسرهابیشتر از ۱ میلیون نفربالاپایین
ماکرو اینفلوئنسرهابین ۱۰۰ هزار تا ۱ میلیون نفربالاپایین
میکرو اینفلوئنسرهابین ۱۰ تا ۱۰۰ هزار نفرنسبتا بالانسبتا بالا
نانو اینفلوئنسرهاکمتر از ۱۰ هزار نفرپایینبالا

در ادامه، هرکدام از انواع اینفلوئنسر را به‌طور دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

مگا اینفلوئنسر چیست؟

اگرچه قانون خاصی و مشخصی برای تعداد و نوع دنبال‌کنندگان وجود ندارد، بر اساس دیدگاهی کلی به افراد تأثیرگذاری که حداقل یک میلیون نفر دنبال‌کننده در حداقل یکی از شبکه‌های اجتماعی خود داشته باشند، مگا اینفلوئنسر گفته می‌شود. مگا اینفلوئنسرها را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

  • افراد مشهور (سلبریتی‌ها): این افراد معمولا شهرت خود را در دنیای واقعی و به‌واسطه دستاوردها و موفقیت‌های خود به دست آورده‌اند. برای مثال ستارگان سینما و موسیقی، ورزشکاران حرفه‌ای و حتی مجریان و کمدین‌های معروف در دسته مگا اینفلوئنسرها قرار می‌گیرند.
  • تولیدکننده محتوا و فعالان شبکه‌های اجتماعی: اگر افراد مشهور را گروهی جدا از مگا اینفلوئنسرها در نظر بگیریم، بقیه اینفلوئنسرهای این گروه کسانی هستند که با تولید محتوای تخصصی و جذاب در حوزه‌های پرمخاطب یا فعالیت‌های اجتماعی خود توانسته‌اند به این تعداد دنبال‌کننده برسند. برای مثال تولید محتوای طنز یا اخبار تکنولوژی که مخاطبان گسترده‌ای در تمام گروه‌های سنی دارد.
صفحه اینستاگرام مگا اینفلوئنسر
صفحه اینستاگرام مگا اینفلوئنسر حوزه سفر و گردشگری

در مورد مگا اینفلوئنسرها و همکاری با آن‌ها دو نکته مهم وجود دارد که کسب و کارها باید به آن‌ها توجه کنند. نکته اول این‌که، این افراد دنبال‌کنندگان بسیار زیادی دارند پس محتوای تولیدشده توسط آن‌ها نرخ دیده شدن بسیار بالایی دارد. البته این افراد چون توسط قشر گسترده و متنوعی از مخاطبان دنبال می‌شوند، اثربخشی کمتری روی مخاطبان خود دارند و به همین دلیل «نرخ تعامل» (Engagement Rate) کاربران با محتوای آن‌ها پایین‌تر است. نرخ تعامل درصدی از کاربران را توصیف می‌کند که بعد از دیدن محتوا در شبکه‌های اجتماعی علاقه و توجه خود را به‌شکلی (با لایک، کامنت، اشتراک‌گذاری یا ذخیره کردن پست) به آن نشان داده‌اند.

هزینه تبلیغات با مگا اینفلوئنسرها بسیار بالاست و معمولا فقط برندهای بزرگ با آن‌ها توانایی همکاری با آن‌ها را دارند. این افراد با وجود اثربخشی پایین گزینه بسیار خوبی برای افزایش آگاهی از برند، ارتقای جایگاه برند در ذهن مشتریان و معرفی محصولات جدید هستند.

ماکرو اینفلوئنسر

تا اینجا می‌دانید مگا اینفلوئنسر چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. گروه بعدی افراد تأثیرگذار از نظر تعداد دنبال‌کنندگان، ماکرو اینفلوئنسرها هستند که بین ۵۰۰ هزارنفر تا ۱ میلیون نفر در شبکه‌های اجتماعی دنبال‌کننده دارند. ماکرو اینفلوئنسرها را نیز مانند گروه قبلی می‌توان به دو گروه زیر تقسیم کرد:

  • افراد نسبتا مشهور (سلبریتی‌های درجه دو): این افراد مشهور و شناخته‌شده هستند ولی شهرت آن‌ها به‌اندازه سلبریتی‌های مگا نیست.
  • افراد متخصص در فضای آنلاین: بلاگرها، ولاگرها و پادکسترهای شناخته‌شده در کنار افرادی که تولید محتوای تخصصی را به‌شکل حرفه‌ای انجام می‌دهند ولی هنوز تعداد دنبال کنندگان آن‌ها به یک میلیون نفر نرسیده در این گروه قرار می‌گیرند.
صفحه اینستاگرام ماکرو اینفلوئنسر
صفحه اینستاگرام ماکرو اینفلوئنسر در حوزه مد و فشن

مخاطبان ماکرو اینفلوئنسرها زیادند و اغلب برای دنبال کردن نوع خاصی از محتوا یا سرگرم شدن آن‌ها را دنبال می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد محتوای تولیدشده توسط ماکرو اینفلوئنسرها نرخ دیده شدن بالایی دارد، ولی نرخ تعامل کاربران با آن پایین است. همکاری با ماکرو اینفلوئنسرها از گروه اول کم‌هزینه‌تر بوده و برندهای بیشتری هم می‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

میکرو اینفلوئنسر چیست

اینفلوئنسرهای میکرو افراد معمولی‌تری هستند که به‌ واسطه دانش و تخصص در حوزه‌ای خاص و تولید محتوا در همان حوزه توانسته‌اند به این تعداد از دنبال‌کننده برسند. چون محتوای تولیدشده توسط میکرو اینفلوئنسرها به حوزه‌های خاص‌تری مرتبط است، معمولا مخاطبان واقعا علاقه‌مند و درگیری با محتوای خود دارند. به‌عبارت بهتر، افرادی که اینفلوئنسرهای میکرو را دنبال می‌کنند واقعا با محتوای تولیدشده توسط آن‌ها درگیر می‌شوند و به‌همین دلیل هم است که نرخ تعامل کاربران با محتوای میکرو اینفلوئنسرها بیشتر است.

صفحه اینستاگرام میکرو اینفلوئنسر
صفحه اینستاگرام میکرو اینفلوئنسر در حوزه توسعه فردی

در یک جمله دقیق‌تر می‌توان گفت محتوای میکرو اینفلوئنسرها توسط افراد کم‌تری دیده می‌شود ولی همین تعداد کم چون واقعا به محتوای اینفلوئنسر علاقه‌مند هستند، احتمال بیشتری دارد که آن را لایک، اشتراک‌گذاری یا ذخیره کرده و برای آن نظر ثبت کنند.

نکته بسیار مهمی که در مورد همکاری با میکرو اینفلوئنسرها وجود دارد آن است که چون موفق شده‌اند جامعه‌ای از مخاطبان علاقه‌مند و وفادار برای محتوای خود بسازند، با برندهای کوچک‌تر همکاری می‌کنند ولی وسواس زیادی در انتخاب نوع تبلیغات و برند دارند چون اعتبار رابطه‌ای که برای مخاطب دارند برای آن‌ها خیلی مهم است و نمی‌خواهند به آن آسیب بزنند.

نانو اینفلوئنسر چیست

آخرین گروه که تعداد فالوئرهای آن‌ها کمتر از ۱۰ هزار نفر، نانو اینفلوئنسرها هستند. این افراد تازه به اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده‌اند ولی در حوزه فعالیت خود متخصص هستند و حتی در مواردی در حوزه‌های بسیار تخصصی که مخاطبان زیادی ندارد، فعالیت می‌کنند. مهم‌ترین مشخصه این دسته از اینفلوئنسرها آن است که مخاطبان بسیار علاقه‌مندی به حوزه تخصصی خود دارند و به‌همین دلیل نرخ تعامل محتوای تولیدی توسط آن‌ها بسیار بالاست.

صفحه اینستاگرام نانو اینفلوئنسر
صفحه اینستاگرام نانو اینفلوئنسر در حوزه دکوراسیون منزل

تعداد کم‌تر مخاطبان این دسته از اینفلوئنسرها باعث شده ارتباط قوی‌تر و نزدیک‌تری با دنبال‌کنندگان خود داشته باشند و همین موضوع اثربخشی نظرات یا محصولات و خدمات معرفی‌شده توسط آن‌ها را افزایش می‌دهد. همکاری با نانو اینفلوئنسرها کم‌هزینه‌تر است و کسب و کارها در اغلب موارد از چند نانو اینفلوئنسر به‌طور همزمان برای اهداف بازاریابی خود استفاده می‌کنند.

انواع اینفلوئنسر بر اساس حوزه کاری

تا اینجا می‌دانید دسته‌بندی اینفلوئنسر‌های شبکه‌های اجتماعی بر اساس تعداد دنبال‌کنندگان چیست و هرکدام چه ویژگی‌هایی دارند. در بخش قبلی به این نکته اشاره کردیم که اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی را می‌توان بر اساس نوع محتوای تولید و حوزه کاری هم دسته‌بندی کرد. بر همین اساس می‌توان دسته‌بندی‌های زیر را برای این افراد در نظر گرفت:

  • اینفلوئنسرهای حوزه فشن
  • اینفلوئنسرهای حوزه زیبایی
  • اینفلوئنسرهای حوزه ورزش و سبک زندگی
  • اینفلوئنسرهای حوزه بازی
  • اینفلوئنسرهای حوزه تکنولوژی
  • اینفلوئنسرهای حوزه غذا
  • اینفلوئنسرهای حوزه سفر و گردشگری

در ادامه در مورد هرکدام از موارد بالا توضیح می‌دهیم.

اینفلوئنسر حوزه فشن

«اینفلوئنسرهای حوزه فشن و مد» (Fashion Influencers) در حوزه لباس، کیف و کفش، جواهرات و تمام محصولاتی که به نحوی به دنیای مد مرتبط هستند، فعالیت و تولید محتوا می‌کنند. این افراد معمولا محصولات برندهای مختلف را تبلیغ یا بررسی می‌کنند یا در مواردی به‌طور انحصاری جدیدترین محصولات لاین جدید یک برند خاص را به مخاطبان خود معرفی می‌کنند. تولید «ویدیوهای بررسی خرید» (Haul Videos) یا توصیه‌های مربوط به استایل و سبک لباس پوشیدن نیز ازجمله مواردی است که اینفلوئنسرهای حوزه فشن به آن می‌پردازند.

اینستاگرام اینفلوئنسر فشن
اینستاگرام اینفلوئنسر فشن (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

تا اینجا می‌دانید اینفلوئنسر حوزه فشن چیست و در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کند. در ادامه با چند نوع دیگر آشنا می‌شوید.

اینفلوئنسر حوزه زیبایی

«اینفلوئنسرهای حوزه زیبایی» (Beauty Influencers) روی تولید محتوا در مورد لوازم آرایش، روش‌های مراقبت‌های پوست و مو و موارد مشابه فعالیت می‌کنند. در محتوای تولیدی توسط این افراد اغلب توصیه‌های زیبایی، آموزش استفاده از محصولات آرایشی برندهای مختلف و ویدیو‌های بررسی این محصولات را می‌بینید. اینفلوئنسرهای زیبایی معمولا به عنوان سفیر برندهای حوزه زیبایی هم فعالیت می‌کنند و با کمک به افزایش آگاهی از برند موردنظر فروش محصولات آن را هم بیشتر می‌کنند.

اینستاگرام اینفلوئنسر حوزه زیبایی
اینستاگرام اینفلوئنسر حوزه زیبایی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

این گروه از اینفلوئنسرها هم شامل افراد علاقه‌مند به زیبایی و آرایش را می‌بینید و هم ممکن است با آرایشگرهای حرفه‌ای در هر سن و جنسیتی آشنا شوید.

اینفلوئنسر حوزه ورزش

«اینفلوئنسر حوزه ورزش و تناسب اندام» (Sports and fitness Influencers) افرادی هستند که به‌طور حرفه‌ای ورزش می‌کنند و محتوای تولیدی توسط آن‌ها اغلب برای انگیزه بخشیدن به مخاطبان و ارائه توصیه‌های مفید به آن‌ها در این حوزه است. این دسته اینفلوئنسرها بهترین گزینه برای معرفی برندهای ورزشی، برنامه‌ها و رژیم‌های غذایی، برنامه‌‌ریزی برای ورزش و معرفی تغذیه و نوشیدنی مفید برای ورزشکاران و سلامتی هستند.

اینستاگرام اینفلوئنسر حوزه ورزش
اینستاگرام اینفلوئنسر حوزه ورزش (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

اینفلوئنسر سبک زندگی

برخلاف دیگر انواع اینفلوئنسر، «اینفلوئنسرهای سبک زندگی» (Lifestyle Influencers) تولیدکننده محتوایی است که زندگی روزمره خود را از پختن غذای جدید، سفر به شهری جدید با خانواده یا فرزندان، امتحان کردن ورزش موردعلاقه گرفته تا چالش‌های زندگی حرفه‌ای خود را با مخاطبان اشتراک‌گذاری می‌کنند. مخاطبان معمولا با این دسته از اینفلوئنسرها ارتباط نزدیکی برقرار می‌کنند چون آنچه می‌بینند جنبه‌های مختلف زندگی فرد دیگری شبیه به خودشان است.

اینستاگرام اینفلوئنسر سبک زندگی
اینستاگرام اینفلوئنسر حوزه سبک زندگی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در این مرحله ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که پس همه ما که بخش‌هایی از زندگی روزمره و شخصی خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنیم، اینفلوئنسر سبک زندگی محسوب می‌شویم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت اینفلوئنسرهای سبک زندگی زندگی روزمره خود را به‌شکلی جذاب و با کمک جنبه‌های تخصصی تولید محتوا با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارند و به‌دلیل نوع روایت آن است که اثربخشی بیشتری هم در بین مخاطبان دارند و افراد به دنبال کردن زندگی روزمره آن‌ها علاقه زیادی نشان می‌دهند.

اینفلوئنسر حوزه بازی

«اینفلوئنسرهای حوزه بازی» (Game Influencers) را معمولا در پلتفرم‌هایی مثل تیک‌تاک و «توییچ» (Twitch) می‌بینید چون اغلب ویدیوی زنده بازی کردن خود را با مخاطبان اشتراک‌گذاری می‌کنند. پلتفرم توییچ به‌طور ویژه برای پخش زنده و لایو استریم بازی‌های زنده ویدیویی و رویدادهای ورزشی الکترونیکی ایجاد شده است. ممکن است بپرسید جذابیت محتوای تولیدی توسط اینفلوئنسر حوزه گیم چیست و چرا عده‌ای از مردم علاقه دارند بازی کردن دیگران را تماشا کنند؟ این مخاطبان میلیونی در حقیقت به‌دنبال ارتقای سطح بازی کردن خودشان هستند و تماشا کردن این اینفلوئنسرها روش خوبی برای انجام این کار است.

اینستاگرام اینفلوئنسر حوزه بازی
اینستاگرام اینفلوئنسر حوزه بازی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

اینفلوئنسر حوزه تکنولوژی

«اینفلوئنسرهای حوزه تکنولوژی» (Technology Influencers) همیشه به‌دنبال جدیدترین خبرها و محصولات تولیدشده در حوزه تکنولوژی مثل تلفن‌های هوشمند، دوربین‌ها و موارد مشابه هستند تا در مورد آن‌ها محتوا تولید کنند. این اینفلوئنسرها تجربه و تخصص خود را با مخاطبان به اشتراک می‌گذارند و در اغلب موارد ویدیوهای جعبه‌گشایی و بررسی آخرین محصولات حوزه تکنولوژی را منتشر می‌کنند.

اینستاگرام اینفلوئنسر حوزه تکنولوژی
اینستاگرام اینفلوئنسر حوزه تکنولوژی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

اینفلوئنسر حوزه غذا

«افراد تأثیرگذار در حوزه غذا» (Food Influencers) بیشتر در اینستاگرام، تیک‌تاک و یوتیوب فعالیت می‌کنند و محتوای تولیدشده توسط آن‌ها حتما با غذا و آشپزی مرتبط است. محتوای تولیدشده توسط اینفلوئنسرهای حوزه غذا انواع مختلفی دارد. از معرفی کافه و رستوران و بهترین غذاها، قهوه‌ها و نوشیدنی‌های سطح شهر یا حتی کشور گرفته تا معرفی معرفی دستورپخت و تکنیک‌های آشپزی و حتی در مواردی معرفی غذا و نمایش مراحل پخت آن همه در حوزه کاری این دسته از اینفلوئنسرها قرار می‌گیرند.

اینستاگرام اینفلوئنسر حوزه غذا
اینستاگرام اینفلوئنسر حوزه غذا (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

اینفلوئنسر حوزه سفر و گردشگری

از بین حوزه‌های مختلفی که اینفلوئنسرها در آن تولید محتوا می‌کنند، شاید «اینفلوئنسرهای حوزه سفر» جذاب‌ترین و در عین حال سخت‌ترین شغل را داشته باشند چون برای تجربه سفر، باید سفر کنند. محتوای تولیدی توسط این اینفلوئنسرها شامل‌ها ویدیوهای راهنما و آموزش نکات مهم سفر کردن، بررسی محصولات و لوازم موردنیاز برای سفر و معرفی‌های کوتاه مناطق گردشگری، رستوران‌ها، اقامتگاه‌ها و موارد مشابه است. این افراد معمولا محل‌هایی را که به آن‌ها سرزده‌اند، در صفحه رسمی خود بررسی و معرفی می‌کنند.

اینستاگرام اینفلوئنسر حوزه سفر و گردشگری
اینستاگرام اینفلوئنسر حوزه سفر و گردشگری (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

از نکات مهم کار به‌عنوان اینفلوئنسر حوزه سفر، تاکید روی عکاسی و فیلم‌برداری قوی و نوعی از محتوا است که مخاطبان با دیدن آن‌ها به تجربه مجدد ترغیب شوند. این افراد گاهی در به‌عنوان ماجراجویان علاقه‌مند به کمپینگ و گاهی به‌عنوان مسافران هتل‌ها و اقامتگاه‌های لوکس فعالیت می‌کنند. تا اینجا می‌دانید انواع اینفلوئنسر بر اساس حوزه فعالیت چیست و هرکدام چه نوع محتوایی تولید می‌کنند.

اگر تا این بخش از مطلب را به‌‌طور کامل مطالعه کرده باشید می‌دانید انواع اینفلوئنسر چیست و چطور می‌توان اینفلوئنسر شد. در ادامه، به مفهوم مهم دیگری به نام اینفلوئنسر مارکتینگ می‌پردازیم چون اگر بخواهید به‌عنوان اینفلوئنسر کسب درآمد کنید باید انواع مختلف اینفلوئنسر مارکتینگ را نیز بشناسید.

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی اینفلوئنسر چیست ؟

«اینفلوئنسر مارکتینگ بازاریابی از طریق افراد تأثیرگذار» (Influencer Marketing) یکی از روش‌های «بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی» (Social Media Marketing) است که در آن افراد تأثیرگذار محصولات و خدمات برند یا کسب و کار خاصی را تبلیغ می‌کنند. فلسفه استفاده از افراد تأثیرگذار برای تبلیغ محصولات و خدمات هم ساده است. همان‌طور که در تعریف اینفلوئنسر هم اشاره کردیم، این افراد به‌دلیل اثربخشی و نفوذ کلام بالایی که روی دنبال‌کنندگان خود دارند می‌توانند آن‌ها را ترغیب به خرید یا استفاده از محصولات و خدمات کسب و کار کنند.

برندها به کمک اینفلوئنسر مارکتینگ مزایای زیر را به دست می‌آورند:

  • افزایش و بهبود آگاهی از برند
  • جلب اعتبار و اعتماد مخاطبان
  • هدف‌گذاری دقیق روی مخاطبان
  • تبلیغ محصول یا خدمت با تولید محتوای هدفمند
  • حضور بیشتر و فعال‌تر در شبکه‌های اجتماعی

در تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ، اینفلوئنسر در ازای دریافت هزینه یا محصولات و خدمات رایگان، محصول یا خدمت کسب و کار را به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در صفحه خود تبلیغ می‌کند. این ساده‌ترین شکل همکاری با اینفلوئنسرها است. در ادامه با انواع اینفلوئنسر مارکتینگ آشنا می‌شوید.

انواع اینفلوئنسر مارکتینگ

ازجمله اصلی‌ترین روش‌های اینفلوئنسر مارکتینگ که حتما شما هم بارها با آن‌ها برخورد داشته‌اید، می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • تولید و انتشار «محتوای حمایت‌شده» (Sponsored Content) توسط اینفلوئنسر: در این روش اینفلوئنسر پست تبلیغی را با اشاره واضح یا غیرمستقیم به محصولات و خدمات کسب و کار منتشر می‌کند. محتوای این پست توسط اینفلوئنسر یا کسب و کار آماده می‌شود.
نمونه پست دارای حامی مالی در اینستاگرام
  • تولید و انتشار ویدیو‌های «جعبه‌گشایی» (Unboxing): در این روش اینفلوئنسر پس از دریافت محصول از مراحل جعبه‌گشایی آن ویدیو تهیه می‌کند و در صفحه خود انتشار می‌دهد.
نمونه پست جعبه گشایی در اینستاگرام
نمونه پست جعبه گشایی در اینستاگرام
  • برگزاری برنامه‌های «سفیر برند» (Brand Ambassador): در این روش که بیشتر توسط کسب و کارهای بزرگ‌تر استفاده می‌شود، اینفلوئنسرها و شخصیت‌های مشهور به‌عنوان سفیر یک برند خاص انتخاب و به‌نوعی به چهره برند تبدیل می‌شود. سفیر برند در برنامه‌های تبلیغاتی کسب و کار حضور پیدا می‌کند.
پست اینستاگرام سفیر برند لورال
پست اینستاگرام سفیر برند لورال
  • همکاری با اینفلوئنسرها در برنامه‌های همکاری در فروش: در این روش کسب و کار بابت هر خریدار از شبکه‌های اجتماعی به اینفلوئنسر کمیسیون پرداخت می‌کند.
  • برگزاری رویداد‌های زنده یا مجازی (لایو استریم) با حضور اینفلوئنسر: در این روش اینفلوئنسر در رویدادهای مختلف برند حاضر می‌شود و حتی در مواردی برای مدت زمان مشخصی کنترل حساب کاربری رسمی کسب و کار را به‌دست می‌گیرد.
برگزاری لایو استریم برند miele
برگزاری لایو استریم برند miele

در مطلب زیر از مجله فرادرس به‌طور مفصل در مورد بازاریابی اینفلوئنسر و جنبه‌های مختلف آن بحث کرده‌ایم:

آژانس اینفلوئنسر مارکتینگ

در ابتدای به‌کارگیری اینفلوئنسر مارکتینگ، کسب و کارها و افراد تأثیرگذار یکدیگر را به روش سنتی و با جستجو کردن در شبکه‌‌های اجتماعی پیدا می‌کردند. با گسترش بیشتر این روش سوشیال مدیا مارکتینگ، آژانس‌های بازاریابی دیجیتال هم با ارائه خدمات و تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ برقراری ارتباط بین افراد تأثیرگذار و کسب و کارها را آسان‌تر کرده‌اند. البته روش سنتی همچنان به‌نظر بسیاری از کسب و کارها گزینه بهتری است چون می‌توانند بدون‌واسطه و به‌طور مستقیم و البته با هزینه کمتر با فرد تأثیرگذار در ارتباط باشند.

پلتفرم اینفلوئنسر مارکتینگ

بسیاری از این آژانس‌‌ها پلتفرم مخصوصی برای اینفلوئنسر مارکتینگ ایجاد کرده‌اند که کسب و کارها می‌توانند با ثبت‌نام در آن و انتخاب موضوع به فهرست اینفلوئنسرهای آن حوزه (خصوصا اینفلوئنسرهای اینستاگرامی) و تعرفه تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ برای پست و استوری هرکدام دسترسی داشته باشند. مزیت دیگر این پلتفرم‌ها ارائه جمع‌آوری و ارائه گزارش به‌صورت خودکار است. این پلتفرم‌ها فقط برای کسب و کارها مفید نیستند و افراد تأثیرگذار نیز می‌توانند با همکاری با آن‌ها در معرض دید برندهای بیشتری قرار بگیرند. ازجمله معروف‌ترین پلتفرم‌ها و سایت های اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • تگرو
  • دیما سوشال
  • تبلیغگرام
  • جریان

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «بازاریابی رسانه های اجتماعی چیست؟ — آموزش روش های کاربردی و علمی» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای بهبود سئوی خارجی وب‌سایت و تقویت حضور آنلاین آن در سطح وب به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

جمع‌بندی انواع اینفلوئنسر و نوع محتوای تولیدی

در این مطلب از مجله فرادرس به بررسی مفهوم «اینفلوئنسر» یا «فرد تأثیرگذار» پرداختیم و تعاریف و دسته‌بندی‌های مختلف آن را بررسی کردیم. اینفلوئنسر یا بلاگر شبکه‌های اجتماعی به کاربران پرمخاطب این شبکه‌ها گفته می‌شود که نظرات و رفتارهای آن‌ها اثرگذاری بالایی روی دنبال‌کنندگان دارد. این نفوذ کلام و اثربخشی روی نظر مخاطبان باعث شده این افراد به گزینه‌های بسیار خوبی برای معرفی و تبلیغ محصولات و خدمات تبدیل شوند که به آن بازاریابی اینفلوئنسر گفته می‌شود. به‌طور کلی اینفلوئنسرها را صرف‌نظر از محل فعالیت و نوع محتوای تولیدی به ۴ دسته زیر تقسیم می‌کنند:

نوع اینفلوئنسرمحل فعالیتنوع محتوای تولیدی
وبلاگ‌نویس‌هاوبلاگ شخصیبیشتر متنی
تولیدکننده‌های محتوای ویدیوییوب‌سایت، یوتیوب و دیگر پلتفرم‌های انتشار ویدیوویدیویی
پادکسترهاوب‌سایت و پلتفرم‌های انتشار پادکستصوتی
اینفلوئنسرها (بلاگر) شبکه‌های اجتماعیشبکه‌های اجتماعیانواع مختلف محتوا

اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی خود بر اساس تعداد دنبال‌کننده به ۴ دسته مگا، ماکرو، میکرو و نانو دسته‌بندی می‌شوند. با افزایش تعداد دنبال‌کنندگان قابلیت دیده شدن محتوا زیاد و نرخ تعامل کاربران و به‌دنبال آن اثربخشی محتوا کمتر می‌شود. اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی را بر اساس حوزه و موضوع محتوای تولیدی هم دسته‌بندی می‌کنند. برای مثال، بلاگرهای حوزه تکنولوژی، مد، زیبایی، غذا و .....

اینفلوئنسر شدن در شبکه‌های اجتماعی قانون مشخص و ثابتی ندارد ولی چند گام اصلی وجود دارند که برای رسیدن به این هدف باید در نظر بگیرید. تعیین موضوع و حوزه تولید محتوا، شناخت پیدا کردن از مخاطب هدف، انتخاب محل فعالیت و ویژگی‌های مختلف آن، برنامه‌ریزی برای تولید محتوای باکیفیت و کاربردی و تعامل با مخاطبان و دنبال‌کنندگان ازجمله این مراحل مهم هستند. در پایان نیز به مفهوم اینفلوئنسر مارکتینگ، مزایا و روش‌های انجام آن پرداختیم. اینفلوئنسرها می‌توانند با روش‌هایی مثل معرفی مستقیم یا غیرمستقیم محصول در پست یا استوری، تولید و انتشار ویدیوهای جعبه‌گشایی، تبدیل شدن به سفیر برند و شرکت در رویدادهای مجازی یا حضوری کسب و کار، به معرفی و تبلیغ بهتر محصولات و خدمات آن‌ها کمک کنند.

سوالات متداول در مورد اینفلوئنسر

در بخش‌های قبلی در مورد مفهوم اینفلوئنسر شدن و انواع مختلف آن یاد گرفتید و حالا می‌دانید مراحل اینفلوئنسر شدن چیست و این افراد چه وظایفی برعهده دارند. در ادامه به چند سوال پرتکرار در مورد اینفلوئنسر پاسخ می‌دهیم.

بلاگر شبکه اجتماعی یعنی چه؟

بلاگر یا اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی یکی از کاربران پرمخاطب این شبکه‌ها است که با تولید محتوای تخصصی و حرفه‌ای توانسته به اثربخشی بالایی روی نظر و رفتار دنبال‌کنندگان خود برسد. کلمه بلاگر در اصل برای اشاره به فردی به کار می‌رود که در وبلاگ شخصی خودش مطلب می‌نویسد و به‌همین دلیل اصطلاح بلاگر شبکه اجتماعی درست نیست اما اگر فضای شبکه‌های اجتماعی را مانند محیط یک وبلاگ در نظر بگیریم، اینفلوئنسرهای شبکه اجتماعی را هم نوعی بلاگر در نظر گرفت.

میزان دیده شدن و اثربخشی محتوای مگا اینفلوئنسرها چقدر است؟

مگا اینفلوئنسر‌ها افراد تأثیرگذاری هستند که بیشتر از یک میلیون نفر دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی دارند. محتوای تولیدشده توسط این افراد نرخ دیده شدن بالا و نرخ تعامل پایینی دارد چون طیف گسترده‌ای از مخاطبان آن‌ها را دنبال می‌کنند.

چالش کار به عنوان اینفلوئنسر حوزه سفر چیست ؟

اینفلوئنسر حوزه سفر و گردشگری ناچار است برای تولید محتوا به جاهای مختلف سفر کند و با تهیه عکس‌ها و فیلم‌های باکیفیت در حین سفر نظر مخاطبان را به خود جلب کند به‌همین دلیل است که اینفلوئنسرهای این حوزه چالش‌های بیشتری حین کار کردن دارند.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Influencer Marketing HubainfluencerindeedInfluencer Marketing HubcourseraSHANE BARKER
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *