الگوی کنج نزولی چیست؟ – توضیح به زبان ساده

۵۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۵ دقیقه
الگوی کنج نزولی چیست؟ – توضیح به زبان ساده

برای این که تریدرها و تحلیل‌گران تکنیکال بتوانند از انجام معاملات خود کسب سود کنند، می‌بایست مهارت و توانایی پیش‌بینی درست روندهای قیمتی در بازار موردنظر را در خود افزایش دهند. برای این منظور در ابتدا نیاز دارند تا با مفاهیم پایه‌ای در تحلیل تکنیکال همانند نواحی مهم حمایت و مقاومتی، روندهای موجود در نمودار قیمت و انواع الگوهای قیمتی آشنا شوند. یکی از الگوهای قیمتی که در تحلیل تکنیکال از آن استفاده می‌شود، الگوی کنج نزولی است که تریدرها با استفاده از این الگو می‌‌توانند موقعیت‌های مناسب معاملاتی را در روندهای صعودی و نزولی در نمودار قیمت شناسایی کنند. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که الگوی کنج نزولی چیست و مراحل ترید با این الگو را شرح می‌دهیم. سپس تفاوت این الگو با الگوی مثلث را بیان می‌کنیم و در ادامه توضیحاتی درباره الگوی کنج نزولی در ترید ارز دیجیتال و مدیریت ریسک در ترید الگوی کنج نزولی ارائه می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

الگوی کنج نزولی چیست؟

«الگوی کنج نزولی» (Falling Wedge Pattern) یکی از الگوهای صعودی در تحلیل تکنیکال است که معمولا یکی از انواع الگوهای برگشتی نیز محسوب می‌شود. این الگو می‌تواند در روندهای صعودی یا نزولی تشکیل شود. در این حالت با توجه به اینکه قیمت معمولا از سمت بالای این الگو به سمت سطوح بالاتر خارج می‌شود، بنابراین می‌تواند در برخی مواقع به‌ عنوان الگویی ادامه‌دهنده و در مواقعی دیگر به عنوان نوعی الگوی بازگشتی محسوب شود.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، قیمت بین دو خط روند نزولی در بالا و پایین قرار گرفته است و قیمت در بین این دو خط به‌تدریج به سمت سطوح پایین‌تر می‌رود.

الگوی کنج نزولی

شناسایی الگوی کنج نزولی در نمودار

برای اینکه بتوانیم الگوی کنج نزولی را در نمودار قیمت شناسایی کنیم، لازم است تا از خطوط روند استفاده کنیم. در این حالت نواحی از نمودار قیمت را که می‌توان بین دو خط روند نزولی همگرا قرار داد را می‌توانیم به عنوان الگوی کنج نزولی در نمودار شناسایی کنیم.

خط روند نزولی که در بالای الگوی کنج نزولی قرار دارد را می‌توانیم به عنوان خط مقاومتی در نظر بگیریم که قیمت را به سمت پایین می‌راند. از سویی دیگر خط روند نزولی در پایین الگوی کنج نزولی را نیز می‌‌توانیم به عنوان خط حمایتی در نظر بگیریم که قیمت را به سمت بالا بر‌می‌گرداند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که الگوی کنج نزولی بازگشتی چیست و الگوی کنج نزولی را به‌ عنوان یک الگوی بازگشتی بررسی می‌کنیم.

الگوی کنج نزولی بازگشتی

الگوی کنج نزولی بازگشتی به این معنی است که بعد از تشکیل الگوی کنج نزولی قیمت روند قبلی خود را تغییر دهد. در این حالت با توجه به اینکه احتمال خروج قیمت از الگوی کنج نزولی معمولا از سمت خط روند بالای آن انجام می‌شود، بنابراین زمانی که الگوی کنج نزولی در ادامه روندهای نزولی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، این الگو را می‌توانیم به عنوان الگویی بازگشتی در نظر بگیریم.

این موضوع زمانی روی می‌دهد که در ادامه روندهای نزولی در نمودار قیمت، نشانه‌هایی از تشکیل الگوی کنج نزولی در نمودار را مشاهده کنیم. بنابراین زمانی که بتوانیم این الگو را در ادامه روندهای نزولی با ترسیم دو خط روند همگرا به هم در بالا و پایین نمودار قیمت مشخص کنیم، احتمال برگشت قیمت به سمت سطوح بالاتر وجود دارد.

برای درک بهتر الگوی کنج نزولی بازگشتی در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که الگوی کنج نزولی در روند نزولی چیست و توضیحاتی درباره تشکیل این الگو در ادامه روندهای نزولی ارائه می‌کنیم.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در ادامه روند نزولی می‌توانیم خطوط روندی رسم کنیم که در مثال زیر با رنگ نارنجی مشخص شده‌اند. در این حالت این خطوط همانند خطوط حمایت و مقاومت برای الگوی کنج نزولی عمل می‌کنند. در این مثال مشاهده می‌کنید که قیمت در هر بار برخورد با این خطوط برگشت می‌کند.

نوسان قیمت در این الگو تا خروج از آن ادامه دارد. در این تصویر مشاهده می‌کنید که پس از خروج قیمت از این الگو، قیمت وارد روندی صعودی می‌شود. در این حالت باتوجه به اینکه روند قبلی نزولی است، بنابراین این الگو همانند الگویی بازگشتی عمل کرده است.

الگوی کنج نزولی در روند نزولی
الگوی کنج نزولی در روند نزولی

الگوی Falling Wedge در روند نزولی

زمانی که الگوهای کنج نزولی در ادامه روندهای نزولی تشکیل می‌شوند، این احتمال وجود دارد که بتوان آن‌ها را به‌ عنوان نوعی از الگوهای برگشتی در انواع الگوهای تحلیل تکنیکال محسوب کرد. در این حالت با توجه به اینکه پس از تشکیل الگوی کنج نزولی در نمودار قیمت، احتمال خروج قیمت از خط روند بالایی این الگو و افزایش قیمت به سطوح بالاتر بیشتر است.

بنابراین زمانی که الگوی کنج نزولی در ادامه روندهای نزولی در نمودار قیمت مشاهده می‌شود، این امکان وجود دارد که با شکست این الگو، تغییر روند نزولی به صعودی روی دهد.

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، زمانی که الگوی کنج نزولی در ادامه روند نزولی در نمودار قیمت شناسایی می‌شود. تریدرها منتظر می‌مانند تا قیمت این الگو را از سمت بالا بشکند. این موضوع بیشتر در نواحی از نمودار روی می‌دهد که نزدیک به ناحیه حمایتی باشد.

بنابراین زمانی که روندهای نزولی به نواحی حمایتی نزدیک می‌شوند به‌تدریج از شدت حرکت نزولی آن‌ها کاسته می‌شود. در این حالت این امکان وجود دارد که در صورت تشکیل الگوی کنج نزولی، قیمت بتواند خط روند بالایی الگو را بشکند و روند صعودی قیمت شروع شود.

آموزش ترید الگوی کنج نزولی فرادرس

برای اینکه افراد بتوانند با توجه به الگوهای تحلیل تکنیکال همانند الگوی کنج نزولی معاملات موفقی انجام دهند، می‌بایست مهارت‌های لازم در تحلیل تکنیکال را یاد بگیرند. برای این منظور در ابتدا نیاز دارند تا با مفاهیم پایه‌ای تحلیل تکنیکال آشنا شوند.

علاقه‌مندان به یادگیری ترید در بازارهای مالی در این مرحله علاوه بر مفاهیم پایه‌ای نظیر نواحی حمایت و مقاومتی در تحلیل تکنیکال، با الگوهای کلاسیک در تحلیل تکنیکال نیز آشنا می‌شوند. تحلیل تکنیکال حوزه‌ای گسترده‌ است که روش‌های متفاوتی برای تحلیل قیمت در نمودار دارد. هر کدام از این روش‌ها می‌تواند تریدرها را در تحلیل بهتر نمودار قیمت کمک کند.

برای این منظور فیلم‌های آموزشی متنوعی درباره الگوهای شمعی و انواع تحلیل تکنیکال و ابزارهای کاربردی موجود در آن در فرادرس تهیه شده است که برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید. برای تماشای فیلم‌های آموزشی فرادرس می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید.

صفحه نخست آموزش‌های بورس و تحلیل تکنیکال
برای مشاهده صفحه اصلی فیلم‌های آموزشی بر روی تصویر کلیک کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در حوزه تحلیل تکنیکال و ترید در بازارهای مالی می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید.

الگوی کنج نزولی ادامه دهنده

الگوی کنج نزولی ادامه‌دهنده به این معنی است که بعد از تشکیل الگوی کنج نزولی، قیمت مسیر حرکت قبلی خود را ادامه دهد. این موضوع برای الگوهای کنج نزولی زمانی روی می‌دهد که این الگو در ادامه روندهای صعودی در نمودار قیمت تشکیل شود.

در این حالت با توجه به این‌که قیمت تمایل دارد از خط روند بالای این الگو به سمت قیمت‌های بالاتر خروج کند، بنابراین زمانی که این الگو در ادامه روندهای صعودی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، می‌توانیم آن را الگوی کنج نزولی ادامه‌دهنده درنظر بگیریم.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، پیکان‌های سبز جهت روند صعودی قیمت را نشان می‌دهند. در این حالت دو خط روند نزولی با رنگ نارنجی را در دو طرف الگوی کنج نزلی مشاهده می‌‌کنید. در این مثال پس از مقداری نوسان قیمت در درون این الگوی، قیمت از سمت بالای این الگو روند صعودی قبلی را ادامه می‌دهد.

برای درک بهتر این موضوع در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که الگوی کنج نزولی در روندهای صعودی چیست و تشکیل الگوی کنج نزولی در روندهای افزایشی را شرح می‌دهیم.

الگوی کنج نزولی در روندهای صعودی
الگوی کنج نزولی در روندهای صعودی

الگوی Falling Wedge در روندهای صعودی

الگوهای کنج نزولی در روندهای صعودی قیمت نیز تشکیل می‌شوند. روندهای صعودی در نمودار قیمت روندهایی هستند که در آن‌ها به‌تدریج بیشینه‌ها و کمینه‌های بالاتری از قیمت در نمودار ثبت می‌شود. بنابراین در روندهای صعودی قیمت در نمودار در روندی افزایشی قرار دارد.

الگوی کنج نزولی در روندهای صعودی زمانی تشکیل می‌‌شود که به‌صورت موقت، فروشندگان که آن‌ها را خرس‌های بازار نیز می‌گویند، کنترل بازار مربوطه را به‌دست می‌گیرند. در این حالت برای مدتی قیمت روندی کاهشی را تجربه می‌کند. زمانی که این روند کاهشی را بتوان با دو خط روند نزولی همگرا به‌هم در نمودار قیمت مشخص کرد، در این حالت الگوی کنج نزولی تشکیل شده است.

با تشکیل این الگو احتمال خروج قیمت از خط روند بالایی این الگو به سمت قیمت‌های بالاتر بیشتر می‌شود. با توجه به احتمال خروج قیمت به سمت قیمت‌های بالاتر در زمان تشکیل الگوی کنج نزولی، این الگو در روندهای صعودی به عنوان نوعی الگوی ادامه‌دهنده محسوب می‌شود که روند قبلی صعودی قیمت را ادامه می‌‌دهد. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که ترید با الگوی کنج نزولی چیست و نحوه انجام معاملات با استفاده از این الگو را شرح می‌دهیم.

ترید با الگوی کنج نزولی چیست؟

ترید با الگوی کنج نزولی به‌معنای پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی مناسبی با استفاده از این الگو در نمودار قیمت است تا بتوانیم با پیش‌بینی درست قیمت، از روندهای آتی بازار مربوطه کسب سود کنیم. در این حالت با توجه به محل تشکیل الگوی کنج نزولی در نمودار قیمت، لازم است قیمت ورود به معامله، قیمت حد ضرر و قیمت تیک پروفیت را مشخص کنیم.

با توجه به اینکه محل تشکیل الگوی کنج نزولی در نمودار قیمت برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی بسیار مهم است بنابراین در ابتدا نیاز داریم تا نواحی مهم نمودار قیمت را مشخص کنیم تا بتوانیم با توجه به موقعیت قرارگیری این الگو نسبت به این نواحی موقعیت‌های مناسبی را برای انجام معاملات پیدا کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ترید و نحوه مدیریت آن می‌توانید مطلب ترید چیست و چگونه آن را یاد بگیریم را از مجله فرادرس مطالعه کنید.

نواحی حمایتی برای ترید Falling Wedge

یکی از نواحی مهم نمودار قیمت که برای انجام ترید با استفاده از الگوی کنج نزولی اهمیت بالایی دارد، نواحی حمایتی مهم در تایم‌فریم‌های بالاتر در نمودار قیمت است. در نواحی حمایتی با توجه به اینکه فشار خریداران افزایش پیدا می‌کند،‌ بنابراین قیمت در هنگام نزدیک شدن به این نواحی به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد.

این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که ناحیه حمایتی موردنظر مربوط به تایم‌فریم بالاتری باشد. در این حالت زمانی که قیمت در روندهای نزولی به ناحیه حمایتی نزدیک می‌شود، می‌تواند با توجه به فشار خرید یا فروش پس از مدتی درجا زدن به روند نزولی قبلی ادامه دهد یا به سمت قیمت‌های بالاتر در نمودار قیمت برگشت کند.

این موضوع به میزان قدرت خریداران و فروشندگان در این ناحیه و مقدار سفارشات موجود بستگی دارد که میزان عرضه و تقاضا در این ناحیه را تعیین می‌کند. با توجه به این توضیحات روندهای نزولی ممکن است در زمان نزدیک شدن به این نواحی الگوهایی همانند الگوی کنج نزولی تشکیل دهند.

در این حالت قیمت می‌تواند برای مدتی در این الگوها نوسان کند. در ادامه در صورت افزایش میزان تقاضا با توجه به نوسان قیمت در الگوی کنج نزولی و نزدیکی به ناحیه حمایتی، برگشت روند از نزولی به صعودی در نمودار قیمت روی می‌دهد.

در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که ترید الگوی کنج نزولی در نواحی حمایتی چیست و انجام معاملات با استفاده از این الگو را در نواحی حمایتی شرح می‌دهیم.

ترید کنج نزولی در نواحی حمایتی

یکی از موقعیت‌های مهم معاملاتی برای ترید کنج نزولی زمانی روی می‌دهد که این الگو در نزدیکی نواحی حمایتی در نمودار قیمت مشاهده شود. در این حالت با توجه به این که در نواحی حمایتی سفارشات خرید زیادی وجود دارد، بنابراین احتمال برگشت روند نزولی به صعودی در این نواحی افزایش پیدا می‌کند.

این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که در نزدیکی نواحی مهم حمایتی، الگوی کنج نزولی نیز تشکیل شود. در این شرایط تریدرها به‌دنبال موقعیت‌های مناسبی برای باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ و کسب سود از شروع روندهای صعودی هستند.

مثال ترید الگوی کنج نزولی

برای اینکه بتوانیم الگوی کنج نزولی را ترید کنیم در ابتدا می‌بایست در ناحیه مشخصی از نمودار آن را شناسایی کنیم. در این حالت در صورتی که بتوانیم تاییدهای لازم برای شکست این الگو را دریافت کنیم، می‌‌توانیم نسبت به باز کردن پوزیشن لانگ برای کسب سود از احتمال روند صعودی آتی در نمودار قیمت اقدام کنیم.

در مثالی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید الگوی کنج نزولی تشکیل شده است. در قسمت پایین این الگو اندیکاتور مکدی را مشاهده می‌کنید که نسبت به روند قیمت در الگوی کنج نزولی واگرایی نشان می‌دهد. این واگرایی را با پیکان سبز رنگ در پایین الگوی کنج نزولی مشاهده می‌کنید.

مثالی برای ترید الگوی کنج نزولی

این واگرایی به‌ عنوان تایید بیشتری برای احتمال شکست الگوی کنج نزولی و شروع روند صعودی استفاده می‌شود. بنابراین تریدرها با اطمینان بیشتری در صورت شکست خط روند بالایی در این الگو می‌توانند وارد پوزیشن معاملاتی شوند. در ادامه تریدرها می‌بایست قیمت‌های مناسبی را برای قرار دادن حد ضرر و هدف قیمتی برای خروج از معامله قرار دهند.

بنابراین همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، با توجه به احتمال ریزش قیمت، ناحیه‌ای در قسمت پایین این الگو به‌ عنوان قیمت حد ضرر در نظر گرفته شده است. از سویی دیگر برای کسب سود از انجام معاملات در صورت پیش‌بینی درست قیمتی تریدرها قیمتی را به عنوان تارگت انتخاب می‌کنند. در این مثال قیمت شروع الگوی کنج نزولی به عنوان قیمت تارگت تعیین شده است.

قیمت تارگت و حد ضرر با توجه به شرایط نمودار قیمت در زمان ورود به معامله و استراتژی مربوط به نسبت ریسک به ریوارد تعیین می‌شود. بنابراین برای اینکه تریدرها بتوانند تریدهای موفقی را با توجه به الگوی کنج نزولی در نمودار قیمت انجام دهند، می‌بایست علاوه بر شناسایی الگوی کنج نزولی در نواحی مناسب از نمودار، قیمت‌های مناسبی را برای قرار دادن حد ضرر و تارگت برای معامله مورد نظر انتخاب کنند.

برای آشنایی بیشتر با مراحل مربوط به ترید با استفاده از الگوی کنج نزولی در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که مراحل ترید با الگوی کنج نزولی چیست و نحوه انجام معامله با استفاده از این الگو را به‌طور گام به گام شرح می‌دهیم.

مراحل ترید با الگوی کنج نزولی

در ادامه مراحل ترید با استفاده از الگوی کنج نزولی را شرح می‌دهیم.

  • شناسایی الگوی کنج نزولی
  • شکست الگوی کنج نزولی
  • تایید شکست الگوی کنج نزولی
  • ورود به معامله در ترید الگوی کنج نزولی
  • قرار دادن حد ضرر در ترید الگوی کنج نزولی
  • قرار دادن تارگت در ترید الگوی کنج نزولی

شناسایی الگوی کنج نزولی

در ابتدا نیاز است تا الگوی کنج نزولی در نمودار قیمت را شناسایی کنیم. در این حالت با توجه به اهمیت بالای نزدیکی این الگوی به نواحی مهم حمایتی، می‌توانیم در صورتی که قیمت در نزدیکی نواحی مهم حمایتی است، تشکیل این الگو را بررسی کنیم.

علاوه بر شناسایی الگوی کنج نزولی در روندهای نزولی و نزدیک نواحی حمایتی، تریدرها می‌توانند این الگو را در روندهای صعودی نیز شناسایی کنند. بنابراین زمانی که نمودار قیمت دارای روندی صعودی است نیز می‌توانید نواحی از نمودار قیمت که در آن‌ها قیمت برای مدتی دچار عقب‌نشینی می‌شود را در ادامه روندهای صعودی مشخص کنید.

در این حالت در صورتی که نوسانات قیمتی در این کاهش تدریجی قیمت را بتوانیم بین دو خط روند نزولی همگرا قرار دهیم، الگوی کنج نزولی در روند صعودی مربوطه را مشخص کرده‌ایم. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که شکست الگوی کنج نزولی چیست و توضیحاتی درباره تایید شکست این الگو ارائه می‌کنیم.

شکست الگوی کنج نزولی

پس از این که الگوی کنج نزولی را در نمودار قیمت مشخص کردیم در مرحله بعدی باید منتظر بمانیم تا این الگو شکسته شود. شکست الگوی کنج نزولی به‌معنای خروج قیمت از این الگو است. همان‌طور که پیش‌تر نیز توضیح دادیم این شکست معمولا از سمت بالای این الگو صورت می‌گیرد و باعث حرکت قیمت به سمت سطوح بالاتر می‌شود.

تایید شکست الگوی کنج نزولی

تایید شکست الگوی کنج نزولی برای ورود به معامله از اهمیت زیادی برخوردار است. تایید شکست به‌معنای این است پس از شکست خط روند بالایی در الگوی کنج نزولی، قیمت برای مدتی در بالای این الگو باقی بماند. برای این منظور تریدرها پس از شکست الگوی کنج نزولی کندل‌های بعد از شکست را رصد می‌کنند. در این حالت ممکن است یک یا چند کندل در قسمت بالای این الگو بسته شود. در این حالت احتمال ادامه‌دار بودن حرکت صعودی قیمت بیشتر می‌شود.

ورود به معامله در ترید الگوی کنج نزولی

پس از اینکه قیمت از الگوی کنج نزولی خروج کرد و تایید‌های لازم برای احتمال ادامه روند صعودی در نمودار قیمت بررسی شد، در گام بعدی تریدرها به‌دنبال قیمتی مناسب برای ورود به معامله و باز کردن پوزیشن‌های لانگ با توجه به احتمال ادامه‌دار بودن روند صعودی در نمودار قیمت هستند.

در این حالت تریدرها ممکن است از استراتژی‌های متفاوتی برای پیدا کردن قیمت مناسب ورود به معامله استفاده کنند. برای مثال برخی از تریدرها با توجه به شکست خط روند بالایی در الگوی کنج نزولی، منتظر می‌مانند تا قیمت به این خط روند پولبک بزند و پس از آن وارد پوزیشن لانگ می‌شوند.

در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که قرار دادن حد ضرر در ترید الگوی کنج نزولی چیست و توضیحاتی را درباره اهمیت استاپ لاس بیان می‌‌‌کنیم.

قرار دادن حد ضرر در ترید الگوی کنج نزولی

انتخاب حد ضرر در ترید الگوی کنج نزولی می‌بایست همزمان با انتخاب قیمت ورود به معامله در ترید الگوی کنج نزولی انجام شود. قیمت حد ضرر قیمتی است که تریدر آن را تعیین می‌کند و با رسیدن قیمت بازار به آن، معامله بسته می‌‌شود. به عبارت دیگر حد ضرر نوعی سفارش است که تریدرها برای جلوگیری از ضرر بیشتر در معاملات از آن استفاده می‌کنند.

قرار دادن حد ضرر در معاملات از آن جهت اهمیت دارد که همواره این احتمال وجود دارد که روند قیمت در نمودار برخلاف پیش‌بینی حرکت کند. بنابراین تریدرها همواره می‌بایست برای محدود کردن ریسک در معاملات از استاپ لاس استفاده کنند. استفاده از حد ضرر در معاملات علاوه بر این که مقدار ضرر احتمالی در معاملات را محدود می‌کند، باعث می‌شود تا تریدرها بتوانند نسبت ریسک به ریوارد مناسبی را برای انجام معاملات خود انتخاب کنند.

بنابراین با توجه به اهمیت حد ضرر در انجام کلیه معاملات، توجه به این نکته ضروری است که در کنار تحلیل نمودار قیمت برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب ترید، معامله‌گران می‌بایست نمودار قیمت را برای پیدا کردن قیمت مناسبی برای حد ضرر نیز بررسی کنند. در این حالت در صورتی که نتوانند ناحیه مناسبی را با توجه به استراتژی مدیریت ریسک انتخاب کنند، لازم است از انجام معامله مربوطه اجتناب کنند.

در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که تارگت در ترید الگوی کنج نزولی چیست و اهمیت آن‌ را در ارتباط با مدیریت ریسک در انجام معاملات شرح می‌دهیم.

قرار دادن تارگت در ترید الگوی کنج نزولی

انتخاب تارگت در ترید الگوی کنج نزولی به این معنی است که تریدرها با توجه به تحلیل نمودار مربوطه، قیمت‌هایی را برای خروج از معامله و کسب سود از آن پیدا کنند. زمانی که تریدرها نمودارهای قیمتی را بررسی می‌کنند، با استفاده از انواع روش‌های موجود در تحلیل تکنیکال و انواع الگوهای قیمتی همانند الگوی کنج نزولی می‌توانند روندهای آتی قیمت را پیش‌بینی کنند.

بنابراین برای اینکه بتوانند با توجه به پیش‌بینی روند قیمت در نمودار مربوطه از انجام معاملات مربوطه کسب سود کنند، نیاز است تا پس از ورود به معامله در قیمتی که به عنوان تارگت شناخته می‌شود از معامله خارج شوند. برای تعیین قیمت هدف تریدرها علاوه بر بررسی شرایط نمودار و بررسی روندهای قیمتی لازم است تا هدف قیمتی را با توجه به مقدار ضرر احتمالی در صورت فعال شدن حد ضرر تعیین کنند.

بنابراین برای اینکه تریدرها بتوانند مدیریت ریسک و سرمایه مناسبی را در انجام معاملات خود رعایت کنند، می‌بایست مقدار سودی متناسب با مقدار ضرر احتمالی در انجام معاملات در نظر بگیرند. برای این منظور همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد از نسبت ریسک به ریوارد استفاده می‌کنند.

انواع الگوی کنج

الگوهای کنج را می‌توان به الگوی کنج نزولی و الگوی کنج صعودی تقسیم کرد. تا این قسمت یادگرفتیم که الگوی کنج نزولی چیست و نحوه ترید با الگوی کنج نزولی چگونه است. در ادامه یکی دیگر از انواع الگوی کنج به‌نام الگوی کنج صعودی را بررسی می‌کنیم. بنابراین در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که الگوی کنج صعودی چیست و نحوه ترید با این الگو را در روندهای صعودی و نزولی شرح می‌دهیم.

الگوی کنج صعودی

«الگوی کنج صعودی» (Rising Wedge Pattern) یکی از الگوهای تحلیل تکنیکال است که در زمان افزایش موقت قیمت در نمودار تشکیل می‌شود. افزایش قیمت در این الگوی بین دو خط صعودی همگرا به‌هم ایجاد می‌شود و در نهایت معمولا به ریزش قیمت منتهی می‌شود. بنابراین برخلاف روند صعودی موقت، قیمت در زمان تشکیل الگوی کنج صعودی، معمولا تمایل دارد خط روند پایینی این الگو را بشکند و به سمت سطوح پایین‌تر ریزش کند.

الگوی کنج صعودی
روند قیمت در الگوی کنج صعودی

ترید کنج صعودی در روند نزولی

زمانی که الگوی کنج صعودی در روند نزولی تشکیل می‌شود، تریدرها احتمال می‌دهند، قیمت پس از مقداری افزایش موقت در نهایت به سمت سطوح پایین‌تر کاهش پیدا کند. این موضوع به این دلیل است که کنج صعودی یکی از انواع الگوهای نزولی محسوب می‌شود و زمانی که در روندهای نزولی تشکیل شود با توجه به احتمال ادامه روند نزولی قبلی در نمودار قیمت، نوعی الگوی ادامه‌دهنده نیز به‌حساب می‌آید.

بنابراین تریدرها پس از مشاهده این الگو در روندهای نزولی، معمولا روند‌های آتی قیمت در نمودار را نزولی پیش‌بینی می‌کنند و خود را برای باز کردن پوزیشن‌های شورت آماده می‌کنند. در این حالت تریدرها با توجه به شرایط نمودار قیمت، می‌توانند تارگت‌های قیمتی را در نواحی حمایتی بعدی در نمودار قیمت قرار دهند.

ترید کنج صعودی در روند صعودی

کنج صعودی در روندهای صعودی در نمودار قیمت نیز تشکیل می‌شود. در این حالت برای ترید الگوی کنج صعودی در روندهای صعودی، تریدرها می‌توانند با توجه به شرایط نمودار قیمت و ناحیه‌ای از نمودار که این الگوی در آن تشکیل شده است، نسبت به پیدا کردن موقعیت‌های مناسب برای ورود به معامله اقدام کنند.

در این حالت تریدرها میزان نزدیکی الگوی کنج صعودی به نواحی مهم مقاومتی در نمودار قیمت را نیز در نظر می‌گیرند. در این حالت هراندازه الگوی کنج صعودی تشکیل‌شده به نواحی مقاومتی در نمودار نزدیک‌تر باشد، احتمال برگشت روند صعودی به نزولی بیشتر است.

این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که قیمت از سمت پایین از این الگو خارج شود. بنابراین در زمان شکست خط روند پایینی در الگوی کنج صعودی تریدرها می‌توانند قیمت‌های مناسبی را برای ورود به معامله در نمودار قیمت پیدا کنند.

تفاوت الگوی کنج نزولی و مثلث

الگوهای مثلث یکی از انواع الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال محسوب می‌شوند که به الگوهای کنج در تحلیل تکنیکال شباهت دارند. الگوهای مثلث نیز با توجه به نحوه تشکیل شدن آن‌ها به الگوهای مثلث نزولی، صعودی و خنثی تقسیم می‌شوند که در ادامه هر کدام از این الگوهای مثلث را شرح می‌دهیم و تفاوت‌های آن‌ها را با الگوی کنج نزولی بیان می‌کنیم.

  • الگوی مثلث نزولی
  • الگوی مثلث صعودی
  • الگوی مثلث متقارن

الگوی مثلث و کنج نزولی

برای اینکه بدانیم تفاوت الگوی کنج نزولی و «الگوی مثلث نزولی» (Descending Triangle Pattern) چیست در ابتدا بهتر است با الگوی مثلث نزولی آشنا شویم. الگوی مثلث نزولی یکی از الگوهای تحلیل تکنیکال است که شکلی شبیه مثلث دارد و معمولا در روندهای نزولی در نمودار قیمت مشاهده می‌شود.

قیمت در زمان تشکیل این الگو بیشتر تمایل دارد تا از قسمت پایین این الگو خارج شده و روند نزولی قبلی را ادامه دهد. بنابراین زمانی که قیمت در روندهای نزولی در نمودار قیمت به سطح حمایتی نزدیک می‌شود در این حالت قیمت برای مدتی در این ناحیه نوسان می‌کند.

در این حالت در صورتی که بتوان با خط روندی نزولی بیشینه‌های قیمتی را به‌هم متصل کرد، در این حالت الگوی مثلث نزولی تشکیل می‌شود. لازم به ذکر است که الگوی مثلث نزولی در بازارهای صعودی نیز تشکیل می‌شود که در این حالت نیز قیمت با احتمال بیشتری از سمت پایین الگو خارج می‌شود. بنابراین زمانی که قیمت از سمت پایین این الگو خارج شود، با توجه به تغییر روند صعودی به نزولی در نمودار قیمت، الگویی برگشتی در نمودار قیمت ایجاد می‌شود.

خروج قیمت از الگوی مثلث نزولی
خروج قیمت از الگوی مثلث نزولی

تفاوت الگوی مثلث و کنج نزولی چیست؟

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که الگوی کنج نزولی و الگوی مثلث نزولی در نمودار قیمت دارند در نحوه خروج قیمت از این الگوها در نمودار قیمت است. در الگوهای مثلث نزولی قیمت تمایل دارد تا از سمت پایین الگو از آن خارج شود و به سمت سطوح پایین‌تر حرکت کند.

بنابراین الگوی مثلث نزولی یکی از انواع الگوی کاهشی محسوب می‌شود. اما زمانی که قیمت در نمودار قیمت در داخل الگوی کنج نزولی نوسان می‌‌کند، بیشتر تمایل دارد تا از سمت بالای این الگو از آن خارج شود و به سمت سطوح بالاتری حرکت کند. این موضوع باعث می‌شود تا الگو کنج نزولی برخلاف الگوی مثلث نزولی یکی از انواع الگوهای افزایشی محسوب شود.

در این حالت با وجود این که هر دو الگوی کنج و مثلث نزولی می‌توانند در روندهای صعودی و نزولی در نمودار قیمت تشکیل شوند و با توجه به اینکه یکی از ‌آن‌ها افزایشی و دیگری کاهشی است، بنابراین در هر کدام از روندهای صعودی و نزولی ممکن است رفتاری متفاوت داشته باشند.

تفاوت الگوی مثلث و کنج در روند صعودی

هر کدام از الگوهای کنج نزولی و مثلث نزولی می‌توانند در روندهای صعودی در نمودار قیمت تشکیل شوند. در این حالت با توجه به اینکه الگوی مثلث نزولی یکی از انواع الگوی کاهشی و الگوی کنج نزولی یکی از انواع الگوی افزایشی محسوب می‌شوند، بنابراین تریدرها با دیدن هر کدام از این الگوها در روندهای صعودی ممکن است تصمیم‌گیری‌های متفاوتی انجام دهند.

برای مثال زمانی که در روند صعودی در نمودار قمیت، الگوی مثلث نزولی تشکیل شود، با توجه به اینکه قیمت تمایل دارد تا این الگو را از سمت پایین آن بشکند و به سمت قیمت‌های پایین‌تر ریزش کند، بنابراین تشکیل الگوی مثلث نزولی در روند صعودی، نوعی الگوی برگشتی محسوب می‌شود.

از سویی دیگر تشکیل الگوی کنج نزولی در روندهای صعودی در نمودار قیمت احتمال ادامه روند صعودی قبلی در نمودار را افزایش می‌دهد. بنابراین این الگو در روندهای صعودی نوعی الگوی ادامه‌دهنده به‌حساب می‌آید.

تفاوت الگوی مثلث و کنج در روند نزولی

زمانی که الگوی مثلث نزولی در روندهای نزولی نمودار قیمت مشاهده شود،‌ با توجه به اینکه الگوی مثلث نزولی نوعی الگوی کاهشی است، بنابراین احتمال ادامه روند نزولی قبلی در این حالت بیشتر است. از سویی دیگر تشکیل الگوی کنج نزولی در روندهای کاهشی در نمودار قیمت،‌ با توجه به این‌که این الگو نوعی الگوی افزایشی است، احتمال برگشت قیمت به سمت سطوح بالاتر قیمتی را بیشتر می‌کند.

لازم به ذکر است در هر کدام از این حالات تشکیل الگوی مربوطه تنها احتمال حرکت قیمت در جهت ذکر شده را افزایش می‌دهد. بنابراین برای تصمیم‌گیری برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی با توجه به الگوهای کنج و مثلث نزولی، می‌بایست ناحیه تشکیل شدن این الگوها در نمودار قیمت و میزان نزدیکی آن‌ها به نواحی مهم حمایتی و مقاومتی در نمودار قیمت را نیز درنظر بگیریم.

مانیتورهایی برای ترید

الگوی مثلث صعودی و کنج نزولی

یکی دیگر از انواع الگوی مثلث که شباهت بیشتری به الگوی کنج نزولی دارد، «الگوی مثلث صعودی» (Ascending Triangle Pattern) در تحلیل تکنیکال است. الگوی مثلث صعودی یکی از انواع الگوهای افزایشی است که بیشتر در روندهای صعودی مشاهده می‌شود. برای تشخیص الگوی مثلث صعودی در نمودار قیمت، تریدرها می‌توانند روندهای صعودی در نمودار قیمت را در نظر بگیرند.

در این حالت در صورتی که روند صعودی به ناحیه مقاومتی برخورد کند، ممکن است به‌تدریج کمینه‌های کمتری تشکیل دهد. این موضوع باعث می‌شود تا قیمت بین دو خط مقاومت در بالا و خط روند صعودی در پایین فشرده شود. تریدرها زمانی که این موقعیت را در نمودار قیمت مشاهده می‌کنند، با تشخیص الگوی مثلث صعودی خود را برای شکست این الگو و پیشروی قیمت به سمت سطوح بالاتر آماده می‌کنند.

اما موضوع مهمی که در ترید الگوی مثلث صعودی می‌بایست درنظر بگیریم، در هنگام نزدیکی این الگو به نواحی مهم مقاومتی در نمودار قیمت است. در این شرایط با توجه به افزایش فشار فروش در نواحی نزدیک به مقاومت‌های مهم در نمودار قیمت، این احتمال وجود دارد که قیمت از سمت پایین این الگو به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت کند.

بنابراین برای ترید با استفاده از الگوی مثلث صعودی، علاوه بر شناسایی این الگو می‌بایست به موقعیت تشکیل این الگو در نمودار قیمت نیز توجه کنیم.

الگوی مثلث صعودی در تحلیل تکنیکال
الگوی مثلث صعودی در تحلیل تکنیکال

تفاوت الگوی مثلث صعودی و کنج نزولی

با کمی دقت در نحوه تشکیل الگوهای مثلث صعودی و کنج نزولی می‌توانیم به تفاوت آن‌ها پی ببریم. در الگوی کنج نزولی دو خط روند نزولی وجود دارد که یکی از سمت بالا مقدار بیشینه‌های قیمتی را به هم متصل می‌کند و خط روند نزولی پایینی نیز مقدار کمینه‌های قیمتی را به هم متصل می‌کند.

بنابراین قیمت در الگوی کنج نزولی بین دو خط نزولی همگرا نوسان می‌کند. اما در الگوی مثلث صعودی قیمت بین خط مقاومتی در بالای مثلث که به‌صورت افقی است و خط روند صعودی در قسمت پایین مثلث نوسان می‌کند.

الگوی مثلث متقارن و کنج نزولی

«الگوی مثلث متقارن» (Symmetrical Triangle Pattern) یکی دیگر از انواع الگوهای مثلث در تحلیل تکنیکال است که از دو خط روند بالا و پایین تشکیل شده است. در این الگو خط روند بالایی بیشینه‌های قیمتی را به‌هم متصل می‌کند. در این حالت با توجه به اینکه مقدار بیشینه‌های قیمتی به تدریج روندی کاهشی پیدا می‌کنند بنابراین خط روند بالای الگوی مثلث متقارن که همانند خط مقاومت نیز عمل می‌‌کند، روندی نزولی دارد.

از سویی دیگر کمینه‌های قیمتی که در الگوی مثلث متقارن تشکیل می‌شود به‌تدریج روندی افزایشی پیدا می‌کنند. بنابراین در صورتی که خط روند پایینی در الگوی مثلث متقارن را رسم کنیم، مشاهده می‌کنیم که این خط روند که همانند نوعی حمایت عمل می‌کند، روندی صعودی دارد.

بنابراین زمانی که قیمت در داخل الگوی مثلث متقارن نوسان می‌کند، به‌تدریج از نوسانات آن کاسته می‌شود. این موضوع تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که قیمت در نهایت از یکی از دو سمت بالا یا پایین این الگو خارج شود.

مثلث متقارن در تحلیل تکنیکال
مثلث متقارن در تحلیل تکنیکال

تفاوت الگوی مثلث متقارن و کنج نزولی

برای اینکه بدانیم تفاوت الگوی مثلث متقارن و الگوی کنج نزولی چیست می‌توانیم تفاوت این دو الگو در تحلیل تکنیکال را از دو دیدگاه بررسی کنیم. یکی از این دیدگاه‌ها مربوط به نحوه تشکیل این دو الگو است و دیدگاه دیگر مربوط به احتمال روند آتی قیمت پس از تشکیل این الگوهای قیمتی است که در ادامه تفاوت این الگوها را با توجه به هر کدام از این دیدگاه‌ها به‌طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

تفاوت ظاهری الگوی مثلث و کنج نزولی چیست؟

نحوه تشکیل الگوی مثلث متقارن به این ترتیب است که قیمت بین دو خط روند مقاومتی از بالا و حمایتی از پایین محدود می‌شود. خط روند بالایی نزولی و خط روند پایینی صعودی است. بنابراین در الگوی مثلث متقارن قیمت بین این دو خط روند فشرده می‌شود تا در نهایت از یکی از دو سمت مثلث متقارن خارج شود. در صورتی که در الگوی کنج نزولی قیمت بین دو خط روند نزولی در بالا و پایین که به‌هم همگرا هستند، در نمودار قیمت نوسان می‌کند.

تفاوت نحوه شکست الگوی مثلث و کنج نزولی

تفاوت مهمی که الگوی کنج نزولی و الگوی مثلث متقارن دارند، در نحوه شکست این الگوهای قیمتی است. زمانی که الگوی مثلث متقارن در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، قیمت به‌تدریج کمینه‌های بالاتر و بیشینه‌های پایین‌تری تشکیل می‌دهد. این موضوع باعث می‌شود که نوعی بی‌تصمیمی در روند آتی قیمت در نمودار ایجاد شود.

بنابراین با تشکیل الگوی مثلث متقارن در نمودار، قیمت معمولا تمایل دارد تا روند قبلی خود را ادامه دهد. برای مثال زمانی که الگوی مثلث متقارن در روندهای صعودی تشکیل شود، روند صعودی و زمانی که در روندهای نزولی تشکیل شود، روند نزولی قبلی را ادامه می‌دهد. بنابراین از این الگو می‌توان به عنوان یک الگوی ادامه‌دهنده نیز نام برد.

از سویی دیگر زمانی که قیمت در نمودار، الگوی کنج نزولی را تشکیل می‌دهد، قیمت معمولا از سمت بالای این الگو از آن خارج می‌شود. بنابراین الگوی کنج نزولی برخلاف الگوی مثلث متقارن نوعی الگوی صعودی محسوب می‌شود. این الگو می‌تواند در روندهای صعودی و نزولی تشکیل شود.

در این حالت با توجه به این که در هر کدام از این روندها، بعد از تشکیل الگوی کنج نزولی قیمت تمایل به حرکت صعودی دارد، بنابراین با توجه به روند قبلی ممکن است الگوی کنج نزولی الگویی ادامه‌دهنده یا برگشتی محسوب شود.

الگوی کنج نزولی در ترید ارز دیجیتال

الگوی کنج نزولی یکی از الگوهای تحلیل تکنیکال است که از آن می‌توان برای تحلیل قیمت در انواع بازارهای مالی استفاده کرد. بازار ارز دیجیتال یکی از بازارهایی است که در آن تریدرها علاوه بر استفاده از انواع روش‌های موجود در تحلیل تکنیکال، از الگوهای قیمتی همانند الگوی کنج نزولی نیز برای پیدا کردن روندهای آتی قیمت استفاده می‌کنند.

ارزهای دیجیتال زیادی در بازار کریپتو وجود دارد که تریدرها می‌توانند آن‌ها را معامله کنند. برای این منظور می‌بایست موقعیت‌های مناسب معاملاتی را در آن‌ها پیدا کنند. امروزه این امکان وجود دارد تا با استفاده از انواع فیلترهای کاربردی برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی، تریدرها بتوانند ارزهای دیجیتالی که در موقعیت مناسبی برای ترید قرار دارند را از میان سایر ارزهای دیجیتال پیدا کنند. علاوه بر این تریدرها می‌توانند ارزهای دیجیتالی که از حجم معاملاتی قابل‌قبولی در ترید برخوردار هستند را برای انجام معاملات بررسی کنند.

استراتژی کنج بازگشتی در بازار کریپتو

یکی از استراتژی‌های معاملاتی برای انجام ترید در بازار ارزهای دیجیتال، استفاده از الگوی کنج نزولی در نمودار قیمت است. برای این منظور تریدرها در ابتدا می‌بایست ارزهای دیجیتالی که در موقعیت‌های مناسبی برای ترید با استفاده از الگوی کنج نزولی هستند را در نمودار قیمت مربوطه پیدا کنند.

برای این منظور می‌توانند نمودار رمزارزهای مورد نظر را از لحاظ رفتار قیمتی بررسی کنند. یکی از استراتژی‌های معاملاتی که با استفاده از الگوی کنج نزولی در انواع نمودارهای قیمت در ارز دیجیتال استفاده می‌شود، ترید الگوی کنج نزولی در انتهای روندهای نزولی در نمودار قیمت رمزارز مربوطه است.

برای این منظور تریدرها می‌بایست در ابتدا نواحی حمایتی مهم در نمودار مربوطه را شناسایی کنند و در ادامه مراحل مربوط به ترید با استفاده از این الگو را اجرا کنند. برای اینکه درک بهتری از این استراتژی پیدا کنید، در ادامه این استراتژی را به‌‌طور گام به گام شرح می‌دهیم.

شناسایی نواحی حمایتی

اولین گام برای ترید استراتژی کنج بازگشتی در بازار کریپتو، شناسایی نواحی حمایتی مهم در نمودار قیمت است. با توجه به این استراتژی معاملاتی در ابتدا می‌بایست نواحی مهم حمایتی در نمودار ارز دیجیتال مربوطه را در تایم‌فریم‌های بالاتر بررسی کنیم. برای این منظور می‌توانیم این نواحی را در نمودار قیمت مشخص کنیم تا بتوانیم نحوه رفتار قیمت را در زمان نزدیک شدن به این نواحی بهتر بررسی کنیم.

شناسایی الگوی کنج نزولی بازگشتی

در گام بعدی نیاز است تا با توجه به نزدیک شدن نمودار قیمت به ناحیه حمایتی مهم، الگوی کنج نزولی بازگشتی در این ناحیه را شناسایی کنیم. در این حالت با توجه به اینکه قیمت به ناحیه حمایتی در نمودار قیمت نزدیک می‌شود، بنابراین تشکیل الگوی کنج نزولی در این نواحی نشانه‌ای از کاهش مومنتوم حرکت نزولی است. این موضوع نشانه‌ای از احتمال برگشت روند به سمت سطوح بالاتر قیمتی پس از شکست این الگو است.

ترید استراتژی کنج نزولی بازگشتی

پس از شناسایی الگوی کنج نزولی در ناحیه حمایتی در نهایت تریدرها منتظر می‌‌مانند تا فرصت مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند. برای این منظور با توجه به استفاده از کنج نزولی در این استراتژی، موقعیت مناسب برای ورود به معامله زمانی حاصل می‌‌شود که قیمت در برگشت از خط روند نزولی در پایین الگو به سمت بالا، بتواند خط روند مقاومتی بالایی در الگوی کنج نزولی را بشکند و از آن خارج شود.

در این حالت با توجه به نزدیک بودن به ناحیه حمایتی در تایم‌فریم‌ بالاتر تریدرها می‌توانند با اطمینان بیشتری وارد پوزیشن‌های لانگ شوند.

استراتژی پیدا کردن توکن‌های مستعد رشد

برای این که بتوانیم توکن‌های مستعد رشد مناسبی را در بازار کریپتو پیدا کنیم، علاوه بر توجه به نمودار قیمت در بازار مربوطه، تریدرها می‌بایست عوامل تاثیرگذار دیگری را همانند میزان کاربرد توکن در بستر غیرمتمرکز و میزان تقاضا برای ارز دیجیتال موردنظر را نیز بررسی کنند.

در این حالت هراندازه میزان تقاضا برای ارز دیجیتال مربوطه بیشتر باشد، باعث افزایش قیمت آن می‌شود. بنابراین پس از شناسایی توکن‌هایی که از لحاظ تکنولوژی و تیم پروژه مربوطه ارزش ذاتی بالایی دارند، در گام بعدی تریدرها می‌توانند نمودار ارز دیجیتال مربوطه را برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب ورود به معامله بررسی کنند.

برای اینکه افراد بتوانند توکن‌های پرپتانسیل با احتمال رشد بالا را برای ترید انتخاب کنند، می‌بایست مهارت‌های لازم برای شناسایی این توکن‌ها را در بازار کریپتو به‌دست آورند. برای این منظور فیلم آموزش شناسایی توکن های ارز دیجیتال با رشد بالا در سرمایه گذاری فرادرس تهیه شده است که می‌توانید آن را از لینک زیر مشاهده کنید.

مدیریت ریسک در ترید الگوی کنج نزولی

در ترید الگوی کنج نزولی همانند ترید با دیگر الگوهای تحلیل تکنیکال لازم است تا مدیریت ریسک و سرمایه را رعایت کنیم. برای این منظور تریدرها می‌توانند از استراتژی‌های مدیریت ریسک متفاوتی استفاده کنند. برخی از این استراتژی‌ها به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که تریدرها میزان ریسک در هر معامله را با قرار دادن حد ضرر محدود می‌کنند. در این حالت در صورت فعال شدن حد ضرر تنها درصد مشخصی از سرمایه اصلی از دست می‌رود.

با وجود لازم بودن استفاده از این استراتژی مدیریت ریسک، تریدرها می‌بایست از استراتژی‌های دیگری نیز در کنار این روش استفاده کنند تا بتوانند مدیریت ریسک بهینه‌ای را در انجام معاملات داشته باشند. برای مثال تریدرها می‌توانند در هر معامله از نسبت ریسک به ریوارد تعیین‌شده‌ای پیروی کنند.

از سویی دیگر برای اینکه تریدرها بتوانند موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله و تعیین حد ضرر و تارگت معاملاتی برای کاهش ریسک در انجام معاملات پیدا کنند، می‌بایست توانایی بالایی در تحلیل بازار مربوطه داشته باشند. برای این منظور می‌بایست از ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال استفاده کنند.

بنابراین افرادی که علاقه‌مند به انجام معاملات سودآور در بازارهای مالی هستند می‌بایست برای انجام مدیریت ریسک بهینه در انجام معاملات در ابتدا توانایی تشخیص موقعیت‌های معاملاتی با احتمال موفقیت بالا را در نمودار قیمت داشته باشند تا بتوانند در نهایت، ریسک کمتری را در انجام معاملات خود متحمل شوند.

صفحه نخست آموزش‌های بورس و تحلیل تکنیکال
صفحه نخست آموزش‌های بورس و تحلیل تکنیکال

با توجه به اهمیت این موضوع فیلم‌های آموزشی متنوعی درباره تحلیل تکنیکال و انواع روش‌های تحلیل نمودار قیمت تهیه شده است که علاقه‌‌مندان می‌توانند از لینک‌های موجود در فهرست زیر به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر به مجموعه فیلم‌های آموزشی تحلیل تکنیکال فرادرس دسترسی پیدا کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس الگوی کنج نزولی را شرح دادیم و نحوه شناسایی این الگو در نمودار را بیان کردیم. سپس الگوی کنج نزولی بازگشتی را شرح دادیم و توضیحاتی درباره الگوی کنج نزولی در روندهای نزولی ارائه کردیم. الگوی کنج نزولی ادامه‌‌دهنده را بیان کردیم.

سپس توضیحاتی درباره الگوی کنج نزولی در روندهای صعودی ارائه کردیم. در ادامه ترید با الگوی کنج نزولی را شرح دادیم. برای این منظور نواحی حمایتی برای ترید الگوی کنج نزولی را توضیح دادیم و با ارائه مثالی ترید الگوی کنج نزولی را بیان کردیم. مراحل ترید با الگوی کنج نزولی را شرح دادیم و انواع الگوی کنج را نام بردیم. الگوی کنج صعودی را توضیح دادیم و تفاوت الگوی کنج نزولی و مثلث را بیان کردیم.

برای این منظور تفاوت الگوی کنج نزولی را با مثلث‌های صعودی، نزولی و متقارن بیان کردیم. در ادامه الگوی کنج نزولی در ترید ارز دیجیتال را شرح دادیم و در پایان نیز مدیریت ریسک در ترید الگوی کنج نزولی را توضیح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Ask TradersChartSchoolStrikeBabypipsLite Finance
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *