الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال چیست؟ – به زبان ساده

۶۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۵ دقیقه
الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال چیست؟ – به زبان ساده

تحلیل تکنیکال ابزارهایی را در اختیار معامله‌گران بازارهای مالی قرار می‌دهد تا بتوانند رفتارهای قیمت در بازارهای موردنظر را در بازه‌های زمانی بررسی کنند. برای این منظور تریدرها از نمودارهایی که نوسانات قیمت را در بازه‌های زمانی نشان می‌دهد، برای ارزیابی رفتار قیمت استفاده می‌کنند. با بررسی رفتار قیمت در گذشته نمودارها برخی الگوهای قیمتی تکرار شونده را می‌توان شناسایی کرد که قیمت در زمان تشکیل این الگوها معمولا رفتاری مشابه دارد. یکی از این الگوهای قیمتی در نمودار، الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال است. با استفاده از الگوهای قیمتی همانند الگوی فنجان تریدرها می‌توانند روندهای آتی نمودار را بهتر پیش‌بینی کنند. در این مطلب از مجله فرادرس الگوی فنجان را شرح می‌دهیم. برای این منظور پس از تعریف الگوی فنجان و نحوه تشکیل آن، نقش حجم معاملات را در این الگو بررسی می‌کنیم. انواع الگوی فنجان صعودی و نزولی را توضیح می‌دهیم و پس از ارائه توضیحاتی درباره استراتژی‌های معاملاتی مربوط به آن‌ها، این الگو را در بازارهای بورس، ارز دیجیتال و فارکس شرح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال

الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال یکی از الگوهای صعودی و ادامه‌دهنده است که از دو قسمت فنجان و دسته تشکیل می‌شود. بنابراین زمانی که حرکت قیمت در نمودار به شکل فنجان و دسته آن ظاهر شود، الگوی قیمتی فنجان تشکیل می‌شود. زمانی که این الگو تشکیل می‌شود در ابتدا قیمت وارد روندی نزولی می‌شود و تا ناحیه‌ حمایتی پایین پیش‌روی می‌کند.

در این قسمت قیمت همانند شکل U می‌شود. تشکیل فنجان معمولا در بازه‌های زمانی بلندمدت انجام می‌شود و می‌تواند تا چندین هفته طول بکشد. پس از تشکیل فنجان قیمت بار دیگر برای تشکیل دسته فنجان روندی نزولی را شروع می‌کند. ولی در زمانی کوتاه‌تر دوباره به سمت بالا برمی‌گردد. در این حالت در صورتی که بتواند از ناحیه مقاومتی عبور کند می‌تواند روندی صعودی را شروع کند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌‌کنید، نمودار قیمت پس از برگشت از روند نزولی وارد روندی صعودی می‌شود و همان‌طور که در تصویر با رنگ قرمز مشخص شده است، تصویری همانند فنجان را تشکیل می‌دهد. در ادامه قیمت پس از برخورد با ناحیه مقاومتی، وارد روند نزولی کوتاه‌مدتی می‌شود که در این حالت دسته فنجان تشکیل می‌شود.

تشکیل الگوی فنجان در نمودار قیمت
تشکیل الگوی فنجان در نمودار قیمت

الگوی فنجان در نمودار قیمت

الگوی فنجان در نمودار قیمت معمولا الگویی ادامه‌دهنده محسوب می‌شود. بنابراین این الگوی معمولا در روندهای صعودی تشکیل می‌شود و بعد از تشکیل این الگو، قیمت تمایل دارد به روند صعودی قبلی خود ادامه دهد. برای تشکیل الگوی فنجان در ابتدا روند صعودی قیمت به ناحیه‌ای مقاومتی می‌رسد.

در این حالت قیمت وارد روندی نزولی می‌شود. این روند نزولی می‌تواند برای مدت چند هفته طول بکشد. در این حالت پس از رسیدن روند نزولی به نواحی حمایتی پایین‌تر، تقاضای بیشتر از سوی خریداران باعث بالا رفتن قیمت می‌شود تا دوباره به سطح مقاومتی برسد.

در این حالت قسمت فنجان الگوی فنجان کامل شده است. اما برای تکمیل قسمت دسته فنجان لازم است تا دوباره قیمت روندی نزولی را شروع کند تا بتواند دسته فنجان را تشکیل دهد. پس از تشکیل دسته فنجان در صورتی که قیمت بتواند مقاومت مربوطه را به سمت بالا بشکند، الگوی فنجان کامل می‌شود. دسته فنجان نیز می‌تواند به‌‌صورت کانالی نزولی از قیمت یا محدوده‌ای باشد که برای مدتی اصلاح قیمتی در آن روی می‌دهد.

تایید الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال

برای این که تریدرها بتوانند با احتمال بیشتری روند صعودی پس از شکست خط مقاومتی در الگوی فنجان را پیش‌بینی کنند، می‌توانند حجم معاملات را نیز در زمان شکست مقاومت مربوطه در نظر بگیرند. در این حالت در زمان شکست مقاومت حجم معاملات افزایش پیدا می‌کند که این موضوع می‌تواند به عنوان تاییدی برای ادامه روند صعودی پس از شکست مقاومت در الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال باشد.

با این وجود پیش‌بینی روندهای قیمتی با الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال نیز همانند دیگر الگوهای قیمتی در مواردی تحلیل درستی از روند آتی قیمت ارائه نمی‌کند و قیمت ممکن است برخلاف پیش‌بینی حرکت کند. بنابراین تریدرها برای استفاده از این الگو می‌بایست شرایط دیگر قیمت در نمودار را نیز بررسی کنند و همواره از استراتژی مناسبی برای مدیریت ریسک و سرمایه استفاده کنند.

یادگیری الگوی فنجان در فرادرس

برای یادگیری الگوی فنجان نیاز است تا در ابتدا با ابزارهای تحلیل تکنیکال و مفاهیم پایه‌ای آن همانند روندهای قیمتی و نواحی مهم قیمتی در نمودار آشنا شوید. در ادامه می‌توانید انواع الگوهای قیمتی که در تحلیل تکنیکال وجود دارند را همانند الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال یاد بگیرید.

الگوهای قیمتی همانند الگوی فنجان این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند با احتمال بهتری روندهای آتی قیمت را پیش‌بینی کنند. بنابراین معامله‌گرها در کنار الگوهای قیمتی نیاز دارند تا تاییدهای لازم دیگری را از نمودار قیمت برای انجام معاملات موفق دریافت کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس
صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس

تریدرها هر اندازه با روش‌های دقیق‌تری از تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن آشنا باشند، بهتر می‌توانند رفتار قیمت در بازار مربوطه را تحلیل کنند. برای این منظور فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که تریدرها می‌توانند با استفاده از آن‌ها تمامی آموزش‌های لازم برای تحلیل قیمت و انجام معاملات موفق در بازارهای مالی را یاد بگیرند. در فهرست زیر لینک‌های مربوط به برخی از فیلم‌های آموزشی مرتبط با این حوزه را مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتری در حوزه تحلیل تکنیکال و الگوهای قیمتی فرادرس می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

شناسایی الگوی فنجان و دسته

برای این که بتوانیم الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال را در نمودار قیمت شناسایی کنیم در ابتدا نیاز داریم تا نواحی حمایتی و مقاومتی مهم در نمودار و روندهای اصلی در نمودار قیمت را پیدا کنیم. اهمیت شناسایی نواحی مهم قیمتی و روندهای اصلی در نمودار قیمت به این دلیل است که زمانی که قیمت الگوی فنجان را تشکیل می‌دهد در واقع روندهایی بین نواحی حمایتی و مقاومتی در نمودار قیمت ایجاد می‌کند.

این موضوع در تمامی الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال دارای اهمیت است. بنابراین برای اینکه بدانیم الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال چگونه تشکیل می‌شود در ابتدا می‌بایست تاثیر نواحی مهم قیمتی در روندهای صعودی و نزولی را بررسی کنیم. علاوه بر این برای تشخیص الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال نیاز داریم تا به نحوه حرکت قیمت در بین نواحی مهم قیمتی که الگوی فنجان را تشکیل می‌‌دهند و مدت زمان این شکل‌گیری نیز توجه کنیم. در نهایت با توجه به تغییرات حجم معاملات تاییدهای لازم را برای تشکیل الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال به‌دست می‌آوریم.

شناسایی مقاومت‌ها در الگوی فنجان

اولین موضوعی که در شناسایی الگوهای قیمتی همانند الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال می‌بایست به آن توجه کرد، شناسایی نواحی مهم مقاومتی در تحلیل تکنیکال است. نواحی مهم مقاومتی در تحلیل تکنیکال نواحی از نمودار قیمت در تایم‌فریم‌های بالا هستند که قیمت در زمان رسیدن به ‌آن‌ها به سمت پایین پرتاب می‌شود.

بنابراین با رسیدن روندهای صعودی به نواحی مقاومتی، قیمت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. این موضوع برای شناسایی الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال از این جهت دارای اهمیت است که زمانی که روند صعودی در نمودار قیمت به ناحیه مقاومتی می‌رسد به سمت پایین تغییر مسیر می‌دهد و با توجه به میزان عرضه و تقاضا می‌تواند الگوهایی همانند الگوی فنجان را تشکیل دهد. اما موضوع دیگری که برای شناسایی الگوی قیمتی فنجان در تحلیل تکنیکال اهمیت دارد میزان پایین آمدن قیمت در شکل‌گیری الگوی فنجان است که در ادامه آن را شرح می‌دهیم.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، خط سبز ناحیه‌ مقاومتی در نمودار قیمت است که در ابتدا روند صعودی قیمت به آن واکنش نشان می‌دهد. در این تصویر روند حرکت قیمت را برای سادگی با خطی نشان داده‌ایم. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، پس از برخورد قیمت به ناحیه مقاومتی، قیمت وارد روندی نزولی می‌شود.

پس از مدتی با کاهش قدرت روند نزولی، قیمت به‌صورت تدریجی روند صعودی خود را شروع می‌کند و دوباره به ناحیه مقاومتی برخورد می‌کند. پس از واکنش به خط مقاومتی سبز رنگ در تصویر زیر، قیمت برای مدتی کوتاه به سطوح پایین‌تر قیمتی می‌رود ولی دوباره با شکست خط مقاومتی سبز رنگ وارد روند صعودی می‌شود.

روند قیمت در الگوی فنجان
روند قیمت در الگوی فنجان

شناسایی حمایت‌ها در الگوی فنجان

حمایت‌ها در نمودار قیمت نواحی هستند که قیمت در روند نزولی به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد و به سمت قیمت‌‌های بالاتر پرتاب می‌شود. در الگوی فنجان زمانی که قیمت در برخورد به مقاومت وارد روند نزولی می‌شود، در روندی کاهشی الگویی شبیه U را می‌سازد. برای ساختن این الگو پس از شروع روندی نزولی، قیمت وارد ناحیه‌ای حمایتی می‌شود. در این ناحیه افزایش فشار خرید باعث می‌شود تا به‌تدریج قیمت‌ها افزایش پیدا کند و قسمت فنجان از الگوی قیمتی فنجان و دسته تکمیل شود.

مدت زمان تشکیل الگوی فنجان

الگوی فنجان معمولا در بازه‌های زمانی چند هفته تا چند ماه تشکیل می‌شود. تریدرها می‌توانند از تایم‌فریم‌های مختلفی این الگوی قیمتی را در نمودار شناسایی کنند. در این حالت هراندازه الگوی قیمتی فنجان در تحلیل تکنیکال در تایم‌فریم‌های بالاتری تشکیل شود از اعتبار بیشتری برخوردار است.

الگوی فنجان برعکس

الگوی فنجان برعکس در تحلیل تکنیکال معمولا زمانی تشکیل می‌شود که قیمت در روندی نزولی قرار داد. در این حالت قیمت پس از رسیدن به ناحیه‌ای حمایتی تغییر مسیر می‌دهد و برای مدتی روندی صعودی را شروع می‌کند. اما قدرت روند صعودی به‌تدریج کمتر می‌شود و در زمانی که قیمت به ناحیه‌ای مقاومتی در نمودار می‌رسد برای مدتی ممکن است در محدوده‌ای نوسان کند.

در این حالت با افزایش میزان عرضه، روند نزولی شروع می‌شود. این روند در نمودار قیمت به‌گونه‌ای شکل می‌گیرد که قیمت به‌صورت فنجان وارونه نمایان می‌شود. پس از تشکیل فنجان برعکس قیمت به ناحیه حمایتی قبلی دوباره واکنش نشان می‌دهد.

در این حالت ممکن است قیمت برای مدتی در کانالی صعودی قرار بگیرد. این روند صعودی که می‌تواند در قالب کانالی افزایشی انجام شود، همان دسته در الگوی فنجان وارون است. پس از تشکیل دسته در الگوی فنجان وارون در تحلیل تکنیکال، قیمت در نهایت به سمت پایین حرکت می‌کند و با شکست ناحیه حمایتی به سطوح پایین‌تر قیمتی حرکت می‌کند.

الگوی فنجان و دسته وارون
الگوی فنجان و دسته وارون

نقش حجم معاملات در الگوی فنجان

بررسی حجم معاملات در تایید روندهای موجود در زمان شکل‌گیری الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال اهمیت بالایی دارد. روندهای صعودی در نمودار قیمت زمانی ایجاد می‌شوند که خریداران از فروشندگان قدرت بیشتری داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود تا با افزایش میزان تقاضا روندهای افزایشی در نمودار قیمت به‌وجود آید.

از سوی دیگر زمانی که قدرت فروشندگان از خریداران بیشتر باشد باعث می‌شود تا با افزایش مقدار عرضه در بازار مربوطه قیمت در نمودار کاهش پیدا کند. از سویی دیگر زمانی که روندهای صعودی و نزولی در بازار ایجاد می‌شود، بررسی حجم معاملات، تریدرها را در ارزیابی میزان قدرت روند مربوطه کمک می‌‌کند.

در این حالت زمانی که روندهای صعودی یا نزولی با افزایش حجم معاملات همراه می‌شود، باعث تقویت روند مربوطه می‌شود. این موضوع به عنوان تاییدی برای ادامه‌دار بودن روند مربوطه در نظر گرفته می‌شود. برای تشکیل الگوی فنجان نیز قیمت روندهای نزولی و صعودی را طی می‌کند و برای تکمیل این الگوی قیمتی می‌بایست نواحی مقاومتی را بشکند.

در هر کدام از این مراحل تریدرها می‌توانند با بررسی حجم معاملات رصد دقیق‌تری از نحوه تشکیل الگوی فنجان داشته باشند و موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله در زمان شکست الگوی فنجان پیدا کنند. با توجه به اهمیت بررسی حجم معاملات در الگوی فنجان در ادامه نقش حجم معاملات در زمان تشکیل الگوی فنجان و در زمان شکست مقاومت مربوطه و صعود به نواحی بالاتر را بررسی می‌کنیم.

حجم معاملات الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال

زمانی که روند صعودی به مقاومتی برخورد می‌کند در این حالت ممکن است تا با افزایش عرضه، روند بازار تغییر کند و قیمت وارد روندی نزولی شود. در این حالت ممکن است پس از مدتی حجم معاملات در روند نزولی کاهش پیدا کند.

کاهش در حجم معاملات باعث می‌شود تا روند نزولی قدرت اولیه خود را از دست بدهد و به تدریج در مسیر کاهشی نمودار حرکت کند. این موضوع تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که قیمت در نمودار به ناحیه‌ای حمایتی نزدیک می‌شود. در این حالت قیمت می‌تواند برای مدتی در محدوده‌ای درجا بزند.

ولی در نهایت این احتمال وجود دارد تا با افزایش میزان تقاضا قیمت دوباره به سمت سطوح بالاتری حرکت کند. حرکت قیمت به سطوح بالاتر در نمودار، زمانی که با افزایش حجم معاملات همراه باشد، تاییدی برای ادامه‌دار بودن روند صعودی در زمان تشکیل الگوی فنجان است.

دسته الگوی فنجان و حجم معاملات

زمانی که قیمت در زمان تشکیل فنجان به سمت مقاومت بالایی حرکت می‌کند، قیمت دوباره در روندی کاهشی به سمت پایین حرکت می‌کند. در این حالت قیمت می‌تواند برای مدتی در کانالی کاهشی قرار گیرد. در این حالت نیز حجم معاملات روندی کاهشی دارد.

روند کاهشی در حجم معاملات در زمان تشکیل دسته نشان‌دهنده نوعی بی‌تصمیمی در بازار است. در این حالت تریدرها مقدار حجم معاملات را بررسی می‌کنند تا نشانه‌هایی از افزایش حجم معاملات را پیدا کنند. افزایش ناگهانی حجم معاملات در زمان شکل‌گیری دسته در الگوی فنجان احتمال شروع روند صعودی برای شکست مقاومت و ادامه روندهای افزایشی در این الگو را افزایش می‌دهد.

مانیتورها در اتاق ترید

حجم معاملات در زمان شکست الگوی فنجان

زمانی که قیمت درنهایت موفق به شکست مقاومت می‌شود، الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال تکمیل می‌شود. در این حالت در صورتی که حجم معاملات نیز افزایش پیدا کند، نشانه‌ای از استقبال خریداران و افزایش فشار تقاضا است. این موضوع باعث می‌شود تا قیمت بتواند شکست معتبری را تجربه کند و با احتمال بیشتری روند صعودی را ادامه دهد.

کاهش حجم در پولبک

زمانی که قیمت مقاومت الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال را می‌‌شکند، معمولا به این مقاومت پولبک می‌زند. در این حالت با بررسی حجم معاملات در زمان پولبک می‌توانیم تایید بیشتری برای ادامه‌دار بودن روند صعودی به‌دست آوریم. برای این منظور در صورتی که حجم معاملات در زمان پولبک کم باشد، این روند کاهشی در حجم معاملات دلیلی بر کاهش قدرت روند نزولی در پولبک است و این موضوع را بیان می‌کند که خریداران هنوز کنترل بازار را در دست دارند.

بنابراین این احتمال وجود دارد که قیمت بعد از پولبک به سطوح پایین‌تر، دوباره روند صعودی خود را ادامه دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اندیکاتورهای حجم معاملات می‌توانید مطلب اندیکاتور حجم در تحلیل تکنیکال را از مجله فرادرس مطالعه کنید.

انواع الگوی فنجان

با بررسی شکل‌های الگوی فنجان در نمودار قیمت متوجه می‌شویم که الگوی فنجان می‌تواند در حالت برعکس نیز در نمودار قیمت ظاهر شود و همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان کردیم، در این حالت نیز الگوی فنجان معمولا الگویی ادامه‌دهنده محسوب می‌شود. بنابراین با توجه به اینکه قیمت پس از تشکیل الگوی فنجان روندی صعودی یا نزولی را شروع می‌کند، می‌توانیم الگوهای فنجان را به دو دسته زیر تقسیم کنیم که در ادامه هر کدام از آن‌ها را شرح می‌‌دهیم.

  • الگوی فنجان صعودی
  • الگوی فنجان نزولی

الگوی فنجان صعودی

به الگوی فنجان در حالت عادی الگوی فنجان صعودی نیز می‌گویند. این موضوع به این دلیل است که پس از تشکیل این الگو در نمودار، قیمت تمایل دارد تا به سطوح بالاتر برود. بنابراین زمانی که الگوی فنجان صعودی در روندهای افزایشی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، الگویی ادامه‌دهنده محسوب می‌شود.

روند صعودی قیمت در الگوی فنجان صعودی زمانی شروع می‌شود که قیمت پس از تشکیل دسته این الگوی بتواند ناحیه مقاومتی بالای الگو را بشکند و از آن خارج شود. در این حالت تریدرها می‌توانند با توجه به تاییدهایی که از مقدار حجم معاملات در زمان شکست مقاومت دریافت می‌کنند، وارد پوزیشن لانگ شوند یا در قیمت‌های مناسبی در بازار مربوطه اقدام به خرید کنند.

الگوی فنجان صعودی
الگوی فنجان صعودی

الگوی فنجان نزولی

الگوی فنجان وارون را الگوی فنجان نزولی نیز می‌گویند. قیمت پس از تشکیل الگوی فنجان وارون معمولا به سمت سطوح پایین‌تر حرکت می‌کند. بنابراین افرادی که قصد کسب سود از روندهای ریزشی بازار را دارند، می‌توانند در صورت تکمیل الگوی فنجان وارون و خروج قیمت از آن، در پولبک‌ها وارد پوزیشن شورت شوند.

الگوی فنجان وارون زمانی که در روندهای کاهشی تشکیل می‌شود، الگویی ادامه‌دهنده محسوب می‌شود. الگوهای ادامه‌دهنده در تحلیل تکنیکال الگوهایی هستند که پس از تشکیل آن‌ها قیمت تمایل دارد روند قبلی خود را ادامه دهد.

قیمت پس از تشکیل الگوی وارون تمایل دارد به سطوح پایین‌تر قیمتی حرکت کند، بنابراین الگوی فنجان وارون یکی از الگوهای نزولی در تحلیل تکنیکال است. برای تشکیل الگوی فنجان نزولی قیمت در روند کاهشی به ناحیه‌ای حمایتی واکنش نشان می‌دهد. این واکنش قیمتی در مواردی ممکن است باعث تشکیل فنجان وارون در نمودار قیمت شود.

در این حالت در صورتی که پس از تشکیل فنجان وارون در نمودار، قیمت به‌طور موقت در روندی صعودی قرار بگیرد، این احتمال وجود دارد تا با افزایش عرضه، این روند صعودی موقت که همانند دسته برای الگوی فنجان وارون است، به روندی نزولی تبدیل شده و با شکست ناحیه‌ حمایتی به سطوح پایین‌تر قیمتی حرکت کند. در این حالت با توجه به حرکت قیمت در روند نزولی پس از تشکیل الگوی فنجان وارون می‌توان از آن به عنوان الگوی فنجان نزولی در تحلیل تکنیکال نام برد.

الگوی فنجان نزولی
الگوی فنجان نزولی

هدف الگوی فنجان و دسته

هدف الگوی فنجان و دسته سطوح قیمتی از نمودار است که قیمت پس از خروج از این الگوی به آن می‌رسد. هدف استفاده از الگوهای قیمتی همانند الگوی فنجان و دسته در تحلیل تکنیکال پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی مناسب است. موقعیت‌های معاملاتی مناسب نیز نواحی از قیمت برای بازار مربوطه در نمودار است که تریدرها پیش‌بینی می‌کنند که قیمت در آینده به آن‌ها برسد. به این سطوح قیمتی از نمودار، هدف قیمتی می‌گویند.

اهداف قیمتی می‌توانند بیشتر یا کمتر از قیمت فعلی بازار باشند. در این حالت در صورتی که تریدرها روند بازار را صعودی ارزیابی کنند، اهداف قیمتی بالاتر از قیمت فعلی بازار هستند و زمانی که تریدرها روند بازار را نزولی پیش‌بینی کنند، در این صورت هدف‌های قیمتی خود را در سطوحی پایین‌تر از قیمت فعلی بازار قرار می‌دهند.

زمانی که تریدرها از الگوهای قیمتی همانند الگوی فنجان و دسته در تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند، با توجه به روندهای قیمتی گذشته در زمان تشکیل این الگوها، روندهای احتمالی آتی را در زمان خروج قیمت از این الگوها پیش‌بینی می‌کنند. این پیش‌بینی به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند اهداف مناسبی را با توجه به روند احتمالی آتی قیمت تعیین کنند.

هدف قیمتی در الگوی فنجان
هدف قیمتی در الگوی فنجان

تعیین هدف الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال

برای تعیین هدف الگوی فنجان و دسته در ابتدا نیاز است تا ناحیه‌ قیمتی از نمودار که الگوی فنجان به آن واکنش نشان می‌دهد را در نمودار مشخص کنیم. این ناحیه می‌تواند در الگوهای فنجان صعودی که در ادامه روندهای افزایشی تشکیل می‌شود، ناحیه‌ای مقاومتی باشد.

در این صورت زمانی که روند افزایشی قیمت به ناحیه‌ای مقاومتی برخورد می‌کند، وارد روندی نزولی می‌شود. در این حالت در صورتی که روند نزولی در برگشت به سطوح بالاتر قیمتی بتواند الگوی فنجان را تشکیل دهد، در این صورت فاصله بین ناحیه مقاومتی و پایین‌ترین قیمت در الگوی فنجان را می‌توانیم مبنای محاسبات خود برای تعیین هدف الگوی فنجان و دسته در نظر بگیریم.

برای این منظور همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در ابتدا فاصله بین ناحیه مقاومتی و عمق فنجان را اندازه‌گیری می‌کنیم. در ادامه همین اندازه را برای هدف قیمتی در زمان خروج قیمت از دسته فنجان برای تعیین تارگت لحاظ می‌کنیم.

تعیین هدف برای الگوی قیمتی
تعیین هدف برای الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال

ترید الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال

برای ترید الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال در ابتدا می‌بایست الگوی فنجان در نمودار قیمت را شناسایی کنیم. این الگو می‌تواند به صورت الگوی فنجان یا الگوی فنجان برعکس در نمودار قیمت ظاهر شود. با توجه به این که الگوی فنجان معمولا یکی از انواع الگوهای ادامه‌دهنده محسوب می‌شود، بنابراین زمانی که الگوی فنجان در روندهای صعودی مشاهده می‌شود، این موضوع را بیان می‌کند که احتمال ادامه روند صعودی در صورت خروج قیمت از این الگو بیشتر است.

در حالتی برعکس زمانی که الگوی فنجان وارون در روندهای نزولی نمودار قیمت ظاهر می‌شود، این موضوع را بیان می‌کند که احتمال ادامه روند نزولی در صورت خروج قیمت از الگوی فنجان وارون بیشتر است. با توجه به این احتمالات تریدرها می‌توانند موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله و انتخاب اهداف قیمتی در نمودار قیمت شناسایی کنند.

از سویی دیگر با توجه به این که همواره ممکن است پیش‌بینی‌های انجام شده درست نباشند، بنابراین تریدرها می‌بایست علاوه بر پیدا کردن موقعیت‌های مناسب برای ورود به معامله، از استراتژی‌های مناسب مدیریت ریسک و سرمایه در ترید نیز استفاده کنند. برای درک بهتر این موضوع مراحل ترید الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید که در ادامه هر کدام را به‌طور جداگانه شرح می‌‌دهیم.

  • تشخیص الگوی فنجان در ترید
  • قیمت ورود به معامله
  • تعیین حد ضرر
  • تعیین تارگت

تشخیص الگوی فنجان در ترید

برای اینکه بتوانیم با استفاده از الگوی فنجان و دسته در تحلیل تکنیکال ترید کنیم، در ابتدا نیاز داریم تا این الگو را در نمودار قیمت تشخیص دهیم. برای تشخیص این الگو با توجه به روندهای صعودی و نزولی در بازار مربوطه می‌توانیم از روش‌های مختلفی برای شناسایی استفاده کنیم. برای درک بهتر این موضوع شناسایی الگوی فنجان و دسته برای ترید را در ادامه به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

تشخیص الگوی فنجان در روند صعودی

برای تشخیص الگوی فنجان در روند صعودی در ابتدا می‌بایست روند حرکت‌های نزولی در برگشت از نواحی مقاومتی را بررسی کنیم. در این حالت در صورتی که پس از شروع روند نزولی قیمت به صورت تدریجی به سمت پایین حرکت کند و در ادامه برای تشکیل الگوی فنجان به سمت بالا حرکت کند، می‌توانیم منتظر تکمیل شدن این الگو با تشکیل دسته مربوطه و خروج قیمت از آن باشیم.

بنابراین در روندهای صعودی در ابتدا می‌بایست نواحی مقاومتی را مشخص کنیم و در ادامه نحوه واکنش قیمت به این نواحی را رصد کنیم. در این حالت با توجه به اینکه الگوی فنجان یکی از الگوهای ادامه‌دهنده در تحلیل تکنیکال است، بنابراین با تشکیل این الگو در روندهای صعودی، تریدرها انتظار دارند قیمت در نهایت روند صعودی قبلی را ادامه دهد. بنابراین در ادامه سعی می‌‌کنند قیمت‌های مناسبی را برای ورود به معامله و باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ در نمودار قمیت پیدا کنند.

نوسان قیمت در داخل الگوی فنجان
نوسان قیمت در داخل الگوی فنجان

تشخیص الگوی فنجان در روند نزولی

در روندهای نزولی نیز در ابتدا نواحی حمایتی را در نظر می‌گیریم که قیمت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. در این حالت با توجه به اینکه در روندهای نزولی قیمت در رسیدن به نواحی حمایتی به سمت بالا حرکت می‌کند، بنابراین زمانی می‌توانیم انتظار تشکیل الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال را داشته باشیم که قیمت در برگشت از ناحیه حمایتی به سمت بالا به‌طور تدریجی حالتی گنبدی‌‌شکل داشته باشد.

این حالت قوسی همان فنجان وارون است که در روندهای نزولی می‌تواند به‌ عنوان یکی از الگوهای ادامه‌دهنده محسوب شود. در این حالت تریدرها منتظر می‌مانند تا دسته فنجان وارون نیز تشکیل شود. دراین حالت دسته فنجان وارون می‌‌تواند به صورت کانالی صعودی باشد که در ادامه احتمال خروج قیمت از سمت پایین آن و شروع روندی نزولی بیشتر است.

بنابراین تریدرها پس از شناسایی الگوی فنجان برعکس در روندهای نزولی سعی می‌کنند قیمت‌های مناسبی را برای ورود به معامله و باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت در نمودار قیمت پیدا کنند.

قیمت ورود به معامله

قیمت ورود به معامله در ترید با استفاده از الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال قیمتی است که پس از شکست معتبر الگوی فنجان انجام می‌شود. برای این منظور پس از شناسایی الگوی فنجان در نمودار تریدرها می‌بایست با توجه به رفتار قیمت در زمان خروج از الگوی فنجان و تثبیت قیمت در بالای ناحیه مقاومتی به معامله ورود کنند.

در این حالت قیمت ورود به معامله با توجه به نحوه تشکیل دسته در الگوی فنجان می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال در صورتی که نحوه تشکیل دسته در الگوی فنجان همانند تصویر زیر باشد، در این حالت تریدرها می‌توانند دو ناحیه را برای ورود به معامله و باز کردن پوزیشن لانگ انتخاب کنند.

در ناحیه ورود اول افراد می‌توانند بعد از شکست خط مقاومتی مربوط به دسته در الگو فنجان به معامله ورود کنند. در ناحیه ورود دوم که بالاتر از ناحیه اول قرار دارد، تریدرها منتظر می‌‌مانند تا قیمت ناحیه مقاومتی اصلی را نیز بشکند و در بالای آن تثبیت شود. سپس می‌توانند دارایی مربوطه را خریداری کنند یا وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند.

نحوه ترید با الگوی قیمتی

تعیین حد ضرر الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال

تریدرهایی که از الگوی فنجان برای ترید در بازارهای مالی استفاده می‌کنند نیاز دارند تا همانند روش‌های دیگر ترید در این بازارها از حد ضرر برای محدود کردن ضررهای احتمالی در انجام معاملات استفاده کنند. در این حالت تریدرها با توجه به نحوه تشکیل الگوی فنجان و دسته در نمودار قیمت می‌بایست قیمتی را انتخاب کنند که در صورت عدم پیش‌بینی درست روند قیمتی، بتوانند با مقدار کمی ضرر از معامله مربوطه خارج شوند.

در این حالت در صورتی که تریدرها از پوزیشن‌های لانگ برای انجام معاملات استفاده کنند، حد ضرر پایین‌تر از قیمت ورود به معامله است. از سویی دیگر در صورتی که تریدرها از پوزیشن‌های شورت برای کسب سود از معاملات استفاده کنند، حد ضرر در سطوح قیمتی بالاتر از قیمت ورود به معامله قرار می‌گیرد.

برای مثال در تصویر بالا همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، قیمت حد ضرر در زیر پایین‌ترین کمینه از قسمت دسته الگوی فنجان قرار گرفته است. در این حالت با توجه به احتمال روند صعودی پس از تشکیل الگوی فنجان، تریدرها وارد پوزیشن لانگ می‌شوند تا بتوانند از روندهای صعودی احتمالی کسب سود کنند.

بنابراین برای جلوگیری از ضرر در صورت عدم پیش‌بینی روند صعودی بازار، می‌بایست حد ضرر را در قسمتی مناسب با توجه به شرایط نمودار قیمت و استراتژی مدیریت ریسک در معامله قرار دهند. برای اینکه تریدرها بتوانند با قرار دادن حد ضرر علاوه بر محدود کردن مقدار ریسک در انجام معاملات، مدیریت ریسک بهینه‌ای در معاملات داشته باشند، نیاز دارند تا قیمت تارگت را نیز متناسب با مقدار حد ضرر در معاملات انتخاب کنند که در ادامه تعیین قیمت تارگت در انجام معاملات را شرح می‌‌دهیم.

تارگت الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال

تعیین تارگت برای تیک پروفیت از ترید با الگوی فنجان انجام می‌شود. تارگت در معاملات همان هدف قیمتی است که تریدرها انتظار دارند که قیمت در نمودار مربوطه به آن برسد. تارگت در معاملات می‌تواند بیشتر یا کمتر از قیمت ورود به معامله باشد. در این حالت در صورتی که تریدرها روندهای آتی قیمت را با توجه به الگوهای تحلیل تکنیکال همانند الگوی فنجان صعودی ارزیابی کنند، در این حالت تارگت را بالاتر از قیمت ورود به معامله قرار می‌دهند.

اهداف قیمتی برای الگوی فنجان
اهداف قیمتی برای الگوی فنجان

در حالتی برعکس، یعنی در حالتی که روندهای نزولی را در بازار مربوطه پیش‌بینی می‌کنند، تارگت را پایین‌تر از قیمت ورود به معامله قرار می‌دهند تا بتوانند با باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت از ریزش بازار کسب سود کنند. در این حالت تریدرها علاوه بر تعیین تارگت با توجه به الگوی قیمتی در تحلیل تکنیکال می‌بایست، تارگت را به‌گونه‌ای تعیین کنند که با توجه به مقدار حد ضرر در معامله مربوطه، مطابق با استراتژی مدیریت ریسک انتخابی باشد.

برای این منظور مقدار سود حاصل از رسیدن قیمت به تارگت می‌بایست متناسب با میزان ضرر احتمالی در صورت فعال شدن حد ضرر در معاملات باشد. برای درک بهتر این موضوع در ادامه نسبت ریسک به ریوارد را در معاملات شرح می‌‌دهیم.

نسبت ریسک به ریوارد در الگوی فنجان

نسبت ریسک به ریوارد در الگوی فنجان به این موضوع اشاره می‌کند که مقدار سود و زیان احتمالی در انجام ترید با استفاده از الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال می‌بایست مطابق با نسبتی تعیین شده باشد. این نسبت با توجه به استراتژی مدیریت ریسک انتخابی برای تریدرهای مختلف می‌‌تواند متفاوت باشد.

برای مثال برخی از تریدرها نسبت ریسک به ریوارد در معاملات را به‌گونه‌ای انتخاب می‌کنند که مقدار سود حاصل از موفقیت در معاملات سه برابر نسبت ضرر احتمالی در صورت فعال شدن حد ضرر باشد.

بنابراین زمانی که تریدرها با استفاده از الگوی فنجان تارگت‌های قیمتی و حد ضرر را در نمودار قیمت انتخاب می‌کنند، می‌بایست در انتخاب این سطوح قیمتی علاوه بر شرایط نمودار قیمت به مقدار تعیین شده برای نسبت ریسک به ریوارد نیز توجه داشته باشند تا در نهایت بتوانند مجموع معاملات سودآوری در بازار موردنظر داشته باشند.

استراتژی‌های معاملاتی الگوی فنجان

استراتژی‌های معاملاتی الگوی فنجان به روش‌های استفاده از الگوی فنجان برای ترید در بازارهای مختلف می‌پردازد. برای این منظور تریدرها می‌توانند از روش‌های ترید مختلفی برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب برای ورود به معامله استفاده کنند. استراتژی‌های معاملاتی الگوی فنجان معمولا به‌گونه‌ای هستند که از ترکیب الگوها و ابزارهای مختلف در نمودار قیمت برای پیدا کردن نواحی مهم قیمتی در نمودار قیمت استفاده می‌کنند.

برای این منظور ممکن است تریدرها از ابزارهای دیگری همانند میانگین متحرک‌ها برای کسب اطمینان بیشتر برای ورود به معامله و تعیین نواحی مهم قیمتی همانند حد ضرر یا تارگت در معاملات استفاده کنند. در ادامه برای درک بهتر این موضوع نمونه‌ای از استراتژی‌های معاملاتی که در آن از ترکیب الگوی فنجان و میانگین متحرک استفاده شده است را به عنوان مثال شرح می‌دهیم.

مانیتورهای قیمت در اتاق ترید

میانگین متحرک و الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال

استراتژی میانگین متحرک و الگوی فنجان یکی از انواع روش‌های ورود به معامله با استفاده از اندیکاتور میانگین متحرک و الگوی قیمتی فنجان است. تریدرها برای اینکه بتوانند تاییدهای بیشتری برای ورود به معامله دریافت کنند، معمولا از ترکیب ابزارهای مختلف موجود در تحلیل تکنیکال همانند انواع اندیکاتورهای روند، مومنتوم، حجم و دیگر روش‌های موجود در تحلیل تکنیکال همانند پرایس اکشن استفاده می‌کنند.

بنابراین با ترکیب روش‌های مختلف می‌توانند استراتژی‌های بهینه‌ای را برای ترید‌های موفق استفاده کنند. برای اینکه درک بهتری از استراتژی میانگین متحرک و الگوی فنجان به‌دست آوریم، در ابتدا توضیح مختصری درباره میانگین متحرک و نحوه استفاده از آن به عنوان نواحی حمایتی و مقاومتی در نمودار قیمت بیان می‌کنیم.

اندیکاتور میانگین متحرک

میانگین متحرک‌ها در تحلیل تکنیکال یکی از اندیکاتورهای محبوب برای شناسایی روندهای قیمتی در نمودار هستند. تریدرها از میانگین متحرک‌ها برای پیدا کردن روندهای قیمتی موجود در بازار مربوطه استفاده می‌کنند. این موضوع به تریدرها کمک می‌کند تا با توجه به بازه‌های زمانی موردنظر در نمودار قیمت، روندهای صعودی، نزولی یا خنثی در نمودار را شناسایی کنند.

علاوه بر این تریدرها از میانگین متحرک‌ها به عنوان نواحی حمایتی و مقاومتی نیز در نمودار قیمت استفاده می‌کنند. در این حالت با توجه به اینکه میانگین متحرک‌ها در کنار نمودار قیمت قرار دارند و همراه با آن حرکت می‌کنند، بنابراین می‌توانند به تریدرها درباره وضعیت روندهای موجود اطلاعات مفیدی بدهند.

زمانی که قیمت در نمودار پایین‌تر از میانگین متحرک قرار دارد، نشانه‌ای از بازار نزولی و زمانی که نمودار قیمت در بالای میانگین متحرک قرار دارد، نشانه‌ای از بازار صعودی است. در روندهای نزولی میانگین متحرک همانند نواحی مقاومتی برای نمودار قیمت عمل می‌کنند.

در این حالت با نزدیک شدن قیمت به آن‌ها، نمودار قیمت به سمت پایین رانده می‌شود. از سویی دیگر در روندهای صعودی میانگین متحرک‌های همانند نواحی حمایتی برای قیمت هستند. در این حالت تریدرها می‌توانند از این نواحی به عنوان موقعیت‌های مناسب برای ورود به معامله استفاده کنند.

برای ورود به معامله تریدرها سعی می‌کنند که شرایط دیگری از نمودار قیمت همانند میزان نزدیک بودن به نواحی مهم قیمتی و تشکیل الگوهای دیگری همانند الگوی فنجان را نیز در نظر بگیرند. یکی از استراتژی‌های معاملاتی در الگوی فنجان که از میانگین متحرک نیز استفاده می‌کند را در ادامه شرح می‌دهیم.

ترکیب الگوی فنجان و اندیکاتور روند

برای اینکه بتوانیم تحلیل بهتری از نمودار قیمت ارائه کنیم، در ابتدا نیاز داریم تا روندهای اصلی در نمودار قیمت را مشخص کنیم. با مشخص کردن روندهای اصلی بازار می‌توانیم تاثیر هر کدام از الگوهای قیمتی همانند الگوی فنجان در نمودار قیمت را بهتر بررسی کنیم.

برای مثال زمانی که تریدرها با استفاده از الگوی فنجان موقعیت‌های معاملاتی را در نمودار قیمت بررسی می‌کنند، معمولا از اندیکاتورهای دیگری نیز برای تایید روندهای قیمتی و میزان قدرت آن‌ها استفاده می‌کنند. در مثالی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، میانگین متحرک صد روزه با رنگ آبی نشان داده شده است. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید قیمت در نمودار بالای این اندیکاتور قرار دارد.

این موضوع به معنی وجود روند صعودی در بازار مربوطه است. در این حالت این میانگین متحرک به عنوان نوعی حمایت نیز برای قیمت محسوب می‌شود. بنابراین زمانی که قیمت به این میانگین متحرک نزدیک می‌شود، احتمال برگشت قیمت به سطوح بالاتر قیمتی بیشتر است.

در این مثال مشاهده می‌کنید که پس از تشکیل الگوی فنجان در نمودار، قیمت در کانالی نزولی برای مدت کوتاهی نوسان می‌کند. در این حالت کف کانال نزولی منطبق با میانگین متحرک شده است. در این حالت با توجه به این که قیمت در نزدیکی میانگین متحرک قرار دارد، انتظار می‌رود به سمت بالا حرکت کند.

در این مثال مشاهده می‌کنید که پس از خروج قدرت‌مند از مقاومت الگوی فنجان، قیمت روند صعودی خود را ادامه می‌دهد. در این مثال حرکت قیمت در بالای میانگین متحرک نشان‌دهنده روند صعودی موجود در بازار است و مطابقت آن با تشکیل الگوی فنجان صعودی که الگویی ادامه‌دهنده محسوب می‌شود، باعث تایید بیشتر برای ادامه روند صعودی در نمودار مربوطه است.

استراتژی معاملاتی برای ترید

الگوی فنجان در بورس

تریدرهایی که در بازار سهام شرکت‌های بورسی فعالیت می‌کنند، می‌‌توانند با توجه به الگوی فنجان روندهای آتی قیمت را در نمودار مربوطه پیش‌بینی کنند. برای این منظور تریدرها می‌توانند نمودار قیمتی مربوط به سهام موردنظر را در پلتفرم معاملاتی بررسی کنند. در این حالت برای پیدا کردن الگوی فنجان در ابتدا می‌بایست روندهای صعودی در بازار مربوطه را در نظر بگیرند.

در ادامه می‌بایست مقاومت‌های موجود در نمودار قیمت را شناسایی کنند. با توجه به اینکه برخی از مقاومت‌های مهم در تایم‌فریم‌های بالاتر ممکن است باعث برگشت روند و تشکیل الگوی فنجان در نمودار شود، تریدرها می‌توانند پس از شکل‌‌گیری این الگو، از احتمال شکست الگوی فنجان به سمت قیمت‌های بالاتر برای نوسان‌گیری در بازار مربوطه استفاده کنند.

پیش‌بینی قیمت با استفاده از الگوهای قیمتی همانند الگوی فنجان می‌بایست با بررسی شرایط دیگر موجود در نمودار همانند مقدار نزدیکی به نواحی مهم قیمتی در نمودار انجام شود. علاوه بر این تریدرها می‌بایست از تحلیل بنیادی نیز برای پیش‌بینی بهتر روندهای قیمت در بازار سهام استفاده کنند تا بتوانند تحلیل‌های بهتری از بازار مربوطه ارائه کنند.

الگوی فنجان در ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال یکی از بازارهای پرنوسان است که تریدرها برای نوسان‌گیری در آن می‌توانند از الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال استفاده کنند. نوسان‌گیری در بازار ارزهای دیجیتال با استفاده از انواع روش‌های ترید در ارز دیجیتال انجام می‌شود. در هر کدام از این روش‌ها تریدرها می‌توانند با توجه به تایم‌فریم انتخابی نسبت به پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی مناسب در نمودار مربوطه اقدام کنند.

الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال در کنار دیگر روش‌ها و ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال باعث می‌شود تا تریدرها رفتارهای قیمت در نمودار را بهتر شناسایی کنند. الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال معمولا در تایم‌فریم‌های روزانه بررسی می‌شود. این تایم‌فریم این امکان را به تحلیل‌گران می‌دهد تا بتوانند نوسانات قیمتی را در بازه‌های زمانی بلندمدت‌تر بررسی کنند.

دلیل بررسی نوسانات قیمتی در بازه‌های زمانی بلندمدت‌تر این است که الگوهای فنجان در بازه‌های زمانی طولانی‌تر از اعتبار بیشتری برخوردار هستند. از سویی دیگر با توجه به تنوع موجود در بازار کریپتو، پیدا کردن رمزارزهای مناسبی که دارای پیشینه قیمتی بیشتری باشند، می‌تواند در بررسی بهتر رفتار قیمتی به تریدرها کمک کند.

برای این منظور تریدرها می‌بایست ارزهای دیجیتالی را انتخاب کنند که با توجه به گذشته قیمتی و عوامل تاثیرگذار بر رشد قیمت، بتوان به رشد قیمتی آن‌ها در آینده امیدوار بود. با توجه به اهمیت این موضوع فیلم آموزش شناسایی توکن های ارز دیجیتال با رشد بالا در سرمایه گذاری فرادرس تهیه شده است که می‌توانید این فیلم آموزشی را از لینک زیر مشاهده کنید.

الگوی فنجان در فارکس

الگوی فنجان در بازار فارکس به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند نواحی مهم قیمتی برای ورود به معامله را پیدا کنند. در بازار فارکس جفت ارزهای کشورهای مختلف نسبت به هم معامله می‌شود. در این بازار می‌‌توان با استفاده از نمودار مربوط به هر کدام از جفت‌ ارزهای موجود، نواحی مهم حمایتی و مقاومتی را برای ترید پیدا کرد. برای این منظور تریدرها در ابتدا نمودار جفت ارز موردنظر را در پلتفرم معاملاتی کارگزاری مربوطه انتخاب می‌کنند. در این حالت می‌توانند نمودار مربوطه را همانند نمودارهای بازارهای مالی دیگر تحلیل کنند.

الگوی فنجان در نمودار جفت ارز دلار استرالیا به دلار کانادا - برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر،‌ روی آن کلیک کنید.

تریدرها پس از پیدا کردن روندهای اصلی در بازار جفت ارز موردنظر و شناسایی نواحی مهم قیمتی در آن می‌توانند تشکیل الگوی فنجان در نمودار مربوطه را بررسی کنند. در این حالت در صورت تشکیل الگوی فنجان در روندهای صعودی می‌توانند به ادامه‌دار بودن روند قیمتی امیدوار باشند.

در صورتی که الگوی فنجان وارون را در روندهای نزولی در بازار فارکس پیدا کنند نیز می‌توانند روندهای نزولی بیشتر را پس از شکست این الگو پیش‌بینی کنند. بنابراین متوجه می‌شویم که برای استفاده از الگوی فنجان و دیگر الگوهای قیمتی در بازار فارکس همواره نیاز داریم تا شرایط قیمت در نمودار مربوطه را بررسی کنیم.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس
صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس

برای آشنایی با نحوه بررسی قیمت در نمودارهای تحلیل تکنیکال و پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی در بازارهای مالی همانند بازار فارکس می‌توانیم از فیلم‌های آموزشی فرادرس در حوزه تحلیل تکنیکال استفاده کنید. لینک برخی از فیلم‌های آموزشی مرتبط با این حوزه را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای دسترسی به فیلم‌های آموزشی بیشتر در حوزه تحلیل تکنیکال و الگوهای قیمتی می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس الگوی فنجان در تحلیل تکنیکال را شرح دادیم و توضیحاتی درباره شناسایی الگوی فنجان و دسته ارائه کردیم. سپس الگوی فنجان برعکس را شرح دادیم و نقش حجم معاملات در الگوی فنجان را بیان کردیم. انواع الگوی فنجان را شرح دادیم و توضیحاتی درباره الگوهای فنجان صعودی و نزولی در تحلیل تکنیکال ارائه کردیم.

با توجه به اینکه تریدرها از الگوی فنجان برای شناسایی نواحی مناسب ورود به معامله برای رسیدن به تارگت‌های قیمتی استفاده می‌کنند، بنابراین در ادامه درباره تعیین هدف با استفاده از این الگو توضیحاتی را بیان کردیم. سپس ترید با الگوی فنجان را شرح دادیم و قیمت ورود به معامله، تعیین حد ضرر و تعیین تارگت در این الگو را به‌طور جداگانه توضیح دادیم.

سپس استراتژی‌های معاملاتی در الگوی فنجان را بیان کردیم. برای این منظور استراتژی میانگین متحرک و الگوی فنجان و ترکیب الگوی فنجان و اندیکاتور روند را شرح دادیم. الگوی فنجان در بورس را بیان کردیم و درباره این الگو در بازار ارزهای دیجیتال توضیحاتی را بیان کردیم. در پایان نیز الگوی فنجان در فارکس را شرح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
FidelityIGStrikeBabypipsCMC Markets
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *