الگوی ستاره ثاقب در تحلیل تکنیکال چیست؟ – از تشخیص تا کاربرد

۴۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
الگوی ستاره ثاقب در تحلیل تکنیکال چیست؟ – از تشخیص تا کاربرد

الگوی ستاره ثاقب در نمودار قیمت نشان‌دهنده برگشت قیمت از سطوح بالاتر است و این موضوع را بیان می‌کند که فشار فروش در نواحی بالاتر باعث افزایش عرضه در نمودار شده و قیمت به سمت پایین حرکت می‌کند. این الگو زمانی که در نواحی مهم قیمتی همانند نواحی مقاومتی در نمودار قیمت دیده شود نوعی سیگنال برگشت قیمت محسوب می‌شود. در این شرایط تریدرها می‌توانند در صورت دریافت تاییدهای بیشتر نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت در سطوح قیمتی مناسب اقدام کنند. در این مطلب از مجله فرادرس الگوی ستاره ثاقب را شرح می‌دهیم و نحوه تشخیص و کاربرد آن را بیان می‌کنیم. با توجه به اهمیت استفاده از این الگو در ترید در ادامه انواع استراتژی‌های معاملاتی با استفاده از این الگو را شرح می‌دهیم و در پایان نیز درباره این الگو در نمودار بیت کوین توضیحاتی ارائه می‌‌کنیم.

997696

الگوی ستاره ثاقب چیست؟

«الگوی ستاره ثاقب» (Shooting Star Candlestick Pattern) یکی از انواع الگوهای برگشتی و نزولی در تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود. این الگو معمولا زمانی تشکیل می‌شود که قیمت به سطوح بالایی از نمودار رسیده باشد.

در این هنگام تشکیل الگوی ثاقب در نمودار قیمت نشانه‌ای از برگشت قیمت از سطوح بالاتر قیمتی است. با توجه به اینکه بعد از این الگو تریدرها انتظار شروع روندی نزولی در نمودار قیمت را دارند، بنابراین الگوی ستاره ثاقب الگویی نزولی است.

زمانی که این الگوی در سقف‌های قیمتی و نزدیک نواحی مهم مقاومتی در نمودار قیمت مشاهده شود، نشانه‌ای از احتمال اتمام روند صعودی و برگشت روند به سطوح پایین‌تر قیمتی است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره الگوهای شمعی می‌توانید فیلم آموزش الگوهای شمعی یا کندل استیک در بورس و بازارهای مالی فرادرس را مشاهده کنید.

الگوی ستاره ثاقب
الگوی ستاره ثاقب

تشخیص الگوی ستاره ثاقب

با توجه به اینکه الگوی ستاره ثاقب از یک تک‌کندل تشکیل شده است بنابراین برای تشخیص این الگوی شمعی در نمودار قیمت باید موارد زیر را در نظر بگیریم.

  • بدنه‌ای کوچک در کندل
  • وجود سایه‌ای بلند در بالای کندل
  • عدم وجود سایه یا وجود سایه‌ای کوچک در پایین بدنه
  • عدم اهمیت رنگ بدنه کندل

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال می‌توانید مطلب کندل چیست را از مجله فرادرس مطالعه کنید.

انواع الگوی ستاره ثاقب در تحلیل تکنیکال

زمانی که تریدرها به‌دنبال الگوی ستاره ثاقب در نمودار قیمت هستند، این احتمال وجود دارد که با نمونه‌های مختلفی از این الگوی شمعی در نمودار قیمت روبرو شوند. در این حالت برخی از این کندل‌ها دارای سایه‌ای کوچک در زیر بدنه هستند و برخی دیگر سایه‌ای در قسمت پایین بدنه ندارند.

این موضوع برای تریدرها اهمیتی ندارد. تنها موردی که درباره سایه پایینی در این الگو باید به آن دقت شود، کوتاهی سایه پایینی است. تفاوت دیگری که ممکن است تریدرها در برخورد با انواع الگوی ستاره ثاقب در نمودار قیمت با آن مواجه شوند، مربوط به رنگ بدنه است.

زمانی که قیمت بسته شدن کندل بالاتر از قیمت باز شدن آن باشد، رنگ بدنه این الگو سبز می‌شود. در حالتی که قیمت بسته شدن کندل از قیمت باز شدن آن پایین‌تر باشد، رنگ بدنه این الگو قرمز می‌شود.

انواع الگوی ستاره ثاقب در تحلیل تکنیکال
انواع الگوی ستاره ثاقب در تحلیل تکنیکال

یادگیری الگوهای شمعی با فرادرس

یکی از ابزارهای کاربردی در بررسی قیمت، نمودار شمعی است که در تحلیل تکنیکال از محبوبیت و کاربرد زیادی برخوردار است. تریدرها با استفاده از نمودار شمعی اطلاعات زیادی را از نحوه نوسانات قیمت در بازار مربوطه به‌دست می‌آورند. نمودارهای شمعی از کندل‌های قیمتی تشکیل شده است که هر کدام دارای بدنه و سایه‌هایی در بالا و پایین بدنه هستند.

هر کندل اطلاعات مربوط به قیمت‌های بیشینه، کمینه، قیمت باز شدن و بسته شدن را در اختیار تریدرها قرار می‌‌دهد. آن‌ها می‌توانند از کندل‌های قیمتی در تایم‌فریم‌های متفاوت برای بررسی بازار موردنظر استفاده کنند. تریدرها می‌توانند با استفاده از الگوهای شمعی که در نمودار قیمت ایجاد می‌شود، روندهای آتی قیمت را پیش‌بینی کنند.

برای مثال زمانی که فشار فروش در نواحی مقاومتی افزایش پیدا می‌کند احتمال تشکیل الگوهای شمعی همانند الگوی ستاره ثاقب در نمودار قیمت افزایش پیدا می‌کند. در این حالت الگوهای برگشتی دیگری نیز همانند الگوی اینگالف نزولی می‌تواند تشکیل شود.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

تریدرها با استفاده از این الگوهای شمعی می‌توانند تحلیل بهتری از نوسانات قیمت در بازار مربوطه ارائه کنند. با توجه به اهمیت فراگیری الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال فیلم‌های آموزشی متنوعی در حوزه تحلیل تکنیکال و آشنایی با کندل‌های شمعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

کاربرد الگوی ستاره ثاقب

تریدرها با استفاده از الگوی ستاره ثاقب می‌توانند نواحی برگشتی قیمت در روندهای صعودی را شناسایی کنند. این موضوع به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند از این الگو همانند الگوهای برگشتی دیگر در شناسایی موقعیت‌های مناسب معاملاتی استفاده کنند.

بنابراین کاربرد این الگو همانند دیگر الگوهای تحلیل تکنیکال در شناسایی موقعیت‌های مناسب در نمودار برای ترید است. برای این منظور تریدرها در ابتدا باید این الگو را در انتهای روندهای صعودی شناسایی کنند و با توجه به سیگنال‌های دیگر معاملاتی موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه نحوه ترید با استفاده از این الگو را شرح می‌دهیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره الگوهای شمعی و نحوه فیلترنویسی آن‌ها در بورس و بازارهای مالی می‌توانید فیلم آموزش فیلتر نویسی الگوهای کندل استیک در بورس فرادرس را مشاهده کنید.

نحوه ترید الگوی ستاره ثاقب

برای ترید الگوی ستاره ثاقب تریدرها نیاز دارند تا در ابتدا به موقعیت شکل‌گیری این الگو در نمودار قیمت توجه کنند. این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که الگوی دیگری همانند الگوی چکش معکوس در نمودار قیمت وجود دارد که از نظر ظاهری دقیقا همانند الگوی ستاره ثاقب است و تنها تفاوتی که با این الگو دارد در محل تشکیل آن در نمودار قیمت است.

بنابراین برای ترید با استفاده از الگوهای شمعی همواره به این نکته توجه کنید که علاوه بر شکل ظاهری الگوی شمعی مربوطه، موقعیت‌ آن در نمودار قیمت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. برای ترید با استفاده از این الگو در تحلیل تکنیکال تریدرها در ابتدا به‌دنبال پیدا کردن روندهای صعودی قیمت در نمودار هستند.

در این حالت زمانی که الگوی ستاره ثاقب تشکیل شود، نشانه‌ای از احتمال برگشت قیمت به سمت پایین است. برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از الگوهای شمعی در نمودار ترید کنند، نیاز دارند تا قیمت ورود به معامله را در نمودار قیمت با توجه به الگوی مربوطه به‌دست آورند که در ادامه نحوه پیدا کردن قیمت ورود به معامله در زمان تشکیل کندل ستاره ثاقب در نمودار قیمت را شرح می‌دهیم.

ترید الگوی ستاره ثاقب (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

قیمت ورود به معامله

زمانی که الگوی ستاره ثاقب در انتهای روندهای صعودی تشکیل می‌شود، تریدرها انتظار شروع روندهای نزولی را دارند. بنابراین زمانی که قیمت به سطحی پایین‌تر از سایه پایینی کندل ستاره ثاقب می‌رسد، می‌توانند در روند نزولی بازار وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند.

قرار دادن حد ضرر

برای مدیریت ریسک مناسب و محدود کردن زیان‌های ناشی از پیش‌بینی نادرست، تریدرها نیاز دارند تا سفارشی را به عنوان حد ضرر در معاملات خود قرار دهند. در این حالت زمانی که قیمت برخلاف پیش‌بینی حرکت کند، حد ضرر فعال می‌شود و تریدرها از پوزیشن مربوطه خارج می‌شوند.

قرار دادن حد ضرر (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

برای ترید با استفاده از کندل ستاره ثاقب با توجه به اینکه پس از تشکیل این الگوی کندلی احتمال حرکت نزولی قیمت افزایش پیدا می‌کند بنابراین تریدرها می‌توانند حد ضرر را در قسمت بالای سایه بالایی این کندل قرار دهند. در این حالت در صورتی که قیمت به سمت بالا حرکت کند و به این ناحیه برسد، با فعال شدن حد ضرر تریدر با مقدار ضرری محدود از معامله خارج می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره الگوهای کندلی می‌توانید فیلم آموزش الگوهای شمعی یا کندل استیک در بورس و بازارهای مالی فرادرس را مشاهده کنید.

استراتژی‌های ترید با الگوی ستاره ثاقب

برای اینکه تریدرها بتوانند تریدهای موفقی انجام دهند، نیاز دارند تا علاوه بر استفاده از الگوهای شمعی در تحلیل تکینکال برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی از دیگر ابزارها و روش‌های تحلیل قیمت نیز استفاده کنند. این موضوع باعث می‌شود تا ریسک انجام معاملات کاهش پیدا کند و درصد موفقیت تریدرها افزایش پیدا کند.

برای این منظور تریدرها می‌توانند از ابزارهای تحلیل تکنیکال همانند میانگین متحرک، ابزار فیبوناچی و دیگر ابزارهای تحلیلی در کنار الگوهای قیمتی برای پیدا کردن نواحی مهم قیمتی استفاده کنند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه برخی از مهم‌ترین استراتژی‌های معاملاتی در استفاده از کندل ستاره ثاقب را شرح می‌‌دهیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره استراتژی‌های معاملاتی در بازارهای مالی می‌توانید فیلم آموزش طرح ریزی استراتژی معاملاتی در بازارهای مالی فرادرس را مشاهده کنید.

استراتژی پولبک در روندهای نزولی

با توجه به اینکه کندل ستاره ثاقب نوعی الگوی برگشتی نزولی در نمودار قیمت است بنابراین زمانی که تریدرها روندهای نزولی قیمت را در نمودار شناسایی می‌کنند می‌توانند با استفاده از این الگوی کندلی در پولبک‌های قیمتی وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند.

در این استراتژی تریدرها در ابتدا روندهای نزولی در نمودار را شناسایی می‌کنند. سپس منتظر می‌مانند تا در پولبک‌های قیمتی کندل ستاره ثاقب در نمودار تشکیل شود. در این حالت تریدرها می‌توانند پس از تشکیل این الگوی نزولی و در زمان پولبک وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند و از روندهای نزولی بازار مربوطه کسب سود کنند. در این استراتژی با توجه به اینکه روند اصلی بازار نیز نزولی است، بنابراین تریدرها با باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت در جهت روند اصلی بازار احتمال موفقیت بیشتری دارند.

در روندهای نزولی در نمودار قیمت به‌تدریج بیشینه‌ها و کمینه‌های پایین‌تری تشکیل می‌شود، در زمان تشکیل بیشینه‌های قیمتی در روندهای نزولی تریدرها می‌‌توانند به‌دنبال الگوهای برگشتی نزولی همانند کندل ستاره ثاقب در نمودار قیمت باشند. در این حالت زمانی که در بیشینه‌های روندهای نزولی که در واقع قیمت به سمت سطوح بالاتر پولبک می‌زند، الگوهای برگشتی دیده شود، بیان‌گر احتمال ادامه روند نزولی به سطوح قیمتی پایین‌تر است.

استراتژی پولبک در روندهای نزولی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

استراتژی ترید در نواحی مقاومتی

نواحی حمایت و مقاومتی نواحی مهمی هستند که تریدرها می‌توانند در آن‌ها الگوهای برگشتی قیمت را شناسایی کنند. این موضوع به این دلیل است که زمانی که قیمت به این نواحی می‌رسد با افزایش سفارشات خرید و فروش در این ناحیه مواجه می‌شود. این افزایش سفارشات باعث حرکت قیمت به سمت بالا یا پایین می‌شود.

در استراتژی ترید در نواحی مقاومتی با استفاده از کندل ستاره ثاقب با توجه به اینکه تریدرها به‌دنبال موقعیت‌های معاملاتی برای باز کردن پوزیشن‌ها شورت در نمودار قیمت هستند بنابراین در ابتدا نواحی مقاومتی در نمودار را مشخص می‌کنند تا بتوانند در زمان برگشت قیمت از نواحی مقاومتی وارد معامله شوند. برای استفاده از استراتژی ترید در نواحی مقاومتی در زمان تشکیل الگوی ستاره ثاقب در نمودار قیمت می‌توانید مراحل زیر را در نظر بگیرید.

  • مشخص کردن نواحی مقاومتی در نمودار قیمت
  • بررسی حرکت روندهای صعودی به سمت ناحیه مقاومتی
  • بررسی تشکیل الگوی ستاره ثاقب در ناحیه مقاومتی
  • باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت در زمان عبور قیمت از کمینه کندل ستاره ثاقب
  • قرار دادن حد ضرر و تارگت برای معامله
استراتژی ترید در نواحی مقاومتی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

استراتژی میانگین متحرک در ترید

میانگین متحرک یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال برای شناسایی روندها و پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی است که تریدرها از آن استفاده می‌کنند. زمانی که تریدرها از میانگین متحرک در نمودار استفاده می‌کنند، این ابزار همانند خطی در کنار نمودار قیمت قرار می‌گیرد و قیمت می‌تواند به آن واکنش نشان دهد.

واکنش قیمت به میانگین متحرک به معنی برگشت قیمت از آن است که می‌تواند در روندهای صعودی و نزولی روی دهد. در استراتژی میانگین متحرک با استفاده از الگوی ستاره ثاقب با توجه به اینکه تریدرها به‌دنبال پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی شورت در نمودار قیمت هستند، بنابراین در ابتدا نیاز دارند تا روندهای نزولی قیمت را در نمودار شناسایی کنند و با استفاده از ابزار میانگین متحرک نواحی قیمتی برای ورود به معامله را پیدا کنند.

در این حالت با توجه به روند نزولی در بازار مربوطه، میانگین متحرک در بالای نمودار قیمت قرار دارد. در این حالت در هر بار نزدیک شدن و برخورد قیمت به میانگین متحرک، این ابزار همانند مقاومت برای قیمت عمل می‌کند. بنابراین احتمال تشکیل الگوهای برگشتی همانند کندل ستاره ثاقب در زمان نزدیکی یا برخورد قیمت به میانگین متحرک در روندهای نزولی بازار بیشتر است.

تریدرها از این موضوع برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت در استراتژی میانگین متحرک استفاده می‌کنند. در ادامه مراحل استفاده از این استراتژی را به‌طور خلاصه بیان می‌کنیم.

  • مشخص کردن روندهای نزولی که قیمت در پایین میانگین متحرک قرار دارد.
  • بررسی قیمت و پیدا کردن پولبک‌های قیمتی به میانگین متحرک
  • بررسی تشکیل کندل ستاره ثاقب در نزدیکی یا بر روی میانگین متحرک
  • ورود به معامله در زمان عبور قیمت از کندل ستاره ثاقب به سمت سطوح قیمتی پایین‌تر
  • قرار دادن هدف قیمتی و استاپ لاس برای معامله مربوطه
استراتژی میانگین متحرک در ترید (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

استراتژی RSI در ترید الگوی ستاره ثاقب

از دیگر استراتژی‌های معاملاتی برای ترید کندل ستاره ثاقب در نمودار قیمت استفاده از اندیکاتور RSI و بررسی واگرایی در آن است. در این حالت تریدرها می‌توانند با مشاهده واگرایی منفی در این اندیکاتور احتمال تغییر مسیر حرکت قیمت را به سمت سطوح پایین‌تر تشخیص دهند.

واگرایی منفی در اندیکاتور RSI زمانی روی می‌دهد که قیمت در نمودار در روندی صعودی باشد ولی اندیکاتور RSI روندی نزولی داشته باشد. در این هنگام با ظاهر شدن کندل ستاره ثاقب در نمودار قیمت تریدرها می‌توانند خود را برای باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت آماده کنند. برای درک نحوه استفاده از استراتژی اندیکاتور RSI برای ترید کندل ستاره ثاقب می‌توانیم مراحل زیر را انجام دهیم.

  • شناسایی روندهای صعودی در نمودار
  • مقایسه روند صعودی قیمت با اندیکاتور RSI
  • بررسی وجود واگرایی در اندیکاتور RSI
  • بررسی تشکیل کندل ستاره ثاقب در بیشینه قیمتی در نمودار
  • ورود به معامله در قیمتی پایین‌تر از کمینه کندل ستاره ثاقب
  • قراردادن قیمت‌های مناسبی برای استاپ لاس و تیک پروفیت در معامله مربوطه
استراتژی واگرایی RSI در ترید الگوی ستاره ثاقب (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

استراتژی فیبوناچی در ترید کندل ستاره ثاقب

از دیگر روش‌هایی که تریدرها برای ترید کندل ستاره ثاقب در نمودار قیمت استفاده می‌کنند، ترید با ابزار فیبوناچی در نمودار قیمت است. این ابزار با ایجاد سطوح مهم قیمت در نمودار به تریدرها در شناسایی نواحی مهم قیمتی کمک می‌کند. بنابراین تریدرها می‌توانند از این ابزار و ترکیب آن با الگوی برگشتی کندل ستاره ثاقب برای پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی استفاده کنند. در ادامه خلاصه‌ای از مراحل ترید با استفاده از این استراتژی را شرح می‌‌دهیم.

  • شناسایی روندهای نزولی در نمودار قیمت
  • بررسی حرکت‌های صعودی قیمت در نمودار قیمت
  • رسم سطوح فیبوناچی از بالا تا پایین حرکت صعودی قیمت
  • بررسی تشکیل الگوی ستاره ثاقب در زمان برخورد قیمت با سطوح فیبوناچی
  • باز کردن پوزیشن شورت در زمان عبور قیمت از کمینه کندل ستاره ثاقب
  • مشخص کردن قیمت‌های مربوط به تیک پروفیت و حد ضرر در معامله مربوطه
استراتژی فیبوناچی در ترید کندل ستاره ثاقب (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

ترید الگوی ستاره ثاقب با نقاط پیوت

نقاط پیوت سطوح حمایت و مقاومتی خودکاری را در نمودار قیمت ایجاد می‌کند که تریدرها می‌توانند با توجه به واکنش قیمت به آن‌ها موقعیت‌های مناسب معاملاتی را در نمودار پیدا کنند. برای مثال تریدرهای روزانه می‌توانند از نقاط پیوت روزانه برای پیدا کردن نواحی مهم نمودار قیمت استفاده کنند. در ادامه مراحل ترید با استفاده از نقاط پیوت را به‌طور خلاصه شرح می‌دهیم.

  • فعال کردن اندیکاتور نقاط پیوت در نمودار قیمت
  • در نظر گرفتن سطوحی از نقاط پیوت در بالای نمودار قیمت
  • بررسی ایجاد روندهای نزولی با توجه به واکنش روندهای صعودی به سطوح نقاط پیوت
  • بررسی تشکیل کندل ستاره ثاقب در سطوح قیمتی مربوط به نقاط پیوت
  • باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت در زمان عبور قیمت از کمینه قیمت کندل ستاره ثاقب
  • قرار دادن قیمت‌های مناسبی برای حد ضرر و تیک پروفیت در معامله مربوطه
ترید الگوی ستاره ثاقب با نقاط پیوت (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

کندل ستاره ثاقب چه زمانی تشکیل می‌شود؟

کندل ستاره ثاقب زمانی تشکیل می‌شود که پس از باز شدن کندل، قیمت به سمت سطوح بالاتر حرکت کند ولی در نهایت به سمت پایین برگشت کند و به قیمتی نزدیک به قیمت باز شدن کندل برسد. سایه بلندی که در قسمت بالای این الگوی برگشتی وجود دارد نشان‌‌دهنده برگشت قیمت از سطوح بالاتر قیمتی است.

تشکیل الگوی ستاره ثاقب در انتهای روند صعودی
تشکیل الگوی ستاره ثاقب در انتهای روند صعودی

الگوی ستاره ثاقب معمولا در چه نواحی تشکیل می‌شود؟

الگوی ستاره ثاقب می‌تواند در هر قسمتی از نمودار قیمت تشکیل شود. ولی با توجه به این که این کندل نشان‌دهنده برگشت قیمت به سمت سطوح پایین‌تر قیمتی است بنابراین معمولا زمانی که روند صعودی قیمت به ناحیه‌ای مقاومتی برخورد می‌کند، در نمودار قیمت تشکیل می‌شود. در این حالت با توجه به افزایش فشار فروش در ناحیه مقاومتی مربوطه، قیمت به سمت سطوح پایین‌تر پرتاب می‌شود و احتمال تشکیل کندل ستاره ثاقب افزایش پیدا می‌کند.

میزان اعتبار الگوی ستاره ثاقب چقدر است؟

الگوی ستاره ثاقب یکی از الگوهای شمعی معتبر در پیش‌بینی قیمت است که تریدرها می‌توانند با توجه به آن نمودار قیمت را تحلیل کنند. البته میزان اعتبار این الگو به ناحیه تشکیل آن در نمودار قیمت بستگی دارد. در صورتی که این الگو در نزدیکی نواحی مهم مقاومتی در نمودار قیمت تشکیل شود، این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از برگشت روند صعودی برای تریدرها محسوب شود. بنابراین تشکیل کندل ستاره ثاقب در این نواحی از اعتبار بیشتری برخوردار است.

از سویی دیگر رفتار قیمت پس از تشکیل این الگو نیز در میزان اعتبار آن تاثیرگذار است. در مواردی که الگوهای قیمتی بعد از تشکیل کندل ستاره ثاقب بیان‌گر روندهای نزولی قیمت باشند، کندل ستاره ثاقب معتبر است. اما در مواردی که بعد از تشکیل کندل ستاره ثاقب شاهد تشکیل الگوهای کندلی صعودی در نمودار قیمت باشیم، کندل ستاره ثاقب نوعی سیگنال اشتباه محسوب می‌شود.

بهترین زمان ترید الگوی ستاره ثاقب چیست؟

بهترین زمان ترید کندل ستاره ثاقب زمانی است که قبل از تشکیل این الگوی، کندل‌های صعودی روزانه در نمودار قیمت تشکیل شوند. این موضوع نشان‌دهنده این است که قبل از تشکیل کندل ستاره ثاقب در نمودار، قیمت به اندازه کافی رشد کرده است و به سطوح بالاتر قیمتی رسیده است. در این حالت اگر قیمت به ناحیه مقاومتی مهمی نیز نزدیک شود، می‌تواند بهترین موقعیت برای استفاده از کندل ستاره ثاقب در زمان تشکیل این الگوی شمعی باشد.

تفاوت الگوی چکش وارون و ستاره ثاقب چیست؟

با وجود اینکه این دو الگوی شمعی از نظر ظاهری کاملا به هم شبیه هستند اما موقعیت قرارگیری آن‌ها در نمودار قیمت متفاوت است. الگوی چکش وارون معمولا در انتهای روندهای نزولی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود و احتمال برگشت قیمت به سمت نواحی بالاتر را افزایش می‌دهد. در حالی که همان‌طور که پیش‌تری نیز توضیح دادیم کندل ستاره ثاقب الگویی برگشتی و نزولی است که معمولا در انتهای روندهای صعودی در نمودار قیمت مشاهده می‌شود.

الگوی ستاره ثاقب در نمودار بیت کوین چیست؟

کندل ستاره ثاقب می‌تواند در نمودار قیمت بیت کوین نیز تشکیل شود. در این حالت همان تعابیری که در مورد بازارهای دیگر مالی در زمان تشکیل این الگوی بیان شد، در مورد تشکیل این الگو در نمودار بیت کوین نیز صادق است. بنابراین زمانی که در روندهای صعودی، قیمت بیت کوین به نواحی مقاومتی در نمودار قیمت نزدیک می‌شود، احتمال تشکیل کندل ستاره ثاقب افزایش پیدا می‌کند.

در این حالت تریدرها می‌توانند با توجه به شرایط نمودار قیمت خود را برای باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت آماده کنند. علاوه بر نمودار بیت کوین تریدرها می‌توانند از این الگوی قیمتی برای ترید سایر ارزهای دیجیتال نیز استفاده کنند.

اما نکته مهمی که در زمان ترید در بازار ارزهای دیجیتال باید به آن توجه کنیم، تاثیر عوامل بنیادی در نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال است. برای این منظور تریدرها علاوه بر توجه به تحلیل تکنیکال و الگوهای قیمتی در نمودار قیمت، می‌بایست به عوامل تاثیرگذار بر روی نوسانات رمزارزها همانند توکنومیک و فعالیت‌های تیم پروژه مربوطه نیز توجه کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی ارز های دیجیتال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به اهمیت این موضوع فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که علاقه‌مندان می‌توانند برای ترید و شناسایی توکن‌های مستعد رشد در این بازار از آن‌ها استفاده کنند. در فهرست زیر لینک برخی از این فیلم‌های آموزشی را مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس الگوی ستاره ثاقب در تحلیل تکنیکال را شرح دادیم و نحوه تشخیص این الگو را بیان کردیم. سپس انواع الگوی ستاره ثاقب را توضیح دادیم و کاربرد این الگو را در تحلیل تکنیکال شرح دادیم. برای این منظور نحوه ترید با این الگو، قیمت ورود به معامله و قرار دادن حد ضرر در این الگو را بیان کردیم. سپس استراتژی‌های ترید با الگوی ستاره ثاقب را توضیح دادیم.

با توجه به اینکه استراتژی‌های معاملاتی برای کندل ستاره ثاقب از ابزارهای دیگر موجود در تحلیل تکنیکال برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی برای ترید با استفاده از کندل ستاره ثاقب استفاده می‌کنند، بنابراین در ادامه درباره استراتژی‌های پولبک در روند نزولی، ترید در نواحی مقاومتی، میانگین متحرک، واگرایی در ترید، فیبوناچی و ترید کندل ستاره ثاقب با نقاط پیوت توضیحاتی ارائه کردیم.

سپس به این سوال پاسخ دادیم که کندل ستاره ثاقب چه زمانی تشکیل می‌شود و قسمت‌هایی از نمودار که احتمال تشکیل این الگو بیشتر است را در ادامه شرح دادیم. درباره بهترین زمان ترید کندل ستاره ثاقب و تفاوت الگوی چکش وارون و ستاره ثاقب توضیحاتی را بیان کردیم. در پایان نیز الگوی ستاره ثاقب در نمودار بیت کوین را شرح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Living From TradingStrike
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *