چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال چیست؟‌ – توضیح به زبان ساده

۵۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ تیر ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۱ دقیقه
چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال چیست؟‌ – توضیح به زبان ساده

چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال یکی از ابزارهای تحلیلی برای بررسی روندهای موجود در نمودار قیمت است که تریدرها می‌توانند در پلتفرم‌های معاملاتی مختلف از آن استفاده کنند. زمانی که تریدرها از این ابزار در نمودار قیمت استفاده می‌کنند، خطوطی موازی بر روی نمودار قیمت ایجاد می‌شود که تریدرها با استفاده از این خطوط می‌توانند موقعیت‌های مناسبی را برای ترید در بازار مربوطه پیدا کنند. تریدرها با استفاده از این ابزار و ترکیب آن با رفتار الگوهای شمعی در نمودار قیمت می‌توانند قیمت‌های مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند. در این مطلب از مجله فرادرس پس از معرفی این ابزار، نحوه استفاده از آن را شرح می‌‌دهیم و در ادامه استراتژی‌های ترید با چنگال اندروز را توضیح می‌دهیم.

997696

چنگال اندروز چیست؟

«چنگال اندروز» (Andrews Pitchfork) یکی از ابزارهای تحلیل قیمت در نمودار است که از خطوط روند برای شناسایی حمایت و مقاومت در نمودار استفاده می‌کند. تریدرها با استفاده از چنگال اندروز می‌توانند نواحی قیمتی که احتمال برگشت روند از آ‌نها وجود دارد را در نمودار مربوطه شناسایی کنند. چنگال اندروز این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند با استفاده از سه تا پنج خط موازی در نمودار قیمت، فرصت‌های مناسب معاملاتی را در نمودار شناسایی کنند.

چنگال اندروز برای تحلیل قیمت در نمودار
چنگال اندروز برای تحلیل قیمت در نمودار (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید)

چنگال اندوز در نمودار قیمت

زمانی که از چنگال اندروز در نمودار قیمت استفاده می‌شود، نمایی همانند تصویر بالا بر روی قیمت مشاهده می‌شود. در این تصویر خطی میانی را با خطوطی موازی در دو طرف آن مشاهده می‌کنید. در این تصویر، خطوط زیر خط میانی همانند حمایت در نمودار قیمت عمل می‌کنند. از سویی دیگر خطوط بالای خط میانی همانند مقاومت در نمودار قیمت هستند.

همان‌طور که در نمودار قیمت در تصویر بالا مشاهده می‌کنید قیمت روندی صعودی را آغاز کرده است. در این حالت تریدرها می‌توانند با استفاده از چنگال اندروز در نمودار قیمت، واکنش آن را نسبت به این ابزار بررسی کنند. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، در این مثال قیمت بیشتر تمایل دارد تا در اطراف خط میانی در چنگال اندروز، حرکت کند.

خط میانی در تصویر بالا را با خط قرمز مشاهده می‌کنید. در این مثال خطوط بالا و پایین خط میانی همانند خطوط حمایت و مقاومت برای قیمت عمل کرده‌اند. در این مثال زمانی که قیمت به هر کدام از این خطوط نزدیک شده است در بیشتر اوقات به آن‌ها واکنش نشان داده است و به سمت خط میانی برگشته است.

چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال

چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند روندهای قیمتی در نمودار را پیش‌بینی کنند و با احتمال بهتری موقعیت‌های مناسب معاملاتی را شناسایی کنند. برای این منظور سیستم معاملاتی چنگال اندروز از سه استراتژی مهم در ترید استفاده می‌کند و با ترکیب آن‌ها روشی بهینه را برای پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی مناسب در اختیار تریدرها قرار می‌دهد.

در ادامه هر کدام از این استراتژی‌های معاملاتی و ارتباط آن‌ها را با چنگال اندروز بیان می‌کنیم.

چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال
چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال

حمایت و مقاومت در چنگال اندروز

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، خطوط روند در چنگال اندروز همانند حمایت و مقاومت برای قیمت عمل کرده‌اند. در مثال تصویر بالا علاوه بر خط میانی که با پیکان مشخص شده است، خطوط موازی دیگری نیز در دو طرف خط میانی رسم شده است. تریدرها با تعیین سه نقطه در نمودار قیمت می‌توانند این خطوط را در چنگال اندروز رسم کنند. در این حالت خطوط روند با توجه به انتخاب این سه نقطه در نمودار رسم می‌شوند.

چنگال اندروز با استفاده از خطوط روند این امکان را ایجاد می‌کند تا تریدرها بتوانند نواحی حمایت و مقاومتی را در نمودار مربوطه شناسایی کنند. در نواحی حمایتی با توجه به افزایش فشار خرید، قیمت تمایل دارد به سطوح بالاتر قیمتی حرکت کند.

در حالتی برعکس نیز در نواحی مقاومتی با توجه به افزایش فشار فروش، قیمت تمایل دارد تا به سطوح پایین‌تر قیمتی برگردد. خطوط مربوط به چنگال اندروز برای تریدرها از اهمیت بالایی برخوردار است. این موضوع به این دلیل است که قیمت در برخورد با این خطوط به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد.

در این حالت زمانی که قیمت در روندهای نزولی به خطوط روند در چنگال اندروز نزدیک می‌شود، احتمال برگشت به سمت بالا افزایش پیدا می‌کند. در حالتی برعکس نیز زمانی که قیمت در روندهای صعودی به خطوط روند در این ابزار نزدیک می‌شود، احتمال برگشت قیمت به سمت سطوح پایین‌تر قیمتی بیشتر می‌شود.

استراتژی روند در چنگال اندروز

زمانی که چنگال اندروز را در نمودار قیمت استفاده می‌کنیم. خطوط روند در این ابزار به‌گونه‌ای در نمودار قیمت قرار می‌گیرند که مطابق با روند قیمت در نمودار است. با توجه به اینکه خطوط عادی روند در نمودار قیمت ممکن است در برخی موارد دقت لازم را برای شناسایی روندهای موجود در بازار مربوطه نداشته باشند، بنابراین ابزار چنگال اندروز با تشکیل خطوط روند متعدد در نمودار قیمت این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند رفتار آتی قیمت را با احتمال بالاتری پیش‌بینی کنند.

برای مثال زمانی که قیمت با شکست خط میانی چنگال اندروز به سمت سطوح بالاتری حرکت می‌کند، احتمال واکنش به خط مقاومت بالایی و برگشت قیمت از آن بیشتر می‌شود. در حالتی برعکس زمانی که قیمت از خط میانی چنگال اندروز به سمت سطوح پایین‌تر قیمتی عبور می‌کند، احتمال واکنش به خطوط حمایتی در این ابزار و برگشت قیمت به سطوح بالاتر قیمتی بیشتر است.

بازگشت قیمت به خط میانی در چنگال اندروز
بازگشت قیمت به خط میانی در چنگال اندروز

بازگشت قیمت به خط میانی

از دیگر مواردی که تریدرها می‌توانند با استفاده از چنگال اندروز در نمودار قیمت بررسی کنند، نحوه واکنش قیمت به خط میانی در این ابزار تحلیل تکنیکال است. زمان استفاده از چنگال اندروز این موضوع مشاهده می‌شود که قیمت تمایل به بازگشت به خط میانی دارد.

بنابراین زمانی که قیمت از خط میانی به سمت بالا یا پایین حرکت می‌کند، همواره احتمال برگشت قیمت به خط میانی وجود دارد. همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، خط چین مشکی در نمودار قیمت خط میانی در چنگال اندروز است. در این مثال مشاهده می‌کنید که در ابتدا قیمت برای مدتی در نزدیکی خط میانی درجا می‌زند.

سپس با عبور از خط میانی به سمت خطوط روند پایینی حرکت می‌کنند. خطوط روند پایینی در چنگال اندروز همانند حمایت برای قیمت عمل کرده‌اند و قیمت را در این مثال به سمت بالا پرتاب می‌کنند.

در این حالت فشار خرید در ناحیه حمایتی به‌گونه‌ای بوده است که قیمت توانسته از خط میانی نیز عبور کند و با جهشی رو به بالا به سمت خطوط روند بالایی که همانند مقاومتی برای قیمت هستند، در مثال تصویر بالا حرکت کند. در زمان نزدیکی به نواحی مقاومتی، قیمت دوباره به سمت پایین حرکت می‌کند و به خطوط روند واکنش نشان می‌دهد.

یادگیری ابزارهای تحلیل تکنیکال با فرادرس

برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی فعالیت کنند، می‌بایست با ابزارهای موجود در این تحلیل آشنا شوند. ابزارهای تحلیل تکنیکال این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند روندهای قیمتی را شناسایی کنند و با پیدا کردن نواحی مهم قیمتی، استراتژی‌های معاملاتی مناسبی را برای ترید در بازار مربوطه استفاده کنند.

ابزارهایی همانند خطوط روند، ابزار فیبوناچی و اندیکاتورهای متنوع این امکان را در اختیار تریدرها قرار می‌دهند تا بتوانند موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند. علاوه بر این تریدرها می‌توانند از ابزارهای دیگری همانند چنگال اندروز نیز برای بررسی روندهای قیمتی در نمودار موردنظر استفاده کنند.

علاوه بر این آشنایی با نمودارهای شمعی و یادگیری انواع الگوهای شمعی در آن‌ها باعث می‌شود تا تریدرها معاملات موفق بیشتری را در بازارهای مالی تجربه کنند.

صفحه نخست آموزش‌های بورس و تحلیل تکنیکال
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به اهمیت یادگیری ابزارهای تحلیل تکنیکال برای انجام معاملات موفق مجموعه فیلم‌های آموزشی متنوعی در حوزه تحلیل تکنیکال در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

نحوه استفاده از چنگال اندروز

برای استفاده از چنگال اندروز در ابتدا نیاز است تا این اندیکاتور را در نمودار قیمت رسم کنیم. برای این منظور در بسیاری از پلتفرم‌های معاملاتی و وب‌سایت‌های تحلیل تکنیکال همانند تریدینگ ویو این امکان وجود دارد تا با انتخاب این ابزار از منوی مربوطه بتوانید چنگال اندروز را در نمودار قیمت استفاده کنید.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید برای استفاده از این ابزار بر روی نمودار قیمت در ابتدا می‌بایست با کلیک بر روی نماد این ابزار آن را فعال کنید.

نحوه استفاده از چنگال اندروز
نحوه استفاده از چنگال اندروز

نحوه رسم چنگال اندروز

برای رسم چنگال اندروز در نمودار قیمت به سه نقطه قیمتی در نمودار نیاز داریم. اما برای اینکه بتوانیم نقاط مربوطه را انتخاب کنیم در ابتدا نیاز داریم تا روند اصلی در نمودار را شناسایی کنیم. سپس نقاط قیمتی که قیمت از آن‌ها برگشته است را می‌توانیم به عنوان نقاط مربوط به رسم این اندیکاتور انتخاب کنیم.

برای مثال برای رسم چنگال اندروز در روندهای صعودی در ابتدا نیاز است تا نقطه‌ای را به‌عنوان نقطه شروع نمودار که کمینه نسبی است را در نمودار قیمت انتخاب کنیم. در ادامه لازم است تا قیمتی دیگر را به عنوان پیوت بعدی در نمودار انتخاب کنیم.

پیوت شماره دو در روند صعودی در واقع سطحی قیمتی است که به عنوان بیشینه نسبی در نمودار مربوطه شناخته می‌شود. در نهایت تریدرها می‌بایست پیوت سوم را به‌ عنوان سطح قیمتی سوم برای رسم چنگال اندروز در نمودار قیمت انتخاب کنند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، قیمت در روندی صعودی قرار دارد. برای این منظور زمانی که تریدرها بخواهند از ابزار چنگال اندروز برای شناسایی نواحی مهم قیمتی در نمودار استفاده کنند، می‌توانند در ابتدا قیمتی را که برگشت قیمت از روند نزولی به صعودی را در نمودار نشان می‌دهد، به عنوان پیوت ۱ انتخاب کنند.

در ادامه با توجه به صعودی بودن روند، تریدرها نیاز دارند تا قیمت بیشینه‌ای را به‌ عنوان پیوت ۲ همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، پس از مشخص کردن پیوت ۱ در نمودار قیمت انتخاب کنند.

در نهایت پس از اتمام موج نزولی و اصلاح قیمت در نمودار، تریدرها می‌توانند نقطه برگشت روند نزولی به صعودی را در نمودار قیمت به‌ عنوان پیوت ۳ مشخص کنند. پس از مشخص کردن سه پیوت در نمودار قیمت، ابزار چنگال اندروز همانند تصویر زیر در نمودار قیمت رسم می‌شود.

نحوه رسم چنگال اندروز
نحوه رسم چنگال اندروز (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

استراتژی‌های ترید با چنگال اندروز

استراتژی‌های تریدر با استفاده از چنگال اندروز به روش‌های ترید با چنگال اندروز می‌پردازد که تریدرها در بازارهای مالی مختلف می‌توانند با استفاده از آن قیمت‌های مناسبی برای ورود به معامله، تارگت و حد ضرر در نمودار قیمت پیدا کنند. زمانی که تریدرها از ابزارهای تحلیل تکنیکال همانند چنگال اندروز در ترید استفاده می‌کنند، این ابزار تحلیلی به ‌آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند روندهای قیمتی در نمودار را ارزیابی کنند.

بنابراین زمانی که تریدرها از چنگال اندروز برای ترید استفاده می‌کنند، با توجه به موقعیت قرارگیری قیمت نسبت به خطوط چنگال اندروز در نمودار قیمت می‌توانند موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله و باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ و شورت پیدا کنند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه برخی از مهم‌ترین استراتژی‌های معاملاتی با استفاده از چنگال اندروز در نمودار قیمت را شرح می‌دهیم.

استراتژی خرید در چنگال اندروز
استراتژی خرید در چنگال اندروز (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

استراتژی خرید در چنگال اندروز

استراتژی خرید در کف‌های قیمتی به این معنی است که بهترین زمان خرید یا باز کردن پوزیشن لانگ در معاملات زمانی است که قیمت در کف‌های قیمتی قرار دارد. همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، زمانی که قیمت از نقطه C به سمت بالا برگشت می‌کند، به سمت خط میانی حرکت می‌کند.

در این مثال خط روندی که نقطه C بر روی آن قرار دارد، همانند حمایت برای قیمت عمل کرده است و آن را به سمت خط میانی پرتاب می‌کند. اما در میانه مسیر از شدت روند صعودی کاسته شده است. در این حالت قیمت به خط روندی که پایین‌تر از خط میانی قرار دارد واکنش نشان می‌دهد و پس از عبور از آن دو مرتبه به آن واکنش نشان می‌دهد. در اولین واکنش پس از عبور از این خط همان‌طور که مشاهده می‌کنید، قیمت به خط میانی قرمز رنگ نزدیک می‌شود ولی دوباره به سمت پایین حرکت می‌کند.

در این مثال قیمت برای مدتی بر روی خط روند حمایتی سبز رنگ درجا می‌زند. در این حالت همان‌طور که در تصویر بالا مشخص شده است، تریدرها می‌توانند پس از قرار دادن حد ضرر در پایین این خط حمایتی، نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ در بازار مربوطه اقدام کنند.

برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ تریدرها در ابتدا نیاز دارند تا نواحی مهم حمایتی در نمودار قیمت را شناسایی کنند. با شناسایی نواحی حمایتی در نمودار قیمت تریدرها می‌توانند در زمان نزدیک شدن قیمت به این نواحی با توجه به احتمال برگشت قیمت به سطوح بالاتر قیمتی، وارد پوزیشن‌های معاملاتی لانگ شوند و از افزایش احتمالی قیمت کسب سود کنند.

از سویی دیگر زمانی که تریدرها از چنگال اندروز در نمودار قیمتی استفاده می‌کنند، این ابزار خطوط روندی بر روی نمودار قیمت ایجاد می‌کند که می‌توانند با توجه به رفتار قیمت، به عنوان سطوح حمایتی در نظر گرفته شوند.

در این حالت با توجه به واکنش قیمت به آن‌ها تریدرها می‌توانند در کمینه‌های نسبی که بر روی خطوط حمایتی در چنگال اندروز تشکیل می‌شود به معامله ورود کنند و تارگت خود را نیز در اولین ناحیه مقاومتی در نمودار قیمت قرار دهند.

برای مثال زمانی که قیمت در زیر خط میانی در چنگال اندروز قرار دارد، تریدرها در روندهای صعودی می‌توانند منتظر پولبک به خط روند پایینی در چنگال اندروز باشند. در این حالت این خط روند همانند خط حمایتی عمل می‌کند و تریدرها می‌توانند با ورود به معامله در این ناحیه حمایتی، حد ضرر را کمی پایین‌تر از خط روند مربوطه قرار دهند.

از سویی دیگر برای تیک پروفیت نیز تریدرها می‌توانند خط روند بالایی را به عنوان سطح قیمتی برای خروج از معامله و قرار دادن تارگت درنظر بگیرند. نکته مهمی که در استراتژی خرید در چنگال اندروز وجود دارد این است که تریدرها برای اینکه بتوانند احتمال تریدهای موفق خود را افزایش دهند نیاز دارند تا در جهت روندهای اصلی در نمودار قیمت وارد پوزیشن معاملاتی شوند.

برای مثال زمانی که روند اصلی در بازار مربوطه صعودی است، بهتر است تریدرها در پولبک‌های ایجاد شده وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند تا بتوانند در جهت صعودی قیمت از بازار مربوطه کسب سود کنند.

استراتژی فروش در چنگال اندروز

خطوط حمایت و مقاومتی در چنگال اندروز همان‌طور که موقعیت‌های مناسب معالاتی برای باز کردن پوزیشن‌های لانگ را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد، در شرایطی می‌تواند به تریدرها در پیدا کردن موقعیت‌های مناسب برای باز کردن پوزشن‌های شورت نیز کمک کند.

برای این منظور تریدرها می‌توانند با توجه به احتمال برگشت قیمت به خط میانی در چنگال اندروز، زمانی که قیمت در نواحی بالاتر از خط میانی به یکی از خطوط روند برخورد می‌کند، منتظر تشکیل کندل‌های برگشتی باشند. در این حالت با توجه به اینکه خطوط روند بالایی برای روندهای صعودی همانند خطوط مقاومتی عمل می‌کنند، بنابراین تریدرها می‌توانند با توجه به رفتار قیمت در این نواحی نسبت به پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی برای باز کردن پوزیشن‌های شورت اقدام کنند.

در این حالت همزمان با باز کردن پوزیشن‌ معاملاتی شورت برای کسب سود از روندهای نزولی بازار تریدرها می‌بایست حد ضرر را کمی بالاتر از خط روند مقاومتی قرار دهند. قرار دادن حد ضرر می‌بایست با توجه به نحوه شکل‌گیری کندل‌های قیمتی در خط مقاومتی در نمودار قیمت انجام شود تا بتواند در صورت برگشت روند به سمت سطوح بالاتر قیمتی فعال شود و زیان‌ مربوطه را محدود کند.

از سویی دیگر همزمان با قرار دادن حد ضرر تریدرها می‌بایست قیمتی را برای تارگت برای معامله در‌نظر بگیرند. برای این منظور می‌‌توانند خط روند پایینی را به‌ عنوان تارگت برای معامله شورت لحاظ کنند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، روند صعودی قیمت در روند افزایشی خود به سمت خط میانی در چنگال اندروز توانسته است با کندل مارابوزوی صعودی از خط میانی قرمز رنگ عبور کند. در تصویر زیر بدنه طویل کندل مارابوزوی سبز رنگ که خط میانی را قطع کرده است، نشان‌دهنده فشار خرید در بازه زمانی مربوطه است که باعث بالا رفتن قیمت شده است.

در ادامه این امکان وجود دارد تا قیمت پس از پولبک به خط میانی، دوباره به سمت سطوح بالاتر قیمتی حرکت کند. در مثال تصویر زیر نیز همان‌طور که مشاهده می‌کنید، قیمت پس از مقداری اصلاح دوباره به سمت بالا حرکت کرده است. در این مثال خط روند سبز رنگ در بالای خط میانی همانند مقاومت برای قیمت عمل کرده است و آن را به سمت پایین پرتاب می‌کند.

پرتاب قیمت به سمت پایین را می‌توانید از طول سایه بلند کندل صعودی در تصویر زیر مشاهده کنید. سایه بلندی که در این مثال تشکیل شده است، بیان‌گر این موضوع است که در ابتدا فشار خرید توانسته قیمت را تا بالای خط روند مقاومتی سبز رنگ در چنگال اندروز بالا ببرد.

اما در ادامه با توجه به افزایش فشار فروش در ناحیه مقاومتی، قیمت در تایم‌فریم مربوطه به سمت پایین حرکت کرده است و در قیمتی پایین‌تر از خط مقاومتی سبز رنگ بسته شده است. در این مثال با توجه به رفتار قیمت در نزدیک خط مقاومتی تریدرها می‌توانند با قرار دادن حد ضرر در قیمتی بالاتر از سایه بالایی کندل سبز صعودی، در موقعتی مناسب وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند و از احتمال ریزش قیمت کسب سود کنند.

استراتژی فروش در چنگال اندروز
استراتژی فروش در چنگال اندروز

استراتژی ترید خط میانه

خط میانه از اهمیت خاصی در ترید چنگال اندروز برخوردار است. زمانی که تریدرها از استراتژی معاملاتی چنگال اندروز برای پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی مناسب در نمودار قیمت استفاده می‌کنند، با توجه به موقعیت قرارگیری قیمت در بین خطوط روند و رفتار قیمت می‌توانند روندهای آتی را پیش‌بینی کنند.

این موضوع به این دلیل است که چنگال اندروز در واقع کانالی قیمتی در نمودار را ایجاد می‌کند که شامل خطوط روند حمایتی و مقاومتی است و در میانه این نواحی حمایت و مقاومتی، خط میانه چنگال اندروز قرار دارد که قیمت معمولا تمایل دارد تا به این خط بازگشت کند. تمایل قیمت به بازگشت به خط میانی در روندهای صعودی و نزولی می‌تواند موقعیت‌های مناسبی را برای ترید ایجاد کند.

برای مثال زمانی که قیمت در داخل چنگال اندروز در روندی صعودی از خط میانی به سمت سطوح بالاتر قیمتی عبور می‌کند، در زمان پولبک به خط میانی می‌تواند موقعیت مناسبی را برای باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ برای تریدرها ایجاد کند. بنابراین تریدرها برای استفاده از این موقعیت معاملاتی می‌بایست با توجه به قدرت روند صعودی در نمودار مربوطه، در پولبک‌های قیمت به خط میانی به معامله ورود کنند و از روندهای صعودی احتمالی کسب سود کنند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، خط روند سبز رنگ در چنگال اندروز که در بالای خط میانی قرمز رنگ قرار دارد، همانند خط مقاومتی برای قیمت عمل کرده است. در این مثال قیمت سه مرتبه به این مقاومت واکنش نشان داده است و در نهایت به سمت خط میانی حرکت کرده است.

این رفتار قیمت این امکان را به تریدرها می‌دهد تا با قرار دادن سفارشات خرید در نزدیکی خط میانی در زمان پولبک قیمت به این ناحیه وارد پوزیشن لانگ شوند. همان‌طور که در مثال تصویری زیر مشاهده می‌کنید، قیمت پس از رسیدن به خط میانی به سمت بالا پرتاب شده است.

پرتاب قیمتی را می‌توانیم با تشکیل سایه‌ای در پایین کندل قرمز رنگ مشاهده کنیم که در ادامه کندل سبز صعودی، ادامه روند صعودی به سمت سطوح بالاتر قیمتی را تایید کرده است.

استراتژی ترید خط میانه
استراتژی ترید خط میانه

کندل‌های برگشتی در ترید چنگال اندروز

یکی از موارد مهمی که تریدرها می‌بایست در زمان استفاده از ابزار چنگال اندروز به آن توجه کنند، اهمیت درنظر گرفتن الگوهای کندلی در زمان رسیدن قیمت به خطوط حمایتی و مقاومتی در این اندیکاتور است. همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، خط میانی همانند خط حمایتی برای قیمت عمل کرده است.

در این حالت زمانی که قیمت به خط میانی نزدیک شده است، الگوهای کندلی که نشان از برگشت قیمت به سمت نواحی بالاتر هستند را می‌توان در نمودار قیمت به عنوان تایید شروع روند صعودی در نمودار مربوطه مشاهده کرد.

بنابراین برای انجام معاملات موفق تریدرها می‌بایست به نحوه تشکیل الگوهای کندلی در نزدیکی نواحی حمایتی و مقاومتی توجه کند. برای مثال زمانی که قیمت در روند صعودی خود به خط میانی پولبک می‌زند، تریدرها می‌بایست رفتار کندل‌های قیمتی را در رصد کنند تا بتوانند احتمال تریدهای موفق خود را بالا ببرند.

در این حالت با توجه به نقش حمایتی خط میانی در مثال تصویری بالا، زمانی که قیمت به آن پولبک می‌زند، تریدرها می‌بایست به‌دنبال الگوهای برگشتی صعودی همانند الگوی اینگالف صعودی یا کندل‌های اسپایک باشند. با توجه به رفتار قیمت در نواحی حمایتی تریدرها می‌‌توانند با احتمال بیشتری روندهای صعودی را در زمان پولبک به خط میانی پیش‌بینی کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پولبک می‌توانید مطلب پولبک چیست و چطور از آن استفاده کنیم را از مجله فرادرس مطالعه کنید.

شکست چنگال اندروز

یکی از فرصت‌های معاملاتی که تریدرها می‌توانند با استفاده از رفتار قیمت با توجه به چنگال اندروز در نمودار قیمت پیدا کنند، باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی در زمان شکست خطوط بالایی و پایینی در چنگال اندروز است. زمانی که تریدرها برای تحلیل قیمت در نمودار از چنگال اندروز استفاده می‌کنند، این ابزار تعدادی خطوط روند موازی با هم را در نمودار قیمت برای تریدرها رسم می‌کند.

خطوط انتهایی ابزار چنگال اندروز به عنوان خطوط روند حمایتی و مقاومتی محسوب می‌شود که نحوه واکنش قیمت به آن‌ها می‌تواند موقعیت‌های مناسبی را برای ترید در اختیار معامله‌گرها قرار دهد. برای مثال زمانی که روند اصلی بازار موردنظر صعودی است، تریدرها با کشیدن چنگال اندروز می‌توانند نواحی حمایتی و مقاومتی که در امتداد خطوط روند در ابزار چنگال اندروز وجود دارد را در نمودار قیمت شناسایی کنند.

در این حالت تا زمانی که قیمت در داخل این خطوط نوسان کند، تریدرها می‌توانند از استراتژی‌های مربوط به ترید در داخل این ابزار استفاده کنند. هر کدام از سطوح می‌تواند به عنوان خطی حمایتی و مقاومتی در نظر گرفته شود. اما زمانی که قیمت خط بالایی یا پایینی در چنگال اندروز را بشکند و از آن خارج شود، احتمال برگشت روند قبلی بیشتر می‌شود.

این موضوع می‌تواند موقعیت‌های معاملاتی مناسبی را برای ترید در جهت خلاف روند قبلی در اختیار تریدرها قرار دهد. در تصویر زیر شکست خط روند صعودی را در چنگال اندروز مشاهده می‌کنید.

شکست خط روند در Andrews Pitchfork
شکست خط روند در چنگال اندروز

برگشت روند صعودی به نزولی

یکی از مواقعی که چنگال اندروز موقعیت مناسب معاملاتی را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد، زمانی است که در روندهای صعودی بازار خط روند حمایتی در انتهای پایینی این ابزار به سمت پایین‌ شکسته شود. در این حالت قیمت به زیر خط روند حمایتی حرکت می‌کند و معمولا پس از پولبک به آن دوباره به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت می‌کند.

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، روند کلی قیمت در مثال بالا صعودی است. در روندهای صعودی قیمت در محدوده‌ای نوسانی حرکت می‌کند ولی در نهایت قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌‌کنید، قیمت بین خطوط روند صعودی نوسان می‌کند. این نوسان به‌گونه‌ای است که قیمت از خطوط روند حمایتی از سطوح پایین‌تر قیمتی به سمت سطوح مقاومتی بالا نوسان می‌کند.

این روند قیمتی به‌طور معکوس نیز در نمودار قیمت مشاهده می‌شود. بنابراین قیمت می‌تواند از سطوح مقاومتی بالاتر به سطوح حمایتی پایین‌تر نیز حرکت کند. اما همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، زمانی که قیمت به خط روند حمایتی پایینی در چنگال اندروز می‌رسد، از آن عبور می‌کند.

این موضوع به معنی شکست خطوط روند چنگال اندروز است. با توجه به این‌که در این مثال شکست از سمت خطوط روند پایینی در روندهای صعودی روی داده است، احتمال برگشت روند صعودی و شروع روندهای نزولی در نمودار مربوطه افزایش پیدا می‌کند.

ترید در پولبک به خطوط روند

در مواقعی این امکان وجود دارد تا نوسانات قیمتی به‌گونه‌ای باشند که قیمت از خطوط روند چنگال اندروز خارج شود و پس از پولبک به آن به سمت قیمت‌های بالاتر حرکت کند. زمانی که ابزار چنگال اندروز در نمودار قیمت استفاده می‌شود، این ابزار با توجه به سه پیوت اولیه‌ای که تریدرها برای رسم خطوط روند مشخص می‌کنند، ناحیه‌ای قیمتی در نمودار را مشخص می‌کند که بین خطوط روند چنگال اندروز قرار دارند. برای آشنایی بیشتر با پولبک در ترید می‌توانید فیلم آموزش پولبک‌ها در بازارهای مالی فرادرس را مشاهده کنید.

این خطوط روند موقعیت‌های معاملاتی متنوعی را برای تریدرها در زمان برخورد قیمت با آن‌ها ایجاد می‌‌کنند. اما در مواردی فشار خرید در بازار مربوطه به‌گونه‌ای است که مومنتوم روند صعودی افزایش بیشتری پیدا می‌کند. در این شرایط قیمت به‌تدریج به سطوح بالاتر قیمتی حرکت می‌کند و خطوط روند در چنگال اندروز را یکی پس از دیگری به سمت بالا می‌شکند و از آن‌ها عبور می‌کند.

در این حالت قیمت در روند افزایشی خود ممکن است به خطوط روند پایین‌تر که همانند حمایت عمل می‌کنند، در نمودار قیمت پولبک بزند. پولبک‌های قیمتی می‌تواند موقعیت‌های معاملاتی مناسبی را برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ در اختیار تریدرها قرار دهد. در تصویر زیر پولبک‌های قیمتی با دایره‌های رنگی مشخص شده‌اند.

در این مثال همان‌طور که مشاهده می‌کنید، قیمت در روند صعودی خود به ترتیب از خطوط روند در ابزار چنگال اندروز عبور می‌کند و به سطوح حمایتی پایین‌تر پولبک می‌زند. روند صعودی قیمت در این مثال تا جایی ادامه پیدا می‌کند که قیمت از خط مقاومتی بالایی چنگال اندروز نیز عبور می‌کند و به آن پولبک می‌زند.

بنابراین در روندهای صعودی علاوه بر این‌که قیمت در خروج از خط روند پایینی در چنگال اندروز می‌تواند موقعیت‌های معاملاتی را در خلاف جهت روند قبلی در اختیار تریدرها قرار دهد، زمانی که قیمت از سمت بالای خطوط روند در چنگال اندروز به سمت قیمت‌های بالاتر حرکت می‌کند نیز می‌تواند موقعیت‌های مناسب معاملاتی را در پولبک‌ به سطوح پایین‌تر قیمتی در اختیار تریدرها قرار دهد.

ترید در پولبک به خط روند در Andrews Pitchfork
ترید در پولبک به خط روند در چنگال اندروز

دریافت تایید در ترید چنگال اندروز

نکته مهمی که در ترید با استفاده از چنگال اندروز در نمودار قیمت وجود دارد، لزوم دریافت تاییدهای مناسب برای ترید با استفاده از این ابزار تحلیل تکنیکال است. دریافت تایید برای ترید با استفاده از چنگال اندروز می‌تواند به روش‌های متنوعی انجام شود. زمانی که قیمت به خطوط روند بالایی در ابزار چنگال اندروز نزدیک می‌شود، همواره این احتمال وجود دارد که به سمت سطوح پایین‌تر قیمتی برگشت کند.

همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان کردیم این موضوع به‌دلیل خاصیت مقاومتی خطوط روند بالایی در این ابزار است که باعث برگشت روند قیمت به سطوح پایین‌تر می‌شود. برای مثال برای اینکه تریدرها بتوانند با اطمینان بیشتری در جهت روندهای احتمالی نزولی ترید کنند، می‌بایست علاوه بر رسیدن به سطوح مقاومتی بالاتر در نمودار قیمت، تاییدهای دیگری را نیز به‌دست آورند.

این تاییدهای قیمتی می‌تواند از طریق کندل‌های برگشتی نزولی در نواحی مقاومتی یا تاییدهای مربوط به واگرایی در اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال باشد. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در ابتدا روند صعودی قیمت به خطوط بالایی روند رسیده است.

در این حالت مشاهده می‌کنیم که بیشینه‌های قیمتی بیشتری در بالای خطوط بالایی روند مشاهده می‌شود که آن‌ها را در این مثال با خط مشکی به‌هم وصل کرده‌ایم. اما در همین بازه زمانی برای دریافت تاییدیه‌های بیشتر می‌توانیم از اندیکاتور RSI نیز استفاده کنیم. مشاهده می‌کنید که این اندیکاتور با نمودار قیمت واگرایی دارد. در تصویر زیر بیشینه‌های اندیکاتور RSI که با خط مشکی به هم متصل شده‌اند، روندی نزولی دارند.

در این مثال واگرایی در اندیکاتور این موضوع را نشان می‌دهد که احتمال ضعیف شدن روند صعودی و برگشت آن به روند نزولی بیشتر است. در تصویر زیر همان‌طور که مشاهده می‌کنید پس از ایجاد بیشینه‌های قیمتی بالاتر در بالای خطوط روند، قیمت به سمت سطوح پایین‌تر قیمتی حرکت کرده است.

بنابراین زمانی که قیمت در نزدیکی خطوط روند مقاومتی قرار دارد، احتمال برگشت روند به سطوح پایین‌تر قیمتی وجود دارد. این موضوع در مثال زیر توسط وجود واگرایی در اندیکاتور RSI نیز تایید شده است. بنابراین تریدرها با اطمینان بیشتری می‌توانند وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند.

دریافت تایید در ترید Andrews Pitchfork
دریافت تایید در ترید چنگال اندروز

تایید الگوی شمعی در ترید

رفتار قیمت که از بررسی الگوهای شمعی در نمودار قیمت مشخص می‌شوند نیز در تایید ترید با استفاده از چنگال اندروز از اهمیت بالایی برخوردار است. الگوهای شمعی همانند کندل‌های برگشتی زمانی که در نواحی حمایتی و مقاومتی در نمودار قیمت تشکیل می‌شوند، بیان‌گر احتمال برگشت روند هستند و موقعیت‌های معاملاتی مناسبی را برای تریدر در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد.

برای مثال در تصویر بالا همان‌طور که مشاهده می‌کنید، پس از ایجاد واگرایی در اندیکاتور، قیمت از سطوح بالایی به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت کرده است. در این مثال قیمت تا خط میانی کاهش پیدا می‌کند. در این مثال خط میانی همانند خط حمایتی برای نمودار قیمت عمل کرده است و پس از نزدیک شدن قیمت به آن باعث برگشت روند به سطوح بالاتر شده است.

با دقت در این نمودار متوجه می‌شویم که در زمان رسیدن قیمت به خط میانی، الگوی کندل برگشتی اینگالف صعودی در نمودار قیمت تشکیل شده است. این الگوی قیمتی نشان‌دهنده احتمال برگشت روند نزولی به صعودی در نمودار مربوطه است.

این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که این الگوی برگشتی در نواحی حمایتی در نمودار قیمت همانند خط میانی در ابزار چنگال اندروز تشکیل شود. در ادامه همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، قیمت پس از واکنش به خط میانی و تشکیل الگوی اینگالف صعودی به‌عنوان تایید برگشت روند، به سمت سطوح بالاتر قیمتی حرکت می‌کند.

چنگال اندروز در تریدینگ ویو

تریدرها برای اینکه بتوانند رفتار قیمت را در بازارهای مالی موردنظر تحلیل کنند، نیاز به نمودارهای قیمت و ابزارهای تحلیل تکنیکال دارند تا بتوانند نواحی مهم حمایت و مقاومتی و روندهای قیمتی را در نمودار مربوطه مشخص کنند.

تریدینگ ویو وب‌سایتی است که به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند انواع ابزارهای تحلیلی همانند ابزار چنگال اندروز را در نمودار موردنظر استفاده کنند. برای استفاده از چنگال اندروز در پلتفرم تریدینگ ویو تریدرها می‌توانند از قسمت ابزارهای مربوط به خطوط روند در نمودار، ابزار چنگال اندروز را انتخاب کنند.

Andrews Pitchfork در تریدینگ ویو
چنگال اندروز در تریدینگ ویو

 

چنگال اندروز در ارز دیجیتال

چنگال اندروز یکی از ابزارها در تحلیل تکنیکال است که از آن می‌توان در بازار ارزهای دیجیتال نیز استفاده کرد. بازار ارزهای دیجیتال این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند با توجه به نوسانات قیمت در ارزهای دیجیتال با پیش‌بینی روندهای قیمتی در بازار مربوطه نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ و شورت اقدام کنند.

برای این منظور تریدرها می‌توانند از تمامی استراتژی‌های معاملاتی مربوط به ترید با استفاده از چنگال اندروز در بازار کریپتو نیز استفاده کنند. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌‌کنید، چنگال اندروز در نمودار بیت کوین رسم شده است. در این مثال نقاط انتخابی برای رسم چنگال اندروز در نمودار بیت کوین در فاصله‌های زمانی بلندمدت انتخاب شده‌اند.

در این حالت تریدرها می‌توانند واکنش قیمت را به خطوط روند مربوطه بررسی کنند. همانند استراتژی چنگال اندروز در بازارهای مالی دیگر، زمانی که قیمت به خطور روند مربوطه نزدیک می‌شود، احتمال واکنش قیمتی به آن‌ها وجود دارد. خط میانی که در تصویر زیر با خط قرمز رنگ مشخص می‌شود نیز همانند خطوط دیگر در چنگال اندروز می‌تواند در شرایطی همانند خطوط حمایت و مقاومت برای نمودار بیت کوین عمل کند.

چنگال اندروز در ارز دیجیتال
چنگال اندروز در ارز دیجیتال (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

زمانی که تریدرها با استفاده از ابزارهایی همانند چنگال اندروز نمودار ارزهای دیجیتال را بررسی می‌کنند می‌توانند موقعیت‌های مناسبی را برای ترید پیدا کنند. اما موضوع مهمی که در کنار استفاده از تحلیل تکنیکال در بازار کریپتو می‌بایست به آن توجه کنند، لزوم بررسی عوامل تاثیرگذار مختلف همانند توکنومیک و کاربرد توکن موردنظر بر روی قیمت ارز دیجیتال مربوطه است. این عوامل به‌همراه عوامل بنیادی دیگر می‌توانند در نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال بسیار تاثیرگذار باشند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی ارزهای دیجیتال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

افرادی که به حوزه ارزهای دیجیتال و یافتن توکن‌های مستعد رشد در این بازار علاقه‌ دارند، می‌توانند به فیلم‌های آموزشی متنوعی که در این حوزه در فرادرس تهیه شده است، از طریق لینک‌های موجود در فهرست زیر دسترسی پیدا کنند.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه نیز می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس چنگال اندروز را شرح دادیم و توضیحاتی درباره این ابزار در نمودار قیمت ارائه کردیم. سپس حمایت و مقاومت در چنگال اندروز، استراتژی روند در این ابزار و بازگشت قیمت به خط میانی در چنگال اندروز را شرح دادیم. سپس نحوه رسم چنگال اندروز را توضیح دادیم.

در ادامه استراتژی‌های خرید و فروش با استفاده از این ابزار را بیان کردیم. استراتژی ترید خط میانه و کندل‌های برگشتی در ترید با استفاده از این ابزار را شرح دادیم. سپس توضیحاتی درباره شکست خطوط روند در چنگال اندروز ارائه کردیم. برای این منظور برگشت روند صعودی به نزولی و ترید در پولبک به خطوط روند را با استفاده از این ابزار شرح دادیم.

با توجه به اهمیت دریافت تایید برای ورود به معامله در بازارهای مالی، در ادامه دریافت تایید برای معامله در زمان استفاده از این ابزار را بیان کردیم و تایید الگوی شمعی در ترید را شرح دادیم. در پایان نیز چنگال اندروز در ارز دیجیتال را توضیح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
One up TraderTrading Strategy GuidesBlueberry MarketsLite Finance
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *