توضیح الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال – از تشخیص تا کاربرد

۵۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۶ تیر ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه
توضیح الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال – از تشخیص تا کاربرد

الگوی سر و شانه یکی از انواع الگوهای قیمتی در نمودار است که در آن روند قیمت به‌گونه‌ای است که شکلی شبیه به سر و شانه را در نمودار قیمت ایجاد می‌کند. بنابراین این الگو از سه قله قیمتی تشکیل می‌شود که کف‌های قیمتی آن‌ها را می‌توان با خطی به‌ هم متصل کرد. این خط که نقش مهمی در تحلیل قیمت دارد را خط گردن در این الگو می‌گوییم. تریدرها با استفاده از این الگوی کلاسیک می‌توانند روندهای آتی قیمت را در نمودار پیش‌بینی کنند. از سویی دیگر نمونه برعکس این الگو به‌نام الگوی سر و شانه معکوس نیز وجود دارد که تریدرها با آن می‌توانند موقعیت‌های مناسب معاملاتی را در نمودار پیدا کنند. در این مطلب از مجله فرادرس پس از معرفی این الگو و توضیح نحوه شناسایی آن در نمودار قیمت، نحوه ترید با استفاده از این الگو را شرح می‌دهیم و در ادامه توضیحاتی درباره الگوی Head and Shoulders معکوس در نمودار بیان می‌کنیم.

997696

الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال

«الگوی سر و شانه» (Head and Shoulders Pattern) یکی از الگوهای برگشتی در تحلیل تکنیکال است که تریدرها با شناسایی این الگو در نمودار قیمت می‌توانند احتمال برگشت روند در نمودار مربوطه را پیش‌بینی کنند. برای اینکه تریدرها بتوانند روندهای قیمتی در بازار را تحلیل کنند، همواره سعی می‌کنند تا روندهای قبلی در بازار مربوطه را بررسی کنند.

در این حالت برخی از الگوهای قیمتی در گذشته قابل شناسایی هستند که در نمودار تکرار می‌شوند. یکی از این الگوهای قیمتی الگوی سر و شانه است. این الگو از سه قله قیمتی تشکیل شده است که قله وسطی از دو قله کناری بلند‌تر است. با توجه به ساختار این الگو در نمودار قیمت و شباهت آن به سر و شانه‌، این الگو با نام الگوی Head and Shoulders در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود.

الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

الگوی سر و شانه در نمودار

زمانی که قیمت در روندهای صعودی خود به نواحی مقاومتی نزدیک می‌شود، با توجه به میزان اعتبار مقاومت و شدت روند صعودی این امکان وجود دارد که بتواند از مقاومت مربوطه عبور کند یا به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت کند. در این حالت این احتمال وجود دارد که قیمت پس از مقداری نوسان با تشکیل الگوی Head and Shoulders به سمت سطوح پایین‌تر قیمتی حرکت کند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، در ابتدا قیمت در روندی صعودی به ناحیه‌ای مقاومتی می‌رسد. این ناحیه مقاومتی باعث برگشت قیمت به سمت سطوح پایین‌تر می‌شود. اما شدت روند صعودی باعث برگشت دوباره روند به سمت قیمت‌های بالاتر می‌شود.

این موضوع باعث به‌وجود آمدن اولین شانه در الگوی Head and Shoulders می‌شود که در سمت چپ تصویر بالا مشاهده می‌کنید. روند قیمت در روند صعودی خود بیشینه قیمتی جدید ثبت می‌کند و قسمت سر الگوی سر و گردن را تشکیل می‌دهد. در ادامه قیمت در بازگشت از دومین قله قیمتی وارد روندی نزولی می‌شود.

در این حالت پس از برخورد به خط حمایتی به سمت بالا حرکت می‌کند و دومین شانه در این الگو را تشکیل می‌دهد که آن را در قسمت راست تصویر بالا مشاهده می‌کنید.

اجزای الگوی Head and Shoulders

الگوی سر و شانه همان‌طور که از نام آن می‌توان متوجه شد از قسمت‌های زیر تشیکل شده است که هر کدام را شرح می‌دهیم.

  • قسمت سر: قسمت سر در الگوی Head and Shoulders قله قیمتی وسطی در این الگو است که از دو قله قیمتی کناری بلندتر است.
  • قسمت شانه: قسمت شانه از دو قله قیمتی در سمت چپ و راست قله قیمتی وسطی تشکیل شده است.
  • خط گردن: خط گردن قسمت دیگری از الگوی سر و شانه است که کف‌های قیمتی شانه‌های این الگو را به هم متصل می‌کند.

یادگیری الگوهای قیمتی با فرادرس

تریدرها برای اینکه بتوانند معاملات موفقی در بازارهای مالی انجام دهند، می‌بایست تحلیل مناسبی از رفتار قیمت در نمودار مربوطه ارائه دهند. برای این منظور نیاز دارند تا علاوه بر بررسی عوامل تاثیرگذار در روندهای قیمتی، با الگوهای قیمتی در نمودار نیز آشنا شوند.

الگوهای قیمتی در نمودار قیمت باعث می‌شوند تا تریدرها نواحی مهمی که احتمال واکنش قیمت در آن‌ها بیشتر است را برای ترید موفق‌تر در بازار مربوطه شناسایی کنند. اما برای کسب مهارت در استفاده از الگوهای قیمتی می‌بایست با مفاهیمی نظیر حمایت و مقاومت و روندهای قیمت در نمودار آشنا شویم.

این مفاهیم باعث می‌شوند تا نحوه عملکرد الگوهای قیمتی در انجام معاملات را بهتر درک کنیم. برای مثال زمانی که تریدرها از الگوی Head and Shoulders در تحلیل تکنیکال برای پیدا کردن نواحی مهم قیمتی استفاده می‌کنند، در ابتدا می‌بایست با مفاهیمی مانند روندهای قیمتی، بیشینه‌ها و کمینه‌های قیمتی آشنا شوند.

صفحه نخست آموزش‌های بورس و تحلیل تکنیکال
برای مشاهده صفحه اصلی فیلم‌های آموزشی بر روی تصویر کلیک کنید.

آشنایی با این مفاهیم باعث می‌شود تا نحوه شکل‌گیری الگوهایی همانند الگوی Head and Shoulders در نمودار قیمت را بهتر درک کنند و تحلیل‌های دقیق‌تری را از دلایل تشکیل این الگوی قیمتی ارائه کنند. افرادی که به تحلیل تکنیکال و ترید در بازارهای مالی علاقه‌مند هستند می‌توانند فیلم‌های آموزشی فرادرس در این حوزه را مشاهده کنند. در فهرست زیر برخی از فیلم‌های آموزشی فرادرس مربوط به تحلیل تکنیکال را با لینک‌های مربوطه مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

تشخیص الگوی سر و شانه

برای تشخیص الگوی سر و شانه در نمودار قیمت تریدرها می‌بایست به روندهای قیمتی در نمودار توجه کنند. در این حالت الگوی Head and Shoulders می‌تواند در روندهای صعودی و نزولی در نمودار قیمت تشکیل شود. زمانی که الگوی سر و شانه در ادامه روندهای صعودی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، تریدرها برای تشخیص الگوی Head and Shoulders در ابتدا می‌بایست رفتار قیمت را در نزدیکی نواحی مقاومتی در نمودار قیمت بررسی کنند. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، نمودار شمعی زیر روندهای صعودی و نزولی قیمت را نشان می‌دهد.

در این مثال در ادامه روند صعودی، قیمت به اولین ناحیه مقاومتی در نمودار برخورد می‌کند. در این حالت قیمت به سمت پایین برگشت می‌کند و شانه سمت چپ الگو را می‌سازد. اما پس از مدتی قیمت دوباره به سمت نواحی بالاتر حرکت می‌کند و این مرتبه از سقف قیمتی قبلی نیز عبور می‌کند و قله دومی را بلندتر از قله قیمتی اولی در نمودار قیمت تشکیل می‌دهد.

اما پس از مدتی درجا زدن دوباره به سمت پایین حرکت می‌کند و به کف قیمتی مربوط به شروع روند صعودی قبلی باز می‌گردد. در ادامه قیمت دوباره به سمت سطوح بالاتر قیمتی حرکت می‌کند و قله سومی در نمودار قیمت را تشکیل می‌دهد. قله سومی را به عنوان شانه راست نیز می‌توان نام برد.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، قیمت دوباره به سمت پایین حرکت کند و از کف قیمتی مربوط به حرکت صعودی قبلی نیز پایین‌تر می‌رود. در این حالت با تشکیل الگوی Head and Shoulders و شکست خط گردن، احتمال ادامه روند نزولی به سمت قیمت‌های پایین‌تر وجود دارد. همان‌طور که در تصویر زیر نیز مشاهده می‌کنید، قیمت پس از شکست خط گردن به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت کرده است.

تشکیل الگوی سر و شانه در نمودار قیمت
تشکیل الگوی سر و شانه در نمودار قیمت (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

انواع الگوی سر و شانه

با توجه به اینکه الگوی سر و شانه در بالای نمودار یا پایین نمودار تشکیل شود، دو نوع الگوی Head and Shoulders در نمودار قابل شناسایی است که در ادامه هر کدام را شرح می‌دهیم.

  • الگوی سر و شانه سقف
  • الگوی سر و شانه کف

الگوی سر و شانه سقف

یکی از انواع الگوهای سر و شانه در تحلیل تکنیکال الگوی سر و شانه‌ای است که در سقف‌های قیمتی تشکیل می‌شود و به آن الگوی سر و شانه در سقف می‌گویند. منظور از الگوی Head and Shoulders در سقف، الگوی سر و شانه‌ای است که در ادامه روندهای افزایشی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود و بعد از تشکیل این الگو، احتمال ریزش قیمت به سمت قیمت‌های پایین‌تر بیشتر می‌شود.

بنابراین با توجه به اینکه با تشکیل این الگو، روندهای صعودی در نمودار قیمت به روندهای نزولی تغییر مسیر می‌دهند، بنابراین الگوی Head and Shoulders در سقف نیز الگویی برگشتی محسوب می‌شود و نشان‌دهنده احتمال برگشت روند صعودی به نزولی در نمودار قیمت است. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در ادامه روند صعودی در نمودار قیمت، الگوی سر و شانه در سقف تشکیل شده است.

در تصویر زیر قیمت در ادامه روند افزایشی خود الگوی Head and Shoulders را تشکیل داده است. در این مثال با توجه به اینکه روند صعودی سه قله قیمتی متوالی را تشکیل داده است، بنابراین در صورتی که قیمت بتواند این الگو را تکمیل کند و خط گردن را به سمت پایین بشکند، الگوی Head and Shoulders در سقف کامل می‌شود و تریدرها می‌توانند در ادامه، روندهای نزولی در بازار را پیش‌بینی کنند.

الگوی سر و شانه سقف
الگوی سر و شانه سقف

الگوی سر و شانه کف

الگوی سر وشانه در کف یکی دیگر از انواع الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال است که معمولا در نواحی حمایتی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود. الگوی Head and Shoulders در کف در ادامه روندهای نزولی در نمودار تشکیل می‌شود. زمانی که روندهای نزولی در مسیر خود به نواحی حمایتی در نمودار می‌رسند، این احتمال وجود دارد که قیمت سه کمینه قیمتی در این ناحیه تشکیل دهد.

در این حالت کمینه‌های قیمتی به‌گونه‌ای است که کمینه میانی از دو کمینه قیمتی در دو سمت، در سطح قیمتی پایین‌تری قرار دارد. بنابراین الگوی سر و شانه در کف برعکس الگوی Head and Shoulders در سقف است و در نواحی پایین نمودار تشکیل می‌شود. زمانی که این الگو در کف‌های قیمتی تشکیل می‌شود، احتمال برگشت قیمت از روند نزولی به سمت قیمت‌های بالاتر در نمودار قیمت بیشتر می‌شود.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، روندهای نزولی در نمودار قیمت به سطوح پایین‌تر قیمت در نمودار وارد می‌شوند. در این حالت همان‌طور که مشاهده می‌کنید، قیمت توانسته است سه کمینه قیمتی در نمودار قیمت ایجاد کند. کمینه میانی از کمینه‌های اول و سوم در سطح قیمتی پایین‌تری قرار دارد و قسمت سر در الگوی Head and Shoulders در کف محسوب می‌شود.

در ادامه در صورتی که قیمت بتواند خط گردن را به سمت بالا بشکند و از آن عبور کند، سیگنالی برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ در اختیار تریدرها قرار می‌دهد.

الگوی سر و شانه در کف
الگوی سر و شانه در کف

کاربرد الگوی سر و شانه

کاربرد الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال همانند دیگر الگوهای قیمتی در این تحلیل برای پیدا کردن روند احتمالی قیمت در نمودار برای شناسایی موقعیت‌های معاملاتی مناسب در بازار مربوطه است. از سویی دیگر با توجه به اینکه الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال یکی از انواع الگوهای برگشتی است، زمانی که این الگو در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، تریدرها خود را برای احتمال برگشت روند در بازار مربوطه آماده می‌کنند.

کاربرد الگوی سر و شانه در روند صعودی

الگوی سر و شانه در روند صعودی در تحلیل تکنیکال به عنوان الگوی برگشتی نزولی در نمودار قیمت استفاده می‌شود. روندهای صعودی روندهایی هستند که قیمت در آن‌ها در حال افزایش است. از سویی دیگر با توجه به اینکه الگوی Head and Shoulders یکی از انواع الگوهای برگشتی در تحلیل تکنیکال است، بنابراین زمانی که در انتهای روندهای صعودی یا در سقف‌های قیمتی این الگو شناسایی می‌شود، احتمال برگشت روند صعودی به نزولی در نمودار قیمت افزایش پیدا می‌کند.

این موضوع به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند با پیش‌بینی احتمال روند نزولی پس از تشکیل این الگو، نسبت به باز کردن موقعیت‌های معاملاتی شورت اقدام کنند. برای این منظور تریدرها نیاز دارند تا در ابتدا الگوی سر و شانه در روند صعودی را به‌درستی تشخیص دهند.

بنابراین تریدرها در ابتدا می‌بایست روندهای صعودی را در نمودار قیمت مشخص کنند و نواحی مقاومتی را در مسیر حرکت روند صعودی در نمودار قیمت شناسایی کنند. با توجه به اینکه سفارشات فروش زیادی در نواحی مقاومتی قرار دارد. بنابراین زمانی که قیمت به این نواحی نزدیک می‌شود، به تدریج از قدرت روند افزایشی آن کاسته می‌شود. این موضوع می‌تواند در نهایت باعث تشکیل الگوی Head and Shoulders در سقف شود.

در این حالت تریدرها با توجه به احتمال برگشت روند صعودی پس از تشکیل این الگو می‌توانند تارگت‌های قیمتی مناسبی را در سطوح پایین‌تر قیمتی در نمودار قیمت برای تیک پروفیت از احتمال روندهای نزولی در نظر بگیرند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، الگوی سر و شانه زمانی که در نمودار قیمت کامل شود، احتمال ریزش قیمت به سطوح پایین‌تر قیمتی را افزایش می‌دهد. در این مثال روندهای قیمتی با خطوطی مشخص شده‌اند که آن‌ها را می‌توان اجزای تشکیل دهنده الگوی Head and Shoulders محسوب کرد.

در این مثال پس از تشکیل سه قله قیمتی، با شکست خط گردن قیمت به سمت هدف قیمتی حرکت می‌کند. بنابراین تریدرها می‌توانند این الگوی قیمتی را در نمودار قیمت و در سقف‌های قیمتی شناسایی کنند. در این حالت با توجه به ارتفاع قسمت سر تا خط گردن می‌توانند میزان پیش‌روی احتمالی قیمت را بعد از شکست خط گردن به قیمت‌های پایین‌تر پیش‌بینی کنند.

هدف قیمتی در الگوی Head and Shoulders
هدف قیمتی در الگوی سر و شانه

کاربرد الگوی سر و شانه در روند نزولی

کاربرد الگوی سر و شانه در انتهای روندهای نزولی در پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ و کسب سود از احتمال روندهای افزایشی قیمت در نمودار است. این موضوع به این دلیل است که الگوی Head and Shoulders یکی از الگوهای برگشتی است.

از سویی دیگر زمانی که این الگو در ادامه روندهای نزولی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، یکی از انواع الگوهای برگشتی صعودی نیز محسوب می‌شود. بنابراین زمانی که قیمت در ادامه روندهای نزولی به نواحی حمایتی در نمودار قیمت نزدیک می‌شود، احتمال تشکیل الگوهای برگشتی صعودی همانند الگوی Head and Shoulders معکوس در نمودار قیمت افزایش پیدا می‌کند. الگوی سر و شانه معکوس این امکان را به تریدرها می‌دهد تا برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ در نمودار قیمت موقعیت‌های مناسبی را در نمودار بازار مربوطه پیدا کنند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در ادامه روندهای نزولی الگوی سر و شانه معکوس در نمودار قیمت تشکیل شده است. تشکیل این الگو به تریدرها این امکان را می‌دهد تا با کامل شدن آن با احتمال بیشتری برگشت روند به سمت سطوح بالاتر قیمتی را پیش‌بینی کنند.

در این مثال پس از شکست خط گردن قیمت دوباره به آن پولبک زده است. پولبک قیمت به خط گردن در الگوی Head and Shoulders معکوس موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله و استفاده از روندهای افزایشی در اختیار تریدرها قرار می‌دهد.

الگوی سر و شانه در کف
الگوی سر و شانه در روند نزولی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

شناسایی الگوی سر و شانه در نمودار

برای این که تریدرها بتوانند با استفاده از الگوی سر و شانه موقعیت‌های مناسب معاملاتی در نمودار قیمت را پیدا کنند، در ابتدا نیاز دارند تا این الگو را در نمودار مربوط شناسایی کنند. برای شناسایی این الگو تریدرها می‌بایست در ابتدا روندهای اصلی در نمودار قیمت را پیدا کنند.

سپس با توجه به رفتار قیمت در ادامه این روندهای اصلی می‌توانند الگوهای مربوطه را در روند موردنظر شناسایی کنند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه شناسایی الگوی Head and Shoulders در نمودار را در روندهای صعودی و نزولی به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

الگوی Head and Shoulders در روند صعودی

شناسایی برگشت روند با الگوی Head and Shoulders باعث می‌شود تا تریدرها بتوانند پوزیشن‌های معاملاتی مناسب‌تری را برای انجام معاملات خود باز کنند. در این حالت در ابتدا تریدرها می‌بایست به رفتار قیمت و روند آن در نمودار توجه کنند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، قیمت قبل از تشکیل الگوی سر و شانه، روند صعودی را در نمودار قیمت شروع کرده است.

در این مثال همان‌طور که مشاهده می‌کنید، سه قله قیمتی به‌ ترتیب در نمودار تشکیل شده است که آن‌ها را با مربع‌هایی آبی رنگ مشخص می‌کنیم. در این مثال با متصل کردن کف‌های قیمتی که شانه‌های الگوی Head and Shoulders در نمودار زیر تشکیل داده‌اند، می‌توانیم خط گردن را مشخص کنیم.

خط گردن در مثال زیر شیب صعودی نیز دارد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، زمانی که قیمت از قله سمت راست الگوی Head and Shoulders به سمت خط گردن حرکت می‌کند و این خط را می‌شکند، روند نزولی ادامه پیدا می‌کند. این مثال نشان می‌دهد که شکست خط گردن در الگوی Head and Shoulders، می‌تواند موقعیت‌های مناسبی را برای باز کردن پوزیشن معاملاتی در اختیار تریدرها قرار دهد.

شناسایی برگشت روند با الگوی Head and Shoulders
شناسایی برگشت روند با الگوی سر و شانه

الگوی Head and Shoulders در روند نزولی

زمانی که الگوی سر و شانه کف در روندهای نزولی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، بیان‌گر احتمال برگشت روند نزولی به صعودی در نمودار قیمت است. الگوی سر و شانه معکوس نام دیگری برای الگوی سر و شانه کف است و زمانی تشکیل می‌شود که روندهای نزولی در نمودار قیمت به ناحیه حمایتی در نمودار قیمت نزدیک شوند.

نواحی حمایتی دارای سفارشات خرید زیادی هستند و احتمال برگشت روند از این نواحی به سطوح بالاتر قیمتی زیاد است. بنابراین زمانی که قیمت در روندهای نزولی به نواحی حمایتی در نمودار قیمت نزدیک می‌شود، احتمال تشکیل الگوهای برگشتی در نمودار قیمت افزایش پیدا می‌کند.

بنابراین زمانی که الگوی برگشتی سر و شانه معکوس در نواحی حمایتی تشکیل می‌شود، تریدرها به‌دنبال پیدا کردن موقعیت‌های مناسب برای ورود به معامله و استفاده از احتمال شروع روندهای افزایشی در نمودار قیمت هستند. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، الگوی سر و شانه معکوس در نمودار روزانه NZD/USD تشکیل شده است.

در الگوی Head and Shoulders معکوس نیز همانند الگوی Head and Shoulders، پیدا کردن الگو در نمودار از اهمیت بالایی برخودار است. پیدا کردن الگوهای قیمتی در نمودار در برخی موارد دشوار است و تریدرها برای پیدا کردن الگوهای قیمتی نیاز به تمرین و کسب مهارت‌های لازم در شناسایی الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال دارند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در ادامه روند نزولی شانه سمت چپ در الگو تشکیل شده است، اما در ادامه مجموعه‌ای از کمینه‌های قیمتی تشکیل شده است که آن‌ها را در مجموع می‌‌توانیم به عنوان قله میانی در الگوی Head and Shoulders در نظر بگیریم.

در نهایت نیز شانه سمت راست در نمودار قیمت تشکیل شده است. بنابراین با وجود اینکه قله میانی یا قسمت سر در الگوی Head and Shoulders معمولا دارای یک کمینه است، اما در مواردی می‌توان با توجه به تشکیل شانه‌ها در دو طرف کمینه میانی، مجموعه‌ای از کمینه‌های قیمتی را به عنوان کمینه میانی در الگوی سر و شانه معکوس در نظر گرفت. در این مثال نیز پس از شکست خط گردن و عبور قیمت از آن، قیمت در نمودار وارد روندی صعودی شده است.

برگشت روند با الگوی سر و شانه معکوس (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

نحوه ترید الگوی سر و شانه

برای ترید الگوی سر و شانه تریدرها نیاز دارند تا پس از شناسایی این الگو در نمودار قیمت، سطوح قیمتی مناسب برای ورود به معامله، تارگت و حد ضرر را در نمودار قیمت شناسایی کنند.

زمانی که تریدرها از الگوهای سر و شانه در تحلیل تکنیکال برای ورود به معامله استفاده می‌کنند، این امکان برای آن‌ها وجود دارد تا با توجه به شرایط قیمت در نمودار مربوطه و الگوی موردنظر بتوانند سطوح مهمی از نمودار را شناسایی کنند که در آن سطوح بتوانند پوزیشن‌های معاملاتی لانگ یا شورت را با توجه به الگوی موردنظر در نمودار قیمت باز کنند.

از سویی دیگر سطوح قیمتی مهمی همانند تارگت و حد ضرر نیز با استفاده از الگوی سر و شانه در نمودار قیمت قابل شناسایی است. برای این منظور خط گردن در الگوی Head and Shoulders از اهمیت بالایی برای پیدا کردن این سطوح قیمتی مهم در نمودار برخوردار است. در ادامه نحوه ترید الگوی Head and Shoulders را بیشتر توضیح می‌دهیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه ترید و مدیریت آن می‌توانید فیلم آموزش مدیریت حرفه ای ترید در بازار سرمایه فرادرس را مشاهده کنید.

قیمت ورود به معامله

قیمت ورود به معامله قیمتی است که تریدرها با توجه به پیش‌بینی روندهای آتی در نمودار موردنظر در آن قیمت به معامله ورود می‌کنند. تریدرها می‌توانند پس از شناسایی الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال در زمانی که قیمت از خط گردن عبور می‌کند، وارد معامله شوند. به عبارتی دیگر زمانی که خط گردن توسط قیمت شکسته می‌شود، الگوی Head and Shoulders کامل می‌شود و این امکان را به تریدرها می‌دهد تا با توجه به روند احتمالی قیمت وارد پوزیشن معاملاتی مربوطه شوند.

ترید الگوی سر و شانه (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

تارگت در الگوی Head and Shoulders

تارگت در الگوی سر و شانه با توجه به فاصله خط گردن از قسمت سر در الگوی Head and Shoulders تعیین می‌شود. بنابراین برای اینکه تریدرها بتوانند قیمت مناسبی را برای قرار دادن تارگت در معاملات خود با استفاده از الگوی سر و شانه پیدا کنند، در ابتدا می‌بایست خط گردن را در این الگو رسم کنند.

سپس فاصله‌ای که خط گردن با بیشینه یا کمینه قیمت در قسمت سر دارد را می‌توانند به عنوان اندازه تارگت در نظر بگیرند. قرار دادن تارگت در ترید به معنی انتخاب قیمتی است که تریدر احتمال می‌دهد قیمت بازار در آینده به آن برسد. بنابراین زمانی که تریدرها با استفاده از الگوی Head and Shoulders پوزیشن معاملاتی شورت در نمودار قیمت باز می‌کنند، این احتمال را می‌دهند که قیمت بتواند به اندازه فاصله خط گردن تا قله میانی در جهت سطوح پایین‌تر قیمتی در نمودار قیمت پیش‌روی کند.

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، پس از ترسیم خط گردن، برای تعیین هدف قیمتی فاصله خط گردن تا قسمت سر در الگوی سر وشانه اندازه‌گیری شده و با خط سبز مشخص شده است. در این حالت برای قرار دادن تارگت می‌توانیم همین فاصله را همانند تصویر بالا در نظر بگیریم و در جهت روند نزولی تارگت قیمت را قرار دهیم.

حد ضرر در الگوی سر و شانه

حد ضرر در معاملات باعث محدود شدن زیان مربوط به پوزیشن‌های معاملاتی در صورت پیش‌بینی نادرست می‌شود. در ترید الگوهای سر و شانه نیز تریدرها از حد ضرر استفاده می‌کنند. این موضوع به این دلیل است که همواره این امکان وجود دارد که قیمت در الگوی Head and Shoulders پس از تشکیل مطابق با روند پیش‌بینی شده حرکت نکند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره حد ضرر می‌توانید مطلب حد ضرر چیست را از مجله فرادرس مطالعه کنید.

برای مثال زمانی که تریدرها الگوی سر و شانه سقف را در نمودار شناسایی می‌کنند، همزمان با ورود به معامله در زمان شکست خط گردن، در قیمتی بالاتر از خط گردن حد ضرر معامله را قرار می‌دهند. این موضوع به این دلیل است که پس از شکست خط گردن در الگوی سر و شانه سقف احتمال روند کاهشی در نمودار قیمت بیشتر است.

بنابراین تریدها با باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت می‌توانند از این روندهای کاهشی استفاده کنند. از سویی دیگر برای محدود کردن ضرر در صورت ایجاد روند صعودی قیمت، تریدرها حد ضرر را با توجه به شرایط نمودار قیمت در سطحی بالاتر از خط گردن قرار می‌دهند.

در ترید با استفاده از الگوی سر و شانه معکوس نیز تریدرها از حد ضرر استفاده می‌کنند. اما با توجه به احتمال برگشت روند نزولی به صعودی بعد از تشکیل الگوی سر و شانه معکوس در نمودار قیمت، تریدرها پس از باز کردن معاملات لانگ پس از شکست خط گردن، حد ضرر را با توجه به شرایط قیمت در نمودار مربوطه کمی پایین‌تر از خط گردن در الگوی سر و شانه معکوس قرار می‌دهند.

حد ضرر در الگوی سر و شانه (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

الگوی سر و شانه معکوس در ترید

برای ترید الگوی سر و شانه معکوس نیز تریدرها از همان اصول مربوط به ترید در الگوی Head and Shoulders در تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. بنابراین تنها تفاوتی که ترید الگوی سر و شانه معکوس با ترید الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال دارد، معکوس بودن اقدامات مربوط به انجام ترید است.

این موضوع نیز به این دلیل است که در الگوی سر و شانه معکوس با توجه به تشکیل این الگوی در کف‌های قیمتی، تریدرها انتظار دارند پس از تشکیل این الگو قیمت به سمت سطوح بالاتر قیمتی حرکت کند. بنابراین پس از شکست خط گردن وارد پوزیشن لانگ می‌شوند.

از سویی دیگر حد ضرر را در قیمت‌هایی پایین‌تر از خط گردن در الگوی سر و گردن معکوس قرار می‌دهند. برای پیدا کردن تارگت در انجام معاملات نیز همانند پیدا کردن تارگت برای الگوی سر و شانه در سقف، در ابتدا فاصله بین خط گردن از سر را اندازه‌گیری می‌کنند و در ادامه تارگت را برابر با همین فاصله اما در جهت سطوح بالاتر قیمتی قرار می‌دهند.

الگوی سر و شانه معکوس در ترید (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

الگوی سر و شانه در بازار کریپتو

بازار کریپتو یکی از انواع بازارهای مالی است که در آن تریدرها ارزهای دیجیتال را معامله می‌کنند. برای این منظور همانند ترید در بازارهای دیگر می‌بایست نواحی مهم قیمتی در نمودار را شناسایی کنند. این موضوع به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند در کف‌های قیمتی خریدهای مناسبی را انجام دهند و پس از افزایش قیمت آن‌ها را در قیمت‌های بالاتر بفروشند.

بنابراین تحلیل تکنیکال و الگوهای قیمتی موجود در این تحلیل به تریدرهای بازار کریپتو کمک می‌کند تا بتوانند معاملات پرسودتری را در این بازار تجربه کنند. الگوی Head and Shoulders نیز یکی از الگوهای قیمتی است که تریدرها می‌توانند برای پیش‌بینی روندهای قیمتی در بازار کریپتو از آن استفاده کنند.

برای این منظور تریدرها می‌توانند با توجه به استراتژی معاملاتی مربوطه در ابتدا روندهای اصلی در نمودار قیمت را شناسایی کنند، سپس در نواحی مهم حمایتی و مقاومتی منتظر تشکیل الگوهای برگشتی همانند الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال شوند.

در این حالت زمانی که الگوی Head and Shoulders در سقف یا کف قیمتی تشکیل شود، به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند نواحی مناسب‌تری را برای ورود به معامله و کسب سود از بازار کریپتو پیدا کنند. اما نکته دیگری که تریدرها نیاز دارند تا در کنار استفاده از الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال به آن توجه کنند، شناسایی عواملی است که می‌تواند بر روی روندهای قیمتی در ارزهای دیجیتال تاثیرگذار باشد.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی ارز های دیجیتال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

برای شناسایی این عوامل و پیدا کردن توکن‌های مستعد رشد در این بازار فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای دسترسی به فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال را شرح دادیم. برای این منظور توضیحاتی درباره این الگو در نمودار ارائه کردیم و اجزای تشکیل دهنده این الگو را شرح دادیم. در ادامه نحوه تشخیص الگوی سر و شانه را بیان کردیم و توضیحاتی درباره انواع الگوهای سر و شانه در نمودار قیمت ارائه کردیم.

برای این منظور الگوی سر و شانه سقف و کف را به‌طور مجزا بیان کردیم. در ادامه کاربرد الگوی Head and Shoulders در روندهای صعودی و نزولی را شرح دادیم. سپس درباره شناسایی الگوی Head and Shoulders در نمودار توضیحاتی دادیم. در ادامه نحوه ترید الگوی سر و شانه را شرح دادیم.

برای این منظور قیمت ورود به معامله، تارگت و حد ضرر در این الگو را بیان کردیم. سپس الگوی سر و شانه معکوس در ترید را شرح دادیم و در پایان نیز توضیحاتی درباره الگوی Head and Shoulders در بازار کریپتو ارائه کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
ThinkMarketsCFIBabypipsDaily Price Action
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *