یادگیری سئو چقدر طول می کشد؟ – به زبان ساده + نقشه راه

۱۰۷۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۳ دقیقه
یادگیری سئو چقدر طول می کشد؟ – به زبان ساده + نقشه راه

یادگیری «بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو» یا «سئو» در ابتدا ممکن است دشوار به‌نظر برسد. کافی‌ست کلمه سئو را در گوگل جستجو کنید تا با دریایی از اصطلاحات و واژگان تخصصی روبه‌رو شوید و صدها دوره آموزشی و تکنیک مختلف برای کسب جایگاه‌های اول صفحه نتایج به شما معرفی شوند. تنوع این روش‌ها و دوره‌های آموزشی از یک طرف و ماهیت دائما در حال تغییر سئو از طرف دیگر، احتمالا باعث شده در یادگیری سئو سردرگم شوید و ندانید که از کجا باید شروع کنید. این آموزش از «مجله فرادرس» با جمع‌بندی مراحل یادگیری سئو، مسیر یادگیری آن را برای شما هموارتر می‌کنیم. همچنین، خواهید دید برای یادگیری سئو چه پیش‌نیازهایی لازم است و چقدر طول می‌کشد تا بتوانید اصول سئو را در سطوح حرفه‌ای‌تر انجام دهید. علاوه بر این، بسیاری از منابع رایگان را نیز در این مطلب معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها بتوانید سئوی وب‌سایت را به‌صورت خودآموز یاد بگیرید.

فهرست مطالب این نوشته

مقدمه ای بر مفهوم سئو

اگر این مطلب را می‌خوانید به احتمال زیاد توضیحات پراکنده‌ای در مورد سئو شنیده‌اید و با ماهیت آن کمی آشنایی دارید. در هر صورت بهتر است معرفی کوتاهی از مفهوم سئوی وب‌سایت و کاربردهای آن در همین ابتدای مطلب داشته باشیم. مفهوم «سئو یا بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو» (Search Engine Optimization | SEO) مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و روش‌های رایگان را برای ظاهر شدن وب‌سایت در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج طبیعی معرفی می‌کند.

در حقیقت با انجام تکنیک‌ها و اصول مختلف سئوی وب‌سایت به موتور جستجو کمک می‌کنید وب‌سایت شما و محتوای آن را راحت‌تر و سریع‌تر پیدا کند و آن را به‌شکل موثرتری به کاربران نمایش دهد. به زبان ساده، با انجام سئوی وب‌سایت:

  • با کلمات و عبارات پر استفاده در حوزه تخصصی کسب و کار خود آشنا می‌شوید.
  • تولید محتوا در وب‌سایت را بر اساس نیازهای مخاطبان هدف و عبارات مورد استفاده آن‌ها انجام می‌دهید.
  • جنبه‌های فنی وب‌سایت مانند سرعت بارگذاری و نحوه نمایش در نمایشگر‌های مختلف را بهبود می‌دهید.
  • با بهبود کیفیت وب‌سایت و محتوای آن، اعتبار و شهرت بیشتری در فضای آنلاین کسب می‌کنید و مشتریان بیشتری از خدمات و محصولات شما استفاده می‌کنند.
یادگیری سئو چه فایده ای دارد
با رعایت اصول سئو، وب‌سایت شما در جایگاه‌های اول صفحه نتایج به کاربران نمایش داده می‌شود.

سئوی وب‌سایت بهترین گزینه برای تقویت حضور آنلاین کسب و کارهای کوچک و تازه‌کاری است که به‌دنبال تثبیت حضور خود در فضای آنلاین هستند و نیاز است محصولات و خدمات ارائه شده توسط آن‌ها در بازار، در معرض دید کاربران و مشتریان احتمالی بیشتری قرار بگیرد.

نگاهی به مفهوم سئو

با وجود این کاربردها و دیگر مزایای به‌کارگیری تکنیک‌های سئو، حتما شما هم قبول دارید که یادگیری سئو برای بهبود شرایط و عملکرد وب‌سایت ضروری است و ممکن است از خودتان بپرسید چطور باید وارد مسیر یادگیری آن شویم و چقدر راه در پیش داریم؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می‌دهیم. اگر می‌خواهید در مورد نحوه کار سئو و موتورهای جستجو بیشتر بدانید مطلب زیر از «مجله فرادرس» را مطالعه کنید:

 

یادگیری سئو دشوار است؟

نام سئو و اصطلاحات تخصصی که به‌دنبال آن قطار می‌شوند، همیشه تازه‌کاران این حوزه را می‌ترساند. یادگیری سئو برخلاف آنچه به‌نظر می‌رسد سخت نیست. آنچه باعث می‌شود یادگیری سئوی وب‌سایت از دور سخت به‌نظر برسد، اصطلاحات و مفاهیم متنوعی است که باید در مورد ایجاد و مدیریت وب‌سایت و طرز کار موتورهای جستجو درک کنید.

در حقیقت سئو نیز مانند بسیاری از مفاهیم دیگر زبان خاص خود را دارد که اگر بخواهید آن را درست و اصولی پیش ببرید، باید آن را یاد بگیرید.

آیا یادگیری سئو دشوار است

از طرف دیگر اغلب دستورالعمل‌های موتورهای جستجو نیز با گذشت زمان تغییر می‌کنند و همین موضوع اصول سئو را نیز دچار تغییر و تحول می‌کند. پس دو اصل مهم را برای یادگیری آسان‌تر روش‌های سئو هرگز فراموش نکنید: استمرار در یادگیری و به‌روزرسانی دائمی اطلاعات. حتی حرفه‌ای‌ترین کارشناسان سئو نیز به‌طور دائم مشغول یادگیری نکات و اطلاعات جدیدی هستند که در مورد نحوه کار سئو و رتبه‌بندی نتایج منتشر می‌شود.

با وجود این چالش‌ها، یادگیری و انجام اصول سئو در وب‌سایت حتی به‌صورت خودآموز نیز امکان‌پذیر است و اگر انرژی و زمان کافی را به آن اختصاص دهید و برای آن برنامه‌ریزی کنید، قطعا می‌توانید سئو را خودتان یاد بگیرید. مسئله مهم در یادگیری سئو، به‌کارگیری آموخته‌ها در عمل و در وب‌سایت‌های واقعی است.

 

زمان موردنیاز برای یادگیری سئو چقدر است؟

تعیین زمان برای یادگیری سئو به عوامل مختلفی بستگی دارد. صرف‌نظر از فاکتور تجربه، اگر فردی را در نظر بگیریم که روزانه زمانی را به آموزش دیدن در مورد سئو و تکنیک‌های آن اختصاص می‌دهد، یادگیری آن در سطح پایه چیزی حدود ۱ تا ۳ ماه و در سطح پیشرفته حدود ۶ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد.

جدول زیر دیدگاهی بهتری در مورد زمان لازم برای یادگیری سئو و تبدیل شدن به متخصص سئو در اختیار شما قرار می‌دهد:

سطح یادگیریمهارت‌هازمان موردنیاز
پایهآشنایی با نحوه کار، عناصر و اصول سئو و دانش پایه در مراحل تدوین استراتژی سئو در حوزه‌های با رقابت کمحدود ۱۲ ماه
کارشناس سئوآشنایی با نحوه ارتباط عناصر سئو با یکدیگر و ترکیب آن‌ها برای تدوین برنامه جامع سئوحدود ۱۸ ماه
متخصص سئوآشنایی با تدوین استراتژی جامع سئو برای وب‌سایت‌های بزرگ و ترکیب آن با برنامه بازاریابی و کدنویسیحدود ۳۶ ماه

البته این موضوع در صورتی صادق است که یادگیری را بر اساس برنامه زمانی منظم پیش ببرید. این برنامه یادگیری بهتر است روی اصول مهم و جنبه‌های اصلی انواع سئو متمرکز شود و زمانی را نیز به کسب مهارت‌های انجام سئو در عمل اختصاص دهد. ناگفته نماند که این زمان‌ها تخمینی هستند و بر اساس تجربیات کارشناسان سئو تعیین شده‌اند. عوامل بسیاری در یادگیری سریع‌تر یا کندتر سئو تأثیر دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

چه مواردی یادگیری سئو را سرعت می بخشند؟

برای شروع بهتر در یادگیری سئو، اول باید با مفاهیم مرتبط با آن در مورد موتورهای جستجو، الگوریتم‌های تعیین رتبه وب‌سایت‌ها و تعریف دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید. دیجیتال مارکتینگ استراتژی مادر سئوی وب‌سایت است و داشتن دانش پایه در مورد اهداف و کاربردهای آن، فهم سئو را برای شما آسان‌تر می‌کند.

چه مواردی یادگیری سئو را آسان تر می کنند

بنابراین اگر فردی با دانش پایه در حوزه‌های تولید محتوا، تبلیغ‌نویسی، برنامه‌نویسی و طراحی وب‌سایت سریع‌تر توانست اصول و تکنیک‌های سئو را یاد بگیرد، زیاد تعجب نکنید. در کل مدت زمان لازم برای یادگیری سئو به چند عامل مهم بستگی دارد که در در زمان برنامه‌ریزی باید حتما به آن‌ها توجه کنید:

  • پیچیدگی مفاهیم: مفاهیم و موضوعات مختلف سئو بر اساس میزان پیچیدگی و دشوار بودن به مدت زمان متفاوتی برای یادگیری نیاز دارند. برای مثال یادگیری تکنیک‌های سئوی تکنیکال (فنی) مانند آنالیز سئوی وب‌سایت، شناخت و تحلیل وضعیت معیارهای «هسته حیاتی وب» (Core Web Vitals)، سئوی جاوا اسکریپت و موارد مشابه همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست، ممکن است زمان بیشتری در مقایسه با مفاهیم مربوط به تحقیق و بررسی کلمات کلیدی و سئوی داخلی وب‌سایت نیاز داشته باشد.
  • میزان زمان در دسترس: این موضوع به‌طور کامل به شما بستگی دارد. واضح است که هرچه بتوانید زمان بیشتری را در روز به یادگیری سئو اختصاص دهید، مراحل یادگیری آن سریع‌تر پیش می‌رود.
چه عواملی یادگیری سئو را سرعت می بخشند
  • دانش قبلی: پیش‌زمینه ذهنی و دانش قبلی شما در مورد سئو نیز در مدت زمان لازم برای یادگیری سئو تأثیرگذار است. اگر هیچ اطلاعات قبلی در مورد استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ یا توسعه وب ندارید، یادگرفتن مفهوم سئو از صفر می‌تواند برای شما دشوارتر باشد. از طرف دیگر، کپی‌رایترها و نویسندگان محتوای وب‌سایت چون ذهن آماده‌تری در مورد روش تولید محتوا طبق اصول سئو بر اساس کلمات کلیدی دارند و می‌توانند از زبان برای جلب‌نظر کاربران استفاده کنند، احتمالا لازم است زمان کمتری برای یادگیری سئوی وب‌سایت در نظر بگیرند.
  • منابع مورد استفاده: منابعی که برای یادگیری سئو انتخاب می‌کنید، در مدت زمان لازم برای یادگرفتن آن تأثیرگذار است. برای مثال، استفاده از جدیدترین و کامل‌ترین کتاب‌ها، دوره‌های آنلاین و راهنماهای آموزشی می‌توانند سرعت یادگیری سئو را بیشتر کنند. اگر بسته به شرایط تنها از منابع رایگان برای یادگیری سئو استفاده می‌کنید، ممکن است لازم باشد زمان بیشتری به یادگیری سئو اختصاص دهید. این منابع ممکن است کامل و جامع نباشند و برای تکمیل اطلاعات خود لازم باشد دائما در مورد مفاهیم مختلف در گوگل جستجو کنید.

تا این قسمت از مطلب، اولین قدم را برای یادگیری سئو برداشته‌اید و با مفهوم اولیه و زمان لازم برای یادگیری آن آشنا شدید. در ادامه اهمیت یادگیری سئو وب‌سایت را از دیدگاه کسب و کار بررسی می‌کنیم.

 

یادگیری سئو را از کجا شروع کنیم؟

قبل از اینکه روش یادگیری سئو و پیش‌نیازهای لازم برای آن را معرفی کنیم، در ۸ گام و به‌زبان بسیار ساده به شما می‌گوییم دقیقا در سئوی وب‌سایت چه کاری باید انجام شود. این مراحل در فهرست زیر آورده شده‌اند:

  • پیدا کردن کلمه کلیدی
  • قرار دادن کلمه کلیدی در عنوان صفحه
  • قرار دادن کلمه کلیدی در پیوند یکتای صفحه
  • قرار دادن کلمه کلیدی در توضیحات متا
  • قرار دادن کلمه کلیدی در عنوان H1
  • دریافت لینک برای وب‌سایت
  • پیگیری رتبه‌بندی

به‌همین سادگی و با انجام ۸ مرحله بالا می‌توانید سئوی وب‌سایت را انجام دهید. در ادامه هریک از مراحل را توضیح می‌دهیم.

گام اول: پیدا کردن کلمه کلیدی

اگر فهرستی از کلمات و عبارت مرتبط با حوزه کاری یا محصولات و خدمات خود تهیه کنید، یعنی «تحقیق کلمات کلیدی» (Keyword Research) انجام داده‌اید. برای شروع، به کلماتی فکر کنید که مخاطبان هدف کسب و کار برای پیدا کردن محصولات و خدمات شما از آن‌ها استفاده می‌کنند. این کلمات و عبارات پایه انجام مراحل بعدی سئوی وب‌سایت هستند.

ابزارهای رایگان و پولی زیادی برای تحقیق حرفه‌ای کلمات کلیدی وجود دارند. البته برای شروع به شما توصیه نمی‌کنیم به‌سراغ این ابزارها بروید. در مرحله اول حدسیات خودتان را یادداشت کنید و از پیشنهادات گوگل در زمان جستجو استفاده کنید. برای مثال اگر لباس زنانه می‌فروشید، عبارت‌های زیر می‌توانند گزینه‌های خوبی برای شروع باشند:

  • «فروش لباس زنانه آنلاین»
  • «فروش لباس زنانه شیک»
  • «فروش لباس زنانه در تهران»
نمونه تحقیق کلمه کلیدی با استفاده از پیشنهادات گوگل
نمونه تحقیق کلمه کلیدی با استفاده از پیشنهادات گوگل

از این کلمات فهرستی تهیه کنید و طبق فهرست پیش بروید. در مرحله بعدی یکی از این کلمات را انتخاب کنید تا در یکی از صفحات وب‌سایت از آن استفاده کنید. به عبارت بهتر، نیازی نیست برای صفحات مختلف وب‌سایت، کلمات کلیدی مختلفی را هدف قرار دهید. برای هر صفحه یک کلمه کلیدی اصلی را هدف قرار داده و کلمات کلیدی مرتبط و هم‌معنا با آن را نیز در صفحه به کار ببرید.

در مثال فروش لباس زنانه فرض کنید قصد دارید یکی از صفحات وب‌سایت را با کلمه کلیدی «فروش لباس زنانه مجلسی» بهینه کنید. عبارات کلیدی مرتبط با این کلمه کلیدی می توانند «جدیدترین لباس مجلسی زنانه» و «قیمت لباس مجلسی زنانه» باشند. برای انجام بهتر تحقیق کلمات کلیدی، توصیه می‌کنیم حتما این مطلب از «مجله فرادرس» را مطالعه کنید:

 

گام دوم: قرار دادن کلمه کلیدی در عنوان سئو

بعد از انتخاب کلمه کلیدی اصلی، باید آن را در چند محلی صفحه وب به کار ببرید. اولین و مهم‌ترین محل، عنوان اصلی صفحه است که در سئو به آن «عنوان سئو» (SEO Title) نیز می‌گوییم. این عنوان یکی از مهم‌ترین عناصری است که گوگل و دیگر موتورهای جستجو را در مورد موضوع صفحه آگاه می‌کند. عنوان صفحه اولین عبارتی است که در صفحه نتایج جستجو ظاهر می‌شود و به کاربر در مورد موضوع صفحه اطلاع می‌دهد. برای مثال عنوان سئوی مطلب زیر در «مجله فرادرس» را ببینید:

نمونه قرار دادن کلمه کلیدی اصلی در عنوان سئو
بخش زردرنگ عنوان سئو و بخش قرمزرنگ کلمه کلیدی اصلی است.

این عنوان را تا جای امکان کوتاه نگه دارید. توصیه ما استفاده از ۶۵ کاراکتر یا کمتر است تا مطمئن شوید موتور جستجو تمام بخش‌های آن را به کاربران نمایش می‌دهد. فراموش نکنید که نام برند نیز به‌عنوان یک کلمه مجزا در عنوان سئو شمرده می‌شود.

گام سوم: قرار دادن کلمه کلیدی در پیوند یکتا

گوگل و دیگر موتورهای جستجو از متن درون پیوند یکتا برای تشخیص موضوع صفحه استفاده می‌کنند. بنابراین باید حتما کلمه کلیدی اصلی را عینا در «نامک» (Slug) به کار ببرید. نامک آخرین بخش آدرس پیوند یکتا است که برای هریک از صفحات وب باید به‌صورت یکتا و مجزا نوشته شود. البته در استفاده از کلمه کلیدی در URL زیاده‌روی نکنید. برای مثال پیوند یکتای مطلب فعلی از «مجله فرادرس» را با کلمه کلیدی «یادگیری سئو» را به‌صورت زیر نوشته‌ایم:

https://blog.faradars.org/نقشه-راه-یادگیری-سئو

گام چهارم: قرار دادن کلمه کلیدی در توضیح متا

توضیح متای صفحه اطلاعات بیشتری در مورد موضوع صفحه در اختیار موتورهای جستجو و کاربران قرار می‌دهد. شاید اهمیت توضیح متا در رتبه‌بندی به‌اندازه گذشته نباشد، اما نباید به آن بی‌توجه بود. حتما از کلمه یا عبارت کلیدی در توضیح متا استفاده کنید. کاربران باید بتوانند توضیح متا را بخوانند و معنی آن را درک کنند. هرچه طول توضیح متا را کوتاه‌تر نگه دارید، بهتر است و کاربران بهتر با آن ارتباط برقرار می‌کنند:

قرار دادن کلمه کلیدی در توضیح متا
نمونه نگارش توضیح متای کوتاه و استفاده از کلمه کلیدی در آن

در «مجله فرادرس» مطلبی در مورد توضیح متا و نحوه نگارش آن تهیه و منتشر شده که مطالعه آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

 

گام پنجم: قرار دادن کلمه کلیدی در تگ H1

محل بعدی که باید کلمه کلیدی اصلی را در آن به‌کار ببرید، تگ H1 است. تگ H1 به‌طور معمول عنوان اصلی مطلب یا متن پررنگ‌تر و بزرگ‌تری است که در بالای صفحه قرار می‌گیرد. کاربر پس از کلیک روی لینک نتیجه و هدایت به صفحه، با تگ H1 روبه‌رو می‌شود.

گوگل و دیگر موتورهای جستجو نیز می‌توانند این متن را درک کنند و اهمیت ویژه‌ای هم برای کلمات به‌کاررفته در این متن قائل هستند چون موضوع صفحه را توضیح می‌دهد. بنابراین مطمئن شوید که از کلمه کلیدی اصلی در تگ H1 استفاده کرده‌اید:

استفاده از کلمه کلیدی اصلی در تگ h1

گام ششم: قرار دادن کلمه کلیدی در بدنه محتوا

یکی از اصول پایه در بحث سئوی محتوا، استفاده از کلمه کلیدی اصلی در بدنه محتوا است. این کار با ارسال سیگنال‌های خاص به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که محتوای صفحه واقعا با کلمه کلیدی اصلی مرتبط است و باید در صفحه نتایج نمایش داده شود.

بین کارشناسان و متخصصان سئو بحث‌هایی در مورد تعداد دفعات استفاده از کلمه کلیدی اصلی وجود دارد. این تعداد بین ۴ تا ۶ دفعه یا ۱۰ تا ۱۲ دفعه در طول مطلب متفاوت است و به تعداد کلمات محتوا بستگی دارد. توصیه ما نگارش طبیعی مطلب و خودداری از «استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی» (Keyword Stuffing) مطلب است.

گام هفتم: دریافت لینک برای وب سایت

بعد از اینکه با روش‌های بالا سیگنال‌های مرتبط بودن محتوا را به موتورهای جستجو ارسال کردید، نوبت به آن می‌رسد که کاری کنید تا وب‌سایت‌های معتبر و مرتبط در حوزه کسب و کار شما به طرف وب‌سایت شما لینک ایجاد کنند. به این فرایند در دیجیتال مارکتینگ «لینک‌سازی» گفته می‌شود.

وجود این لینک‌ها یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی اصلی موتورهای جستجو است، در سئو ارزش و اهمیت ویژه‌ای دارد و باید حتما زمانی را به انجام آن اختصاص دهید. کیفیت و تعداد بک‌لینک‌هایی که از وب‌سایت‌های مختلف دریافت می‌کنید توسط گوگل و دیگر موتورهای جستجو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. وجود این لینک‌ها نشانه اعتبار و قابل‌اعتماد بودن اطلاعات موجود در محتوا است.

دریافت بک لینک برای محتوای سایت

ایجاد لینک از طرف وب‌سایت‌های دیگر به وب‌سایت شما به‌معنی معتبر بودن و قابل‌اعتماد بودن اطلاعات موجود در محتوا است. علاوه بر دریافت بک‌لینک، می‌توانید به مطالب مرتبط حوزه کاری در وب‌سایت‌های دیگر لینک‌های خارجی ایجاد کنید تا ارتباط خود با کلمه کلیدی را بهتر نشان دهید. در بخش‌های بعدی مطلب در مورد این لینک‌سازی و روش‌های انجام آن توضیح می‌دهیم.

در مطلب زیر از «مجله فرادرس» ۱۰ مورد از اصلی‌ترین فاکتورهای موردنظر موتورهای جستجو برای تعیین رتبه وب‌سایت‌ها و روش‌های بهینه‌سازی وب‌سایت برای آن‌ها را بررسی کرده‌ایم:

 

گام هشتم: پیگیری رتبه در صفحه نتایج

آخرین کاری که در سئوی وب‌سایت انجام می‌دهیم و البته اهمیت آن از مراحل دیگر کمتر نیست، بررسی و پیگیری رتبه‌بندی صفحات در صفحه نتایج است. بعد از انتشار محتوا مدتی به موتور جستجو فرصت دهید تا محتوا را بررسی کرده و به آن رتبه دهد. با تعیین جایگاه محتوا در SERP می‌توانید ببینید چقدر توانسته‌اید با معیارها و استانداردهای موتورهای جستجو پیش بروید و پیشرفت خود را پیگیری کنید.

اگر تازه یادگیری و انجام سئو را آغاز کرده‌اید، بهتر است رتبه و جایگاه مطلب را در صفحه نتایج از طریق جستجو کردن کلمه کلیدی اصلی در گوگل پیدا کنید. در ادامه مسیر می‌توانید برای بررسی دقیق‌تر عملکرد محتوا و مشکلات وب‌سایت از ابزارهای مخصوص سئو سایت استفاده کنید.

پیگیری رتبه بندی با ابزارهای سئو

به‌همین سادگی و با استفاده از تکنیک‌های بالا، مراحل ابتدایی انجام سئو را آغاز کرده‌اید و حتی آن‌ها را در وب‌سایت اجرا کرده‌اید. در حقیقت مراحل بالا، خلاصه‌ای از اقداماتی بود که در سئو وب‌سایت انجام می‌شوند. آموزش این مراحل برای تاکید بر آسان بودن یادگیری و انجام سئو و آماده کردن ذهن شما برای یادگیری سئو بود. اگر نکته‌ای را در توضیحات بالا متوجه نشدید، نگران نباشید چون در ادامه در مورد آن‌ها توضیح می‌دهیم.

پیش نیاز یادگیری سئو

برای قرار گرفتن در مسیر درست یادگیری سئو، چند پیش‌نیاز وجود دارد که بهتر است برای آشنایی با آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. فهرست زیر به مهم‌ترین پیش‌نیازهای یادگیری سئو اشاره دارد:

  • آشنایی با نقش سئو در دیجیتال مارکتینگ
  • آشنایی با نحوه کار موتورهای جستجو
  • آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات پایه در سئو
  • آشنایی با ابزارهای موردنیاز برای انجام سئو

در ادامه ضمن معرفی هریک از این پیش‌نیازها، نکات مهم در مورد آن‌ها را آموزش می‌دهیم.

۱. آشنایی با نقش سئو در دیجیتال مارکتینگ

اولین پیش‌نیاز یادگیری سئو شناخت کلی دیجیتال مارکتینگ و کاربردهای اصلی این روش بازاریابی است. دیجیتال مارکتینگ روش جدید بازاریابی است که از کانال‌های بازاریابی آنلاین برای تبلیغات و در معرض دید قرار دادن محصولات و خدمات کسب و کار استفاده می‌کند.

سئو به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ، با کمک به بهبود وب‌سایت و محتوای آن تلاش می‌کند رتبه وب‌سایت را در صفحه نتایج موتورهای جستجو ارتقا دهد و از این طریق مخاطبان هدف بیشتری را به خواندن محتوا و دیدن، بررسی و خرید محصولات و خدمات ترغیب کند.

یادگیری نقش سئو در در دیجیتال مارکتینگ

از دیگر مفاهیم اصلی دیجیتال مارکتینگ که ارتباط تنگاتنگی با سئوی وب‌سایت دارند و بهتر است مفهوم کلی آن‌ها را پیش از یادگیری سئو بدانید، می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد.

  • تبلیغات کلیکی (PPC): در این روش تبلیغات تبلیغ‌دهنده بابت هر کلیک کاربر روی تبلیغ، به پلتفرم ناشر تبلیغ هزینه پرداخت می‌کند. اگر پلتفرم ناشر تبلیغ یکی از موتورهای جستجو باشد و تبلیغ در صفحه نتایج در کنار نتایج طبیعی به کاربران نمایش داده شود، این شکل از تبلیغات در بهبود سئوی وب‌سایت نیز اثرگذار است.
  • بازاریابی موتورهای جستجو: بازاریابی موتورهای جستجو به‌معنی استفاده از روش‌های رایگان و پولی برای نمایش وب‌سایت در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج است. روش‌های رایگان در حوزه سئو و روش‌های پولی در حوزه تبلیغات کلیکی قرار می‌گیرند.
  • بازاریابی محتوا: بازاریابی محتوا به‌معنی تولید و انتشار محتوا با هدف بازاریابی برای کسب و کار است. بازاریابی محتوا با همه روش‌های دیجیتال مارکتینگ و خصوصا سئو ارتباط بسیار تنگاتنگی دارد. بخش مهمی از سئوی وب‌سایت به تولید و ارتقای محتوای متناسب با نیاز کاربر و بهینه طبق اصول سئو اختصاص دارد.
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی: معرفی یا تبلیغ برند و محصولات و خدمات از طریق شبکه‌های اجتماعی باعث بیشتر دیده شدن وب‌سایت و افزایش ترافیک ورودی آن می‌شود. بنابراین می‌توان تکنیک‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را به‌نوعی مکمل سئوی وب‌سایت دانست.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم دیجیتال مارکتینگ، اهمیت وجود آن در کسب و کارها و نقش سئو در آن می‌توانید از مطالب زیر استفاده کنید و دیدی کلی در مورد این موضوع پیدا کنید:

۲. آشنایی با نحوه کار موتورهای جستجو

سئو زبان ارتباط وب‌سایت با موتورهای جستجو است و برای اینکه یادگیری بهتر آن، باید نحوه کار موتورهای جستجو را در سطح وب یاد بگیرید. برای شروع این نکته را بدانید که هر موتور جستجو از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود:

  • «فهرست» (Index): کتابخانه آنلاینی که اطلاعات صفحات مختلف وب‌سایت‌ها در آن بایگانی می‌شود.
  • «الگوریتم جستجو» (Search Algorithm): برنامه کامپیوتری که وظیفه هماهنگ کردن نتایج جستجوی کاربران با وب‌سایت‌های موجود در فهرست را برعهده دارد.
یادگیری نحوه کار موتور جستجو در سئو

هدف اصلی همه موتورهای جستجو فراهم کردن بهترین و مرتبط‌ترین نتیجه برای جستجوی کاربران است. این کار از طریق سه فرایند زیر صورت می‌گیرد که بهتر است قبل از شروع به یادگیری سئو نام آن‌ها را شنیده باشید:

  • «خزش» (Crawling): فرایند پیدا کردن و خواندن محتوای هر پیوند یکتا توسط ربات‌های جستجو.
  • «نمایه‌گذاری» (Indexing): فرایند اضافه شدن پیوندهای یکتای مرحله خزش به فهرست موتور جستجو.
  • «رتبه‌بندی» (Ranking): فرایند تعیین جایگاه و رتبه هریک از صفحات وب در صفحه نتایج موتور جستجو.

با انجام سئو تلاش می‌کنید وب‌سایت و محتوای آن را تا حد امکان به معیارهای رتبه‌بندی و الگوریتم‌های موتورهای جستجو نزدیک کنید تا جایگاه بهتری در صفحه نتایج کسب کنند. مطلب زیر دیدگاه خوبی در مورد نحوه کار الگوریتم‌های مختلف در اختیار شما قرار می‌دهد:

 

۳. آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات پایه در سئو

آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات پایه در سئو پیش‌نیاز بعدی برای یادگیری سئو است و باید زمانی را به آن اختصاص دهید. البته اصطلاحات سئو گسترده‌اند و منطقی نیست که برای یادگیری همه آن‌ها در این مرحله برنامه‌ریزی کنید. فقط کافی‌ست آشنایی مختصری با اصلی‌ترین اصطلاحاتی که به‌‌نوعی الفبای یادگیری سئو به‌شمار می‌آیند، پیدا کنید.

فراموش نکنید که بهتر است این عبارات و اصطلاحات را در کنار مفهوم انگلیسی آن‌ها یاد بگیرید زیرا بسیاری از منابع یادگیری سئو انگلیسی هستند و برای استفاده از آن‌ها باید انگلیسی اصطلاحات را نیز بلد باشید.

در جدول زیر می‌توانید مهم‌ترین اصطلاحات سئو را به‌همراه عبارت انگلیسی آن‌ها پیدا کرده و کمی ذهن خود را برای یادگیری سئو آماده کنید:

اصطلاح یا عبارت سئوترجمه انگلیسیمعنی
«کلمه کلیدی»Keywordکلمات مورد استفاده کاربران برای جستجوی اطلاعات
«ترافیک طبیعی»Organic Trafficترافیک حاصل از ورود کاربر از صفحه نتایج طبیعی به وب‌سایت
«صفحه نتایج موتور جستجو»Search Engine Results Page | SERPفهرست پیشنهادات گوگل در پاسخ به عبارت جستجوی کاربر
«تبلیغات به‌ازای کلیک»Pay Per Click | PPCاستراتژی تبلیغاتی با پرداخت هزینه به ازای کلیک کاربر روی تبلیغ
«هدف از جستجوی کاربر»User Intentقصد و هدف کاربر از وارد کردن کلمه کلیدی در نوار جستجو
«فاکتورهای رتبه‌بندی»Ranking Factorsسیگنال‌های گوگل برای بررسی و تعیین رتبه صفحات وب
«خزش»Crawlingپیدا کردن و خواندن محتوای صفحات توسط ربات‌های جستجو
«نمایه‌گذاری»Indexingذخیره صفحات وب در فهرست موتورهای جستجو
«سئوی فنی»Technical SEOتکنیک‌های سئو برای بهبود تنظیمات فنی وب‌سایت
«سئوی داخلی»On Page SEOتکنیک‌های سئو برای بهبود محتوا و تگ‌های متا
«سئوی خارجی»Off Page SEOتکنیک‌های سئو در خارج از وب‌سایت برای افزایش اعتبار و دریافت بک‌لینک
«لینک‌سازی»Link Buildingفرایند دریافت بک‌لینک از وب‌سایت‌های معتبر و مرتبط
«تجربه کاربری»User Experienceاحساس و دیدگاه کاربر پس از مواجهه با وب‌سایت و عناصر موجود در آن

یادگیری مفهوم این اصطلاحات به‌‌عنوان مبنایی برای اصطلاحات بعدی استفاده می‌شود و می‌توانید به‌همین شکل و مرحله‌به‌مرحله اصطلاحات سئو را یاد بگیرید. همچین، در «مجله فرادرس» نیز مطلبی با همین موضوع تهیه شده که توصیه می‌کنیم حتما آن را مطالعه کنید:

 

۴. آشنایی با ابزارهای موردنیاز برای انجام سئو

پیش‌نیاز بعدی در یادگیری سئو آشنایی با ابزارهای لازم برای انجام سئو است. لازم نیست نحوه کار با این ابزارها را در این مرحله یاد بگیرید. همین که نام و کاربرد اصلی آن‌ها را در سئوی وب‌سایت بشناسید، باعث می‌شود در مسیر یادگیری سئو سریع‌تر حرکت کنید و با ذهن آماده‌تری به‌سراغ مراحل بعدی بروید. برای شروع روی ابزارها و پلتفرم‌های زیر تمرکز کنید:

  • ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی: ابزارهایی که به کمک آن‌ها می‌توانید کلمات کلیدی مورد استفاده کاربران را پیدا و بر اساس معیارهای مختلف دسته‌بندی کنید. این کار در پیدا کردن موضوعات مختلف تولید محتوا بسیار پراهمیت است. ابزارهای رایگان و پولی زیادی برای این کار وجود دارند که بد نیست نام آن‌ها را در این مرحله به‌خاطر داشته باشید:
    • وب‌سایت گوگل ترندز «+»
    • ابزار Google Keyword Planner «+»
    • ابزار KWFinder «+»
    • ابزار‌ BuzzSummo «+»
    • ابزار Answer The Public «+»
  • ابزارهای تحلیل عملکرد وب‌سایت و رفتار کاربر: این ابزارها گزارش‌هایی در مورد عملکرد صفحات مختلف وب‌سایت و محتوای آن‌ها در اختیار کارشناس سئو قرار می‌دهد. این گزارش‌ها برای تدوین استراتژی سئو، درک بهتر کاربر و تولید محتوای متناسب با نیاز او بسیار کاربردی هستند. در این مورد هم چند نام را به‌خاطر بسپارید:

اگر خواستید سری به وب‌سایت این ابزارها بزنید و محیط آن‌ها را از نزدیک ببینید، حتما از نرم‌افزار‌های تغییر آی‌پی استفاده کنید. همچنین در «مجله فرادرس» مطلبی برای معرفی ابزارهای سئو تهیه و منتشر شده که مطالعه آن شما را با اسامی بیشتری آشنا می‌کند:

 

نقشه راه یادگیری سئو

تا این قسمت از مسیر یادگیری سئو، با مفهوم آن آشنا شدید و اهمیت و کاربرد آن را در بهبود حضور آنلاین کسب و کارها درک کردید. همچنین، پیش‌نیازهای یادگیری اصول بهینه‌سازی وب‌سایت را یاد گرفتید و حالا ذهن آماده‌ای برای یادگیری سئو دارید. در این بخش نقشه راه یادگیری سئو را تدوین می‌کنیم و به شما می‌گوییم برای یادگیری اصولی سئوی وب‌سایت بهتر است طبق چه اولویت‌های پیش بروید.

اگر مسیر یادگیری سئو را به ۴ بخش تقسیم کنیم، به فهرست زیر می‌رسیم:

  • یادگیری سئو مقدماتی
  • آشنایی با مراحل اجرای سئو
  • آشنایی با استفاده از سئو در سیستم مدیریت محتوا
  • آشنایی با مفاهیم تخصصی‌تر در سئو

در ادامه هریک از مراحل بالا را به‌صورت جداگانه بررسی می‌کنیم.

نقشه راه یادگیری سئو

یادگیری سئو مقدماتی

بعد از آشنایی با پیش‌نیازهای یادگیری سئو، نوبت به آن می‌رسد که با مفاهیم مقدماتی در سئو به‌طور کامل آشنا شوید. در این مرحله ۵ اصل اساسی وجود دارد که یادگیری آن‌ها شما را برای مراحل بعدی که اجرای سئو به‌صورت عملی است، آماده‌تر می‌کند. مراحل یادگیری سئو مقدماتی عبارت‌اند از:

  • آشنایی با «تحقیق کلمه کلیدی» (Keyword Research)
  • آشنایی با نحوه «بررسی و آنالیز وب‌سایت‌های رقیب» (Competition Analysis)
  • شناخت اصول «بهینه‌سازی محتوا» (Content Optimization)
  • یادگیری روش‌های «بهینه‌سازی فنی وب‌سایت» (Technical Optimization)
  • آشنایی با «لینک‌سازی» (Link Building)

هریک از موارد بالا را در ادامه بررسی می‌کنیم.

تحقیق کلمه کلیدی

اولین قدم در یادگیری سئو مقدماتی آشنایی با تحقیق کلمه کلیدی است. تحقیق کلمه کلیدی به‌معنی تهیه فهرست از کلمات و عباراتی است که با کسب و کار یا حوزه فعالیت شما مرتبط هستند و باید محتوای وب‌سایت را بر اساس آن‌ها تولید کنید زیرا کاربران از این کلمه‌ها برای پیدا کردن محصولات و خدمات شما استفاده می‌کنند.

در تحقیق کلمات کلیدی سه عنصر اصلی وجود دارد که باید مفهوم آن‌ها را بدانید:

  • «ارتباط» (Relevancy): گوگل محتوای هریک از وب‌سایت‌ها را بر اساس میزان ارتباط آن‌ها با عبارت مورد جستجوی کاربر رتبه‌بندی می‌کند. اینجاست که مفهومی به نام «قصد کاربر از جستجو» (Search Intent) وارد میدان می‌شود. محتوای شما تنها در صورتی در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج ظاهر می‌شود که پاسخ‌گوی سوال و نیاز کاربران باشد.
  • «اعتبار» (Authority): گوگل محتوای وب‌سایت‌های معتبر را در اولویت رتبه‌بندی قرار می‌دهد. اگر می‌پرسید یک وب‌سایت چطور اعتبار کسب می‌کند در پاسخ باید گفت تولید محتوای کاربردی و مفید برای کاربران و معرفی و تبلیغ آن در شبکه‌‌های اجتماعی برای دریافت بک‌‌لینک ارزش و اعتبار وب‌سایت‌ها را بیشتر می‌کند.
  • «میزان جستجو» (Search Volume): حجم جستجوی کلمات کلیدی معیاری است که میزان جستجوی هر کلمه کلیدی را در یک بازه زمانی معمولا یک ماهه اندازه‌گیری می‌کند.

با این پیش‌زمینه و ابزارهایی که در بخش پیش‌نیازهای یادگیری سئو با آن‌ها آشنا شدید، نگاهی به مراحل تحقیق کلمات کلیدی خواهیم داشت تا بهتر آن را یاد بگیرید:

  • تهیه فهرست از موضوعات مهم و مرتبط با حوزه فعالیت کسب و کار یا وب‌سایت
  • انتخاب کلمات کلیدی اصلی برای تولید محتوا
  • بررسی و بهینه کردن کلمات کلیدی بر اساس قصد کاربر از جستجو
  • تحقیق عبارات کلیدی مرتبط و تهیه فهرست از آن‌ها

در مورد فرایند تحقیق کلمات کلیدی و روش‌های انجام آن مطالب متعددی در «مجله فرادرس» تهیه و منتشر شده که توصیه می‌کنیم حتما آن‌ها را مطالعه کنید:

بررسی رقیبان

مرحله دوم در یادگیری سئو وب‌سایت، آشنایی با وب‌سایت‌های رقیب و بررسی مداوم آن‌ها است. این کار در سئو با عبارت «بررسی رقیبان» (Competition Analysis) شناخته می‌شود و به جمع‌آوری اطلاعات در مورد نقاط قوت و ضعف آن‌ها و راهبردهایی که برای بهبود جایگاه وب‌سایت به کار می‌برند، کمک بسیاری می‌کند.

یادگیری بررسی وب سایت های رقیب در سئو

بررسی وب‌سایت‌های رقیب همچنین دیدگاه خوبی از کلمات کلیدی مهم در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید بر اساس آن‌ها بفهمید برای گرفتن رتبه در آن کلمات چقدر راه در پیش دارید. بررسی رقیبان ایده‌های جدیدی در مورد مفاهیم مهم، موضوعات محتوا و فرصت‌های لینک‌سازی به شما می‌دهد که تا قبل از آن به آن‌ها فکر نکرده بودید. در فهرست زیر اشاره‌ای کوتاه به مراحل انجام این کار کرده‌ایم:

  • پیدا کردن و شناخت رقیبان
  • پیدا کردن گپ کلمات کلیدی
  • تشخیص نقاط وقت و ضعف
  • بررسی و مقایسه صفحه به صفحه وب‌سایت‌ها
  • بررسی بک‌لینک‌های دریافتی رقیبان
  • بررسی انواع مختلف محتوا

فرایند بررسی و آنالیز رقیبان یک فرایند مداوم و پیوسته است و بسته به اندازه وب‌سایت و تعداد رقیبان فعال، لازم است آن را در دوره‌های زمانی معین ۶ ماهه یا یک ساله انجام دهید. البته در بعضی از بخش‌ها مثل بررسی کلمات کلیدی مورد استفاده رقیبان، بهتر است این بررسی را به‌صورت ماهانه انجام دهید.

بهینه سازی محتوا

بهینه‌سازی محتوا در سئوی وب‌سایت به‌معنی رعایت کردن نکاتی در تولید محتوا برای هم‌خوانی بیشتر آن با نیاز کاربر و فاکتورهای رتبه‌بندی موتورهای جستجو است. یادگیری اصول تولید محتوای مطابق با معیارهای سئو را می‌توانید با توجه به موارد فهرست زیر آغاز کنید:

  • استفاده از کلمه کلیدی مورد جستجوی کاربران
  • اطمینان از هماهنگی کلمه کلیدی با قصد کاربر از جستجو
  • اطمینان از پوشش دادن تمامی نکات مهم در مورد موضوع در محتوا
  • اطمینان از خوانایی و جذابیت محتوا برای کاربران
  • نگارش عنوان و توضیحات متای جذاب برای محتوا
  • تلاش برای دریافت بک‌لینک برای محتوا

تولید محتوا بر اساس اصول سئو نکات و جزییات بسیاری را شامل می‌شود و در حقیقت نوعی مهارت است که باید آن را کسب کنید. همچنین در «مجله فرادرس» مطلبی در همین مورد تهیه و منتشر شده که مطالعه آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

 

بهینه سازی فنی وب سایت

آشنایی با سئو فنی یا تکنیکال وب‌سایت قدم مهم دیگری است که باید در یادگیری سئو بردارید. سئو فنی تکنیک‌هایی را برای بهبود جنبه‌های فنی وب‌سایت با هدف کسب رتبه بهتر در صفحه نتایج معرفی می‌کند. سئوی فنی وب‌سایت موارد زیر را بهبود می‌دهد:

  • بهبود سرعت بارگذاری وب‌سایت
  • بهبود فرایند خزش و نمایه‌گذاری صفحات
  • بهبود وضعیت امنیت وب‌سایت

همچنین، مهم‌ترین اقدامات سئو فنی عبارت‌اند از:

  • ایجاد و ثبت نقشه سایت در گوگل و دیگر موتورهای جستجو
  • ایجاد معماری سازگار با سئو برای وب‌سایت
  • پاکسازی کد‌های HTML صفحات مختلف
  • ایجاد طراحی سازگار با موبایل برای وب‌سایت
  • پیدا کردن و اصلاح «محتوای تکراری» (Duplicate Content)
  • بالابردن امنیت وب‌سایت و کاربران با استفاده از پروتکل امن HTTPS
  • استفاده از «اسکیما مارک‌آپ» یا «نشانه‌گذاری داده‌های ساختاریافته» برای نمایش بهتر محتوای صفحات
  • پیدا کردن و اصلاح «صفحات خراب» (Broken Pages)
  • بهینه‌سازی معیارهای «هسته حیاتی وب» (Core Web Vitals)

برای آشنایی بیشتر با جنبه‌های مختلف سئوی تکنیکال وب‌سایت، مطالعه مطالب زیر از «مجله فرادرس» را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

لینک سازی

«لینک‌سازی» یکی از مراحل بسیار مهم و تعیین‌کننده در سئو است و به فرایندی گفته می‌شود که در آن وب‌سایت‌های دیگر را ترغیب به ایجاد بک‌لینک به صفحات وب‌سایت خود می‌کنید. هدف از لینک‌سازی افزایش اعتبار وب‌سایت در نظر گوگل است و در نهایت باعث رتبه بهتر صفحه در صفحه نتایج و هدایت ترافیک بیشتر به وب‌سایت می‌شود.

لینک‌های خروجی که تا این مرحله با نام آشنای بک‌لینک آن‌ها را می‌شناسیم، طبق تایید گوگل یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی اصلی در نظر گوگل هستند. بنابراین می‌توان گفت وب‌سایت‌هایی که از وب‌سایت‌های معتبر و مرتبط بک‌لینک دریافت می‌کنند در اولویت رتبه‌بندی قرار می‌گیرند. بعد از آشنایی با مفهوم و اهمیت بک‌لینک، بهتر است اشاره‌ای هم به روش‌های دریافت بک‌لینک داشته باشیم:

  • «نگارش پست‌های مهمان» (Guest Blogging)
  • برقراری ارتباط با خبرنگاران و روزنامه‌نگاران
  • پیدا کردن لینک‌های خراب و درخواست برای جایگزینی آن‌ها با بک‌لینک‌های جدید
  • پیگیری «اشاره به نام برند» (Brand Mention) یا وب‌سایت و درخواست برای ایجاد بک‌لینک برای آن‌ها
  • به‌روزرسانی دائمی محتوای قدیمی
  • ساخت ابزارهای رایگان

در این مرحله همین که با روش‌های مختلف دریافت بک‌لینک آشنایی پیدا کنید کافی‌ست و فعلا قرار نیست چیزی را در عمل امتحان کنید. مطلبی نیز در مورد بک‌لینک در «مجله فرادرس» تهیه شده که مطالعه آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

 

آشنایی با مراحل اجرای سئو

تا این قسمت از مسیر یادگیری سئو، با مفاهیم پایه و اصلی‌ترین تکنیک‌های آن‌ها آشنا شده‌اید و معنی اصطلاحات مختلف سئو را می‌دانید. در مرحله بعدی از مسیر یادگیری لازم است با نحوه اجرا و برنامه‌ریزی برای انجام سئوی وب‌سایت آشنا شوید.

چه بهینه‌سازی وب‌سایت کسب و کار خودتان را برعهده گرفته باشید چه به عنوان کارشناس سئوی جونیور وارد دنیای سئو شده باشد، باید بتوانید برای اجرای این تکنیک‌ها و تحلیل نتایج نیز برنامه‌ریزی کنید. در این مرحله سه بخش مهم وجود دارد که باید یادگیری آن‌ها را شروع کنید:

  • آنالیز سئو سایت
  • تدوین استراتژی سئو
  • هدف‌گذاری برای انجام سئو
  • اندازه‌گیری معیارها و شاخص‌های سئو
  • گزارش‌دهی در سئو

بخش بعدی را به توضیح در مورد مراحل بالا اختصاص می‌دهیم.

آنالیز سئو سایت

از مراحل بسیار مهم در سئو که باید حتما برای یادگیری آن زمان بگذارید، «آنالیز سئو وب‌سایت» (SEO Audit) است. آنالیز سئو سایت فرایندی است که باید به‌طور دائم و موازی با پیاده‌سازی تکنیک‌های سئو انجام شود و در آن تمامی اثربخشی تمامی تکنیک‌های به‌کار گرفته شده در بهینه‌سازی وب‌سایت از هر نوعی که باشند، مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‌گیرند.

اهمیت یادگیری آنالیز سئو سایت

در حقیقت آنالیز سئو سایت راهکاری برای سنجش وضعیت سلامتی وب‌سایت و میزان هماهنگی تکنیک‌های استفاده شده با معیارهای موتور جستجو است. در تحلیل سئوی وب‌سایت، خطاهای آسیب‌زننده به رتبه‌بندی شناسایی می‌شوند و باید برای آن‌ها راه‌حل پیدا کنید. چند مورد از اصلی‌ترین مواردی که باید در آنالیز سئو وب‌سایت به آن‌ها توجه کنید، عبارت‌اند از:

  • اطمینان از نمایه‌گذاری یک نسخه یکتا از وب‌سایت
  • پیدا کردن و حذف صفحات کم‌اعتبار از فهرست گوگل
  • بررسی جریمه‌ها و اقدامات دستی گوگل
  • بررسی روند هدایت ترافیک طبیعی به وب‌سایت
  • شناسایی محتوای ناموفق و بهبود آن
  • بهینه کردن سیگنال‌های تجربه کاربری
  • بهبود معماری وب‌سایت

همین جا بهتر است به این نکته اشاره کنیم که دو مورد از اصلی‌ترین ابزارهای تحلیل سئو سرچ کنسول گوگل و گوگل آنالیتیکس هستند که گزارش‌های مختلف آن‌ها می‌تواند دید کاملی از عملکرد عناصر مختلف وب‌سایت در اختیار شما قرار دهد. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد آنالیز سئو سایت بدانید، مطلب زیر از «مجله فرادرس» را مطالعه کنید:

 

تدوین استراتژی سئو

استراتژی سئو برنامه جامعی است که در آن برای انجام مراحل مختلف سئو و چگونگی انجام این مراحل برنامه‌ریزی می‌کنید. همه مراحل سئو که تا این قسمت از مطلب در مورد آن‌ها صحبت شد، برای انجام درست و موفقیت‌آمیز نیاز به اولویت‌بندی دارند و راهبرد سئو دقیقا همین کار را انجام می‌دهد. مراحل ایجاد یک استراتژی سئوی خوب ترکیبی از تکنیک‌هایی است که تا این قسمت معرفی کرده‌ایم:

  • تهیه فهرست از کلمات کلیدی
  • آنالیز صفحه نتایج گوگل
  • تولید محتوای متفاوت و کاربردی
  • برنامه‌ریزی برای دریافت بک‌لینک
  • بهینه سازی محتوا برای قصد کاربر از جستجو
  • تمرکز روی طراحی محتوا
  • ایجاد ساختار منظم لینک داخلی بین صفحات مختلف
  • بهبود و به‌روزرسانی دائمی محتوا

همان‌طور که در فهرست بالا مشاهده کردید، استراتژی سئو چیز جدایی از تکنیک‌های مختلف انجام سئو نیست. آنچه در تدوین استراتژی سئو اهمیت دارد، نظم بخشیدن به اقدامات انجام شده و اولویت‌بندی آن‌ها است. به‌عنوان کارشناس سئو باید بتوانید با بررسی دقیق وضعیت وب‌سایت، برای انجام اقدامات مختلف سئو، تغییر یا حذف تکنیک‌ها در سطح گسترده برنامه ریزی کنید.

برای آشنایی بیشتر با مراحل مختلف تدوین استراتژی سئو، حتما مطلب زیر از «مجله فرادرس» را مطالعه کنید:

 

اندازه‌گیری معیارها و شاخص‌های سئو

مرحله مهم بعدی در یادگیری سئو، آشنایی با شاخص‌های مهم در سئو و روش اندازه‌گیری و تحلیل آن‌‌ها است. سئو پروسه‌ای مبتنی بر داده است و هرچه از وضعیت شاخص‌های مختلف بیشتر آگاه باشید، بهتر می‌توانید برای انجام و اثربخشی بیشتر آن برنامه‌ریزی کنید. به‌همین دلیل مرحله مجزایی را در نقشه راه سئو به اندازه‌گیری معیارها اختصاص دادیم تا توجه شما را به آن جلب کنیم.

پر واضح است که اندازه‌گیری شاخص‌ها با استفاده از ابزارهای مختلف سئو صورت می‌گیرند و آنچه اهمیت دارد شناخت کامل شاخص‌ها، عوامل تأثیرگذار بر آن‌ها و تغییرات آن‌ها در بازه‌های زمانی مختلف است. برای شروع مفهوم چند شاخص زیر را به خاطر بسپارید:

  • ترافیک طبیعی: ترافیک حاصل از ورود کاربر به وب‌سایت از طریق صفحه نتایج.
  • «نرخ کلیک» (Click Thorough Rate | CTR): نسبت تعداد کلیک‌ها به تعداد دفعات نمایش لینک وب‌سایت.
  • «نرخ پرش» (Bounce Rate): درصد بازدیدکنندگانی که بدون اقدام خاصی وب‌سایت را ترک می‌کنند.
  • «مدت زمان ماندن کاربر در صفحه» (Time On Page): مدت زمان بین هدایت کاربر به یک صفحه وب و ورود او به صفحه وبی دیگر.
  • «نرخ تبدیل» (Conversion Rate): درصد بازدیدکنندگانی که پس از ورود به وب‌سایت، اقدام موردنظر کسب و کار را انجام داده‌اند.

ابزارهای تحلیل سئو مثل SEMRush و Ahrefs در کنار گوگل آنالیتیکس و در مواردی سرچ کنسول گوگل، بهترین ابزارها برای اندازه‌گیری شاخص‌های مهم سئو در بازه‌های زمانی مختلف هستند. برای آشنایی بیشتر توصیه می‌کنیم مطلب زیر از «مجله فرادرس» را مطالعه کنید:

 

گزارش‌دهی در سئو

در گام بعدی باید بتوانید گزارشی از شاخص‌های اندازه‌گیری شده تهیه کنید. گزارش سئو روی شاخص‌های کلیدی سئو متمرکز است و علاوه بر فهم آسان، پیشنهاداتی را برای رشد سئوی وب‌سایت ارائه می‌کند.

گزارش سئو به‌طور معمول برای اطلاع‌رسانی در مورد عملکرد وب‌سایت در موتورهای جستجو، رشد کسب و کار، نقاط قوت پروفایل بک‌لینک و سلامتی وب‌سایت تهیه می‌شود. در بسیاری از موارد لازم است به‌عنوان کارشناس سئو وضعیت وب‌سایت را برای صاحبان کسب و کار توصیف کنید یا با بقیه اعضای تیم در مورد کارآمدی استراتژی‌های سئو بحث کنید. در چنین شرایطی باید بتوانید وضعیت شاخص‌های مختلف را به‌زبانی ساده برای آن‌ها توضیح دهید.

یادگیری گزارش دهی در سئو

یادگیری مفاهیم تخصصی‌تر سئو

تا این قسمت از مسیر یادگیری سئو، با مفاهیم پایه و مراحل مهم در اجرای سئوی وب‌سایت آشنا شدید و دیدی کلی در مورد اولویت‌بندی مراحل مختلف سئو پیدا کردید. با فرض اینکه همه مراحل یادگیری را به‌طور کامل اجرا کرده‌اید، به‌سراغ یادگیری مفاهیم تخصصی‌تر سئو می‌رویم تا برای آن‌ها نیز برنامه‌ریزی کنیم.

یادگیری مفاهیم تخصصی در سئو

اگر یادگیری مفاهیم تخصصی در سئو را دسته‌بندی کنیم، به فهرست زیر می‌رسیم:

  • مفاهیم تکنیکال
  • مفاهیم سئوی محتوا
  • بررسی پروفایل بک‌لینک
  • مدیریت در سئو
  • شناسایی فرصت‌ها در سئو

در ادامه هریک از موارد بالا را بررسی می‌کنیم.

مفاهیم تکنیکال در سئو پیشرفته

اصول و روش‌های انجام سئو فنی در سطج پیشرفته را می‌توان به موارد زیر خلاصه کرد:

  • سئوی جاوا اسکرپیت
  • طراحی ساختار لینک‌سازی داخلی
  • بهینه‌سازی «بودجه خزش» (Crawl Budget)
  • بهینه‌سازی برای دستگاه‌های موبایلی
  • بهینه‌سازی سرعت بارگذاری وب‌سایت

سئو محتوا در سطح پیشرفته

اقداماتی که در این حوزه باید برای یادگیری آن‌ها برنامه‌ریزی کنید، عبارت‌اند از:

  • تهیه «نقشه کلمه کلیدی» (Keyword Mapping)
  • آنالیز «رقابت کلمات کلیدی متعلق به یک وب‌سایت» (Keyword Cannibalization)
  • توجه دقیق به معیارهای E-A-T
  • بهینه‌سازی محتوای ویدیویی
  • برنامه‌ریزی برای استفاده اصولی از انواع مختلف اسکیما مارک‌آپ

بررسی پروفایل بک لینک

پروفایل بک‌لینک و بررسی وضعیت آن شامل اقدامات زیر می‌شود:

  • آنالیز بک‌لینک
  • رابطه‌سازی برای لینک‌سازی
  • «رد کردن بک‌لینک» (Disavow Backlinks) نامعتبر
  • روابط عمومی دیجیتال و لینک‌سازی

مدیریت در سئو

در این سطح باید روی یادگیری موارد زیر متمرکز شوید:

  • پیش‌بینی وضعیت سئو در ماه‌‌های آینده
  • محاسبه نرخ بازگشت سرمایه سئو
  • نمایش ارزش سئو به افراد خارج از این حوزه
  • بودجه‌بندی برای سئو
  • تشکیل تیم سئو
  • مدیریت محصول و نقش آن در سئو

شناسایی فرصت ها در سئو

در سطوح بالا و حرفه‌ای سئو، باید با مراحل زیر آشنا شوید:

  •  بهینه‌سازی وب‌سایت برای نمایش در بخش پاسخ‌های ویژه SERP
  • تست سئو شامل تست‌های A/B، تست‌های سریالی و تست‌های مبتنی بر زمان
  • بررسی نمایش وب‌سایت در Google Discover

چرا باید سئو وب سایت را یاد بگیریم؟

قبل از یادگیری هر مفهومی باید بدانیم چرا لازم است آن را یاد بگیریم. یادگیری سئو نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید اهمیت یادگیری آن را در بهبود عملکرد وب‌سایت درک کنیم. می‌توان مزایا و دلایل اهمیت یادگیری سئو را در فهرست زیر خلاصه کرد.

یادگیری سئو چه اهمیتی دارد

در ادامه تأثیر هریک از موارد بالا به‌صورت مختصر بررسی می‌کنیم.

هزینه بازاریابی کم و نرخ بازگشت سرمایه بالا

برخلاف تبلیغات که تعداد کلیک‌ها را به‌صورت ناگهانی افزایش می‌دهند، انجام سئو در طولانی‌مدت اثر خود را در افزایش ورودی و تعداد کلیک‌های وب‌سایت نشان می‌دهد. بنابراین باید برای دیدن نتیجه سئو کمی صبور باشید اما در عوض هزینه کمتری برای بازاریابی صرف می‌کنید و در صورت اجرای درست استراتژی‌های سئو، ارزش برند و سرمایه بازگشتی را به‌میزان زیادی افزایش می‌دهید.

 

افزایش نرخ کلیک طبیعی

هرچه محتوای وب‌سایت رتبه بالاتری در صفحه نتایج بگیرد، افراد بیشتری به وب‌سایت شما اعتماد می‌کنند و احتمال این‌که روی لینک آن کلیک کنند، بیشتر است. «نرخ کلیک» شاخصی است که از تقسیم تعداد کلیک بر دفعات نمایش لینک وب‌سایت در صفحه نتایج به‌دست می‌آید و افزایش آن تأثیر بسیار مثبتی در بهبود سئوی وب‌سایت دارد.

 

افزایش آگاهی از برند

هرچه در صفحه نتایج (SERP) در جایگاه‌های بالاتری ظاهر شوید، برند یا وب‌سایت شما بیشتر در معرض دید قرار می‌گیرد. هرچه بیشتر در معرض دید باشید، بیشتر هم دیده می‌شوید و شناخت و آگاهی کاربران و مشتریان احتمالی نسبت به کسب و کار شما بیشتر می‌شود.

 

ایجاد نقاط تماس بیشتر با مشتریان در طول سفر مشتری

بیش از نیمی از خریداران قبل از تصمیم و اقدام به خرید نهایی، در مورد آن تحقیق می‌کنند. بنابراین تولید محتوا و دادن اطلاعات بیشتر در مورد محصولات و خدمات می‌تواند نقاط تماس جدیدی با مخاطب راغب (لید) در هریک از مراحل قیف فروش ایجاد کند.

 

ایجاد ترافیک پایدار

انجام سئو می‌تواند باعث شود یک وبلاگ دارای رتبه بالا ترافیک ورودی بیشتری در مقایسه با یک کمپین تبلیغات کلیکی با میلیون‌ها تومان هزینه به‌طرف وب‌سایت سرازیر کند. با یادگیری سئو و انجام دقیق اصول آن می‌توانید منبعی پایدار و ماندگاری برای ترافیک مرتبط در وب‌سایت ایجاد کنید.

افزایش ترافیک طبیعی وب سایت با یادگیری سئو

ایجاد مخاطبان راغب (لیدهای) باکیفیت

تولید محتوای باکیفیت که یکی از اصول اصلی انجام سئوی وب‌سایت است، به شما در فهم و پاسخگویی به نیاز کاربر و جلب اعتماد مشتریان کمک بسیاری می‌کند. این موضوع کمک می‌کند مشتریان برای نهایی کردن تصمیم خرید یا کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت شما مراجعه کنند یا در خبرنامه آن عضو شوند.

 

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملا مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در مجله – در اینجا «الگوریتم های گوگل در سئو — معرفی و بررسی جامع الگوریتم ها با مثال» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا الگوریتم های گوگل در سئو

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

جمع‌بندی

در این آموزش از «مجله فرادرس» در مورد مفهوم سئو و نقشه راه یادگیری آن بحث کردیم و ضمن پاسخ به سوال «یادگیری سئو چقدر طول میکشد» تلاش کردیم مراحل مختلف یادگیری بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو را توصیف و اولویت‌بندی کنیم. به‌روزرسانی و تغییر مداوم اصول و روش‌های انجام سئو و گستردگی اصطلاحات و مفاهیم مرتبط با آن، ضرورت استفاده از یک راهنما یا به‌عبارت بهتر نقشه راه برای یادگیری سئو را دوچندان می‌کند که تلاش کردیم در این مطلب به تدوین آن بپردازیم.

سوالات متداول پیرامون یادگیری سئو

در بخش‌های قبلی مفهوم سئو و مدت زمان موردنیاز برای یادگیری آن را بررسی کردیم و از اهمیت ایجاد برنامه یادگیری برای سئو و تأثیر مثبت آن در کسب و کار گفتیم. در این بخش، به تعدادی از پرسش‌های متداول کاربران درباره نقشه راه یادگیری سئو پاسخ می‌دهیم.

آیا یادگیری سئو دشوار است؟

یادگیری سئو دشوار نیست اما علاقه‌مندان این حوزه به دو دلیل در مسیر آشنایی با سئو دچار چالش می‌شوند. اولین دلیل به وجود اصطلاحات و مفاهیم گسترده سئو برمی‌گردد که به‌نوعی زبان انجام سئو را تشکیل می‌دهند و یادگیری همه آن‌ها در مرحله اول می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. دلیل دوم نیز ماهیت پویا و دائما در حال تغییر سئو است که نیاز به مطالعه مداوم و به‌روزسانی آموخته‌های قبلی را ایجاد می‌کند.

بهترین روش برای یادگیری سئو چیست ؟

سئوی وب‌سایت یک مهارت است و برای یادگیری آن می‌توانید از دوره‌های آموزشی، ویدیوهای رایگان یوتیوب و مقاله‌ها و راهنماهای وب‌سایت‌های تخصصی حوزه سئو یا ترکیبی از همه این موارد استفاده کنید. بهترین روش یادگیری سئو آن است که مدتی پس از شروع آموزش، زمانی را به پیاده‌سازی تکنیک‌ها در وب‌سایت‌های واقعی اختصاص دهید تا با چالش‌های کار از نزدیک آشنا شوید.

آیا می توانم سئو را به صورت خودآموز یاد بگیرم؟

یادگیری سئو صرف‌نظر از وجود مفاهیم گسترده و نیاز به کمی آشنایی با دیجیتال مارکتینگ، به‌صورت خودآموز نیز امکان‌پذیر است اگر زمان و انرژی کافی برای آن را در مسیر و بر اساس برنامه‌ریزی درست به آن اختصاص دهید.

آشنایی با اصطلاحات سئو چه کمکی به یادگیری آن می کند؟

اصطلاحات سئو در حقیقت زبان آن را می‌سازند و با یادگیری این زبان است که می‌توانید معنی مفاهیم مختلف و تکنیک‌های سئو را بهتر درک کنید. بنابراین می‌توان گفت کمی آشنایی با اصطلاحات پایه سئو یکی از پیش‌نیازهای ورود به مسیر آموختن این روش بازاریابی دیجیتال است.

چه مواردی سرعت یادگیری سئو را بیشتر می کنند؟

عوامل بسیاری در یادگیری سریع‌تر سئو اثرگذارند و از میان آن‌ها داشتن دانش قبلی در مورد دیجیتال مارکتینگ و حوزه‌های مرتبط با سئو مانند تولید محتوا، نحوه کار موتورهای جستجو و طراحی و توسعه وب‌سایت می‌توانند سرعت یادگیری آن را بیشتر کنند. علاوه بر دانش قبلی، زمان اختصاص‌یافته، نوع منبع آموزشی و سخت یا آسان بودن مفاهیم نیز می‌تواند سرعت یادگیری سئو را بیشتر کند.

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
LearningSEO.ioSEO CHATTERB2B DIGITAL MARKETERSHubspot BlogSearch Engine Journal
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *