انواع سئو چیست؟ – توضیح کاربرد و عملکرد به زبان ساده

۱۱۲۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
انواع سئو چیست؟ – توضیح کاربرد و عملکرد به زبان ساده

بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو یا سئو فرآیندی پیچیده است و انواع مختلفی دارد. اما تمام انواع سئو یک هدف را دنبال می‌کنند و آن هدف، بهتر دیده شدن در موتورهای جستجو است. در این مطلب، انواع سئو را بررسی می‌کنیم و کاربرد و عملکرد آن‌ها در بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو را شرح می‌دهیم.

سئو چیست ؟

«بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو یا سئو» (Search Engine Optimization | SEO) فرآیندی است که از طریق آن می‌توان وب‌سایت را برای درک بهتر توسط موتورهای جستجو و کمک بیشتر به کاربران بهینه‌سازی کرد. در واقع، زمانی که وب‌سایت را بر اساس اصول سئو بهینه‌سازی کنیم، صفحه‌های وب‌سایت در موتورهای جستجو در جایگاه‌های بهتر و بالاتر قرار می‌گیرند و در نتیجه، افراد بیشتری از آن‌ها بازدید می‌کنند.

چرا بهره‌گیری از سئو برای کسب و کارها مهم است؟

بهره‌گیری از سئو برای کسب و کارها بسیار مهم و ضروری است، زیرا روش‌های سئو می‌توانند میزان دیده شدن وب‌سایت در موتورهای جستجو را افزایش دهند. افزایش میزان دیده شدن باعث افزایش ترافیک وب‌سایت و افزایش فرصت‌های کسب و کار برای تبدیل مخاطبان راغب به مشتری می‌شود.

همچنین، بهره‌گیری از سئو ابزاری برای افزایش آگاهی از برند، برقراری ارتباط با مخاطبان راغب و مشتریان احتمالی و شناخته شدن به عنوان منبعی قابل اعتماد و معتبر در زمینه تخصصی کسب و کار است. بنابراین، استفاده از انواع مختلف سئو برای موفق شدن در دنیای دیجیتال و مدرن، بسیار مهم است.

سئو چیست

انواع سئو چیست ؟

در گذشته، بهینه‌سازی وب‌سایت امری ساده بود، اما با گذشت زمان فرآیند سئو همواره در حال پیچیده‌تر شدن است. زمانی که وب‌سایتی را بهینه‌سازی می‌کنید، باید قوانین زیادی را رعایت کنید تا رضایت الگوریتم‌های گوگل و موتورهای جستجوی دیگر را جلب کنید و در عین حال، به کاربران خود نیز کمک کنید.

برای ساده‌تر شدن مدیریت این فرآیند، کارشناسان سئو آن را به بخش‌های مختلفی تقسیم کرده‌اند. هریک از انواع سئو شامل چند قانون می‌شود و پیروی از تمام قواعد و قوانین را برای افراد ساده‌تر می‌کنند. مهم است که بدانید انواع مختلف سئو در واقع فرآیندهایی جداگانه نیستند و این دسته‌بندی، تنها روشی برای ساده‌تر کردن فرآیندی پیچیده برای مدیریت بهتر آن انجام شده است.

به طور کلی، سئو را می‌توان به شکل فهرست زیر به انواع مختلف تقسیم کرد.

انواع سئوعملکرد
«سئو داخلی» (On-Page SEO)بهینه‌سازی صفحه‌های وب‌سایت برای دریافت رتبه‌های بهتر در صفحه نتایج جستجوها
«سئو خارجی» (Off-Page SEO)بهینه‌سازی عوامل خارجی وب‌سایت برای بهبود رتبه صفحه‌های وب در صفحه نتایج جستجوها
«سئو فنی» (Technical SEO)بهینه‌سازی وب‌سایت از نظر فنی برای کمک به ربات‌های موتورهای جستجو در خزش و نمایه‌گذاری و درک بهتر صفحه‌های وب‌سایت
«سئو محلی» (Local SEO)بهینه‌سازی وب‌سایت برای بهتر دیده شدن در نقاط جغرافیایی خاص
«سئو محتوا» (Content SEO)بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت با استفاده از کلمات کلیدی سئو برای بهبود رتبه صفحه‌های وب در موتورهای جستجو
«سئو موبایل» (Mobile SEO)بهینه‌سازی وب‌سایت برای کاربران موبایل به‌منظور بهبود رتبه صفحه‌های وب در موتورهای جستجو
«سئو تجارت الکترونیکی» (eCommerce SEO)بهینه‌سازی وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی یا فروشگاه‌های آنلاین برای بهبود رتبه صفحه‌های آن‌ها در موتورهای جستجو
«سئو بین‌المللی» (International SEO)بهینه‌سازی وب‌سایت برای کاربران در چند کشور مختلف با زبان‌های مختلف
«سئو کلاه سیاه» (Black-Hat SEO)سوءاستفاده از ضعف‌های الگوریتم‌های موتور جستجو برای دریافت رتبه‌های بهتر
«سئو کلاه سفید» (White-Hat SEO)استفاده از روش‌های بهینه‌سازی وب‌سایت با رعایت قواعد و قوانین موتورهای جستجو
«سئو کلاه خاکستری» (Gray-Hat SEO)استفاده از روش‌های بهینه‌سازی وب‌سایت که قوانین موتورهای جستجو درباره آن‌ها مبهم است
«سئو منفی» (Negative SEO)تلاش برای کاهش رتبه‌های رقیبان در موتورهای جستجو و قرار گرفتن در جایگاه آن‌ها

از این میان، بخش‌های سئو داخلی، سئو خارجی و سئو فنی از اهمیت بیشتری برخوردارند و آن‌ها را می‌توان به شکل نمودار زیر با هم مرتبط دانست.

مهم ترین انواع سئو
مهم‌ترین انواع سئو

سئو داخلی

«سئو داخلی» (On-Page SEO) به بهینه‌سازی صفحه‌ها برای بهبود تجربه کاربری و درک بهتر محتوای صفحه برای موتورهای جستجو می‌پردازد.

در این نوع از سئو، بخش‌های مختلف صفحه‌های وب برای موتورهای جستجو و مخاطبان وب‌سایت بهینه‌سازی می‌شوند. به یاد داشته باشید که موتورهای جستجو فرآیند رتبه‌بندی وب‌سایت را برای هر صفحه به شکل جداگانه انجام می‌دهند. بنابراین، در سئو داخلی باید به بهینه‌سازی تمام صفحه‌های وب‌سایت برای بهتر دیده شدن در موتورهای جستجو توجه کرد.

از فعالیت‌ها و قواعد مهم سئو داخلی می‌توان موارد فهرست زیر را نام برد.

  • بهینه‌سازی عنوان صفحه: عنوان صفحه از معیارهای بسیار مهم در سئو است. عنوان صفحه به موتورهای جستجو به کاربران نمایش داده می‌شوند و وظیفه آن‌ها جلب‌توجه کاربران و تشویق آن‌ها به کلیک روی لینک صفحه است. علاوه بر این، ربات‌های موتورهای جستجو از عنوان صفحه به عنوان سرنخی برای درک موضوع محتوای صفحه استفاده می‌کنند.
  • بهینه‌سازی زیرعنوان‌ها: صفحه‌ها باید علاوه بر عنوان یا تگ H1، زیرعنوان داشته باشند و از بخش‌های مختلف تشکیل شوند. زیرعنوان‌ها خواندن محتوای طولانی را برای کاربران و بررسی صفحه را برای «خزنده‌ها یا کراولرها» (Crawlers) در موتور جستجو ساده‌تر می‌کنند.
  • تصاویر: تصاویر درون هر صفحه نیز باید بهینه‌سازی شوند. در غیر این صورت، موتورهای جستجو متوجه محتوای آن‌ها نخواهند شد. فعالیت‌هایی مانند بهینه‌سازی نام فایل تصاویر، انتخاب تصویر با اندازه‌های مناسب و بهینه‌سازی «متن جایگزین تصاویر» (Image Alt Text) در این بخش از سئو انجام می‌شود.
  • بهبود ظاهر صفحه: انتشار صفحه‌ای شامل متن و تصویر بدون تلاش برای زیباتر نشان دادن محتوا به کاربران می‌تواند در رتبه وب‌سایت اثر منفی داشته باشد. اگرچه گوگل نمی‌تواند صفحه را مانند انسان‌ها مشاهده کند، روش‌هایی برای درک شکل صفحه و شناسایی تبلیغات و پاپ‌آپ‌ها توسط ربات‌ها وجود دارد که از آن‌ها در فرآیند تعیین رتبه صفحه‌ها بهره گرفته می‌شود.

سئو خارجی

«سئو خارجی» (Off-Page SEO) بیشتر به تبلیغ و معرفی وب‌سایت در فضای اینترنت می‌پردازد. برخلاف انواع دیگر سئو که روی بهینه‌سازی زیرساخت و محتوای وب‌سایت تمرکز می‌کنند، در سئو خارجی از تکنیک‌های مختلف برای معرفی و تبلیغ صفحه‌ها در وب‌سایت‌های دیگر در اینترنت استفاده می‌شود. چراکه وب‌سایت‌های مشهور و محبوب، معمولاً رتبه‌های بهتری در گوگل کسب می‌کنند.

از مهم‌ترین فعالیت‌ها و روش‌ها در سئو خارجی می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • لینک‌سازی: بخشی از لینک‌سازی، به فرآیند دریافت بک‌لینک از و‌ب‌سایت‌های دیگر مربوط می‌شود. بک‌لینک‌ها در واقع رأی اعتمادی برای وب‌سایت هستند و می‌توانند اعتبار دامنه و صفحه را افزایش دهند.
  • تبلیغ و معرفی برند: گوگل معمولاً به برندهای شناخته شده در صفحه‌های نتایج جستجوها رتبه‌های بهتری می‌دهد، چراکه اغلب کاربران به این برندها اعتماد دارند. بنابراین علاوه بر معرفی و تبلیغ وب‌سایت برای دریافت بک‌لینک، باید از روش‌های دیگر برای تبلیغ برند و تشویق کاربران به برقراری ارتباط با برند در شبکه‌های اجتماعی و تالارهای گفتگو استفاده شود. گوگل این نشانه‌ها را درمی‌یابد و به وب‌سایت‌هایی که افراد بیشتری درباره آن‌ها صحبت می‌کنند، پاداش می‌دهد.
سئو خارجی

در مطلب زیر از مجله فرادرس، در مورد سئوی خارجی وب‌سایت و تکنیک‌های انجام آن به‌طور مفصل بحث کرده‌ایم:

سئو فنی

«سئو فنی یا تکنیکال» (Technical SEO) به بررسی و بهینه‌سازی پارامترهای فنی مؤثر در میزان ظاهر شدن وب‌سایت در موتورهای جستجو می‌پردازد. هدف اصلی سئو فنی این است که از قابلیت خزش و نمایه‌گذاری (کراول شدن و ایندکس شدن) بدون مشکل صفحه‌های وب توسط کراولرها و ربات‌های موتورهای جستجو اطمینان حاصل شود.

از مهم‌ترین قواعد سئو فنی می‌توان موارد فهرست زیر را مثال زد. برای بهینه‌سازی وب‌سایت از نظر فنی باید این موارد را رعایت کنید.

  • فایل robots.txt وب‌سایت را بررسی و بهینه‌سازی کنید تا از دسترسی صحیح و کامل موتورهای جستجو به محتوای وب‌سایت مطمئن شوید.
  • وب‌سایت خود را به «گوگل سرچ کنسول» (Google Search Console) اضافه کنید، آن را تأیید کنید و دامنه مد نظر خود را مشخص کنید.
  • سایت مپ XML بسازید و آن را برای تمام موتورهای جستجوی بزرگ ارسال کنید.
  • ساختار وب‌سایت و URL را بهینه‌سازی کنید.
  • طراحی وب خود را به شکل مناسب برای سئو یا «SEO Friendly» انجام دهید.
  • وب‌سایت خود را طوری بسازید که بارگذاری صفحه‌های آن در تمام دستگاه‌ها، از جمله دسکتاپ و موبایل، بسیار سریع باشد.

 

سئو محلی

«سئو محلی» (Local SEO) بخشی از سئو است که در کسب و کارهای محلی کاربرد دارد. برای مثال، اگر وب‌سایت و کسب و کاری دارید که هدف آن جذب مشتریان و تشویق آن‌ها به بازدید از فروشگاه محلی شماست، باید از روش‌های سئو محلی برای بهینه‌سازی وب‌سایت خود بهره بگیرید.

تمام قواعد دیگر سئو در سئو محلی نیز باید رعایت شوند و علاوه بر آن‌ها، رعایت موارد زیر در سئو محلی ضروری است.

  • قرار دادن نام، نشانی و اطلاعات تماس کسب و کار در تمام صفحه‌های وب‌سایت
  • اضافه کردن اسکیمای «Local Business» در صفحه اصلی وب‌سایت
  • ساخت حساب کاربری «Google My Business»
  • ثبت‌نام در وب‌سایت‌های فهرست کسب و کارهای محلی مانند «Yelp» و «Foursquare» و پلتفرم‌های مشابه
  • معرفی و تبلیغ وب‌سایت در فهرست‌های کسب و کارهای محلی و وب‌سایت‌های دیگر مانند روزنامه‌های محلی آنلاین
سئو محلی

سئو محتوا

«سئو محتوا یا سئو تولید محتوا» (Content SEO) را می‌توان بخشی از سئو داخلی دانست. این بخش از سئو به بهبود کیفیت محتوا برای بهتر ظاهر شدن در موتورهای جستجو می‌پردازد.

از آنجا که محتوا یکی از مهم‌ترین معیارهای سئو است، در بسیاری از بخش‌های سئو به آن پرداخته می‌شود. بنابراین، قواعد تولید محتوای سئو شده و باکیفیت را می‌توان در بخش‌های مختلف سئو، از جمله سئو داخلی، مشاهده کرد. انتشار محتوای عالی و باکیفیت می‌تواند رضایت مخاطبان و موتورهای جستجو را جلب کند و در بهبود رتبه صفحه‌های وب بسیار تأثیرگذار است.

برای تولید محتوای باکیفیت می‌توان قواعد زیر را در نظر داشت.

  • فرآیند تولید محتوا را با تحقیق کلمات کلیدی آغاز کنید. در این مرحله، باید کلمات کلیدی مهم و پرکاربرد برای وب‌سایت را بیابید و از آن‌ها در بخش‌های مختلف محتوای خود استفاده کنید.
  • در مرحله انتخاب کلمات کلیدی در سئو، به دنبال «کلمات کلیدی طویل» (Long-Tail Keywords) پرکاربرد با میزان رقابت کم بگردید و از آن‌ها در عنوان‌ها، زیرعنوان‌ها و متن اصلی محتوای خود بهره بگیرید.
  • سعی کنید محتوای کامل، طولانی و مفیدی را در وب‌سایت خود تولید کنید تا به تمام پرسش‌های کاربران پاسخ دهید و سرنخ‌های کافی برای درک موضوع محتوا را در اختیار موتورهای جستجو قرار دهید.
  • به وب‌سایت‌های باکیفیت و معتبر با زمینه‌های تخصصی مرتبط و صفحه‌های دیگر وب‌سایت خود لینک خروجی بدهید تا به کاربران در کسب اطلاعات بیشتر در زمینه محتوای تولیدشده کمک کنید.
  • از «اسکیما مارک‌آپ» (Schema) و داده‌های ساختاریافته برای نمایش بخش‌های مهم محتوای خود به موتورهای جستجو بهره بگیرید.

سئو موبایل

«سئو موبایل» (Mobile SEO) بخشی از سئو است که در آن روی بهینه‌سازی وب‌سایت برای دستگاه‌های موبایل و کاربران آن‌ها تمرکز می‌شود.

آمارها نشان می‌دهند که بیش از ۶۰ درصد از جستجوهای گوگل از طریق موبایل انجام می‌شود. این آمار بسیار بزرگ است و نشان می‌دهد که کاربران اینترنت از دسکتاپ‌های قدیمی فاصله گرفته و به سمت استفاده از دستگاه‌های موبایل حرکت می‌کنند.

به همین دلیل، گوگل الگوریتم «Mobile-First Indexing» را طراحی کرده است. بر اساس این الگوریتم، نسخه مخصوص موبایل وب‌سایت‌ها پیش از نسخه دسکتاپ آن‌ها «ایندکس یا نمایه‌گذاری» (Index) می‌شود.

برای بهینه‌سازی وب‌سایت در دستگاه‌های موبایل، باید موارد زیر را رعایت کنید.

  • وب‌سایت شما باید برای استفاده در موبایل بهینه‌سازی شده یا به اصطلاح «Mobile Friendly» باشد. برای اطمینان از بهینه‌سازی وب‌سایت برای موبایل می‌توان از گزینه Mobile Friendly Test گوگل بهره گرفت.
  • بارگذاری وب‌سایت در موبایل باید سریع انجام شود.
  • استفاده از وب‌سایت در دستگاه‌های موبایل باید ساده باشد.
  • مطمئن شوید که تجربه کاربر موبایل در وب‌سایت شما با مواردی مانند بنرهای تبلیغاتی یا تبلیغات پاپ‌آپ و مزاحم آسیب نمی‌بیند.
سئو موبایل

سئو تجارت الکترونیکی

«تجارت الکترونیکی» (eCommerce) صنعتی بسیار بزرگ است و «سئو تجارت الکترونیکی» (eCommerce SEO) به بهینه‌سازی وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی برای موتورهای جستجو گفته می‌شود. به طور کلی، فرآیند بهینه‌سازی وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی از وب‌سایت‌های دیگر مانند بلاگ‌ها پیچیده‌تر است، زیرا این وب‌سایت‌ها اغلب صفحات بسیار زیادی دارند و معرفی و تبلیغ آن‌ها بسیار دشوارتر است.

از مهم‌ترین معیارهای سئو تجارت الکترونیکی می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • بهینه‌سازی یک فروشگاه اینترنتی با بهینه‌سازی صفحه اصلی و صفحه دسته‌بندی‌های محصولات آغار می‌شود. برای آغاز فرآیند بهینه‌سازی صفحه‌های محصولات، ابتدا باید این دو صفحه را کاملاً بهینه‌سازی کنید.
  • صفحه‌های محصولات را بر اساس نتایج تحقیق کلمات کلیدی خود بهینه‌سازی کنید.
  • تمام عناصر تصویری فروشگاه مانند تصاویر و ویدیوها را بهینه‌سازی کنید.
  • اسکیمای مرتبط با فروشگاه‌های اینترنتی مانند اسکیمای محصول یا پیشنهاد ویژه را به صفحه‌ها اضافه کنید.
  • فروشگاه آنلاین خود را در شبکه‌های اجتماعی به مخاطبان معرفی و تبلیغ کنید.
  • روش‌هایی خلاقانه برای برقراری ارتباط میان مخاطبان و صفحه‌های محصولات خود بیابید.
  • یک وبلاگ بسازید و محتوای مرتبط با محصولات را در آن منتشر کنید. در این محتوا به کاربران بگویید که محصولات شما چطور می‌توانند به حل مشکلات و رفع نیازهای آن‌ها کمک کنند.

 

سئو بین‌المللی

در «سئو بین‌المللی» (International SEO) بر افزایش ترافیک طبیعی (ارگانیک) وب‌سایت از کشورها و زبان‌های مختلف در دنیا تمرکز می‌شود. در واقع، کسب و کارها در سئو بین‌المللی برای بهینه‌سازی وب‌سایت برای مخاطبان در کشورهای مختلف یا با زبان‌های مختلف تلاش می‌کنند. هدف این نوع از سئو، برقراری ارتباط با مخاطبان در مکان‌های جغرافیایی مختلف دنیا به زبان مادری و ایجاد تجربه کاربری بهتر برای آن‌هاست.

اگر می‌خواهید در سئو بین‌المللی موفق باشید، باید وب‌سایت خود را بر اساس فرهنگ بازارهای هدف بهینه‌سازی کنید و امکان برقراری ارتباط و خرید با استفاده از واحد پولی و زبان خود را برای مخاطبان هر منطقه جغرافیایی فراهم کنید. همچنین در این نوع از سئو بر بهینه‌سازی شکل نمایش تاریخ و زمان و محتوا بر اساس استانداردهای کشورهای مختلف نیز تمرکز می‌شود.

سئو بین المللی

سئو کلاه سیاه

«سئو کلاه سیاه» (Black-Hat SEO) به سوءاستفاده از ضعف‌های الگوریتم‌های گوگل برای بهبود رتبه وب‌سایت در صفحه نتایج جستجوها گفته می‌شود. نام این اصطلاح از فیلم‌های وسترن قدیمی گرفته شده که در آن‌ها همیشه شخصیتی که کلاه سیاه بر سر داشت، شخصی منفی داستان و شخصیت با کلاه سفید به عنوان قهرمان و شخصیت مثبت داستان معرفی می‌شد.

از روش‌های رایج در سئو کلاه سیاه می‌توان موارد فهرست زیر را نام برد.

  • خریدن بک‌لینک و دستکاری لینک‌ها
  • استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی
  • استفاده از متن مخفی در صفحه‌ها
  • به‌کار بردن تکنیک «کلاکینگ» (Cloaking)

روش‌های سئو کلاه سیاه اغلب بازدهی سریعی دارند، اما استفاده از آن‌ها می‌تواند برای وب‌سایت آسیب‌زا باشد. اگر گوگل متوجه شود که از روش‌های کلاه سیاه برای بهبود رتبه در صفحه نتایج جستجوها استفاده می‌شود، وب‌سایت خاطی را با کاهش بسیار شدید رتبه و اعتبار و جلوگیری از ایندکس شدن جریمه می‌کند. به همین دلیل، توصیه می‌شود که از روش‌های سئو کلاه سیاه برای دریافت رتبه‌های بهتر پرهیز کنید و به‌جای آن، اصول سئو کلاه سفید را رعایت کنید.

 

سئو کلاه سفید

اصطلاح «سئو کلاه سفید» (White-Hat SEO) زمانی به کار می‌رود که از اصول سئو بر اساس قوانین و شرایط موتورهای جستجو و به شکل اخلاقی و صحیح استفاده می‌شود. استفاده از روش‌های سئو کلاه سفید می‌تواند رتبه وب‌‌سایت را به شکل کاملاً صحیح، اخلاقی و قانونی در صفحه نتایج موتورهای جستجو را بهبود ببخشد.

سئو کلاه سفید بهترین روش‌ها برای ساخت وب‌سایتی موفق را به کاربران ارائه می‌کند. در این مطلب از تعداد زیادی از روش‌های سئو کلاه سفید نام بردیم که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استفاده از تگ‌های متا همراه با کلمه‌های کلیدی
  • تولید محتوای باکیفیت برای بازدیدکنندگان وب‌سایت
  • بهبود طراحی و کاربری وب‌سایت برای مخاطبان و موتورهای جستجو

سئو کلاه خاکستری

«سئو کلاه خاکستری» (Gray-Hat SEO) به نوعی از سئو گفته می‌شود که از سئو کلاه سفید خطرناک‌تر است، اما به اندازه سئو کلاه سیاه مخرب نیست. در سئو کلاه خاکستری از روش‌هایی برای بهبود رتبه وب‌سایت استفاده می‌شود که قوانین و شرایط گوگل درباره آن‌ها روشن و واضح نیست و در نتیجه، استفاده از این روش‌ها منجر به جریمه شدن توسط گوگل نمی‌شود.

در واقع، در سئو کلاه خاکستری محتوایی تولید می‌شود که کاملاً بر اساس اصول اخلاقی و سئو کلاه سفید بهینه‌سازی نشده است، اما قانونی برای منع این شکل از تولید محتوا توسط گوگل وضع نشده است. از روش‌های رایج در سئو کلاه خاکستری می‌توان به روش‌های زیر را نام برد.

  • نظر دادن در وبلاگ‌های دیگر همراه با لینک وب‌سایت برای ساخت بک‌لینک
  • لینک‌سازی از طریق وب‌سایت‌های کم‌کیفیت برای بهبود اعتبار دامنه

آشنایی با روش‌های کلاه خاکستری در سئو مهم است، زیرا استفاده از این روش‌ها می‌تواند بدون در پی داشتن پیامدهای منفی، رتبه وب‌سایت را در موتورهای جستجو بهبود ببخشد. اما با این‌که استفاده از روش‌های سئو کلاه خاکستری ممنوع نیست، بهتر است از این روش‌ها برای بهینه‌سازی وب‌سایت استفاده نشود. چراکه روش‌های سئو کلاه خاکستری به طور مداوم تغییر می‌کنند و ممکن است در آینده به روش‌های کلاه سفید یا کلاه سیاه تبدیل شوند.

شناخته شدن به عنوان وب‌سایت خاطی و متقلب از طرف گوگل می‌تواند پیامدهای بدی را برای وب‌سایت و کسب و کار شما در پی داشته باشد. بنابراین اگر مطمئن نیستید که روش مد نظرتان از قوانین گوگل پیروی می‌کند یا نه، بهتر است از آن روش استفاده نکنید. هر مارکتری باید از خطرها و تأثیرات مثبت روش‌ها آگاه باشد و مزایا و معایب استفاده از هر روش را ارزیابی کند، اما با سختگیرتر شدن الگوریتم‌های گوگل، همیشه بهتر است که فقط از روش‌های قانونی و کلاه سفید برای بهینه‌سازی وب‌سایت بهره بگیرید.

انواع سئو کلاه سیاه، کلاه سفید و کلاه خاکستری

سئو منفی

در «سئو منفی» (Negative SEO) از روش‌های غیراخلاقی برای از میان بردن رقیبان و بهبود جایگاه وب‌سایت در موتورهای جستجو استفاده می‌شود. هدف سئو منفی، آسیب زدن به رتبه‌های وب‌سایت‌های رقیب در موتورهای جستجو و سوءاستفاده از این موقعیت برای بهبود رتبه وب‌سایت و قرار گرفتن در جایگاه‌های رقیبان است.

در سئو منفی از روش‌های غیراخلاقی و ناپسند مانند نفوذ به وب‌سایت‌های رقیبان و ایجاد تعداد زیادی بک‌لینک بی‌کیفیت برای آن‌ها یا نوشتن بازخوردهای منفی درباره کسب و کار در «تالارهای گفتگوی اینترنتی» (Forums) استفاده می‌شود.

استفاده از روش‌های سئو منفی می‌تواند برای اشخاص مشکلاتی مانند جریمه شدن توسط گوگل و موتورهای جستجوی دیگر یا مشکلات حقوقی و قانونی ایجاد کند. بنابراین، همیشه بهتر است که از انجام روش‌های سئو منفی و غیراخلاقی برای بهبود وب‌سایت پرهیز کنید و به‌جای آن از روش‌های اخلاقی و اصولی برای بالا بردن رتبه وب‌سایت خود استفاده کنید.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

قیف فروش

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

پرسش‌های متداول درباره انواع سئو

در بخش‌های قبلی درباره انواع مختلف سئو و کاربرد آن‌ها در بهینه‌سازی وب‌سایت برای کاربران و موتورهای جستجو صحبت کردیم. در این بخش، به تعدادی از پرسش‌های متداول کاربران درباره انواع سئو پاسخ می‌دهیم.

آیا می‌توانیم بدون کمک گرفتن از دیگران از سئو استفاده کنیم؟

بله. منابع بسیار زیادی برای یادگیری اصول سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان رتبه‌های بهتری در صفحه نتایج موتورهای جستجو دریافت کرد.

مهم‌ترین انواع سئو کدامند؟

می‌توان گفت که سئو داخلی، سئو خارجی و سئو فنی مهم‌ترین انواع سئو به شمار می‌روند.

استفاده از کدام انواع سئو خطرناک است؟

استفاده از روش‌های غیراخلاقی و فریب‌کارانه برای بالا بردن رتبه صفحه‌های وب در موتورهای جستجو می‌تواند به جریمه شدن وب‌سایت از طرف گوگل منجر شود. از این روش‌ها می‌توان روش‌های سئو کلاه سیاه و سئو منفی را نام برد.

بر اساس رای ۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
ReliablesoftSimplilearnWordStream
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *