گوگل ترندز چیست؟ – از کاربرد تا استفاده به زبان ساده

۲۷۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۲ دقیقه
گوگل ترندز چیست؟ – از کاربرد تا استفاده به زبان ساده

«گوگل ترندز» (Google Trends) یکی از ابزارهای رایگان گوگل است که با کمک آن می‌توانیم میزان محبوبیت کلمه یا عبارت موردنظر را بین کاربران در بازه‌های زمانی و مناطق جغرافیایی مختلف ببینیم. یکی دیگر از قابلیت‌های جالب این ابزار آن است که به کمک آن می‌توانیم بفهمیم کاربران به صورت لحظه‌ای در فضای اینترنت در مورد چه موضوعاتی بیشتر بحث یا جستجو می‌کنند. Google Trends یکی از ابزارهای کاربردی در تحقیق کلمات کلیدی و سئوی داخلی وب‌سایت است و استفاده اصولی و درست از آن به ما کمک می‌کند بهترین موضوعات و عبارات کلیدی را برای تولید محتوای وب‌سایت انتخاب کنیم. این ابزار اولین بار در سال ۲۰۰۶ معرفی شد و گوگل نسخه جدید آن را در سال ۲۰۱۸ به‌روزرسانی کرد. در این آموزش از مجله فرادرس یاد می‌گیرید گوگل ترندز چیست و چه کاربردها و بخش‌هایی دارد. در ادامه نیز با روش استفاده درست از این ابزار با بررسی مثال‌هایی فارسی در گوگل ترندز آشنا می‌شوید.

فهرست مطالب این نوشته

گوگل ترندز چیست ؟

گوگل ترندز «+» ابزاری کاربردی برای ارزیابی آمار محبوبیت کلمات و عبارات موردجستجوی کاربران در گوگل، یوتیوب و «جستجوهای خبری گوگل» (Google News) است. این ابزار مبتنی بر وب، از طریق کامپیوترهای دسکتاپ، لپ‌تاپ، تلفن‌های هوشمند یا تبلت در دسترس است و تنها با وارد کردن کلمه یا عبارت موردنظرتان در آن می‌توانید بفهمید میزان محبوبیت آن در موقعیت مکانی و بازه زمانی دلخواه، در بین کاربران چقدر بوده است. قابلیت مهم دیگر گوگل ترندز نمایش موضوعات پربحث و امکان مقایسه کلمات و عبارات مختلف با یکدیگر است.

به‌طور کلی کاربردهای اصلی گوگل ترندز را می‌توان در موارد فهرست زیر خلاصه کرد:

  • نمایش موضوعات داغ و پربحث در بین کاربران مناطق مختلف
  • ترسیم نمودار محبوبیت کلمه یا عبارت کلیدی واردشده در ابزار
  • نمایش توزیع میزان محبوبیت کلمات و عبارات با توجه به منطقه جستجو
  • پیشنهاد موضوعات و کلمات مرتبط با عبارت واردشده در ابزار

به زبان ساده و کوتاه، گوگل ترندز به شما نشان می‌دهد کاربران در فضای اینترنت در مورد چه موضوعاتی جستجو و بحث می‌کنند و عبارت کلیدی موردنظر شما چقدر توسط آن‌ها جستجو شده است. تصویر زیر، نمودار گوگل ترندز برای عبارت کلیدی «هوش مصنوعی ChatGPT» را در بازه زمانی ۱۲ ماهه در ایران نشان می‌دهد:

نمودار گوگل ترندز فارسی برای «هوش مصنوعی ChatGPT»
نمودار گوگل ترندز فارسی برای عبارت کلیدی «هوش مصنوعی ChatGPT» - (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

در زمان جستجوی کلمه یا عبارت کلیدی خاصی در این ابزار، می‌توانید نتایج دریافتی را بر اساس فیلترهای زیر بسته به نیاز خودتان دسته‌بندی کنید:

  • موقعیت مکانی جستجوگران (در سراسر جهان یا کشورهای مختلف)
  • بازه زمانی جستجوهای انجام‌شده (در بازه سال ۲۰۰۴ تا یک ساعت قبل)
  • دسته‌بندی موضوعی کلمه یا عبارت کلیدی (۲۵ دسته‌بندی موضوعی مختلف)
  • محل جستجوی کلمه یا عبارت کلیدی توسط کاربران (گوگل، یوتیوب و اخبار)
فیلترهای ابزار گوگل ترندز
فیلترهای ابزار گوگل ترندز (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

با کلیک روی هریک از منوهای بالا، می‌توانید داده‌های مربوط به جستجوهای کاربران را تغییر داده و در پاسخ نمودارهای متفاوتی از گوگل ترندز بگیرید. این اطلاعات به شما کمک می‌کنند میزان محبوبیت و موردبحث بودن کلمات و عبارات کلیدی خاصی را در زمان و مکان دلخواه تشخیص دهید و برای تولید محتوا بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید.

معرفی بخش های مختلف گوگل ترندز

محیط گوگل ترندز از سه زبانه اصلی به نام‌های «Home» و «Explore» و «Trending now» تشکیل شده که هرکدام کاربرد‌های خاص خود را دارند. تصویر زیر صفحه اصلی گوگل ترندز را نشان می‌دهد:

صفحه اصلی گوگل ترندز
صفحه اصلی گوگل ترندز (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

«زبانه Home» همان صفحه اصلی گوگل ترندز را نشان می‌دهد که در تصویر بالا می‌بینید. مهم‌ترین بخش‌های این صفحه نوار جستجو و منوی تعیین موقعیت مکانی هستند که با تنظیم آن‌ها می‌توانید نمودار محبوبیت کلمه یا عبارت کلیدی را در زمان و مکان دلخواه ببینید. بخش اصلی ابزار گوگل ترندز که دریایی از اطلاعات را در مورد کلمات و عبارات محبوب کاربران به ما نشان می‌دهد، در «زبانه Explore» قرار گرفته است.

با کلیک روی این زبانه، صفحه‌ای به شکل زیر برای شما باز می‌شود که می‌توانید کلمه یا عبارت دلخواهتان را در آن وارد و فیلترهایی را که در بالا توضیح دادیم، برای دسته‌بندی نتایج در آن اعمال کنید:

زبانه explore گوگل ترندز
زبانه explore گوگل ترندز (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

زمانی که کلمه یا عبارت کلیدی را در گوگل ترندز جستجو می‌کنیم، اولین چیزی که می‌بینیم، نمودار میزان محبوبیت کلمه یا عبارت است که در بخش «Interest over Time» قرار گرفته است. محور عمودی نمودار محبوبیت کلمه را به‌صورت عددی بین ۰ تا ۱۰۰ و محور افقی آن را در بازه‌های زمانی مختلف نشان می‌دهد. واضح است که هرچه نمودار در سطح بالاتری از محور افقی باشد، یعنی محبوبیت کلمه کلیدی بیشتر و هرچه به آن نزدیک‌تر باشد، یعنی محبوبیت آن کمتر است.

نمونه نمودار interest over time در گوگل ترندز
نمونه نمودار interest over time در گوگل ترندز (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

نمودار مهم دیگری که با اسکرول صفحه به آن می‌رسیم، نمودار «Interest by subregion» است که نحوه توزیع محبوبیت کلمه یا عبارت واردشده در ابزار را به ما نشان می‌دهد:

نمودار interest by subregion گوگل ترندز
نمودار interest by subregion گوگل ترندز (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

همچنین در زبانه Explore و پس از نمودارهای بالا، دو فهرست عبارت‌ها و موضوعات مرتبط وجود دارند که پیشنهادات در حال افزایش محبوبیت گوگل را به ما نشان می‌دهد:

بخش جستجوها و موضوعات مرتبط پیشنهادی گوگل ترندز
بخش جستجوها و موضوعات مرتبط پیشنهادی گوگل ترندز (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

تا اینجا می‌دانید کاربرد دو زبانه Home و Explore در گوگل ترندز چیست و بخش بعدی مربوط به بحث‌های داغ روز است. در «زبانه Trending Now» هم می‌توانید موضوعات داغ و پربحث هر منطقه جغرافیایی را در دو بخش جستجوهای روزانه و زمان واقعی ببینید:

زبانه trending now گوگل ترندز
زبانه trending now گوگل ترندز (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

تا اینجا می‌دانید گوگل ترندز چیست و چه بخش‌هایی دارد. با این پیش‌زمینه، به سراغ نحوه کار این ابزار می‌رویم.

گوگل ترندز چگونه کار می کند؟

تا اینجا می‌دانید بخش‌های اصلی گوگل ترندز چیست و جستجوی کلمات و عبارات در آن چه اهمیتی در سئوی وب‌سایت دارد. در این مرحله ممکن است این سوال برای شما ایجاد شده باشد که گوگل ترندز چگونه کار می‌کند. برای این‌که به این سوال پاسخ درستی بدهیم، ابتدا باید به تفاوت مهم بین گوگل ترندز و ابزارهای سنتی تحقیق کلمات کلیدی اشاره کنیم. خیلی از افراد این‌طور تصور می‌کنند که گوگل ترندز هم مانند ابزارهای دیگر میزان جستجوی مستقیم کلمات یا عبارات کلیدی را در یک بازه زمانی مشخص در قالب نمودار به ما نشان می‌دهد. این تصور اشتباه است. گوگل ترندز در حقیقت محبوبیت و رواج نسبی کلمات و عبارات را به در مکان و زمان دلخواه به نشان می‌دهد.

مانیتور مک با نمودار google trends روی آن

این رواج یا محبوبیت کلمه کلیدی در طول زمان چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟ گوگل ترندز به داده‌های حاصل از جستجوی کاربران در موتور جستجوی گوگل دسترسی کامل دارد. برای محاسبه محبوبیت هر کلمه یا عبارت، این ابزار میزان جستجوی آن را بر تعداد کل جستجوهای انجام‌شده در بازه زمانی و موقعیت مکانی موردنظر ما تقسیم می‌کند و نتیجه را در قالب نمودار نمایش می‌دهد. کلمات و عبارات در این نمودار در گستره ۰ تا ۱۰۰ قرار می‌گیرند.

حالا که به‌خوبی می‌دانید گوگل ترندز چگونه داده‌ها را محاسبه می‌کند، باید به این نکته هم توجه کنید که میزان محبوبیت کلمه یا عبارتی که آن را در گوگل ترندز جستجو می‌کنیم به دو عامل مهم بستگی دارد:

  • میزان جستجو شدن آن در موتور جستجو
  • تعداد کل جستجوها

نکته مهم: گوگل ترندز در زمان جمع‌آوری اطلاعات مربوط به جستجوهای کاربران، داده‌های زیر را از نتایج حذف می‌کند:

  • داده‌های مربوط به جستجوهایی که توسط تعداد بسیار کمی از افراد انجام شده است.
  • داده‌های مربوط به جستجوهای تکراری که در بازه‌های زمانی نزدیک به هم انجام شده است.
  • داده‌های مربوط به جستجوهایی که کاراکترهای ویژه در آن‌ها به کار رفته است.

اگر تا این بخش از مطلب را به‌خوبی مطالعه کرده باشید، به‌خوبی می‌دانید گوگل ترندز چیست و چگونه کار می‌کند. در ادامه یاد می‌گیرید چطور از این ابزار استفاده کنید.

آموزش استفاده از گوگل ترندز برای سئو

گوگل ترندز رابط کاربری آسانی دارد و به‌راحتی می‌توانید از طریق آن به کلمات و موضوعات کلیدی بسیار ارزشمند و مرتبط را بر اساس جستجوهای واقعی کاربران پیدا کنید. در فهرست زیر اصلی‌ترین روش‌های استفاده از این ابزار را آورده‌ایم:

  • سنجش میزان محبوبیت کلمات و عبارات
  • پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط
  • پیدا کردن موضوعات مرتبط برای محتوای وبلاگ و یوتیوب
  • پیدا کردن کلمات کلیدی «در حال جهش» (Breakout)
  • مقایسه دو یا چند موضوع یا عبارت از نظر محبوبیت
  • بررسی محبوبیت کلمات کلیدی برای ساخت ویدیو در یوتیوب
  • بررسی محبوبیت محلی کلمات کلیدی
  • پیدا کردن کلمات کلیدی LSI
  • پیدا کردن ایده‌های جدید برای کلمه کلیدی

در ادامه یاد می‌گیرید روش انجام هریک از نکات بالا در گوگل ترندز چیست و در هر مورد مثال‌هایی را در گوگل ترندز فارسی بررسی می‌کنیم.

تشخیص میزان محبوبیت کلمات و عبارات

اولین و اصلی‌ترین قابلیت گوگل ترندز تشخیص میزان محبوبیت کلمات و عبارات کلیدی است که در ابزار وارد می‌کنیم. برای انجام این کار کافی‌ست کلمه یا عبارت موردنظرتان را در نوار جستجوی گوگل ترندز وارد کنید. اگر می‌خواهید داده‌های مربوط به جستجوهای کاربران ایرانی برای کلمه یا عبارت کلیدی دلخواهتان وارد شود، حتما پس از ورود به گوگل ترندز، موقعیت مکانی را از گوشه بالای سمت راست تصویر روی ایران تنظیم کنید. در تصویر زیر، عبارت «آیفون ۱۲» را در ابزار وارد و روی Explore کلیک کردیم:

وارد کردن عبارت جستجو آیفون ۱۲ در گوگل ترندز
وارد کردن عبارت جستجو «آیفون ۱۲» در گوگل ترندز (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

پس از چند ثانیه، می‌توانیم وضعیت میزان جستجو و محبوبیت این عبارت را در نموداری به شکل زیر ببینیم:

نمودار کاهشی گوگل ترندز برای کلمه کلیدی آیفون ۱۲
نمودار کاهشی گوگل ترندز برای کلمه «آیفون ۱۲» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.)

این قابلیت شاید خیلی ساده به نظر برسد اما از دو نظر کمک خیلی زیادی به تولید محتوای سئوشده در وب‌سایت می‌کند. اولین دلیل اهمیت آن این است که به ما کمک می‌کند خیلی ساده کلمات و عباراتی را که محبوبیت آن‌ها در بین کاربران در حال افزایش است، تشخیص دهیم. در ادامه می‌توانیم تولید محتوای وب‌سایت را روی این کلمات و عبارات متمرکز کنیم تا برای موضوعاتی که کاربران در مورد آن‌ها جستجو و بحث می‌کنند، در رتبه‌های بالای صفحه نتایج قرار بگیریم.

در مثال بالا، نمودار نزولی ایجادشده نشان می‌دهد که میزان محبوبیت عبارت «آیفون ۱۲» در بین کاربران ایرانی در حال کاهش است. همین مراحل را برای عبارت «ادیت عکس با هوش مصنوعی» تکرار کردیم و نمودار صعودی تصویر زیر نشان می‌دهد میزان جستجوی این کلمه کلیدی از ۱۲ ماه گذشته تا زمان نگارش این مطلب در حال افزایش است:

نمودار افزایشی گوگل ترندز برای کلمه کلیدی ادیت عکس با هوش مصنوعی
نمودار افزایشی گوگل ترندز برای کلمه کلیدی «ادیت عکس با هوش مصنوعی» (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

از دو نمودار کاهشی و افزایشی  بالا، برای تولید محتوا می‌توان به نتایج خیلی زیادی رسید. گوگل ترندز به‌جای میزان جستجوی کلمه کلیدی خاصی را به ما نشان دهد، میزان محبوبیت آن را در بین کاربران در فضای اینترنت به ما نشان می‌دهد. اطلاعات مربوط به میزان جستجوی یک کلمه کلیدی را می‌توانیم از طریق ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی مثل گوگل کیورد پلنر هم به دست بیاوریم. برای مثال، اگر عبارت کلیدی «ادیت عکس با هوش مصنوعی» را در گوگل کیورد پلنر جستجو کنیم، مانند تصویر زیر می‌توانیم میزان یا حجم جستجوی آن را در ماه ببینیم:

جدول داده های کلمه کلیدی ادیت عکس با هوش مصنوعی در کیورد پلنر
جدول داده‌های کلمه کلیدی «ادیت عکس با هوش مصنوعی» در گوگل کیورد پلنر (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

احتمالا این سوال برای شما پیش آمده که وقتی می‌توانیم این اطلاعات را از طریق ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی پیدا کنیم چرا باید از گوگل ترندز استفاده کنیم؟ پاسخ روشن است. نمودار گوگل ترندز به ما نشان می‌دهد که این میزان جستجوی برای مثال ۲۰۰۰۰ نفری در ماه در حال افزایش است. از این اطلاعات خیلی راحت می‌توانید نتیجه بگیرید این کلمه کلیدی گزینه بسیار خوبی برای تولید محتوا در وب‌سایت است.

اهمیت و دلیل دوم این قابلیت گوگل ترندز این است که به ما کمک می‌‌کند کلمات و عباراتی را که محبوبیت آن‌ها رو به کاهش است، پیدا کنیم و آن‌ها را در فهرست کلمات کلیدی وب‌سایت در اولویت پایین‌تری قرار دهیم یا حذف کنیم.

برای مثال، جستجوی کلمه کلیدی «کلاب‌هاوس» در گوگل ترندز نشان می‌دهد محبوبیت این کلمه بین کاربران در حال کاهش است:

نمودار کاهشی جستجوی کلمه کلاب هاوس در گوگل ترندز
نمودار کاهشی جستجوی کلمه «کلاب هاوس» در گوگل ترندز (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که این کلمه کلیدی در زمان جستجو گزینه مناسبی برای تولید محتوا نیست.

نکته بسیار مهم: در زمان جستجوی کلمات و عبارات در گوگل ترندز بهتر است حتما بازه زمانی را به‌صورت دستی روی ۲ تا ۳ سال گذشته تنظیم کنیم. تصویر زیر نمودار بالا را در بازه زمانی طولانی‌تر نشان می‌دهد:

نمودار جستجوی کلمه کلاب هاوس در گوگل ترندز در بازه طولانی
نمودار جستجوی کلمه «کلاب هاوس» در گوگل ترندز در بازه طولانی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

گوگل ترندز به‌طور پیش‌فرض این بازه زمانی را روی ۱۲ ماه گذشته تنظیم می‌کند. پس نموداری که بدون تغییر بازه زمانی می‌بینید، بر اساس میزان جستجوی کاربران در ۱۲ ماه گذشته رسم شده است. اما مشکل این موضوع چیست و چرا باید بازه زمانی را به‌صورت دستی تغییر دهیم؟ معمولا در نمودارهایی که بر اساس ۱۲ ماه یا کمتر تنظیم می‌شوند، نمی‌توانیم به‌طور دقیق تشخیص دهیم میزان محبوبیت کلمه کلیدی موردنظر واقعا در حال افزایش است یا فقط برای یک مدت طولانی یا در زمان خاصی در سال افزایش پیدا کرده است.

به‌همین دلیل است که همیشه توصیه می‌شود در زمان جستجوی کلمه یا عبارت کلیدی، بازه زمانی را روی ۲ تا ۳ سال گذشته تنظیم کنیم.

طولانی کردن این بازه زمانی یک قابلیت دیگر هم دارد و آن این است که می‌توانید از طریق آن «کلمات کلیدی فصلی» (Seasonal Keywords) را شناسایی کنید. کلمات کلیدی فصلی در زمان‌های خاصی از سال بین کاربران محبوب می‌شوند و پس از مدتی محبوبیت خود را از دست می‌دهند. این روند در هر سال ممکن است تکرار شود.

در بازه زمانی ۱۲ ماه، کلمات کلیدی فصلی محبوبیت بالایی بین کاربران دارند و ترند به‌نظر می‌رسند. برای مثال تصویر زیر، نمودار محبوبیت کلمه کلیدی «سفره هفت‌سین» را نشان می‌دهد:

نمودار محبوبیت کلمه سفره هفت سین در گوگل ترندز در بازه زمانی ۱۲ ماهه
نمودار محبوبیت کلمه «سفره هفت‌سین» در گوگل ترندز در بازه زمانی ۱۲ ماهه (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

اگر بازه زمانی را برای همین کلمه کلیدی به سه سال افزایش دهیم، نمودار به شکل زیر درمی‌آید که نشان می‌دهد این کلمه کلیدی در ایران از اواخر اسفندماه بیشتر جستجو شده و پس از تعطیلات فروردین ماه محبوبیت خود را از دست داده است:

نمودار محبوبیت کلمه سفره هفت سین در گوگل ترندز در بازه ۳ ساله
نمودار محبوبیت کلمه «سفره هفت‌سین» در گوگل ترندز در بازه ۳ ساله (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

در مطلب زیر از مجله فرادرس، به‌طور مفصل در مورد استفاده از ابزار گوگل کیورد پلنر بحث کرده‌ایم:

روش پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط در گوگل ترندز چیست ؟

قابلیتی که گوگل ترندز را از دیگر ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی به‌طور کامل متمایز می‌کند، این است که کلمات و عبارات کلیدی مرتبطی را که در حال محبوب شدن هستند، برای ما فهرست می‌کند. برای مثال، در نمونه زیر کلمه کلیدی «تغییر فیزیکی» را در گوگل ترندز جستجو کردیم:

نمودار افزایشی عبارت کلیدی تغییر فیزیکی در کوگل ترندز
نمودار افزایشی عبارت کلیدی تغییر فیزیکی در کوگل ترندز (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

پس از اسکرول صفحه، به جدول «عبارت‌های موردجستجوی مرتبط» (Related Queries) رسیدیم:

نمونه فهرست عبارات موردجستجوی مرتبط کاربر در گوگل ترندز
نمونه فهرست عبارات موردجستجوی مرتبط کاربر در گوگل ترندز (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

این بخش کلمات و عبارات موردجستجوی کاربران را نشان می‌دهد که به نظر گوگل به کلمه کلیدی که ما در ابزار وارد کرده‌ایم، مرتبط است. نکته بسیار جالب دیگری که در مورد این کلمات و عبارات وجود دارد این است که گوگل آن‌ها را با درصدهای دقیق میزان افزایش جستجوی این کلمات و عبارات را به ما نشان می‌دهد. همچنین با زدن پیکان‌های سمت و چپ و راست پایین فهرست می‌توانید پیشنهادات بیشتری ببینید.

نکته مهم: در مورد این فهرست چند نکته مهم وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید:

  • در گوشه بالا و سمت راست تصویر، چند گزینه وجود دارد که به‌ترتیب برای اشتراک‌گذاری، دریافت کد فهرست و دانلود فایل اکسل داده‌های داخل فهرست ایجاد شده‌اند:
گزینه های فهرست عبارت‌های مرتبط گوگل ترندز
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.
  • در کنار گزینه‌های بالا، منویی با دو گزینه وجود دارد که به‌طور پیش‌فرض روی «Rising» تنظیم شده است. در این حالت عبارت‌های پیشنهادی ابزار بر اساس میزان افزایش محبوبیت در بین کاربران فهرست می‌شوند. اگر فهرست را روی گزینه «Top» تنظیم کنید، عبارت‌های پیشنهادی بر اساس میزان محبوبیتی که در زمان بررسی دارند، برای شما مرتب می‌شوند. میزان محبوبیت هر عبارت هم در مقیاس ۰ تا ۱۰۰ بیان می‌شود:
ترتیب Top در عبارت‌های مرتبط گوگل ترندز
ترتیب Top در عبارت‌های مرتبط گوگل ترندز (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)
  • همچنین، در مقابل هر عبارت کلیدی هم یک علامت سه نقطه وجود دارد که با کلیک روی آن می‌توانید نمودار عبارت موردنظرتان را ببینید، آن را با عبارت قبلی مقایسه کنید یا در گوگل جستجویش کنید:
منوی سه گزینه‌ای گوگل ترندز برای هر عبارت
منوی سه گزینه‌ای برای هر عبارت پیشنهادی گوگل ترندز (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

پیدا کردن موضوعات مرتبط برای محتوای وبلاگ و یوتیوب

در بخش قبلی یاد گرفتید چطور باید از گوگل ترندز برای پیدا کردن عبارات موردجستجوی مرتبط کاربران استفاده کنید اما با گوگل ترندز می‌توانید موضوعات مرتبطی را نیز پیدا کنید که در حال محبوب شدن هستند.

در کنار فهرست «Related Queries»، فهرست دیگری به نام «Related Topics» وجود دارد. تصویر زیر، موضوعات مرتبط با کلمه کلیدی «بازاریابی محصول» (Product Marketing) را نشان می‌دهد:

نمونه فهرست موضوعات مرتبط با عبارت بازاریابی محصول در گوگل ترندز
نمونه فهرست موضوعات مرتبط با عبارت «بازاریابی محصول» در گوگل ترندز (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

با پیدا کردن این موضوعات، به‌جای این‌که روی چند عبارت کلیدی خاص تمرکز کنید، موضوعات کلی‌تر و مرتبطی را که کاربران در حال جستجوی آن‌ها هستند پیدا کرده و می‌توانید برای تولید محتوا بر اساس آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

این موضوعات از نظر گوگل با کلمه یا عبارتی که در گوگل ترندز وارد کرده‌ایم، ارتباط خیلی زیادی دارند و می‌توانیم از آن‌ها برای نوشتن بلاگ‌پست، ساخت چند ویدیو یا آماده کردن پست‌های شبکه‌های اجتماعی ایده بگیریم. به این نکته هم توجه کنید که بعد از انتخاب این موضوعات باید آن‌ها را در گوگل و ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی وارد کنید تا کلمات کلیدی را که کاربران برای جستجو در مورد این موضوعات از آن‌ها استفاده می‌کنند، پیدا کنید (تبدیل موضوع به کلمه کلیدی).

نکته مهم: دو جدول عبارت‌ها و موضوعات مرتبط، در گوشه بالا و سمت چپ منویی با دو گزینه «Top» و «Rising» وجود دارد. «گزینه Top» عبارات و موضوعات مرتبطی را نشان می‌دهد که میزان جستجوی آن‌ها لزوما در حال رشد نیست اما به‌طور مداوم در ماه خیلی گسترده توسط کاربران جستجو می‌شوند. «گزینه Rising» عبارات و موضوعات مرتبط پیشنهادی گوگل را که میزان جستجوی آن‌ها در حال افزایش است، فهرست می‌کند.

در مورد موضوعات مرتبط، بهتر است گزینه Top را انتخاب کنید تا پیشنهاداتی را ببینید که در ماه به‌طور مداوم توسط کاربران جستجو می‌شوند:

انتخاب top در فهرست موضوعات مرتبط گوگل ترندز
انتخاب top در فهرست موضوعات مرتبط گوگل ترندز (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

تا اینجا می‌دانید چطور آمار کلمه یا عبارت کلیدی موردنظرتان را در گوگل ترندز بسنجید و کاربرد بخش عبارت‌ها و موضوعات مرتبط در گوگل ترندز چیست . در ادامه به بحث کلمات کلیدی Breakout می‌پردازیم.

تشخیص عبارت کلیدی در حال جهش یا Breakout

قابلیت جالب دیگر گوگل ترندز این است که به کمک آن می‌توانید کلمات کلیدی را که میزان جستجوی آن‌ها به شدت در حال افزایش است ولی هنوز رقابت خیلی زیادی بر سر آن‌ها وجود ندارد، پیدا کنید. حتما به این نکته توجه کرده‌اید که گاهی گوگل ترندز در دو فهرست «Related Queries» و «Related topics» به‌جای عدد و درصد از کلمه «Breakout» استفاده می‌کند. این موضوع به معنی آن است که میزان رشد جستجوی کلمه کلیدی موردنظر بیشتر از ۵۰۰۰ درصد است و گوگل داده کافی برای نمایش دقیق عدد میزان جستجوی این کلمات را در اختیار ندارد.

برای مثال در تصویر زیر، در مقابل عبارت «تقویم محتوایی ۱۴۰۲» کلمه Breakout قرار گرفته است:

نمونه عبارت پیشنهادی Breakout در گوگل ترندز
نمونه عبارت پیشنهادی Breakout در گوگل ترندز (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

این دسته از کلمات کلیدی بهترین گزینه برای تولید محتوا هستند چون از طرفی محبوبیت آن‌ها بین کاربران در حال افزایش است اما از طرف دیگر هنوز آنقدر رقابتی نشده‌اند که رتبه گرفتن برای آن‌ها در صفحه نتایج دشوار باشد. بنابراین اگر بتوانید محتوای باکیفیتی بر اساس آن‌ها تولید کنید، احتمالا در رتبه‌های بالای صفحه نتایج قرار بگیرید.

برای مثال، عبارت‌ها و موضوعات مرتبط زیر را ببینید که کلمه Breakout در مقابل آن قرار گرفته است:

نمونه عبارت و موضوع Breakout در گوگل ترندز

اگر با ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی میزان سختی یا رقابت این کلمه کلیدی را بررسی کنیم، می‌بینیم که با وجود بالا بودن میزان جستجو، سختی کمی دارند. برای مثال، تصویر زیر سختی عبارت «کسب درآمد با هوش مصنوعی» را در گوگل کیورد پلنر نشان می‌دهد:

نمونه بررسی رقابت کلمه کلیدی در کیورد پلنر
نمونه بررسی رقابت کلمه کلیدی در کیورد پلنر (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

این موضوع نشان می‌دهد می‌توانیم بدون نیاز به گرفتن بک‌لینک‌های زیاد برای این عبارت کلیدی، در رتبه‌های بالای صفحه نتایج قرار بگیریم. بنابراین در زمان رقابتی شدن این کلمه کلیدی، جایگاه بالای محتوا در SERP تثبیت شده است. البته این روش ایراد بزرگی هم دارد چون بعضی از عبارات Breakout به‌صورت موقت ترند می‌شوند و پس از مدت کوتاهی محبوبیت خود را از دست می‌دهند.

برای مثال، نمودار زیر در گوگل ترندز برای عبارت «شبکه اجتماعی تردز چیست» ایجاد شده است:

نمودار عبارت کلیدی شبکه اجتماعی تردز چیست در ترندز
نمودار عبارت کلیدی «شبکه اجتماعی تردز چیست» در گوگل ترندز (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

اگر در زمان افزایش محبوبیت این عبارت کلیدی، بر اساس عبارت‌های مرتبطی که همه درصد رشدی بالاتر از ۵۰۰۰ درصد دارند، تولید محتوا می‌کردیم، دقیقا همین اتفاق رخ می‌داد. ممکن است ترافیک زیادی در زمان ترند شدن عبارت کلیدی دریافت کنیم ولی این ترند ماندگار نبود و ترافیک حاصل از آن خیلی سریع با کاهش محبوبیت کلمه کلیدی کاهش پیدا می‌کرد.

نتیجه این‌که، با در نظر گرفتن این موضوع، نمی‌توانیم به‌طور قطعی توصیه کنیم که باید استراتژی سئو و محتوای کسب و کار را به‌طور مطلق روی عبارات Breakout متمرکز کنید. البته این کار برای وب‌سایت بدون سود هم نیست و حتی اگر عبارتی که انتخاب و بر اساس آن محتوا نوشته یا در یوتیوب ویدیو ساخته‌اید، پس از گذشت مدت کوتاهی محبوبیت خود را از دست بدهد، باز هم توانسته‌اید در این زمان کوتاه ترافیک زیادی از طریق آن به طرف وب‌سایت جذب کنید. تازه اگر این عبارت کلیدی دوباره بین کاربران محبوب شود، شما نسبت به وب‌سایت‌های رقیب مزیت بسیار بزرگی دارید و به‌راحتی نمی‌توانند جایگاه شما را در صفحه نتایج بگیرند.

نحوه مقایسه دو یا چند موضوع یا عبارت از نظر محبوبیت در گوگل ترندز چیست ؟

یکی از قابلیت‌‌های بسیار جالب گوگل ترندز این است که به کمک آن می‌توانید تا ۵ عبارت یا موضوع را از نظر میزان محبوبیت بین کاربران به‌طور همزمان با یکدیگر مقایسه کنید. برای انجام این مقایسه فقط کافی‌ست اولین کلمه یا عبارت کلیدی را در کادر مخصوص به آن وارد کنید و با کلیک روی «Compare»، عبارات بعدی را به گوگل ترندز بدهید. همزمان با وارد کردن هر عبارت، می‌بینید که نمودارهای جداگانه‌ای در رنگ‌های مختلف برای هریک از آن‌ها ترسیم می‌شود.

در مثال زیر، نمودار میزان محبوبیت سه برند تاکسی اینترنتی ایرانی را در گوگل ترندز می‌بینید:

نمودار مقایسه اسنپ و تپسی و ماکسیم در گوگل ترندز
نمودار مقایسه اسنپ و تپسی و ماکسیم در گوگل ترندز (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

خود گوگل ترندز در این بخش یک نمودار ستونی در کنار نمودار‌های خطی رسم می‌کند تا راحت‌تر بتوانید میزان محبوبیت این عبارات را با هم مقایسه کنید.

همچنین در بخش «Interest by Region» می‌توانید میزان محبوبیت عبارات کلیدی را در شهر یا استان با هم مقایسه کنید:

نمودار مقایسه منطقه‌ای اسنپ و تپسی و ماکسیم در گوگل ترندز
نمودار مقایسه منطقه‌ای اسنپ و تپسی و ماکسیم در گوگل ترندز (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

با قابلیت مقایسه کلمات و عبارات، می‌توانید تشخیص دهید از بین دو یا کلمه کلیدی کدام‌یک گزینه بهتری برای تولید محتوا است یا کدام کلمه پرسشی بیشتر توسط کاربران جستجو می‌شود. به نمونه‌های زیر توجه کنید. فرض کنید قرار است مطلبی در وبلاگ در مورد «تقویم محتوا» بنویسیم. با مقایسه کلمات کلیدی متداول در گوگل ترندز می‌توانیم بفهمیم کدام‌یک از آن‌ها بین کاربران محبوب‌تر است:

نمودار مقایسه عبارت‌های تقویم محتوا و تقویم محتوایی در گوگل ترندز
نمودار مقایسه عبارت‌های «تقویم محتوا» و «تقویم محتوایی» در گوگل ترندز (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

نکته مهم: برای این‌که این مقایسه را بهتر انجام دهید، باید مفهوم دو کلمه «Topic» و «Search Term» را در گوگل ترندز بدانید چون با آن‌ها زیاد برخورد می‌کنید. Search Term و Topic در حقیقت دو اصطلاحی هستند که این ابزار برای دسته‌بندی الگوهای جستجوی کاربران از آن‌ها استفاده می‌کند. در فهرست زیر، مفهوم هریک از این اصطلاحات را بیان کرده‌ایم:

  • «عبارت جستجو» (Search Term): کلمه یا عبارتی کلیدی که ما در نوار جستجوی ابزار گوگل ترندز وارد می‌کنیم و در پاسخ آن، فقط داده‌های مربوط به حجم جستجوی کلماتت موجود در همان عبارت کلیدی را در همان زبان دریافت می‌کنیم.
  • «موضوع» (Topic): گروهی از عبارت‌های جستجو که مفهوم و موضوع کلی را در برمی‌گیرد. زمانی که گوگل ترندز آنچه را که به او می‌دهیم به‌عنوان Topic شناسایی می‌کند، آن را در همه زبان‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد.

نکته مهمی که در این بخش باید به آن توجه کنید این است که داده‌های مربوط به عبارت جستجو و موضوع توسط گوگل ترندز به‌شکل متفاوتی محاسبه و تحلیل می‌شوند، پس اگر بخواهید یک عبارت جستجو و یک موضوع را با هم مقایسه کنید، احتمالا نتیجه‌ای که دریافت می‌کنید، خیلی دقیق نیست. پس بهتر است همیشه عبارت‌های جستجو را با هم و موضوع‌ها را هم باهم در گوگل ترندز مقایسه کنید.

در این مرحله ممکن است این سوال برای شما ایجاد شده باشد که کاربرد گوگل ترندز در پلتفرم یوتیوب چیست که در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

پیدا کردن کلمات کلیدی برای ساخت ویدیو در یوتیوب

یکی از قابلیت‌های بسیار جالب گوگل ترندز آن است که می‌توانید با آن تحقیق کلمات کلیدی را برای پلتفرم یوتیوب انجام دهید. برای تحقیق کلمات کلیدی در یوتیوب لازم است کلمه یا عبارت کلیدی موردنظرتان را که قصد دارید ویدیو را بر اساس آن بهینه کنید، در ابزار وارد کنید. برای مثال، در نمونه زیر کلمه کلیدی «یادگیری زبان با هوش مصنوعی» را در ابزار وارد کردیم:

نمودار گوگل ترندز برای عبارت کلیدی یادگیری زبان با هوش مصنوعی
نمودار گوگل ترندز برای عبارت کلیدی یادگیری زبان با هوش مصنوعی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

در قدم بعدی، از منوی «Web Search»، گزینه «YouTube Search» را انتخاب کنید:

انتخاب گزینه YouTube search در گوگل ترندز
انتخاب گزینه YouTube search در گوگل ترندز (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

با این کار به‌راحتی می‌توانید میزان محبوبیت و جستجوی این کلمه کلیدی را در پلتفرم یوتیوب ببینید:

نمودار گوگل ترندز رواج عبارت یادگیری زبان با هوش مصنوعی در یوتیوب
نمودار گوگل ترندز رواج عبارت یادگیری زبان با هوش مصنوعی در یوتیوب (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

بررسی محبوبیت محلی کلمات کلیدی

در بخش ابتدایی مطلب به این نکته اشاره کردیم که یکی از گزارش‌های گوگل ترندز به نام «Interest by subregion»، نحوه توزیع میزان محبوبیت کلمه یا عبارت موردنظر ما را در مناطق و استان‌های مختلف موقعیت جغرافیایی انتخابی نمایش می‌دهد. این ویژگی برای کسب و کارهای محلی چون باید مشتریان محلی را جذب کنند، اهمیت خیلی زیادی دارد. در تصویر زیر، گزارش منطقه‌ای کلمه کلیدی «کلاس یوگا» را در ایران می‌بینید:

گزارش منطقه‌ای گوگل ترندز برای عبارت کلیدی کلاس یوگا
گزارش منطقه‌ای گوگل ترندز برای کلمه کلیدی کلاس یوگا (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

همچنین از منوی بالا و سمت راست گزارش، می‌توانید آن را روی شهر تنظیم کنید:

گزارش منطقه‌ای گوگل ترندز برای عبارت کلیدی کلاس یوگا بر اساس شهر
گزارش منطقه‌ای گوگل ترندز برای عبارت کلیدی کلاس یوگا بر اساس شهر (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

اهمیت این گزایش بیشتر برای کسب و کارهای محلی که قصد دارند سئوی محلی وب‌سایت را بهبود دهند یا برندهایی که می خواهند شعبه‌های جدید در شهرهای دیگر افتتاح کنند، مشخص می‌شود. در حقیقت از طریق این گزارش می‌توان به‌طور نسبی میزان علاقه‌مندی مردم استان و شهر را نسبت به موضوع سنجید. اگر مشتریان علاقه‌مند باشند، باید تلاش کنید آن کلمه کلیدی را در صفحات مختلف وب‌سایت و پروفایل Google My Business اضافه کنید.

تا اینجا می‌دانید اصلی‌ترین رو‌ش‌های استفاده از گوگل ترندز چیست و باید به چه نکاتی توجه کنید. در ادامه، چند نکته مهم دیگر را بررسی می‌کنیم.

پیدا کردن کلمات کلیدی LSI

گوگل ترندز علاوه بر کمک به تحقیق کلمات کلیدی، در بهبود سئوی داخلی وب‌سایت هم به شما کمک می‌کند و می‌توانید از آن برای پیدا کردن کلمات کلیدی LSI استفاده کنید. برای مثال فرض کنید قرار است بلاگ‌پست کاملی برای کلمه کلیدی «یوگا چیست» بنویسید. همان‌طور که در بخش‌های قبلی توضیح دادیم، می‌توانید از دو بخش «Related Topics» و Related» Queries» برای پیدا کردن عباراتی که از نظر گوگل ارتباط زیادی با کلمه کلیدی هدف شما دارند، استفاده کنید:

عبارت‌ها و موضوعات مرتبط با کلمه کلیدی یوگا چیست در گوگل ترندز
عبارت‌ها و موضوعات مرتبط با کلمه کلیدی «یوگا چیست» در گوگل ترندز (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

تصویر زیر، کلمات و عبارات مرتبط با «یوگا چیست» را نشان می‌دهد که آن‌ها را از دو فهرست عبارت‌ها و موضوعات مرتبط در کنار هم قرار داده‌ایم:

کلمات کلیدی lsi برای عبارت کلیدی یوگا چیست

این کلمات و عبارات را باید به صورت کاملا طبیعی به محتوا اضافه کنیم تا گوگل ارتباط متن و موضوع صفحه را به‌طور کامل درک کند.

پیدا کردن ایده‌های کاملا جدید برای کلمه کلیدی

در بخش ابتدایی مطلب به این نکته اشاره کردیم که یکی از زبانه‌‌های اصلی وب‌سایت گوگل ترندز، «Trending Now» نام دارد که با ورود به آن بدون نیاز به وارد کردن کلمه یا عبارت کلیدی خاصی، می‌توانید موضوعات ترند روز را در دو دسته‌بندی روزانه و زمان واقعی ببینید:

گزارش Trending Now گوگل ترندز
گزارش Trending Now گوگل ترندز (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

ایراد اصلی این قابلیت در تحقیق کلمه کلیدی این است که بیشتر کلمات کلیدی که در این بخش می‌بینید، ترندهای موقتی هستند و برای تولید محتوا کاربردی ندارند. البته در هر صورت باید گوشه‌چشمی به آن‌ها داشته باشید چون ممکن است بعضی از آن‌ها کلمات کلیدی جدیدی باشند که در مدت طولانی محبوب بمانند. فراموش نکنید که این کلمات و عبارات را به‌دلیل جدید بودن ممکن است در هیچ‌‌کدام از ابزارهای متداول تحقیق کلمه کلیدی نبینید. این ویژگی در حال حاضر برای ایران هیچ نتیجه‌ای را نشان نمی‌دهد.

نکته: در منوی «All categories» که در گوشه بالا و سمت راست صفحه و در بخش Real-time قرار گرفته، می‌توانید بحث‌های داغ روز را به‌صورت موضوعی ببینید:

دسته بندی موضوعی گزارش real time گوگل ترندز
دسته بندی موضوعی گزارش real time گوگل ترندز (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای افزایش ترافیک و بهبود سئوی وب‌سایت است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «ابزارهای سئو سایت — معرفی ۲۵ ابزار کاربردی و لازم» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا الگوریتم های گوگل در سئو

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

سوالات متداول

در بخش‌های قبلی یاد گرتفیم ابزار گوگل ترندز  چیست چطور کار می‌کند و چطور باید از آن استفاده کرد. در ادامه به چند سوال متداول در مورد این ابزار پاسخ می‌دهیم.

گوگل ترندز چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

ازجمله اصلی‌ترین کاربردهای ابزار تحقیق کلمات کلیدی گوگل ترندز می‌توان به تشخیص میزان محبوبیت کلمات و عبارات کلیدی مختلف در مکان و زمان مختلف و تشخیص موضوعات داغ روز اشاره کرد. همچنین این ابزار عبارت‌ها و موضوعات مرتبطی را که میزان جستجوی آن‌ها توسط کاربران در حال افزایش است، در فهرستی جداگانه به شما نمایش می‌دهد.

تفاوت گوگل ترندز با دیگر ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی چیست ؟

تفاوت اصلی گوگل ترندز با دیگر ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی آن است که اطلاعات مربوط به میزان جستجوی کلمات و عبارات کلیدی را با توجه به زمان و مکان کاربران دسته‌بندی کرده و به ما نمایش می‌دهد. به‌عبارت بهتر با کمک این ابزار می‌توانیم بفهمیم کلمه کلیدی موردنظر ما در یکسال گذشته در ایران چقدر محبوب بوده است.

روش بررسی آمار کلمات کلیدی در گوگل ترندز برای یوتیوب چیست ؟

آمارهای گوگل ترندز فقط برای تولید محتوای وب‌سایت کاربرد ندارند و با کمک این ابزار می‌توانید میزان محبوبیت کلمه یا عبارت کلیدی موردنظرتان را در پلتفرم یوتیوب هم ارزیابی کنید. برای این کار کافی‌ست از فیلتر «Web Search»، گزینه «YouTube Search» را انتخاب کنید.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BACKLINKOseoscoutBigger Better Biz
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *