جایگاه صفر گوگل چیست و چطور آن را بگیریم؟ – راهنمای کامل

۵۷۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ آذر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۸ دقیقه
جایگاه صفر گوگل چیست و چطور آن را بگیریم؟ – راهنمای کامل

اول شدن در هر رقابتی همیشه بهترین نتیجه است و اگر با سئوی وب‌سایت کمی آشنا باشید، حتما می‌دانید هدف اصلی کارشناسان سئو و نویسندگان محتوای وب این است که وب‌سایت آن‌ها در رتبه اول «صفحه نتایج» (SERP) به کاربران نمایش داده شود. البته در مورد رقابت سئو و اول شدن در صفحه نتایج، باید کمی متفاوت‌تر به مفهوم اول شدن نگاه کنیم، چون چندسال است گوگل تغییرات مختلفی در نحوه نمایش نتایج به وجود آورده و نتایج مربوط به بعضی از کلمات و عبارات موردجستجوی کاربران را بالاتر از رتبه یکم نتایج طبیعی (ارگانیک) و با ظاهری متفاوت از بقیه نتایج به آن‌ها نمایش می‌دهد. با فعال شدن این قابلیت برای زبان فارسی، حالا سوال «جایگاه صفر گوگل چیست» برای خیلی از وب‌سایت‌های ایرانی هم پیش آمده است و همه کنجکاو هستیم بدانیم چطور می‌توان در این جایگاه ظاهر شد.

فهرست مطالب این نوشته

در اصطلاح سئو، «رتبه یا جایگاه صفر» (Position Zero | Rank Zero | P0) به محلی از صفحه نتایج گفته می‌شود که پاسخ عبارت موردجستجوی کاربر در آن به‌شکل «اسنیپت ویژه» یا «پاسخ برجسته» (Featured Snippet) بالاتر از نتایج طبیعی و پایین‌تر از نتایج پولی به او نمایش داده می‌شود. ظاهر شدن در رتبه صفر صفحه نتایج با اشغال فضای بیشتر در ابتدای صفحه، به بیشتر دیده شدن وب‌سایت و افزایش ترافیک آن کمک زیادی می‌کند. در این آموزش از مجله فرادرس توضیح می‌دهیم رتبه صفر در صفحه نتایج گوگل و ارتباط آن با اسنیپت ویژه چیست و انواع مختلف آن کدام‌اند. در مرحله بعدی، تکنیک‌هایی را که با انجام آن‌ها می‌توانید در جایگاه صفر ظاهر شوید، یاد می‌گیریم.

اسنیپت ويژه و جایگاه صفر گوگل چیست؟

برای این‌که بهتر درک کنیم مفهوم جایگاه صفر گوگل چیست، باید به تعریفی که کارشناسان سئو از اسنیپت ویژه ارائه کرده‌‌اند، توجه کنیم. به کادر‌های پاسخ سریع و کوتاهی که اغلب بالاتر از نتایج طبیعی صفحه نتایج به کاربران نمایش داده می‌شوند، «اسنیپت ویژه» یا «فیچر اسنیپت» یا «کادر پاسخ» (Featured Snippet | Answer Box) گفته می‌شود. گوگل اسنیپت‌های ویژه را بیشتر مواقع در محلی بالاتر از نتیجه طبیعی رتبه یکم (ارگانیک) ایجاد می‌کند تا همانجا در صفحه نتایج به سوال کاربر پاسخ دهد.

با توجه به این تعریف، اگر مفهوم «جایگاه صفر گوگل» یا «P0» را با نوع نتیجه موجود در آن (یعنی اسنیپت ویژه) یکی در نظر بگیریم، می‌توان جایگاه صفر و اسنیپت ویژه را هم‌معنی در نظر گرفت، هرچند رتبه و جایگاه صفر گوگل بیشتر به «محل و ناحیه ظاهر شدن این اسنیپت ویژه» اشاره دارد. اسنیپت‌های ویژه می‌توانند در قالب پاراگراف‌های کوتاه، ویدیو، فهرست‌های ترتیبی و غیرترتیبی یا جدول در SERP ظاهر شوند.

ساختار اصلی هر اسنیپت ویژه چند بخش اصلی دارد که عبارت‌اند از:

  • در بخش اول، پاراگراف کوتاه بین ۴۰ تا ۶۰ کلمه، فهرست، جدول یا ویدیو نمایش داده می‌شود که پاسخ مستقیم عبارت موردجستجوی کاربر در آن قرار گرفته که در حقیقت گزیده یا خلاصه‌ای از محتوای صفحه مقصد است. بعضی از انواع اسنیپت‌های ویژه، تصویر مرتبطی هم از صفحه وب دارند.
  • در بخش دوم، لینک، پیوند یکتا (URL) و عنوان اصلی صفحه وبی که پاسخ از آن انتخاب شده، قرار می‌گیرد که کاربر با کلیک روی آن به صفحه فرود موردنظر هدایت می‌شود و می‌تواند محتوای اصلی را به‌صورت برجسته و با رنگی متفاوت در آن ببیند.

در تصویر زیر، نمونه‌ای از اسنیپت ویژه رتبه صفر را که برای وب‌سایت «فرادرس» ایجاد شده‌است، آورده‌ایم:

نمونه اسنیپت ویژه رتبه صفر فرادرس
نمونه اسنیپت ویژه رتبه صفر فرادرس (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

جالب است بدانید اسنیپت ويژه در حقیقت گزیده‌ای از اطلاعات داخل صفحه وب است که گوگل در زمان جستجوی کاربر آن را از بین صفحات نمایه‌گذاری‌شده برتر SERP، انتخاب و با ظاهری متفاوت نسبت به نتایج طبیعی به او نمایش می‌دهد. اسنیپت‌های ویژه معمولا در پاسخ به عبارات موردجستجوی مشخصی که با کلماتی مانند «چه‌کسی، چه‌چیزی، کجا، کی/ چه زمانی، چرا و چطور» شروع می‌شوند، در صفحه نتایج ظاهر می‌شوند.

با رعایت چه نکاتی می‌توان در جایگاه صفر گوگل ظاهر شد؟

گوگل اسنیپت‌های ویژه را در به‌روزرسانی قابلیت‌های جستجو در سال ۲۰۱۴ به‌منظور بهبود تجربه کاربران در صفحه نتایج معرفی کرد. با گذشت زمان این قابلیت برای زبان فارسی هم فعال شده و کاربران این زبان هم می‌توانند پاسخ بسیاری از سوالات خود را به‌طور مستقیم از صفحه نتایج دریافت کنند. بنابراین اگر محتوای صحفات وب‌سایت شما جز نتایج برتر SERP به کاربران نمایش داده می‌شود، احتمال این‌که بتوانید با رعایت چند نکته ساده، به جایگاه صفر برسید، زیاد است.

در فهرست زیر، خیلی مختصر و مفید به اقدامات موثر برای ظاهر شدن در اسنیپت‌های ویژه رتبه صفر اشاره کرده‌ایم:

  • صفحه نتایج گوگل را برای کلمه کلیدی موردنظر به‌دقت بررسی و نوع اسنیپت ویژه آن را شناسایی کنید. برای مثال، اگر نوع اسنیپت ویژه به‌صورت جدول است، سعی کنید حتما از جدول در محتوا برای ارائه موضوع و پاسخ به سوال کاربر استفاده کنید.
  • موضوعات و کلمات موردجستجوی کاربر را به کلمات و عبارات کلیدی طولانی و سوالی تبدیل کنید. برای مثال، به‌جای «نحوه آب‌پز کردن تخم‌مرغ» بهتر است از عبارت‌هایی مثل «چگونه تخم‌مرغ را آب‌پز کنیم؟» یا «چگونه تخم‌مرغ آب‌پز درست کنیم؟» در عنوان سئو (در صورت امکان) یا عنوان‌های اصلی داخل متن استفاده کنید.
  • مطابق با نوع اسنیپت ویژه از پاراگراف‌های کوتاه بین ۵۴ تا ۵۸ کلمه، فهرست‌ها، ویدیو، تصویر و جدول برای ارائه محتوا در صفحه و پاسخ به سوال کاربر استفاده کنید.
  • کدهای صفحه را مرتب و تمیز نگه دارید و از تگ‌های <h2>    برای عنوان‌های اصلی، تگ <pr>   برای پاراگراف‌ها، تگ <li>  برای فهرست‌ها و تگ <tr>   برای درج جدول در محتوا استفاده و سوال و پاسخ سوال را در داخل این تگ‌ها بیان کنید.

با وجود معرفی روش‌های بالا و تاکید کارشناسان سئو روی انجام آن‌ها، هنوز حدس و گمان‌های زیادی در مورد این دسته از نتایج و شکل و شمایل آن‌ها وجود دارد. سوال مهم دیگر این است که با توجه به ارائه پاسخ در همان صفحه نتایج به کاربر، آیا ممکن است قرار گرفتن در اسنیپت‌های ویژه رتبه صفر باعث شود کاربر اصلا روی لینک وب‌سایت کلیک نکند و همین موضوع ترافیک ورودی صفحه را کاهش دهد؟ در ادامه، به همه این سوالات پاسخ می‌دهیم و نمونه‌هایی از جستجوهای فارسی و انگلیسی را بررسی می‌کنیم. برای درک بهتر این نکات، ابتدا لازم است انواع اسنیپت‌هایی ویژه‌ای را که تا زمان نگارش این مطلب در مجله فرادرس در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند، بشناسید.

مهم ترین انواع فیچر اسنیپت جایگاه صفر گوگل چیست؟

تا اینجا به‌خوبی می‌دانید جایگاه صفر گوگل چیست و با چه کارهایی می‌توان احتمال نمایش محتوا در آن‌ها را افزایش داد. اسنیپت‌های ویژه در بیشتر موارد به شکل متن، فهرست، ویدیو و جدول به کاربر نمایش داده می‌شوند که شناخت آن‌ها کمک می‌کند بهتر برای ظاهر شدن در این رتبه برنامه‌ریزی کنید. در ادامه آن‌ها را همراه مثال بررسی کرده و توضیح می‌دهیم انواع فیچر اسنیپت در جایگاه صفر گوگل چیست و هرکدام معمولا در پاسخ به چه نوع کلمات کلیدی ظاهر می‌شوند.

۱. پاسخ ویژه پاراگرافی

«پاسخ ویژه پاراگراف» (Paragraph featured snippet) همان‌طور که از آن پیداست، قطعه متن ساده‌ای است که پاسخ دقیق، روشن و مستقیمی به‌صورت توصیف یا تعریف به سوال کاربر ارائه می‌کند. طول این پاراگراف در بیشتر موارد بین ۴۰ تا ۶۰ کلمه است و گوگل معمولا آن را در پاسخ به سوالات زیر در SERP ایجاد می‌کند:

  • «چگونه کاری را انجام دهیم» یا «How to do/get»
  • «چه‌کسی» یا «Who is»
  • «چرا» یا «Why is»
  • «چیست» یا «What is»

در تصویر زیر، نمونه این نوع فیچر اسنیپت را در پاسخ به عبارت موردجستجوی «نحوه آماده کردن قهوه ترک»‌ مشاهده می‌کنید:

نمونه اسنیپت ویژه پاراگرافی در کنار نتیجه استاندارد SERP
نمونه اسنیپت ویژه پاراگرافی در کنار نتیجه استاندارد SERP. تفاوت ظاهر اسنیپت ویژه و نتیجه استاندارد SERP در این تصویر کاملا مشخص است. (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

گوگل این متن را عینا از بخشی از صفحه وب استخراج می‌کند و برای استفاده بهینه از آن بهتر است در زمان نوشتن محتوا، در کنار پاسخ دقیق و سرراست به سوال کاربر، کمی اطلاعات تکمیلی مرتبط هم اضافه کنید تا کاربر با دیدن اسنیپت ساخته‌شده از آن، برای پیدا کردن اطلاعات بیشتر روی لینک وب‌سایت کلیک کند. در نمونه بالا، با کلیک روی لینک وب‌سایت که داخل فیچر اسنیپت قرار گرفته، دقیقا به بخشی از صفحه وب مقصد هدایت می‌شویم که پاراگراف موردنظر دقیقا به همین شکل در آن ظاهر شده است. مانند آنچه در تصویر زیر می‌بینید:

نحوه نمایش متن اسنیپت ویژه در صفحه مقصد
نحوه نمایش متن اسنیپت ویژه پاراگرافی در صفحه مقصد (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

۲. اسنیپت ویژه فهرستی

گوگل برای نمایش «پاسخ ویژه فهرستی» (List featured snippet) در صفحه نتایج، پاسخ سوال کاربر را از «فهرست‌های عددی» (Numbered Lists) و «فهرست‌های غیرعددی» (Bulleted Lists) درون محتوا انتخاب و به همان شکل فهرست به او نمایش می‌دهد. در ادامه، فهرست‌های ترتیبی و غیرترتیبی را بررسی می‌کنیم.

فهرست‌های ترتیبی

در این نوع اسنیپت ویژه، فهرستی از مواردی را می‌بینید که بر اساس ترتیب عددی پشت سر هم قرار گرفته‌اند. گوگل این فهرست‌های ترتیبی را در صفحه نتایج زمانی نمایش می‌دهد که پاسخ سوال یا عبارت موردجستجوی کاربر مراحل انجام یک کار یا فرایند باشند یا به‌هردلیلی ترتیب قرار گرفتن آن‌ها نسبت به هم اولویت داشته باشد. برای مثال، در تصویر زیر نمونه این فیچر اسنیپت را می‌بینید که در پاسخ به عبارت «how to cook pasta» نمایش داده شده‌اند:

نمونه اسنیپت ویژه با فهرست ترتیبی در رتبه صفر - جایگاه صفر گوگل چبست
نمونه اسنیپت ویژه با فهرست ترتیبی در رتبه صفر (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

این فهرست‌ها معمولا در پاسخ به عبارت‌های زیر نمایش داده می‌شوند:

  • دستورپخت و نحوه آماده کردن خوراکی‌ها
  • «کارهای خودآموز» (DIY tasks)
  • عبارت‌های آغازشونده با «چگونه» یا «How to»

برای این‌که مطالب وب‌سایت را برای نمایش در این اسنیپت‌ها بهینه کنید، بهتر است مطالبی را که نحوه انجام کار را بیان می‌کنند یا ترتیب بخش‌های مختلف در آن‌ها به هر دلیلی مهم است، در قالب فهرست‌های عددی بیان کرده و تیترهای اصلی فهرست را در داخل تگ‌های <h2> قرار دهید. در تصویر زیر، نمونه دیگری از این اسنیپت ویژه را در پاسخ به عبارت «پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۲۳» می‌بینید که موارد موجود در فهرست آن با وجود این‌که مراحل انجام یک فرایند نیستند، نسبت به هم اولویت دارند و به‌همین دلیل از فهرست ترتیبی برای معرفی هرکدام استفاده شده است:

نمونه اسنیپت ویژه فهرست بهترین ها در صفحه نتایج
نمونه اسنیپت ویژه فهرست بهترین ها در صفحه نتایج. همان‌طور که می‌بینید موارد فهرست مراحل انجام کار نیستند اما از بیشترین به کمترین مرتب شده‌اند. (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

فهرست‌های غیرترتیبی

در حالت دوم، فیچر اسنیپت فهرستی را در قالب فهرست‌های غیرترتیبی می‌بینید که یعنی هیچ‌کدام از موارد نسبت به هم اولویت ندارند. برای مثال، نمونه زیر را ببینید که در پاسخ به عبارت «پرفروش‌ترین کتاب‌های ایران در سال ۱۴۰۲» ایجاد شده است:

نمونه اسنیپت ویژه با فهرست غیرترتیبی
نمونه اسنیپت ویژه با فهرست غیرترتیبی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

اگر روی لینک این اسنیپت کلیک کنید، می‌بینید که موارد فهرست در صفحه نتایج بدون هیچ ترتیب و اولویت‌بندی خاصی یکی از پس از دیگری بیان و بررسی‌ شده‌اند. فهرست‌های غیرترتیبی در اسنیپت‌های ویژه اغلب در پاسخ به کوئری‌های زیر نمایش داده می‌شوند:

  • فهرست بهترین‌ها (درصورتی‌که موارد فهرست نسبت به هم اولویت نداشته باشند دقیقا مانند نمونه بالا.)
  • فهرست موارد بدون نیاز به رتبه‌بندی
  • فهرست «ویژگی‌های پروژه» (Feature list)

تا این بخش می‌دانید جایگاه صفر گوگل چیست و دو نوع اسنیپت ویژه اصلی موجود در آن کدام‌اند. در ادامه در مورد انواع بیشتری می‌خوانید.

۳. اسنیپت ویژه ویدیویی

«اسنیپت ويژه ویدیویی» (Video featured snippet) اسکرین‌‌شاتی از ویدیوی وب‌سایت منبع است که بخش مربوط به پاسخ به عبارت موردجستجوی کاربر روی نوار زمان ویدیوی آن مشخص شده است. در تصویر زیر نمونه‌ای از این اسنیپت را در پاسخ به عبارت «how to braid hair» می‌بینید:

نمونه فیچر اسنیپت ویدیویی در مورد روش بافت مو
نمونه فیچر اسنیپت ویدیویی در مورد روش بافت مو (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

این اسنیپت هم از نتایج جستجوی گوگل و هم از یوتیوب انتخاب و ساخته می‌شود و معمولا برای هر کوئری که ارزش ساخت اسنیپت ویژه داشته باشد، ممکن است برای کاربر ساخته و به او نمایش داده شود. همچنین بر اساس بررسی‌های انجام‌شده توسط وب‌سایت Hubspot، اسنیپت‌های ویژه ویدیویی اغلب در پاسخ به عبارت‌های جستجویی که با How-To آغاز می‌شوند و مطابقت کاملی با عنوان صفحه دارند، به نمایش درمی‌آیند.

۴. اسنیپت ویژه جدول

در «فیچر اسنیپت جدولی» (Table feature snippet) گوگل پاسخ عبارت موردجستجوی کاربر را وارد جدولی با سطر و ستون‌های مشخص می‌کند تا در یک نگاه حجم بیشتری از اطلاعات را به او نشان دهد. برخلاف اسنیپت ویژه پاراگرافی، در این نوع از اسنیپت‌‌های ویژه گوگل جدول داخل محتوا به همان شکل نمایش نمی‌دهد، بلکه اطلاعات را انتخاب و بر اساس آن‌ها جدول مخصوص خودش را می‌سازد. در تصویر زیر، نمونه‌ای از این فیچر اسنیپت را مشاهده می‌کنید که در پاسخ به عبارت «mattress sizes» ایجاد شده است:

نمونه اسنیپت ویژه جدولی رتبه صفر
نمونه اسنیپت ویژه جدولی رتبه صفر (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

این دسته از اسنیپت‌های ویژه معمولا برای موارد زیر ساخته می‌شوند:

  • جدول‌ها
  • قیمت‌گذاری‌ها
  • امتیازها
  • داده‌ها

معمولا جدول‌هایی که بیشتر از ۴ سطر دارند، احتمال نمایش داده‌های آن‌ها به‌صورت فیچر اسنیپت و همچنین کلیک کاربر روی لینک آن‌ها بیشتر است.

نکته مهم اول: اسنیپت‌های ویژه ممکن است به‌شکل‌های دیگری ازجمله «Carousel Snippet» ،«Double Featured Snippet» و «Two-for-One Featured Snippet» هم به کاربر نمایش داده شوند که احتمال ساخته شدن آن‌ها کمتر از مواردی است که در این بخش توضیح دادیم. ناگفته نماند که در بسیاری از موارد، تصویر یا تصاویری هم از داخل صفحه در کنار متن یا فهرست فیچر اسنیپت قرار می‌گیرد.

نکته مهم دوم: گوگل به‌طور دائم انواع مختلف اسنیپت‌های ویژه را در صفحه نتایج و در پاسخ به کوئری‌های مختلف امتحان می‌کند تا بازخورد کاربران را نسبت به آن ارزیابی کند. از طرف دیگر، بعضی از این اسنیپت‌ها تا زمان نگارش این مطلب در مجله فرادرس هنوز در جستجوهای فارسی نمایش داده نمی‌شوند. به‌همین دلیل ممکن است عبارت‌های مختلفی را در گوگل جستجو کنید اما برای مثال، اسنیپت ویژه جدولی یا ویدیویی را در نتایج جستجوهای فارسی نبینید.

حالا که به‌خوبی می‌دانید جایگاه صفر گوگل چیست و به چه شکل‌هایی ممکن است در serp ظاهر شود، تکنیک‌های ظاهر شدن در این نتایج را که در ابتدی مطلب خلاصه کرده بودیم، بررسی می‌کنیم.

چگونه جایگاه صفر گوگل را بگیریم؟

اگر تا این بخش از مطلب را به‌خوبی مطالعه کرده باشید، می‌دانید جایگاه صفر گوگل چیست و اسنیپت‌های ویژه با چه انواعی در صفحه نتایج ظاهر می‌شوند. همچنین در فهرست ابتدای مطلب تکنیک‌های ظاهر شدن در این رتبه SERP را بیان کردیم. با این پیش‌زمینه‌، در این بخش قصد داریم تکنیک‌ها و نکات مهمی را که برای گرفتن جایگاه صفر گوگل به آن‌ها نیاز دارید، بررسی کنیم. فهرست زیر نکات این موضوع را به‌صورت خیلی خلاصه نشان می‌دهد:

  • پیدا کردن صفحه نتیجه‌های دارای اسنیپت ویژه
  • بهینه کردن صفحه با در نظر گرفتن نوع اسنیپت ویژه آن در SERP
  • بهینه کردن محتوای صفحه بر اساس عبارات کلیدی طولانی
  • استفاده کردن از تصاویر مرتبط و باکیفیت در محتوا
  • بهبود سئوی صفحه

هر کدام از مراحل بالا، نکاتی را شامل می‌شوند که در ادامه با ذکر مثال به آن‌ها می‌پردازیم. قبل از شروع، این نکته را بدانید که هیچ راهی برای تضمین نمایش وب‌سایت شما در رتبه صفر نتایج جستجو وجود ندارد و الگوریتم‌های گوگل خود با بررسی فاکتورهای مختلف در صفحه و محتوای آن در مورد این موضوع تصمیم‌گیری می‌کنند. از طرف دیگر، اسنیپت‌های ویژه صفحه نتایج دائما تغییر می‌کنند، ممکن است ناپدید شوند و پس از مدتی دوباره به صفحه نتایجِ عبارت یا کلمه کلیدی خاصی برگردند. با وجود این موارد، نکاتی وجود دارند که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید احتمال ظاهر شدن وب‌سایت در اسنیپت‌های ویژه را بالا ببرید.

تصویری نمادین از مردی که روی نردبان ایستاده و جایگاه صفر را لمس می کند

۱. پیدا کردن صفحه نتیجه های دارای اسنیپت ویژه

اولین کاری که لازم است برای گرفتن جایگاه صفر گوگل انجام دهید، آن است که ببینید گوگل برای کدام کلمات و موضوعات مرتبط با وب‌سایت شما، به کاربران اسنیپت ویژه نمایش می‌دهد و نوع این اسنیپت‌ها کدام است. به‌عبارت ساده‌تر، باید صفحات نتایج مرتبط دارای اسنیپت ویژه را برای وب‌سایت خود شناسایی کنید.این کار کمک می‌کند بهینه‌سازی محتوای صفحه را برای ظاهر شدن در فیچر اسنیپت رتبه صفر راحت‌تر انجام دهید. فرض کنید وبلاگ شما در حوزه تکنولوژی مطالبی را منتشر می‌کند. احتمالا یکی از متداول‌ترین پست‌های این وبلاگ پست‌‌های مربوط به معرفی و مقایسه محصولات برندهای مختلف است.

برای مثال جستجوی عبارت «بهترین لپ‌‌تاپ‌های گیمینگ» در گوگل، صفحه نتایجی با فیچر اسنیپت از نوع فهرست ترتیبی به ما نشان می‌دهد:

نمونه اسنیپت ویژه از نوع فهرست ترتیبی در جایگاه صفر گوگل
نمونه اسنیپت ویژه از نوع فهرست ترتیبی در جایگاه صفر گوگل (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت اگر قرار باشد پستی با این موضوع در وبلاگ منتشر کنید، باید از چنین فهرستی در آن استفاده کنید تا احتمال نمایش آن را در اسنیپت ویژه بالا ببرید. احتمالا در این مرحله سوال شما این است که چطور باید صفحه نتیجه‌های دارای اسنیپت ویژه را پیدا کنیم؟ برای این کار دو روش وجود دارد.

در اولین روش، باید کلمات و عبارات کلیدی موردنظرتان را به‌صورت جداگانه و دستی در گوگل جستجو کنید. پس اگر از قبل در تدوین استراتژی سئوی وب‌سایت، فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت وب‌سایت تهیه کرده‌اید، هرکدام را به‌صورت جداگانه در گوگل جستجو و نتایج جستجوی آن را از نظر داشتن یا نداشتن فیچر اسنیپت بررسی کنید.

روش اول احتمالا زمان زیادی از شما صرف کند به‌همین خاطر در روشی آسان‌تر می‌توانید از ابزارهایی مثل SEMrush «+» یا Ahrefs «+» یا دیگر ابزارهای حرفه‌ای سئو در تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید که در بخش‌های مختلف آن‌ها اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های مختلف SERP و نوع اسنیپت ویژه برای هر کلمه کلیدی به شما نمایش داده می‌شود. در تصویر زیر، نمونه‌ای از گزارش ابزار Ahrefs را می‌بینید که در آن مشخص شده کدام یک از کلمات و عبارت‌های کلیدی مرتبط با وب‌سایت بدون اسنیپت‌ ویژه رتبه صفر در SERP به کاربران نمایش داده می‌شوند:

نمونه استفاده از قابلیت serp features ابزار ahrefs
نمونه‌ای از گزارش ابزار Ahrefs که در آن کلمات کلیدی بدون اسنیپت ویژه در آن با علامت مشخص می‌شوند (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

تا این مرحله می‌‌دانید اولین قدم برای گرفتن جایگاه صفر گوگل چیست. در مرحله بعدی، یاد می‌گیرید چطور محتوای صفحات را برای هریک از انواع فیچر اسنیپت بهینه‌سازی کنید.

۲. بهینه کردن صفحه با در نظر گرفتن نوع اسنیپت ویژه کلمه کلیدی آن در SERP

تا این مرحله می‌دانید کدام کلمات و عبارات کلیدی معمولا با کدام نوع اسنیپت ویژه در صفحه نتایج ظاهر می‌شوند و حالا نوبت به آن می‌رسد که محتوای صفحه را بر همین اساس بهینه کنید. در ادامه و در فهرست زیر، نکاتی را برای بهینه کردن محتوا بر اساس متداول‌ترین انواع اسنیپت بیان می‌کنیم.

اسنیپت ویژه پاراگراف در جایگاه صفر گوگل

برای این‌که گوگل وب‌سایت شما را به‌شکل این نوع فیچر اسنیپت به کاربران نمایش دهد، باید پاسخ سوال کاربر را در قالب قطعه متن کوتاهی بدهید که تعداد کلمات بین ۵۴ تا ۵۸ کلمه باشد. همچنین، اگر عنوان بالای این قطعه متن را به‌صورت «X چیست؟» تنظیم کنید، احتمال نمایش محتوا در این بخش را بیشتر افزایش می‌دهید. برای مثال به نمونه زیر از «وب‌سایت Backlinko» توجه کنید که در آن تعریف کوتاهی از لینک‌های Nofollow ارائه شده است:

متن کوتاه تعریف لینک نوفالو در سایت Backlinko
متن کوتاه تعریف لینک Nofollow در سایت Backlinko (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

از آنجایی که تعریف بالا، توضیح کوتاه و در عین حال دقیقی از مفهوم لینک‌های Nofollow ارائه کرده است، این تعریف مدت زمان زیادی است که به‌صورت اسنیپت ویژه پاراگرافی به کاربران نمایش داده می‌شود:

اسنیپت ویژه پاراگراف مربوط به تعریف nofollow links سایت backlinko
اسنیپت ویژه پاراگرافی مربوط به تعریف nofollow links سایت Backlinko (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

بعضی از وب‌سایت‌ها البته از این مرحله هم فراتر رفته‌اند و با طراحی کادرهای کوچک متنی، ظاهر تعریف موردنظر را به فیچر اسنیپت شبیه‌تر کرده‌اند. برای مثال، پاراگراف تعریفی زیر از وب‌سایت HubSpot را ببینید که در آن کادر جداگانه‌ای برای پاسخ سوال «What is SEO strategy» ایجاد شده است:

کادر متنی جداگانه سایت هاب اسپات برای تعریف استراتژی سئو
کادر متنی جداگانه سایت هاب اسپات برای تعریف استراتژی سئو (برای دیدن تصویر در ابعادد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

البته برای ظاهر شدن در اسنیپت ویژه پاراگرافی الزامی به انجام این کار نیست اما نباید این واقعیت را که گوگل در زمان ایجاد این اسنیپت در SERP، به قالب و فرمت قطعه متن کوتاهی که نوشته‌اید، توجه زیادی می‌کند، نادیده بگیرید. بنابراین هرچه فرمت محتوایی که در صفحه وب نوشته‌اید، به فرمت اسنیپت ویژه شبیه‌تر باشد، احتمالا نمایش آن به این شکل در صفحه نتایج جستجو بیشتر است.

نکته مهم دیگری که رعایت کردن آن احتمال نمایش قطعه متن شما را در اسنیپت ویژه پاراگرافی بیشتر می‌کند، آن است که متن را تا جای امکان بی‌طرفانه بنویسید. به‌عبارت دیگر، نباید هیچ نظر یا ایده شخصی خاصی در مورد موضوع به آن اضافه کنید. این نکته را فراموش نکنید که گوگل تمایلی به نمایش نظر یا دیدگاه شما به‌عنوان تعریف یا توضیح یک مفهوم خاص ندارد، بنابراین حتی اگر نظر خاصی در مورد موضوعی مشخص دارید و از درست بودن آن مطمئن هستید، سعی کنید در پاراگراف تعریف اشاره‌ای به آن نکنید و فقط تعریف دقیق مفهوم را مانند تعاریفی که در واژه‌نامه می‌بینید، بیان کنید.

در نمونه‌ای که از تعریف لینک‌های Nofollow آورده‌ایم، می‌بینید که متن تعریف انگار دقیقا از واژه‌نامه انتخاب شده است. در بخش بعدی یاد می‌گیرید روش ظاهر شدن در اسنیپت ویژه جدول در جایگاه صفر گوگل چیست.

اسنیپت ویژه جدول

بر اساس نتایج بررسی‌های انجام‌شده در مورد اسنیپت‌های ویژه رتبه صفر، گوگل اسنیپت‌های ویژه جدولی را از جدول موجود در صفحات وب استخراج می‌کند. به‌عبارت بهتر، اینطور نیست که گوگل اطلاعات را از بخش‌های مختلف محتوای شما انتخاب کند و از مجموع آن‌ها جدول بسازد بلکه این اطلاعات از جدولی استخراج می‌شوند که شما قبلا در محتوا ساخته‌اید و در آن اطلاعات وارد کرده‌اید. برای مثال، فیچر اسنیپت جدولی زیر را ببینید:

نمونه اسنیپت ویژه جدولی در صفحه نتایج
نمونه اسنیپت ویژه جدولی در صفحه نتایج (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

در تصویر زیر، بخش جدول وب‌سایت منبع را می‌بینید که اگر با دقت به آن نگاه کنید، واضح است که اطلاعات فیچر اسنیپت گوگل دقیقا از جدول انتخاب شده است:

جدول قیمت موجود در محتوای اصلی
نمونه جدول قیمت در محتوای اصلی (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی ان کلیک کنید.)

نکته مهمی که در مورد بهینه‌سازی محتوا برای اسنیپت ویژه جدولی وجود دارد آن است که بتوانید حجم زیادی داده را در قالب جدول دسته‌بندی و به مخاطب ارائه کنید. در تصویر زیر، نمونه خوب دیگری از بهینه‌سازی محتوا برای این نوع فیچر اسنیپت را آورده‌ایم:

نمونه استفاده از جدول backlinko برای دسته‌بندی داده‌های مهم
نمونه استفاده از جدول Backlinko برای دسته‌بندی داده‌های مهم (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

کدی که برای جدول استفاده می‌کنید، بسته به تنظیمات وب‌سایت و وردپرسی بودن یا نبودن آن، متفاوت است اما به‌طور کلی استفاده از تگ اچ‌تی‌ام‌ال <tr>   برای ارائه داده‌ها در جدول، بهترین راه برای ارائه آسان و دقیق اطلاعات به گوگل است.

اسنیپت ویژه فهرستی (ترتیبی یا غیرترتیبی)

کلید نمایش محتوا در اسنیپت‌های ویژه این بخش آن است که ساختار محتوا به‌نحوی باشد که فهم مراحل، گام‌‌ها یا موارد موجود در فهرست را برای گوگل آسان کند. بهترین روش برای انجام این کار آن است که در محتواهای فهرستی (صرف‌نظر از نوع آن)، عنوان‌های اصلی فهرست را در داخل تگ‌های <h2>   قرار دهید تا گوگل آن‌ها را به‌همان شکل از صفحه وب استخراج و در اسنیپت ویژه فهرستی به کاربر نشان دهد. به‌عبارت بهتر هر مرحله، گام یا مورد بهتر است در داخل تگ h2 قرار بگیرد تا کاربر و ربات‌های جستجو آن را به‌عنوان تیتر ببینند و به‌همان شکل در SERP نمایش دهند.

نمونه کد استفاده از تگ هدینگ برای مراحل و موارد فهرست
نمونه کد استفاده از تگ هدینگ برای مراحل و موارد فهرست (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

برای این‌که موارد یا گام‌های این فهرست را واضح‌تر به گوگل نشان دهید، بهتر است از کلمات و عباراتی مثل «گام اول» یا «گام ۱» یا حتی «۱» استفاده کنید. در همین خصوص به نمونه زیر که از وب‌سایت Backlinko است، توجه کنید:

نمونه استفاده از فهرست در ابتدای محتوا
نمونه استفاده از فهرست در ابتدای محتوا (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

اگر موارد فهرست را در ابتدای مطلب بیان می‌کنید، مانند تصویر بالا، از فرمت مشخصی برای کلمات و عبارات موجود در آن استفاده و این قالب را در داخل متن هم حفظ کنید. این کار باعث می‌شود موارد هر فهرست شکل منسجم و یکپارچه‌ای در متن داشته باشند. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، موارد فهرست بالا دقیقا به‌همان شکل و شمایل در بخش‌های بعدی متن بیان شده‌اند:

گام اول طراحی استراتژی سئو در وب سایت Backlinko
نمونه استفاده از قالب و فرمت یکسان در عنوان مراحل و موارد فهرست در متن (برای دیدن متن در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

همچنین، تیترهای اصلی فهرست در داخل تگ‌های h2 قرار گرفته‌اند:

استفاده از تگ h2 برای مراحل و موارد داخل فهرست
استفاده از تگ h2 برای مراحل و موارد داخل فهرست (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

تا این بخش به‌خوبی می‌دانید دو مرحله اصلی برای گرفتن جایگاه صفر گوگل چیست. در ادامه، چند مرحله مهم دیگر را که تکمیل‌کننده مراحل قبلی هستند، بررسی می کنیم.

۳. بهینه کردن محتوای صفحه بر اساس عبارات کلیدی طولانی

بر اساس نتایج بررسی‌های انجام‌شده توسط وب‌سایت Ahrefs، درصد بالایی از اسنیپت‌های ویژه زمانی در جایگاه صفر نمایش داده می‌شوند که کاربران کلمات و عبارات کلیدی طولانی را در گوگل جستجو می‌کنند. عبارات کلیدی طولانی آن دسته از عبارت‌های موردجستجوی کاربران هستند که طول آن‌ها بیشتر از ۵ کلمه است و قصد کاربر از جستجو را به‌طور دقیق مشخص می‌کنند. برای مثال عبارت کلیدی «نحوه درست کردن قهوه ترک» به‌طور عادی توسط کاربران جستجو می‌شود:

نمونه عبارت کلیدی جستجوی عادی کاربر

ولی ممکن است به‌صورت عبارت کلیدی پرسشی و طویل «چطور می‌تونم در خانه قهوه ترک درست کنم؟» هم استفاده شود، به‌خصوص در جستجوهای صوتی که کاربران انجام می‌دهند:

نمونه عبارت کلیدی محاوره‌ای در جستجوهای صوتی

از این موضوع می‌توان نتیجه گرفت که فقط با بهینه کردن محتوای صفحه بر اساس کلمه کلیدی اصلی مثل «سئو چیست؟» نمی‌توانید مطمئن باشید که گوگل حتما آن را در جایگاه صفر به‌صورت اسنیپت ویژه نمایش می‌دهد، بلکه باید آن را برای اسنیپت‌های ویژه‌ای هم که با وارد کردن شکل‌های دیگر همان عبارت ایجاد می‌شوند، بهینه کنید. برای مثال، در فهرست زیر، چند نمونه از سوالات مرتبط با «نحوه درست کردن قهوه ترک» را آورده‌ایم که بهتر است در چنین متنی پاسخ داده شوند:

  • چگونه قهوه ترک خوش‌طعم درست کنیم؟
  • میزان آب لازم برای درست کردن قهوه ترک چقدر است؟
  • آیا باید به قهوه ترک شکر اضافه کرد؟
  • تفاوت قهوه ترک با دیگر انواع قهوه چیست؟

همچنین اگر سوال شما این است که چطور این عبارت‌ها را پیدا کنیم یا ساخت آن‌ها را بر اساس چه اصولی انجام دهیم، توصیه می‌کنیم از کادرهای «سوالات متداول» (People Also Ask) موجود در صفحه نتایج پس از جستجوی عبارت یا کلمه کلیدی استفاده کنید، چون این موارد دقیقا سوالاتی هستند که گوگل آن‌ها را کاملا مرتبط با کلمه کلیدی شما در نظر گرفته است و با پاسخ دادن به آن‌ها در متن، احتمال نمایش صفحه وب را در اسنیپت‌های ویژه جایگاه صفر بالاتر می‌برید.

۴. استفاده کردن از تصاویر مرتبط و باکیفیت در محتوا

تصاویر نقش بسیار مهمی در ظاهر شدن محتوا در فیچر اسنیپت جایگاه صفر دارند، پس حتما سعی کنید از تصاویر جدید و منحصربه‌فرد در محتوا استفاده کنید یا در صورت امکان از گرافیست برای خلق تصاویر مخصوص کمک بگیرید. این کار کمک می‌کند تجربه کاربری وب‌سایت را بهبود دهید. در بخش قبلی هم به این نکته اشاره کردیم که در بسیاری از موارد گوگل اسنیپت‌های ویژه به‌همراه چند مورد از تصاویر موجود در صفحه به کاربران نمایش می‌دهد. نمونه زیر را ببینید:

نمایش تصاویر داخل صفحه در اسنیپت ویژه
نمایش تصاویر داخل صفحه در اسنیپت ویژه (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

در مطلب زیر از مجله فرادرس، نکات مهمی در مورد سئوی تصاویر بیان شده است:

۵. بهبود سئوی صفحه

تکنیک‌های سئوی وب‌سایت گسترده‌ا‌ند و نمی‌توان همه موارد مربوط به آن را در این مطلب توضیح داد، اما چند نکته مهم و پایه‌ای وجود دارند که با رعایت کردن آن‌ها دیگر جنبه‌های سئوی صفحه را به غیر از محتوا بهبود می‌دهید. در حقیقت بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت برای ظاهر شدن آن در اسنیپت‌های ویژه صفحه نتایج فقط بخشی از کار است و باید اول مطمئن شوید که محتوای شما رتبه خوبی در صفحه نتایج می‌‌گیرد و در بین نتایج برتر به کاربران نمایش داده می‌شود. فراموش نکنید که اگر در رتبه‌های برتر به کاربران نمایش داده نشوید، شانس قرار گرفتن در اسنیپت ویژه در عمل صفر است.

در فهرست زیر خیلی کوتاه به اصلی‌ترین اقدامات سئوی صفحه اشاره کرده‌ایم:

  • درست بودن ساختار «پیوند یکتا» (URL): پیوند یکتای هر صفحه را کوتاه (حداکثر بین ۳ تا ۴ کلمه) نگه دارید و حتما کلیدواژه اصلی صفحه را به آن اضافه کنید.
  • توجه به «متا تگ عنوان» (Title tag): عنوان سئوی مطلب را کوتاه، جذاب و به‌صورت توصیف دقیقی از محتوا بنویسید و حتما از کلمه کلیدی اصلی (در صورت امکان در ابتدای آن) استفاده کنید.
  • توجه به «توضیحات متا» (Meta description): توضیحات متای هر صفحه باید توصیف کوتاهی از محتوای صفحه و دارای کلمه کلیدی باشد. همچنین باید طول آن را حداکثر تا ۱۵۶ کلمه بنویسید تا ربات‌های جستجوی گوگل آن را به‌طور کامل در صفحه نمایش دهند.
  • توجه به تگ‌های هدینگ: در بخش بهینه‌سازی محتوا برای انواع اسنیپت‌، در مورد تگ‌هایی هدینگ و قرار دادن کلمه کلیدی طولانی یا سوالی در آن‌ها بحث کردیم.
  • توجه به «تگ جایگزین» (Alt Tags) تصاویر: برای همه تصاویری که در صفحه به کار رفته، ویژگی متن جایگزین را به‌طور کامل تکمیل کنید و توصیف دقیقی از تصویر در آن بیاورید. این کار کمک می‌کند گوگل که هنوز توانایی درک کامل محتوای درون عکس را ندارد، موضوع آن را به‌طور کامل درک کند.
  • توجه به «لینک‌های داخلی» (Internal Links): مطمئن شوید که صفحات وب‌سایت را به کمک لینک‌های داخلی به هم مرتبط کرده‌اید. این کار ارزش و اعتبار صفحات را به یکدیگر انتقال می‌دهد. بنابراین اگر صفحه‌ای در وب‌سایت دارید که فیچر اسنیپت و جایگاه صفر نمایش داده می‌شود، با این کار ارزش و اعتبار آن را به صفحات دیگر انتقال می‌دهید. لینک‌های داخلی همچنین به ناوبری بهتر کاربران بین صفحات و پیدا شدن راحت‌تر صفحات وب‌سایت توسط ربات‌های جستجو کمک می‌کنند.
  • توجه به «لینک‌های خارجی» (External Links): از طریق لینک‌هایی که به طرف وب‌سایت‌های دیگر ایجاد می‌کنید، ربات‌های گوگل می‌فهمند که به چه سایت‌هایی بیشتر اعتماد دارید.
  • استفاده از «اسکیما مارک‌اپ» (Schema markup): با اضافه کردن تگ‌های اسکیما در کد اصلی صفحات، اطلاعات بیشتری در مورد نوع محتوای موجود در صفحه به ربات‌های جستجو می‌دهید که باعث می‌شود عناصر مختلف موجود در آن را بهتر درک کنند.
  • دریافت بک‌لینک: گوگل لینک‌های ایجادشده از طرف وب‌سایت‌های دیگر به طرف وب‌سایت شما را مانند رای‌های معتبر در نظر می‌گیرد و از آن برای سنجش اعتبار وب‌سایت شما در فضای وب استفاده می‌کند، بنابراین سعی کنید با کمک گرفتن از استراتژی‌های «لینک‌سازی» (Link Building) از وب‌سایت‌های معتبر و مرتبط لینک دریافت کنید.

اگر می‌پرسید منطق این موضوع که تأثیر گرفتن رتبه سئوی خوب در صفحه نتایج در قرار گرفتن در جایگاه صفر گوگل چیست، باید به این نکته اشاره کنیم که گوگل اسنیپت‌های ویژه از بین نتایج برتر و قابل‌اعتماد این صفحه انتخاب می‌کند و حتی بهترین محتوا اگر در رتبه ۲۰ صفحه نتایج قرار بگیرد، نمی‌تواند در فیچر اسنیپت نمایش داده شود. بنابراین حتما به نکاتی که در این بخش گفتیم به‌طور ویژه توجه کرده و از انجام بدون مشکل آن‌ها اطمینان حاصل کنید. در بخش بعدی یاد می‌گیرید نقش جایگاه صفر گوگل در بهبود سئوی وب‌سایت چیست.

چرا قرار گرفتن در جایگاه صفر برای سئو مهم است؟

زمانی که محتوای وب‌سایت شما به‌صورت اسنیپت ويژه در جایگاه صفر به کاربران نمایش داده می‌شود، فضای بزرگی از فضای بالای صفحه نتایج به وب‌سایت شما اختصاص پیدا می‌کند. این موضوع از چند جهت به بهبود سئوی وب‌سایت کمک می‌کند که در فهرست زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • تقویت رتبه‌بندی صفحات وب‌سایت
  • افزایش «نرخ کلیک طبیعی» (Organic Click Though Rate | CTR) در اغلب موارد
  • بهبود «آگاهی از برند» (Brand Awareness) با افزایش شانس دیده شدن صفحات بدون رتبه
  • کمک به بهینه‌سازی محتوا برای ظاهر شدن در نتایج «جستجوی صوتی» (Voice search)
موقعیت جایگاه صفر و یک صفحه نتایج

در ادامه نکات مهمی را در خصوص هریک از دلایل بالا بیان می‌کنیم و یاد می‌گیرید نقش ظاهر شدن وب‌سایت در جایگاه صفر چیست و این اتفاق دقیقا چطور شما را در رقابت سئوی وب‌سایت جلو می‌اندازد.

تقویت رتبه بندی صفحات وب سایت

ظاهر شدن وب سایت در رتبه صفر در قالب فیچر اسنیپت نتایج جستجو باعث می‌شود سریع‌تر از وب‌سایت‌های رقیب پیشی بگیرید و به رتبه‌های بالاتر صفحه نتایج برسید. بر اساس بررسی‌های انجام شده، گوگل محتوای اسنیپت‌های ویژه را از بین نتایج رتبه‌های دوم تا دهم صفحه نتایج انتخاب می‌کند، بنابراین اگر صفحات وب‌سایت شما برای کلمات کلیدی مختلف در این رتبه‌ها قرار گرفته‌اند و ترافیک چندانی از آن‌ها دریافت نمی‌کنید، ظاهر شدن در اسنیپت ویژه جایگاه صفر SERP فرصت خوبی برای ظاهر شدن در بالاترین بخش نتایج و جا گذاشتن رقیبان بدون رقابت مستقیم با آن‌ها در SERP در بین نتایج استاندارد است.

افزایش نرخ کلیک طبیعی برای اکثر عبارات کلیدی

حتی اگر سئوی وب‌سایت را به‌صورت حرفه‌ای انجام نداده باشید، به احتمال زیاد این نکته را می‌دانید که وب‌سایت‌هایی که در رتبه‌های اول تا سوم صفحه نتایج قرار می‌گیرند، بیشترین میزان کلیک را در صفحه نتایج از کاربران دریافت می‌کنند. جالب است بدانید بر اساس بررسی‌های انجام‌شده توسط وب‌سایت Search Engine Land، اسنیپت‌های ویژه رتبه صفر تقریبا ۸ درصد کل کلیک‌‌های صفحه نتایج را از کاربران دریافت می‌کنند.

نرخ کلیک متوسط فیچر اسنیپت جایگاه صفر صفحه نتایج

با این اوصاف، نیازی به گفتن نیست که ظاهر شدن محتوای وب‌سایت در رتبه صفر صفحه نتایج باعث رشد ناگهانی نرخ کلیک طبیعی می‌شود. البته در مورد نرخ کلیک و ترافیک ورودی به صفحه وبی که در جایگاه صفر ظاهر شده، باید دو نکته مهم زیر را در نظر بگیرید.

گوگل لینک داخل اسنیپت را فقط یکبار در SERP نمایش می دهد

گوگل دیگر آدرس صفحه‌ای را که در اسنیپت ویژه قرار می‌گیرد، در بین نتایج عادی نمایش نمی‌د‌هد: به‌عبارت بهتر، اگر یکی از صفحات وب‌سایت شما در نتایج جستجو به‌صورت فیچر اسنیپت ظاهر شود، دیگر کاربر آن را به‌صورت نتیجه استاندارد SERP نمی‌بیند. چون در گذشته گوگل محتوای وب‌سایت را هم به‌صورت اسنیپت ویژه و هم به‌صورت نتیجه عادی SERP در بین ۱۰ رتبه برتر به کاربران نشان می‌داد، نرخ کلیک و به‌دنبال آن ترافیک ورودی به صفحه رشد چشم‌گیری داشت. منطق موضوع ساده است؛ در حقیقت صفحه وب هم از طریق اسنیپت و هم از طریق نتیجه عادی ورودی دریافت می‌کرد.

گوگل در سال ۲۰۲۰ با معرفی به‌روزرسانی «حذف اطلاعات تکراری صفحه نتایج» (SERP Deduplication) اعلام کرد که دیگر نتایج فیچر اسنیپت را به‌صورت نتایج استاندارد رتبه‌های اول تا دهم به کاربر نشان نمی‌دهد تا از ظاهر شدن اطلاعات تکراری در نتایج جستجو جلوگیری کند. این موضوع چالش جدیدی برای متخصصان سئو و مدیران وب‌سایت به وجود آورد و همه به شک افتادند اصلا بهینه‌سازی صفحه برای قرار گرفتن در اسنیپت‌های ویژه واقعا برای وب‌سایت ارزشی به‌دنبال دارد یا خیر؟

بعضی از اسنیپت های ویژه نرخ کلیک صفحه را کم می کنند

گذشته از بحث الگوریتم‌های گوگل، باید این نکته را هم در نظر بگیریم که همه فیچر اسنیپت‌ها نمی‌توانند نرخ کلیک طبیعی صفحه را افزایش دهند، چون در بسیاری از موارد کاربر فقط به توضیح کوتاهی در مورد کلمه کلیدی احتیاج دارد و بعد از دریافت پاسخ خود، اصلا نیازی به کلیک روی لینک وب‌سایت نمی‌بیند. اینجاست که مفهومی به نام «جستجوی بدون کلیک» (No-click searches) به وجود می‌آید. این جستجو همان‌طور که از نام آن پیداست، زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر پاسخ خود را از SERP می‌گیرد و روی هیچ‌یک از نتایج کلیک نمی‌کند؛ هدفی که گوگل از همان ابتدا و از زمان معرفی انواع نتایج غنی و برجسته در صفحه نتایج دنبال می‌کرد. بنابراین ظاهر شدن در فیچر اسنیپت، خیلی اوقات ممکن است به کاهش ترافیک وب‌سایت منجر شود که برای سئوی وب‌سایت آسیب‌زننده است.

با این اوصاف واقعا راه چاره چیست؟ آیا باید محتوای صفحه را برای ظاهر شدن در اسنیپت‌های ویژه بهینه کنیم یا خیر؟ پاسخ این سوال را در دو نکته زیر خلاصه کرده‌ایم:

  • از آنجا که بهینه‌سازی محتوای صفحه برای کلمات کلیدی کوتاه، واقعا ترافیک ورودی به آن را کاهش می‌دهد، بهتر است قبل از بهینه‌سازی صفحه دو کار مهم انجام دهید: اول صفحه نتایج آن را بررسی کنید و ببینید اصلا گوگل اسنیپت ویژه‌ای در بین نتایج آن به شما نشان می‌دهد یا خیر. بعد از آن، سعی کنید محتوای این صفحات را بر اساس کلمات کلیدی طولانی و سوالی هم بهینه کنید. ظاهر شدن وب‌سایت در اسنیپت ویژه رتبه صفر حتی اگر ترافیک ورودی به صفحه را هم کاهش دهد، به بیشتر شناخته شدن و افزایش آگاهی و حضور وب‌سایت شما کمک می‌کند. بین این دو موضوع تمایز قائل شده و بر اساس اولویت‌های استراتژی سئوی وب‌سایت تصمیم‌گیری کنید.
  • نکته مهم دیگر به نتایج بررسی انجام‌شده توسط وب‌سایت Ahrefs مربوط است. بر اساس تحقیق Ahrefs روی ۲ میلیون اسنیپت ویژه SERP، اسنیپت ویژه چیزی حدود ۳۰ درصد کلیک‌های رتبه اول صفحه نتایج را به طرف خود جذب می‌کند.

از مجموع این دو نکته می‌توان نتیجه گرفت، در کل اسنیپت‌های ویژه تعداد کل کلیک‌های صفحه انجام‌شده در صفحه نتایج را کاهش می‌دهد که جای تعجبی هم ندارد چون گوگل این اسنیپت‌ها را به‌طور ویژه برای این ایجاد کرده که کاربر را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پاسخ سوالش برساند. کم شدن تعداد کلیک‌ها باعث نمی‌شود کلمات کلیدی را که در صفحه نتایج اسنیپت ویژه برای آن‌ها ظاهر می‌شود، رها کنید چون بازهم طبق آمارها، نزدیک به ۶ درصد کوئری‌های مورداستفاده کاربران، با اسنیپت ویژه در serp پاسخ داده می‌شوند و باید حتما بتوانید سهمی از این نتایج برای وب‌سایت از گوگل بگیرید.

درصد میزان کوئری‌‌های دارای اسنیپت ویژه در صفحه نتایج

از مجموع نکاتی که در این بخش بررسی کردیم، می‌توان نتیجه گرفت با در نظر گرفتن میزان رقابت و حجم جستجوی ماهیانه کلمات و عبارات کلیدی، باید وجود اسنیپت ویژه برای آن‌ها را در زمان تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی لحاظ کنید. در بخش بعدی یاد می‌گیرید نقش جایگاه صفر در افزایش آگاهی از برند چیست و چطور باید از جنبه‌ دیگری به این موضوع نگاه کرد.

نقش جایگاه صفر در بهبود آگاهی از برند و بیشتر دیده شدن وب سایت چیست؟

ظاهر شدن در اسنیپت‌های ویژه رتبه صفر وب‌سایت شما را به اولین منبع اطلاعاتی تبدیل می‌کند که کاربر پس از ورود به وب‌سایت می‌بیند پس می‌توانید از این فرصت عالی برای بهبود آگاهی از برند و بیشتر دیده شدن توسط کاربران استفاده کنید. این موضوع برای کاربران موبایل، اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند چون اندازه نمایشگر دستگاه کوچک‌تر است. تصویر زیر اهمیت قرار گرفتن در اسنیپت ویژه رتبه صفر را در دستگاه‌های موبایل بهتر نشان می‌دهد:

نمونه فیچر اسنیپت ویدیویی در دستگاه موبایل
نمونه فیچر اسنیپت ویدیویی در دستگاه موبایل (برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

از این نکات نتیجه می‌گیریم ظاهر شدن وب‌سایت در نتایج اسنیپت‌های ویژه حتی با وجود کاهش تعداد کلیک‌ها و در مواردی ترافیک ورودی به وب‌سایت، باعث می‌شود کاربران بیشتر با برند شما آشنا شوند و آن را به‌عنوان منبع و متخصص حوزه کاری بشناسند.

کمک به بهینه سازی محتوا برای جستجوهای صوتی

تا زمان نگارش این مطلب، حدود نیمی از جستجوهای سطح وب‌، از نوع صوتی هستند، بنابراین بسیار مهم است که وب‌سایت را برای این دسته از جستجوها بهینه کنید. بررسی نکات مربوط به سئوی وب‌سایت برای نتایج جستجوهای صوتی، در این مطلب از مجله فرادرس نمی‌گنجد ولی برای درک ارتباط سئوی محتوا برای نتایج جستجوهای صوتی و اسنیپت‌های ویژه باید به بررسی جالب وب‌سایت Backlinko توجه کنید که یکی از نتایج آن نشان داد چیزی حدود ۴۰٫۷ درصد نتایج جستجوهای صوتی از اسنیپت‌های ویژه انتخاب می‌شوند. نتیجه واضح است: اگر در فیچر اسنیپت‌ها ظاهر شوید، با یک تیر دو نشان زده‌اید و وب‌سایت شما در نتایج جستجوهای بیشتری ازجمله جستجوهای صوتی نمایش داده می‌شود.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

سوالات متداول در مورد جایگاه صفر گوگل

در این مطلب از مجله فرادرس یاد گرفتیم جایگاه صفر گوگل چیست و با دقت به چه نکاتی می‌توان محتوای صفحات وب‌سایت را برای آن بهینه کرد. در ادامه، به چند سوال پرتکرار در مورد آن پاسخ می‌دهیم.

جایگاه صفر بیشتر برای کدام انواع محتوا ظاهر می‌شود؟

گوگل با به‌روزرسانی الگوریتم‌ها به‌طور دائم در حال بهبود تجربه کاربری جستجوگران در صفحه نتایج است و ممکن است در جستجوهای مختلف انواع متفاوتی از اسنیپت‌‌های ویژه را در صفحه نتایج به کاربران نمایش دهد که از بین آن‌ها، جستجوهای تعریفی، مقایسه‌ای، جستجوهایی که با عبارت‌های چگونه و چطور (How To) آغاز می‌شوند، بیشترین میزان فیچر اسنیپت رتبه صفر را در صفحه نتایج دریافت می‌کنند.

نقش و اهمیت جایگاه صفر گوگل در بهبود سئوی صوتی وب‌سایت چیست؟

بیشتر از نیمی از جستجوهایی که در سطح وب انجام می‌شوند، از نوع صوتی هستند و چون گوگل نتایج این جستجوها را از اسنیپت‌ویژه جایگاه صفر انتخاب می‌کند، بهینه‌سازی صفحات وب‌سایت برای این جایگاه شانس ظاهر شدن در نتایج جستجوهای صوتی را به شکل چشم‌گیری افزایش می‌دهد.

چگونه در نتایج جایگاه صفر گوگل ظاهر شویم؟

گوگل اسنیپت‌های ویژه جایگاه صفر را از بین رتبه‌های دوم یا دهم صفحه نتایج انتخاب و به کاربران نمایش می‌دهد. بنابراین در درجه اول باید با رعایت اصول پایه سئوی وب‌سایت، محتوایی تولید کنید که در این جایگاه‌ها ظاهر شود. در مرحله بعدی، به نوع فیچر اسنیپت آن صفحه نتایج توجه کرده و پاسخ سوال کاربر را در قالب همان نوع محتوا در صفحه بیان کنید. تمرکز روی کلمات کلیدی طویل و سوالی، کوتاه نگه داشتن پاراگراف پاسخ تا حداکثر ۶۰ کلمه، استفاده از فهرست‌های ترتیبی و غیرترتیبی، استفاده به‌جا و مناسب از تگ‌های هدینگ در متن، ترسیم جدول برای دسته‌بندی بهتر داده‌ها و درج ویدیو به‌خصوص برای کوئری‌های How-To اصلی‌ترین کارهایی هستند که باید برای گرفتن جایگاه صفر گوگل انجام دهید.

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Google Search CentralBACKLINKOBRIGHTEDGESmartKeywordSearch Engine JournalConstant ContactSearch Engine Journalahrefs blogمجله فرادرسSEMRUSH
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *