افزونه یواست سئو چیست و Yoast SEO چه کاربردی دارد؟

۵۴۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه
افزونه یواست سئو چیست و Yoast SEO چه کاربردی دارد؟

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کرده باشید حتماً با افزونه «یواست سئو یا یوست سئو» (Yoast SEO) سروکار داشته‌اید. این افزونه به انجام بهتر و آسان‌تر فرآیند بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو) وب‌سایت کمک می‌کند. یواست سئو ضمن بررسی فاکتورهای سئو محتوا و خوانایی متن، فرآیند تولید محتوا را مطابق بالاترین استانداردهای سئو امکان‌پذیر می‌کند. در این مطلب از «مجله فرادرس» قصد داریم به بررسی این افزونه و امکانات مختلف آن بپردازیم.

افزونه یواست سئو Yoast SEO چیست؟

«یواست یا یوست سئو» (Yoast SEO) نام «افزونه» (Plugin) کاربردی در ویرایشگرهای متنی است که با بهینه‌سازی محتوا به بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت در گوگل کمک می‌کند. این افزونه با نصب روی سیستم مدیریت محتوای وبسایت‌های وردپرسی، به تولید محتوا بر اساس کلمات کلیدی بهینه‌تر در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) کمک کرده و با ارائه پیشنهادهای جایگزین کار را برای کارشناس تولید محتوا آسان‌تر می‌کند.

محتوا نقش بسیار مهمی در بهبود رتبه‌بندی، بیشتر دیده شدن وب‌سایت و افزایش آگاهی از برند کسب و کارها دارد. اهمیت و حساسیت تولید محتوای هماهنگ با فاکتورهای سئو ممکن است در ابتدا برای کسب و کارها کمی چالش‌برانگیز باشد. افزونه Yoast SEO با هدف آسان کردن تولید محتوا برای کاربر و کم کردن پیچیدگی‌های آن برای همه افراد طراحی شده است.

افزونه یواست سئو چیست

کاربرد افزونه یواست سئو چیست؟

افزونه یواست سئو پس از نصب روی وب‌سایت وردپرسی، در صفحه «ویرایشگر» (Editor) تمامی صفحات و پست‌های وب‌سایت ظاهر می‌شود. این افزونه ضمن تمرکز روی معیارهای سئو داخلی، با بررسی محتوای هر صفحه از نظر خوانایی، سئو و ارائه پیشنهاد برای موارد نیازمند به بهبود، به تولید محتوای باکیفیت و خوانا هم برای خوانندگان و هم برای موتورهای جستجو کمک می‌کند.

کاربرد افزونه یواست سئو

گوگل قبل از رتبه‌بندی صفحات وب مختلف در صفحه نتایج، ساختار و کیفیت آن‌ها را بر اساس الگوریتم‌های گوگل در سئو بررسی می‌کند. وب‌سایت‌های بهینه از نظر ساختار و محتوا در جایگاه‌های بالاتر قرار می‌گیرند، نرخ کلیک بالاتری کسب می‌کنند و ترافیک طبیعی بیشتری به سمت آن‌ها هدایت می‌شود. همه این موارد اهمیت بهینه‌سازی محتوا و سئو داخلی را نشان می‌دهند.

افزونه یواست سئو علاوه بر بهبود سئو آن پیج (داخلی) در بهبود سئو تکنیکال نیز موثر است زیرا امکان افزودن لینک‌های «کانونی» (Canonical) و «اسکیما» (Schema) را فراهم می‌کند. این موارد به گوگل در درک محتوای تکراری و اطلاعات تکمیلی محتوا کمک بسیاری می‌کنند.

 

سیستم مدیریت محتوای وردپرس قابلیت‌های زیادی دارد که با موتورهای جستجو سازگارند، اما امکانات لازم برای کسب رتبه بهتر در صفحه نتایج را فراهم نمی‌کنند. به همین دلیل نصب تعدادی از افزونه‌های سئو برای تکمیل و بهبود عملکرد وب‌سایت‌های وردپرسی لازم است. یکی از این افزونه‌ها Yoast SEO است که در ادامه تعدادی از مهم‌ترین امکانات آن را بررسی می‌کنیم.

نحوه نصب افزونه یواست سئو

تا این قسمت از مطلب یاد گرفتیم افزونه یواست سئو چیست و چه کاربردهایی دارد. در این بخش نحوه نصب و پیکربندی آن را روی وب‌سایت وردپرسی بررسی می‌کنیم.

روش‌های متعددی برای نصب این افزونه وجود دارد. در ساده‌ترین روش کافی‌ست مطابق مراحل زیر عمل کنید:

ابتدا به پیشخوان یا داشبورد وردپرس مراجعه کرده و روی Plugins کلیک کنید. در صفحه جدید فهرستی از افزونه‌های نصب شده را مشاهده می‌کنید. در قسمت بالایی این صفحه روی گزینه Add New کلیک کنید.

نحوه نصب افزونه یواست سئو مرحله ۱
انتخاب Plugins در داشبورد وردپرس و کلیک روی Add New

در صفحه جدید برگه Popular را انتخاب کرده و در قسمت Search Plugins نام Yoast SEO را وارد یا در فهرست آن را پیدا کنید.

نحوه نصب افزونه یواست سئو مرحله دو
کلیک روی برگه Popular و جستجوی افزونه در فهرست

بعد از پیدا کردن افزونه روی گزینه Install Now که در مقابل نام آن قرار گرفته کلیک کنید.

نحوه نصب افزونه یواست سئو مرحله سه
کلیک روی گزینه Install Now

بعد از نصب روی گزینه Activate کلیک کنید. با این کار لوگوی افزونه یواست هم به قسمت بالایی و هم به قسمت کناری ویرایشگر افزوده می‌شود.

اضافه شدن لوگوی افزونه به ویرایشگر
اضافه شدن لوگوی افزونه Yoast به ویرایشگر

پیکربندی افزونه یواست سئو

اگر اولین باری است که از افزونه یواست سئو استفاده می‌کنید، پس از نصب آن باید تنظیمات پیکربندی آن را به طور کامل انجام دهید. خوشبختانه یواست سئو برنامه راهنمایی برای پیکربندی ارائه کرده است که انجام مراحل مختلف را بسیار آسان می‌کند.

برای شروع در محیط ویرایشگر ادمین روی برگه SEO کلیک کنید. با این کار وارد بخش تنظیمات افزونه می‌شوید و می‌توانید بخش First-time SEO Configuration را ببینید.

پیکربندی افزونه یواست سئو
بخش First-time SEO Configuration

برای ادامه روی لینک Configuration Wizard کلیک کنید. این کار صفحه جدیدی را برای شما باز می‌کند که می‌توانید در آن پیکربندی تنظیمات پایه افزونه را برای وب‌سایت وردپرسی انجام دهید.

در نخستین مرحله تنظیمات بخش Environment تعیین‌کننده نیاز وب‌سایت وردپرسی به «نمایه‌گذاری» (Indexing) در صفحه نتایج موتور جستجو است. در این بخش گزینه A را انتخاب کنید تا موتورهای جستجو وب‌‌سایت شما را برای نمایه‌گذاری بررسی کنند.

پیکربندی افزونه یواست سئو مرحله دو
تعیین نمایه‌گذاری یا عدم نمایه‌گذاری تویط موتورهای جستجو

در مرحله بعدی یعنی Site type نیاز است نوع وب‌سایت انتخاب کنید. گزینه‌های مختلفی ازجمله وبلاگ، فروشگاه اینترنتی، کانال خبری و غیره در این قسمت وجود دارد که باید با توجه به نوع وب‌سایت از میان آن‌ها انتخاب کنید.

پیکربندی افزونه یواست سئو مرحله سه
تعیین نوع وب‌سایت

در بخش بعدی یعنی Organization or Person باید تعیین کنید وب‌سایت نماینده چه شخص یا سازمانی است. برای اطمینان از درستی متادیتا بهتر است اطلاعات مورد نیاز در این بخش را وارد کنید. اگر وب‌سایت شما نماینده سازمان خاصی است نیاز است لوگوی برند و تصویر آن را در این بخش آپلود کنید. برای وب‌سایت‌های شخصی فقط کافی‌ست نام خود را در بخش موردنظر وارد کنید.

پیکربندی افزونه یوست سئو مرحله چهار
افزودن اطلاعات شخص یا سازمان

اطلاعاتی که در این بخش وارد می‌کنید همگی در متادیتای وب‌سایت ذخیره می‌شوند. این کار پنل‌های دانش گوگل را با اطلاعات درست و معتبر در مورد وب‌سایت تکمیل می‌کند.

تنظیمات بخش بعدی یعنی Search Engine Visibility تعیین‌کننده نمایش یا عدم نمایش پست‌ها و صفحات مختلف وب است. انواع مختلف محتوای تولیدی وب‌سایت را که می‌خواهید در صفحه نتایج ظاهر شوند، در این بخش با دقت تعیین کنید.

پیکربندی افزونه یوست سئو مرحله پنج
تعیین نمایش یا عدم نمایش پست‌ها و صفحات وب‌سایت

در قسمت بعدی یعنی Multiple Authors تعداد نویسندگان محتوای وب‌سایت را تعیین می‌کنیم. این‌که نگارش محتوای وب‌سایت را یک نفر بر عهده دارد یا چند نفر. این اطلاعات به یواست سئو کمک می‌کند از تولید «محتوای تکراری» (Duplicate Content) جلوگیری کند. با این کار گوگل نیز نمایه‌گذاری صفحات مختلف وب‌سایت را راحت‌تر انجام می‌دهد.

پیکربندی افزونه یوست سئو مرحله شش
تعیین نویسندگان وب‌سایت

تنظیمات قسمت بعدی یعنی Title Setting مربوط به نحوه نمایش عنوان سئو یا تگ عنوان در صفحه نتایج جستجو است. تعیین نوع «جداکننده» (Separator) بین نام وب‌سایت و عنوان بر اساس نیاز شما مشخص می‌شود.

پیکربندی افزونه یوست سئو مرحله هفت
تعیین نوع جداکننده در عنوان سئو

بعد از این مورد تمامی مراحل پیکربندی افزونه Yoast SEO را به طور کامل انجام داده‌اید. در آنچه در ادامه مراحل به شما نمایش داده می‌شود عضویت در خبرنامه یواست سئو، آموزش‌های تکمیلی و برنامه نسخه پولی افزونه یواست سئو است.

لینک دانلود افزونه: «+»

افزونه یوست سئو در وردپرس

امکانات افزونه یواست سئو چیست؟

تا این قسمت از مطلب یاد گرفتیم افزونه یواست سئو چیست و چه کاربردهایی در سئو داخلی و فنی دارد. همچنین مراحل مختلف نصب و پیکربندی آن را به طور کامل بیان کردیم. در ادامه امکانات مختلف این افزونه را برای وب‌سایت‌ها بررسی می‌کنیم. در فهرست زیر چند مورد از اصلی‌ترین قابلیت‌های افزونه یواست سئو را آورده‌ایم.

  • بررسی خوانایی محتوا
  • آنالیز سئو
  • ارائه پیش‌نمایش از اسنیپت موتور جستجو
  • امکان اضافه کردن اسکیما
  • مدیریت خروجی شبکه های اجتماعی
  • یکپارچگی با ابزارهای مدیریت وب‌سایت
  • مدیریت لینک‌های کانونی و تغییر مسیرها

در بخش بعدی توضیحی در مورد هریک از امکانات بالا ارائه می‌کنیم.

بررسی خوانایی محتوا

افزونه یواست سئو با بررسی خوانایی محتوا به نگارش متنی رسا و خوانا برای کاربر کمک می‌کند. با استفاده از این امکان در واقع ویراستار کوچکی در اختیار داریم که بر اساس معیارهای خوانایی خود، متن را بررسی و در اصلاح آن به ما کمک می‌کند. ببینیم این کار چگونه انجام می‌شود.

بررسی خوانایی محتوا در افزونه یواست سئو
تب خوانایی افزونه یواست سئو

افزونه یوست سئو از الگوریتم خاصی برای تعیین میزان خوانایی متن استفاده می‌کند. مجموع معیارهای این الگوریتم برای سنجش خوانایی متن تاکید بر آسان بودن فهم مطلب برای کاربر دارند. اما اهمیت آسان‌نویسی در چیست؟

با توضیح آسان مطالب و پرهیز از پیچیده‌نویسی، مخاطبان هدف بیشتری جذب محتوا می‌شوند و گوگل نیز عموما بخش‌هایی از محتوا را که فهم آن برای کاربران آسان‌تر باشد، برای استفاده در «نتایج غنی» (Rich Results) در SERP استفاده می‌کند. این نتایج که در «جایگاه صفر» (Zero Position) قرار می‌گیرند، در رتبه وب‌سایت تأثیر بسیار مثبتی دارند. اهمیت این نتایج در حال حاضر بیشتر هم شده زیرا گوگل این دسته از نتایج را به نتایج طبیعی وب فارسی نیز اضافه کرده است.

 

معیارهای خوانایی افزونه یواست سئو

گفتیم که افزونه یوست با در نظر گرفتن چند معیار خاص، خوانایی مطلب را تعیین می‌کند. در فهرست زیر چند مورد از معیارهای فعال تا زمان نگارش این مطلب آورده شده است.

  • استفاده از حروف ربط برای انتقال بهتر مفهوم و انسجام متن
  • به‌کارگیری کلمات متفاوت در آغاز جمله‌های متوالی
  • استفاده از کلمات آسان و غیرپیچیده
  • کوتاه کردن پاراگراف‌های متن تا حداکثر ۳۰۰ کلمه
  • توزیع مناسب زیر عنوان‌‌ها برای تقسیم متن به بخش‌های کوچک‌تر
  • عدم استفاده از جملات طولانی
  • استفاده کم از جملات بدون فاعل (مجهول) در محتوا

افزونه با در نظر گرفتن این معیارها در متن، نتایج خوب را با رنگ سبز، نتایج نیازمند به بهبود را با رنگ نارنجی و مشکلات را با رنگ قرمز در تب خوانایی ارائه می‌کند. برای مثال طولانی بودن دو پاراگراف در متن با رنگ قرمز عنوان شده است. در مقابل بعضی از نوشته‌ها نیز علامت چشم وجود دارد که با کلیک روی آن کلمه، عبارت یا جمله موردنظر در خود متن برجسته می‌شود.

تب خوانایی در افزونه یواست سئو
نتایج آنالیز تب خوانایی افزونه یواست سئو

در مجموع تب خوانایی سه مزیت مهم را برای نویسنده محتوا فراهم می‌کند که عبارتند از:

  • بازبینی متن و ارائه بازخورد برای بهبود بیشتر
  • بررسی استفاده از جملات و پاراگراف‌های کوتاه و ساختارهای معلوم
  • استفاده از آزمون خوانایی Flesch برای امتیازدهی به خوانایی متن

آنالیز سئو

افزونه یوست سئو از پارامترهای مختلف برای اطمینان از هماهنگی محتوا با معیارهای سئو داخلی و آنالیز سئوی محتوا استفاده می‌کند. برای مثال تعداد کلمات کلیدی در متن و بهینه‌سازی «متن جایگزین» (Alt Text) تصاویر ازجمله این موارد هستند. در تب سئو نیز این افزونه با استفاده از سیستم «کدگذاری با رنگ» (Color Code) نتایج خوب، بد و متوسط را نمایش می‌دهد.

تب آنالیز سئو از چند بخش مجزا تشکیل شده که هرکدام یکی از جنبه‌های بهینه‌سازی محتوا را بررسی می‌کنند. این بخش‌ها در فهرست زیر آورده شده‌اند.

  • کلیدواژه کانونی
  • پیش‌نمایش گوگل
  • آنالیز نتایج سئو

کلیدواژه کانونی

«کلیدواژه کانونی» (Main Keyword) کلمه یا عبارتی است که تلاش می‌کنیم برای آن در صفحه نتایج رتبه کسب کنیم. در تب سئو افزونه یواست کادری برای کلمه کلیدی اصلی ایجاد شده که بهتر است در آغاز نگارش مطلب آن را پر کنیم. این کار باعث می‌شود دائما موضوع اصلی را در نظر داشته باشیم و روی آن متمرکز بمانیم.

تب سئو در افزونه یواست سئو
تب سئو در افزونه یواست سئو

افزونه پس از اضافه کردن کلمه کلیدی، پیش‌نمایش گوگل در موبایل و دسکتاپ و نتایج آنالیز سئو را تنظیم و بر اساس سیستم کدگذاری رنگی در اختیار ما قرار می‌دهد. آنالیز سئو با بررسی میزان تمرکز محتوا روی کلمه کلیدی اصلی و دفعات تکرار آن صورت می‌گیرد.

فرآیند تولید محتوا باید با تمرکز روی نیازها و سوالات مخاطبان و در اولویت قرار دادن کیفیت آن صورت بگیرد. علت این موضوع نیز رقابت زیاد در بازاریابی محتوایی و حساسیت بالای گوگل روی کیفیت محتوای تولیدی است. از آنجا که اولین قدم در تولید محتوا «تحقیق کلمه کلیدی» (Keyword Research) است، برای آشنایی بیشتر مطالعه این مطالب از مجله فرادرس را به شما توصیه می‌کنیم:

نکته: با استفاده از نسخه پریمیوم یواست سئو می‌توانید مترادف‌های کلمه کلیدی اصلی و کلیدواژه‌های مرتبط را نیز به افزونه اضافه کنید. این کار نگارش محتوا و عنوان آن را به حالت پیشرفته ارتقا می‌دهد.

پیش‌نمایش گوگل

امکان ایجاد پیش‌نمایش با هدف ایجاد نمایی از اسنیپت نتیجه در صفحه نتایج قبل از انتشار محتوا فراهم شده است. پیش‌نمایشی که افزونه یواست در اختیار ما قرار می‌دهد شامل پیوند یکتا و «نامک» (Slug)، تگ عنوان و توضیح متا در موبایل و دسکتاپ است. با ایجاد این پیش‌نمایش در واقع می‌توانیم بفهمیم کاربر در هنگام جستجو چه می‌بیند.

پیش نمایش گوگل در افزونه یواست سئو
پیش‌نمایش گوگل در افزونه یواست سئو

در بخش پیش‌نمایش گوگل می‌توانیم عنوان سئو و توضیحات متا را تنظیم کنیم. بهتر است تگ عنوان و توضیح متا بازتابی واقعی از مطلب به کاربر و موتور جستجو ارائه کنند. کاربر با خواندن این دو مورد باید متوجه شود با چه اطلاعاتی قرار است رو‌به‌رو شود.

 

آنالیز نتایج سئو

در این بخش که در قسمت پایینی پیش‌نمایش قرار می‌گیرد نتایج آنالیز سئو از محتوا را بر اساس نحوه استفاده از کلمه کلیدی در بخش‌های مختلف محتوا می‌بینیم. در حقیقت در اینجا افزونه بررسی می‌کند مطلب شما چقدر برای کلمه کلیدی موردنظر بهینه شده است. ازجمله مهم‌ترین موارد مورد بررسی در این بخش عبارتند از:

  • تراکم کلیدواژه کانونی
  • استفاده از لینک‌های خروجی و داخلی
  • استفاده از کلمه کلیدی در عنوان سئو، توضیح متا و پاراگراف اول متن
  • دفعات استفاده از کلیدواژه اصلی در عنوان‌های H2 و H3 و ...
  • بررسی تعداد کاراکترهای عنوان سئو
  • بررسی وضعیت تصاویر و استفاده از کلمه کلیدی اصلی در متن جایگزین
نتایج آنالیز سئو در افزونه یواست سئو
آنالیز سئو در افزونه یواست سئو

یکی از موارد مفید و مهم در بهبود سئو متن، بررسی این نکته است که آیا مطالب دیگری با این کلمه کلیدی در وب‌سایت وجود دارند یا خیر. این نکته برای وب‌سایت‌هایی که حجم تولید محتوا در آن‌ها بالا است، اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا کمک می‌کند چند مطلب با کلمه کلیدی دقیقا مشابه تولید نشوند. این امر در رتبه‌بندی وب‌سایت تأثیر بدی دارد.

همچنین بررسی استفاده صحیح از کلیدواژه کانونی در تگ عنوان، توضیح متا، متن جایگزین تصاویر و تگ‌های H3 و H4 به توزیع مناسب آن و هماهنگی بیشتر با فاکتورهای سئو کمک بسیاری می‌کند.

فراموش نکنیم که عنوان سئو یا تگ عنوان از فاکتورهای سئو مهم و تأثیرگذار در رتبه‌بندی گوگل است. گوگل از بیش از ۲۰۰ فاکتور مختلف برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در صفحه نتایج استفاده می‌کند. در واقع تمامی اقدامات سئو داخلی، خارجی و فنی برای هماهنگی بیشتر وب‌سایت و محتوای آن با فاکتورها و شاخص‌های کلیدی گوگل انجام می‌شوند.

 

نکته مهم: البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که نتایج آنالیز سئو و سبز شدن رنگ آن به این معنا نیست که مطلب حتما رتبه خوبی کسب می‌کند و نیاز است روی دیگر جنبه‌های سئو نیز کار کنید.

امکان اضافه کردن اسکیما

موتورهای جستجو با وجود استفاده از الگوریتم‌های بسیار پیشرفته شناسایی انواع محتوا برای خواندن، درک بهتر و دسته‌بندی یک قطعه محتوا نیاز به اطلاعات بیشتری دارند. علت این موضوع نیز آن است که موتور جستجویی مثل گوگل هنوز توانایی بصری و حسی انسان‌ها را ندارد.

امکان اضافه کردن اسکیما

افزودن اطلاعات تکمیلی در مورد موضوع صفحه وب را می‌توان از طریق تب اسکیما افزونه یواست سئو انجام داد. افزونه یواست سئو در تب اسکیما امکان اضافه کردن مستقیم داده‌های ساختاریافته اسکیما را به محتوا فراهم می‌کند.

امکان اضافه کردن اسکیما
تب اسکیما در افزونه یواست سئو

اهمیت این امکان در آن است که نیازی به انجام اقدامات پیچیده برای افزودن اسکیما نیست. پس از نصب این افزونه به طور خودکار به داده‌های ساختار یافته دسترسی داریم و می‌توانیم از میان گزینه‌های موجود بهترین مورد را با توجه به نیاز محتوا انتخاب کنیم.

امکان افزودن اسکیما

در مطلب «اسکیما در سئو» در مورد مفهوم Schema Markup و روش‌های ساخت و افزودن آن به وب‌سایت بحث کردیم. برای آشنایی بیشتر با این مفهوم مطالعه مطلب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

مدیریت خروجی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در بهبود سئوی وب‌سایت تأثیر بسیار مهمی دارد. پس از انتشار محتوای ارزشمند در وب‌سایت، اشتراک‌گذاری و ارتقای آن در شبکه‌های اجتماعی محتوا را در معرض دید افراد بیشتری قرار می‌دهد.

افزونه یواست سئو در تب «اجتماعی» امکان اشتراک‌گذاری محتوا را در دو شبکه اجتماعی فیس‌بوک و توییتر فراهم می‌کند. در این بخش می‌توانیم با انتخاب عنوان مناسب، تصویر و توضیح پست تنظیمات انتشار آن را در پلتفرم موردنظر انجام دهیم.

مدیریت فعالیت در شبکه های اجتماعی
تب اجتماعی در افزونه یواست سئو

نکته: در صورت استفاده از نسخه پولی افزونه، می‌توانیم پیش‌نمایش پست را نیز در شبکه اجتماعی ببینیم.

یکپارچگی با ابزارهای مدیریت وب‌سایت

گفتیم که کاربرد افزونه یواست سئو به بهبود سئو داخلی محدود نمی‌شود و این افزونه به ارتقای سئو فنی نیز کمک می‌کند. افزونه سئو یواست با اتصال وب‌سایت‌‌های وردپرسی به ابزارهای آنالیز وب‌سایت مختلف مثل سرچ کنسول گوگل، بینگ و یاندکس به تحلیل عملکرد وب‌سایت کمک می‌کند.

یکپارچگی با ابزارهای مدیریت وب سایت

این امکان کمک می‌کند تحلیل جامع‌تری روی نقاط قوت و ضعف داشته باشید و بتوانید برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید.

مدیریت لینک های کانونی و تغییر مسیرها

افزایش حجم محتوای وب‌سایت مدیریت آن را نیز دشوارتر می‌کند. افزونه یواست سئو با قابلیت‌هایی از بروز مشکلات رایج در سئو فنی جلوگیری و مدیریت محتوای صفحات متعدد وب‌سایت را راحت‌تر می‌کند.

ازجمله امکانات مهمی که افزونه یواست سئو برای بهبود سئو تکنیکال فراهم می‌کند، می‌توان به دو ابزار زیر اشاره کرد.

  • ابزار پیوند یکتای لینک‌های «کانونی» (Canonical): استفاده از این لینک‌ها در زمان وجود صفحات با محتوای مشابه ضروری است. با این کار در واقع به گوگل اطلاع می‌دهیم که محتوای تکراری داریم تا وب‌سایت را به این دلیل جریمه نکند. فروشگاه‌های اینترنتی بهتر است از این امکان برای صفحات مشابه انواع مختلف محصولات استفاده کنند. نحوه افزودن تگ کانونی به این صورت است که پس از تولید هر صفحه مشابه، در بخش پیشرفته تب سئو آدرس پیوند یکتای محتوای اصلی را وارد می‌کنیم.
اضافه کردن تگ کانونی Canonical
فهرست پایین افتادنی بخش پیشرفته در تب سئو افزونه
  • ابزار «تغییر مسیر» (Redirect) صفحات وب: تغییر مسیر زمانی اهمیت پیدا می‌کند که صفحاتی از وب‌سایت نیاز به جابه‌جایی یا حذف داشته باشند. با وجود تغییر آدرس صفحه وب کاربران به صفحه قدیمی مراجعه می‌کنند و با خطای ۴۰۴ روبه‌رو می‌شوند. این موضوع سیگنال منفی به گوگل ارسال می‌کند و در رتبه وب‌سایت تأثیر بدی می‌گذارد. افزونه در تب Yoast SEO در نوار کناری ویرایشگر امکان انجام تغییر مسیر را بین صفحات مختلف وب‌سایت فراهم می‌کند.
امکان تغییر مسیر یا ریدایرکت صفحه وب در افزونه یواست سئو

افزونه یواست سئو مجموعه‌ای از ابزارها و امکانات را در اختیار شما قرار می‌دهد که با کمک آن‌ها بتوانید سئوی وب‌سایت را ارتقا دهید. بعضی از این امکانات به بهبود سئو وب‌سایت کمک می‌کنند و بعضی دیگر بهبود صفحات و پست‌ها را برای موتورهای جستجو به صورت تکی امکان‌پذیر می‌کنند.

 

مزایای افزونه یواست سئو

تا این قسمت از مطلب یاد گرفتیم که افزونه یواست سئو چیست و چه کاربردها و مزایایی دارد. در فهرست زیر نگاهی کلی به مهم‌ترین مزیت‌های این افزونه خواهیم داشت:

  • ارائه تحلیل دقیق از وضعیت خوانایی و سئو محتوا: این افزونه تحلیل دقیقی از خوانایی مطلب و سئوی آن فراهم می‌کند که با استفاده از آن می‌توان محتوا را تا حد امکان مرتبط به کلمه کلیدی و قابل جستجو کرد.
  • استفاده از سیستم کدگذاری رنگی برای توصیف موارد مختلف: افزونه یواست سئو به طور دقیق بخش‌های خوب، نیازمند به بهبود و مشکلات را با استفاده از سیستم کدگذاری رنگی مشخص می‌کند.
  • همزمانی بررسی نکات سئو و خوانایی با تولید محتوا: با وارد کردن کلمه کلیدی در بخش مربوطه به طور همزمان با نگارش متن، وضعیت استفاده از کلمه کلیدی در متن و پاراگراف‌ها تعیین می‌شود.
  • فراهم کردن قابلیت‌ها بدون نیاز به خروج از ویرایشگر متن: این افزونه امکانات بسیاری را تنها با کلیک روی «فهرست پایین‌افتادنی» (Drop Down List) در اختیار ما قرار می‌دهد و برای دیدن اطلاعات تکمیلی نیازی نیست از ویرایشگر متن خارج شویم.
  • وجود نسخه رایگان و هزینه کم نسخه پریمیوم: افزونه یواست سئو برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس در حالت Business و Enterprise رایگان است. در صورت نیاز به نسخه پریمیوم این افزونه، هزینه تهیه آن بسیار مقرون‌به‌صرفه است و تنها یکبار لازم است پرداخت شود.
  • امکان ایجاد و مدیریت لینک‌های کانونی: همان‌طور که در بخش امکانات گفتیم افزونه امکان به‌کارگیری لینک‌های کانونی (Canonical) را برای جلوگیری از جریمه شدن به دلیل انتشار محتوای تکراری بسیار آسان می‌کند.
  • ایجاد دیدگاه کلی از محتوا در صفحه نتایج جستجوی گوگل: افزونه یواست با ارائه پیش‌نمایش محتوا در موبایل و دسکتاپ، تصویری دقیق از نتیجه جستجوی کاربر به ما نمایش می‌دهد.
مزایای افزونه یواست سئو

جمع‌بندی

افزونه یواست سئو ابزاری بسیار قدرتمند و کاربردی است و می‌تواند در بهبود رتبه سئو شما بسیار موثر باشد. البته در زمان استفاده از آن باید این نکته را در نظر داشته باشید که سبز بودن تمامی نشانگرها به معنی قرار گرفتن در جایگاه نخست گوگل نیست و ممکن است حتی با رعایت تمامی نکات محتوای شما رتبه موردنظر را کسب نکند. پس استفاده از این افزونه نباید ما را محدود کند و باعث شود از خلاقیت در تولید محتوا بکاهد.

بنابراین بهتر است تمام توجه و تمرکز خود را روی تولید محتوای باکیفیت و سرگرم‌کننده و پاسخ‌گو به نیاز کاربران بگذاریم و در این مسیر گوشه چشمی هم به پیشنهادات افزونه و رعایت آن‌ها داشته باشیم.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

سوالات متداول افزونه یواست سئو

این مطلب از «مجله فرادرس» را به بررسی افزونه یواست سئو، کاربردها و امکانات مختلف آن اختصاص دادیم. در ادامه به چند سوال متداول در مورد این افزونه پاسخ می‌دهیم.

افزونه یواست سئو چیست؟

افزونه یواست سئو (Yoast SEO) یکی از افزونه‌های متداول سیستم مدیریت محتوای وردپرس است که برای بهبود سئو و انجام آسان‌تر آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افزونه یواست سئو چه امکاناتی دارد؟

افزونه یواست سئو امکانات متعددی را برای وب‌سایت‌ها فراهم می‌کند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بررسی خوانایی محتوا، آنالیز سئو، ارائه پیش‌نمایش از اسنیپت موتور جستجو، امکان اضافه کردن اسکیما، مدیریت خروجی شبکه های اجتماعی، یکپارچگی با ابزارهای مدیریت وب‌سایت و مدیریت لینک‌های کانونی و تغییر مسیرها اشاره کرد.

کاربردهای افزونه یواست سئو چیست؟

افزونه یواست سئو با تمرکز روی سئو داخلی، خوانایی محتوای تولیدی و هم‌خوانی آن را با معیارهای سئو محتوا بررسی می‌کند و در صورت تشخیص مشکل، پیشنهاداتی را برای بهبود آن ارائه می‌کند. از دیگر کاربردهای این افزونه بهبود سئو فنی یا تکنیکال وب‌سایت است که به گوگل در درک محتوای تکراری و اطلاعات تکمیلی محتوا کمک می‌کند.

مزایای افزونه یواست سئو چیست؟

افزونه یواست سئو در تکمیل فعالیت‌های ویرایشگر متن وردپرس بسیار موثر است و ازجمله مزایایی که برای وب‌سایت فراهم می‌کند می‌توان به ارائه تحلیل دقیق از وضعیت خوانایی و سئو محتوا، اطلاع‌رسانی دقیق در مورد بخش‌های نیازمند به بهبود در محتوا، همزمانی بررسی نکات سئو و خوانایی با تولید محتوا، فراهم کردن قابلیت‌ها بدون نیاز به خروج از ویرایشگر متن، وجود نسخه رایگان و هزینه کم نسخه پریمیوم، امکان ایجاد و مدیریت لینک‌های کانونی، ایجاد دیدگاه کلی از محتوا در صفحه نتایج جستجوی گوگل اشاره کرد.

بر اساس رای ۱۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
YoastBritewebHOSTINGER TUTORIALSYoast
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *