الگوی کندل برگشتی چیست؟ – توضیح معامله طبق آن

۱۵۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه
الگوی کندل برگشتی چیست؟ – توضیح معامله طبق آن

تریدرها و تحلیل‌گران تکنیکال برای این که بتوانند موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند، نیاز دارند تا رفتار قیمت را در نمودار مربوطه بررسی کنند. برای این منظور سعی می‌کنند تا با توجه به واکنش قیمت به نواحی مهم در نمودار این نواحی را شناسایی کنند تا بتوانند در واکنش‌های آتی قیمت به این نواحی موقعیت‌های مناسبی را برای ترید پیدا کنند. واکنش قیمت به نواحی مهم در نمودار به معنی برگشت قیمت از ان‌ها است که با تشکیل الگوهای کندل برگشتی در این نواحی انجام می‌شود. بنابراین شناسایی کندل‌های برگشتی اهمیت بالایی برای تریدرها دارد. برای این منظور در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که الگوی کندل برگشتی چیست و کندل‌های برگشتی صعودی و نزولی، قوی‌ترین کندل برگشتی و معامله طبق کندل‌های برگشتی را شرح می‌دهیم و در ادامه توضیحاتی درباره الگوی دو کندل بازگشتی ارائه می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

الگوی کندل برگشتی چیست؟

الگوی کندل برگشتی الگوهایی از کندل‌های قیمتی هستند که برگشت روند را نشان می‌دهند. این الگوها معمولا در انتهای روندهای صعودی یا نزولی تشکیل می‌شوند و احتمال برگشت روند را افزایش می‌دهند. برگشت روند در تحلیل تکنیکال به این معنی است که روند صعودی به نزولی و برعکس تبدیل شود. برای درک بهتر این موضوع در ادامه اهمیت الگوی کندل برگشتی در شناسایی روند قیمت را در تحلیل تکنیکال شرح می‌‌دهیم. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که اهمیت الگوی کندل برگشتی چیست و  توضیحاتی درباره اهمیت تشخیص نواحی برگشت قیمت در نمودار ارائه می‌کنیم.

اهمیت الگوی کندل برگشتی چیست؟

الگوی کندل برگشتی همانند ابزاری است که به تریدرها احتمال برگشت روند قیمت را نشان می‌دهد. نمودار قیمت در بازارهای مالی مختلف همانند بازار کریپتو، بازار فارکس و دیگر بازارهای مالی همواره در حال نوسان است. وجود نوسان در این بازارهای مالی این امکان را به تریدها می‌‌دهد تا بتوانند با تشخیص روندهای قیمتی از آن‌ها کسب سود کنند.

در این میان تشخیص نواحی برگشت قیمت در نمودار از اهمیت بالایی برخوردار است. این موضوع به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معاملات پیدا کنند. بنابراین اهمیت ابزارهایی همانند الگوهای کندل برگشتی نیز در شناسایی این موقعیت‌ها بیشتر نمایان می‌شود.

یادگیری کندل‌های برگشتی با فرادرس

برای این که تریدرها بتوانند روندهای آتی قیمت را در نمودار پیش‌بینی کنند، نیاز دارند تا مهارت‌های لازم در تحلیل نمودار را به‌دست آورند. تحلیل نمودار قیمت به این معنی است که افراد بتوانند با توجه به رفتار قیمت در زمان گذشته، رفتار قیمت را در روند آتی بازار مربوطه پیش‌بینی کنند.

برای این منظور تریدرها می‌بایست ابزارهای لازم برای تحلیل بازار را داشته باشند. یکی از اصلی‌ترین ابزارهایی که تریدرها برای این منظور به آن نیاز دارند، نمودار قیمت در بازار موردنظر است. در واقع تمامی تحلیل‌های تکنیکال که برای پیش‌بینی قیمت در بازارهای مالی انجام می‌شود، با استفاده از مفاهیم و ابزارهای موجود در این تحلیل و بر روی نمودار قیمت انجام می‌شود.

یکی از محبوب‌ترین نمودارهای قیمت در تحلیل تکنیکال، نمودار شمعی است که در آن درک درست الگوهای شمعی می‌تواند به تریدرها در انجام معاملات موفق کمک کند. علاوه بر الگوهای کلاسیک قیمت در تحلیل تکنیکال، تریدرها می‌بایست به نحوه ترکیب کندل‌های قیمتی در نمودار نیز توجه داشته باشند.

کندل‌های برگشتی یکی از الگوهای مهم شمعی در نمودار قیمت است که به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند برگشت‌های احتمالی در روند قیمت را بهتر شناسایی کنند. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها در نهایت معاملات موفق‌تری داشته باشند.

صفحه نخست آموزش‌های بورس و تحلیل تکنیکال
صفحه نخست آموزش‌های بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس

بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع فیلم‌های آموزشی متنوعی در ارتباط با تحلیل نمودارهای شمعی و تحلیل تکنیکال مربوط به آن‌ها در فرادرس تهیه شده است که علاقه‌مندان می‌توانند از طریق لینک‌های موجود در فهرست زیر به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

در ضمن برای دسترسی به فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک‌های زیر نیز استفاده کنید.

کندل‌ برگشتی صعودی

کندل‌های برگشتی صعودی نشان‌دهنده برگشت روندهای نزولی به صعودی هستند. بنابراین این کندل‌ها این موضوع را بیان می‌کنند که احتمال برگشت احساسات بازار از حالت فروش به حالت خرید بیشتر است.

زمانی که تریدرها کندل‌های برگشتی صعودی را در نزدیکی نواحی مهم قیمتی همانند حمایت‌های قیمتی در تایم‌فریم بالاتر مشاهده می‌ کنند، متوجه می‌شوند که احتمال برگشت روند بیشتر شده است. بنابراین در این حالت به‌دنبال موقعیت‌های مناسبی برای باز کردن پوزیشن‌های لانگ هستند تا بتوانند از شروع روند صعودی در نمودار قیمت کسب سود کنند.

مثال کندل برگشتی صعودی

«الگوی کندل ستاره صبحگاهی» (Morning Star Candlestick Pattern) یکی از انواع الگوهای کندل برگشتی در تحلیل تکنیکال است که موقعیت‌‌های مناسبی را برای باز کردن پوزیشن‌ معاملاتی لانگ در نمودار قیمت در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. این الگوی کندلی از سه کندل تشکیل شده است.

کندل اولی یکی از کندل‌های نزولی قوی محسوب می‌شود که دارای بدنه‌ای بلند و سایه‌هایی کوتاه است. کندل وسطی دارای بدنه‌ای کوچک است و کندل آخر یکی از انواع کندل‌های صعودی قوی محسوب می‌‌شود که دارای بدنه‌ای بلند و سایه‌هایی کوتاه است.

با توجه به اینکه الگوی ستاره صبحگاهی الگویی برگشتی و صعودی است، بنابراین زمانی که این الگوی در نواحی حمایتی مهم در نمودار قیمت تشکیل شود، می‌تواند موقعیت‌های مناسبی را برای کسب سود از روندهای صعودی آتی بازار در اختیار تریدرها قرار دهد.

در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که نحوه ترید با الگوی کندل برگشتی ستاره صبحگاهی چیست و معامله طبق این الگوی برگشتی را شرح می‌دهیم. در تصویر زیر سه کندل را مشاهده می‌کنید که الگوی ستاره صبحگاهی را تشکیل می‌دهند.

الگوی ستاره صبحگاهی- الگوی کندل برگشتی چیست

ترید الگوی کندل برگشتی صعودی چیست؟

ترید الگوی کندل برگشتی صعودی به‌معنای انجام معاملات با استفاده از الگوی کندل برگشتی صعودی در نمودار قیمت است. بنابراین برای اینکه بدانیم نحوه معامله با الگوی کندل برگشتی صعودی چیست در ادامه نحوه معامله الگوی ستاره صبحگاهی را شرح می‌دهیم.

برای معامله با این الگو که یکی از انواع الگوهای کندل برگشتی صعودی است، در ابتدا نیاز داریم تا نواحی مهم قیمتی در نمودار را مشخص کنیم.

نواحی مهم قیمتی که برای انجام معامله با استفاده از الگوی ستاره صبحگاهی استفاده می‌‌شوند، مربوط به نواحی حمایتی مهم در تایم‌فریم‌های بالاتر هستند. این نواحی به‌دلیل اینکه سفارشات خرید بالایی در خود دارند، احتمال افزایش قیمت در آن‌ها بیشتر است.

بنابراین برای معامله با استفاده از الگوی برگشتی ستاره صبحگاهی علاوه بر اینکه می‌بایست به نحوه تشکیل این الگو دقت کنیم، لازم است تا به مکان تشکیل این الگو در نمودار قیمت نیز توجه کنیم. این موضوع به این معنی است که همین الگو در نواحی دیگری از نمودار ممکن است تعابیر متفاوتی داشته باشد.

شناسایی کندل های برگشتی صعودی

برای شناسایی الگوهای برگشتی صعودی همانند ستاره صبحگاهی برای ترید، پس از مشخص کردن نواحی مهم حمایتی می‌بایست به ریزش‌های قیمتی توجه کنیم. بنابراین زمانی که کندل نزولی قوی در نزدیکی نواحی حمایتی مشاهده شود، این احتمال وجود دارد که روند نزولی قیمت ناحیه حمایتی را به سمت پایین بشکند و از آن عبور کند اما در این حالت احتمال دیگری نیز وجود دارد و آن تشکیل الگوهای برگشتی صعودی است که ممکن است روند نزولی را تغییر دهد.

در تصویر زیر برگشت قیمت را با پیکان‌هایی مشاهده می‌کنید.

قیمت ورود به معامله در الگوی برگشتی صعودی
برگشت قیمت و پیدا کردن موقعیت معاملاتی

در این حالت در صورتی که در ناحیه حمایتی یا نزدیک آن کندلی با بدنه کوچک تشکیل شود، این موضوع را بیان می‌کند که از فشار فروش کاسته شده و بازار دچار نوعی بی‌تصمیمی شده است. در ادامه درصورتی که کندل بعدی یکی از انواع کندل‌های قوی صعودی باشد، الگوی ستاره‌ صبحگاهی تشکیل می‌شود و این احتمال وجود دارد که قیمت وارد روند صعودی شود.

برای اینکه بدانیم نحوه ترید با استفاده از الگوی کندل برگشتی ستاره صبحگاهی چیست در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که پوزیشن لانگ در الگوی کندل برگشتی چیست و موقعیت‌های مناسب ورود به معامله را با استفاده از الگوی ستاره صبحگاهی شرح می‌‌دهیم. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که پوزیشن لانگ در الگوی کندل برگشتی چیست و الگوی ستاره صبحگاهی را به عنوان مثال شرح می‌دهیم.

پوزیشن لانگ در الگوی کندل برگشتی چیست؟

پوزشن لانگ در الگوی کندل برگشتی موقعیت معاملاتی است که با استفاده از احتمال روند صعودی در نمودار قیمت توسط تریدرها باز می‌شود. تریدرها می‌توانند با تشخیص موقعیت‌های مناسب برای ورود به معامله در انواع الگوهای کندل برگشتی صعودی وارد پوزیشن لانگ شوند.

برای مثال در تصویر زیر الگوی ستاره صبحگاهی را در داخل مستطیل مشاهده می‌کنید. پیکان‌های قرمز و آبی نشان‌دهنده روندهای قیمت در قبل و بعد از تشکیل این الگوی برگشتی هستند. در این حالت تریدرها می‌توانند هنگامی‌ که قیمت بالاتر از قیمت بسته شدن کندل آخر در الگوی ستاره صبحگاهی قرار گرفت، وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند.

در مثالی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید تریدرها می‌توانند پس از افزایش اولیه قیمت پس از تشکیل الگو منتظر بمانند تا قیمت به سطحی که با خط مشکی مشاهده می‌کنید، در روندی نزولی پولبک بزند. در این حالت می‌توانند در قیمت‌های مناسبی وارد پوزیشن لانگ شوند.

الگوی کندل برگشتی نزولی چیست؟

کندل‌های برگشتی نزولی کندل‌هایی در نمودار قیمت هستند که با تشکیل آن‌ها احتمال برگشت روند از صعودی به نزولی بیشتر می‌شود. این کندل‌های قیمتی معمولا در نزدیکی نواحی مهم مقاومتی تشکیل می‌شوند و نشان‌دهنده افزایش فشار فروش نسبت به خرید است.

مثال کندل‌ های برگشتی نزولی

برای مثال در تصویر زیر نمونه‌ای از الگوی برگشتی نزولی به‌نام الگوی «ستاره شامگاهی» (Evening Star Pattern) را مشاهده می‌کنید. این الگو از ترکیب سه کندل تشکیل شده است. کندل اول صعودی و کندل آخر نزولی است.

در این الگو کندلی که بین کندل اول و دوم قرار دارد بدنه‌ای کوچک دارد و با مقداری فاصله‌ از هر کدام از کندل‌های ابتدایی و انتهایی تشکیل شده است. این الگوی کندلی بیشتر در نواحی مقاومتی در بالای نمودار قیمت مشاهده می‌شود و بیان‌گر احتمال کاهش قیمت به سطوح پایین‌تر است.

الگوی ستاره شامگاهی - الگوی کندل برگشتی چیست
الگوی ستاره شامگاهی (کادر مستطیلی)

قوی‌ترین کندل برگشتی

قوی‌ترین کندل برگشتی کندلی است که در نواحی مهم قیمتی در تایم‌فریم‌های بالاتر تشکیل شود. این کندل‌های قیمتی معمولا دارای سایه‌‌‌هایی بلند هستند که برگشت قمیت را از سطح قیمتی موردنظر نشان می‌دهد. قوی‌ترین کندل برگشتی را می‌توان در کندل‌های برگشتی صعودی و نزولی بررسی کرد. بنابراین برای درک بهتر این موضوع در ادامه قوی‌ترین کندل برگشتی را در نواحی حمایتی و مقاومتی به‌‌‌‌طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

  • قوی‌ترین کندل برگشتی صعودی
  • قوی‌ترین کندل برگشتی نزولی

قوی‌ترین کندل برگشتی صعودی

قوی‌ترین کندل برگشتی صعودی کندلی است که در نزدیکی ناحیه حمایتی مهمی در تایم‌فریم‌های بالا تشکیل می‌شود. تشکیل کندل برگشتی صعودی در این ناحیه قیمتی نشان‌دهنده پرتاب قیمت به سمت بالا است که با توجه به افزایش فشار خرید در این نواحی حمایتی مهم در نمودار قیمت وجود دارد.

بنابراین کندل‌های برگشتی صعودی که در این نواحی تشکیل می‌شوند دارای سایه‌های پایینی بلندی هستند. برای مثال کندل چکش نمونه‌ای از کندل‌های برگشتی صعودی است و زمانی که در نواحی مهم حمایتی در تایم‌فریم‌های بالاتر دیده شود، می‌‌‌تواند به عنوان قوی‌ترین کندل برگشتی صعودی در نظر گرفته شود.

ترید با قوی‌ ترین کندل برگشتی صعودی

در صورتی که کندل چکش در نواحی حمایتی مهمی در تایم‌فریم‌های بالاتر تشکیل شود، می‌تواند به عنوان کندل برگشتی قوی صعودی در نظر گرفته شود. در این حالت سایه بلند پایین بدنه در کندل چکش نشان‌دهنده برگشت قیمت از ناحیه حمایتی است. برای اینکه تریدرها بتوانند طبق کندل برگشتی صعودی چکش معامله کنند، در ابتدا نیاز دارند تا نواحی مهم حمایتی در نمودار را مشخص کنند.

سپس با توجه به اینکه کندل‌های برگشتی صعودی باعث برگشت روندهای نزولی به صعودی می‌شوند، بنابراین در ادامه نیاز است تا روندهای نزولی را بررسی کنند تا در صورت نزدیک شدن روندهای نزولی به نواحی حمایتی در نمودار مربوطه، منتظر تشکیل کندل چکش باشند. در این حالت در صورتی که کندل چکش تشکیل شود تریدرها می‌توانند پس از تشکیل کندل تایید بعد از آن، وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند.

در این حالت می‌توانند حد ضرر را کمی پایین‌تر از ناحیه حمایتی و تارگت را در ناحیه مقاومتی بعدی با توجه به نسبت ریسک به ریوارد معامله قرار دهند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌‌شود، ناحیه حمایتی با رنگ آبی مشخص شده است. در این تصویر کندل چکش با دایره‌ای قرمز مشخص شده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید در این مثال پس از تشکیل کندل چکش نمودار قیمت وارد روند صعودی شده است.

کندل چکش در ناحیه حمایتی در نمودار- الگوی کندل برگشتی چیست
کندل چکش در ناحیه حمایتی نمودار قیمت

قوی‌ترین کندل برگشتی نزولی

قوی‌ترین کندل برگشتی نزولی به معنی الگوی کندل بازگشتی نزولی است که در نواحی مهم مقاومتی در بالای نمودار قیمت تشکیل می‌شود و احتمال برگشت روند صعودی به نزولی را افزایش می‌دهد. قوی‌ترین کندل برگشتی نزولی معمولا دارای بدنه‌ای کوچک و طول سایه بالایی بلندی هستند.

شدوهای بلندی که در بالای بدنه قوی‌ترین کندل برگشتی نزولی ایجاد می‌شوند، بیان‌گر پرتاب قیمت به سمت پایین است. این موضوع نشان‌دهنده افزایش فشار فروش در ناحیه مقاومتی مربوطه است که در صورت تداوم فشار فروش می‌تواند قیمت را وارد روند نزولی کند.

یکی از قوی‌ترین کندل‌های برگشتی نزولی که در انتهای روندهای صعودی مشاهده می‌شود، الگوی کندل «ستاره دنباله‌دار» (Shooting Star) است. این الگو دارای سایه‌های بالایی بلند و بدنه‌ای کوچک است. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید با تشکیل الگوی ستاره دنباله‌دار در انتهای روند صعودی، برگشت روند روی می‌دهد و قیمت روند کاهشی را شروع می‌کند.

تشکیل ستاره دنباله‌دار در انتهای روندی صعودی - الگوی کندل برگشتی چیست

ترید قوی‌ترین کندل برگشتی نزولی

برای ترید قوی‌ترین کندل برگشتی نزولی علاوه بر اینکه می‌بایست الگوی مربوطه را به‌درستی در نمودار قیمت شناسایی کنیم، لازم است تا موقعیت مناسبی را برای ورود به معامله و قرار دادن حد ضرر و تارگت برای معامله مربوطه انتخاب کنیم. بنابراین نحوه ترید قوی‌ترین کندل برگشتی نزولی را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد که در ادامه هر کدام را شرح می‌‌‌دهیم.

شناسایی قوی‌ترین کندل برگشتی نزولی

برای شناسایی قوی‌ترین کندل برگشتی نزولی در ابتدا می‌بایست مقاومت‌های مهم نمودار قیمت را شناسایی کنیم. با توجه به اینکه در برخورد قیمت به نواحی مقاومتی احتمال ریزش قیمت بالا می‌رود، بنابراین در این نواحی احتمال تشکیل الگوهای برگشتی نزولی قیمت بیشتر می‌شود. سپس منتظر می‌مانیم تا الگوی قوی‌ترین کندل برگشتی نزولی با سایه‌ بالایی بلند و بدنه‌ای کوچک تشکیل شود.

معامله طبق قوی‌ترین کندل برگشتی نزولی

برای اینکه بتوانیم با توجه به قوی‌ترین کندل برگشتی نزولی معامله کنیم، می‌بایست پس از شناسایی الگوی ستاره دنباله‌دار موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله و باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت پیدا کنیم. برای این منظور می‌توانیم منتظر بمانیم تا کندل نزولی بعدی نیز به عنوان کندل تایید تشکیل شود.

در ادامه می‌توانیم حد ضرر را کمی بالاتر از ناحیه مقاومتی و تارگت را در ناحیه حمایتی بعدی قرار دهیم. در تعیین حد ضرر و تارگت مربوطه، علاوه بر توجه به نمودار موردنظر می‌بایست این قیمت‌ها را مطابق با نسبت ریسک به ریوارد تعیین‌شده انتخاب کنیم تا بتوانیم مدیریت ریسک به ریوارد بهینه‌ای را در معاملات خود رعایت کنیم.

معامله طبق کندل های برگشتی

برای اینکه تریدرها بتوانند مطابق با کندل‌های برگشتی معاملات خود را انجام دهند، در ابتدا می‌بایست نوع کندل برگشتی را مشخص کنند. کندل‌های برگشتی می‌توانند در دو دسته بزرگ کندل‌های برگشتی صعودی و کندل‌های برگشتی نزولی قرار گیرند که در ادامه نحوه معامله طبق هر کدام را شرح می‌دهیم.

  • معامله طبق کندل‌های برگشتی صعودی
  • معامله طبق کندل‌های برگشتی نزولی

معامله طبق کندل‌های برگشتی صعودی

برای انجام معامله با کندل‌های برگشتی صعودی در ابتدا نیاز است تا موقعیت کندل‌های برگشتی صعودی را در نمودار قیمت مشخص کنیم. کندل‌های برگشتی صعودی کندل‌هایی هستند که با تشکیل آن‌ها در نمودار قیمت احتمال برگشت روند نزولی به روند صعودی افزایش پیدا می‌کند.

بنابراین برای اینکه بتوانیم مطابق با کندل‌های برگشتی صعودی معامله کنیم در ابتدا نیاز داریم تا نواحی مهم قیمتی که میزان سفارشات خرید زیادی در آن‌ها وجود دارند را در نمودار قیمت پیدا کنیم. انباشت سفارشات خرید در نواحی قیمتی باعث می‌شود تا این نواحی به نواحی مهم تقاضا در نمودار قیمت تبدیل شوند.

از سویی دیگر این نواحی مطابق با نواحی حمایتی مهم در نمودار هستند. بنابراین برای اینکه بتوانیم معاملات موفقی را با توجه به کندل‌های برگشتی صعودی انجام دهیم، می‌بایست در ابتدا نواحی مهم حمایتی در نمودار قیمت را شناسایی کنیم. سپس کندل‌های قیمتی برگشتی صعودی در این نواحی را شناسایی کنیم تا بتوانیم با توجه به این الگوهای برگشتی موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله و باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ پیدا کنیم. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که ترید الگوی کندل برگشتی نزولی چیست و درباره نحوه انجام معاملات با این الگو توضیحاتی می‌دهیم.

مانیتورهایی برای رصد بازار

ترید الگوی کندل‌ برگشتی نزولی چیست؟

ترید الگوی کندل برگشتی نزولی به‌معنای انجام معاملات با استفاده از الگوی کندل برگشتی نزولی است. برای انجام معامله طبق کندل‌های برگشتی نزولی نیز همانند انجام معامله در الگوهای برگشتی صعودی در ابتدا نیاز است تا نواحی مهم قیمتی در نمودار قیمت را شناسایی کنیم. با توجه به اینکه کندل‌های برگشتی نزولی الگوهایی هستند که باعث تغییر روند صعودی به نزولی می‌شوند بنابراین این الگوهای قیمتی معمولا در نواحی از نمودار قیمت تشکیل می‌شوند که دارای حجم بالایی از سفارشات فروش است.

نواحی که حجم بالایی از سفارشات فروش در آن‌ها قرار دارد به عنوان نواحی عرضه شناخته می‌‌شوند. از سویی دیگر این نواحی مطابق با نواحی مهم مقاومتی در نمودار قیمت هستند. بنابراین تریدرها برای اینکه بتوانند طبق کندل‌های برگشتی نزولی معاملات خود را انجام دهند، در ابتدا نیاز دارند تا نواحی مهم مقاومتی در تایم‌فریم‌های بالاتر را شناسایی کنند.

با تشکیل کندل‌های برگشتی نزولی در نزدیکی این نواحی مقاومتی احتمال تشکیل موقعیت‌های مناسبی برای ورود به معامله و باز کردن پوزیشن‌های شورت برای کسب سود از روندهای کاهشی قیمت ایجاد می‌شود.

کندل صعودی قوی

کندل صعودی قوی کندلی است که بیان‌گر فشار خرید بالا در ناحیه تقاضایی در نمودار قیمت است. بنابراین کندل صعودی قوی می‌تواند در نواحی مختلفی از نمودار قیمت تشکیل شود. برای مثال کندل‌هایی با طول بدنه بلند و سایه‌هایی کوتاه، کندل‌های صعودی قوی هستند. کندل‌هایی با بدنه بلند می‌توانند در نزدیکی نواحی حمایتی در نمودار نیز تشکیل شوند.

در این حالت تشکیل این کندل‌ها بیان‌گر افزایش فشار خرید در ناحیه مربوطه هستند. علاوه بر این در صورتی که این کندل‌ها بعد از تشکیل الگوهای برگشتی صعودی در نواحی حمایتی تشکیل شوند، نشانه‌ای از قدرت تغییر روند هستند که احتمال ادامه‌دار بودن روند صعودی را بیشتر می‌کنند.

کندل صعودی قوی در ترید

کندل صعودی قوی در نمودار قیمت به عنوان تاییدی برای ادامه‌دار بودن روند صعودی مربوطه است. این موضوع در نواحی از نمودار قیمت که احتمال برگشت روند نزولی به صعودی وجود دارد از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این حالت تریدرها به‌دنبال یافتن تایید‌های بیشتر برای اطمینان از ادامه‌دار بودن روند صعودی هستند.

بنابراین تشکیل کندل‌های قوی صعودی می‌‌تواند احتمال ادامه‌ روندهای افزایشی در نمودار قیمت را بیشتر کند. برای مثال زمانی که تریدرها با شناسایی الگوهای برگشتی صعودی همانند کندل چکش در نواحی حمایتی احتمال برگشت روند نزولی به صعودی را پیش‌بینی کنند، همواره می‌بایست به دنبال تاییدهای بیشتری باشند تا بتوانند پوزیشن‌های معاملاتی لانگ را برای کسب سود از شروع روندهای افزایشی باز کنند.

در این حالت توجه به کندل‌های صعودی قوی که در ادامه کندل‌های برگشتی صعودی تشکیل می‌‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین برای کاهش ریسک، تریدرها معمولا پس از اطمینان از ادامه‌دار بودن روند افزایشی به معامله ورود می‌کنند.

در این حالت برای اینکه بتوانند قیمت مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند، معمولا پس از تشکیل کندل صعودی قوی منتظر می‌مانند تا قیمت دوباره به سطح حمایتی مربوطه پولبک بزند تا بتوانند با ورود به معامله در پولبک مربوطه، سودآوری بیشتری در انجام این معاملات داشته باشند.

کندل نزولی قوی

کندل نزولی قوی نقطه مقابل کندل‌ صعودی قوی در نمودارهای شمعی است. بنابراین کندل‌های نزولی قوی دارای بدنه‌هایی بزرگ و سایه‌هایی کوتاه هستند. اما برخلاف کندل‌های صعودی قوی که افزایش قیمت را نشان می‌دهند، کندل‌های نزولی قوی کاهش شدید قیمت را در تایم‌فریم موردنظر بیان می‌کنند.

کندل‌های نزولی قوی در نواحی مختلفی از نمودار قیمت می‌توانند تشکیل شوند که بیان‌گر افزایش فشار فروش در تایم‌فریم مربوطه است. کندل‌های نزولی قوی می‌توانند در مقاومت‌های مهم قیمتی در تایم‌فریم‌های بالاتر نیز تشکیل شوند. تشکیل کندل‌های نزولی قوی در نزدیکی نواحی مهم مقاومتی احتمال ادامه روند نزولی قمیت را افزایش می‌دهد. تریدرها از کندل‌های نزولی قوی برای گرفتن تایید برای ادامه‌ دار بودن روندهای نزولی استفاده می‌کنند که در ادامه آن را شرح می‌دهیم.

کندل نزولی قوی در ترید

کندل‌های نزولی قوی در نمودار قیمت احتمال ادامه‌دار بودن روندهای نزولی را افزایش می‌دهد. بنابراین تریدرها از کندل‌های نزولی قوی برای گرفتن تایید‌های بیشتر برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت استفاده می‌کنند. این موضوع زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود که کندل‌های نزولی قوی در نزدیکی نواحی مهم مقاومتی در نمودار قیمت تشکیل شوند.

در این حالت تریدرها پس از شناسایی کندل‌های برگشتی نزولی همانند الگوی ستاره دنباله‌دار معمولا به‌دنبال تاییدهای بیشتری هستند تا بتوانند با اطمینان بیشتری وارد پوزیشن‌های شورت شوند. بنابراین در این نواحی پس از مشاهده کندل نزولی قوی می‌توانند موقعیت‌های معاملاتی مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند.

برای این منظور می‌توانند پس از تشکیل کندل نزولی قوی و پولبک قیمت به ناحیه مقاومتی مربوطه در موقعیت مناسبی نسبت به ورود به معامله اقدام کنند. برای این منظور می‌توانند حد ضرر را مقداری بالاتر از ناحیه مقاومتی و تارگت را در ناحیه حمایتی بعدی قرار دهند.

الگوی دو کندل بازگشتی

الگوی دو کندل بازگشتی همان‌طور که از نام آن‌ها می‌‌توان متوجه شد، الگوهایی هستند که از دو کندل تشکیل شده‌اند و با توجه به نوع و ترتیب قرار گیری آن‌ها می‌توانند در انتهای روندهای صعودی و نزولی تشکیل شوند. بنابراین می‌توان آن‌ها را کندل‌های بازگشتی محسوب کرد. بنابراین الگوی دو کندل بازگشتی می‌تواند در نواحی حمایتی و مقاومتی تشکیل شود. الگوهای دو کندل بازگشتی را می‌توان به دو نوع کلی زیر تقسیم کرد.

  • الگوی دو کندل برگشتی صعودی
  • الگوی دو کندل برگشتی نزولی

الگوی دو کندل برگشتی صعودی چیست؟

الگوی دو کندل برگشتی صعودی یکی از انواع الگوهای دو کندلی است که بیشتر در نواحی حمایتی تشکیل می‌شوند. این موضوع به این دلیل است که در نواحی حمایتی با افزایش فشار خرید احتمال برگشت روند به سمت قیمت‌های بالاتر وجود دارد. بنابراین تریدرها در این نواحی به‌دنبال شناسایی الگوهایی قیمتی هستند که بتواند احتمال برگشت روند را افزایش دهد. الگوهای بازگشتی کندل نفوذی و انگالفینگ صعودی نمونه‌هایی از الگوی دو کندل برگشتی صعودی هستند که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم. تا این قسمت از مطلب یادگرفتیم که الگوی کندل برگشتی چیست و انجام معاملات طبق آن‌ها را فرا گرفتیم. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که الگوی دو کندل برگشتی نزولی چیست و توضیحاتی درباره این الگو ارائه می‌کنیم.

مانیتورهایی در اتاق ترید

الگوی دو کندل برگشتی نزولی چیست؟

الگوهای دو کندل برگشتی نزولی یکی از انواع الگوهای دو کندلی است که  بیشتر در نواحی مقاومتی در نمودار قیمت تشکیل می‌شوند. این موضوع به این دلیل است که در نواحی مقاومتی سفارشات فروش زیادی وجود دارد. این سفارشات فروش باعث می‌شود تا احتمال برگشت قیمت به سمت نواحی پایین‌تر قیمتی بیشتر شود.

بنابراین تریدرها در این نواحی به‌دنبال شناسایی الگوهای کندلی بازگشتی نزولی هستند تا بتوانند از روندهای کاهشی در نمودار قیمت استفاده کنند. الگوهای دو کندل برگشتی نزولی نیز یکی از انواع الگوهای برگشتی نزولی هستند که در نمودار قیمت تشکیل می‌شوند. الگوهای انگالفینگ نزولی و الگوی کندلی ابر سیاه نمونه‌هایی از الگوی دو کندل برگشتی نزولی هستند.

الگوی دو کندل برگشتی نفوذی چیست؟

الگوی بازگشتی صعودی «کندل نفوذی» (Piercing Candlestick Pattern) یکی از الگوها در نمودار شمعی است که از دو کندل تشکیل می‌شود. در این الگوی بازگشتی کندل اولی نزولی و کندل دومی صعودی است. هر کدام از این کندل‌های نزولی و صعودی، کندل‌هایی با بدنه‌ای بزرگ هستند که کندل‌هایی قوی محسوب می‌شوند.

این دو کندل زمانی که به نحو خاصی در کنار هم قرار بگیرند و با توجه به موقعیت مناسب ظاهر شدن آن‌ها در نمودار قیمت، می‌توانند به‌عنوان نوعی الگوی بازگشتی صعودی درنظر گرفته شوند که احتمال برگشت روند نزولی به صعودی را افزایش می‌دهد. برای این منظور کندل دوم صعودی می‌بایست با مقداری فاصله که به آن گپ قیمتی می‌گویند از کندل اولی و در قیمتی پایین‌تر از آن باز شود.

قیمت پایانی کندل صعودی نیز می‌بایست بالاتر از نصف بدنه کندل اول باشد. بنابراین زمانی که دو کندل نزولی و صعودی به این ترتیب در ناحیه مهم حمایتی تشکیل شوند، احتمال برگشت قیمت بالا می‌رود. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، کندل صعودی دومی بالاتر از خط‌چین وسط کندل نزولی بسته شده است. از سویی دیگر کندل صعودی پایین‌تر از کندل نزولی اول باز شده است.

الگوی دو کندل بازگشتی صعودی- الگوی کندل برگشتی چیست

ترید الگوی دو کندل بازگشتی نفوذی

برای این که بتوانیم با استفاده از الگوی کندل نفوذی ترید کنیم می‌بایست در ابتدا بتوانیم نواحی مهم حمایتی را در نمودار مربوطه مشخص کنیم. در ادامه می‌بایست موقعیت تشکیل این الگوی کندلی را نسبت به این ناحیه بررسی کنیم. بنابراین برای اینکه بتوانیم معاملات خود را با استفاده از این الگوی کندلی انجام دهیم، علاوه بر اینکه می‌بایست به محل باز شدن و بسته شدن کندل صعودی دومی نسبت به کندل اولی توجه کنیم، لازم است تا موقعیت تشکیل این الگو را در نمودار قیمت نیز بررسی کنیم.

برای این منظور برای شناسایی این الگوی بازگشتی در نمودار قیمت در ابتدا نیاز است تا روند‌های نزولی را در نمودار قیمت شناسایی کنیم. سپس در صورتی که کندل قوی نزولی در نزدیکی ناحیه حمایتی در روند نزولی تشکیل شود، در این صورت نحوه تشکیل کندل بعدی را بررسی می‌کنیم.

در صورتی که کندل دومی مطابق با الگوی کندل نفوذی تشکیل شود، در این حالت می‌‌توانیم بعد از افزایش قیمت تا بالای  قیمت بسته شدن کندل صعودی، وارد پوزیشن لانگ شویم و از احتمال افزایش قیمت کسب سود کنیم. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، روند نزولی قیمت پس از تشکیل الگوی کندل نفوذی وارد روند صعودی شده است.

ترید کندل نفوذی- الگوی کندل برگشتی چیست

الگوی کندل برگشتی ابر سیاه چیست؟

«الگوی کندلی ابر سیاه» (Dark Cloud Cover Pattern) یکی دیگر از الگوهای دو کندلی بازگشتی در تحلیل تکنیکال است که معمولا در سقف‌های قیمتی و نواحی مهم مقاومتی تشکیل می‌شود. در این نواحی قیمتی با توجه به افزایش قیمت برخی از تریدرها برای تیک پروفیت و خروج از معاملات، سفارشاتی را در نواحی مهم مقاومتی قرار می‌دهند.

این سفارشات فروش در برخی موارد می‌تواند باعث افزایش فشار فروش و برگشت قیمت به سطوح پایین‌تر قیمتی شود. در این هنگام ممکن است نوعی الگوی بازگشتی نزولی به‌نام الگوی ابر سیاه در این نواحی مشاهده شود که بیان‌گر احتمال ریزش قیمت به نواحی پایین‌تر قیمتی است.

این الگو از دو کندل صعودی و نزولی تشکیل شده است که به‌گونه‌ای خاص در کنار هم این الگو را تشکیل می‌دهند. برای تشکیل این الگو، کندل دومی می‌بایست در قیمتی پایین‌تر از نصف بدنه کندل اول بسته شود. از سویی دیگر همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، قیمت باز شدن کندل دومی می‌بایست بالاتر از کندل اولی باشد.

الگوی ابر سیاه در نمودار قیمت

ترید الگوی بازگشتی ابر سیاه

برای ترید الگوی بازگشتی ابر سیاه در ابتدا می‌بایست موقعیتی که این الگو در آن تشکیل می‌شود را بررسی کنیم. با توجه به این‌که این الگو نوعی الگوی بازگشتی نزولی است، بنابراین معمولا در نواحی از نمودار قیمت تشکیل می‌شود که در آن نواحی فشار فروش بالایی وجود دارد.

بنابراین در این نواحی که منطبق با نواحی مقاومتی در تایم‌فریم‌های بالاتر است، در ابتدا کندل صعودی اول تشکیل می‌شود که نشانه‌ای از فشار خرید از سوی خریداران است. اما درنهایت با توجه به اینکه سفارشات فروش زیادی در ناحیه مهم مقاومتی قرار دارد، بنابراین کندل نزولی بعدی می‌تواند بالاتر از کندل صعودی اولی باز شود. برای کسب  اطلاعات بیشتر درباره تایم‌فریم می‌توانید مطلبی با عنوان تایم‌فریم چیست را از مجله فرادرس مطالعه کنید.

در این حالت در صورتی که کندل نزولی بتواند تا قیمت‌هایی پایین‌تر از نیمه کندل اولی پایین بیاید، تریدرها می‌توانند به‌دنبال موقعیت‌های مناسبی برای باز کردن پوزیشن‌های شورت برای استفاده از روند نزولی قیمت باشند. برای گرفتن تاییدهای بیشتر برای ادامه‌دار بودن روند نزولی، تریدرها می‌‌توانند با توجه به کندل نزولی بعدی یا اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال احتمال ادامه‌دار بودن روند نزولی احتمالی را بررسی کنند تا با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت اقدام کنند.

از سویی دیگر برای مدیریت بهینه ریسک و سرمایه لازم است همزمان با انتخاب قیمت مناسب برای ورود به معامله، تریدرها قیمت‌های تارگت و حد ضرر را با توجه به نسبت ریسک به ریوارد مربوطه قرار دهند. برای این منظور تریدرها می‌توانند حد ضرر را بالاتر از الگوی بازگشتی ابر سیاه قرار دهند. برای انتخاب تارگت مناسب نیز تریدرها می‌توانند ناحیه حمایتی بعدی را در روند نزولی به عنوان تارگت در نظر بگیرند.

الگوی کندل برگشتی پوششی نزولی چیست؟

«الگوی پوششی نزولی» (Bearish Engulfing Pattern) یکی دیگر از الگوهای دو کندلی بازگشتی است که در نمودار قیمت می‌توان شناسایی کرد. این الگو از دو کندل صعودی و نزولی تشکیل می‌شود. کندل اول در این الگو کندلی صعودی است که بدنه‌ای کوچکتر از کندل بعدی دارد. کندل دومی نزولی است و بدنه‌ای بزرگتر از بدنه کندل اولی دارد.

بدنه کندل نزولی به‌گونه‌ای است که کل کندل قبلی را می‌پوشاند. زمانی که این کندل در نواحی مقاومتی در نمودار قیمت دیده می‌شود، نشانه‌ای از احتمال برگشت قیمت به نواحی پایین‌تر است. بنابراین تریدرها با دیدن این الگو در نواحی مقاومتی خود را برای ریزش بیشتر قیمت آماده می‌‌کنند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، کندل نزولی دومی، کندل اولی را پوشانده است.

الگوی پوششی نزولی

ترید الگوی پوششی نزولی

برای اینکه بتوانیم الگوی پوششی نزولی را در نمودار قیمت ترید کنیم در ابتدا می‌بایست آن را شناسایی کنیم. برای شناسایی این الگوی برگشتی در نمودار قیمت در ابتدا می‌بایست روندهای صعودی را درنظر بگیریم. بنابراین با توجه به اینکه این الگو در انتهای روندهای صعودی تشکیل می‌شود بنابراین در انتهای روندهای صعودی به‌دنبال کندلی نزولی با بدنه‌ای بزرگ می‌گردیم که به‌طور کامل کندل صعودی قبلی خود را پوشانده باشد.

منظور از پوشاندن کندل دوم به این معنی است که انتهای بالایی بدنه کندل نزولی بالاتر از انتهای بالایی کندل صعودی و انتهای پایینی بدنه کندل نزولی نیز پایین‌تر از انتهای پایینی کندل صعودی قرار داشته باشد. در این حالت همانند تصویر زیر می‌توانیم نواحی قیمتی را برای ورود به معامله، حد ضرر و هدف قیمتی تعیین کنیم.

در تصویر زیر پس از تشکیل الگوی انگالفینگ نزولی، سطح قیمتی مناسبی برای ورود به معامله انتخاب شده است. در این حالت برای جلوگیری از ضرر در صورت عدم پیش‌بینی درست نیز تریدرها می‌توانند مطابق تصویر زیر حد ضرر را کمی بالاتر از ناحیه مقاومتی در بالای الگوی انگالفینگ نزولی قرار دهند. برای تعیین تارگت نیز تریدرها می‌توانند اولین ناحیه حمایتی را به عنوان تارگت اولیه برای این معامله انتخاب کنند. قیمت تارگت در تصویر زیر با خط‌چین مشخص شده است.

ترید الگوی پوششی نزولی

 

الگوی کندل برگشتی انگالفینگ صعودی چیست؟

الگوی «پوششی صعودی» (Bullish Engulfing) نمونه‌ای از انواع الگوهای بازگشتی صعودی است و از دو کندل تشکیل می‌شود. کندل اولی نزولی و کندل دومی صعودی است. این الگو به‌گونه‌ای است که کندل صعودی دومی، کندل نزولی اولی را به‌طور کامل می‌پوشاند. بنابراین با توجه به این‌که این الگو از دو کندل تشکیل شده است و بیان‌گر احتمال برگشت روند در نمودار قیمت است بنابراین یکی از انواع الگوی دو کندل بازگشتی نیز محسوب می‌شود.

الگوی انگالفینگ صعودی این موضوع را نشان می‌دهد که فشار خرید نسبت به فشار فروش افزایش پیدا کرده است و احتمال برگشت روند بیشتر شده است.

الگوی انگالفینگ صعودی در نمودار
برگشت روند در الگوی انگالفینگ صعودی

ترید الگوی انگالفینگ صعودی

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید زمانی که الگوی بازگشتی انگالفینگ صعودی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، احتمال تغییر جهت قیمت از روند نزولی به صعودی بیشتر می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها در نواحی حمایتی مهم در نمودار قیمت با شناسایی این الگوی کندلی بتوانند از روندهای صعودی احتمالی در نمودار قیمت برای کسب سود استفاده کنند.

برای این منظور در ابتدا می‌بایست محل تشکیل این الگو را در نظر بگیرند. در ادامه می‌توانند پس از تشکیل این الگو و گرفتن تاییدهای لازم در ناحیه قیمتی مناسبی به معامله ورود کنند. در این حالت تریدرها می‌توانند با توجه به نسبت ریسک به ریوارد انتخابی و با توجه به نمودار قیمت، تارگت معامله مربوطه را در ناحیه مقاومتی بعدی در نمودار قیمت قرار دهند.

کندل‌های برگشتی در ارز دیجیتال

کندل‌های برگشتی در بازار ارزهای دیجیتال نیز همانند بازارهای دیگر می‌تواند به تریدرها در پیدا کردن موقعیت‌های مناسب ترید در این بازار کمک کند. بازار ارزهای دیجیتال با توجه به نوسانات بالایی که دارد توجه تریدرهای زیادی را به‌خود جلب می‌کند.

تحلیل‌گران تکنیکال می‌توانند از همان‌ مهارت‌های لازم برای تحلیل نمودار قیمت در بازارهای مالی مختلف همانند بازار فارکس، برای تحلیل انواع نمودار قیمت در بازار کریپتو نیز استفاده کنند. برای این منظور یکی از روش‌هایی که تریدرها در بازار ارزهای دیجیتال برای شناسایی روندهای قیمتی و احتمال تغییر روند در آن‌ها استفاده می‌‌کنند، شناسایی کندل‌های برگشتی و ترید با توجه به این کندل‌ها در نواحی مهم قیمتی در بازار ارزهای دیجیتال است.

اما نکته مهمی که تریدرها می‌بایست در این بازار به آن توجه داشته باشند، تاثیر تکنولوژی استفاده شده در رمزارزها در نوسانات قیمتی آن‌ها است. برای این که تحلیل‌گران بازار ارزهای دیجیتال بتوانند تحلیل بهتری از بازار مربوطه ارائه دهند، نیاز دارند تا در کنار استفاده از تحلیل تکنیکال، از عوامل تاثیرگذار بنیادی بر روی بازار رمزارزها، همانند بستر غیرمتمرکز استفاده شده در آن‌ها و رویدادهای تاثیرگذار در بازار مربوطه نیز مطلع باشند.

برای این منظور فیلم آموزش شناسایی توکن های ارز دیجیتال با رشد بالا در سرمایه گذاری فرادرس تهیه شده است که علاقه‌مندان می‌توانند با مشاهده این فیلم آموزشی، توکن‌های مناسب ترید و مستعد رشد را در بازار کریپتو شناسایی کنند. برای استفاده از این فیلم آموزشی می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

کندل‌ های برگشتی پرایس اکشن

پرایس اکشن نوعی از تحلیل تکنیکال است که تنها رفتار قیمت را در نظر می‌گیرد و به اندیکاتورها و دیگر ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال توجهی نمی‌کند. برای این منظور افرادی که از این تحلیل استفاده می‌کنند اصولی را در رفتارشناسی کندل‌ها و الگوهای قیمتی پیروی می‌‌کنند که احتمال معاملات موفق آن‌ها را افزایش می‌دهد. در این میان برخی از تحلیل‌گران پرایس اکشن از الگوهای کلاسیک قیمتی و انواع کندل‌های برگشتی نیز استفاده می‌کنند.

صفحه نخست آموزش‌های بورس و تحلیل تکنیکال
صفحه نخست آموزش‌های بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس

افرادی که تمایل دارند مهارت‌های لازم را در تحلیل پرایس اکشن و تحلیل نمودارهای قیمتی با استفاده از تحلیل تکنیکال به‌دست آورند، نیاز دارند تا علاوه بر یادگیری مفاهیم اولیه مربوط به تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی و انواع الگوهای کندلی در تحلیل تکنیکال، برخی از روش‌های تحلیل نمودار قیمت با استفاده از پرایس اکشن را نیز فرا بگیرند.

برای این منظور فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که برخی از آن‌ها را می‌توانید از لینک‌های موجود در فهرست زیر مشاهده کنید.

برای دسترسی به فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه نیز می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس الگوی کندل برگشتی را توضیح دادیم و اهمیت آن را در تحلیل تکنیکال بیان کردیم. سپس کندل‌های برگشتی صعودی را توضیح دادیم و نحوه معامله با استفاده از این کندل‌ها را شرح دادیم. در ادامه کندل‌های برگشتی نزولی را توضیح دادیم و با ارائه مثالی این کندل‌ها را شرح دادیم. قوی‌ترین کندل برگشتی را شرح دادیم و نحوه ترید با قوی‌ترین کندل برگشتی صعودی و ترید با قوی‌ترین کندل برگشتی نزولی را بیان کردیم.

در ادامه معامله طبق کندل‌های برگشتی را شرح دادیم. برای این منظور معامله طبق کندل‌های برگشتی صعودی و معامله طبق کندل های برگشتی نزولی را بیان کردیم. سپس کندل صعودی قوی و کندل نزولی قوی در ترید را شرح دادیم. در ادامه توضیحاتی درباره کندل‌های برگشتی پرایس اکشن ارائه کردیم. سپس الگوهای دو کندل بازگشتی را بیان کردیم.

برای این منظور الگوی دو کندل برگشتی صعودی و الگوی دو کندل برگشتی نزولی را شرح دادیم و برخی از مهم‌ترین انواع آن‌ها را توضیح دادیم. بنابراین در ادامه الگوهای دو کندل بازگشتی نفوذی، الگوی بازگشتی نزولی ابر سیاه، الگوی پوششی نزولی را شرح دادیم و در پایان نیز توضیحاتی درباره الگوی انگالفینگ صعودی بیان کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
ChartSchoolFXOpenDailyfxIGLiving From Trading
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *