الگوی هارمونیک سایفر چیست؟ – توضیح نحوه معامله به زبان ساده

۵۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
الگوی هارمونیک سایفر چیست؟ – توضیح نحوه معامله به زبان ساده

الگوی هارمونیک سایفر یک الگوی برگشتی از انواع الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال است. این الگو همانند دیگر الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال از موج‌‌های قیمتی تشکیل شده است که با نسبت‌های فیبوناچی مشخصی در کنار هم تشکیل شده‌اند. بنابراین زمانی که تریدرها این الگو را در نمودار قیمت شناسایی کنند، می‌توانند با احتمال بهتری برگشت روند را در نمودار مربوطه پیش‌بینی کنند. با توجه به اهمیت این موضوع در این مطلب از مجله فرادرس پس از ارائه تعریف مربوط به این الگو و نحوه شناسایی آن در نمودار قیمت، نحوه معامله با این الگوی هارمونیک را بیان می‌کنیم و در ادامه مثال‌‌هایی از الگوهای هارمونیک سایفر صعودی و نزولی ارائه می‌کنیم.

997696

الگوی هارمونیک سایفر چیست؟

«الگوی هارمونیک سایفر» (Cypher Harmonic Pattern) یکی از الگوهای قیمتی است که تریدرها برای شناسایی موقعیت‌های مناسب خرید و فروش در بازار مربوطه استفاده می‌کنند. این الگوی هارمونیک مخصوصا برای پیدا کردن نواحی قیمتی که احتمال برگشت قیمت در آن‌ها بیشتر است، در نمودار قیمت استفاده می‌شود. قیمت در این الگو بین نقاط X و A و B و C و D نوسان می‌کند.

به عبارت دیگر این الگو از موج‌های قیمتی تشکیل شده است که بین نقاط فوق در نمودار قیمت حرکت می‌کند. در این حالت موج‌های قیمتی موجود در این الگوی قیمتی می‌تواند گاوی یا خرسی باشند.

برای الگوهای صعودی این الگو به شکل حرف انگلیسی M در نمودار ظاهر می‌شود و در صورتی که این الگو نزولی باشد به‌‌صورت حرف انگلیسی W در نمودار قیمت ظاهر می‌شود. در این حالت تریدرها زمانی که قیمت آخرین بازوی این الگو را تشکیل داد، می‌توانند با توجه به نوع الگوی تشکیل شده وارد پوزیشن معاملاتی شوند.

همانند دیگر الگوهای هارمونیک برای شناسایی این الگو در نمودار قیمت تریدرها می‌بایست به نسبت‌‌های فیبوناچی بین موج‌های قیمتی در این الگو توجه کنند. هر کدام از الگوهای هارمونیک مانند الگوی پروانه، الگوی خفاش و الگوی گارتلی در تحلیل تکنیکال نیز بین موج‌های قیمتی خود نسبت‌های فیبوناچی مشخصی دارند. الگوی هارمونیک سایفر نیز همانند این الگوهای قیمتی تنها زمانی می‌تواند در ترید استفاده شود که نسبت‌های مشخص فیبوناچی بین بازوهای آن وجود داشته باشد.

در این تصویر الگوی هارمونیک سایفر صعودی را با رنگ سبز و الگوی هارمونیک سایفر نزولی را با رنگ نارنجی مشاهده می‌کنید. (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

شناسایی الگوی هارمونیک سایفر

برای اینکه تریدرها بتوانند الگوی هارمونیک سایفر را در نمودار قیمت شناسایی کنند، می‌بایست به موج‌های قیمتی که یکی پس از دیگری در این الگو تشکیل می‌شوند و نسبت فیبوناچی بین آن‌ها توجه کنند. بنابراین زمانی که اولین موج قیمتی از نقطه X در نمودار قیمت تا نقطه A در نمودار حرکت می‌کند، اولین موج در این الگو را تشکیل می‌دهد.

در ادامه قیمت وارد اصلاح می‌شود و تا نقطه B پایین می‌آید. در این حالت بازو یا موج قیمتی AB را تشکیل می‌دهد. در ادامه دوباره موج دیگری از نقطه B شروع می‌شود و تا نقطه C ادامه پیدا می‌کند. در این حالت بازوی BC در نمودار قیمت تشکیل می‌شود. در نهایت قیمت با تشکیل بازوی CD آخرین موج قیمتی خود را در نمودار قیمت تشکیل می‌دهد. در ادامه نسبت‌های فیبوناچی بین بازوهای قیمتی در این الگوی هارمونیک را در الگوهای صعودی و نزولی سایفر شرح می‌دهیم.

  • نسبت اصلاحی بازوی AB
  • نسبت فیبوناچی بازوی BC
  • نسبت اصلاحی بازوی CD

نسبت اصلاحی بازوی AB

بازوی AB در نسبت اصلاحی ۳۸/۲٪ تا ۶۱/۸٪ بازوی XA قرار دارد. این نسبت اصلاحی در الگوی سایفر در انواع صعودی و نزولی آن مشاهده می‌شود. بنابراین برای الگوی صعودی سایفر زمانی که بازوی AB را بررسی می‌کنیم، این بازو باید در نسبت اصلاحی ذکر شده از بازوی XA قرار بگیرد. در روندهای صعودی این موضوع را  این‌گونه بررسی می‌‌‌کنیم که در ابتدا موج صعودی XA را شناسایی می‌کنیم. در ادامه پس از اصلاح قیمت موج نزولی AB را بررسی می‌‌کنیم که در نسبت اصلاحی ذکر شده قرار داشته باشد. در الگوی سایفر نزولی همین نسبت اصلاحی بین این دو بازو برقرار است اما در حالتی برعکس. در این حالت در الگوی نزولی سایفر در ابتدا موج نزولی XA را شناسایی می‌کنیم. در ادامه موج صعودی AB را بررسی می‌کنیم که در همان نسبت  ذکر شده از موج XA قرار داشته باشد.

نسبت فیبوناچی بازوی BC

بازوی BC در نسبت فیبوناچی ۱۲۷/۲٪ تا ۱۴۱/۴٪ از بازوی XA است. این نسبت فیبوناچی برای الگوهای سایفر صعودی و نزولی برقرار است. در الگوی سایفر صعودی موج BC در نمودار قیمت صعودی است. بنابراین این موج پس از روند اصلاحی قیمت از موج صعودی اولیه ایجاد می‌شود. در این حالت موج اولیه قیمت و موج بازوی BC در الگوی سایفر صعودی هر دو افزایشی هستند. نسبت فیبوناچی بازوی BC به بازوی XA با همان نسبت ذکر شده در الگوی صعودی سایفر، در الگوی نزولی آن نیز مشاهده می‌شود. بنابراین در الگوی نزولی سایفر بازوی BC در جهت موج قیمتی اولیه در الگوی سایفر نزولی تشکیل می‌شود و روندی کاهشی دارد.

نسبت اصلاحی بازوی CD

بازوی CD در نسبت اصلاحی ۷۸/۶٪ از XC قرار دارد. این نسبت اصلاحی در هر دو نوع الگوی صعودی و نزولی سایفر در نمودار قیمت دیده می‌شود. برای شناسایی الگوی صعودی سایفر در نمودار قیمت نیاز داریم تا آخرین موج این الگو را نیز بر اساس نسبت اصلاحی مربوطه بررسی کنیم. در این حالت با توجه به الگوی صعودی سایفر، آخرین موج این الگو روندی نزولی دارد و در نسبت اصلاحی ذکر شده قرار می‌گیرد. این موضوع در الگوی سایفر نزولی نیز عکس الگوی سایفر صعودی است. بنابراین آخرین موج در الگوی سایفر نزولی، روندی صعودی دارد و در همان نسبت ذکر شده نسبت به بازوی XC قرار می‌گیرد.

زمانی که تریدرها این نسبت‌ها را برای پیدا کردن الگوی هارمونیک سایفر اندازه‌گیری می‌کنند، ممکن است این نسبت‌ها مقداری بیشتر یا کمتر شوند. برای مثال ممکن است بازوی AB در نسبت اصلاحی ۶۳٪ از بازوی XA قرار گیرد. در این حالت اگر موج‌های دیگر این الگو در نسبت درستی باشند، تریدرها می‌توانند این اختلاف را نادیده بگیرند و با این الگو ترید کنند.

شناسایی الگوی هارمونیک سایفر در نمودار (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

یادگیری الگوهای قیمتی با فرادرس

بررسی الگوهای قیمتی باعث می‌شود تا تریدرها بتوانند روندهای آتی قیمت در بازار مربوطه را با احتمال بهتری پیش‌بینی کنند. برای این منظور تریدرها همواره سعی می‌کنند الگوهای قیمتی تکرار شونده را در نمودار قیمت شناسایی کنند و با تحلیل و نحوه تاثیر آن‌ها بر روی قیمت، از آن‌ها برای تحلیل قیمت‌های آتی در نمودار قیمت استفاده کنند.

برخی از این الگوهای قیمتی به‌صورت الگوهای شمعی در نمودار هستند. برای مثال می‌توان از الگوهای اینگالف یا پین‌بارها به عنوان نمونه‌هایی از الگوهای کندل برگشتی در نمودار شمعی نام برد. دسته‌ای دیگر از الگوهای قیمتی در نمودار قیمت اشکالی شیبه شکل‌های هندسی می‌سازند.

این الگوهای همانند الگوی مثلث و الگوی کنج در تحلیل تکنیکال به تریدرها در پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی کمک می‌کند. برخی دیگر از الگوهای قیمتی نیز همانند الگوهای هارمونیک گارتلی و الگوی هارمونیک سایفر از موج‌های قیمتی تشکیل شده‌اند که در نسبت‌های فیبوناچی مشخصی در کنار هم تشکیل می‌شوند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس در فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال، روی تصویر کلیک کنید.

تریدرها از الگوهای هارمونیک نیز می‌توانند برای شناسایی روندهای آتی قیمت و پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی استفاده کنند. با توجه به اهمیت شناخت و استفاده از الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

نحوه معامله الگوی هارمونیک سایفر

برای اینکه بتوانیم با استفاده از الگوی هارمونیک سایفر در نمودار قیمت معامله کنیم، پس از شناسایی این الگو در نمودار قیمت، تریدرها نیاز دارند تا نواحی مناسبی را برای قیمت ورود به معامله، حد ضرر و تارگت معاملاتی با استفاده از این الگو تعیین کنند. در ادامه این سه مرحله برای انجام معامله با استفاده از این الگو را مشاهده می‌کنیم.

  • ورود به معامله در الگوی هارمونیک سایفر
  • حد ضرر در الگوی سایفر
  • تیک پروفیت در الگوی سایفر

اگر می‌خواهید اطلاعات بهتر و بیشتری پیرامون معامله‌گری و مدیریت ترید کسب کنید، می‌توانید از فیلم‌های آموزشی فرادرس در این رابطه کمک بگیرید که نمونه‌ای از آن، فیلم آموزش مدیریت حرفه‌ای ترید در بازار سرمایه فرادرس است که لینک آن نیز در ادامه آورده شده است.

ورود به معامله در Cypher Harmonic Pattern

برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از الگوی هارمونیک سایفر به معامله ورود کنند، در ابتدا می‌بایست با توجه به الگوی صعودی یا نزولی سایفر نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی مربوطه اقدام کنند. در این حالت تریدرها می‌توانند هم از سفارش لیمیت استفاده کنند و هم از سفارش مارکت نسبت به ورود در زمان برگشت قیمت در این الگو استفاده کنند.

برای این منظور زمانی که تریدرها از سفارش لیمیت استفاده کنند، می‌توانند سفارش موردنظر خود را در سطح ۷۸/۶٪ XC قرار دهند. در این حالت زمانی که قیمت به این سطح برسد، پوزیشن معاملاتی فعال می‌شود. لازم به ذکر است ورود به معامله با استفاده از سفارش محدود این مزیت را دارد که تریدرها نیازی به رصد دائمی بازار مربوطه ندارند و با قرار دادن سفارش لیمیت، در زمان رسیدن قیمت بازار به سطح قیمتی موردنظر، سفارش انجام می‌شود.

اما همواره این ریسک وجود دارد که قیمت به این ناحیه نرسد و قبل از فعال شدن پوزیشن معاملاتی برگشت قیمت انجام شود. بنابراین برخی از تریدرها ترجیح می‌دهند تا منتظر بمانند تا قیمت به نقطه D برسد. سپس با توجه به رفتار کندل‌های قیمت در این ناحیه موقعیت مناسبی را برای ورود به معامله با استفاده از سفارش مارکت پیدا می‌کنند.

برای این منظور آن‌ها می‌توانند با توجه به نواحی مهم قیمتی همانند نواحی حمایتی و مقاومتی در نزدیکی نقطه D در زمان تشکیل این الگوی قیمتی وارد معامله شوند. بنابراین تریدرها می‌توانند به نوع کندل‌های برگشتی همانند پین بار و کندل اینگالف نیز توجه کنند و با توجه به آن‌ها در موقعیت مناسبی به معامله ورود کنند.

نحوه معامله الگوی هارمونیک سایفر (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

تریدرها در این حالت می‌توانند با اطمینان بیشتری معاملات خود را انجام دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحلیل تکنیکال با الگوهای هارمونیک می‌توانید فیلم آموزش تحلیل تکنیکال برای سرمایه گذاری با الگوهای هارمونیک فرادرس را مشاهده کنید.

حد ضرر در الگوی سایفر

حد ضرر در ترید الگوی سایفر با توجه به صعودی یا نزولی بودن این الگو می‌تواند کمی پایین‌تر یا بالاتر از سطح قیمتی نقطه X قرار بگیرد. بنابراین با توجه به اینکه نقطه X سطحی است که در صورت عبور قیمت از آن الگو اعتبار خود را از دست می‌دهد، بنابراین تریدرها حد ضرر را با توجه به سطح قیمتی مربوط به این نقطه در معامله موردنظر قرار می‌دهند.

برخی از تریدرها نیز می‌توانند در زمان ورود به معامله با سفارش مارکت، حد ضرر خود را با توجه به الگوهای شمعی تشکیل شده در زمان تکمیل شدن این الگو در نمودار قیمت قرار دهند. در این حالت تریدرها ممکن است با توجه به رفتار قیمت در زمان رسیدن به نقطه D حد ضرر را نزدیکتر به قیمت ورود به معامله قرار دهند.

این موضوع به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند نسبت ریسک به ریوارد بهتری در معامله مربوطه داشته باشند. اما همواره این احتمال وجود دارد که با نوسانات قیمت حد ضرر آن‌ها فعال شود و پس از آن قیمت در جهت پوزیشن معاملاتی مربوطه حرکت کند.

تیک پروفیت در Cypher Harmonic Pattern

برای تیک پروفیت در الگوی سایفر تریدرها می‌توانند از نقاط مربوط به این الگوی هارمونیک برای شناسایی تارگت‌های احتمالی قیمت در نمودار قیمت استفاده کنند. برای مثال زمانی که قیمت پس از تکمیل الگوی هارمونیک سایفر مطابق با پیش‌بینی انجام شده برگشت می‌کند، در این حالت بیشتر تریدرها با رسیدن قیمت به سطح قیمتی در نقطه A از معامله خارج می‌شوند.

اما برخی دیگر از تریدرها سطح قیمتی مربوط به نقطه C را برای تیک پروفیت و خروج از معامله انتخاب می‌کنند. علاوه بر سطوح قیمتی که تریدرها با توجه به نواحی مربوط به این الگو در تحلیل تکنیکال می‌توانند انتخاب کنند، می‌بایست تارگت‌های خود را به‌گونه‌ای انتخاب کنند که مطابق با استراتژی معاملاتی مربوط به مدیریت ریسک و سرمایه در ترید مربوطه باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مدیریت ریسک در بازارهای مالی می‌توانید مطلب مدیریت ریسک چیست را از مجله فرادرس مطالعه کنید.

انواع الگوی سایفر چیست؟

بعد از تشکیل الگوی سایفر، با توجه به نوع آن روند قیمت می‌تواند به سمت سطوح بالاتر یا پایین‌تر قیمتی حرکت کند. بنابراین الگوهای سایفر به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند که در  ادامه هر کدام را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

  • الگوی سایفر صعودی
  • الگوی سایفر نزولی

الگوی سایفر صعودی

الگوی هارمونیک سایفر صعودی شکلی شبیه M دارد و پس از تشکیل آن احتمال صعود قیمت به سطوح بالاتر قیمتی افزایش می‌یابد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، قیمت در ابتدا از نقطه X روند صعودی خود را شروع کرده است. در این حالت پس از رسیدن به نقطه A روند کاهشی خود را تا نقطه B ادامه داده است.

از سویی دیگر این اصلاح قیمتی مطابق با نسبت فیبوناچی مربوط به الگوی هارمونیک سایفر انجام شده است. در ادامه تمامی موج‌های قیمتی مطابق با این الگوی هارمونیک در نمودار مربوطه تشکیل شده‌اند. بنابراین زمانی که از ابزار فیبوناچی برای نقاط X و C در نمودار قیمت استفاده کنیم، همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید سطح قیمتی موردنظر برای ورود به معامله را به‌دست می‌آوریم.

علاوه بر این در این مثال مشاهده می‌کنید که در سطح قیمتی مربوط به نقطه D در نمودار زیر کندل برگشتی چکش تشکیل شده است که نشان‌دهنده احتمال برگشت قیمت به سمت سطوح بالاتر قیمتی در نمودار مربوطه است. تریدرها می‌توانند در این مثال کمی پایین‌تر از سطح قیمتی مربوط به نقطه X را به‌ عنوان حد ضرر درنظر بگیرند.

از سویی دیگر با توجه به اینکه در این مثال الگوی هارمونیک سایفر به‌طور دقیق و با نسبت‌های فیبوناچی مربوطه تشکیل شده است، بنابراین تریدرها می‌توانند سطح قیمتی مربوط به نقطه C را برای تیک پروفیت در نظر بگیرند. علاوه بر این همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید تریدرها می‌توانید تارگت دیگری را برای تیک پروفیت با استفاده از ابزار فیبوناچی بر اساس روند در نمودار مثال زیر در نظر بگیرند. در تصویر زیر این سطح قیمتی با نام هدف قیمتی دوم مشخص شده است.

ترید الگوی سایفر صعودی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

الگوی سایفر نزولی

الگوی هارمونیک سایفر نزولی از موج‌های قیمتی تشکیل شده است که با نسبت‌های مربوط به این الگو در کنار هم شکلی شیبه به حرف W انگلیسی را می‌سازند. در مثال زیر الگوی هارمونیک سایفر نزولی در میان روند نزولی بزرگتری تشکیل شده است.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید نسبت‌هایی که موج‌های قیمتی نسبت به روند قیمتی قبلی تشکیل داده است بسیار نزدیک به نسبت‌های فیبوناچی مربوط به الگوی هارمونیک سایفر است. بنابراین زمانی که این الگو در نمودار قیمت کامل شود، تریدرها می‌توانند با توجه به نزولی بودن این الگو، وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند.

از این رو تریدرها می‌توانند قبل از رسیدن قیمت به سطح قیمتی مربوط به نقطه D با قرار دادن سفارش محدود در این نقطه از احتمال برگشت روند به سمت قیمت‌های پایین‌تر استفاده کنند. برای این منظور سطح قیمتی ۷۸/۶٪ برای سفارش لیمیت شورت مناسب است.

در این حالت با رسیدن قیمت به این سطح، سفارش لیمیت فعال شده و با ریزش قیمت تریدر سود می‌کند. در این مثال همانند معاملات دیگر تریدرها نیاز دارند تا برای معامله مربوطه حد ضرر تعیین کنند. برای این منظور با توجه به نزولی بودن الگو هارمونیک در این مثال تریدرها حد ضرر را کمی بالاتر از سطح قیمتی مربوط به نقطه X قرار می‌دهند. برای تیک پروفیت نیز تریدرها می‌توانند سطوح مربوط به نقاط A و C را برای خروج از معامله در نظر بگیرند.

ترید الگوی سایفر نزولی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

الگوی هارمونیک سایفر در بازار کریپتو

تریدرها از الگوی هارمونیک سایفر در بازار کریپتو نیز می‌توانند استفاده کنند. برای این منظور در ابتدا می‌بایست نمودار مربوط به رمزارز موردنظر خود را انتخاب کنند و با بررسی موج‌های قیمتی در نمودار مربوطه، این الگو را شناسایی کنند.

در ادامه می‌توانند با توجه به اصول ترید با استفاده از الگوی هارمونیک سایفر قیمت‌های مناسبی را برای ورود به معامله، حد ضرر و تارگت در بازار مربوطه شناسایی کنند. برای این منظور تریدرها می‌توانند از همان اصول ترید در بازارهای دیگر برای ترید با استفاده از این الگو در بازار کریپتو استفاده کنند.

اما نکته مهمی که در زمان ترید در بازار کریپتو می‌بایست به آن توجه شود، لزوم در نظر گرفتن عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت در ارزهای دیجیتال موردنظر است. این موضوع با توجه به مارکت کپ پایینی که رمزارزها نسبت به دارایی‌های دیگر دارند، باعث می‌شود تا نوسانات قیمتی زیادی را تجربه کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی ارز های دیجیتال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

بنابراین تریدرها همواره می‌بایست عوامل بنیادی همانند نحوه توزیع توکن و رویدادهای مربوط به پروژه رمزارزی را بررسی کنند. این عوامل می‌تواند در بازه زمانی کوتاهی روند قیمتی را تغییر دهد و بازار مربوطه را از الگوهای تکنیکالی همانند الگوی هارمونیک سایفر خارج کند. با توجه به اهمیت این موضوع فیلم‌های آموزشی متنوعی درباره ارزهای دیجیتال و نحوه شناسایی توکن‌های مستعد رشد در فرادرس تهیه شده است که فهرست برخی از آن‌ها را در ادامه مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس الگوی هارمونیک سایفر را شرح دادیم. سپس شناسایی این الگو را در نمودار قیمت توضیح دادیم. تریدرها با استفاده از این الگو در تحلیل تکنیکال می‌‌توانند احتمال برگشت روند را در نمودار قیمت شناسایی کنند. برای این منظور در ادامه نحوه معامله الگوی هارمونیک سایفر را بیان کردیم.

بنابراین نحوه ورود به معامله با استفاده از این الگو را شرح دادیم و حد ضرر و تیک پروفیت در این الگو را بیان کردیم. برای درک بهتر این الگو و نحوه ترید با استفاده از آن در ادامه الگوی هارمونیک سایفر صعودی و نزولی را به‌طور جداگانه شرح دادیم و مطالبی درباره نحوه ورود به معامله، حد ضرر و تارگت با استفاده از این الگو بیان کردیم. در پایان نیز الگوی هارمونیک سایفر را در بازار کریپتو شرح دادیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
FXOpenForex Training Group
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *