هارد فورک چیست؟ — توضیح مفهوم و تاثیر به زبان ساده

۳۴۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
هارد فورک چیست؟ — توضیح مفهوم و تاثیر به زبان ساده

هارد فورک یکی از اصطلاحات پرکاربرد ارز دیجیتال است که برای اشاره به به‌روزرسانی‌های اساسی در پروتکل شبکه‌های بلاک چینی استفاده می‌شود. هارد فورک برای حل مشکلات امنیتی پروتکل‌ها، اضافه‌کردن ویژگی‌های جدید به پروتکل شبکه و همچنین ایجاد یک رمز ارز جدید از ارز دیجیتال موجود انجام می‌شود. در این مقاله به طور کامل به بررسی مفهوم هارد فورک و دلایل انجام می‌پردازیم و سوال هارد فورک چیست را با جزئیات پاسخ می‌‌دهیم . سپس، هارد فورک‌های مهم برای ارزهای دیجیتال اصلی بازار را به شکل ساده تشریح می‌کنیم.

فورک چیست ؟

برای این‌که بدانیم هاردفورک چیست ابتدا باید مفهوم «فورک» (Fork) را تعریف کنیم. فورک اصطلاح تخصصی در علوم کامپیوتر و نرم‌افزار است که به عمل ایجاد یک نرم‌افزار جدید با انجام تغییرات در پروتکل یک نرم‌افزار منبع‌باز گفته می‌شود. وقتی یک نرم‌افزار فورک می‌شود، کد منبع آن توسط سایر توسعه‌دهنده‌ها کپی می‌شود و سپس تغییرات مختلف در آن کد صورت می‌گیرد تا یک خروجی جدید به دست آید. مفهوم فورک در حوزه بلاک چین نیز مشابه این اصطلاح است منتها تفاوت‌هایی نیز وجود دارد.

در بلاک چین، ماینرها یا اعتبارسنج‌های شبکه برای رسیدن به اجماع در مورد وضعیت نهایی دفتر کل توزیع شده باید با یکدیگر توافق داشته باشند. برای این‌ که این اتفاق رخ دهد، پروتکلی برای کلیات شبکه طراحی می‌شود که این پروتکل، شرایط کار در آن بلاک چین را برای ماینرها تشریح می‌‌کند. از جمله موارد مهم پروتکل می‌توان به اندازه بلاک‌ها، تعداد کل کریپتوکارنسی موجود در بلاک چین، توابع هش مورد استفاده و ساختار قرارگیری داده‌ها در بلاک چین اشاره کرد.

حال اگر در این پروتکل مشکلاتی وجود داشته باشد یا کاربران شبکه بخواهند با تغییر در متغیرهای این پروتکل عملکرد آن را بهبود دهند، باید بلاک چین را فورک کنند. فورک در بلاک چین به معنی ایجاد بلاک‌های جدید در امتداد بلاک‌های قبلی با استفاده از پروتکل جدید است. البته فورک در بلاک چین انواع مختلفی دارد که تعریف بالا بیشتر به نوع «سافت فورک» و «هارد فورک از پیش برنامه‌ریزی شده» مرتبط است. در ادامه این مقاله به بررسی هارد فورک یکی از انواع فورک در بلاک چین می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فورک، تاثیر آن بر قیمت توکن ارز دیجیتال و همچنین انواع دیگر فورک می‌‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

فورک چیست

هارد فورک چیست ؟

فورک در بلاک چین بر اساس این‌که تغییرات در پروتکل با نسخه قبلی سازگار است یا نه، به دو نوع «سافت فورک» و «هارد فورک» تقسیم می‌شود. هارد فورک به تغییراتی گفته می‌شود که با پروتکل قبلی سازگار نیست (Backwards Incompatible) و به همین دلیل پس از فورک، تنها کاربرانی قادر به تایید بلاک‌های تولید شده توسط ماینرها با نرم‌افزار جدید هستند که نرم‌افزار خود را به روز کرده باشند و از پروتکل جدید برای این کار استفاده کنند.

هارد فورک یک تغییر اساسی برای یک بلاک چین به شمار می‌رود که در نتیجه آن بلاک‌هایی که قبلا به عنوان بلاک معتبر شناخته می‌شدند دیگر معتبر نیستند و در مقابل بلاک‌هایی که قبلا نامعتبر بودند ممکن است با پروتکل جدید معتبر به حساب بیایند. توجه داشته باشید که در هارد فورک کاری با بلاک‌های گذشته بلاک چین نداریم و هیچ تغییری بر روی آن‌ها انجام نمی‌شود. در ادامه برای درک بهتر هارد فورک یک مثال برای پروتکل بیت کوین می‌زنیم تا اتفاقاتی که ممکن است در اثر هارد فورک رخ دهد را با هم بررسی کنیم.

مثال ساده برای درک هارد فورک

در بخش فورک چیست چند نمونه از قوانین موجود در پروتکل بیت کوین را با هم بررسی کردیم. فرض کنید سقف متغیر اندازه بلاک در پروتکل شبکه بیت کوین 1 مگابایت است و ماینرها تنها تراکنش‌هایی را که اندازه بلاک آن‌ها کمتر از 1 مگابایت است به عنوان بلاک معتبر تایید می‌کنند. در چنین شرایطی هر ماینری که بخواهد یک بلاک با سایز بیشتر از یک مگابایت به بلاک چین اضافه کند توسط سایر ماینرها نامعتبر شناخته می‌شود و بلاک به شبکه اضافه نمی‌شود.

فرض کنید مجموعه‌ای از ماینرها به دنبال افزایش سقف اندازه بلاک بیت کوین از 1 مگابایت به 8 مگابایت هستند تا از این طریق بتوانند تعداد بیشتری تراکنش به شبکه اضافه کنند. این اتفاق اگرچه می‌تواند منجر به افزایش سرعت ثبت تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین شود اما راه را برای حملات هکرها به شبکه هموارتر می‌کند. تغییر پروتکل شبکه برای این موضوع هارد فورک به حساب می‌آید اما چرا؟

با فرض این‌که پروتکل جدید برای شبکه راه‌اندازی و توسط بخشی از ماینرهای شبکه اجرا شود دو حالت ممکن است رخ بدهد. حالت اول این است که بلاک‌های بیت کوین توسط ماینرهای جدید استخراج شده و به شبکه اضافه شوند. در این حالت ماینرها بلاک‌هایی با سایز بیشتر از 1 مگابایت تولید می‌کنند که تنها توسط ماینرهای جدید معتبر شناخته می‌شود و ماینرهای قدیمی آن‌ها را معتبر نمی‌دانند. حالت دوم تولید بلاک‌های جدید توسط ماینرهای قدیمی با اندازه زیر 1 مگابایت است که در این حالت بلاک‌های ساخته شده، توسط همه کاربران قابل تایید است.

همانطور که توضیح داده شد، در این حالت بلاک‌های ماینرهای جدید برای ماینرهای قدیمی معتبر نیست و این دو پروتکل باهم سازگار نیستند. سازگار نبودن این پروتکل‌ها با هم در کنار عدم پذیرش ایده یک گروه توسط گروه دیگر باعث می‌شود هر کدام از این دو دسته ماینرها تنها بلاک‌های ایجاد شده توسط هم‌دسته‌ای‌های خود را به شبکه اضافه کنند که نتیجه آن تبدیل شدن بلاک چین به دو زنجیره با یک تاریخچه مشترک است.

انواع هارد فورک چیست ؟

همانطور که در بخش هارد فورک چیست گفته شد، فورک در فضای بلاک چین به دو قسمت سافت فورک و هارد فورک تقسیم می‌شود و این تقسیم‌بندی از جهت سازگاری پروتکل جدید با قدیم تعریف شده است. اگرچه در هارد فورک، پروتکل طراحی شده با پروتکل قدیمی سازگار نیست ولی بسته به این‌که کاربران به‌روزرسانی را قبول داشته باشند یا نه، می‌توان هارد فورک را به دو دسته «برنامه‌ریزی شده» و «بحث‌برانگیز» تقسیم کرد. در ادامه به بررسی این دو مورد می‌پردازیم.

هارد فورک برنامه‌ریزی شده چیست ؟

هارد فورک برنامه‌ریزی شده به نوعی از هارد فورک گفته می‌شود که از قبل در نقشه راه شبکه بلاک چین طراحی و تدوین شده است و اجرای آن برای بهبود شرایط شبکه لازم و ضروری است. معمولا هارد فورک‌های برنامه‌ریزی شده از طرف کامیونیتی بلاک چین مورد استقبال قرار می‌گیرند و بیشتر ماینرها سعی می‌‌کنند با به‌روزرسانی نرم‌افزارهای خود، از پروتکل جدید برای تایید و ثبت بلاک‌ها استفاده کنند. بنابراین، هارد فورک برنامه‌ریزی شده به ندرت منجر به ایجاد یک بلاک چین جدید با فورک بلاک چین اصلی می‌شود. هارد فورک لندن را می‌توان یکی از مهم‌‌ترین هارد فورک‌های برنامه‌ریزی شده برای اتریوم دانست که در بخش‌های بعدی توضیحات اساسی در مورد آن خواهیم داد.

هارد فورک بحث‌برانگیز چیست ؟

منظور از هارد فورک بحث‌برانگیز هارد فورک‌هایی است که از قبل برای آن‌ها برنامه‌ریزی انجام نشده است و در طول زمان و با توجه به شرایط ایده اجرای آن‌ها مطرح می‌شود. هارد فورک بحث‌برانگیز معمولا توسط بخشی از ماینرها و کامیونیتی شبکه بلاک چین مطرح می‌شود. این ماینرها سعی می‌کنند با انجام تغییراتی در پروتکل شبکه آن را به بهبود دهند. هارد فورک بحث‌برانگیز معمولا توسط همه ماینرها مورد قبول واقع نمی‌شود. به همین دلیل در اثر به‌روزرسانی نرم‌افزارهای شبکه دو بلاک چین به صورت موازی با هم ایجاد می‌شوند که هر یک از آن‌ها با یک پروتکل کار خود را ادامه می‌دهد.

معروف‌ترین هارد فورک بحث‌برانگیز در شبکه بیت کوین مربوط به سال 2017 است که در آن بخشی از ماینرها با تغییر در پروتکل استخراج ارز دیجیتال، ارز «بیت کوین کش» را ایجاد کردند و این مساله باعث تقسیم شدن کامیونیتی و جامعه طرفداری شبکه بیت کوین شد. هارد فورک دائو نیز معروف‌ترین هارد فورک در شبکه اتریوم است که به دلیل هک شدن بخش زیادی از دارایی‌های شبکه اتریوم اتفاق افتاد و منجر به ایجاد دو شبکه «اتریوم» و «اتریوم کلاسیک» از شبکه اصلی شد. در ادامه به طور کامل به بررسی نمونه‌هایی از هارد فورک‌های بحث‌برانگیز خواهیم پرداخت.

هارد فورک

هارد فورک بیت کوین

از سال 2009 که بیت کوین توسط «ساتوشی ناکاموتو» راه‌اندازی شد بحث بر سر مشکلات موجود در پروتکل بیت کوین شکل گرفت. اصلی‌ترین مشکل بیت کوین از دید ماینرها، تعداد پایین تراکنش‌ها و هزینه بالای ثبت آن‌ها در شبکه بود. با گذشت زمان استفاده بیش از حد از دستگاه‌‌های ماینر قوی نیز تبدیل به مساله مهمی در کامیونیتی بیت کوین شد مجموع این عوامل باعث ایجاد شبکه‌‌های مختلف از دل بیت کوین شدند که در ادامه به بررسی چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

هاردفورک بیت کوین ایکس‌تی

اولین هارد فورک مهم در شبکه بیت کوین با «بیت کوین ایکس‌تی» (Bitcoin XT) انجام شد. «مایک هیرن» (Mike Hearn) در اواخر سال 2014 نرم‌افزار جدید استخراج بیت کوین را که شامل ویژگی‌های مد نظر خود بود به جامعه ماینرها ارائه کرد. در نسخه اصلی بیت کوین امکان ثبت 7 تراکنش در ثانیه وجود داشت. هدف بیت کوین ایکس‌تی افزایش اندازه هر بلاک از 1 مگابات به 8 مگابایت بود تا از این طریق بتواند تعداد تراکنش‌های شبکه بیت کوین را به 24 تراکنش در واحد زمان برساند.

این هارد فورک در ابتدا با موفقیت همراه بود و بیش از 1000 ماینر تا تابستان سال 2015 نرم‌افزار مربوط به پروتکل این هارد فورک را اجرا می‌کردند. اما چند ماه بعد، علاقه ماینرها به این پروژه کاهش پیدا کرد و پس از مدتی تمامی ماینرهای فعال شبکه آن را ترک کردند. امروزه دیگری خبری از این پروژه و ارز دیجیتال آن نیست و سایت رسمی آن نیز از بین رفته است.

مایک هیرن
مایک هیرن، خالق بیت کوین ایکس‌تی

هاردفورک بیت کوین کلاسیک

اگرچه هارد فورک بیت کوین ایکس‌تی موفق به جذب ماینرها برای ادامه فعالیت خود نشد اما همچنان بخش زیادی از کامیونیتی شبکه به دنبال افزایش اندازه بلاک بیت کوین بودند. در چنین شرایطی، گروهی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزار جدیدی را برای هارد فورک طراحی کردند و در اوایل سال 2018 در اختیار کامیونیتی قرار دادند. در پروتکل جدید، اندازه هر بلاک از 1 مگابایت به 2 مگابایت افزایش یافته بود چرا که افزایش اندازه بلاک به 8 مگابایت ریسک امنیتی بیشتری برای شبکه ایجاد می‌کرد.

همانند بیت کوین ایکس‌تی، «بیت کوین کلاسیک» (Bitcoin Classic | BXC) نیز در ابتدای کار با استقبال گرم ماینرها روبه‌رو شد و در عرض چند ماه توانست بیش از 2000 ماینر را در شبکه خود به کار گیرد. برخلاف بیت کوین‌ایکس‌تی، این پروژه همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و برخی از توسعه‌دهندگان به شدت از آن حمایت می‌کنند اما بسیاری از ماینرهای اولیه این پروژه را ترک کرده‌اند و به پروژه‌های جایگزین پیوسته‌اند.

هاردفورک بیت کوین کش

در اواخر سال 2018 توسعه‌دهنده اصلی بیت کوین «پیتر ووایل» (Pieter Wuille) ایده سافت فورک «سگویت» (SegWit) را برای بیت کوین ارائه کرد. هدف از انجام سگویت، کاهش اندازه هر تراکنش در بلاک بود تاز این طریق بتوان در بلاک با اندازه ثابت 1 مگابایت تعداد بیشتری تراکنش اضافه کرد. با استفاده این ایده، مقیاس‌پذیری شبکه بیت کوین افزایش پیدا کرد و هزینه ثبت تراکنش در آن کاهش یافت و چون مدل انجام آن سافت فورک بود، دیگر کاربران بدون این‌که بخواهند مجبور می‌شدند در آینده نزدیک پروتکل مربوط به این هارد فورک را اجرایی کنند.

هارد فورک «بیت کوین کش» (Bitcoin Cash | BCH) در پاسخ به اجرای سگویت راه‌اندازی شد. برخی از توسعه دهندگان و ماینرهای بیت کوین که نمی‌خواستند به‌روزرسانی انجام شده در سگویت را بپذیرند، تصمیم به ایجاد هارد فورک در شبکه گرفتند. نتیجه این هارد فورک ایجاد ارز دیجیتال بیت کوین کش بود که در آگوست سال 2017 از شبکه اصلی بیت کوین ایجاد شد. کیف پول‌های بیت کوین کش تراکنش‌‌های بیت کوین را رد می‌کردند و همین مساله منجر به فورک شبکه شد.

بیت کوین کش را می‌توان به عنوان موفق‌ترین هارد فورک شبکه بیت کوین در نظر گرفت. بسیاری از افراد برجسته در حوزه بلاک چین از این پروژه حمایت می‌کنند و تعداد زیادی ماینر مشغول تایید بلاک‌ها در این شبکه هستند. بیت کوین کش در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال قابل خرید و فروش است و بیشتر کیف پول‌های دیجیتال از نگهداری آن پشتیبانی می‌کنند. در زمان نگارش این مقاله بیت کوین کش در رتبه 24 از نظر ارزش بازار قرار دارد.

هاردفورک بیت کوین گلد

«بیت کوین گلد» (Bitcoin Gold | BTG) یکی دیگر از هارد فورک‌های معروف در فضای کریپتوکارنسی است که در اکتبر سال 2017 و اندکی پس از اجرایی شدن هارد فورک بیت کوین کش ایجاد شد. هدف از اجرای این فورک این بود که استخراج ارزهای دیجیتال را به حالت اول برگردانند تا کاربرانی که از کارت گرافیک استفاده می‌‌کنند، بتوانند دوباره در این فعالیت شرکت کنند. با ظهور ماینرهای ای‌سیک، استخراج از نظر تجهیزات و سخت‌افزار مورد نیاز بسیار تخصصی شده است که باعث شده است بسیاری از کاربران در سراسر دنیا از چرخه ماینینگ حذف شوند.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد هارد فورک بیت کوین گلد، فرآیند «استخراج اولیه» (Pre-mine) بود که طی آن تیم توسعه‌دهنده می‌توانست پس از فورک، 100/000 سکه را استخراج کند. بخشی از این سکه‌ها به عنوان دستمزد به توسعه‌دهندگان پرداخت شد و بسیاری از آن‌ها در یک صندوق ویژه وقف قرارداده شد تا برای توسعه بیت کوین گلد از آن استفاده شود. به طور کلی بیت کوین گلد به بسیاری از اصول اولیه بیت کوین پایبند است و تنها در بخش‌هایی از الگوریتم اجماع اثبات کار با آن متفاوت است. در زمان نگارش این مقاله بیت کوین گلد در رتبه 110 بازار قرار دارد.

هارد فورک بیت کوین گلد

هارد فورک‌ اتریوم

اتریوم دومین شبکه بلاکچینی بزرگ در فضای رمزارزها است که امکان ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز با استفاده از قراردادهای هوشمند را فراهم کرده است. اتریوم نیز همانند بیت کوین در مسیر توسعه خود فورک‌های فراوانی را شاهده بوده است اما به جز فورک دائو که منجر به ایجاد اتریوم کلاسیک شد، بقیه فورک‌های آن با حمایت کامیونیتی همراه بوده و باعث بهبود وضعیت شبکه شده است.

«Frontier» مرحله اول اجرایی شدن شبکه اتریوم بود که پس از ارائه وایت پیپیر و یلو پیپیر شبکه به مرحله اجرا رسیده بود. در این نسخه، مقدار گس برای هر بلاک ثابت و برابر با 5000 در نظر گرفته شده بود. در این دوره به ماینرها فرصت داده شده بود تا بدون این که عجله کنند بتوانند کلاینت‌های خود را راه‌اندازی کنند. در مرحله بعد که در سپتامبر سال 2015 اتفاق افتاد، طی فورک «Frontier thawing» حد 5000 برای هر بلاک برداشته شد و قیمت گس 51 گیگاوی جایگزین شد. با این کار، گس مورد نیاز برای هر تراکنش به 21000 رسید.

در سال 2016  با اجرایی شدن فورک «Homestead» که شامل چندین تغییر در پروتکل و یک تغییر در شبکه بود، امکان ارتقای شبکه برای تیم توسعه‌دهنده و همکاران فراهم شود. پس از آن فورک‌های اصلی مربوط به اتریوم آغاز شد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. توجه داشته باشید که اتریوم شبکه‌ای است که برنامه‌های خود را در طی زمان اجرایی می‌کند و به همین دلیل نقش هاردفورک در آن اساسی است.

هارد فورک دائو اتریوم

مفهوم «سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز» (Decentralised Autonomous Organization | DAO) که به اختصار دائو نامیده می‌شود، اولین بار در سال 2016 توسط گروهی از توسعه‌دهندگان شبکه اتریوم معرفی شد. مفهوم دائو برای ایجاد سازمان‌های غیرمتمرکزی که همه در آن می‌توانند نقش داشته باشند ایجاد و ارائه شد. یک تیم آلمانی با استفاده از این ایده، اولین استارتاپ دائو را ایجاد کرد اما باگ موجود در قرارداد هوشمند پروژه باعث هک قرارداد و خارج کردن بیش از 3/6 میلیون اتریوم از دائو شد.

سرمایه جمع‌آوری شده در دائو برای 28 روز غیرقابل استفاده بود. این مساله به کامیونیتی و تیم توسعه اتریوم فرصت داد تا بتوانند با فورک شبکه توکن‌های هک شده را برگردانند. بسیاری از ماینرهای اتریوم با به‌روزرسانی نرم‌افزارهای خود در ایجاد فورک از جایی پیش از دزدیده شدن توکن‌ها مشارکت کردند اما همچنان عده‌ای از ماینرها فورک شبکه برای برگرداندن توکن‌ها را بر خلاف ایده بلاک چین می‌دیدند. این ماینرها کار ماینینگ را با همان پروتکل قبلی ادامه دادند و همین مساله باعث ایجاد اتریوم کلاسیک و اتریوم از شبکه اصلی شد.

هارد فورک بیزانس و قسطنطنیه

این دو هارد فورک که تحت عنوان متروپلیس نیز شناخته می‌شوند در سال 2017 مطرح شدند. در هارد فورک بیزانس، بمب سختی شبکه یک سال دیگر به تاخیر افتاد، پاداش استخراج از 3 اتریوم به 2 اتریوم رسید و روش‌های رمزنگاری مختلفی برای ایجاد مقیاس‌پذیری لایه 2 به شبکه اضافه شد. هارد فورک بیزانس در سال 2017 اجرایی شد اما هارد فورک متناظر آن قسطنطنیه، پس از چندین بار تاخیر در سال 2019 اجرایی شد.

هدف هارد فورک قسطنطنیه این بود که مطمئن شود قبل از ایجاد نسخه اثبات سهام اتریوم، شبکه دچار مشکل نخواهد شد. در کنار این، پروپوزالی برای بهبود و بهینه‌سازی هزینه گس برای فعالیت‌های مختلف در شبکه اعمال شد و در نهایت توانایی تعامل با آدرس‌هایی که هنوز ایجاد نشده‌اند نیز به شبکه اضافه شد. این هارد فورک در بلاک 7/280/000 عملیاتی شد.

هارد فورک استانبول

هارد فورک استانبول یکی از هارد فورک‌های برنامه‌ریزی شده اساسی در شبکه اتریوم است. این فورک در سال 2019 اجرایی شد که چندین هدف اساسی را دنبال می‌کرد. بهبود هزینه گس مرتبط با برخی از تراکنش‌ها در شبکه اتریوم اولین ماموریت هارد فورک استانبول بود. دومین ماموریت این پروژه ارائه راه‌کار‌هایی برای جلوگیری از حملات جلوگیری از ارائه سرویس (DoS) در شبکه بود.

سومین به‌روزرسانی موجود در هارد فورک استانبول مربوط به قراردادهای هوشمند بود که در طی آن، قراردادها می‌توانستند از توابع جدیدتری در ساختار خود استفاده کنند. مهم‌ترین به‌روزرسانی انجام شده در هارد فورک استانبول مربوط به بهبود روش‌های مقیاس‌پذیری لایه 2 مبتنی بر روش‌های «SNARK» و «STARK» است. این تکنولوژی‌ها امکان ایجاد پروژه‌های لایه دوم سریع و قابل اعتماد با استفاده از مفهوم رول‌آپ را فراهم می‌کنند.

هارد فورک برلین اتریوم

هارد فورک برلین یکی از هارد فورک‌های اساسی در مسیر رسیدن به اتریوم 2 بود. پیش از هارد فورک برلین، قراردادهای هوشمند مروبط به استیکینگ ارز اتریوم ارائه شد و پس از آن در سال 2020 بیکن چین (بلاک چین اصلی در سیستم شاردینگ اتریوم 2) با جمع‌آوری توکن‌های مورد نیاز برای تامین امنیت شبکه، فعالیت خود را آغاز کرد. ایجاد بلاک در بیکن چین در دسامبر 2020 آغاز شد و در کنار شبکه اثبات کار اتریوم فعالیت خود را دنبال می‌کند.

پس از این مراحل هارد فورک برلین انجام شد که هدف آن اضافه کردن نوع جدیدی از تراکنش‌ها به شبکه و کاهش هزینه‌های گس برای نوع خاصی از معاملات بود. در کنار این موارد، به‌روزرسانی‌هایی در ارتباط با تبدیل الگوریتم اجماع صورت گرفت که در نتیجه آن توسعه‌دهندگان قبلی امکان فعالیت در شبکه جدید را ندارند. این مرحله مقدمه‌ای برای هارد فورک بزرگتر یعنی هارد فورک لندن بود.

هاردفورک اتریوم

هارد فورک لندن اتریوم چیست ؟

هارد فورک لندن یکی از مهم‌ترین هارد فورک‌های اتریوم است که هدف آن تغییر مکانیزم کارمزد تراکنش‌های اتریوم و آماده‌سازی شبکه برای به‌روزرسانی‌های بعدی مربوط به اتریوم 2 است. مهم‌ترین تغییری که این هارد فورک در شبکه ایجاد می‌‌کند مربوط به ارائه یک سیستم ضدتورمی است. قبل از این هارد فورک، کاربران عادی هزینه کارمزد مورد نظر خود برای ثبت یک تراکنش را مشخص و به شبکه ارسال می‌کردند. در مقابل ماینرها با توجه به ارزش هر کدام از تراکنش‌ها، به ترتیب تراکنش‌های با کارمزد بالا را  در بلاک قرار می‌دادند.

پس از انجام این فورک برای هر بلاک یک کارمزد مبنا در نظر گرفته می‌شود و این کارمزد نیز توسط بلاک چین توکن سوزی می‌شود تا سرعت تورم توکن‌های جدید در ساختار اتریوم کاهش یابد و حتی پس از مدتی شاهد تورم منفی در توکن‌های شبکه باشیم. کارمزد مبنا برای هر بلاک بر اساس میزان تقاضای تراکنش‌ها در بلاک تغییر می‌کند اما کاربران می‌توانند با دادن انعام کوچکی به ماینرها توکن‌های خود را در اولویت ثبت قرار دهند.

یکی دیگر از به‌روزرسانی‌های انجام شده در هارد فورک لندن، به تاخیر انداختن بمب سختی در شبکه است. بمب سختی، متغیری است که با گذشت زمان سختی اتریوم را دشوار می‌‌کند. وجود بمب سختی به شبکه کمک می‌کند که مطمئن شود شرایط برای استخراج در اتریوم 1 پس از ایجاد نسخه اثبات سهام بسیار سخت خواهد شد تا همه به دنبال فعالیت در بلاک چین اصلی باشند. در حال حاضر این مساله به تاخیر انداخته می‌شود تا شرایط کامل انتقال ماینرها به شبکه جدید وجود داشته باشد.

هارد فورک آلت‌ایر در اتریوم 2

کار تغییر اتریوم به اتریوم 2 با تاسیس شبکه بیکن چین آغاز شده است. هارد فورک «آلت‌ایر» (Altair) در واقع یک به‌روزرسانی برای بیکن چین است که به عنوان یک واسطه برای گذر از اتریوم به اتریوم 2 عمل می‌کند. هدف آلت‌ایر اضافه کردن امکان فعالیت برای کلاینت‌های سبک در بیکن چین است تا آن‌ها بتوانند بدون حفظ تمام تاریخچه بلاک چین، مسیر درست آن را تشخیص دهند و در فرآیند استخراج شرکت کنند.

علاوه بر این، هارد فورک آلت‌ایر مکانیزم پاداش و جزا را نیز در شبکه تغییر می‌دهد تا به این وسیله امنیت و کارایی شبکه را افزایش دهد. در این به‌روزرسانی میزان جریمه‌ها نسبت یه نسخه اولیه افزایش پیدا می‌کند. این تغییر رویکرد در میزان پاداش‌ها نیز قابل مشاهده است و پاداش ارائه بلاک نیز در طی این هارد فورک افزایش می‌یابد. با انجام هارد فورک آلت‌ایر شرایط برای انتقال مکانیزم اثبات کار به اثبات سهم فراهم می‌شود.

هارد فورک آلونزو در کاردانو

یکی از معروف‌ترین هارد فورک‌های سال‌های اخیر فضای بلاک چین مربوط هارد فورک آلونزو در بلاک چین کاردانو بود. بلاک چین کاردانو به عنوان نسل سوم بلاک چین‌ها شناخته می‌شود که به دنبال رقابت با اتریوم بر سر تبدیل شدن به اصلی‌ترین پلتفرم ساخت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز است. کاردانو پروژه‌ تحقیقاتی است که توسعه آن بسیار زمان‌بر بوده است و هارد فورک آلونزو یکی از اساسی‌ترین مراحل توسعه شبکه است که امکان ایجاد قراردادهای هوشمند را در شبکه فراهم می‌کند.

هاردفورک آلونزو در 12 سپتامبر 2021 بر روی شبکه کاردانو احرایی شد. قراردادهای هوشمند در این شبکه با استفاده از زبان‌برنامه‌نویسی جدیدی به نام «پلوتوس» (Plutus) ایجاد می‌شوند که کار ایجاد اپلیکیشن‌‌های غیرمتمرکز در حوزه‌هایی مثل «دیفای»، «وب 3»، «متاورس» و «NFT» را آسان می‌‌کند. در حال حاضر و پس از گذشت چندین ماه از هارد فورک آلونزو اپلیکیشن‌های مختلفی بر روی کاردانو ساخته شده است اما کارایی این اپلیکیشن‌ها آن‌چنان که باید بالا نیست.

تاثیر هارد فورک بر قیمت ارز دیجیتال چیست ؟

همانطور که در بخش انواع هارد فورک چیست گفته شد، هارد فورک‌ها به دو نوع برنامه‌ریزی شده و بحث‌برانگیز تقسیم می‌شوند. هاردفورک برنامه‌ریزی شده شامل تغییراتی در پروتکل است که به صورت مرحله به مرحله برای بهبود شبکه دنبال می‌شوند. بسته به این‌که تاثیر نهایی هر به‌روزرسانی چه باشد، می‌توان شاهد اثر مثبت، و منفی بر روی قیمت شد. هر چند که بیشتر به‌روزرسانی‌ها تاثیر زیادی بر روی قیمت ندارند. توجه داشته باشید که معمولا رشد قیمت ارز دیجیتال قبل از اعمال هاردفورک آغاز می‌شود و معمولا همزمان با هاردفورک قیمت به سقف خود می‌رسد.

هاردفورک کاردانو

ارتباط هارد فورک با ایردراپ چیست ؟

«ایردراپ» (Airdrop) به اهدای رایگان توکن‌های ارز دیجیتال یک پروژه به کاربران با هدف جذب کامیونیتی و سرمایه‌گذار گفته می‌شود. روش‌های مختلفی برای ایردراپ وجود دارد که هارد فورک بحث‌برانگیز یکی از انواع آن است. در هاردفورک بحث‌برانگیز معمولا یک شبکه ارز دیجیتال به دو شبکه جدا از هم تبدیل می‌شود و به همین دلیل در کنار کوین اصلی یک کوین جدید ایجاد خواهد شد. کوین جدید ایجاد شده به نسبت مالکیت کاربران بر توکن‌های اصلی شبکه بین آن‌ها تقسیم می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند آن توکن‌‌ها را بفروشند و به کسب در آمد بپردازند.

ارزشمندی توکن جدید به خود پروژه و مالکان آن‌ها بستگی دارد. به عنوان مثال هاردفورک بیت کوین کش به دلیل حمایت ماینرها و توسعه‌دهنده‌های معتبر سود خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران بیت کوین کرد. بسیاری از سرمایه‌گذاران برای این‌که بتوانند تعداد بیشتری توکن پروژه را به دست آورند، پیش از هاردفورک توکن‌های بیت کوین را خریداری کردند و این هاردفورک برای خود شبکه بیت کوین نیز تاثیر مثبتی ایجاد کرد.

جمع‌بندی

هارد فورک یکی از انواع فورک‌ها در بلاک چین است که در طی آن پروتکل شبکه تغییر می‌کند و این تغییرات به گونه‌ای است که با نسخه قبلی پروتکل سازگار نیست. در این مقاله به سوالاتی نظیر هارد فورک چیست و انواع هاردفورک چیست پاسخ داده شد و در کنار آن، معروف‌ترین هارد فورک‌های انجام شده بر شبکه‌های بلاک چینی بیت کوین، اتریوم و کاردانو بررسی شد. سوالاتی مانند ارتباط ایردراپ با هارد فورک چیست و تاثیر هارد فورک بر قیمت ارز دیجیتال چیست نیز در این مقاله پاسخ داده شدند.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ارزهای دیجیتال — راهنمای مفاهیم و اصطلاحات رمزارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
freemanlawInvestopediaEthereum
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *