الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال چیست؟ – توضیح به زبان ساده

۶۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ تیر ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه
الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال چیست؟ – توضیح به زبان ساده

الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال یکی از الگوهای کلاسیک است که تریدرها می‌توانند آن را در نمودار قیمت شناسایی کنند. در این الگو قیمت در نمودار داخل شکلی هندسی شبیه به مثلث نوسان می‌کند. در این حالت ضلع‌های بالایی و پایینی الگوی مثلث همانند خطوط مقاومت و حمایت برای قیمت عمل می‌کند. با توجه به ساختار الگوی مثلث قیمت بین دو خط روند فشرده می‌شود تا زمانی که از یک سمت این الگو را بشکند و از آن خارج شود. شکست قیمت در این الگو به تریدرها کمک می‌کند تا موقعیت‌های مناسب معاملاتی را در نمودار مربوطه پیدا کنند. در این مطلب از مجله فرادرس در ابتدا الگوی مثلث و نحوه شناسایی انواع آن را در نمودار قیمت شرح می‌دهیم. در ادامه استراتژی‌های ترید با این الگو را بیان می‌کنیم. در پایان نیز درباره الگوی مثلث در ارز دیجیتال توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

997696

الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال

الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال زمانی شکل می‌گیرد که دو خط روند همگرا به‌هم را بتوان بر روی نمودار قیمت رسم کرد. در این حالت یکی از این خطوط همانند حمایت و دیگری همانند مقاومت برای قیمت عمل می‌کند. الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال یکی از انواع الگوهای ادامه‌دهنده محسوب می‌شود.

بنابراین زمانی که تریدرها این الگو را در نمودار قیمت شناسایی می‌کنند، می‌توانند با توجه به رفتار قیمت و روند قبلی قیمت در نمودار وارد پوزیشن معاملاتی مربوطه شوند. الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال برای تریدرها از اهمیت زیادی برخوردار است.

این موضوع به این دلیل است که پس از تشکیل این الگو در نمودار قیمت احتمال حرکت سریع قیمت در جهت بالا یا پایین نمودار افزایش پیدا می‌کند. این موضوع به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند با پیش‌بینی روند قیمت و رعایت استراتژی‌های مناسب در ترید از نوسانات قیمتی در بازار مربوطه کسب سود کنند.

برای این منظور تریدرها انتظار دارند تا با فشرده‌تر شدن قیمت بین دو خط روند در این الگو احتمال شکست این الگو و ادامه روند قبلی در بازار مربوطه افزایش پیدا کنند. از سویی دیگر این الگو نسبت ریسک به ریوارد مناسبی را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. با استفاده از این الگو تریدرها می‌توانند به‌اندازه بیشترین فاصله بین خطوط روند در این الگو در جهت روند قبلی، تغییرات احتمالی قیمت را پیش‌بینی کنند.

الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال
انواع الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال

مفهوم الگوی مثلث چیست؟

زمانی که الگوی مثلث در نمودار قیمت تشکیل می‌شود به این مفهوم است که قدرت خریداران و فروشندگان با هم برابر است و قیمت در بین محدوده‌ای مشخص نوسان می‌کند. زمانی که قدرت خریداران از فروشندگان افزایش پیدا می‌کند، روندهای صعودی در بازار مربوطه شروع می‌شود.

از سویی دیگر قدرت بیشتر فروشندگان نسبت به خریداران در بازارهای مالی باعث کاهش قیمت و ایجاد روندهای نزولی در بازار می‌شود. اما در مواردی همانند قرار گرفتن قیمت در الگوی مثلث، قدرت خریداران و فروشندگان با هم برابر می‌شود. این موضوع باعث به‌وجود آمدن بازارهایی رنج می‌شود که در آن قیمت بین دو محدوده حمایتی در پایین و مقاومتی در بالا نوسان می‌کند.

یادگیری الگوهای قیمتی با فرادرس

زمانی که قیمت در نمودار نوسان می‌کند برخی از الگوهای تکرار شونده‌ای را تشکیل می‌دهد که تریدرها می‌توانند از آن‌ها برای پیدا کردن فرصت‌های معاملاتی در نمودار قیمت استفاده کنند. این الگوهای قیمتی با توجه به واکنش قیمت به نواحی مهم قیمتی همانند نواحی حمایت و مقاومتی در نمودار قیمت ایجاد می‌شوند.

بنابراین برای یادگیری الگوهای قیمتی تریدرها می‌بایست با مفاهیم پایه‌ای همانند نواحی حمایت و مقاومت و روندهای قیمتی آشنا شوند. واکنش قیمت به نواحی حمایت و مقاومتی در نمودار باعث ایجاد روندهای قیمتی در نمودار مربوطه می‌شود.

برای اینکه تریدرها بتوانند از این روندهای قیمتی برای کسب سود در معاملات خود استفاده کنند، می‌بایست توانایی شناسایی موقعیت‌های مناسب معاملاتی برای ورود به پوزیشن‌های لانگ و شورت را داشته باشند. الگوهای قیمتی همانند الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند فرصت‌های مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند.

از سویی دیگر با بررسی رفتار قیمت در این الگوهای قیمتی تریدرها می‌توانند نحوه نوسان قیمت در این الگوها را ارزیابی کنند و روندهای آتی قیمت را پس از خروج از این الگوها پیش‌بینی کنند.

صفحه نخست آموزش‌های بورس و تحلیل تکنیکال
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به اهمیت فراگیری الگوهای قیمتی برای تحلیل نمودار قیمت و انجام معاملات موفق در بازارهای مالی، فیلم‌های‌ آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای دسترسی به فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

الگوی مثلث متقارن در تحلیل تکنیکال

«الگوی مثلث متقارن» (Symmetrical Triangle Pattern) یکی از الگوهای خنثی در تحلیل تکنیکال است که از دو خط روند همگرا به‌هم تشکیل شده است. در الگوی مثلث متقارن خط روند بالایی بیشینه‌های قیمتی را به‌هم متصل می‌کند و خط روند پایینی نیز کمینه‌های قیمتی را به‌هم متصل می‌کند.

در الگوی مثلث متقارن خط روند بالایی به‌گونه‌ای است که بیشینه‌های قیمتی روندی نزولی دارند و به‌تدریج از اندازه آن‌ها کاسته می‌شود. از سویی دیگر کمینه‌های قیمتی که توسط خط روند پایینی در الگوی مثلث متقارن به‌هم متصل می‌شوند، روندی صعودی دارند و به‌تدریج اندازه آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

هر اندازه فاصله بین خطوط روند بالایی و پایینی در الگوی مثلث متقارن کمتر شود، احتمال خروج قیمت از الگوی مثلث متقارن بیشتر می‌شود. در این حالت قیمت می‌تواند از هر کدام از خطوط روند بالایی یا پایینی از الگوی مثلث متقارن خروج کند.

در الگوی مثلث متقارن قیمت بین دو خط روند بالا و پایین به‌تدریج فشرده می‌شود. در این حالت خط روند بالایی به‌عنوان خط مقاومتی برای قیمت عمل می‌کند و زمانی که قیمت به آن نزدیک می‌شود به سمت پایین حرکت می‌کند.

از سویی دیگر خط روند پایینی نیز همانند خط حمایتی برای قیمت عمل می‌کند و زمانی که قیمت به خط روند پایینی در الگوی مثلث متقارن نزدیک می‌شود، به سمت بالا حرکت می‌کند.

الگوی مثلث متقارن
الگوی مثلث متقارن (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

پیش‌بینی قیمت با الگوی مثلث متقارن

برای پیش‌بینی قیمت با استفاده از الگوی مثلث متقارن می‌بایست به جهت روند قیمت در نمودار قبل از تشکیل این الگو دقت کنیم.

با توجه به اینکه الگوی مثلث متقارن الگویی خنثی است، بنابراین زمانی که در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، همانند الگویی ادامه‌دهنده در تحلیل تکنیکال عمل می‌کند. به عبارتی دیگر زمانی که روند قبلی بازار مربوطه صعودی باشد، احتمال شکست قیمت از خط روند بالایی در این الگو بیشتر است.

در این حالت روند صعودی قیمت پس از ایجاد وقفه‌ای توسط الگوی مثلث متقارن، با شکست خط روند بالایی به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد. از سویی دیگر زمانی که الگوی مثلث متقارن در روند نزولی در نمودار قیمت تشکیل شود، احتمال خروج قیمت از خط روند پایینی در این الگو بیشتر است.

در این حالت پس از تشکیل این الگوی ادامه‌دهند، روند کاهشی قیمت به مسیر نزولی خود ادامه می‌دهد. الگوی مثلث متقارن در نمودار قیمت این موضوع را بیان می‌کند که بازار در نوعی بی‌تصمیمی برای انتخاب روند در بازار مربوطه به‌سر می‌برد.

برای مثال همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، قیمت در روندی صعودی قرار دارد. این روند صعودی در برخورد با محدوده‌ای مقاومتی به سمت پایین حرکت می‌کند و بین دو خط روند بالایی و پایینی در نمودار قیمت نوسان می‌کند. در این مثال همان‌طور که مشاهده می‌کنید در نهایت قیمت توانسته است با شکست خط روند بالایی و خروج از آن روند صعودی قبلی را ادامه دهد.

تعیین هدف در الگوی مثلث متقارن

برای تعیین هدف در الگوی مثلث متقارن در ابتدا نیاز است تا این الگو را در نمودار قیمت شناسایی کنیم. برای این منظور می‌ توانیم در ابتدا روندهای موجود در بازار موردنظر را بررسی کنیم. این موضوع به این دلیل است که الگوی مثلث متقارن الگویی ادامه‌دهنده است و زمانی که در ادامه روندهای صعودی یا نزولی در نمودار، این الگو تشکیل می‌شود، نشان‌دهنده نوعی بی‌تصمیمی در میان خریداران و فروشندگان است.

این موضوع باعث می‌شود تا قیمت برای مدتی بین دو خط روند پایینی و بالایی در این الگو نوسان کند. بنابراین برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از الگوی مثلث متقارن اهداف قیمت در نمودار موردنظر را شناسایی کنند، نیاز دارند تا به جهت حرکت قیمت قبل از تشکیل این الگوی توجه کنند. در ادامه تریدرها می‌بایست اولین برگشت قیمت را برای تشکیل الگوی مثلث در نظر بگیرند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، روند صعودی قیمت قبل از تشکیل الگوی مثلث متقارن در روندی صعودی قرار دارد. در این مثال روند صعودی پس از مقداری افزایش قیمت و تشکیل کندل‌های سبز صعودی در نهایت با تشکیل الگوی کندل برگشتی وارد روند نزولی می‌شود.

طول سایه بلند کندل برگشتی در قسمت بالای بدنه نشان‌دهنده برگشت قیمت به سمت پایین است. در این تصویر برگشت قیمت را با کندل‌های قرمز مشاهده می‌کنید. اما روند نزولی نیز پس از مدتی متوقف می‌شود و قیمت در ناحیه‌ای محدود نوسان می‌کند. در این حالت تریدرها می‌توانند با رسم دو خط روند در بالا و پایین نمودار قیمت، الگوی مثلث متقارن را در نمودار تشخیص دهند.

از سویی دیگر برای اینکه تریدرها بتوانند تارگت‌های مناسبی را برای این الگو در نمودار قیمت پیدا کنند می‌توانند فاصله بین خط روند بالایی و پایینی را در ابتدای تشکیل مثلث اندازه‌گیری کنند. این فاصله را در تصویر زیر با پیکان دوطرفه‌ای مشاهده می‌کنید.

سپس با توجه به روند صعودی قبلی در نمودار تریدرها منتظر شکست خط روند بالایی و حرکت قیمت به سمت سطوح بالاتر هستند. میزان حرکت قیمت به سمت سطوح بالای قیمتی نیز معمولا به‌اندازه طول پیکان دوطرفه در تصویر زیر است.

تعیین هدف در الگوی مثلث متقارن (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

ترید الگوی مثلث متقارن در تحلیل تکنیکال

برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از الگوی مثلث متقارن ترید کنند، در ابتدا می‌بایست این الگو را در نمودار قیمت تشخیص دهند. برای این منظور در ابتدا می‌بایست از یک سو بیشینه‌های قیمتی را در بالای نمودار قیمت به هم متصل کنند و از سویی دیگر کمینه‌های قیمتی که در پایین‌ نمودار قیمت قرار دارند را به‌ یکدیگر وصل کنند.

در این حالت در صورتی که خطوط روند بالا و پایین نسبت به هم متقارن شوند، الگوی موردنظر در نمودار تشکیل شده است. در مرحله بعدی تریدرها می‌بایست با توجه به روند قیمت در نمودار موردنظر خط روند احتمالی برای خروج قیمت را مشخص کنند. برای این منظور در ابتدا می‌بایست روند اصلی بازار را پیدا کنند.

در این حالت با توجه به اینکه الگوی مثلث متقارن نوعی الگوی ادامه‌دهنده محسوب می‌شود، بنابراین با توجه به روند قبلی می‌توانند احتمال خروج قیمت را از یکی از خطوط روند بالا یا پایین در این الگو پیش‌بینی کنند. برای مثال زمانی که روند قبلی صعودی باشد، تریدرها می‌توانند با بررسی رفتار قیمت در نزدیکی خط روند بالایی، در زمان شکست معتبر خط روند در موقعیت مناسبی نسبت به باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ اقدام کنند.

از سویی دیگر زمانی که روند قیمت در نمودار قبل از تشکیل الگوی مثلث متقارن نزولی باشد، پس از تشکیل این الگو تریدرها می‌توانند پس از خروج قیمت از خط روند پایینی وارد معامله شوند. این موضوع به این دلیل است که با توجه به نزولی بودن روند قبلی احتمال خروج قیمت از خط روند پایینی در این الگو بیشتر می‌شود.

نکته دیگری که در زمان باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی با استفاده از الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال می‌بایست به آن‌ توجه شود، قیمت‌های تارگت و حد ضرر در معاملات است. زمانی که الگوی قیمتی در نمودار موردنظر تشکیل می‌شود، با توجه به نوع الگوی قیمتی تریدرها می‌توانند هدف احتمالی قیمت را برای آن پیش‌بینی کنند.

در این حالت هدف قابل دستیابی قیمت در زمان خروج از الگو را به‌عنوان تارگت در نظر می‌گیرند. از سویی دیگر برای محدود کردن ضرر در معاملات، قیمتی را نیز برای حد ضرر انتخاب می‌کنند. قیمت حد ضرر با توجه به پوزیشن لانگ و شورت می‌تواند در قیمتی کمتر از نقطه ورود به معامله یا قیمتی بالاتر از نقطه ورود به معامله باشد.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید قیمت زمانی که در الگوی مثلث متقارن در نمودار قیمت قرار دارد، در نوعی بی‌تصمیمی به‌سر می‌برد. بنابراین این امکان وجود دارد که قیمت از هر کدام از خطوط روند بالایی یا پایینی در این الگو به سمت خارج این الگو حرکت کند.

از سویی دیگر روند قبلی در نمودار قیمت نقش مهمی در بالا بردن احتمال شکست هر کدام از خطوط روند بالایی یا پایینی در این الگو ایفا می‌کند. هما‌ن‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در دایره کوچک علامت سوال قرار دارد که نشان‌دهنده عدم اطمینان در تعیین جهت حرکت قیمت در داخل این الگو است. اما زمانی که قیمت بتواند یکی از خطوط بالایی یا پایینی در این الگو را بشکند و در بالا یا پایین آن تثبیت شود، احتمال ادامه روند قیمت در آن جهت بیشتر می‌شود.

ترید الگوی مثلث متقارن در تحلیل تکنیکال
ترید الگوی مثلث متقارن

الگوی مثلث صعودی در تحلیل تکنیکال

«الگوی مثلث صعودی» (Ascending Triangle Pattern) یکی از الگوهای صعودی و ادامه‌دهنده در تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود. زمانی که این الگو در میانه روندهای صعودی در بازار موردنظر تشکیل شود، احتمال ادامه روند صعودی بیشتر می‌شود.

در روندهای صعودی این احتمال وجود دارد که برای مدتی قیمت در محدوده‌ای که بین دو خط روند همگرا قرار دارد، برای مدتی نوسان کند. در این حالت قیمت به‌تدریج کمینه‌های قیمتی بیشتری در نمودار ثبت می‌کند. در این حالت خریداران با تثبیت قیمت در این ناحیه خود را برای شکست خط روند بالایی و ادامه روند صعودی آماده می‌کنند.

الگوی مثلث صعودی
الگوی مثلث صعودی

در این الگو قیمت در میان دو خط روند بالایی و پایینی نوسان می‌کند. خط روند پایینی که دارای روند صعودی است، نشان‌دهنده افزایش تدریجی کمینه‌های قیمتی است. خط روند پایینی برای قیمت همانند خط حمایتی عمل می‌کند و زمانی که قیمت به آن نزدیک می‌شود، احتمال برگشت قیمت به سمت بالا بیشتر است.

از سویی دیگر در بالای این الگوی قیمتی خط افقی مقاومتی قرار دارد که بیشینه‌های قیمتی را به‌هم متصل می‌کند. همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، قیمت در برخورد به این خط مقاومتی، به سمت پایین برمی‌گردد.

الگوی مثلث صعودی نشانه چیست؟

الگوی مثلث صعودی این موضوع را نشان می‌دهد که خریداران در بازار قدرت بیشتری در دست دارند و هر لحظه این امکان وجود دارد که قیمت ناحیه مقاومتی در بالای این الگو را بشکند و به سمت سطوح بالاتر قیمتی حرکت کند. الگوی مثلث صعودی از خط روندی صعودی در قسمت پایین تشکیل شده است که نشان‌دهنده افزایش تدریجی کمینه‌های قیمتی است.

بنابراین روندهای قیمتی که بین دو خط بالا و پایین در این الگو تشکیل می‌شوند، نوعی فشردگی قیمت در این الگو را بیان می‌کند. در این حال در هر بار برگشت قیمت از خط روند حمایتی پایین، قیمت به سطح مقاومتی برخورد می‌کند و دوباره به سمت پایین برمی‌گردد.

نوسان قیمتی در این الگو تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که قیمت در نهایت از این الگو خارج شود. در این حالت با توجه به بیشتر بودن قدرت خریداران در این الگو احتمال شکست خط مقاومت بالایی و ادامه روند صعودی قبلی در این الگو بیشتر است.

تشخیص الگوی مثلث صعودی در تحلیل تکنیکال

برای شناسایی الگوی مثلث صعودی در نمودار قیمت تریدرها در ابتدا می‌بایست روندهای صعودی در بازار را شناسایی کنند. در ادامه باید نواحی از نمودار قیمت را پیدا کنند که قیمت در برخورد به ناحیه‌ای مقاومتی در نمودار قیمت به سمت پایین پرتاب می‌شود.

این ناحیه مقاومتی را با خط افقی مقاومتی در زمان ترسیم الگوی مثلث صعودی در نمودار قیمت نشان می‌دهند. در ادامه برای شناسایی این الگو تریدرها می‌توانند کمینه‌های قیمتی را با خط روندی صعودی به هم متصل کنند. در این حالت این الگو در نمودار قیمت قابل شناسایی است.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، روند صعودی قیمت در برخورد به ناحیه‌ای مقاومتی به سمت پایین حرکت کرده است. در این حالت قیمت پس از مقداری کاهش دوباره به سمت بالا حرکت کرده است و به ناحیه مقاومتی واکنش نشان داده است.

در این حالت تریدرها می‌توانند با متصل کردن بیشینه‌های قیمتی تشکیل شده در زمان برخورد با ناحیه مقاومتی در نمودار قیمت، خط افقی که در تصویر زیر با رنگ آبی تیره مشاهده می‌کنید را در نمودار زیر رسم کنند. در ادامه با متصل کردن کمینه‌های قیمتی در قسمت پایین نمودار زیر می‌توانند خط روند صعودی را نیز رسم کنند. در این حالت الگوی مثلث صعودی در نمودار قیمت قابل شناسایی است.

تشخیص الگوی مثلث صعودی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

ترید الگوی مثلث صعودی در تحلیل تکنیکال

برای ترید الگوی مثلث صعودی تریدرها نیاز دارند تا سطح قیمتی مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند. برای این منظور با توجه به احتمال شروع روند صعودی قیمت بعد از شکست خط مقاومتی در الگوی مثلث صعودی، تریدرها سعی می‌کنند موقعیت مناسبی را برای ورود به معامله و باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ در زمان شکست خط مقاومتی پیدا کنند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، بعد از شکست خط مقاومتی در بالای الگوی مثلث تریدرها می‌توانند وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند. همزمان با باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ تریدرها می‌بایست قیمتی را برای حد ضرر در معامله انتخاب کنند. برای این منظور می‌توانند قیمتی پایین‌تر از خط مقاومت بالایی را برای حد ضرر انتخاب کنند.

سطح قیمتی که در مثال تصویر بالا برای حد ضرر انتخاب شده است را با خط قرمز مشاهده می‌کنید. در نهایت تریدرها می‌توانند با توجه به نواحی مقاومتی بعدی تارگت را انتخاب کنند. علاوه بر این برای پیدا کردن اهداف قیمتی در این الگو می‌توانند از روشی که در ادامه شرح می‌دهیم در نمودار قیمت استفاده کنند.

تارگت در الگوی مثلث صعودی

تارگت در الگوی مثلث صعودی را می‌توان با توجه به بیشترین فاصله‌ای که بین خط روند پایینی و خط مقاومتی بالایی در الگوی مثلث ایجاد می‌‌شود، در نمودار قیمت تعیین کرد. برای این منظور تریدرها می‌توانند با اندازه‌گیری این فاصله، در زمان خروج قیمت از این الگو به همان اندازه در سطوح بالاتر قیمتی، اهداف مربوط به این الگو را برای تیک پروفیت مشخص کنند.

برای این منظور زمانی که الگوی مثلث صعودی در نمودار قیمت شناسایی می‌شود، با توجه به احتمال خروج قیمت از قسمت بالای این الگو تریدرها منتظر می‌مانند تا فشردگی قیمتی تا زمانی ادامه پیدا کند که در نهایت قیمت بتواند خط افقی مقاومتی در بالای این الگو را به سمت بالا بشکند و از آن عبور کند.

در این حالت با توجه به اینکه این الگو یکی از انواع الگوهای ادامه‌دهنده و صعودی در نمودار قیمت محسوب می‌شود، احتمال ادامه روند صعودی قبلی و پیشروی قیمت به سطوح بالاتر بیشتر است. تریدرها از این موضوع استفاده می‌کنند و پس از باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ برای کسب سود از روندهای افزایشی، تارگت قیمتی را در سطوح بالاتر قیمتی قرار می‌دهند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، روندهای قیمتی با خطوط سبزرنگی در تصویر مشخص شده‌اند. در این تصویر خطوط مقاومت و حمایت، بیشینه‌ها و کمینه‌های قیمتی را به‌هم متصل کرده‌اند. در این حالت علامت نارنجی رنگی که در این تصویر مشاهده می‌کنید، اندازه‌ای است که قیمت می‌‌تواند پس از خروج از خط مقاومتی در بالای این الگو در جهت صعودی پیشروی کند.

تارگت در الگوی مثلث صعودی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

الگوی مثلث نزولی در تحلیل تکنیکال

زمانی که روندهای نزولی در نمودار قیمت وجود دارد، احتمال تشکیل نوعی از الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال به‌نام «الگوی مثلث نزولی» (Descending Triangle Pattern) بیشتر می‌شود. این الگوی قیمتی یکی از انواع الگوهای ادامه‌دهنده نزولی در نمودار قیمت محسوب می‌شود که پس از تشکیل، احتمال ریزش بیشتر قیمت در روندهای نزولی را افزایش می‌دهد.

بنابراین زمانی که در روندهای نزولی قیمت برای مدتی بین دو خط حمایت در پایین و مقاومتی در بالا نوسان می‌‌کند، این امکان وجود دارد که پس از مدتی قیمت بتواند با خروج از محدوده پایینی این الگو به سمت سطوح قیمتی پایین‌تر حرکت کند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، حرکات صعودی و نزولی قیمت بین دو خط حمایتی و مقاومتی قرار دارند. تریدرها برای شناسایی الگوی مثلث نزولی می‌توانند بیشینه‌های قیمتی در بالای نمودار را به هم متصل کنند. در این حالت خط روند نزولی همانند مقاومتی عمل می‌کند که قیمت به آن واکنش نشان می‌دهد و به سمت سطوح پایین‌تر حرکت می‌کند.

از سویی دیگر کمینه‌های قیمتی در تصویر زیر نیز با خط افقی که همانند حمایت عمل می‌‌کند به هم متصل شده‌اند. در این تصویر مشاهده می‌کنید که قیمت پس از نوسان بین این دو خط با شکست خط حمایتی پایینی به سمت سطوح پایین‌تر قیمتی حرکت کرده است.

الگوی مثلث نزولی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

تارگت در مثلث نزولی

برای اینکه تریدرها بتوانند از روندهای نزولی بعد از تشکیل الگوی مثلث نزولی در نمودار قیمت استفاده کنند، پس از باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی می‌بایست قیمتی را در نمودار مشخص کنند تا با رسیدن قیمت بازار به آن از معامله خارج شوند و از روند نزولی احتمالی کسب سود کنند.

از سویی دیگر با توجه به اینکه بعد از تشکیل الگوی مثلث نزولی در ادامه روندهای نزولی در بازار، احتمال حرکت قیمت به سطوح پایین‌تر قیمتی پس از شکست این الگو بیشتر است، بنابراین تریدرها برای قرار دادن تارگت می‌بایست نسبت به قیمت ورود به معامله، سطوح پایین‌تری را برای تارگت درنظر بگیرند.

از سوی دیگر میزان تقریبی پیشروی قیمت به سمت سطوح پایین‌تر قیمتی نیز به نحوه تشکیل الگوی مثلث و رفتار قیمت در نمودار بستگی دارد. برای این منظور تریدرها می‌توانند بیشترین فاصله بین خط روند بالایی و خط حمایتی در پایین این الگوی قیمتی را اندازه‌گیری کنند و به‌ اندازه همین مقدار از قیمت ورود به معامله به سمت قیمت‌های پایین‌تر، تارگت قیمتی مربوطه را قرار دهند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، علامت نارنجی رنگی که در ابتدای الگوی مثلث نزولی قرار دارد، مقدار احتمالی پیشروی قیمت پس از شکست خط حمایتی پایینی در این الگو را نشان می‌دهد.

الگوی مثلث نزولی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

ورود به معامله در الگوی مثلث نزولی

برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از الگوی مثلث نزولی در نمودار، سطح قیمتی مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند، می‌بایست پس از شناسایی این الگو در نمودار قیمت منتظر بمانند تا قیمت از خط حمایتی پایینی از الگوی قیمتی خارج شود.

در این حالت با توجه به اینکه الگوی مثلث نزولی یکی از انواع الگوهای قیمتی نزولی ادامه‌دهنده در تحلیل تکنیکال است، بنابراین تریدرها در زمان شکست این الگوی قیمتی به‌دنبال پیدا کردن موقعیت مناسبی برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت برای ورود به معامله هستند.

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، زمانی که قیمت سطح حمایتی پایینی را بشکند، تریدرها می‌توانند به‌دنبال پیدا کردن موقعیت‌های مناسبی برای ورود به معامله و باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت باشند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه توضیحاتی درباره شناسایی الگوی مثلث نزولی در نمودار و پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی در این الگو ارائه می‌کنیم.

شناسایی الگوی مثلث نزولی در نمودار

برای اینکه تریدرها بتوانند الگوی مثلث نزولی در نمودار قیمت را شناسایی کنند در ابتدا نیاز دارند تا روندهای نزولی در بازار مربوطه را پیدا کنند. روندهای نزولی در نمودار قیمت روندهایی هستند که قیمت بیشینه‌های کمتر از قبل و نیز کمینه‌های کمتر از قبل در نمودار قیمت ثبت می‌کند.

پس از پیدا کردن روند نزولی در نمودار قیمت در ادامه تریدرها می‌بایست نواحی حمایتی در نمودار را پیدا کنند که قیمت در برخورد به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. واکنش قیمت به این نواحی به این ترتیب است که در روندهای نزولی قیمت در برخورد به ناحیه‌ای حمایتی به سمت بالا برمی‌گردد.

برای شناسایی الگوی مثلث نزولی در روندهای نزولی زمانی که قیمت در ناحیه‌ای حمایتی نوسان می‌کند، بیشینه‌های قیمتی که در برگشت قیمت از خط حمایت تشکیل می‌شود را بررسی می‌کنیم. در این حالت در صورتی که بتوانیم این بیشینه‌های قیمتی را با خط روندی نزولی به‌هم متصل کنیم، در این حالت می‌توانیم قیمت را بین دو خط حمایتی در پایین و مقاومتی در بالا محدود کنیم.

خط حمایتی در پایین افقی است و خط مقاومتی در بالا روندی نزولی دارد. این دو خط نسبت به‌هم همگرا هستند و الگوی مثلث نزولی در نمودار قیمت را تشکیل می‌دهند.

ورود به معامله در الگوی مثلث نزولی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

ترید الگوی مثلث نزولی در تحلیل تکنیکال

برای ترید الگوی مثلث نزولی تریدرها می‌بایست منتظر شکست خط حمایت پایینی در این الگو باشند. برای این منظور پس از شکست خط حمایتی تریدرها می‌توانند در موقعیت مناسبی به معامله ورود کنند. برای مثال همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، قیمت در ابتدا در روندی نزولی قرار دارد و توانسته در برخورد به ناحیه‌ای حمایتی به‌تدریج بیشینه‌های قیمتی کمتری تشکیل دهد.

در این مثال تریدرها می‌‌توانند پس از خروج قیمت از قسمت پایین این الگو نسبت به باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت اقدام کنند. در ادامه همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید قیمت‌های مناسبی برای تارگت و حد ضرر نیز انتخاب شده‌اند.

حد ضرر در الگوی مثلث نزولی همزمان با باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی در ترید با استفاده از این الگو مشخص می‌شود. قرار دادن حد ضرر در زمان ترید باعث محدود شدن ضررهای احتمالی در زمان ترید می‌شود.

از سویی دیگر با توجه به نسبت ریسک به ریوارد در معاملات تریدرها می‌توانند، با قرار دادن تارگت و حد ضرر مطابق با استراتژی مدیریت ریسک انتخابی، مدریت ریسک مناسبی را در ترید داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مدیریت مناسب ترید در بازارهای مالی می‌توانید فیلم آموزش مدیریت حرفه ای ترید در بازار سرمایه فرادرس را مشاهده کنید.

استراتژی‌ ترید با الگوی مثلث

برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال کسب سود کنند، می‌بایست پس از شناسایی این الگو در نمودار قیمت منتظر شکست این الگو و حرکت قیمت به سمت بالا یا پایین باشند. برای این منظور تریدرها می‌بایست روند قبل از تشکیل این الگو را ارزیابی کنند.

در شرایطی این امکان وجود دارد که الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال در نواحی برگشت روند در نمودار قیمت تشکیل شود. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها خود را برای شکست این الگو از هر دو سمت بالا یا پایین آماده کنند.

بنابراین برای اینکه تریدرها بتوانند از حرکت قیمت در زمان شکست استفاده کنند می‌توانند پس از شکست معتبر این الگو در جهت حرکت قیمت وارد پوزیشن معاملاتی شوند.

بنابراین با وجود اینکه احتمال حرکت قیمت در جهت روند قبلی بعد از تشکیل الگوی مثلث بیشتر است، اما در مواردی نیز این الگوها زمانی تشکیل می‌شوند که روند قبلی در حال تغییر جهت است. برای درک بهتر این موضوع در ادامه استراتژی‌های ترید با استفاده از الگوهای مثلث متقارن، صعودی و نزولی را به‌طور جداگانه و در شرایط متنوعی در نمودار قیمت شرح می‌دهیم.

استراتژی مثلث در کف‌های قیمتی

در مواردی الگوی مثلث در انتهای روندهای نزولی و در کف‌های قیمتی تشکیل می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها دو سفارش مجزا در بالا و پایین الگوی مثلث قرار دهند تا بتوانند از احتمال حرکت قیمت در هر کدام از جهت‌های صعودی و نزولی در نمودار مربوطه استفاده کنند.

برای اینکه تریدرها با استفاده از الگوی مثلث ترید کنند در ابتدا نیاز دارند تا با توجه به نوع الگوی تشکیل شده در نمودار قیمت و مکانی که این الگو در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، پوزیشن مناسبی را برای ورود به معامله انتخاب کنند. برای مثال زمانی که الگوی مثلث متقارن در نمودار قیمت شناسایی می‌شود، تریدرها می‌توانند با قرار دادن دو سفارش در بالا و پایین خطوط روند این الگو از احتمال حرکت قیمت در هر کدام از جهات بالا یا پایین کسب سود کنند.

برای این منظور زمانی که الگوی مثلث متقارن در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، تریدرها می‌توانند کمی بالاتر از خط مقاومت بالایی در این الگو سفارش لانگ را قرار دهند. این سفارش به تریدرها این امکان را می‌دهد تا در زمان شکست خط مقاومت بالایی در این الگو از روندهای افزایشی قیمت در نمودار استفاده کنند.

از سویی دیگر با توجه به نوع الگو همواره این امکان وجود دارد تا قیمت با شکست خط روند پایینی که همانند حمایت عمل می‌کند، به سمت سطوح قیمت‌های پایین‌تر حرکت کند. بنابراین تریدرها می‌ توانند سفارش دیگری را نیز کمی پایین‌تر از خط روند پایینی در این الگوی قیمتی قرار دهند.

در این حالت تریدرها از سفارش شورت استفاده می‌کنند. این موضوع نیز به دلیل احتمال حرکت نزولی قیمت پس از شکست خط روند پایینی در نمودار مربوطه است. بنابراین تریدرها می‌توانند با قرار دادن دو سفارش مجزا در بالا و پایین الگوی مثلث متقارن از هر دو احتمال صعودی و نزولی در نمودار قیمت استفاده کنند.

موضوع مهم دیگری که در زمان استفاده از استراتژی ترید الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال می‌بایست به ‌آن دقت شود، مکان تشکیل الگوی قیمتی در نمودار قیمت است. برای مثال زمانی که الگوی مثلث متقارن در انتهای روندهای نزولی و نزدیک نواحی مهم حمایتی در نمودار قیمت تشکیل شود، همواره احتمال تغییر جهت روند اصلی پس از تشکیل الگوی مثلث در نواحی حمایتی مهم وجود دارد.

بنابراین با وجود اینکه الگوی مثلث متقارن نوعی الگوی ادامه‌دهنده محسوب می‌شود، اما فشار خرید در ناحیه حمایتی در انتهای روند نزولی احتمال تغییر مسیر قیمت را بیشتر می‌کند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در انتهای روندهای نزولی در نمودار قیمت و در کف‌های قیمتی الگوی مثلث متقارن تشکیل شده است. در این مثال با توجه به مکان تشکیل این الگوی قیمتی که در نزدیکی ناحیه حمایتی در نمودار قیمت قرار دارد، احتمال افزایش فشار خرید در بازار مربوطه و برگشت قیمت به سطوح بالاتر قیمتی وجود دارد.

همان‌طور که در تصویر زیر نیز مشاهده می‌کنید، قمیت پس از شکست الگوی قیمتی در روندی صعودی به سطوح بالاتر قیمتی حرکت کرده است. در این مثال تریدرها می‌توانند برای تیک پروفیت با توجه به رفتار قیمت در نمودار و نحوه تشکیل الگوی قیمتی مقادیری را برای تیک پروفیت و حد ضرر تعیین کنند.

مقدار تیک پروفیت با قرار دادن تارگت مناسب در معامله تعیین می‌شود. در مثال زیر قیمت تارگت را با خط‌چین سبز مشاهد می‌کنید. در این مثال حد ضرر نیز کمی پایین‌تر از خط روند حمایتی پایین در این الگوی قیمتی قرار گرفته است.

استراتژی ترید الگوی مثلث
استراتژی ترید الگوی مثلث

استراتژی الگوی مثلث در ادامه روند

استراتژی ترید الگوی مثلث روش استفاده از این الگو را در نمودار قیمت بیان می‌کند. برای آشنایی با استراتژی ترید الگوی مثلث در نمودار قیمت توجه به این نکته ضروری است که تریدرها می‌بایست پس از مشخص کردن خطوط روند در این الگو منتظر شکست معتبر در این الگو باشند.

استراتژی معاملاتی تمامی اقدامات لازم برای انجام ترید موفق در معاملات را لحاظ می‌کند. مطابق با استراتژی معاملاتی در این الگو تریدرها پس از رسم خط روند حمایتی پایین می‌بایست ناحیه مقاومتی بالای این الگوی قیمتی را نیز مشخص کنند. در این حالت استراتژی معاملاتی، سطوح قیمتی مناسبی را برای ورود به معامله، هدف قیمتی و حد ضرر در اختیار تریدرها قرار می‌دهد.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، خط آبی رنگ خط روند پایینی در الگوی مثلث صعودی را تشکیل می‌دهد. در این استراتژی زمانی که قیمت خط مقاومتی در بالای این الگو را بشکند و از آن خارج شود تریدرها می‌توانند به معامله ورود کنند.

از سویی دیگر زمانی که تریدرها برای شناسایی فرصت‌های معاملاتی از الگوهای قیمت استفاده می‌کنند، همواره می‌بایست به این موضوع توجه کنند که الگوی قیمتی در کجای نمودار قیمت تشکیل شده است. این موضوع به این دلیل است که زمانی که الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال در نزدیکی نواحی مهم حمایت و مقاومتی در نمودار تشکیل شوند، همواره این احتمال وجود دارد که این نواحی بر روند قیمت در نمودار تاثیر بگذارد و جهت روند را تغییر دهد.

تریدرها از این موضوع می‌توانند در راستای استراتژی ترید با استفاده از الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال نیز استفاده کنند. به عبارتی دیگر زمانی نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی اقدام می‌کنند که تاییدهای لازم را از رفتار قیمت در نمودار دریافت کنند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، الگوی مثلث صعودی در میانه روند صعودی در نمودار قیمت تشکیل شده است. در این مثال روند صعودی قیمت در میانه مسیر خود در محدوده‌ای درجا می‌زند. این محدوده در تصویر زیر با خط آبی در پایین نمودار و خط چین بنفش در بالای الگوی قیمتی مشاهده می‌شود.

در این حالت با توجه به اینکه الگوی مثلث صعودی در تحلیل تکنیکال یکی از الگوهای ادامه‌دهنده محسوب می‌شود بنابراین تریدرها می‌توانند در زمان شکست خط مقاومتی به سمت بالا وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند. در این مثال پس از شکست خط مقاومتی، قیمت با تشکیل کندل اسپایک به خط مقاومتی که اکنون همانند حمایت عمل می‌کند، پولبک زده است و موقعیت مناسبی را برای ورود به معامله برای تریدرها ایجاد می‌کند.

استراتژی الگوی مثلث در ادامه روند
استراتژی الگوی مثلث در ادامه روند

استراتژی مثلث در سقف‌های قیمتی

تریدرها می‌توانند از استراتژی مثلث در سقف‌های قیمتی نیز استفاده کنند. استراتژی مثلث در سقف‌های قیمتی به معنی استفاده از الگوهای مثلث در قسمت‌های بالای نمودار قیمت است. این محدوده‌های قیمتی با توجه به اینکه در نزدیکی نواحی مهم مقاومتی در نمودار قیمت هستند، سفارشات فروش زیادی در آن‌ها وجود دارد.

این موضوع باعث می‌شود تا در زمان رسیدن قیمت به این نواحی، قیمت به سمت پایین پرتاب شود. در صورتی که قیمت در این نواحی یکی از انواع الگوهای مثلث را تشکیل دهد، تریدرها می‌توانند از استراتژی مثلث در تحلیل تکنیکال برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب برای ورود به معامله استفاده کنند.

در این حالت با توجه به اینکه مقاومت‌ها در نمودار همانند مانعی بر سر راه روندهای صعودی هستند، بنابراین در برخورد قیمت با نواحی مقاومتی این امکان وجود دارد که قیمت برای مدتی در محدوده‌ای درجا بزند. از سویی دیگر نوسان قیمت در برخورد با نواحی مقاومتی ممکن است الگوهای مثلثی را تشکیل دهند. در این حالت با توجه به افزایش فشار فروش در نواحی مقاومتی احتمال تشکیل بیشینه‌های قیمتی با روند کاهشی در برگشت روند قیمتی وجود دارد.

این بیشینه‌های قیمتی را می‌توان با خط روندی به‌هم متصل کرد. در این حالت با واکنش قیمت در روند نزولی به ناحیه‌ای حمایتی در زمان برگشت قیمت احتمال تشکیل الگوی مثلث نزولی در نمودار وجود دارد. بنابراین با توجه به احتمال ریزش قیمت در سقف‌های قیمتی در این نواحی می‌توان الگوهای مثلث نزولی را شناسایی کرد.

همان‌طور که در تصور زیر مشاهده می‌کنید، پس از روند صعودی قیمت، در سقف قیمتی الگوی مثلث نزولی تشکیل شده است. در این مثال همان‌طور که مشاهده می‌کنید، روند نزولی قیمت پس از تشکیل این الگوی قیمتی توانسته است خط حمایتی را بشکند و از آن عبور کند. در این مثال تریدرها پس از شکست ناحیه حمایتی توسط قیمت می‌توانند به معامله ورود کنند.

حد ضرر در این مثال در ناحیه مقاومتی در بالای نمودار قرار دارد. برای تیک پروفیت نیز با توجه به ارتفاع الگوی قیمتی و نواحی حمایتی، سطح قیمتی مناسبی برای تارگت انتخاب شده است.

استراتژی مثلث در سقف‌های قیمتی
استراتژی مثلث در سقف‌های قیمتی

الگوی مثلث در ارز دیجیتال

الگوی مثلث در تحلیل نوسانات قیمت در بازار ارزهای دیجیتال نیز استفاده می‌شود. برای این منظور تریدرها می‌توانند از انواع الگوهای مثلثی همانند الگوهای مثلث متقارن، صعودی و نزولی برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی در بازار رمزارزها استفاده کنند.

برای این منظور تریدرها در ابتدا می‌بایست روندهای اصلی در بازار ارز دیجیتال موردنظر را شناسایی کنند. در ادامه با توجه به روندهای صعودی و نزولی در نمودار قیمت می‌توانند الگوهای مثلث در روندهای صعودی و نزولی را پیدا کنند و با توجه به احتمال ادامه روند پس از تشکیل این الگوهای قیمتی، در زمان شکست خطوط روند این الگوها به معامله ورود کنند.

از سویی دیگر برای ترید با استفاده از این الگوهای قیمتی توجه به موقعیت قرارگیری آن‌ها نسبت به نواحی حمایت و مقاومتی مهم در نمودار قیمت از اهمیت بالایی برخوردار است.

بنابراین همانند ترید با استفاده از این الگوها در بازارهای مالی دیگر، زمانی که تریدرها با استفاده از الگوهای مثلث در بازار ارزهای دیجیتال ترید می‌کنند، در ابتدا می‌بایست موقعیت تشکیل این الگوهای قیمتی را نسبت به نواحی مهم در نمودار قیمت بررسی کنند.

در ادامه می‌‌توانند با توجه به همان استراتژی‌های معاملاتی در بازارهای مالی دیگر که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود، نسبت به ورود به معامله و قرار دادن تارگت و حد ضرر اقدام کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی ارزهای دیجیتال
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

علاوه بر استفاده از تحلیل تکنیکال و الگوهای قیمتی همانند الگوهای مثلث برای پیدا کردن فرصت‌های معاملاتی در بازار کریپتو، تریدرها می‌بایست به عوامل تاثیرگذار دیگری که باعث افزایش یا کاهش قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود نیز در انجام معاملات خود در این بازار دقت کنند.

عواملی همانند تیم پروژه رمزارزی، توکنومیک و تکنولوژی استفاده شده در بسترهای غیرمتمرکز مربوطه تاثیرات زیادی در نحوه ارزش‌گذاری توکن‌ها دارند. با توجه به اهمیت این موضوع و آشنایی تریدرها با توکن‌های مستعد رشد در بازار ارزهای دیجیتال، فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای دسترسی به فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدا به این موضوع پرداختیم که الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال چیست و مفهوم این الگو را شرح دادیم. سپس الگوی مثلث متقارن را توضیح دادیم. پیش‌بینی قیمت با الگوی مثلث متقارن در تحلیل تکنیکال را بیان کردیم و ترید با این الگو را شرح دادیم. الگوی مثلث صعودی در تحلیل تکنیکال را بیان کردیم.

برای این منظور توضیحاتی درباره این الگو و نحوه تشخیص آن در نمودار قیمت ارائه کردیم. سپس نحوه ترید با استفاده از این الگو را شرح دادیم. الگوی مثلث نزولی یکی دیگر از انواع الگوهای مثلث در تحلیل تکنیکال است که در این مطلب شرح دادیم و نحوه شناسایی و ترید با استفاده از این الگو را بیان کردیم.

سپس استراتژی ترید با استفاده از الگوی مثلث در تحلیل تکنیکال را توضیح دادیم. برای این منظور استراتژی‌های ترید با استفاده از این الگو را در کف‌های قیمتی، در ادامه روند و در سقف‌های قیمتی شرح دادیم. در پایان این مطلب نیز توضیحاتی درباره الگوی مثلث در ارز دیجیتال بیان کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
ThinkMarketsStrikeDailyfxMajor World FinanceLite Financefbs
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *