۳۰ روش تقویت مکالمه انگلیسی – راهنمای کامل و ساده

۲۲۹۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵۹ دقیقه
۳۰ روش تقویت مکالمه انگلیسی – راهنمای کامل و ساده

زبان انگلیسی از چهار مهارت «شنیدن»، «خواندن»، «نوشتن» و «صحبت کردن» تشکیل شده است. هر یک از این مهارت‌ها به‌نوعی مکمل هم هستند و برای یادگیری زبان انگلیسی لازم است با آن‌ها آشنا شویم. اما شاید بتوان گفت که توانایی برقراری ارتباط با دیگران، در میان سایر مهارت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تأثیر قابل‌توجهی بر همه جنبه‌های زندگی ما خواهد داشت. برای بسیاری از ما، آموختن مهارت «Speaking» کار راحتی نیست، زیرا به تمرین، صبر و پشتکار زیادی نیاز دارد. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که یک‌شبه به گوینده‌ای توانا و ماهر تبدیل شویم که تسلط کافی بر اسپیکینگ خود دارد. تقویت این مهارت باید با تمرین‌های مداوم و منظم و همچنین با بهبود عادت‌های مفیدی حاصل شود که طی چندین سال شکل گرفته است. هنگامی که با ضرورت یادگیری و تقویت مهارت اسپیکینگ آشنا شویم، می‌توانیم میزان تسلط خود را بر زبان انگلیسی نشان دهیم و با دانستن زبان بدن، با افراد مختلفی در محیط کار یا در سایر محیط‌های اجتماعی تبادل برقرار کنیم. در این آموزش قصد داریم با ۳۰ روش تقویت مکالمه انگلیسی - از خواندن کتاب تا گوش دادن به پادکست انگلیسی و تماشای فیلم و سریال - آشنا شویم و به معرفی برخی از این منابع بپردازیم. علاوه بر این، توضیح کوتاهی درباره اسپیکینگ آیلتس و راه‌های تقویت آن خواهیم داد و در انتها یک جمع‌بندی کلی از این مطلب ارائه می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

بهترین روش تقویت مکالمه انگلیسی

با توجه به این که نوع یادگیری افراد با هم تفاوت دارد، نمی‌توانیم به طور دقیق مشخص کنیم که بهترین روش تقویت مکالمه انگلیسی کدام است. اما می‌توانیم برخی از روش‌های مؤثر در این رابطه را معرفی کنیم.

در این آموزش از «مجله فرادرس» قصد داریم شما را با انواع روش‌‌های تقویت مکالمه انگلیسی آشنا کنیم تا در نهایت با در نظر گرفتن نوع یادگیری خود، یک یا چند روش را برای این منظور انتخاب کنید و بر اساس آن مطالعه هدفمند و طولانی‌ مدتی را پیش ببرید. به طور خلاصه، انواع روش‌‌های تقویت مکالمه انگلیسی عبارتند از:

  • کتاب
  • اپلیکیشن
  • پادکست
  • فیلم و سریال
  • پلتفرم‌ آموزش آنلاین

۳۰ روش تقویت مکالمه انگلیسی

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه می‌توانیم مهارت صحبت کردن و مکالمه به زبان انگلیسی را در خود تقویت کنیم. پاسخ این سوال تا حد زیادی به تقویت عادت‌های مفید بستگی دارد. درواقع، روش‌های تقویت‌ مکالمه انگلیسی با بهبود عادت‌های مفید به ثمر می‌نشیند. اگر بتوانید به صحبت کردن به زبان انگلیسی به اندازه کافی تسلط پیدا کنید و در موقعیت‌های اجتماعی مختلف به شکل گسترده‌ای به کار ببرید، می‌توانید تأثیر آن را در زندگی شخصی و اجتماعی شاهد باشید.

۱. تلفظ صحیح کلمات انگلیسی را یاد بگیرید

یکی از مواردی که در تقویت مکالمه انگلیسی اهمیت دارد، آشنایی با اصول تلفظ کلمات انگلیسی است. برای این‌که بتوانید کلمات را به درستی تلفظ کنید، بدون شک بهترین روش این است که به طور مرتب با افراد انگلیسی‌زبان در تعامل باشید. برای این‌که بتوانید تلفظ کلمات را به شکل درستی ادا کنید و استرس روی کلمه‌ها را در جایگاه درستی قرار دهید، باید تمرین‌ کافی داشته باشید. بدون شک تمرین با افرادی که به اصول تلفظ کلمات انگلیسی تسلط کافی دارند، می‌تواند در پیشرفت شما و طرز درست ادا کردن کلمات تأثیر زیادی داشته باشد.

منظور از تلفظ صحیح، داشتن لهجه خوب نیست، بلکه هدف این است که کلمات انگلیسی را به شکل درستی بیان کنید. یعنی بدانید که برای مثال، استرس کلمه «Teacher» روی سیلاب اول آن است. همچنین لازم است که با استرس جملات انگلیسی نیز آشنایی داشته باشید. تلفظ درست کلمات نشان‌دهنده میزان تسلط شما به زبان انگلیسی است و به همین دلیل بر یادگیری آن تأکید می‌شود. علاوه بر این، به شما حس اعتمادبه‌نفس می‌دهد و شنونده نیز کاملاً متوجه خواهد شد که درباره چه چیزی صحبت می‌کنید.

۲. به زبان محاوره گوش دهید

گوش دادن به زبان محاوره - زبانی غیر از آن چیزی که در کتاب‌های درسی یا دانشگاهی تدریس می‌شود - هدف اصلی شماست. این امر از دوران کودکی شروع می‌شود و در تمام دوران‌ها به آن بهای زیادی داده می‌شود. وقتی صحبت از زبان محاوره می‌شود، اصلی‌ترین چیزی که به ذهن ما می‌رسد، کاربرد آن در زندگی روزمره و در مدرسه و محل کار است. اما معمولاً چیزی که در کتاب‌های درسی یا آموزشی می‌بینیم، زبان رسمی است و به همین دلیل زمانی که کسی با سطح بالای انگلیسی به کشور دیگری مهاجرت می‌کنند که مردم آن اغلب انگلیسی‌زبان هستند یا زبان انگلیسی را در حد زبان مادری خود می‌دانند، هنگام صحبت کردن با دیگران، در کمال تعجب متوجه برخی از اصطلاحات و جملات آن‌ها نمی‌شود و این موضوع باعث سرخوردگی او خواهد شد.

لازم به ذکر است که برای تقویت مکالمه انگلیسی خود می‌توانید از مجموعه آموزش مکالمه زبان انگلیسی مقدماتی تا پیشرفته فرادرس استفاده کنید.

دلیل اصلی این مسئله این است که هر آنچه در کتاب‌های آموزشی و کمک‌آموزشی خوانده‌ایم، زبان رسمی است که معمولاً با اصطلاحات رایجی که افراد انگلیسی‌زبان هنگام گفت‌وگوهای روزانه خود به کار می‌برند، تفاوت دارد. ازطرفی، هر کشوری اصطلاحات و جملات محاوره‌ای مخصوص به خودش را دارد که لازمه آموختن آن تا حد زیادی به بودن در آن محیط و در معرض مستقیم آن قرار گرفتن است. اگر قصد مهاجرت به کشورهایی مانند انگلستان، آمریکا، کانادا و سایر کشورهای انگلیسی‌زبان را دارید، حتماً این نکته را مدنظر داشته باشید که قبل از مهاجرت باید به دنبال راه‌حلی برای رفع این مسئله پیدا کنید.

یکی از روش‌های آشنایی با زبان محاوره، گوش دادن به پادکست‌های انگلیسی است. این پادکست‌ها هم جنبه آموزشی دارند و هم جنبه سرگرمی. هر پادکست از چند اپیزود مختلف تشکیل شده است که به موضوع خاصی می‌پردازد. پادکست‌هایی که به طور ویژه برای آموزش مکالمه انگلیسی طراحی شده‌اند، حاوی موضوعات مختلفی هستند که در هر اپیزود، لغات و اصطلاحات رایج آن نیز آموزش داده شده است. به کمک این اپیزودها می‌توانید زبان انگلیسی را به همان شکلی بیاموزید که در گپ‌وگفت‌های روزمره و محاوره از زبان افراد انگلیسی‌زبان می‌شنوید.

از دیگر مزایای پادکست این است که هر زمان که بخواهید و در هر جایی که باشید می‌توانید به آن‌ها گوش دهید. پادکست‌ها تنوع زیادی هم دارند، برای مثال می‌توانند در قالب داستانی مطرح شوند یا به شکل مکالمه‌ای دونفره یا چندنفره تهیه شوند. اگر به داستان‌های کمدی علاقه‌مندید، می‌توانید به پادکست‌هایی گوش دهید که برای این منظور تهیه شده‌اند. اما برای یادگیری با پادکست، لازم است از جنبه آموزشی نیز به آن نگاه کنید. یعنی فقط به دید سرگرمی به آن نگاه نکنید؛ چند بار به هر اپیزود گوش دهید و لغات و اصطلاحات جدید آن را یادداشت کنید. اما حتماً برای شروع پادکست‌هایی را انتخاب کنید که به شنیدن آن علاقه‌ دارید.

۳. با صدای بلند بخوانید

یکی از تمرین‌‌های مفید برای تقویت مکالمه انگلیسی خواندن با صدای بلند است. بسیاری از نویسندگان این روش را به عنوان بخشی از روند ویرایش به کار می‌برند. به عقیده آن‌ها اگر جمله‌ای را با صدای بلند بخوانید و به نظر مشکلی نداشته باشد، در آن صورت با قاطعیت می‌توان گفت که جمله، از نظر دستوری و واژگانی، جمله خوبی است و بار معنایی کاملی را منتقل می‌کند. با صدای بلند خواندن، در تقویت مکالمه انگلیسی نیز مؤثر است. تحقیقاتی در کانادا نشان داده است که خواندن با صدای بلند باعث می‌شود که چیزی که مشغول خواندن آن هستید را راحت‌تر به یاد بیاورید - در بهبود دامنه لغات انگلیسی به شما کمک زیادی می‌کند.

علاوه بر این، خواندن با صدای بلند به شما این امکان را می‌دهد که مهارت اسپیکینگ خود را تقویت و نقاط ضعف خود را در این زمینه برطرف سازید. اگر عبارت‌های مشخصی در زبان انگلیسی وجود دارد که برای یادگیری یا تلفظ آن‌ها اغلب مشکل دارید، بهترین راه خواندن و تلفظ کردن این کلمات با صدای بلند است. تمرین کردن با صدای بلند می‌تواند سرعت خواندن و صحبت کردن را نیز افزایش دهد. البته منظور ما همان سرعت طبیعی مکالمه به زبان انگلیسی است. نیازی نیست همه متن‌های خود را با صدای بلند بخوانید. در برخی موارد چنین روشی امکان‌پذیر نیست، به‌ویژه اگر در مکانی عمومی باشید که جمعیت زیادی در آن حضور دارد. اما با امتحان کردن این روش در شرایطی مهیا و مناسب، شاهد اثر نتیجه‌بخش و ملموس آن خواهید بود. پس توصیه می‌شود هر از گاهی، با صدای بلند حرف بزنید یا متن انگلیسی بخوانید و این تمرین را در برنامه مطالعاتی خود قرار دهید.

نقاشی سیاه یک خانم نشسته روی مبل در حال مطالعه

۴. از کتاب برای تقویت مکالمه انگلیسی کمک بگیرید

اگر می‌خواهید بدانید که یادگیری زبان انگلیسی را از کجا باید شروع کنید، باید بگوییم که کتاب‌ها منابع بسیار خوب و معتبری برای شروع هستند. در آموزشگاه‌های مختلف، کتاب‌‌های مختلفی تدریس می‌شود و البته در کنار آن‌ها منابع کمک‌آموزشی نیز برای تقویت زبان انگلیسی - مانند پادکست، اپلیکیشن، فیلم و ویدئوهای آموزشی - معرفی می‌شود. اما درمجموع می‌توان کتاب را به عنوان اصلی‌ترین منبع یادگیری زبان انگلیسی در نظر گرفت. اما همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، کتاب‌ها بیشتر به زبان رسمی و نوشتاری می‌پردازند و شاید با زبان محاوره زیاد سروکار نداشته باشند. به همین دلیل در کنار آن‌ها استفاده از منابع کمک‌آموزشی که معرفی شد، می‌تواند در روند یادگیری و تقویت مکالمه انگلیسی تأثیر بیشتری داشته باشد.

در بخش‌های بعدی این آموزش از «مجله فرادرس»، برخی از کتاب‌های مفید برای تقویت مکالمه انگلیسی را معرفی خواهیم کرد. همچنین در کنار کتاب، ویژگی‌های چند پادکست و اپلیکیشن یادگیری زبان انگلیسی را بررسی می‌کنیم.

برای تقویت مکالمه انگلیسی با کتاب، بهتر است ابتدا تعیین سطح شوید تا کتابی را مناسب سطح خود انتخاب و مطالعه کنید. سپس اگر صرفاً به تقویت و تمرین مکالمه نیاز دارید، به سراغ کتاب‌هایی بروید که برای این منظور طراحی و روانه بازار شده‌اند. نمونه بسیار خوبی از این کتاب‌‌ها «Speakout» است که برای سطوح مختلفی در نظر گرفته شده است و تمرکز اصلی آن بر روی مکالمه و صحبت کردن در موقعیت‌های رسمی و غیررسمی است. در این میان به نکات مهمی برای آموزش دستور زبان و لغات مرتبط نیز اشاره کرده است.

۵. فیلم و سریال انگلیسی ببینید

دیدن فیلم و سریال روشی بسیار کاربردی و مفید برای تمرین انگلیسی محاوره‌ای است. بازیگران فیلم و سریال، لهجه‌های مختلفی دارند و زبان انگلیسی را با توجه به سبک و سیاق افراد بومی مناطق صحبت می‌کنند. به همین دلیل، گزینه بسیار مناسبی برای یادگیری و تقویت مکالمه انگلیسی و درواقع انگلیسی روزمره به شمار می‌روند. از طرف دیگر، تماشای فیلم و سریال چون جنبه سرگرمی دارد، برای یادگیری زبان انگلیسی انگیزه و اشتیاق زیادی در شما ایجاد خواهد کرد.

دیدن فیلم و سریال انگلیسی، اگر با هدف یادگیری پیش برود، نیازمند تکنیک‌هایی است که در این مطلب و در بخش معرفی فیلم و سریال به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. درمجموع، دیدن فیلم و سریال در کنار خواندن کتاب و گوش دادن به پادکست، روشی برای تقویت مکالمه انگلیسی به شمار می‌رود، زیرا به کمک آن می‌توانید آن بخشی از زبان انگلیسی خود را تقویت کنید که شاید در بسیاری از کتاب‌ها و منابع زبان انگلیسی نتوانید به آن دست پیدا کنید. این بخش، همان اصطلاحات رایجی است که میان افراد بومی رواج دارد و باعث می‌شود مکالمه‌های شما به دیالوگ‌های افراد انگلیسی‌زبان شباهت بیشتری داشته باشد.

۶. مکالمه انگلیسی را با هوش مصنوعی تمرین کنید

هوش مصنوعی به عنوان ربات می‌تواند تا حد زیادی نقش یک معلم زبان انگلیسی را ایفا کند و به پرسش‌‌های شما پاسخ دهد. در بخشی به نام «تکست باکس» (Text Box) می‌توانید هر درخواستی از «ChatGPT» داشته باشید و اندکی بعد پاسخ خود را دریافت کنید. هر چقدر سوال خود را با جزئیات بیشتری مطرح کنید، «ChatGPT» به شما جواب صریح‌تر و دقیق‌تری می‌دهد. یکی از راه‌های تقویت مهارت‌های زبانی و همچنین تقویت دستور زبان و لغات انگلیسی، «ChatGPT»‌ است. شاید برای شما کمی عجیب باشد که چگونه می‌توانیم با چت کردن با یک ربات، اسپیکینگ خود را تقویت کنیم. در بخش‌‌های بعدی این آموزش به روش‌‌های تقویت مکالمه انگلیسی با «ChatGPT» به طور کامل اشاره می‌کنیم.

این نکته را فراموش نکنید که برای تقویت زبان انگلیسی با هوش مصنوعی از هر روشی که استفاده می‌کنید، چه نوشتاری و چه گفتاری، باید تمرین‌های منظم و پیوسته‌ای داشته باشید تا به مرور بتوانید متوجه پیشرفت در عملکرد خود بشوید. برای مثال، می‌توانید مکالمه‌هایی از «ChatGPT»‌ بخواهید که سطح اصطلاحات و واژگانی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده، کمی از سطح زبان انگلیسی شما بالاتر باشد تا یادگیری بیشتری حاصل شود. اما سطحی را انتخاب نکنید که درک آن را برای شما دشوار سازد. به علاوه، سعی کنید برای یادگیری، لغات و اصطلاحات ناآشنای هر مکالمه یا هر درس را یادداشت کنید و به شکلی منظم آن‌ها را مرور کنید.

۷. از اپلیکیشن و پادکست برای تقویت مکالمه انگلیسی استفاده کنید

همان‌طور که اشاره شد، یادگیری با اپلیکیشن و پادکست می‌تواند در روند تقویت مکالمه انگلیسی اثربخش باشد و از آنجا که روشی سرگرم‌کننده نیز به شمار می‌رود، می‌تواند زبان‌آموزان را مدتی طولانی در مسیر یادگیری قرار دهد و انگیزه خوبی برای تداوم مسیر ایجاد کند. برای این منظور سعی کنید از اپلیکشین‌ها و پادکست‌هایی کمک بگیرید که به طور اختصاصی برای صحبت کردن طراحی شده‌اند. سعی کنید به جملات خوب گوش دهید و مانند خودشان تکرار کنید. تقلید کردن می‌تواند کمک زیادی به بهبود تلفظ و لهجه بکند. برای برخی از اپلیکیشن‌ها، ربات‌هایی طراحی شده است که می‌تواند با شما دیالوگ داشته باشد. به کمک آن‌ها می‌توانید در گفت‌وگو به زبان انگلیسی نیز ورود کنید و با این ربات‌ها تمرین کافی و مؤثری داشته باید.

پادکست‌های زبان انگلیسی نیز شامل اپیزودهایی هستند که میزبان یا میزبانان آن با هدف بهبود مکالمه و سایر مهارت‌های زبانی، آن‌ها را تهیه می‌کنند. با گوش دادن مداوم و پیوسته می‌توانید به مرور پیشرفت خود را حس کنید. در این مطلب به معرفی بهترین پادکست‌ها و اپلیکیشن‌های مکالمه انگلیسی می‌پردازیم.

۸. از تکنیک Shadowing کمک بگیرید

این تکنیک دقیقاً نوعی یادگیری طوطی‌وار است. بدین صورت که بخشی از متن انگلیسی را واژه به واژه در بازه زمانی مشخصی گوش می‌کنید. سپس آن را تکرار می‌کنید. مانند همان چیزی که در تکنیک خواندن با صدای بلند یاد اشاره کردیم. شاید همه آن چیزی را که با صدای بلند تقلید می‌کنید، متوجه نشوید، اما تلفظ درست آن را یاد می‌گیرید و با تکرار بیشتر جملات، آن‌ها را نیز درک خواهید کرد.

می‌توانید فیلمی را برای مثال مشاهده کنید و سپس یکی از سکانس‌های آن را در نظر بگیرید. پس از چند بار مشاهده، جملاتی را که بازیگران فیلم به زبان می‌آورند، عیناً شبیه خودشان تکرار کنید، با همان لهجه و با همان لحن. این روش می‌تواند نحوه درست تلفظ کردن جملات انگلیسی را به شما آموزش دهد. همچنین به مرور متوجه می‌شوید که به خوبی می‌توانید لهجه افراد بومی را تقلید کنید.

برای یادگیری و تمرین اسپیکینگ با تکنیک «Shadowing»، به یک پخش‌کننده صوتی و یک هدفون احتیاج دارید. همچنین بخشی از قطعه مدنظرتان را ضبط کنید و درنهایت، مکانی که قرار است تمرین کنید، باید جایی بی‌صدا باشد تا بتوانید تمرکز خوبی داشته باشید.

  1. بعد از آ‌ن‌که مقدمات کار را فراهم کردید، نوبت به اجرای این روش می‌رسد. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید.
  2. به فایل یا قطعه صوتی گوش دهید.
  3. آن را برای بار دوم پخش کنید.
  4. بارها و بارها آن را گوش کنید تا جایی که آن‌قدر تسلط پیدا کنید که بتوانید با همان سرعت و همان لهجه، جملات را ادا کنید.
  5. اگر فکر می‌‌کنید نمی‌توانید سرعت خود را یا سرعت دیالوگ‌ها انطباق دهید، جملات را یادداشت کنید و چند بار از روی آن بخوانید.
  6. وقتی احساس کردید که با تسلط کافی می‌توانید آن بخش را تکرار کنید و مشکل خاصی در این رابطه ندارید، می‌توانید به سراغ بخش بعدی بروید و مراحل را از ابتدا تکرار کنید و پیش ببرید.
کلوزآپ صورت یک مرد جوان در حال گوش دادن به پادکست

۹. دامنه لغات خود را گسترش دهید

هر چقدر کلمات انگلیسی بیشتری بدانید، راحت‌تر می‌توانید در موقعیت‌های مختلف صحبت کنید. زیرا کلمات به کمک شما می‌آیند و روند مکالمه را تداوم می‌بخشند. البته استفاده از کلمات سطح پیشرفته یا واژگان دشواری که شاید در زبان انگلیسی کاربرد چندانی نیز نداشته باشند، به معنی دانش بالای لغات انگلیسی نیست. شما ممکن است لغات زیادی را بدانید، اما نحوه استفاده از آن‌ها را در جمله بلد نباشید یا به‌اشتباه و در جایگاه نامناسبی از آن‌ها استفاده کنید. منظور از افزایش دامنه واژگان انگلیسی، آموختن کلمات پرکاربرد انگلیسی است که در انگلیسی روزمره و در زبان محاوره کاربرد فراوانی میان افراد دارد.

یکی از روش‌هایی که به استفاده از کلمات درست در جملات می‌انجامد، آموختن کالوکیشن‌های انگلیسی است. کالوکیشن‌ به کلمه‌ای گفته می‌شود که با قرار گرفتن در کنار کلمه‌‌ای دیگر، به آن معنی می‌دهد و درواقع نقش مکمل را دارد. زبان انگلیسی از کالوکیشن‌‌های متعددی تشکیل شده است. یکی از کتاب‌هایی که در این مطلب از «مجله فرادرس» به آن اشاره خواهی کرد، «English Collocations in Use» است که به عنوان یکی از منابع مفید در تقویت دامنه واژگان و اسپیکینگ شناخته شده است. به کمک این کتاب می‌توانید با بسیاری از کالوکیشن‌های رایج انگلیسی آشنا شوید و از آن‌‌ها در جملات و گفت‌وگوهای خود استفاده کنید.

یکی از این کالوکیشن‌ها «make an effort» است که به معنی «تلاش کردن» در زبان انگلیسی به کار می‌رود. «effort» اسم انگلیسی و به معنی تلاش است. اگر بخواهیم آن را در جمله استفاده کنیم، باید با فعل همراه شود. اما نمی‌توانیم هر فعلی را با آن به کار ببریم. یکی از فعل‌‌های رایج که با این کلمه همراه می‌شود، «make» است. به همین دلیل «make» را می‌توانیم به عنوان کالوکیشن برای «effort» در نظر بگیریم.

مثال دیگر، کلمه «attention» است که در جایگاه اسم، همیشه با فعل «pay» همراه می‌شود و به صورت «pay attention» کاربرد دارد. البته کالوکیشن‌ها فقط ترکیب اسم و فعل نیستند؛ گاهی می‌توانند به صورت قید انگلیسی و صفت انگلیسی به کار بروند، مانند «highly effective». به همین دلیل، با توجه به اجزای کلام در انگلیسی، کالوکیشن‌‌های مختلفی تعریف شده است و برای صحبت کردن به زبان انگلیسی، لازم است با این کالوکیشن‌ها آشنایی پیدا کنیم. به این ترتیب، هنگام صحبت کردن کمتر دچار اشتباه می‌شویم و از لغات انگلیسی در جایگاه درستی استفاده می‌کنیم.

۱۰. با افراد انگلیسی‌زبان در تعامل باشید

اگر در کشوری زندگی می‌‌کنید که امکان ارتباط با افراد انگلیسی‌زبان وجود دارد، شک نکنید که شانس تقویت مکالمه انگلیسی را دارید و می‌توانید از این طریق پیشرفت کنید. اما اگر چنین شرایطی برای شما فراهم نیست، دوستانی پیدا کنید که به زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشند تا بتوانند شما را در این مهم یاری کنند. همچنین می‌توانید عضو گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شوید تا با این افراد در تعامل باشید. از مزایای عضویت در این گروه‌‌ها، آشنایی با لهجه‌‌های گوناگون است، زیرا بدون شک افرادی با ملیت‌های مختلف را در این گروه‌ها ملاقات خواهید کرد که می‌توانید از صحبت کردن با آن‌ها لذت ببرید و در عین حال نکات مهمی را در رابطه با نوع جملاتی که به کار می‌برند و لهجه‌های آن‌ها یاد بگیرید.

حتی می‌توانید بعد از گفت‌وگو، از آن‌ها بخواهید که به حرف‌های شما بازخورد دهند. برای مثال، می‌توانید درخواست کنید که اشتباهات گرامری شما را تصحیح کنند یا در رابطه با نحوه به کار بردن لغات و اصطلاحات شما را راهنمایی کنند. هر زمان که فرصت کردید، این کار را انجام دهید، چون این کار باعث می‌شود که با افراد مختلفی در ارتباط باشید و شانس تقویت زبان انگلیسی و مهارت صحبت کردن به زبان انگلیسی را افزایش دهید.

۱۱. صحبت کردن در جمع را تمرین کنید

در برخی موارد، برای افزایش اعتمادبه‌نفس و تسلط بر روانی کلام، لازم است به شکل مونولوگ، جلوی افراد زیادی صحبت کنید. این کار تأثیر زیادی بر نوع بیان و لحن کلام شما خواهد داشت، زیرا به کمک آن می‌توانید بر بسیاری از چالش‌هایی غلبه کنید که هنگام صحبت کردن ممکن است سر راه شما قرار بگیرد.

واژگانی که از دهان شما خارج می‌شوند و به سمع و نظر مخاطب می‌رسند، مجموعه‌ای از کلمات و اصطلاحاتی هستند که در زندگی روزمره خود از آن‌ها استفاده می‌کنیم. اما این‌که بتوانیم به عنوان یک سخنران خوب در جمع و در جلوی افراد زیادی این کلمات را کنار هم بچینیم و آن‌ها را در قالب جملاتی ادا کنیم که بر دل شنوندگان بنشیند، مهارتی است که فقط با تمرین کردن و یاد گرفتن تکنیک‌‌های مؤثر در این خصوص میسر می‌شود. بنابراین، این روش می‌تواند تا حد زیادی در افزایش اعتمادبه‌نفس شما و توانایی صحبت کردن با لحنی شمرده و گیرا مؤثر واقع شود.

برای شروع می‌توانید متنی را به زبان انگلیسی آماده کنید. سپس جلوی آینه بایستید و آن را بخوانید. تصور کنید که در یک همایش بزرگ در حال سخنرانی برای عده زیادی از حضار هستید و همه آن‌‌ها دارند با دقت به شما گوش می‌دهند. کم‌کم سعی کنید متن را حفظ کنید و دیگر به آن نگاه نکنید. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که از صحبت کردن در جمع هراس دارند یا هول می‌شوند، با تمرین این روش می‌توانید تا حد زیادی از نگرانی خود را کم کنید.

۱۲. صدای خود را ضبط کنید

یکی از روش‌های مؤثر در تقویت مکالمه انگلیسی این است که هنگام صحبت کردن به زبان انگلیسی، صدای خودتان را ضبط کنید. دلیل این کار این است که موقع صحبت کردن نمی‌توانید متوجه اشتباهات گرامری یا موارد مشابهی شوید. اما وقتی دوباره حرف‌‌های خود را می‌شنوید، می‌توانید نقاط ضعف خود را تشخیص دهید. نکته مهم این است که با شنیدن صدای خود، حس اعتمادبه‌نفستان را تقویت می‌کنید، زیرا وقتی به مرور متوجه اشتباهات خود می‌شوید و آن‌ها را برطرف می‌کنید، بعد از ضبط کردن و شنیدن صدای خود، متوجه می‌شوید که چقدر در مقایسه با قبل بهتر صحبت می‌کنید و این پیشرفت هم به شما انگیزه بیشتری می‌دهد تا در مسیری که قدم برداشته‌اید، پیوستگی داشته باشید و هم باعث افزایش اعتمادبه‌نفس شما می‌شود. سعی کنید چند بار به صدای خود گوش دهید و اشتباهات خود را پیدا کنید. به مرور زمان می‌توانید درست صحبت کردن را نیز یاد بگیرید.

۱۳. مهارت‌ شنیداری خود را تقویت کنید

یکی از مهارت‌هایی که می‌توان آن را به عنوان مکملی برای تقویت مهارت اسپیکینگ در نظر گرفت، مهارت لیسنینگ است. با کمک گرفتن از تکنیک‌های تقویت لیسنینگ، می‌توانید به مرور شاهد پیشرفت اسپیکینگ نیز باشید. تماشای فیلم و سریال یا گوش دادن به فایل‌های صوتی که مناسب سطح شما باشد، مانند پادکست‌های تقویت زبان انگلیسی، می‌توانید هم تلفظ و هم لحن کلام خود را تقویت کنید که از ارکان مهم در اسپیکینگ به شمار می‌روند. حتی توصیه می‌شود اپیزودها یا فایل‌های صوتی را گوش دهید که اندکی بالاتر از سطح زبان انگلیسی شما باشند تا بتوانید زبان خود را بیشتر تقویت کنید.

با گوش دادن به زبان انگلیسی، امکان بهبود دستور زبان نیز وجود دارد، زیرا این امکان را برای شما فراهم می‌کند که با ساختار جمله‌ها و نحوه قرار گرفتن آن‌‌‌ها در کنار هم آشنا شوید همچنین لغات انگلیسی پرکاربرد، عبارات و اصطلاحات رایج انگلیسی را یاد بگیرید. معمولاً منابع تقویت لیسنینگ از درس‌های مختلفی تشکیل شده‌اند و هر درس به موضوع خاصی اختصاص یافته است. با در نظر گرفتن هر موضوع، لغات و اصطلاحات آن نیز آموزش داده می‌شود و شما به عنوان زبان‌آموز می‌توانید با تمرین کردن آن‌ها، در تقویت مکالمه نیز از آن‌ها استفاده کنید.

اما این همه ماجرا نیست. شنونده خوبی بودن، بخش مهمی از یک مکالمه خوب است. شاید لازم نباشد که زبان انگلیسی را در حد عالی و بی‌نقص صحبت کنید. اگر بتوانید به حرف‌های دیگران گوش بدهید، آن‌ها را درک کنید و به نظراتشان علاقه نشان دهید، افراد بدون شک از مصاحبت با شما لذت خواهند برد و جذبتان می‌شوند. مفهوم همه مواردی که مطرح شد این است که هرچقدر تمرین بیشتری داشته باشید، فرصت‌های بیشتری برای بهبود اسپیکینگ در اختیار شما خواهد بود و فراتر از آن، از این‌‌که می‌توانید با افراد دیگری صحبت کنید و در تعامل باشید، احساس بهتری دارید.

۱۴. استفاده از کلمات پُرکننده را محدود کنید

«پُرکننده‌ها» (Fillers) به کلماتی گفته می‌شود که برای جلوگیری از مکث کردن و حفظ روند صحبت کردن به کار می‌روند. کلماتی مانند «um» یا «uh» و «like». اما توصیه می‌شود تا حد امکان هنگام صحبت کردن، استفاده از این کلمات را محدود کنید. به‌جای آن می‌توانید مکث‌های کوتاهی داشته باشید که هم نشانه این است که در حال فکر کردن هستید و هم جریان گفت‌وگو را حفظ می‌کند. این کار نتیجه بهتری دارد تا این‌که مدام از پرکننده‌ها کمک بگیرید، زیرا مخاطب با شنیدن آن‌ها به طور مدام، خسته می‌شود و ممکن است توجهش معطوف این کلمات شود و نتواند روی کلام شما تمرکز کافی داشته باشد. حتی ممکن است بعد از مدتی، دیگر صحبت‌های شما را دنبال نکند یا اشتیاق لازم برای شنیدن حرف‌های شما را از دست بدهد.

۱۵. از زبان بدن استفاده کنید

تأثیر «زبان بدن» (Body Language) بر صحبت کردن بر هیچ‌کس پوشیده نیست. زبان بدن نقش مهمی در درک و انتقال مفاهیم ایفا می‌کند و راهی غیرکلامی برای ایجاد ارتباط با دیگران است. زبان بدن شامل حرکات دست و حالت‌های چهره است که در موقعیت‌های مختلف، برای بیان احساسات یا انتقال معنی کلام به شخص مقابل به کار می‌رود. برای مثال، ارتباط چشمی، نشان دادن تعجب، خوشحال، ناراحتی، کلافگی یا خشم با حالت‌های چهره، حتی نوع نشستن، حرکات دست و پا و مواردی از این قبیل، می‌تواند زبان بدن محسوب شود که گاهی بیشتر از رفتارهای کلامی در مخاطب تأثیرگذار است.

وقتی صحبت می‌کنید، بهتر است به‌جای این‌که صاف و بدون حرکت سر جای خود بنشینید، از زبان بدن هم کمک بگیرید. این کار مخاطب را به بطن گفت‌وگو می‌کشاند و به شنیدن حرف‌‌های شما ترغیب می‌شود. برای مثال، اگر قرار است درباره موضوعی هیجان‌انگیز صحبت کنید، این حالت را در چهره خود نیز نشان دهید، یا اگر می‌خواهید در جمع صحبت کنید، به کمک زبان بدن، تسلط خود را پیرامون موضوع به رخ مخاطبان بکشانید و اعتمادبه‌نفس خود را از این طریق به آن‌ها نشان دهید. همچنین استفاده از زبان بدن می‌تواند در مخاطب شوق و ذوق بیشتری برای دنبال کردن حرف‌های شما ایجاد کند.

استفاده از زبان بدن، یکی از تکنیک‌های مؤثر برای ایجاد یک ارائه خوب و موفقیت‌آمیز در جمع است. رفتار غیرکلامی بر روی نحوه دریافت پیام از جانب مخاطب، نحوه مشارکت مخاطب و طرز تفکر آن‌ها نسبت به شما تأثیر دارد. حتی اگر به بهترین شکل ممکن برای سخنرانی خود آماده باشید، اگر نتوانید از زبان بدن استفاده درستی بکنید و بدون هیچ حرکتی سر جای خود بایستید و ارائه دهید، نمی‌توانید روی مخاطب نفوذ کلام داشته باشید.

اما فراموش نکنید که اشکال زبان بدن و مفاهیم مربوط به آن‌ در همه کشورها شبیه هم نیست. اگر می‌خواهید صحبت کردن به انگلیسی را یاد بگیرید و آن را تقویت کنید، باید با زبان بدن افراد انگلیسی‌زبان آشنایی پیدا کنید. در تصویر زیر می‌توانید برخی از حالت‌های چهره یا بدن را مشاهده کنید که در میان افراد انگلیسی‌زبان رایج است.

تصویر مردی که حالت‌های مختلفی را با زبان بدن نشان می‌دهد
زبان بدن

۱۶. به طور منظم تمرین داشته باشید

یادگیری و تقویت مکالمه انگلیسی مانند هر مهارت دیگری به تمرین و تکرار نیاز دارد. برای این منظور می‌توانید با افراد مختلفی در ارتباط باشید و به طور مرتب با آن‌ها به زبان انگلیسی صحبت کنید. همچنین می‌توانید روزانه به پادکست تقویت زبان انگلیسی گوش دهید که هم باعث تقویت اسپیکینگ و هم باعث تقویت لیسنینگ می‌شود. به ساختارهایی که دیگران در صبحت کردن خود از آن‌ها استفاده می‌کنند توجه کنید و سعی کنید در موقعیت‌های مختلف به کار ببرید. همچنین با آن‌ها وارد تعامل و گفت‌وگو شوید.

برای تمرین کردن به شکلی منظم و پیوسته، لازم است برنامه‌ریزی منظمی داشته باشید و طبق آن پیش بروید. برای مثال، می‌توانید روزانه به طور متوسط بین ۵ تا ۱۰ کلمه جدید را یاد بگیرید و روزهای بعد به این تعداد اضافه کنید و با مرور لغات و اصطلاحات روزهای قبل، کم‌کم بر دانش واژگان خود بیفزایید. همچنین می‌توانید به صورت روزانه به پادکست گوش دهید یا به کمک کتاب به عنوان یکی از منابع مفید یادگیری زبان انگلیسی، از آن‌ها نهایت استفاده را ببرید.

از دیگر روش‌هایی که می‌تواند شما را در یک سیکل منظم و منسجمی برای یادگیری و تقویت مکالمه زبان انگلیسی قرار دهد، دیدن فیلم و سریال آخر هفته است. این کار را نیز در برنامه خود قرار دهید و به طور پیوسته دنبال کنید. زیرا یادگیری زبان شامل تمرین‌های منظم و پیوسته است و این عامل مهم تعیین‌کننده میزان پیشرفت شما در یادگیری هر یک از مهارت‌های اصلی خواهد بود. اما بهتر است بر طبق برنامه‌ای مطالعات خود را پیش ببرید که آن قدر سنگین و فشرده نباشد که نتوانید از عهده آن بربیایید یا به مرور زمان انگیزه خود را از دست بدهید و رهایش کنید. برنامه‌ریزی ساده‌ای داشته باشید که بتوانید تقریباً هر روز آن را دنبال کنید و از ادامه دادن آن خسته نشوید. سعی کنید منابعی که برای تقویت مکالمه انگلیسی در نظر می‌گیرید، متنوع باشد و بیشتر جنبه سرگرمی داشته باش که در ابتدای راه انگیزه‌بخش و مفرح باشد. به مرور می‌توانید از منابعی با سطح بالاتری کمک بگیرید که بیشتر جنبه آموزشی دارد و در تقویت مکالمه انگلیسی به شما کمک می‌کند.

۱۷. متنی برای صحبت کردن آماده کنید

این کار شبیه تقلب کردن است، اما برای انجام کاری خوب و مفید به کار می‌رود. بخشی از اضطراب و نگرانی ما به این دلیل است که نمی‌دانیم برای صحبت کردن چه بگوییم. وقت ملاقات با دکتر دارید؟ قبل از قرار ملاقات، لغاتی را آماده کنید که حدس می‌زنید به شرح حال شما ارتباط داشته باشد. همچنین می‌توانید از عبارت‌هایی کمک بگیرید که احتمالاً در آن لحظه به آن‌ها احتیاج پیدا می‌کنید.

قبل از پرداخت صورت‌‌حساب خود در رستوران، حضور در یک مصاحبه شغلی، نوشتن ایمیل برای ابراز نارضایتی یا اعتراض و برای هر موقعیت دیگر، می‌توانید لغات یا عبارت‌هایی را پیدا کنید که حدس می‌زنید برای آن موقعیت به کار می‌آید و مسیر مکالمه را به سمت و سوی خوبی پیش می‌برد. این کار به شکل مؤثری باعث کاهش استرس شما خواهد شد و می‌توانید تسلط بیشتری بر اوضاع داشته باشید.

۱۸. لغات جدید را در قالب جمله و مثال یاد بگیرید

همان‌طور که اشاره کردیم، یادگیری لغات انگلیسی تأثیر بسیار زیادی در صحبت کردن خواهد داشت و یکی از روش‌های مفید در تقویت مکالمه انگلیسی به شمار می‌رود. اما یادگیری واژگان انگلیسی به‌تنهایی کافی نیست. یعنی اگر لغات را به صورت کلماتی مجزا یادداشت کنید و معنی آن‌ها را تمرین کنید، کمک چندانی به بهبود دامنه واژگان شما نخواهد کرد.

آنچه مهم است یادگیری در قالب جمله و مثال است که می‌تواند شما را با نحوه درست استفاده کردن از کلمات انگلیسی آشنا کند و از این طریق است که می‌توانید کالوکیشن‌های انگلیسی را نیز بیاموزید. بنابراین، برای یادگیری لغات انگلیسی، باید بتوانیم آن‌ها را در قالب متن و با مثال یاد بگیریم. تنها در این صورت است که یادگیری کلمات جدید به مهارت اسپیکینگ شما کمک خواهد کرد.

یکی دیگر از روش‌هایی که برای یادگیری لغات انگلیسی توصیه می‌شود این است که از لغات و عبارات جدید در مکالمات روزمره خود استفاده کنید. وقتی کلمات در محیطی واقعی به کار می‌روند، به مرور در جایگاه درست خود می‌نشینند و در این میان، افراد مختلف با ارائه نظرات خود و استفاده از این کلمات به شما بازخورد ارائه خواهند کرد. می‌توانید از دوستان انگلیسی‌زبان یا افراد مسلط به زبان انگلیسی کمک بگیرید یا عضو گروه‌هایی شوید که امکان برقراری ارتباط و تبادل نظر وجود دارد.

همچنین می‌توانید موضوع خاصی را در نظر بگیرید، لغات و عباراتی را برای آن از قبل آماده کنید و سپس شروع به صحبت کنید. هم‌زمان صدای خود را ضبط کنید تا بعد از گوش دادن به آن متوجه شوید که چقدر از کلمات جدید استفاده کرده‌اید و چقدر درست آن‌ها را به کار برده‌اید. این کار باعث می‌شود که اگر مشکلی یا نقطه ضعفی در به کار بردن واژگان و اصطلاحات جدید دارید، با گوش دادن به صدای خود آن‌‌ها را رفع کنید و به مرور بتوانید نحوه استفاده درست از آن‌ها را درجمله یاد بگیرید و به نوعی برای شما به یک عادت تبدیل شود، عاداتی که می‌تواند به شکلی مؤثر در ذهن شما نقش ببند و به مرور شما را با روش‌هایی آشنا کند که باعث پیشرفت اسپیکینگ شما شود.

۱۹. متن‌های انگلیسی بخوانید

خواندن متن انگلیسی می‌تواند کمک زیادی در بهبود زبان انگلیسی شما بکند. برای این منظور با متن‌‌های ساده انگلیسی شروع کنید و به مرور به سراغ متن‌‌های پیچیده‌تر بروید. البته سعی کنید از متن‌هایی کمک بگیرید که زیاد هم ساده نباشد. در این صورت می‌توانید لغات و اصطلاحات جدید در متن را یادداشت کنید و با یک برنامه منظم و پیوسته آن‌ها را مرور کنید. می‌توانید برای این کار از دیکشنری زبان انگلیسی نیز کمک بگیرید. وقتی لغات انگلیسی را در قالب متن یاد می‌گیرید، هم با نحوه استفاده از آن‌ها در جمله آشنا خواهید شد و هم مدت زمان بیشتری در ذهن‌تان می‌ماند. سعی کنید معنی کلمات جدید را با نوشتن جملاتی که آن کلمه در متن به کار رفته، یاد بگیرید و هر روز تمرین داشته باشید.

اگر متن‌های انگلیسی شما ویس داشته باشد، تأثیر آن به مراتب بیشتر خواهد بود. با خواندن متن می‌توانید هم‌زمان به فایل صوتی آن نیز گوش بدهید و با تکرار کردن آن تلفظ کلمات خود را نیز تقویت کنید. سعی کنید وقتی می‌خواهید متنی را تمرین کنید، ابتدا از روش «Skimming» کمک بگیرید. برای این کار لازم است متن را خیلی سریع بخوانید تا با کلیت آن آشنایی پیدا کنید. این کار باعث می‌شود که وقتی متن را می‌خوانید، بر موضوع کلی آن تسلط کافی پیدا کنید و در این صورت درک آن برای شما راحت‌تر خواهد بود.

روش دیگری که به هنگام خواندن متن انگلیسی باید در نظر بگیرید، این است که معنی لغات جدید متن را حدس بزنید. سعی کنید بدون کمک گرفتن از دیکشنری و با خواندن جملات معنی کلمه را تا حدی حدس بزنید. اما اگر نتوانستید می‌توانید به سراغ دیکشنری بروید. حدس زدن معنی کلمه باعث می‌شود آن کلمه بیشتر در ذهن شما بماند. متن را چند بار بخوانید و هر بار سعی کنید آن را با صدای بند بخوانید و تکرار کنید. سپس خلاصه‌ای از متن را با صدای بلند برای خود (یا برای شخص دیگری) بازگو کنید. با این کار کلمات و اصطلاحات جدیدی که یاد گرفته‌اید در ذهن شما می‌ماند و می‌توانید آن‌ها را در موقعیت‌های مختلفی به کار ببرید. بنابراین، به کمک مهارت خواندن و درک مطلب نیز می‌توانید اسپیکینگ خود را تقویت کنید.

۲۰. بر روی روانی کلام تمرکز بیشتری داشته باشید

وقتی در حال صحبت کردن به زبان انگلیسی هستید، چقدر مکث می‌کنید؟ هر چقدر بیشتر مکث کنید، اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهید و نمی‌توانید روند صحبت کردن را ادامه دهید. بنابراین دیگر هنگام صحبت کردن احساس راحتی نخواهید کرد. خود را به چالش بکشید. سعی کنید بدون وقفه، انگلیسی صحبت کنید. بدون شک کار راحتی نخواهد بود، اما با کمی تمرین و تکرار می‌توانید از عهده این کار بربیایید. اگر بر روی صحبت کردن خود تمرکز زیادی داشته باشید و از قبل لغات یا اصطلاحات آن را آماده کنید، می‌توانید تا حد زیادی از این وقفه‌ها جلوگیری کنید.

صحبت کردن جلوی آینه می‌تواند تأثیر زیادی روی بهبود اسپیکینگ شما داشته باشد. سعی کنید این کار را به طور منظم و روزانه تمرین کنید. در نظر داشته باشید که شما در جلسه امتحان نیستید و قرار نیست کسی اسپیکینگ شما را ارزیابی کند و به آن نمره بدهد. بنابراین، تمرکز خود را از روی دستور زبان بردارید و به این فکر نکنید که حتماً جملاتی بسازید که از نظر گرامری در سطح کاملی باشد. به‌جای آن بر روی روانی کلام خود تمرکز کنید تا هم ایده‌های بهتری در ذهنتان شکل بگیرد و هم مکث‌های پی در پی نداشته باشید. تصحیح اشتباهات گرامری هنگام صحبت کردن کار خوبی است، اما نباید آن‌قدر روی آن تأکید کنیم که هنگام مکالمه به دفعات شاهد آن باشیم. اشتباهات گرامری بخشی از صحبت کردن است و حتی ممکن است در میان افراد انگلیسی‌زبان نیز مشاهده شود. همچنان که ما هم هنگام فارسی صحبت کردن همه جملات خود را با دستور زبان درست و بی‌نقصی ادا نمی‌کنیم.

۲۱. موارد استثنا را یاد بگیرید و از آن‌ها استفاده کنید

اگر مدتی است که مشغول یادگیری زبان انگلیسی هستید، احتمالاً به این نکته پی برده‌اید که زبان انگلیسی سرشار از موارد استثنا است که ممکن است هنگام یادگیری شما را با چالش‌‌های زیادی روبه‌رو کند. بنابراین بهتر است این موارد را یاد بگیرید و از آن‌ها در مکالمات روزمره خود و در موقعیت‌‌های مختلف کمک بگیرید. یادگیری همه موارد استثنا در زبان انگلیسی غیرممکن است، اما می‌توانید بر روی گروهی از آن‌ها متمرکز شوید و تا جایی که می‌توانید در مکالمات خود استفاده کنید. به زودی آن‌قدر برای شما عادی می‌شود که دیگر بدون آن‌که به آن‌ها فکر کنید، به طور طبیعی در جملات خود به کار می‌برید. برخی از موارد استثنا در زبان انگلیسی که باید برای تقویت مکالمه انگلیسی بدانید، عبارتند از:

۲۲. در دوره‌های آنلاین اسپیکینگ شرکت کنید

شاید نتوانیم دوستی انگلیسی‌زبان پیدا کنیم یا کسی که بتوانیم صحبت کردن را با او تمرین کنیم و به ما بازخورد بدهد. کلاس‌‌های آنلاین برای همین مواقع است. در این کلاس‌ها می‌توانید نه‌تنها مهارت اسپیکینگ، بلکه مهارت رایتینگ خود را نیز تقویت کنید. در این کلاس‌‌ها می‌توانید با ایجاد تعامل دو یا چندنفره، در گفت‌وگوهای مختلف و با موضوعات متنوعی شرکت کنید. به علاوه، این امکان برای شما وجود دارد که از استاد خود بازخورد بگیرید و به رفع نقاط ضعف خود بپردازید.

اگر کمی خلاقیت داشته باشید، صحبت کردن به زبان انگلیسی می‌تواند برای شما به یک سرگرمی تبدیل شود و لحظاتی لذت‌بخش را برای شما رقم بزند. بسیاری از کلاس‌‌های آنلاین از فعالیت‌های متنوعی تشکیل شده‌اند که مختص تقویت مکالمه است. فعالیت‌هایی مانند «Role-plays» یا بحث و گفت‌وگو پیرامون موضوعات مختل می‌تواند شما را در مسیری قرار دهد که هم سرگرمی باشد و هم آموزنده. این فعالیت‌ها همگی برای تقویت مکالمه به شیوه‌ای هدایت‌شده در نظر گرفته شده‌اند. آموزش‌‌های ویدئویی می‌تواند در تلفظ درست کلمات انگلیسی نیز به شما کمک کند.

از دیگر مزایای تقویت مکالمه انگلیسی با کلاس‌های آنلاین این است که زبان‌آموزان آن می‌توانند از اقصی‌‌نقاط دنیا در آن شرکت کنند. بنابراین، می‌توانید دوستانی با ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلفی پیدا کنید که هر یک زبان انگلیسی را با لهجه‌های مختلفی تمرین می‌کنند و این تنوع به زبان‌آموزان اجازه می‌دهد که لهجه و تلفظ خود را بهبود دهند. ویدئوهای آموزشی با افرادی با لهجه‌های مختلف و با سابقه زبانی متفاوت باعث بالا رفتن میزان وفق‌پذیری با شرایط جدی خواهد شد و در نهایت در روند صحبت کردن به زبان انگلیسی تأثیر چشمگیری خواهد داشت.

یک مرد جوان با یک میکروفون در دست

۲۳. به زبان مادری داستان تعریف کنید و آن را به انگلیسی ترجمه کنید

ترجمه از زبان مادری به زبان انگلیسی نیز می‌تواند در تقویت مکالمه انگلیسی مؤثر باشد. برای این منظور داستانی را که خیلی دوست دارید، انتخاب کنید و آن را به زبان انگلیسی برگردانید. در نظر داشته باشید که وقتی در حال تعریف گردن داستان هستید، به انگلیسی فکر کنید و آن را به زبان انگلیسی بگویید. تمرکز کردن بر روی روانی کلام و جملاتی که ادا می‌شوند نیز می‌تواند در بهبود اسپیکینگ اثربخش باشد، زیرا وقتی دقت زیادی به خرج می‌دهید تا جملات را درست ادا کنید، ناخودآگاه جریان صحبت کردن کند می‌شود. سعی کنید هنگام داستان تعریف کردن، گاهی صحبت خود را متوقف کنید و به‌جای آن از مخاطب بخواهید که سوالی مطرح کند یا از او بخواهید که بقیه داستان را حدس بزند و به زبان انگلیسی درباره آن صحبت کند. با این کار می‌توانید او را نیز در روند گفت‌وگو قرار دهید و از این کار لذت بیشتری ببرید. می‌توانید داستان‌هایی را تعریف کنید که در بسیاری از کشورها شناخته‌شده‌اند یا جزو ادبیات کلاسیک یا داستانی قرار می‌گیرند. در این صورت، افراد زیادی آن را قبلاً شنیده‌اند و می‌توانند در تبادل اطلاعات با شما شریک شوند و حرفی برای گفتن داشته باشند.

۲۴. اشتباهات خود را یادداشت کنید

اشتباهاتی که هنگام صحبت کردن ممکن است رخ دهد، اشتباهات گرامری، استفاده نادرست از کلمات، تلفظ اشتباه و موارد مشابه است. اگر دچار این اشتباهات شدید، احساس سرخوردگی نکنید. درعوض، اشتباه خود را بنویسید، چه تلفظ باشد چه گرامر یا چه انتخاب نادرست کلمه. دریابید که مشکل از کجا بوده و سپس راه‌حل مناسبی را برای تشخیص و رفع آن پیدا کنید. بسیاری از خطاهای اسپیکینگ، حتی برای افراد غیرانگلیسی‌زبان نیز قابل‌تشخیص است، به همین دلیل هیچ نیازی نیست که آن‌‌‌ها را از کسی مخفی کنید. درک و تحلیل اشتباهات و نقاط ضعف خود یکی از بهترین تمرین‌ها برای بهبود مهارت‌های زبانی و افزایش اعتمادبه‌نفس است.

از بسیاری جهات، تقویت مهارت اسپیکینگ به اعتمادبه‌نفس شما بستگی دارد. هر چقدر اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشید، در موقعیت‌های مختلف بهتر می‌توانید عمل کنید. پس کار خیلی سختی هم نیست. بدون ترس از اشتباه کردن صحبت کنید، با صدای بلند حرف بزنید و خود را برای دریافت هرگونه بازخوردی مشتاق نشان دهید. اشتباهاتی که خودتان به آن‌ها پی می‌برید یا دیگران به شما گوشزد می‌کنند یادداشت کنید. آن‌ها را هر از گاهی مرور کنید و تا جایی که می‌توانید رفع کنید. وقتی به چیزی فکر می‌کنید، برای مدتی کوتاه در ذهن شما می‌ماند و ممکن است اندکی بعد آن را از یاد ببرید. اما وقتی آن را یادداشت می‌کنید و به سراغش می‌روید، در ذهن شما حک می‌شود و برای مدتی طولانی آن را به خاطر خواهید داشت. به همین دلیل دیگر هنگام صحبت کردن آن اشتباه را تکرار نخواهید کرد.

۲۵. با خودتان حرف بزنید

شاید خنده‌دار به نظر برسد، اما وقتی با خودتان حرف می‌زنید، اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا می‌کنید و مهارت اسپیکینگ شما تقویت می‌شود. زیر دوش، هنگام شستن ظرف‌ها، روبه‌روی آینه و خلاصه هر زمانی که فرصت پیدا می‌کنید، با خودتان حرف بزنید. به زبان انگلیسی و در صورت امکان با صدای بلند با خودتان حرف بزنید. از تکنیک «Shadowing» استفاده کنید. صدای خود را ضبط کنید. به صدای خود گوش دهید و نقاط ضعف خود را پیدا و رفع کنید. آهنگ انگلیسی یاد بگیرید و آن را حفظ کنید و همراه با شنیدن آهنگ زمزمه کنید. بخش‌هایی از یک فیلم یا سریال را یادداشت کنید و آن را برای خود با لهجه بازیگران تعریف کنید. فراموش نکنید که لازمه صحبت کردن به زبان انگلیسی این است که «گوش دادن فعال» (Active Listening) را تمرین کنید.

گوش دادن فعال به عنوان یکی از مهارت‌های ارتباطی می‌تواند تأثیر خوبی بر روند صحبت کردن نیز داشته باشد. در طول روز همه ما در حال گوش دادن به چیزهای مختلفی هستیم، اما بیشتر این‌ها به شکلی غیرفعال پیش می‌روند، یعنی صرفاً جملاتی را می‌شنویم اما زیاد بر روی آن‌ها تمرکز نمی‌کنیم. در صورتی که گوش دادن فعال شامل متمرکز شدن به طور کامل بر روی حرف‌های مخاطب است و حتی در این میان نظرات خود را نیز مطرح می‌کنیم. با این کار مخاطب تشویق می‌شود که به حرف‌های خود ادامه دهد و ایده‌ها و نظراتش را به اشتراک بگذارد. بنابراین او را به صحبت کردن ترغیب کرده‌ایم. وقتی این کار را با افرادی انجام می‌دهیم که به زبان انگلیسی تسلط کاملی دارند، از صحبت‌های آن‌‌ها می‌آموزیم و خودمان نیز با آن‌‌ها وارد تعامل می‌شویم. به همین دلیل گوش دادن فعال می‌تواند روشی برای تقویت مکالمه انگلیسی محسوب شود.

۲۶. بازی‌های آنلاین را امتحان کنید

بازی‌های آنلاین که متن‌های انگلیسی نیز دارند و امکان چت ویدئویی نیز وجود دارد، روش مناسبی برای تمرین اسپیکینگ است. این بازی‌های مدام تکرار می‌شوند و به همین دلیل به مرور و به شکلی ناخواسته با اصطلاحات و کلمات رایج و کاربردی آشنا می‌شوید و می‌توانید به زبان انگلیسی با افراد دیگر نیز در ارتباط باشید. ازطرفی، چون بازی جنبه سرگرمی و تفریح دارد، یادگیری به شکلی مداوم پیش خواهد رفت. به علاوه، یادگیری به صورت تعاملی خواهد بود و امکان ایجاد ارتباط مانند شرایطی واقعی را فراهم می‌کند. همکاری گروهی نیز خود می‌تواند روشی برای تقویت مکالمه باشد و در بازی‌های آنلاین شاهد این همکاری تیمی هستیم.

در کنار بهبود مهارت اسپیکینگ، می‌توانیم به کمک بازی‌های آنلاین مهارت لیسنینگ خود را نیز تقویت کنیم. هنگام بازی کردن، شنونده‌ای فعال هستیم تا بتوانیم دستورالعمل‌ها را درک کنیم و با هم‌تیمی خود در تعامل باشیم. به همین دلیل، به مرور زمان متوجه می‌شویم که مهارت لیسنینگ ما افزایش چشمگیری پیدا کرده است. بهبود لیسنینگ نیز باعث بهبود اسپیکینگ خواهد شد.

۲۷. به انگلیسی فکر کنید

بسیاری از زبان‌آموزان هنگام صحبت کردن به زبان انگلیسی، ابتدا در ذهن‌شان به زبان فارسی فکر می‌کنند و سپس سعی می‌کنند آن را به زبان انگلیسی ترجمه کنند و به زبان بیاورند. مشکلی که در رابطه با مکالمات این افراد وجود دارد، نوع جملاتی است که از نظر ساختاری و دستوری ایرادهای فراوانی دارد و دلیلش این است که وقتی به زبان فارسی فکر می‌کنیم، ساختار جمله‌های ما کاملاً با جملات انگلیسی تفاوت دارد و در نتیجه نوع جملاتی که به انگلیسی ساخته می‌شود، ساختاری شبیه جملات فارسی پیدا می‌کند و از نظر دستوری درست نخواهد بود. اگر از همان ابتدای یادگیری و تقویت مکالمه انگلیسی یاد بگیرید که به زبان انگلیسی فکر کنید، به مرور زمان عادت می‌کنید که از فارسی به انگلیسی ترجمه نکنید و زمان کمتری را صرف پاسخگویی به سوالات بکنید.

بهترین راه برای فکر کردن به زبان انگلیسی، نوشتن خاطرات روزانه است. لازم نیست جملاتی که می‌نویسید بدون اشکال باشد. هدف از نوشتن خاطرات به زبان انگلیسی این است که وقت کمتری را صرف فکر کردن برای صحبت کردن به زبان انگلیسی بکنید. بنابراین، فکر کردن به زبان انگلیسی را می‌توانیم یکی از راه‌های مؤثر برای تقویت مکالمه انگلیسی به شمار بیاوریم.

۲۸. تجربیات خود را به زبان انگلیسی تعریف کنید

سعی کنید برای صحبت کردن به زبان انگلیسی خود را با چالش‌‌های متفاوتی مواجه کنید. برای مثال، می‌توانید داستانی به زبان انگلیسی تعریف کنید. سعی کنید افکار دیگران را به زبان خودتان بازگو کنید تا به این ترتیب به مرور زمان شاهد پیشرفت مهارت اسپیکینگ خود باشید. اگر برای شخص یا اشخاص دیگری داستان تعریف می‌‌کنید و آن‌ها تسلط کافی به زبان انگلیسی دارند، می‌توانید درخواست کنید که به شما بازخورد دهند و اشتباهات گرامری یا مواردی از این قبیل را در صحبت‌های شما شناسایی کنند و شکل درست آ‌ن‌ها را با شما تمرین کنند.

در وهله اول داستانی را انتخاب کنید که برای شما آشناست، یعنی داستان آن را می‌دانید. وقتی شروع به تعریف کردن داستان می‌‌کنید، نه‌تنها به کلمات و دستور زبان توجه کنید، بلکه جزئیات فرهنگی و روایی آن را نیز در نظر بگیرید. همچنین مواردی مانند لحن بیان یا ارتباط بین جملات را برای توصیف وقایع در نظر بگیرید.

۲۹.شکل کوتاه کلمات انگلیسی را یاد بگیرید

در زبان انگلیسی، به دلایل مختلفی مانند سهولت کار با صرفه‌جویی در وقت، برخی از کلمات یا عبارات انگلیسی را هنگام صحبت کردن کوتاه می‌کنیم یا شکل اختصاری آن‌ها را به کار می‌بریم. حتماً با این کلمات در زبان انگلیسی زیاد مواجه شده‌اید. از این کلمات در نوشتار انگلیسی نیز استفاده می‌شود. کاربرد کلمات شکل کوتاه کلمات در انگلیسی آمریکایی و بریتانیایی کمی متفاوت است، اما در مکالمات و صحبت‌های روزانه کاربردهای زیادی دارد. برای مثال، در مکالمات معمولاً از «I am» به‌جای «I'm» استفاده می‌شود. مثال دیگر کاربرد «he will» است که به شکل «he'll» به کار می‌رود. همچنین «do not»‌ که به‌جای «don't» یا «does not» که به‌جای «doesn't» کاربرد دارد.

۳۰. لغات و اصطلاحات جدید را مرور کنید

یکی از نکات مهمی که در رابطه با یادگیری زبان انگلیسی باید در نظر داشته باشیم، تمرین‌های منظم و پیوسته است. با تمرین‌های منظم می‌توانید به مرور شاهد پیشرفت خود باشید. پس سعی کنید وقفه‌ای هنگام یادگیری زبان ایجاد نکنید و طی برنامه‌ریزی روزانه پیش بروید. برای این کار می‌توانید روزانه تعدادی لغت یا اصطلاح کاربردی یاد بگیرید و روزهای بعدی، وقتی لغات جدیدی را یاد می‌گیرید، لغات قبلی را نیز مرور کنید. اگر این کار را هر روز انجام بدهید، بعد از مدتی متوجه می‌شوید که لغات و اصطلاحات زیادی در خاطرتان مانده است.

سعی کنید لغات و عبارات جدید را خارج از متن تمرین نکنید. بهتر است وقتی به سراغ آن‌ها می‌روید و مرور می‌‌‌کنید، با مثال و همراه با کالوکیشن‌ها یاد بگیرید. از این تکنیک برای تقویت دامنه واژگان آیلتس استفاده می‌شود. وقتی برای هر مهارتی، تکنیک‌های یادگیری آن را به خوبی یاد بگیرید، سرعت پیشرفت شما بیشتر می‌شود و نتیجه بهتری را شاهد خواهید بود.

یک پسر ایستاده در پارک

تقویت مکالمه انگلیسی با هوش مصنوعی

یکی از ابزارهایی که این روزها برای تقویت زبان انگلیسی کاربرد زیادی دارد، «ChatGPT» است. «ChatGPT» رباتی با قابلیت‌های فراوان است که توسط «Open AI» ایجاد شده و برنامه هوشمندی برای آن طراحی شده است. به کمک این ربات می‌توانیم پاسخ بسیاری از سوالات خود را در همه زمینه‌‌ها دریافت کنیم؛ می‌توانیم از او بخواهیم که توضیحات بیشتری بدهد یا مثال‌های بیشتری ارائه دهد. همچنین می‌توانیم از او بخواهیم که تمرین بسازد، متن انگلیسی یا فارسی بنویسد، مقالات علمی را پارافریز کند یا رایتینگ ما را تصحیح کند. و خلاصه هر چیزی که برای یادگیری و کسب اطلاعات نیاز داریم را می‌توانیم از آن درخواست کنیم. «ChatGPT» بخشی به نام «تکست باکس» (Text Box) دارد که می‌توانید سوال خود را یا هر آنچه از او می‌خواهید در این قسمت بنویسید تا همان لحظه به شما پاسخ دهد. به این کار پرامپت‌نویسی (Prompt) گفته می‌شود، یعنی با نوشتن پرامپت‌های‌دقیق برای ChatGPT از او می‌خواهیم که اطلاعات کاملی در آن زمینه در اختیار ما قرار دهد.

یادگیری زبان انگلیسی با هوش مصنوعی کار سختی نیست و می‌توان از آن برای تقویت هر چهار مهارت زبانی استفاده کرد. زبان انگلیسی از چهار مهارت اصلی تشکیل شده است که شامل موارد زیر می‌شود:
  • «Listening»
  • «Speaking»
  • «Reading»
  • «Writing»

علاوه بر این مهارت‌ها، یادگیری لغات و دستور زبان انگلیسی نیز با چت جی‌پی‌تی امکان‌پذیر است. برای این منظور کافی است پرامپت خود را برای ChatGPT بنویسیم تا او اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار دهد. برای مثال، برای تقویت مهارت رایتینگ، می‌توانیم از او بخواهیم که «essay» برای ما بنویسد. در این خصوص، هر چقدر اطلاعات دقیق‌تر و با جزئیات بیشتری به او بدهیم، پاسخ کامل‌تری دریافت خواهیم کرد. برای مثال می‌توانیم از او بخواهیم که متنی ۲۵۰ کلمه‌ای در خصوص علل آلودگی هوا و اثرات آن بر محیط زیست بنویسد و در ادامه راه‌حل‌هایی را برای رفع این مشکل پیشنهاد دهد. حتی می‌توانیم از او بخواهیم که از کلمات خاصی استفاده کند که برای این «essay» در نظر داریم و سطح گرامر آن را نیز تعیین کنیم.

اما در این مطلب، به روش‌های مختلفی برای تقویت مکالمه انگلیسی پرداخته‌ایم. از این رو، در این بخش از مطلب، به روش‌هایی اشاره می‌کنیم که برای تقویت اسپیکینگ مؤثر است. شاید به نظر غیرممکن یا حتی عجیب باشد که از یک رباتی که نمی‌تواند حرف بزند یا مکالمه کند، بخواهیم که برای تقویت اسپیکینگ به ما کمک کند. اما «ChatGPT» قابلیت این را دارد که با ما مکالمه نیز داشته باشد. ورژن ۳٬۵ آن که در حال حاضر رایگان است و می‌توانید به راحتی آن را بر روی گوش‌های هوشمند یا لپ‌تاپ داشته باشید، این قابلیت را دارد که روی «voice» بزنید و با او صحبت کنید. او هم پاسخ را به شکل یک گفت‌وگوی دونفره و نامحدود در اختیار شما قرار دهد. هر چقدر که بخواهید می‌توانید از او بپرسید و او هم به شما جواب دهد. حتی می‌توانید به زبان فارسی با او مکالمه برقرار کنید.

اما غیر از مکالمه می‌توانید از طریق نوشتن هم با «ChatGPT»‌ مکالمه کنید. برای این کار، کافی است موضوع مکالمه را مشخص کنید و از او بخواهید که مکالمه‌ای طراحی کند. حتی می‌توانید از طریق «Role-play» با او به گفت‌وگو بنشینید. در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که به «ChatGPT» پرامپتی داده شده است تا مکالمه‌ای را شروع کند.

متن CHatGPT درباره نوشتن مکالمه انگلیسی

برای تمرین مکالمه با ChatGPT بهتر است نکات زیر را رعایت کنید.

  1. سطح دشواری مکالمه خود را برای او مشخص کنید. از سطح مقدماتی تا پیشرفته، هوش مصنوعی می‌تواند برای شما مکالمه بنویسد. بنابراین، بهتر است بعد از این‌که موضوع مکالمه را مشخص کردید، سطح مدنظر خود را نیز در پرامپت بنویسید تا بر اساس آن مکالمه را شکل دهد. اگر سطحی بالاتر از سطح خودتان را برای او تعیین کنید، ممکن است برای تمرین مکالمه با مشکل مواجه شوید و به دلیل سخت بودن، نتوانید خوب آن را یاد بگیرید. بنابراین، ذوق و انگیزه خود را از دست خواهید داد. از طرف دیگر، اگر سطح خیلی پایینی را برای خود در نظر بگیرید، نمی‌توانید مهارت اسپیکینگ خود را تقویت کنید. بنابراین انتخاب سطح گزینه بسیار مهمی برای یادگیری و تقویت مکالمه انگلیسی با ChatGPt است.
  2. صدای خود را ضبط کنید. وقتی در حال تمرین کردن هستید، صدای خود را ضبط کنید. سپس چندین بار به صدای خود گوش دهید تا بتوانید اشتباهات خود را متوجه شوید و بر روی نقاط ضعف خود کار کنید. وقتی در حال گوش کردن به صدای خود هستید، به تلفظ، دستور زبان و نحوه به کار بردن لغات نیز توجه داشته باشید که در بهبود مهارت اسپیکینگ شما تأثیر بسزایی دارد و گویای میزان تسلط شما بر زبان انگلیسی است.
  3. بر روی روانی کلام متمرکز شوید. وقتی در حال تمرین اسپیکینگ با ChatGPT هستید، تمرکز خود را بر روی روان و سلیس صحبت کردن بگذارید. نگران اشتباهات گرامری یا مواردی از این قبیل نباشید. درعوض، سعی کنید طبیعی صحبت کنید و بدون مکث جملات خود را به زبان بیاورید. این کار باعث افزایش اعتمادبه‌نفس در شما خواهد شد و در کل، توانایی صحبت کردن شما را افزایش می‌دهد.
  4. به طور مرتب تمرین کنید. تمرین مداوم و پیوسته، کلید بهبود اسپیکینگ است. سعی کنید دست‌کم چند بار در هفته با ChatGPT صحبت کنید. بهتر است برنامه‌ریزی کنید و زمان مشخصی را به این کار اختصاص دهید. سپس بر طبق برنامه به شکلی منسجم پیش بروید تا به مرور نتیجه دلخواهی به دست آورید.
  5. به دنبال بازخورد لحظه‌ایِ ChatGPT باشید. اگر وقتی با هوش مصنوعی تمرین می‌کنید، در همان لحظه از او بخواهید که به شما بازخورد بدهد تا متوجه مشکلات و نقاط ضعف خود بشوید، کمک زیادی به بهبود اسپیکینگ شما خواهد کرد. با دقت به توصیه‌ها گوش کنید و آن را در جلسات بعدی خود با ChatGPT به کار ببرید. از این‌که چیزی را متوجه نشوید یا اشتباه به کار ببرید نترسید.
  6. در کنار ChatGPT از روش‌‌های دیگری به عنوان مکمل برای تقویت اسپیکینگ کمک بگیرید. برای مثال می‌توانید به سراغ اپلیکیشن‌ یا پادکست‌هایی بروید که به طور اختصاصی برای تقویت مکالمه انگلیسی طراحی شده‌اند. همچنین می‌توانید از صحبت کردن با یک انگلیسی‌زبان یا فردی مسلط به زبان انگلیسی بهره‌مند شوید. اگر چنین شرایطی برای شما فراهم نیست، می‌توانید عضو گروه‌هایی شوید که افراد انگلیسی‌زبان عضو آن هستند تا از مکالمه‌های آن‌ها استفاده کنید.

بهترین کتاب برای تقویت مکالمه انگلیسی

یکی از راه‌های تقویت مکالمه انگلیسی مراجعه به منابعی است که برای این منظور در اختیار زبان‌آموزان قرار گرفته است. منابعی مانند کتاب، اپلیکیشن، پادکست و ویدئوهای آموزشی. به کمک این منابع می‌توانید با اصطلاحات رایجی که در گفت‌وگوهای روزمره میان افراد انگلیسی‌زبان رد و بدل می‌شود، آشنا شوید و از آن‌ها در مکالمه‌های روزمره خود استفاده کنید. برای مثال، کتاب‌‌هایی که برای تقویت مکالمه انگلیسی در بازار در دسترس افراد است، شامل مکالمه و فایل‌‌های صوتی هر یک از این مکالمه‌‌‌ها می‌شود. همچنین برای هر درس، عنوان‌های مختلفی در نظر گرفته شده است و با توجه به آن، لغات و اصطلاحات جدید آموزش داده شده است.

برای مثال، اگر درسی در رابطه با خرید کردن است، اصطلاحات و لغات مربوط به خرید کردن توضیح داده شده است و در ادامه گفت‌وگویی پیرامون این موضوع شکل گرفته است. بنابراین، کتاب به عنوان یکی از منابع مهم برای تقویت مکالمه انگلیسی توصیه می‌شود. اما ممکن است همه ما نتوانیم در کلاس‌های آموزش زبان یا کلاس‌های تقویت مکالمه انگلیسی شرکت کنیم. به همین دلیل در ادامه به برخی از کتاب‌های تقویت مکالمه انگلیسی اشاره کرده‌ایم که برای مطالعه به صورت خودآموز مناسب است. با مرور ویژگی‌های هر یک از این کتاب‌ها، می‌توانید با در نظر گرفتن نوع یادگیری خود، کتاب مناسب را انتخاب و مطالعه کنید.

کتاب 50 Very Short Conversations

این کتاب به شما کمک می‌کند تا موضوعات کاربردی و مفیدی برای صحبت کردن داشته باشید. همان‌طور که از اسمش پیداست، این کتاب از ۵۰ مکالمه کوتاه تشکیل شده که به زبانی ساده و قابل‌فهم نوشته شده است. هر مکالمه برای خواننده با تصویر ارائه شده است تا بتواند موقعیت و موضوع مکالمه را بفهمد و بر اساس آن تمرین کند. علاوه بر این، کتاب از تمرین‌هایی نیز تشکیل شده است که به کمک آن می‌توانید میزان درک خود از هر مکالمه را ارزیابی کنید. مکالمه‌های هر درس با در نظر گرفتن موضوع خاصی طراحی شده‌اند، موضوعاتی پیرامون سلام و احوال‌پرسی به انگلیسی، درخواست کمک، محل زندگی و پرسیدن درباره مسائل شخصی.

در مجموع، برای افرادی که قصد مطالعه به صورت خودخوان را دارند، این کتاب می‌تواند گزینه مناسبی باشد، زیرا هم به زبانی ساده آموزش‌ها را در اختیار زبان‌آموزان قرار داده است و هم لغات و اصطلاحات لازم برای یادگیری مکالمه را به خوبی پوشش می‌دهد. موضوعات آن نیز متنوع است و به همین دلیل زبان‌آموز می‌تواند با لغات و اصطلاحات جدید و مختلفی آشنا شود که به یادگیری او کمک خواهد کرد.

کتاب Short Conversations

کتاب Practice Makes Perfect

این کتاب به عنوان یکی از منابع مفید برای تقویت مکالمه انگلیسی به صورت «e-book» در اختیار زبان‌آموزان قرار گرفته است. در هر یک از درس‌های آن مکالمه‌هایی مشاهده می‌کنید که تمرین‌های مربوط به آن‌ها نیز لحاظ شده و شامل توضیحاتی درباره کلمات رایج و کاربردی و جملات مختلفی به عنوان مثال می‌شود. هم‌زمان با خواندن و تمرین کردن هر مکالمه، می‌توانید «نقش‌نماهای کلامی» (Discourse Markers) را تمرین کنید. این کلمه‌ها و عبارت‌ها نظیر «oh» یا «well» و «I mean» و مانند این‌ها برای زیباتر شدن کلام و جلوگیری از مکث‌های متعدد هنگام گفت‌وگو به کار می‌روند و افراد انگلیسی‌زبان از آن‌ها در صحبت‌های خود زیاد استفاده می‌کنند.

کتاب English Conversation

کتاب Talk English

نویسنده این کتاب بر این باور است که به کمک این کتاب طی شش ماه می‌توانید زبان انگلیسی را یاد بگیرید و صحبت کنید. در این کتاب از تکنیک‌های ساده‌ای استفاده شده است و مرحله به مرحله شما را در آموزش کمک می‌کند. همچنین به شما نشان می‌دهد که چگونه در موقعیت‌های مختلف از روش‌های متنوعی برای صحبت کردن بهره ببرید. همچنین بر این نکته تأکید دارد که زبان‌آموزان چگونه بدون ترجمه به زبان مادری خود بتواند مکالمه انگلیسی خوبی برقرار کنند و در واقع بدون کمک گرفتن از زبان مادری خود، برای صبحت کردن به انگلیسی آماده شوند. تمام توجه این کتاب بر این است که زبان‌آموزان چگونه به شکلی طبیعی و سریع مانند افراد انگلیسی‌زبان صحبت کنند و مهارت اسپیکینگ خود را بهبود بخشند.

هدف اصلی این کتاب زبان‌آموزانی است که فرصت کافی برای شرکت کردن در کلاس‌های زبان انگلیسی را ندارند و می‌خواهند به صورت خودخوان مکالمه خود را تقویت کنند. موضوعاتی که در این کتاب پوشش داده شده است، جزو موضوعات رایج انگلیسی است که شاید در زندگی روزمره و در محیط‌های مختلفی مانند محل کار، دانشگاه، مهمانی و حتی برای موقعیت‌های رسمی مانند سخنرانی کردن کاربردهای زیادی داشته باشند. سوال‌ و جواب‌هایی که در این کتاب لحاظ شده، به زبان محاوره نزدیک است و می‌توانید در محیط‌های واقعی برای رفع مشکلات خود از آن‌ها کمک بگیرید.

کتاب Talk English

کتاب English Collocations in Use

یکی از کتاب‌های محبوب برای تقویت مکالمه انگلیسی کتاب «English Collocations in Use» است که از سری کتاب‌های «In use» به شمار می‌رود و در یک جلد طراحی شده است. در این کتاب، لغات کاربردی آموزش داده می‌شود و زبان‌آموزان یاد می‌گیرند چگونه مانند یک انگلیسی‌زبان جمله بسازند. درواقع، کالوکیشن‌های انگلیسی را به شما یاد می‌دهد. کالوکیشن (Collocations) به کلماتی گفته می‌شود که در کنار هم قرار می‌گیرند تا معنی کاملی را منتقل کنند. اهمیت یادگیری کالوکیشن‌ها در این است که در زبان انگلیسی برخی از کلمات باید در کنار هم قرار بگیرند تا کاربرد درستی داشته باشند. برای درک بهتر، کلمه «mistake» را در نظر بگیرید. وقتی این کلمه با فعل «make» همراه می‌شود، به شکل درستی استفاده شده است. بنابراین، فعل «make» به عنوان یکی از کالوکیشن‌های «mistake» شناخته شده است و به خواننده معنی کلمه را بهتر منتقل می‌کند.

با یاد گرفتن کالوکیشن‌های انگلیسی می‌توانیم سطح اسپیکینگ خود را بالا ببریم. در این کتاب با کلماتی آشنا خواهید شد که برای هر کدام کالوکیشن‌های رایج نیز معرفی شده است. همچنین به عنوان یکی از منابع خوب و مفید برای آمادگی در آزمون آیلتس پیشنهاد می‌شود، زیرا برای بخش اسپیکینگ و رایتینگ، استفاده از کاوکیشن‌های درست می‌تواند تأثیر زیادی در بهبود نمره این دو بخش داشته باشد.

کتاب Collocations in Use

کتاب Speakout

مجموعه کتاب‌های «Speakout» با هدف بهبود مکالمه و اسپیکینگ از سوی انتشارات «لانگمن پیرسون» در سال ۲۰۱۱ روانه بازار شد. این مجموعه با همکاری شبکه آموزشی «BBC Learning»، در زمینه تولید محتوای درسی فعالیت کرده و با استقبال زیادی از سوی زبان‌آموزان مواجه شده است. ویرایش دوم این کتاب در سال ۲۰۱۷ انجام شده و برای بهبود سریع مکالمه زبان انگلیسی مناسب است، برای سطوح آموزشی مقدماتی تا پیشرفته طراحی شده و در مجموع شامل شش کتاب است.

کتاب speakout استارتر

کتاب Easy Learning English Conversation

مجموعه کتاب‌های «Easy Learning English Conversation» از سری کتاب‌های موفقی بوده است که روانه بازار شده و در بین زبان‌آموزان طرفداران زیادی دارد. یکی از ویژگی‌‌های این کتاب‌ها این است که هر یک به مهارت خاصی اختصاص یافته است و افرادی که در یکی از مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی ضعف دارند یا به مطالعه بیشتری نیاز دارند، می‌توانند از این کتاب‌ها کمک بگیرند. کتاب «Easy Learning English Conversation» همان‌طور که از اسمش پیداست، به مهارت اسپیکینگ اختصاص یافته است و راهکارهای مؤثری را برای تقویت مکالمه انگلیسی آموزش می‌دهد. ۱۴ درس دارد و هر درس به موقعیت‌های مختلفی می‌پردازد تا بتوانید نحوه برقراری ارتباط با افراد را در محیط‌های گوناگون یاد بگیرید.

هر بخش فهرستی از کاربردی‌ترین عبارت‌ها را در خود جای داده است و اطلاعاتی را درباره مکان و زمان در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر این، زبانی را آموزش می‌دهد که علاوه بر موقعیت‌های غیررسمی، در موقعیت‌های رسمی مانند سمینار یا جلسات کاری نیز کاربرد داشته باشد. فایل صوتی مکالمه‌ها نیز در اختیار زبان‌آموزان قرار گرفته است و به آن‌ها این اجازه را می‌دهد که آنچه آموخته‌اند تمرین کنند.

از دیگر ویژگی‌های خوب آن، آموزش‌هایی است که در انتهای کتاب به عنوان منبع کمک‌آموزشی لحاظ شده است و شامل اصطلاحات روزمره و دستورزبان انگلیسی می‌شود که زبان‌آموزان می‌بایست در صحبت کردن به زبان انگلیسی و برای داشتن مکالمه‌هایی طبیعی از آن‌ها کمک بگیرند. این موارد با در نظر گرفتن موضوعات هر درس و کاربرد آن‌ها طراحی شده است. در انتهای کتاب، دیشکنری کوچکی برای لغات جدید هر یک از درس‌ها قرار داده شده است و نوع آموزش‌ها در مجموع، با در نظر گرفتن سطح زبان‌آموزان از ساده تا پیشرفته، متغیر است.

کتاب English conversation

اپلیکیشن برای تقویت مکالمه انگلیسی

اپلیکیشن‌های یادگیری زبان انگلیسی را می‌توان به عنوان منابعی مفید برای تقویت مکالمه انگلیسی و به طور کل برای تقویت همه مهارت‌ها در نظر گرفت. این اپلیکیشن‌ها با ارائه موضوعات مختلف و تحلیل هر یک از آن‌ها، کمک زیادی به یادگیری مهارت اسپیکینگ و تقویت آن می‌کنند. البته بیشتر اساتید زبان انگلیسی بر این باورند که برای آموختن این مهارت، بهتر است از اپلیکیشن‌ها به عنوان منبع کمک‌آموزشی در کنار کتاب استفاده شود تا تأثیر بیشتری داشته باشد. در این مطلب از «مجله فرادرس» به معرفی برخی از اپلیکیشن‌های یادگیری زبان انگلیسی و تقویت اسپیکینگ پرداخته‌ایم.

اپلیکیشن English Speaking Practice

از این اپلیکیشن می‌توانید برای بهبود مهارت اسپیکینگ استفاده کنید. از ویژگی‌‌های خوب «English Speaking Practice» تمرین‌هایی است که در اختیار کاربران خود قرار داده است. همچنین درس‌های متنوعی دارد که در قالب مکالمه‌‌های گوناگون در دسترس افراد قرار دارد. این تمرین‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که علاوه بر تقویت اسپیکینگ، مهارت لیسنینگ شما را نیز تقویت می‌کند. به همین دلیل، به مرور اعتمادبه‌نفس شما را در صحبت کردن افزایش می‌دهد. درس‌ها از مبتدی شروع می‌شود و موضوعاتی که برای تقویت مکالمه انگلیسی مطرح می‌شود، از تنوع زیادی برخوردار است. برای مثال، موضوعاتی درباره گفت‌وگوهای روزمره یا حتی موضوعات مربوط به کسب‌وکار و اهداف تجاری نیز آموزش داده شده است. به همین دلیل می‌توانیم آن را به عنوان یکی از برنامه‌های خوب برای تقویت مهارت اسپیکینگ در نظر بگیریم.

  • لینک دانلود اپلیکیشن English Speaking Practice از اپ استور: «+»
اپلیکیشن Speaking English

اپلیکیشن Practice English Speaking Talk

این اپلیکیشن به صورت آنلاین و رایگان در دسترس افراد قرار گرفته است و به کمک آن می‌توانید مکالمه انگلیسی را در شرایط مانند شرایط واقعی و شبیه محیطی انگلیسی‌زبان یاد بگیرید. برای مثال، می‌توانید با افراد انگلیسی‌زبان گفت‌و‌گو کنید و با نقاط قوت و ضعف خود آشنا شوید. به مرور که اشتباهات شما تصحیح می‌شود، اسپیکینگ شما تقویت می‌شود.

اگر برای صحبت کردن به زبان انگلیسی به اندازه کافی اعتمادبه‌نفس ندارید، این برنامه می‌تواند به شما کمک شایانی بکند. به کمک آن می‌توانید روش‌های مختلف یادگیری و تقویت مکالمه انگلیسی را یاد بگیرید و بدون آن‌که هویت شما برای دیگران مشخص شود، با دیگران در تعامل باشید.

  • لینک دانلود اپلیکیشن Practice English Speaking Talk از گوگل پلی: «+»
اپلیکیشن Practice English Speaking Talk

اپلیکیشن English Conversation Practice

این اپلیکیشن برای تقویت و تمرین‌ مهارت اسپیکینگ شما تهیه شده است و ویژگی‌‌های بی‌شماری دارد. برای مثال، پس از هر مبحثی که آموزش داده می‌شود، تمرین‌هایی برای بهبود مهارت لیسنینگ نیز ارائه داده است که به کمک آن می‌توانید میزان پیشرفت خود را ارزیابی کنید. از دیگر ویژگی‌‌‌های این اپلیکیشن این است که می‌توانید صدای خود را ضبط کنید و آن را چند بار گوش کنید تا متوجه اشتباهات خود شوید و آن‌ها را در مکالمه‌‌های بعدی خود تکرار نکنید. همچنین گزارش منظمی از روند عملکرد زبان‌آموز ارائه می‌دهد که می‌تواند انگیزه‌ای برای ادامه راه باشد. فراموش نکنید که شروع کار معمولاً کار چندان دشواری نیست. ادامه دادن این مسیر کار سخت‌تری است و به همین دلیل نیاز است که از برنامه‌ای کمک بگیرید که شما را به ادامه راه تشویق کند و در مسیری قرار دهد که بی‌وقفه و منظم یادگیری را پیش ببرید.

  • لینک دانلود اپلیکیشن English Conversation Practice از گوگل پلی: «+»
اپلیکیشن English Conversation Practice

اپلیکیشن Sounds: The Pronunciation App

این اپلیکیشن، همان‌طور که از اسمش پیداست، برای یاد گرفتن آواشناسی و اصول تلفظ کلمات انگلیسی طراحی شده است و ابزاری جامع و کاربردی در این رابطه به شمار می‌رود. برای مثال، در این اپلیکیشن می‌توانید به جدول آواشناسی دسترسی داشته باشید و با زدن بر روی هر یک از علامت‌های آواشناسی، صدای آن‌ها را بشنوید و تمرین کنید. این تلفظ‌ها به گونه‌ای است که هم می‌توانید جنسیت صدا را تعیین کنید و هم لهجه بریتانیایی یا آمریکایی آن‌ها را انتخاب کنید. در تصویری که بعد از معرفی لینک دانلود اپلیکیشن آمده، زیر می‌توانید این جدول را مشاهده کنید.

لینک دانلود اپلیکیشن Sounds: The Pronunciation App از گوگل پلی: «+»

اپلیکیشن Sounds: The Pronunciation App

پادکست برای تقویت مکالمه انگلیسی

از دیگر روش‌های تقویت مکالمه انگلیسی می‌توانیم به پادکست اشاره کنیم. پادکست‌ محتوای ویدئویی یا صوتی دارد که در قالب اپیزودهای مختلف در اختیار مخاطبان خود قرار می‌گیرد و کاربر توسط آن می‌تواند آن‌ها دانلود یا Subscribe کند. پادکست‌ها موضوعات گسترده‌ای را نظیر اخبار، آموزش، قصه‌گویی، مصاحبه، سرگرمی و غیره را پوشش می‌دهد. اگر بخواهیم به قصد آموزش از پادکست استفاده کنیم، می‌توانیم به برخی از پادکست‌های رایج انگلیسی رجوع کنیم و طبق برنامه‌ریزی، روزانه یا هفتگی به آن‌ها گوش بدهیم. معمولاً پادکست‌ها برای همه مهارت‌‌های زبانی به‌ویژه اسپیکینگ و لیسنینگ کاربرد زیادی دارند. برخی از آن‌ها همه مهارت‌های اصلی زبان را آموزش می‌دهند، اما برخی دیگر به طور اختصاصی به مهارت خاصی اختصاص یافته‌اند.

در ادامه این مطلب از «مجله فرادرس» برخی از پادکست‌های رایج برای تقویت مکالمه انگلیسی را معرفی کرده‌ایم و ویژگی‌های هر یک را مورد بررسی قرار داده‌ایم. لینک دانلود هر پادکست را نیز می‌توانید در انتهای هر معرفی مشاهده کنید.

پادکست The English We Speak

این پادکست برای زبان‌آموزان سطح متوسط طراحی شده است و شامل مجموعه گفت‌وگوهایی است که در محاوره‌‌‌ها و مکالمات روزمره افراد می‌شنویم. درواقع می‌توانیم آن را یکی از بهترین پادکست‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی معرفی کنیم، زیرا به زبانی ساده و با اصطلاحاتی عامیانه و کاربردی، زبان انگلیسی را آموزش می‌دهد. پادکست‌ها هر هفته منتشر می‌شوند و هر یک سه تا چهار دقیقه طول می‌کشد. مثال‌‌هایی که در خصوص یادگیری اصطلاحات رایج انگلیسی در این پادکست ارائه شده است، در بخشی به نام «use your loaf» و «skeletons in the closet» وجود دارد که با تمرین کردن آن‌ها می‌توانید مهارت اسپیکینگ خود را در قالب مکالمه‌‌های روزانه تقویت کنید.

در این پادکست زبان انگلیسی با سرعت آهسته‌تری در مقایسه با گفت‌وگوهای افراد عادی صحبت می‌شود تا درک آن برای افراد مبتدی راحت‌تر باشد. هر سیلاب انگلیسی به شکلی دقیق و واضح تلفظ می‌شود و به همین دلیل می‌توانید به راحتی جملات انگلیسی را متوجه شوید و مشکلی در درک آن‌ها نخواهید داشت. در هر اپیزود معمولاً دو نفر با هم صحبت می‌کنند و مکالمه‌ای درباره موضوعی بین آن‌ها شکل می‌‌گیرد. پس از آن، لغات و اصطلاحات هر مکالمه توضیح داده می‌شود. برای این‌که بتوانید این پادکست را بهتر یاد بگیرید، توصیه می‌کنیم چند بار به هر مکالمه گوش کنید و تا زمانی که آن را به طور کامل یاد نگرفته‌اید، به سراغ اپیزود دیگری نروید.

  • لینک دانلود پادکست The English We Speak: «+»
پادکست the English we speak

پادکست All Ears English

یکی از بهترین پادکست‌های آموزش زبان برای مکالمه، «All Ears English» است. ساختار این پادکست با سایر پادکست‌ها تفاوت چندانی ندارد، اما دلیلی که زبان‌آموزان را جذب خود کرده، ارتباط صمیمی و انرژی مثبتی است که از سوی میزبان‌های خود منتقل می‌شود و مخاطب را به گوش دادن علاقه‌مند می‌کند. علاوه بر این، اصطلاحات و نکته‌های مهمی را در رابطه با گفت‌وگوهای روزمره و موقعیت‌های غیررسمی در اختیار افراد قرار می‌دهد. بنابراین برای تقویت مکالمه انگلیسی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

  • لینک دانلود پادکست All Ears English: «+»
پادکست all ears

پادکست Easy English Expressions

این پادکست به منظور یادگیری لغات و اصطلاحات کاربردی در زبان انگلیسی است که برای تقویت مهارت اسپیکینگ بسیار آموزنده است. این پادکست به زبان انگلیسی آمریکایی طراحی شده است و مناسب افرادی طراحی شده که می‌خواهند زبان انگلیسی را لهجه آمریکایی یاد بگیرند. بدون شک از گوش دادن به این پادکست لذت خواهید برد، زیرا هم موضوعات متنوع و جالبی را پوشش می‌دهد و هم گویندگان انگلیسی‌زبانی دارد که با لهجه زیبای خود شما را جذب هر اپیزود خواهند کرد. اگر فرصت رفتن به کلاس‌‌های زبان انگلیسی را ندارید یا از مطالعه کتاب‌های زبان انگلیسی خسته می‌شوید، گوش دادن به پادکست می‌تواند روش خوبی برای یادگیری زبان انگلیسی داشته باشد، زیرا هم جنبه آموزشی دارد و هم جنبه سرگرمی دارد. به علاوه، هر زمان و هر جایی که اراده کنید می‌توانید به آن گوش دهید و تمرین کنید.

  • لینک دانلود پادکست Easy English Expressions: «+»
پادکست easy English we speak

تقویت مکالمه انگلیسی با فیلم

بسیاری از زبان‌آموزان توانسته‌اند با دیدن فیلم، سریال یا حتی انیمیشین‌های انگلیسی، اسپیکینگ خود را تقویت کنند. فیلم‌های انگلیسی منابعی برای یاد گرفتن زبان انگلیسی به شمار می‌روند، به شرط آن‌که بدانید چگونه فیلمی را تماشا کنید که علاوه بر سرگرمی، از جنبه آموزشی آن نیز بهره ببرید. بیشتر افراد تمایل دارند در اوقات فراغت خود فیلم ببینند تا خستگی یک روز یا یک هفته طولانی را به‌در کنند. پس اگر این‌طور است، چرا هم‌زمان زبان انگلیسی خود را نیز تقویت نکنند؟

یادگیری زبان انگلیسی با فیلم روشی بسیار مهیج است که انگلیسی را در «محیط» (Context) یاد می‌دهد. به همین دلیل می‌توانید اصطلاحات روزمره و رایجی را یاد بگیرید که به طبیعی صحبت کردن شما کمک شایانی خواهد کرد. وقتی در کشوری زندگی می‌کنید که زبان اصلی مردم آنجا انگلیسی نیست یا این امکان فراهم نیست که هر روز بتوانید با افرادی گپ‌وگفت داشته باشید که به زبان انگلیسی مسلط هستند، مشاهده فیلم و سریال می‌تواند شما را در معرض محیطی شبیه محیط واقعی قرار دهد تا به کمک آن لیسنینگ و اسپیکینگ خود را تقویت کنید.

فیلم‌ها گستره‌ای از زندگی واقعی هستند. بازیگران فیلم‌ و سریال‌ها به زبان انگلیسی ساده‌ و محاوره‌ای صحبت می‌کنند و این نشان می‌دهد که با دیدن فیلم می‌توانید میزان درک خود را از زبان انگلیسی بسنجید. افراد زیادی هنگام دیدن فیلم‌های انگلیسی، متوجه برخی از اصطلاحات آن نمی‌شوند، حتی با وجود تسلطی که به زبان انگلیسی دارند یا حتی سطح پیشرفته‌ای هم دارند. برای چنین افرادی، دیدن فیلم و یاد گرفتن اصطلاحات آن می‌تواند آن‌ها را در معرض چالش‌های جدیدی قرار دهد. ازطرفی، دیدن فیلم و سریال می‌تواند مهارت شنیداری را نیز تقویت کند. هر قدر بیشتر فیلم ببینید، زبان انگلیسی را بیشتر تمرین کرده‌اید.

البته این بدان معنی نیست که صرفاً با دیدن فیلم و سریال بتوانید زبان انگلیسی را یاد بگیرید. بلکه باید در کنار کتاب یا منابع اصلی آموزشی، از فیلم به عنوان روشی برای تقویت زبان استفاده کنید. از دیگر مواردی که باعث پیشرفت شما می‌شود، تقویت تلفظ انگلیسی است که تا حد زیادی با دیدن فیلم و سریال انگلیسی میسر خواهد شد و در نهایت منجر به تقویت لهجه انگلیسی شما می‌شود. اما ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که انگلیسی روزمره چیست. انگلیسی روزمره همان چیزی است که افراد انگلیسی‌زبان وقتی هر روز صبح از خانه خارج می‌شوند با آن سروکار دارند و درواقع برای صحبت کردن با دوستان، آشنایان، همکاران و اعضای خانواده خود از آن کمک می‌گیرند. برای مثال، هنگام کار کردن در اداره یا سایر محیط‌های کاری از انگلیسی روزمره کمک می‌گیریم. همچنین برای خرید کردن، انجام دادن کارهای بانکی، تلفن کردن و... از انگلیسی روزمره استفاده می‌کنیم. با دیدن فیلم و سریال انگلیسی می‌توانید انگلیسی روزمره را یاد بگیرید و آن‌ را در محاوره‌‌های خود به کار ببرید.

برای این‌که بتوانید زبان انگلیسی خود را با دیدن فیلم و سریال تقویت کنید، توصیه می‌کنیم تکنیک‌های زیر را به کار ببرید تا نتیجه بهتری حاصل شود.

  • فیلم را بدون زیرنویس انگلیسی تماشا کنید.
  • فیلم را بدون زیرنویس زبان مادری خود تماشا کنید.
  • فیلمی را تماشا کنید که به آن علاقه دارید.
  • لغات یا اصطلاحات جدیدی را که می‌شنوید، یادداشت و تکرار کنید.
  • فیلم‌هایی با دیالوگ‌های سنگین و سخت را برای یادگیری زبان انگلیسی انتخاب نکنید.
  • فیلمی متناسب با سطح زبان انگلیسی خود پیدا کنید.
  • در صورت امکان با کسی فیلم ببینید که به زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشد تا بتوانید هنگام مشاهده از توضیحات او بهره‌مند شوید.

در ادامه، چند فیلم را معرفی کرده‌ایم که می‌تواند برای تقویت مکالمه انگلیسی مفید باشد. با در نظر گرفتن ژانر مورد علاقه خود یک یا چند فیلم را انتخاب کنید و طبق روشی که توصیه شد، مشاهده کنید.

فیلم Jurassic Park (1993)

بدون شک خیلی از ما فیلم پارک ژوراسیک را دیده‌ایم و می‌دانیم که یکی از فیلم‌های مهیج و در عین حال مفید برای یادگیری زبان انگلیسی به شمار می‌رود. در این فیلم می‌توانید لغات سخت و پیشرفته را در قالب طنز و سرگرمی یاد بگیرید تا بیشتر در ذهن‌تان ماندگار شود. برای علاقه‌مندان به فیلم‌های علمی‌تخیلی این فیلم گزینه مناسبی خواهد بود.

تصویر فیلم Jurassic Park

فیلم Notting Hill (1999)

اگر مطمئن نیستید که می‌خواهید زبان انگلیسی را با لهجه «آمریکایی» (American) یا «بریتیش» (British) یاد بگیرید، این فیلم در ژانر کمدی می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. درواقع، پکیج کاملی از یک داستان کمدی و رمانتیک را با هر دو لهجه ارائه می‌دهد. داستان در لندن اتفاق می‌افتد و در ادامه با صاحب یک کتاب‌فروشی مواجه می‌شویم که عاشق سوپراستار هالیوودی می‌شود. پایان فیلم حس خوب و در عین حال عجیبی خواهید داشت. اما برای تقویت هر دو لهجه می‌توانید آن را بارها و بارها تماشا کنید و تلفظ جملات و کلمات را تکرار و تمرین کنید.

پوستر فیلم Notting Hill

فیلم The Hunger Games (2012)

این فیلم در ژانر اکشن، مهیج و ماجراجویی ساخته شده است و داستان آن درمورد دختر ۱۶‌ساله‌ای است که برای پیروزی در هفتادوچهارمین دوره از مسابقات «Hunger Games» تلاش‌های زیادی انجام می‌دهد تا بتواند چالش‌‌های ترسناک مسابقه را پشت سر بگذارد و از آن سربلند بیرون بیاید. به افرادی که به چنین ژانری علاقه دارند، مشاهده این فیلم را توصیه می‌کنیم.

پوستر فیلم Hunger Games

فیلم (2011) Hugo

یکی از فیلم‌های خوب برای افراد مبتدی به شمار می‌رود. داستان آن بر اساس داستان معروف «اختراع هوگو کابرت» ساخته شده است. هوگو پسری یتیم است که مکانی برای زندگی کردن ندارد و در ایستگاه قطر زندگی می‌کند. در این میان، متوجه مسائلی می‌شود که به گذشته او و به پدرش ارتباط دارد و همین دست‌مایه وقایع داستان می‌شود. برای افرادی که به موضوعات فانتزی و ماجراجویی علاقه دارند، تماشای این فیلم خالی از لطف نیست.

پوستر فیلم Hugo

فیلم (2014) The Imitation Game

فیلم «The Imitation Game»‌ برای تقویت زبان گزینه مناسبی است، زیرا بازیگران آن تلفظ خوبی دارند و کلمات و جملات را واضح ادا می‌کنند. ازطرفی، داستان آن به جنگ جهانی دوم برمی‌‌گردد و نابغه‌ای به نام آلن تورینگ که تلاش می‌کند جولی حملات ارتش هیتلر را بگیرد. این فیلم، تاریخ اختراع کامپیوتر و مشکلاتی که برای مخترعش پیش آمد را به تصویر می‌کشد.

پوستر فیلم Imitation Game

فیلم (2014) The Theory of Everything

اگر به دنبال فیلمی با لهجه انگلیسی بریتانیایی هستید، «The Theory of Everything» می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد، زیرا بازیگران آن لهجه بریتانیایی بسیار واضحی دارند و برای تقویت مکالمه انگلیسی نیز مؤثر است. این فیلم درباره داستان زندگی استیون هاوکینگ است و برای طرفداران او فیلم تأثیرگذاری به شمار می‌رود. بنابراین، اگر به داستان زندگی این فیزیکدان انگلیسی علاقه دارید، می‌توانید با تماشای آن هم اوقات فراغت خوبی را برای خود رقم بزنید و هم در کنار آن زبان انگلیسی خود را تقویت کنید.

پوستر فیلم Theory of Everything

تقویت مکالمه انگلیسی با پلتفرم‌ آموزش آنلاین

یکی از روش‌های مؤثر برای یادگیری زبان انگلیسی، از طریق پلتفرم‌های آموزش آنلاین است. این روش می‌تواند به‌طور ویژه برای افرادی مفید باشد که فرصت شرکت در کلاس‌های حضوری را ندارند و در عین حال برای یادگیری زبان مصمم هستند. این پلتفرم‌ها معمولاً از متخصصانی کمک می‌گیرند تا ویدئوهای آموزشی تولید کنند و با پرداخت هزینه‌‌ای مناسب آن را در اختیار کاربران خود قرار دهند. به همین دلیل در میان زبان‌آموزان طرفداران زیادی دارد. از مزایای یادگیری زبان انگلیسی با این روش می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • امکان دسترسی و یادگیری در هر زمان و در هر مکان
  • امکان مشاهده فیلم‌های آموزشی به دفعات
  • پرداخت هزینه کم در مقایسه با کلاس‌‌های حضوری
  • امکان تهیه ویدئوهای مختلف و تنوع در یادگیری یک موضوع با اساتید متفاوت
  • امکان یادگیری تعاملی به کمک ارائه تمرین، بازی، بحث آزاد و ایجاد تجربه‌ای پویا و لذت‌بخش
  • امکان انتخاب هر یک از برنامه‌های آموزشی با توجه به سطح زبان‌آموز
  • ارائه بازخورد لحظه‌ای
  • قابلیت به‌روزرسانی و ارائه جدیدترین روش‌های یادگیری
  • قابلیت ارائه تمرین‌های اسپیکینگ و ایجاد شرایطی مانند محیط واقعی برای مکالمه

در حال حاضر پلتفرم‌های آموزش آنلاین زیادی در ایران وجود دارد که در زمینه‌های مختلف، ازجمله زبان انگلیسی، آموزش‌‌های مختلفی را ارائه داده‌اند. یکی از این پلتفرم‌ها «فرادرس» است که در رابطه با زبان انگلیسی آموزش‌های متعددی را در اختیار کاربران خود قرار داده است و می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای اندک به این آموزش‌ها دسترسی پیدا کنید. هر یک از این آموزش‌‌ها توسط اساتید مجربی ضبط شده است و موضوعات مختلفی را از مباحث گرامری تا آموزش لغات پرکاربرد، کالوکیشن‌‌های انگلیسی و همچنین آشنایی با تکنیک‌‌های آیلتس و تافل در بر می‌گیرد. برای مشاهده صفحه زبان انگلیسی «فرادرس» می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید و عنوان مدنظر خود را انتخاب، تهیه و مطالعه کنید. مدت زمان هر آموزش و سرفصل‌های آموزشی نیز برای هر عنوان ذکر شده است.

  • لینک صفحه اصلی مجموعه آموزش‌های زبان انگلیسی فرادرس: «+»

در رابطه با تقویت مکالمه انگلیسی نیز می‌توانید موضوعات زیر را مطالعه کنید.

در «مجله فرادرس» نیز آموزش‌های متعددی برای یادگیری زبان انگلیسی به صورت محتوای متنی ارائه شده است که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. از جمله مطالبی که به مهارت اسپیکینگ و تقویت مکالمه اختصاص یافته، شامل موارد زیر است.

تقویت اسپیکینگ آیلتس

آزمون آیلتس (IELTS) یکی از آزمون‌های بین‌المللی است که در بسیاری از کشورها برگزار می‌شود و ملاکی برای ارزیابی مهارت‌های زبانی افرادی است که قصد مهاجرت یا ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در کشور دیگری را دارند. این آزمون از چهار بخش اصلی تشکیل شده که به ترتیب عبارتند از:

  • listening
  • Reading
  • Writing
  • Speaking

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، آخرین مرحله از آزمون آیلتس، اسپیکینگ است که شامل مصاحبه رودررو با شخص مصاحبه‌کننده می‌شود، درحالی‌که بخش‌های دیگر به صورت کتبی برگزار می‌شوند. اسپیکینگ ممکن است همان روز آزمون و کمی بعد از آزمون برگزار شود یا یک هفته قبل یا بعد از آزمون انجام شود. اسپیکینگ از سه بخش تشکیل شده است.

در بخش اول، تعدادی سوال مطرح می‌شود که بیشتر درباره زندگی شخصی داوطلب است. سوالاتی درمورد محل کار، سرگرمی، محله‌ای که داوطلب در آن زندگی می‌کند و مانند این‌ها. مدت زمان پاسخ دادن به سوالات این بخش در مجموع ۳ تا ۴ دقیقه است و بعد از آن وارد بخش دوم می‌شویم.

بخش دوم «Cue Card» نام دارد. در این بخش یک سوال اصلی و چند سوال مرتبط با آن در Cue Card نوشته شده است. داوطلب یک دقیقه فرصت دارد تا به سوالات نگاهی کند و سپس باید دو دقیقه درباره آن صحبت کند. این بخش به عنوان بخش اصلی اسپیکینگ در نظر گرفته شده است و اگر داوطلب بتواند به خوبی از عهده این بخش بربیاید، بیشترین نمره این بخش را از آن خود کرده است. سپس بخش سوم شروع می‌شود.

در بخش سوم، با توجه به نوع پاسخی که داوطلب به سوالات بخش دوم داده است، چند سوال دیگر از او مطرح می‌شود که باید با جزئیات بیشتری به آن پاسخ بدهد. مدت زمان پاسخ دادن به سوالات این بخش نیز بین ۳ تا ۴ دقیقه است و در نهایت مجموع نمرات هر سه بخش، نمره کل اسپیکینگ داوطلب را تشکیل می‌دهد.

بنابراین، در آزمون آیلتس هم بخشی برای ارزیابی عملکرد داوطلب برای صحبت کردن در نظر گرفته شده است. اما برای این‌که بتوانید اسپیکینگ خود را برای آزمون آیلتس تقویت کنید، قبل از هر چیز لازم است سطح خود را بدانید. یعنی باید در آزمون تعیین سطح شرکت کنید تا متوجه شوید در چه سطحی از مکالمه قرار دارید و اگر هنوز برای آزمون آیلتس آمادگی ندارید، در دوره‌های ترمیک شرکت کنید تا به سطح دلخواه خود برسید. پس از آن می‌توانید برای اسپیکینگ آیلتس آماده شوید.

برای تقویت اسپیکینگ آیلتس لازم است نکات زیر را مدنظر داشته باشید.

  • آرامش خود را حفظ کنید. بسیاری از زبان‌آموزان بر این باورند که اسپیکینگ آیلتس چالش‌برانگیزترین بخش است و به سختی می‌توان از عهده آن برآمد. در این بخش لازم است جملاتی بسازید که از نظر دستوری درست باشد و از کلمات مناسب و پیشرفته استفاده کنید. همچنین باید تلفظ درستی داشته باشید و در لحظه‌ای که از شما سوالی پرسیده می‌شود، ایده‌‌ای درباره پاسخ دادن و حرف زدن ارائه دهید. با در نظر گرفتن همه این موارد، سخت است که آرامش خود را حفظ کنید و بدون استرس این مرحله را پشت سر بگذارید. فراموش نکنید که می‌توانید از تکنیک‌هایی برای حفظ آرامش خود کمک بگیرید. برای مثال، نوشیدن یک لیوان آب یا نفس عمیق کشیدن. البته اگر تمرین کافی داشته باشید و با تمرین موضوعات پرتکرار اسپیکینگ‌ آیلتس برای آن آماده شده باشید، اضطراب کمتری را روز آزمون تجربه خواهید کرد. بهتر است روی اشتباهات خود تمرکز نکنید و بیشتر به ویژگی‌های مثبت خود حین حرف زدن توجه کنید. تصور کنید قرار است گپ‌وگفت کوتاهی با دوستتان داشته باشید. این موضوع را هم در نظر بگیرید که قرار نیست دانش شما درباره موضوع خاصی مورد ارزیابی قرار بگیرد. موضوعات اسپیکینگ آیلتس بر اساس زندگی شما طراحی شده‌اند و بیشتر آن‌ها درباره مسائلی است که ممکن است در زندگی روزمره خود با آن‌ها مواجه شوید. برای مثال، ممکن است از شما درباره حیوان خانگی، زادگاه، بهترین دوست خود یا درباره شغل‌تان بپرسند. پس نگران نباشید و تصور کنید در یک گفت‌وگوی دوستانه و روزمره هستید. با این کار اعتمادبه‌نفس خود را افزایش می‌دهید و می‌توانید با تسلط بیشتری به سوال‌ها پاسخ بدهید.
  • پاسخ‌های خود را بسط دهید. زمان مکالمه در نمره اسپیکینگ شما تأثیر زیادی دارد. وقتی سوالی مطرح می‌شود، اگر به دادن پاسخ کوتاهی بسنده کنید، نمی‌توانید نمره خوبی به دست بیاورید. چون هدف مصاحبه‌کننده از مطرح کردن سوال، سنجش عملکرد شما در بخش اسپیکینگ است و با دادن پاسخ کوتاه نمی‌تواند این مورد را ارزیابی کند. بنابراین، تا جایی که می‌توانید پاسخ کامل و بلند بدهید. سعی کنید موضوع را بسط دهید و مدت زمان بیشتری را به پاسخ دادن به آن اختصاص دهید. از کلمات و اصطلاحات مرتبط استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.
  • پاسخ‌های کلیشه‌ای ندهید. سعی کنید از قبل چیزی را حفظ نکنید و با جملات و اصطلاحات کلیشه‌ای به سوال‌ها پاسخ ندهید. شخصی که با شما مصاحبه می‌کند، تجربه زیادی در این کار دارد و آن‌قدر از داوطلبان درباره موضوعات مختلفی سوال کرده است که به راحتی متوجه نوع پاسخ‌های شما به هر یک از سوالات خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌شود برای این بخش آمادگی کافی داشته باشید، اما نیازی نیست جملاتی را حفظ کنید و با آن‌ها پاسخ هر سوال را بدهید. سعی کنید خلاقیت داشته باشید و برای پاسخ‌‌های خود توضیحات کافی و مرتبط ارائه دهید. در غیر این صورت، نمره خوبی نمی‌گیرید یا حتی ممکن است نمره این بخش را تا حدودی از دست بدهید.
  • واضح و شفاف صحبت کنید و سرعت مناسبی داشته باشید. سعی نکنید تند صحبت کنید، زیرا ممکن است فرد مصاحبه‌کننده نتواند به خوبی متوجه منظور شما شود. تند صبحت کردن برای آزمون اسپیکینگ ویژگی مثبتی به شمار نمی‌آید و تأثیری در بهبود نمره شما نخواهد داشت. حتی ممکن است درصد خطای شما را بالا ببرد. درعوض، شمرده صحبت کنید و سرعت خود را در کل روند مصاحبه حفظ کنید. نگران لهجه خود نیز نباشید. همه لهجه‌ها در روز آزمون مورد تأیید هستند، به شرطی که اصول تلفظ کلمات انگلیسی را به درستی رعایت کنید.
  • روند صحبت کردن را متوقف نکنید. زمانی که لغتی را فراموش کردید یا نتوانستید اصطلاحی را به یاد بیاورید، مکث نکنید. جریان صحبت کردن را به تعریق نیندازید، بلکه تلاش کنید تا از کلماتی جایگزین کمک بگیرید. حتی می‌توانید تعریفی از آن کلمه یا اصطلاح ارائه دهید تا مصاحبه‌کننده متوجه منظور شما شود. اگر متوجه سوال نشدید، از مصاحبه‌کننده بخواهید یک بار دیگر سوال خود را تکرار کند یا آن را به شیوه دیگری مطرح کند تا برای شما قابل‌فهم شود. با این کار هیچ نمره‌ای از شما کسر نخواهد شد.
  • هنگام تمرین کردن صدای خود را ضبط کنید. اگر دوست انگلیسی‌زبان دارید یا در اطراف شما افرادی هستند که تسلط کافی به زبان انگلیسی دارند، می‌توانید از آن‌ها برای تمرین اسپیکینگ کمک بگیرید. اما اگر چنین شرایطی را ندارید، می‌توانید صدای خودتان را حین تمرین کردن ضبط کنید و سپس با چند بار گوش دادن به آن، اشتباهات خود را متوجه شوید و آن‌ها را رفع کنید. همچنین می‌توانید از معیار ارزیابی اسپیکینگ آیلتس کمک بگیرید و از نظر روانی کلام، دامنه واژگان، گرامر و تلفظ کلمات، جملات خود را ارزیابی کنید.
  • با معیارهای نمره‌دهی اسپیکینگ آیلتس آشنا شوید. اگر بدانید که چه فاکتورهایی را برای نمره‌دهی در نظر می‌گیرند، می‌توانید به این نکته پی ببرید که چه انتظاری در هر بخش از شما دارند و با توجه به آن‌ می‌توانید در پاسخ‌های خود این معیارها را لحاظ کنید. با تمرین نمونه پاسخ‌های داوطلبان سال‌های قبل نیز می‌توانید نقاط ضعف خود را شناسایی کنید و از دستور زبان و اصطلاحاتی که به کار برده‌اند، برای تقویت مکالمه انگلیسی خود کمک بگیرید.

ضرورت تقویت مهارت اسپیکینگ

مهارت‌ صحبت کردن به شکلی مؤثر و کاربردی، می‌تواند سطح زندگی شما را تا حد قابل‌توجهی بالا ببرد. در یک کشور انگلیسی‌زبان یا کشوری که افراد زیادی برای ادامه تحصیل یا کسب‌وکار بهتر به آنجا مهاجرت می‌کنند، دانستن زبان انگلیسی و توانایی برقراری مکالمه به زبان انگلیسی با افراد مختلف، بدون شک می‌‌تواند تا حد زیادی در سبک زندگی شخصی و اجتماعی شما اثر بگذارد. در این مطلب از «مجله فرادرس» قصد داریم به ضرورت یادگیری اسپیکینگ اشاره کنیم.

  • زندگی اجتماعی بهتر. اگر در محیط بیرون از منزل با افراد مختلفی در تعامل هستید، به احتمال زیاد به صحبت کردن به زبان انگلیسی نیاز دارید. با تقویت مهارت صحبت کردن می‌توانید اعتمادبه‌نفس خود را افزایش دهید و در گفت‌وگوهای مختلفی شرکت کنید. همچنین می‌توانید به این نکته پی ببرید که چه زمانی لازم است ارتباط برقرار کنید و چه زمانی باید دست از صحبت کردن بردارید و شنونده باشید. مکالمه پایه و اساس ایجاد ارتباط و دوستی است. شاید تسلط کافی داشتن به زبان انگلیسی به معنی موفقیت در هر نوع رابطه‌‌ای اعم از رابطه اجتماعی یا شخصی نباشد، اما در شکل‌گیری اساس رابطه کمک زیادی خواهد کرد.
  • پیشرفت شغلی. مهارت‌های برقراری مکالمه در محیط کاری از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین ابزار مؤثری برای به اشتراک گذاشتن و مطرح کردن عقاید و نظرات در جلسات و سخنرانی‌ها به شمار می‌رود. وقتی به شکلی درست و حرفه‌ای در یک محیط کاری متشکل از افرادی با ملیت‌های مختلف صحبت می‌کنیم، این مهارت آن‌قدر ابزار قدرتمندی محسوب می‌شود که گاهی کارفرمایان هنگام مصاحبه بر اساس همین موضوع تصمیم‌گیری می‌کنند. مصاحبه شغلی فقط روشی برای محک زدنِ نحوه تعامل متقاضیان تحت شرایط پُراسترس نیست، بلکه توانایی گوش دادن و ارتباط برقرار کردن است. داشتن ایده‌های بزرگ کافی نیست - باید قادر به انتقال آن‌ها نیز باشید. اما توانایی صحبت کردن به زبان انگلیسی فقط به مصاحبه شغلی محدود نمی‌شود، بلکه برای پیشرفت شغلی هم امری ضروری است. وقتی بتوانید در محیط کاری به خوبی با همکاران خود تعامل داشته باشید، به طور کامل متوجه درخواست‌های کاری شوید و آن‌ها را به نحو درستی انجام دهید، این پیشرفت شغلی حاصل خواهد شد. در برخی موقعیت‌های شغلی لازمه پیشرفت، صحبت کردن با دیگران است، مانند افرادی که در مرکز خدمات مشتریان کار می‌کنند یا کسانی که به عنوان روزنامه‌نگار یا خبرنگار مشغول به فعالیت هستند.
  • موفقیت تحصیلی. معمولاً در مقاطع دبیرستان یا دانشگاه، آشنایی با زبان انگلیسی اهمیت زیادی دارد، چون زبان رایج بیشتر کشورها که افرادی با ملیت‌های مختلف به آن مهاجرت می‌کنند، زبان انگلیسی است و بیشتر کلاس‌ها به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. به همین دلیل، وقتی مهارت زبان انگلیسی و به‌ویژه اسپیکینگ بهبود یابد، نتیجه بسیار خوبی در پیشرفت تحصیلی خواهد داشت.
  • تبادلات فرهنگی. زبان انگلیسی جزو آن دسته از زبان‌هایی است که برای تبادل فرهنگی و تعاملات بین‌المللی به کار می‌رود. با بهبود مهارت اسپیکینگ به زبان انگلیسی، می‌توانید با افراد مختلفی در ارتباط باشید و به درک بالایی از تفاوت‌های بین فرهنگی برسید و به مرور آن‌ها را تشخصی دهید و حتی بخشی از زندگی خود را بر اساس این تقابل شکل دهید.
  • دسترسی به اطلاعات. حجم زیادی از اطلاعات، مانند مقالات ادبی، پژوهشی، خبری و منابع آنلاین به زبان انگلیسی موجود است. با بهبود مهارت اسپیکینگ می‌توانید به محدوده وسیعی از اطلاعات، دسترسی بهتری پیدا کنید و این امر باعث می‌شود که دانش و آگاهی شما افزایش یابد.
  • پیشرفت ویژگی‌های شخصی و حرفه‌ای. با افزایش مهارت اسپیکینگ می‌توانید باعث رشد شخصی و حرفه‌ای شوید. برای مثال، می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید، بحث و مذاکره کنید و حتی مهارت‌های مدیریتی را تقویت کنید. همچنین افراد را برای دسترسی به فرصت‌های مختلف و چالش‌های پیش رو در دنیایی با ارتباطات تنگاتنگ و درهم‌تنیده آماده خواهد کرد.

سوالات رایج درباره تقویت مکالمه انگلیسی

در ادامه این مطلب، سعی کرده‌ایم به تعدادی از پرسش‌های رایج در خصوص راه‌های تقویت مکالمه انگلیسی پاسخ دهیم.

روش تقویت تلفظ کلمات انگلیسی چیست؟

برای این کار می‌توانید به صحبت‌های افراد انگلیسی‌زبان گوش دهید و همان‌طور که آن‌ها تلفظ می‌کنند، تمرین و تقلید کنید. همچنین می‌توانید از منابعی استفاده کنید که آموزش‌هایی را به صورت آنلاین در اختیار شما قرار می‌دهد، مانند اپلیکیشن‌های یادگیری یا دیکشنری تلفظ کلمات انگلیسی.

علاوه بر این، می‌توانید با صدای بلند صحبت کنید و صدایتان را ضبط کنید تا نقاط ضعف و قوت‌ خود را بهتر بشناسید. همچنین می‌توانید از یک شخص متخصص مانند استاد زبان انگلیسی یا فردی انگلیسی‌زبان یا کاملاً مسلط به زبان انگلیسی کمک بگیرید تا بر موانعی که در زمینه تقویت مکالمه انگلیسی پیش روی شما قرار دارد، غلبه کنید.

برای تقویت لغات در یادگیری مکالمه انگلیسی چه باید کرد؟

برای این منظور می‌توانید از دفترچه‌ای برای مرور واژگان جدید و کالوکیشن‌های آن‌ها کمک بگیرید. همچنین بهتر است از این کلمه‌‌ها در گفت‌وگوهای خود استفاده کنید تا در ذهن‌تان بماند. همچنین می‌توانید عضو گروه‌هایی شوید که از افراد انگلیسی‌زبان یا افراد مسلط به زبان انگلیسی تشکیل شده و از گفت‌وگوهای آ‌ن‌ها نهایت استفاده را ببرید.

نقش گرامر در تقویت مکالمه چیست؟

گرامر می‌تواند به جمله‌بندی‌‌های شما کمک فراوانی بکند و میزان تسلط شما را بر زبان انگلیسی نشان دهد. برای مثال، با دانستن انواع زمان‌های انگلیسی می‌توانید از آن‌ها در مکالمه‌های خود کمک بگیرید و منظور خود را به شکل بهتری به مخاطب منتقل کنید.

سخن پایانی

در این آموزش به ۳۰ روش مختلف تقویت مکالمه انگلیسی پرداختیم و معایب و مزایای هر یک را به طور جداگانه برشمردیم. در ابتدای مطلب به این نکته اشاره کردیم که برای تقویت مکالمه انگلیسی می‌توانیم از منابع مختلفی نظیر کتاب، پادکست، اپلیکیشن یا دیدن فیلم و سریال کمک بگیریم. از دیگر مواردی که به کمک آن می‌توانیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم، زبان بدن است. در این مطلب به تأثیر زبان بدن بر اسپیکینگ اشاره کردیم و مثال‌هایی را در این رابطه برشمردیم.

از دیگر مواردی که در این مطلب به آن اشاره کردیم، تقویت مکالمه انگلیسی با پلتفرم آموزش آنلاین بود. ازجمله فوایدی که در این رابطه مطرح شد، امکان دسترسی و مشاهده فیلم‌های آموزشی در هر زمان و در هر مکان بود. همچنین به فواید دیگری مانند امکان یادگیری تعاملی و امکان انتخاب هر یک از این برنامه‌ها با توجه به سطح زبان‌آموز بود. در انتهای مطلب نیز درباره بخش اسپیکینگ آزمون آیلتس و راه‌‌های تقویت آن نکاتی را یاد گرفتیم.

درمجموع، صحبت کردن به زبان انگلیسی مهارت مهمی است و آموختن برای افرادی که در کشورهای انگلیسی‌زبان زندگی می‌کنند یا در کشوری در حال ادامه تحصیل هستند که زبان مادری‌شان جایی ندارد و باید برای برقراری ارتباط از زبان انگلیسی کمک بگیرند، امری ضروری به شمار می‌رود. در حقیقت، بخش مهمی از زندگی اجتماعی و کاری آن‌ها را در بر می‌گیرد و می‌تواند کیفیت زندگی آن‌ها را نیز تعیین کند. اگر می‌خواهید زندگی اجتماعی بهتری را تجربه کنید، لازم است که مهارت اسپیکینگ خود را تقویت کنید. در غیر این صورت، چگونه می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید؟ چگونه می‌توانید در محیط‌های کاری با همکاران خود به زبان انگلیسی صحبت کنید و درباره موضوعات کاری یا غیرکاری با هم در ارتباط باشید؟

تقویت مهارت اسپیکینگ فواید زیادی دارد و باعث می‌شود مهارت‌های فردی خود را تقویت کنیم. زبان انگلیسی به عنوان زبان بین‌المللی در اکثر کشورها صحبت می‌شود. با یادگیری زبان انگلیسی می‌توانیم ارتباط با افراد مختلف را تجربه کنیم و روابط جهانی خود را افزایش دهیم. همچنین برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی بهتر، لازم است که بر زبان انگلیسی تسلط کافی داشته باشیم. ازطرفی، برای تحقیق و پژوهش در امر آموزش نیز به زبان انگلیسی احتیاج داریم، زیرا اکثر مقالاتی که در وب‌سایت‌های مختلف در دسترس افراد است، به زبان انگلیسی نوشته شده و درک آن نیازمند داشتن تسلط کافی به زبان انگلیسی است.

از دیگر مواردی که بر ضرورت یادگیری و تقویت مکالمه انگلیسی تأکید می‌کند، هنگام سفر است. اگر بتوانیم بر اصطلاحات رایج انگلیسی در سفر آشنایی کافی پیدا کنیم، می‌توانیم بر بسیاری از چالش‌های پیش رو غلبه کنیم. ازطرفی، در هر کشوری شاهد فرهنگ‌ و رسومات متفاوت و خاصی هستیم که یادگیری زبان انگلیسی می‌تواند به نوعی ما را با این تقابل فرهنگی آشنا کند که تأثیر بسیار زیادی در معاشرت با افراد دیگر خواهد داشت. بنابراین، یادگیری زبان انگلیسی و بهبود مهارت اسپیکینگ در روابط بین‌المللی نیز تأثیر بسزایی خواهد داشت.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش گرامر زبان انگلیسی – به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Fluent ULearning English EasyEFKris AmerikosFuture Learn
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *