آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل – کامل ترین راهنمای رایگان

۱۰۵۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۴ دقیقه
آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل – کامل ترین راهنمای رایگان

اگر برای کسب‌وکار خود وب‌سایتی راه‌اندازی کرده باشید، اولین نکته‌ای که پیش از راه‌اندازی باید به آن توجه کنید، بهینه سازی وب سایت است. چراکه اگر تمامی هزینه‌های یک طراحی سایت را انجام داده اما به سئو و بهینه سازی سایت توجه نکرده باشید، تمامی این هزینه‌ها به هدر رفته است. در حقیقت، با بهینه سازی وب سایت برای گوگل و سایر موتورهای جستجو، اعتبار بالاتر و رتبه بهتری در نتایج جستجو بدست خواهید آورد. این امر به طور مستقیم به جریان درآمدی حاصل نیز ارتباط خواهد داشت. به همین دلیل، در این مطلب به طور کامل به آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل می‌پردازیم و مبانی اساسی سئو را بیان می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

تعریف سئو چیست ؟

بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو که با نام «سئو» (Search Engine Optimization | SEO) شناخته می‌شود به تمامی روش‌هایی می‌گویند که سبب افزایش ترافیک طبیعی (ارگانیک) سایت شود. این فعالیت‌ها شامل تحقیق کلمه کلیدی، تولید محتوا، لینک‌سازی (لینک‌دهی) و سایر بحث‌های فنی است.

شاید تصویر زیر به شکل بهتری اهمیت بهینه سازی وب سایت را برای موتورهای جستجو نشان دهد. در این تصویر می‌بینید که اگر عبارتی در موتور جستجو وارد شود، نتایج به صورت زیر برای کاربر نشان داده می‌شوند که این نتایج شامل تبلیغات و نتایج ارگانیک هستند. به طور قطع هرقدر بهینه‌سازی بهتری انجام شود، وب‌سایت شما رتبه بهتری در موتورهای جستجو کسب می‌کند و همین امر، افزایش ترافیک وب‌سایت را به همراه دارد.

نتایج ارگانیک و پولی گوگل

راهنمای بهینه سازی وب سایت برای گوگل

پیش از آن‌که بخواهیم به آموزش بهینه سازی وب سایت با جزئیات دقیق بپردازیم، راهنمای کوتاهی را ارائه می‌کنیم که به کمک آن با نحوه سئو سایت آشنا می‌شوید. به این ترتیب، آشنایی مختصر و اطلاعات خوبی در رابطه با بهینه‌سازی سایت خواهید داشت و در ادامه هم با اطلاعات بیشتری آشنا می‌شوید.

آشنایی با سئو

همانطور که گفته شد، سئو به روش‌های پیوسته در بهینه‌سازی سایت می‌گویند که به کمک آن‌ها، وب‌سایت رتبه بهتری در موتورهای جستجو کسب کند. البته به طور معمول این بهینه‌سازی برای موتورهای جستجوی معروف مانند گوگل انجام می‌شود.

البته تمامی موارد مطرح شده در آموزش بهینه سازی وب سایت بر این نکته تاکید دارند که سئو تنها متکی به وب‌سایت شما نیست بلکه سایر روش‌های دیجیتال مارکتینگ را نیز با خود همراه می‌کند. این روش‌های را می‌توان در فهرست زیر مشاهده کرد.

  • بازاریابی محتوا
  • روابط عمومی
  • برندسازی (برندینگ)
  • بهینه‌سازی نرخ تبدیل
  • کدنویسی و برنامه‌نویسی وب
  • طراحی محتوا
  • تجربه کاربری (UX)
  •  و ...

به بیان ساده، سایت‌هایی که عملکرد مناسبی در گوگل دارند، تنها در سئو خوب عمل نمی‌کنند بلکه به طور کل، عملکرد مناسبی در بازاریابی دیجیتال دارند.

راهنمای گوگل برای تحقیق کلمه کلیدی

زمانی که در رابطه با آموزش بهینه سازی وب سایت صحبت می‌کنیم، تحقیق کلمه کلیدی از جمله مراحل ابتدایی به شمار می‌آید چراکه می‌خواهید محتوای خود را پیرامون کلمه کلیدی بهینه‌سازی کنید که افراد مختلف آن را در گوگل تایپ می‌کنند.

به این ترتیب‌، زمانی که صفحات وب خود را حول عبارت‌های دقیق جستجو سئو کنید، مطالب وبلاگ و صفحات فرود نیز بر اساس همین عبارت‌ها رتبه می‌گیرند.

تحقیق کلمه کلیدی

تولید محتوای سئو

بعد از این‌که فهرستی از کلمات کلیدی سئو را مشخص کردید، نوبت تولید محتوا بر اساس این کلمات کلیدی است. اگر مرحله قبل را به خوبی انجام داده باشید، ادامه کار ساده‌تر خواهد بود. در حقیقت، کل کاری که باید انجام دهید این است که محتوایی با کیفیت بر اساس هریک از کلمات کلیدی فهرست خود انجام دهید. به طور معمول، کارشناسان تولید محتوا با بکارگیری روش‌های مختلف این فرآیند را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهند.

بهینه سازی محتوا برای گوگل

در این مرحله باید هر یک از صفحات سایت خود را بر اساس یک کلمه کلیدی، بهینه‌سازی کنید. اگر در ابتدای راه هستید، بهتر است از «کلمات کلیدی طویل»‌ (Long-tail Keyword) بهره بگیرید. این نوع از کلمات کلیدی حجم جستجوی بالایی ندارند و رقابت سایت‌ها نیز برای این کلمات کمتر است. به همین دلیل، خیلی ساده‌تر می‌توانید با استفاده از ‌آن‌ها رتبه مناسبی کسب کنید و حتی به رتبه ۱ برسید.

تفاوتی ندارد که از کدام نوع کلمه کلیدی استفاده می‌کنید. در هر حال آموزش بهینه سازی وب سایت برای این کلمات به یک روش انجام می‌شود. برای این کار، فعالیت‌های زیر را در فهرست اصلی کارهای خود قرار دهید.

بعد از تنظیم ابزارهای بالا برای وب‌سایت خود، در مرحله بعد از آموزش بهینه سازی وب سایت باید نحوه استفاده از کلمه کلیدی اصلی را بیان کنیم. کلمات کلیدی خود را حتما در بخش‌های زیر وارد کنید:

  • ۱۰۰ کلمه اول صفحه
  • عنوان مطلب
  • URL مطلب

استفاده از کلمه کلیدی در ۱۰۰ کلمه ابتدایی متن

البته به احتمال زیاد مشخص است که باید در ابتدای مطلب خود از کلمات کلیدی استفاده کنید. با این وجود، به طور معمول باید در پاراگراف اول متن خود بویژه ۱۰۰ کلمه اول، از این کلمات بهره بگیرید. به طور مثال مشاهده می‌کنید که در مطلب زیر با کلمه کلیدی «ساخت پادکست»، این کلمه در پاراگراف اول متن آورده شده است.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو
نحوه استفاده از کلمه کلیدی در پاراگراف اول و عنوان مطلب

استفاده از کلمه کلیدی در عنوان

از نگاه گوگل، تگ عنوان، مهم‌ترین بخشی است که باید کلمه کلیدی را در آن لحاظ کرد. این مورد را در تصویر بالا هم می‌توان مشاهده کرد چراکه عنوان مطلب شامل کلمه کلیدی «ساخت پادکست» است. البته در به‌روزرسانی‌های اخیر، گوگل تصمیم گرفته که حتی بخشی از عنوان مطلب شامل کلمات کلیدی را حذف کند.

استفاده از کلمات کلیدی در URL

این مورد به اندازه بخش قبل مهم نیست اما داشتن یک URL شامل کلمه کلیدی اصلی، علاوه برا افزایش تمایل کاربر به کلیک، توجه موتورهای جستجو را نیز به خود جلب می‌کند.

بهینه سازی وب سایت برای گوگل
نحوه استفاده از کلمه کلیدی در URL

استفاده از کلمات کلیدی در تیترها با تگ H2 و H3

در ادامه آموزش بهینه سازی وب سایت باید به استفاده از تیترها هم اشاره کنیم. استفاده از تیترها با تگ «H1» و «H2» و «H3» هم از نکته‌های مهم سئو به شمار می‌آید. در تصویر زیر می‌توانید مطلب مربوط به «بازاریابی شبکه‌های اجتماعی» را مشاهده کنید. کلمه کلیدی این مطلب «بازاریابی شبکه های اجتماعی» است و این کلمه را در تیترها با تگ H2 و H3 مشاهده می‌کنید.

بهینه سازی سایت برای گوگل

این نکته را به یاد داشته باشید عکس‌هایی که در مطالب خود قرار می‌دهید حتما عنوانی مناسب داشته و شامل کلمه کلیدی به صورت «متن جایگزین» (Alt Text) باشند. البته این متن جایگزین باید کاملا با مطلب مرتبط باشد. به طور مثال می‌توانید نام تصویر استفاده شده در مطلب زیر را مشاهده کنید.

متن جایگزین تصاویر

اضافه کردن لینک داخلی

«لینک‌های داخلی» (Internal Links) به گوگل امکان می‌دهد که صفحات بیشتری از سایت شما را پیدا و آن‌ها را «نمایه‌گذاری» (Index) کند. در این میان اگر متن لینک، شامل کلمه کلیدی هم باشد، نکته مثبتی به شمار می‌آید. به طور مثال در تصویر زیر، به «جدول تناوبی عناصر» لینک داده شده است و عبارت لینک شده هم شامل کلمه کلیدی یعنی «جدول تناوبی» است.

لینک داخلی در سئو

استفاده از عبارت‌های مترادف و مرتبط

از شکل‌های مختلف کلمه کلیدی استفاده کنید. به طور مثال، اگر کلمه کلیدی متن شما «دیجیتال مارکتینگ» باشد، باید از کلماتی مترادف مانند «بازاریابی دیجیتال» و «بازاریابی اینترنتی» و «دیجیتال مارکتر» هم استفاده کنید.

نوشتن جذاب توضیحات متا

در حالت کلی لزومی به استفاده از کلمه کلیدی در «توضیحات متا» (Meta Description) وجود ندارد اما این کار تاثیر زیادی بر روی نرخ کلیک (CTR) ارگانیک خواهد داشت. از این‌رو، زمانی که کاربران، توضیحاتی جذاب و متقاعدکننده را مشاهده کنند، با تمایل بیشتری بر روی متن کلیک می‌کنند. به طور مثال، نمونه‌ای از این توضیحات را در صفحه نتایج گوگل مشاهده می‌کنید که اطلاعات مطلبی با کلمه کلیدی «طراحی اینفوگرافیک با فتوشاپ» را نشان می‌دهد.

توضیحات متا در سئو

طراحی ریسپانسیو سایت

با پیشرفت گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر، بیشتر جستجوها در اینترنت به کمک همین گوشی‌ها انجام می‌گیرد. به این ترتیب، درصد کمتری از جستجوها به کامپیوترهای خانگی و دسکتاپ اختصاص پیدا می‌کند. از این‌رو، در این بخش از آموزش بهینه سازی وب سایت باید به طراحی واکنش‌گرای سایت (طراحی ریسپانسیو) اشاره کنیم. با این نوع طراحی، سایت خود را برای نمایش در صفحات موبایل، بهینه‌سازی می‌کنید.

 

استفاده از اسکیما

استفاده از «اسکیما» (Schema) یا به عبارت دیگر «داده‌های ساختاریافته» (Structured Data) این امکان را برای سایت شما بوجود می‌آورد که در صفحه نتایج از «Rich Snippets» استفاده کنید. در تصویر زیر نتایج حاصل از بهره‌گیری داده‌های ساختاریافته نشان داده شده است.

بهینه سازی سایت برای گوگل

آموزش بهینه سازی وب سایت

همانطور که گفته شد، پیش از آن‌که بخواهیم به شکل دقیق به بررسی نحوه بهینه‌سازی سایت بپردازیم، نیاز به راهنمایی کلی داشتیم تا در ادامه راه، دید بهتری نسبت به این فرآیند پیدا کنیم. در ادامه مطلب سعی می‌کنیم با نحوه کارکرد موتورهای جستجو آشنا شویم و سپس فرآیند سئو را دنبال کنیم. در ادامه به بررسی تحقیق کلمات کلیدی می‌پردازیم و با «سئو صفحه» (On-Page SEO) آشنا می‌شویم. لینک‌سازی و سئو فنی نیز مسائلی هستند که در همین مطلب و در انتها به آن‌ها خواهیم پرداخت.

نحوه کارکرد موتورهای جستجو در آموزش بهینه سازی وب سایت

پیش از آن‌که بخواهیم اطلاعات دقیق‌تری را در رابطه با موتورهای جستجو بیان کنیم باید مطمئن شویم که درک درستی از یک موتور جستجو و اهمیت وجود آن داریم.

موتور جستجو چیست؟

موتورهای جستجو ابزارهایی هستند که بر اساس جستجوهای کاربر، محتوای مختلف را پیدا و دسته‌بندی می‌کنند. هر موتور جستجو از دو بخش اصلی تشکیل شده که در فهرست زیر آورده شده است.

  • «Search Index»: کتابخانه دیجیتالی از صفحات وب
  • «Search Algorithms»: برنامه‌های کامپیوتری هستند که وظیفه رتبه‌بندی مطالب را بر اساس نتایج تطبیقی از «Search Index» به عهده دارند.

چرا باید به نحوه عملکرد موتورهای جستجو توجه کنیم؟

درک نحوه عملکرد موتورهای جستجو و روش‌هایی که یک مطلب را پیدا، نمایه‌گذاری و رتبه‌دهی می‌کنند در کسب رتبه بهتر در نتایج جستجوی کلمات کلیدی متداول، اهمیت بالایی دارد.

موتورهای جستجو چگونه مطالب را نمایه‌گذاری یا ایندکس می‌کنند؟

بسیاری از موتورهای جستجوی معروف مانند گوگل و «bing» تریلیون‌ها صفحه را در «Search Index» خود دارند. به همین دلیل پیش از آن‌که بخواهیم در رابطه با رتبه‌دهی الگوریتم‌ها صحبت کنیم باید قدری در رابطه با مکانیسم‌های ساخت و حفظ نمایه‌گذاری وب صحبت کنیم. در تصویر زیر می‌توان اطلاعات بیشتری از نحوه ساخت «Search Index» گوگل پیدا کرد.

نمایه گذاری

این مراحل را می‌توان به چهار بخش تقسیم کرد که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

  1. URL
  2. «خزش» (Crawling)
  3. پردازش و رندر
  4. نمایه‌گذاری

گام اول: URL

همه چیز با فهرستی از URLها شروع می‌شود. گوگل این URLها را با فرآیندهای مختلفی شناسایی می‌کند اما سه مورد از معمول‌ترین آن‌ها در فهرست زیر آورده شده‌اند:

  • بک‌لینک: گوگل فهرستی بسیار بزرگی از صفحات وب دارد. اگر شخصی، لینکی از سایت شما در یکی از این سایت‌های موجود در این فهرست قرار دهد، از این طریق، سایت شما نیز پیدا می‌شود. بک‌لینک سایت را به کمک استراتژی‌های مختلفی می‌توان دریافت کرد که در مطلب «بک لینک سایت چیست ؟ | چگونه بک لینک بگیریم ؟ — از صفر تا صد» به آن اشاره شده است.
  • نقشه سایت: نقشه سایت فهرستی از تمامی صفحات مهم وب‌سایت شما تهیه می‌کند.
  • ثبت URL: به کمک سرچ کنسول گوگل می‌توان URLها را ثبت کرد.

گام دوم: Crawling

خزش جایی است که ربات کامپیوتری موسوم به «عنکبوت» (Spider) مانند «Googlebot»، از سایت بازدید و صفحات آن را دانلود می‌کند. به این نکته توجه کنید که گوگل همیشه Crawl کردن صفحات را به همان ترتیب یافتن آن‌ها انجام نمی‌دهد بلکه بر اساس عوامل زیر، URLها را در صف قرار می‌دهد:

  • رتبه (PageRank) مربوط به URL
  • تعداد و نحوه تغییرات دوره‌ای URL (به‌روزرسانی‌های صفحه‌ها و مطالب سایت)
  • جدید یا قدیمی بودن URL

به این ترتیب ممکن است موتورهای جستجو بخشی از صفخات شما را پیش از بقیه Crawl کنند خاصه اگر سایت بزرگی داشته باشید، فرآیند خزش کامل ممکن است مدت زمانی طولانی را به خود اختصاص دهد.

گام سوم: پردازش

پردازش به زمانی می‌گویند که گوگل سعی در درک و استخراج اطلاعات کلیدی از صفحات Crawl شده دارد. تقریبا هیچ کسی خارج از شرکت گوگل از جزئیات این فرآیند با خبر نیست اما آن‌چه که می‌توان درک کرد این است که مهم‌ترین فعالیت‌های این مرحله، استخراج لینک‌ها و ذخیره‌سازی محتوا برای نمایه‌گذاری است.

همچنین گوگل باید خروجی مشخصی (رندر) از صفحات تهیه و آن‌ها را پردازش کند. با این کار مشخص می‌شود که این صفحه توسط یک کاربر چگونه دیده می‌شود. با ترتیبی که گفته شد، بخشی از پردازش ممکن است قبل یا بعد از رندر انجام بگیرد که در تصویر بالا مشخص شده است.

گام چهارم: نمایه گذاری

نمایه‌گذاری در جایی صورت می‌گیرد که صفحات Crawl شده به پایگاه‌داده بزرگی موسوم به «Search Index» اضافه می‌شوند. این بخش در حقیقت همان جایی است که نتایج گوگل به کمک آن نمایش داده می‌شوند.

نکته مهمی که در این‌جا باید به آن توجه کنید این است که زمانی که عبارتی را در یک موتور جستجو وارد می‌کنید، به طور مستقیم اینترنت را برای یافتن آن جستجو نمی‌کنید بلکه نمایه‌گذاری صفحات وب موتور جستجو را کندوکاو می‌کنید. بنابراین اگر یک صفحه وب در «Search Index» وجود نداشته باشد، کاربران، صفحه را پیدا نمی‌کنند. به همین دلیل از جمله مهم‌ترین بخش‌هایی که در آموزش بهینه سازی سایت مطرح می‌شود باید به نمایه‌گذاری سایت اشاره کرد.

بهینه سازی برای موتورهای جستجو

مطلب دیگری که در آموزش بهینه سازی سایت باید به آن توجه کرد بحث سئو است. در حقیقت، حال که با نحوه عملکرد موتورهای جستجو آشنا هستیم و می‌دانیم محتوای سایت چه اهمیتی در Crawl شدن و نمایه‌گذاری سایت دارد، در ادامه باید با نحوه بهینه‌سازی این مطالب برای انجام هرچه بهتر این فرآیندها آشنا شویم.

اما اهمیت سئو در چیست و چرا باید سئو وب سایت برای کسب‌وکارها و صاحبان سایت‌ها مهم باشد. مهم‌ترین ویژگی سئو این است که به کمک آن رتبه بهتری در موتورهای جستجو کسب می‌کنیم و این رتبه بهتری و ترافیک حاصل از آن، بیشتر مزیت‌های سئو را تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر، سئو سبب می‌شود تا به شکل‌های زیر، افزایش ترافیک ورودی به سایت را داشته باشیم:

  • افزایش ترافیک
  • ترافیک پایدار
  • ترافیک رایگان و طبیعی

چگونه سایت خود را به گوگل معرفی کنیم؟

نکته مهمی که در آموزش بهینه سازی سایت باید به آن اشاره کنیم این است که استفاده از تکنیک‌های سئو سبب کسب رتبه بهتر می‌شود اما اگر گوگل سایت شما را نشناسد، هیچ رتبه‌ای هم کسب نخواهید کرد. البته گوگل به کمک روش‌های مختلف در نهایت سایت شما را شناسایی می‌کند اما ثبت دستی سایت مزایای زیر را برای شما به همراه خواهد داشت.

  • شناخت سریع‌تر: بسیاری از وب‌سایت‌های جدید هیچ بک‌لینکی از دیگر سایت‌ها دریافت نکرده‌اند. بنابراین، مدتی زمان می‌برد تا گوگل این وب‌سایت‌ها را شناسایی کند.
  • بهبود وب‌سایت: با استفاده از سرچ کنسول گوگل، پیشنهادات بهتری برای بهینه‌سازی سایت دریافت می‌کنید.

اولین مرحله برای ثبت وب‌سایت خود در گوگل این است که نقشه سایت را پیدا کنید. نقشه سایت به طور معمول، URL مانند یکی از دو شکل زیر است:

website.com/sitemap.xml

website.com/sitemap_index.xml

اگر چنین آدرسی را پیدا نکردید به احتمال بسیار زیاد در آدرس زیر فهرست شده است.

website.com/robots.txt

اگر در این بخش هم نقشه سایت پیدا نشد باید سعی در تهیه آن داشته باشید. افزونه‌های وردپرس مانند «Yoast SEO» به راحتی و به رایگان این کار را برای شما انجام می‌دهند.

تهیه دامنه مناسب

در این مرحله از آموزش بهینه سازی وب سایت باید به تهیه دامنه مناسب اشاره کنیم. البته اگر از قبل یک دامنه را ثبت کرده‌اید، جای نگرانی وجود ندارد چراکه به احتمال زیاد دامنه مناسبی خواهد بود و مشکلی در سئو بوجود نخواهد آمد. با این وجود، اگر هنوز دامنه مناسبی را پیدا نکرده‌اید، دو ویژگی زیر را در انتخاب دامنه در نظر داشته باشید.

  • نام دامنه
  • «دامنه سطح بالا»‌ (Top Level Domain | TLD)

دامنه

در زمان انتخاب نام دامنه نگران استفاده از کلمات کلیدی حوزه تخصصی خود نباشید. علاوه بر این، نام دامنه نباید عبارتی طولانی را شامل شود. به طور مثال اگر بخواهیم دامنه‌ای برای یک رستوران ایتالیایی در لندن انتخاب کنیم، نباید نام دامنه به شکل زیر انتخاب شود.

londonitalianrestaurant.com

در فهرست زیر، ویژگی‌های یک دامنه مناسب ذکر شده است.

  • شامل نام کسب‌وکار باشد.
  • بدون خط فاصله نوشته شده باشد.
  • کوتاه باشد به طوریکه به راحتی بتوان آن را به خاطر سپرد.

در تصویر زیر، نمونه‌ای از دامنه‌های مناسب و نامناسب را مشاهده می‌کنید.

دامنه در سئو

TLD

دامنه سطح بالا یا همان TLD، بخشی است که بعد از نام سایت شما می‌آید. به طور مثال در آدرس بالا، «‎.com‎» دامنه سطح بالا به شمار می‌آید. البته بر اساس گفته‌های گوگل، دامنه سطح بالا نقشی در سئو نخواهد داشت اما برای بسیاری از کسب‌وکارها، استفاده از دامنه «‎.com‎» توصیه می‌شود.

البته فاکتورهای مهم دیگری در آموزش بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو وجود دارند که رعایت آن‌ها نقش مهم‌تری در سئو خواهد داشت.

تهیه سایت با استفاده از بسترهای آماده

بیشتر افراد نیازی به طراحی سایت با استفاده از «HTML» و «CSS» ندارند. می‌توان به جای کدنویسی از صفر، پلتفرم‌های مخصوص این کار را مورد استفاده قرار داد. با استفاده از این پلتفرم‌ها می‌توانید سایت خود را بدون کدنویسی و با استفاده از قالب‌های آماده تهیه کنید. این پلتفرم‌ها در دو بخش زیر وجود دارند.

  • پتلفرم میزبان (Hosted Platform): این نوع از پلتفرم‌ها تمامی نیازها را در یک محل تامین می‌کنند. میزبانی، پشتیبانی، طراحی و تمامی نیازهای یک وب‌سایت به کمک این پلتفرم صورت می‌گیرد. در این پلتفرم‌ها امکان طراحی و مدیریت محتوا بدون کدنویسی وجود دارد.
  • پلتفرم خودمیزبان (Self-Hosted Platform): این نوع پلتفرم نیز مانند قبل امکان مدیریت محتوا را بدون کدنویسی فراهم می‌کند با این وجود باید تهیه هاست و نصب آن‌ها را خودتان به عهده بگیرید.

در جدول زیر، پلتفرم‌های مختلف نمایش داده شده‌اند.

پلتفرم میزبانپلتفرم خودمیزبان
WixWordPress
SquarespaceJoomla
ShopifyDrupal
Weebly

اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که کدامیک از پلتفرم‌ها برا شما مناسب است. بسیاری از متخصصان سئو، استفاده از پلتفرم‌های خودمیزبان مانند وردپرس را پیشنهاد می‌دهند. علاوه بر این، دسترسی به وردپرس و امکانات آن در ایران نسبت به سایر پلتفرم‌ها بیشتر است.

استفاده از هاست مناسب

مرحله بعد در آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل استفاده از هاست مناسب است. میزبان‌های وب اطلاعات شما را بر روی حافظه‌های مختلف ذخیره می‌کنند و هرکسی به کمک اینترنت به این اطلاعات دسترسی دارد. بسیاری از متخصصان سئو پیشنهاد می‌کنند که استفاده از هاست اختصاصی بهتر از هاست اشتراکی است.

البته در ابتدای کار تفاوتی بین این دو سرویس وجود ندارد. مشکل زمانی آغاز می‌شود که ترافیک ورودی به وب‌سایت شما زیاد باشد. اگر منابع اشتراکی داشته باشید، در ارائه خدمات به کاربران خود به مشکل برمی‌خورید. البته بهره‌گیری از هاست ارزان‌قیمت در بسیاری از موارد پاسخگوی نیاز کاربران است. با این وجود، به هنگام تهیه هاست باید نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • امنیت: حتما از هاستی استفاده کنید که گواهینامه SSL/TLS را به صورت رایگان برای شما فراهم کند یا این‌که از گواهینامه رایگان (LetsEncrypt) پشتیبانی کند.
  • مکان سرور: انتقال داده‌ها میان کاربر و سرور زمان می‌برد به همین دلیل بهتر است مکان سرور را در جایی انتخاب کنید که کاربران شما از آن محل به سایت شما دسترسی داشته باشند. به طور مثال اگر سایت فارسی دارید و کسب‌وکار شما در داخل ایران فعالیت می‌کند، استفاده از سرورهای داخلی گزینه مناسبی هم از جهت قیمت و هم از جهت سرعت دسترسی به شمار می‌آید.
  • پشتیبانی: بسیاری از سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات میزبانی، پشتیبانی ۲۴/۷ دارند. اما بهتر است نحوه خدمات‌دهی و سرعت پاسخگویی آن‌ها را در ساعات مختلف بررسی کنید.

نکته مهمی که باید در مورد مکان سرور به آن اشاره کنیم این است که با استفاده از «CDN» یا همان (Content Delivery Network)، کپی‌های از سایت شما روی سرورهای سایر نقاط دنیا قرار می‌گیرد و به این ترتیب،‌ مشکلی از بابت سرعت سایت و مکان سرور نخواهید داشت. البته این نوع خدمات به صورت رایگان و پولی وجود دارند و همین امر ممکن است هزینه‌ای مجزا به همراه داشته باشد.

ایجاد تجربه کاربری مناسب

در این بخش از آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل باید به تجربه کاربری (UX) اشاره کنیم. گوگل امتیاز زیادی را برای وب‌سایت‌هایی در نظر می‌گیرد که تجربه مناسبی را برای کاربر فراهم می‌کنند. در ادامه، برخی از ساده‌تری راه‌ها برای این موضوع را بیان می‌کنیم.

استفاده از HTTPS

هیج چیز بدتر از این نیست که کاربر با مراجعه به سایت شما اطلاعات خود را در اختیار هکرها قرار دهد. به همین دلیل به کمک HTTPS، وب‌سایت خود را رمزنگاری کنید.

 

طراحی چشم‌نواز

هیچکس علاقه‌ای به استفاده از وب‌سایت‌هایی با طراحی قدیمی ندارد. البته نیازی نیست که هر ۶ ماه طراحی سایت خود را عوض کنید اما حداقل باید از سایتی استفاده کنید که جلوه مناسبی برای کاربر داشته باشد.

طراحی برای موبایل

بر اساس آمارهای گوگل، کاربران زیادی جستجوهای خود را از طریق تلفن همراه انجام می‌دهند. به همین دلیل باید طراحی سایت خود را به صورت «واکنشگرا» (Responsive) انجام دهید تا خوانایی مناسبی در گوشی‌های موبایل داشته باشد.

بهره‌گیری از فونت مناسب

با توجه به بخش قبل می‌توان دریافت که افراد با دستگاه‌های مختلفی در اینترنت جستجو می‌کنند. به همین دلیل باید از فونت انگلیسی و فارسی مناسبی کمک بگیرید که خوانایی خوبی در دستگاه‌های مختلف داشته باشد.

عدم استفاده از تبلیغات pop-up

با وجود این‌که همه افراد از تبلیغات بیزار هستند اما گاهی اوقات به آن نیاز پیدا می‌کنید. در این شرایط باید از تبلیغی کمک بگیرید که نقش مخرب نداشته باشد. در این میان، تبلیغات بازشو یا پاپ‌آپ از جمله تبلیغاتی هستند که باید از آن‌ها دوری کنید. استفاده از تبلیغات هدفمند اینترنتی یا بهره‌گیری از رپورتاژ آگهی، گزینه‌های مناسبی برای تبلیغات به شمار می‌آیند.

سرعت بالا در بارگذاری سایت

«سرعت صفحه» (Page Speed) از جمله عوامل مهم در رتبه وب‌سایت به شمار می‌آید. البته این بدان معنا نیست که سایت شما باید سرعت فوق‌العاده بالایی داشته باشد. البته هرچه سرعت بالاتری داشته باشید بهتر است. با این وجود، این مورد نقش بیشتری در تجربه کاربری خواهد داشت.

تهیه ساختار منطقی برای سایت

کاربران و موتورهای جستجو هردو باید امکان «راهبری» (Navigation) مناسبی در وب‌سایت شما داشته باشند. به همین دلیل باید محتوای وب‌سایت خود را با ساختاری منطقی و به صورت سلسله‌مراتبی سازماندهی کنید. ساده‌ترین راه برای این کار استفاده از یک نقشه ذهنی مانند تصویر زیر است.

آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل

هریک از شاخه‌های موجود در نقشه ذهنی به یک لینک داخلی تبدیل خواهند شد. این لینک‌های داخلی برای تجربه کاربری و سئو بسیار مفید هستند و در آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل توجه ویژه‌ای به آن‌ها می‌شود. دلیل این توجه را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

  • کمک به موتورهای جستجو در پیدا کردن صفحات جدید
  • کسب رتبه مناسب از الگوریتم «PageRank» گوگل
  • کمک به موتورهای جستجو در فهم موضوع وب‌سایت شما

بهره گیری از ساختار URL منطقی

URLهایی که در سایت خود استفاده  می‌کنید اهمیت بسیار بالایی دارند چراکه به کاربران در فهم موضوع صفحه مورد نظر کمک می‌کنند. بسیاری از پلتفرم‌ها همچون وردپرس این امکان را فراهم می‌کنند که ساختار URL را خودتان تنظیم کنید. به طور مثال، ۵ ساختار مختلف را می‌توان در وردپرس برای URL در نظر گرفت که در جدول زیر آورده شده است. در این مثال، مطلبی با عنوان «سنجش عملکرد رپورتاژ آگهی» را در نظر گرفته‌ایم.

ساختار مثال URL
سادهyourwebsite.com/?p=123
روز و نامyourwebsite.com/2021/03/04/سنجش-عملکرد-رپورتاژ-آگهی
ماه و نامyourwebsite.com/03/04/سنجش-عملکرد-رپورتاژ-آگهی
عددیyourwebsite.com/865
عنوان مطلب (دلخواه)yourwebsite.com/سنجش-عملکرد-رپورتاژ-آگهی

در این میان باید به دو نکته توجه داشته باشید.

  • اگر سایتی را از ابتدا طراحی می‌کنید بهتر است ساختاری کاملا مشخص و توصیفی داشته باشید. در نتیجه حالت آخر در جدول بالا یعنی «عنوان مطلب» (Post Name) پیشنهاد می‌شود. استفاده از تاریخ در URL نیز روش مناسبی به شمار نمی‌آید چراکه ممکن است بعدها مطلب خود را به‌روزرسانی کنید.
  • اما اگر در حال بهینه‌سازی یک وب‌سایت هستید، حتی اگر URL مطالب ساختار مناسبی نداشته باشند، بهتر است آن‌ها را تغییر ندهید. تغییر URL در این حالت اثر منفی بسیاری بر سئوی سایت خواهد گذاشت.

نصب افزونه سئو

از جمله امکاناتی که وردپرس برای کاربران ایجاد می‌کند این است که می‌توان از افزونه‌های سئو در این پلتفرم بهره برد. به همین دلیل، نکته‌ای که در آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل باید به آن بپردازیم نصب افزونه‌های کاربردی برای سئو است. افزونه‌های وردپرسی مختلفی برای این کار وجود دارد که در فهرست زیر دو مورد از پرکاربردترین افزونه‌ها به همراه لینک دسترسی آورده شده است.

  • افزونه «Yoast SEO»: «+»
  • افزونه «Rank Math»: «+»

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

از جمله روش‌هایی که در آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل بیان شد، تبلیغات مناسب با استفاده از تبلیغات هدفمند اینترنتی بود. استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. فرض کنید راهنمای خریدی برای محصولات خود منتشر کرده باشید. همچنین محصولات مرتبطی نیز با این راهنما دارید و می‌خواهید این محصولات در متن شما نمایش داده شوند. تمامی این مراحل به کمک کاپریلا و بر اساس کلمات کلیدی متن راهنما انجام‌پذیر است. به عنوان نمونه می‌توان به سایت «مجله فرادرس» اشاره کرد. در این سایت مطلبی با موضوع «ساخت فیلم آموزشی از طریق کمتازیا» نوشته شده است. با استفاده از تبلیغات کاپریلا، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با موضوع نوشته و با حجم و اندازه کم به شکل زیر در متن نمایش داده شده‌اند.

معرفی کاپریلا

بخش دوم این پلتفرم نقش تبلیغ‌دهنده دارد. بنابراین به کمک کاپریلا می‌توانید کسب‌وکار خود را معرفی کنید و نکته مثبت در این روش، عدم نمایش تبلیغات غیرمرتبط است. ویژگی دیگر این نوع از تبلیغات، نرخ تبدیل بالا است چراکه نمایش تبلیغات تنها برای مخاطب هدف انجام می‌گیرد و کاربران با مطالعه مطلب شما، از قبل تمایل خود را برای خرید نشان داده‌اند.

معرفی نشریلا به عنوان بهترین پلتفرم برای معرفی خدمات، رپورتاژ آگهی و بررسی محصول

نشریلا

از جمله روش‌هایی که در آموزش بهینه سازی وب سایت برای گوگل معرفی کردیم، لینک‌سازی و بهره‌گیری از رپورتاژ آگهی بود. با این وجود، تهیه متن مناسب رپورتاژ آگهی به طور مجزا و بر اساس لحن هر رسانه (محل انتشار)، کاری زمان‌بر و پرهزینه است. از این‌رو، باید از پلتفرمی بهره گرفت که تمامی نکات مهم در تهیه متن رپورتاژ آگهی را در نظر بگیرید و متنی با هزینه معقول تهیه کند.

با توجه به این موارد می‌توان «نشریلا» را به عنوان پلتفرم مناسب این حوزه معرفی کرد. علاوه بر این، به کمک این بستر می‌توانید متن‌های مربوط به بررسی و معرفی محصول را نیز منتشر کنید.

مراحل پیشرفته در آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل

تا این مرحله از آموزش، آشنایی مناسبی با نحوه سئو یک سایت کسب کرده‌اید اما این موارد، بخش‌های ابتدایی آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل به شمار می‌آیند. در حقیقت، سئو فرآیندی مستمر است و به طور گسترده می‌توان آن را در چهار بخش زیر تقسیم‌بندی کرد.

  • تحقیق کلمه کلیدی
  • «سئو داخلی» (On-page SEO) یا همان سئو آن-پیج
  • «لینک‌سازی» (Link Building)
  • «سئو فنی» (Technical SEO)

در ادامه، توضیح مختصری راجع به هریک از این بخش‌ها آورده شده است.

تحقیق کلمه کلیدی

تحقیق کلمه کلیدی فرآیندی است که در آن به دنبال ۳ مورد زیر هستید.

  • مشتری شما چه کلماتی را جستجو می‌کند.
  • عبارات جستجو شده چه حجمی از ترافیک سایت را تشکیل می‌دهند.
  • «سختی کلمه کلیدی» (Keyword Difficulty) برای این عبارات چقدر است.

توضیح این موارد در ادامه آورده شده است.

پیدا کردن کلمات کلیدی

فهم این‌که مشتریان احتمالی شما چه چیزی را جستجو می‌کنند، اولین گام از فرآیند تحقیق کلمه کلیدی را تشکیل می‌دهد. تا زمانی که با این مورد آشنایی نداشته باشید نمی‌توانید صفحاتی را ایجاد کنید که رتبه مناسبی در موتورهای جستجو داشته باشند و افزایش بازدید گوگل از طریق آن امکان‌پذیر باشد.

یکی از راه‌های مناسب برای شروع این فرآیند، بارش فکری عباراتی است که حوزه تخصصی شما را توصیف می‌کنند. به طور مثال اگر فروشگاه اینترنتی مرتبط با لوازم کامپیوتری داشته باشید، عبارت‌های زیر ممکن است در اثر این بارش فکری بوجود بیایند.

  • کامپیوتر
  • PC
  • مک
  • لپ‌تاپ
  • مک بوک
  • هارد
  • SSD

در ادامه می‌توانید این عبارات را در ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی استفاده کنید تا ایده‌های مختلفی را برای این کلمات بدست آورید. حتی از جستجوی گوگل و عبارت‌های پیشنهادی آن نیز می‌توان بهره برد. به طور مثال در تصویر زیر نتایج جستجوی کلمه کلیدی «لپ تاپ» را مشاهده می‌کنید. توجه داشته باشید که این عبارت بدون «نیم‌فاصله» نوشته شده تا نزدیکی بیشتری با جستجوهای کاربران داشته باشد زیرا کاربران به ندرت این واژه را با نیم‌فاصله و به صورت «لپ‌تاپ» جستجو می‌کنند.

تحقیق کلمه کلیدی
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

با نگاهی به تصویر بالا، کلمات کلیدی را پیدا کنید که ارزش و ارتباط بیشتری با کسب‌وکار شما داشته باشند.

بررسی ترافیک احتمالی

تقریبا تمامی ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، تخمینی از حجم کلمات کلیدی جستجو شده نشان می‌دهند که این مورد نیز در تصویر بالا مشخص شده است. به طور کلی، صفحاتی که حجم جستجوی بالایی داشته باشند، ترافیک بیشتری را نیز به سایت شما هدایت می‌کنند. البته این مورد لزوما همیشه صحیح نیست اما می‌توان به صورت یک روند کلی در انتخاب کلمات کلیدی از آن بهره برد. به همین دلیل بهتر است به هنگام مقایسه کلمات کلیدی و برای این‌که درک بهتری از ترافیک احتمالی داشته باشیم، ترافیک طبیعی (ارگانیک) را در نظر داشته باشیم.

بررسی سختی کلمه کلیدی

حتی اگر کلمه کلیدی، ارتباط زیادی با کسب‌وکار شما داشته باشد و ترافیک احتمالی زیادی را نیز شامل شود، کسب رتبه بهتر در گوگل به کمک این کلمات همواره ساده نیست.

عوامل زیادی بر تعیین میزان سختی کلمه کلیدی موثر هستند. با این وجود، تعداد وب‌سایت‌های مرتبطی که از این کلمات بهره برده‌اند، اهمیت بیشتری دارند. بر همین اساس گوگل ذکر می‌کند که اگر وب‌سایت‌های مهمی به صفحه با موضوع مورد نظر لینک بدهند، نشانه این است که محتوای مورد نظر کیفیت بالایی دارد.

به همین دلیل، هر قدر تعداد استفاده کنندگان از یک کلمه کلیدی بیشتر باشند، سختی کلمه کلیدی نیز بیشتر می‌شود.

سختی کلمه کلیدی

برای آشنایی بیشتر با روش‌های تحقیق کلمه کلیدی، مشاهده فیلم آموزشی زیر پیشنهاد می‌شود.

سئو داخلی یا آن پیج چیست؟

سئو داخلی مرتبط با تولید و بهینه‌سازی محتوایی است که افراد به دنبال آن هستند. با بهینه‌سازی این محتوا، موتورهای جستجو درک بهتری از این مطلب پیدا می‌کنند. در ادامه آموزش بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو به سئو داخلی می‌پردازیم.

تطبیق با هدف جستجو

از نکات مهمی که در آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل مطرح می‌شود این است که کلمات کلیدی خود را بر اساس اهداف جستجوهای کاربر تنظیم کنید. این مورد را می‌توان در مثال زیر بیان کرد.

در تصویر زیر عبارت «نکات سئو» (Seo Tips) در گوگل جستجو شده است. با دقت در تصویر زیر می‌بینیم که تمامی مطالب، قالبی به شکل مطالب وبلاگی دارند.

آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل

در مرحله بعد، عبارت «بهترین اسپیکر بلوتوث» را جستجو می‌کنیم. این بار می‌بینیم که بیشتر نتایج، مرتبط با فروشگاه‌های اینترنتی هستند.

آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل

این موارد بیانگر این موضوع هستند که افرادی که واژه «بلندگو» را جستجو می‌کنند به دنبال خرید یک محصول هستند اما کسانی که «نکات سئو» را جستجو کرده‌اند، قصد یادگیری مطلبی را داشته‌اند. به همین جهت برای کسب نتایج بهتر در موتورهای جستجو باید محتوایی تولید کنیم که منطبق بر هدف جستجوی کاربر باشد.

انتخاب نامک مناسب

پیش‌تر گفتیم که ساختار URL باید به صورت توصیفی باشد. برای هر صفحه محصول یا مطلبی که می‌نویسید و منتشر می‌کنید باید یک «خرده» (Slug) یا همان اسلاگ به صورت توصیفی داشته باشیم که در انتهای URL قرار دارد. آناتومی یک URL در تصویر زیر آورده شده است.

ساختار url

نحوه تنظیم این URL هم به بخش‌های مختلف سایت شما ارتباط دارد. به طور مثال ممکن است در یک فروشگاه اینترنتی، بخشی با نام «لوازم جانبی موبایل» داشته باشید که «زیرپوشه» (Subfolder) را تشکیل دهد و اسلاگ نیز مربوط به «کابل شارژ مدل ...» باشد.

اگر URL شما شامل هیچ دسته‌بندی کلی نباشد می‌توانید اسلاگ را همان نام کلمه کلیدی قرار دهید. به طور مثال اگر فروشگاه لباس داشته باشید و یک دسته از محصولات شما، «شلوار جین مشکی مردانه» باشد، URL به صورت زیر خواهد بود:

yourwebsite.com/black-mens-jeans

همچنین اگر دسته‌بندی‌های مختلفی داشته باشید بهتر است کلمات تکراری را از آن حذف کنید. در مثال فروشگاه لباس، اگر دسته‌بندی‌های مردانه یا شلوار جین داشته باشید، ساختار URL به صورت زیر خواهد بود.

yourwebsite.com/mens/jeans/black

برای آشنایی بیشتر با نحوه بازاریابی و تولید محتوا برای فروشگاه‌های اینترنتی، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

نوشتن عنوان مناسب

عنوان مناسب (Title Tag)، همان لینک‌های آبی‌رنگی هستند که در صفحه جستجو نمایش داده می‌شوند. از جمله نکات مهم در آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل باید به همین عناوین اشاره کرد. عنوان مطلب از جمله ابزارهایی به شمار می‌آید که کاربران را تشویق به کلیک می‌کند. بنابراین باید تا حد امکان عنوانی مناسب تهیه کنید که تمایل کاربر به کلیک روی آن بیشتر شود. ساده‌ترین راه برای این کار هم تطابق آن با هدف جستجوی کاربر است.

به طور مثال اگر عبارت «بهترین اسپیکر بلوتوث» را جستجو کنید، دو مورد مشترک را در عناوین مشاهده خواهید کرد:

  • شامل «سال» هستند تا جدید بودن مطلب را نشان دهند.
  • اهمیت «قابل حمل بودن» نیز در عناوین مشخص است.
آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل

با استفاده از تصویر بالا و اطلاعات در دسترس می‌توانیم عنوان مناسبی به صورت زیر تنظیم کنیم:

بهترین اسپیکر بلوتوث (1400): برترین نمونه های قابل حمل

بهینه‌سازی تصاویر

تصاویر علاوه بر این‌که جذابیت بصری محتوای شما را بهبود می‌دهند،‌ با پدیدار شدن در صفحه نتایج جستجوی تصاویر گوگل نیز ترافیک مناسبی را به وب‌سایت هدایت می‌کنند. برای بهینه‌سازی تصاویر می‌توان ۳ مرحله زیر را در نظر گرفت.

  • نام‌گذاری مناسب: نام‌گذاری مناسب تصاویر به گوگل در درک بهتر آن‌ها کمک می‌کند. به همین دلیل نامی همچون «cat.png» بهتر از نام «IMG_948493.png» در سئو عمل می‌کند.
  • استفاده از متن جایگزین (Alt Text) توصیفی: متن جایگزین نوعی کد برای توصیف یک عکس به شمار می‌آید و این متن در صفحات قابل مشاهده نیست. بسیاری از پلتفرم‌ها به هنگام بارگذاری تصاویر، امکانی برای درج Alt Text دارند.
  • فشرده‌سازی: پیش از آن‌که تصاویر خود را بارگذاری کنید باید تا حد ممکن با استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش تصاویر حجم آن‌ها را کم کنید. استفاده از پسوندهایی با حجم کمتر نیز گزینه مناسبی به شمار می‌آید. علاوه بر این، افزونه‌هایی مانند «Smush» نیز برای وردپرس وجود دارند که می‌توان به همین منظور از آن‌ها استفاده کرد.
بهینه سازی تصاویر

لینک سازی

داشتن لینک از سایت‌های دیگر نقش «رای» و «امتیازدهی» به صفحه (سایت) شما را دارند و این موارد نشان‌دهنده تایید وب‌سایت هستند که در این بخش از آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل به آن می‌پردازیم. این لینک‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل در کسب رتبه مناسب گوگل به شمار می‌آیند اما بدست آوردن آن‌ها همواره ساده نیست.

بسیاری از روش‌های کاربردی لینک‌سازی شامل تولید محتوای با کیفیت هستند. در ادامه و پس از تولید این محتوا باید با صاحب وب‌سایت مورد نظر مکاتبه و درخواست کنید که لینک وب‌سایت، صفحه،‌ محصول یا مطلب شما را در سایت خود قرار دهند.

 

البته راه‌های دیگری هم برای دریافت این لینک‌ها وجود دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

بلاگر میهمان

«وبلاگ‌نویسی به صورت میهمان» (Guest Blogging) به روشی می‌گویند که در آن برای وب‌سایت دیگری مطلب بنویسید. به این ترتیب در بخش نویسنده این امکان وجود دارد که لینک مورد نظر خود را قرار دهید. در تصویر زیر می‌بینید که این لینک به اسم نویسنده (Ryan Stewart) و آدرس شبکه‌های اجتماعی او اختصاص پیدا کرده است.

پست میهمان

برای آشنایی بیشتر با وبلاگ‌نویسی، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

روش آسمان خراش در لینک سازی

«تکنیک آسمان‌خراش» (Skyscraper Technique) به روشی می‌گویند که در آن، لینک‌سازی خود را با تولید محتوایی انجام دهید که به مراتب بهتر از آن صفحه‌ای باشد که افراد و وب‌سایت‌ها به آن لینک می‌دهند. روند کلی این کار به صورت زیر است:

  1. پیدا کردن محتوایی با تعداد بک‌لینک بالا
  2. تولید محتوایی بهتر
  3. درخواست از افراد برای لینک دادن به مطلب شما به جای مطلب قبلی

به این ترتیب باید موضوعی را جستجو کنید و دامنه‌های ارجاعی (Referral Domain) آن‌ها را بیابید که البته این کار به کمک ابزارهای تحلیل سایت امکان‌پذیر است. درصورتی که به این ابزارها دسترسی ندارید جای نگرانی نیست. مطالب با بک‌لینک و کیفیت بالا در صفحه اول گوگل وجود دارند. آن‌ها را مطالعه و با تولید محتوای بهتر، از مدیران سایت درخواست کنید که لینکی از مطلب شما را در صفحه خود قرار دهند.

در جستجوی مطلبی باشید که بتوان بهتر از آن را تولید کرد و سپس چنین مطلبی را منتشر کنید.

تعقیب و بررسی لینک‌های رقبا

یکی از بهترین استراتژی‌های لینک‌سازی، فهم دقیق نحوه جذب بک‌لینک توسط رقبا است. با پیدا کردن الگوی لینک‌دهی می‌توان تکنیک‌های لینک‌سازی رقیب را پیدا کرد و موثرترین آن‌ها را برای وب‌سایت خود در نظر گرفت.

برای این کار می‌توانید در ابزارهای مختلف، تعداد بک‌لینک سایت‌های رقیب را پیدا کنید. در حقیقت باید سایتی که بیشترین بلک‌لینک را دارد مورد بررسی قرار دهید. برخی از سایت‌ها مانند «Moz» امکاناتی رایگان را برای این کار در نظر گرفته‌اند.

به طور مثال در سایت «Moz» کافی است به بخش «Link Explorer» بروید تا به تعداد بک‌لینک‌ها و کلمات کلیدی مهم این وب‌سایت دسترسی داشته باشید.

آموزش بهینه سازی سایت

سئو فنی چیست ؟

نکته مهمی که باید در آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل به آن اشاره کنیم بحث سئو فنی است. سئو فنی به فرآیندی می‌گویند که از طریق آن، موتورهای جستجو، صفحات سایت را پیدا، درک و نمایه‌گذاری (ایندکس) می‌کنند. فرض کنید که وب‌سایت مورد نظر شما به طور کامل در اینترنت ثبت و قابل دسترسی باشد. در ادامه آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل یاد می‌گیریم که چه عناصری یک وب‌سایت را تشکیل می‌دهند و چه تاثیری در بهبود سئو دارند.

زبان برنامه‌نویسی که برای ساخت صفحات وب مورد استفاده قرار می‌گیرد به طور معمول شامل سه زبان اصلی زیر است.

  • «HTML»:‌ محتوای وب‌سایت (شامل عناوین، بدنه اصلی متن و ...)
  • «CSS»:‌ ظاهر وب‌سایت (شامل رنگ و فونت و ...)
  • «JavaScript»:‌ عملکرد وب‌سایت (تعامل، دینامیک سایت و ...)
سئو فنی

HTML

HTML را به عنوان ستون فقرات یک وب‌سایت می‌شناسند. عناصری همچون تیترها، پارگراف‌ها، فهرست‌ها و محتوا همگی به کمک «HTML» تعریف می‌شوند. در تصویر زیر یک صفحه وب را مشاهده می‌کنید که در سمت راست آن کد HTML مربوط به آن نمایش داده شده است.

سئو فنی

HTML در سئو از آن جهت اهمیت دارد که هر صفحه وبی که ایجاد می‌شود یا با آن کار می‌کنید، کد‌های HTML را در پس‌زمینه خود به همراه دارند. گوگل نیز همین عناصر را به کمک Crawlerهای خود بررسی و ارتباط محتوای شما با عبارات جستجو شده را مشخص می‌کند. به عبارت دیگر، آن‌چه که در کدهای HTML وب‌سایت شما نهفته است نحوه رتبه‌بندی سایت حاصل از جستجوی ارگانیک (طبیعی) را مشخص می‌کند.

CSS

به کمک CSS، فونت‌ها، رنگ‌ها و طرح کلی سایت مشخص می‌شود. به بیان دیگر، HTML برای توصیف محتوا ایجاد شده است در حالیکه زیبایی آن به کمک CSS تعیین می‌شود. اهمیتی که CSS در آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل دارد را می‌توان در بحث‌های زیر خلاصه کرد.

  • به کمک فایل‌های CSS، حجم کدهای صفحه کمتر خواهد شد که همین امر، سرعت بارگذاری صفحه را افزایش می‌دهد.
  • مرورگرها همچنان باید برخی از منابع همچون فایل‌های CSS را دانلود کنند، به همین دلیل فشرده‌سازی آن‌ها سبب بارگذاری سریع‌تر وب‌سایت می‌شود و که عامل مهمی در رتبه‌بندی سایت به شمار می‌آید.
  • هرچه استفاده از کدها در صفحات کمتر باشد، نمایه‌گذاری (ایندکس شدن) آن توسط موتورهای جستجو نیز ساده‌تر خواهد بود.
  • به این نکته توجه داشته باشید که اگر از CSS برای مخفی کردن محتوا و لینک‌ها استفاده کنید از طرف گوگل جریمه خواهید شد و همین امر، نمایه‌گذاری سایت شما را با مشکل مواجه می‌کند.

JavaScript

در روزهای آغازین اینترنت، صفحات به کمک HTML ساخته می‌شدند. زمانی که CSS روی کار آمد، این صفحات وب، شکل و شمایل مناسبی به خود گرفتند. با ورود جاوا اسکریپت، علاوه بر ساختار و قالب، حالا دیگر صفحات وب، دینامیک و جذابیت‌های بصری مناسبی نیز پیدا کرده بودند.

رندرینگ سمت سرور و رندرینگ سمت کلایت

نکته‌ای که در بحث آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل اهمیت دارد این است که جاوا اسکریپت در برخی موارد مشکلاتی را برای سئو بوجود می‌آورد زیرا موتورهای جستجو، جاوا اسکریپت را متفاوت از انسان‌ها درک می‌کنند. دلیل این امر را باید در تفاوت‌های «رندرینگ سمت کلاینت» (Client-side Rendering) و رندرینگ سمت سرور جستجو کرد. در بیشتر موارد، جاوا اسکریپت در مرورگر «کلاینت» (Client) اجرا می‌شود.

در مقابل، رندرینگ سمت سرور، فایل‌ها را در سرور اجرا و سپس آن‌ها را به طور کامل به مرورگر ارسال می‌کند. به این ترتیب، می‌بینیم که در برخی شرایط، فایل‌ها در مرورگر کاربر اجرا می‌شوند و در شرایط دیگر این فایل‌ها به صورت اجرا شده به مرورگر کاربر ارسال می‌شوند.

عناصر حیاتی برای سئو مانند متن، لینک‌ها و تگ‌ها به جای این‌که به صورت HTML معرفی شوند، با جاوا اسکریپت در بخش کلاینت بارگذاری می‌شوند. به این ترتیب، تا زمانی که رندر و اجرا نشوند، در کدهای صفحه وجود ندارند. این بدان معنی است که در ابتدای کار، Crawlerهای موتورهای جستجو، جاوا اسکریپت را مشاهده نمی‌کنند.

البته بر اساس اعلام گوگل، تا زمانی که دسترسی «Googlebot» را برای Crawl کردن فایل‌های جاوا اسکریپت مسدود نکرده باشید، مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت. با این وجود به دلیل رندرینگ سمت کلاینت ممکن است عناصر مهمی از صفحه توسط گوگل مشاهده نشوند. البته موارد دیگری هم وجود دارد که کار Googlebot را با مشکل مواجه می‌کند. این موارد در زیر آورده شده‌اند.

  • مسدود کردن Googlebot برای دسترسی به منابع جاوا اسکریپت
  • عدم توانایی سرور برای پاسخ به تمامی درخواست‌های Crawl محتوای شما
  • پیچیدگی یا به‌روز نبودن جاوا اسکریپت برای ‌Googlebot
  • مشکلات جاوا اسکریپت و «بارگذاری تدریجی» (Lazy Load)

بررسی وب سایت به کمک سرچ کنسول گوگل

با وجود این مشکلات، راهی وجود دارد تا به کمک آن بررسی کنیم که گوگل، صفحه وب ما را چطور مشاهده می‌کند. در ادامه آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل به این موضوع نیز اشاره خواهیم کرد.

برای این که بفهمیم Googlebot صفحه وب ما را چگونه می‌بیند باید از ابزار «URL Inspection» در سرچ کنسول گوگل استفاده کنیم. برای این کار کافی است در نوار جستجوی سرچ کنسول گوگل، URL مورد نظر وب‌سایت خود را وارد کنیم و سپس بر روی دکمه «Test Live URL» کلیک کنیم.

آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل

بعد از این‌که به طور مجدد عملیات Crawl توسط Googlebot انجام شد بر روی دکمه «View Tested Page» کلیک کنید. با این کار، نحوه «‌Crawl» و رندر شدن صفحه سایت خود را مشاهده خواهید کرد

سئو فنی

با کلیک بر روی تب «SCREENSHOT» تصویری از صفحه رندر شده توسط Googlebot نمایش داده می‌شود.

سئو فنی

به این ترتیب می‌توان دریافت که گوگل چه دریافتی از صفحه ما دارد و این صفحه را چگونه می‌بیند.

نقش صفحات مهم در بخش فنی بهینه سازی سایت برای گوگل

زمانی که گوگل، محتوایی مشابه را در صفحات مختلف Crawl می‌کند، ممکن است اطلاعی نداشته باشید که کدامیک از این صفحات را نمایه‌گذاری کند یا به عبارتی در نتایج جستجو قرار دهد. در اینجا باید از تگ «"rel="canonical» استفاده کرد تا محتوای اصلی را به موتورهای جستجو نشان دهیم و مانع از نمایه‌گذاری محتوای تکراری و مشابه شویم.

به این ترتیب، زمانی که بخواهید مطلبی را به طور مجدد و با کمی تغییرات منتشر کنید اما نخواهید با خطر ایجاد «محتوای تکراری» (Duplicate Content) روبرو شوید، این نوع تگ یعنی «Canonical Tag» کاربرد پیدا می‌کند. به طور مثال تصویر زیر نشان می‌دهد صفحه‌ای که این تگ در آن ثبت شده است باید به عنوان «محتوای تکراری» برای URL موجود در تصویر در نظر گرفته شود.

سئو فنی

البته تمامی موارد گفته شده تنها بخش کوچکی از سئو فنی به شمار می‌روند. سایر بخش‌هایی که در سئو فنی مورد توجه قرار می‌گیرند را می‌توان در فهرست زیر خلاصه کرد.

  • نحوه درک موتورهای جستجو از وب‌سایت
  • نحوه تعامل کاربر با وب‌سایت

اهمیت سرعت صفحات در بهینه سازی سایت برای گوگل چیست؟

گوگل انتظار دارد تا با صفحات وب با بالاترین سرعت برای کاربر نمایش داده شوند. به عبارت دیگر، کاربر انتظار دارد به محض کلیک،‌ به نتایج مورد نیاز خود دست پیدا کند و اگر این اتفاق رخ ندهد، به سرعت دکمه «Back» در مرورگر را فشار می‌دهد و به بررسی سایر نتایج جستجو می‌پردازد. به دلیل اهمیت این موضوع، در فهرست زیر، ابزارهای مختلفی را به همراه لینک آن‌ها قرار داده‌ایم و به کمک این ابزارها و یادگیری آن‌ها می‌توان سرعت بارگذاری صفحات را به مراتب افزایش داد.

  • Google PageSpeed Insights: «+»
    • راهنمای گوگل برای PageSpeed Insight: «+»
  • GTMetrix: «+»
  • ابزار گوگل بررسی سرعت و عملکرد وب‌سایت برای موبایل: «+»
  • راهنمای Lighthouse گوگل: «+»
  • ابزارهای کروم برای توسعه‌دهندگان وب: «+»
    • راهنما و آموزش‌های مربوط به این ابزارها: «+»

معرفی ابزارهای رایگان سئو

بسیاری از ابزارهای حرفه‌ای در بهینه‌سازی سایت هزینه ماهانه‌ای بیش از ۱۰۰ دلار را شامل می‌شوند. به همین دلیل شاید پرداخت هزینه برای این کار صرفه اقتصادی مناسبی نداشته باشد. با این وجود، وب‌سایت‌هایی همچون «ahref» و «Moz» و حتی گوگل امکانات رایگانی را در اختیار متخصصان سئو قرار می‌دهند که در ادامه آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل قصد داریم این ابزارها را معرفی کنیم.

ابزارهای رایگان تحقیق کلمه کلیدی

در جدول زیر، ابزارهای رایگان و لینک مربوط به این ابزارهای را مشاهده می‌کنید.

نام ابزارتوضیحات + لینک
Google Keyword Plannerپیدا کردن کلمات کلیدی: «+»
Keyword Generatorتولید کلمات کلیدی مرتبط: «+»
SERP Checkerبررسی ترافیک احتمالی از ۳ رتبه برتر در صفحه جستجو: «+»
Keyword Difficulty Checkerبررسی سختی کلمه کلیدی: «+»

ابزارهای رایگان برای سئو داخلی

در فهرست زیر لینک دو ابزار کاربردی برای سئو آن-پیج آورده شده است.

  • «Yoast SEO»: ابزار کاربردی برای بررسی تگ‌ها، کلمات کلیدی، توضیحات متا در وردپرس به همراه بسیاری از امکانات رایگان و پولی
    • لینک Yoast SEO: «+»
  • «Ahrefs Webmaster Tools»: ابزاری برای بررسی عنوان‌ها، توضیحات متا و متن‌های جایگزین تصاویر
    • لینک Ahrefs Webmaster Tools: «+»

ابزارهای رایگان برای لینک سازی

در جدول زیر ابزارهای رایگان در لینک‌سازی آورده شده‌اند.

نام ابزارتوضیحات + لینک
Ahrefs’ Backlink Checkerمشاهده ۱۰۰ بک‌لینک برتر هر وب‌سایت «+»
HAROفرصت‌های دریافت لینک «+»
Gmailساده‌ترین ابزار برای ارسال ایمیل و درخواست بک‌لینک «+»

ابزارهای رایگان برای سئو فنی

در فهرست زیر، دو ابزار رایگان برای سئو فنی به همراه لینک آن‌ها آورده شده است.

  • «Google Search Console»: به کمک سرچ کنسول گوگل، امکانات رایگان بسیاری را مانند بررسی خطاهای صفحات، مشکلات سرعت سایت و ... در اختیار خواهید داشت.
    • لینک «Google Search Console»:‌ «+»
  • «Ahrefs Webmaster Tools»: بیش از ۱۰۰ مشکل سئو سایت از جمله مشکلات فنی به کمک این ابزار قابل بررسی خواهد بود.
    • لینک «Ahrefs Webmaster Tools»:‌ «+»

در نهایت، اگر قصد دارید با جزئیات بیشتری با بک‌لینک‌ها و نحوه دریافت آن‌ها آشنا شوید، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

 

بررسی عملکرد بهینه سازی سایت برای گوگل

تا این بخش از آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل با روش‌ها و تکنیک‌های مختلف در سئو آشنا شده‌ایم. اگر بتوان به شکلی، فرآیندهای انجام شده و میزان موفقیت آن‌ها را رصد کرد، امکان بهبود این فرآیندها نیز وجود دارد. کارشناسان حرفه‌ای سئو تمامی موارد از جمله رتبه سایت تا میزان «تبدیل» (Conversion) را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. برای موفقیت در سئو نیز باید میزان تاثیر فعالیت‌های شما و بهبودهای انجام شده نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد تا به این ترتیب، مشتریان و ارزش ارائه شده به آن‌ها حفظ شود.

در ادامه آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل یاد می‌گیریم که چگونه عملکرد فعالیت‌های انجام شده را بررسی کنیم.

انتهای مسیر را از ابتدا در نظر بگیرید

با وجود این‌که داشتن هدف‌های کوچک و بزرگ مختلف به طور معمول در کسب‌وکارها رواج دارد اما تعیین یک هدف مشخص در انتهای کار از جمله موارد ضروری موفقیت در سئو به شمار می‌آید.

تنها راه دانستن هدف اصلی و پایانی یک وب‌سایت این است که فهم عمیقی از اهداف سایت یا نیازهای مشتریان داشته باشید. پاسخ به سوالات معمول مشتریان نه‌تنها در جهت‌گیری‌های استراتژیک شما کاربرد دارد بلکه به مشتریان خود نشان می‌دهید چه ارزشی برای شما دارند. به همین دلیل، در ادامه برخی از سولات معمول مشتریان را آورده‌ایم که پاسخ‌ به آن‌ها از جمله موارد مهم در آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل به شمار می‌آید.

  • آیا تاریخچه کوتاهی از کسب‌وکار یا شرکت خود می‌توانید ارائه دهید؟
  • ارزش مالی لید (سرنخ‌) واجد شرایط و جدید چقدر است؟
  • پرسودترین خدمات یا محصولات شما چه هستند؟

علاوه بر موارد بالا، برای تعیین هدف نهایی، در ادامه آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل نکاتی را بیان می‌کنیم که برای هر کسب‌وکاری ضروری به نظر می‌رسد. این هدف‌ها و توضیحات در جدول زیر آورده شده‌اند.

نکات مربوط به تعیین هدف
قابل اندازه‌گیریاگر نتوانید هدف‌های خود را اندازه‌گیری کنید، موفق نخواهید بود.
مشخص و دقیقخود را درگیر اصطلاحات پیچیده بازاریابی نکنید چراکه هدف نهایی را کم‌ارزش می‌کنند.
اشتراک‌گذاریمطالعات نشان داده‌اند که اشتراک‌گذاری اهداف با دیگران، شانس رسیدن به آن‌ها را بیشتر می‌کند.

سنجش عملکرد

بعد از مشخص کردن اهداف، باید تعیین کنید که به کمک کدامیک از معیارها (متریک‌ها) می‌توان این اهداف را مورد بررسی قرار داد.

معیارهای سنجش تعامل

سوالی که در این بخش مطرح می‌شود این است که افراد چه واکنشی در بازدید از وب‌سایت شما نشان می‌دهند. پاسخ این سوال را «معیارهای سنجش تعامل» (Engagement Metrics) پاسخ می‌دهند که در ادامه برخی از مهم‌ترین این معیارها را بررسی می‌کنیم.

نرخ تبدیل

«نرخ تبدیل» (Conversion Rate) به نسبت تعداد تبدیل‌ها (به ازای یک عمل یا هدف مورد انتظار) بر تعداد بازدیدهای یکتا می‌گویند. نرخ تبدیل را می‌توان در تمامی موارد از ایمیل ثبت‌نام تا خرید و ایجاد حساب اعمال کرد. با دانستن نرخ تبدیل، محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI) حاصل از ترافیک سایت ساده‌تر می‌شود.

 

زمان صرف شده روی صفحه

فرض کنید مطلبی ۲۰۰۰ کلمه‌ای را منتشر کرده باشید و مقدار متوسطی که یک کاربر برای خواندن آن صرف می‌کند تنها ۱۰ ثانیه باشد. به طور واضح از این زمان می‌توان دریافت که شانس این مطلب برای دیده و خوانده شدن بسیار کم است. البته اگر «زمان صرف شده روی صفحه» (Time on Page) برای یک URL عدد پایینی باشد، لزوما نشانه بدی نیست. در این موارد، هدف اصلی صفحه نیز باید در نظر گرفته شود. به طور مثال، صفحات «ارتباط با ما» از جمله صفحاتی هستند که به طور معمول «Time on Page» برای آن‌ها کم است.

صفحات به ازای بازدید

اگر هدف شما حفظ تعامل با خواننده و هدایت او به مراحل یا صفحات مختلف بوده است در نتیجه، متریک «Pages per Visit» در این بخش اهمیت پیدا می‌کند. اما اگر هدف نهایی مستقل از سایر صفحات باشد بنابراین مقادیر پایین این متریک نکته منفی به شمار نمی‌آید. به طور مثال ممکن است کاربر (بازدیدکننده) وارد صفحه مورد نظر شما شود و پس از رسیدن به پاسخ سوال خود، آن را ترک کند. در این شرایط، معیار (Pages per Visit) اهمیت چندانی ندارد.

نرخ پرش

نشست‌هایی (Sessions) که با «پرش» همراه باشند به این معنی هستند که کاربر از صفحه بازدید و سپس از آن خارج شده است. بسیاری از متخصصان سئو تلاش می‌کنند تا مقدار «نرخ پرش» (Bounce Rate) را کاهش دهند چراکه باور دارند این مورد به طور مستقیم با کیفیت وب‌سایت در ارتباط است. البته این مقدار اطلاعات بسیار کمی را در رابطه با تجربه کاربر در اختیار ما قرار می‌دهد.

به طور مثال ممکن است برای وب‌سایت یک رستوران مقدار این عدد (درصد) بسیار زیاد باشد زیرا ممکن است افراد صرفا برای مشاهده منوها، ساعت‌های کاری یا آدرس به وب‌سایت این رستوران سر زده باشند. متریک مناسب برای سنجش کیفیت سایت یا صفحه، «Scroll Depth» است.

 

Scroll Depth

این معیار نشان می‌دهد که چه درصدی از مطلب را کاربران مطالعه کرده‌اند. در حقیقت میزان Scroll کاربر به پایین صفحه به کمک این متریک نشان داده می‌شود. به کمک این معیار درمی‌یابید که آیا کاربران به محتوای مهم شما دسترسی پیدا کرده‌اند یا خیر. اگر این محتوا در انتهای مطلب قرار داشت می‌توانید راه‌های مختلفی را امتحان کنید که محتوای مهم در بخش بالاتری از صفحه قرار بگیرد. از جمله این روش‌ها می‌توان به نمایش فیلم‌های آموزشی یا فرم‌های تماس اشاره کرد.

البته باید کیفیت محتوای تولیدی را نیز در نظر داشته باشید. در حقیقت باید از سخن اضافی خودداری کنید و محتوایی ارائه دهید که کاربر تا انتها آن را مطالعه کند. این متریک را می‌توان به راحتی در گوگل آنالیتیکس پیاده‌سازی کرد.

سئو فنی

ترافیک حاصل از جستجو

رتبه سایت از جمله معیارهای اساسی در سئو به شمار می‌آید و عمده تلاش برای آموزش بهینه سازی سایت برای گوگل نیز در راستای کسب رتبه بهتر است. هدف حضور در نتایج جستجو این است که توسط کاربران انتخاب شوید و روی لینک مورد نظر شما کلیک کنند. اگر رتبه مناسبی بدست آورید اما ترافیکی از این رتبه به وب‌سایت هدایت نشود، به مرور این جایگاه را از دست می‌دهید.

پرسش اصلی اینجاست که این ترافیک چگونه مشخص می‌شود. یکی از بهترین روش‌های برای بررسی ترافیک وب‌سایت استفاده از گوگل آنالیتیکس است.

برای آشنایی بیشتر با نحوه افزایش ترافیک طبیعی سایت و استفاده از گوگل آنالیتیکس، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

بر اساس رای ۱۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BacklinkoahrefsahrefsMoz
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *