بهبود سئو وب سایت برای کسب رتبه اول گوگل — راهنمای رایگان

۷۲۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۱ دقیقه
بهبود سئو وب سایت برای کسب رتبه اول گوگل — راهنمای رایگان

سئو یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو فرآیند بهبود وب‌سایت با هدف کسب رتبه بهتر در نتایج جست‌وجو است. با استفاده از سئو می‌توان ترافیک طبیعی (ارگانیک) را افزایش داد. تبلیفات کلیکی و سئو هر دو، بخشی از بازاریابی موتورهای جست‌وجو هستند اما بهبود سئو وب سایت تنها بر ترافیک طبیعی تمرکز دارد. در این مطلب راه‌های بهبود سئو را با استفاده از ابزارهای رایگان بررسی و در هر بخش روش‌های بهبود سایت وردپرسی را نیز ذکر می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

اصول سئو در بهبود سئو وب سایت

امروزه بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو در همه وب‌سایت‌ها الزامی است و تفاوتی ندارد که وب‌سایت شما فروشگاه اینترنتی یا وبلاگ باشد. در مجموع سئو تمام فعالیت‌هایی است که برای دریافت «امتیاز کیفی» (Quality Score) و کسب رتبه بهتر برای کوئری‌های مدنظر (عبارت‌های جست‌وجو شده) انجام می‌دهید.

برای مثال در تصویر زیر تفاوت نمایش صفحات سئو شده را با نتایج پولی مشاهده می‌کنید.

نتایج جست ‌‌و جوی پولی و طبیعی

در بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو لزومی ندارد همه الگوریتم‌های رتبه‌بندی گوگل را بدانید. بلکه برای موفقیت باید اجزای کلیدی سئو را اجرا کنید.

۳ فاکتور مهم بهبود سئو وب سایت در تصویر زیر آمده است.

بهبود سئو وب سایت

این سه مورد، جنبه‌های اصلی بهبود سئو وب سایت هستند.

  • سئو فنی: سئوی فنی مانند کاسه سوپ، قالب اصلی بهینه‌سازی است. بدون این قالب اصلی، محتوا و لینک‌سازی کاربردی نخواهند داشت.
  • تولید محتوا: سوپ در اینجا نماد محتوا و در واقع مهم‌ترین قسمت سئو است. با محتوای بی‌کیفیت، رتبه خوبی در موتورهای جست‌وجو کسب نمی‌کنید.
  • بک‌لینک‌های باکیفیت: بک‌لینک‌های باکیفیت همان چاشنی سوپ هستند که اعتبار وب‌سایت شما را افزایش می‌دهد.

اصطلاحات کاربردی در بهبود سئو وب سایت

قبل از این‌که ورود به مباحث اصلی سئو بهتر است با اصطلاحات متداول آن آشنا شویم. این اصطلاحات شامل دو بخش زیر می‌شوند.

سئوی داخلی شامل همه فعالیت‌هایی است که می‌توانید برای بهبود سئو وب سایت، درون وب‌سایت انجام دهید. این فعالیت‌ها شامل موارد زیر می‌شود.

  • تحقیق کلمات کلیدی سئو
  • بهینه‌سازی محتوا
  • بهینه‌سازی تگ عنوان
  • بهینه‌سازی عملکرد صفحه
  • لینک‌های داخلی

محتوا و تجربه کاربری وب‌سایت باید به خوبی ایجاد شده باشند و موضوع صفحه را برای موتورهای جست‌وجو مشخص کند. سئوی خارجی با سایر حوزه‌های بازاریابی اینترنتی مانند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و برندسازی مرتبط است. این فعالیت‌ها تاثیر غیرمستقیم در ایجاد اعتماد و اعتبار وب‌سایت دارند. استراتژی بهبود سئو وب سایت زمانی موفق است که از سئوی خارجی و داخلی هم‌زمان بهره بگیرد.

 

موتورهای جست‌وجو در بهبود سئو وب سایت

گوگل مهم‌ترین موتور جست‌وجویی است که باید بشناسید. با توجه به تصویر زیر مشاهده می‌کنید که بزرگ‌ترین سهم بازار در جست‌وجو متعلق به گوگل است.

سهم بازار موتورهای جست و جو

در این مطلب منظور از موتور جست‌وجو، گوگل است. اگر وب‌سایت شما برای گوگل بهینه شده باشد در سایر موتورهای جست‌وجو نیز به خوبی عمل می‌کند.

عملکرد موتورهای جست و جو

موتورهای جست‌وجو در برخورد با وب‌سایت شما مراحل زیر را طی می‌کنند.

  1. «کراول کردن» (Crawling)
  2.  «نمایه‌گذاری» (Indexing)
  3. «انتخاب نتایج» (Picking the Results)

و درنهایت نتایج جست‌وجو را نمایش می‌دهند. این فرآیند به شکل زیر است.

نحوه عملکرد موتورهای جست‌وجو

کراول کردن

کراول کردن فرآیندی است که در آن گوگل به طور مداوم تمام صفحات وب را اسکن می‌کند و برای این کار از برنامه‌هایی به نام ربات‌ یا «خزنده» (Crawler) استفاده می‌کند. در این فرآیند تمام اطلاعات هایپرلینک‌ها، صفحات جدید و به‌روز رسانی صفحات گذشته را جمع‌آوری می‌کند.

نمایه‌گذاری

زمانی که اطلاعات وب‌سایت شما در مرحله کراول کردن جمع‌آوری شد، این اطلاعات «نمایه‌گذاری» (Index) می‌شوند. موتور جست‌وجو صفحات را آنالیز می‌کند و محتوای آن‌ها را به ترتیب درک، طبقه‌بندی و ذخیره می‌کند. فهرست موتورهای جست‌وجو یک کتابخانه بزرگ از اطلاعات همه وب‌سایت‌هاست. هدف این است که موتور جست‌وجو آن‌‌ها را درک کند و در نتایج جست‌وجو به نمایش درآورد.

نکته: برای این‌که متوجه شوید آیا محتوای شما توسط گوگل کراول و Index شده است، می‌توانید در «Google Search Console» از ابزار «URL Inspection» استفاده کنید. در این‌جا مشاهده می‌کنید که آخرین باری که صفحه کراول شده چه زمانی بوده است. همچنین هشدارهایی درباره مشکلات احتمالی گوگل با کراول و Index کردن صفحه را دریافت می‌کنید.

نمایه گذاری

انتخاب نتایج

هنگامی‌که کاربر یک کوئری را ارسال می‌کند، موتور جست‌وجو از میان مطالب فهرست شده مناسب‌ترین نتیجه را نمایش می‌دهد.

الگوریتم گوگل

گوگل برای نشان دادن مناسب‌ترین محتوا بر اساس کوئری، معیارهای زیر را در نظر دارد.

  • فهم کوئری: موتور جست‌وجو باید منظور کاربر را دقیقا متوجه شود.
  • مرتبط بودن صفحه: صفحه‌هایی که در نتایج جست‌وجو نمایش داده می‌شوند باید با کوئری مرتبط باشد.
  • کیفیت محتوا: موتور جست‌وجو تلاش می‌کند تا باکیفیت‌ترین محتوا را به کاربر نشان دهد.
  • قابلیت استفاده از صفحات: صفحات باید در دسترس، خوانا و امن باشند.
  • تنظیمات: موقعیت مکانی کاربر، تنظیمات و پیشینه جست‌وجوی او نیز در نظر گرفته می‌شود.

گوگل هر سال چند الگوریتم‌های خود را به‌روزرسانی می‌کند. این به‌روزرسانی‌ها به صورت رسمی توسط گوگل اعلام می‌شود و سروصدای زیادی در جامعه سئو ایجاد می‌کند.

سه مورد از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل پاندا، مرغ مگس‌خوار، پنگوئن است. برای مطالعه بیشتر در مورد الگوریتم‌های گوگل مطلب «»

معیارهای رتبه‌بندی

اگرچه موتورهای جست‌وجو الگوریتم‌ها و محاسبات دقیق خود را افشا نمی‌کنند، بسیاری از عوامل رتبه‌بندی به خوبی شناخته شده‌اند. بسیاری از این معیارها به صورت رسمی توسط گوگل تایید شده است و بسیاری دیگر در حد گمانه‌زنی و تئوری است. ۱۰ معیار مهم رتبه‌بندی در زیر فهرست شده است.

  1. محتوای هدفمند: ابتدا سعی کنید هدف جست‌وجوی افراد را متوجه شوید سپس براساس آن به تولید محتوای باکیفیت بپردازید.
  2. قابلیت کراول شدن وب سایت: اگر می‌خواهید وب‌سایت شما رتبه‌بندی شود باید به راحتی کراول شود و محتوای آن توسط موتور جست‌وجو خوانده شود.
  3. کمیت و کیفیت لینک‌ها: هرچه صفحات باکیفیت بیشتری به وب‌سایت شما لینک دهند از نظر گوگل اعتبار بیشتری خواهید داشت.
  4. محتوای مبتنی بر هدف کاربر: سئو فقط به کلمات کلیدی نمی‌پردازد بلکه نوع محتوا و جامع بودن آن نیز در سئو اهمیت دارد.
  5. محتوای منحصربه‌فرد: همواره دقت داشته باشید که از محتوای تکراری در وب‌سایت خود استفاده نکنید.
  6. تخصص، اعتبار، اعتماد: تلاش کنید تا تخصص و قابلیت اعتماد خود را اثبات کنید و تنها در مورد موضوعاتی به تولید محتوا بپردازید که در آن‌ها تخصص دارید.
  7. محتوای به‌روز: برخی موضوعات نسبت به بعضی دیگر باید به‌روزتر باشند اما با این وجود به طور منظم محتوای خود را به‌روز کنید.
  8. نرخ کلیک: از بهینه‌سازی تگ‌های عنوان و توضیحات متا برای بهبود نرخ کلیک بهره بگیرید.
  9. سرعت وب‌سایت: بازدیدکنندگان وب‌سایت شما نباید برای بارگذاری صفحه خیلی منتظر بمانند در این صورت به احتمال زیاد صفحه را ترک می‌کنند.
  10. نمایش صحیح و واکنش‌گرا بودن روی تمامی دستگاه‌ها: فراموش نکنید بیشتر کاربران از طریق موبایل به اینترنت دسترسی دارند. بنابراین، وب‌سایت شما باید روی هر دستگاه و صفحه‌نمایشی به صورت بهینه نمایش داده شود.

نکته: مهم‌ترین معیار در بهبود سئو وب سایت کیفیت محتواست. از ۱۰ نکته‌ای که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، ۵ نکته مربوط به محتواست و این اهمیت محتوا و کیفیت آن را آشکار می‌کند. برای مطالعه بیشتر در مورد تولید محتوا مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

سایر عوامل تاثیرگذار بر رتبه‌بندی وب‌سایت شما به شرح زیر است:

  • عمق محتوا
  • بهینه‌سازی تصاویر
  • اهمیت موضوع
  • ساختار مناسب صفحه
  • به اشتراک گذاشتن توسط افراد
  • استفاده از https

موتورهای جست‌وجو به خصوص گوگل سال‌های اخیر به جای این‌که فقط متن را ارزیابی کند به سمت یادگیری ماشین حرکت کرده است. امروزه گوگل هدف واقعی کاربران را تشخیص می‌دهد. در نتیجه، بهبود سئو وب سایت از بهینه‌سازی معیارهای ثابت به سمت بهبود «تجربه کاربری» (UX) تغییر کرده است. کارشناسان سئو باید از محتوا و بک‌لینک فراتر بروند و نیاز کاربران در یک کلمه کلیدی را درک کنند.

تحقیق کلمات کلیدی در بهبود سئو برای وب سایت

تحقیق کلمات کلیدی از مراحل ابتدایی در سئو است و به دلایل زیر اهمیت دارد.

  • شناخت حوزه تخصصی (Niche): با کمک جست‌وجوی کلمات کلیدی می‌توانید در مورد موضوعات جذاب برای افراد در حوزه تخصصی خود اطلاعات به دست‌‌ آورید.
  • یافتن ایده برای محتوا: به کمک این روش بهترین کلیدواژه‌ها برای تولید محتوا را می‌یابید و بر اساس آن استراتژی تولید محتوای خود را تنظیم می‌کنید.

کلمات کلیدی را از کجا پیدا کنیم؟

راه‌های زیادی برای یافتن کلمات کلیدی وجود دارد. در ابتدا باید «کلمه کلیدی اولیه» (Seed Keyword) را پیدا کنید و از آن‌ها برای یافتن ایده‌ کلمات کلیدی بیشتر استفاده کنید. اگر وبلاگی در مورد قهوه دارید عبارت‌های ساده‌ای مانند «دانه‌های قهوه»، «قهوه‌ساز» و «اسپرسو» مناسب به نظر می‌رسند. راه‌های مرسوم برای جست‌وجوی کلمات کلیدی به شرح زیر است.

پیشنهادات گوگل

گوگل در صفحه نتایج جست‌وجو، کلمات کلیدی متعددی را پیشنهاد می‌دهد. ویژگی‌هایی مانند «تکمیل خودکار گوگل» (Google Autocomplete) و «جست‌وجوهای مرتبط» (Related Searches) منبع خوبی برای یافتن کلمات کلیدی است. در تکمیل خودکار گوگل، کلمه کلیدی اولیه خود را تایپ کنید تا پیشنهادات گوگل به صورت خودکار نمایش داده شوند.

پیشنهاد کلمه کلیدی خودکار گوگل

برای یافتن پیشنهادات بیشتر پس از وارد کردن کلمه کلیدی اولیه یکی از حروف الفبا را نیز وارد کنید. در تصویر زیر پس از کلمه کلیدی اولیه «اسپرسو» حرف «خ» را وارد کرده‌ایم و این پیشنهادات را از گوگل دریافت کرده‌ایم.

پیشنهاد کلمه کلیدی خودکار گوگل

جست‌وجوهای مرتبط نیز بر اساس کوئری‌های کاربران است. تصویر زیر جست‌وجوهای مرتبط برای کلمه کلیدی اولیه «قهوه ساز» را نشان می‌دهد.

کلمات کلیدی مرتبط

نکته: علاوه بر گوگل پلتفرم‌های زیادی مانند Reddit، یوتیوب، Quora، تالارهای گفتگو، گروه‌های فیسبوک و غیره برای یافتن کلمات کلیدی وجود دارند.

ابزارهای کلمات کلیدی در بهبود سئو وب سایت

ابزارهای رایگان زیادی وجود دارند که با استفاده از یک کلمه کلیدی اولیه صدها کلمه کلیدی پیشنهاد می‌دهند اما معمولا محدودیت‌های زیادی دارند. بنابراین اگر به هر شکلی از وب‌سایت خود درآمدزایی می‌کنید استفاده از یک ابزار پولی کلمه کلیدی، سرمایه‌گذاری خوبی است. ابزارهای حرفه‌ای علاوه بر پیشنهاد کلمات کلیدی، معیارهای مفید دیگری برای سئو و ابزارهای تحلیلی برای ارزیابی و انتخاب بهترین کلمه کلیدی ارائه می‌دهند. برای استفاده از ابزار کلمه کلیدی دو راه وجود دارد.

  • استفاده از کلمه کلیدی اولیه
  • وب‌سایت‌های رقیب

برای مثال در ابزار «KWFinder» کلمه کلیدی اولیه «اسپرسو» را جست‌وجو کرده‌ایم و پیشنهاداتی نمایش داده شده است.

ابزار kwfinder برای بهبود سئو وب سایت
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

همچنین در ابزار «KWFinder» در بخش «By Domain» می‌توانید کلمات کلیدی مورد استفاده رقیب را مشاهده کنید. در این مثال دامنه وب‌سایت یک شرکت تولیدکننده قهوه را وارد کرده‌ایم.

ابزار kwfinder برای بهبود سئو وب سایت
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

این ابزار علاوه بر پیشنهاد دادن کلمه کلیدی، دشواری آن را نیز ذکر می‌کند و به شما در تحلیل صفحه نتایج جست‌وجو کمک می‌کند.

معیارهای کلمه کلیدی در بهبود سئو وب سایت

هدف، یافتن کلمات کلیدی مرتبط با حجم جست‌وجوی زیاد و دشواری کم است. یک کلمه کلیدی خوب ترکیبی مناسب از این سه معیار را دارد.

  • «جحم جست‌وجوی کلمه کلیدی» (Search Volume)
  • «سختی کلمه کلیدی» (Keyword Difficulty)
  • «مرتبط بودن کلمه کلیدی» (Keyword Relevance)

حجم جست‌وجوی کلمه کلیدی

در گذشته تولیدکنندگان محتوا، تحقیق کلمات کلیدی را تنها برای یافتن کلیدواژه‌هایی با حجم جست‌وجوی بالا مورد استفاده قرار می‌دادند. این کلمات را در محتوای خود قرار می‌دادند تا موتورهای جست‌وجو را فریب دهند. امروزه جست‌وجوی کلمات کلیدی بسیار پیچیده‌تر شده است. از طرفی رتبه گرفتن در کلماتی با نرخ جست‌وجوی بالا همیشه امکان‌پذیر نیست. در واقع شما به عنوان یک وب‌سایت تازه‌کار به راحتی نمی‌توانید در کلمات کلیدی مهم و پرجست‌وجو رتبه کسب کنید. البته این بدین معنی نیست که نباید تلاش کنید.

توصیه می‌شود که از «کلمات کلیدی بلند» (Long-tail Keyword) استفاده کنید که از لغات بیشتری تشکیل شده‌اند و خاص‌تر هستند. دلیل این است که این کلمات دشواری کمتر و نرخ تبدیل بالاتری دارند چراکه کوئری‌های خاص‌تری را پاسخ می‌گویند و احتمالا کاربر در مراحل انتهایی سفر مشتری است. لازم به ذکر است که حدود ۷۰ درصد ترافیک از سمت کلمات کلیدی بلند به وب‌سایت‌ها هدایت می‌شود. این کلمات حجم جست‌وجوی کمتری دارند.

کلمه کلیدی بلند در بهبود سئو وب سایت

سختی کلمه کلیدی

زمانی که کلمه کلیدی خود را یافتید با درنظر گرفتن رقابت، باید متوجه میزان دشواری آن شوید. در بیشتر ابزارها، سختی کلمه کلیدی عددی بین ۰ تا ۱۰۰ است. هرچه عدد بزرگ‌تر باشد رتبه گرفتن در صفحه اول گوگل با آن کلمه کلیدی نیز دشوارتر خوهد بود. سختی کلمه کلیدی بر اساس اعتبار صفحاتی مشخص می‌شود که با آن کلمه کلیدی سئو شده‌اند. در تصویر زیر سختی  کلمه کلیدی «موبایل» را مشاهده می‌کنید. همان‌طور که واضح است طول کلمه کلیدی با دشواری آن رابطه معکوس دارد. به دلیل تفاوت در معیارها و محاسبات، سختی یک کلمه کلیدی یکسان در دو ابزار مختلف ممکن است متفاوت باشد.

دشواری کلمه کلیدی برای بهبود سئو وب سایت

مرتبط بودن کلمه کلیدی

کلمه کلیدی باید مرتبط باشد. ساده‌ترین راه برای یافتن کلمه کلیدی مرتبط این است که صفحه نتایج موتور جست‌وجو را تحلیل کنید تا موارد زیر را متوجه شوید.

  • آیا با توجه به سختی کلمه کلیدی، می‌توانید با وب‌سایت‌های صفحه اول رقابت کنید.
  • کاربر از جست‌وجوی آن کلمه کلیدی چه هدفی را در ذهن دارد.

با مشاهده صفحه نتایج موتور جست‌وجو، هدف پشت هر کوئری و مطابقت آن با محتوای خود را متوجه می‌شوید. ۴ نوع «هدف جست‌وجو» (Search Intent) وجود دارد.

  • ناوبری: کاربر یک وب‌سایت یا برند خاص را جست‌وجو می‌کند.
  • اطلاعات: کاربر برای کسب اطلاعات عمومی جست‌وجو می‌کند.
  • تراکنشی: کاربر خرید آنلاین انجام می‌دهد.
  • تجاری: کاربر قبل از خرید تحقیق می‌کند.

برای مثال یک فروشگاه آنلاین برای فروش ملزومات باشگاه ورزشی راه‌اندازی می‌کنید و می‌خواهید صفحه محصول «استپ ایروبیک» خود را بهینه‌سازی کنید. کلمه کلیدی «بهترین استپ ایروبیک» را می‌یابید که حجم جست‌وجوی بالا و سختی پایین دارد. اما با مشاهده نتایج جست‌وجو متوجه می‌شوید تمام صفحات وبی که در صفحه اول رتبه‌بندی شده‌اند، نظرات و راهنمای خرید هستند.

به عبارت دیگر گوگل به جای در نظر گرفتن این کلمه کلیدی به صورت «تجاری» آن را «تراکنشی» در نظر گرفته است. برای جلوگیری از بهینه‌سازی برای کلمات کلیدی اشتباه، همواره قبل از شروع به کار نگاهی به صفحه نتایج موتور جست‌وجو بیاندازید.

نکته: یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که افراد در جست‌وجوی کلمه کلیدی مرتکب می‌شوند این است که آن‌ها فقط به اعداد در ابزار جست‌وجوی کلمه کلیدی نگاه می‌کنند و هدف جست‌وجو را نادیده می‌گیرند. درحالی‌که هدف جست‌وجو مهم‌تر است. برای مثال با جست‌وجوی کلمه «جاروبرقی» در گوگل، متوجه می‌شوید که افراد زیادی آن را جست‌وجو کرده‌اند. در این مورد افراد بیشتر به دنبال صفحاتی برای خرید هستند به همین دلیل گوگل فروشگاه‌های اینترنتی را نمایش می‌دهد.

نتایج جست‌وجوی گوکل
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

اما اگر «بهترین جاروبرقی» را جست‌وجو کنند، حجم جست‌وجو کمتر است و ماهیت این کوئری بیش از این‌که تراکنشی باشد، تجاری است. گوگل در این حالت به جای صفحه محصولات وب‌سایت‌های مختلف، صفحاتی شامل راهنمای خرید یا نظرات خریداران را نمایش می‌دهد.

نتایج جست‌وجوی گوکل
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

بهینه‌سازی محتوا در بهبود سئو وب سایت

سئو و محتوا با هم هم‌افزایی دارند. اگر محتوای خوبی نداشته باشید، بهبود سئو وب سایت بی‌فایده است. در ادامه مطالبی در مورد شناسایی و سازمان‌دهی موضوع، بهینه‌سازی کلمه کلیدی هدف، به‌روزرسانی محتوا و انتشار آن مطرح می‌شود.

شناسایی و سازمان‌دهی موضوع

استراتژی محتوای شما باید براساس درک صحیحی از نیاز مخاطبان و حوزه تخصصی شما باشد. گام دوم در بهبود سئو وب سایت شناسایی موضوعات است. در بیشتر مواقع کلمه کلیدی، موضوعی مستقل است اما همیشه این‌طور نیست.

فرض کنید یک وبلاگ Digital Marketing راه‌اندازی می‌کنید و کلمات کلیدی متعددی به شرح زیر می‌یابید.

  • چگونه یک بلاگ ایجاد کنم.
  • چگونه یک بلاگ را شروع کنم.
  • چگونه بلاگ خودم را ایجاد کنم.

همان‌طور که می‌بینید کلمات کلیدی متفاوت هستند ولی همگی درباره یک موضوع ثابت یعنی ایجاد بلاگ صحبت می‌کنند. تدوین پست جداگانه برای هرکدام از این کلمات کلیدی عاقلانه به نظر نمی‌رسد. می‌توانید همه این عبارات کلیدی را در موضوعی مانند زیر به طور یکجا جمع کنید.

«نحوه راه‌اندازی وبلاگ»

این موضوع را در یک راهنمای جامع پوشش دهید تا برای هر یک از کلمات کلیدی نیز رتبه‌بندی شود. اگر نتایج جست‌وجو را بررسی کنید متوجه می‌شوید نتایج برای این کلمات کلیدی تقریبا یکسان است.

پس از تعیین موضوع،‌ به کلمات کلیدی بازگردید و یکی از آن‌ها را انتخاب کنید که موضوع را به بهترین شکل نشان می‌دهد. این عبارت «کلمه کلیدی اصلی» (Focus Keyword) یا «کلمه کلیدی هدف» (Target Keyword) نامیده می‌شود. اصل اساسی استراتژی محتوا برای سئو به شرح زیر است.

۱ صفحه = ۱ موضوع = ۱ کلمه کلیدی هدف

برای انتخاب کلمه کلیدی هدف باید از اصول تحقیق کلمه کلیدی یعنی مرتبط بودن، سختی و حجم جست‌وجو، پیروی کنید.

نحوه سازمان‌دهی موضوع

یک روش خوب برای برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی محتوا استفاده از «مرکز محتوا» (Content Hub) است. مرکز محتوا مجموعه‌ای از صفحات مرتبط به یک موضوع است. صفحات به هم مرتبط هستند و نمای کلی از موضوع و تحلیل عمیقی از کلمات کلیدی ارائه می‌دهند. برای ایجاد مرکز محتوا، دو نوع محتوا وجود دارد.

  • محتوای پایه: این محتوا یک دید کلی از موضوعی وسیع را ارائه می‌دهد و کلمه کلیدی هدف نیز کلی است. برای مثال می‌توان به کلمه کلیدی «دویدن» اشاره کرد.
  • محتوای خوشه‌ای: صفحاتی هستند که شامل موضوع اصلی هستند و روی موضوعات جزئی‌تر تمرکز دارند برای مثال «مزایای دویدن»، «کفش‌های دو» یا «اشتباهات رایج در دویدن»
مرکز محتوا در بهبود سئو وب سایت

از مزایای این استراتژی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • با پوشش دادن جزيیات مربوط به هر موضوع برای خوانندگان خود ارزش ایجاد می‌کنید و آن‌ها به مطالعه وب‌سایت‌های دیگر نیازی نخواهند داشت.
  • در این روش انجام برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی محتوا الزامی است و باید تمام کلمات کلیدی مهم در حوزه تخصصی خود را پوشش دهید.
  • به وسیله لینک دادن صفحاتی که موضوعات مرتبط دارند، اعتبار خود را در برخی موضوعات افزایش می‌دهید.

بهینه‌سازی کلمه کلیدی هدف

باید از کلمه کلیدی هدف برای بهینه‌سازی صفحه در یک موضوع استفاده کنیم. در ادامه عناصری را فهرست کرده‌ایم که کلمه کلیدی هدف باید در آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

  • تگ عنوان و توضیحات متا
  • آدرس URL
  • عنوان اصلی و فرعی
  • بدنه متن
  • «داده‌ها و اطلاعات» (Metadata) تصویر
  • «انکرتکست» (Anchor Text) لینک‌های داخلی

در تصویر زیر عناصر مختلف صفحه مشخص شده است که کلمه کلیدی هدف باید در آن‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

کلمه کلیدی هدف در بهبود سئو وب سایت

تگ عنوان و توضیحات متا

قرار دادن کلمه کلیدی هدف در تگ عنوان و توضیحات متا بسیار حائز اهمیت است. اگر درباره موضوع خاصی تولید محتوا می‌کنید ظاهر شدن کلمه کلیدی هدف در عناصر داخل صفحه طبیعی است به خصوص در توضیحات متا که خلاصه‌ای از محتوای صفحه ارائه می‌دهد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در مطلب «ساخت پادکست | آموزش کامل و رایگان، از صفر تا صد» در «مجله فرادرس» کلمه کلیدی هدف «ساخت پادکست» است که در عنوان و توضیحات متا از آن استفاده شده است.

نمونه تضویحات متاو تگ عنوان

آدرس URL

URLها باید کوتاه و خوانا باشند. این موضوع می‌تواند به بهبود سئو وب سایت کمک کند. از مزایای این روش زمانی است که شخصی به صفحه شما با استفاده از URL لینک دهد. در این صورت بک‌لینک حاوی کلمه کلیدی هدف شما خواهد بود.

عنوان‌ها و بدنه متن

استفاده از کلمه کلیدی هدف در عنوان اصلی یا «تگ H1» بهترین راهکار است. اگر امکان آن وجود دارد از آن در عنوان‌های فرعی نیز استفاده کنید. در تصویر زیر در مطلب «برند چیست ؟ — هر آنچه باید درباره Brand بدانید به زبان ساده» از کلمه کلیدی هدف «برند چیست» در عناون و پاراگراف اول و زیرعنوان‌ها استفاده شده است.

بهبود سئو وب سایت

نکته:‌ چیزی به نام چگالی یا تعداد نمایش کلمه کلیدی ایده‌آل در متن وجود ندارد و استفاده بیش از حد از آن می‌تواند به رتبه شما آسیب بزند.

Metadata تصویر

کلمه کلیدی هدف را می‌توان در Metadata تصویر شامل موارد زیر وارد کرد.

  • نام فایل تصویر
  • عنوان تصویر
  • توضیحات تصویر
  • متن جایگزین تصویر

«متن جایگزین» (Alt Text) از نظر سئو مهم‌ترین بخش برای تصویر است چراکه آن را برای خوانندگانی که مشکل بینایی دارند و «Crowler» موتورهای جست‌وجو توصیف می‌کند. در تصویر زیر کلمه کلیدی هدف «Bounce Rate» است و در آدرس، عنوان و متن جایگزین تصویر دیده می‌شود.

metadata تصویر در بهبود سئو وب سایت

اگر کلمه کلیدی هدف شما «ورزش در فضای باز» است و تصویر مردی را در حال بالا رفتن از کوه نشان می‌دهید، لازم نیست از متن جایگزین «مردی در حال انجام ورزش در فضای باز» استفاده کنید.

انکرتکست لینک‌های داخلی

باید از کلمه کلیدی هدف در متن انکر تکست لینک‌های داخلی خود استفاده کنید. انکرتکست قسمت قابل مشاهده لینک است و اگر حاوی کلمه کلیدی باشد به گوگل درباره آن صفحه (صفحه لینک شده) اطلاعات می‌دهد. مشابه این موضوع در مورد لینک‌های خارجی صدق می‌کند با این تفاوت که شما تاثیری بر انکرتکست لینک‌های خارجی ندارید.

کلمات کلیدی LSI

منظور از کلمات کلیدی LSI (Latent Semantic Indexing) این است که مترادف‌ها و کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی هدف را در سراسر متن استفاده کنید تا گوگل موضوع متن را متوجه شود. حقیقت این است که کلمات کلیدی SLI به بهبود سئو وب سایت آسیب می‌زنند.

این عبارت هیچ ربطی به الگوریتم SLI اصلی ندارد. این تکنیک به استفاده بیش از حد و غیرطبیعی از کلمات خاص تاکید دارد، یکپارچگی متن را از بین می‌برد و باعث انباشتگی متن از کلمه کلیدی می‌شود. به جای پر کردن متن با کلمات کلیدی به صورت مصنوعی سعی کنید پست را تا حد ممکن مرتبط کنید. برای این کار رقبای خود را تجزیه و تحلیل و موضوعات را شناسایی کنید سپس آن‌ها را به صورت جامع پوشش دهید و گوگل موضوع صفحه شما را متوجه خواهد شد.

کیفیت محتوا

امروزه کسب رتبه در هر کلمه کلیدی بسیار دشوارتر از گذشته است و بیشتر حوزه‌های تخصصی اشباع شده‌اند. اما استراتژی «10X Content» هنوز کاربرد دارد. با این استراتژی شما باید محتوایی تولید کنید که ۱۰ برابر از محتوای رقیب بهتر باشد.

در تعریف دقیق‌تر باید محتوایی تولید کنید که ۱۰ برابر از بهترین محتوای یافت شده در اینترنت با جست‌وجوی یک کلمه کلیدی خاص، بهتر باشد. به این منظور در موارد زیر می‌توان محتوا را بهبود داد.

  • کیفیت بهتر
  • طراحی بهتر
  • تجربه کاربری بهتر

کیفیت بهتر

برای تولید محتوا با کیفیت بهتر رعایت موارد زیر توصیه می‌شود.

  • موضوع را جامع‌تر از رقبا پوشش دهید.
  • از اطلاعات و داد‌ه‌های به‌روزتر استفاده کنید.
  • اطلاعات تخصصی بیشتری را مورد استفاده قرار دهید و به منابع مورد اعتماد استناد کنید.
  • خلاق باشید، از اطلاعات منحصربه‌فرد استفاده کنید، زوایای جدید را آشکار کنید و آزمایش انجام دهید.
  • به سایر منابع با کیفیت و مرتبط لینک دهید.

آیا می‌توان برای بهبود سئو وب سایت به سایر وب‌سایت‌ها لینک داد؟

افراد از لینک دادن به سایر وب‌سایت‌ها اجتناب می‌کنند چراکه نمی‌خواهند بازدیدکنندگان خود را از دست بدهند. اما واقعیت این است که لینک دادن به سایر منابع باکیفیت از نقطه نظر سئو خوب است. لینک دادن به محتوای مرتبط سیگنال‌های موضوعی صفحه شما را تقویت می‌کند و به گوگل در درک بهتر محتوای صفحه شما کمک می‌کند. همچنین برای بازدیدکنندگان شما ارزش‌افزوده به همره دارد.

طراحی بهتر

برای طراحی بهتر در تولید محتوا رعایت موارد زیر توصیه می‌شود.

  • از یک قالب منحصربه‌فرد برای محتوای خود استفاده کنید.
  • از تصویر، نمودار، ویدیو، GIF و اینفوگرافیک استفاده کنید.
  • از تصاویر و ویدیوهای خود استفاده کنید و از کپی کردن یا استفاده از «تصاویر آماده» (Stock) خودداری کنید.

تجربه کاربری بهتر

برای ایجاد تجربه کاربری بهتر رعایت موارد زیر توصیه می‌شود.

  • متن باید از لحاظ فونت و اندازه خوانا باشد و مشکلات دستوری نداشته باشد.
  • پاراگراف‌های کوتاه بنویسید که برای افراد به راحتی قابل خواندن و فهم باشد.
  • از عناصر ناوبری مانند فهرست مطالب برای متن‌های طولانی استفاده کنید.
  • جنبه‌های فنی را بهینه کنید.
  • از علامت نقل قول، فهرست علامت‌دار (Bullet List) و متن‌های برجسته در نوشتار خود استفاده کنید.

اندازه و طول محتوا

بسیاری تصور می‌کنند طول محتوا یکی از معیارهای رتبه‌بندی است. مطالعات نشان می‌دهد پست‌هایی با حدود ۲۰۰۰ کلمه رتبه بهتری در گوگل دارند. در تصویر زیر نمودار مربوط به این موضوع را مشاهده می‌کنید. البته در سال‌های اخیر مطالبی با بیش از ۲۰۰۰ کلمه نیز برای پوشش بهتر موضوع نوشته شده‌اند.

طول متن در بهبود سئو وب سایت

طولانی بودن مطلب به خودی خود باعث رتبه بهتر گوگل نمی‌شود. موضوع این است که محتوای طولانی‌تر موضوع را به صورت جامع‌تری پوشش می‌دهد. در مورد طول محتوا رعایت موارد زیر توصیه می‌شود.

  • مطالب رتبه‌بندی شده‌ برای یک کلمه کلیدی در صفحه اول گوگل را مشاهده کنید و میانگین تعداد کلمات آن‌ها را در نظر بگیرید. با این کار در مورد طول محتوا دیدگاه به دست می‌آورید. برای مثال اگر میانگین پست‌های صفحه اول گوگل در یک کلمه کلیدی خاص، بالای ۲۰۰۰ کلمه باشد، شما با یک مقاله ۸۰۰ کلمه‌ای نمی‌توانید با آن‌ها رقابت کنید.
  • موضوع را به صورت جامع پوشش دهید که هر خواننده احتمالی جواب سوالاتش را بگیرد.
  • محتوای طولانی به تنهایی باعث بهبود رتبه نمی‌شود. علاوه بر کمیت، بر کیفیت نیز تمرکز کنید.

به‌روزرسانی محتوا

اگر محتوا را به‌روز نگه ندارید، حتی موفق‌ترین محتوا به مرور زمان ترافیک خود را از دست می‌دهد. در یک مطالعه پست‌های وبلاگی رفتار مشابهی را به لحاظ جذب ترافیک از خود نشان دادند. این پدیده به عنوان ۵ مرحله از حیات محتوا توصیف می‌شود و در تصویر زیر قابل مشاهده است.

نمودار چرخه حیات محتوا

برای این‌که پست‌ها در طول زمان فراموش نشوند و ترافیک خود را از دست ندهند نیاز به به‌روزرسانی منظم دارند. به‌روزرسانی منظم یک تکنیک سئو است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. یکی از دلایل اهمیت به‌روزرسانی محتوا و تاثیر آن بر رتبه‌بندی توجه ویژه گوگل به به‌روزرسانی محتواست. در برخی موارد، گوگل به محتوای به‌روزرسانی شده علاقه بیشتری دارد. این بدین معنی نیست که هر مطلبی به به‌روزرسانی نیاز دارد اما بیشتر پست‌‌ها نیازمند آن هستند. به‌روزرسانی یک راه آسان برای بهبود کیفیت محتوا است.

به‌روزرسانی یا انتشار مجدد

اگر تغییرات جزئی در محتوا ایجاد کنید نیازی به «انتشار مجدد» (Republishing) آن پست نیست اما اگر به‌روزرسانی، تغییرات گسترده‌ای در محتوای قبلی ایجاد کرده است، انتشار مجدد آن ارزشمند است. به این ترتیب آن مقاله به صدر مطالب بلاگ می‌آید و خوانندگان متوجه به‌روزرسانی آن می‌شوند. در ادامه مواردی را برمی‌شماریم که در آن نیاز به انتشار مجدد مطلب وجود دارد.

  • به‌روزرسانی بیش از ۵۰ درصد مطلب را تحت تاثیر قرار دهد.
  • حجم زیادی به مطلب اضافه شده باشد.
  • دو یا چند پست را در یک مطلب ادغام کرده باشید.

سئو داخلی و سئو فنی در بهبود سئو وب سایت

در ادامه، تکنیک‌های سئو داخلی مرتبط با محتوا را بررسی و نکاتی در مورد سئو فنی ذکر می‌کنیم.

این موارد در زیر فهرست شده است.

  • لینک‌سازی داخلی
  • نقشه سایت
  • HTTPS
  • سازگاری با موبایل
  • سرعت صفحه
  • بهینه‌سازی تصاویر
  • تگ عنوان و توضیحات متا
  • Featured Snippets

لینک‌سازی داخلی

لینک‌سازی داخلی در سئو اغلب نادیده گرفته می‌شود. داشتن بک‌لینک‌های خارجی در سئو ضروری است اما ساختار مناسب از لینک‌های داخلی نیز به همان اندازه مهم است.

  • لینک‌های داخلی کراول کردن وب‌سایت را بهبود می‌بخشند. اگر صفحات وب‌سایت شما به خوبی به هم مرتبط باشند ربات‌های خزنده موتور جست‌وجو به راحتی تمام محتوای وب‌سایت را می‌یابند و فهرست می‌کنند.
  • لینک‌سازی داخلی نرخ تعامل و تجربه کاربری را بهبود می‌دهد. اگر ناوبری واضحی داشته باشید بازدیدکنندگان به راحتی مطلب مورد نظر خود را پیدا می‌کنند. با لینک کردن محتوای مرتبط به هم، افراد به جای ترک وب‌سایت شما و جست‌وجوهای بیشتر، زمان بیشتری را به خواندن مطالب شما برای یافتن پاسخ‌های خود سپری می‌کنند.
  • لینک‌سازی داخلی رتبه شما را بهبود می‌دهد. اگر صفحه شامل تعداد زیادی لینک‌های داخلی مرتبط با انکرتکست‌های توصیفی باشد، گوگل صفحه‌های پیوند داده شده را بهتر درک می‌کند، آن را در ساختار صفحه مهم می‌داند و به آن اهمیت بیشتری می‌دهد.

قانون طلایی لینک‌سازی داخلی: هر صفحه باید حداکثر ۳ کلیک با صفحه اصلی فاصله داشته باشد.

ساختار لینک داخلی

بزرگ‌ترین مزیت لینک‌های داخلی نسب به لینک‌های خارجی این است که مدیریت آن‌ها کاملا در اختیار شماست.

نحوه لینک‌سازی داخلی

برای داشتن یک وب‌سایت که لینک‌سازی داخلی آن به خوبی انجام شده باشد، رعایت موارد زیر توصیه می‌شود.

  • استفاده از ناوبری واضح (پیوندهای ساختاری): باید تا جای ممکن پیمایش افراد در وب‌سایت خود را ساده کنید. برای این کار از عناصر ناوبری مانند منو، دسته‌بندی‌ها و «پیشنهاد مطالعه بیشتر» استفاده کنید.
  • لینک دادن در بدنه متن: علاوه بر لینک‌های ساختاری، لینک دادن به سایر صفحات مربوط در بدنه متن نیز بخشی از لینک‌سازی داخلی است. هر زمان که می‌خواهید مطلبی را منتشر کنید، به سایر مطالب مرتبط و مفید برای خواننده لینک دهید. لینک‌های متنی یا کادرهای «مطالعه بیشتر» که به صفحات دیگر از وب‌سایت شما لینک می‌دهند شامل این بخش هستند.

نقشه سایت برای بهبود سئو وب سایت

نقشه وب‌سایت فهرستی ساختاریافته از صفحات وب‌سایت است که توسط موتور جست‌وجو کراول می‌شود. داشتن نقشه یکی از راه‌هایی است که Crowler‌ها محتوای وب‌سایت شما را راحت‌تر بیابند.

چه سایت‌هایی از داشتن نقشه سایت بهره می‌برند؟

  • وب‌سایت‌های بزرگ با صدها یا هزاران صفحه.
  • وب‌سایت‌هایی با لینک‌های داخلی اندک.
  • وب‌سایت‌هایی با تعداد زیاد تصاویر، ویدیوها و سایر فایل‌های رسانه‌ای.

اگر وب‌سایت کوچکی دارید که به خوبی لینک‌سازی داخلی آن انجام شده است، نیازی به نقشه سایت نخواهید داشت. داشتن نقشه سایت هیچ‌وقت به شما آسیبی نمی‌زند. این نقشه‌ها حاوی اطلاعات مفیدی هستند که برای ربات‌های خزنده مفید است برای مثال زمان آخرین به‌روزرسانی را مشخص می‌کنند تا خزنده‌ها بدانند آیا باید صفحه را دوباره کراول کنند یا خیر.

اگر نحوه ایجاد نقشه برای وب‌سایت وردپرس خود را نمی‌دانید، توصیه می‌کنیم از افزونه «Yoast SEO» استفاده کنید. تصویر زیر نمونه‌ای از نقشه سایت است که افزاونه «Yoast SEO» ایجاد کرده است.

نقشه سایت در بهبود سئو وب سایت

برای این‌که گوگل را از نقشه سایت خود مطلع کنید، می‌توانید آدرس نقشه سایت خود را در «Google Search Console» قرار دهید. سپس مطابق تصویر زیر به «Google Search Console» بروید و در بخش نقشه سایت در قسمت «Add a new sitemap» آدرس URL نقشه سایت را وارد کنید.

نقشه سایت در بهبود سئو وب سایت

HTTPS

امروزه هیچ بهانه‌ای برای استفاده نکردن از گواهی SSL وجود ندارد به خصوص این‌که نسخه‌های رایگان نیز در دسترس هستند. امنیت بازدیدکنندگان از وب‌سایت باید اولویت شما باشد. از سال ۲۰۱۴ استفاده از HTTPS به یک معیار رتبه‌بندی جزئی تبدیل شده است. به بیان دیگر اگر از HTTPS استفاده نکنید ممکن است وب‌سایت شما در گوگل عملکرد خوبی نداشته باشد.

https

سازگاری با موبایل

از سال ۲۰۱۹ بیشتر وب‌سایت‌ها از طریق نسخه موبایل به جای دسکتاپ نمایه‌گذاری می‌شوند. سازگار بودن وب‌سایت با موبایل از لحاظ سئو ضروری است و باید شامل موارد زیر باشد.

  • قالب واکنش‌گرا باشد.
  • منو در موبایل به راحتی مورد استفاده قرار گیرد.
  • تصاویر فشرده باشند.
  • از پاپ‌آپ‌های مزاحم استفاده نشود.
  • فونت خوانا باشد.

اگر در مورد سازگار بودن وب‌سایت خود با موبایل مطمئن نیستید می‌توانید از ابزار تست سازگاری با موبایل گوگل در «Search Console» برای امتحان وب‌سایت خود استفاده کنید.

تست نمایش صفحه وب در موبایل

سرعت صفحه

سرعت صفحه یکی از مهم‌ترین جنبه‌های سئو فنی و تجربه کاربری است. هیچ‌کس بیشتر از چند ثانیه برای بارگذاری صفحه صبر نمی‌کند. سرعت صفحه یک معیار تائید شده در رتبه‌بندی است. ابزارهای زیادی برای اندازه‌گیری سرعت صفحه وجود دارند که چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها در زیر فهرست شده‌اند.

  • Google PageSpeed Insights
  • GTMetrix
  • Pingdom
سرعت صفحه وب

برای بهبود سرعت وب‌سایت موارد زیر پیشنهاد می‌شود.

  • استفاده از هاست باکیفیت
  • پیاده‌سازی «ذخیره‌سازی» (Caching)
  • درنظر گرفتن AMP
  • محدود کردن «اسکریپت شخص ثالث» (Third-party Script)
  • بهینه‌سازی تصاویر

استفاده از هاست باکیفیت

هاست یا میزبانی وب اولین چیزی است که سرعت سایت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر هاست شما پاسخگویی ضعیفی داشته باشد نمی‌توانید به خوبی روی سئو وب‌سایت خود کار کنید. از هاست‌های بسیار ارزان توقع عملکرد عالی نداشته باشید.

پیاده‌سازی Caching

«ذخیره‌سازی» (Caching‌) فرآیندی است که در آن بخش‌هایی از صفحه شما (توسط سرور یا مرورگر کاربر) ذخیره می‌شود تا بارگذاری بعدی سریع‌تر شود. دو نوع اصلی Caching وجود دارد.

  • ذخیره‌سازی مرورگر: Caching در سمت کاربر انجام می‌شود. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید افزونه‌های مانند WP Rocket یا W3 Total Cache توصیه می‌شوند.
  • ذخیره‌سازی سمت سرور: این نوع از ذخیره‌سازی توسط هاست ارائه می‌شود و موثرتر از ذخیره‌سازی سمت کاربر است.

درنظر گرفتن AMP

AMP مخفف فناوری «Accelerated Mobile Pages» است و امکان توزیع سریع‌تر محتوا در موبایل را فراهم می‌کند. در عمل به این معنی است که وب‌سایت شما در نسخه موبایل ساده‌تر از نسخه دسکتاپ آن نمایش داده می‌شود. این مورد برای سایت‌های پرمحتوا مانند مجلات خبری و بلاگ‌های بزرگ بسیار مفید است. برای وبسایت‌های وردپرسی افزونه‌ای رسمی برای AMP وجود دارد.

محدود کردن اسکریپت‌های شخص ثالث

هر اسکریپت شخص ثالث که به وب‌سایت خود اضافه می‌کنید مدتی را به زمان بارگذاری صفحه شما اضافه می‌کند. این اسکریپت‌ها شامل موارد زیر هستند.

  • افزونه‌های وردپرس
  • اسکریپت‌های تجزیه و تحلیل و بازاریابی
  • ویجت‌های چت
  • امکان نوشتن نظر

این بدین معنی نیست که نباید از این موارد استفاده کنید. فقط در به‌کارگیری این موارد قوانین زیر را در نظر داشته باشید.

  • تنها از مواردی استفاده کنید که واقعا به‌ آن‌ها نیاز دارید. به‌خصوص در مورد افزونه‌های وردپرس به این موضوع دقت کنید. برای هر ویژگی جزئی از یک افزونه جداگانه استفاده نکنید. افزونه‌های متعدد سرعت وب‌سایت شما را کاهش می‌دهد.
  • در صورت امکان، فعال‌سازی اسکریپت‌های شخص ثالث را به تعویق بیاندازید تا بعد از چند ثانیه و پس از اسکرول کردن کاربر بارگذاری شوند. این مورد را می‌توان برای ویجت‌های چت و کامنت اعمال کرد.

بهینه‌سازی تصاویر

تصاویر با اندازه بزرگ یکی از عوامل کاهنده سرعت وب‌سایت هستند. در ادامه چند نکته برای بهینه‌سازی تصاویر را مطرح می‌کنیم.

استفاده از تصاویر با پسوند مناسب

استفاده از فرمت فایل تصویری مناسب، به داشتن تصاویر با حجم کمتر و کیفیت بهتر کمک می‌کند.

  • JPEG - تصاویر
  • PNG - نقاشی‌های خطی، اسکرین شات‌ها و تصاویر حاوی متن
  • GIF - تصاویر متحرک
  • SVG - لوگو و نمادها

راه‌حل ایده‌آل، استفاده از فرمت‌های جدیدی مانند WebP یا JPEG 2000 یا JPEG XR است. این فرمت‌ها برای صرفه‌جویی در منابع طراحی شده‌اند. اگرچه هنوز تمام مرورگر‌ها از این فرمت‌ها پشتیبانی نمی‌کنند.

تغییر اندازه تصاویر

اگر پهنای وبلاگ شما 800 پیکسل است نباید از یک تصویر با عرض 2500 پیکسل استفاده کنید. قبل از بارگذاری تصویر در سرور وب‌سایت از یک نرم‌افزار ویرایشگر مانند فتوشاپ برای تغییر اندازه تصویر به اندازه عرض وب‌سایت خود استفاده کنید.

فشرده کردن تصاویر

فشرده‌سازی تصاویر فرآیندی است که برخی داده‌های غیرضروری تصویر را در عین حفظ کیفیت، حذف می‌کند. برای این کار علاوه بر روش دستی می‌توانید از افزونه‌هایی مانند Imagify یا ShortPixel یا Tiny PNG استفاده کنید.

استفاده از Lazy Loading

«بارگذاری تنبل» (Lazy Loading) فرآیندی است بارگذاری محتوای بالای صفحه را اولویت قرار می‌دهد.

متن جایگزین تصویر

«متن جایگزین تصویر» (Image Alt Text) متنی در کد HTML است که تصویر را توصیف می‌کند و زمانی نمایان می‌شود که تصویر بارگذاری نشود. قرار دادن متن جایگزین تصویر از لحاظ تجربه کاربری و سئو اهمیت دارد. این متن باید ویژگی های زیر را داشته باشد.

  • توصیفی باشد. تصویر را به بهترین شکل ممکن توصیف کند.
  • کوتاه باشد. 3 تا 7 کلمه کافی است.
  • در آن از تکرار بیش از حد و غیرطبیعی کلمات کلیدی پرهیز شود.

دقت داشته باشید استفاده از Alt Text در مورد تصاویری که معنی خاصی ندارند بی‌مورد است.

متن جایگزین تصویر

علاوه بر متن جایگزین تصویر باید موارد زیر را رعایت کنید.

  • بهتر است نام فایل‌های تصویر توصیفی باشد.
  • برای تصویر عنوان و توضیحات بنویسید.
  • نوشتن زیرنویس یا کپشن اختیاری است.

تگ عنوان و توضیحات متا

تگ عنوان و توضیحات متا عناصر HTML‌ هستند که در نتایج جست‌وجو نمایش داده می‌شوند. همچنین زمانی‌که صفحه در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود، این موارد به نمایش درمی‌آیند. تگ عنوان و توضیحات متا تنها شانس شما برای جلب توجه کاربر در صفحه نتایج موتور جست‌وجو است. در ادامه نکاتی برای بهبود این موارد مطرح کرده‌ایم. برای مثال در تصویر زیر مطلبی با موضوع «کتاب آموزش دیجیتال مارکتینگ» تدوین شده است که عنوان و توضیحات متا را مشاهده می‌کنید.

توضیحات متا و تگ عنوان در صفحه نتایج گوگل
کوتاه کردن توضیحات متا توسط گوگل

Featured Snippets که گاهی به آن «موقعیت صفر» (Position Zero) نیز می‌گویند، یکی از نتایج جست‌وجوی انتخاب شده توسط گوگل است که بالای نتایج دیگر به صورت متن و تصویر به نمایش درمی‌آید و هدف آن پاسخگویی به نیاز کاربر به طور مستقیم از طریق صفحه نتایج موتور جست‌وجو است. تصویر زیر نمونه‌ای از Featured Snippets است.

Featured snippets

سه دسته اصلی Featured Snippets وجود دارد.

  • پاراگراف: معمولا در جواب چطور، چگونه، چرا، چه زمانی و چه چیزی یک پاراگراف نمایش داده می‌شود.
  • فهرست: برای دستورالعمل‌های گام‌به‌گام کاربرد دارد.
  • جدول: برای نشان دادن نمودارهای مقایسه‌ای، جدول داده و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بزرگ‌ترین مزیت Featured Snippets این است که حتی اگر صفحه شما جایگاهی پایین‌تر از رقبا داشته باشد، بالاتر از آن‌ها در رتبه‌بندی گوگل قرار می‌گیرید. بیشتر صفحاتی که در Featured Snippets قرار دارند، رتبه اول نیستند. آن‌ها معمولا جایگاه دوم، سوم یا حتی پایین‌تر دارند.

در ادامه گام‌های دریافت Featured Snippets را بررسی می‌کنیم.

۱. پیدا کردن یک کلمه کلیدی همراه با Featured Snippets

از ابزار جست‌وجوی کلمات کلیدی استفاده کنید و یک کلمه کلیدی سوالی بیابید. در ابزار KWFinder به وسیله یک آیکون کوچک که در تصویر مشخص شده است امکان دریافت Featured Snippets نمایان است. یک راه دیگر برای پیدا کردن کلمه کلیدی همراه با Featured Snippets دقت کردن به قسمت «People Also Ask» در بخش زیرین Featured Snippets است.

Featured snippets

۲. جواب دادن به پرسش در ابتدای متن

برای این‌که در Featured Snippets نمایش داده شوید باید از سبک نوشتاری «هرمی معکوس» بهره بگیرید و در ابتدای متن به سوال پاسخ بگویید. یعنی ابتدا تعاریف را بیان کنید و سپس جزئیات را ذکر کنید.

سبک نوشتاری هرمی معکوس

3. استفاده از تعداد کلمات بهینه

از قبل این امکان وجود ندارد که مشخص کنیم کدام قسمت متن در Featured Snippets نمایش داده می‌شود. گوگل به صورت خودکار بخشی از متن را انتخاب می‌کند. اما شما باید طول متن را برای Featured Snippets بهینه کنید. بیشتر Featured Snippetها بین ۴۰ تا ۵۰ کلمه طول دارند.

۴. الهام گرفتن از Featured Snippetsهای موجود

Featured Snippetهایی که وجود دارند را بررسی کنید و به موارد زیر در آن‌ها دقت کنید.

  • نوع Featured Snippets برای مثال پاراگراف، فهرست و جدول
  • طول متن
  • نمایش تصاویر
  • قرارگیری متن در صفحه

لینک‌سازی و بک‌لینک در بهبود سئو وب سایت

لینک‌سازی و بک‌لینک از مهم‌ترین جنبه‌های بهبود سئو وب سایت هستند. بک‌لینک، پیوندی از یک صفحه به صفحه دیگر است. اگر صفحه A به صفحه B لینک بدهد، می‌گوییم صفحه B بک‌لینکی از صفحه A دارد. بک‌لینک‌ها از عوامل مهم در رتبه‌بندی گوگل هستند و رابطه مستقیم بین رتبه و کمیت و کیفیت بک‌لینک‌ها وجود دارد.

بک لینک در بهبود سئو وب سایت

انواع لینک‌ها

لینک‌ها به دسته‌های متفاوتی تقسیم‌بندی می‌شوند. مهم‌ترین این دسته‌ها به شرح زیر است.

  • لینک‌های داخلی و لینک‌های خارجی: لینک داخلی پیوند بین صفحات درون یک وب‌سایت است درحالی‌که لینک خارجی پیوندی از یک سایت دیگر است.
  • لینک‌های Nofollow: این لینک‌ها حاوی تگ «rel=nofollow» در کدهای HTML هستند. تصویر زیر تفاوت لینک‌های Nofollow و لینک‌های استاندارد را نشان می‌دهد.
لینک استاندارد و لینک Nofollow

از سال ۲۰۰۵ گوگل به طور رسمی اعلام کرد که Link Equity (یک عامل موثر در رتبه‌بندی موتورهای جست‌وجو بر اساس این ایده که بک‌لینک ارزش و اعتبار یک صفحه را به دیگری منتقل می‌کند) به صفحه پیوند داده شده منتقل نمی‌شود. در زیر موارد استفاده از از لینک Nofollow را آورده‌ایم.

  • لینک در بخش دیدگاه‌ها
  • لینک‌های حمایت شده
  • لینک به وب‌سایت‌هایی که نمی‌خواهید از آن‌ها حمایت کنید.

پروفایل لینک

«پروفایل لینک» (Link Profile) شامل لینک‌هایی است که به سایت شما هدایت می‌شوند. کیفیت پروفایل لینک با رتبه وب‌سایت شما رابطه مستقیم دارد. پروفایل لینک خوب ویژگی‌های زیر را دارد.

  • پروفایل لینک سالم و خوب متنوع است و ترکیبی از لینک‌های استاندارد و Nofollow را شامل می‌شود. در ضمن حاوی انکرتکست‌های طبیعی (غیر تبلیغاتی) است.
  • حاوی بک‌لینک‌های باکیفیت از وب‌سایت‌های مرتبط است.

انکر تکست

«انکر تکست» (Anchor Text) بخش قابل دیدن و قابل کلیک یک هایپرلینک است. برای مطالعه بیشتر در مورد انکرتکست این مطلب توصیه می‌شود.

انکر تکست چیست و چگونه Anchor Text را بهینه کنیم؟ — به زبان ساده

انکرتکست در بهبود سئو وب سایت

ویژگی‌های بک‌لینک با ارزش

همه بک‌لینک‌ها ارزش یکسان ندارند. علاوه بر تفاوت‌هایی مانند لینک داخلی و خارجی یا لینک استاندارد و Nofollow، بک‌لینک‌ها به لحاظ ارزش نیز با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه معیارهای با ارزش بودن بک‌لینک‌ها را مطرح می‌کنیم.

  • مرتبط بودن
  • پیوند از یک وب‌سایت معتبر
  • منحصربه‌فرد بودن
  • بالای متن قرار داشتن
  • انکرتکست مرتبط

مرتبط بودن

بک‌لینک‌های با ارزش به موضوع مرتبط هستند. یعنی صفحه‌ای که به آن لینک داده شده و صفحه‌ای که لینک می‌دهد باید به لحاظ موضوعی به هم مرتبط باشند. برای مثال اگر در مطلبی با موضوع «صفحه فرود» دو بک‌لینک دارید یکی از مطلبی با موضوع «نرخ پرش» و دیگری با موضوع «آموزش نرم‌افزار Optitex»، بک‌لینک اول با ارزش‌تر است.

بک لینک در بهبود سئو وب سایت

لینک از یک وب‌سایت معتبر

قرار دادن لینک از وب‌سایت‌های معتبر Link Equity بیشتری به سایت شما منتقل می‌کند. هرچه وب‌سایت معتبرتر باشد، ارزش بک‌لینک آن بیشتر است. هیچ ابزار رسمی برای اندازه‌گیری معتبر بودن یک وب‌سایت وجود ندارد اما معتبرترین ابزارهایی که درحال حاضر استفاده می‌شوند Domain Authority و Page Authority از وب‌سایت Moz‌ هستند. برای آشنایی بیشتر با اعتبار دامنه و صفحه، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

پیج اتوریتی و دامین اتوریتی چیست ؟ — به زبان ساده و جامع

منحصربه‌فرد بودن

منحصربه‌فرد بودن بک‌لینک در سطوح مختلفی قابل بررسی است.

وب‌سایت

اگر وب‌سایتی اولین بار است که به شما لینک می‌دهد، بک‌لینک آن با ارزش‌تر از وب‌سایتی است که قبلا هم به شما لینک داده است. بهتر است ۱۰ بک‌لینک از ۱۰ وب‌سایت مختلف داشته باشیم به جای این‌که از یک وب‌سایت ۵۰ لینک به ما داده شود. البته داشتن بک‌لینک زیاد از یک وب‌سایت چیز بدی نیست فقط ارزش لینک‌ها کمتر است.

صفحه

اگر در یک صفحه دو لینک به شما داده شده باشد، بک لینک اول ارزش بیشتری نسبت به بک‌لینک دوم دارد.

تعداد لینک‌های دیگر

لینک‌های صفحه‌ای که به ۳ منبع لینک داده و صفحه‌ای که به ۳۰ منبع لینک داده است از لحاظ ارزش با هم متفاوت است.

بالای متن قرار داشتن

لینک باکیفیت لینکی است که برای شما ترافیک بیاورد و از لحاظ جذب کاربر جدید و سئو اهمیت دارد. گوگل برای این‌که احتمال کلیک کاربر روی لینک را تخمین بزند از مدلی به نام «Reasonable Surfer» استفاده می‌کند.

بک لینک در بهبود سئو وب سایت

هرچه بک‌لینک بالاتر و برجسته‌تر قرار داده شود گوگل به آن وزن بیشتری می‌دهد. بنابراین بک‌لینک در بالای متن از بک‌لینک در پایین متن بهتر و با ارزش‌تر است و بک‌لینک پایین متن از بک‌لینک فوتر یا کنار سایت بهتر است.

انکرتکست مرتبط

انکرتکست نقش مهمی در لینک‌سازی دارد. بک‌لینک با انکرتکست مرتبط، ارزش بیشتری نسبت به لینک با انکرتکست نامرتبط دارد. این موضوع با متن اطراف لینک سنجیده می‌شود. در واقع لینک باید با زمینه متن مرتبط باشد.

آیا لینک‌سازی در بهبود سئو وب سایت الزامی است؟

در حالت ایده‌آل تنها چیزی که برای گرفتن بک‌لینک نیاز دارید، داشتن محتوای باکیفیت است. اما واقعیت پیچیده‌تر است.

  • گرفتن بک‌لینک‌های باکیفیت بدون تلاش مضاعف بسیار دشوار است، به‌خصوص برای وب‌سایت‌‌های جدید.
  • بدون داشتن بک‌لینک کسب رتبه خوب بسیار دشوار است.

به همین دلیل لینک‌سازی بخشی از بهبود سئو وب سایت است. لینک‌هایی وجود دارند که با هدف دستکاری رتبه صفحه، دستورالعمل‌های گوگل وب‌مستر را نقض می‌کنند. اما این موضوع بدین معنی نیست که نمی‌توانید هرگز کیفیت بک‌لینک‌های خود را بهبود بدهید. همه انواع روش‌های لینک‌سازی، هرزنامه یا دستکاری کردن به شمار نمی‌روند.

آیا می‌توان لینک خریداری کرد؟

بیشتر متخصصان سئو خرید لینک را توصیه نمی‌کنند. در ادامه برخی زیان‌های خرید لینک را مطرح می‌کنیم.

  • مخاطره‌آمیز است. اگر گوگل متوجه خرید لینک شود، وب‌سایت شما را جریمه می‌کند که گاهی ممکن است وب‌سایت شما هرگز به حالت قبل بازنگردد.
  • گران است. بک‌لینک باکیفیت گران است و البته با تعداد اندکی بک‌لینک نتیجه نمی‌گیرید. بنابراین باید هزینه زیادی صرف خرید بک‌لینک‌های متعدد کنید.

تجزیه و تحلیل و معیارها در بهبود سئو وب سایت

تجزیه و تحلیل وب‌سایت بخش مهمی در بهبود سئو وب سایت است. استفاده از ابزار مناسب برای تجزیه و تحلیل عملکرد وب‌سایت پاسخ به سوالات سئو را ساده‌تر می‌کند.

این سوالات به شرح زیر هستند.

  • در چه کلمات کلیدی در گوگل رتبه‌بندی شده‌اید.
  • نرخ کلیک صفحات شما در نتایج جست‌وجو چقدر است.
  • بازدیدکنندگان شما از چه کشوری هستند.
  • بیشتر ترافیک شما از چه کانال‌هایی هدایت می‌شود.
  • بازدیدکنندگان چطور با صفحات شما در تعامل هستند.
  • کدام صفحه بیشترین بازدید را داشته است.

در ادامه دو مورد از مهم‌ترین ابزارهای تحلیلی وب‌سایت را بررسی می‌کنیم.

  • Google Search Console
  • Google Analytics

Google Search Console

Google Search Console یک ابزار رایگان آنلاین است که از طریق آن می‌توان عملکرد وب‌سایت را رصد و نحوه نمایش آن را بهینه کرد.

گوگل سرچ کنسول در بهبود سئو وب سایت

سرچ کنسول گوگل داشبوردهای متعددی دارد و عملکرد و مشکلات اساسی وب‌سایت را گزارش می‌دهد. در زیر بخش‌های اصلی سرچ کنسول گوگل فهرست شده است.

  • «عملکرد» (Performance): این بخش در مورد عملکرد وب‌سایت شما در نتایج گوگل تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهد.
  • بررسی URL: این بخش اطلاعاتی در مورد صفحات Index شده توسط گوگل ارائه می‌دهد.
  • «پوشش» (Coverage): این قسمت گزارش صفحات Index شده و مشکلات آن‌ها در رابطه با نمایه‌گذاری را مطرح می‌کند.
  • «نقشه سایت» (Sitemap): شما را قادر می‌سازد تا نقشه سایت خود را بارگذاری و مشکلات و نقشه‌های قبلی را بررسی کنید.
  • «حذف‌ها» (Removals): ابزاری است که به وسیله‌ آن می‌توان هر صفحه را به طور موقت از نتایج گوگل حذف کرد.
  • «بهبودها» (Enhancements): اطلاعاتی در مورد بهبودهای وب‌سایت شما مانند لینک‌ها، AMPها و غیره ارائه می‌دهد. همچنین بهبود در تجربه کاربری و مشکلات استفاده را گزارش می‌کند.
  • «اقدامات دستی» (Manual Actions): جریمه‌های گوگل را گزارش می‌کند.
  • «مشکلات امنیتی» (Security Issues): این بخش هرگونه مشکلات امنیتی در وب‌سایت شما را گزارش می‌کند.
  • «لینک‌ها» (Links): نمایی از لینک‌های داخلی و خارجی شما ارائه می‌دهد.

برای مطالعه جامع‌تر در مورد Google Search Console مطالعه مطلب «آموزش سرچ کنسول گوگل — وب مستر تولز | بهبود سئو سایت» توصیه می‌شود.

Google Analytics

گوگل آنالیتیکس ابزار تحلیلی رایگان برای وب‌سایت‌هاست که ترافیک وب‌سایت و رفتار کاربران را رصد و گزارش می‌کند. داده‌ها و اطلاعاتی که در صفحه اصلی گوگل آنالیتیکس در دسترس قرار دارند را در ادامه فهرست کرده‌ایم.

  • «Real-time»: فعالیت کاربرانی که در آن لحظه در وب‌سایت هستند را نشان می‌دهد.
  • «مخاطبان» (Audience): اطلاعات مخاطبان مانند اطلاعات جمعیت شناسی، علایق، دستگاه‌های مورد استفاده و غیره را نمابش می‌دهد.
  • «Acquisition»: نشان‌دهنده کانال‌ها و صفحاتی است که ترافیک را به سمت وب‌سایت شما هدایت می‌کنند.
  • «رفتار» (Behavior): در مورد رفتار کاربران در وب‌سایت گزارش می‌دهد. برای مثال از چه صفحاتی بازدید کرده‌اند و چطور با صفحات تعامل داشته‌اند.
  • «تبدیل‌ها» (Conversions): جزئیاتی در مورد چگونگی تبدیل شدن کاربران ارائه می‌دهد.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

بهبود سئو وب سایت و انجام تبلیغات هدفمند اینترنتی هر دو راه‌هایی برای هدایت ترافیک به وب‌سایت به شمار می‌آیند. پلتفرم‌های بین المللی که برای تبلیغات هدفمند مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل گوگل و فیسبوک هستند. استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند در ایران معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. فرض کنید برای بهبود سئو وب سایت خود برای کلمات کلیدی متعددی محتوا تولید کرده‌اید و وب‌سایت‌های زیادی نیز به محتوای شما لینک داده‌اند. با استفاده از کاپریلا و کلمات کلیدی داخل متن، بنرهای تبلیغاتی مرتبط با محتوا به کاربر نمایش داده می‌شوند. به طور مثال در «مجله فرادرس» محتوایی با موضوع «تولید فیلم آموزشی با کمتازیا» تولید شده که به وسیله کاپریلا، بنرهای تبلیغاتی زیر با حجم و اندازه کم و با موضوع مرتبط با نوشته درون متن نمایش داده شده‌اند.

معرفی کاپریلا

بخش دیگر این پلتفرم، کاربرد تبلیغ‌دهنده دارد. از طریق این بخش امکان معرفی کسب و کار خود را خواهید داشت. ویژگی مهم این بخش نرخ تبدیل بالاست چراکه تبلیغات تنها برای مخاطبان هدف انجام می‌گیرد. طبیعی است که جامعه هدف تمایل بیشتری به خرید و استفاده از محصولات و خدمات شما دارند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم مناسب جهت رپورتاژ آگهی، بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

رپورتاژ آگهی نیز مانند سئو و تبلیغات هدفمند اینترنتی راهی برای افزایش ترافیک وب‌سایت است. برای کارآمد بودن رپورتاژ آگهی باید متن آن بر اساس لحن هر رسانه تدوین شود. بنابراین، باید از پلتفرمی بهره گرفت که ضمن معقول بودن هزینه‌های آن، متن رپورتاژ آگهی را بر اساس لحن هر رسانه تدوین کند. برای این منظور می‌توان از «نشریلا» به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم این حوزه نام برد. علاوه بر این، با استفاده از نشریلا امکان معرفی محصول یا انتشار مطالب جهت بررسی محصول فراهم می‌شود.

معرفی فیلم آموزش سئو در وردپرس (WordPress SEO)

فیلم آمپزش سئو در وردپرس

اگر از وردپرس برای طراحی وب‌سایت خود بهره گرفته‌اید باید بدانید هسته اصلی وردپرس به طور کامل بر اساس اصول اولیه سئو طراحی شده است. اما کاربران نیز باید بر اساس زمینه کاری و محتوای خود از افزونه‌های مربوط به سئو وردپرس استفاده کنند و وب‌سایت خود را به گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو معرفی کنند. در این راستا «فرادرس» دوره آموزش سئو در وردپرس (WordPress SEO) را در ۳ فصل و ۲ ساعت تدوین کرده است.

در فصل اول نحوه نصب، تنظیمات و سایر موارد افزونه سئو All In One SEO Pack مطرح می‌شود. فصل دوم به افزونه سئو Wordpress SEO By Yoast می‌پردازد و در فصل سوم این دو افزونه مقایسه می‌شوند.

سوالات متداول پیرامون بهبود سئو وب سایت

در ادامه سوالات متداول در مورد بهبود سئو وب سایت را مطرح می‌کنیم.

بهبود سئو وب سایت چیست؟

بهبود سئو تمامی فعالیت‌هایی است که برای دریافت Quality Score، کسب رتبه بهتر برای کوئری های مدنظر و هدایت ترافیک طبیعی به وب‌سایت انجام می‌دهید.

تفاوت سئو داخلی و خارجی چیست؟

سئو داخلی به بهینه‌سازی محتوای داخل وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو می‌پردازد در حالی‌که سئو خارجی به اعتبار و محبوبیت وب‌سایت توجه می‌کند.

محتوا چه نقشی در بهبود سئو وب سایت دارد؟‎

اگر وب‌سایت شما محتوای مناسبی نداشته باشد، سایر فعالیت‌های سئو بی‌فایده است. سئو و محتوا با هم هم‌افزایی دارند.

آیا خریدن بک‌لینک باعث بهبود سئو وب‌سایت می‌شود؟

علاوه بر این‌که برای خریدن بک‌لینک باید هزینه زیادی را متحمل شوید، این کار مخاطره‌آمیز است. اگر گوگل متوجه آن شود وب‌سایت شما را جریمه خواهد کرد.

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MangoolsSEJ
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *