کلمات کلیدی سئو چیست؟ – اهمیت و کاربرد Keywords

۴۴۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
کلمات کلیدی سئو چیست؟ – اهمیت و کاربرد Keywords

هنگامی که می‌خواهید راجع به کلمات کلیدی سئو اطلاعات به دست آورید، با انبوهی از اطلاعات راجع به تحقیق روی کلمه کلیدی بمباران می‌شوید. البته که آشنایی با روش تحقیق در این زمینه بسیار حیاتی است و می‌تواند به رده‌بندی بهتر سایت شما در موتورهای جستجو نظیر گوگل منتهی شود. اما باید از اصل و اساس دانست که کلمات کلیدی سئو چیست و از چه قواعدی پیروی می‌کنند. این همان چیزی است که در این مقاله به سراغ آن می‌رویم و سپس پیشنهاداتی می‌دهیم راجع به اینکه اصلا چطور و کجا می‌توان از کلمات کلیدی سئو استفاده کرد.

ناگفته نماند که این مقاله به ماهیت کلمات کلیدی اختصاص یافته و قرار است دیدگاهی جامع راجع به این عنصر سئو به شما بدهد. اگر نیازمند اطلاعات کامل‌تر راجع به نحوه کار با سئو هستید، مطالعه مقاله جامع «آموزش بهینه‌سازی سایت برای گوگل و موتورهای جستجو» و همین‌طور «سئو چیست؟ — راهنما و مفاهیم SEO به زبان ساده» را پیشنهاد می‌کنیم.

کلمات کلیدی سئو چیست؟

کلمات کلیدی سئو

یک کلمه کلیدی یا یک کلمه کلیدی متمرکز، عبارتی است که به بهترین شکل ممکن، محتوای موجود در صفحات یا پست‌های وب‌سایت شما را توصیف می‌کند. بنابراین وقتی مردم به جستجو برای آن کلمه کلیدی یا عبارت درون گوگل و دیگر موتورهای جستجو مشغول می‌شوند، باید بتوانند آن صفحه در وب‌سایت شما را بیابند. در اصل سئو کار با تکیه بر همین کلمات کلیدی استراتژی سئو یک سایت را تعیین و برای آن برنامه‌ریزی می‌کند.

بیایید فرض کنیم در وب‌سایت خود راجع به فروش و آموزش پیانو می‌نویسید. در چنین سایتی راجع به این خواهید نوشت که هنگام خرید پیانو باید به چه نکاتی توجه داشت و از سوی دیگر نقدی برای پیانوهایی که در سایت خود می‌فروشید هم تهیه می‌کنید. شما پیانوی دیجیتال می‌فروشید و یک صفحه دسته‌بندی به‌خصوص راجع به پیانوهای دیجیتال فراهم آورده‌اید. حالا باید این سوالات را از خود بپرسید:

  • می‌خواهم سایت من هنگام جستجو برای چه عباراتی ظاهر شود؟
  • مردم از چه کلماتی درون موتورهای جستجو استفاده می‌کنند تا به سایت من برسند؟
  • جمله‌ای که جستجو می‌شود باید چه شکل و شمایلی داشته باشد؟

قطعا یکی از اصلی‌ترین پاسخ‌های شما برای هر سه سوال «پیانوی دیجیتال» خواهد بود، زیرا این عبارت به بهترین شکل آنچه در صفحات دارید را بازتاب می‌دهد. اگر قرار باشد محتوای خود را به شکلی خلاصه توضیح دهید چه شکلی پیدا می‌کند؟ از چه کلماتی استفاده خواهید کرد؟ این‌ها می‌شوند همان عبارات یا کلمات کلیدی سئو و می‌توانند گاهی شامل چندین کلمه نیز باشند.

عبارت «کلمه کلیدی» را همه ما به‌وفور شنیده‌ایم، اما این بدان معنا نیست که باید تنها به سراغ کلمات واحد بروید. خیلی از اوقات بهترین نمونه‌ها از چند کلمه مختلف تشکیل شده‌اند. بنابراین وقتی راجع به کلمات کلیدی صحبت می‌کنیم، خیلی از اوقات داریم درباره یک جمله حرف می‌زنیم و نه فقط یک کلمه.

چرا کلمات کلیدی سئو اهمیت دارند؟

ابزارهای تحقیق Keyword

یکی از اصلی‌ترین چیزهایی که گوگل هنگام رده‌بندی صفحات سایت‌های گوناگون به آن نگاه می‌کند، محتوا است. گوگل در واقع به کلمات موجود در صفحه نگاه می‌کند. حالا چنین چیزی را تصور کنید. برای مثال اگر تمام کلمات موجود در یک پست راجع به پیانوی دیجیتال دو بار استفاده شده باشند، اهمیتی کاملا برابر با یکدیگر دارند. در این صورت گوگل نمی‌داند کدام کلمات مهم‌تر هستند و کدام‌ها نه. بنابراین کلماتی که استفاده می‌کنید تبدیل به سرنخ‌های گوگل می‌شوند و به آن و دیگر موتورهای جستجو می‌گویند که صفحه سایت راجع به چه چیزی است. بنابراین اگر می‌خواهید گوگل بفهمد که صفحه شما راجع به چیست، باید به شکلی مداوم از آن استفاده کنید.

اما اهمیت سئو فقط به این خلاصه نمی‌شود. کلمه های کلیدی سئو باعث می‌شوند «همیشه» بر کاربر متمرکز باشید: چه آن‌هایی که صرفا برای بازدید آمده‌اند و چه آن‌هایی که مشتریانی بالقوه حساب می‌شوند. با پیروی از قواعد بهینه‌سازی موتور جستجو یا سئو، شما می‌خواهید از کلمات کلیدی و عبارات به‌خصوصی استفاده کنید که مردم را به سمت وب‌سایت شما می‌کشانند. بنابراین لازم است وارد ذهن مخاطبان شوید و تنها از کلماتی استفاده کنید که آن‌ها در موتورهای جستجو می‌نویسند تا شانسی برای افزایش بازدید داشته باشید.

 

اگر از کلمه کلیدی اشتباه استفاده کنید، هیچوقت مخاطبانی که می‌خواهید و به آن‌ها نیاز دارید را به دست نخواهید آورد، زیرا متن شما با آنچه مخاطبان بالقوه به دنبالش می‌گردند سازگاری ندارد. اما اگر به سراغ همان کلمات خاص و مد نظر مردم بروید، کسب‌وکارتان فرصتی برای رشد شدید خواهد داشت. بنابراین اگر با چنین نقطه‌نظری به تمام موضوع نگاه کنیم، کلمات کلیدی سئو شما باید بازتابی از آنچه مردم جستجو می‌کنند باشند. با کلمات کلیدی اشتباه یا مخاطبان اشتباه را به دست می‌آورید و یا اصلا قادر به جذب هیچ مخاطبی نخواهید بود.

چطور از کلمات کلیدی سئو استفاده کنیم؟

کلمات کلیدی سئو

در دورانی نه‌چندان دور می‌توانستید انبوهی کلمات کلیدی مختلف را به صفحات و پست‌های سایت اضافه کنید، آن‌ها را به دفعات به کار بگیرید و به همین راحتی الگوریتم‌های گوگل در سئو اجازه می‌دادند وارد صفحه نتایج بشوید. اما خواندن متنی که کلماتی یکسان به وفور در آن تکرار شده باشند تجربه چندان جذابی نیست. و از آن‌جایی که مردم اصلا از خواندن چنین مقالاتی لذت نمی‌برند، گوگل هم آن‌ها را افتضاح به حساب می‌آورد. به همین خاطر است که دیگر با تکرار صرف کلمات کلیدی نمی‌توان به رده‌بندی گوگل دست پیدا کرد. در واقع این روزها باید به شکلی طبیعی از کلمات کلیدی استفاده کنید و مقالاتی کاملا متمرکز و خوانا بنویسید.

استفاده بهینه از کلمات کلیدی

استفاده از شمار درست کلمات کلیدی در یک مقاله، کاری دشوار است که مهارت فراوان در متعادل‌سازی می‌طلبد. اگر به اندازه کافی از کلمه کلیدی استفاده نکنید به سختی جایگاهی برای آن عبارت به دست خواهید آورد. اما اگر به استفاده بیش از حد مشغول شوید نیز صفحه شما «اسپم» و «ناخوانا» به حساب خواهد آمد و باز هم به سختی رده مناسبی به دست می‌آورد.

بنابراین باید به میزان کاملا حساب‌شده‌ای از کلمات کلیدی سئو استفاده کنید تا نه کم باشند و نه زیاد. به عنوان یک قاعده کلی، اگر کلمات کلیدی شما حدودا ۱ یا ۲ درصد از تمام کلمات موجود در یک مقاله را تشکیل داده باشند، افراط و تفریط نکرده‌اید و چنین رقمی کاملا از نظر گوگل بهینه است.

استفاده طبیعی از کلمات کلیدی

گذشته از قانون بالا، باید اطمینان حاصل کنید که از کلمه مورد نظرتان به شکلی طبیعی استفاده می‌کنید. کلمه کلیدی شما باید بخشی از جملاتی منطقی، خوانا و ساختارمند باشد که چیزی راجع به آن موضوع به کاربران می‌گوید. بنابراین کلمات کلیدی را به زور وارد متون یا تیترهای میانی نکنید تا جملاتی بی‌معنی به دست نیاورید. کلمه کلیدی باید زمانی استفاده شود که ارزشی افزوده برای خواننده داشته باشد.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

وقتی در صدد طراحی استراتژی بازاریابی دیجیتال خود برمی‌آیید، همواره تاکید بر این است که مخاطبان هدف را به شکلی صحیح شناسایی و پیدا کنید. استفاده از تبلیغات هدفمند در استراتژی‌های متنوع تبلیغات آنلاین، روشی بهینه و موثر برای جذب مخاطبان علاقه‌مند به هر موضوعی به حساب می‌آید. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

در همین راستا می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از برترین پلتفرم‌های تبلیغات آنلاین هدفمند در کشور ایران معرفی کرد که خدمات خود را در دو دسته‌بندی «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» در اختیار مشتریان می‌گذارد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

یک نمونه از چنین تبلیغات هدفمندی را می‌توانید در تصویر پایین مشاهده کنید که مجموعه بنرهایی تبلیغاتی با اندازه و حجم کم و همینطور سوژه‌های گوناگون را به نمایش درمی‌آورد. این تبلیغات به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ شما - که در این مثال مقاله «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» بوده - مرتبط ظاهر می‌شوند.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم پلتفرم کاپریلا هم به تبلیغ‌دهندگان اختصاص یافته و امکان معرفی کسب‌وکار شما به دیگران را مهیا می‌سازد. از دیگر مزایای این شکل از تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالا اشاره کرد، چرا که این دست از تبلیغات فقط به مخاطبانی که هدف گرفته‌اید نشان داده می‌شوند و بنابراین افراد بیشتری تمایل به استفاده از محصولات و خدمات شرکت شما خواهند داشت.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

رپورتاژهای آگهی همواره یکی از اصلی‌ترین روش‌های تبلیغات آنلاین برای به دست آوردن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو بوده‌اند. در واقع رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود، شدیدا تاثیرگذار خواهد بود. اما رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب نیازمند صرف هزینه و زمان زیاد نیز هست. به همین خاطر بهتر است برای انتشار رپورتاژ‌های آگهی خود به سراغ پلتفرمی مانند «نشریلا» بروید که استفاده مناسب را با هزینه‌ای مقرون به صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با بهره‌گیری از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات و یا معرفی خدمات هم به شما یاری می‌رساند.

کلمه کلیدی را در کجا وارد کنیم؟

کلمات کلیدی سئو

گذشته از توزیع کلمه کلیدی در سراسر متن، از آن باید در چند نقطه دیگر نیز استفاده کنید که در ادامه آن‌ها را به شما می‌گوییم.

  • عنوان صفحه و عنوان سئو: عنوان صفحه شما باید همیشه حاوی کلمه کلیدی مد نظرتان باشد. در حالت ایده‌آل باید آن را در ابتدای تیتر قرار دهید، خصوصا اگر تیتری طولانی دارید. همین موضوع راجع به عنوان سئو (SEO Title) و عنوان متا (Meta Title) نیز صدق می‌کند.
  • تیترهای میانی: کلمه کلیدی را باید در تیترهای میانی یک مقاله (یعنی آن‌هایی که به صورت H2 و H3 نوشته می‌شوند) نیز استفاده کرد، اما نه در تمامی آن‌ها. درست مانند قاعده‌ای که راجع به تعداد کلمات کلیدی در بدنه اصلی متن آموختیم، باید به شکلی متعادل از کلمات کلیدی سئو در تیترها استفاده کرد و دفعات استفاده نیز بستگی به طول متن و پست دارد.
  • مقدمه: مقدمه در واقع اولین پاراگراف از متن نرمال در صفحه شما به حساب می‌آید. مقدمه باید به‌شکلی سرراست نوشته شود تا هم گوگل و هم خوانندگان بدانند می‌خواهید راجع به چه چیزی صحبت کنید. این فرصتی عالی برای استفاده از کلمه کلیدی شما است.
  • متن جایگزین تصویر: صفحه شما در حالت ایده‌آل باید تصاویری کاملا مرتبط با آنچه نوشته‌اید داشته باشد. هنگام افزودن تصاویر برای آن‌ها متن جایگزین (Alt Text) بنویسید و ببینید آیا می‌توانید راهی طبیعی برای افزودن کلمه کلیدی به آن‌ها پیدا کنید یا خیر.
  • توضیحات متا: توضیحات متا (Meta Description) آن بخش از متن شما است که گوگل در صفحه نتایج جستجو به نمایش درمی‌آورد. این متن باید حاوی توضیحی کوتاه راجع به آن چیزی باشد که کاربر در صفحه مورد نظر می‌یابد. این هم یک فضای معرکه دیگر برای افزودن کلمات کلیدی سئو شما است.
  • پیوند یکتا: پیوند یکتا بخش دوم از آدرس صفحه وب‌سایت شما است که جزییات مخصوص به تنها همان صفحه را در بر می‌گیرد. برای مثال اگر صفحه‌ای با آدرس «https://example.com/what-is-a-keyword» داشته باشیم، پیوند یکتا آن بخش «what-is-a-keyword» خواهد بود. در بهترین حالت باید پیوند یکتایی واضح داشته باشید که توضیح دهد صفحه سایت راجع به چیست و کلمه کلیدی را نیز در خود جای دهد.

شروع به تحقیق کلمه کلیدی کنید

حالا که درکی کلی راجع به کلمات کلیدی سئو، مزایای آن‌ها و همینطور نحوه استفاده از آن‌ها به دست آورید، زمان آن می‌رسد که آستین خود را بالا بزنید. از این لحظه به بعد می‌توانید به سراغ بهترین ابزارهای سئو سایت بروید و همین‌طور نحوه تحقیق کلمات کلیدی و انتخاب بهینه‌ترین گزینه‌ها برای سایت خود را فرا بگیرید.

بر اساس رای ۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Yoast
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *