کتاب های آیلتس که لازم است بخوانید – معرفی ۲۰ کتاب کاربردی و مهم

۹۱۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۴۶ دقیقه
کتاب های آیلتس که لازم است بخوانید – معرفی ۲۰ کتاب کاربردی و مهم

یکی از آزمون‌های بین‌المللی که برای سنجش مهار‌ت‌های زبان انگلیسی داوطلب طراحی شده است، آزمون آیلتس است. این آزمون مختص متقاضیانی است که قصد مهاجرت به کشورهای دیگر و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان را دارند. با توجه به مؤسسه یا دانشگاهی که داوطلب برای آن اقدام کرده است، نمره مشخصی در نظر گرفته می‌شود که با کسب این نمره امکان اخذ پذیرش وجود دارد. برای این‌که بتوانید برای این آزمون آمادگی لازم را کسب کنید، لازم است منابع آزمون آیلتس را برای هر یک از بخش‌ها تهیه کنید. با آموختن راهکارهای پاسخ‌دهی به سوالات، با تمرین آزمون‌های سا‌ل‌های قبل و با آشنایی با انواع سوالات هر یک از چهار بخش آزمون می‌توانید مهارت‌های زبانی خود را بهبود بخشید و نمره خوبی کسب کنید. اگر در کلاس‌‌های آمادگی برای آزمون آیلتس ثبت‌نام کرده‌اید، مؤسسه موظف است کتاب یا سایر منابع مطالعاتی را با در نظر گرفتن سطح زبان انگلیسی شما انتخاب کند و بر اساس آن اساتید روند مطالعاتی را پیش ببرند. اما اگر قصد دارید به صورت خودخوان مطالعه کنید، توصیه می‌کنیم مطلب زیر را تا انتها بخوانید تا هم با کتاب های آیلتس که لازم است بدانید آشنا شوید و هم نکات مهمی را در خصوص ساختار آزمون آیلتس و انواع سوالات هر یک از بخش‌‌ها بدانید.

فهرست مطالب این نوشته

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس به نحوه مطالعه کتاب های آیلتس می‌پردازیم و سپس کتاب‌های مناسب هر یک از سطوح و مهارت‌ها را معرفی می‌کنیم تا به طور کامل ویژگی‌‌های مثبت و منفی هر یک از این منابع پوشش داده شود. در انتها نیز به نکات مهمی درباره نحوه مطالعه کتاب های آیلتس اشاره خواهیم کرد.

کتاب های آیلتس که لازم است بدانید

همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، برای آمادگی در آزمون آیلتس باید به اندازه کافی تمرین داشته باشید و با انواع سوالات و تکنیک‌های پاسخ دادن به آن‌ها آشنا شوید. برای این منظور منابع مختلفی از کتاب تا اپلیکیشن، پادکست و ویدئوهای آموزشی عرضه شده است که به طور اختصاصی به آموزش مهارت‌‌های آیلتس پرداخته‌اند. از میان این منابع، کتاب های آیلتس می‌تواند در آشنایی داوطلب با ساختار آزمون و ارزیابی عملکرد او به صورت گام به گام تأثیر خوبی داشته باشد. در این آموزش قصد داریم به بیش از بیست کتاب آیلتس اشاره کنیم تا با بررسی و توصیف ویژگی‌های هر یک، بتوانید با در نظر گرفتن سطح و نوع یادگیری خودتان، یک یا چند نمونه از آن‌ها را برای مطالعه انتخاب کنید و با آن‌ها پیش بروید.

اما قبل از این‌که این کتاب‌ها را به طور کامل معرفی کنیم، ابتدا توضیح مختصری درباره کتاب های آیلتس برای آزمون‌‌های آکادمیک (IELTS Academic Training) و جنرال (IELTS General Training) می‌دهیم و در ادامه هر یک از کتاب‌ها را به طور کامل بررسی می‌کنیم. در جدول زیر می‌توانید ۲۰ کتاب رایج و کاربردی برای آیلتس را مشاهده کنید که نام نویسنده و ناشر هم قید شده است. بیشتر این کتاب‌ها در ایران موجود است و می‌توانید در کتاب‌‌فروشی‌های معتبر پیدا کنید.

کتاب های آیلتس
فهرستنام کتابنویسنده/ ناشر
1The Official Cambridge Guide to IELTSCambridge
2IELTS Academic Test Preparation Set of 6 Books by Career Launcher (Reading, Listening, Writing, Speaking, Grammar and Aviator)Career Launcher
3English Collocations in UseFelicity O’Dell, Michael McCarthy
4English Vocabulary in UseMichael McCarthy, Felicity O’Dell
5New Insight into IELTSCambridge
6Barron’s IELTS Practice ExamsDr Lin Lougheed
7Official IELTS Practice Materials Volume 1 & 2Cambridge
8Cambridge Vocabulary for IELTSPauline Cullen
9Cambridge Grammar for IELTSDiana Hopkins
10IELTS Advantage SeriesRichard Brown, Lewis Richards
11Improve your IELTS Skills SeriesSam Mccarter
12Cambridge IELTS Trainer with AnswersLouise Hashemi, Barbara Thomas
13English Grammar in UseRaymond Murphy
14Target Band 7: IELTS Academic Module – How to Maximize Your Score by Simone BravermanSimone Braverman
15Focus on IELTS Foundation: Foundation CoursebookSue O'Connell
16IELTS Trainer 2 Academic (South Asian Edition) Unknown Binding – 1 January 20232023 Cambridge University Press
17Ace the IELTS: IELTS General Module – How to Maximize Your ScoreSimone Braverman
18Collins English for IELTSHarper Collins Publishers
19Complete IELTS
20Mindset For IELTSCambridge

پس از توضیح انواع کتاب های آیلتس بر حسب نوع آزمون، هر یک از کتاب‌های فوق را به طور کامل معرفی کنیم تا بادانستن ویژگی‌های هر یک، بتوانید کتاب یا کتاب‌های مناسب سطح زبان انگلیسی خود را انتخاب کنید و مطالعه را به کمک برنامه‌ریزی درستی پیش ببرید.

انواع کتاب های آیلتس بر حسب نوع آزمون

برای این‌که با نحوه مطالعه کتاب های آیلتس آشنا شوید، لازم است درباره ساختار آزمون‌ آیلتس اطلاعاتی داشته باشید تا بتوانید از قبل برای هر یک از بخش‌‌های مختلف آن آمادگی لازم را کسب کنید. برای مطالعه کتاب های آیلتس قبل از هر چیز باید نوع آزمون خود را مشخص کنید. آزمون آیلتس به دو دسته زیر تقسیم می‌شود و هر یک به منظور هدف خاصی طراحی شده است.

    1.  آیلتس آکادمیک (IELTS Academic Training)
    2. آیلتس جنرال (IELTS General Training)

آیلتس آکادمیک برای آن دسته از داوطلبانی مناسب است که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را دارند یا به دنبال بهبود دانش علمی و تخصصی با هدف ارتقای شغل هستند، مانند پرستاران یا پزشکان. اما آیلتس جنرال بیشتر به منظور اخذ پذیرش برای مهاجرت یا اقامت در یک کشور انگلیسی‌زبان طراحی شده است. هر دو آزمون از چهار بخش زیر تشکیل شده‌اند:

  • «Listening»
  • «Reading»
  • «Writing»
  • «Speaking»

داوطلب باید طی مدت زمانی که برای هر بخش در نظر گرفته شده به سوالات پاسخ دهد. مدت زمان آزمون برای هر دو نوع آکادمیک و جنرال یکسان است و تعداد سوالات نیز هیچ فرقی با هم ندارد. تنها تفاوت در نوع سوالات «Reading» و «Writing» است. در جدول زیر می‌توانید تعداد سوالات هر بخش و مدت زمان پاسخگویی به آن‌ها را برای هر دو آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال مشاهده کنید.

جدول سوالات و مدت زمان آزمون آیلتس
مدت زمان پاسخگوییتعداد سوالاتبخش‌‌های آزمون
30 minutes +10 minutes' transfer time40Listening
60 minutes40Reading
60 minutes2 TasksWriting
11-14 minutes3 PartsSpeaking

همان‌طور که اشاره شد، تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال در نوع سوالات بخش‌‌های ریدینگ و رایتینگ است. در ادامه تفاوت هر یک از این دو بخش را به طور کامل شرح می‌دهیم. برای آشنایی بیشتر با آزمون آیلتس، فرادرس فیلم‌های آموزشی متنوعی را تهیه کرده است که می‌تواند برای آمادگی در آزمون به شما کمک کند. لینک این آموزش‌ها را در ادامه مشاهده می‌کنید. اگر قصد دارید با ساختار کلی آزمون آیلتس آشنایی پیدا کنید و درباره هر یک از بخش‌‌ها اطلاعات بیشتری کسب کنید تا در نهایت، با در نظر گرفتن راهکارهای تست زدن بتوانید در آزمون نمره خوبی به دست بیاورید، فیلم آموزش آشنایی با آزمون آیلتس از فرادرس را به شما توصیه می‌کنیم که لینک آن را در ادامه مشاهده می‌کنید.

کتاب های آیلتس آکادمیک

آزمون آیلتس از دو بخش آکادمیک و جنرال تشکیل شده است. آکادمیک مناسب افرادی است که قصد مهاجرت و ادامه تحصیل در کشورهای دیگر را دارند و برای اخذ پذیرش باید مدرک آیلتس خود را با نمره مدنظر به دانشگاه یا مؤسسه مربوطه نشان دهند. اما آزمون جنرال مناسب کسانی است که قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را دارند تا از نظر کاری شرایط بهتری داشته باشند و همچنین قصد دارند در کشوری با سطح رفاهی و امکانات بهتری زندگی کنند.

اگر به دیدن فیلم‌‌‌های آموزشی علاقه دارید، فرادرس فیلم آموزش معرفی آزمون آیلتس را در قالب وبینار ضبط‌شده و به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده است. لینک این آموزش را در ادامه مشاهده می‌کنید.

فرق این دو آزمون نه در مدت زمان و نه در تعداد سوالات است، بلکه فقط در بخش ریدینگ نوع متن‌ها با هم فرق دارد و همچنین معیار نمره‌دهی متفاوتی برای آن در نظر گرفته شده است. در بخش رایتینگ هم تسک اول برای هر دو آزمون فرق می‌کند. به همین دلیل اگر نوع آزمون خود را مشخص کرده‌اید، باید از منابعی برای مطالعه استفاده کنید که به طور اختصاصی برای این دو آزمون طراحی شده است. معمولاً روی جلد کتاب های آیلتس به این مسئله اشاره کرده و آکادمیک یا جنرال بودنِ تست‌ها را مشخص کرده است. همچنین مجموعه کتاب‌های تست کمبریج هم کتاب‌‌هایی را روانه بازار کرده است که به طور اختصاصی برای آزمون آکادمیک و جنرال طراحی شده است و هم تست‌هایی را در اختیار داوطلبان خود قرار داده که شامل سه آزمون آکادمیک و یک آزمون جنرال می‌شود.

بنابراین اگر قصد دارید برای آزمون آکادمیک آماده شوید، بهتر است کتاب‌هایی را تهیه کنید که برای همین موضوع طراحی شده‌اند. در این مطلب از مجله فرادرس کتاب‌هایی را به شما معرفی خواهیم کرد که به طور کلی به آموزش بخش‌های مختلف آزمون آیلتس می‌پردازند. اما دسته دیگری از کتاب‌ها هم به طور اختصاصی برای هر یک از بخش‌ها طراحی شده‌اند و اگر فکر می‌کنید در یک یا برخی از مهارت‌های زبان انگلیسی نیاز به تمرین بیشتری دارید یا می‌خواهید نکات آموزشی مربوط به آن بخش را یاد بگیرید، می‌توانید معرفی این کتاب‌ها را بخوانید.

مهم‌ترین کتاب های آیلتس آکادمیک که در این مطلب به طور کامل معرفی خواهند شد عبارتند از:

  • The Official Cambridge Guide to IELTS
  • IELTS Academic Test Preparation
  • IELTS Advantage: Reading Skills
  • Improve Your IELTS Skills – Reading
  • IELTS Trainer 2 Academic
  • Mindset For IELTS
  • Barron’s IELTS Practice Exams
  • IELTS 18 Academic Student's Book with Answers

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تکنیک‌‌های پاسخ دادن به سوالات ریدینگ و رایتینگ آیلتس می‌توانید از فیلم آموزش نکات گرامر Writing و Reading در آزمون‌های زبان انگلیسی کمک بگیرید که تکنیک‌های مؤثر برای تقویت مهارت ریدینگ و رایتینگ را در انواع آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی آموزش می‌دهد. لینک آن را در ادامه مشاهده می‌کنید.

کتاب های آیلتس جنرال

کتاب های آیلتس جنرال نیز انواع مختلفی دارند و چون تنوع آن‌ها در بازار زیاد است، توصیه می‌کنیم ویژگی‌های هر یک از آن‌ها را دقیق بخوانید و سپس با در نظر گرفتن سطح زبان خود کتاب مناسب خود را انتخاب کنید. برای مثال، اگر در رایتینگ تسک اول (نوشتن نامه) به آموزش بیشتری نیاز دارید یا می‌خواهید نمونه‌های مختلفی را بخوانید تا به عنوان الگو از آن‌ها استفاده کنید، یا در بخش ریدینگ آیلتس جنرال به نمونه سوالات بیشتر و متنوع‌تری نیاز دارید، توصیه می‌کنیم به سراغ کتاب‌های زیر بروید. (برخی از این منابع هم برای آزمون آکادمیک و هم جنرال مناسب است، به همین دلیل آن‌ها را به طور مشترک در هر دو بخش ذکر کرده‌ایم.)

  • Ace the IELTS
  • Barron’s IELTS Practice Exams
  • Cambridge IELTS (10-16)
  • Barron’s IELTS Practice Exams
  • Official IELTS Practice Materials
  • The Official Cambridge Guide to IELTS

چگونه با فرادرس برای آیلتس آماده شویم ؟

تصویر آموزش فیلم‌های فرادرس برای آیلتس
برای دیدن فیلم مجموعه آموزش آیلتس فرادرس روی تصویر کلیک کنید.

به منظور آمادگی در آزمون آیلتس، اولین و مهم‌ترین نکته این است که سطح زبان انگلیسی خود را مشخص کنید. این کار به کمک یک آزمون تعیین سطح ساده امکان‌پذیر است. پس از آن متوجه می‌شوید که به کدام‌یک از منابع مطالعه برای آزمون نیاز دارید و چه منبعی مناسب سطح شماست. البته اگر مبتدی هستید، توصیه می‌کنیم قبل از خواندن کتاب‌ های آیلتس در دوره‌های ترمیک شرکت کنید تا مهارت‌های خود را در نوشتن، خواندن، صحبت کردن و گوش دادن به زبان انگلیسی به اندازه‌ای بهبود بخشید که آمادگی کافی برای مطالعه منابع آیلتس را داشته باشید.

پس از آن، نوبت به انتخاب منابع مناسب آیلتس می‌رسد. منابع آیلتس از تنوع زیادی برخوردار است، زیرا آیلتس یکی از آزمون‌های بین‌المللی پرطرفدار است که مورد تأیید اکثر کشورها است و داوطلبان برای اخذ پذیرش در کشور مدنظر خود به نمره قبولی آن نیاز دارند. اما همین تنوع منابع ممکن است افراد را سردرگم کنند، زیرا نمی‌توانند کتاب یا سایر منابع مناسب خود را انتخاب کنند. بنابراین، لازم است قبل از تهیه هر کتابی، ابتدا ویژگی‌‌های آن را بدانید و سپس با در نظر گرفتن سطح خود، کتاب یا کتاب های آیلتس مناسب را تهیه و مطالعه کنید.

اگر نمی‌دانید چه کتاب‌‌هایی مناسب سطح شماست، توصیه می‌کنیم از فیلم‌های آموزش آیلتس که در فرادرس تهیه شده است کمک بگیرید. اگر قصد دارید به طور کلی با‌‌ آزمون آیلتس و نحوه مطالعه برای آن آشنا شوید، مشاهده فیلم زیر از فرادرس را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اگر قصد دارید با هر یک از بخش‌‌‌های آیلتس به طور جداگانه آشنا شوید و با دانستن جزئیات بیشتر و دقیق‌تر مطالعه را پیش ببرید، فیلم‌های آموزشی زیر را از فرادرس به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در این آموزش از مجله فرادرس قصد داریم ۲۰ کتاب مختلف آیلتس را معرفی کنیم و ویژگی‌های هر یک را شرح دهیم. همان‌طور که در مقدمه اشاره شد، آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده است و هر بخش یکی از مهارت‌های زبان انگلیسی افراد را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. این چهار بخش عبارتند از:

  • Listening»
  • «Reading»
  • «Writing»
  • «Speaking»

برخی از این کتاب‌ها برای هر چهار مهارت طراحی شده است و آموزش‌های لازم را برای کسب این مهارت‌ها در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. اما برخی دیگر به طور اختصاصی برای یکی از بخش‌ها طراحی شده است. برای مثال، مجموعه کتاب‌های «Collins» که در این آموزش‌ آن‌ها را معرفی خواهیم کرد، به طور ویژه نکات مهمی را در رابطه با آشنایی با بخش «Listening» یا سه بخش دیگر به طور جداگانه توضیح می‌دهد و پس از آشنا کردن شما با انواع سوالات هر بخش، به تکنیک‌های پاسخ دادن به این سوال‌ها می‌پردازد.

همچنین برخی از کتاب‌‌ها، مانند کتاب‌های تست کمبریج، نمونه سوالات آزمون‌های آیلتس سال‌های قبل را ارائه کرده است که افراد می‌توانند با تمرین‌ کردن آن‌ها و همچنین مرور موضوعات پرتکرار بخش‌های مختلفی مانند «Speaking» و «Writing»، برای آزمون‌ آمادگی کافی پیدا کنند و برای آزمون اصلی آماده شوند. البته به‌جز کتاب های آیلتس منبع دیگری نیز در دسترس داوطلبان قرار دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به اپلیکیشن‌های یادگیری زبان انگلیسی و پادکست‌های انگلیسی اشاره کرد که به طور ویژه برای آزمون آیلتس طراحی شده است.

اگر سطح زبان انگلیسی شما در حدی نیست که بتوانید برای آزمون آماده شوید، می‌توانید از اپلیکیشن‌ها و پادکست‌هایی کمک بگیرید که مخصوص یادگیری زبان انگلیسی عمومی است و دانش شما را در زمینه دستور زبان انگلیسی افزایش می‌دهد. همچنین برخی از این منابع کمک‌آموزشی برای بهبود واژگان طراحی شده‌اند و به کمک آن‌ها می‌توانید دامنه یادگیری لغات انگلیسی خود را افزایش دهید. مشاهده فیلم و سریال انگلیسی نیز می‌تواند کمک مؤثری به شما در این زمینه بکند.

تصویر چند کتاب با جلد رنگی

معرفی ۲۰ کتاب آیلتس

در این بخش از مطلب کتاب های آیلتس از مجله فرادرس قصد داریم ۲۰ کتاب کاربردی و مناسب آیلتس را به شما معرفی کنیم تا با مطالعه ویژگی‌های هر یک، بتوانید برای آزمون آمادگی لازم را کسب کنید. برخی از این کتاب‌‌‌‌ها به طور کلی به معرفی آزمون و بخش‌های مختلف آن پرداخته‌اند. برخی دیگر به طور اختصاصی هر یک از این بخش‌‌ها را معرفی می‌کنند و علاوه بر آموزش، راهکارهای مناسب برای پاسخ دادن به سوالات را نیز ارائه می‌دهند. در انتهای برخی از این منابع نیز نمونه آزمون‌های آیلتس سال‌های قبل قرار داده شده است که داوطلبان می‌توانند با پاسخ دادن به آن‌ها، قبل از آزمون اصلی با انواع سوالات آشنا شوند و از استرس روز آزمون آن‌ها کم شود.

۱. کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS

کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS

این کتاب آموزش‌هایی کامل و جامع برای داوطلبان فراهم کرده است تا به کمک آن‌ها بتوانید با یادگیری تکنیک‌های تست زدن، به مرور زمان پیشرفت کنید و نمره خوبی در آزمون آیلتس به دست بیاورید. بسیاری از اساتید زبان انگلیسی این کتاب را به عنوان مرجع در نظر می‌گیرند و آن را در کلاس‌های آیلتس تدریس می‌کنند. «The Official Cambridge Guide to IELTS» هم برای داوطلبانی مناسب است که می‌خواهند در آزمون آکادمیک شرکت کنند و هم مناسب افرادی است که به قصد شرکت در آزمون جنرال آماده می‌شوند. زیرا روش‌های آمادگی برای هر یک از دو آزمون را به طور کامل توضیح می‌دهد و در انتهای کتاب نیز تمرین‌هایی را قرار داده است که به کمک آن‌ می‌توانید عملکرد خود را ارزیابی کنید.

از ویژگی‌های بارز این کتاب، توضیحات ساده و در عین حال دقیق و کاربردی آن است و به همین دلیل هم اساتید زبان انگلیسی آن را تأیید می‌کنند و هم بین داوطلبان آیلتس طرفداران زیادی دارد. هر یک از فصل‌ها به بخش خاصی از آزمون آیلتس اشاره می‌کند. از ویژگی‌های این کتاب می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • آزمون‌های ماک سال‌های قبل. این کتاب شامل آزمون‌های آزمایشی آکادمیک و جنرال است و پاسخ آن‌ها نیز در انتهای کتاب آورده شده است.

  • پوشش دادن تمام بخش‌های آزمون. این کتاب هر چهار بخش لیسنینگ، ریدینگ، رایتینگ و اسپیکینگ را پوشش می‌دهد و هم برای آزمون آکادمیک و هم جنرال مناسب است. برای مثال، هر بخش به طور کامل توضیح داده شده است، انواع سوال‌ها به طور دقیق بررسی شده و به نکات مهم و روش‌های تست زدن اشاره شده است تا به داوطلبان در بهبود عملکردشان کمک کند.
  • توضیحات دقیق و با جزئیات. این کتاب راهنمای کاملی برای آشنایی با انواع سوالات هر یک از بخش‌ها است و به داوطلبان کمک می‌کند تا معیارهای تست زدن را یاد بگیرند و دلیل پاسخ به هر یک از سوالات را بفهمند، نقاط ضعف خود را بشناسند و آن‌ها را رفع کنند.
  • توجه به یادگیری مهارت‌های زبانی. این کتاب بر یادگیری مهارت‌های زبان انگلیسی و استراتژی پاسخ دادن به سوالات تأکید دارد. برای مثال، بر ضرورت یادگیری واژگان انگلیسی مناسب آیلتس تأکید می‌کند و دستور زبان انگلیسی و روش‌های مؤثر در برقراری ارتباط را آموزش می‌دهد.
  • ارائه تمرین‌های مرتبط با هر بخش. علاوه بر تست‌های سال‌های قبل، «The Official Cambridge Guide to IELTS» منابع کمک‌آموزشی زیادی را در دسترس داوطلبان خود قرار می‌دهد، مانند CD، فایل‌های صوتی یا منابع آنلاین تا مهارت لیسنینگ و اسپیکینگ آن‌ها تقویت شود. داوطلبان به کمک این منابع می‌توانند شرایطی مانند آزمون اصلی را برای خود شبیه‌سازی کنند و مهارت‌های زبانی خود را بهبود بخشند.
  • ارائه بازخورد متخصصان. بیشتر توضیحاتی که در این کتاب درباره تمرین‌ها ارائه شده است، نظرات متخصصان و اساتید آیلتس است و بازخوردهای آن‌ها را شامل می‌شود. به کمک این بازخوردها، زبان‌آموز می‌توانند متوجه اشتباهات خود بشود و با در نظر گرفتن نمونه پاسخ‌هایی که توسط این افراد در اختیارش قرار داده شده است، ایرادها را رفع کند.

در مجموع، برای افرادی که قصد دستیابی به نمره ۶ یا بالاتر را در آزمون آیلتس دارند، مطالعه این کتاب را توصیه می‌کنیم. حتی به جرئت می‌توان گفت که با تهیه این کتاب، اگر سطح زبان شما در حد آیلتس باشد و به کتاب‌های ترمیک برای تقویت زبان نیازی نداشته باشید، می‌توانید نمره آیلتس خود را افزایش دهید و دیگر به کتاب آیلتس دیگری نیاز نخواهید داشت.

۲. مجموعه کتاب های IELTS Academic Test Preparation

مجموعه کتاب‌های IELTS Academic Test Preparation

در نتیجه سال‌ها تلاش در راستای کسب تجربه در آموزش و پژوهش‌های دقیق، مجموعه کتاب‌ های آیلتس «IELTS Academic Test Preparation» با اهداف ویژه‌ای برای تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی در اختیار داوطلبان قرار گرفته است. این مجموعه کتاب‌ها تجربه یادگیری منحصربه‌فردی را ایجاد می‌کند که بر یادگیری مفهومی تأکید دارد و علاوه بر چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی، بر بهبود دامنه لغات و دستور زبان انگلیسی تأکید می‌کند. این مجموعه از ۶ کتاب تشکیل شده که برای متقاضیان آزمون آیلتس آکادمیک مناسب است و موارد زیر را پوشش می‌دهد:

  • Reading
  • Writing
  • Speaking
  • Listening
  • Grammar
  • Aviator

از ویژگی‌های بارز این کتاب می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • آموزش تمام مهارت‌ها. این مجموعه از ۶ کتاب تشکیل شده است که هر چهار بخش آزمون آکادمیک آیلتس را پوشش می‌دهد. هر کتاب برای بخش خاصی در نظر گرفته شده است و راهکارهای مناسبی را در جهت تست زدن و رفع نقاط ضعف داوطلب به او پیشنهاد می‌دهد.
  • ارائه رویکردی سازمان‌دهی‌شده. این مجموعه رویکردی سازمان‌دهی‌شده دارد و زبان‌آموزان را در راستای آماده شدن برای آزمون آیلتس به صورت مرحله به مرحله هدایت می‌کند. درس‌ها هم ساختار منظمی دارند و هم تمرین‌هایی را شامل می‌شوند که به داوطلبان کمک می‌کند تا مهارت‌های زبان انگلیسی خود را تقویت کنند.
  • ارائه تمرین‌های متنوع. از دیگر ویژگی‌های این کتاب تمرین‌های منظمی است که در اختیار داوطلبان قرار داده شده است تا آن‌ها را با فرمت و ساختار آزمون آیلتس آشنا کند. همچنین آن‌ها را با انواع سوالات آزمون آکادمیک آشنا می‌کند. این کتاب تمرین‌های مختلفی دارد که همراه با پاسخ در دسترس داوطلبان است و حتی نمونه پاسخ‌هایی را برای رایتینگ و اسپیکینگ ارائه داده است.
  • اشاره به نکات کلیدی. در برخی موارد لازم است که نکات کلیدی هر یک از بخش‌‌ها به طور دقیق و با جزئیات به داوطلبان توضیح داده شود. برای مثال، هنگام پاسخ دادن به سوالات بخش ریدینگ باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که خواندن کل متن نه‌تنها کار درستی نیست، بلکه باعث می‌شود داوطلب وقت خود را تلف کند و در نهایت نتواند به همه سوالات پاسخ دهد. بنابراین لازم است نکات مهمی را در رابطه با نحوه پاسخ دادن به سوالات، مانند پیدا کردن کلمات کلیدی در صورت سوال و یافتن آن کلمه‌ها یا پارافریز آن‌ها در متن ریدینگ یاد بگیریم. یا لازم است برای پاسخ دادن به سوالات رایتینگ، اصول صحیح پاراگراف‌نویسی را بدانیم و نکات ضروری درباره انواع سوالاتی را که در موضوعات رایتینگ با آن‌ها مواجه می‌شویم، بررسی کنیم. بنابراین دانستن این نکات کلیدی به ما کمک می‌کند تا هم موقع آزمون با کمبود وقت مواجه نشویم و هم بتوانیم راحت‌تر سوال‌ها را درک کنیم و پاسخ درستی برای آن‌ها بیابیم.
  • داشتن فایل صوتی. این مجموعه کتاب‌ها فایل صوتی آموزشی هم دارند که داوطلبان می‌توانند به صورت آنلاین به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. فایل‌های صوتی همگی توسط افراد انگلیسی‌زبان ضبط شده است و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که لیسنینگ را با لهجه‌های مختلفی تمرین کنند و مهارت اسپیکینگ خود را بهبود بخشند.

۳. کتاب English Collocations in Use

کتاب English Collocations in Use

«Collocations» که در زبان فارسی معادل «همایند» را برای آن در نظر گرفته‌اند، به دسته‌ای از کلمات گفته می‌شود که وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند معنی پیدا می‌کنند. برای مثال، وقتی از کلمه «Crime» استفاده می‌کنیم، باید بدانیم که همراه با‌ آن چه کلمه‌ای را به عنوان فعل انگلیسی به کار ببریم تا در نهایت از کنار هم قرار دادن این کلمات عبارت درستی بسازیم. بنابراین، «Commit a Crime» به عنوان یک عبارت شناخته‌شده و کاربردی در زبان انگلیسی تعریف شده است. به قرار گرفتن کلمات به شکلی درست در کنار هم کالوکیشن گفته می‌شود. کالوکیشن‌ها انواع مختلفی دارند و از تنوع بسیار زیادی برخوردارند. برای این‌که بتوانیم در بخش‌‌های اسپیکینگ و رایتینگ مهارت خود را بالا ببریم، لازم است از این کتاب کمک بگیریم. «English Collocations in Use» به خوبی و با مثال‌هایی دقیق برای سطوح مختلف طراحی شده است و می‌تواند پاسخگوی نیاز داوطلبان باشد.

از ویژگی‌های بارز این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقسیم‌بندی به سطوح مختلف. این کتاب برای سطوح مختلفی از مقدماتی تا متوسط و پیشرفته طراحی شده است و برای زبان‌آموزان با مهارت‌های زبانی مختلف می‌تواند مناسب باشد.
  • ارائه توضیحات کامل و شفاف. هر درس توضیحات کامل و شفافی را در خصوص نحوه استفاده از کالوکیشن‌ها و همچنین معنی، کاربرد، و اشتباهات رایج در به کار بردن کلمات انگلیسی در کنار هم ارائه می‌دهد. این کار به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا با نحوه استفاده درست از کالوکیشن‌های انگلیسی آشنا شوند.
  • آموزش کامل و کاربردی. این کتاب محدوده وسیعی از کالوکیشن‌ها را با موضوعات مختلف در بر می‌گیرد و دامنه وسعی از لغات، زبان آکادمیک و موضوعات خاص مانند کسب وکار و فناوری را پوشش می‌دهد.
  • تمرین‌های متنوع. از ویژگی‌های خوب این کتاب داشتن تمرین‌های متنوعی است که در قالب متن‌های مختلف ارائه شده است. تمرین‌هایی مانند پر کردن جاهای خالی در جمله، وصل کردن و کامل کردن جمله.
  • مثال‌های واقعی. مثال‌هایی که در این کتاب ارائه شده، بیشتر از نوع جملاتی است که در مکالمه‌های روزمره انگلیسی و در موقعیت‌های واقعی زیاد با آن‌ها سروکار داریم. به همین خاطر کمک زیادی به یادگیری اصطلاحات روزمره انگلیسی می‌کند.
  • امکان یادگیری به صورت خودخوان. برای افرادی که شرایط حضور در کلاس‌های آمادگی برای آیلتس را ندارند و به دنبال منبعی برای مطالعه به صورت خودآموز هستند، این کتاب می‌تواند به عنوان راهنمایی برای تقویت مهارت اسپیکینگ و رایتینگ به شمار برود، زیرا هم لغات و اصطلاحات مناسب با موضوعات مختلف را پوشش می‌دهد و هم برای نوشتن essay کالوکیشن‌های مناسبی را یاد می‌گیرید.

۴. مجموعه کتاب های English Vocabulary in Use

مجموعه کتاب های English Vocabulary in Use

این کتاب نیز از چند مجموعه تشکیل شده است که برای سطوح المنتری تا پیشرفته نیازهای شما را در خصوص یادگیری لغات جدید رفع می‌کند. به کمک این کتاب می‌توانید دامنه واژگان خود را تقویت کنید و با نحوه استفاده از آن‌ها در جمله آشنا شوید. همچنین می‌توانید کالوکیشن‌هایی که همراه لغات می‌آید را تمرین کنید و از آن‌ها در جملات خود موقع صحبت کردن و نوشتن کمک بگیرید. بسیاری از لغاتی که در این کتاب آورده شده است، لغات کاربردی و پرتکراری است که در آزمون‌های آیلتس سال‌های قبل آن‌ها را بیشتر دیده‌ایم. همچنین در رابطه با این کتاب می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • لغات به طور کامل در سمت چپ کتاب توضیح داده شده است و در صفحه مقابل آن تمرین‌هایی برای درک بهتر شما در رابطه با لغات همان درس طراحی شده است.
  • شامل ۱۰۰ درس مختلف می‌شود که حدود ۳۰۰۰ لغت مختلف را پوشش می‌دهد.
  • به زبان‌آموزان این فرصت را می‌دهد که دامنه لغات خود را گسترش دهند و کاربرد آن‌ها را در موقعیت‌های مختلف یاد بگیرند.
  • این فرصت را به داوطلبان می‌دهد که لغات جدید را در قالب تمرین‌های مختلف بیاموزند و با نحوه استفاده از آن‌ها در متن یا جمله آشنا شوند.

۵. کتاب New Insight into IELTS

کتاب New Insight into IELTS

«New Insight into IELTS» یکی از کتاب های آیلتس است که خیلی جامع و کاربردی به توضیح بخش‌های مختلف آزمون آیلتس می‌پردازد. این کتاب مقدمه‌ای برای آزمون آیلتس ارائه داده است و شامل تمرین‌های مختلف و پاسخ‌های تشریحی می‌شود. این کتاب در مجموع در بهبود مهارت‌های زبانی و روش‌های تست زدن بسیار مؤثر است و به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که با تمرین‌های منظم و پیوسته، مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنند و روز آزمون با اعتمادبه‌نفس بیشتری در جلسه حضور داشته باشند. برخی از ویژگی‌های این کتاب عبارت است از:

  • آموزش کامل مهارت‌های ضروری برای آمادگی در آزمون آیلتس
  • ارائه منابع مناسب برای تمرین کردن و تست زدن و آشنایی داوطلب با انواع سوالات آزمون و راهکارهایی برای رویارویی با چالش‌های در پیش رو
  • ارائه راهکارهایی برای آموختن هر یک از بخش‌‌ها به شکلی مؤثر، مانند دستورالعمل‌هایی در خصوص مدیریت زمان، تکنیک‌های «Skimming» و «Scanning»، و نحوه جواب دادن به سوالات تشریحی
  • ارائه تمرین‌هایی برای یادگیری لغات و دستور زبان
  • داشتن فایل‌های صوتی برای تمرین لیسنینگ و اسپیکینگ

۶. کتاب Barron’s IELTS Practice Exams

کتاب Barron’s IELTS Practice Exams

این کتاب هم در میان اساتید زبان انگلیسی و هم بین داوطلبان طرفداران زیادی دارد و منبع کامل و جامعی را در خصوص آمادگی برای آزمون آیلتس و آشنایی با مهارت‌های آن در اختیار شما قرار می‌دهد. از ویژگی‌های بارز این کتاب درس‌های متنوع و به‌روزی است که آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس را نیز در بر دارد. همچنین به دلیل آموزش‌های کاملی که ارائه کرده است، به عنوان یکی از منابع مؤثر برای مطالعه به صورت خودخوان به شمار می‌رود و هم برای داوطلبان آزمون آکادمیک و هم برای داوطلبان آزمون جنرال مناسب است. در نظر داشته باشید که این کتاب مناسب افرادی است که قصد گرفتن نمره ۶ به بالا را دارند.

از ویژگی‌های کتاب Barron’s IELTS Practice Exams می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • چهار آزمون آکادمیک که به طور مرتب به‌روزرسانی می‌شود و جدیدترین آزمون‌ها را به خود اختصاص داده است.
  • دو آزمون جنرال همراه با پاسخ‌های تشریحی
  • فایل صوتی و نسخه نوشتاری آن برای بخش‌های لیسنینگ
  • پاسخ‌های تشریحی برای تمام سوال‌ها
  • تمرین‌هایی شامل انواع سوالات زیر:
    • Multiple Choice
    • Short Answer
    • Sentence Completion
    • Flowchart Completion
    • Graphs
    • Tables
    • Note Taking
    • Summarizing
    • Labeling Diagrams and Maps
    • Classification
    • Matching
    • Selecting from a List

۷. کتاب های ‎Official IELTS Practice Materials

کتاب‌های ‎Official IELTS Practice Materials

یکی دیگر از کتاب‌های محبوب و پرطرفدار برای آیلتس «Official IELTS Practice Materials» است. این کتاب در نتیجه سال‌ها تجربه در زمینه آموزش آیلتس نوشته شده است. به همین دلیل می‌توان آن را به عنوان منبعی برای یادگیری به شمار آورد. از دیگر ویژگی‌های خوب این کتاب آزمون‌های مختلف و مقالاتی است که برای تمرین کردن در نظر گرفته شده است. پاسخ هر یک از این سوالات نیز در انتهای کتاب قرار داده شده است. بنابراین می‌توانید به عنوان نمونه از آن کمک بگیرید. برخی دیگر از ویژگی‌های این کتاب را می‌توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم:

  • توسط آزمون‌گیرندگان دانشگاه کمبریج نوشته شده است که در زمینه آزمون‌های آیلتس، سال‌ها تجربه دارند و نکات مهمی را در خصوص نحوه تست زدن در اختیار داوطلبان آیلتس قرار داده‌اند.
  • این کتاب‌ها دو بخش دارند که نمونه آزمون‌های ریدینگ، لیسنینگ، رایتینگ و اسپیکینگ را شامل می‌شود و نمونه پاسخ‌هایی را برای هر یک از سوالات به همراه دارد.
  • پاسخ‌ها کاملاً دقیق و با ذکر جزئیات است و برای هر یک از تمرین‌ها لحاظ شده است. همچنین شامل فایل‌های صوتی لیسنینگ و اسپیکینگ است که به داوطلب این امکان را می‌دهد که با تمرین لیسنینگ، با لهجه‌های مختلف آشنا شوند و محیطی شبیه آزمون اصلی را برای خود شبیه‌سازی کنند تا روز امتحان از استرس‌شان کم شود.
  • نمونه پاسخ‌هایی برای تسک اول و دوم رایتینگ دارد و برای هر یک از نمونه پاسخ‌ها جزئیاتی را با دقت ارائه کرده است. این کار به داوطلب کمک می‌کند تا نیازهای خود را در رابطه با بخش‌ رایتینگ برطرف کنند. یکی از این نیازها یادگیری لغات مرتبط با موضوعات رایتینگ است که با خواندن نمونه رایتینگ‌ها می‌توانند به این مهم دست پیدا کنند و از لغاتی که در نمونه‌ها استفاده شده به عنوان الگو برای نوشته‌های خود بهره بگیرند. همچنین با خواندن این نمونه‌ها می‌توانند ساختار گرامری جملات را نیز یاد بگیرند و برای نوشته‌های خود تمرین کنند.

۸. کتاب Cambridge Vocabulary for IELTS

کتاب Cambridge Vocabulary for IELTS

یکی از کتاب های آیلتس که در بین داوطلبان طرفداران زیادی دارد، «Cambridge Vocabulary for IELTS» است. این کتاب به طور ویژه برای آزمون آیلتس و به منظور بهبود دامنه واژگان طراحی شده است. نسخه پیشرفته آن برای افرادی طراحی شده است که قصد گرفتن نمره ۶ به بالا را دارند و با تأکید بر تکنیک‌های پاسخ‌دهی به سوالات و آشنایی با انواع سوالات آیلتس، به شما در یادگیری بهتر و تقویت مهارت‌‌های زبانی کمک می‌کند. از ویژگی‌های بارز این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سطوح مختلفی را از مقدماتی تا پیشرفته پوشش می‌دهد.
  • هر درس به موضوعات متفاوتی می‌‌پردازد و لغات مرتبط با آن را پوشش می‌دهد.
  • در کنار آموزش لغات و ارائه معنی آن‌ها، مثال‌های متنوعی را ارائه می‌دهد که در یادگیری لغات در قالب متن کمک می‌کند.
  • نکات مهمی را در خصوص رویکردهای مختلف آزمون آیلتس توضیح می‌دهد و به موارد مهمی در رابطه با یادگیری لغات، مانند پارافریز کردن (Paraphrasing) و استفاده از کالوکیشن‌‌های انگلیسی (Collocations) اشاره می‌کند.
  • تمرین‌های مختلفی را در رابطه با مباحث هر یک از درس‌ها در اختیار داوطلبان قرار داده است که می‌توانید همراه با پاسخ آن‌ها را بررسی کنید.

۹. کتاب Cambridge Grammar for IELTS

کتاب Cambridge Grammar for IELTS

ازجمله کتاب های آیلتس که برای تقویت دستور زبان توصیه می‌شود، «Cambridge Grammar for IELTS» است. اما در نظر داشته باشید که این کتاب برای تقویت دانش عمومی در خصوص گرامر طراحی نشده است، بلکه به طور ویژه مخصوص نکات مهم گرامری آیلتس است. به کمک این کتاب می‌توانید دانش خود را در خصوص یادگیری نکات گرامری مهم افزایش دهید و در بخش‌های اسپیکینگ و ریدینگ مهارت بیشتری کسب کنید.

شاید از خودتان بپرسید که ضرورت یادگیری گرامر چیست. آزمون آیلتس چهار بخش اصلی دارد و بخش خاصی برای دستور زبان انگلیسی برای آن در نظر گرفته نشده است، اما باید این نکته را مدنظر داشته باشید که گرامر و لغات انگلیسی در مجموع ۲۵ درصد از نمره کل آیلتس را به خود اختصاص می‌دهند. درواقع، یکی از معیارهای نمره‌دهی اسپیکینگ و رایتینگ استفاده از گرامر مناسب و تنوع در به کار بردن ساختارهای گرامری است. به همین دلیل برای افرادی که فکر می‌کنند برای تقویت دستور زبان انگلیسی باید تمرین بیشتری داشته باشند، این کتاب می‌تواند به عنوان بهترین منبع مطالعه دستور زبان آیلتس در نظر گرفته شود. برخی از ویژگی‌های این کتاب عبارتند از:

  • از سوی انتشارات کمبریج روانه بازار شده است و منبع معتبر و بسیار کاربردی برای یادگیری دستور زبان انگلیسی است.
  • شامل انواع مختلفی از تسک‌های آیلتس است که از ریدینگ، رایتینگ و لیسنینگ جنرال و آکادمیک انتخاب شده است و توضیحات گرامری کامل و مفیدی را ارائه می‌دهد.
  • تمرین‌های مختلف دارد که با انجام دادن آن‌ها و مشاهده پاسخ سوالات می‌توانید عملکرد خود را از مطلب ارزیابی کنید.
  • نمونه آزمون‌های ماک آیلتس را شامل می‌شود که تمرین مناسبی برای آمادگی در آزمون‌ آیلتس به شمار می‌رود.

۱۰. مجموعه کتاب های IELTS Advantage

مجموعه کتاب‌های IELTS Advantage

این مجموع کتاب های آیلتس برای هر یک از مهارت‌های رایتینگ، ریدینگ، لیسنینگ و اسپیکینگ طراحی شده است و شامل سه کتاب می‌شود. در هر یک از کتاب‌ها با آموزش انواع سوالات آیلتس مواجه می‌شویم و در ادامه نکات مهمی را در خصوص تست زدن یاد می‌گیریم. همچنین نمونه تمرین‌هایی برای هر یک از مهارت‌ها در کتاب قرار داده شده است که به کمک آن‌ها می‌توانید عملکرد خود را از مبحثی که یاد گرفته‌اید ارزیابی کنید. در ادامه به بررسی ویژگی‌های هر یک از سه کتاب «IELTS Advantage» می‌پردازیم.

۱۰-۱. کتاب IELTS Advantage: Writing Skills

نویسندگان این کتاب «Richard Brown» و «Lewis Richards» هستند که منبعی غنی و کاملی را در خصوص یادگیری انواع سوالات رایتینگ تسک اول و دوم و نحوه پاسخ دادن به آن‌ها در دسترس داوطلبان قرار داده‌اند. از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داوطلبان به صورت مرحله به مرحله با انواع تسک‌های آیلتس آشنا می‌شوند، از منابعی در کلاس درس استفاده می‌کنند که حاوی سال‌ها تجربه نویسندگان است که امکان دستیابی به نمره بالا را در آزمون آیلتس فراهم می‌سازد.
  • یکی از بهترین کتاب های آیلتس برای تقویت مهارت رایتینگ داوطلبان آیلتس به شمار می‌رود، زیرا هم نکات مهمی را در خصوص نحوه پاسخ دادن به سوالات آموزش می‌دهد و هم به اصول پاراگراف‌نویسی در زبان انگلیسی برای نوشتن «essay» اشاره می‌کند.
  • نمونه رایتینگ‌های مختلفی را برای تسک‌های آیلتس با موضوعات مختلف در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد تا به کمک آن‌ها بتوانند تمرین کافی داشته باشند و از آن‌ها به عنوان الگو برای تقویت مهارت نوشتاری خود کمک بگیرند.

۱۰-۲. کتاب IELTS Advantage: Reading Skills

این کتاب مناسب داوطلبانی است که قصد دارند در آزمون آکادمیک شرکت کنند و نمره ۶٬۵ و بالاتر از آن را کسب کنند. آموزش‌های جامع و کاربردی را در رابطه با آمادگی برای آزمون آیلتس در اختیار شما قرار می‌دهد و به طور اختصاص برای تقویت نمره ریدینگ آیلتس آکادمیک در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، تأکید زیادی بر بهبود دامنه واژگان و آموزش «Paraphrasing» دارد و به داوطلبان راهکارهایی کلیدی برای درک مطلب و درک سوالات ریدینگ ارائه می‌دهد.

از دیگر ویژگی‌های خوب این کتاب این است که شما را با انواع سوالات ریدینگ آشنا می‌کند و سپس به کمک مثال و تمرین‌های مختلف، روش‌های تست زدن را به شما یاد می‌دهد. همچنین به کمک این کتاب می‌توانید با دو تکنیک مهم ریدینگ به نام‌های «Skimming» و «Scanning» آشنا شوید و نحوه خواندن متن برای درک جزئیات را یاد بگیرید، به گونه‌ای که دیگر نیازی به خواندن کل متن نداشته باشید و در روز آزمون با سرعت بیشتری به سوالات پاسخ دهید و وقت کم نیاورید.

برای آمادگی در آزمون آیلتس لازم است تکنیک‌‌های پاسخ دادن به سوالات را یاد بگیرید. به علاوه، باید به اندازه کافی تمرین داشته باشید تا در نهایت بتوانید با آمادگی کامل در جلسه شرکت کنید. برای رسیدن به این مهم، می‌توانید از نمونه سوالات آزمون‌های سال‌های قبل کمک بگیرید. البته آزمون‌هایی هم به عنوان «آزمون ماک آیلتس» (IELTS Mock Test) روانه بازار شده است که دقیقاً شرایطی مانند آزمون آیلتس را برای شما فراهم می‌کند تا بتوانید قبل از امتحان اصلی یک یا چند بار آن را تجربه کنید و روز آزمون با اعتمادبه‌نفس بیشتر و استرس کمتری حاضر شوید.

کتاب «IELTS Advantage: Reading Skills» نمونه تمرین‌های آزمون‌های سال‌های قبل را در دسترس شما قرار داده است که به کمک آن‌ها می‌توانید برای هر یک از انواع سوالات ریدینگ آماده شوید و در مجموع نمره مطلوبی به دست بیاورید.

۱۰-۳. کتاب IELTS Advantage: Listening & Speaking Skills‏

سومین کتاب از این مجموعه برای تقویت مهارت‌های «Listening» و‌ «Speaking» در دسترس داوطلبان قرار گرفته است و به کمک آن‌ها می‌توانید آمادگی کافی برای پاسخ دادن به سوالات این دو بخش پیدا کنید. لیسنینگ و اسپیکینگ دو مهارتی مرتبط به هم هستند و یادگیری یکی مستلزم یادگیری دیگری است. بدون شک کسی که لیسنینگ خوبی داشته باشد، اسپیکینگ خوبی هم دارد و به همین دلیل این دو مهارت در کنار هم آورده شده است.

این کتاب مناسب افرادی است که برای نمره ۶٬۵ یا بالاتر در آزمون آیلتس اقدام کرده‌اند. در این کتاب گام به گام انواع سوالات لیسنینگ و اسپیکینگ را توضیح می‌دهیم و روش‌های پاسخ دادن به آن‌ها را یاد می‌گیریم. همچنین با موضوعات پرتکرار اسپیکینگ آیلتس آشنا می‌شویم که در آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس تکرار شده است و احتمال مشاهده آن‌ها در آزمون‌های بعدی نیز زیاد است.

همچنین نمونه تمرین‌های لیسنینگ سال‌های قبل آیلتس را در اختیار داوطلبان قرار داده است تا به کمک آن‌ها بتوانید مهارت لیسنینگ خود را تقویت کنید و نحوه پاسخ دادن به سوالات این بخش از آزمون را یاد بگیرید.

۱۱. مجموعه کتاب های Improve your IELTS Skills

این مجموعه کتاب های آیلتس مناسب افراد مبتدی تا پیشرفته است. کتاب‌ها شامل سه دوره مختلف می‌شود که در قالب ریدینگ آکادمیک، رایتینگ آکادمیک، لیسنینگ و اسپیکینگ در دسترس شما قرار گرفته است. دوره‌ها مهارت‌های زبانی را تقویت می‌کنند و تکنیک‌هایی را معرفی می‌کنند که به داوطلبان در دستیابی به نمره بالاتر کمک خواهد کرد. هر سه کتاب با هم به صورت یک دوره کامل در اختیار شما قرار گرفته است و مهارت‌های خاصی را آموزش می‌دهد که به عنوان مکمل در کنار کتاب‌‌های اصلی دیگر، مؤثر خواهد بود. در ادامه هر یک از این سه کتاب را معرفی می‌کنیم.

به منظور تقویت مهارت‌‌های زبان انگلیسی و آمادگی برای آزمون آیلتس، فرادرس فیلم آموزش آشنایی با آزمون آیلتس را تهیه کرده و در دسترس داوطلبان قرار داده است. برای مشاهده به لینک زیر مراجعه کنید.

۱۱-۱. کتاب Improve Your IELTS Skills – Reading

کتاب Improve IELTS Reading

«Improve Your IELTS Skills – Reading» مناسب افرادی است که قصد دارند نمره ۴٬۵ تا ۷٬۵ را در آزمون آیلتس به دست بیاورند. در این کتاب ابتدا مقدمه‌ای درباره خصوصیات کلی ریدینگ آیلتس در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد و سپس به کمک مثال و نمونه آزمون‌های سال‌های قبل، آن‌‌ها را با انواع سوالات ریدینگ آشنا می‌کند. از ویژگی‌های خوب این کتاب این است که آموزش‌های آن از سطوح مقدماتی و به زبان ساده شروع می‌شود و کم‌کم در سطوح پیشرفته‌تر دنبال خواهد شد.

برای این‌که بتوانید به سوالات ریدینگ پاسخ دهید، در وهله اول لازم است با انواع سوالات ریدینگ آشنا شوید. در این کتاب به طور کامل این موضوع پوشش داده شده و مثال‌هایی در این رابطه ارائه شده که داوطلبان به کمک آن می‌توانند به طور کامل با انواع سوالات ریدینگ آیلتس آشنا شوند. اکنون ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا باید با انواع سوالات ریدینگ آشنا شویم. یکی از مهم‌ترین دلایل آن در این نکته خلاصه می‌شود که وقتی با انواع سوالات ریدینگ آشنا می‌شویم، بلافاصله می‌توانیم نحوه پاسخ دادن به آن‌ها را یاد بگیریم و درنتیجه در روز آزمون در وقت خود صرفه‌جویی کنیم. همچنین آشنایی با سوالات ریدینگ این امکان را برای ما فراهم می‌کند که بدون صرف وقت برای خواندن کل متن - که زمان زیادی از ما می‌گیرد و در نهایت ممکن است فرصت پاسخ دادن به سوالات بخش آخر را از دست بدهیم - با خواندن صورت سوال و پیدا کردن کلمات کلیدی، پاراگرافی را که پاسخ سوال در آن نهفته است پیدا کنیم و از این طریق سریع‌تر به جواب برسیم.

همچنین در این کتاب با نمونه آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس آشنا می‌شویم که می‌تواند تمرین خوبی برای تقویت مهارت ریدینگ باشد. پاسخ این سوالات نیز در کتاب آورده شده است تا داوطلبان بتوانند با بررسی عملکرد خود متوجه نقاط ضعف‌شان بشوند و آن‌‌ها را رفع کنند.

۱۱-۲. کتاب Improve Your IELTS Skills – Writing

Improve Your IELTS Skills Reading کتاب

این کتاب بر اهمیت ساختار جملات انگلیسی تأکید می‌کند و به داوطلبان لغات مناسب را برای موضوعات مختلف یاد می‌دهد تا از آن‌ها در رایتینگ خود استفاده کنند و نمره بهتری به دست بیاورند. همچنین نمونه تمرین‌های مختلفی را برای آمادگی در این بخش از آزمون در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های این کتاب آموزش‌های ساده و کاربردی آن است که در ترکیب با تمرین‌های متنوعی که ارائه داده است، گزینه بسیار مناسبی برای تقویت مهارت رایتینگ به شمار می‌رود.

نویسنده این کتاب، بیش از ۳۰ سال تجربه خود را در رابطه با آزمون آیلتس در اختیار شما قرار می‌دهد و موضوعات مختلفی را در خصوص هر دو تسک آیلتس مطرح کرده است که از موضوعات ساده و اجتماعی شروع می‌شود و تا مباحث پیچیده‌تری مانند موضوعات پزشکی، زیست‌شناسی، فناوری و... پیش‌ می‌رود.

این کتاب برای داوطلبانی مناسب است که برای آزمون آکادمیک اقدام کرده‌اند، اما از آنجا که تسک دوم یعنی essay در هر دو آزمون مشترک است، داوطلبان آزمون جنرال نیز می‌توانند این کتاب را تهیه و از تمرین‌ها و آموزش‌های مربوط به تسک دوم آن استفاده کنند.

۱۱-۳. کتاب Improve Your IELTS Skills – Listening & Speaking

Improve Your IELTS Skills – Listening & Speaking کتاب

برای آمادگی در دو بخش «Listening» و «Speaking» می‌توانید از این کتاب به عنوان یکی از منابع مهم و مفید استفاده کنید. در این کتاب راهکارهای لازم برای پاسخ دادن به سوالات لیسنینگ آیلتس آموزش داده شده است و در کنار آن نمونه تمرین‌هایی در دسترس شما قرار داده شده که به کمک آن‌‌ها می‌توانید میزان پیشرفت خود را از مطالعه این کتاب ارزیابی کنید. همچنین شما را با انواع سوالات لیسنینگ آشنا می‌کند و تکنیک‌های پاسخ دادن به سوال‌های هر بخش را یاد می‌دهد.

بخش اسپیکینگ آیلتس از سه بخش تشکیل شده و مصاحبه حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. این کتاب شما را با موضوعات متنوعی آشنا می‌کند که در آزمون‌های سال‌های قبل تکرار شده است. همچنین به شما یاد می‌دهد که از چه روش‌هایی برای بالا بردن نمره نهایی خود کمک بگیرید. برای مثال، استفاده از کلمات ربط‌دهنده (Cohesive Devices) که انسجام میان جملات را حفظ کند و ارتباطی میان آن‌ها برقرار کند، تأثیر بسزایی در بهبود نمره شما خواهد داشت. به علاوه، استفاده از دستور زبان مناسب و کلمات کاربردی برای هر یک از سوال‌ها، نشان‌دهنده میزان تسلط شما بر اسپیکینگ خواهد بود. «Improve Your IELTS Skills» گرامر مناسب اسپیکینگ آیلتس و لغات مهم و کاربردی را با توجه به موضوعات پرتکرار آیلتس به شما آموزش می‌دهد و نمونه تمرین‌‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به کمک آن بتوانید در این دو بخش نمره خوبی کسب کنید.

۱۲. کتاب Cambridge IELTS Trainer with Answers

کتاب Cambridge IELTS Trainer with Answers

«Cambridge IELTS Trainer» شش آزمون کامل دارد که همراه با پاسخ و بازخوردهای مختلف در دسترس شما قرار گرفته است. منظور از بازخورد این است که برای هر یک از پاسخ‌ها، در صورت نیاز توضیحات تکمیلی ارائه شده است و به نکات مهمی در خصوص تست زدن اشاره می‌‌کند. از ویژگی‌های بارز این کتاب می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دو آزمون اول مرحله به مرحله شما را با چالش‌های مختلفی آشنا می‌کند که ممکن است در آزمون با آن‌ها مواجه شوید و نحوه رویارویی با هر یک را شرح می‌دهد.
  • تمرین‌های اضافه در انتهای کتاب لحاظ شده است و نمونه برگه پاسخنامه نیز در کتاب وجود دارد تا داوطلب بتواند شرایطی مانند شرایط آزمون را برای خود فراهم کند.
  • در بخش پاسخ به سوالات، توضیحاتی در خصوص آشنایی با نکات مهم و کلیدی درباره آزمون در دسترس داوطلبان قرار داده شده است.
  • از اساتید مطرح‌ آیلتس برای ارائه آموزش‌ها و توضیح نکات کلیدی کمک گرفته شده است.

۱۳. کتاب English Grammar in Use

کتاب English Grammar in Use

اگر تا حدودی با زبان انگلیسی آشنا باشید و در کلاس‌های زبان انگلیسی چند ترمی را گذرانده باشید، بدون شک استاد آیلتس شما کتاب «English Grammar in Use» را به شما به عنوان کتاب مکمل پیشنهاد کرده است. این کتاب برای تمام سطوح طراحی شده است و دستور زبان انگلیسی را به زبانی ساده آموزش می‌دهد. در یک صفحه توضیحات مربوط به هر مبحث گرامری ارائه داده شده و در صفحه دیگر تمرین‌هایی در اختیار شما قرار گرفته است تا به کمک آن‌ها بتوانید میزان درک خود را از مطلب بسنجید. این کتاب از سوی انتشارات کمبریج روانه بازار شده و به همین دلیل از اعتبار زیادی برخوردار است و منبع کاملی برای تمرین دستور زبان انگلیسی به شمار می‌رود.

نویسنده این کتاب از آن به عنوان گزینه مناسبی برای مطالعه به صورت خودخوان یاد می‌کند. از ساده‌ترین مباحث آموزشی مانند توصیف اسم، صفت، ضمیر و... شروع می‌شود و تا سطوح پیشرفته‌تر مانند آشنایی با جملات شرطی، جمله‌واره‌های موصولی، عبارت‌های قیدی، جملات مجهول انگلیسی و... پیش می‌رود. در ادامه می‌توانید برخی از ویژگی‌های این کتاب را بخوانید.

  • این کتاب به صورت خودخوان در دسترس داوطلبان قرار گرفته است و برای سطوح ابتدایی، متوسط یا پیشرفته مناسب است.
  • ۱۳۶ درس دارد که هر یک در دو صفحه ارائه شده است. صفحه اول آموزش مبحث گرامری مربوطه است و صفحه دوم به تمرین‌هایی اختصاص داده شده که باعث درک بهتر آن مبحث گرامری می‌شود.
  • تمام مباحث گرامری ضروری و کاربردی را پوشش می‌دهد و تمرین‌های متنوعی برای هر یک طراحی کرده است.
  • مناسب داوطلبانی است که نیاز به تقویت دستور زبان انگلیسی دارند و می‌خواهند در بخش‌ اسپیکینگ آیلتس نمره ۶ به بالا را کسب کنند.

۱۴. ‎کتاب Simone Braverman’s Target Band 7

کتاب Simone Braverman’s Target Band 7

در این کتاب که برای مطالعه به صورت خودخوان نیز مناسب است، نکات مهم آیلتس را یاد می‌گیرد که برای کسب نمره ۷ به بالا مفید است. تمام نکات مهم، تکنیک‌ها و اشتباهات رایج داوطلبان در هر یک از بخش‌‌ها را پوشش داده است و به همین دلیل با خواندن آن می‌توانید متوجه نقاط ضعف خود بشوید و از توصیه‌‌‌های کتاب برای رفع مشکل خود بهره ببرید. برخی از ویژگی‌های کتاب «Simone Braverman’s Target Band» را در موارد زیر خلاصه می‌کنیم:

  • آموزش روش پاسخ دادن به سوالات هر بخش به کمک راهکارهای کلیدی و مؤثر
  • دنبال کردن مسیرهای مختلف برای پوشش دادن محتوای هر بخش و توضیحات مختصری که در عین حال از کیفیت آن کم نکند.
  • ارائه نکاتی به صورت روزانه و از طریق وبلاگ که بیش از پانصد هزار دنبا‌ل‌کننده دارد.
  • نسخه e-book آن نیز موجود است و هزاران بار توسط داوطلبان دانلود شده است.

۱۵. کتاب Focus on IELTS Foundation

کتاب Focus on IELTS Foundation

این کتاب، همان‌طور که اسمش نشان می‌دهد، مناسب افرادی در سطح مقدماتی است و برای تقویت دانش کلی زبان انگلیسی آموزش‌هایی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. به تدریج که زبان‌آموزان با آموزش‌های کتاب پیش می‌روند، می‌توانند مهارت‌های زبانی را برای آیلتس یاد بگیرند. برخی از ویژگی‌‌های این کتاب را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • تمرین‌های مختلفی دارد که به کمک آن داوطلب می‌تواند مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنند و برای پاسخ دادن به سوالات هر یک از بخش‌‌های آیلتس آماده شوند.
  • در کنار آموزش‌های ابتدایی برای آیلتس، نکات مهمی را در خصوص افزایش دانش عمومی زبان انگلیسی ارائه می‌دهد تا مانند دوره‌های ترمیک، سطح زبان انگلیسی داوطلب بهبود یابد و در نهایت بتواند برای آزمون آیلتس و آموختن تکنیک‌های مؤثر در پاسخ دادن به سوالات آماده شود.
  • توضیحات بسیار ساده که برای اکثر داوطلبان قابل‌فهم است و در عین حال آن‌قدر مفید و کامل است که آن را به منبعی خودخوان برای داوطلبان آیلتس تبدیل کرده است.

۱۶. کتاب IELTS Trainer 2 Academic

کتاب IELTS Trainer 2 Academic

کتاب «IELTS Trainer 2» برای داوطلبانی طراحی شده است که قصد شرکت در آزمون آکادمیک آیلتس را دارند و به عنوان منبعی مفید برای آمادگی در آزمون آیلتس در نظر گرفته شده است. از ویژگی‌‌های بارز این کتاب می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • شش تمرین آیلتس که به صورت کامل تمام بخش‌‌های آزمون آیلتس را در خود جا داده است.
  • آموزش کامل آشنایی با انواع سوالات، سیستم نمره‌دهی و نکات کلیدی برای پاسخ دادن به سوالات بخش‌های مختلف
  • ارائه توضیحات کامل و جامع برای هر یک از تمرین‌ها
  • توصیه‌‌های لازم برای نحوه پاسخ دادن به سوالات هر یک از بخش‌ها و رفع چالش‌های احتمالی در دو آزمون اول
  • آموزش دستور زبان و لغات لازم برای آزمون آیلتس و ارائه نمونه رایتینگ‌هایی در رابطه با موضوعات مختلف و پرتکرار که برای داوطلبان نمونه بسیار خوبی برای تمرین کردن است.

۱۷. کتاب Ace the IELTS

کتاب Ace the IELTS

این کتاب مناسب افرادی است که قصد شرکت در آزمون جنرال را دارند. نویسنده این کتاب «Simone Braverman» است و هدف او از نوشتن این کتاب آمادگی برای آزمون جنرال آیلتس است. از ویژگی‌های این کتاب می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • آموزش‌های کامل و کاربردی در خصوص نحوه پاسخ دادن به سوالات مختلف آیلتس جنرال
  • ارائه اطلاعات مفید و مختصر و آموزش روش‌‌هایی کاربردی برای مقابله با مشکلات و رفع چالش‌های احتمالی
  • دسترسی به نمونه سوالات و تمرین‌های مفید برای تقویت مهارت‌های زبانی داوطلب و آمادگی برای شرکت در آزمون اصلی
  • ارزیابی روند پیشرفت داوطلب به صورت مرحله به مرحله

۱۸. ‎کتاب های Collins English for IELTS

مجموعه کتاب‌های Collins برای یادگیری زبان انگلیسی

از کتاب های آیلتس که برای اکثر داوطلبان شناخته‌شده است و منبع مفیدی برای تدریس در کلاس‌‌های آیلتس به شمار می‌رود، مجموعه کتاب‌های Collins است که مهارت‌های مختلفی را در قالب کتاب‌های مختلف آموزش می‌دهد. این کتاب‌ها مهارت‌های مختلفی مانند لیسنینگ، اسپیکینگ، ریدینگ و رایتینگ آموزش می‌دهد و نمونه تمرین‌هایی را برای تقویت این مهارت‌ها همراه با پاسخ در اختیار داوطلبان قرار داده است. همچنین شامل فایل‌های صوتی لیسنینگ است و هر کتاب برای آموزش مهارت خاصی در نظر گرفته شده است. برای مثال، یکی از کتاب‌ها به طور ویژه به بررسی انواع سوالات اسپیکینگ آیلتس می‌پردازد و نمونه‌ پاسخ‌هایی را در کنار تمرین‌های متنوع در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد. یا کتاب «Listening for IELTS» به طور ویژه به آموزش انواع سوالات لیسنینگ آیلتس و نحوه پاسخ دادن به آن‌ها می‌پردازد.

در کنار کتاب‌‌هایی که به طور ویژه به آموزش مهارت‌های زبانی پرداخته‌اند، کتاب‌هایی نیز برای تقویت دامنه لغات آیلتس و همچنین بهبود دستور زبان انگلیسی در نظر گرفته شده که لغات کاربردی و گرامر مناسب آیلتس را آموزش می‌دهد. همچنین کتابی به نام «Practice Tests for IELTS»‌ از سوی این انتشارات روانه بازار شده است که شامل نمونه آزمون‌های ماک آیلتس می‌شود و با دسترسی به پاسخ سوالات، داوطلبان می‌توانند به اندازه کافی تمرین کنند و برای آزمون آماده شوند.

۱۹. مجموعه کتاب های Complete IELTS

مجموعه کتاب‌های Complete IELTS

این مجموعه کتاب های آیلتس شامل سه کتاب است که برای رنج نمره «۵-۴»، «۶٬۵-۵» و «۷٬۵-۶٬۵» تهیه شده است. به همین دلیل برای افرادی با سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته می‌تواند مناسب باشد. از ویژگی‌های خوب این کتاب این است که برای هر درس، ابتدا توضیحاتی را در خصوص نحوه پاسخ دادن به سوالات آیلتس ارائه کرده است و در ادامه نمونه سوالاتی را مناسب هر سطح در نظر گرفته تا داوطلب با خواندن آموزش‌های مربوطه در خصوص نحوه پاسخ دادن به سوالات، بتواند برای آزمون خودش را آماده کند. سایر ویژگی‌های این کتاب را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:

  • آموزش‌ها هر چهار مهارت زبانی را در بر می‌گیرد و هر یک از بخش‌‌های آزمون را به طور کامل پوشش می‌دهد.
  • تمرین‌های هدفمندی در کتاب لحاظ شده است که پاسخ‌های تشریحی به دنبال دارد.
  • نکات ارزشمندی را در خصوص نحوه پاسخ دادن به سوالات در اختیار داوطلبان خود قرار داده است.
  • لغات و دستور زبان مناسب آیلتس را آموزش می‌دهد و آن‌ها را در قالب موضوعات مختلف و پرتکرار آیلتس در جملات انگلیسی به کار می‌برد تا داوطلب با نحوه استفاده از آن‌ها در مکالمه و نوشتار انگلیسی آشنا شود.
  • فایل‌های صوتی لیسنینگ در دسترس داوطلبان است.
  • به عنوان کتابی که آموزش‌هایی کامل و جامع را ارائه می‌دهد، برای مطالعه به صورت خودخوان نیز پیشنهاد می‌شود.

۲۰. مجموعه کتاب های Mindset For IELTS

مجموعه کتاب‌های Mindset For IELTS

این مجموعه کتاب های آیلتس در حال حاضر در ایران طرفداران بسیار زیادی دارد و در بسیاری از مؤسسات به عنوان منبع اصلی آموزش آیلتس به داوطلبان معرفی می‌شود. از ویژگی‌‌های خوب این کتاب‌ها این است که برای سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته طراحی شده و در هر کتاب به نکات مهمی در خصوص یادگیری مهارت‌های هر چهار بخش می‌پردازد. برای مثال، یکی از درس‌ها به طور ویژه به ریدینگ اختصاص داده شده است و درس دیگری به آموزش اسپیکینگ می‌پردازد. هر درس تمرین‌های متنوعی نیز دارد که به کمک آن‌ها داوطلب می‌تواند برای آزمون آیلتس آماده‌تر شود. آموزش‌های این کتاب‌‌ها و نکات کلیدی آن‌ها بسیار مفید و در عین حال ساده است تا داوطلب بتواند به صورت خودخوان هم از آن‌ نهایت بهره را ببرد. درس‌هایی که ارائه می‌دهد، شامل راهکارهایی برای یادگیری، تمرین‌های متنوع و نمونه آزمون‌هایی در انتهای هر فصل برای درک بهتر زبان‌آموز است. از دیگر ویژگی‌‌های آن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • بیش از ۱۵۰ تمرین مختلف که به بهبود عملکرد داوطلب کمک می‌کند.
  • مناسب برای آمادگی در آزمون آکادمیک آیلتس
  • توضیحات کامل در هر کتاب برای همه بخش‌های آزمون همراه با تمرین‌
  • ارائه آموزش‌‌ها به صورت جداگانه برای هر درس
  • نمونه تمرین‌هایی در انتهای هر درس برای ارزیابی عملکرد داوطلب
  • مناسب برای سه سطح مقدماتی، متوسط و پیشرفته

معرفی کتاب های آیلتس تست کمبریج

معرفی کتاب‌های تست کمبریج در فرادرس

مجموعه کتاب‌های تست کمبریج که از سوی انتشارات کمبریج روانه بازار شده است، منبع بسیار خوبی برای تمرین کردن و تست زدن به شمار می‌رود. این کتاب‌ها از سری ۱ تا ۱۸ (تا سال ۲۰۲۳) تهیه شده است و شامل آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس است. هر کتاب از چهار تست تشکیل شده و در بیشتر موارد تست سوم به آزمون جنرال و سایر تست‌ها به آزمون آکادمیک اختصاص داده شده است. در انتهای کتاب نیز پاسخ هر بخش به طور کامل داده شده و حتی برای بخش رایتینگ، نمونه نوشته‌های داوطلبان سال‌های قبل با نمرات متفاوت در کتاب آورده شده است.

به کمک این کتاب‌ها می‌توانید تمرین کنید و برای آزمون آیلتس آمادگی کافی داشته باشید. البته برخی از این تست‌ها به طور کامل به آزمون آکادمیک و برخی به آزمون جنرال اختصاص داده شده است، اما اگر چند کتاب مختلف را تهیه می‌کنید، حتماً این نکته را در نظر داشته باشید که با در نظر گرفتن نوع آزمون خود تست‌های آن را انجام دهید. بخش‌های لیسنینگ و اسپیکینگ برای هر دو آزمون یکسان است. تسک دوم رایتینگ که شامل نوشتن essay می‌شود نیز برای هر دو آزمون جنرال و آکادمیک یکسان است، اما در خصوص ریدینگ و رایتینگ سوال‌ها با هم فرق دارد و به همین دلیل توصیه می‌کنیم کتاب تست مناسب خود را تهیه کنید.

همان‌طور که اشاره شد، تا سال ۲۰۲۳، هجده کتاب تست روانه بازار شده است و داوطلبان می‌توانند آن‌ها را تهیه و تمرین کنند. اما از آنجا که کتاب‌های ۱ تا ۸ مربوط به آزمون‌های قدیمی‌تر است، توصیه می‌کنیم از کتاب‌های سری ۸ به بعد برای تست زدن استفاده کنید. این کتاب‌ها مناسب افرادی است که با انواع سوالات آیلتس به خوبی آشنایی دارند و تکنیک‌های پاسخ دادن به سوالات را یاد گرفته‌اند. درواقع تست زدن مرحله نهایی مطالعه برای آیلتس است که از این طریق می‌توانید عملکرد خود را ارزیابی کنید و با ساختار کلی آزمون آیلتس آشنا شوید. هنگام خواندن پاسخ‌های تشریحی، مانند پاسخ‌های بخش رایتینگ، از آن‌ها به عنوان نمونه استفاده کنید و لغاتی که به کار رفته را تمرین کنید تا از آن‌ها برای رایتینگ خود کمک بگیرید. همچنین به ساختارهای جملات و زمان‌‌های به‌کاررفته دقت کنید و در نهایت از این پاسخ‌ها به عنوان نمونه برای تقویت رایتینگ خود استفاده کنید.

اگر جزو آن دسته از زبان‌آموزانی هستید که به یادگیری زبان انگلیسی از طریق مشاهده فیلم‌های آموزشی علاقه دارند، می‌توانید از فیلم آموزشی زیر از فرادرس استفاده کنید. در این آموزش‌ها، آزمون‌های آزمایشی کمبریج، بر اساس نوع آکادمیک و جنرال و سال برگزاری دسته‌بندی شده است و پاسخ تشریحی هم دارد.

ساختار آزمون آیلتس

آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده است که در مجموع حدود سه ساعت برای پاسخ دادن به سوالات آن در نظر گرفته شده است. این چهار بخش را یک بار دیگر مرور می‌کنیم.

  • «Listening»
  • «Reading»
  • «Writing»
  • «Speaking»

آزمون هم می‌تواند به صورت کتبی و در محل برگزاری آزمون انجام شود و هم می‌تواند به صورت اینترنتی «Internet-Based Test» برگزار شود. در هر صورت مدت زمانی که برای آن در نظر گرفته شده، برای هر دو آزمون یکسان است. در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس به طور کامل درباره آیلتس و نحوه گرفتن مدرک آن توضیح دادیم و برای مطالعه بیشتر می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید. در ادامه این مطلب اشاره کوتاهی به مشخصات هر یک از بخش‌‌های آزمون خواهیم داشت تا آشنایی بیشتری پیدا کنید.

  • بخش لیسنینگ: اولین بخش آزمون آیلتس لیسنینگ است که شامل چهار section می‌شود. برای هر یک از این بخش‌ها سوالاتی در نظر گرفته شده است که داوطلب باید با توجه به فایل صوتی که می‌شنود، به آن پاسخ دهد. در فایل‌های صوتی صدای افرادی را می‌شنوید که مونولوگ و دیالوگ‌هایی را پیرامون موضوعات مختلف اجتماعی و آکادمیک مطرح می‌کنند. هر سوال یک نمره دارد و در مجموع برای این بخش ۳۰ دقیقه زمان در نظر گرفت شده است. بعد از آن‌که به سوال پاسخ بدهید، ۱۰ دقیقه دیگر به شما وقت داده می‌شود تا پاسخ‌های خود را وارد برگه پاسخنامه کنید. برای تمرین نمونه سوالات لیسنینگ آیلتس به لینک زیر مراجعه کنید.

  • بخش ریدینگ: دومین بخش آزمون ریدینگ است که شامل سه قسمت (Sections) مختلف می‌شود. برای هر قسمت یک متن بلند (آزمون آکادمیک) یا چند متن کوتاه (آیلتس جنرال) در نظر گرفته شده است که داوطلب باید با خواندن متن به آن‌ها پاسخ دهد. این بخش در مجموع ۴۰ سوال دارد و داوطلب ۶۰ دقیقه فرصت دارد تا به سوالات آن پاسخ دهد. نمره این بخش نیز با در نظر گرفتن تعداد پاسخ‌های درست تعیین می‌شود و بالاترین نمره ۹ است.
  • بخش رایتینگ: سومین بخش آزمون آیلتس رایتینگ است که از دو تسک تشکیل شده است. در تسک اول (آزمون آکادمیک) داوطلب باید درباره موضوعی که به او داده شده است، حدود ۱۵۰ کلمه بنویسد. موضوعی که انتخاب می‌شود، شامل دیاگرام، نقشه، نمودار، فرایند و... است که داوطلب با تحلیل داده‌های آن و چیزی که در صورت سوال از او خواست شده، متن خود را می‌نویسد. اما تسک اول آزمون جنرال با آکادمیک فرق دارد. در تسک اول آیلتس جنرال، داوطلب باید درباره موضوعی که در اختیار او قرار داده شده نامه بنویسد. نامه می‌تواند رسمی، نیمه‌رسمی و غیررسمی باشد و داوطلب باید دست‌کم ۱۵۰ کلمه درباره آن بنویسد. مدت زمانی که برای تسک اول در نظر گرفته‌اند ۲۰ دقیقه است. اما تسک دوم برای هر دو آزمون یکسان است و شامل موضوعی می‌شود که داوطلب باید برای آن «Essay» بنویسد. متن essay نباید از ۲۵۰ کلمه کمتر باشد. مدت زمانی هم که برای آن در نظر گرفته‌اند، ۴۰ دقیقه است و در نهایت نمره هر دو تسک به صورت نمره کلی بخش رایتینگ محاسبه خواهد شد.
  • بخش اسپیکینگ: این بخش به صورت شفاهی و به صورت مصاحبه‌ای رودررو با شخص آزمون‌گیرنده صورت می‌گیرد. تفاوت این بخش با سه بخش دیگر در شفاهی بودن و متفاوت بودن روز آزمون است. یعنی هم‌زمان با سه بخش دیگر برگزار نمی‌شود و در فاصله یک روز تا یک هفته قبل یا بعد از آزمون کتبی انجام می‌شود. اسپیکینگ از سه بخش تشکیل شده است و در مجموع مدت زمان بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه را برای آن در نظر گرفته‌اند. بخش اول شامل چند سوال است که بیشتر درباره موضوعات شخصی از داوطلب مطرح می‌شود، مانند سوالاتی درباره محل سکونت داوطلب، شغل و علایق شخصی او. برخلاف سوال‌ها که به نظر می‌رسد دادن پاسخ‌های کوتاه به آن کفایت می‌کند، لازم است که به هر سوال پاسخ کامل و بلند بدهیم. پس از آن وارد بخش دوم می‌شویم. این بخش «Cue Card» نام دارد که روی آن سوالی نوشته شده است و به داوطلب داده می‌شود. او یک دقیقه فرصت دارد تا سال را با دقت بخواند و به آن فکر کند. سپس باید به مدت دو دقیقه درباره آن صحبت کند. پس از آن، با توجه به جوابی که به سوال این بخش داده می‌شود، مصاحبه‌کننده در بخش سوم سوالاتی را از داوطلب مطرح می‌کند که با جزئیات بیشتری همراه است و داوطلب باید با جزئیات بیشتری به آن جواب دهد. نمره هر سه بخش نیز به عنوان نمره کل اسپیکینگ داوطلب لحاظ می‌شود.

برای درک بهتر ساختار آزمون آیلتس در جدول زیر می‌توانید مشخصات هر یک از بخش‌ها را مشاهده کنید.

ساختار آزمون آیلتس
مدت زمان پاسخگوییتعداد سؤالات و بخش‌هامهارت‌های مورد ارزیابی
۳۰ دقیقه۴۰ سؤال / ۴ بخشListening
۶۰ دقیقه۴۰ سؤال / ۳ بخشReading
۶۰ دقیقه (۲۰ دقیقه برای تسک اول و ۴۰ دقیقه برای تسک دوم)۲ تسکWriting
۱۱ تا ۱۴ دقیقه۳ بخشSpeaking

نمره دهی آزمون آیلتس

برای نمره‌دهی آیلتس معیار مشخصی در نظر گرفته نشده است. نمره مطلوب معمولاً از طرف دانشگاه، مؤسسه یا سازمانی تعیین می‌شود که داوطلب برای آن اقدام کرده است. برای ورود به هر یک از این نهادها در کشور دیگر، با ارائه مدرک آیلتس می‌توانید شرایط پذیرش را برای خود آسان کنید. اغلب نمره مورد تأیید این سازمان‌ها بین ۶ تا ۷ است، اما برای افرادی که برای گرفتن تخصص در رشته خود قصد ورود به کشور دیگری را دارند، گاهی به نمر‌ه ۷ تا ۸ نیز نیاز دارند.

اگر می‌خواهید برای گرفتن مدرک آیلتس اقدام کنید، بهتر است با نحوه نمره‌دهی برای این آزمون آشنایی پیدا کنید. این کار باعث می‌شود مواردی را که برای نمره دادن هر یک از بخش‌‌ها در نظر گرفته‌اند و معیاری استاندارد برای نمره‌دهی محسوب می‌شود، بیاموزید و با توجه به آن مهارت‌های خود را تقویت کنید.

تصویر دختری در حال مطالعه با گوشی

محدوده نمره‌ای که برای آزمون آیلتس در نظر گرفته‌اند، بین ۹-۰ متغیر است. اگر به هیچ‌یک از سوالات پاسخ درستی ندهید، نمره صفر می‌گیرید و اگر به تمام سوال‌ها پاسخ صحیح بدهید، نمره ۹ را از آن خود خواهید کرد. نمره‌دهی آزمون آیلتس به دو صورت نمره مجزا و نمره کل محاسبه می‌شود. البته با توجه به نوع آزمون آیلتس (آکادمیک و جنرال) جدول نمره‌دهی فرق می‌کند. برای بخش‌های لیسنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ، نمره‌دهی برای هر دو آزمون یکسان است، اما نمره‌دهی بخش‌ ریدینگ با توجه به تعداد پاسخ‌های درست، متفاوت است. نحوه نمره‌دهی ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال را در جدول زیر مشاهده می‌کنید. به کمک این جدول بهتر می‌توانید تفاوت‌ها را درک کنید.

نمره‌دهی Reading آزمون آیلتس

نمره کل

(Band score)

تعداد پاسخ درست در آزمون آکادمیک

(Academic Training)

تعداد پاسخ درست در آزمون جنرال

(General Training)

9.039-4040
8.537-3839
8.035-3638
7.533-3436-37
7.030-3234-35
6.527-2932-33
6.023-2630-13
5.520-2227-29
5.016-1923-26

اما معیارهای نمره‌دهی هر یک از بخش‌های آیلتس چیست؟ برای پاسخ دادن به این سوال، جدول‌هایی را آماده کرده‌ایم که به طور کامل و با جزئیات هر یک از معیارهای استاندارد نمره‌دهی آزمون آیلتس را توضیح می‌دهد و ویژگی‌های هر یک را توصیف می‌کند. در جدول اول می‌توانید معیارهای نمره‌دهی رایتینگ (تسک اول و دوم) را مشاهده کنید.

معیارهای نمره‌دهی رایتینگ - تسک اول و دوم
معیار نمره‌دهیمشخصات
Task Achievementعملکرد داوطلب را با در نظر گرفتن کامل بودن و پوشش دادن تمام نکات اصلی سوال ارزیابی می‌کند.
Coherence and Cohesionبا در نظر گرفتن نحوه سازمان‌دهی اطلاعات و ارتباط میان جملات، مانند استفاده از کلمات ربط‌دهنده و انسجام ایده‌های هر پاراگراف نمره‌دهی صورت می‌گیرد.
Lexical Resourceنمره‌دهی با در نظر گرفتن تنوع کلمات و به کار بردن درست آن‌ها در متن محاسبه می‌شود.
Grammatical Range and Accuracyبا توجه به ساختارهای گرامری که داوطلب به کار می‌برد و با در نظر گرفتن علامت‌‌های نشانه‌گذاری و درصد اشتباهات گرامری به داوطلب نمره داده می‌شود.

در جدول زیر معیارهای نمره‌دهی اسپیکینگ آیلتس را مشاهده می‌کنید.

معیارهای نمره‌دهی اسپیکینگ آیلتس
معیار نمره‌دهیمشخصات
Fluency and Coherenceروانی کلام و ایجاد نظم و انسجام میان جملات هنگام صحبت کردن، همچنین توانایی بیان ایده‌ها به شکلی منطقی و شفاف.
Lexical Resourceاستفاده درست و مناسب از لغات، همچنین استفاده از اصطلاحات مناسب و انتخاب لغات کاربردی.
Grammatical Range and Accuracyبه کار بردن ساختارهای گرامری مناسب و متنوع، توجه به ترتیب اجزای کلمات در انگلیسی، زمان فعل و نداشتن اشتباهات ساختاری و گرامری.
Pronunciationتلفظ واضح کلمات و به کار بردن استرس روی سیلاب مناسب کلمه و جمله. همچنین داشتن لحن بیان مناسب و تقریباً رسمی.

در جدول زیر معیارهای نمره‌دهی لیسنینگ آیلتس را مشاهده می‌‌کنید.

معیارهای نمره‌دهی لیسنینگ آیلتس
معیار نمره‌دهیمشخصات
Overall Listening Abilityتوانایی کلی داوطلب برای درک جملاتی که در فایل صوتی می‌شنود، مانند درک لهجه‌های مختلف و انواع مونولوگ و دیالوگ درباره موضوعات مختلف.
Ability to Follow Detailsتوانایی داوطلب در درک جزئیات و اطلاعات فایل‌‌های صوتی، مانند جزئیات واقعی و مفاهیم کلیدی.
Ability to Understand Main Ideasتوانایی داوطلب برای مشخص کردن ایده‌های اصلی و مکالمه‌‌ها، ازجمله نکات کلیدی و موضوعات متفرقه.
Ability to Understand Opinions and Attitudesتوانایی داوطلب در درک نظرات، عقاید و اهداف گوینده، مانند لحن بیان او، حس و حالش در انتقال موضوع و قصد و نیت او از بیان جملات.

در جدول زیر معیارهای نمره‌دهی ریدینگ آیلتس را مشاهده می‌کنید.

معیارهای نمره‌دهی ریدینگ آیلتس
معیار نمره‌دهیمشخصات
Reading Skillsمهارت داوطلب در درک تکنیک‌های ریدینگ، مانند «Skimming» و «Scanning». همچنین توانایی درک اطلاعات به صورت واضح و دقیق.
Reading Comprehensionارزیابی نحوه درک مطلب داوطلب، مانند توانایی تشخیص جملات محوری، جملات پشتیبان و نوع مطلب.
Ability to Interpretتوانایی داوطلب در درک مطلب، ازجمله درک مفاهیم کلی، درک نظرات و عقاید نویسنده و هدف او از نوشتن متن.
Vocabulary and Grammarدامنه لغات بالا برای درک واژگان آکادمیک و تخصصی در متن و درک ساختارهای پیچیده و متنوع گرامری متن.

نکات مهم درباره نحوه مطالعه کتاب های آیلتس

بدون شک برای دستیابی به نمره مطلوب، لازم است کتاب های آیلتس مناسب خود را انتخاب کنید و به کمک آن‌ها مهارت‌های زبانی و روش‌‌های پاسخ دادن به انواع سوالات بخش‌‌های مختلف آزمون را بیاموزید. برای این منظور توصیه می‌کنیم نکات زیر را رعایت کنید.

  • تحقیق کنید. زمانی را به تحقیق درباره کتاب های آیلتس اختصاص دهید و منابعی را انتخاب کنید که در دسترس شما قرار دارد. به دنبال انتشارات معتبر باشید و منابعی را انتخاب کنید که بازخوردهای خوبی از افراد متخصص داشته است.
  • به محتوا توجه کنید. مطمئن شوید که کتاب یا منبعی که انتخاب کرده‌اید، تمام بخش‌های آزمون آیلتس را پوشش می‌دهد. به دنبال منابعی باشید که به اندازه کافی کامل و جامع باشند و تمرین‌های متنوعی را لحاظ کرده باشند. همچنین شما را با انواع سوالات هر بخش آشنا کنند و نحوه پاسخ دادن به آن را آموزش دهند.
  • سطح زبان انگلیسی خود را در نظر بگیرید. با در نظر گرفتن سطح زبان انگلیسی خود به سراغ منابع آمادگی برای آزمون آیلتس بروید. برخی از این منابع برای سطح زبان فعلی شما مناسب هستند، اما ممکن است هنوز برای کلاس‌های آیلتس و مطالعه منابع آن‌ها آمادگی کافی نداشته باشید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم به سراغ کتاب‌‌هایی بروید که مختص دوره‌های ترمیک است و زبان عمومی را آموزش می‌دهد. سپس می‌توانید برای شروع مطالعه منابع آیلتس اقدام کنید. در نظر داشته باشید که کتاب های آیلتس نیز برای سطوح مختلفی طراحی شده است و از رنج نمره ۵ تا ۸ و بالاتر متغیر است.
  • کتاب‌های آزمون‌های سال‌های قبل را تهیه کنید. برخی از کتاب های آیلتس به صورت مجموعه‌هایی تهیه شده‌اند که نمونه آزمون‌های سال‌های قبل آیلتس را همراه با پاسخ و حتی نمونه رایتینگ داوطلبان قبل را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به کمک آن‌ها بتوانید با ساختار هر چهار بخش آزمون آیلتس آشنا شوید و محیطی مانند شرایط آزمون را برای خود فراهم کنید.
  • منابعی را تهیه کنید که پاسخ سوالات را داشته باشد و درباره آن‌ها توضیح بدهد. مطمئن شوید که منابع شامل فایل‌های صوتی برای تمرین لیسنینگ باشد. همچنین به لهجه‌‌های مختلفی گوش دهید تا به کمک آن‌ها بتوانید مهارت لیسنینگ خود را تقویت کنید. برای رایتینگ نیز از کتاب‌های تستی کمک بگیرید که نمونه رایتینگ‌هایی را به عنوان پاسخ داشته باشد و درباره آن‌ها توضیحاتی ارائه دهد تا بتوانید به عنوان الگو از آن‌‌ها کمک بگیرید. برای اسپیکینگ نیز می‌توانید از منابعی کمک بگیرید که نمونه اسپیکینگ داوطلبان با نمره‌‌های متفاوت را برای موضوعات مختلف اسپیکینگ آیلتس ارائه می‌دهد.

  • برنامه مطالعاتی داشته باشید. در نظر بگیرید که چه منبعی می‌تواند برای شما برنامه منظمی را فراهم کند تا به کمک آن بتوانید اصولی و در یک مسیر هدفمند گام بردارید و تا انتهای کار با آن همراه باشید. یک برنامه‌ریزی منظم و منسجم می‌تواند روند مطالعه شما را سریع‌تر کند و در مجموع پیشرفت بهتری را برایتان در پی داشته باشد.
  • بازخوردها و نقدهای مختلف را بخوانید. بازخوردهای افراد مختلفی را بخوانید که از کتاب های آیلتس استفاده کرده‌اند یا به عنوان استاد زبان انگلیسی از آن‌ها برای تدریس در کلاس‌های خود کمک گرفته‌اند. بازخورد آن‌ها می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در خصوص تأثیر منابع بر روی روند یادگیری به همراه داشته باشد.
  • با خریدن تعداد زیادی کتاب، احساس سردرگمی پیدا نکنید. برای تهیه کتاب هم بودجه خود را در نظر بگیرید و هم یک یا چند منبعی را استفاده کنید که فکر می‌کنید برای تقویت زبان انگلیسی و آشنایی با ساختار آزمون آیلتس برای شما بهترین گزینه است. از آنجا که کتاب‌های زیادی در بازار موجود است، ممکن است با تهیه این کتاب‌ها دچار سردرگمی شوید و فرصت مطالعه همه‌شان را نداشته باشید.
  • بعد از آن‌که با انواع سوالات و روش‌‌های پاسخ دادن به آن‌ها آشنا شدید، به سراغ آزمون‌های ماک بروید. اگر از همان اول و بدون آشنایی با سوالات و نحوه پاسخ دادن به آن‌ها به سراغ تمرین‌ها بروید، با مشکلات فراوانی روبه‌رو خواهید شد. اولین و مهم‌ترین آن، مشکل مدیریت زمان است. وقتی تکنیک پاسخ دادن به سوالات را ندانید، سوال یا متن را به طور کامل می‌خوانید و وقت زیادی را صرف آن می‌کنید. در نتیجه فرصت پاسخ دادن به سوالات دیگر را از دست خواهید داد.

تقویت آیلتس با فرادرس

در این مطلب بارها و بارها به این نکته اشاره کردیم که برای آمادگی در آزمون آیلتس لازم است با انواع سوالات هر یک از بخش‌های آزمون آشنا شویم و تکنیک‌های پاسخ دادن به آن‌ها را یاد بگیریم. همچنین برای سنجش روند پیشرفت مطالعاتی خود می‌توانیم از نمونه آزمون‌‌های ماک آیلتس کمک بگیریم تا با تحلیل نمره هر یک از مهارت‌ها و نمره کلی، نقاط ضعف خود را شناسایی کنیم و آن‌ها را برطرف سازیم.

علاوه بر این، متذکر شدیم که غیر از کتاب های آیلتس، منابع دیگری می‌توانند در این راستا به داوطلبان کمک کنند. یکی از آن‌ها مشاهده فیلم‌های آموزشی است که به طور اختصاصی برای آزمون آیلتس تهیه شده و داوطلب می‌تواند هر زمان که بخواهد آن‌ها را مشاهده کند و تمرین‌های مرتبطی را انجام دهد. به منظور آمادگی برای شرکت در آزمون آیلتس، مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش آیلتس از فرادرس را به شما پیشنهاد می‌کنیم که شامل توضیحات کلی درباره آزمون و همچنین نحوه پاسخ دادن به سوالات هر بخش است.

تصویر فیلم‌های آموزش آیلتس فرادرس

جمع‌بندی

در این آموزش به معرفی کتاب های آیلتس پرداختیم. در ابتدای مطلب به نحوه آمادگی برای آزمون آیلتس اشاره‌ای کردیم و سپس ۲۰ کتاب رایج و کاربردی در این رابطه را معرفی کردیم. در ادامه نیز اطلاعاتی کلی درباره ساختار هر یک از بخش‌های آزمون آیلتس و روش نمره‌دهی کسب کردیم و آموختیم که برای شروع در قدم اول لازم است سطح زبان انگلیسی خود را مشخص کنید و سپس با در نظر گرفتن آن کتاب مناسب خود را برای مطالعه در نظر بگرید. در انتهای مطلب نیز به نکات مهمی در خصوص آمادگی برای آزمون آیلتس اشاره کردیم. در مجموع برای آمادگی در آزمون آیلتس، بهترین گزینه تهیه کتاب مناسب سطح شما و یک برنامه‌ریزی هدفمند برای پیشبرد مطالعه است.

در کنار کتاب نیز می‌توانید از منابع کمک‌آموزشی مانند اپلیکیشن یا پادکست نیز کمک بگیرید که برای آزمون آیلتس و برای تقویت دانش عمومی زبان انگلیسی شما تهیه شده است. مشاهده فیلم و سریال با زیرنویسی انگلیسی و با هدف یادگیری نیز روش مؤثری برای تقویت اسپیکینگ به شمار می‌رود. همچنین آموختیم که برای تقویت ریدینگ می‌توانید از تکنیک‌های «Skimming» و «Scanning» کمک بگیرید تا زمان کافی برای پاسخ دادن به سوالات این بخش از آزمون داشته باشید.

در کل برای مطالعه کتاب های آیلتس توصیه می‌کنیم مراحل زیر را به‌ترتیب رعایت کنید تا در نهایت بتوانید کتاب مناسب سطح خود را پیدا کنید و با یک برنامه‌ریزی منظم و منسجم هدف خود را تا انتها پیش ببرید.

  • ابتدا هدف خود را از شرکت در آزمون آیلتس مشخص کنید.
  • سپس نوع آزمون خود را تعیین کنید (آکادمیک یا جنرال).
  • در یک آزمون تعیین سطح شرکت کنید تا متوجه شوید سطح زبان‌ انگلیسی‌تان در چه حدی است و بر اساس آن مطالعه را شروع کنید.
    • اگر سطح زبان شما در سطح آیلتس است، می‌توانید مراحل بعدی را دنبال کنید.
    • اگر سطح زبان شما در سطح آیلتس نیست، توصیه می‌کنیم ابتدا در دوره‌های ترمیک ثبت‌نام کنید یا کتاب‌های زبان عمومی را مطالعه کنید تا به سطحی برسید که برای خواندن کتاب‌های آیلتس آمادگی کافی داشته باشید.
  • در این مرحله، لازم است کتاب مناسب خود را انتخاب کنید. در کنار آن می‌توانید منابع دیگری مانند ویدئوهای آموزشی، اپلیکیشن یا پادکست‌های مخصوص آزمون آیلتس را تهیه کنید.
  • پس از انتخاب کتاب مناسب، نوبت به یک برنامه‌ریزی منسجم و هدفمند می‌رسد تا به کمک آن بتوانید مسیر خود را ادامه دهید و تا انتهای مسیر با انگیزه و مشتاق پیش بروید.
  • به کمک کتاب های آیلتس، با انواع سوالات آیلتس آشنا شوید و سپس تکنیک‌های پاسخ دادن به آن‌ها را یاد بگیرید.
  • پس از یاد گرفتن تکنیک‌‌های تست زدن، به نمونه آزمون‌های سال‌های قبل مراجعه کنید و تمرینات آن‌ها را انجام دهید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
IELTSIELTS Material
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *