کتاب های آیلتس جنرال که باید بخوانید — برای تقویت همه مهارت ها

۳۴۳۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۲۱ دقیقه
کتاب های آیلتس جنرال که باید بخوانید — برای تقویت همه مهارت ها

آیلتس یکی از آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی است که در بیش از ۱۵۰ کشور برگزار می‌شود. این آزمون مختص افرادی است که قصد مهاجرت یا ادامه تحصیل به کشورهای دیگر را دارند و به وسیله آن، مهارت‌های زبان انگلیسی افراد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. هرساله در سرتاسر دنیا، هزاران داوطلب در این آزمون شرکت می‌کنند، به همین خاطر رقابت زیادی میان افراد وجود دارد. برای افرادی که قصد شرکت در هر یک از این آزمون‌ها را دارند، دانستن اطلاعات کافی در زمینه منابع مورد نیاز برای مطالعه، ضرورت دارد. در این آموزش، قصد داریم توضیحاتی در خصوص آزمون آیلتس و معرفی بهترین کتاب های آیلتس جنرال ارائه دهیم.

فهرست مطالب این نوشته

همچنین، تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک را توضیح خواهیم داد و به این نکته اشاره خواهیم کرد که چه کسانی باید در آن شرکت کنند. پس از معرفی کتاب‌های آیلتس جنرال، تعدادی از کتاب‌های کاربردی و مهم را برای هر یک از بخش‌های آزمون به صورت جداگانه معرفی خواهیم کرد و در انتها سؤالات رایج متقاضیان در هر یک از آزمون‌ها را مطرح می‌کنیم و به آن‌‌ها پاسخ می‌دهیم.

آزمون آیلتس چیست ؟

«IELTS» مخفف «International English Language Testing System» است که با سطح استاندارد بسیار بالایی در سرتاسر جهان برگزار می‌شود. هدف از این آزمون، بررسی توانایی و میزان تسلط بر مهارت‌های زبان انگلیسی افراد است. برای کسانی که قصد مهاجرت یا ادامه تحصیل در کشورهای دیگر را دارند، معمولاً شرکت در آزمون آیلتس و کسب نمره مدنظر مؤسسه یا دانشگاهی که برای آن اقدام کرده‌اند، ضروری است.

آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده و هر یک از بخش‌های آن به ارزیابی مهارت‌های زبان انگلیسی می‌پردازد. این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

  • Listening
  • Reading
  • Writing
  • Speaking

آزمون آیلتس در سال‌های اخیر دستخوش تغییراتی نیز شده است، اما ساختار کلی آن شامل چهار بخش و مدت زمان پاسخگویی به سؤالات در مجموع ۲:۴۵ دقیقه است. آزمون به صورت کتبی برگزار می‌شود و در ایران نیز مراکز زیادی برگزارکننده آن هستند. بخش «Speaking» آزمون به صورت جداگانه برگزار می‌شود و مدت زمان آن بین ۱۱ تا ۱۴ دقیقه است که شامل مصاحبه رودررو با فرد آزمون‌گیرنده می‌شود. با توجه به مرکز برگزارکننده آزمون، این مصاحبه یا بعد از آزمون کتبی به عمل می‌آید یا هفت روز قبل یا بعد از آزمون، برای آن زمانی در نظر گرفته می‌شود و داوطلب باید در زمان تعیین‌شده در آنجا حضور داشته باشد.

نمره نهایی داوطلب نیز طی دو تا سه هفته پس از آزمون مشخص می‌شود و شامل چهار نمره مجزا برای هر یک از مهارت‌ها و یک نمره کلی است. از آنجایی که آیلتس آزمونی برای سنجش مهارت‌های داوطلب به شمار می‌رود، بهترین راه برای کسب نمره مطلوب، آموختن تکنیک‌ها و راهکارهای لازم برای آمادگی در آزمون است.

آزمون آیلتس جنرال چیست ؟

همان‌طور که اشاره شد، آزمون آیلتس از دو نوع جنرال و آکادمیک تشکیل شده است. «آزمون جنرال» (General IELTS) هرساله در بسیاری از کشورها برگزار می‌شود. برای افرادی که قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را دارند، به‌ویژه به قصد کار کردن و یافتن شغل بهتر، شرکت در این آزمون ضروری است. به علاوه، آزمون جنرال دریچه‌ای برای ورود به برخی از کشورهای انگلیسی‌زبان مانند کانادا، نیوزلند و استرالیا به شمار می‌رود.

هرساله، هزاران داوطلب در آزمون آیلتس جنرال شرکت می‌کنند تا بتوانند با کسب نمره مدنظر در جایی که برای آن اقدام کرده‌اند و به دلایل شخصی، اقامت بگیرند. برخی از دلایل مهاجرت افراد به این کشورها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • برای شرایط کاری بهتر
  • برای زندگی بهتر با امکانات رفاهی خوب در کشوری توسعه‌یافته (در مقایسه با محل زندگی خود)
  • برای ادامه تحصیل. تحصیلات بدون شک زندگی هر شخصی را متحول می‌سازد. افرادی که به آینده‌ بهتر فکر می‌کنند، همواره در پی یافتن راهی برای رسیدن به فرصت‌های تحصیلی و آموزشی مطلوب‌تری هستند.

هدف اصلی این آموزش، معرفی کتاب های آیلتس جنرال است که برای آمادگی در آزمون آیلتس باید مطالعه کرد. اما قبل از این‌که به دنبال یافتن منابع موردنیاز خود باشید، لازم است ابتدا هدف خود را از شرکت در آزمون آیلتس مشخص کنید و بدانید که برای جایی که اقدام کرده‌اید، چه نمره‌ای را باید کسب کنید و در کدام‌یک از آزمون‌ها باید شرکت کنید. بنابراین، هدف از شرکت در آزمون قبل از هر چیز مهم‌ترین عامل در کسب موفقیت شماست. پس از آن می‌توانید برای آزمون مربوطه آمادگی لازم را کسب کنید.

یکی از باورهای رایج در میان متقاضیان آزمون آیلتس این است که تصور می‌کنند برای آماده شدن در آزمون آیلتس، حتماً باید در کلاس‌های آمادگی و به صورت حضوری شرکت کنند. عده‌ دیگری که فرصت کافی برای این کار ندارند، از اساتید خصوصی و مجرب در این رابطه کمک می‌‌‌گیرند و هزینه زیادی هم بابت آن پرداخت می‌کنند که البته برای این دسته از افراد، گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

اما کسانی هستند که تصمیم دارند به صورت «خودآموز» (Self Study) خود را برای آیلتس آماده کنند. برای این دسته، معمولاً یافتن کتاب یا منبع مناسب برای مطالعه، امری دشوار خواهد بود، زیرا تنوع کتاب‌ها در بازار زیاد است و ممکن است در انتخاب آن‌ها دچار سردرگمی شوند. به همین دلیل در این مطلب سعی کرده‌ایم برای این افراد کتاب‌های رایج و پرطرفداری را معرفی کنیم که در حوزه آیلتس جنرال مفید باشد.

Learn English

چرا باید کتاب های آیلتس جنرال را بخوانیم؟

مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود به کتاب های آیلتس جنرال نیاز پیدا کنید، در فهرست زیر خلاصه شده‌اند.

  1. برای هر یک از آزمون‌های آیلتس که قصد دارید آمادگی لازم را کسب کنید، نیاز به الگوی بخصوصی دارید. کتاب‌های آیلتس به شما کمک خواهد کرد تا با آن الگوها آشنا شوید.
  2. به کمک کتاب می‌توانید به نوع سؤالات مطرح‌شده در آزمون‌های سال گذشته‌ آیلتس پی ببرید و پیوسته آ‌ن‌ها را تمرین کنید.
  3. کتاب های آیلتس جنرال می‌توانند باعث افزایش اعتمادبه‌نفس شما شوند تا به مرور نحوه عملکرد خود را ارزیابی کنید و در صدد رفع نقاط ضعف خود بربیایید. این امر باعث می‌شود به مرور تعداد پاسخ‌های درست شما افزایش یابد و همچنین بر سرعت عمل شما بیفزاید. در نتیجه اعتمادبه‌تنفس بیشتری پیدا خواهید کرد.
  4. بیشتر کتاب‌‌هایی که برای آیلتس طراحی شده‌اند، «آزمون‌های ماک» (Mock Tests) نیز دارند که توسط متخصصان این امر تهیه و گردآوری شده است. بنابراین، منبع مناسبی برای تمرین کردن است.
  5. آزمون‌های آزمایشی، مهارت‌های زبان و میزان پیشرفت و تسلط شما را ارزیابی می‌کنند.
  6. اندکی مطالعه روزانه و پیوسته می‌تواند همواره به شما کمک کند، زیرا باعث می‌شود به مرور درک بهتری از سطح زبان انگلیسی خود داشته باشید و برای بهبود آن تلاش بیشتری بکنید.
  7. همان‌طور که به تفاوت‌های آزمون جنرال و آکادمیک اشاره کردیم، برای شرکت در هر یک از این آزمون‌ها بهتر است به کتاب‌هایی رجوع کنیم که مخصوص آزمون جنرال است. برای مثال، برخی از کتاب‌های تست کمبریج مختص آزمون‌های جنرال سال‌های قبل است و از تست‌های آکادمیک مجزا است. همچنین برخی از کتاب‌ها هم برای آیلتس جنرال و هم آکادمیک طراحی شده است.

با توجه به اهمیت یادگیری زبان انگلیسی، «فرادرس» اقدام به انتشار فیلم کرده که لینک آن در ادامه آمده است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش ارتقای مهارت Writing و Reading در آزمون های زبان انگلیسی - نکات گرامری + اینجا کلیک کنید.

برای کسب نمره دل‌خواه و تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی، عده‌ای تصمیم می‌گیرند در کلاس‌‌های حضوری شرکت کنند و عده‌ای نیز به صورت آنلاین یا به صورت خودآموز این مهارت‌ها را در خود تقویت کنند. در هر صورت دسترسی به منابع و کتاب‌‌های آموزشی در این خصوص برای زبان‌آموزان همواره یکی از دغدغه‌های مهم بوده است، زیرا منابع موجود در بازار از تنوع زیادی برخوردارند و ممکن افراد نتوانند کتاب مناسبی را برای خود پیدا کنند.

در این آموزش قصد داریم به معرفی کتاب های آیلتس جنرال اشاره کنیم. اما قبل از آن، ابتدا توضیحاتی در خصوص ویژگی‌های آیلتس جنرال و هدف از شرکت در آزمون خواهیم داد و در ادامه تفاوت میان آیلتس جنرال و آکادمیک را توضیح خواهیم داد. سپس بهترین کتاب های آیلتس جنرال را به طور کامل معرفی خواهیم کرد و مزیت‌های هر یک را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا در نهایت بتوانید کتاب مناسب سطح خود را با توجه به هدف خود انتخاب کنید.

آزمون آیلتس جنرال

معرفی بهترین کتاب های آیلتس جنرال

اکنون که با ساختار کلی آزمون آیلتس جنرال آشنا شدیم، به منظور آمادگی بیشتر در آزمون، به معرفی چند نمونه از کتاب های آیلتس جنرال می‌پردازیم که در بازار به عنوان بهترین کتاب های آیلتس جنرال شناخته شده‌اند. این کتاب‌ها به شما کمک خواهند کرد تا به مرور و با تمرین‌های پیوسته و منظم بتوانید نمره خوبی در آزمون به دست بیاورید.

در جدول زیر چند نمونه از بهترین کتاب های آیلتس جنرال را معرفی کرده‌ایم که برای آزمون ۲۰۲۲ مناسب است. در ادامه، ویژگی‌های هر یک را به طور مجزا توصیف کرده‌ایم.

سال انتشارناشرنویسنده/نویسندگاننام کتاب
2014Cambridge University Press

Pauline Cullen

The Official Cambridge Guide to IELTS
2015Cambridge University Pressنویسندگان مختلفCambridge IELTS 10 to 16
2008Cambridge University PressFelicity O’dell & Michael McCarthyEnglish Collocations in Use
2012Cambridge University PressFelicity O’dell & Michael McCarthyEnglish Vocabulary in Use
2012New Age International Pvt. Ltd.Lin LougheedBarron’s IELTS superpack
2009Cambridge EnglishCambridge ESOLOfficial IELTS Practice Materials Vol. 1 & 2
2008Cambridge EnglishPauline CullenCambridge Vocabulary for IELTS
2007Cambridge University PressDiana Hopkins & Pauline CullenCambridge Grammar for IELTS - with answers
2011Cambridge EnglishLouise Hashemi & Barbara ThomasIELTS Trainer - with answers and audio
2006Pearson Education Ltd.O’Connell SueFocus on IELTS Foundation Coursebook

این کتاب‌ها در بهبود نمره آیلتس به شما کمک خواهند کرد. برخی از آن‌ها جدید هستند و برخی دیگر تجدید چاپ شده‌اند. از آنجایی که این کتاب‌ها در سرتاسر دنیا به عنوان کتاب‌های محبوب و مفید آیلتس جنرال محسوب می‌شود، در بسیاری از فروشگاه‌های خرید کتاب موجود است و نسخه‌های زیادی از آن‌ها در بازار وجود دارد. حتی در بسیاری از کتابخانه‌ها و مدارس نیز در دسترس همگان قرار دارد. برخی از آن‌ها فقط مختص آزمون جنرال است و برخی برای هر دو آزمون طراحی شده‌اند. در ادامه، به معرفی هر یک از این کتاب‌ها می‌پردازیم.

معرفی کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS

این کتاب توسط انتشارات کمبریج روانه بازار شده و راهنمایی کلی برای مطالعه آزمون آیلتس است که هم برای جنرال و هم آکادمیک طراحی شده است. این کتاب از ۴ بخش تشکیل شده که شامل نوشتن، خواندن، شنیدن و صحبت کردن می‌شود. دستورالعمل‌های کتاب به زبان ساده و به صورت گام به‌گام پیش می‌رود و به تمام نکات مفید در خصوص آمادگی برای آزمون اشاره دارد. همچنین، اطلاعات و راهکارهای دقیقی درباره تست زدن و تکنیک‌های مربوط به آن ارائه کرده است که برای زبان‌آموزان در سطوح مختلف می‌تواند مفید باشد.

کتاب تست آیلتس

معرفی کتاب Cambridge IELTS (10-16)

مجموعه کامل تست‌های کمبریج که هم آیلتس جنرال و هم آکادمیک را شامل می‌شود، تست‌های آزمون‌های سال قبل را ارائه کرده که برای زبان‌آموزان به عنوان نمونه‌ای برای تمرین مهارت‌ها و ارزیابی نقاط ضعف آن‌ها کاربرد دارد. تمام این مجموعه کتاب‌ها برای آشنایی با نمونه سؤالات آزمون آیلتس طراحی شده و چون شامل آزمون‌های واقعی آیلتس است، طرفداران زیادی دارد.

از میان این مجموعه کتاب‌‌ها، کتاب‌های تست ۱۰ و ۱۱ شامل نمونه آزمون‌های آکادمیک و جنرال است. کتاب‌ ۱۲ در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و شامل سؤال‌های آزمون آیلتس برای داوطلبین آزمون جنرال و آکادمیک است. کتاب‌های ۱۳ و ۱۴ شامل نمونه سؤال‌های آیلتس جنرال و کتاب ۱۶ مخصوص آکادمیک است. ناگفته نماند که در کتاب‌های تست آکادمیک نیز یکی از آزمون‌ها برای داوطلبین آیلتس جنرال در نظر گرفته شده است.

کتاب های تست کمبریج

معرفی کتاب English Collocations in Use

این کتاب نیز توسط انتشارات کمبریج عرضه شده است و تمرکز آن بر روزی کاربرد انگلیسی روزمره، کالوکیشن‌ها و نوشتن عبارات خاص است. این کتاب شامل ۶۰ درس می‌شود و انواع گوناگونی از موضوعات مختلف را در بر می‌گیرد. همچنین بالغ بر ۱۵۰۰ کالوکیشن مختلف دارد. کتاب «English Collocations in use» مناسب افرادی است که در سطح متوسط و بالاتر قرار دارند. بنابراین، اگر به دنبال کسب نمره ۶ یا بالاتر هستید، بدون شک این کتاب به عنوان یکی از کتاب های آیلتس جنرال منبع مناسبی خواهد بود.

کتاب Collocations in Use

معرفی کتاب English Vocabulary in Use

کتاب «English Vocabulary in Use» در حدود ۱۰۰ درس دارد و ۳۰۰۰ کلمه را در خود جای داده است. همچنین شامل تسک‌های مختلفی می‌شود و برای افرادی که می‌خواهند نمره ۶ به بالا بگیرند، به عنوان یکی از کتاب های آیلتس جنرال کاربرد فراوانی دارد. علاوه بر این، تمرین‌های متعددی دارد که برای سطوح مقدماتی و پیشرفته مناسب است. افرادی که نگران بخش‌های «Reading» و «Speaking» آزمون آیلتس جنرال هستند، می‌تواند از این کتاب به عنوان منبع مناسبی بهره‌مند شوند.

یادگیری لغات آیلتس

معرفی کتاب Barron’s IELTS Practice Exams

کتاب «Barron’s IELTS Practice Exams» یکی از کتاب‌های رایج و کاربردی است که در بسیاری از کشورها از جمله ایران، به عنوان منبعی کامل و جامع در مؤسسات به زبان‌آموزان آموزش داده می‌شود. این کتاب درس‌های به‌روز و متنوعی دارد و شامل آزمون‌های ماک نیز می‌‌شود. از طرفی می‌توان آن را به عنوان یکی از کتاب‌های مفید برای مطالعه به صورت خودآموز در نظر گرفت. برای افرادی که به دنبال پذیرش در دانشگاه‌های خارج از کشور هستند، این کتاب می‌تواند به عنوان یکی از بهترین کتاب‌های آیلتس جنرال و آکادمیک در فهرست کتاب‌های پیشنهادی قرار بگیرد.

کتاب Barron's IELTS

معرفی کتاب Official IELTS Practice Materials

کتاب «Official IELTS Practice Materials» توسط شخصی نوشته شده که سال‌ها تجربه در زمینه آموزش آیلتس داشته است. بنابراین، به عنوان کتاب مرجع، منبعی بسیار مناسب برای یادگیری به شمار می‌رود. این کتاب از انواع آزمون‌‌ها و مقالات مختلف تشکیل شده که برای تمرین کردن آن را به گزینه مناسبی تبدیل می‌کند.

پاسخ هر یک از پرسش‌ها نیز در انتهای کتاب آمده است. همه آزمون‌های ماک که در این کتاب طراحی شده‌اند، برای سنجش توانایی و میزان پیشرفت تدریجی شما در هر یک از بخش‌های آزمون است. اگر قصد دارید نمره‌ای بالا در آیلتس کسب کنید، این تست‌ها یکی از بهترین نمونه تمرین‌های «Reading» برای شما خواهد بود.

کتابهای آیلتس جنرال

معرفی کتاب Cambridge Vocabulary for IELTS

کتاب «Cambridge Vocabulary for IELTS» که توسط انتشارات کمبریج روانه بازار گشته و برای افرادی طراحی شده است که قصد گرفتن نمره ۶ به بالا را در آزمون دارند. این کتاب چندین آزمون ماک دارد و پاسخ آن‌ها نیز در انتهای کتاب آمده است.

یکی از بهترین‌ کتاب های آیلتس جنرال برای تقویت دایره واژگان، همین کتاب است. زیرا به شما کمک خواهد کرد که دامنه لغات خود را گسترش دهید و به مرور سطح زبان خود را برای هر دو آزمون آکادمیک و جنرال تقویت کنید. این کتاب برای افرادی که می‌خواهند نمره بالایی در بخش‌های «Reading» و «Speaking» کسب کنند، گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

یادگیری زبان انگلیسی

معرفی کتاب Cambridge Grammar for IELTS

همان‌طور که از اسم این کتاب پیداست، هدف آن بهبود دستور زبان انگلیسی در سطحی مناسب با آیلتس است. ممکن است تصور کنید که آزمون آیلتس فقط به آموختن چهار مهارت اصلی نیاز دارد و گرامر در آن جایی ندارد. اما واقعیت این است که اگر دستور زبان انگلیسی شما در سطح قابل‌قبولی نباشد، نمی‌توانید از عهده هیچ‌یک از بخش‌ها به خوبی بربیایید. در حقیقت، برای آن‌که بتوانید متن‌های انگلیسی را بفهمید، لازم است با نکات گرامری مربوط به آن آشنا شوید.

همچنین برای صحبت کردن یا گوش دادن به فایل‌های صوتی یا حتی نوشتن «Essay» یا نامه‌نگاری انگلیسی، میزان تسلط شما بر دستور زبان، به معنای کسب نتیجه بهتر در آزمون خواهد بود. با همه این تفاسیر، ضرورت مطالعه کتابی که نکات گرامری مهم مربوط به آیلتس را به شما بیاموزد، بیش از هر زمان دیگری مشخص می‌شود. کتاب «Cambridge Grammar for IELTS» شامل توضیح نکات مهم گرامری و چکیده‌‌ای از آموزه‌های مربوط به هر چهار مهارت اصلی زبان را در بر می‌گیرد.

دانلود کتاب های آیلتس جنرال

معرفی کتاب Cambridge English - IELTS Trainer

این کتاب به صورت پنج «e-book» در دسترس است و انواع مهارت‌ها را آموزش می‌دهد. از ویژگی‌های بارز این کتاب، نمونه تست‌های آیلتس جنرال است. علاوه بر این، شامل پاسخ‌هایی همراه با توضیحات اساتید آیلتس می‌شود که برای زبان‌آموزان بسیار مفید خواهد بود.

کتاب های آیلتس

معرفی کتاب Focus on IELTS Foundation Coursebook

این کتاب نکات ارزشمندی را در خصوص مهارت‌هایی برای افزایش نمره آیلتس و موفقیت در آزمون در اختیار شما قرار می‌دهد و از تست‌ها و تمرین‌های متعددی تشکیل شده که به بهبود مبانی زبان انگلیسی کمک می‌کند. هدف از ارائه این کتاب، ایجاد آگاهی در رابطه با انواع مهارت‌های زبانی و کسب نمره مطلوب در آزمون آیلتس است و به عنوان منبع ارزشمندی برای متقاضیان آزمون جنرال در نظر گرفته شده است.

کتابهای انگلیسی

هدف از آزمون آیلتس جنرال چیست ؟

هدف از آزمون آیلتس جنرال این است که متقاضیان مهاجرت به کشورهای دیگر، به اندازه‌ کافی در درک و برقراری ارتباط با دیگران به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند. بنابراین، همان‌طور که از اسم آزمون پیداست، سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی و تسلط کافی بر زبان محاوره و اصطلاحات کلی و روزمره زبان انگلیسی، برای زندگی کردن یا در محیط‌های کاری، از اهداف اصلی این آزمون است. همچنین، به عنوان مجوزی برای افرادی به شمار می‌رود که برای زندگی و کار کردن در کشور دیگری مصمم هستند.

چه کسانی باید در آزمون آکادمیک و جنرال شرکت کنند؟

همان‌طور که اشاره شد، آزمون آیلتس به دو صورت جنرال و آکادمیک برگزار می‌شود. برای این‌که بدانید در کدام‌یک از آزمون‌ها باید شرکت کنید، لازم است تفاوت‌های هر یک را به درستی درک کنید.

«آیلتس آکادمیک» (Academic IELTS) مختص افرادی است که قصد ادامه تحصیل در کالج یا دانشگاه‌‌های انگلیسی‌زبان در کشورهای مختلف را دارند، اما آیلتس جنرال بیشتر به منظور اهداف مهاجرتی و کاری طراحی شده است.

ساختار کلی هر دو آزمون تقریباً شبیه هم است؛ هر دو چهارت مهارت اصلی زبان‌آموزان را ارزیابی می‌کنند و مدت زمان آزمون برای هر دو یکسان است. اما تفاوت اصلی در بخش‌های «Reading» و «Writing» است. البته بخش رایتینگ برای هر دو آزمون دو تسک دارد و تسک دوم برای هر دو یکسان است، اما در تسک اول کاملاً با هم تفاوت دارند.

در بخش «Writing» نیز، در رابطه با آیلتس آکادمیک، متن‌های انتخاب‌شده تخصصی‌تر و آکادمیک است و در مجموع از سه بخش و سه متن بلند تشکیل شده است، در حال که در آیلتس جنرال، بخش‌های اول و دوم متن‌های کوتاه‌تر با موضوعات کلی و اجتماعی دارند و بخش سوم به متنی تخصصی اختصاص یافته است.

کتاب‌ های آیلتس جنرال برای افزایش دامنه لغات

برخی از کتاب‌های مفید در خصوص افزایش دامنه لغات آیلتس در ادامه معرفی شده است:

  • ELTS Vocabulary Book by IELTSmaterial
  • Collins Vocabulary for IELTS
  • Barron’s Essential Words for IELTS
  • IELTS Band 9 Vocab Secrets
  • IELTS Vocabulary Booster
  • Check your English Vocabulary for IELTS

نکات مهم برای افزایش دامنه لغات و مهارت Speaking

برای بهبود دایره لغات خود نکات زیر را همواره مدنظر داشته باشید.

  1. سعی کنید با دوستان یا اعضای خانواده یا هر کسی که به زبان انگلیسی مسلط است، گفت‌وگو کنید.
  2. هرچقدر بیشتر صحبت کنید، سرعت پیشرفت شما بیشتر خواهد شد.
  3. کتاب داستان بخوانید و خلاصه‌ای از آن‌ها را به انگلیسی برای خود یا دوستان‌تان تعریف کنید.
  4. منابع خوبی برای این منظور انتخاب کنید.
  5. صدای خود را ضبط کنید و به آن گوش دهید. بعضی وقت‌ها بهترین راه برای تصحیح اشتباهات خود این است که به صدای خود گوش دهید.
  6. به تلفظ درست کلمات و عبارت‌های انگلیسی گوش دهید. دانستن کلمات به خودی خود کافی نیست، مگر این‌که بدانید چگونه از آن‌ها به درستی در جملات استفاده کنید.
  7. کتاب‌هایی که در خصوص بهبود دامنه لغات معرفی شد، منابع ارزشمندی هستند. در کنار این‌ها می‌توانید به تماشای سریال یا فیلم‌های انگلیسی بنشینید و با تلفظ درست کلمات و اصطلاحات رایج انگلیسی آشنا شوید. سریال‌هایی نظیر Big Bang Theory و House of Cards و Friends و Our Planet برای افراد غیرانگلیسی‌زبان بسیار مفید هستند.

کتاب های آیلتس جنرال برای تقویت گرامر زبان انگلیسی

برخی از کتاب‌های مفید برای تقویت دستور زبان انگلیسی و رسیدن به سطحی مناسب برای آزمون آیلتس، در ادامه معرفی شده‌اند که که می‌توانید آن‌ها را تهیه و مطالعه کنید.

  • Oxford Practice Grammar Advanced
  • Oxford Practice Grammar Intermediate
  • English Grammar in Use

نکات مهم برای تقویت گرامر آیلتس

به منظور بهبود دستور زبان انگلیسی خود، نکات زیر را همواره در نظر داشته باشید.

  1. از سطح مقدماتی شروع کنید. به کتاب‌هایی برای مطالعه دسترسی داشته باشید که دستور زبان را به شکلی ساده آموزش داده باشند.
  2. پس از یادگیری هر مبحث گرامری، تست‌های مربوط به آن را انجام دهید و پیوسته تمرین کنید.
  3. به پادکست‌ها و فایل‌های صوتی مرتبط با دستور زبان انگلیسی گوش کنید.
  4. منابع آموزش آنلاین گرامر زبان انگلیسی را نیز مطالعه کنید.
  5. تسلط بر گرامر انگلیسی کار سختی نیست. باید به طور منظم برای آن برنامه‌ریزی کنید و تمرین کنید تا در مدت زمانی مناسب بتوانید آن را به خوبی بیاموزید. بنابراین به مطالعه و تمرین کردن ادامه دهید.
آمادگی برای آزمون آیلتس

کتاب های آیلتس جنرال برای بهبود مهارت نوشتن

تعدادی از کتاب‌های مفید برای بهبود «writing» آیلتس جنرال در ادامه آورده شده است. با توجه به زمانی که در اختیار دارید، می‌توانید برای مطالعه، یک یا چند کتاب زیر را به عنوان منبع در نظر بگیرید و در برنامه مطالعاتی خود از آن‌ها استفاده کنید.

  • Barron’s Writing for the IELTS
  • IELTS General Writing Task Masterclass by Marc Roche
  • IELTS Writing General Test

یکی از کتاب‌های خوب در بازار ایران برای مطالعه و تمرین رایتینگ آیلتس جنرال، کتاب «IELTS Writing Answer Key Maximiser» است که به کتاب رایتینگ معمارزاده معروف است. این کتاب را یک استاد ایرانی نوشته و شامل 360 نمونه رایتینگ طبقه‌بندی‌شده و استاندارد می‌شود. این کتاب هم برای آیلتس آکادمیک و هم جنرال تهیه شده و انواع قالب‌های نوشتاری و جملات مرتبط را برای هر دو تسک و هر دو آزمون توضیح می‌دهد.

نکات مهم برای بهبود مهارت Writing

برای بهبود مهارت نوشتن در آزمون آیلتس، توصیه می‌کنیم که در کنار مطالعه، نکات کلیدی زیر را نیز در برنامه خود قرار دهید.

  1. کتاب‌هایی را تهیه و مطالعه کنید که مهارت‌های نوشتاری شما را تقویت می‌کند.
  2. سعی کنید هر روز درباره یک یا چند موضوع بنویسید. علاوه بر این، بهتر است نمونه رایتینگ‌ خود را به استاد مربوطه ارائه دهید تا تصحیح شود. در این صورت می‌توانید متوجه مشکلات خود در نوشتن شوید و برای حل آن‌ها اقدام کنید.
  3. کلمات و عبارت‌های ساده و در عین حال کاربردی و مرتبط با موضوع را برای نوشتن انتخاب کنید. سعی کنید تا حد امکان گرامر‌های متنوعی به کار ببرید و از استفاده از کلمات پیچیده و کم‌تکرار در انگلیسی که با نحوه کاربرد آن‌ها در جمله آشنایی ندارید، خودداری کنید.
  4. همواره قبل از نوشتن به موضوع فکر کنید و ایده‌ای برای نوشتن روی کاغذ پیاده کنید. هنگامی که ایده‌پردازی می‌کنید و برای بخش‌های مقدمه، بدنه و نتیجه‌گیری مقدماتی را از قبل تنظیم می‌کنید، موقع نوشتن هم استرس کمتری خواهید داشت و هم سرعت انجام کار بالا می‌رود. بنابراین، همواره قبل از نوشتن، پنج دقیقه‌ای به موضوع و ایده‌پردازی در ذهن فکر کنید و سپس طرحی را روی کاغذ به صورت خلاصه ایده خود پیاده کنید.
  5. به انگلیسی فکر کنید. اگر برای مثال به زبان فارسی فکر کنید و سپس آن را به انگلیسی برگردانید، موقع نوشتن بدون شک با مشکلات گرامری متعددی مواجه خواهید شد. فکر کردن به انگلیسی و انتقال آن بر روی کاغذ، ذهن شما را برای نوشتن آماده‌تر می‌کند و در نهایت منجر به نوشتن جملات درستی خواهد شد.

کتاب های آیلتس جنرال برای بهبود مهارت شنیداری

از آنجایی که «listening» آزمون جنرال و آکادمیک برای هر دو یکسان است، در نتیجه کتاب بخصوصی به طور مجزا برای این منظور در نظر گرفته نشده است. هر کتاب مفید و جامعی که برای تقویت مهارت شنیدن در آزمون آیلتس طراحی شده باشد، می‌تواند گزینه مناسبی برای مطالعه در نظر گرفته شود. به طور کلی، برای تقویت مهارت لیسنینگ آزمون آیلتس، کتاب‌های زیر توصیه می‌شود.

  • IELTS listening Practice Tests
  • Cambridge Grammar for IELTS
  • Listening for IELTS-Collins
  • Get Ready for IELTS Listening

نکات مهم برای بهبود مهارت Listening

برای بهبود مهارت لیسنینگ در آزمون آیلتس، نکات زیر را مدنظر داشته باشید.

  1. با دقت به فایل‌های صوتی گوش دهید و تلفظ درست کلمات را یاد بگیرید. در بخش لیسنینگ آزمون آیلتس، افراد با لهجه‌های انگلیسی مختلفی صحبت می‌کنند، بنابراین اگر بتوانید به فایل‌های صوتی گوناگون گوش کنید و با تفلظ صحیح کلمات آشنا شوید، نمره بهتری کسب خواهید کرد.
  2. به پادکست‌هایی با لهجه‌های متفاوت گوش کنید. لهجه انگلیسی آمریکایی با لهجه انگلیسی بریتانیایی تفاوت زیادی دارد. سعی کنید با هر دو لهجه به خوبی آشنا شوید.
  3. کتاب‌هایی گوش کنید که فایل‌های صوتی آن‌ها نیز موجود است. برای مثال، گوش دادن به کتاب داستان‌های کوتاه که متناسب با سطح شما طراحی شده‌اند، می‌تواند علاوه بر تقویت مهارت لیسنینگ، در یادگیری کلمات جدید نیز به شما کمک کند.
  4. به مکالمه، مونولوگ یا فیلم و سریال به زبان انگلیسی گوش کنید.
  5. نمونه آزمون‌های سال‌های قبل را از کتاب‌های تست کمبریج تهیه کنید و انجام دهید. سعی کنید به مواردی که عمداً در مکالمه‌ها گنجانده شده تا ذهن شما را منحرف کند، دقت بیشتری داشته باشید.

کتاب های آیلتس جنرال برای بهبود مهارت خواندن در آیلتس

برای تقویت مهارت «Reading» در آزمون آیلتس جنرال، لازم است کتاب های آیلتس جنرال را تهیه کنید که مختص این آزمون باشد. زیرا همان‌طور که اشاره شد، آیلتس جنرال و آکادمیک در بخش «Reading» با هم تفاوت‌هایی دارند. در ادامه، به تعدادی از کتاب‌های ریدینگ آیلتس جنرال اشاره کرده‌ایم که برای مطالعه مفید هستند.

علاوه بر این، برای تقویت مهارت «Reading» بهتر است دایره واژگان خود را نیز بهبود بخشید. به همین منظور، چند کتاب لغت آیلتس نیز معرفی کرده‌ایم.

  • The Official Cambridge Guide to IELTS
  • Road to IELTS
  • Check your English Vocabulary for IELTS by Rawdon Wyatt
  • IELTS Reading Strategies: The Ultimate Guide by Rachel Mitchell

نکات مهم برای بهبود مهارت ‌Reading

برای بهبود مهارت «Reading» در آزمون آیلتس، نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  1. کتاب‌ داستان یا رمان‌ انگلیسی بخوانید. همچنین اگر به خواندن نمایشنامه یا شعر علاقه‌مند هستید، حتماً در برنامه مطالعاتی خود قرار دهید.
  2. از نسخه‌های آنلاین کتاب‌های موجود در کتابخانه «British Council» استفاده کنید. در این کتابخانه انواع مقالات، ژورنال، فیلم و مستند نیز وجود دارد که بر اطلاعات عمومی شما نیز می‌افزاید.
  3. دست‌کم هر روز بخوانید. آن را برای خود به یک عادت تبدیل کنید تا به مرور نتیجه خوبی بگیرید.

نکته: هم مهارت «Reading» و هم «Listening» بر توانایی صحبت کردن شما چه به صورت خودآگاه و چه ناخودآگاه تأثیرگذار است. بیشر وقت‌ها، اگر متنی را به‌خوبی درک کنید، قادر خواهید بود که به‌خوبی حرف بزنید و بنویسید.

پرسش های متداول درباره بهترین کتاب های آیلتس جنرال

در این بخش از مطلب، قصد داریم به تعدادی از پرسش‌های متداول داوطلبان آزمون آیلتس، در خصوص کتاب های آیلتس جنرال و به طور کلی در خصوص آزمون آیلتس اشاره کنیم.

چه کتاب هایی را برای آیلتس جنرال بخوانم ؟

از کتاب‌های رایج و در دسترس برای آیلتس جنرال که هم آموزش چهار مهارت اصلی را شامل می‌شود و هم نمونه آزمون‌‌های سال‌های قبل را به همراه پاسخ آن‌ها دارد، کتاب «Official Cambridge Guide to IELTS» است. کتاب «Barron’s IELTS Superpack» نیز گزینه مناسبی در این خصوص به شمار می‌رود.

اما به طور کل، برای انتخاب کتاب مناسب، باید هدف خود را از شرکت در آزمون مشخص کنید و از اساتید این حوزه کمک بگیرید. همچنین باید در نظر داشته باشید که کتابی که برای آزمون آکادمیک مناسب است، ممکن است برای آزمون جنرال مؤثر واقع نشود.

آیا مجموعه تست‌های کمبریج برای آمادگی در آزمون آیلتس کافی است؟

کتاب‌های تست کمبریج برای آمادگی در آزمون جنرال و آکادمیک بسیار مؤثر هستند و عده‌ای ترجیح می‌دهند با وجود این مجموعه، به سراغ کتاب یا منبع دیگری نروند. اما توصیه ما این است که ابتدا سطح زبان خود را به حد قابل‌قبولی برسانید و با تکنیک‌های آزمون آیلتس آشنایی کافی پیدا کنید. سپس برای تمرین بیشتر و آنالیز نقاط قوت و ضعف خود، از این کتاب‌ها کمک بگیرید. زیرا کتاب‌های تست کمبریج فقط شامل نمونه آزمون‌های سال قبل است.

بهترین منابع برای آیلتس چیست ؟

برای متقاضیان آزمون آیلتس کتاب‌های متنوعی در دسترس است، اما عده زیادی می‌خواهند بهترین کتاب‌ها یا بهترین منابع مطالعه برای آیلتس را بدانند. واقعیت این است که انتخاب کتاب یا هر منبع آموزشی دیگر در این زمینه، به هدف و میزان تسلط شما بر زبان انگلیسی بستگی دارد. در این مطلب سعی کردیم به معرفی بهترین کتاب های آیلتس جنرال بپردازیم. برای مطالعه بیشتر در این رابطه می‌توانید با استفاده از لینک‌های زیر از مطالب مرتبط استفاده کنید.

بهترین کتاب برای Writing چیست ؟

کتاب‌های «Barron’s IELTS Writing» ،« IELTS Trainer» و «Road to IELTS» را برای تقویت مهارت Writing آیلتس توصیه می‌کنیم که هم برای آیلتس جنرال و هم آکادمیک طراحی شده است. در این مطلب به تعدادی از کتاب‌های خوب و کاربردی برای تقویت مهارت رایتینگ آیلتس جنرال اشاره شد. اما افراد یادگیری متفاوتی دارند و بر همین اساس نیازمندی‌های مختلفی برای آن‌ها تعریف شده است.

چطور مهارت Reading خود را تقویت کنم؟

برای تقویت مهارت خواندن، نه‌تنها باید مهارت نوشتن را در خود تقویت کنید، بلکه مدام باید سطح زبان خود را به روز نگه دارید. زمان کافی به آن اختصاص دهید و متن‌هایی با سطح و کیفیت بالا بخوانید تا دایره واژگان شما را نیز افزایش دهد و بر دانش زبان شما بیفزاید.

درباره کتابهای آیلتس جنرال

چطور برای آیلتس به صورت خودآموز مطالعه کنم؟

برای مطالعه به صورت خودآموز، بهترین گزینه، مجموعه کتاب‌های تست کمبریج از ۱۰ تا ۱۶ است. علاوه بر این، می‌توانید از منابع آنلاین، فیلم‌ها و پادکست‌های آموزشی و اپلیکیشن‌های خودآموز زبان نیز کمک بگیرید. اما معمولاً مطالعه بدون کمک گرفت از اساتید این امر، با چالش‌های زیادی همراه است. زیرا یکی از روش‌هایی که به شما کمک می‌کند تا تکنیک‌های سؤالات آیلتس و نحوه پاسخگویی به آن‌ها را یاد بگیرید، حضور افراد متخصصی است که نمونه تست‌ها یا writing شما را بررسی می‌کنند و شما را با نقاط ضعف خود آشنا می‌سازند.

توصیه ما این است که از تست‌هایی استفاده کنید که همراه با پاسخ هستند و برای تقویت مهارت نوشتن نیز بهتر است از کسی کمک بگیرید که بتواند نمونه متن‌های شما را تصحیح کند.

کدام بخش از آزمون آیلتس از همه سخت‌تر است؟

برای افرادی که سطح زبان پایین‌تری دارند، بخش «Listening» ممکن است سخت‌‌تر از بقیه به نظر بیاید، زیرا گوش دادن، خواندن و نوشتن هم‌زمان کار دشواری است. اما بیشتر اساتید و افراد ممتحن، بخش «Speaking» را سخت‌تر می‌دانند. در هر صورت پاسخ این سؤال به شما و میزان توانایی‌های شما در هر یک از مهارت‌ها بستگی دارد. اگر در برقراری ارتباط با افراد به زبان انگلیسی به اندازه کافی تسلط دارید، بخش «Speaking» برای شما دشوار نخواهد بود.

معرفی فیلم آموزش ارتقای مهارت Writing و Reading در آزمون های زبان انگلیسی - نکات گرامری

تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی

برای کسب نمره خوب در آزمون‌های بین‌المللی انگلیسی نظیر آیلتس یا تافل و دولینگو، آشنایی با چهار مهارت اصلی «شنیدن»، «خواندن»، «نوشتن» و «صحبت کردن» امری بسیار ضروری به شمار می‌رود، زیرا معیار برگزاری این آزمون‌ها، سنجش مهارت‌های زبانی افراد است. علاوه بر این، آشنایی با دستور زبان انگلیسی برای بهبود هر یک از مهارت‌ها، به‌ویژه نوشتن و صحبت کردن، اساس یادگیری است. به همین منظور، «فرادرس» اقدام به انتشار فیلم آموزش ارتقای مهارت Writing و Reading در آزمون های زبان انگلیسی - نکات گرامری به مدت ۳ ساعت کرده است.

در این آموزش، در شش درس به نگات گرامری مهمی اشاره شده است که از جمله می‌توان به انواع فعل، انواع صفت، انواع جملات پرسشی، بیان مقایسه، تطابق فعل با فاعل، نگات گرامری برای استفاده‌های خاص نظیر کاربرد Used to، استفاده از Subjunctive، گرامر Infinitive و گزاره‌های همراه با that اشاره کرد. همچنین، آموزش انواع حروف اضافه نیز در این آموزش لحاظ شده است و در درس آخر، انواع حروف ربط توضیح داده می‌شود.

  • برای مشاهده فیلم آموزش ارتقای مهارت Writing و Reading در آزمون های زبان انگلیسی - نکات گرامری + اینجا کلیک کنید.

سخن پایانی

در این مطلب از مجموعه مطالب آموزش آیلتس «فرادرس»، به معرفی چند کتاب کاربردی و رایج در زمینه یادگیری تکنیک‌های آزمون آیلتس جنرال اشاره کردیم. علاوه بر این، برای هر یک از بخش‌های اصلی آیلتس جنرال، کتاب‌هایی را به صورت جداگانه معرفی کردیم و در خصوص بهبود هر یک از مهارت‌ها، نکات مهمی را توضیح دادیم. به طور کلی برای انتخاب کتاب های آیلتس جنرال لازم است موارد زیر را در نظر بگیرید.

  1. اگر نمی‌خواهید برای تهیه کتاب‌ها هزینه کنید، می‌توانید از کتاب‌های آنلاین یا موجود در کتابخانه‌ها کمک بگیرید. نسخ آنلاین کتاب‌ها ارزان‌تر است و در برخی موارد به صورت رایگان در اختیار داوطلبان قرار گرفته است.
  2. سطح زبان انگلیسی خود را در نظر بگیرید. ممکن است افرادی در سطح بالاتری باشند و برای یادگیری نیازی به تهیه کتاب‌های سطح مقدماتی نداشته باشند. از طرفی، افرادی که نیاز به کسب نمره ۷ یا بالاتر را دارند، اگر در سطح متوسطی باشند، با مطالعه کتاب‌های سطح پیشرفته نمی‌توانند به نتیجه دلخواه خود برسند. بنابراین، بهترین و مؤثرترین راه برای شروع یادگیری، این است که بدانید در چه سطحی قرار دارید تا بتوانید بر اساس آن کتاب‌های مناسب خود را خریداری و مطالعه کنید.
  3. کتاب‌هایی را انتخاب کنید که آزمون‌های ماک آیلتس را نیز داشته باشند تا هر چند وقت یک بار، با زدن تست‌ها بتوانید میزان پیشرفت خود را ارزیابی کنید.
  4. تعیین کنید که به چه چیزی نیاز دارید. اگر به دنبال کتاب‌های جنرال هستید، به سراغ کتاب‌های آکادمیک نروید، زیرا همان‌طور که در این مطلب اشاره شد، آزمون‌های جنرال و آکادمیک در دو بخش «Reading» و «Writing» با هم تفاوت دارند. هرچند، کتاب‌هایی در بازار موجود است که برای هر دو منظور طراحی شده و داوطلب می‌تواند بخش مربوط به خود را تمرین کند و بیاموزد.
  5. همواره از کتاب‌هایی کمک بگیرید که مجوز انتشار دارند و در بازار موجود هستند. از طرفی، کتاب‌هایی را انتخاب کنید که از اعتبار کافی برخوردارند و اکثر مؤسسات و اساتید مجرب این امر، آن‌ها را تأیید می‌کنند.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Kanan
۱ دیدگاه برای «کتاب های آیلتس جنرال که باید بخوانید — برای تقویت همه مهارت ها»

بسیار زیبا جذاب

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *