کندل پین بار چیست؟ – نشانه و انواع به زبان ساده

۸۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۵ دقیقه
کندل پین بار چیست؟ – نشانه و انواع به زبان ساده

برای اینکه تریدرها بتوانند روندهای آتی قیمت را در نمودار پیش‌بینی کنند، می‌بایست رفتار قیمت را در نمودار مربوطه بررسی کنند. یکی از ابزارهایی که در تحلیل تکنیکال برای بررسی رفتار قیمت استفاده می‌شود، نمودار شمعی است که از کندل‌های قیمتی تشکیل شده است. هر کدام از کندل‌های قیمتی حاوی اطلاعاتی از رفتار قیمت در بازه زمانی تعیین شده است. کندل‌های قیمتی انواع مختلفی دارند و تریدرها می‌توانند با بررسی هر کدام از آن‌ها و نحوه ترکیب آن‌ها با یکدیگر، روندهای آتی در نمودار بازار مربوطه را پیش‌بینی کنند. یکی از این کندل‌های قیمتی پین بار است که با توجه به موقعیت قرارگیری آن در نمودار به تریدرها در پیش‌بینی روندهای آتی قیمت در بازار موردنظر کمک می‌کند. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که کندل پین بار چیست و انواع پین‌بارهای صعودی و نزولی را شرح می‌‌دهیم و در ادامه استراتژی‌های معاملاتی مربوط به این کندل را توضیح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

کندل پین بار چیست؟

کندل پین بار یکی از کندل‌های مهم در تحلیل تکنیکال است که تریدرها برای شناسایی احتمال برگشت قیمت در روندهای صعودی و نزولی در نمودار از آن‌ها استفاده می‌کنند. کندل پین بار دارای بدنه‌ای کوچک و سایه‌ای طویل است که می‌تواند در قسمت بالا یا پایین بدنه قرار بگیرد.

انواع کندل‌های پین بار صعودی و نزولی- کندل پین بار چیست

اجزای کندل پین بار چیست؟

برای اینکه بدانیم اجزای کندل پین بار چیست در ابتدا می‌بایست به این نکته توجه کنیم که پین بار نیز نوعی کندل در نمودار شمعی است که از بدنه و سایه تشکیل شده است. بدنه کندل پین بار فاصله قیمتی بین باز شدن و بسته شدن پین بار را نشان می‌دهد.

از سویی دیگر سایه طویل کندل پین بار نیز با توجه به اینکه در بالا یا پایین بدنه تشکیل شود، مقدار بیشینه و کمینه را در کندل پین بار نشان می‌دهد. کندل‌های پین‌بار می‌توانند علاوه بر سایه بلند در بالا یا پایین بدنه، در سمت دیگر نیز سایه کوتاهی داشته باشند. این سایه کوتاه در مقابل بدنه و سایه طویل پین بار می‌بایست بسیار کوچک باشد.

اجزای کندل پین‌بار

یادگیری انواع کندل‌های قیمت با فرادرس

نمودار شمعی ابزاری قدرتمند است که برای تحلیل رفتار قیمت در بازارهای مالی استفاده می‌شود. نمودار شمعی از کندل‌های قیمتی تشکیل می‌شود. این کندل‌ها اطلاعاتی را درباره تغییرات قیمت در بازه زمانی مشخصی نشان می‌دهند. بنابراین با توجه به انتخاب تایم‌فریم برای بازار موردنظر تریدرها می‌توانند تغییرات قیمت را در قالب کندل‌های قیمتی در آن تایم‌فریم بررسی کنند.

اطلاعاتی از قبیل قیمت باز شدن و بسته شدن، بیشینه قیمت و کمینه قیمت در تایم‌فریم موردنظر توسط هر کندل نمایش داده می‌شود. یکی از مزایای کندل‌های قیمتی نحوه نمایش قیمت در آن‌ها است که تریدرها می‌توانند به‌راحتی تغییرات قیمت را در بازه‌های زمانی مختلف با مقایسه کندل‌های قیمتی نسبت به هم بررسی کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

از سویی دیگر ترکیب کندل‌های قیمتی نیز به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند رفتارهای قیمتی آتی در بازار مربوطه را بهتر پیش‌بینی کنند. برای این منظور فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که علاقه‌مندان به تحلیل تکنیکال می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. تعدادی از این فیلم‌های آموزشی را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید که برای دسترسی به آن‌ها می‌توانید بر روی آن‌ها کلیک کنید.

برای دسترسی به فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

کندل پین بار نشانه چیست؟

کندل پین بار نشانه احتمال برگشت روند یا ادامه روند است. بنابراین با توجه به اینکه کندل پین‌بار در کدام قسمت نمودار قیمت ظاهر شود می‌تواند سیگنال‌های متفاوتی را در اختیار تریدرها قرار دهد. بنابراین با توجه به محل تشکیل کندل پین‌بار در نمودار قیمت می‌توان سیگنال‌های متفاوتی را از این کندل دریافت کرد.

البته در تمامی این حالات طول بلند سایه بالایی یا پایینی در کندل پین‌بار، نشانه‌ای از پرتاب قیمت به سمت مخالف است. اما این پرتاب شدن با توجه به محل تشکیل کندل پین‌بار می‌تواند سیگنالی برای ادامه روند یا برگشت روند باشد.

برای مثال زمانی که کندل پین بار در بالا یا پایین نمودار قیمت مشاهده شود می‌تواند احتمال برگشت روند صعودی به نزولی یا نزولی به صعودی را در نمودار قیمت نشان دهد. بنابراین زمانی که کندل پین‌بار در نواحی حمایتی در پایین و نواحی مقاومتی در بالای نمودار تشکیل شود، نشانه‌ای از برگشت روند است.

اما در برخی موارد کندل پین‌بار در میانه روندهای اصلی تشکیل می‌شود. در این حالت تشکیل کندل پین‌بار می‌تواند نشانه‌ای از ادامه‌دار بودن روند مربوطه در نمودار مورد نظر باشد.

بنابراین برای اینکه بدانیم کندل پین بار نشانه چیست در ابتدا می‌بایست موقعیت تشکیل کندل پین‌بار در نمودار قیمت را مشخص کنیم. برای درک بهتر این موضوع در ادامه کندل پین‌بار را در انتهای روند و میانه روند به‌طور جداگانه بررسی می‌کنیم.

کندل پین بار در انتهای روند

زمانی که کندل پین‌بار در انتهای روندهای صعودی یا نزولی تشکیل می‌شود، نشانه‌ای از برگشت روند است. برای درک بهتر این موضوع کندل پین‌بار را در انتهای روندهای صعودی و نزولی به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

کندل پین‌ بار در انتهای روند صعودی

زمانی که کندل پین‌بار در انتهای روندهای صعودی در بالای نمودار قیمت تشکیل می‌شود، نشانه‌ای از احتمال برگشت قیمت به نواحی پایین‌تر است. در این حالت کندل‌های پین‌بار با طول سایه بالایی بلند در انتهای روندهای صعودی تشکیل می‌شود. سایه بلند نشانه پرتاب شدن قیمت به سمت سطوح پایین‌تر قیمتی است که سیگنالی برای شروع روند نزولی محسوب می‌شود.

در این قسمت یاد گرفتیم که کندل پین‌ بار در انتهای روند صعودی چیست. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که کندل پین بار در انتهای روند نزولی چیست و توضیحاتی درباره تشکیل این الگو در انتهای روندهای کاهشی ارائه می‌کنیم.

کندل پین بار در انتهای روند نزولی

کندل‌های پین‌باری که در انتهای روندهای نزولی در قسمت‌های پایین نمودار قیمت تشکیل می‌شوند، طول سایه پایینی بلندی دارند. طول سایه بلند پایینی نشانه‌ای از برگشت قیمت به سمت بالا و احتمال شروع روندهای صعودی در نمودار قیمت است. بنابراین کندل‌های پین‌باری که در انتهای روندهای نزولی در پایین نمودار قیمت تشکیل می‌‌شوند همانند کندل‌های پین‌بار تشکیل‌شده در انتهای روندهای صعودی، نشانه‌ای از بازگشت قیمت از روند قبلی در نمودار قیمت هستند.

کندل پین‌بار در میانه روند

زمانی که کندل پین‌بار در میانه روند تشکیل می‌شود می‌تواند نشانه‌ای برای ادامه روند قبلی در نمودار قیمت باشد. کندل‌های پین‌بار می‌توانند در میانه روندهای صعودی یا نزولی تشکیل شوند که بر حسب نوع روند احتمال ادامه‌دار بودن روند مربوطه را در نمودار قیمت بیشتر می‌کنند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه کندل پین‌بار در میانه روندهای صعودی و نزولی را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

کندل پین‌ بار در میانه روند صعودی

تشکیل کندل پین‌بار با سایه پایینی بلند در میانه روندهای صعودی، نشان‌دهنده ادامه‌دار بودن روند صعودی است. این موضوع به این دلیل است که در مواقعی که در روندهای صعودی اصلاح قیمتی انجام می‌شود، قیمت برای بازه‌ای کوتاه‌مدت می‌تواند به سمت قیمت‌های پایین‌تر حرکت کند.

در این حالت معمولا قیمت تا ناحیه حمایتی قبلی پایین‌ می‌آید ولی در ادامه با برگشت قیمت از این ناحیه حمایتی به روند صعودی ادامه می‌دهد. در این حالت ممکن است کندل پین بار با سایه پایینی بلند در نزدیکی این ناحیه حمایتی تشکیل شود که نشانه‌ای از برگشت قیمت به سمت بالا و تاییدی برای احتمال ادامه‌دار بودن روند صعودی قبلی است.

کندل پین‌بار در روند صعودی- کندل پین بار چیست
کندل پین‌بار در روند صعودی

کندل پین بار در میانه روند نزولی

زمانی که کندل پین‌بار در میانه روندهای نزولی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، نشانه‌ای از ادامه‌دار بودن روند نزولی قیمت است. این موضوع به این دلیل است که در روندهای نزولی، قیمت در مواقعی برای مدت کوتاهی به سمت سطوح بالاتر بر می‌گردد.

در برگشت موقت قیمت به سمت سطوح بالاتر در میانه روندهای نزولی، قیمت معمولا به سمت مقاومت‌های موجود در نمودار قیمت نزدیک می‌شود. در این حالت با توجه به افزایش میزان عرضه در زمان نزدیک شدن قیمت به نواحی مقاومتی، قیمت به سمت پایین پرتاب می‌شود.

پرتاب شدن قیمت به سمت پایین باعث تشکیل کندل‌های پین‌بار با طول سایه بالایی بلند در نمودار قیمت مربوطه می‌شود. بنابراین زمانی که کندل‌های پین‌بار با طول سایه بلند در بالای بدنه در میانه روندهای نزولی دیده شود، نشانه‌ای از ادامه روند نزولی در نمودار قیمت مربوطه است.

در این قسمت یاد گرفتیم که کندل پین بار در میانه روند نزولی چیست. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که اندازه سایه کندل پین بار در نواحی مقاومتی چیست و این الگو را در ناحیه مقاومتی بررسی می‌کنیم.

اندازه سایه کندل در نواحی مقاومتی

میزان قدرت ناحیه مقاومتی در نمودارهای قیمتی را می‌توان از اندازه طول سایه بالایی کندل پین‌بار مربوطه ارزیابی کرد. در این حالت هر اندازه اندازه سایه کندل پین‌بار بلندتر باشد، نشان‌دهنده پرتاب بیشتر قیمت به سمت پایین در تایم‌فریم مربوطه است که ناشی از قدرت بیشتر فروشندگان در تایم‌فریم مربوط به تشکیل کندل پین‌بار است.

نواحی مهم مقاومتی در نمودار قیمت نواحی هستند که در آن‌ها مقدار سفارشات فروش بالایی وجود دارد. بنابراین با توجه به بالا بودن میزان عرضه در این نواحی مقاومتی، زمانی که قیمت به آن‌ها می‌رسد به سمت پایین پرتاب می‌شود.

زمانی که قیمت در روندهای صعودی به نواحی مقاومتی نزدیک می‌شود، به تدریج از قدرت روند صعودی کاسته می‌شود این موضوع در این نواحی با تشکیل کندل‌های دوجی که نشان‌دهنده بی‌تصمیمی در این نواحی است و نیز ایجاد کندل‌های پین‌بار که احتمال برگشت روند را نشان می‌دهد، به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند احتمال شروع روند نزولی را در نمودار قیمت پیش‌بینی کنند.

کندل‌های پین‌بار در مقاومت- کندل پین بار چیست
کندل‌های پین‌بار در مقاومت

اندازه سایه کندل در نواحی حمایتی

اندازه سایه کندل در نواحی حمایتی متناسب با میزان قدرت ناحیه تقاضایی تشکیل شده در این نواحی است. در این حالت هراندازه ناحیه حمایتی مربوطه قوی‌تر باشد، سایه پایینی کندل پین‌بار بلندتر است. تشکیل سایه بلند در کندل پین‌بار در نواحی حمایتی به‌دلیل وجود میزان تقاضای زیاد در این نواحی است که باعث می‌شود قیمت به سمت بالا پرتاب شود.

در این حالت در تایم‌فریم تشکیل کندل پین‌بار، در ابتدا فروشندگان قدرت را در اختیار دارند. بنابراین با فروش‌های گسترده قیمت را تا نواحی پایین نمودار و نزدیک ناحیه حمایتی پایین‌ می‌آورند. اما در ادامه خریداران قدرت بیش‌تری پیدا می‌کنند. این موضوع نیز به دلیل تجمع سفارشات خرید زیاد در ناحیه تقاضایی موردنظر است که باعث برگشت قیمت به سمت بالا می‌شود و سایه بلند پایینی را در کندل پین‌بار مربوطه تشکیل می‌دهد.

در این قسمت یاد گرفتیم که اندازه سایه کندل پین بار در ناحیه حمایتی چیست و تاثیر میزان تقاضا در این نواحی را بررسی کردیم. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که کندل پین بار و اینساید بار چیست و توضیحاتی درباره آن‌ها ارائه می‌کنیم.

پین بار و اینساید بار

زمانی که کندل بعد از کندل پین‌بار در نمودار قیمت در داخل محدوده بیشینه و کمینه پین‌بار تشکیل شود، به این کندل اینساید بار می‌گویند. کندل‌های اینساید بار می‌توانند بعد از کندل‌های صعودی و نزولی با بدنه طویل نیز تشکیل شوند و با توجه به جهت کندل قبلی موقعیت‌های معاملاتی را در اختیار تریدرها قرار دهند. زمانی که اینساید بار در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، قیمت معمولا تمایل دارد تا روند قبلی خود را ادامه دهد.

برای مثال زمانی که کندل اینساید بار بعد از کندل صعودی تشکیل شود، قیمت معمولا به سمت سطوح بالاتر حرکت می‌کند. در حالتی برعکس زمانی که کندل اینساید بار بعد از کندل نزولی تشکیل شود، قیمت به سمت سطوح پایین‌تر حرکت می‌کند. البته این موضوع در مواردی نیز صادق نیست.

یکی از این موارد زمانی است که کندل اینساید بار در نواحی مهم مقاومتی و حمایتی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود. در این حالت کندل اینساید بار می‌تواند به عنوان نوعی سیگنال برای برگشت روند محسوب شود. با توجه به این موضوع در این مواقع در صورتی که کندل پین‌بار نیز در این نواحی مهم قیمتی تشکیل شود، تایید بیشتری در برگشت روند در نمودار قیمت است.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، قیمت در روندی نزولی به ناحیه مهم حمایتی نزدیک می‌شود. در این مثال در زمان رسیدن قیمت به ناحیه حمایتی کندل اینساید بار تشکیل می‌شود. در ادامه نیز پین‌بار صعودی  در ناحیه حمایتی تشکیل شده است. بنابراین ترکیب این دو کندل در ناحیه حمایتی باعث تغییر مسیر نزولی قیمت به سمت سطوح بالاتر قیمتی می‌شود.

اینساید بار و پین بار

فرق پین‌بار و کندل چکش

پین بار و کندل چکش هر دو از کندل‌هایی هستند که در نمودارهای شمعی وجود دارند. این دو کندل با وجود شباهت‌های زیادی که با هم دارند، دو کندل متفاوت هستند. برای مثال کندل‌های چکش معمولا در انتهای روندهای نزولی در نمودار قیمت ظاهر می‌شوند و نشانه‌ای از برگشت روند به سمت سطوح بالاتر قیمتی هستند.

اما کندل‌های پین‌بار می‌توانند در تمام طول روند ظاهر شوند و با توجه به مکان ظاهر شدن آن‌ها در نمودار قیمت می‌تواند نشانه‌ای برای ادامه روند یا برگشت روند در نمودار باشند. از سویی دیگر بدنه در کندل‌های چکش در قسمت بالای آن قرار دارد ولی بدنه در کندل‌های پین‌بار با توجه به نوع کندل می‌تواند در بالا یا پایین آن قرار گیرد.

بنابراین با توجه به محل قرارگیری بدنه در کندل چکش که در قسمت بالای آن است، کندل‌های چکش نشانه‌ای از برگشت روند کاهشی و شروع روندهای افزایشی در نمودار قیمت هستند. اما کندل‌های پین‌بار با توجه به این که بدنه آن‌ها در بالا یا پایین آن تشکیل می‌شود و نیز موقعیت قرارگیری آن‌ها در نمودار قیمت می‌توانند نشانه‌ای از برگشت قیمت از صعودی به نزولی یا برعکس باشند. در مواردی که کندل‌های پین‌بار در میانه روندهای صعودی یا نزولی قرار می‌گیرند می‌توانند بیان‌گر ادامه روند در نمودار مربوطه باشند.

الگوی کندل چکش در نمودار- کندل پین بار چیست
الگوی کندل چکش در نمودار

تایید کندل پین بار

تایید کندل پین‌بار به معنی بررسی رفتار قیمت پس از تشکیل پین‌بار در نمودار قیمت برای اعتبارسنجی سیگنال دریافتی از پین‌بار موردنظر است. زمانی که کندل پین‌بار در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، این کندل نشانه‌ای از تغییر روند در نمودار مربوطه یا ادامه روند در جهت موردنظر است.

برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از سیگنال دریافتی از کندل پین‌بار موقعیت‌های مناسب معاملاتی را پیدا کنند، نیاز دارند تا در ادامه، تاییدهای بیشتری را برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ یا شورت با توجه به شرایط نمودار دریافت کنند. برخی از این تاییدیه‌ها با توجه به رفتار قیمت پس از تشکیل کندل پین‌بار همانند الگوهای شمعی صعودی به‌دست می‌آید.

اما برخی دیگر از تایید‌یه‌های روندها مربوط به تغییرات حجم در نمودار مربوطه است. برای درک بهتر نحوه دریافت تایید برای کندل پین‌بار در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را شرح می‌دهیم.

کندل تایید پین بار چیست؟

کندل تایید پین‌بار کندلی صعودی یا نزولی است که بعد از پین‌بار تشکیل می‌شود و با دیدن آن تریدرها با اطمینان بیشتری می‌ توانند در جهت روند شناسایی شده، وارد پوزیشن‌های معاملاتی شوند. برای این منظور با توجه به نوع پین‌بار صعودی یا نزولی در نمودار قیمت کندل تایید مربوطه می‌تواند کندلی صعودی یا نزولی باشد.

برای مثال زمانی که کندل پین‌بار صعودی در نمودار قیمت ظاهر شود، به معنی سیگنالی برای احتمال روند صعودی در نمودار مربوطه است. اما تریدرها نیاز دارند تا برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ و استفاده از روند صعودی بازار، رفتار کندل‌های بعدی در نمودار قیمت را نیز بررسی کنند.

یکی از کندل‌هایی که می‌تواند کندل تایید برای ادامه روند صعودی احتمالی در نظر گرفته شود، کندل‌ یا الگوهای کندلی صعودی بعدی است. بنابراین کندل تایید پین بار صعودی می‌تواند کندلی صعودی یا الگوهای کندلی صعودی باشد. برای کندل پین‌بار نزولی نیز کندل یا الگوهای کندلی نزولی بعد از پین‌بار می‌توانند به‌عنوان کندل یا کندل‌های تایید پین‌بار نزولی در نظر گرفته شوند.

تایید حجمی کندل پین بار چیست؟

از دیگر روش‌هایی که تریدرها به کمک آن می‌توانند تاییدهای بیشتری را برای پیش‌بینی احتمال روندهای صعودی یا نزولی بعد از کندل پین‌بار دریافت کنند، بررسی مقدار حجم معاملات در زمان تشکیل کندل پین‌بار و کندل‌های بعد از آن است.

برای این منظور زمانی که در روندهای صعودی و نزولی موردنظر حجم معاملاتی قابل توجهی وجود داشته باشد، این موضوع نشان‌دهنده ادامه‌دار بودن روند موردنظر است. بنابراین تریدرها علاوه بر بررسی کندل‌های بعد از پین‌بار، حجم معاملاتی را نیز ارزیابی می‌کنند تا بتوانند تحلیل‌های دقیق‌تری درباره رفتار قیمت در نمودار مربوطه ارائه کنند.

تایید نواحی مهم قیمتی

از دیگر تاییدهایی که تریدرها در ارتباط با کندل‌های پین‌بار در نمودار قیمت دریافت می‌کنند، مربوط به تاییدهای نواحی مهم قیمتی در نمودار قیمت است. نواحی مهم قیمتی معمولا نواحی عرضه و تقاضایی مهم در تایم‌فریم‌های بالاتر است. این نواحی با توجه به اینکه حجم بالایی از سفارشات خرید و فروش را در خود دارند، می‌توانند در جهت‌گیری روندهای قیمتی تاثیر زیادی داشته باشند.

نواحی مهم قیمتی را با توجه به عرضه و تقاضا به دو ناحیه تقسیم می‌کنند که آن‌ها را ناحیه‌های عرضه و تقاضا در نمودار می‌گویند. در این حالت اگر کندل پین‌بار صعودی در نواحی تقاضایی در نمودار قیمت تشکیل شود، این موضوع نشانه‌ای از تایید ناحیه تقاضایی در نمودار قیمت به روند احتمالی صعودی در نمودار است. در حالتی دیگر زمانی که کندل پین‌بار نزولی در نواحی عرضه‌ای در نمودار تشکیل شود، این موضوع نشانه‌ای از تایید ناحیه مربوطه از احتمال روند نزولی در نمودار قیمت است.

تایید کندل پین بار با روند

یکی از راه‌های دریافت تایید برای ورود به معاملات با استفاده از کندل‌های پین‌بار، بررسی روندهای اصلی در نمودار قیمت مربوطه است. قیمت‌‌‌ها معمولا تمایل دارند در راستای روندهای اصلی در نمودار حرکت کنند. بنابراین تریدرها در ابتدا سعی می‌کنند روندهای اصلی در بازار را مشخص کنند، سپس در راستای روندهای اصلی، موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله پیدا می‌کنند.

این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا احتمال موفقیت در معاملات خود را افزایش دهند. از سویی دیگر زمانی که تریدرها کندل پین‌بار صعودی را در روندهای افزایشی مشاهده می‌کنند، این موضوع به عنوان تاییدی برای ادامه‌دار بودن روند صعودی در نمودار مربوطه است.

در این حالت با توجه به صعودی بودن کندل پین بار و روند افزایشی در نمودار مربوطه، تریدرها با اطمینان بیشتری می‌توانند وارد پوزیشن‌های لانگ شوند. این موضوع در زمان تشکیل کندل پین‌بار نزولی در روندهای نزولی بازار نیز صادق است. در این حالت احتمال حرکت کاهشی قیمت در روندهای نزولی تایید بیشتری برای حرکت نزولی قیمت در زمان تشکیل کندل پین‌بار نزولی در اختیار تریدرها قرار می‌دهد.

انواع کندل پین بار چیست؟

کندل‌های پین‌بار با توجه به اینکه سایه آن‌ها در بالا یا پایین بدنه تشکیل شود، می‌توانند به دو دسته زیر تقسیم شوند.

  • کندل پین بار صعودی
  • کندل پین بار نزولی

کندل پین بار صعودی چیست؟

کندل پین‌بار صعودی یکی از الگوهای شمعی است که سایه‌ای بلند در قسمت پایین بدنه دارد. کندل پین‌بار صعودی معمولا در نواحی حمایتی در نمودار قیمت مشاهده می‌شود. بنابراین زمانی که روندهای نزولی در نمودار به ناحیه‌ای حمایتی نزدیک می‌شوند، احتمال تشکیل کندل پین بار صعودی افزایش پیدا می‌کند.

در این حالت با توجه به افزایش تقاضا در ناحیه حمایتی در نمودار مربوطه، قیمت به سمت بالا پرتاب می‌شود. در این حالت از اندازه بلندی سایه کندل پین‌بار می‌توان قدرت ناحیه تقاضایی در ناحیه مربوطه را ارزیابی کرد. هراندازه سایه پایینی در کندل پین‌بار صعودی بلند‌تر باشد، نشانه قدرت بیشتر ناحیه تقاضایی است.

به عبارت دیگر زمانی که پین‌بار صعودی با سایه‌ پایینی بلند در نزدیکی ناحیه حمایتی تشکیل می‌شود، این موضوع را بیان می‌کند که قدرت خریداران در ناحیه مربوطه زیاد است. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها خود را برای برگشت روند و باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ آماده کنند.

کندل‌های پین‌بار صعودی و نزولی

ترید کندل پین‌ بار صعودی چیست؟

ترید کندل پین‌بار صعودی به‌معنی استفاده از الگوی شمعی پین‌بار برای شناسایی روندهای قیمتی و انجام معامله با استفاده از آن است. برای این منظور برای اینکه افراد بتوانند با استفاده از پین‌بار صعودی ترید کنند، در ابتدا نیاز دارند تا نواحی حمایتی مهم در نمودار قیمت را شناسایی کنند.

شناسایی نواحی حمایتی با توجه به استراتژی معاملاتی و تایم‌فریم انتخابی برای انجام معاملات می‌تواند متفاوت باشد. اما هراندازه نواحی حمایتی مربوط به تایم‌فریم‌های بالاتر باشد، ناحیه تقاضایی مربوطه از قدرت بیشتری برای برگرداندن قیمت به نواحی بالاتر قیمتی برخوردار است.

در این حالت فشار خریداران باعث می‌شود تا قیمت به نواحی بالاتر از نمودار قیمت پرتاب شود. تریدرها برای اینکه بتوانند از این موقعیت برای انجام معاملات استفاده کنند، معمولا منتظر می‌مانند تا کندل صعودی دیگری که برگشت روند را تایید کند نیز در نمودار قیمت تشکیل شود. بعد از تشکیل این کندل صعودی تریدرها می‌توانند پوزیشن‌های معالاتی لانگ را برای کسب سود از روندهای صعودی در نمودار قیمت باز کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کندل‌های قیمتی می‌توانید فیلم آموزش مقدماتی روانشناسی کندل ها و پرایس اکشن در بازار مالی فرادرس را مشاهده کنید.

ورود به معامله با پین بار صعودی

برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از پین‌بار صعودی ترید کنند، پس از شناسایی پین‌‌بار صعودی در نمودار قیمت و بررسی موقعیت آن نسبت به شرایط نمودار قیمت، نیاز دارند تا موقعیت‌ مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند. برای این منظور با توجه به تشکیل کندل پین‌بار صعودی در نمودار، مقدار نزدیکی آن‌ را به نواحی حمایتی مهم در تایم‌‌فریم‌های بالاتر بررسی می‌کنند.

برای مثال هر اندازه پین‌بار صعودی به نواحی تقاضایی مهم در تایم‌فریم‌های بالاتر نزدیک‌تر باشد، تریدرها با اطمینان بیشتری می‌توانند معاملات لانگ باز کنند. در حالتی دیگر ممکن است کندل پین‌بار صعودی در میانه روند صعودی باشد. در این حالت نیز هراندازه روند صعودی قوی‌تر باشد احتمال ادامه‌دار بودن روند پس از تشکیل کندل پین‌بار صعودی بیشتر می‌شود.

در هر صورت پس از تشکیل این کندل و بررسی تایید احتمال روند افزایشی تریدرها منتظر می‌مانند تا کندل صعودی دیگری نیز در ادامه کندل پین‌بار صعودی تشکیل شود. این کندل صعودی به عنوان تایید دیگری برای احتمال ادامه‌دار بودن روند صعودی محسوب می‌شود.

در این حالت تریدرها می‌توانند پس از تشکیل کندل صعودی در بالای کندل پین‌بار صعودی، نسبت به باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ اقدام کنند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، پس از تشکیل پین‌‌بار صعودی، کندل صعودی سبز رنگی تشکیل شده است. در این مثال تریدرها می‌توانند همان‌طور که در تصویر با پیکان سبز مشخص شده است، پس از تشکیل کندل تایید سبز صعودی، وارد پوزیشن لانگ شوند.

نحوه ترید پین‌بار صعودی

ورود در تثبیت قیمت

تثبیت قیمت در روندهای صعودی معمولا زمانی روی می‌دهد که قیمت ناحیه مقاومتی را بشکند و برای مدتی در بالای آن باقی بماند. در روندهای نزولی نیز تثبیت قیمت معمولا زمانی روی می‌دهد که قیمت بتواند ناحیه حمایتی در نمودار قیمت را به سمت پایین بشکند و برای مدتی در آن ناحیه بماند. تریدرها زمانی که روندهای صعودی یا نزولی را در بازار مربوطه پیش‌بینی می‌کنند، برای انجام معاملات به رفتار قیمت نسبت به نواحی حمایتی و مقاومتی در نمودار توجه می‌کنند.

برای این که تریدرها ریسک معاملات را کاهش دهند و از سویی دیگر برای اینکه احتمال انجام معاملات موفق را افزایش دهند، همواره سعی می‌‌کنند تا با توجه به شرایط نمودار قیمت نواحی ورود به معامله کم‌ریسک‌تری را انتخاب کنند.

برای مثال در تصویر بالا بعد از تشکیل کندل تایید برای پین‌بار صعودی، روند صعودی آغاز می‌شود، اما در ادامه همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، قیمت به ناحیه حمایتی مشخص شده با خط آبی پولبک می‌زند و دوباره روند صعودی خود را شروع می‌کند. در این حالت تریدرها می‌توانند در زمان پولبک به ناحیه حمایتی و تثبیت قیمت در بالای آن، وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند.

حد ضرر در ترید پین بار صعودی

برای محدود کردن ضرر در صورت حرکت قیمت در خلاف پیش‌بینی، تریدرها همزمان با باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی، قیمتی را به عنوان حد ضرر انتخاب می‌کنند. در انتخاب قیمت حد ضرر تریدرها می‌بایست در ابتدا شرایط موجود در نمودار قیمت را در نظر بگیرند.

برای مثال همان‌طور که در مثال تصویر بالا مشاهده می‌کنید، پس از تشکیل کندل پین‌بار صعودی، احتمال حرکت قیمت به سمت سطوح بالاتر قیمتی بیشتر می‌شود. اما برای کاهش ریسک، تریدرها در پایین سایه پایینی کندل پین‌بار صعودی حد ضرر را قرار می‌دهند. در این حالت در صورت برگشت قیمت به سطوح پایین‌تر با کمی ضرر می‌توانند از معامله خارج شوند.

کندل پین بار نزولی چیست؟

در مواردی کندل پین‌بار در قسمت‌های بالای نمودار و نزدیک به نواحی مقاومتی تشکیل می‌شود. به این کندل‌ها که بیان‌گر احتمال برگشت روند به سطوح پایین‌تر قیمت در نمودار هستند، کندل‌ پین‌بار نزولی می‌گویند.

در نواحی مقاومتی با توجه به افزایش فشار فروش کندل‌های پین‌بار با طول سایه بلند در قسمت بالای بدنه تشکیل می‌شوند. این کندل‌های پین‌بار که نشان‌دهنده پرتاپ شدن قیمت به سمت سطوح پایین‌تر قیمتی در نمودار مربوطه هستند را می‌توان به عنوان سیگنالی برای شروع روندهای نزولی در نمودار قیمت، در نظر گرفت.

بنابراین تریدرها می‌توانند از کندل‌های پین‌بار نزولی در نواحی مقاومتی مهم در نمودار برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت در نمودار قیمت استفاده کنند.

کندل پین‌بار نزولی در نمودار
کندل پین‌بار نزولی در نمودار

ترید با کندل پین بار نزولی چیست؟

ترید با کندل پین بار نزولی به معنی پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی برای استفاده از روند نزولی قیمت در نمودار مربوطه است. برای این منظور در ابتدا نیاز است تا تریدرها نواحی مهم مقاومتی در نمودار قیمت را شناسایی کنند. در این حالت در صورت تشکیل کندل پین‌بار نزولی منتظر می‌مانند تا کندل نزولی دیگری که ادامه‌دار بودن روند نزولی احتمالی را تایید کند نیز در ناحیه مربوطه تشکیل شود.

پس از تشکیل این کندل نزولی که به‌معنی تایید سیگنال نزولی کندل پین‌بار است، تریدرها می‌توانند به معامله ورود کنند. در این حالت می‌توانند حد ضرر را در قسمت بالای سایه کندل پین‌بار نزولی یا کمی بالاتر از ناحیه مقاومتی قرار دهند. این موضوع به استراتژی معاملاتی و میزان نسبت ریسک به ریوارد معامله بستگی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نسبت ریسک به ریوارد در معاملات می‌توانید مطلب ریسک به ریوارد چیست در مجله فرادرس را مطالعه کنید.

برای تعیین تارگت نیز با توجه به نزولی بودن روند مربوطه، تریدرها می‌توانند با توجه به شرایط نمودار، ناحیه حمایتی بعدی را به عنوان تارگت برای تیک پروفیت انتخاب کنند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در ابتدا کندل پین‌بار نزولی در نمودار قیمت شناسایی شده است. سپس تریدرها موقعیت مناسبی را برای ورود به معامله و کسب سود از روند ریزشی بازار پیدا کرده‌اند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه ورود به معامله با استفاده از کندل پین‌بار نزولی در نمودار قیمت را شرح می‌دهیم.

ترید با کندل پین‌بار نزولی

ورود به معامله در کندل پین بار نزولی

برای ورود به معامله با استفاده از کندل پین‌بار نزولی تریدرها نیاز دارند تا تاییدهای بیشتری را علاوه بر تشکیل کندل نزولی پین‌بار از نمودار قیمت دریافت کنند. برای این منظور ممکن است روندهای اصلی در نمودار مربوطه و میزان نزدیکی پین‌بار نزولی به نواحی مهم قیمتی در نمودار را بررسی کنند.

یکی از مواردی که تریدرها در کنار توجه به موقعیت تشکیل کندل پین‌بار نزولی در نمودار قیمت به آن توجه می‌کنند، نحوه رفتار قیمت پس از تشکیل پین‌بار است. برای این منظور کندلی را که بعد از کندل پین‌بار تشکیل می‌شود را بررسی می‌کنند. در این حالت در صورتی که این کندل نیز نزولی باشد و پایین‌تر از کندل پین‌بار بسته شود، احتمال بیشتری برای ادامه روند نزولی در نمودار قیمت وجود دارد.

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، پس از تشکیل پین‌بار نزولی، در ادامه کندل قرمز رنگ نزولی در نمودار قیمت تشیکل شده است. این کندل نزولی در قسمت پایین پین‌بار نزولی بسته شده است و تاییدی برای ادامه‌دار بودن روند نزولی مربوطه است. در این حالت همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، تریدرها می‌توانند در قیمتی که با پیکان سبز نشان داده شده است وارد پوزیشن شورت شوند یا دارایی خود را بفروشند تا بتوانند در زمان کاهش قیمت آن را دوباره با قیمتی ارزان‌تر بخرند.

حد ضرر در کندل پین‌ بار نزولی

حد ضرر در کندل پین‌بار نزولی در قسمت بالای سایه بالایی کندل پین‌بار قرار داده می‌شود. این موضوع به این دلیل است که سایه طویل بالایی در کندل پین‌بار نزولی نشان‌دهنده وجود ناحیه‌ای مقاومتی در این قسمت از نمودار قیمت است. با توجه به سفارشات عرضه زیادی که در این ناحیه وجود دارد قیمت به سختی می‌تواند در روندهای صعودی از این قسمت عبور کند.

اما در صورتی که بتواند از آن عبور کند، احتمال ادامه روند صعودی بیشتر می‌شود، بنابراین تریدرهایی که با توجه به تشکیل پین‌بار نزولی و کندل تایید نزولی بعد از آن اقدام به باز کردن پوزیشن‌ شورت برای کسب سود از روندهای نزولی بازار مربوطه کرده‌اند، برای محدود کردن زیان ناشی از حرکت قیمت در روند صعودی می‌بایست حد ضرر را در قیمتی بالاتر از سایه بالایی کندل پین‌بار نزولی در نمودار قیمت قرار دهند.

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، حد ضرر در قسمت بالای کندل پین‌بار نزولی و در قیمتی بالاتر از بیشینه آن قرار گرفته است.

استراتژی‌های معاملاتی کندل پین بار

استراتژی‌های معاملاتی مختلفی با استفاده از کندل پین‌بار برای ترید وجود دارد. برای این منظور تریدرها می‌توانند با توجه به ابزارهایی همانند اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال و انواع الگوهای قیمتی در نمودار و ترکیب آن‌ها با کندل پین‌بار استراتژی‌های معاملاتی مناسبی را برای ترید در بازار مربوطه اجرا کنند.

برای این منظور تریدرها سعی می‌کنند با استفاده از الگوهای قیمتی و اندیکاتورها احتمال موفقیت در انجام معاملات خود را افزایش دهند. برای استفاده از استراتژی‌های معاملاتی با استفاده از کندل پین‌بار، تریدرها نیاز دارند تا علاوه بر شناسایی کندل پین‌بار و بررسی موقعیت آن در نمودار قیمت، درک کاملی از نحوه عملکرد اندیکاتور یا الگوی قیمتی موردنظر در استراتژی معاملاتی مربوطه داشته باشند.

بنابراین با استفاده از ترکیب ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال می‌توانند تاییدهای بیشتری برای ورود به معامله به‌دست آورند. علاوه بر این استفاده از استراتژی‌های مختلف این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند قیمت‌های مناسب‌تری را برای حد ضرر و تارگت در معاملات مربوطه انتخاب کنند.

استراتژی میانگین متحرک با پین بار

یکی از استراتژی‌های معاملاتی که برای انجام تریدر با استفاده از پین‌بار در نمودار قیمت وجود دارد، استراتژی ترید با ترکیب میانگین متحرک و کندل پین‌بار در نمودار قیمت است. برای این منظور تریدرها از میانگین‌ متحرک‌ها برای شناسایی روندهای موجود در بازار مربوطه و پیدا کردن نواحی حمایت و مقاومتی در نمودار استفاده می‌کنند.

در این حالت با توجه به اینکه در روندهای صعودی، قیمت در بالای میانگین متحرک حرکت می‌کند، بنابراین میانگین متحرک‌ها در روندهای صعودی قیمت همانند حمایت عمل می‌کنند. در حالتی برعکس نیز با توجه به اینکه در روندهای نزولی، قیمت در پایین میانگین متحرک‌ حرکت می‌کند، بنابراین در روندهای کاهشی میانگین متحرک‌ها همانند مقاومت برای قیمت عمل می‌کنند.

این موضوع به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند در زمان تشکیل کندل‌های پین‌بار در نزدیکی میانگین متحرک، موقعیت‌های معاملاتی مناسبی را در نمودار قیمت پیدا کنند. در ادامه استراتژی‌های ترید با استفاده از میانگین متحرک را در روندهای صعودی و نزولی به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

استراتژی میانگین متحرک و پین بار صعودی

با استفاده از استراتژی میانگین متحرک و پین‌بار صعودی تریدرها می‌توانند موقعیت‌های معاملاتی را برای کسب سود از روندهای صعودی بازار پیدا کنند. در این حالت تریدرها می‌توانند از میانگین متحرک برای شناسایی روندهای بازار و پیدا کردن نواحی مناسب برای ورود به معامله استفاده کنند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌‌کنید، نمودار قیمت در بالای میانگین متحرک قرار گرفته است. سپس تریدرها با درنظر گرفته رفتار قیمت منتظر می‌مانند تا در نزدیکی میانگین متحرک، کندل پین‌بار صعودی تشکیل شود. در این استراتژی میانگین متحرک همانند خطی حمایتی رفتار می‌کند.

بنابراین همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید با نزدیک شدن قیمت به آن، قیمت به سمت بالا حرکت می‌کند. در مثال تصویر زیر، پین‌بار صعودی در برخورد به میانگین متحرک تشکیل شده است. در این حالت با توجه به ناحیه حمایتی ایجاد شده توسط میانگین متحرک، کندل پین‌بار صعودی با سایه‌ای طویل در نمودار تشکیل شده و موقعیت مناسبی را برای ورود به معامله ایجاد کرده است.

در این حالت تریدرها برای ورود به معامله نیاز به تاییدیه‌های بیشتری دارند. این تاییدیه‌ها با تشکیل کندل‌ صعودی در بالای کندل پین‌بار در تصویر زیر به‌دست می‌آید. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، حد ضرر نیز در پایین سایه پایینی کندل پین‌بار صعودی قرار گرفته است.

ترید روند صعودی با پین بار

استراتژی میانگین متحرک و پین بار نزولی

در روندهای نزولی قیمت تریدرها می‌توانند از استراتژی میانگین متحرک و پین‌بار نزولی در نمودار برای کسب سود از روندهای نزولی در بازار مربوطه استفاده کنند. برای این منظور در ابتدا با رسم میانگین متحرک در نمودار قیمت، منتظر می‌مانند تا کندل پین‌بار نزولی در نزدیکی اندیکاتور میانگین متحرک تشکیل شود.

با توجه به نزولی بودن روند، قیمت در پایین اندیکاتور میانگین متحرک حرکت می‌کند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، زمان‌هایی که قیمت به اندیکاتور میانگین متحرک نزدیک می‌شود، این ابزار تحلیل تکنیکال همانند مقاومت برای قیمت عمل می‌کند و قیمت را به سمت نواحی پایین‌تر پرتاب می‌کند.

بنابراین زمانی که پین‌بار نزولی در نزدیکی میانگین متحرک تشکیل شود، تریدرها می‌توانند پس از دریافت تاییدهای لازم وارد پوزیشن شورت شوند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، پس از تشکیل پین‌بار، قیمت الگویی نزولی پیدا می‌کند. در این حالت پس از خروج قیمت از الگوی نزولی به سمت پایین، تریدرها می‌توانند وارد پوزیشن شورت شوند.

در این حالت همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، حد ضرر نیز در بالای کندل پین‌بار نزولی قرار داده می‌شود. برای قرار دادن حد ضرر در معاملات علاوه بر بررسی شرایط نمودار قیمت می‌بایست به نسبت ریسک به ریوارد در معامله مربوطه نیز توجه کرد. برای درک بهتر این موضوع در ادامه استراتژی مدیریت ریسک را در انتخاب حد ضرر و تارگت در معاملات شرح می‌دهیم.

ترید روندهای نزولی با پین‌بار
ترید روندهای نزولی با پین‌بار

استراتژی‌های مدیریت ریسک کندل پین بار

استراتژی‌های مدیریت ریسک در کندل پین‌بار استراتژی‌هایی هستند که با استفاده از آن‌ها تریدرها علاوه بر اینکه مقدار زیان ناشی از معاملات ناموفق را کاهش می‌دهند، می‌توانند مدیریت بهینه‌ای برای مقدار سودهای ناشی از معاملات موفق نسبت به ضررهای احتمالی در معاملات داشته باشند. بنابراین استراتژی مدیریت ریسک برای کندل پین‌بار را می‌توان از دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد که در ادامه هر کدام را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

رفتار قیمت در نمودار

بررسی رفتار قیمت در نمودار به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند با توجه به روندها، نواحی مهم قیمتی و الگوهای موجود در تحلیل تکنیکال، تحلیل مناسبی را از نمودار مربوطه ارائه کنند. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها بتوانند پیش‌بینی بهتری از روندهای آتی قیمت در نمودار داشته باشند و در نهایت معاملات موفق بیشتری داشته باشند.

بنابراین هر اندازه تریدرها بتوانند پیش‌بینی‌های بهتری از روندهای آتی قیمت در نمودار ارائه کنند، میزان ریسک آن‌ها در انجام معاملات کمتر می‌شود. اما در کنار توجه به رفتار قیمت برای شناسایی موقعیت‌های مناسب معاملاتی در نمودار قیمت، تریدرها نیاز دارند تا نسبت ریسک به ریوارد معاملات خود را مدیریت کنند که در ادامه این موضوع را بررسی می‌کنیم.

نسبت سود به زیان معاملات

نسبت سود به زیان در معاملات این موضوع را بیان می‌کند که نسبت سود احتمالی از انجام معاملات موفق به زیان احتمالی از معاملات ناموفق چقدر است. این موضوع با نسبتی بیان می‌شود که به‌نام نسبت ریسک به ریوارد در معاملات معروف است. مقدار ریسک در معاملات برابر با مقدار زیان معامله در صورت فعال شدن حد ضرر است.

از سویی دیگر میزان ریوارد معاملات از سود مربوط به معاملات موفق به‌دست می‌آید. بنابراین تریدرها برای قرار دادن تارگت و حد ضرر در معاملات می‌بایست به این نکته توجه کنند که نسبت ریسک به ریوارد معامله مربوطه مطابق با استراتژی مدیریت ریسک تعیین شده باشد. این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها بتوانند مدیریت بهینه‌ای را در انجام معاملات خود داشته باشند.

کندل پین بار در بازار کریپتو

در بازار کریپتو نیز تریدرها برای اینکه بتوانند روندهای آتی قیمت را پیش‌بینی کنند از انواع الگوهای شمعی و قیمتی در تحلیل تکنیکال همانند کندل‌های پین‌بار استفاده می‌کنند. بنابراین با توجه به موقعیت تشکیل کندل‌های پین‌بار در نمودار قیمت و رفتار کندل‌های بعدی در نمودار، نسبت به ورود به معاملات مربوطه تصمیم‌گیری می‌کنند.

برای این منظور در ابتدا محدوده‌های مهم قیمتی همانند نواحی مهم حمایت و مقاومتی را در نمودار قیمت شناسایی می‌کنند تا بتوانند واکنش قیمت را در این نواحی بهتر بررسی کنند. اما همان‌طور که پیش‌تر نیز شرح دادیم کندل‌های پین‌بار علاوه بر ابتدا و انتهای روندهای قیمتی، می‌توانند در میانه روندهای صعودی و نزولی در بازار مربوطه نیز تشکیل شوند.

بنابراین زمانی که تریدرها در بازارهای ارز دیجیتال کندل‌های پین‌بار صعودی در روندهای افزایشی یا پین‌بارهای نزولی در روندهای کاهشی را رصد می‌کنند، به ادامه‌دار بودن روند قبلی در نمودار مربوطه امیدوار می‌شوند. برای ترید در بازار رمزارزها با استفاده از کندل‌های پین‌‌بار تریدرها می‌توانند از همان استراتژی‌های ترکیبی همانند استفاده از میانگین‌های متحرک و اینساید بارها برای پیدا کردن نواحی مناسب برای ورود به معامله استفاده کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی ارز های دیجیتال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

علاوه بر تحلیل تکنیکال، تریدرها نیاز دارند تا بتوانند ارزهای موردنظر را از نظر بنیادی نیز تحلیل کنند تا بتوانند ارزهای دیجیتالی که احتمال رشد قیمتی دارد را از میان توکن‌های دیگر شناسایی کنند. با توجه به اهمیت شناسایی توکن‌های مستعد رشد در بازار کریپتو و نحوه انجام معاملات در این بازار فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که برخی از آن‌ها را می‌توانید از طریق لینک‌های موجود در فهرست زیر مشاهده کنید.

برای دسترسی به فیلم‌های آموزشی بیشتری در حوزه ارزهای دیجیتال و نحوه ترید در این بازار می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس کندل پین بار را شرح دادیم و توضیحاتی درباره اجزای کندل پین‌بار ارائه کردیم. در ادامه به این موضوع پرداختیم که کندل پین‌ بار نشانه چیست و کندل پین‌بار در انتها و میانه روند را شرح دادیم. سپس اندازه سایه کندل را در نواحی حمایتی و مقاومتی توضیح دادیم.

پین‌بار و اینساید بار را شرح دادیم و فرق پین‌بار و کندل چکش را بیان کردیم. در ادامه به این موضوع پرداختیم که تایید کندل پین بار چیست و انواع کندل پین‌بار را شرح دادیم. برای این منظور کندل پین‌بار صعودی و کندل پین‌بار نزولی را توضیح دادیم. سپس استراتژی‌های معاملاتی در کندل پین‌بار را شرح دادیم.

برای این منظور استراتژی میانگین متحرک با پین‌بار را برای نمونه توضیح دادیم و استراتژی‌های مدیریت ریسک در کندل پین‌بار را بیان کردیم. در پایان نیز درباره کندل پین‌بار در بازار کریپتو توضیحاتی ارائه کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Bybit LearnDailypriceactionForex Training Group
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *