کندل دوجی سنگ قبر چیست؟ – نحوه تشخیص و استفاده به زبان ساده

۱۰۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳ مرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
کندل دوجی سنگ قبر چیست؟ – نحوه تشخیص و استفاده به زبان ساده

کندل دوجی سنگ قبر نوعی الگوی نزولی شمعی است که تریدرها برای بررسی روندهای قیمتی در نمودار از آن استفاده می‌کنند. این کندل زمانی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود که کمینه قیمتی در کندل تقریبا برابر با قیمت مربوط به باز شدن و بسته شدن کندل باشد. از سویی دیگر شدوی بلند در بالای بدنه این کندل، نشان‌دهنده برگشت قیمت از سطوح بالاتر قیمتی است. بنابراین تریدرها زمانی که این الگوی شمعی را در انتهای روندهای صعودی و در نواحی مهم مقاومتی در نمودار مشاهده می‌کنند، خود را برای روندهای نزولی آماده می‌کنند. با توجه به اهمیت این کندل در تحلیل تکنیکال و پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که کندل دوجی سنگ قبر چیست و نحوه تشخیص و استفاده از آن را بیان می‌‌کنیم. در ادامه نیز نحوه ترید و استراتژی‌های مربوطه را شرح می‌دهیم و در پایان برخی سوالات متداول مرتبط به این الگو را پاسخ می‌دهیم.

997696

کندل دوجی سنگ قبر چیست؟

«کندل دوجی سنگ قبر» (Gravestone Doji) یکی از الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال است که نوعی الگوی کندل برگشتی نزولی نیز محسوب می‌شود. این الگوی کندلی معمولا پس از صعود قیمت به نواحی بالای نمودار مشاهده می‌شود و بیان‌گر احتمال برگشت قیمت به سمت نواحی پایین‌تر قیمتی است. کندل دوجی سنگ قبر کندلی است که در آن قیمت باز شدن، بسته شدن و کمینه قیمتی تقریبا یکسان است.

تریدرها با دیدن این الگوی قیمتی در نواحی مقاومتی احتمال می‌دهند روند بازار ریزشی شود. قبل از تشکیل این کندل برگشتی تریدرها منتظر ادامه روند افزایشی قیمت هستند ولی این کندل با طول سایه بلند در قسمت بالای بدنه که بیان‌گر برگشت قیمت به سطوح پایین‌تر است، باعث می‌شود تریدرها در ادامه احتمال بیشتری به برگشت روند بدهند. از سویی دیگر کندل دوجی سنگ قبر عکس الگوی کندل دوجی سنجاقک است.

کندل دوجی سنگ قبر
کندل دوجی سنگ قبر

نحوه تشخیص کندل دوجی سنگ قبر

کندل دوجی سنگ قبر الگویی تک‌کندلی است. بنابراین تریدرها برای شناسایی آن در نمودار قیمت لازم است الگوهای تک‌کندلی را بررسی کنند. برای این منظور می‌توانند شرایط زیر را برای تشخیص کندل دوجی سنگ قبر در نظر بگیرند.

  • بدنه بسیار کوچک کندل دوجی سنگ قبر
  • طول سایه بلند در قسمت بالای بدنه کندل
  • عدم وجود سایه در قسمت پایین کندل یا سایه‌ای بسیار کوچک
انواع کندل دوجی سنگ قبر
انواع کندل دوجی سنگ قبر

انواع کندل دوجی سنگ قبر

افرادی که قصد پیدا کردن کندل‌های دوجی سنگ قبر در نمودار قیمت را دارند ممکن است انواع متفاوتی از این الگوی تک‌کندلی را در نمودار قیمت شناسایی کنند. این تفاوت در شدوی پایینی این کندل است. در مواردی این الگوی کندلی دارای سایه‌ پایینی بسیار کوتاهی است و در برخی موارد در قسمت پایین بدنه سایه‌ای وجود ندارد. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که نحوه استفاده از کندل دوجی سنگ قبر چیست و درباره آن توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

نحوه استفاده از کندل دوجی سنگ قبر

تریدرها به دو طریق می‌توانند از الگوی کندل سنگ قبر در نمودار قیمت استفاده کنند که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

  • بررسی میزان قدرت روند صعودی: زمانی که این الگوی شمعی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، بیان‌گر ضعیف شدن روند صعودی است. بنابراین زمانی که این الگو در روندهای صعودی مشاهده می‌شود، این موضوع را به تحلیل‌گران نشان می‌دهد که روند صعودی در تایم‌فریم مربوطه دچار ضعف شده است.
  • استفاده از کندل دوجی سنگ قبر در ترید: علاوه بر شناسایی میزان قدرت روندهای صعودی در نمودار قیمت از کندل دوجی سنگ قبر می‌‌توان برای ترید در بازارهای مالی استفاده کرد. در این حالت با توجه به احتمال بازگشت قیمت در زمان تشکیل این الگوی کندلی در نواحی مقاومتی تریدرها می‌توانند با توجه به دریافت تاییدهای دیگر با استفاده از پوزیشن معاملاتی شورت از روند ریزشی بازار مربوطه کسب سود کنند.
صفحه نخست آموزش‌های بورس و تحلیل تکنیکال
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از انواع الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال موقعیت‌های مناسب معاملاتی را برای ترید پیدا کنند، می‌بایست مهارت‌های لازم را با یادگیری تحلیل تکنیکال کسب کنند. با توجه به اهمیت این موضوع فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

ترید کندل دوجی سنگ قبر

برای اینکه افراد بتوانند با استفاده از کندل دوجی سنگ قبر ترید کنند علاوه بر اینکه می‌بایست این الگوهای شمعی را در نمودار قیمت شناسایی کنند، لازم است به مکان تشکیل این الگوهای کندلی در نمودار قیمت نیز توجه کنند.

این موضوع به این معنی است که کندل دوجی ممکن است در هر قسمتی از نمودار قیمت تشکیل شود. ولی برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از آن نسبت به انجام معاملات اقدام کنند نیاز است تا آن را در نواحی مهم قیمتی که احتمال برگشت روند از صعودی به نزولی بیشتر است، در نمودار قیمت شناسایی کنند.

بنابراین برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از این الگو معامله کنند در ابتدا به‌دنبال روندهای صعودی می‌گردند که در قسمت بالای نمودار مربوطه به ناحیه‌ای مقاومتی برخورد می‌کند. بنابراین زمانی که کندل دوجی سنگ قبر در نواحی بالای نمودار تشکیل می‌شود، نشانه‌ای از احتمال برگشت روند قیمت به سطوح پایین‌تر قیمتی است. تا اینجا یاد گرفتیم که ترید با کندل دوجی سنگ قبر چیست. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که ورود به معامله با استفاده از کندل دوجی سنگ قبر چیست و توضیحاتی درباره آن ارائه می‌‌کنیم.

ترید کندل دوجی سنگ قبر
ترید کندل دوجی سنگ قبر

ورود به معامله در کندل دوجی سنگ قبر

برای اینکه تریدرها بتوانند با استفاده از کندل دوجی سنگ قبر به معامله ورود کنند، نیاز دارند تا در موقعیت مناسبی بعد از تشکیل این الگوی کندلی وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند. برای این منظور منتظر می‌مانند تا قیمت به سطوح قیمتی کمتر از کمینه این الگو برسد. سپس با استفاده از پوزیشن معاملاتی شورت می‌توانند از روند ریزشی احتمالی قیمت کسب سود کنند.

ورود به معامله در کندل دوجی سنگ قبر
ورود به معامله در کندل دوجی سنگ قبر

قرار دادن استاپ لاس

مرحله بعدی در ترید الگوی کندل دوجی سنگ قبر همانند دیگر معاملات قرار دادن حد ضرر در معامله است. برای این منظور تریدرها می‌بایست قیمتی را برای حد ضرر در معامله لحاظ کنند که با رسیدن قیمت به آن، معامله به‌طور خودکار بسته شود.

این موضوع باعث می‌شود تا تریدرها بتوانند ضررهای احتمالی ناشی از حرکت قیمت در خلاف روند پیش‌بینی شده را در معامله مربوطه محدود کنند. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید خط‌چین قرمز رنگ سطح قیمتی برای قرار دادن حد ضرر در معامله را نشان می‌دهد. در این حالت حد ضرر کمی بالاتر از سایه بالایی در این الگوی قیمتی قرار داده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره حد ضرر در بازارهای مالی می‌توانید مطلب حد ضرر چیست از مجله فرادرس را مطالعه کنید.

نحوه قرار دادن استاپ لاس
نحوه قرار دادن استاپ لاس در کندل دوجی سنگ قبر

تارگت در ترید کندل دوجی سنگ قبر

مرحله دیگری که تریدرها می‌بایست در ترید الگوی کندل دوجی سنگ قبر به آن توجه کنند، قرار دادن تارگت برای معامله است. برای این منظور با توجه به اینکه با تشکیل الگوی کندل دوجی سنگ قبر در نواحی بالای نمودار تریدرها احتمال روندهای ریزشی را در بازار مربوطه می‌دهند، بنابراین می‌بایست همزمان با باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت، قیمتی را برای تارگت در نواحی پایین‌تر از قیمت ورود به معامله انتخاب کنند.

برای این منظور می‌توانند نواحی حمایتی بعدی را برای قرار دادن تارگت برای معامله مربوطه در نظر بگیرند. این موضوع به این دلیل است که در نواحی حمایتی احتمال برگشت روند نزولی به سطوح بالاتر قمیتی وجود دارد. بنابراین تریدرها می‌توانند اولین ناحیه حمایتی را به‌عنوان اولین تارگت برای تیک پروفیت از معامله موردنظر انتخاب کنند.

استراتژی‌های معاملاتی کندل دوجی سنگ قبر

استراتژی‌های معاملاتی نحوه انجام معاملات با استفاده از الگوی قیمتی مورد نظر همانند الگوی دوجی سنگ قبر را به تریدرها نشان می‌دهد که در فهرست زیر به آن‌ها اشاره شده است.

  • استراتژی کندل دوجی سنگ قبر در روند صعودی
  • استراتژی کندل دوجی سنگ قبر در روند نزولی
  • استراتژی ترید در نواحی مقاومتی
  • استراتژی ترید با میانگین متحرک
  • استراتژی معاملاتی واگرایی RSI
  • استراتژی ابزار فیبوناچی در ترید

استراتژی کندل دوجی سنگ قبر در روند صعودی

زمانی که کندل دوجی سنگ قبر در روندهای صعودی در نمودار قیمت مشاهده شود، بیان‌گر ایجاد ضعف در روند افزایشی است. در این حالت زمانی که روند صعودی در نزدیکی نواحی مقاومتی معتبر در نمودار قیمت باشد احتمال برگشت قیمت به سمت سطوح پایین‌تر قیمتی بیشتر می‌شود. بنابراین تریدرها می‌توانند از استراتژی کندل دوجی سنگ قبر در روندهای صعودی برای پیدا کردن نواحی برگشتی در نزدیک مقاومت و باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت استفاده کنند.

از سویی دیگر زمانی که روندهای صعودی در مسیر حرکتی خود به مقاومت‌هایی برخورد می‌کنند، برای مدتی در محدوده‌ای قیمتی درجا می‌زنند. در این حالت ممکن است کندل دوجی سنگ قبر نیز در این ناحیه تشکیل شود. اما پس از مدتی با توجه به افزایش فشار خرید در نمودار قیمت، روند صعودی ادامه پیدا می‌کند.

استراتژی کندل دوجی سنگ قبر در روند نزولی

یکی از استراتژی‌های معاملاتی که تریدرها می‌توانند با استفاده از الگوی دوجی سنگ قبر در نمودار قیمت اجرا کنند، ترید در زمان تشکیل این الگو در پولبک‌های قیمتی در روندهای نزولی است. زمانی که روند اصلی قیمت در نمودار نزولی است، قیمت‌ها به‌تدریج بیشینه‌ها و کمینه‌های کمتر از قبل تشکیل می‌دهند.

در روندهای نزولی مسیر حرکت کاهشی قیمت در مواردی دارای بیشینه‌های قیمتی است که این بیشینه‌های قیمتی در صورتی که با الگوی کندل دوجی سنگ قبر همراه شوند، می‌توانند موقعیت‌های معاملاتی مناسبی را برای ترید در اختیار تریدرها قرار دهد.

برای استفاده از این استراتژی تریدرها می‌توانند منتظر بمانند و زمانی که قیمت در حال پولبک زدن است، نحوه تشکیل کندل‌ها را رصد کنند. در این حالت می‌توانند بعد از تشکیل کندل دوجی سنگ قبر و کاهش قیمت تا کمینه این الگو، در موقعیت مناسبی نسبت به ورود به معامله اقدام کنند.

کندل دوجی سنگ قبر در روند نزولی
کندل دوجی سنگ قبر در روند نزولی

استراتژی ترید در نواحی مقاومتی

نواحی مقاومتی و حمایتی نواحی از نمودار قیمت هستند که قیمت در برخورد به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد. از سویی دیگر زمانی که کندل دوجی سنگ قبر در نمودار قیمت تشکیل می‌شود، احتمال روندهای کاهشی پس از تشکیل این الگو افزایش پیدا می‌کند.

زمانی که قیمت به ناحیه مقاومتی نزدیک می‌شود با توجه به افزایش فشار فروش در این ناحیه، قیمت‌ها به آن واکنش نشان می‌دهند. در این حالت احتمال برگشت قیمت به سطوح پایین‌تر بیشتر می‌شود. بنابراین زمانی که الگوی دوجی سنگ قبر را در نواحی مقاومتی شناسایی کنیم، می‌توانیم با احتمال بیشتری نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت در نمودار مربوطه اقدام کنیم. مراحل ترید با استفاده از این استراتژی را در ادامه مشاهده می‌کنید.

  • مشخص کردن سطوح مقاومتی در نمودار قیمت
  • شناسایی روندهای صعودی به سمت مقاومت
  • شناسایی تشکیل کندل دوجی در ناحیه مقاومتی
  • باز کردن پوزیشن شورت در قیمتی پایین‌تر از کمینه کندل دوجی سنگ قبر
  • قرار دادن حد ضرر و تارگت برای پوزشن معاملاتی
استراتژی ترید در نواحی مقاومتی
استراتژی ترید در نواحی مقاومتی

استراتژی ترید با میانگین متحرک

میانگین متحرک‌ اندیکاتوری مهم برای ترید روندهای قیمتی است. هدف از استراتژی معاملاتی ترید کندل دوجی سنگ قبر با استفاده از اندیکاتور میانگین متحرک، پیدا کردن نواحی مهم قیمتی برای ورود به معامله در زمان پولبک این الگوی قیمتی به میانگین متحرک در روندهای نزولی است. در ادامه مراحل ترید با استفاده از استراتژی ترید با میانگین متحرک را مشاهده می‌کنید.

  • شناسایی روندهای نزولی قیمت‌ها در زمان حرکت قیمت به پایین میانگین متحرک
  • شناسایی حرکت صعودی قیمت از پایین به سمت میانگین متحرک
  • شناسایی کندل دوجی سنگ قبر در میانگین متحرک
  • باز کردن پوزیشن شورت در زمان عبور قیمت از کمینه کندل دوجی سنگ قبر
  • قرار دادن هدف قیمتی و حد ضرر برای پوزیشن معاملاتی
استراتژی ترید با میانگین متحرک
استراتژی ترید با میانگین متحرک

استراتژی معاملاتی واگرایی RSI

استراتژی معاملاتی با استفاده از وجود واگرایی در اندیکاتور RSI یکی دیگر از استراتژی‌های معاملاتی است که با استفاده از احتمال برگشت روند صعودی در زمان واگرایی اندیکاتور RSI در نمودار قیمت به‌دست می‌آید. در این حالت تریدرها می‌بایست در ابتدا واگرایی در این اندیکاتور را شناسایی کنند و در ادامه با شناسایی الگوی کندل سنگ قبر در پایان روند صعودی، نسبت به باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت در نمودار قیمت اقدام کنند.

واگرایی در اندیکاتور RSI زمانی ایجاد می‌شود که روندهای قیمتی با روند اندیکاتور RSI هم‌راستا نباشند. برای مثال زمانی که روند قیمت در نمودار صعودی است و قیمت بیشینه‌هایی بالاتر از قبل تشکیل می‌دهد، در همین زمان اندیکاتور RSI روندی نزولی دارد.

در ادامه مراحل لازم برای انجام ترید با استفاده از این استراتژی را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

  • شناسایی روند صعودی
  • متصل کردن بیشینه‌های قیمتی در روند صعودی
  • مقایسه روند صعودی با روند اندیکاتور RSI
  • شناسایی واگرایی در اندیکاتور RSI
  • شناسایی کندل دوجی سنگ قبر در انتهای روند صعودی
  • ورود به معامله در زمان شکست کمینه قیمتی در کندل دوجی سنگ قبر
  • قرار دادن سطوح قیمتی مناسب برای استاپ لاس و تیک پروفیت
استراتژی معاملاتی واگرایی RSI (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

استراتژی ابزار فیبوناچی در ترید

از دیگر استراتژی‌های معاملاتی که تریدرها می‌توانند برای ترید الگوی کندل سنگ قبر در نمودار قیمت از آن استفاده کنند، پیدا کردن نواحی مهم قیمتی با کمک ابزار فیبوناچی در تحلیل تکنیکال است. ابزار فیبوناچی سطوح قیمتی مهمی را در نمودار قیمت شناسایی می‌کند که احتمال واکنش روندهای قیمتی به آن‌ها زیاد است. در ادامه مراحل انجام معامله با استفاده از این استراتژی را مشاهده می‌کنید.

  • شناسایی روندهای نزولی در نمودار قیمت
  • شناسایی برگشت روند نزولی به سمت سطوح بالاتر قیمتی
  • استفاده از ابزار فیبوناچی و ترسیم سطوح اصلاحی از بالا به پایین روند
  • شناسایی تشکیل کندل دوجی سنگ قبر در سطوح اصلاحی فیبوناچی
  • ورود به معامله در زمان عبور روند نزولی از کمینه کندل دوجی سنگ قبر
  • پیدا کردن سطوح قیمتی مناسب برای استاپ لاس و تارگت معاملاتی
ابزار فیبوناچی در ترید
ابزار فیبوناچی در ترید کندل دوجی سنگ قبر

کندل دوجی سنگ قبر در بازارهای مالی

کندل دوجی سنگ قبر برای تحلیل قیمت و شناسایی موقعیت‌های مناسب معاملاتی در بازارهای مالی استفاده می‌شود. برای اینکه تریدرها بتوانند نوسانات قیمتی را در بازارهای مالی پیش‌بینی کنند، در ابتدا می‌بایست عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت را شناسایی کنند. این موضوع با استفاده از تحلیل بنیادی امکان پذیر است.

برای مثال زمانی که در بازار ارزهای دیجیتال، بسترهای غیرمتمرکز امکان کاربردهای بیشتری را برای توکن مربوطه امکان‌پذیر می‌کنند، تقاضا برای توکن موردنظر افزایش پیدا می‌کند. این موضوع در نهایت باعث افزایش قیمت توکن مربوطه می‌شود. بنابراین بعد از شناسایی عوامل تاثیرگذار در نوسانات قیمت در بازار موردنظر تریدرها می‌توانند با استفاده از تحلیل تکنیکال بررسی دقیق‌تری بر روی روندهای قیمتی داشته باشند.

برای این منظور ابزارهای گوناگونی همانند نمودارهای شمعی قابل استفاده است. نمودارهای شمعی نوسانات قیمت را در تایم‌فریم مربوطه نشان می‌دهد. تریدرها با استفاده از الگوهای شمعی که در نمودار قیمت ایجاد می‌شود، می‌توانند روندهای آتی را پیش‌بینی کنند. بنابراین تریدرها می‌بایست الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال همانند الگوی کندل دوجی سنگ قبر را شناسایی و نحوه تحلیل آن‌ها را بدانند.

یکی از بازارهای مالی که تریدرها می‌توانند از کندل دوجی سنگ قبر برای شناسایی احتمال برگشت قیمت در نمودار استفاده کنند، بازار ارزهای دیجیتال است. بازار رمزارزها یکی از بازارهای پرنوسان است که تریدرها برای ترید در این بازار علاوه بر تحلیل تکنیکال نیاز دارند تا با مفاهیم پایه‌ای ارزهای دیجیتال نیز آشنا باشند. آشنایی با مفاهیم بنیادی در بسترهای غیرمتمرکز که ارزهای دیجیتال بر روی آن‌ها توسعه پیدا می‌کنند، به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند عوامل تاثیرگذار بر روی نوسانات رمزارزها را بهتر شناسایی کنند.

با توجه به اهمیت این موضوع فیلم آموزش شناسایی توکن های ارز دیجیتال با رشد بالا در سرمایه گذاری فرادرس تهیه شده است که علاقه‌مندان به شناسایی ارزهای دیجیتال مستعد رشد می‌توانند از آن استفاده کنند.

سوالات متداول کندل دوجی سنگ قبر

در ادامه برخی از سوالات متداول مربوط به کندل دوجی سنگ قبر را مطرح می‌کنیم و به آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

کندل دوجی سنگ قبر سبز چیست؟

در کندل دوجی سنگ قبر سبز قیمت بسته شدن کندل مقداری بالاتر از قیمت باز شدن آن است که این موضوع باعث سبز شدن رنگ کندل سنگ قبر می‌شود. این موضوع برای کندل‌های دیگر نیز صادق است بنابراین زمانی که قیمت بسته شدن کندل بالاتر از قیمت باز شدن آن باشد، در این حالت رنگ کندل سبز می‌شود.

در کندل‌های دوجی سنگ قبر نیز پس از باز شدن کندل، قیمت به سمت سطوح بالای قیمتی حرکت می‌کند اما پس از مدتی فشار فروش ایجاد شده در بازار باعث می‌شود قیمت به سطوح پایین‌تر حرکت کند.

در این حالت اگر قیمت در سطحی بالاتر از قیمت باز شدن بسته شود، رنگ کندل سبز می‌شود. لازم به ذکر است اختلاف بین قیمت باز شدن و بسته شدن قیمت در الگوی کندل دوجی سنگ قبر بسیار ناچیز است و معمولا نادیده گرفته می‌شود.

کندل دوجی سنگ قبر قرمز چیست؟

زمانی که قیمت بسته شدن کندل دوجی سنگ قبر پایین‌تر از قیمت باز شدن این کندل باشد، رنگ بدنه این کندل قرمز می‌شود که به آن کندل دوجی سنگ قبر قرمز می‌گویند. این موضوع نشان‌دهنده این است که در ابتدا قیمت پس از باز شدن به سمت بالا حرکت می‌کند ولی دوباره به سمت سطوح پایین‌تر قیمتی برمی‌گردد. در این حالت با توجه به اینکه قیمت در زمان بسته شدن کندل دوجی پایین‌تر از قیمت باز شدن کندل است، رنگ آن قرمز می‌شود و به آن کندل دوجی سنگ قبر قرمز می‌گویند.

کندل دوجی سنجاقک چیست؟

کندل دوجی سنجاقک عکس الگوی کندل دوجی سنگ قبر است. بنابراین کندل دوجی سنجاقک یکی از الگوهای برگشتی صعودی در نمودار قیمت محسوب می‌شود.

در این الگوی شمعی، قیمت‌های باز شدن، بسته شدن و بیشینه قیمتی تقریبا با هم برابر هستند. کندل دوجی سنجاقک دارای سایه‌ای بلند در قسمت پایین بدنه است. این الگو نشان می‌دهد که در تایم‌فریم مربوطه در ابتدا فشار فروش افزایش پیدا کرده است.

این موضوع باعث کاهش قیمت به سمت سطوح پایین‌تر قیمتی می‌شود. اما در ادامه با افزایش فشار خرید در الگوی مربوطه قیمت به سمت بالا حرکت می‌کند و در نهایت این کندل در قیمتی نزدیک به قیمت باز شدن این الگو بسته می‌شود.

کندل دوجی چهار قیمت چیست؟

کندل دوجی چهار قیمت کندلی است که در آن قیمت باز شدن، بسته شدن، کمینه و بیشینه قیمتی یکسان هستند. بنابراین این کندل در نمودار قیمت همانند خطی افقی نشان داده می‌شود. کندل دوجی چهار قیمت معمولا در بازارهای مالی که حجم معاملات کمی دارند، در نمودار قیمت تشکیل می‌شوند.

صفحه نخست آموزش‌های بورس و تحلیل تکنیکال
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به اهمیت آشنایی با انواع الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال، فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک تعدادی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای دسترسی به فیلم‌های آموزشی بیشتر می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع پرداختیم که کندل دوجی سنگ قبر چیست و نحوه تشخیص این کندل را در نمودار قیمت شرح دادیم. در ادامه انواع کندل‌های دوجی سنگ قبر را توضیح دادیم. سپس نحوه استفاده از این الگوی کندلی را شرح دادیم.

ترید کندل دوجی سنگ قبر را بیان کردیم و مواردی نظیر ورود به معامله با کندل دوجی سنگ قبر، قرار دادن استاپ لاس و تارگت در ترید کندل دوجی سنگ قبر را توضیح دادیم. در ادامه استراتژی‌های معاملاتی مربوط به این کندل را بیان کردیم.

برای این منظور کندل دوجی سنگ قبر در روند صعودی، کندل دوجی سنگ قبر در روند نزولی، استراتژی ترید در نواحی مقاومتی، استراتژی ترید با میانگین متحرک، استراتژی معاملاتی واگرایی اندیکاتور و استراتژی مربوط به ابزار فیبوناچی در ترید را شرح دادیم. سپس کندل دوجی سنگ قبر در بازارهای مالی را توضیح دادیم. در پایان نیز برخی سوالات متداول مرتبط با این الگوی شمعی را مطرح کردیم و پاسخ آن‌ها را ارائه کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Living From TradingInvestopedia
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *